VW zoekt (mijn) spookauto en wil er 150% dagwaarde betalen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [bassie]
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25
Allereerst nieuwsartikel:
https://fd.nl/ondernemen/...t-tientallen-spookauto-s#

Alright. Ik ben dus vandaag gebeld door Pon.

Een niet al te tactische persoon aan de lijn, deed een beetje mysterieus. Ze willen mij VW polo terugkopen (2010 Bluemotion Diesel 157.000km). Kon niet vertellen welke onderdelen er precies niet goed waren, VW wil deze auto's niet meer op de weg hebben is het verhaal.

150% van de dagwaarde welke is geïndexeerd van de ANWB koerslijst op basis van particulier verkoop. Krijg ik daarna een mailtje met de prijs welke Pon ervoor wil betalen met als mededeling dat het aanbod 7 dagen geldig is. Het is overigens niet verplicht om op dit aanbod in te gaan, auto is mijn bezit. Hij kon niet vertellen of dit verstandig is....

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat is de dagwaarde en kan je van die 150% een andere auto kopen?

Je zal wat meer info moeten gaan geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[bassie] schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:56:
Allereerst nieuwsartikel:
https://fd.nl/ondernemen/...t-tientallen-spookauto-s#

Alright. Ik ben dus vandaag gebeld door Pon.

Een niet al te tactische persoon aan de lijn, deed een beetje mysterieus. Ze willen mij VW polo terugkopen (2010 Bluemotion Diesel 157.000km). Kon niet vertellen welke onderdelen er precies niet goed waren, VW wil deze auto's niet meer op de weg hebben is het verhaal.

150% van de dagwaarde welke is geïndexeerd van de ANWB koerslijst op basis van particulier verkoop. Krijg ik daarna een mailtje met de prijs welke Pon ervoor wil betalen met als mededeling dat het aanbod 7 dagen geldig is. Het is overigens niet verplicht om op dit aanbod in te gaan, auto is mijn bezit. Hij kon niet vertellen of dit verstandig is....

Wat zouden jullie doen?
dat is aan jou, niet aan 'ons'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Ik zou kijken of ik voor wat je ervoor krijgt een nieuwere Polo kan krijgen in vergelijkbare staat. Indien niet, dan hebben ze pech. Ik lees op de Televaag dat je ook 'eventueel meer' kan krijgen, dus misschien nog even hard to get spelen?

( Ik zou zelf gewoon lekker blijven rijden. Zal wel met sjoemelsoftware of ontwerpgeheimen oid te maken hebben; hun probleem, niet het jouwe.)

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Ik had het nieuwsbericht al gelezen. Er schijnen 'testonderdelen' in te zitten waarvan de betrouwbaarheid niet kan worden gegarandeerd.

Ik vind de deal eigenlijk best wel slecht. 150% van de dagwaarde lijkt gunstig, maar het betekent dat je dus op zoek moet naar een andere auto. Dat levert risico op omdat je de auto en verkoper niet kent, en er moet eigenlijk altijd geld bij.

Je zou verwachten dat VW, als ze die auto's echt van de weg willen hebben, wat meer biedt. Al was het alleen maar ter compensatie van mogelijk risico wat je hebt gelopen. En ze zouden je wat meer bedenktijd moeten geven, een nieuwe auto heb je niet maar zo geregeld.

Daarnaast zouden ze je moeten vertellen wat er precies aan mankeert, misschien gaat het om specifieke onderdelen die gewoon te vervangen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 28-06-2019 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [bassie]
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:02:
Wat is de dagwaarde en kan je van die 150% een andere auto kopen?

Je zal wat meer info moeten gaan geven.
Ik quote de mail:
Voor uw auto, uitgaande van een kilometerstand van ongeveer 157000 kilometer, bedraagt de waarde volgens dit systeem € 3.750,-.
Het bedrag dat wij in dit specifieke geval voor uw Volkswagen Polo bieden is € 5.625,-.

Op jou vraag kan je daarvoor een andere kopen. Ja, gemiddeld kan je voor 6000 een vergelijkbare aanschaffen. Met variabele onderhoud historie en staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Kan VW/PON je niet een nieuwer/non-sjoemel model leveren met gesloten beurs?

Zodat je, zonder al te veel gedoe, een betere/minder-slechte auto hebt?
Of je moet natuurlijk van die VAG auto af willen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
Zit er niet ook nog een juridisch aspect aan het verhaal? Als VW een ondeugdelijk product heeft gefabriceerd, dit weet, en het zou een keer tot een ongeluk leiden. Zijn zij dan niet ook deels aansprakelijk? Wat dat betreft vind ik 't bijzonder dat ze niet willen vertellen wat er dan verkeerd/anders aan jouw auto zou zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 612265

Zonder te weten wat je precies voor auto hebt, lijkt me het bedrag aan de lage kant als ik kijk op gaspedaal.nl

https://www.gaspedaal.nl/...n=140000&srt=pr-a&trns=15

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 612265 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:18:
Zonder te weten wat je precies voor auto hebt, lijkt me het bedrag aan de lage kant als ik kijk op gaspedaal.nl

https://www.gaspedaal.nl/...n=140000&srt=pr-a&trns=15
Vraagprijs is iets anders dan zgn dagwaarde + %

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Iemand een andere bron die niet achter een paywall zit?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:11:
Kan VW/PON je niet een nieuwer/non-sjoemel model leveren met gesloten beurs?
Voorzover het in de media is gekomen is er geen sprake van sjoemel software oid maar auto's die VW nooit op de markt heeft willen brengen maar daar toch beland zijn. Pre productie modellen, bepaalde show modellen. Geen autos die voor de verkoop bedoelt waren.
Freeaqingme schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:13:
Zit er niet ook nog een juridisch aspect aan het verhaal? Als VW een ondeugdelijk product heeft gefabriceerd, dit weet, en het zou een keer tot een ongeluk leiden. Zijn zij dan niet ook deels aansprakelijk? Wat dat betreft vind ik 't bijzonder dat ze niet willen vertellen wat er dan verkeerd/anders aan jouw auto zou zijn.
De vraag is of VW uberhaubt willens en wetens deze auto's op de markt heeft gebracht. Het lijkt er niet op, waarschijnlijk zijn deze niet productie auto's door derden op de markt gebracht. VW weet niet wat er niet goed is aan de auto omdat ze dat niet bij hebben gehouden. Omdat deze auto's nooit bedoeld waren om verkocht te worden is dat niet heel gek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 20:43

Klippy

Still Game

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@[bassie] Wat is je eigen gedachte ?

* onderhandel als je niet tevreden bent.
* laat ze de rambam krijgen als je je auto niet weg wil doen
* ga akkoord als je je auto graag kwijt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Volkswagen zelf verkoopt geen polo dieseltjes voor minder dan €10k.
Dat zijn dan wel jongere auto's. Maar wel met een km-stand van >100.000km

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 09-05 20:43

Klippy

Still Game

Ik zou hem zelf denk ik houden, er lijkt weinig aan de hand te zijn en je kent je eigen auto goed genoeg.
Voor dat bedrag ga je er niet veel (of niks) op vooruit als je een gelijkwaardige wil kopen en dan heb je een onbekende auto.

Als ze hem écht terug willen bieden ze vanzelf later wel meer.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Als zij jou bellen én een kortlopend aanbod doen, dan zit er qua prijs meer in het vat lijkt mij, zeker als jij niet per se van je auto af wil. Als jij onder 'druk' van die 7 dagen snel beslist hebben zij waarschijnlijk een goede deal gemaakt.

Ik zou ook zeker controleren of het echt 'Pon was die jou belde, en niet een sjoemelhandelaartje!

[ Voor 17% gewijzigd door Piemol op 28-06-2019 21:30 ]

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:51
optie 4, geef de verkoper de kans de auto conform te maken, lukt dat niet, ontbindt de koop op grond van non- conformiteit, en vorder de aankoopprijs terug.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PolarBear schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:22:
[...]

Voorzover het in de media is gekomen is er geen sprake van sjoemel software oid maar auto's die VW nooit op de markt heeft willen brengen maar daar toch beland zijn. Pre productie modellen, bepaalde show modellen. Geen autos die voor de verkoop bedoelt waren.
Ik bedoelde in dit geval ook geen auto voorzien van sjoemel-software, maar een 'sjoemel' auto. ;)

M.a.w. er is wat 'gerommeld'... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
SkiFan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:31:
optie 4, geef de verkoper de kans de auto conform te maken, lukt dat niet, ontbindt de koop op grond van non- conformiteit, en vorder de aankoopprijs terug.
Dacht ik ook aan. Maar ik betwijfel of je na 9 jaar nog de nieuwprijs kan vorderen.

Ik herinner mij zaken over witgoed dat net buiten de garantie (2,5 jaar) stuk ging. De winkel moest toen een deel van de prijs terug betalen omdat het product niet conform was (je verwacht die dingen zeker 5-10 jaar mee kunnen). Maar niet de nieuwprijs, omdat de koper er toch 2,5 jaar gebruik van had gemaakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hackus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:25:

Nu dat dit in de media is, denk eraan dat je verplicht bent dit te vertellen aan de nieuwe koper moest je 'm verkopen. Anders is dit namelijk een potentieel verborgen gebrek.

Anderzijds, jouw auto is nu minder waard, want hij is niet conform.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [bassie]

Beetje dubbel. Allereerst zit ik er niet op te wachten. Ik ken de auto, onderhoud hem zoals een goede eigenaar betaamt. Alle grote onderhoud (bij deze km stand) is gedaan (egr, distributie, nieuwe banden). Ik vind hem nog prima rijden, zuinig.

Anderzijds is er wel een wens voor een grotere bolide. We lenen een auto voor (kampeer) vakantie van schoonouders. Er is ook al een andere auto gebudgeteerd, maar deze bevalt boven verwachting.

Vandaar het advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Onderhandel met ze. Laat ze bijv. een voorstel doen om hem 1 op 1 in te ruilen.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 17:13
Hier is iets niet in de haak. Er wordt veel gerommeld bij dat merk. Ik begrijp niet dat zoveel mensen nog een Volkswagen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Polo 1.2 diesel eruit, Volvo V70 2.4 diesel erin. Heb je je grote auto voor de kampeervakantie te pakken. En 160 euro per maand aan wegenbelasting, dat dan ook weer :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Steven.w schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:47:
Hier is iets niet in de haak. Er wordt veel gerommeld bij dat merk. Ik begrijp niet dat zoveel mensen nog een Volkswagen kopen.
Dat zijn gewoon VFF of PVS onderdelen geweest welke nog niet de volledige PPAP cycle hebben ondergaan. Maar deze onderdelen heb ik meer vertrouwen in want die zijn namelijk een kleine batch gemaakt voor de tooling.

Er zijn genoeg andere merken die dergelijke PVS onderdelen laten gaan. Maar deze voertuigen waren waarschijnlijk aanloop wagens om de buffer te vullen welke met een PVS vrijgave gebouwd werden en uiteindelijk een BMG of EFS staat hebben gehad omdat het papierwerk tijdens de productie nog niet gereed was.

Gezien het geringe aantal zal dat het zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 28-06-2019 22:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pon doet jou alleen een "aanbieding" omdat ze die auto persé terug willen hebben.
Dat blijkt ook wel uit die 7 dagen.
Als ze jou een auto hebben geleverd die ze helemaal niet hadden mogen verkopen, hebben ze een probleem.
Ik zou rustig afwachten wat het volgende bod wordt.
150% van de NIEUWprijs lijkt me redelijk.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

t_captain schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:24:
Polo 1.2 diesel eruit, Volvo V70 2.4 diesel erin. Heb je je grote auto voor de kampeervakantie te pakken. En 160 euro per maand aan wegenbelasting, dat dan ook weer :)
Wel een iets andere klasse tho O-) Wel zeer fijne auto's en motoren, dat dan weer wel.

Hypocrites must die

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [bassie]
Juup schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:48:
Pon doet jou alleen een "aanbieding" omdat ze die auto persé terug willen hebben.
Dat blijkt ook wel uit die 7 dagen.
Als ze jou een auto hebben geleverd die ze helemaal niet hadden mogen verkopen, hebben ze een probleem.
Ik zou rustig afwachten wat het volgende bod wordt.
150% van de NIEUWprijs lijkt me redelijk.
Dat is ook gevoel wat bij mij klijft. Het is een aanbieding.
Ik kan je niet helemaal volgen om 150% van de nieuwprijs in redelijkheid te bepalen. Wellicht kan je onderbouwing verduidelijken?
Ik heb hem zelf 2de hands in 2012 gekocht.

Ik ben mijn onderhandeling positie aan het onderzoeken, wat op zich raar is, omdat feitelijk de auto bevalt en niet weg hoeft. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Kijken of je er meer uit kunt halen, diverse sites zeggen dat ze 150% bieden "en eventueel meer" dus wellicht kun je er een groter bedrag uitslepen.

Als je een leuk bedrag krijgt kun je misschien een nieuwere auto op de kop tikken.

Persoonlijk zou ik het alleen maar doen als ik er merkbaar op vooruit ging, dus niet als ik hetzelfde model met hetzelfde bouwjaar weer zou kunnen kopen voor het bedrag dat ze bieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[bassie] schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:29:
Ik kan je niet helemaal volgen om 150% van de nieuwprijs in redelijkheid te bepalen. Wellicht kan je onderbouwing verduidelijken?
Sorry dat was niet helemaal serieus.

Pon gaat niet zomaar vanalles terugkopen als hobbyproject.
Er zal wel een overheidsinstantie of rechter zijn die ze daartoe dwingt.
Die zal wel eisen dat ze minimaal 80% terughalen of ze moeten kunnen aantonen dat ze hun best hebben gedaan (in redelijkheid).
Dan vind ik 150% van de dagwaarde wel erg magertjes.

Ik ben geen grote fan van PON dus ik zou ze echt maximaal proberen te naa... onderhandelen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:49
Juup schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:37:
[...]
Ik ben geen grote fan van PON dus ik zou ze echt maximaal proberen te naa... onderhandelen.
PON... Georganiseerde misdaad is er niets bij* :P. Zou de auto houden indien bevalt, en anders onderhandelen over het aanbod.

*Dit is natuurlijk een grapje met een serieuze ondertoon, er zijn veel bizar slechte ervaringen met PON.

[ Voor 15% gewijzigd door Erwin op 30-06-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:19
Ik zou wachten op een hoger bod en dan alleen geld accepteren, geen voorstel om een VW te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar nu je dit weet lijkt mij dat er geen weg terug is, PON wil die auto niet op de weg, de RDW zit de auto's ook als mogelijk gevaarlijk, als er wat gebeurt, hoe reageert je verzekering dan?

Gewoon onderhandelen, maak er een mooie deal van voor een soortgelijke Polo, overleg dat ze ook je onderhoud uitvoeren op die nieuwe Polo inclusief je egr, distributie etc...

Zij willen wat van jou, jij niet van hun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Tjah hoe gaat dat als jij later je auto wil verkopen/inruilen. Dan zul je moeten melden dat het een vw spook is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
150% klinkt heel mooi, en dat is het ook als de auto meer dan 10k dagwaarde had. Bij een dagwaarde onder de 4K is die 50% gewoon het verschil tussen inkoop en verkoopwaarde van een auto. In jou geval zou ik het daarom niet doen. Je kan er hooguit een vergelijkbare auto voor terug kopen. 150% van de dealer verkoopwaarde zou ik op mikken om op een realistisch bedrag te komen. Dus meer richting de 8k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-05 08:28
Je kan kijken op de ANWB koerslijst. En als ik die vergelijk met de prijzen op MP is de prijs die PON bied niet heel gek. Ik zou het afronden op 6k.

[ Voor 10% gewijzigd door BadEendTerror op 29-06-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 22:16
Of ik weet niet wat je plannen waren. Om deze nog lang door te rijden? Zo niet, kun je welllicht iets doen qua extra korting op volgende auto of dat je zegt op een PL polo 7000-8000 euro korting over de looptijd tov prijzen nu aangeboden. Anders inderdaad best een dilemma. Zeker als je net nwe banden hebt gedaan of een reparatie. Zou mooi zijn als je weet dat er juist dure dingen gaan komen. Dan is het een leuk voorstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 02:58
1) Wat is de mogelijke verkoopwaarde van je auto als een koper weet dat het een 'spookauto' betreft? Ik zou er persoonlijk als koper ver weg van blijven, maar dat veronderstelt wel dat de auto ergens geregistreerd wordt in de toekomst.

2) Jij weet nu dat je auto mogelijk een gevaar is voor jezelf, danwel medeweggebruikers. Dat betekent dat je een koper hierover dient te informeren, doe je dit niet krijg je mogelijk te maken met aansprakelijkheid.

Ligt natuurlijk iets complexer, maar m.i. dien je in je afweging niet alleen mee te nemen of je voor 150% van de dagwaarde een vervangende auto kunt kopen. Overigens kun je bovenstaande dus ook gebruiken tegen PON om een hogere vergoeding te krijgen...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:24
Hun zijn de importeur van Volkswagen, en div andere merken,
Geef hun de opdracht te ruilen voor een vergelijkbare auto, minder km paar jaar jonger, dan ga jij er op voorruit.

Je geeft zelf aan het een fijne auto te vinden, dus waarom niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
Optie 5; Doe tegenbod van 7K, Rond m af op 6,5K, tik voor 5K in Duitsland een Golf binnen, dat lukt makkelijk voor die prijs. Betaal paar honderd euro rest BPM en ga van de 1K winst lekker op vakantie met je gezin in die nieuwe Golf.

Iedereen happy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 06:44
In een onveilige auto wil je niet rijden, lijkt me.

Origineel artikel Financieel Dagblad:
Volgens de bron biedt de importeur de bezitters 150% van de dagwaarde van de auto's, en eventueel meer.
Ik zou motiveren dat je voor dat bedrag geen vergelijkbare auto terug kunt kopen, proberen er een keer of 2 de dagwaarde uit te halen en vervolgens een Hyundai, Kia of Toyota terugkopen. Of leg er iets bij en koop een Lexus Ct200h. Allemaal stukken betrouwbaarder dan VAG produkten, statistisch gezien.

En heb je met de maffia van Don Pon, bekend om het behandelen van hun klanten als uitwerpselen, nooit meer iets te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het zal wel meevallen met die onveiligheid. Als er al iets met die auto aan de hand is, is het niet meer dan dat er een aantal preproductieonderdelen gebruikt zijn. Dat zijn door hoger dan normaal geschoolde arbeiders in kleine oplage gemaakte onderdelen. Het kan ook dat er gewoon een afwijkend productieproces of andere verf of zo gebruikt is.

Bovendien is de wagen van TS intussen ongeveer 9 jaar en heeft hij 157000km op de teller staan. Er is nooit sprake geweest van enig speciaal probleem en bij eerdere onderhoudsbeurten en jaarlijkse technische keuringen zijn er geen relevante problemen vastgesteld. Als die auto een gevaar op de weg zou zijn, is de kans veel groter dat dat omwille van slijtage of leeftijd is dan om die (mogelijke) afwijkingen.

Als je een bod krijgt waarop je ook zonder deze bangmakerij ja zou zeggen, moet je dat zeker doen. Maar laat je niet wijsmaken dat er iets mis is met die wagen, want als dat zo was, had je dat al lang gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 05:17
Dit soort dingen overkomt mij nou nooit he,

Ik zou van dit soort berichten heel heel blij worden.
Ook prachtig dat alleen door het gewicht en de toon van de boodschap ze je het idee geven dat ze je de deal van de eeuw geven
Zou mezelf bij wezen van spreken al in een nieuwe soort gelijk model zien rijden.

😜👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 14:29

Secsytime

Automagisch

[bassie] schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:29:
[...]

Dat is ook gevoel wat bij mij klijft. Het is een aanbieding.
Ik heb hem zelf 2de hands in 2012 gekocht.

Ik ben mijn onderhandeling positie aan het onderzoeken, wat op zich raar is, omdat feitelijk de auto bevalt en niet weg hoeft. 8)7
Jij hoeft helemaal niks te “rechtvaardigen” tegenover pon.. jij hebt niet om deze aanbieding gevraagd, en bent blij met de auto en wil er niet vanaf.

Als ze de auto zo graag willen, laat ze maar een serieus bod doen. Zo niet, dan hou je toch gewoon de auto waar je blij mee bent?

Anders, what’s in it for you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:42
Als je hem houd, zou je dan bij de verkoop aan een ander het gebrek moeten melden? Dat heeft lijkt mij behoorlijke gevolgen dan op de verkoopwaarde.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Een andere wagen van dat budget en km stand kopen houdt altijd een verhoogd risico in, dus tenzij je naar iets totaal anders gaat zou de meerprijs meer dan behoorlijk omhoog moeten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou zeggen, laat Pon een andere Polo aanbieden met minder km's en nieuwer en dat lijkt mij een eerlijke deal want daar kan ook marge ingemaakt worden. Pak een auto uit hun verkoopstal en tik er 30% van af en jouw auto met 50%/70% extra en ik denk dat je dan ergens wel komt. Ofwel ik denk met een tweedehands auto van rond de € 10.000 met minimale bijtelling kom je al ergens in de richting. Pon heeft de auto terug en jij hebt een nieuwere auto met minder km. Misschien dat je dan beter voor benzine kan gaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen.Breda
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
Ik zit in het zelfde schuitje.
Maar afwachten... het is 150% of zelfs meer.
Bij mij zeggen ze duidelijk dat de veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden.
Het wordt nog smeriger......
Alnde auto's zijn in het pon systeem geblokkeerd.
Dat wil zeggen dat ze bij inruil van een VAG dealer ingenomen moeten worden. Hij mag niet meer worden doorverkocht. De verkoper kan dan dus ook geen mooie prijs meer geven. Maar nog erger.... deze auto's worden geblokkeerd voor terugroepacties en coulance regelingen. De beste brave meneer beloofd al 2 dagen met een bieding te komen... nog niets gehoord. Er is ze veel aan gelegen om de auto van de straat af te halen. Wanneer een ongeluk ernstig afloopt ivm een defect aan veiligheids systemen abs of airbag of gordel spanner... vanaf nu ben je er in gekend en heb je zelf de keuze gemaakt om door te rijden. Dan is er ook niets meer om op terug te vallen. Maar die blokkade hoorde ik van mijn dealer niet van de betreffende persoon van pon. Ik heb een full optie geimporteerde vw dus 150% komt niet goed in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Samengevat mag je je auto dus oprijden, ingaan op het aanbod van 150% dagwaarde of bij aanschaf van een nieuwe auto hopen op de schrootwaarde als inruil.

8)7

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helgie

Helgie

Misantroop

Koen.Breda schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:18:
Ik zit in het zelfde schuitje.
Maar afwachten... het is 150% of zelfs meer.
Bij mij zeggen ze duidelijk dat de veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden.
Het wordt nog smeriger......
Alnde auto's zijn in het pon systeem geblokkeerd.
Dat wil zeggen dat ze bij inruil van een VAG dealer ingenomen moeten worden. Hij mag niet meer worden doorverkocht. De verkoper kan dan dus ook geen mooie prijs meer geven. Maar nog erger.... deze auto's worden geblokkeerd voor terugroepacties en coulance regelingen. De beste brave meneer beloofd al 2 dagen met een bieding te komen... nog niets gehoord. Er is ze veel aan gelegen om de auto van de straat af te halen. Wanneer een ongeluk ernstig afloopt ivm een defect aan veiligheids systemen abs of airbag of gordel spanner... vanaf nu ben je er in gekend en heb je zelf de keuze gemaakt om door te rijden. Dan is er ook niets meer om op terug te vallen. Maar die blokkade hoorde ik van mijn dealer niet van de betreffende persoon van pon. Ik heb een full optie geimporteerde vw dus 150% komt niet goed in ieder geval.
Eerlijk gezegd klinkt het als een hoop geklets en bangmakerij. Ik zou gewoon lekker doorrijden. Verkopen kan je tzt zelf wel, en onderhoud bij de dorpsgarage is nog goedkoper ook.

Niet te veel paniek, zou ik zeggen. Als de hemel naar beneden valt hebben weer allemaal een blauwe hoed.

Tenzij het financieel voordelig kan, dan wel doen natuurlijk. Anders; dag Pon, veel succes ermee!

Hypocrites must die

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou eerst even contact opnemen met je rechtsbijstand wanneer je verzekerd bent. En wel om de volgende redenen:

1. PON zorgt bij weigering aanbod er voor dat de waarde van de auto 0 is bij inruil.
2. PON probeert van de aansprakelijkheid af te komen als je niet accepteert terwijl ze de wagens zelf waarschijnlijk op de markt gebracht hebben
3. De oplossing is niet passend, PON dient de wagen gewoon in te nemen en een vervangend exemplaar te leveren inclusief zelfde uitvoering/opties/kleur/extra's en zelfde of betere KM stand.

Afkopen met 150% dagwaarde is namelijk onzin. Dagwaarde is leuk iets, maar zolang een auto rijd is de waarde veel hoger dan de dagwaarde. De daadwerkelijke waarde = gelijk aan het bedrag+kosten om exact het zelfde terug te kopen. Dagwaarde houdt rekening met afschrijving. Dus is de dagwaarde € 4000 maar kost een vervangend € 8000, dan moeten ze gewoon € 8000 uitkeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:01:
Ik zou eerst even contact opnemen met je rechtsbijstand wanneer je verzekerd bent. En wel om de volgende redenen:

1. PON zorgt bij weigering aanbod er voor dat de waarde van de auto 0 is bij inruil.
2. PON probeert van de aansprakelijkheid af te komen als je niet accepteert terwijl ze de wagens zelf waarschijnlijk op de markt gebracht hebben

3. De oplossing is niet passend, PON dient de wagen gewoon in te nemen en een vervangend exemplaar te leveren inclusief zelfde uitvoering/opties/kleur/extra's en zelfde of betere KM stand.

Afkopen met 150% dagwaarde is namelijk onzin. Dagwaarde is leuk iets, maar zolang een auto rijd is de waarde veel hoger dan de dagwaarde. De daadwerkelijke waarde = gelijk aan het bedrag+kosten om exact het zelfde terug te kopen. Dagwaarde houdt rekening met afschrijving. Dus is de dagwaarde € 4000 maar kost een vervangend € 8000, dan moeten ze gewoon € 8000 uitkeren.
Je baseert je mening nu op een uitspraak van een onbekende online, die het zegt gehoord te hebben van een dealer .

Ik zou dat persoonlijk niet te serieus nemen, zolanf er daadwerkelijk uitspraken gedaan zijn door PON uit eerste hand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 18:30
Volgens de wet (artikel 7:17 burgelijk wetboek) heb je recht op een deugdelijk product. Als een product niet deugdelijk is, heb je recht op reparatie, vervanging of de koop ongedaan te maken.

Reparatie kan niet, omdat ze zelf niet weten wat er eventueel kapot of niet goed is.
Vervanging zou dan moeten gebeuren door een auto die in minimaal dezelfde staat of beter is.
Of, koop ongedaan maken, en dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug.

Dagwaarde enzovoort doet er niet toe, omdat het product nooit deugdelijk is geweest, en heb je dus niets mee te maken.

Wat je dus het beste kan doen, is de verkoper een aangetekende brief sturen, waarin je verwijst naar de berichten van PON en nieuwsberichten, dat je nooit een deugdelijk product hebt gekregen en aanspraak maakt op jouw keus van vervanging, of de koop ongedaan maken, en ze dan een redelijke termijn van 2 weken of zo te geven om het op te lossen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wody op 30-06-2019 02:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:21:
[...]

Je baseert je mening nu op een uitspraak van een onbekende online, die het zegt gehoord te hebben van een dealer .

Ik zou dat persoonlijk niet te serieus nemen, zolanf er daadwerkelijk uitspraken gedaan zijn door PON uit eerste hand.
Dat geldt voor 90% van de topics op GoT ;) Op basis van wat TS ons vertelt zou ik de adviezen van @Wim-Bart inderdaad onderschrijven :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Tom Paris schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:44:
1) Wat is de mogelijke verkoopwaarde van je auto als een koper weet dat het een 'spookauto' betreft? Ik zou er persoonlijk als koper ver weg van blijven, maar dat veronderstelt wel dat de auto ergens geregistreerd wordt in de toekomst.
Terugroepacties zijn bij de rdw kentekencheck te zien, het zou mij niets verbazen als deze auto's ook geregistreerd worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wody schreef op zondag 30 juni 2019 @ 02:16:
[...]
Volgens de wet (artikel 7:17 burgelijk wetboek) heb je recht op een deugdelijk product. Als een product niet deugdelijk is, heb je recht op reparatie, vervanging of de koop ongedaan te maken.
Dat is allemaal mooi maar TS heeft de auto tweedehands gekocht. Hierdoor heeft hij geen enkele relatie met PON, behalve dat PON zijn auto in Nederland heeft geïmporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Ik zou een tegenbod neerleggen. Dat zij een andere polo leveren die de helft van die van jou gelopen heeft en de helft jonger is.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 08:33

SeatRider

Hips don't lie

SkiFan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:31:
De rechter (die je nodig hebt om de koop te ontbinden volgens jouw voorwaarden) zou best wel eens van mening kunnen zijn dat Pon je al een meer dan marktconforme aanbieding heeft gedaan ter ontbinding van de verkoop (rekening houdend met 9 jaar vruchtgebruik).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@SeatRider Alleen heb je i.c. niks met het bod van Pon te maken. Dit is een zaak tussen koper en verkoper. Gevalletje wederzijdse dwaling. Vraag is overigens of na 9 jaar de betreffende verkoper nog bestaat. Dan kan de zaak compliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wody schreef op zondag 30 juni 2019 @ 02:16:
[...]

Reparatie kan niet, omdat ze zelf niet weten wat er eventueel kapot of niet goed is.
Vervanging zou dan moeten gebeuren door een auto die in minimaal dezelfde staat of beter is.
Of, koop ongedaan maken, en dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug.

Dagwaarde enzovoort doet er niet toe, omdat het product nooit deugdelijk is geweest, en heb je dus niets mee te maken.

Wat je dus het beste kan doen, is de verkoper een aangetekende brief sturen, waarin je verwijst naar de berichten van PON en nieuwsberichten, dat je nooit een deugdelijk product hebt gekregen en aanspraak maakt op jouw keus van vervanging, of de koop ongedaan maken, en ze dan een redelijke termijn van 2 weken of zo te geven om het op te lossen.
Wat maakt de auto van TS niet deugdelijk ?
Deze auto's bezitten zgn testonderdelen, en na 9j kun je moeilijk aangeven dat ze niet deugdelijk zijn.
verkopende partij kan mogelijk niets hebben geweten van dit en daarom komt PON ook ter sprake.
PON is importeur van VAG en heeft waarschijnlijk deze opdracht uit Wolfsburg ontvangen.

@[bassie] Ik zou me eens goed overdenken of jij straks de auto mag verkopen (aan ander dan VW)
(informeren bij oa juridisch loket of je RB verzekering -voertuigen-. huisverz. met RB helpt je denk ik niet
andere tak)
oa hier heb je ook een tool van waardebepaling https://www.autoweek.nl/waardebepaling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 23:27
FreshMaker schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:21:
[...]Je baseert je mening nu op een uitspraak van een onbekende online, die het zegt gehoord te hebben van een dealer .
Oja, wachten tot PON over de brug komt. Dat is zeker een goed idee, net zoals met de distributiekettingen en olieschraapveren. ;) Ik heb eerder dan vertrouwen in mijn dealer en ga mee met de anderen om dit verder uit te zoeken. Het is natuurlijk totaal niet onaannemelijk dat dit op VIN wordt geregistreerd en straks problemen gaat geven. Dat hij direct van de weg afgaat bij inruil bij een VAG dealer is natuurlijk zo klaar als een klontje daar ze deze auto's graag willen hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Zo te horen zitten ze er behoorlijk achter je auto aan. Dus er zit hun iets behoorlijk dwars. Zou ze gewoon lekker aan het lijntje houden tot dat ze echt met een goede aanbod komen waar je wel op vooruit gaat ipv de matige 150% dagwaarde. Zodat hun zijn spook auto terug hebben en jij meer geld/betere auto en een win win situatie is.

Laten ze niks meer horen? So be it.. gewoon lekker door rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 18:30
Hackus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:32:
Wat maakt de auto van TS niet deugdelijk ?
Zie burgelijk wetboek 7:17 punt 2. De auto moet alle eigenschappen hebben die je ervan mag verwachten. Omdat er onderdelen in zitten die er niet in horen, waarvan de kwaliteit en veiligheid niet gegarandeerd kan worden, kan het niet deugdelijk zijn. Zie ook de woorden van PON en Volkswagen.

Oftewel, de auto was in nieuwstaat al niet wat je van een normale VW Polo mag verwachten, want niet dezelfde onderdelen, niet veilig, en niet dezelfde kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [bassie]
Vanuit alle reacties (dank daarvoor!!) is er een gemêleerd beeld ontstaan. Wat mijn beeld versterkt over de aanbieding van PON.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wody schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:18:
[...]

Zie burgelijk wetboek 7:17 punt 2. De auto moet alle eigenschappen hebben die je ervan mag verwachten. Omdat er onderdelen in zitten die er niet in horen, waarvan de kwaliteit en veiligheid niet gegarandeerd kan worden, kan het niet deugdelijk zijn. Zie ook de woorden van PON en Volkswagen.

Oftewel, de auto was in nieuwstaat al niet wat je van een normale VW Polo mag verwachten, want niet dezelfde onderdelen, niet veilig, en niet dezelfde kwaliteit.
Auto is 2e hands gekocht, en daarom komt PON als importeur er zelf mee. Wat er verteld wordt hoeft niet de waarheid te zijn, en het is een 9j oude gebruikte auto. verkoper waar TS het heeft gekocht, heeft er waarschijnlijk geen weet van.
(verhaal kan zijn om klant of via media onduidelijkheid te zaaien, er is nergens bewijs dat onderdelen niet deugdelijk zijn. kan zelfs dat ze beter zijn dat normaal gebruikte, de auto zuiniger is etc etc).

@[bassie] zoals zo vaak al is aangegeven heb jijzelf de opties, en informeer wat ik net heb gezegd of jij de auto verder mag verkopen aan niet VAG.(oa particulier)

* Het is heel duidelijk als jij niet wilt verkopen, of niet akkoord kunt gaan met huidige bod dat je onderhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Piemol schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:29:

Ik zou ook zeker controleren of het echt 'Pon was die jou belde, en niet een sjoemelhandelaartje!
Inderdaad. Goede kans dat er niets aan de hand is, maar aan de andere kant: hoe zou een oplichter te werk gaan? Zou die niet beginnen door jou op te bellen met een zogenaamd mooie deal, waar je op korte termijn op moet reageren? En zou hij daarbij niet een beetje vaag blijven over alle details? Zorg gewoon voor wat gezonde terughoudendheid, dat kan geen kwaad, ook niet als alles uiteindelijk gewoon een betrouwbaar (maar niet zo aantrekkelijk) aanbod blijkt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@[bassie] wat je ook kunt doen is even wat PON dealers (Skoda, VW, Seat bijv.) online langs gaan of ze nog occasions hebben staan die vergelijkbaar zijn met wat jij wilt. Dan stel je voor te ruilen voor die auto met garantie voor x maand. PON kan onderling met de dealers behoorlijk wat regelen en kan zo met gesloten portemonnee (voor hen mogelijk zelfs goedkoper) jou een auto verschaffen waar je ook degelijk op vooruit gaat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [bassie]
Tomatoman schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:51:
[...]

Inderdaad. Goede kans dat er niets aan de hand is, maar aan de andere kant: hoe zou een oplichter te werk gaan? Zou die niet beginnen door jou op te bellen met een zogenaamd mooie deal, waar je op korte termijn op moet reageren? En zou hij daarbij niet een beetje vaag blijven over alle details? Zorg gewoon voor wat gezonde terughoudendheid, dat kan geen kwaad, ook niet als alles uiteindelijk gewoon een betrouwbaar (maar niet zi aantrekkelijk) aanbod blijkt.
Ik snap deze terechte argwanendheid. De betrouwbaarheid durf ik vast te stellen door:
- Meerdere keren gebeld door PON ook familie?, urgentie waarschijnlijk
- Voicemail ingesproken vanuit daar heb ik terug gebeld met PON telefoon nummer, zoals deze staat vermeld op website
- Eerst in de wacht gezet bij doorverbinden VW Costumer Care naar de juiste contactpersoon
- Email is verkregen van:<volkswagen.customercare@pon.com>
- verhaal is aannemelijk, ik wist dat de auto geïmporteerd was uit Duitsland. Dit heeft de verkoper mij verteld destijds

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe komt Pon eigenlijk aan jouw telefoonnummer?
True schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:01:
@[bassie] wat je ook kunt doen is even wat PON dealers (Skoda, VW, Seat bijv.) online langs gaan of ze nog occasions hebben staan die vergelijkbaar zijn met wat jij wilt. Dan stel je voor te ruilen voor die auto met garantie voor x maand. PON kan onderling met de dealers behoorlijk wat regelen en kan zo met gesloten portemonnee (voor hen mogelijk zelfs goedkoper) jou een auto verschaffen waar je ook degelijk op vooruit gaat.
^^ dit lijkt me een slimmere aanpak wat meer oplevert dan eeṇ 'ik wil meer' of jarenlange juridische procedure, tegen wie überhaupt VW Duitsland? (Pon heeft de wagen immers nooit geleverd..).

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 30-06-2019 12:53 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024

Dit dus.

Als je voor de eerste optie kiest dan ga je naar de dichtstbijzijnde dealer en vraag je daar om uitleg. Vanuit daar bepaal je of onderhandelen wel/geen zin heeft.

De dagwaarde is sowieso pure oplichterij, ook al willen ze 50% meer geven. Ik ken bij geen enkele dealer of handelaar een auto aan dagwaarde kopen ook al zit er verder geen garantie op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• [bassie]
Ik heb de mail opgemaakt. Met tips van jullie aangevuld als argumentatie om het aanbieding zoals deze nu op tafel ligt af te wijzen. Ik wil eerst PON laten reageren op de mail. Alvorens ik delen van de email deel met jullie (mocht daar behoefte aan zijn?)

Wel wil ik zeggen dat ik op dit moment nog niet stuur naar een optie of oplossing. Ik ben niet aan het onderhandelen naar wat ik wil. Ik laat de bal nu bij PON en vraag naar een juiste afhandeling en dat de voorwaarde beter omschreven worden.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wim-Bart schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:01:
PON is de enige importeur van VAG producten in Nederland. Dus zo 'waarschijnlijk' is dat niet, dat zijn ze gewoon. ;) Daarnaast denk ik dat Pon dit doet in opdracht van Volkswagen GmbH. ;) Ze zullen het vast niet zomaar of voor de lol doen, lijkt me.
bombadil schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:45:
Hoe komt Pon eigenlijk aan jouw telefoonnummer?
Dat kan elke importeur van auto's (wel uitsluitend voor het merk dat ze importeren uiteraard), dus zo raar is dat niet. De gegevens die de RDW ophaalt bij hun Ovi dienst moet ook ergens vandaan komen, toch? ;) Bij de importeur dus. Voor VAG is dat Pon.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2019 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

CH4OS schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:25:
PON is de enige importeur van VAG producten in Nederland. Dus zo 'waarschijnlijk' is dat niet, dat zijn ze gewoon. ;) Daarnaast denk ik dat Pon dit doet in opdracht van Volkswagen GmbH. ;) Ze zullen het vast niet zomaar of voor de lol doen, lijkt me.
@Bassie, is jouw auto nu een origineel Nederlandse auto (dus geleverd via Pon) of is zij geïmporteerd (en dus niet geleverd door Pon?
CH4OS schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:25:
Dat kan elke importeur van auto's (wel uitsluitend voor het merk dat ze importeren uiteraard), dus zo raar is dat niet. De gegevens die de RDW ophaalt bij hun Ovi dienst moet ook ergens vandaan komen, toch? ;) Bij de importeur dus. Voor VAG is dat Pon.
RDW-data bevat geen telefoonnummers vandaar mijn vraag hoe ze aan het nummer van Bassie komen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:36
Piemol schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:29:
En hoe zou dat ‘sjoemelhandelaartje’ aan je telefoonnummer gekomen moeten zijn? Behalve dat de RDW geen registratie doet van telefoonnummers leveren ze ook geen persoonsgegevens meer aan abonnementhouders (lees: private partijen die toegang hebben tot kentekendata). Dat is sinds 2007 al zo, enkel van auto’s die voor die tijd op naam zijn gezet werden deze gegevens nog gedeeld, tot de AVG wet actief werd. Abonnementhouders kunnen (illegaal) de gegevens wel bewaard hebben.

Ofwel, een ‘sjoemelhandelaar’ kan je nummer niet hebben. PON in dit geval wel, de auto is aangekocht en/of in onderhoud bij PON. Ze hebben dan je telefoonnummer (en andere gegevens) geregistreerd en je op de hoogte gebracht waarvoor ze deze gebruiken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bombadil schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:11:
RDW-data bevat geen telefoonnummers vandaar mijn vraag hoe ze aan het nummer van Bassie komen?
De RDW-data niet nee, maar de data die Pon heeft wel. ;) Elke verkoop van een auto wordt volgens mij altijd bij de importeur gemeld. Die handelt bijvoorbeeld ook de terugroepacties af, zoals hier ook duidelijk naar voren komt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

CH4OS schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:11:
[...]
De RDW-data niet nee, maar de data die Pon heeft wel. ;) Elke verkoop van een auto wordt volgens mij altijd bij de importeur gemeld. Die handelt bijvoorbeeld ook de terugroepacties af, zoals hier ook duidelijk naar voren komt. ;)
Wordt altijd per post gedaan zulke acties. Telefoonnummers beschikken ze niet over. Al zeker niet als je niet bij officiele dealer gekocht hebt of particulier....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Denk er wel aan dat je nog met een (volgens mij) Euro 5 dieseltje zit: de waarde van diesels is momenteel nogal aan het zakken, dus is het misschien een mooie opportuniteit om op benzine over te schakelen?
Ik weet niet hoe de situatie in NL is, maar in de LEZ's hier in België mag je vanaf 2025 niet meer binnen daarin.

Ben overigens zelf wel een voorstander van diesels, heel die dieselhetze is overroepen, maar helaas is de publieke opinie scherp geworden voor diesels (voornamelijk groene bakfietsroeptoeters die het hele boeltje lekker 'opstoken') en wordt het verkopen ervan daardoor steeds moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SadisticPanda schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:46:
Wordt altijd per post gedaan zulke acties. Telefoonnummers beschikken ze niet over. Al zeker niet als je niet bij officiele dealer gekocht hebt of particulier....
Eventueel dan dus via de belastingdienst denk ik? Anders weet ik het ook niet.

EDIT:
Uit het reeds gelinkte AD-artikel:
Omdat de RDW de zoektocht naar de spookmodellen dus niet ziet als een officiële terugroepactie mag Pon geen gebruik maken van het kentekenregister. Dat maakt de zoektocht erg lastig. Pon zegt dat het nu op zoek is naar de auto's via een uniek nummer dat iedere auto heeft, die zijn inmiddels bekend bij de Volkswagendealers. Pon verwacht niet alle auto’s terug te kunnen vinden.
Pon heeft dus een zoektocht. ;) Als de auto via een dealer is verkocht, moeten ze via die dealer de klantgegevens achterhalen. :)

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 30-06-2019 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CH4OS schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:57:
[...]
Pon heeft dus een zoektocht. ;) Als de auto via een dealer is verkocht, moeten ze via die dealer de klantgegevens achterhalen. :)
Ook bij dealer-onderhoud heeft die dealer de klantgegevens.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Ik vind het raar dat Volkswagen absoluut wil vermijden dat dit een officiële terugroepactie wordt. Als ze officieel aangeven dat er met bepaalde chassisnummers (die ze kennen) een mogelijk probleem is, mogen ze de nationale registratiedatabanken gebruiken om die klanten te contacteren. Zo doet elke andere fabrikant dat.

Intussen staat in alle kranten al dat deze terugkoopactie bezig is, dus voor de discretie moeten ze zo niet verder doen. In ruil voor een lijst met chassisnummers en een beetje een redelijke uitleg krijgen ze al die gegevens. Maar dat willen ze duidelijk niet.

Omdat complottheorieën altijd leuk zijn: :D

Als ik Volkswagen baas was, zou ik mij denk ik vooral zorgen maken dat in een aantal van die wagens misschien heel duidelijk is hoe en hoeveel er gesjoemeld is en als je dan aan de verschillende overheden laat weten welke chassisnummers mogelijk getroffen zijn, kan je wel eens een slapende hond (of wolf) wakker maken... Een vaag verhaal over misschien de veiligheid (of misschien ook gewoon een andere soort verf, we willen namelijk niet helemaal als cowboys overkomen) is dan een oplossing. En in vergelijking met schadevergoedingen voor sjoemeldiesels in de VS is 150% van de marktwaarde natuurlijk een koopje.

Zonder een deugdelijk verhaal en een officiële terugroepactie geloof ik niet dat er iets mis is met die wagens, enkel dat er met bepaalde van die wagens iets is dat het daglicht niet mag zien (en dat ze niet weten met welke van die wagens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:26

thof

FP ProMod
indigo79 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:35:
Ik vind het raar dat Volkswagen absoluut wil vermijden dat dit een officiële terugroepactie wordt. Als ze officieel aangeven dat er met bepaalde chassisnummers (die ze kennen) een mogelijk probleem is, mogen ze de nationale registratiedatabanken gebruiken om die klanten te contacteren. Zo doet elke andere fabrikant dat.

(...)

Zonder een deugdelijk verhaal en een officiële terugroepactie geloof ik niet dat er iets mis is met die wagens, enkel dat er met bepaalde van die wagens iets is dat het daglicht niet mag zien (en dat ze niet weten met welke van die wagens).
Ik ben vooral ook benieuwd wat er nou precies mis is? Dat lijkt mij voor TS ook wel relevant voor de afweging wel/niet akkoord gaan met 150% dagwaarde en/of andere oplossing. Wellicht is het iets kleins, of iets wat relatief eenvoudig te repareren/vervangen is. Zou toch echt op z'n minst willen wat er dan mankeert...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
VW is gewoon bang voor een claim denk ik mocht er wat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05 20:33
Ik vraag me of ik kan controleren of mijn 2e handse VW Polo (4e eigenaar) ook in aanmerking komt voor een terugkoopactie, weet er iemand of er een lijst openbaar is gemaakt met chassisnummers die hiervoor in aanmerking komen.

Ik neem aan dat PON niet aan mijn contactgegevens kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen.Breda
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
Iijst is niet openbaar.
Ja 3e of 4e eigenaar is geen issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [bassie]
Voor degene die er benieuwd naar waren. Ik heb mijn EGR klep laten vervangen bij de VW Dealer, omdat deze uit coulance werd vervangen.

De gegevens van de factuur welke op mijn naam stond, zo hebben ze mij weten te opsporen (vermoed ik).
Onderhoud laat ik bij een niet VW garage doen.

Vandaag heeft PON niet gereageerd op de email. Vind ik wel wat van, er was wel gebeld, maar aan het werk.
Teruggebeld om 17.40, in de wacht voor 20minuten, daarna de verbinding verbroken (18uur), einde werktijd customer care.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bobo221 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:21:
Ik vraag me of ik kan controleren of mijn 2e handse VW Polo (4e eigenaar) ook in aanmerking komt voor een terugkoopactie, weet er iemand of er een lijst openbaar is gemaakt met chassisnummers die hiervoor in aanmerking komen.

Ik neem aan dat PON niet aan mijn contactgegevens kan komen.
Particulieren die niet zeker weten of hun auto testonderdelen bevat kunnen contact opnemen met de klantenservice van Volkswagen, stelt een woordvoerder van Pon Holding.
https://radar.avrotros.nl...holding-zoekt-spookautos/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Van de lijst van "foute" auto's die teruggekocht worden waren er maar 3 officieel via Pon in Nederland geleverd.
De rest is allemaal grijze import.

Ik zou persoonlijk de deal gewoon aannemen en op zoek gaan naar wat anders.
Probeer je auto anders maar is te verkopen voor die waarde, dat is ook niet zo makkelijk (er is meer dan genoeg aanbod van vergelijkbare auto's). Verder wordt er altijd negatief gedaan over Pon als zijnde een bende oplichters, maar in feite valt dat wel mee, ze hebben het gewoon heel slim aangepakt toen ze begonnen met importeurschap van VAG. :)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 12:43
Met de huidige anti diesel lobby zou ik er goed over nadenken. Zelf merk ik ook dat mijn auto ineens minimaal 2k minder waard is geworden en je kan hem minder goed kwijt. Vind het overigens een vreemde lobby, direct ingespoten benzine motoren zijn veel schadelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zou je niet ergens kunnen stellen dat VW verantwoordelijk is voor het feit dat zij degene zijn voor het leveren van ondeugdelijk product waarbij je de claim neerlegt van vergoeding van de complete aankoopprijs of aanschafwaarde. Immers had dit nooit mogen plaatsvinden en ter compensatie zou ik zeggen dat dit het minste is wat ze hadden moeten vergoeden. Jij wist dit niet, kon het niet weten en misschien was je leven wel in gevaar door dit ondeugdelijke product. Volgens mij was dit ook in Amerika aan de hand met de diesel waarbij aanschafwaarde werd vergoed.
Dit is ook wat zij zelf aangeven aangezien VW de auto terug wil hebben en bij doorrijden, de auto gaan "afkeuren".

[ Voor 9% gewijzigd door itsalex op 02-07-2019 09:40 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Specht schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:42:
Van de lijst van "foute" auto's die teruggekocht worden waren er maar 3 officieel via Pon in Nederland geleverd.
De rest is allemaal grijze import.

Ik zou persoonlijk de deal gewoon aannemen en op zoek gaan naar wat anders.
Probeer je auto anders maar is te verkopen voor die waarde, dat is ook niet zo makkelijk (er is meer dan genoeg aanbod van vergelijkbare auto's). Verder wordt er altijd negatief gedaan over Pon als zijnde een bende oplichters, maar in feite valt dat wel mee, ze hebben het gewoon heel slim aangepakt toen ze begonnen met importeurschap van VAG. :)
Nooit zo makkelijk ingaan op een aanbod.
Zoals gezegd, je krijgt 150% van de dagwaarde, hier ga je geen (gelijkwaardig) vervangend voertuig voor aangeschaft krijgen hoogstwaarschijnlijk.

Als de auto bevalt, lekker mee blijven rijden tot ze een aanbod doen waar je wel iets mee kunt.
Als er onderdelen in zouden zitten die zouden zorgen voor levensgevaarlijke situaties hadden ze wel harder hun best gedaan, of duidelijker gecommuniceerd dat de auto toch echt terug moet.

De auto is van bj.2010 , lijkt mij dus ook geen probleem te zijn voor de betrouwbaarheid van de auto, als deze het al 9 jaar volhoud.
Vermoedelijk zal er iets zijn waarvan vooral VW niet wil dat het bekend gemaakt wordt i.v.m. schandaal.

Alternatief: bied je auto aan op enkele grote autosites als zijnde terugroep auto , misschien vind je wel een gek die er het dubbele voor geeft om maar bekend te maken wat VW weer heeft lopen sjoemelen ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MaD_co schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:07:
[...]
De auto is van bj.2010 , lijkt mij dus ook geen probleem te zijn voor de betrouwbaarheid van de auto, als deze het al 9 jaar volhoud.
Vermoedelijk zal er iets zijn waarvan vooral VW niet wil dat het bekend gemaakt wordt i.v.m. schandaal.
Dat is een heel gevaarlijke uitspraak.

Stel dat er een onderdeel in zit wat niet aan de verwachte kwaliteitseisen voldoet. Bijvoorbeeld iets simpels als een remleiding. Bij onderhoud / APK wordt hier enkel globaal naar gekeken (roest en lekkage). Stel dat dit 'proefonderdeel' van een mindere kwaliteit is die ineens breekt omdat hij van binnen opgevreten wordt door de remvloeistof. Dan kan het 2 jaar, 5 jaar en 9 jaar goed gaan. Ineens is hij dan door. Rijd je net leuk 130 op de snelweg, file in zicht en trap je door je rem heen....

Het aantal jaar dat het goed gaat zegt helemaal niets. Natuurlijk kan bovenstaande altijd gebeuren, maar dan is het gewoon domme pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Drardollan schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:16:
Stel dat er een onderdeel in zit wat niet aan de verwachte kwaliteitseisen voldoet. Bijvoorbeeld iets simpels als een remleiding. Bij onderhoud / APK wordt hier enkel globaal naar gekeken (roest en lekkage). Stel dat dit 'proefonderdeel' van een mindere kwaliteit is die ineens breekt omdat hij van binnen opgevreten wordt door de remvloeistof. Dan kan het 2 jaar, 5 jaar en 9 jaar goed gaan. Ineens is hij dan door. Rijd je net leuk 130 op de snelweg, file in zicht en trap je door je rem heen....
Dan komt er een terugroepactie en worden ze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TheBrut3 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:54:
[...]
Niet ,als dit een algemeen iets is... en PON is volgens mij heel hard bezig bepaalde auto's terug te halen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheBrut3 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:54:
[...]

Dat blijkt inderdaad uit de berichtgeving in dit topic..

Ofwel, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Drardollan schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:02:
Dat blijkt inderdaad uit de berichtgeving in dit topic..

Ofwel, niet dus.
_Dune_ schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:59:
Niet ,als dit een algemeen iets is... en PON is volgens mij heel hard bezig bepaalde auto's terug te halen. :)
Als het om de directe veiligheid gaat, waar een springende remleiding uit het voorbeeld onder valt, komt er een terugroepactie voor alle modellen met dat onderdeel/die onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheBrut3 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:19:
[...]

[...]

Als het om de directe veiligheid gaat, waar een springende remleiding uit het voorbeeld onder valt, komt er een terugroepactie voor alle modellen met dat onderdeel/die onderdelen.
Heb je wel begrepen waar het om gaat in dit geval?

Er is niet zoals als 'alle modellen' in dit geval. Er zijn een beperkt aantal auto's geleverd met dubieuze onderdelen, daarvan zijn er 3 officieel in Nederland geleverd. De rest is grijze import en is dus niet bekend hoeveel en welke auto's het zijn op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
[...]

Als ze zich zorgen maken, kunnen ze via een officiële terugroepactie van bepaalde chassisnummers de nationale registratiedatabanken gebruiken om de eigenaars iets te laten weten (ik zeg niet dat ze de gegevens van de eigenaars krijgen, mogelijk wordt hun brief gewoon per post aan de eigenaars bezorgd).

Ik begrijp dat de eigenaars die hun onderhoud in een VW garage laten doen het makkelijkst direct te contacteren zijn. Voor de overgebleven wagens/chassisnummers willen ze om een of andere reden echter ook de officiële weg niet bewandelen, terwijl ze die wagens blijkbaar ook heel graag terug zouden hebben. De enige reden die ik kan bedenken is dat ze liever niet hebben dat er een officiële dienst zich hiermee zou bemoeien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Stel dat er een onderdeel in zit wat niet aan de verwachte kwaliteitseisen voldoet.
Dus jij denkt dat het mogelijk is dat VW een dergelijk probleem stiekem probeert op te lossen? Nu weet ik dat VW de schijn van eerlijkheid tegen heeft maar dat is wel echt een zware beschuldiging.

Lijkt me uitgesloten. Maar goed, niemand had verwacht dat VW zou liegen tegen zijn klanten en de instanties die controles doen. Dat die firma nog bestaat is een wonder. In de VS zou VW al lang tot het bot uitgekleed zijn door boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
[...]

PON wordt gestuurd door VW zelf bij terugroepacties

"Beautiful Clean Coal"

Pagina: 1 2 3 4 Laatste