Nieuwe receiver (max 15,5 cm) voor Onkyo SKS-HT588

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 15:57
Ik wil graag mijn Onkyo TX-NR509 gaan vervangen voor een reciever die 4k troughput heeft. Mijn 509 staat nu strak ingebouwd in mijn tv meubel (max hoogte is 15,5 cm dus pootjes er vanaf gehaald) en ik besef dat dit niet goed is qua warmeafvoer.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een slimline reciever en kwam uit bij de:

pricewatch: Marantz NR1609 Zwart
of
pricewatch: Onkyo TX-L50 Zwart

Nu wilde ik ook direct een nieuw boxensetje aanschaffen, mijn oog viel op:
pricewatch: Onkyo SKS-HT588 (Zwart)

Dit is een 5.1.2 setje waarbij ik 8 speakerdraden aan moet sluiten. Hiermee valt dus eigenlijk de L50 direct af volgens mij, aangezien deze maar 6 speakeraansluitingen heeft...

De Marantz ziet er verder qua specs goed uit, ik maak me alleen wat zorgen over het vermogen wat het apparaat levert, namelijk 50 watt.

Ik heb een huiskamer van 27m2...

Vraag: is de Marantz krachtig genoeg? Ik hou van een flik portie geluid tijdens films en ook staat de reciever regelmatig te werken voor wat muziek als ik in de tuin zit....

*burp*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Doopy-X- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:16:
Vraag: is de Marantz krachtig genoeg? Ik hou van een flik portie geluid tijdens films en ook staat de reciever regelmatig te werken voor wat muziek als ik in de tuin zit....
Vermogen is het laatste waar je op hoeft te letten. In de gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt meer dan genoeg. Tevens is de stap van 50 Watt (Marantz) naar 80 Watt (Onyko) nog geen 3 dB. Dat verschil is zo groot niet.

Als je echt luid wilt gaan spelen dan ga je het met die 80 Watt ook niet meer redden. Althans, binnen wel dan zit je met 80 Watt en speakers van 83 dB op één meter toch ruim over de 100 dB. Let wel als je 100 dB wel oké vind en twee keer zo hard wilt spelen (oftewel 10 dB er bij) dan heb je opeens tien keer zo veel vermogen nodig. Dan ga je naar vermogens van letterlijk honderden zo niet duizenden Watts. Tevens is het zo dat geluidsdruk ook weer minder wordt als je verder van de speaker af zit. Dus als je buiten gaat zitten en het is 50 meter verderop dan ga je het niet redden. Maar dat hangt van de grootte van de tuin af. Ikzelf zit veelal rond de 75 dB in de woonkamer, als jij 100 dB "wel oké" vind dan hebben we een andere discussie (en uitdaging). Ander dingetje, geef je een feestje en moet je meerdere mensen overstemmen, dan ga je het ook niet redden. Maar voor feestjes en/of muziek op tientallen meters afstand heb je dan ook niet de juiste speakers voor uitgezocht, dan moet je meer richting PA gaan denken. Voor de gewone huiskamer hoef je niet op vermogen te letten, dat komt altijd wel goed.

Edit:
Het verschil is zelfs nog minder dan de 50 en 80 Watt die genoemd zijn. Je moet wel appels met appels vergelijken. Na "xx Watt" staat altijd nog hoe er is gemeten. De 80 Watt van Onkyo is namelijk gemeten op 4 Ohm, op één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en een THD van 1%. Niet geheel representatief als je het tegenover de 50 Watt van Marantz zet die gemeten is op 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% en 2-kan.-aansturing. Redelijk gelijk (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) gemeten komt Marantz tot 90 Watt. Oftewel, geen verschil. Enige echte voordeel zou de Klasse D van de Onkyo (of Pioneer tegenhanger) zijn. Klasse D blijft over het algemeen wat koeler en dat kan ik een kleine ruimte handig zijn.

Dit is al vaker gevraagd, hier bijvoorbeeld een ander topic met dezelfde informatie:
Zoektocht nieuwe receiver - match vermogen met speakers
Versterker met genoeg vermogen voor B&W 607 speakers
Etc

Tevens staat het ook in de FAQ, [FAQ] Audio.
Doopy-X- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:16:
Dit is een 5.1.2 setje waarbij ik 8 speakerdraden aan moet sluiten. Hiermee valt dus eigenlijk de L50 direct af volgens mij, aangezien deze maar 6 speakeraansluitingen heeft...
Hoe kom je aan acht "speakerdraden"? Bij een 5.1 set sluit je vijf speakers aan met speakerkabel en de subwoofer gaat via RCA. Een subwoofer is in 99,9% van de gevallen actief en heeft geen vermogen maar alleen signaal nodig. Een actieve subwoofer sluit je dan ook aan op de "Subwoofer Pre-Out". Bij een 5.1.2 zou je dan zeven speakerkabels nodig hebben (er van uitgaande dat de speakers dedicated gevoed worden). Dat de Onkyo ook een passieve subwoofer aan kan sturen is iets wat je niet heel vaak ziet. In het gros van de gevallen is het echter niet nodig.

Met 5.1.2 (of 5.2.2) heb je minimaal een 7.x receiver nodig om de kanalen te kunnen verwerken en aan te kunnen sturen. Je kan ook naar een 5.x receiver kijken en dan eventueel gaan werken met losse eindversterkers (indien mogelijk), maar voor het gemak ga ik daar even niet van uit.

@Doopy-X- Topic tevens afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic naar Nieuwe slimline receiver voor Onkyo SKS-HT588 aangezien het redelijk richting aankoopadvies gaat.

[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 08-07-2019 18:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:20
Het korte antwoord is dat dat vermogen meer dan voldoende is om jezelf een gehoorbeschadiging te spelen.

De speakers zijn niet heel gevoelig met 83dB bij 1W. Maar ga je vanaf die 83dB rekenen dan is elke verdubbeling van vermogen 3dB erbij. Als je 5 keer verdubbelt zit je aan 32W met een uitvoer van 98dB. En dat is nog maar voor 1 speaker...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doopy-X-
FeaR schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Vermogen is het laatste waar je op hoeft te letten. In de gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt meer dan genoeg. Tevens is de stap van 50 Watt (Marantz) naar 80 Watt (Onyko) nog geen 3 dB. Dat verschil is zo groot niet, een verschil wat voor het menselijk oor niet eens waarneembaar is.

Als je echt luid wilt gaan spelen dan ga je het met die 80 Watt ook niet meer redden. Althans, binnen wel dan zit je met 80 Watt en speakers van 83 dB op één meter toch ruim over de 100 dB. Let wel als je 100 dB wel oké vind en twee keer zo hard wilt spelen (oftewel 10 dB er bij) dan heb je opeens tien keer zo veel vermogen nodig. Dan ga je naar vermogens van letterlijk honderden zo niet duizenden Watts. Tevens is het zo dat geluidsdruk ook weer minder wordt als je verder van de speaker af zit. Dus als je buiten gaat zitten en het is 50 meter verderop dan ga je het niet redden. Maar dat hangt van de grootte van de tuin af. Ook of je iets als 100 dB hard vind of niet. Ikzelf zit veelal rond de 75 dB in de woonkamer. Ander dingetje, geef je een feestje en moet je enkele mensen overstemmen, dan ga je het ook niet redden. Maar voor feestjes of muziek op tientallen meters afstand, daar heb je dan ook niet de juiste speakers voor uitgezocht, dan moet je meer richting PA gaan denken. Voor de gewone huiskamer hoef je niet op vermogen te letten, dat komt altijd wel goed.

Edit:
Het verschil is zelfs nog minder dan de 50 en 80 Watt die genoemd zijn. Je moet wel appels met appels vergelijken. Na "xx Watt" staat altijd nog hoe er is gemeten. De 80 Watt van Onkyo is namelijk gemeten op 4 Ohm, op één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en een THD van 1%. Niet geheel representatief als je het tegenover de 50 Watt van Marantz zet die gemeten is op 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% en 2-kan.-aansturing. Redelijk gelijk (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) gemeten komt Marantz tot 90 Watt. Oftewel, geen verschil. Enige echte voordeel zou de Klasse D van de Onkyo (of Pioneer tegenhanger) zijn. Klasse D blijft over het algemeen wat koeler en dat kan ik een kleine ruimte handig zijn.

Dit is al vaker gevraagd, hier bijvoorbeeld een ander topic met dezelfde informatie:
Zoektocht nieuwe receiver - match vermogen met speakers
Versterker met genoeg vermogen voor B&W 607 speakers
Etc

Tevens staat het ook in de FAQ, [FAQ] Audio.

[...]
Helder verhaal, dank.
Hoe kom je aan acht "speakerdraden"? Bij een 5.1 set sluit je vijf speakers aan met speakerkabel en de subwoofer gaat via RCA. Een subwoofer is in 99,9% van de gevallen actief en heeft geen vermogen maar alleen signaal nodig. Een actieve subwoofer sluit je dan ook aan op de "Subwoofer Pre-Out". Bij een 5.1.2 zou je dan zeven speakerkabels nodig hebben (er van uitgaande dat de speakers dedicated gevoed worden). Dat de Onkyo ook een passieve subwoofer aan kan sturen is iets wat je niet heel vaak ziet. In het gros van de gevallen is het echter niet nodig.

Met 5.1.2 (of 5.2.2) heb je minimaal een 7.x receiver nodig om de kanalen te kunnen verwerken en aan te kunnen sturen. Je kan ook naar een 5.x receiver kijken en dan eventueel gaan werken met losse eindversterkers (indien mogelijk), maar voor het gemak ga ik daar even niet van uit.
Klopt natuurlijk. De Onkyo heeft echter maar 5 aansluitingen voor speakers: 2x front, 2x surround, 1x center: pure 5.1 setup.

Met een 5.1.2 setje boxen heb ik ook nog 2 aansluitingen voor de hoogte-speakers nodig en dat lukt gewoon niet met de TX-L50 :/
@Doopy-X- Topic tevens afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic naar Nieuwe slimline receiver voor Onkyo SKS-HT588 aangezien het redelijk richting aankoopadvies gaat.
Prima :)

Ondertussen ook deze op het spoor gekomen: pricewatch: Sony STR-DN1080
Deze zou ook net passen in mijn tv-meubel...

*burp*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Doopy-X- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:57:
[...]
Ondertussen ook deze op het spoor gekomen: pricewatch: Sony STR-DN1080
Deze zou ook net passen in mijn tv-meubel...
Die is 15,6 centimeter hoog. De pootjes zitten ook niet voor niets onder apparatuur... Daar wordt koele lucht aangezogen en warme lucht wordt via boven weer afgevoerd. Sony is ook een Klasse A/B waarmee het mijn keuze om zoiets in een krappe ruimte te zetten niet zou zijn. Ook al zouden de pootjes cosmetisch zijn (ik ken de onderkant van de Sony niet) is de vrije ruimte boven behoorlijk krap. Met een Marantz van 10,5 centimeter zou ik me een stuk veiliger voelen. Je hoeft echt niet de marges uit de handleiding aan te houden, maar iets van ruimte is er zeker wel nodig.

Weinig ruimte levert helaas ook weinig keuze op. Naast de genoemde Onkyo en Marantz heb je niet veel. Pioneer heeft de VSX-S520 maar die is gelijk aan de Onkyo. Yamaha heeft de RX-S602 maar ook dat is een receiver met vijf versterkte kanalen. Pioneer VSX-534 zou net passen (0,7 centimeter over maar wel Klasse D) maar heeft ook maar vijf kanalen. Denon heeft als laagste 7.x receiver de AVR-S750H maar die is 15,1 centimeter en dus te hoog.

Edit:
De Sony STR-DH790 komt uit Google als 7.x receiver met 13,3 centimeter hoog. Zou een optie kunnen zijn.

Edit 2:
Yamaha heeft ook de RX-AS710. Zeven kanalen en met 11,1 centimeter zeker goed voor de ruimte die er is.

Edit 3:
Zo, nu mag iemand anders verder zoeken :P

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 08-07-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doopy-X-
Dank FeaR voor het uitzoekwerk.

De ruimte is 15,9 cm, ik hield 15,5 aan als richtlijn. Hier zou de Sony STR-DN1080 dus inpassen. 15,9 is de opening, zodra hij staat is er nog een ca. 2 cm ruimte boven de receiver... Het houdt niet over, maar kan wel...
Waar zie je wat de klasse is?

De 5 kanalen-receivers vallen af..
De Denon AVR-S750H zou kunnen maar is boven budget, de Sony STR-DH790 is een optie (heeft wel wat minder features dan de Marantz of de STR-DN1080 maar de Yamaha RX-AS710 heeft helaas geen Atmos/DTS-X).

Ik hang nog steeds een beetje tussen de Marantz NR1609 en de Sony STR-DN1080. Het uiterlijk van de Marantz vind ik niet heel fraai maar heeft wel de meeste ruimte...

[ Voor 11% gewijzigd door Doopy-X- op 08-07-2019 19:24 ]

*burp*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kort door de bocht, in het gros van de gevallen is het Klasse A/B. Als het Klasse D is dan adverteert de producent er veelal wel mee. Anders kan je het altijd nog zien aan het opgenomen vermogen. Klasse D is een stuk efficiënter. De Onkyo uit de TS met Klasse D heeft een opgenomen vermogen van 60 Watt, de Marantz met Klasse A/B heeft 250 Watt volgens de specsheet. Ook hier geldt wel appels met appels vergelijken. Als je de 250 Watt van de Marantz zet tegenover een volledige receiver lijkt het wel alsof de Marantz een Klasse D is. Dus het formaat moet je ook wat gelijk houden voor het vergelijk.

Pagina: 1