Miele wasmachine(net) na garantieperiode defect,waar melden?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:58
Gistermiddag is onze Miele wasmachine (Twindos WKG 120) in storing gegaan. Storingscode F0212. Weinig over te vinden op internet, maar het lijkt er op dat er een sensor van het Twindos systeem defect is. Zelf eea gecontroleerd bij de machine maar ik zie niks vreemds. Gewoon wassen kan, maar Twindos werkt niet meer.

Wij hebben deze machine 2,5 jaar geleden samen met een droger, ook van Miele, bij Wehkamp aangeschaft en voor beide apparaten in totaal 2200 Euro voor betaald. We zijn voor Miele gegaan omdat ik de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze vorige machines (Whirlpool en Zanussi) beu was. Bovendien wilden we graag werken met het Twindos systeem, dus eigenlijk met volle overtuiging voor deze machines gegaan.

Laat ik voorop stellen: gezien de leeftijd van het apparaat en het bedrag wat ik heb betaald ben ik niet van plan de volle mep voor een reparatie te betalen, en het liefst kom ik er natuurlijk gratis vanaf :)

Nu heb ik vanochtend contact gehad met Miele, ze kunnen morgenmiddag al een monteur sturen. Aan de telefoon kreeg ik te horen "helaas meneer, het apparaat is buiten garantie, voorrijkosten sowieso 130 Euro" maar hier heb ik alvast aangegeven dat ik het product op deze manier niet conform vind.

Nu is echter mijn vraag: had ik dit wellicht beter bij Wehkamp (de oorspronkelijke leverancier) neer kunnen leggen? Uiteindelijk moet er toch een monteur van Miele komen, maar ik wil mezelf niet in de voet schieten door het bij de "verkeerde" partij neer te leggen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
Consumentenbond gaat uit van de verkoper. Wellicht heb je hier iets aan?

https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Denman Fabrieksgarantie is voorbij, maar je moet sowieso je klacht neerleggen bij de winkel/shop van aankoop. en niet bij de fabrikant. Nederlands consumentenrecht spreekt van Conformiteitsvereiste niet van garantie bij wet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Denman

Conform of niet, voorrijkosten buiten de garantieperiode lijken mij heel normaal. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:07
Jij hebt niks te maken met de fabrikant, de fabrikant is geen partij in dit verhaal. Je zult Wehkamp moeten contacteren, wanneer je daar niet verder komt, kun je de fabrikant contacteren maar enige hulp vanuit die hoek moet je beschouwen als coulance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:18
Anoniem: 93986 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:48:
@Denman

Conform of niet, voorrijkosten buiten de garantieperiode lijken mij heel normaal. Maar dat is mijn mening.
De Nederlandse wet kent geen expliciete garantieperiode voor consumenten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freshouttheoven schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:56:
[...]

De Nederlandse wet kent geen expliciete garantieperiode voor consumenten ;).
Je mist het punt. Maar schijnbaar is roepen dat wij geen expliciete garantieperiode hebben in Nederland tegenwoordig het stokpaardje van iedereen die ook maar denkt er een beetje verstand van te hebben. Pfff......

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
@Denman

Dus jij vind het normaal dat je 2200 euro uitgeeft aan een was/droogcombi. En dan binnen 3 jaar al kosten moet maken voor eventuele reparatie? Ik niet maar dat is mijn mening(en die van de wet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Mijn ervaring met Miele is dat ze buiten de garantie voorrijkosten in rekening brengen maar arbeid en onderdelen volledig vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Anoniem: 93986 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Je mist het punt. Maar schijnbaar is roepen dat wij geen expliciete garantieperiode hebben in Nederland tegenwoordig het stokpaardje van iedereen die ook maar denkt er een beetje verstand van te hebben. Pfff......
:?

Als de wasmachine nog onder garantie valt (want geen explicitie periode en bij een (Miele) wasmachine mag je verwachten dat deze langer dan twee jaar werkt), waarom zou men dan voorrijkosten rekenen??
Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
Bron: https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Gratis reparatie dus. Gratis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:07
[...]

Als jij een wasmachine koopt van €2.2K dan neem ik aan dat je ook niet zit te wachten op €130 voorrijkosten als je wasmachine net buiten de ‘garantie’ defect raakt. Het is een ander verhaal als het een of ander gaar huismerk is waar je €200 voor hebt betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@Denman

Waarom lijkt je dat normaal? Er bestaat geen uitzondering voor specifieke kosten als het op garantie aankomt. Voor een apparaat in deze prijsklasse en met deze naam en faam lijkt kosteloze reparatie na 2,5 jaar geen onredelijke uitkomst.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
[...]

En wat is volgens jou het punt wat ik zou missen? Wellicht kun je ons verlichten met jouw expertise in dit vakgebied ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:15
Als je de redenaties in vele van dit soort topics doortrekt, dan mag je van een Miele (of insert ander random a merk, om wat voor product het ook gaat) verwachten dat product x 10 jaar meegaat (want "reputatie") dus moet het ook na 5 jaar nog voor 0 euro gerepareerd worden.

Wat is dan de verwachtte levensduur van een Zanussi, Whirlpool of AEG, en hoe ga je die bepalen en tot hoe lang moet er dan kostenloos gerepareerd worden?

Begrijp me niet verkeerd, in dit geval is het extreem zuur voor TS, maar soms....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1219356

Denman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:38:
Gistermiddag is onze Miele wasmachine (Twindos WKG 120) in storing gegaan. Storingscode F0212.
Dus je hebt bewust een dure wasmachine gekocht waarvan je wist dat de garantietermijn maar 2 jaar is - en vervolgens ga je 'klagen' bij Miele dat je dit niet marktconform vindt? Je had ook een machine kunnen kopen met een sticker voor bijv. 5 jaar fabrieksgarantie.

Anyways: Miele is geen partij in deze (meer). Dus je moet bij de verkoper wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:28

lasharor

7 december 2004

KnoxNL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:11:
Als je de redenaties in vele van dit soort topics doortrekt, dan mag je van een Miele (of insert ander random a merk, om wat voor product het ook gaat) verwachten dat product x 10 jaar meegaat (want "reputatie") dus moet het ook na 5 jaar nog voor 0 euro gerepareerd worden.

Wat is dan de verwachtte levensduur van een Zanussi, Whirlpool of AEG, en hoe ga je die bepalen en tot hoe lang moet er dan kostenloos gerepareerd worden?

Begrijp me niet verkeerd, in dit geval is het extreem zuur voor TS, maar soms....
Ik denk dat kosteloos niet de juiste insteek is. Het product is niet conform wat je er van mag verwachten (want; levensduur) maar dat neemt niet weg dat TS hem inmiddels al 2 jaar gebruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
KnoxNL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:11:

Het heeft niet zo zeer met reputatie te maken maar eerder met de aanschafprijs, zoals Marco1994 al aangeeft mag je van een wasmachine met aan aanschafprijs van € 2200 verwachten dat deze een langere periode goed functioneert (conformiteit) in vergelijking met een wasmachine van € 250.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Miele mag voorrijkosten in rekening brengen. De verkoper moet het -gelet op de levensduur van 2,5 jaar- gratis repareren (en als zij daarvoor Miele inschakelt, komen de kosten van Miele voor rekening van de verkoper). Gratis betekent geen voorrijkosten, maar ook geen bedrag omdat de wasmachine zogezegd na reparatie langer meegaat.
Miele afzeggen en contact opnemen met Wehkamp dus. En voortaan niet meer blind afgaan op 'Miele is kwaliteit', want tegenwoordig is het 'Miele is marketing'. Lees ook dit topic maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Even voor de duidelijkheid, de machines hadden gezamenlijk een waarde van 2200 Euro. Niet alleen de wasmachine. Ze waren 1100 per stuk. Nog steeds een heel bedrag, maar het scheelt nogal met 2200 voor alleen een wasmachine :P (zal het in de OP aanpassen).

En nee... kosteloos hoeft wat mij betreft ook niet, ik heb het apparaat 2,5 jaar naar volle tevredenheid en al heel wat wasjes kunnen gebruiken. Echter verwacht ik van een apparaat met deze aanschafwaarde dat hij het langer dan 2,5 jaar volhoudt.
Ik zit dus, naast de voorrijkosten, niet te wachten op exorbitant hoge kosten voor het vervangen van printplaten, sensoren, etc.

Miele mag dan misschien marketing zijn, als ik 1100 betaal voor een wasmachine dan mag ik hier ook een hogere kwaliteit van verwachten dan mijn vorige Whirlpool van 400 Euro. En laat die het nou net een jaar langer volgehouden hebben zonder storingen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Je moet bij Wehkamp zijn, niet bij Miele. En in mijn ervaring is Wehkamp vrij soepel met dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:26:
Even voor de duidelijkheid, de machines hadden gezamenlijk een waarde van 2200 Euro. Niet alleen de wasmachine. Ze waren 1100 per stuk. Nog steeds een heel bedrag, maar het scheelt nogal met 2200 voor alleen een wasmachine :P (zal het in de OP aanpassen).

En nee... kosteloos hoeft wat mij betreft ook niet, ik heb het apparaat 2,5 jaar naar volle tevredenheid en al heel wat wasjes kunnen gebruiken. Echter verwacht ik van een apparaat met deze aanschafwaarde dat hij het langer dan 2,5 jaar volhoudt.
Ik zit dus, naast de voorrijkosten, niet te wachten op exorbitant hoge kosten voor het vervangen van printplaten, sensoren, etc.

Miele mag dan misschien marketing zijn, als ik 1100 betaal voor een wasmachine dan mag ik hier ook een hogere kwaliteit van verwachten dan mijn vorige Whirlpool van 400 Euro. En laat die het nou net een jaar langer volgehouden hebben zonder storingen.
Niet zelf Miele bellen, maar Wehkamp(je shop/winkel van aankoop) Indien je Miele belt buiten de fabrieksgarantie kunnen er meer kosten bijkomen dan dat Wehkamp dit voor je regelt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@Freshouttheoven @loki504 @barrymossel @Marco1994 @FirePuma142

https://www.consuwijzer.n...-onderzoekskosten-betalen

En uit dat stuk,

Let op
Als u een ondeugdelijk product hebt gekocht, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat het product kosteloos wordt gerepareerd. Dat kan hij zelf doen of hij kan een reparateur inschakelen. Gaat u direct naar een reparateur zonder dat u eerst met de verkoper hebt gesproken? Dan hebt u geen recht op een gratis reparatie. En dan moet u ook de voorrijkosten en onderzoekskosten betalen. Lees meer over uw rechten bij een ondeugdelijk product.

En dan is het überhaupt nog maar de vraag of het een ondeugdelijk product is na 2,5 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 22-07-2019 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Anoniem: 93986 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:39:

En uit dat stuk,

Let op
Als u een ondeugdelijk product hebt gekocht, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat het product kosteloos wordt gerepareerd. Dat kan hij zelf doen of hij kan een reparateur inschakelen. Gaat u direct naar een reparateur zonder dat u eerst met de verkoper hebt gesproken? Dan hebt u geen recht op een gratis reparatie. En dan moet u ook de voorrijkosten en onderzoekskosten betalen. Lees meer over uw rechten bij een ondeugdelijk product.

En dan is het überhaupt nog maar de vraag of het een ondeugdelijk product is na 2,5 jaar.
Wanneer je terugleest zie je dat we het allemaal erover eens zijn dat de fabrikant in deze geen partij is, en dat TS bij de verkoper moet aankloppen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 22:02

En uit dat stuk,

Let op

Je mist het punt. Jij begint over dat voorrijkosten normaal zijn. Als je het via de verkoper speelt (wat altijd moet bij garantie) is dat dus niet per se normaal. Dat is pas als je direct een reparateur inshakelt...
En daarna doe je net of het onzin is om te schermen met "expliciete garantietermijn". Dat is dus ook geen onzin. Dan kan je nu wel met gaan gooien met een quote, maar die is niet van toepassing op je eerdere opmerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GlowMouse schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:16:
Miele mag voorrijkosten in rekening brengen. De verkoper moet het -gelet op de levensduur van 2,5 jaar- gratis repareren (en als zij daarvoor Miele inschakelt, komen de kosten van Miele voor rekening van de verkoper). Gratis betekent geen voorrijkosten, maar ook geen bedrag omdat de wasmachine zogezegd na reparatie langer meegaat.
Miele afzeggen en contact opnemen met Wehkamp dus. En voortaan niet meer blind afgaan op 'Miele is kwaliteit', want tegenwoordig is het 'Miele is marketing'. Lees ook dit topic maar eens door.
Haha, Nice, was dat topic al helemaal vergeten.
Nieuwe keuken ook wederom met Miele laten uitrusten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
GlowMouse schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:16:
offtopic:
Even nieuwsgierig i.v.m. voorrijkosten: Kan Wehkamp dit niet makkelijk pareren door te zeggen "geen probleem, breng de machine maar zelf langs, dan gaan wij deze repareren en dan kan je deze weer ophalen als deze klaar is " (Stel: dat een "Wehkamp" een eigen service/reparatie locatie zou hebben in Nederland)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

En uit dat stuk,

Let op

Dan wijs je dus precies de verkeerde route aan, want je behoort bij de verkoper te zijn niet bij de fabrikant. Als je daar een fout maakt is het inderdaad niet meer dan redelijk dat je de genoemde kosten afrekent. En nee, het is niet de vraag of het een ondeugdelijk product is na 2,5 jaar. Uitgaande van normaal gezinsgebruik (er is geen reden om daar van af te wijken) en een machine in deze prijsklasse en van dit merk met een defect niet gerelateerd aan oneigenlijk gebruik het gevolg van een ondeugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Breezers schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:49:
[...]

offtopic:
Even nieuwsgierig i.v.m. voorrijkosten: Kan Wehkamp dit niet makkelijk pareren door te zeggen "geen probleem, breng de machine maar zelf langs, dan gaan wij deze repareren en dan kan je deze weer ophalen als deze klaar is " (Stel: dat een "Wehkamp" een eigen service/reparatie locatie zou hebben in Nederland)
Nee want reparatie moet kostenloos zijn. En zij moettlen het regelen van A tot Z zonder al te veel overlast van de consument. Verwachten dat de consument een klein pakketje naar een PostNL locatie brengt is voor 90% niet een erg grote overlast. Verwachten dat mensen een 120 kilo wegende wasmachiene gaan vervoere n is dat wel. Dus moeten zij of een monteur sturen. Of iemand die het ophaalt.(met mogelijk nog schade aan woning). Dan kiest elk bedrijf wel voor de voorrij kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:26:

Ik zou het niet zo naar Wehkamp verpakken want je snijdt jezelf nu in de vingers hiermee. Als het apparaat eerder stuk is gegaan dan je mag verwachten, dan heb je het waarschijnlijk verkeerd gebruikt dat die toch al eerder is gestopt met werken (Wehkamp: te veel of te zwaar gewassen?).
Daarnaast ligt de bewijslast van non-conformiteit na 6 maanden bij jou als consument. Dus jij zult moeten bewijzen, als ze nee zeggen, dat het product niet conform is. Wehkamp kan simpelweg zeggen: Miele's staan bekend om hun lange duur die van u is eerder stuk. Dan heeft u het waarschijnlijk verkeerd gebruikt, want ze gaan normaliter langer mee. En tja: dan moet jij maar bewijzen dat het het niet door verkeerd gebruik komt. Die bewijslast ligt bij jou niet bij Wehkamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 1219356 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:26:
[...]
Daarnaast ligt de bewijslast van non-conformiteit na 6 maanden bij jou als consument.
Niet waar.
Dus jij zult moeten bewijzen, als ze nee zeggen, dat het product niet conform is. Wehkamp kan simpelweg zeggen: Miele's staan bekend om hun lange duur die van u is eerder stuk. Dan heeft u het waarschijnlijk verkeerd gebruikt, want ze gaan normaliter langer mee. En tja: dan moet jij maar bewijzen dat het het niet door verkeerd gebruik komt. Die bewijslast ligt bij jou niet bij Wehkamp.
Het feit dat de machine niet meer werkt, is een aanwijzing dat hij niet conform is. De verkoper is aan zet om user abuse aannemelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Jawel:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
(Art 7:18 ;lid 2 BW).

Daarna geldt gewoon de hoofdregel: "Wie stelt, bewijst (bij betwisting). De consument wordt alleen de eerste 6 maanden geholpen met een rechtsvermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 1219356 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:33:
[...]

Jawel:

[...]

(Art 7:18 ;lid 2 BW).

Daarna geldt gewoon de hoofdregel: "Wie stelt, bewijst (bij betwisting). De consument wordt alleen de eerste 6 maanden geholpen met een rechtsvermoeden.
De stelling dat het apparaat er nog prima uitziet, in een gewoon huishouden is gebruikt en snel defect is gegaan is in praktijk voldoende voor "wie stelt, bewijst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GlowMouse schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:55:
[...]

De stelling dat het apparaat er nog prima uitziet, in een gewoon huishouden is gebruikt en snel defect is gegaan is in praktijk voldoende voor "wie stelt, bewijst".
Dat is juist toch een aanwijzing dat het verkeerd is gebruikt: normaal gaan ze nooit zo snel stuk, bij normaal gebruik gaat een Miele wel 10 jaar mee. Als deze eerder stuk is gegaan lijkt me juist een aanwijzing dat die verkeerd is gebruikt. Kijk als de helft stuk gaat binnen een paar jaar dan zijn ze niet goed van de fabriek af, maar bij uitzonderingen mag je al snel denken aan verkeerd gebruik. Immers allemaal rollen ze op dezelfde manier van de band met dezelfde onderdelen en quality checks. Misschien stond de wasmachine wel in een te vochtige ruimte, stond deze niet loodrecht etc. Juist als er maar ééntje eerder uitvalt lijkt me dat een aanwijzing dat het bij verkeerd gebruik ligt. En tja bewijs jij het dan maar dan het niet aan jou ligt.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1219356 op 22-07-2019 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1219356 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Ik zou het niet zo naar Wehkamp verpakken want je snijdt jezelf nu in de vingers hiermee. Als het apparaat eerder stuk is gegaan dan je mag verwachten, dan heb je het waarschijnlijk verkeerd gebruikt dat die toch al eerder is gestopt met werken (Wehkamp: te veel of te zwaar gewassen?).
Daarnaast ligt de bewijslast van non-conformiteit na 6 maanden bij jou als consument. Dus jij zult moeten bewijzen, als ze nee zeggen, dat het product niet conform is. Wehkamp kan simpelweg zeggen: Miele's staan bekend om hun lange duur die van u is eerder stuk. Dan heeft u het waarschijnlijk verkeerd gebruikt, want ze gaan normaliter langer mee. En tja: dan moet jij maar bewijzen dat het het niet door verkeerd gebruik komt. Die bewijslast ligt bij jou niet bij Wehkamp.
De storing heeft te maken met het automatisch de juiste hoeveelheid wasmiddel toevoegen aan je was.
Ook al heb je eens teveel was in de machine gedaan, heeft dit daar niet mee te maken. verder heb je niet aan fantaseren/speculeren wat Wehkamp misschien gaat zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
@Anoniem: 1219356 gelukkig hoef je als consument niet zo erg te bewijzen dat je het goed heb gebruikt. Dat is aan de verkoper.

Maar goed laten we eerst maar eens wachten tot @wehkamp zegt. Want vaak genoeg doen bedrijven niet zo heel moeilijk om de 6 maanden regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:01

EiT

Probeer het TwinDos systeem ook te reinigen en kijk de handleiding ook even na of er nog iets extra’s gereinigd kan worden.

- TwinDos care aanschaffen (of een reservoir met water gebruiken)
- Pijltje omhoog en naar beneden tegelijk indrukken.
- Als er een menu komt, pijl naar beneden en TwinDos kiezen
- Onderhoud
- De rest spreek voor zich.

Bij ons trekt de Ultra Phase 1 nog wel eens vacuum en dan reinig ik hem.
Dit is wel de eerste versie, ik had toen een voorraad voor 2 jaar besteld met de 25% kortingscode die bij de machine zat. Misschien dat dit probleem met de nieuwe flessen is opgelost.

Als dit niet helpt zou ik gewoon Miele customer care bellen en vragen wat je nog meer kan doen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
loki504 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:01:
[...]

Nee want reparatie moet kostenloos zijn. En zij moettlen het regelen van A tot Z zonder al te veel overlast van de consument. Verwachten dat de consument een klein pakketje naar een PostNL locatie brengt is voor 90% niet een erg grote overlast. Verwachten dat mensen een 120 kilo wegende wasmachiene gaan vervoere n is dat wel. Dus moeten zij of een monteur sturen. Of iemand die het ophaalt.(met mogelijk nog schade aan woning). Dan kiest elk bedrijf wel voor de voorrij kosten.
Bron?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Dat het kostenloos moet zijn? Dat het zonder al te veel overlast moet gebeuren? Dat zij het van A tot Z moeten regelen?

Of wil je dat ik alle wetten omtrend comform ga plaatsen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
loki504 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:45:
[...]

Dat het kostenloos moet zijn? Dat het zonder al te veel overlast moet gebeuren? Dat zij het van A tot Z moeten regelen?

Of wil je dat ik alle wetten omtrend comform ga plaatsen hier?
Nouja, 't hoeft natuurlijk niet per se een wettekst te zijn, maar iets dat jouw punt staaft en ons de gelegenheid biedt het verder uit te zoeken zou wel welkom zijn. Vooral ook omdat ik er nog nooit eerder van gehoord heb is dit bij uitstek iets waar ik graag meer over zou lezen.

Ter verduidelijking, dat de reparatie zelf kosteloos moet zijn zolang je aanspraak maakt op garantie dat geloof ik wel. Het gaat mij dan juist om alles wat je daarna noemde.

[ Voor 13% gewijzigd door Freeaqingme op 22-07-2019 17:11 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 1219356 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:56:
[...]

Dat is juist toch een aanwijzing dat het verkeerd is gebruikt: normaal gaan ze nooit zo snel stuk, bij normaal gebruik gaat een Miele wel 10 jaar mee.
Als we deze redenering volgen dan is er geen meer garantie te claimen. Uw TV stuk na drie jaar en hij ziet er nog netjes uit? U zult hem wel verkeerd gebruikt hebben want ze gaan normaliter 8 jaar mee. Helaas. Geen garantie.

Oh, hij ziet er niet meer netjes uit zegt u? Dan heeft u de TV niet gebruikt zoals bedoeld. Helaas.

Het is een hele valse stelling die op geen enkele manier droog te houden is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:06

rickysedai

Whoop whoop

Ik weet niet precies wat de wet erover zegt (ben inmiddels wel benieuwd), maar ik had ongeveer hetzelfde aan de hand met een Liebherr koelkast. Ding was 1000 euro en ging na 3 jaar stuk. Contact opgenomen met Liebherr en die stuurden een monteur. Boodschap was in eerste instantie inderdaad: je moet zelf de voorrijkosten betalen. Vriendelijke medewerkster aan telefoon zei er wel bij dat indien defect buiten mijn schuld was dat ze dan met een voorstel zouden komen. Uiteindelijk bleek er een lekkage in het koelsysteem wat ik niet zelf veroorzaakt had kunnen hebben. Koelkast was total-loss.
Voorstel Liebherr was: levensduur van 10 jaar mag je verwachten (is blijkbaar een tabel voor). Ik had er (slechts) 3 mooie jaren van mogen genieten. Zij zouden een nieuwe leveren voor 3/10*1000 = 300 euro. En dan hoefde ik geen bezorg- en/of voorrijkosten te betalen. Ik vond het een faire deal en geniet inmiddels alweer 3 jaar van een nieuwe Liebherr!

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Kosteloos: staat letterlijk in art. 7:21 BW: "De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht."
Zonder al teveel overlast: staat letterlijk in art. 7:21 BW: "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper"
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:25:
Ik weet niet precies wat de wet erover zegt (ben inmiddels wel benieuwd), maar ik had ongeveer hetzelfde aan de hand met een Liebherr koelkast. Ding was 1000 euro en ging na 3 jaar stuk. Contact opgenomen met Liebherr en die stuurden een monteur. Boodschap was in eerste instantie inderdaad: je moet zelf de voorrijkosten betalen. Vriendelijke medewerkster aan telefoon zei er wel bij dat indien defect buiten mijn schuld was dat ze dan met een voorstel zouden komen. Uiteindelijk bleek er een lekkage in het koelsysteem wat ik niet zelf veroorzaakt had kunnen hebben. Koelkast was total-loss.
Voorstel Liebherr was: levensduur van 10 jaar mag je verwachten (is blijkbaar een tabel voor). Ik had er (slechts) 3 mooie jaren van mogen genieten. Zij zouden een nieuwe leveren voor 3/10*1000 = 300 euro. En dan hoefde ik geen bezorg- en/of voorrijkosten te betalen. Ik vond het een faire deal en geniet inmiddels alweer 3 jaar van een nieuwe Liebherr!
Volgens het Quelle-arrest had de verkoper die 300 euro niet mogen rekenen. Het blijft opmerkelijk dat mensen liever bij de fabrikant aankloppen dan bij degene die het kosteloos moet verhelpen.
Anoniem: 1219356 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:56:
[...]

Misschien stond de wasmachine wel in een te vochtige ruimte, stond deze niet loodrecht etc.
Het is aan de verkoper om zo'n reden aan te voeren en aannemelijk te maken. Een consument voldoet aan zijn bewijsplicht door te stellen dat de wasmachine altijd normaal is gebruikt en door een aantal objectieve relevante factoren aan te dragen (bijvoorbeeld welk wasmiddel is gebruikt, hoe groot het huishouden is, dat er alleen kleren/handdoeken/beddegoed mee zijn gewassen, enz), en hoeft niet apart te bewijzen dat de wasmachine altijd loodrecht heeft gestaan, de ruimte nooit vochtig is geweest, enz. In een voorkomend geval kan de verkoper een onregelmatig slijtagepatroon tonen en erop wijzen dat de stelschroefjes nooit zijn uitgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

(...)
En wat staat er in lid 1? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je verhaal een groot klepel en klok gehalte heeft. Want tot wanneer geldt dit? Kan ik ook met een 10 jaar oude wasmachine aankloppen en is het dan nog steeds gratis? Lijkt me sterk...
En daarnaast was er in mijn situatie geen sprake van reparatie maar van vervanging. Dan gaat diezelfde vlieger niet ook op.

En lees dat quelle arrest waar je mee schermt eens aandachtig i.p.v. alleen lezen wat je wil lezen:
https://www.studytubelaw.nl/en/arresten/858-quelle

Kosteloos gaat over de kosten die nodig zijn om het in overeenstemming te brengen, zoals materiaal, uurloon en voorrijkosten. Niet het product zelf. Verder ging het over een product binnen de garantie en het gaat over een defect bij aflevering. En tot slot staat er meerdere keren in genoemd dat het op passende wijze en in verhouding moet zijn. Een drie jaar oud apparaat voor niks vervangen voor een nieuwe lijkt me niet in verhouding...

[ Voor 43% gewijzigd door rickysedai op 22-07-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:26:
[...]

En lees dat quelle arrest waar je mee schermt eens aandachtig i.p.v. alleen lezen wat je wil lezen:

Kosteloos gaat over de kosten die nodig zijn om het in overeenstemming te brengen, zoals materiaal, uurloon en voorrijkosten. Niet het product zelf.
Hahahaha. Link even naar de hele uitspraak. Hahahaha ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

En wat staat er in lid 1? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je verhaal een groot klepel en klok gehalte heeft. Want tot wanneer geldt dit? Kan ik ook met een 10 jaar oude wasmachine aankloppen en is het dan nog steeds gratis? Lijkt me sterk...
En daarnaast was er in mijn situatie geen sprake van reparatie maar van vervanging. Dan gaat diezelfde vlieger niet ook op.

Kosteloos gaat over de kosten die nodig zijn om het in overeenstemming te brengen, zoals materiaal, uurloon en voorrijkosten. Niet het product zelf. Verder ging het over een product binnen de garantie en het gaat over een defect bij aflevering. En tot slot staat er meerdere keren in genoemd dat het op passende wijze en in verhouding moet zijn. Een drie jaar oud apparaat voor niks vervangen voor een nieuwe lijkt me niet in verhouding...
Sorry, maar het lijkt er heel sterk op dat je echt nul komma nul kaas van dit onderwerp hebt gegeten. Misschien moet je niet zo stellig zijn in beweringen die kant noch wal raken, daar is een ieder bij gebaat.
Overwegende dat in geval van niet-overeenstemming van de goederen met de overeenkomst, de consument het recht moet hebben om de goederen kosteloos met de overeenkomst in overeenstemming te laten brengen, waarbij hij kan kiezen tussen herstel of vervanging, of, bij gebreke daarvan, recht moet hebben op een prijsvermindering of op ontbinding van de overeenkomst;

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 22-07-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

Prima @GlowMouse hier het hele arrest:

https://eur-lex.europa.eu...rue&uri=CELEX:62006CJ0404

Wat mij alleen maar sterkt in mijn overtuiging. Sorry @FirePuma142 als ik te stellig over kom, maar in het hele arrest lees ik toch echt:

“in hun onderlinge samenhang gelezen, voortvloeit dat de verkoper in geval van vervanging van een niet-conform goed recht heeft op een vergoeding ter compensatie van de voordelen die de koper uit het gebruik van dat goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed heeft gehaald.”

De kunst is om niet alleen te lezen wat je wil lezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:57:

Wat mij alleen maar sterkt in mijn overtuiging. Sorry @FirePuma142 als ik te stellig over kom, maar in het hele arrest lees ik toch echt:

“in hun onderlinge samenhang gelezen, voortvloeit dat de verkoper in geval van vervanging van een niet-conform goed recht heeft op een vergoeding ter compensatie van de voordelen die de koper uit het gebruik van dat goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed heeft gehaald.”

En dan lees/begrijp je dus niet het hele arrest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

@GlowMouse kom vooral met argumenten zou ik zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:57:

Dat is voor jou dus ook erg lastig. Want is lees namelijk toch echt dat het uitgangspunt kostenloos moet zijn. Wat ook de bedoeling van de wet is. Consumentenbescherming. En niet verkoper bescherming.

Tevens zijn hier genoeg juristen en zelf advocaten eigenlijk allemaal met elkaar eens dat het uitgangspunt van het arrest is dat het kostenloos moet zijn. Maar vooral selectief blijven lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 22-07-2019 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:01:
Het argument is Quelle. Daarin staat letterlijk dat de verkoper jou geen kosten in rekening had mogen brengen. Als je dat er niet uit kunt halen, is je houding nogal ongepast ("Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je verhaal een groot klepel en klok gehalte heeft.", "En lees dat quelle arrest waar je mee schermt eens aandachtig i.p.v. alleen lezen wat je wil lezen"). Ik krijg de indruk dat je nog nooit een arrest hebt gelezen.

Je citaat komt uit "Het hoofdgeding en de prejudiciële vraag" en is een interpretatie van het Duits burgerlijk wetboek ("BGB"). Als je een paar zinnetjes verder leest, zie je dat de Duitse Hoge Raad vraagtekens zet bij deze bepalingen, en zich afvraagt of deze bepalingen moeten wijken voor Europees recht (i.c. Richtlijn 1999/44/EG). Als je verder leest onder "Beantwoording van de prejudiciële vraag" kom je uiteindelijk uit bij het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:01:
Het stukje dat jij aanhaalt is juist hetgeen dat ontkracht wordt door het Quelle-arrest. Plat gezegd vond Duitsland dat je wel een gebruiksvergoeding mocht rekenen want zo geregeld in Duitse wet. Maar die was in strijd met de Europese richtlijn en als gevolg daarvan overruled (in de weg staat aan).
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
Je hebt het dus precies verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

@GlowMouse , @FirePuma142 Het staat inderdaad in de weg van een nationale regeling. Dat wil niet zeggen dat dat geldt voor alle gevallen. In de beantwoording van de prejudiciële vraag lees ik namelijk ook:

42 De financiële belangen van de verkoper worden overigens beschermd door, enerzijds, de in artikel 5, lid 1, van de richtlijn bepaalde verjaringstermijn van twee jaar, en anderzijds de hem door artikel 3, lid 3, tweede alinea, van de richtlijn geboden mogelijkheid om vervanging van het goed te weigeren ingeval deze vorm van genoegdoening buiten verhouding is doordat zij voor hem onredelijke kosten meebrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:26:
@GlowMouse , @FirePuma142 Het staat inderdaad in de weg van een nationale regeling. Dat wil niet zeggen dat dat geldt voor alle gevallen. In de beantwoording van de prejudiciële vraag lees ik namelijk ook:

42 De financiële belangen van de verkoper worden overigens beschermd door, enerzijds, de in artikel 5, lid 1, van de richtlijn bepaalde verjaringstermijn van twee jaar, en anderzijds de hem door artikel 3, lid 3, tweede alinea, van de richtlijn geboden mogelijkheid om vervanging van het goed te weigeren ingeval deze vorm van genoegdoening buiten verhouding is doordat zij voor hem onredelijke kosten meebrengt.
Nu is het wel klaar met het spelletje klok-klepel. Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

GlowMouse schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:20:
[...]

Het argument is Quelle. Daarin staat letterlijk dat de verkoper jou geen kosten in rekening had mogen brengen.
De verkoper had quelle geen kosten in rekening mogen brengen. Alleen had hij een product wat binnen de garantietermijn stuk ging. Dat maakt het een heel andere casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:33:
[...]

De verkoper had quelle geen kosten in rekening mogen brengen. Alleen had hij een product wat binnen de garantietermijn stuk ging. Dat maakt het een heel andere casus.
Wel grappig je vraag hier een mening en geeft aan geen flauw idee te hebben wat de wetgeving hier over zegt. En gaat vervolgens in discussie met mensen die vaker met dit bijltje hebben gehakt. Als je het zo goed wist/weet had je het hier ook niet hoeven vragen/stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai

rickysedai

Whoop whoop

@loki504 waar vraag ik een mening? En is een van de esssnties van een forum niet juist dat je door middel van delen van info en discussiëren over de interpretatie ervan nieuwe kennis opdoet? Ik heb iets nieuws geleerd vandaag. Had nog niet eerder van het quelle arrest gehoord. Maar mag ik daar dan geen vragen over stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Er is een verschil tussen vragen stellen en hard stelling nemen over wat iets betekent en hoe het uitgelegd moet worden. Elke paar topics staat er wel weer iemand op die niet gehinderd door enige kennis en ervaring dingen begint te roepen zonder besef dat dergelijke stellingname in een topic waar om rechten gevraagd wordt het een TS serieus problemen kan geven door verkeerd advies te volgen.

Als je je wil informeren en kennis op wil doen, dan begin je voor te roepen bij de sticky waar ook legio voorbeeldtopics bij onderwerpen staan. Vorm je je een beeld, en stel je inderdaad *vragen*.

Per saldo heb je al behoorlijk netjes repliek gekregen als je je bedenkt hoe frustrerend het is keer op keer weer dit soort stellingname tegen te komen en dan maar weer de ongefundeerde informatie gaat bestrijden omdat je het laten staan van misinformatie ook niet ziet zitten.

Dit soort reacties zijn schokkend arrogant voor iemand die nooit iets van de materie heeft gelezen. Laat die onderbuik los en verdiep je eerst in de materie. Ik wil je zeer dringend aanraden je houding drastisch te veranderen.
[...]

En zoek even de definitie van 'vragen' op...

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 23-07-2019 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 23:11
loki504 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:56:
@Anoniem: 1219356 gelukkig hoef je als consument niet zo erg te bewijzen dat je het goed heb gebruikt. Dat is aan de verkoper.
Gelukkig kan je dat in het geval van een Miele deels wél bewijzen, deze houdt in de aansturingscomputer namelijk bij hoeveel wasbeurten er zijn gedraaid en ik meen me te herinneren ook de belasting.

Afgezien daarvan, eerst Wehkamp contacten, voor een machine in deze prijsklasse is het vrij zeker een non-conformiteit en mag je Wehkamp vragen om het kosteloos te laten repareren. Die zullen dan ws. zelf Miele wel inschakelen, Miele heeft overigens een uitstekende storingsdienst maarja, het kost ook wat.

Ik vind zelf trouwens dat Miele lang niet meer zo degelijk is als vroeger en wat je mag verwachten voor die prijs. Zat mensen om me heen waarbij ze ook bij bosjes stuk gaan, maargoed, tegenwoordig zijn wasmachines halve PC’s en hoe meer erop zit, hoe meer er stuk kan, doe mij maar gewoon een oude Miele die het wel 30 jaar doet zonder kapot te gaan (die je vervolgens gewoon zelf kan repareren ipv dat je er een andere computer aan moet hangen eerst).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
1nsane schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:55:
[...]

Gelukkig kan je dat in het geval van een Miele deels wél bewijzen, deze houdt in de aansturingscomputer namelijk bij hoeveel wasbeurten er zijn gedraaid en ik meen me te herinneren ook de belasting.

Afgezien daarvan, eerst Wehkamp contacten, voor een machine in deze prijsklasse is het vrij zeker een non-conformiteit en mag je Wehkamp vragen om het kosteloos te laten repareren. Die zullen dan ws. zelf Miele wel inschakelen, Miele heeft overigens een uitstekende storingsdienst maarja, het kost ook wat.

Ik vind zelf trouwens dat Miele lang niet meer zo degelijk is als vroeger en wat je mag verwachten voor die prijs. Zat mensen om me heen waarbij ze ook bij bosjes stuk gaan, maargoed, tegenwoordig zijn wasmachines halve PC’s en hoe meer erop zit, hoe meer er stuk kan, doe mij maar gewoon een oude Miele die het wel 30 jaar doet zonder kapot te gaan (die je vervolgens gewoon zelf kan repareren ipv dat je er een andere computer aan moet hangen eerst).
Ben het met je eens. Mijn ouders hebben nog een miele droger uit 1980!. En sinds 1 jaar is het plastic sluiting kapot. Helaas nog geen betaalbare vervanging voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loki504 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Ben het met je eens. Mijn ouders hebben nog een miele droger uit 1980!. En sinds 1 jaar is het plastic sluiting kapot. Helaas nog geen betaalbare vervanging voor gevonden.
Je kunt je wel afvragen of je qua water- en elektraverbruik dat ding in leven moet houden.

Willekeurige link: https://www.gaslicht.com/...oudelijke-apparaten/3272/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Om het weer even naar het topic te verbinden: de uitspraken van de fabrikant zijn relevant voor wat een klant mag verwachten.

Toen ik jong was werd actief geadverteerd met 'er is geen betere'. Dit filmpje uit 1982 zegt ronduit 15 jaar meegaan - wat betekent dat dat is wat een klant mag verwachten.

Meer recent heb ik deze uitingen niet meer gezien. Historisch kleeft die beeldvorming nog aan Miele en ook vandaag staat op de site dat ze premium merk zijn.

De vraag of 15 jaar vandaag nog een redelijke verwachting is kan een interessante discussie zijn, maar het topic gaat over een apparaat van nog geen 3. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat als redelijk te verwachten levensduur zou zien in dit geval.

En dat is de hoofdvraag die voorligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
MikeyMan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:44:
[...]

Je kunt je wel afvragen of je qua water- en elektraverbruik dat ding in leven moet houden.

Voor die 1 a 2 keer per maand dat hij aanstaat(meestal na een lang weekend weg/vakantie). Is het nog prima dendable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:49:
Om het weer even naar het topic te verbinden: de uitspraken van de fabrikant zijn relevant voor wat een klant mag verwachten.

Toen ik jong was werd actief geadverteerd met 'er is geen betere'. Dit filmpje uit 1982 zegt ronduit 15 jaar meegaan - wat betekent dat dat is wat een klant mag verwachten.
[YouTube: Historische commercial Miele-wasautomaat (1982)]

Meer recent heb ik deze uitingen niet meer gezien. Historisch kleeft die beeldvorming nog aan Miele en ook vandaag staat op de site dat ze premium merk zijn.

De vraag of 15 jaar vandaag nog een redelijke verwachting is kan een interessante discussie zijn, maar het topic gaat over een apparaat van nog geen 3. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat als redelijk te verwachten levensduur zou zien in dit geval.

Ten tijde van mijn Magnetron debacle (topic hier al ergens gelinked) hadden ze het nog vrij uitbundig over 20 jaar levensduur :)

Zie dat in de huidige brochure overigens zo snel niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:33:
[...]

Deze zie ik nu pas. Quelle is de verkoper. Als je dat al niet uit het arrest haalt is het niet moeilijk voor te stellen dat je de rest ook niet helemaal doorgrondt. Geen idee ook waarom je het een andere casus vindt en de garantietermijn is hier niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MikeyMan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:44:
[...]

Tegen de tijd dat je de aanschafwaarde terug hebt verdient,is het moderne toestel al defect. (verschil met vriezer voorbeeld van €600,-)

Ditheeft weinig te maken met wat je mag verwachten van Miele. tegenwoordig zit er veel meer elektronica in en wordt er veel gedaan om een machine zuiniger te maken, veel opties en mogelijkheden. en dat zorgt voor meer kans op klachten. Dit moet netjes verholpen worden ook al is het Zanussi, Bosch, Beko of ander merk. @Denman moet met zijn klacht naar verkopende partij, en die zullen het wel netjes oplossen.

[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 23-07-2019 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven

@Hackus, dit heeft er alles mee te maken met wat je van Miele mag verwachten.

Sterker nog, Miele heeft de levensduur van haar producten of beter gezegd, haar marketing met 5 jaar opgekrikt en beweert nu stellig dat Miele producten gebouwd zijn om 20 jaar mee te gaan :).

De kwaliteit van Miele

https://www.miele.nl/c/waarom-miele-441.htm
Miele biedt haar klanten producten die toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid, prestaties, bedieningsgemak, energie-efficiëntie, design en service. Dit is in overeenstemming met het motto 'immer besser', dat de oprichters Carl Miele (links) en Reinhard Zinkann op hun eerste apparaten drukten en waardoor Miele zich nog steeds laat leiden.
https://www.miele.nl/c/filosofie-442.htm

[ Voor 14% gewijzigd door Freshouttheoven op 24-07-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:21
loki504 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:06:
[...]

Dus jij vind het normaal dat je 2200 euro uitgeeft aan een was/droogcombi. En dan binnen 3 jaar al kosten moet maken voor eventuele reparatie? Ik niet maar dat is mijn mening(en die van de wet).
Foutieve statement.. er zijn 2 apparaten gekocht, voor 2200 samen. Waarvan 1 nu een defect toont. Daardoor is die andere niet opeens magisch ook kapot of minder goed.

Graag evne bij de feiten blijven.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Freshouttheoven schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Sterker nog, Miele heeft de levensduur van haar producten of beter gezegd, haar marketing met 5 jaar opgekrikt en beweert nu stellig dat Miele producten gebouwd zijn om 20 jaar mee te gaan :).

[Afbeelding: De kwaliteit van Miele]

https://www.miele.nl/c/waarom-miele-441.htm

[...]

https://www.miele.nl/c/filosofie-442.htm
Er is geen geschil met Miele.
TS heeft een klacht mbt Twindos systeem(kan nog gewoon wassen) en belt de fabrikant buiten fabrieksgarantie.
TS schrijft nergens wat ie zoal zelf heeft geprobeerd uit oa de handleiding of andere tips.

Verder heeft hij het nog niet opgenomen met shop van aankoop. dus is het voor mij een klacht met een wasmachine die net buiten fabrieksgarantie valt. misschien is het wel eenvoudig te verhelpen......
Domweg roepen dat Miele slecht is of die intentie geven heeft niemand iets aan.
Vraag van TS is al beantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
corset schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:13:
[...]

Foutieve statement.. er zijn 2 apparaten gekocht, voor 2200 samen. Waarvan 1 nu een defect toont. Daardoor is die andere niet opeens magisch ook kapot of minder goed.

Graag evne bij de feiten blijven.
Geen foutive statement. Hooguit verkeerd verwordt. Ik zei namelijk 2200 euro voor een was/droog combi. En daar vond hij het blijkbaar normaal dat er binnen 3 jaar dan al kosten gemaakt moet worden.

Dus gewoon even lezen de volgende keer oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:21
loki504 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:15:
[...]

Geen foutive statement. Hooguit verkeerd verwordt. Ik zei namelijk 2200 euro voor een was/droog combi. En daar vond hij het blijkbaar normaal dat er binnen 3 jaar dan al kosten gemaakt moet worden.

Dus gewoon even lezen de volgende keer oke?
Alsnog foutief, de combi hoeft niet gerepareerd te worden. Alleen 1 apparaat. Als dit defect direct invloed had op de droger, had je een punt gehad. Echter is dat niet het geval.
Of is het opeens "Ja maar! nu moet de droger anders gebruikt worden! en is het dus daar ook een issue"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 24-07-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 06-06 16:18
Dit is het onderdeel https://www.onderdelenexp...ysteem-wasmachine-9976602

Miele heeft het ontwerp aangepast omdat ze veel te snel stuk gingen. Ik vermoed dat zonder duwen je geen onderdelen betaalt en geen arbeidsloon, voorrijkosten kun je proberen.

Je kunt natuurlijk voor 100 euro het ook zelf doen, de tweakersoplossing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hackus schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:13:
[...]

Er is geen geschil met Miele.
TS heeft een klacht mbt Twindos systeem(kan nog gewoon wassen) en belt de fabrikant buiten fabrieksgarantie.
TS schrijft nergens wat ie zoal zelf heeft geprobeerd uit oa de handleiding of andere tips.

Verder heeft hij het nog niet opgenomen met shop van aankoop. dus is het voor mij een klacht met een wasmachine die net buiten fabrieksgarantie valt. misschien is het wel eenvoudig te verhelpen......
Domweg roepen dat Miele slecht is of die intentie geven heeft niemand iets aan.
Vraag van TS is al beantwoord
Geen idee waarom je bovenstaande erbij haalt want dat is voor mij geheel duidelijk en daar ging de discussie ook niet over.

Je gaat in op de stelling van Floppus:
De vraag of 15 jaar vandaag nog een redelijke verwachting is kan een interessante discussie zijn
en antwoordt hierop met:
Dit heeft weinig te maken met wat je mag verwachten van Miele. tegenwoordig zit er veel meer elektronica in en wordt er veel gedaan om een machine zuiniger te maken, veel opties en mogelijkheden. en dat zorgt voor meer kans op klachten.
Vervolgens ontkracht ik jouw hierboven gequote stelling door rechtstreekse beweringen van de fabrikant:
Wij zijn de enige fabrikant in onze branche die producten zoals onze wasmachines, wasdrogers, vaatwassers en ovens test, gelijkwaardig aan 20 jaar gebruik
Dus ondanks dat er tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van meer electronica, gefocust wordt op een zuinige wasmachine met veel opties/ mogelijkheden zegt Miele stellig dat de o.a. door hun geproduceerde wasmachines een gemiddelde levensduur van 20 jaar hebben.

Hier ga jij vervolgens niet meer op in maar reageer je offtopic met dat er geen geschil is met Miele etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Freshouttheoven Dit is niet van belang als je geen geschil hebt. als Wehkamp in deze het netjes oplost is het klaar.(verder werkt de wasmachine nog en is de levensduur niet aangetast) wasmachine in nog geen 3j oud, en hoort netjes gerepareerd te worden, er is nergens sprak dat dit niet gebeurt.(er is dus nog geen geschil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
@Hackus @Freshouttheoven

Ik denk dat er een miscomunicatie is. Want ja in deze zaak maakt het niet echt uit of miele wel of niet 15/20 al niet 200 jaar levenswerachting schets. In bijna alle(al niet alle gevalen). Mag je gewoon verwachten dat een nieuwe wasmachiene toch wel 3 jaar mee gaat. Ook al is het een Beko van 200 euro.

Pas als je bv richting de 10/15 jaar gaat zouden uitspraken van de fabrikant van pas komen.

Maar ik kan er ook compleet naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Freshouttheoven schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Het is maar net hoe vaak je dat ding gebruikt ;) 20 jaar 1 keer per week of 20 jaar 5 keer per dag scheelt wel aanzienlijk. De hoeveelheid aan jonge Mieles die ik op het werk ziet staan bij het oud ijzer is ook redelijk hoog maar daar gebruiken ze consumentenmachines in een zakelijke setting :P Schijnbaar schrijven ze zo'n ding af na 3 jaar, langer gaan ze niet mee :X

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
vhal schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Het is maar net hoe vaak je dat ding gebruikt ;) 20 jaar 1 keer per week of 20 jaar 5 keer per dag scheelt wel aanzienlijk. De hoeveelheid aan jonge Mieles die ik op het werk ziet staan bij het oud ijzer is ook redelijk hoog maar daar gebruiken ze consumentenmachines in een zakelijke setting :P Schijnbaar schrijven ze zo'n ding af na 3 jaar, langer gaan ze niet mee :X
Het bleef mij ook verbazen hoeveel nieuwe en toch dure producten waren afgeschreven. Gelukkig hadden wij een monteur die een hoop van de "dood" heeft gered. Zeker als je zag dat er vaak genoeg gewoon iets als een defecte pomp was.... en dat is makkelijk en snel te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
vhal schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Hier heb je zeker een punt! Naast de hoeveelheid wasbeurten per week spelen ook andere factoren een rol zoals; de gebruikte materialen en de onderhoud c.q. hoe je met een wasmachine omgaat. Je ziet steeds vaker dat consumenten op lagere temperaturen wassen, hierdoor hoopt zich meer achterblijvende wasmiddel en vetluis op, dit tast op den duur weer bepaalde onderdelen in de wasmachine aan.

Net als dat de fabrikant bij een tv de aantal branduren kan uitlezen, kan een fabrikant bij een wasmachine ook de aantal wasbuurten uitlezen.

Van een merk als Miele met hun uitlatingen dat er geen betere is en je de door hun geleverde kwalitatieve producten elders niet zult vinden mag je er toch van uitgaan dat zo'n wasmachine gemiddeld 4000 wasbeurten meegaat.

Waarschijnlijk is het voor jouw werkgever goedkoper (belastingtechnisch) om na een paar jaar een consumenten wasmachine af te schrijven dan dat je een professionele wasmachine waar je het dubbele of het driedubbele voor betaald. Wel erg milieu onvriendelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

corset schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:13:
[...]

Graag even bij de feiten blijven.
Wel even lezen want twee dagen geleden door ts zelf gecorrigeerd/verduidelijkt: Denman in "Miele wasmachine(net) na garantieperiode defect,waar melden?"
rickysedai schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:25:
[...] Liebherr koelkast. Ding was 1000 euro en ging na 3 jaar stuk. Contact opgenomen met Liebherr en die stuurden een monteur.
[...]
Uiteindelijk bleek er een lekkage in het koelsysteem wat ik niet zelf veroorzaakt had kunnen hebben. Koelkast was total-loss.

Voorstel Liebherr was: levensduur van 10 jaar mag je verwachten (is blijkbaar een tabel voor). Ik had er (slechts) 3 mooie jaren van mogen genieten.
Leuk dat ze uneto vni gebruiksduur hanteren, maar niet in lijn met het consumentenrecht. Die verwachting gaat overigens uit van 96 maanden (8 jaar) gebruiksduur. Als het product defect raakt binnen minimaal 96 maanden is het gewoon niet conform.

Burgerlijk Wetboek Boek 7:
Artikel 17

1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

[...]
https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling2_Artikel17
Een koelkast die binnen 3 jaar defect gaat, beantwoord niet aan de overeenkomst. Althans, ik vervang niet elke drie jaar een koelkast.
Artikel 18

1 Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

2 Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Als de verkoper zou zeggen of in de brochure zou staan dat de koelkast na drie jaar stuk gaat, zou ik het niet kopen. Zeker niet voor EUR 1.000,00.
Zij zouden een nieuwe leveren voor 3/10*1000 = 300 euro. En dan hoefde ik geen bezorg- en/of voorrijkosten te betalen. Ik vond het een faire deal en geniet inmiddels alweer 3 jaar van een nieuwe Liebherr!
Artikel 21

1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a. aflevering van het ontbrekende;

b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Je hebt EUR 300,00 weggegooid.

@Denman
Nu is echter mijn vraag: had ik dit wellicht beter bij Wehkamp (de oorspronkelijke leverancier) neer kunnen leggen? Uiteindelijk moet er toch een monteur van Miele komen, maar ik wil mezelf niet in de voet schieten door het bij de "verkeerde" partij neer te leggen.
Wie heeft het je verkocht? There you go!

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 27-07-2019 22:45 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 10:17
*knip* Methodes posten hoe je kan frauderen is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 29-07-2019 08:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Denman
Update:

Ik heb Wehkamp gebeld en aangegeven dat mijn machine defect is. Ze vonden het spijtig, maar verwezen me door naar Miele (zonder te weten dat ik daar al een afspraak had). Wat vreemd is, want normaal gesproken moet Wehkamp het volgens mij (en bovenstaande reacties) oppakken.

Anyway, ik heb de afspraak met Miele dus gewoon laten staan, en de monteur is langs geweest. Bleek inderdaad een Twindos sensor defect. Hij had deze bij zich en is meteen vervangen.
Uiteindelijk is hij een uurtje aan het sleutelen geweest. Vreemd genoeg en totaal onverwacht, begon hij daarna een bon uit te schrijven. Ik dacht dat zal toch wel via het hoofdkantoor lopen, maar ok :)

Ik zei: de machine is 2,5 jaar oud, ik neem aan dat er toch wel iets van een coulanceregeling op zit. Ja zei hij meteen, zit coulance op. Dus hij voert het totaalbedrag in, 280 Euro, om er daarna een soort van rekentooltje op los te laten. "Dat wordt dan 130 Euro meneer". Ik gaf aan dat ik het een hoog bedrag vond voor een machine van 2,5 jaar oud van dit merk, en überhaupt iets betalen me eigenlijk niet lekker zat. Als ik daar iets mee wilde doen moest ik me richting het hoofdkantoor wenden.

Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, en na een pittig gesprek en ook een pittige mail, willen ze uiteindelijk nog 50% van die 130 Euro vergoeden waardoor er voor mij 65 Euro over blijft.

Kijk, ergens weet ik dat ik sterk sta als ik er een zaak van ga maken. Maar ik weet ook dat 65 Euro niet bijster veel geld is, zeker met inachtneming dat we inmiddels redelijk wat wasjes gedraaid hebben. Daarnaast levert het me meer op als ik die tijd in m'n werk stop, i.p.v. een zaak. Ik heb momenteel weinig zin om er een principekwestie van te maken, dus ik kies maar eieren voor m'n geld.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Door het bedrag 2x te halveren geven ze eigenlijk al toe dat het niet klopt. Maargoed, je hebt nu zelf het werk van Wehkamp opgeknapt. Wehkamp had dit voor je moeten regelen, mogelijk zou je die 65 euro zelfs nog bij Wehkamp kunnen verhalen.
Verder is het idd maar net hoeveel tijd die 65 euro je waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
Freshouttheoven schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:55:
[...]
Van een merk als Miele met hun uitlatingen dat er geen betere is en je de door hun geleverde kwalitatieve producten elders niet zult vinden mag je er toch van uitgaan dat zo'n wasmachine gemiddeld 4000 wasbeurten meegaat.
Volgens mij gebruiken ze die reclame slogan* al jaren niet meer? Er was hier een jaar of 2-3 terug ook iemand met een keuken vol dure Miele apparaten die binnen no-time defect waren, zal er eens op zoeken hoe dat afgelopen is. Buiten dat om zeker dat zo'n machine minsten 4.000 beurten meegaat, daar is de prijs ook naar zou je denken.

* iedere Supermarkt is de goedkoopste als je hun uitingen moet geloven ;)

edit: wel eens dat ze lang mee moeten gaan ;-).

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin op 30-07-2019 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 07-06 10:41
Immer besser is nu de slogan en vroeger kon je voor 125 euro 10 jaar garantie krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Denman schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:41:
Kijk, ergens weet ik dat ik sterk sta als ik er een zaak van ga maken. Maar ik weet ook dat 65 Euro niet bijster veel geld is, zeker met inachtneming dat we inmiddels redelijk wat wasjes gedraaid hebben. Daarnaast levert het me meer op als ik die tijd in m'n werk stop, i.p.v. een zaak. Ik heb momenteel weinig zin om er een principekwestie van te maken, dus ik kies maar eieren voor m'n geld.
Choose your battles. Zeker. Toch kost een berichtje richting Wehkamp waarin je aangeeft dat je graag 65 euro tegemoet ziet ivm nonconformiteit je weinig moeite, en zou mij dat voor 65 EUR wel waard zijn.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Idd nu een mailtje aan Wehkamp met de vraag dit te vergoeden, meer moeite zou ik er niet in steken eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Dracula schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:59:
Immer besser is nu de slogan en vroeger kon je voor 125 euro 10 jaar garantie krijgen.
En toen kwam de AFM en blies met hele grote snuit het garantie verhaaltje uit :+
( omdat het een verzekering was en je daar een vergunning voor nodig hebt, de BSH en Electrolux groep bieden het om die reden ook niet meer aan )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Update:

Ik heb Wehkamp gebeld en aangegeven dat mijn machine defect is. Ze vonden het spijtig, maar verwezen me door naar Miele (zonder te weten dat ik daar al een afspraak had). Wat vreemd is, want normaal gesproken moet Wehkamp het volgens mij (en bovenstaande reacties) oppakken.
Klopt, de verkoper is verantwoordelijk. Nu ga je Wehkamp net zolang spammen het bedrag te crediteren totdat ze het ook werkelijk doen.

Ik zou zoiets sturen:
Geachte Wehkamp klantenservice (o.i.d.),

Op [datum] heb ik [product] gekocht à [bedrag] met bestelnummer [bestelnummer]. Nu [tijdsduur] later is de machine defect. [omschrijf defect]. Ik heb de machine volgens de handleiding gebruikt.

Op [datu,] heb ik met uw klantenservice gebeld om het probleem op te laten lossen. Ik werd naar Miele doorverwezen. De monteur kwam op [datum] langs en heeft het defect opgelost. Tot mijn verbazing werd een bon opgemaakt met kosten mijnerzijds. Na wat gesteggel over het bedrag gezien de tijd na de fabrieksgarantie heb ik uiteindelijk EUR [bedrag] aan Miele voldaan.

Aangezien ik bij Wehkamp heb gekocht en jullie dus verantwoordelijk zijn van een conform product, verzoek ik u het bedrag van EUR [bedrag betaald aan Miele] binnen 1 week op mijn rekening (zoals bekend in mijn account te storten en uw klantenservicemedewerkers te instrueren hoe defecte apparaten door jullie moeten worden afgehandeld.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 30-07-2019 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 07-06 10:41
Alfisti schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:29:
[...]

En toen kwam de AFM en blies met hele grote snuit het garantie verhaaltje uit :+
( omdat het een verzekering was en je daar een vergunning voor nodig hebt, de BSH en Electrolux groep bieden het om die reden ook niet meer aan )
Yep inderdaad. Gelukkig bleef de regeling voor bestaande klanten intact.
Na 9,5 jaar brak het trommelkruis. Deze is zonder enige kosten netjes gefixt. (Nieuwe trommel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Update:

Anyway, ik heb de afspraak met Miele dus gewoon laten staan, en de monteur is langs geweest. Bleek inderdaad een Twindos sensor defect. Hij had deze bij zich en is meteen vervangen.
Uiteindelijk is hij een uurtje aan het sleutelen geweest. Vreemd genoeg en totaal onverwacht, begon hij daarna een bon uit te schrijven. Ik dacht dat zal toch wel via het hoofdkantoor lopen, maar ok :)

Ik zei: de machine is 2,5 jaar oud, ik neem aan dat er toch wel iets van een coulanceregeling op zit. Ja zei hij meteen, zit coulance op. Dus hij voert het totaalbedrag in, 280 Euro, om er daarna een soort van rekentooltje op los te laten. "Dat wordt dan 130 Euro meneer". Ik gaf aan dat ik het een hoog bedrag vond voor een machine van 2,5 jaar oud van dit merk, en überhaupt iets betalen me eigenlijk niet lekker zat. Als ik daar iets mee wilde doen moest ik me richting het hoofdkantoor wenden.

Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, en na een pittig gesprek en ook een pittige mail, willen ze uiteindelijk nog 50% van die 130 Euro vergoeden waardoor er voor mij 65 Euro over blijft.

Als ik jou was zou ik nog contact met Wehkamp opnemen en het verhaal uitleggen.
Dat je normaal gesproken wel betere service verwacht van Wehkamp.

En dat er nog een rekening van 65 euro ligt, en vragen of Wehkamp die wel vergoeden eventueel in bonnen of 50/50.

Zo zou ik het proberen, van zo'n dure wasmachine mag je wel meer verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Aggressor schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Als ik jou was zou ik nog contact met Wehkamp opnemen en het verhaal uitleggen.
Dat je normaal gesproken wel betere service verwacht van Wehkamp.

En dat er nog een rekening van 65 euro ligt, en vragen of Wehkamp die wel vergoeden eventueel in bonnen of 50/50.
Niks bonnen. TS heeft Miele toch ook niet met bonnen van Wehkamp betaald? Wehkamp is verantwoordelijk voor de reparatie, heeft de klant doorgestuurd naar Miele, en moet daar ook de verantwoordelijkheid voor dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
GlowMouse schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:56:
[...]

Niks bonnen. TS heeft Miele toch ook niet met bonnen van Wehkamp betaald? Wehkamp is verantwoordelijk voor de reparatie, heeft de klant doorgestuurd naar Miele, en moet daar ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
Het is wel buiten de garantie om...
Dus het wordt dan een heel gedoe...

Bonnen zou ik persoonlijk ook accepteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Aggressor schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Het wordt alleen een gedoe als Wehkamp er een gedoe van maakt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Denman Je hebt gedaan wat Wehkamp heeft gezegd, en dient de factuur daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijkbaar komt dit probleem vaker voor:

https://www.zuinigeman.nl...e-wasmachine-is-stuk.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Aggressor schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:49:
[...]
Zoals ik al aangaf met bronnen, hoeft ts helemaal geen bonnen te accepteren. Dat jij dat wel doet is de ondermijning van het consumentenrecht voor alle consumenten.
Aggressor schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Waar heb jij het over? PcDealer in "Koop ontbinden PS4, geen gelijkwaardig alternatief mogelijk"
Zie mijn eerdere reactie. Bedrijven komen weg met onzin omdat consumenten zich niet verdiepen in hun recht.

[ Voor 38% gewijzigd door PcDealer op 30-07-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Update:

Inderdaad, 'choosing your battles'. Hoewel het jammer is dat een dure Miele al zo snel kuren vertoont is dit denk ik wel de beste oplossing geweest, de principe kwestie daargelaten (waar ik jaren geleden waarschijnlijk zelf ook bovenop gesprongen zou zijn).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Heb je de factuur al naar wehkamp gestuurt?
Kost weinig tijd en levert je mogelijk 65 euro op.

[ Voor 37% gewijzigd door loki504 op 14-08-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
@Denman We zijn al even wat weken verder heb je al wat nieuws te melden ?
Sinds 22 juli heb je nog niet gereageerd heb ik gezien.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MdO82 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:57:
@Denman We zijn al even wat weken verder heb je al wat nieuws te melden ?
Sinds 22 juli heb je nog niet gereageerd heb ik gezien.
Denman in "Miele wasmachine(net) na garantieperiode defect,waar melden?"

Pagina: 1 2 Laatste