Brrrr, ik weet dat ik uit dit soort topics weg moet blijven (met name
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)). Maar moet toch mijn geluid laten horen omdat wat men graag wil, niet altijd zo uit komt in het leven. Dat een dik salaris het onderpand is voor een gelukkig gezin is ook onzin. Ik geef wel mee dat financiële stabiliteit het belangrijkste is: wat komt er binnen en hoeveel gaat eruit. Als daar een balans in is te vinden en je kan binnen het redelijke doen wat je wilt, dan is dat de top. Althans, voor mij.
TLDR onderaan.
Ik heb tijden gehad dat het geld met bakken binnenkwam omdat ik en mijn vrouw beiden fulltime werkten en er zijn tijden geweest dat er sprake was van ww en zelfs kortstondig bijstand. Heden ten dage ben ik de kostwinner, mijn vrouw in de wia (sinds recent eindelijk een iva toegewezen) en hebben wij twee opgroeiende kinderen.
Ik ben begin 40. Altijd mijn handjes laten wapperen. Vroeger stapte ik een uitzendbureau binnen, vroeg naar werk en ik was de volgende werkdag waar ik moest beginnen. Soms zelfs nog de zelfde middag (zoals afgelopen jaar). Nu moet je een afspraak maken voor de simpelste uitzendbanen, referenties opgeven, vog aanvragen, etc.
In 2008 dacht ik dat veel wist van computers. Heb daarvoor jaren een webwinkel in dual socket moederborden gehad naast een 40-urige baan op de backoffice van een bekende e-tailer. Bij een value added reseller ben in september 2008 begonnen op de verkoop binnendienst. Ik leerde alles over enterprise netwerken. Ik babbelde met de techneuten over de laatste software oplossingen en hardware. Ik hielp mee met de prefabrikage van bladeservers, controleerde de bom van de presales, ik zorgde voor een goed contact met fabrikanten en distributeurs, hield de vendor portals bij, scoorde een goede inkoop bij de distri's. Ik haalde new business binnen en de grootste eenmalige order in de geschiedenis. Een sloot aan sales en technical sales certificaten behaald van Cisco, Symantec, VMware. Ik was een spin in het web en een gelukkig man. Mijn brede interesse werd gelest doordat ik bezig was met alle takken van sport binnen het bedrijf: inkoop, verkoop, presales, bill of materials, vraagbaak. Ik kreeg gemiddeld 6,5% loonsverhoging per jaar, ik genoot van de borrels en uitjes op het werk en vond overwerken niet erg. Al woonde ik wel op 12 minuten fietsafstand van huis. Volgens de planning met de directeur zou ik naar de buitendienst gaan met leaseauto en zag mijn rijbewijs bekostigd worden door het bedrijf. Dat ging helaas niet door want dat is loon in natura.
Toen werd een accountmanager jaloers omdat er grote opdrachten aan zijn neus voorbij gingen. Zijn eega ging zich er mee bemoeien die daar ook werkte. Terwijl ik afspraken had met de directeur over hoe zaken gedaan werden, was er steeds meer sprake van geroep aan mijn adres en intimidatie, proberen mij in te val te lokken of in een kwaad daglicht te stellen. Gelukkig kan ik vrij makkelijk valse beschuldigingen onderbouwen met documentatie of een goede uitleg. Tot slot is mij te kennen gegeven dat indien de statutair directeur een keuze zou moeten maken tussen mij en de vermaledijde accountmanager, de keuze niet op mij zou vallen. Daar moest ik het maar mee doen. Ik ging van een 2 jaar supergelukkig in mijn werk naar 1,5 vertoeven bij een werkgever waar ik met drie kapiteins te maken had, waarvan er 2 in een bed sliepen en bij de derde regelmatig op de koffie gingen. Daarbij gingen sommigen ook heulen met die am. Gelukkig had ik ook fans in de groep techneuten die zagen wat voor figuur de accountmanager was. Immers, mijn calculaties waren altijd spot on en compleet. Bij de andere offertes ontbraken op locatie regelmatig onderdelen zoals een hba om bijvoorbeeld een server met een tape library te verbinden. Onder mijn "verantwoordelijkheid" liepen alle projecten een stuk soepeler omdat vooraf de voldoende onderzoek is gedaan.
En toen vielen er stapels post van de belastingdienst binnen met als vriendelijk verzoek of wij over 4 jaren de kinderopvangtoeslag wilden terugbetalen en bij voorkeur heel rap. Vanaf dat moment waren wij het financiële overzicht kwijt, hadden wij een schuld bij de belastingdienst van EUR 25.000,00 (plus nog wat andere zaken die toen nijpend werden vanwege vervallen toeslagen) belandden wij op een haar na op straat en werden wij mede afhankelijk van de voedselbank en schuldhulpverlening. En dat met 1,8 fte aan het werk.
Toen was er ook nog crisis, dus ik kon niet makkelijk werk vinden als niet-techneut in de ict. Eindelijk waren er kennelijk twee partijen die interesse hadden om mij aan te nemen. De tweede heeft mijn directeur nooit willen vertellen, maar bij de eerste (dat wist ik dan wel) bood mij een contract aan. In eerste instantie tegen een lager salaris, wat ik weigerde, ik hoefde niet weg en had een dikke huid. Alsnog tegen het laatst verdiende salaris begonnen.
Opnieuw veel geleerd, dit keer inzake enterprise licenties en -modellen. Ook hier weer zeer succesvol door contracten ter waarde van tonnen te (helpen) sluiten en had ik zelfs meerdere key accounts met miljoenen omzet per jaar onder mijn beheer. Hier 2x MCTS/MCP gehaald op het gebied van volume licensing. Helaas was hier sprake van een directie met een haat jegens haar werknemers wat bleek uit het geroep en gevloek jegens werknemers. Vage bonusafspraken die in een enkel geval helemaal niet werden nageleefd met als gevolg een hoger verloop dan het gemiddelde callcenter. Het contract is na twee verlengingen niet gecontinueerd, de pogingen van enkele langer gebleven collega's ten spijt.
Dus maar weer op zoek tijdens het genieten van ww. Men geloofde gewoon niet dat het mogelijk was dat een directie zo tegen het personeel zou doen. Ik werd eigenlijk voor leugenaar uitgemaakt. Twee jaar en vele, vele uitzendbanen later, hoopte ik dat de orderportefeuilles weer genoeg gevuld zouden zijn en ik weer mijn job als technisch geïnteresseerde verkoper/trusted advisor in de ict op kon pakken. Helaas kwam daar niet zoveel uit ondanks dat men toch wel gecharmeerd was van mijn cv layout. Een leven zonder rijbewijs was ook geen pluspunt met de meeste ict bedrijven rondom Amsterdam, Rotterdam en Utrecht op voor mij onmogelijk bereikbare plekken. Dat beperkte ook mijn zoekgebied omdat ik afhankelijk was van fiets of ov.
Gelukkig kreeg ik via een oud klasgenoot een tip dat een bedrijf waar hij een opdracht deed. Ik ging op gesprek en kon de week erop beginnen. Ook daar in korte tijd zeer succesvol door een vaste klant 50% meer omzet te laten doen binnen 7 maanden, wist ik bij mijn orders de overall kosten te verlagen en meer omzet in de webshop te realiseren door meer enterprise producten te laten zien. Ook hier was niet alles rozengeur en maneschijn. Ik moest veel bellen en de telefoon viel regelmatig onverwacht uit. In de laatste maand van mijn contract, vanwege een overname van de toko door een grote partij, heb ik met mijn privételefoon mijn klanten gebeld om ze toch te woord te kunnen staan en mijn eigen ordersheet te kunnen vullen.
Sindsdien heb ik het idee dat werkgevers niet echt op mij zitten te wachten. Ik dacht eerst vanwege de crisis en de nasleep ervan, toen de meerdere vrij korte dienstverbanden en tegenwoordig vanwege mijn leeftijd. Dat laatste heeft een werkgever zelf meegedeeld omdat ze een "junior" zoeken, terwijl dat niet in de vacature stond.
De tijd na die laatste werkgever heb ik gevuld met het behalen van mijn rijbewijs (in één keer geslaagd voor zowel theorie als praktijk, zonder tussentijdse toets), solliciteren en beschikbaar zijn voor allerlei hand- en spandiensten via uitzendbureau's. Daarbij probeer ik die band zo goed mogelijk te houden, zodat ze zien dat ik serieus ben. Dat heeft zich een aantal keer uitbetaald zodat wanneer de ene klus stopt, ik gelijk bij een andere aan de slag kan omdat men het vertrouwen in mij heeft.
In die jaren heb ik het contract met de stadsbank opgezegd, doe ik de financiën zelf, hebben we naast de EUR 25.000,00 aan toeslagen van de belastingdienst ook nog EUR 20k aan andere schulden afgelost en kunnen wij van zeer weinig (in vergelijking met velen hier) erg goed leven. Ja, het huurhuis heeft een kamer te weinig (een tussenmuur moet soelaas bieden), een koophuis zit er niet in, maar we zijn ook op ons dieptepunt nog elk jaar (mid)week op vakantie kunnen gaan, heb ik vorig jaar onze eerste auto gekocht en kan ik nu makkelijk 5 kwartier reizen van huis werken. Zoals nu bij een verzekeraar in Utrecht tot einde dit jaar. Ik kan nog steeds zonder problemen een verklaring omtrent mijn gedrag afgeven. Inmiddels ben ik vrij veel ervaring in sociaalverzekeringsrecht, consumentenrecht en arbeidsrecht en schuldhulpverlening (en hoe werkenden slecht geholpen worden i.t.t. mensen die met de benen op tafel zitten en het maar laten regelen door ambtenaren).
TLDR;
Ik zou graag willen dat ik een verkoop/adviserende functie had voor jaren bij een bedrijf. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik wat kieskeurig ben omdat mijn interesse bij met name Cisco, Microsoft en VMware liggen en potentiële werkgevers minimaal een van die merken moet voeren.
Trouwens, ik ben prima volledig inzetbaar op korte termijn en lever mijn salaris echt wel binnen een half jaar op. Hoezo een jaar inwerken en dan pas productief?
Er is sprake van vooroordelen, er zijn mensen die korter dan ze willen een baan (kunnen) houden en noodgedwongen moeten hoppen. Terwijl ik bijvoorbeeld juist heel loyaal ben naar mijn werkgever. Zodanig dat ik verzoeken tot gesprekken afhield omdat mijn contract nog "gewoon" liep. Tegenwoordig sta ik daar wat anders in: babbelen kan altijd. Ik weet immers maar nooit wat er kan gebeuren.
Ik heb nu meer opgeschreven en inzicht gegeven in mijn leven dan mij lief is, maar een tegengeluid leek mij erg nodig. Niet iedereen heeft het zo makkelijk zoals hier wordt voorgeschoteld.
Voor nu welterusten, ik moet weer in Utrecht zijn om 09:00
[
Voor 7% gewijzigd door
PcDealer op 22-07-2019 23:54
]