Vrij logisch, de TS twijfelt tussen aflossen en sparen. Dus why not both? Dan is een gelijke verdeling het makkelijkste.Sibylle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:14:
[...]
[...]
![]()
![]()
Dit is gewoon een niet onderbouwd advies random uit de lucht geplukt en het voegt weinig toe.
Waarom niet 40/60 of 30/70 of 83/17 of 11/89?
Wat is er precies optimaal bij 50/50, waarom is het beter dan een andere verdeling?
Je studieschuld heeft 0% rente en er zijn geen aflossingslimieten. Dat betekent dus dat het in alle gevallen voordeliger is om het geld te sparen/investeren tegen >0%.
Ervan uitgaande dat je inkomen en spaarruimte mee groeit met de inflatie, is aflossen in de toekomst voordeliger dan aflossen vandaag.
Dus mijn advies is om niet af te lossen maar het zo ver mogelijk vooruit te schuiven, onder de voorwaarde dat je de lasten over 5-7jaar zonder problemen kan dragen.
Leuk die 0% rente. Maar het blijft een schuld en andermans geld. IK voel me daar niet prettig bij en ik heb het zelf zsm afgelost. Als de TS twijfelt dan kan 50/50 een prima oplossing daarvoor zijn om alsnog wat af te lossen en daarnaast te sparen.
Daarnaast is het voor een huis kopen een strop om je nek om een studieschuld te hebben. Nee, dat heb ik ook niet verzwegen inderdaad, ik heb hem afgelost en een prima hypotheek gekregen. Gewoon, netjes, volgens de regels.
[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 05-07-2019 08:37 ]
I have stability. The ability to stab.