Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:39
Ik ben sinds gisteren afgestudeerd als ITer en heb een studieschuld van zon 25k. Ik woon samen en de vaste lasten zijn laag, hierdoor kan ik elke maand ergens tussen de €800 en €1000 sparen en ik val nog in het oude stelsel.

Ik zit vast tussen twee verhalen, de een zegt los zo snel mogelijk af. Je wilt van die baksteen af en het is klote voor een toekomstige hypotheek en of trouwen. Ik ben het met dit verhaal eens, als het een “normale” schuld is. Echter doordat de rente zo verschrikkelijk laag is, is het dmv inflatie en rente op de rekening in mijn ogen “dom” on dat ding zsm af te lossen.

Ik neig er ergens naar om elke maand zo min mogelijk af te lossen en zsm die €25k bijeen krijgen. Om het moment dat het nodig is die studieschuld aflossen zodra het nodig is (trouwen of hypotheek). Je weet uiteraard ook niet wat de toekomst brengt, dus je wilt er zo snel mogelijk vanaf zijn.

Wat zijn de meningen? Zsm aflossen of geld parkeren of wellicht wel beleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:30
Mijn advies:

Zo lang je niks op het oog hebt om te kopen gewoon aflossen wat je moet aflossen. Niks meer, niks minder.

Blijven sparen, en afhankelijk van hoe snel je wil kopen kan je beleggen. Als je binnen de 2 jaar wil kopen is een spaarrekening OK, anders zou ik durven te beleggen (maar ik durf dan ook meer risico nemen dan gemiddeld).

Op het moment dat je dan toch wil kopen kan je alsnog in één keer je studieschuld aflossen, als dat je toelaat om meer te lenen. Let wel, je zal zeker wat eigen kapitaal nodig hebben om iets te kunnen kopen en te lenen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik heb het zelf niet afgelost omdat ik er ook waarde hecht aan enige liquiditeit te hebben.
Pas als bij het bijstellen van de rente deze ineens hoog wordt, of wanneer ik wil verhuizen ga ik aflossen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

Beleggen terwijl je een schuld hebt is beleggen met andermands geld, en dat zou ik nooit doen. Een studieschuld is ook een schuld, ook al willen mensen daar nog wel eens anders naar kijken.

Hier heb je een bewezen financieel plan dat je kunt gebruiken om je financiële huis op orde te hebben: https://www.daveramsey.co...by-steps?snid=start.steps

[ Voor 48% gewijzigd door LankHoar op 04-07-2019 17:47 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
Ik schaar me bij @Tommie12 . Ik heb alles zsm afgelost (nouja, toen ik moest beginnen met aflossen en de deurwaarder vriendelijk doch 'dringend' verzocht daar eens mee te beginnen). Op zich was ik heel blij dat ik er vanaf was in relatief korte termijn.

Alleen, toen ik een keer wat geld wilde investeren bedacht ik wel dat ik die lening beter niet had kunnen aflossen omdat het rentepercentage op die lening bijna per definitie lager is dan het rendement wat je pakt op een investering.

Tegen de tijd dat je een huis gaat kopen of iets dergelijks is het handig om het geld achter de hand te hebben zodat als je hypotheekverstrekker er een punt van maakt je eventueel dit alsnog ineens kan aflossen.

Ooit, als je een brief krijgt dat je het geheel afgelost hebt; lijst deze in. Ik kan 'm niet meer vinden, terwijl het me nou zo leuk lijkt om dat gewoon als bewijs bij te voegen bij bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03
Op dit moment staat de rente van de DUO op 0%

Het komt simpelweg neer op discipline... Hoeveel discipline heb je om dat geld opzij te zetten in plaats van af te lossen?

Beleggen zal/kan meer rendemenr opleveren, maar daar staat uiteraard een risico tegenover.

Als je besluit te sparen kun je wanneer je een huis wil kopen alsnog ineens aflossen. (En je hebt sowieso eigen geld nodig )

Een spaarpot voor noodgevallen is ook nooit weg..maar again..het hangt af van je financiële discipline

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 107% gewijzigd door Paprika op 04-07-2019 20:38 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:01

Zenix

BOE!

Het is onverstandig financieel gezien om de schuld af te lossen, omdat de rente 0% is.
De aanloopfase voordat je moet gaan betalen is twee jaar. Je kan dus twee jaar wachten om deze beslissing te maken. Vervolgens kan je het terugbetalen nog 3 jaar stopzetten (maximaal 5 jaar), omdat de 0% rente toch 5 jaar vast staat. Je schuld is over 5 jaar nog exact hetzelfde, maar toch minder waard geworden door inflatie. Het is dus inderdaad dom het nu af te lossen.

Wanneer je een hypotheek moet afsluiten kan je altijd nog de studielening gaan aflossen. Ik zou dus gewoon gaan sparen. Cash is king. Wanneer je wilt beleggen, dan moet je dat gaan doen voor een periode van 10 jaar of langer. Ik zou eerst zorgen dat je studieschuld in spaargeld op je rekening hebt en dan gaan beleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 04-07-2019 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:38
Met al vaste (lage) maandlasten zou ik zelf sparen totdat ik het ineens kan betalen, maar wel direct af betalen dan.

Voor iemand die lekker thuis woont is zo'n bedrag sneller op te hoesten maar jij woont al op jezelf en zegt dat bedrag wat je aangeeft per maand te kunnen sparen, maar is dat realistisch?

Rendement is 1 en feitelijk zijn er genoeg manier om het beter aan te pakken en beter gebruik te maken van het NL systeem, maar schulden beïnvloed een mens mentaal enorm en zit altijd in je achterhoofd op dat 'to-do lijstje'. Vet irritant en vermoeiend, dus alleen daarom al zou ik het snel af willen lossen.

[ Voor 14% gewijzigd door Furion2000 op 04-07-2019 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:27

de Peer

under peer review

Zenix schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:18:
Het is onverstandig financieel gezien om de schuld af te lossen, omdat de rente 0% is.
De aanloopfase voordat je moet gaan betalen is twee jaar. Je kan dus twee jaar wachten om deze beslissing te maken. Vervolgens kan je het terugbetalen nog 3 jaar stopzetten (maximaal 5 jaar), omdat de 0% rente toch 5 jaar vast staat. Je schuld is over 5 jaar nog exact hetzelfde, maar toch minder waard geworden door inflatie. Het is dus inderdaad dom het nu af te lossen.

Wanneer je een hypotheek moet afsluiten kan je altijd nog de studielening gaan aflossen. Ik zou dus gewoon gaan sparen. Cash is king. Wanneer je wilt beleggen, dan moet je dat gaan doen voor een periode van 10 jaar of langer. Ik zou eerst zorgen dat je studieschuld in spaargeld op je rekening hebt en dan gaan beleggen.
Kleine correctie. aanloopperiode 2 jaar, en terugbetalen nog 5 jaar stop zetten. Maximaal dus 7 jaar.
Deze strategie volg ik zelf ook.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Members only:

Mijn plan is inderdaad om over een (half) jaar te beginnen met aflossen, maar dan op een zeer rustig tempo. Beleggen is voor mij nog onbekend terrein, weet niet zeker of ik dat aandurf. Ik mag belastingvrij €30k aan spaargeld hebben. Als dit punt bereikt of ga ik wel kijken of ik een groot deel van de studieschuld af ga lossen of beleggen.

Wat voor mij nog niet duidelijk is, wat is nou het financiële gewin als ik minimaal aflos? Is dat €100, is dat €3k, is dat €10k?

Ik ben nooit iemand geweest die dingen graag leent of op afbetaling koopt (zeg ik terwijl ik een studieschuld heb van €25k 8)7 ). Dus die schuld niet hebben voel ik ook zeker iets voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Marco1994 op 04-07-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Marco1994 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:48:
Members only:

Mijn plan is inderdaad om over een (half) jaar te beginnen met aflossen, maar dan op een zeer rustig tempo. Beleggen is voor mij nog onbekend terrein, weet niet zeker of ik dat aandurf. Ik mag belastingvrij €30k aan spaargeld hebben. Als dit punt bereikt of ga ik wel kijken of ik een groot deel van de studieschuld af ga lossen of beleggen.

Wat voor mij nog niet duidelijk is, wat is nou het financiële gewin als ik minimaal aflos? Is dat €100, is dat €3k, is dat €10k?

Ik ben nooit iemand geweest die dingen graag leent of op afbetaling koopt (zeg ik terwijl ik een studieschuld heb van €25k 8)7 ). Dus die schuld niet hebben voel ik ook zeker iets voor.
Je mag meer spaargeld hebben, want je schulden kan je aftrekken van je vermogen. Daar zit wel een drempel aan verbonden: https://www.belastingdien...ulden/uw_schulden/drempel dus als je 25k aan schuld hebt dan kan je maar 22k aftrekken (als je alleen bent). Dus je kan in totaal 52k aan spaargeld hebben.

Ik ben ook niet van het lenen, maar een studieschuld is de beste lening die je kan hebben.

Als je wil gaan beleggen en geen verstand van hebt, dan kan je beginnen met een ETF. Dat is geschikt voor de belegger die geen verstand heeft van beleggen, zoek maar ETF in het beleggerstopic. Of kies zoiets als Meesman.
de Peer schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:46:
[...]

Kleine correctie. aanloopperiode 2 jaar, en terugbetalen nog 5 jaar stop zetten. Maximaal dus 7 jaar.
Deze strategie volg ik zelf ook.
Dat gaf ik ook aan. Maar ik zet het van mij maar drie jaar vast, want daarna is de nieuwe rente bekend voor 5 jaar. Is deze dan nog laag? Dan zet ik hem weer twee jaar stop, anders ga ik aflossen.

[ Voor 33% gewijzigd door Zenix op 04-07-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 08:19
Je kan ook gewoon 50/50 doen. Dan ben je en bezig met het afbouwen van de schuld en je bouwt een buffer op voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:22
LankHoar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:47:
Beleggen terwijl je een schuld hebt is beleggen met andermands geld, en dat zou ik nooit doen. Een studieschuld is ook een schuld, ook al willen mensen daar nog wel eens anders naar kijken.
Zolang je er maar voor zorgt dat je de schuld ook kan terugbetalen als het slecht gaat met de beleggingen vind ik dat dat prima kan.
]Marco1994 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:48:
Ligt eraan wat je met het geld doet. Zet je €25.000 voor 5 jaar op een spaarrekening met 0.5% rente haal je €630 binnen. Als je 5 jaar belegt en ieder jaar 4% rendement haalt is je winst €5400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
50/50 opbouwen spaarpot en afbouwen schuldenlast lijkt mij een mooi compromis hier.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
remmstein schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:01:
Je kan ook gewoon 50/50 doen. Dan ben je en bezig met het afbouwen van de schuld en je bouwt een buffer op voor de toekomst.
SmurfLink schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:32:
50/50 opbouwen spaarpot en afbouwen schuldenlast lijkt mij een mooi compromis hier.
8)7 :X :? Dit is gewoon een niet onderbouwd advies random uit de lucht geplukt en het voegt weinig toe.
Waarom niet 40/60 of 30/70 of 83/17 of 11/89?
Wat is er precies optimaal bij 50/50, waarom is het beter dan een andere verdeling?

Je studieschuld heeft 0% rente en er zijn geen aflossingslimieten. Dat betekent dus dat het in alle gevallen voordeliger is om het geld te sparen/investeren tegen >0%.
Ervan uitgaande dat je inkomen en spaarruimte mee groeit met de inflatie, is aflossen in de toekomst voordeliger dan aflossen vandaag.
Dus mijn advies is om niet af te lossen maar het zo ver mogelijk vooruit te schuiven, onder de voorwaarde dat je de lasten over 5-7jaar zonder problemen kan dragen.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Mijn advies: sparen en dit ook niet aanspreken voor onzinnige dingen.
Als je het bedrag aan studieschuld op je spaarrekening hebt staan kan je mogelijk extra gaan aflossen.

Als je op den duur een huis gaat kopen, kan je kijken of je beter kan aflossen of je geld kan gebruiken.

Wij konden samen zo veel meer lenen dat onze gezamenlijke 40k studieschuld geen belemmering was om een hypotheek te krijgen voor het huis wat we wilden. We hebben het geld wat aan de kant stond dus gebruikt voor aanpassingen die niet vanuit de hypotheek konden.

We lossen nu rustigaan de studieschuld af, het minimum volgens de duo, maar zolang de rente op 0% staat gaat er geen cent extra naartoe.

Eenmaal afgelost kan je er niet meer bij. Pas als je niet weet wat je met het geld moet gaan doen zou ik extra gaan aflossen. Maar zolang je nog dromen/wensen hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:09

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik zou voor een (minimale) buffer gaan en daarna een combinatie van aflossen en sparen voor grote zaken. (huis kopen / trouwen / kinderen / ...)

Hoe hoog die buffer voor jou is, is persoonlijk. De één vindt vindt 5k genoeg, de ander 15k, en weer een ander ...

Leuk als je straks eerder een schuld afgelost hebt, of je geld "vast" zit in beleggingen, maar zorg er i.i.g. voor dat jij/jullie een aantal maanden zonder salaris kunnen overbruggen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05 19:43
Dit topic zet mij nu ook aan het denken. Ik ben net begonnen met het maandelijks aflossen van mijn studieschuld. Ik los nu een hoger maandbedrag af dan door duo berekend.

Zou het gunstiger zijn om de 60 aflos vrije maanden in te zetten en het hogere maand bedrag wat ik nu aan duo betaal op een spaarrekening zetten om vervolgens aan het einde van de rit weer te starten met de maandelijkse aflossingen? Op het moment dat ik een hypotheek aanvraag wil doen zou ik de spaarrekening kunnen aanroepen om i.i.g een groot gedeelte af te kunnen lossen.

Gaat in mijn geval om een schuld van “slechts” 4k ik twijfel dus wat slimmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 14:44
Puur financieel gezien lijkt/is het dom om af te lossen maar je zegt zelf:

- als ik hypotheek wil hebben ga ik aflossen van het gespaarde bedrag.

Risico hierbij is, heb je de discipline? Over het algemeen hebben mensen deze niet (no offence!).
Elke 500 die je aflost levert een veelvoud aan verkrijgbare hypotheek op. Rente op de bank is ook zo goed als niks dus dat geen grote winst opleveren.
Mijn advies: spaar 50/50. Helft lekker sparen voor uitzet/verbouwing/kosten koper en de andere helft aflossen.
Als je binnen nu en enkele jaren wil gaan kopen heeft alleen sparen juist eigenlijk geen zin, want sparen versus demping hypotheek door studieschuld: daar zit een factor 4/5 tussen in het negatieve voordeel voor de openstaande studieschuld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ybos schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:30:
Mijn advies: spaar 50/50. Helft lekker sparen voor uitzet/verbouwing/kosten koper en de andere helft aflossen.
Als je binnen nu en enkele jaren wil gaan kopen heeft alleen sparen juist eigenlijk geen zin, want sparen versus demping hypotheek door studieschuld: daar zit een factor 4/5 tussen in het negatieve voordeel voor de openstaande studieschuld.
Dit is vreemd advies; boter noch vis..

Helpt niks met toekomstige hypotheek (is immers gebaseerd op originele studieschuld, niet de dan actuele stand van de schuld) en pak je niet maximaal de spaarvoordelen.

Met de schuldrente op 0% spaar je lekker met de mogelijkheid om de schuld in 1 keer af te lossen mocht dat nodig zijn voor hypotheek.

Zaak wordt pas anders als je boven de belastingvrijevoet voor spaargeld komt en dan vermogensbelasting moet betalen versus de genoemde schulddrempel.
Als TS geen grote spaar-disipline heeft en toch steeds geld verjubelt aan nieuwe gadgets; dan vooral zo snel mogelijk aflossen.

[ Voor 7% gewijzigd door bombadil op 05-07-2019 07:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 14:44
bombadil schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:34:
[...]

Dit is vreemd advies; boter noch vis..

Helpt niks met toekomstige hypotheek (is immers gebaseerd op originele studieschuld, niet de dan actuele stand van de schuld) en pak je niet maximaal de spaarvoordelen.

Met de schuldrente op 0% spaar je lekker met de mogelijkheid om de schuld in 1 keer af te lossen mocht dat nodig zijn voor hypotheek.

Zaak wordt pas anders als je boven de belastingvrijevoet voor spaargeld komt en dan vermogensbelasting moet betalen.
50% sparen: je houdt cash aan voor verbouwing/tegenvallers
50% aflossen: voorkomt de verleiding om je spaargeld toch kapot te slaan op vakantie/auto/whatever (stukje zelfbescherming die een groot deel van de bevolking helaas nodig heeft...)

Meen je dat echt :? Voor hypotheek gaat men uit van originele studieschuld en niet de daadwerkelijke schuld :? 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:31

_Arthur

blub

ybos schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:37:
Meen je dat echt :? Voor hypotheek gaat men uit van originele studieschuld en niet de daadwerkelijke schuld :? 8)7 8)7 8)7
Klopt -> https://www.rabobank.nl/p...potheek-met-studieschuld/

Eerst je studieschuld terugbetalen, dan pas kopen?

De rente die je bij DUO betaalt over je studieschuld is laag. Dat maakt extra aflossen misschien niet direct interessant, zeker niet als je nog grote uitgaven op de planning hebt staan. Toch kan het helpen als je jouw studieschuld eerst helemaal terugbetaalt voordat je een hypotheek afsluit. Als de financieel adviseur jouw maximale hypotheekbedrag berekent, rekent hij namelijk met het volledige bedrag dat je ooit bij DUO hebt geleend. Ook als je al bijna klaar bent met aflossen. Door in die situatie ook het laatste bedrag snel af te lossen, creëer je meer hypotheekruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 13:27
Mijn advies zou zelf zijn om het zo lang mogelijk niet af te lossen.

Hierboven staan al enkele redenen, de 0% rente en dat het voor je hypotheek niet uitmaakt of je al ver bent in het aflossen.

Tevens is het bedrag wat je aan eigen inleg nodig hebt ook significant. Dan zou ik zeker als je plannen hebt om ooit te kopen, zo veel mogelijk sparen voor de eigen inleg van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 12:09

drooger

Falen is ook een kunst.

_Arthur schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:47:
[...]

Klopt -> https://www.rabobank.nl/p...potheek-met-studieschuld/

Eerst je studieschuld terugbetalen, dan pas kopen?

De rente die je bij DUO betaalt over je studieschuld is laag. Dat maakt extra aflossen misschien niet direct interessant, zeker niet als je nog grote uitgaven op de planning hebt staan. Toch kan het helpen als je jouw studieschuld eerst helemaal terugbetaalt voordat je een hypotheek afsluit. Als de financieel adviseur jouw maximale hypotheekbedrag berekent, rekent hij namelijk met het volledige bedrag dat je ooit bij DUO hebt geleend. Ook als je al bijna klaar bent met aflossen. Door in die situatie ook het laatste bedrag snel af te lossen, creëer je meer hypotheekruimte.
Dat klopt, maar vaak is er ook meer mogelijk als je aangeeft dat je versneld aan het aflossen bent.
Alleen als je eenmalig, bijvoorbeeld toen je een keer geld van je opa hebt gekregen, extra hebt afgeslost op je studieschuld waarna DUO je maandelijkse aflossing opnieuw heeft berekend, kan er een uitzondering worden gemaakt. Sommige hypotheekverstrekkers, niet alle dus, gaan in dat geval uit van jouw nieuwe, lagere bedrag aan studieschuld. Vraag je hypotheekadviseur hoe dit zit voor jouw situatie.
bron: https://bieb.knab.nl/hypo...versneld-aflossen-of-niet
VOORBEELD:

Je hebt een studieschuld van € 25.000. Via reguliere aflossingen heb je € 5.000 terug betaald. We gaan dan uit van de oorspronkelijke studieschuld van € 25.000.
Je hebt een studieschuld van € 25.000. Via reguliere aflossingen heb je € 5.000 terug betaald. Ook heb je een extra aflossing gedaan van € 7.000. We gaan dan uit van de oorspronkelijke studieschuld minus extra aflossing, dus van € 18.000.
bron: https://www.obvion.nl/Hui...ieschuld-en-hypotheek.htm

[ Voor 15% gewijzigd door drooger op 05-07-2019 08:34 . Reden: toevoeging ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sibylle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:14:
[...]

[...]

8)7 :X :? Dit is gewoon een niet onderbouwd advies random uit de lucht geplukt en het voegt weinig toe.
Waarom niet 40/60 of 30/70 of 83/17 of 11/89?
Wat is er precies optimaal bij 50/50, waarom is het beter dan een andere verdeling?

Je studieschuld heeft 0% rente en er zijn geen aflossingslimieten. Dat betekent dus dat het in alle gevallen voordeliger is om het geld te sparen/investeren tegen >0%.
Ervan uitgaande dat je inkomen en spaarruimte mee groeit met de inflatie, is aflossen in de toekomst voordeliger dan aflossen vandaag.
Dus mijn advies is om niet af te lossen maar het zo ver mogelijk vooruit te schuiven, onder de voorwaarde dat je de lasten over 5-7jaar zonder problemen kan dragen.
toon volledige bericht
Vrij logisch, de TS twijfelt tussen aflossen en sparen. Dus why not both? Dan is een gelijke verdeling het makkelijkste.

Leuk die 0% rente. Maar het blijft een schuld en andermans geld. IK voel me daar niet prettig bij en ik heb het zelf zsm afgelost. Als de TS twijfelt dan kan 50/50 een prima oplossing daarvoor zijn om alsnog wat af te lossen en daarnaast te sparen.

Daarnaast is het voor een huis kopen een strop om je nek om een studieschuld te hebben. Nee, dat heb ik ook niet verzwegen inderdaad, ik heb hem afgelost en een prima hypotheek gekregen. Gewoon, netjes, volgens de regels.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 05-07-2019 08:37 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Marco1994 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:48:

Lijkt mij dat je stiekem toch wel gebruik wil maken van het NL systeem en voornemens bent om zsm af te lossen, nou dan zou ik dat verantwoording genoeg vinden om die 2 jaar + mogelijke uitstel te gebruiken om net dat stukje sneller af te lossen, misschien ben je dan na 3,5 jaar klaar met sparen ipv 4 jaar. Mocht je je daar niet fijn bij voelen zou ik idd die 50/50 regel oid toepassen en beide doen op een lager tempo.

Je bent 25 en aan beleggen moet je helemaal niet denken, tenzij je vrije tijd over hebt om daar ook in te duiken. Ik vind dat heel gevaarlijk advies van mensen die die tijd wel hebben genomen, meer risico durven te nemen of al ouder zijn en dus een keer de tijd hadden om dat uit te zoeken ;). Ik ben van mening dat je moet gaan beleggen als je zelf begrijpt hoe dat helemaal in elkaar zit en je weet wat je doet, niet van horen zeggen dat dat goed is om te doen en maar mee doen met dollartekens in je ogen. Overigens, las ik ook al dat je dat niet denkt te doen en wil je dus extra argumenten meegeven om ook dat te verantwoorden voor jezelf ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 05-07-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Niet aflossen de eerste jaren en wanner het moet gewoon netto volgen. Lekker de K. K. Financieren van de lening. Woning kopen voor starters is al moeilijk zat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Furion2000 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:45:

Je bent 25 en aan beleggen moet je helemaal niet denken, tenzij je vrije tijd over hebt om daar ook in te duiken. Ik vind dat heel gevaarlijk advies van mensen die die tijd wel hebben genomen, meer risico durven te nemen of al ouder zijn en dus een keer de tijd hadden om dat uit te zoeken ;). Ik ben van mening dat je moet gaan beleggen als je zelf begrijpt hoe dat helemaal in elkaar zit en je weet wat je doet, niet van horen zeggen dat dat goed is om te doen en maar mee doen met dollartekens in je ogen. Overigens, las ik ook al dat je dat niet denkt te doen en wil je dus extra argumenten meegeven om ook dat te verantwoorden voor jezelf ;)
Wat een kul, wat heeft dat met leeftijd te maken?
Hoe vroeger je begint met beleggen hoe langer je geld kan renderen.
Meedoen met een World index tracker is vrij risicoloos en hoef je net zoveel kennis voor te hebben als hoe een spaarrekening werkt.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Greyfox schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:53:
[...]

Wat een kul, wat heeft dat met leeftijd te maken?
Hoe vroeger je begint met beleggen hoe langer je geld kan renderen.
Meedoen met een World index tracker is vrij risicoloos en hoef je net zoveel kennis voor te hebben als hoe een spaarrekening werkt.
Kunnen we alsjeblieft stoppen met zulk soort statements maken. Ik zie hier regelmatig dat ETFs zo goed als risicoloos zijn, je makkelijk (risicoloos) 8% rendement maakt, etc. Nee, dat is niet zo. Historisch gezien hebben ETFs het goed gedaan, maar ze kunnen ook gewoon een decennium ver in de min staan. En dat het historisch goed is gegaan ermee betekent niet dat dat in de toekomst ook zo is.

Dat je er niet veel kennis van hoeft te hebben ben ik wel mee eens. Een beetje achtergrond info kan geen kwaad, maar dat kan je wel in een avondje op doen.

Overigens puur financieel gezien is voor TS het verstandigste om gewoon te sparen. Maar ben het wel eens met @ybos zijn punt: Als je weet dat je zelf niet de discipline hebt, en je bij elke wissewasje een greep doet in het spaarpotje, dan ben je beter af meer af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Geld op de spaarrekening levert echt fractioneel meer op dan aflossen. De spaarrente is ook dusdanig laag dat je daar weinig tot niets mee op opschiet met het bedrag waar we hier over praten.

In deze fase van je leven zou ik niet masaal inzetten op beleggen. Niet dat beleggen een slecht idee is, maar het is vooral een lange termijn idee. Gezien je waarschijnlijk een keer gaat verhuizen, huren of kopen, dan wil je gebruik kunnen maken van je spaargeld. Beleggingen fluctueren en zouden zomaar lager uit kunnen vallen in de komende paar jaar. Beleggen moet je vooral doen met geld wat je kunt missen en ik zou vooral adviseren dat te gaan bekijken als je iets meer gesettled bent.

Naast het pure financiele advies is er ook zoiets als het persoonlijke gevoel en advies (en dat kan wat waard zijn.) Het is lekker om van een schuld af te zijn en dus hoeft het geen slecht idee te zijn om af te lossen, ook als dat financieel gezien niet de beste optie is.

Gezien de huidige rentes is het allemaal wat marginaal.

IPV maandelijks meer betalen aan DUO zou ik het dan wel via eenmalige extra aflossingen doen als je besluit om extra af te lossen, omdat je dan op dat moment kunt bepalen of het een goed idee is. Dus sowieso eerst het geld op de spaarrekening zetten en dan kun je na sparen besluiten of je een deel wilt aflossen.

Je bent nu op een leeftijd dat je plannen nog per jaar kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Beleggen met geleend geld zou ik ook niet aanraden. ETF's zijn totaal niet risicoloos zoals @Greyfox wil doen geloven. Als er weer een crisis of recessie is, kan je zomaar 50% van de waarde verliezen. Heb je mooi je studieschuld niet afgelost en heb je opeens ook niet meer genoeg geld om de k.k. van je koophuis te betalen.

Beleggen doe je alleen met geld dat je over hebt (dus als je buffer en spaarpotjes gevuld zijn en je schulder afbetaald), en wat je niet nodig hebt in de komende 10+ jaar. Op korte termijn is de downside relatief groot en de upside relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 10:58
drooger schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:32:
Hoe hoog die buffer voor jou is, is persoonlijk. De één vindt vindt 5k genoeg, de ander 15k, en weer een ander ...
5K is niet genoeg. Beetje pech en je bent het binnen een maand kwijt. Als je de ruimte hebt meer te sparen, absoluut doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-05 14:26
drooger schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:32:
[...]

Dat klopt, maar vaak is er ook meer mogelijk als je aangeeft dat je versneld aan het aflossen bent.

[...]

bron: https://bieb.knab.nl/hypo...versneld-aflossen-of-niet

[...]

bron: https://www.obvion.nl/Hui...ieschuld-en-hypotheek.htm
toon volledige bericht
Op zich geen hele vreemde constructie. De hypotheekverstrekker probeert een inschatting te maken van je netto besteedbaar inkomen. Bij een reguliere aflossing betaal je elke maand hetzelfde bedrag aan DUO en dus maakt het voor je maandlasten niet uit of de volledige schuld nog openstaat of slechts een klein deel.
Voor bijvoorbeeld private lease contracten geldt een soortgelijke regeling (https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/private-lease-auto-en-een-hypotheek-afsluiten/). Ook daar maakt het niet uit of je nog 2 maanden te gaan hebt op je contract of dat je net begonnen bent.

Ik sluit mij dan ook aan bij de verschillende adviezen om er voor te zorgen dat de studieschuld op een manier direct afgelost kan worden zodra een hypotheek nodig is. Afhankelijk van de risicobereidheid en discipline van TS kan hij het beste scenario kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
Beleggen zie ik ook zeker niet iets voor nu en al zeker niet met geleend geld. Als het echt risicoloos is, zou de hele mensheid het wel doen. Verder concludeer ik uit veel reacties dat het puur financieel gezien slimmer is om inderdaad zo min mogelijk af te lossen. Ook lees ik dat er bij een hypotheek aanvraag niet wordt gekeken naar het resterende bedrag, maar naar de oorspronkelijke schuld. Dit is is weer een argument dat wat extra aflossen niet voor mij motiveert.

Verder lees ik een paar reacties over rente op de spaarrekening. Uiteraard zou ik het geld niet apart zetten voor de grote rente (alhouwel het nog steeds meer is dan de rente van de lening).

Qua discipline zit het wel goed, sparen is voor mij niet zon probleem. En ik geef niet snel geld uit aan onzin dingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De meesten beginnen juist veel te laat met beleggen waardoor ze flink wat rendement laten liggen en dat later nooit meer in kunnen halen of er veel meer geld voor nodig hebben. Beleggen doe je ook niet voor de korte termijn maar juist voor de lange termijn. Je bent nu 25, hoe mooi zou het zijn om over 30 jaar een bedrag te hebben waarmee je op je 55e kan stoppen met werken?

Je kan juist nu mooi beginnen met beleggen, zelfs met een relatief laag bedrag. Begin bijvoorbeeld met 100 euro per maand naar een beleggingsrekening en 700 euro per maand naar je spaarrekening. Als je dat drie jaar vol houd he je 25k op je spaarrekening die je op dat moment kan gebruiken om of een huis te kopen of die studieschuld af te lossen.

Die beleggingsrekening kom je niet aan, dat laat je gewoon staan. Dan na 30 jaar heb je, als het bij 100 euro per maand blijft, met een inleg van 36.000 euro een kapitaal van 62.000 euro bij een conservatief rendement van 4%. Hoe meer je gaat inleggen hoe hoger dat rendement kan worden, echter ga daar pas over nadenken wanneer je een eigen huis hebt en een goede buffer hebt opgebouwd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
LankHoar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:47:
Beleggen terwijl je een schuld hebt is beleggen met andermands geld, en dat zou ik nooit doen.
Bedrijven doen niet anders. De ECB deelde op een gegeven moment 2.6 miljard per dag uit die bedrijven direct weer in beleggingen staken.

Ik wil niet zeggen dat je je in de schulden moet steken om te beleggen. Maar als je een schuld hebt met 0% rente dan zou ik niet zo'n haast hebben om die zo snel mogelijk af te lossen. Helemaal niet als een deel ook nog wordt kwijtgescholden bij het einde van de aflosfase.

Ik zou het gewoon aflossen met het bedrag wat de DUO voorsteld en ondertussen zelf sparen/beleggen. Je kan altijd later nog besluiten om een groot bedrag af te lossen wanneer de rente omhoog gaat. Als je de neiging hebt om geld uit te geven aan luxe goederen dan zou ik het wel zsm aflossen. Anders verdwijnt het geld gewoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retoohs
  • Nu online
[...]
Je bent 25 en aan beleggen moet je helemaal niet denken
Je moet juist beginnen als je jong bent. Ik zou er inderdaad wel in verdiepen en passief in ETF's beleggen voor lange termijn. De fout is juist om nooit te beleggen en je centen te laten verpieteren met rente lager dan de inflatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

retoohs schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:50:
[...]

Je moet juist beginnen als je jong bent. Ik zou er inderdaad wel in verdiepen en passief in ETF's beleggen voor lange termijn. De fout is juist om nooit te beleggen en je centen te laten verpieteren met rente lager dan de inflatie.
Je moet beginnen zodra het kan, maar de randvoorwaarden moeten wel goed zijn.
Een negatief eigen vermogen en plannen om binnen enkele jaren grote uitgaven te doen (TS heeft het over trouwen of hypotheek) zijn niet bepaald de beste randvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@Greyfox

Als je op zo’n onaangename manier een discussie in schiet zal 9/10 mensen altijd in de verdediging schieten of zelfs pissig worden. Pats boem, stempel ‘kul’ en dan een bij argument pakken om makkelijk te verwerpen en de essentie eigenlijk missen? Ben benieuwd hoe lang ja al rendeert met die manier van aanpak ;)

Zoals de rest ook al zegt, beleggen is niet risico loos en dat is ook de reden dat de overheid beleggingsmaatschappijen verplicht om dat te melden bij elke reclame spot. Beleggen kan daarentegen succesvol zijn op basis van het rendement wat je kunt bereiken, alleen zijn de meesten er wel over eens dat je je wel moet inlezen daarover en dus ook risico’s heeft.

Een beginnend jonge IT’er adviseer ik daarom om dit goed uit te zoeken, als hij tijd over heeft. Is daar iets mis mee? Is dit kul? In mijn ogen heeft een beginnend IT’er zijn handen vol aan om een goede leercurve te behouden. Daarvoor zal je in je vrije tijd een boekje hier moeten lezen en een projectje daar willen uitvoeren. Je kunt de uitzondering zijn en dat niet nodig hebben en tijd en zin hebben om je in te lezen over beleggen en ook tijd te reserveren om dat te monitoren. dat is voor iedereen zelf om te beoordelen over zichzelf. Dat is wat uitweiding waarom ik begon over de leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:13

NSG

Je weet niks!

Je geeft aan in het oude stelsel te vallen. Dat wil dus zeggen dat je vier jaar aan basisbeurs, aanvullende beurs en vijf jaar aan OV-kosten kwijtgescholden krijgt. Ben je je daar wel bewust van? DUO communiceert naar mijn weten begin januari de daadwerkelijke schulden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:51

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zo snel mogelijk aflossen. Je gaat leven naar je inkomen. Als je nu 1000 euro kunt missen, dan kun je 1000 euro aflossen. Als je het gaat sparen, dan ga je het op een gegeven moment ook weer uitgeven. Dus heb je je leven ingericht naar die verhouding inkomsten/uitgaven. Dan is het daarna verrekte moeilijk om op een later moment weer naar die aflossing te gaan, want dan moet je in gaan leveren op het leven dat je dan leidt.

Financieel gezien wordt het onverstandig genoemd, maar dat beetje rente op je spaarrekening is tientjeswerk. Als de rente gaat stijgen en je gaat dan pas beginnen met aflossen, dan heb je nog een veel hoger bedrag staan waar je rente over moet gaan betalen. Dat doet die paar tientjes al weer voor een groot deel teniet. Wat mij betreft dus geen argument om niet af te lossen.

Wel een argument om af te lossen of het psychologische deel. Je bent snel van je schuld af, je zit nergens aan vast, je kunt met die 1000 euro per maand daarna doen en laten wat je wil. Die vrijheid is erg prettig.

Overigens spreek ik uit ervaring. Mijn vrouw had een studieschuld die 2x zo hoog was. Altijd minimaal afgelost, je leeft maar 1x, bla bla. Toch ging het steeds meer in de weg zitten, aflossing duurde eindeloos. Laatste twee jaar versneld afgelost, want we waren er klaar mee om aan die schuld vast te zitten. Nu twee maanden schuldenvrij, en het is heerlijk. Ik heb een andere baan genomen die leuker is maar minder verdient, omdat het kan.

Dus: zsm aflossen is mijn advies. Beleggen kan altijd nog, met je eigen geld.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eens met @Bart ® ik hou ook niet van schulden, en wij hebben onze studieschuld van 45k (gezamenlijk) versneld afgelost in 8 jaar. Niet omdat dit netto het gunstigst was, maar omdat ik van de maandlasten af wil. Als het huis een beetje op orde is, gaan we ons bezig houden met een plan voor de toekomst.

Overigens was het bij mijn hypotheek vorig jaar juist een issue dat ik had afgelost. Ze hebben dan liever contanten dan een afgeloste studieschuld. Temeer omdat met de maandlasten (wat het grootste struikelblok zou zijn) er geen issue zou zijn met de max hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
Bart ® schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:25:
Zo snel mogelijk aflossen. Je gaat leven naar je inkomen. Als je nu 1000 euro kunt missen, dan kun je 1000 euro aflossen. Als je het gaat sparen, dan ga je het op een gegeven moment ook weer uitgeven. Dus heb je je leven ingericht naar die verhouding inkomsten/uitgaven. Dan is het daarna verrekte moeilijk om op een later moment weer naar die aflossing te gaan, want dan moet je in gaan leveren op het leven dat je dan leidt.

Financieel gezien wordt het onverstandig genoemd, maar dat beetje rente op je spaarrekening is tientjeswerk. Als de rente gaat stijgen en je gaat dan pas beginnen met aflossen, dan heb je nog een veel hoger bedrag staan waar je rente over moet gaan betalen. Dat doet die paar tientjes al weer voor een groot deel teniet. Wat mij betreft dus geen argument om niet af te lossen.

Wel een argument om af te lossen of het psychologische deel. Je bent snel van je schuld af, je zit nergens aan vast, je kunt met die 1000 euro per maand daarna doen en laten wat je wil. Die vrijheid is erg prettig.

Overigens spreek ik uit ervaring. Mijn vrouw had een studieschuld die 2x zo hoog was. Altijd minimaal afgelost, je leeft maar 1x, bla bla. Toch ging het steeds meer in de weg zitten, aflossing duurde eindeloos. Laatste twee jaar versneld afgelost, want we waren er klaar mee om aan die schuld vast te zitten. Nu twee maanden schuldenvrij, en het is heerlijk. Ik heb een andere baan genomen die leuker is maar minder verdient, omdat het kan.

Dus: zsm aflossen is mijn advies. Beleggen kan altijd nog, met je eigen geld.
toon volledige bericht
In je eerste en laatste alinea waarschuw je slechts voor het risico dat de TS niet goed met geld kan omgaan.
Als je niet eens een budget kunt maken zonder ervan af te wijken, dan is de oplossing niet om je schulden af te lossen maar om aan je financiele vaardigheden en discipline te werken.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bart ® schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:25:
Inflatie speelt ook een rol. Je kunt het afbetalen van je studieschuld 7 jaar uitstellen en vanaf dan kun je minimaal aflossen met het doel er zo lang mogelijk over te doen (zolang de rente laag is). Al met al hebben we het dan al snel over 10-15 jaar inflatie. Toen ik net afgestudeerd was, vond ik mijn schuld van 22k gevoelsmatig best hoog. Nu lach ik er om.

Mocht de studieschuld-rente ooit significant stijgen, wat ik niet verwacht, dan los ik het gewoon in 1 x af.

Als je discipline hebt, ga dan geen 0% lening aflossen. Beter zorg je ervoor dat je een goede financiele buffer hebt (uiteindelijk bij voorkeur ter hoogte van je studieschuld) dan kun je op elk moment zelf beslissen wat op dat moment de meest verstandige keuze is. Maakt je financieel weerbaarder.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sibylle schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:35:
[...]

In je eerste en laatste alinea waarschuw je slechts voor het risico dat de TS niet goed met geld kan omgaan.
Als je niet eens een budget kunt maken zonder ervan af te wijken, dan is de oplossing niet om je schulden af te lossen maar om aan je financiele vaardigheden en discipline te werken.
Tja, dat is jouw mening. Mijn mening is dat er altijd afgeweken wordt van budgetten, aangezien ik bijzonder weinig mensen ken met een werkende glazen bol. En het werken aan je financiële vaardigheden en discipline staat natuurlijk compleet los van het al dan niet aflossen van een schuld. Die twee dingen kunnen prima hand in hand gaan. Beetje drogredenatie dus.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:36:
Mocht de studieschuld-rente ooit significant stijgen, wat ik niet verwacht, dan los ik het gewoon in 1 x af.
Ah kijk, een wenskijker. Hoe weet je dat je dan nog dat geld hebt om het in 1x af te lossen?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:36:
[...]

Inflatie speelt ook een rol. Je kunt het afbetalen van je studieschuld 7 jaar uitstellen en vanaf dan kun je minimaal aflossen met het doel er zo lang mogelijk over te doen (zolang de rente laag is). Al met al hebben we het dan al snel over 10-15 jaar inflatie. Toen ik net afgestudeerd was, vond ik mijn schuld van 22k gevoelsmatig best hoog. Nu lach ik er om.

Dezelfde inflatie is van toepassing op je spaargeld of belegginsportefeuille. Dus als je 22k op je spaarrekening aanhoudt om de schuld af te dekken (wat je ook doet als ik het goed begrijp), infleert de waarde hiervan net zo snel weg als de waarde van je schuld. Inflatie helpt je dus totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bart ® schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:42:
[...]
Ah kijk, een wenskijker. Hoe weet je dat je dan nog dat geld hebt om het in 1x af te lossen?
Discipline. Aanhouden van een gezonde financiële buffer.

Ik begrijp jouw punt ook wel hoor. Veel mensen voelen zich fijner zonder schuld.
Financiëel echter ongunstig, feitelijk.

Veel mensen nemen geen rationele beslissingen, heb ik verder geen oordeel over. Moet iedereen zelf weten.
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Dezelfde inflatie is van toepassing op je spaargeld of belegginsportefeuille. Dus als je 22k op je spaarrekening aanhoudt om de schuld af te dekken (wat je ook doet als ik het goed begrijp), infleert de waarde hiervan net zo snel weg als de waarde van je schuld. Inflatie helpt je dus totaal niet.
Maar mijn beleggingen en mijn inkomen (loondienst, indexatie) zijn min of meer inflatieproof. Wat betreft spaargeld heb je helemaal gelijk. Maar een buffer in vorm van spaargeld moet ik sowieso aanhouden om financieel gezond te zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 05-07-2019 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

MikeyMan schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:30:
Eens met @Bart ® ik hou ook niet van schulden, en wij hebben onze studieschuld van 45k (gezamenlijk) versneld afgelost in 8 jaar. Niet omdat dit netto het gunstigst was, maar omdat ik van de maandlasten af wil. Als het huis een beetje op orde is, gaan we ons bezig houden met een plan voor de toekomst.

Overigens was het bij mijn hypotheek vorig jaar juist een issue dat ik had afgelost. Ze hebben dan liever contanten dan een afgeloste studieschuld. Temeer omdat met de maandlasten (wat het grootste struikelblok zou zijn) er geen issue zou zijn met de max hypotheek.
Kan deze volledig onderschrijven:

Als jij in de komende 5 jaar 35-50K contant kan sparen, kun je op een huis van 300.000 euro een hypotheek aanvragen van 90%. Iedere bank gaat jou veel sneller een hypotheek gunnen, als jij maar 90% van de woningwaarde nodig hebt. Dat weegt veel positiever dan de negatieve effecten van de studentenlening. Ja, die nemen ze volledig mee, maar ze nemen het aflosbedrag per maand op in mindering wat jij maximaal maandelijks aan hypotheek kunt betalen. Want zoals je weet, dat aflosbedrag staat min of meer vast.

Oh ik reken maar 10% wat je in de nieuwe woning steekt, want je hebt ook een aantal vaste kosten zoals kosten koper en wellicht een keuken of andere verbetering aan de woning die misschien dan niet in een hypotheek mee te financieren is.

Als je doel is om binnen 5 jaar een huis aan te schaffen, is het veel strategischer om (veel) spaargeld daarvoor beschikbaar te hebben en zelfs je studieschuld nog als verkleiner van je eigen vermogen in te kunnen zetten, zodat je geen vermogensbelasting gaat betalen. Of je dat dan wilt beleggen en hoe je dat moet beleggen is een tweede. 5 jaar is geen ruime termijn en je wilt geen schommelingen, dus ik zou als je gaat beleggen een heel stabiel fonds kiezen. Ja, minder potentiele groei, maar ook meer zekerheid voor je woning.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Discipline. Aanhouden van een gezonde financiële buffer.

Ik begrijp jouw punt ook wel hoor. Veel mensen voelen zich fijner zonder schuld.
Financiëel echter ongunstig, feitelijk.

Veel mensen nemen geen rationele beslissingen, heb ik verder geen oordeel over. Moet iedereen zelf weten.
Nogmaals, je weet niet wat er in de toekomst gebeurd. En discipline in gebaseerd op wilskracht. Laat dat nou iets zijn dat uitgeput kan raken. Vermoeidheid, stress, allemaal zaken die wilskracht en dus ook discipline verzwakken. Nu zit je misschien positief in je leven, maar dat kan later anders zijn. Dan is nog een extra blok aan je been gewoon niet erg prettig. Dus zorg dat je daar vanaf komt als het kan, en niet als het moet. Heel leuk om zuiver naar de cijfers te kijken, en op dat punt heb je gelijk hoor, maar het leven bestaat niet uit cijfers. Ik snap daarom oprecht niet dat mensen enkel naar cijfers kijken. De rest wordt maar even genegeerd, want dat is gunstiger voor het cijfermatige argument. Right...

[ Voor 11% gewijzigd door Bart ® op 05-07-2019 10:49 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 14:07
Het hangt en staat inderdaad bij discipline.
Ik heb zelf nog een schuld van rond de 20K en ik kan in principe de schuld in 1 keer aftikken met de "bedrijfsbuffers" (eenmansbedrijf)
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. De rest is 0% nu en ervaringen uit het verleden hebben me geleerd dat je beter cash kan hebben dan minder schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bart ® schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Nogmaals, je weet niet wat er in de toekomst gebeurd. En discipline in gebaseerd op wilskracht. Laat dat nou iets zijn dat uitgeput kan raken. Vermoeidheid, stress, allemaal zaken die wilskracht en dus ook discipline verzwakken. Nu zit je misschien positief in je leven, maar dat kan later anders zijn. Dan is nog een extra blok aan je been gewoon niet erg prettig. Dus zorg dat je daar vanaf komt als het kan, en niet als het moet. Heel leuk om zuiver naar de cijfers te kijken, en op dat punt heb je gelijk hoor, maar het leven bestaat niet uit cijfers. Ik snap daarom oprecht niet dat mensen enkel naar cijfers kijken. De rest wordt maar even genegeerd, want dat is gunstiger voor het cijfermatige argument. Right...
Klopt. Ik ben echt een cijferpersoon. Ik baseer mijn keuzes (serieus) op statistiek. De kans dat ik arbeidsongeschikt wordt of overlijdt voor mijn 70e zijn zo klein, dat ik daar niet mijn leven door laat bepalen.
De kans dat mij niets van behoorlijke impact overkomt de komende 20 jaar is eigenlijk best groot in ons veilige rustige landje. Ik werk ook nog eens bij een grote betrouwbare werkgever. Ik zie geen gevaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Klopt. Ik ben echt een cijferpersoon. Ik baseer mijn keuzes (serieus) op statistiek. De kans dat ik arbeidsongeschikt wordt of overlijdt voor mijn 70e zijn zo klein, dat ik daar niet mijn leven door laat bepalen.
De kans dat mij niets van behoorlijke impact overkomt de komende 20 jaar is eigenlijk best groot in ons veilige rustige landje. Ik werk ook nog eens bij een groot betrouwbare werkgever. Ik zie geen gevaren.
Tja, depressie/burn-out zit in een klein hoekje. Om maar één ding te noemen wat behoorlijk veel voorkomt. Ik hoop voor je dat je nooit met zoiets te maken krijgt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bart ® schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:53:
[...]

Tja, depressie/burn-out zit in een klein hoekje. Om maar één ding te noemen wat behoorlijk veel voorkomt. Ik hoop voor je dat je nooit met zoiets te maken krijgt.
Zeker, maar zelfs dat is niet het einde van de wereld. Eerst zijn er nog een aantal vangnetten en later re-integratie. Er gaan jaren overheen waarin je kunt anticiperen op de nieuwe situatie. En met de financiele buffer kun je wel wat opvangen.

Ik laat mijn levenskeuzes niet bepalen door angst en doemscenario's. Ik ga uit van het meest waarschijnlijke, maar leg een buffer aan om te kunnen anticiperen als dat nodig is. Doelen bijstellen is ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:25
@Marco1994 Parkeer je geld!

Stel je wil een huis van 250k kopen samen, maar samen mag je 300k lenen. Dan moet je toch nog ~15k aan eigen geld hebben om de kosten koper te kunnen financieren. Terwijl die studieschuld een niet ál te grote impact heeft op je leenbedrag.

Zonder eigen geld op je bankrekening ben je in alle opzichten kansloos. Met een verlaagd leenbudget ben je dat slechts gedeeltelijk. Daarnaast is de studielening zo ongeveer de meest gunstige lening die er bestaat.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:03
ybos schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:37:
[...]

Ja, dat is toch ook volledig logisch. Je maandbedrag is gebaseerd op de oorspronkelijke schuld. Dat bepaalt de annuïteit en dus je maandelijkse aflossing, en dat beperkt wat je maandelijks kunt uitgeven aan (oa) je hypotheek. Het is irrelevant of je nog 10.000 euro hebt openstaan of nog 40.000 euro.

Als je extra hebt afgelost waardoor je maandbedrag afneemt is er wel een regeling dat je de extra aflossing mag verrekenen, maar de details weet ik daar zo even niet van.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Korvaag schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Ja, dat is toch ook volledig logisch. Je maandbedrag is gebaseerd op de oorspronkelijke schuld. Dat bepaalt de annuïteit en dus je maandelijkse aflossing, en dat beperkt wat je maandelijks kunt uitgeven aan (oa) je hypotheek. Het is irrelevant of je nog 10.000 euro hebt openstaan of nog 40.000 euro.

Als je extra hebt afgelost waardoor je maandbedrag afneemt is er wel een regeling dat je de extra aflossing mag verrekenen, maar de details weet ik daar zo even niet van.
Inderdaad op verzoek kun je bij DUO je maandbedrag laten verlagen vanwege je extra aflossingen. Dit nieuwe maandbedrag wordt door veel (niet alle) geldverstrekkers vervolgens weer geaccepteerd als lagere last waardoor je meer kunt lenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sibylle
Bart ® schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:40:
[...]

Tja, dat is jouw mening. Mijn mening is dat er altijd afgeweken wordt van budgetten, aangezien ik bijzonder weinig mensen ken met een werkende glazen bol. En het werken aan je financiële vaardigheden en discipline staat natuurlijk compleet los van het al dan niet aflossen van een schuld. Die twee dingen kunnen prima hand in hand gaan. Beetje drogredenatie dus.
Dat is geen 'mening'.
In je posts stel je nu al een paar keer hetzelfde: Je adviseert schuld zsm af te lossen omdat omdat het geld anders uitgegeven wordt aan ander zaken.

Dat is een gevolg van onvoldoende financiële vaardigheden en discipline, de structurele oplossing is dan NIET om maar alle schulden zsm af te lossen. De structurele oplossing is om daaraan te werken.
Als je moet aflossen omdat je anders niet verantwoordelijk met het geld omgaat dan is deze hele discussie niet van toepassing... 8)7

Een studieschuld is zo'n beetje de voordeligste, meest vergevende en makkelijkst af te lossen schuld die je kunt aangaan.
Als in jouw ervaring er dusdanig van budgetten wordt afgeweken dat je in de problemen komt met een studieschuld, dan gaat het toch helemaal fout bij een lening voor auto, huis en andere zaken :?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:30
@Marco1994 Mijn studieschuld was niet zo hoog (rond de 7,5K) wat ik toen (2008) gelijk heb afgelost. De rente stond toen ook een stuk hoger (dacht iets van 3,6%).

Mijn vriendin daarentegen had een stuk hogere studieschuld. Ook met een hogere rente in het begin hebben we niet extra afgelost want je wilt toch het eea gaan opbouwen. Nu staat de rente al een tijd erg laag en ze betaald gewoon netjes de maandelijkse lasten. Rente staat nu ook op 0% en ze moet nog een jaar of 4 en dan is alles afgelost. Met 0% rente zou ik zeker niet extra gaan aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48
Er is maar één reden om ook maar iets af te lossen, evt. verminderde leencapaciteit hypotheek. Als je daar last van hebt gezien je plannen en overige mogelijkheden, dan aflossen. Maar dan is wel de vraag, of jij snel genoeg voldoende kunt aflossen, om die impact echt te verkleinen.

Verder is het een complete no brainer dat je je geld beter anders kunt inzetten. Economisch rationeel is dat je tegen 0% leent - gratis geld. Zolang dat zo is, kun je je geld beter anders 'beleggen' dan het aflossen van een schuld die (in een normale economsiche situatie) krimpt gezien de inflatie.

Zelf heb ik ook nog een stuk schuld staan. Mijn aanpak:
- maximaal afbetalingsvrije periode genomen
- zelfde bedrag als wat ik anders zou moeten aflossen, stort ik maandelijks op een BrandNewDay rekening met een gematigd offensief profiel (30/70 staatsobligaties/wereldwijd aandelenindextrackersfondsen)
- op de lange termijn zal ik hierdoor vermoedelijk (bij normale beurs) mijn studieschuld met de opbrengst van BND rekening kunnen aflossen voor een stuk minder geïnvesteerd geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ro-Maniak2 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:31:
Er is maar één reden om ook maar iets af te lossen, evt. verminderde leencapaciteit hypotheek. Als je daar last van hebt gezien je plannen en overige mogelijkheden, dan aflossen. Maar dan is wel de vraag, of jij snel genoeg voldoende kunt aflossen, om die impact echt te verkleinen.

Verder is het een complete no brainer dat je je geld beter anders kunt inzetten. Economisch rationeel is dat je tegen 0% leent - gratis geld. Zolang dat zo is, kun je je geld beter anders 'beleggen' dan het aflossen van een schuld die (in een normale economsiche situatie) krimpt gezien de inflatie.

Zelf heb ik ook nog een stuk schuld staan. Mijn aanpak:
- maximaal afbetalingsvrije periode genomen
- zelfde bedrag als wat ik anders zou moeten aflossen, stort ik maandelijks op een BrandNewDay rekening met een gematigd offensief profiel (30/70 staatsobligaties/wereldwijd aandelenindextrackersfondsen)
- op de lange termijn zal ik hierdoor vermoedelijk (bij normale beurs) mijn studieschuld met de opbrengst van BND rekening kunnen aflossen voor een stuk minder geïnvesteerd geld
En komt nog eens bij dat je het gedeelte studieschuld boven de 3000 euro (drempel) als negatief vermogen kunt aangeven bij de BD waardoor je minder snel boven de grens uit komt voor vermogensrendementsheffing. Die grens is nu (dacht ik) 30.000 per persoon en is dan dus 30.000 +(studieschuld - 3.000€)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Marco1994 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:38:

Wat zijn de meningen? Zsm aflossen of geld parkeren of wellicht wel beleggen?
mijn advies zou zijn om nooit één 'oplossing' te kiezen:

dus dat geld dat je nu overhoud verdelen over verschillende strategieen...

een deel aan aflossing, omdat je gewoonweg _iedere_ schuld die je hebt, het aflossen ervan -moet- inplannen... schulden niet aflossen en dan rente blijven betalen is altijd erg duur, ook als de rente extreem laag _is_: een schuld aangaan is ook de verplichting aangaan die terug te betalen, noit een schuld ergens 'wegparkeren' en denken dat die kan 'rusten'.

een deel aan relatief risicoloos sparen, liefst met een mogelijkheid deze ook op de korte termijn op te nemen, gewoon omdat je dan iig een deel zeker vastlegt en ook omdat dit dan als 'buffer' kan functioneren die een eventuele korte termijns behoefte aan kapitaal snel en eenvoudig kan oplossen voor onvoorziene uitgaven.
als deze buffer al een bepaalde hoogte heeft, kun je dit deel duidelijk naar beneden schroeven omdat je dan een zekere basis al hebt

een deel naar iets meer risicovollere of langere-termijns spaardoelen, waarbij je ook kunt focussen op een hoger rendement of juist lange-termijns-doelen...
Als je bv focussed op lange-termijns-vermogensopbouw hebben veel kapitaalopbouwplannen met maandelijkse inleg eerder een nadeel als daarop een hoog rendement bestaat.
Juist omdat dit hoge rendement ook betekent dat je met je maandelijkse inleg steeds 'minder' kunt inkopen, en een vroeg rendement het vaak lastiger maakt een hoog rendement later te behalen: behaalt een spaarplan een hoog rendement moet je je ook afvragen of ze dat rendement kunnen blijven behalen of dat dat juist misschien steeds moeilijker is en het niet simmer is eruit te stappen.

Als laatste, zie een deel van je amandinkomen dat je kunt sparen zelf ook als een 'financiele ruimte'...
zie sparen nooit als doel op zich, maar weeg ook af of je soms het uitgeven van je geld niet misschien meer plezier en levensgeluk geeft dan het eindeloos op te potten...
weet dus waarom je spaart, hou je jezelf ook een visueel spaardoel voor, dat relatief aan je huidige leven is (pas op voor het idee van de spaarder die zich helemaal gek werkt, 60 uur per week werkt en 50% van zn inkomen spaart, en dat voor zichzelf verklaard met het idee dat hij "op zijn veertigste wil ophouden met werken"... dat contrast tussen jezelf kapot werken om op een later moment helemaal niet te hoeven werken is dusdanig tegenstrijdig dat het heel lastig zal zijn dat gestelde spaardoel in de realiteit ook te verwezenlijken; de kans is groot dat die persoon niet eens eet wat met zn tijd te doen als hij op zn veertigste met vervregd pensioen gaat... pas op voor die extreme ideeen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RickvdL_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Klein stukje offtopic:
Zelf ben ik een deeltijd student, maar ben als voltijder begonnen in het leenstelsel. Ik heb er toen bewust voor gekozen om niet te gaan lenen en maar thuis te blijven wonen, puur om de lading van het woord 'schuld'. Ik had toen ik begon een goede spaarrekening, die overigs wel fiks is geslonken in mijn voltijd periode.
Toentertijd werd er gezegd; 'lenen bij DUO heeft geen consequenties, lage rente en je zal gewoon kunnen blijven lenen bij de bank wat je anders ook kon.' Je kon immers je schuld verzwijgen bij de bank bij het aanvragen van een hypotheek, je studieschuld gold niet als een negatieve BKR-registratie. Los van of dit nu wel of niet verstandig is voor je financiële huishouding.
Tot een artikel van een paar weken terug, wat menig studenten de haren overeind liet komen.

Nu het on-topic gedeelte. Als het straks voor je bank mogelijk wordt om je schuld te bekijken wanneer je een hypotheek aan gaat vragen, is het het gunstigst om je schuld af te betalen. Nu is €25.000,- niet zoveel, maar dit kan wel resulteren tot een fors lagere hypotheek.
Een studieschuld voor 1 juli 2015 heeft een wegingsfactor van 0,75%, met €25.000,- kom je dan uit op -> 0,75% x 12 maanden = €2.250,-. Dit is het bedrag wat je minder mag lenen per jaar. Dit komt dus uit op een hypotheekdaling van €50.000,- a €60.000,-. Wat in mijn ogen best flink is.

Als ik studieschuld zou hebben, zou ik of proberen heel snel een hypotheek te krijgen voordat de regeling ingaat dat je bank bij DUO mag, of zorgen dat ik tegen de tijd dat een hypotheek wil, het grootste gedeelte wel heb afgelost. Inflatie kan je daarin meerekenen, maar het blijft een harde klap aan het einde van het verhaal. Zelf zou ik flexibel gaan aflossen, een standaard bedrag in. Dus stel je kan per maand €1000,- sparen, Verlaag dit dan naar bijvoorbeeld €800,- , elke maand stort je die €800,- naar je spaar, alles wat overblijft stort je richting DUO. Hierdoor beperk je de 'pijn' en heb je binnen 5 jaar toch minimaal €12.000,- extra afgelost. Bij loonsverhoging zou ik gewoon de regel instellen dat je 2/3 zelf houdt en 1/3 daarvan extra bij ome DUO inlevert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:

Kort gezegd: schuld minimaal aflossen, meer aflossen als je het fijn vindt om geen schulden te hebben. Ik persoonlijk heb een hekel aan schulden en het zweet breekt mij uit als ik niet minimaal 10k aan spaargeld zou hebben, maar studieschuld is wel de minst erge schuld, omdat het 0% rente is. Als het goed is ga je later meer verdienen en is er inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:26
Mijn situatie:

Studieschuld | 42k | 163 eur/maand afbetalen | 15 jaar looptijd | rente: 0%
ETFs | 40k | 1250 eur/maand inleggen | 30 jaar beleggingshorizon | rendement tot nu toe 12% per jaar

Ik zou dus m'n studieschuld kunnen aflossen, maar dat kost me zo'n €4200 per jaar. Sterker nog; wanneer mijn inkomen volgens de belastingdienst zo laag blijft krijg ik ~10k kwijt gescholden op het einde van de 15 jaar looptijd. Dit is weinig ethisch (en onwaarschijnlijk, de belastingdienst komt vast wel achter m'n buitenlandse inkomen) maar puur financieel is aflossen een mega domme beslissing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Emotie is een slechte financiële raadgever, maar toch zijn er regelmatig mensen die hun keuzes erop lijken te baseren, zoals dat het een 'goed gevoel' geeft om geen schulden te hebben (waarbij de hypotheek vaak voor het gemak even vergeten wordt).

Naar de cijfers kijkend, blijkt het (versneld) aflossen van studieschuld bij DUO momenteel echter niet verstandig.

Als voorbeeld:
Een openstaand bedrag van 25K studieschuld met 0% rente, gerekend over 30 jaar, met een inflatie van 2% jaarlijks, heeft in 2049 een voor inflatie gecorrigeerde waarde van E 13.802. Dat is dus iets meer dan de helft van wat dat bedrag nu waard is. Ervan uitgaand dat je het bedrag lineair aflost in 30 jaar, is de besparing echter niet E 11.198,-, maar E 5.599,-. Dat is het verschil tussen tussen vandaag volledig aflossen, of in 30 jaar lineair aflossen. Dat lijkt mij geen kattenpis. Overigens wordt er bij deze berekening dus uitgegaan van 0% rente over de hele looptijd en een stabiele inflatie van 2%. In werkelijkheid kan dit uiteraard anders lopen, maar dit is wel ongeveer de actuele stand van zaken.

Daarnaast;
Mocht je op enig moment tijdens je aflossingsperiode onder de brug belanden en onvoldoende inkomen genereren om jezelf fatsoenlijk te onderhouden, dan hoef je niet eens meer terug te betalen.

Mocht je nog onfortuinlijker zijn en onder een bus lopen, dan wordt de schuld zelfs volledig kwijtgescholden (i.t.t. bijvoorbeeld een hypotheekschuld). Er zit dus zelfs een 'gratis' overlijdensrisicodekking in!

Dus wanneer je 25K op de plank hebt liggen die je eventueel voor sparen/beleggen/iets anders kunt inzetten en een studieschuld van 25K tegen 0% en je besluit die in 1x af te lossen, dan gooi je enerzijds geld weg door het 'mislopen' van de inflatie en anderzijds neem je dus het risico dat je op enig moment onder de bus loopt of onder de brug komt en dat jij of je nabestaanden nodeloos in financiële problemen komen (een risico waarvoor men zelfs dure verzekeringen pleegt af te sluiten). Persoonlijk geeft het mij een prettiger gevoel wanneer mijn nabestaanden nog 25K op de plank hebben liggen om mij onder de grond te stoppen, dan wanneer ik tijdens mijn leven dat hele bedrag in een vervroegde aflossing zou stoppen, maar dat is mijn persoonlijke overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sdreeg schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:07:
Als voorbeeld:
Een openstaand bedrag van 25K studieschuld met 0% rente, gerekend over 30 jaar, met een inflatie van 2% jaarlijks, heeft in 2049 een voor inflatie gecorrigeerde waarde van E 13.802. Dat is dus iets meer dan de helft van wat dat bedrag nu waard is. Ervan uitgaand dat je het bedrag lineair aflost in 30 jaar, is de besparing echter niet E 11.198,-, maar E 5.599,-. Dat is het verschil tussen tussen vandaag volledig aflossen, of in 30 jaar lineair aflossen. Dat lijkt mij geen kattenpis. Overigens wordt er bij deze berekening dus uitgegaan van 0% rente over de hele looptijd en een stabiele inflatie van 2%. In werkelijkheid kan dit uiteraard anders lopen, maar dit is wel ongeveer de actuele stand van zaken.
Goede post.
De echte scenarios zijn wel iets anders
oude stelsel: aflossen binnen 15 jaar, maar kan aangevuld worden met 5 jaar aflosvrije periode (bijvoorbeeld aan het begin. Dus dan is het 20 jaar waarvan je in de eerste 5 jaar niets aflost.
Nieuwe stelsel: Aflossen binnen 35 jaar. mogelijkheid tot verlengen weet ik niet. (wellicht ook 5 jaar?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
de Peer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Goede post.
De echte scenarios zijn wel iets anders
oude stelsel: aflossen binnen 15 jaar, maar kan aangevuld worden met 5 jaar aflosvrije periode (bijvoorbeeld aan het begin. Dus dan is het 20 jaar waarvan je in de eerste 5 jaar niets aflost.
Nieuwe stelsel: Aflossen binnen 35 jaar. mogelijkheid tot verlengen weet ik niet. (wellicht ook 5 jaar?)
Goed punt, in dat geval liggen de cijfers inderdaad ook iets anders. Maar de basisgedachte blijft uiteraard hetzelfde, alleen het rekensommetje ziet er iets anders uit.

Gelijk maar even gerekend:
Oude stelsel (eerst 5 jaar niks aflossen, dan 15 jaar lineair aflossen): 25K gecorrigeerd voor 5 jaar 2% inflatie = E 22.643. Dan lineair aflossen 15 jaar: op het bedrag van E 22.643 nog een inflatiecorrectie van E 2.909,50. In totaal een besparing van E 5.266,50.
Nieuwe stelsel (35 jaar lineair aflossen, geen verlenging meegenomen): in totaal een besparing vanwege de 2% inflatie gedurende 35 jaar van E 6.249,50.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Er zijn maar 3 redenen om versneld af te lossen:
- je eigen gemoedstoestand dat je van die "lening af bent";
- een gebrek aan discipline om het geld ook daadwerkelijk apart te zetten voor het moment dat je wél wilt/moet aflossen;
- je morele kompas die je tegenhoudt om met geld van de gemeenschap zelf geld te verdienen.

financieel is het gunstiger om niet versneld af te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Sdreeg Ook voor jouw post geldt dat de inflatie ook van toepassing is op je spaargeld. Dus als je de hoogte van de schuld op de plank hebt liggen (zoals je schrijft), schiet je er niets mee op. De nominale hoogte van de schuld verandert immers niet.
Je haalt alleen een voordeel als je in de tussentijd meer rendement haalt op dat geld, waarbij je in bijna alle gevallen meer risico loopt (wat prima kan zijn... maar je moet de gevolgen wel kunnen overzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
P.O. Box schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:34:
Er zijn maar 3 redenen om versneld af te lossen:
- je eigen gemoedstoestand dat je van die "lening af bent";
- een gebrek aan discipline om het geld ook daadwerkelijk apart te zetten voor het moment dat je wél wilt/moet aflossen;
- je morele kompas die je tegenhoudt om met geld van de gemeenschap zelf geld te verdienen.

financieel is het gunstiger om niet versneld af te lossen.
En punt 4: het willen afsluiten van een hypotheek, waarbij blijkt dat het eerst aflossen van de studieschuld zorgt dat je net de hypotheek kunt afsluiten die je nodig hebt, wat anders niet mogelijk zou zijn.

Overigens lijkt mij het morele argument niet echt valide, wanneer je je gewoon houdt aan de voorwaarden van de betreffende lening. Daarnaast worden de gehanteerde rentes van de studieleningen gebaseerd op de meerjarige leningen die de staat afsluit. De staat 'verdient' hier geld op. Zie bijvoorbeeld de 10-jaarsleningen:

10 jaars staatslening
04-07-2019 -0,246 %

Je 'betaalt' momenteel dus 0% rente op een lening waar de staat 0,246% rente voor ontvangt door dit geld op de kapitaalmarkt op te halen. Mocht de rente oplopen, dan zal ook de rente op de studieleningen navenant stijgen.
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:39:
@Sdreeg Ook voor jouw post geldt dat de inflatie ook van toepassing is op je spaargeld. Dus als je de hoogte van de schuld op de plank hebt liggen (zoals je schrijft), schiet je er niets mee op. De nominale hoogte van de schuld verandert immers niet.
Je haalt alleen een voordeel als je in de tussentijd meer rendement haalt op dat geld, waarbij je in bijna alle gevallen meer risico loopt (wat prima kan zijn... maar je moet de gevolgen wel kunnen overzien).
Dat is waar. Als je alleen kijkt naar het rendement, heeft het alleen zin om niet (versneld) af te lossen wanneer je meer dan het percentage rente van je studielening (0%) denkt te kunnen behalen aan rendement. Dit kun je wellicht bereiken met obligaties, een spaarrekening, investeren of beleggen. Dat laatste is wellicht interessant als je het geld (of een deel daarvan) gedurende 35 jaar kunt beleggen. Maar naast het inflatieverhaal zijn de overige voorwaarden van de studielening ook bijzonder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sdreeg schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:54:
[...]

En punt 4: het willen afsluiten van een hypotheek, waarbij blijkt dat het eerst aflossen van de studieschuld zorgt dat je net de hypotheek kunt afsluiten die je nodig hebt, wat anders niet mogelijk zou zijn.

Overigens lijkt mij het morele argument niet echt valide, wanneer je je gewoon houdt aan de voorwaarden van de betreffende lening. Daarnaast worden de gehanteerde rentes van de studieleningen gebaseerd op de meerjarige leningen die de staat afsluit. De staat 'verdient' hier geld op. Zie bijvoorbeeld de 10-jaarsleningen:

10 jaars staatslening
04-07-2019 -0,246 %

Je 'betaalt' momenteel dus 0% rente op een lening waar de staat 0,246% rente voor ontvangt door dit geld op de kapitaalmarkt op te halen. Mocht de rente oplopen, dan zal ook de rente op de studieleningen navenant stijgen.

[...]

Dat is waar. Als je alleen kijkt naar het rendement, heeft het alleen zin om niet (versneld) af te lossen wanneer je meer dan het percentage rente van je studielening (0%) denkt te kunnen behalen aan rendement. Dit kun je wellicht bereiken met obligaties, een spaarrekening, investeren of beleggen. Dat laatste is wellicht interessant als je het geld (of een deel daarvan) gedurende 35 jaar kunt beleggen. Maar naast het inflatieverhaal zijn de overige voorwaarden van de studielening ook bijzonder gunstig.
toon volledige bericht
Zoals ik al eerder heb gemeld, moet je met het aflosssen voor de hypotheek wel erg oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Fulgora schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:09:
Mijn situatie:

Studieschuld | 42k | 163 eur/maand afbetalen | 15 jaar looptijd | rente: 0%
ETFs | 40k | 1250 eur/maand inleggen | 30 jaar beleggingshorizon | rendement tot nu toe 12% per jaar

Ik zou dus m'n studieschuld kunnen aflossen, maar dat kost me zo'n €4200 per jaar. Sterker nog; wanneer mijn inkomen volgens de belastingdienst zo laag blijft krijg ik ~10k kwijt gescholden op het einde van de 15 jaar looptijd. Dit is weinig ethisch (en onwaarschijnlijk, de belastingdienst komt vast wel achter m'n buitenlandse inkomen) maar puur financieel is aflossen een mega domme beslissing.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 05-07-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

_RickvdL_ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:51:
Klein stukje offtopic:
Als ik studieschuld zou hebben, zou ik of proberen heel snel een hypotheek te krijgen voordat de regeling ingaat dat je bank bij DUO mag, of zorgen dat ik tegen de tijd dat een hypotheek wil, het grootste gedeelte wel heb afgelost. Inflatie kan je daarin meerekenen, maar het blijft een harde klap aan het einde van het verhaal. Zelf zou ik flexibel gaan aflossen, een standaard bedrag in. Dus stel je kan per maand €1000,- sparen, Verlaag dit dan naar bijvoorbeeld €800,- , elke maand stort je die €800,- naar je spaar, alles wat overblijft stort je richting DUO. Hierdoor beperk je de 'pijn' en heb je binnen 5 jaar toch minimaal €12.000,- extra afgelost. Bij loonsverhoging zou ik gewoon de regel instellen dat je 2/3 zelf houdt en 1/3 daarvan extra bij ome DUO inlevert..
Ik zou geen euro meer aflossen, maar dat bedrag lekker sparen.

Op het moment dat je een hypotheek af gaat sluiten ga je met de bank in gesprek. "ik heb 42k studieschuld maar wel 70k+ spaargeld, hebben jullie liever dat ik de gratis duo aflos of dat ik een hypotheek van 90% neem?"

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Nu online
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:56:
[...]

Je moet beginnen zodra het kan, maar de randvoorwaarden moeten wel goed zijn.
Een negatief eigen vermogen en plannen om binnen enkele jaren grote uitgaven te doen (TS heeft het over trouwen of hypotheek) zijn niet bepaald de beste randvoorwaarden.
Ja daar heb je wel gelijk in. Het is ook hoogconjunctuur dus de timing om te beginnen met passief beleggen is ook niet zo goed.

Ik merk alleen dat veel mensen moeilijk denken over beleggen. Als je zelf een portfolio wilt samenstellen en analyse gaat doen dan gaat hier veel tijd in zitten inderdaad. Echter is dit helemaal niet nodig. Je kan gewoon een aantal ETF's kopen en dit lekker met rust laten. Het rendement zal er niet minder om zijn. De meeste actieve beleggers (inclusief professionals) slagen er niet om de markt te verslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CaLeX schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:27:
[...]

Op het moment dat je een hypotheek af gaat sluiten ga je met de bank in gesprek. "ik heb 42k studieschuld maar wel 70k+ spaargeld, hebben jullie liever dat ik de gratis duo aflos of dat ik een hypotheek van 90% neem?"
Wat denk je dan dat de bank zegt? Meer dan "we hebben rekenregels vanuit DNB gekregen en moeten de studieschuld voor X meenemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RickvdL_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
CaLeX schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:27:
[...]

Ik ben niet extreem goed in rekenen, maar jouw model gaat uit van dat je het €42.000 van duo nog hebt i.p.v. uitgegeven. Stel je hebt een brutoloon van €40.000,- per jaar, €80.000,- gespaard en €40.000,- schuld. Dan kan je 2 dingen doen:
1: Schuld aflossen, houd je €40.000,- over + hypotheek van maximaal €183.000,-, totaal €223.000,-.
2: Schuld niet aflossen, houd €80.000,- over + hypotheek van €120.000,-, totaal €200.000.-

Komt bij dat je boven de €30.360,- als alleen staande en €60.720,- niet meer in de heffingsvrije belastingzone zit. Enige wanneer je zuurverdiende spaargeld het nuttigst kan gebruiken is als je goed kan beleggen.
Om het helemaal lekker uit te koken, studieschulden boven de €3.000.- alleenstaand en €6.000,- samen mag je aftrekken van het brutobedrag in box 3. Doe je het goed, dan hou je je spaargeld dus onder de heffingsvrije grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40
Napo schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Wat denk je dan dat de bank zegt? Meer dan "we hebben rekenregels vanuit DNB gekregen en moeten de studieschuld voor X meenemen"
Nee, maar een hypotheekadviseur/jijzelf kan keurig uitrekenen wat de mogelijkheden zijn. Als je al volledig je spaargeld in de aflossing hebt gestoken, heb je dus geen mogelijkheden meer. Heb je dat niet gedaan, dan kun je nog kiezen tussen:
1) dat geld gebruiken voor de kosten koper (en andere bijkomende kosten voor het kopen van het huis)
2) de volledige studieschuld aflossen (moet je wel nog de kosten koper kunnen betalen)
3) een variant tussen 1 en 2, dusdanig dat je de hypotheek wel kunt krijgen, maar nog een deel eigen geld over hebt.

Als je in het kopen van het huis gehinderd wordt doordat je door de studieschuld op een te lage hypotheek uitkomt, dan pas heeft het zin om de studieschuld af te lossen (mits je daarna nog de bijkomende kosten kunt betalen, anders kun je maar beter gelijk ophouden en een goedkoper huis zoeken).

Als je het huis kunt financieren terwijl je de studieschuld hebt, dan heb je dat bedrag dus eventueel om de kosten koper etc. te betalen (of om rustig gespreid te beleggen).

Je hebt er helemaal niets aan om de studieschuld volledig af te lossen, daardoor een hogere hypotheek te kunnen krijgen en geen geld hebben om kosten koper te betalen. En misschien heb je die hogere hypotheek zelfs helemaal niet nodig.

Bovendien zul je steeds meer eigen geld mee moeten brengen bij het kopen van een huis.
Dan kun je leuk een salaris hebben van 200.000 en een huis willen kopen van 400.000, maar toch zegt de bank: "komt u maar terug als u genoeg gespaard heeft".

Dit valt en staat uiteraard met discipline.

Verhaal van kennissen van een aantal jaren geleden:
1) Huis gekocht en de kosten koper volledig uit spaargeld betaald (Je kon toen nog de kosten koper volledig meefinancieren)
2) Deel spaargeld gebruikt voor aflossen studieschuld
3) Half jaar later de badkamer verbouwd met restant spaargeld
4) Toen ging de auto stuk en hebben ze een persoonlijke lening moeten nemen voor een vervangende auto.

1) kan ik nog begrijpen, rente op de hypotheek was hoger dan op de bank, dus zit zeker wat in
2) niet: vrij spaargeld gebruiken om bijna renteloze leningen met zeer gunstige aflossingvoorwaarden af te lossen
3) niet: dit had toen nog 100% in een verbouwingsdepot bij de de hypotheek meegenomen kunnen worden (is tegenwoordig ongeveer de helft)

Uiteindelijk is de studieschuld dus afgelost en vervangen door de persoonlijke lening à 8?% en het spaargeld op.

Note: dit is al een aantal jaren geleden gebeurd en een deel van deze acties kan dus sowieso niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Ik vind het een gevaarlijk advies om er veel later mee te beginnen, dat kan veel meer geld gaan kosten.

Hoe eerder je begint met beleggen, hoe minder je hoeft in te leggen. Het gaat uiteindelijk om het compouding effect (rente-op-rente) waardoor je vermogen gaat groeien Ik wou dat ik terug in de tijd kon gaan en was begonnen met beleggen toen ik 18 was. Dan had ik al veel meer vermogen gehad. https://www.bogleheads.or...hy#Invest_early_and_often

Wanneer je later begint, dan kan je wel meer maandelijks gaan inleggen, maar je zal diegene die eerder is begonnen bijna nooit meer inhalen.

Ik ben overigens begonnen toen ik 27 was. De kennis die je nodig hebt voor beleggen (passief) is weinig. Dat kan je met een paar avonden zoeken en vragen in het Tweakers.net beleggerstopic wel eigen maken.

Overigens heb ik gewoon nog 15k aan studieschuld, maar daar tegenover 30k spaargeld. Alsnog ga ik het niet aflossen, want wanneer ik mijn baan kwijt raak heb ik meer aan die 30k spaargeld, dan een studielening die is afgelost. Want als je geen baan hebt, of minimumloon verdient hoef je die studieschuld niet af te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 05-07-2019 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Ondanks niet helemaal on topic, toch even reageren hoor.
Sissors schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:09:
[...]
Kunnen we alsjeblieft stoppen met zulk soort statements maken. Ik zie hier regelmatig dat ETFs zo goed als risicoloos zijn, je makkelijk (risicoloos) 8% rendement maakt, etc. Nee, dat is niet zo. Historisch gezien hebben ETFs het goed gedaan, maar ze kunnen ook gewoon een decennium ver in de min staan. En dat het historisch goed is gegaan ermee betekent niet dat dat in de toekomst ook zo is.
En
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:21:
Beleggen met geleend geld zou ik ook niet aanraden. ETF's zijn totaal niet risicoloos zoals @Greyfox wil doen geloven. Als er weer een crisis of recessie is, kan je zomaar 50% van de waarde verliezen. Heb je mooi je studieschuld niet afgelost en heb je opeens ook niet meer genoeg geld om de k.k. van je koophuis te betalen.
Door de brede spreiding zijn ze ook vrij risicoloos, betekent niet dat ze risicovrij zijn.
Het punt waar ik op reageerde is de stelling dat je bijna rakergeleerde moet zijn om te gaan beleggen, omdat anders de risico’s te groot zouden zijn.
Trouwens, sparen is ook niet risicovrij, vraag maar aan de cyprioten tijdens de kreditcrisis. Had hier ook gekunt.
Tegenwoordig zou de slogan eigenlijk moeten zijn: “Let op, sparen kost geld” ;-)
Furion2000 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:01:
@Greyfox

Als je op zo’n onaangename manier een discussie in schiet zal 9/10 mensen altijd in de verdediging schieten of zelfs pissig worden. Pats boem, stempel ‘kul’ en dan een bij argument pakken om makkelijk te verwerpen en de essentie eigenlijk missen? Ben benieuwd hoe lang ja al rendeert met die manier van aanpak ;)

Zoals de rest ook al zegt, beleggen is niet risico loos en dat is ook de reden dat de overheid beleggingsmaatschappijen verplicht om dat te melden bij elke reclame spot. Beleggen kan daarentegen succesvol zijn op basis van het rendement wat je kunt bereiken, alleen zijn de meesten er wel over eens dat je je wel moet inlezen daarover en dus ook risico’s heeft.

Een beginnend jonge IT’er adviseer ik daarom om dit goed uit te zoeken, als hij tijd over heeft. Is daar iets mis mee? Is dit kul? In mijn ogen heeft een beginnend IT’er zijn handen vol aan om een goede leercurve te behouden. Daarvoor zal je in je vrije tijd een boekje hier moeten lezen en een projectje daar willen uitvoeren. Je kunt de uitzondering zijn en dat niet nodig hebben en tijd en zin hebben om je in te lezen over beleggen en ook tijd te reserveren om dat te monitoren. dat is voor iedereen zelf om te beoordelen over zichzelf. Dat is wat uitweiding waarom ik begon over de leeftijd.
toon volledige bericht
Sorry, ik had het idd anders kunnen formuleren, maar ik werd getriggerd door de focus op leeftijd en dat is -sorry- echt kul.
Gezien de reacties zijn velen het ook met mij eens dat je juist vroeg moet want dan kun je die slechte jaren juist overbruggen!
Als je weinig kennis hebt, is een world tracker juist een goed begin, met een gemiddeld rendement van 7+% de afgelopen 100 jaar.
Natuurlijk, meer kennis is beter en ik heb ook niet gezegd dat het risicoloos is.

Ik ben het trouwens met iedereen eens die zegt dat je niet met geleend geld moet beleggen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sissors schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:09:
[...]

Dat je er niet veel kennis van hoeft te hebben ben ik wel mee eens. Een beetje achtergrond info kan geen kwaad, maar dat kan je wel in een avondje op doen.

Overigens puur financieel gezien is voor TS het verstandigste om gewoon te sparen. Maar ben het wel eens met @ybos zijn punt: Als je weet dat je zelf niet de discipline hebt, en je bij elke wissewasje een greep doet in het spaarpotje, dan ben je beter af meer af te lossen.
Eens met wat je zegt.

Wil er wel aan toevoegen dat in mijn geval beleggen meer discipline oplevert dan sparen. Maandelijks maak ik een bepaald bedrag over en de waarde fluctueert wat, maar ik haal er nooit geld uit (doel = hypotheek aflossen over 20 jr).

Bij de spaarrekening denk ik toch af en toe.. Ach die electrische fiets / laptop / etc is nu in de aanbieding en 't geld is er..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Ad Hox

N/A

Ik zie dat veel mensen opperen om de terugbetaling van de studiefinanciering tijdelijk stop te zetten om te sparen / beleggen / aflossen hypotheek. Hoewel het meer rendement kan opleveren, danwel een buffer brengt, zie ik toch een risico.

Wat als jij je baan verliest in de toekomst of een flinke tegenvaller krijgt, en je hebt het maximaal aantal maanden "stopzetten studiefinanciering" reeds benut om dit op andere manieren in te zetten? Je hebt dan niet meer die 60 maanden om je wat meer ruimte te geven (waarvoor het ook bedoeld is), terwijl je het wel goed zou kunnen gebruiken.

Of vinden jullie dit kul? Als je alles spaart en opzij zet is dit risico er niet, maar bij beleggen of aflossen hypotheek toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ad Hox schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:30:
Ik zie dat veel mensen opperen om de terugbetaling van de studiefinanciering tijdelijk stop te zetten om te sparen / beleggen / aflossen hypotheek. Hoewel het meer rendement kan opleveren, danwel een buffer brengt, zie ik toch een risico.

Wat als jij je baan verliest in de toekomst of een flinke tegenvaller krijgt, en je hebt het maximaal aantal maanden "stopzetten studiefinanciering" reeds benut om dit op andere manieren in te zetten? Je hebt dan niet meer die 60 maanden om je wat meer ruimte te geven (waarvoor het ook bedoeld is), terwijl je het wel goed zou kunnen gebruiken.

Of vinden jullie dit kul? Als je alles spaart en opzij zet is dit risico er niet, maar bij beleggen of aflossen hypotheek toch wel?
Nee dat is zeker een goed punt. Vandaar dat telkens het woord discipline terug komt. Het is niet verstandig alles in aandelen te stoppen als je daardoor geen cash buffer meer achter de hand hebt. Ik zou het (aandelen) dus alleen aanraden als je wel in staat bent tegenslagen op te vangen met cash/spaarrekening geld.
Dat risico moet iedereen voor zichzelf inschatten. Sowieso is er ook nog zoiets als WW en andere vangnetten dus ik vind het wel meevallen. Vaak kan je partner ook bijspringen mocht het echt nodig zijn. Het is maar net hoe je de financiën regelt.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-07-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ad Hox schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:30:

Welk risico is er als je baan kwijtraakt? Bij een laag loon hoef je niks terug te betalen van de stufi, maar je lost wel af. Het is aflossen na draagkracht. Die optie heb je bij je hypotheek helaas niet...

Mijn advies was daarom ook zet het na de aanloopfase voor 3 jaar vast, want de renteperiode is ook 5 jaar. Vervolgens kan je daarna beslissen om te gaan aflossen, of niet. Dan heb je nog twee jaar over om het het terugbetalen later stop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:52
Mocht je het risico toch te groot vinden, dan kun je ook altijd een jaartje uitstel overhouden. Heb je alsnog een buffer om een eventuele dip op te vangen, maar profiteer je wel voor het grootste deel van de inflatie over die periode.

Zelf geloof ik het wel - ik stel het maximaal uit en heb een flink hogere schuld, waarvan ik ongeveer 10% laat verdampen door de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 14:07
Zenix schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:33:
[...]

Welk risico is er als je baan kwijtraakt? Bij een laag loon hoef je niks terug te betalen van de stufi, maar je lost wel af. Het is aflossen na draagkracht. Die optie heb je bij je hypotheek helaas niet...

Mijn advies was daarom ook zet het na de aanloopfase voor 3 jaar vast, want de renteperiode is ook 5 jaar. Vervolgens kan je daarna beslissen om te gaan aflossen, of niet. Dan heb je nog twee jaar over om het het terugbetalen later stop te zetten.
Nou......
Vaak is de WW net genoeg om je vaste lasten te betalen (of zelfs dat niet), maar daar heeft DUO geen boodschap aan.
Ze kijken alleen naar je bruto inkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

hackerhater schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:17:
[...]

Nou......
Vaak is de WW net genoeg om je vaste lasten te betalen (of zelfs dat niet), maar daar heeft DUO geen boodschap aan.
Alsnog als je bruto inkomen omlaag gaat, dan ga je ook minder betalen. Dus ik zie het probleem niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
hackerhater schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:17:
[...]

Nou......
Je mag je stufi schuld ook 5 jaar bevriezen. Je hoeft niks af te lossen dan. Je WW uitkering zal in de regel een veel minder duur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Freeaqingme schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:50:
Ik schaar me bij @Tommie12 . Ik heb alles zsm afgelost (nouja, toen ik moest beginnen met aflossen en de deurwaarder vriendelijk doch 'dringend' verzocht daar eens mee te beginnen). Op zich was ik heel blij dat ik er vanaf was in relatief korte termijn.
Wat bedoel je daar mee?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Onder de oude regeling - de nieuwe ken ik onvoldoende - hoefde je de eerste twee jaar na je studie niet af te lossen. Daarna gaat DUO brieven sturen waarin ze netjes verzoeken iedere maand X bedrag over te maken. In mijn geval kwam die post helaas nooit bij mij terecht, en uiteindelijk geeft DUO de vordering aan een deurwaarder. Die verstuurt dan een dagvaarding met 'als u niet binnen 7 werkdagen X+Y bedrag overmaakt dan zien we u graag op deze datum in de rechtbank'. 'Y' was dan de extra kosten van het deurwaardersexploot :(

Die deurwaarder keek wel gewoon in het GBA, en toen alsnog meteen betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Freeaqingme op 12-07-2019 11:43 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Freeaqingme schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:42:
Die deurwaarder keek wel gewoon in het GBA, en toen alsnog meteen betaald.
Wat wil je nu zeggen, dat je juiste adres niet bekend was bij DUO maar wel bij de deurwaarder?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
PcDealer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:43:
[...]

Wat wil je nu zeggen, dat je juiste adres niet bekend was bij DUO maar wel bij de deurwaarder?
Het is een jaar of acht geleden. Ik heb 't niet exact meer paraat, 't is dat ik toevallig laatst nog die brief van de deurwaarder tegenkwam. Destijds woonde ik in een studentenhuis, het kwam ook wel eens voor dat er post op magischerwijze verdween. In ieder geval snel begonnen met aflossen waardoor het bij een eenmalig iets bleef :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
Even een update anderhalf jaar later. Wellicht heeft iemand er iets aan. Ik ben kritisch gaan kijken naar mijn financiele situatie. Ik heb al mijn in en uitgaven op een rijtje gezet in een excel formulier. Ook heb ik nu 3/4 rekeningen. Daarnaast zijn er nog 2 betaalrekeningen voor de gezamenlijke lasten/uitgaven
* betaalrekening voor de variabele uitgaven
* betaalrekening voor de vaste lasten
* spaarrekening
* rekening bij de giro

Op het moment dat mijn loon binnenkomt, maak ik al het geld dat nog op mijn betaalrekeningen staat over naar mijn spaarrekening. Daarna maak ik mijn vaste lasten over naar de vaste lastenrekening en een x bedrag naar de vrije uitgaven rekening. Hierna gaat er nog een vast bedrag naar de giro.

Het bedrag dat ik overmaak naar de giro is echt voor later, dit bedrag mis ik op geen enkele manier en brengt mijn financiele situatie niet in gevaar. Ik heb dit jaar te horen gekregen van duo dat ik vanaf januari 2021 2022 begin met aflossen. Ik kan nog kiezen om dit 2 naar uit te stellen, maar dat ga ik niet doen.

Ik heb ervoor gekozen dat ik niet meer ga aflossen dan nodig is. De reden hiervoor is, omdat ik gemerkt heb dat ik gedisciplineerd genoeg ben om verstandig met mijn geld om te gaan. Als ik gemerkt zou hebben dat ik dit niet kon, zou ik ervoor kiezen om versneld af te lossen.

Voorlopig zijn er nog geen plannen om een huis te kopen, doordat we nu zeer voordelig kunnen huren. Met dit tempo heb ik binnen 3 jaar het verschuldigde bedrag op mijn spaarrekening staan. De verdeling tussen beleggen/sparen ligt momenteel op 30/70. Hoe ligt dit bij andere mensen?

[ Voor 0% gewijzigd door Marco1994 op 19-01-2021 23:00 . Reden: Het is nu al 2021 ipv 2020 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als je rente 0% is, dan zou ik het aflossen nog stopzetten. De inflatie zijn werk laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Totdat je natuurlijk iets wil kopen.. ik zou ook niet aflossen maar t wel paraat hebben staan ergens. Mocht je met een hypotheek de knoei inkomen kan je alsnog (een deel) aflossen zodat je het kan kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ID-College schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:19:
Totdat je natuurlijk iets wil kopen.. ik zou ook niet aflossen maar t wel paraat hebben staan ergens. Mocht je met een hypotheek de knoei inkomen kan je alsnog (een deel) aflossen zodat je het kan kopen..
Hij is voornamelijk aan het sparen, dus dat zit wel goed. Stel je krijgt morgen een ongeluk en je kan niet meer werken en krijgt minimumloon. Dan hoef je van die DUO lening nooit iets af te lossen. Maar heb je nog wel een leuk bedrag op je rekening staan. Je kan de studielening ook aftrekken in box3, waardoor je ook minder vermogensrendementsheffing hoeft te betalen als je boven het heffingsvrije vermogen komt.

Naast hypotheek is er geen reden om een studielening af te lossen in het huidige klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Zenix schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Hij is voornamelijk aan het sparen, dus dat zit wel goed. Stel je krijgt morgen een ongeluk en je kan niet meer werken en krijgt minimumloon. Dan hoef je van die DUO lening nooit iets af te lossen. Maar heb je nog wel een leuk bedrag op je rekening staan. Je kan de studielening ook aftrekken in box3, waardoor je ook minder vermogensrendementsheffing hoeft te betalen als je boven het heffingsvrije vermogen komt.

Naast hypotheek is er geen reden om een studielening af te lossen in het huidige klimaat.
Precies, financieel gezien niet. Tenzij je er slecht van slaapt of het psychologisch wringt maar anders zou ik t ook laten staan..

Ik heb dar ook gedaan totdat ik een woning ging kopen. Om gezeur te voorkomen toen alles afgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Het is de minst erge lening die er is, geld kan je beter laten "werken". Zeker nu er flink geld wordt bijgeprint door de centrale banken, 25% van alle dollars ooit zijn bijgeprint in 2020 (en de ecb doet het niet veel beter)

Je kan ook kiezen om een gedeelte af te lossen, en de rest te investeren in iets wat de overheid niet kan printen. Real estate, aandelen, goud, crypto. Dat ligt dan weer aan je risicoprofiel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ondanks dat logica dicteert dat ik niet had moeten aflossen, is dit toch wel erg fijn hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1GrD6vGmlboCnWdr8VnL2Kag58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y2c7D0Bt9tpArct9qMjkpB0O.png?f=user_large

Geen seconde spijt van eerlijk gezegd :)
Pagina: 1 2 Laatste