Ik zit in een soortgelijke situatie als TS. En ik heb gekozen voor:
1:
peiljaarverlegging aanvragen bij DUO
Doordat ik halverwege het jaar ben ga werken na het laatste studiejaar begon ik met een laag jaarinkomen (gebaseerd op 6 gewerkte maanden). Door peiljaarverlegging kijkt DUO voor mij standaard 2 jaar terug tov naar wat ik nu verdien. Dit resulteert erin dat het maandbedrag voor mij na de 2 jaar aanloopfase voor 3 jaar op 0 uit kwam zonder jokerjaren in te zetten. Kortom: 5 jaar gratis de inflatie zijn werk laten doen.
2: in de tussentijd alles oppotten qua salaris - vaste lasten + meevallers als teruggaaf belasting/vakantiegeld
Doordat je studieschuld niet vermindert maar wel in box 3 valt min de drempel van 3k kun je meer dan het vrijgestelde bedrag van 30k pp sparen.
3: resterende jaren minimaal aflossen
4: indien nodig jokerjaar inzetten: het komt gewoon bovenop je 15 of 35 jaar dus ik zet ze nog niet in
5: alles wat je hebt opgepot inzetten als inbreng bij aanschaf eigen woning voor lagere LTV
Ja, mijn volledige studieschuld staat in de weg voor aanvragen van een hypotheek, tenminste in zoverre dat 0,75% ervan in mindering wordt gebracht op je maandelijkse te dragen lasten aan hypotheek. Dus hou ik praktisch zo weinig hypotheek over dat ik kan kopen. Maar ik ben benieuwd wat de bank zegt: ik kan bedrag x twv studieschuld een enkeltje DUO geven of zorgen dat mijn LTV niet op 100% uit komt maar op zeg 80%. Denk dat een bank er blijer van wordt van eigen inbreng boven in 1 keer afgeloste studieschuld.
Daarbij je DUO schuld heeft 5 jaar 0% rente (de mijne is net van 0,01% rente op 0% gezet januari) en een ingebouwde overlijdensrisicoverzekering plus kwijtscheldingsmodule na afloop. Krijgt covid19 je te pakken, zijn je erfgenamen blijer met geld op de spaarrekening en DUO zet een streep door je studieschuld want die staat op naam en vererft niet. Knalt de rente opeens omhoog op de 5/10 jarige staatsleningen van Nederland na al het QE geweld en zet DUO de rente naar zeg 5% over 5 jaar: schakel de 5 jokerjaren in of los dan versneld af. Dan heb je winst te pakken door de rentelasten weg te nemen, die winst is er nu niet met 0% rente
Ik blijf alles opzij zetten tot ik qua spaarbedrag zit aan: studieschuld - 3k + 30k vrijstelling. Geeft een mooie eigen inbreng voor een hypotheek. En ja elke euro naar DUO levert 2x zoveel euro's aan hypotheek op maar het blijft raar om geld te stoppen in versnelde aflossing van een 0% lening en die dus inwisselen voor een hypotheeklening van zeg 1,5 tot 2%. Zit er nog eerder aan te denken om te blijven doorsparen, net als TS kan ik een flink bedrag opzij zetten maandelijks (nee ik woon niet meer thuis, ik leef gewoon niet naar mijn inkomen) Want nog even zo doorsparen, wel die 5 jokerjaren inzetten en max sparen zou voor mij betekenen een klus/sloopwoning cash aftikken en klaar. Geen 20/30 jaar durende hypotheek meer nodig, beetje bij beetje opknappen en niet pas na 30 jaar hypotheekvrij wonen maar eerder al.
offtopic:
En wie weet heb ik dan als starter de timing in de huizenmarkt mee omdat ie net als in 2009 - 2012 een keer onderuit gaat na alle QE + corona kredieten die de economie ingepompt zijn. Ziet er voorlopig niet naar uit, maar je weet het niet. Zodra de ondersteuning voor bedrijven stopt qua coronagelden maar de maatregelen aanhouden > bedrijven kunnen de noodkredieten niet snel terugbetalen > gaan als nog failliet > werknemers ontslagen > noodgedwongen verkopen > prijzen gaan gestaag omlaag. Maar dat is meer voer voor
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Uiteraard bearisch gedacht en hoog de wens is vader van de gedachte, maar het zou mij en TS niet verkeerd uitkomen.