Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 21:49
ID-College schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Precies, financieel gezien niet. Tenzij je er slecht van slaapt of het psychologisch wringt maar anders zou ik t ook laten staan..

Ik heb dar ook gedaan totdat ik een woning ging kopen. Om gezeur te voorkomen toen alles afgelost!
zelfs dan hoef je niet af te lossen, zolang het maar niet op je rekeningsoverzicht verschijnt. ken genoeg mensen die hun studieschuld niet opgeven aan de hypotheekverstrekker.

je kunt, als je concreet voor een woning gaat, altijd even je aflossing op pauze zetten, zodat er ook daadwerkelijk niets op je rekening staat.

IMO is studieschuld versneld aflossen extreem zonde van je geld. Als het bedrag dat je per maand om de nek hangt, een meulensteen is, moet je uberhaubt wel heroverwegen of het waard is om een huis te kopen en of je die verplichtingen kunt dragen, dan is het wellicht nog tijd om je te focussen op je carriëre en lekker thuis te blijven wonen en verder te sparen. (Aan de andere kant, is een huis zelden een slechte investering, en het mogelijk wel waard om een tijdje financieel krap te zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 22:30
tritimee schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:38:
[...]

zelfs dan hoef je niet af te lossen, zolang het maar niet op je rekeningsoverzicht verschijnt. ken genoeg mensen die hun studieschuld niet opgeven aan de hypotheekverstrekker.

je kunt, als je concreet voor een woning gaat, altijd even je aflossing op pauze zetten, zodat er ook daadwerkelijk niets op je rekening staat.
Tja.. Totdat je een NHG hypotheek hebt afgesloten en je daar aanspraak op moet maken omdat er iets in je leven gebeurt (scheiding, baan kwijt of iets anders waardoor je je huis moet verkopen). Dan blijkt dat je een schuld verzwegen hebt en kun je geen aanspraak meer maken op je NHG. Dat je een schuld kunt verzwijgen en de hypotheekverstrekker daar niet achterkomt, wil niet zeggen dat dat een goede zet is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mint op 20-01-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 15:15
MikeyMan schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:36:
Ondanks dat logica dicteert dat ik niet had moeten aflossen, is dit toch wel erg fijn hoor:

[Afbeelding]

Geen seconde spijt van eerlijk gezegd :)
Ik vraag mij wel af of die logica wel logisch is :). Misschien ben ik weer te ouderwets maar tegenwoordig neemt iedereen maar een hypotheek van een half miljoen, laten studieschulden staan, wordt voor alles wel een schuld opgebouwd en het wordt allemaal maar als normaal gezien.

Ik wil geen schulden op mijn naam hebben, never niet. Als ik die dan kan aflossen dan doe ik dat ook gelijk. En daarom koop ik ook geen huis met een hypotheek. Je hebt geen huis maar een hele dure lening en dat hoeft van mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

IMO is studieschuld versneld aflossen extreem zonde van je geld. Als het bedrag dat je per maand om de nek hangt, een meulensteen is, moet je uberhaubt wel heroverwegen of het waard is om een huis te kopen en of je die verplichtingen kunt dragen, dan is het wellicht nog tijd om je te focussen op je carriëre en lekker thuis te blijven wonen en verder te sparen. (Aan de andere kant, is een huis zelden een slechte investering, en het mogelijk wel waard om een tijdje financieel krap te zitten)
Dat is natuurlijk gewoon fraude, je bent verplicht die schulden te vermelden bij de aanvraag van een hypotheek. Je kan er voor kiezen om bewust te fraude te plegen omdat je het risico op problemen erg laag acht maar weet wel dat banken er voor kunnen kiezen om de gehele schuld op te eisen wanneer zulke fraude ontdekt wordt.
Khayma schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:41:
Ik wil geen schulden op mijn naam hebben, never niet. Als ik die dan kan aflossen dan doe ik dat ook gelijk. En daarom koop ik ook geen huis met een hypotheek. Je hebt geen huis maar een hele dure lening en dat hoeft van mij niet.
Een huis kopen zonder hypotheek is enkel weggelegd voor de hele rijken onder ons of mensen die een flinke zak geld van hun ouders krijgen. Voor ieder ander is het een noodzaak om überhaupt een woning te kunnen krijgen.
Daarnaast zijn hypotheken, zeker met de huidige rente, een zeer voordelige schuld om te hebben die ook nog eens gedekt wordt door de waarde van de woning. Kreten als "je hebt geen huis maar een hele dure lening" slaan dan ook nergens op, je bent daadwerkelijk eigenaar van een huis en je hebt een van de meest voordelige leningen die er te vinden zijn.

Het alternatief voor velen is eindeloos blijven huren in de private sector waardoor de mogelijkheid om te sparen relatief laag is en je tientallen jaren verder bent voor je cash een woning kan kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2021 09:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik vraag mij wel af of die logica wel logisch is :). [...]

Ik wil geen schulden op mijn naam hebben, never niet.
Logica gebruikt axioma's (aannames), redeneerregels en gevolgtrekkingen. Als jouw axioma is 'Ik wel geen schulden op mijn naam hebben, never niet' dan kom je op heel andere logische conclusies uit dan wanneer je axioma 'Ik wil zoveel mogelijk rendement halen' is.

De discussie gaat veel over wat het beste axioma is, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

[ Voor 24% gewijzigd door Soulfix op 20-01-2021 09:48 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik vraag mij wel af of die logica wel logisch is :). Misschien ben ik weer te ouderwets maar tegenwoordig neemt iedereen maar een hypotheek van een half miljoen, laten studieschulden staan, wordt voor alles wel een schuld opgebouwd en het wordt allemaal maar als normaal gezien.

Ja nu moet ik zeggen; had ik maar een hypotheek van een half miljoen ;)

Maar das dan ook mijn enige schuld die ik nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:07
[...]

Een hele goedkope lening bedoel je? Met de huidige rente tarieven is het bijna gratis geld.

Je zal toch ergens moeten wonen en in mijn geval was het voordeliger om een huis te kopen, met hypotheek (maar niet van 5 ton) dan een huis te huren. Of ik nou 1200 euro per maand aan de bank betaal, waarvan vanaf de eerste maand minimaal 500 euro aflossing is en dat word elke maand iets meer of 1200+ euro aan een huisbaas betaal?

Nou kan je nog verdedigen dat een studieschuld laten staan misschien niet verstandig is, maar de waarheid is wel dat een studieschuld de meest gunstige lening is die je ooit zal krijgen.

Financieel gezien is een hypotheek nemen op een woonhuis helemaal geen slechte keuze. Tuurlijk is het fijn als je zo 300k+ kan aftikken zonder hypotheek, maar dat is voor de meeste mensen nou eenmaal niet mogelijk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:33
[...]

In principe moet/hoef je helemaal niks in je leven maar volgens mij heeft die discussie niet zoveel zin om te voeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 21:49
Mint schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Tja.. Totdat je een NHG hypotheek hebt afgesloten en je daar aanspraak op moet maken omdat er iets in je leven gebeurt (scheiding, baan kwijt of iets anders waardoor je je huis moet verkopen). Dan blijkt dat je een schuld verzwegen hebt en kun je geen aanspraak meer maken op je NHG. Dat je een schuld kunt verzwijgen en de hypotheekverstrekker daar niet achterkomt, wil niet zeggen dat dat een goede zet is.
Goed punt over de NHG, heb ik nog nooit over nagedacht, hier in de regio zijn (vrijwel) geen woningen te vinden die onder de NHG grens vallen, vandaar dat dit niet op mijn radar staat.
Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Dat is natuurlijk gewoon fraude, je bent verplicht die schulden te vermelden bij de aanvraag van een hypotheek. Je kan er voor kiezen om bewust te fraude te plegen omdat je het risico op problemen erg laag acht maar weet wel dat banken er voor kunnen kiezen om de gehele schuld op te eisen wanneer zulke fraude ontdekt wordt.
Tja, ik zie hoe die afweging in mijn omgeving wordt gemaakt, studieschuld heeft niet heel erg veel waarde voor de meeste mensen. maar je hebt vziw volledig gelijk en het is een risico dat men blijkbaar bereid is om te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 19-05 15:15
Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:45:
[...]

[...]

Een huis kopen zonder hypotheek is enkel weggelegd voor de hele rijken onder ons of mensen die een flinke zak geld van hun ouders krijgen. Voor ieder ander is het een noodzaak om überhaupt een woning te kunnen krijgen.
Daarnaast zijn hypotheken, zeker met de huidige rente, een zeer voordelige schuld om te hebben die ook nog eens gedekt wordt door de waarde van de woning. Kreten als "je hebt geen huis maar een hele dure lening" slaan dan ook nergens op, je bent daadwerkelijk eigenaar van een huis en je hebt een van de meest voordelige leningen die er te vinden zijn.

Het alternatief voor velen is eindeloos blijven huren in de private sector waardoor de mogelijkheid om te sparen relatief laag is en je tientallen jaren verder bent voor je cash een woning kan kopen.
Je bent eigenaar van een woning maar daarvoor heb je een lening waarbij het onderpand je woning is :). Maar dat is een andere discussie. Iedereen heeft er zijn eigen mening over.

Iedereen heeft maar de drang om te kopen en huren is weggelegd voor de minderbedeelde, dat is een beetje het beeld wat ik de laatste jaren meekrijg. Een hypotheek op mijn dak van 400K of meer zal er echt voor gaan zorgen dat ik totaal geen nachtrust zal hebben. Dat is nou eenmaal hoe mijn brein werkt :+. Ben een beetje allergisch voor schulden (nooit gehad ook dus daarom wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Khayma schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Je bent eigenaar van een woning maar daarvoor heb je een lening waarbij het onderpand je woning is :). Maar dat is een andere discussie. Iedereen heeft er zijn eigen mening over.

Iedereen heeft maar de drang om te kopen en huren is weggelegd voor de minderbedeelde, dat is een beetje het beeld wat ik de laatste jaren meekrijg. Een hypotheek op mijn dak van 400K of meer zal er echt voor gaan zorgen dat ik totaal geen nachtrust zal hebben. Dat is nou eenmaal hoe mijn brein werkt :+. Ben een beetje allergisch voor schulden (nooit gehad ook dus daarom wellicht).
Lang blijven huren is in veel gevallen een slechte financiële keuze, je mist een zeer voordelige vorm van vermogen opbouwen en de kans om op latere leeftijd tegen minimale maandlasten te kunnen wonen. Daarnaast is huren voor een heel groot deel van de bevolking ontzettend lastig gezien ze niet in aanmerking komen voor sociale huur en particuliere huur veel duurder is dan dezelfde woning kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:38
Ik los zo min mogelijk af. De rente is 0%, het heeft voor mij geen enkel voordeel om meer af te lossen dan noodzakelijk. Mocht de rente stijgen heb ik voldoende liquide middelen om de schuld alsnog af te lossen. Je moet natuurlijk wel voldoende zelfdiscipline hebben om niet al je geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:29
Mijn advies, maar dit werkt alleen als je discipline hebt:

1. Ga de lening volgens het reguliere schema aflossen.
2. Zet iedere maand geld opzij wat je redelijkerwijs kunt missen.
• 2a Bouw een buffer op van 10-20k. Kijk dan naar een spaarrekening die nog rente geeft, de rente zal niet hoog zijn, maar het is leuk meegenomen. Loyds bank zit op 0,3% en valt volgens mij gewoon onder het depositogarantiestelsel.
• 2b Bouw een spaarpotje op voor de koop van een woning (dit kun je ook gebruiken om een lager financieringsvoorbehoud op te nemen). De hoogte is zeer afhankelijk van wat je wilt kopen, maar denk aan een bedrag van 10-20k. Tegen de tijd dat je daadwerkelijk iets wilt gaan kopen heb je waarschijnlijk een beter beeld van welk bedrag handig is.
• 2c Begin met beleggen voor de lange termijn. Begin bijvoorbeeld met 100 euro per maand te investeren en doe dit niet in individuele aandelen. Als je er weinig omkijken naar wilt hebben kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Meesman of Fitvermogen. Buy and hold!, niet meer naar omkijken. De kans dat het over 15-30 jaar minder waard is geworden is nihil

Dit werkt alleen als je discipline hebt. Bij de genoemde bedragen zie je ook dat je buffer al je lening af dekt, dus die zou je dan op ieder moment kunnen afbetalen mocht het noodzakelijk zijn. Als je structureel 800 euro per maand opzij kunt zetten (100 investeren, 700 sparen) dan heb je in 3 jaar al een spaarrekening met een bedrag ten hoogte van je schuld. Waarschijnlijk heb je dit al eerder bereikt als je het maandelijks opzij gezette bedrag kunt laten groeien door salaris stijgingen. Zorg er wel voor dat je het sparen niet ten koste gaat van kwaliteit van leven, zorg voor een gezonde balans.

Als je iemand bent die gevoelig is om de nieuwste gadgets te willen hebben (smartphone, TV, auto enz.) en graag maximaal wilt lenen voor een woning dan gaat de bovenstaande strategie waarschijnlijk niet werken. In dat geval adviseer ik om zo snel mogelijk af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Marco1994 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:38:
Ik ben sinds gisteren afgestudeerd als ITer en heb een studieschuld van zon 25k. Ik woon samen en de vaste lasten zijn laag, hierdoor kan ik elke maand ergens tussen de €800 en €1000 sparen en ik val nog in het oude stelsel.

Ik zit vast tussen twee verhalen, de een zegt los zo snel mogelijk af. Je wilt van die baksteen af en het is klote voor een toekomstige hypotheek en of trouwen. Ik ben het met dit verhaal eens, als het een “normale” schuld is. Echter doordat de rente zo verschrikkelijk laag is, is het dmv inflatie en rente op de rekening in mijn ogen “dom” on dat ding zsm af te lossen.

Ik neig er ergens naar om elke maand zo min mogelijk af te lossen en zsm die €25k bijeen krijgen. Om het moment dat het nodig is die studieschuld aflossen zodra het nodig is (trouwen of hypotheek). Je weet uiteraard ook niet wat de toekomst brengt, dus je wilt er zo snel mogelijk vanaf zijn.

Wat zijn de meningen? Zsm aflossen of geld parkeren of wellicht wel beleggen?
Je strategie staat of valt bij het behoud van 0% rente over de langere termijn. 30 jaar rentedalingen tot 0 procent en de huidige economische situatie in Europa pleiten in je voordeel. De volgende risicofactoren zijn er:
  • De rente moet gaan stijgen omdat de inflatie toeneemt in de eurozone. (Doelstelling ECB is bestrijden inflatie).
  • De financiele crisis in Europa loopt zo uit de hand met de zuidelijke landen dat de enige politieke oplossing de creatie van Eurobonds is. Hiermee zullen de rentes uitmiddelen en moet ook de NL staat lenen tegen hogere rentes.
  • De overheid wijzigt tussendoor haar beleid en creeert een opslag omdat de schulden de pan uitrijzen
Echter kun je natuurlijk altijd nog tegen die tijd besluiten om (een deel) af te lossen als dit zou gebeuren. Moet je het niet opmaken voor consumptie natuurlijk. Op dit moment is die 25k gratis financiële liquiditeit met een beperkt risico. Het risico wordt groter op het moment dat je geen geld achter de hand hebt, of het voor 0,5% voor 10 jaar vastzet. Daarnaast zal inflatie het relatieve gewicht van de schuld doen afnemen, terwijl (hopelijk) assets in de toekomst in geldwaarde meer waard worden.

[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 20-01-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 22:30
tritimee schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Goed punt over de NHG, heb ik nog nooit over nagedacht, hier in de regio zijn (vrijwel) geen woningen te vinden die onder de NHG grens vallen, vandaar dat dit niet op mijn radar staat.
Ik weet niet precies hoe dit zit, maar in het slechtste geval komt de hypotheekverstrekker er (ook zonder NHG) erachter dat je niet eerlijk bent geweest bij je aanvraag. Met wat pech wordt de hypotheek dan direct opeisbaar in plaats van maandelijkse afbetalingen en dan heb je acuut een probleem.

Gewoon eerlijk zijn in je aanvraag, je bent geen pakje boter aan het kopen. :) Als je nu slim denkt te zijn, kun je jezelf financieel behoorlijk de grond in duwen. Natuurlijk, als er niets vreemds gebeurt is er niets aan de hand maar dat heb je niet zelf in de hand. Daarom vragen veel (zo niet alle?) hypotheekverstrekkers een overlijdensrisicoverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinto_nl
  • Laatst online: 30-04 13:28
Ik ben al ietsje verder in mijn werkende leven. Mijn ervaring is dat het besteedbare geld dat je nodig hebt in het begin van je carriere belangrijker is dan later in je carriere wanneer je meer verdient. Je hebt meer cash nodig voor je huisje inrichten, auto kopen, wellicht kinderen/opvang kosten.

Als je door die fase heen bent en misschien 2x zoveel verdient, heeft het maandelijkse bedrag aan aflossing veel minder impact.

Nu zijn de regels wel veranderd met het kopen van een huis, dus dat moet je goed plannen zoals eerder in het topic werd gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Mint schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Ik weet niet precies hoe dit zit, maar in het slechtste geval komt de hypotheekverstrekker er (ook zonder NHG) erachter dat je niet eerlijk bent geweest bij je aanvraag. Met wat pech wordt de hypotheek dan direct opeisbaar in plaats van maandelijkse afbetalingen en dan heb je acuut een probleem.

Gewoon eerlijk zijn in je aanvraag, je bent geen pakje boter aan het kopen. :) Als je nu slim denkt te zijn, kun je jezelf financieel behoorlijk de grond in duwen. Natuurlijk, als er niets vreemds gebeurt is er niets aan de hand maar dat heb je niet zelf in de hand. Daarom vragen veel (zo niet alle?) hypotheekverstrekkers een overlijdensrisicoverzekering.
Precies, gewoon eerlijk zijn. Die 25k stelt ook niets voor op de wat de TS nu kan sparen. Als men op de max gaat lenen (of over de max als men de studieschuld niet opgeeft). Dan wordt er sowieso wat mij betreft een groot risico genomen.

Momenteel ben ik ook voor een woning aan het kijken en we zoeken iets dat ongeveer 50k onder onze max lening zit en dan hebben we nog een bups spaargeld achter de hand voor onvoorziene dingen. Als een van ons de baan verliest kunnen we misschien een jaartje niet op vakantie, maar alle vaste lasten kunnen gewoon betaald worden. Achteraf hadden we beter eerder wat kunnen kopen, of nog beter was om ons spaargeld in bitcoin te investeren. Oftwel, achteraf daar heb je niets aan ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:54
Bumpy_NL schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Precies, gewoon eerlijk zijn. Die 25k stelt ook niets voor op de wat de TS nu kan sparen. Als men op de max gaat lenen (of over de max als men de studieschuld niet opgeeft). Dan wordt er sowieso wat mij betreft een groot risico genomen.
De hoeveelheid die je kunt lenen is de afgelopen jaren teruggeschroeft, dat een groot risico noemen is wat mij betreft dan ook flink overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit in een soortgelijke situatie als TS. En ik heb gekozen voor:
1: peiljaarverlegging aanvragen bij DUO
Doordat ik halverwege het jaar ben ga werken na het laatste studiejaar begon ik met een laag jaarinkomen (gebaseerd op 6 gewerkte maanden). Door peiljaarverlegging kijkt DUO voor mij standaard 2 jaar terug tov naar wat ik nu verdien. Dit resulteert erin dat het maandbedrag voor mij na de 2 jaar aanloopfase voor 3 jaar op 0 uit kwam zonder jokerjaren in te zetten. Kortom: 5 jaar gratis de inflatie zijn werk laten doen.
2: in de tussentijd alles oppotten qua salaris - vaste lasten + meevallers als teruggaaf belasting/vakantiegeld
Doordat je studieschuld niet vermindert maar wel in box 3 valt min de drempel van 3k kun je meer dan het vrijgestelde bedrag van 30k pp sparen.
3: resterende jaren minimaal aflossen
4: indien nodig jokerjaar inzetten: het komt gewoon bovenop je 15 of 35 jaar dus ik zet ze nog niet in
5: alles wat je hebt opgepot inzetten als inbreng bij aanschaf eigen woning voor lagere LTV

Ja, mijn volledige studieschuld staat in de weg voor aanvragen van een hypotheek, tenminste in zoverre dat 0,75% ervan in mindering wordt gebracht op je maandelijkse te dragen lasten aan hypotheek. Dus hou ik praktisch zo weinig hypotheek over dat ik kan kopen. Maar ik ben benieuwd wat de bank zegt: ik kan bedrag x twv studieschuld een enkeltje DUO geven of zorgen dat mijn LTV niet op 100% uit komt maar op zeg 80%. Denk dat een bank er blijer van wordt van eigen inbreng boven in 1 keer afgeloste studieschuld.

Daarbij je DUO schuld heeft 5 jaar 0% rente (de mijne is net van 0,01% rente op 0% gezet januari) en een ingebouwde overlijdensrisicoverzekering plus kwijtscheldingsmodule na afloop. Krijgt covid19 je te pakken, zijn je erfgenamen blijer met geld op de spaarrekening en DUO zet een streep door je studieschuld want die staat op naam en vererft niet. Knalt de rente opeens omhoog op de 5/10 jarige staatsleningen van Nederland na al het QE geweld en zet DUO de rente naar zeg 5% over 5 jaar: schakel de 5 jokerjaren in of los dan versneld af. Dan heb je winst te pakken door de rentelasten weg te nemen, die winst is er nu niet met 0% rente

Ik blijf alles opzij zetten tot ik qua spaarbedrag zit aan: studieschuld - 3k + 30k vrijstelling. Geeft een mooie eigen inbreng voor een hypotheek. En ja elke euro naar DUO levert 2x zoveel euro's aan hypotheek op maar het blijft raar om geld te stoppen in versnelde aflossing van een 0% lening en die dus inwisselen voor een hypotheeklening van zeg 1,5 tot 2%. Zit er nog eerder aan te denken om te blijven doorsparen, net als TS kan ik een flink bedrag opzij zetten maandelijks (nee ik woon niet meer thuis, ik leef gewoon niet naar mijn inkomen) Want nog even zo doorsparen, wel die 5 jokerjaren inzetten en max sparen zou voor mij betekenen een klus/sloopwoning cash aftikken en klaar. Geen 20/30 jaar durende hypotheek meer nodig, beetje bij beetje opknappen en niet pas na 30 jaar hypotheekvrij wonen maar eerder al.

offtopic:
En wie weet heb ik dan als starter de timing in de huizenmarkt mee omdat ie net als in 2009 - 2012 een keer onderuit gaat na alle QE + corona kredieten die de economie ingepompt zijn. Ziet er voorlopig niet naar uit, maar je weet het niet. Zodra de ondersteuning voor bedrijven stopt qua coronagelden maar de maatregelen aanhouden > bedrijven kunnen de noodkredieten niet snel terugbetalen > gaan als nog failliet > werknemers ontslagen > noodgedwongen verkopen > prijzen gaan gestaag omlaag. Maar dat is meer voer voor Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Uiteraard bearisch gedacht en hoog de wens is vader van de gedachte, maar het zou mij en TS niet verkeerd uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik zit in een zelfde situatie. Er staat ruim 10k studieschuld open. De rente is 0%. Trek je hier de inflatie vanaf dan los ik gratis af.
Daarnaast ben ik begonnen met handelen op de beurs en dat gaat heel goed. Die 10k is sinds Juni over ca. 65 trades nu ruim 60k. Door af te lossen mis je ook een gigantische kans. Ik heb als doel om nu 100k te gaan sprokkelen en dan een trade van 10% te doen en ineens af te lossen voor de aankomende zomer.
Het heeft twee jaar gekost om op een dergelijk niveau te komen. Heel wat grijze haren. Auto verkocht. Super goedkope huurwoning. Geen luxe etc. Het is maar hoe je naar geld kijkt. Op youtube is veel te vinden over beurshandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Nopheros schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:14:
[...]

De hoeveelheid die je kunt lenen is de afgelopen jaren teruggeschroeft, dat een groot risico noemen is wat mij betreft dan ook flink overdreven.
Ik bedoel, op je maximum lenen als je amper reserves hebt (minder dan 10k eigen vermogen). Als je dan met 2 personen iets koopt en 1 salaris valt weg, dan ga je al snel krap uitkomen, uiteraard afhankelijk van ieders situatie. Ik persoonlijk vind dat een groot risico. De kans dat zoiets gebeurd is klein, maar het effect is groot.

Omdat ik zelf opzoek ben naar een koopwoning heb ik de cijfers voor mijn situatie redelijk helder en zelfs met een zeer gezonde buffer gaan wij niet maximaal lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Joosie200 de samenleving is je zeer erkentelijk voor alle moeite die je doet om deze lening af te troggelen.

Vind het persoonlijk ook gewoon je maatschappelijke plicht om deze terug te betalen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 22:55
Bumpy_NL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:03:
[...]

Ik bedoel, op je maximum lenen als je amper reserves hebt (minder dan 10k eigen vermogen). Als je dan met 2 personen iets koopt en 1 salaris valt weg, dan ga je al snel krap uitkomen, uiteraard afhankelijk van ieders situatie. Ik persoonlijk vind dat een groot risico. De kans dat zoiets gebeurd is klein, maar het effect is groot.

Omdat ik zelf opzoek ben naar een koopwoning heb ik de cijfers voor mijn situatie redelijk helder en zelfs met een zeer gezonde buffer gaan wij niet maximaal lenen.
Ik ben ook nog nooit een financieel adviseur tegengekomen die adviseert max te lenen. Wij zaten geloof ik op 65% (redelijk wat eigen vermogen).

Qua studieschuld: Ik had geen hele hoge, was geloof ik 4300 euro. Minimaal aflossing bedrag was 53 euro per maand. Heb ik op iedere maand 100 euro gezet.
Ik mis het niet, en bouw de lening dubbel zo snel af.
Verder heb ik ook gewoon de buffer hem te wipen als er rente gevraagd gaat worden.
Ik ben ook redelijk van de geen/zo min mogelijk leningen behalve een hypotheek. En ook daar ben ik iemand die tegen financiële voordelen, die hypotheek z.s.m. weg wil hebben. Als ik kan los ik hem extra af, zelfs als ik weet dat dat niet altijd het voordeligst is.

Doe mij maar die zekerheid O-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:46:
@Joosie200 de samenleving is je zeer erkentelijk voor alle moeite die je doet om deze lening af te troggelen.

Vind het persoonlijk ook gewoon je maatschappelijke plicht om deze terug te betalen eerlijk gezegd.
Aftroggelen. Mooie woordkeuze maar fyi: het is niet zo dat ik verwacht dat DUO het restant gaat kwijtschelden. Want het blijft makkelijker een eigen woning te regelen met hypotheek dan zonder. En voor de hypotheekaanvraag zal DUO op nul of flink afgelost moeten zijn zodat het geen impact heeft op je hypotheekbedrag. Kortom niks geen aftroggelen maar wel in de tussentijd kijken hoe ermee het slimste mee om te gaan.

Grote bedrijven doen dat, MKB bedrijven doen dat en als je als burger kijkt hoe je het best iets kunt regelen is het meteen aftroggelen. Mind you: ik heb het geld niet geleend om alles in bitcoin of beleggingen te stoppen. Of omdat het kan terwijl mijn ouders alles hebben betaald zodat je goedkoop zelf geld kunt inleggen. Het is opgegaan aan langstuderen (iets met mbo, hbo, uni stapelen) juist omdat mijn ouders niks konden bijdragen. Het stapelen van diploma's wat tegenwoordig ook schier onmogelijk is gemaakt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gingerbread
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 21:19
Snap de selectieve schuldenaversie van veel Nederlanders niet zo goed (studieschuld is taboe en hypotheek een heilige graal).

Als ik kon kiezen tussen 50k studieschuld en 350k hypotheek of volledig 400k hypotheek zou ik het wel weten :)

*ervan uitgaande dat je niet persé voor de maximale hypotheek wil gaan die je zou kunnen krijgen.
Pagina: 1 2 Laatste