Furion2000 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:12:
[...]
Zo denk ik van nature ook, alleen is het een feit dat de 'snelle jongen' die goed is in solliciteren gaat winnen van jou of een betere deal heeft, jij de jongen die uit principe niet oefent.
Mwah.
Ik heb het gevoel dat solliciteren een beetje is als fietsen. Als je het eenmaal hebt geleerd, verleer je het daarna nooit écht meer, je moet er hooguit weer even inkomen.
Vraag me ook af of ze snel door de snelle sollicitant heen prikken. Te snel te goede antwoorden geven vind ik geen pré. Ik heb toen ik aan de andere kant van de tafel zat, juist gelet op een stukje onzekerheid. Zijn het gemaakte sociaal wenselijke antwoorden, of moet iemand werkelijk nadenken en geeft iemand al dan niet tussen de regels door, een eerlijk maar niet noodzakelijkerwijs sociaal wenselijk antwoord.
Als ik aan de andere kant van de tafel zit, denk ik dat ik de snelle jongens er snel genoeg uit pik en persoonlijk zou ik daar niet snel voor gaan. Maar het kan ook zijn dat ik daarin anders ben dan anderen.
Dat is het spelletje en van twee kanten is het een hard en zakelijk spelletje, want het gaat om kosten en winst. Teveel ervaring gehad en gehoord om rekening te houden met de andere partij. Hoe groot is trouwens de kans dat je jezelf in de vingers snijd? Dat is als iets niet meer eten omdat er iemand ooit ziek van geweest is.
Je bent meestal minimaal 3 uur kwijt met solliciteren + reizen en het bedrijf een uurtje.
Inclusief voorbereiding wel meer, zoals @
Sport_Life ook zegt.
Al vind ik 16 uur ook wel weer vrij stevig.
Werkveld is naar mijn mening daar naar veranderd door de werkgevers zelf. Vroeger had je genoeg mensen met hart voor de zaak omdat de zaak ook hart voor jou had. Nu worden de mensen met hart voor de zaak uitgebuit en krijgen de nieuwe meer betaald en lopen weer na 3 jaar weg. Je moet tegenwoordig switchen om grotere stappen te maken en de grootte van die stappen worden bepaald door jou eigen skills.
Dus ja ik zou willen dat ik mijn, van nature, meedenkende vermogen kan gebruiken en het met je eens te zijn, maar alles wijst erop dat dat uit de tijd is en dat je dus maar beter mee kunt doen en de vruchten te plukken IPV dingen mislopen en alleen kunnen zeggen dat je niet de uren van bedrijven verspild
Ps: altijd uitzonderingen daargelaten en graag de bedrijfsnamen in pm

Tja, ik ben blij dat ik eindelijk rust heb en niet meer iedere zoveel jaar van werkgever wissel. Werk hier nu 6,5 jaar en ga de 7 (november) vrijwel zeker halen. Hiervoor werkte ik bijna 2 jaar bij een andere dochteronderneming van dezelfde moedermaatschappij. (Daar heb ik een klein zetje gekregen om weg te gaan, voorkennis van mijn manager, niet lang daarna werd het bedrijf opgenomen in de moedermaatschappij en had ik kunnen solliciteren op mijn eigen baan, met een redelijk kans dat ik dát niet zou overleven.)
Maar die 6.5 jaar zijn niet vanzelf gegaan. Er zijn best een paar flinke dips geweest en ik heb hard moeten vechten voor mijn huidige salaris.
Dienstverbanden zijn bij ons vaak lang, inclusief voorlopers van het bedrijf vaak meer dan 20, 30 jaar en niet zelden binnen dezelfde moedermaatschappij. (Dus via dochters, fuseringen, etc, uiteindelijk bij ons terecht gekomen. Wat ik toch anders vind dan compleet van buiten komen.)
Volgend jaar ga ik alleen wél op sollicitatiepad. Ik heb het voorstel geschreven de hele ICT (2 FTE inclusief mezelf) te outsourcen en dat betekend effectief dat ik door mijn eigen plan, mijn baan kwijt raak. Aan de andere kant ben ik ook wel uitgegroeid en zou het hoe dan ook redelijk onvermijdelijk zijn dat ik ergens serieus om me heen zou gaan kijken.
Het grappige is wel dat net dit er voor zorgt dat ik nieuwe energie heb gekregen, opnieuw meer plezier in mijn werk, ik nóg meer vrijheid heb én de relatie met mijn manager is verbeterd. Dat word nog omschakelen straks. Vind het best spannend te weten dat alle privileges, verantwoordelijkheden en vrijheidsgraden die ik nu heb, niet vanzelfsprekend zijn bij een nieuwe werkgever.

Sport_Life schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:30:
[...]
3 uur?? Ik ben al >3 uur bezig met de brief, dan nog bedrijf leren kennen, functie inlezen, eventueel referenties van oude werkgevers nagaan, jaarverslag lezen enz.. Ik kom wel aan de 16 uur (2 werkdagen) per sollicitatie. Dat zijn onbetaalde uren / vrije dagen en ja die calculeer ik ook gewoon in bij de salarisonderhandeling

.
Ik weet niet of ik de 16 uur haal maar dat heeft deels ook met een bewuste strategie te maken. Ik wil niet té voorbereid zijn.

Natuurlijk, een goede motivatiemail en in mijn CV zitten de nodige uren (en zal ik flink opnieuw moeten reviseren, maar dat is wel eenmalig, ik hanteer strak het principe van één CV op een bepaald moment in tijd) maar de voorbereiding zelf probeer ik een beetje beperkt te houden.
Puur persoonlijk: Ik heb de spanning van een imperfecte voorbereiding nodig.
Aan de andere kant heb ik nooit anders gedaan, dus misschien moet ik eens het experiment aan gaan en me juist wel helemaal verdiepen in een bedrijf, -tig vragen tevoren opschrijven, etc.
Yet, een paar uur gaat er, ook bij mij, zeker wel in zitten.
Ik zou ook nooit "vrijblijvend" koffiedrinken met een andere werkgever, het moet een direct doel hebben en anders niet

. Koffiedrinken doe ik met collega's voor de gezelligheid.
Nja, de intentie van koffiedrinken is natuurlijk wel aan elkaar snuffelen en kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen. Ik heb niet heel veel ervaring met koffiedrinken (domweg omdat ik altijd in de situatie heb gezeten dat ik óf vol aan het solliciteren was óf domweg geen interesse had omdat ik geen enkele intentie had van werkgever te wisselen), maar snap het concept wel. Sta er ook wel voor open.
Ik heb wel de intentie de komende maanden wat vaker koffie te drinken. Inderdaad, met een bloedserieuze ondertoon en een duidelijk doel, maar wat vrijblijvender dan een formeel sollicitatiegesprek. In dit geval wil ik ook koffie gaan drinken om breder te kijken. Niet specifiek een sollicitatie op 1 functie, maar nader kennismaken met een bedrijf om te zien of er uberhaupt een match zou kunnen zijn en op welk vlak. Samen sparren, kijken waar ik naar op zoek ben, waar zij naar op zoek zijn, etc. (Dat is wel echt de heerlijkheid van enerzijds weten dat het eindig is, anderzijds vooralsnog ook ruim de tijd hebben én een vast contract. Zo'n beetje het ergste dat er kan gebeuren is dat ik niets concreets heb op het moment dat het hier op houd, een zakje geld mee krijg, het daar een half jaar zonder enige consessies op kan uitzingen en in dat half jaar rustig op zoek ga naar wat anders. Het geeft ook rust in het salarisdeel, ik kan nu al rustig nadenken welk salaris ik redelijk ga vinden voor het type functie dat ik op het oog heb,)
Aan de andere kant verwacht ik ook dat de CFO + eventueel 2e persoon zich hebben voorbereid (1 uur x2) en duurt een succesvol gesprek doorgaans 1,5 uur (1,5uur x2). Totaal dus 5 uur voor de werkgever

.
Volgens mij onderschatten een aantal mensen hier dat overstappen toch best een grote effort is en bepaald niet risicoloos (als je al wordt aangenomen heb je vrij weinig vastigheid het eerste jaar).
Hangt een beetje van de functie af. Bij ons (voor mijn directe collega) duurde de gesprekken grofweg 1 uur, voor de 1e ronde. Er zijn er een aantal doorgegaan naar de 2e ronde die nog eens een keer 45 minuten tot een uur duurde. CV selectie ging wel vrij rap, veel meer dan 10 minuten per CV heb ik er niet aan besteed en menig CV is na 30 seconden op de stapel "afwijzen" beland.
Maar goed, evengoed dus aan die kant bij een kandidaat voor de 2e ronde, 2x 1 uur á 2 personen = 4 uur aan de kant van de werkgever alleen al. Bij een officieel sollicitatiegesprek verwacht ik dat de kandidaat serieus is. Puur langs komen om het solliciteren te oefenen zonder enige interesse in de functie as-such vind ik vrij schofterig. Als het oefenen een mooie bijkomstigheid is, is dat natuurlijk prima. De meeste mensen moeten na een tijd niet solliciteren weer even inkomen en de eerste gesprekken gaan niet altijd even soepel. Zou het niet erg vinden als ik een van die gesprekken zou zijn. (Aan weerskanten niet, zowel op de stoel van de sollicitatiecomissie, als zelf als sollicitant. Dat hoort er een beetje bij.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.