Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:31:
Het vervelende is het ondermaatse OV in Nederland, zelfs de Randstad. Ik denk dat dit ook een grote factor is voor de huizenprijzen, en onze autoliefde. Londen heeft meer treinstations dan heel Nederland! En dan moet je de metro er nog bij tellen.
Dat is niet waar, inclusief London Overground zijn het er 369. In Nederland hebben we er 400. De London Overground moet je vergelijking met S Bahn in Berlijn, Hamburg o.i.d. Of zoals de klassieke metrolijnen van Amsterdam zijn vormgegeven. Eigenlijk hoort het niet bij het normale spoorwegnet.
De tube en overground hebben op bepaalde plaatsen zelfs tracksharing. Is in het VK iets makkelijker omdat ze daar meer spoorlijnen met 3e rail hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-06-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:31:
[...]

Ik weet het, ik ben erom Amsterdam verlaten. :P :/

[...]

De meeste van mijn cohort zijn de financiele sector ingegaan (er is niets anders in AMS), en dan is het te doen. Maar zo'n uitverkoop van mijn ziel kan ik niet aan, ik ploeter dus door. Ik denk er wel vaak aan dat ik eigenlijk, kwa arbeid, een verkeerd pad ben ingegaan: wat ik wil levert nauwelijks een leefbaar salaris op op de plaatsen waar die banen zitten. Het is mijn vriendin die ons in NL houd, ben benieuwd voor hoelang nog.

[...]

Het vervelende is het ondermaatse OV in Nederland, zelfs de Randstad. Ik denk dat dit ook een grote factor is voor de huizenprijzen, en onze autoliefde. Londen heeft meer treinstations dan heel Nederland! En dan moet je de metro er nog bij tellen. Toen ik een cirkel van 50km rondom mijn werk in Amsterdam trok, waren droevig weinig stations vergeleken met een andere Europese hoofdstad regio, maar bovendien: wat ik kon betalen per inkomenseisen zat daar consistent buiten. De auto was eigenlijk geen keuze.

OK, we gaan wel erg OT :+ Zeker onderhandelen!
Heel herkenbaar, stond voor een zelfde keuze, of wat kopen buiten Amsterdam of buitenland. 10k/jaar sparen en een huis verder buiten bereik zien raken stemt triest. Daarom ook weer van werkgever gewisseld en toen Kon ik met wat mazzel & lage eisen nog net wat aardigs kopen in Utrecht (net op het kantelpunt van de echte prijsexplosie daar). Werd ik echter niet blij dus ben toen alsnog naar t buitenland vertrokken. Het lijkt aardig te lukken, als Baron van Münchhausen mezelf uit het moeras trekken zonder m'n ziel te verkopen aan Finance criminelen in een maatpak.

Financiële sector vond ik moreel ook onaanvaardbaar, wilde sowieso eigenlijk wel weer naar het buitenland en spreek wel aardig Duits dus het was op gegevenmoment simpel voor me: Een bord aan de gevel gehangen en ben opgehoepelt. Het salaris wat werkgevers hier bizar vonden vang ik nu gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 28-06-2019 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Pizza_Boom schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:50:
[...]
Dat is niet waar, inclusief London Overground zijn het er 369. In Nederland hebben we er 400. De London Overground moet je vergelijking met S Bahn in Berlijn, Hamburg o.i.d. Of zoals de klassieke metrolijnen van Amsterdam zijn vormgegeven. Eigenlijk hoort het niet bij het normale spoorwegnet.
De tube en overground hebben op bepaalde plaatsen zelfs tracksharing. Is in het VK iets makkelijker omdat ze daar meer spoorlijnen met 3e rail hebben.

Zelfde orde dus. Tel daarbij de metro van dezelfde orde bij op. OV rail (welk soort dan ook) stationsdichtheid is dus enorm veel hoger in Londen (en Berlijn, en Parijs), en vandaar dat mensen met meer gemak in dat gebied kunnen reizen en dus woningen vinden en geen auto hebben. Misschien is het ontbreken van een A1/A2/A4 equivalent in die steden je ook weleens opgevallen ;)

Deze discussie in NL is altijd erg schizofreen: Randstadters verdedigen de kwaliteit van het netwerk steevast, waarbij over het hoofd wordt gezien dat ze hun leven rondom de weinige stations hebben vormgegeven en vergeten dat dat voor een hele grote groep (de meerderheid) geen optie is (omdat ze niet bij $big_co die bij een station zit werken, of omdat ze dat niet kunnen betalen). Vervolgens is de andere helft van het land autogek, vanwaar we zulke prachtige wegen hebben en nergens ter wereld mensen meer aan hun auto uitgeven. Deze andere helft heeft de keuze van het OV gewoon niet, want OV abbo's via je werkgever zijn treinabbo's, terwijl de bus essentieel is (maar dat is zo oncomfortabel en duurder dan enkel trein abbo om niet te zeggen meestal onpraktisch lang of infrequent) dat men maar met de auto gaat. Zelfs met file ben ik tot 2x sneller en goedkoper uit dan OV. Nu gaat de randstadter meteen mijn rekensom wantrouwen, maar nee, kleine zuinige onpopulaire auto's zijn echt goedkoper dan de trein ;) En als je in de provincie woont heb je er sowieso een nodig in dit land.

Ik heb zowel echte dorpelingen en rasRandstedelingen als vrienden en ik kan je verzekeren, op het punt van OV zitten die groepen zo apart gebubbeld dat ik er nooit in slaag een normale discussie over te voeren. Car is bad, Train is bad :+ Jammer, want het verklaart ook prachtig waarom we in dit land geen meter verder komen met mobiliteit en huizenprijzen imho. Nieuw topic?
GoldenSample schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:53:
[...]

Heel herkenbaar, stond voor een zelfde keuze, of wat kopen buiten Amsterdam of buitenland. 10k/jaar sparen en een huis verder buiten bereik zien raken stemt triest. Daarom ook weer van werkgever gewisseld en toen Kon ik met wat mazzel & lage eisen nog net wat aardigs kopen in Utrecht (net op het kantelpunt van de echte prijsexplosie daar). Werd ik echter niet blij dus ben toen alsnog naar t buitenland vertrokken. Het lijkt aardig te lukken, als Baron van Münchhausen mezelf uit het moeras trekken zonder m'n ziel te verkopen aan Finance criminelen in een maatpak.

Financiële sector vond ik moreel ook onaanvaardbaar, wilde sowieso eigenlijk wel weer naar het buitenland en spreek wel aardig Duits dus het was op gegevenmoment simpel voor me: Een bord aan de gevel gehangen en ben opgehoepelt. Het salaris wat werkgevers hier bizar vonden vang ik nu gewoon.
Waar zit je als ik vragen mag?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Jullie vergeten dat Nederland weer een heel goed fietsland is. Heel veel bedrijven kennen constructies waarbij fiets en OV gebruik aangemoedigd word. Fietsplannen, 100% vergoeding OV, etc.

Daarbij, zo slecht is het OV in de randstad echt niet. Ja, in een aantal buitengemeenten, maar in en rond de grote steden is het over het algemeen gewoon goed. Zeker als je het combineert met de fiets.

In Nederland kun je prima met de fiets naar het station en dan verder. Al dan niet met vouwfiets.

Is dat relevant? Ja. Voor mij is een werkgever met goede regeling op dat gebied (fietsplan, kilometervergoeding ook als je fietst, etc.) interessant. Ik fiets liever 20 minuten dan dat ik 20 minuten met de auto ga.

Overigens woon ik in Zeist, net buiten Utrecht. Redelijke combinatie tussen betaalbaar en *prima* openbaar vervoer. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:08:
[...]

Zelfde orde dus. Tel daarbij de metro van dezelfde orde bij op. OV rail (welk soort dan ook) stationsdichtheid is dus enorm veel hoger in Londen (en Berlijn, en Parijs), en vandaar dat mensen met meer gemak in dat gebied kunnen reizen en dus woningen vinden en geen auto hebben. Misschien is het ontbreken van een A1/A2/A4 equivalent in die steden je ook weleens opgevallen ;)

Deze discussie in NL is altijd erg schizofreen: Randstadters verdedigen de kwaliteit van het netwerk steevast, waarbij over het hoofd wordt gezien dat ze hun leven rondom de weinige stations hebben vormgegeven en vergeten dat dat voor een hele grote groep (de meerderheid) geen optie is (omdat ze niet bij $big_co die bij een station zit werken, of omdat ze dat niet kunnen betalen). Vervolgens is de andere helft van het land autogek, vanwaar we zulke prachtige wegen hebben en nergens ter wereld mensen meer aan hun auto uitgeven. Deze andere helft heeft de keuze van het OV gewoon niet, want OV abbo's via je werkgever zijn treinabbo's, terwijl de bus essentieel is (maar dat is zo oncomfortabel en duurder dan enkel trein abbo om niet te zeggen meestal onpraktisch lang of infrequent) dat men maar met de auto gaat. Zelfs met file ben ik tot 2x sneller en goedkoper uit dan OV. Nu gaat de randstadter meteen mijn rekensom wantrouwen, maar nee, kleine zuinige onpopulaire auto's zijn echt goedkoper dan de trein ;) En als je in de provincie woont heb je er sowieso een nodig in dit land.

Ik heb zowel echte dorpelingen en rasRandstedelingen als vrienden en ik kan je verzekeren, op het punt van OV zitten die groepen zo apart gebubbeld dat ik er nooit in slaag een normale discussie over te voeren. Car is bad, Train is bad :+ Jammer, want het verklaart ook prachtig waarom we in dit land geen meter verder komen met mobiliteit en huizenprijzen imho. Nieuw topic?

[...]

Waar zit je als ik vragen mag?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
unezra schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:15:
Jullie vergeten dat Nederland weer een heel goed fietsland is. Heel veel bedrijven kennen constructies waarbij fiets en OV gebruik aangemoedigd word. Fietsplannen, 100% vergoeding OV, etc.
Ik denk dat je er overheen las: ik kon binnen een straal van 50km 2 dorpen vinden waar ik wat kon vinden ;) Je illustreert precies mijn punt: jouw situatie, die je in staat stelt in de Randstad op fietsafstand (evt van station) te wonen, is niet andermans situatie. Probeer aub je even buiten je eigen wereld te stellen :)
Daarbij, zo slecht is het OV in de randstad echt niet.
Dan heb je gewoon nog nooit in een echte stad gewoond ;)
Is dat relevant? Ja. Voor mij is een werkgever met goede regeling op dat gebied (fietsplan, kilometervergoeding ook als je fietst, etc.) interessant. Ik fiets liever 20 minuten dan dat ik 20 minuten met de auto ga.
Ik kan alleen maar dromen van 20min reistijd, ongeacht vervoersmiddel :/

De huizenprijzen zijn op zich al bewijs van mijn stelling, maarja, als je in de Randstad woont, kun je het betalen en dus zie je dat punt kennelijk niet.
GoldenSample schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:16:
[...]

Members only:
Dank, maar net iets te ver voor me ;) Partner begint in Heerlen volgende week, ik orienteer me dus een beetje op Aken en omgevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:20:
[...]
Ik denk dat je er overheen las: ik kon binnen een straal van 50km 2 dorpen vinden waar ik wat kon vinden ;) Je illustreert precies mijn punt: jouw situatie, die je in staat stelt in de Randstad op fietsafstand (evt van station) te wonen, is niet andermans situatie. Probeer aub je even buiten je eigen wereld te stellen :)
Ik vraag me serieus af of dat in pak 'm beet Londen veel beter is.

Plus dat daar een commute van meer dan een uur totaal niet ongebruikelijk is. Het is niet zo dat je in Londen willekeurig ergens in 2 minuten naar de underground of overground loopt, in stapt en met 20 minuten op je werk bent.
[...]
Klopt. :) Mij te duur en te druk.
Ik heb altijd in randgemeentes of randwijken gewoond.
[...]
Ik fiets in 20 minuten naar kantoor.
Maar goed, dat is inderdaad luxe. (Voor mij wel een van de redenen om als het even kan, een eventuele volgende baan op een vergelijkbare of iets grotere fietsafstand te zoeken.)
De huizenprijzen zijn op zich al bewijs van mijn stelling, maarja, als je in de Randstad woont, kun je het betalen en dus zie je dat punt kennelijk niet.
Dat is de grap. De huizenprijzen zijn stevig, maar in randgemeenten als Zeist, Bunnik, De Bilt, etc, valt het wel mee. Ga je naar stad Utrecht, ja, dan rijzen ze de pan uit. Kijk je naar een randgemeente, is het redelijk te doen. (Al is natuurlijk onvergelijkbaar met een dorp ergens in de binnenlanden van Drenthe of Groningen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:08:
[...]

Op zich kan ik dit wel weer heel leuk terugbrengen naar mijn startperiode. Solliciteren dwars door de Randstad (ik woon aan de rand van de Randstad, ben dus een Randstedeling en een dorpeling tegelijk. Ik manoeuvreer mij prima door hartje Amsterdam heen, zelfs met de auto, maar sta ook niet raar te kijken als ik aan de kant moet voor een combine en weet dat ik tijdens de bietencampagne binnendoor niet te lomp moet doortrappen i.v.m. klei op de weg.

Anyhow, ik was dus bezig met solliciteren en ben echt ver weg van huis geweest (Zuid Rotterdam, Leiden, Nieuwegein). Toch is dat afgeketst. Men wil je eigenlijk wel hebben, maar kan niets doen met je reistijd, reiskosten zijn voor jezelf. Komen hele rare aanbiedingen uit.

Het probleem van het OV ken ik wel. Zelfs met de fiets erbij, duurt het nog steeds 2x zo lang als een regulier autoritje. Gezien onze werktijden kan je prima met de auto af, alleen op de terugweg kan je file hebben. En eerlijk is eerlijk, die duurt ook wel eens langer dan een paar minuten.

Probleem met de Randstad natuurlijk de grootte van het gebied. We rekenen tegenwoordig zowel Arnhem als Zwolle al tot Oostelijke uitlopers. Hard te definiëren is het niet, maar als ik google op Randstad kom ik uit op een oppervlakte van zo'n 8200 km2 met 7,8 miljoen mensen. Dat zijn 850 mensen de vierkante kilometer. Londen doet het met 1580 km2 en 8,67 miljoen inwoners. Dat zijn er bijna 5400 per vierkante kilometer. Daar is geen ruimte meer voor een A2, A4, A12 e.d, maar loont het om iedere dikke boom een metrostation te bouwen.

Ik loop er nu ook tegenaan met een woning e.d. Wil niet te ver de noordkop in, want OV is daar ruk, maar ook de verbinding. Tot Alkmaar snelweg, daarna provinciale wegen. En die staan altijd vast op spitstijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
unezra schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:25:
[...]

Ik vraag me serieus af of dat in pak 'm beet Londen veel beter is.
:Y
Plus dat daar een commute van meer dan een uur totaal niet ongebruikelijk is. Het is niet zo dat je in Londen willekeurig ergens in 2 minuten naar de underground of overground loopt, in stapt en met 20 minuten op je werk bent.
Zeker, maar meer dan een uur is meestal ook niet nodig. En het is heel frequent, itt de streekbus in NL, dus je bent flexibel. En althans in Parijs is een station meestal 500m max, volgens mij zitten Londen en Berlijn daar niet ver boven. etc.etc.etc. ;)
Dat is de grap. De huizenprijzen zijn stevig, maar in randgemeenten als Zeist, Bunnik, De Bilt, etc, valt het wel mee. Ga je naar stad Utrecht, ja, dan rijzen ze de pan uit. Kijk je naar een randgemeente, is het redelijk te doen. (Al is natuurlijk onvergelijkbaar met een dorp ergens in de binnenlanden van Drenthe of Groningen.)
Maar met Zeist ben je ook wel zo'n beetje de Randstad uit. Jij werkt gok ik in Utrecht, wat natuurlijk mooi dichtbij is. Ik werk in Amsterdam, maar gemeenten als Haarlem, Hoofddorp, Zaandam, Purmerend zelfs zijn nauwelijks goedkoper. Zeker niet binnen 15min van het station. Kortom, een modaal salaris zijn er 'dieper' de Randstad in nauwelijks goede opties.

Vandaar ook de huizenbubbel. (Potentiele) beschikbaarheid is functie van reistijd, en reistijd is functie van infrastructuur. Kwa OV zitten we nu eenmaal een paar treden onder vergelijkbare hoofdstedelijke regio's, dus is de beschikbaarheid kleiner, en dus de prijzen hoger. Met name buitenlandse economen hoor je hierover, in NL wordt de bubbel nauwelijks zo genoemd of in context van OV gezien. Auto en OV kampen zitten in loopgraven en vergeten dat die oorlog de huizenbubbel als effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:20:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dank, maar net iets te ver voor me ;) Partner begint in Heerlen volgende week, ik orienteer me dus een beetje op Aken en omgevering.
Rond Aachen zit genoeg tech weet niet precies wat je doet maar mocht je de auto-industrie in willen; FEV zit er en P3 heeft er ook vast een office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Voor een goede salarisvergelijking moet je natuurlijk altijd even de voorwaarden verdisconteren: aantal uren, eventuele bonussen, vakantiedagen, auto/pensioen/etc. Als je 10% vraagt en je gaat ook van 36 naar 40 uur bijvoorbeeld, dan heb je eigenlijk helemaal geen salarisverhoging, je gaat gewoon 4 uur langer werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:10
Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:31:
Voor een goede salarisvergelijking moet je natuurlijk altijd even de voorwaarden verdisconteren: aantal uren, eventuele bonussen, vakantiedagen, auto/pensioen/etc. Als je 10% vraagt en je gaat ook van 36 naar 40 uur bijvoorbeeld, dan heb je eigenlijk helemaal geen salarisverhoging, je gaat gewoon 4 uur langer werken ;)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lethalis schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Dat eerste voelt ook steeds meer zo voor mij.

Maar met een gezin en een vrouw die net aan een nieuwe uitdaging begint, voelt het als een hoop gedoe om nu een andere baan te zoeken.

Ik neem het echter wel mee en het kan wellicht geen kwaad om eens na te denken over mijn opties.

Mijn vrouw werkt overigens in de zorg. Als je daar HBO-V hebt, of MANP bent, dan begin je ook wel serieuzer te verdienen (als verpleegkundige of verpleegkundig specialist).

Ook verdienen verloskundigen helemaal niet zo slecht.

En dan hebben we het nog niet over artsen etc.

Salaris is in de zorg gewoon sterk gekoppeld aan opleiding en functie.

Mijn vrouw is iig druk bezig mij in te halen...

Als ik de reacties hier zo lees, komt dat wel voornamelijk door mijn vastgeroestheid, maar toch.
Tja op zich is er helemaal geen goed moment om van werkgever te wisselen (met een dergelijke staat van dienst), straks koop je wellicht een nieuw huis, komen er kinderen, etc er is altijd wel beweging privé.

Dus jouw reactie vertaal ik een beetje dat je niet weg wilt of durft, wat op zich begrijpelijk is. Je zit nu blijkbaar goed en overstappen is altijd een gok. De enige winst die je eruit haalt is een flinke salaris sprong, uiteindelijk zit je na een paar jaar toch weer in de comfort zone op vertrouwelijke projecten.

Dat gezegd hebbende zou ik het eens rationeel bekijken , wil je de gok wagen voor 750-1.000 bruto per maand meer ;).

Members only:

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2019 00:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Members only:
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 01-07-2019 09:24 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 07:32
unezra schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:40:
@Pizza_Boom Ik zie deze reactie een wellicht dat dit soort dingen ook leuk zijn om in de TS op te nemen.
Voor mij hoort een jaarbeoordeling (en dus onderhandeling) of interne functieverschuiving / verzwaring ook een beetje bij salaris en onderhandelen. Idee om dit te verwerken in je TS?

[...]

Het wisselt sterk per werkgever.
Bij ons is er echt een prestatieindex, maar die is ook afhankelijk van waar je in je functieschaal zit.

Zit je laag in je functieschaal en presteer je extreem goed, kan er meen ik 7% en meer bij komen.
Zit je hoog in je functieschaal en presteer je extreem goed, kan dat minder dan 1% zijn tot 0, omdat je op een gegeven moment de bovenkant van je schaal raakt.

Ik weet dat er word gesproken dat los te laten en iedereen er 3% per jaar bij te geven, ongeacht functioneren, tot aan het plafond van de functieschaal.

Staat hier niet iets over in je personeelshandboek?
Er is wel een soort van index die aangeeft waar je staat t.o.v. van vanalles. Daar kun je natuurlijk extra hard in groeien. Maar óf en hoe ik daar invloed op heb weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:26
Furion2000 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:49:
[...]
Dat was trouwens ook een gouden tip van iemand. Ga vaker solliciteren, ook al ben je niet op zoek en zit je lekker op je plek.
Niet alleen dat, maar solliciteren heeft vaak ook een netwerk functie. Andere organisaties leren je kennen en kunnen je mogelijk polsen als ze wel wat in je zien in een andere functie. Je komt ook makkelijker in contact met de mensen binnen een organisatie die er daar voor je toe doen.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 01-07-2019 16:08 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Furion2000 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:49:
[...]
Dat was trouwens ook een gouden tip van iemand. Ga vaker solliciteren, ook al ben je niet op zoek en zit je lekker op je plek. Net zoals elke skill moet je die bekend houden, anders kun je niet presteren als je bij de baan zit die jij heel graag wilt. Ikzelf doe het momenteel niet, puur omdat ik mij even wil focussen op hardskills, maar ben wel van plan om dat volgend jaar eens te gaan proberen. Zonde van de tijd voor de recruiters, maar 9/10x is hun insteek ook gewoon zieltjes werven voor meerdere gesprekken voor 1 functie en wie weet komt je wel je dreamjob voor dat moment tegen.

Over de 'generic' manier van benaderen van veel recruiters zouden ze ook regels moeten maken, maar dat terzijde ;)
Solliciteren terwijl je niet serieus op zoek bent vind ik nogal een verspilling van de uren van het bedrijf waar je solliciteert. Ik zou er niet blij van worden. Leuk dat jij je skills wil aanscherpen, maar volg dan een sollicitatietraining en verdoe niet mijn tijd.

Op gesprek bij een recruiter, fine, op gesprek bij een bedrijf vind ik een NOGO tenzij je werkelijk interesse hebt.
CurlyMo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:04:
[...]
Niet alleen dat, maar solliciteren heeft vaak ook een netwerk functie. Andere organisaties leren je kennen en kunnen je mogelijk polsen als ze wel wat in je zien in een andere functie. Je komt ook makkelijker in contact met de mensen binnen een organisatie die er daar voor je toe doen.
Daarvoor heb je "koffie drinken", dat is relatief informeel en echt snuffelen aan elkaar. Daar is niets mis mee, maar in dat geval weet je beiden dat het vrijblijvend en informeel is. Vind ik wat anders dan op een openstaande vacature solliciteren en net doen of je geïnteresseerd bent, terwijl het je alleen om het netwerken te doen is.

Als een organisatie achter die intentie komt, kan ik me voorstellen dat je de volgende keer onderop de stapel beland. "Niet serieus, speelt het spel met eigen regels, geen interesse."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:53:
[...]
Daarvoor heb je "koffie drinken", dat is relatief informeel en echt snuffelen aan elkaar. Daar is niets mis mee, maar in dat geval weet je beiden dat het vrijblijvend en informeel is. Vind ik wat anders dan op een openstaande vacature solliciteren en net doen of je geïnteresseerd bent, terwijl het je alleen om het netwerken te doen is.
Ik zeg niet dat dat het enige doel zou moeten zijn, maar dat het wel een mooie bijkomstigheid is. Ik heb wel eens serieus gesolliciteerd op een vacature toen bleek dat de functie zelf niet helemaal aansloot bij de vacature tekst. Dat werd niet alleen door mij zo gezien, maar ook door de commissie. We hebben het gesprek goed afgemaakt waarna de commissie aangaf dat ze wel interesse hadden in mij maar dan voor nog een nog niet opgestelde vacature. Dat kan natuurlijk ook.

Daarnaast is het koffie drinken natuurlijk ook dubieus. Je hebt dan mogelijk al een voorsprong op toekomstige andere sollicitanten.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 01-07-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:56:
[...]
Ik zeg niet dat dat het enige doel zou moeten zijn, maar dat het wel een mooie bijkomstigheid is. Ik heb wel eens serieus gesolliciteerd op een vacature toen bleek dat de functie zelf niet helemaal aansloot bij de vacature tekst. Dat werd niet alleen door mij zo gezien, maar ook door de commissie. We hebben het gesprek goed afgemaakt waarna de commissie aangaf dat ze wel interesse hadden in mij maar dan voor nog een nog niet opgestelde vacature. Dat kan natuurlijk ook.
Oh, zeker.

Zo heb ik niet al te lang geleden (eind vorig jaar, begin dit jaar) ook ergens gesolliciteerd om te kijken of het uberhaupt iets voor me is. Het was wel écht een sollicitatiegesprek met alle toeters en bellen, maar aan de andere kant ook nadrukkelijk op een vacature waarvan ik niet zeker wist of het wel iets voor me was.

Ik heb uiteindelijk hun oordeel niet afgewacht en zelf bedankt voor de baan omdat het voor mij té eenzijdig was en té ver van de techniek af stond. Ik was niet gelukkig geworden daar.

Was wel heel leerzaam en ik was oprecht geïnteresseerd.
Daarnaast is het koffie drinken natuurlijk ook dubieus. Je hebt dan mogelijk al een voorsprong op toekomstige andere sollicitanten.
Zeker, maar dat is het hele idee van koffie drinken en kruiwagens hebben. Iemand met een kruiwagen of die al via via bekend is heeft ook voorsprong op andere sollicitanten. Ik vind het niet dubieus. Het is nog steeds fair game, je kent elkaar alleen al wat beter. (Hoeft niet eens altijd een voordeel te zijn. Mensen hebben soms ook al een beeld van je voordat de formele rondes beginnen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Barrycade schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:59:
Ik vind het vergelijken van bedrijven op alleen salaris wat kortzichtig.
Dat is het ook :)
maar wij hebben wel een door de werkgever betaald pensioen, een verzekeringspakket (WIA gat, ongevallen verzekering die ook buiten het werk geldt etc die door de werkgever wordt betaald), sportabonnement bijdrage, vakbondsbijdrage. een trainingsbudget / plan, internationaal werk indien geambieerd.
Pensioen, daar zit je als 20-er op te wachten :P Leuk om de ouderen van te financieren. Verzekeringen? Als twintiger ben je over het algemeen best gezond en is het risico het laagste van je hele loopbaan. Vakbond? Voor hoger opgeleiden betekenen die bijzonder weinig voor je. Trainingsbudget? Die net afgestudeerden willen lekker aan de slag (dat willen jullie toch ook?)!

Blijft over een fancy sportschoolabonnement :+

Als twintiger wil je graag:
1. onderdak
2. van A naar B kunnen komen in bijvoorbeeld een (lease)auto

Zeg maar: de primaire levensbehoeften kunnen betalen. Werken aan een toekomst.
Dus het is niet alleen hier XXXX p/m muntjes, wat vindt je er van?
Die muntjes interesseren mij eigenlijk bijzonder weinig. Ik wil graag ergens in de buurt van mijn werk kunnen wonen. Lukt dat met het salaris wat jullie bieden? Nemen jullie huizenprijzen in de omgeving mee in de salarissen en/of het toekomstperspectief?

Als je starters wil aantrekken is dát effectief. Oh, en waarschijnlijk blijven ze in de buurt wonen, ergo, je hebt ze voor langere tijd aan jouw bedrijf gekoppeld.

Ik heb een bod van +500 gekregen bij een andere werkgever tov wat ik nu verdien (ná onderhandelingen bij mijn huidige werkgever). De catch was: zelf pensioen regelen en de leaseauto kostte ook bijtelling. Netto scheelde het bijzonder weinig... maar met het brutosalaris was het kopen van een woning een heel stuk makkelijker.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Ja Londen, geweldig! Woningprijs 100k erbij per metrostation tov de centra. Been there, done that, couldn’t afford the t-shirt..

Helemaal van de pot gerukt daar, vergeleken met Londen is ons OV niet eens zo heel beroerd imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-06 15:58
unezra schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:53:
[...]

Solliciteren terwijl je niet serieus op zoek bent vind ik nogal een verspilling van de uren van het bedrijf waar je solliciteert. Ik zou er niet blij van worden.
Zo denk ik van nature ook, alleen is het een feit dat de 'snelle jongen' die goed is in solliciteren gaat winnen van jou of een betere deal heeft, jij de jongen die uit principe niet oefent.

Dat is het spelletje en van twee kanten is het een hard en zakelijk spelletje, want het gaat om kosten en winst. Teveel ervaring gehad en gehoord om rekening te houden met de andere partij. Hoe groot is trouwens de kans dat je jezelf in de vingers snijd? Dat is als iets niet meer eten omdat er iemand ooit ziek van geweest is.

Je bent meestal minimaal 3 uur kwijt met solliciteren + reizen en het bedrijf een uurtje.

Werkveld is naar mijn mening daar naar veranderd door de werkgevers zelf. Vroeger had je genoeg mensen met hart voor de zaak omdat de zaak ook hart voor jou had. Nu worden de mensen met hart voor de zaak uitgebuit en krijgen de nieuwe meer betaald en lopen weer na 3 jaar weg. Je moet tegenwoordig switchen om grotere stappen te maken en de grootte van die stappen worden bepaald door jou eigen skills.

Dus ja ik zou willen dat ik mijn, van nature, meedenkende vermogen kan gebruiken en het met je eens te zijn, maar alles wijst erop dat dat uit de tijd is en dat je dus maar beter mee kunt doen en de vruchten te plukken IPV dingen mislopen en alleen kunnen zeggen dat je niet de uren van bedrijven verspild ;)

Ps: altijd uitzonderingen daargelaten en graag de bedrijfsnamen in pm :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Furion2000 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Je bent meestal minimaal 3 uur kwijt met solliciteren + reizen en het bedrijf een uurtje.
3 uur?? Ik ben al >3 uur bezig met de brief, dan nog bedrijf leren kennen, functie inlezen, eventueel referenties van oude werkgevers nagaan, jaarverslag lezen enz.. Ik kom wel aan de 16 uur (2 werkdagen) per sollicitatie. Dat zijn onbetaalde uren / vrije dagen en ja die calculeer ik ook gewoon in bij de salarisonderhandeling :P ;) . Ik zou ook nooit "vrijblijvend" koffiedrinken met een andere werkgever, het moet een direct doel hebben en anders niet :). Koffiedrinken doe ik met collega's voor de gezelligheid.

Aan de andere kant verwacht ik ook dat de CFO + eventueel 2e persoon zich hebben voorbereid (1 uur x2) en duurt een succesvol gesprek doorgaans 1,5 uur (1,5uur x2). Totaal dus 5 uur voor de werkgever ;).

Volgens mij onderschatten een aantal mensen hier dat overstappen toch best een grote effort is en bepaald niet risicoloos (als je al wordt aangenomen heb je vrij weinig vastigheid het eerste jaar).

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2019 23:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Furion2000 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:12:
[...]
Zo denk ik van nature ook, alleen is het een feit dat de 'snelle jongen' die goed is in solliciteren gaat winnen van jou of een betere deal heeft, jij de jongen die uit principe niet oefent.
Mwah.

Ik heb het gevoel dat solliciteren een beetje is als fietsen. Als je het eenmaal hebt geleerd, verleer je het daarna nooit écht meer, je moet er hooguit weer even inkomen.

Vraag me ook af of ze snel door de snelle sollicitant heen prikken. Te snel te goede antwoorden geven vind ik geen pré. Ik heb toen ik aan de andere kant van de tafel zat, juist gelet op een stukje onzekerheid. Zijn het gemaakte sociaal wenselijke antwoorden, of moet iemand werkelijk nadenken en geeft iemand al dan niet tussen de regels door, een eerlijk maar niet noodzakelijkerwijs sociaal wenselijk antwoord.

Als ik aan de andere kant van de tafel zit, denk ik dat ik de snelle jongens er snel genoeg uit pik en persoonlijk zou ik daar niet snel voor gaan. Maar het kan ook zijn dat ik daarin anders ben dan anderen.
Dat is het spelletje en van twee kanten is het een hard en zakelijk spelletje, want het gaat om kosten en winst. Teveel ervaring gehad en gehoord om rekening te houden met de andere partij. Hoe groot is trouwens de kans dat je jezelf in de vingers snijd? Dat is als iets niet meer eten omdat er iemand ooit ziek van geweest is.

Inclusief voorbereiding wel meer, zoals @Sport_Life ook zegt.
Al vind ik 16 uur ook wel weer vrij stevig.
Werkveld is naar mijn mening daar naar veranderd door de werkgevers zelf. Vroeger had je genoeg mensen met hart voor de zaak omdat de zaak ook hart voor jou had. Nu worden de mensen met hart voor de zaak uitgebuit en krijgen de nieuwe meer betaald en lopen weer na 3 jaar weg. Je moet tegenwoordig switchen om grotere stappen te maken en de grootte van die stappen worden bepaald door jou eigen skills.

Dus ja ik zou willen dat ik mijn, van nature, meedenkende vermogen kan gebruiken en het met je eens te zijn, maar alles wijst erop dat dat uit de tijd is en dat je dus maar beter mee kunt doen en de vruchten te plukken IPV dingen mislopen en alleen kunnen zeggen dat je niet de uren van bedrijven verspild ;)

Ps: altijd uitzonderingen daargelaten en graag de bedrijfsnamen in pm :p
Tja, ik ben blij dat ik eindelijk rust heb en niet meer iedere zoveel jaar van werkgever wissel. Werk hier nu 6,5 jaar en ga de 7 (november) vrijwel zeker halen. Hiervoor werkte ik bijna 2 jaar bij een andere dochteronderneming van dezelfde moedermaatschappij. (Daar heb ik een klein zetje gekregen om weg te gaan, voorkennis van mijn manager, niet lang daarna werd het bedrijf opgenomen in de moedermaatschappij en had ik kunnen solliciteren op mijn eigen baan, met een redelijk kans dat ik dát niet zou overleven.)

Maar die 6.5 jaar zijn niet vanzelf gegaan. Er zijn best een paar flinke dips geweest en ik heb hard moeten vechten voor mijn huidige salaris.

Dienstverbanden zijn bij ons vaak lang, inclusief voorlopers van het bedrijf vaak meer dan 20, 30 jaar en niet zelden binnen dezelfde moedermaatschappij. (Dus via dochters, fuseringen, etc, uiteindelijk bij ons terecht gekomen. Wat ik toch anders vind dan compleet van buiten komen.)

Volgend jaar ga ik alleen wél op sollicitatiepad. Ik heb het voorstel geschreven de hele ICT (2 FTE inclusief mezelf) te outsourcen en dat betekend effectief dat ik door mijn eigen plan, mijn baan kwijt raak. Aan de andere kant ben ik ook wel uitgegroeid en zou het hoe dan ook redelijk onvermijdelijk zijn dat ik ergens serieus om me heen zou gaan kijken.

Het grappige is wel dat net dit er voor zorgt dat ik nieuwe energie heb gekregen, opnieuw meer plezier in mijn werk, ik nóg meer vrijheid heb én de relatie met mijn manager is verbeterd. Dat word nog omschakelen straks. Vind het best spannend te weten dat alle privileges, verantwoordelijkheden en vrijheidsgraden die ik nu heb, niet vanzelfsprekend zijn bij een nieuwe werkgever. :)
Sport_Life schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:30:
[...]
3 uur?? Ik ben al >3 uur bezig met de brief, dan nog bedrijf leren kennen, functie inlezen, eventueel referenties van oude werkgevers nagaan, jaarverslag lezen enz.. Ik kom wel aan de 16 uur (2 werkdagen) per sollicitatie. Dat zijn onbetaalde uren / vrije dagen en ja die calculeer ik ook gewoon in bij de salarisonderhandeling :P ;) .
Ik weet niet of ik de 16 uur haal maar dat heeft deels ook met een bewuste strategie te maken. Ik wil niet té voorbereid zijn. :) Natuurlijk, een goede motivatiemail en in mijn CV zitten de nodige uren (en zal ik flink opnieuw moeten reviseren, maar dat is wel eenmalig, ik hanteer strak het principe van één CV op een bepaald moment in tijd) maar de voorbereiding zelf probeer ik een beetje beperkt te houden.

Puur persoonlijk: Ik heb de spanning van een imperfecte voorbereiding nodig.

Aan de andere kant heb ik nooit anders gedaan, dus misschien moet ik eens het experiment aan gaan en me juist wel helemaal verdiepen in een bedrijf, -tig vragen tevoren opschrijven, etc.

Yet, een paar uur gaat er, ook bij mij, zeker wel in zitten.
Ik zou ook nooit "vrijblijvend" koffiedrinken met een andere werkgever, het moet een direct doel hebben en anders niet :). Koffiedrinken doe ik met collega's voor de gezelligheid.
Nja, de intentie van koffiedrinken is natuurlijk wel aan elkaar snuffelen en kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen. Ik heb niet heel veel ervaring met koffiedrinken (domweg omdat ik altijd in de situatie heb gezeten dat ik óf vol aan het solliciteren was óf domweg geen interesse had omdat ik geen enkele intentie had van werkgever te wisselen), maar snap het concept wel. Sta er ook wel voor open.

Ik heb wel de intentie de komende maanden wat vaker koffie te drinken. Inderdaad, met een bloedserieuze ondertoon en een duidelijk doel, maar wat vrijblijvender dan een formeel sollicitatiegesprek. In dit geval wil ik ook koffie gaan drinken om breder te kijken. Niet specifiek een sollicitatie op 1 functie, maar nader kennismaken met een bedrijf om te zien of er uberhaupt een match zou kunnen zijn en op welk vlak. Samen sparren, kijken waar ik naar op zoek ben, waar zij naar op zoek zijn, etc. (Dat is wel echt de heerlijkheid van enerzijds weten dat het eindig is, anderzijds vooralsnog ook ruim de tijd hebben én een vast contract. Zo'n beetje het ergste dat er kan gebeuren is dat ik niets concreets heb op het moment dat het hier op houd, een zakje geld mee krijg, het daar een half jaar zonder enige consessies op kan uitzingen en in dat half jaar rustig op zoek ga naar wat anders. Het geeft ook rust in het salarisdeel, ik kan nu al rustig nadenken welk salaris ik redelijk ga vinden voor het type functie dat ik op het oog heb,)
Aan de andere kant verwacht ik ook dat de CFO + eventueel 2e persoon zich hebben voorbereid (1 uur x2) en duurt een succesvol gesprek doorgaans 1,5 uur (1,5uur x2). Totaal dus 5 uur voor de werkgever ;).

Volgens mij onderschatten een aantal mensen hier dat overstappen toch best een grote effort is en bepaald niet risicoloos (als je al wordt aangenomen heb je vrij weinig vastigheid het eerste jaar).
Hangt een beetje van de functie af. Bij ons (voor mijn directe collega) duurde de gesprekken grofweg 1 uur, voor de 1e ronde. Er zijn er een aantal doorgegaan naar de 2e ronde die nog eens een keer 45 minuten tot een uur duurde. CV selectie ging wel vrij rap, veel meer dan 10 minuten per CV heb ik er niet aan besteed en menig CV is na 30 seconden op de stapel "afwijzen" beland.

Maar goed, evengoed dus aan die kant bij een kandidaat voor de 2e ronde, 2x 1 uur á 2 personen = 4 uur aan de kant van de werkgever alleen al. Bij een officieel sollicitatiegesprek verwacht ik dat de kandidaat serieus is. Puur langs komen om het solliciteren te oefenen zonder enige interesse in de functie as-such vind ik vrij schofterig. Als het oefenen een mooie bijkomstigheid is, is dat natuurlijk prima. De meeste mensen moeten na een tijd niet solliciteren weer even inkomen en de eerste gesprekken gaan niet altijd even soepel. Zou het niet erg vinden als ik een van die gesprekken zou zijn. (Aan weerskanten niet, zowel op de stoel van de sollicitatiecomissie, als zelf als sollicitant. Dat hoort er een beetje bij.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@unezra je klinkt als een net persoon die met gemak solliciteert, sociaal veel dingen door heeft en niet over je heen laat lopen en je dus wat makkelijker vast kunt houden aan dit principe en het nooit ter discussie hebt gesteld.

Nu doe ik dat wel en met het volgende voorbeeld, maar eigenlijk een retorische vraag;
Wat denk je dat er gebeurd als je de helft van 20, wat onzekere personen 3 sollicitatiegesprekken geeft waar ze moeten oefenen het maximale eruit te halen waar opvolgend alle 20 gaan solliciteren voor de 1e of 4e keer in korte tijd?

Je bent succesvoller als je getraind bent en voor wat onzekere personen is dat niet net zoals fietsen. Je probeert een terughoudende aanpak, agressievere aanpak of een relaxte houding en leert om te gaan met HR mensen en vakinhoudelijke mensen. Ik merk bijvoorbeeld dat een over the top enthousiaste aanpak met wat opschepperij over jezelf je sneller voorbij het eerste HR gesprek heen krijgt, daarna ga je met de vakinhoudelijke mensen aan de gang en komt er veel aan op jezelf en je vakinhoudelijke kennis.

Zo heb ik een vriend die vakinhoudelijk ‘de beste van de klas’ is, maar een ramp met praten tegen HR mensen, daardoor al 2 leuke kansen misgelopen en nu een job waarvoor hij 4 uur per dag moet rijden en geen prospect in ziet, puur omdat hij wilde gaan werken. Hij kwam niet door die eerste selectie gesprekken heen. Meerdere sollicitaties kan hem helpen om zichzelf beter te promoten in die gesprekken waarin hij zichzelf moet promoten. Dit in plaats van te gaan denken dat je niet goed genoeg bent, wat veel mensen doen, en je wensen naar beneden schaalt. Toch wel de struggle bij veel banen waarvoor de bedrijven niet voor je in de rij staan.

En nu ik het zo type is het verschil tussen ons eigenlijk niet zo groot, waar ik doel op die dramatische ‘HR gesprekken en zakelijke salarisonderhandelingen’ heb jij het misschien wel over de ‘vakinhoudelijke gesprekken’? Waar het eerste survival of de boldest inhoud is de ander survival of the best. Waar veel bij het eerste moeten oefenen, komt dat tweede vaak van nature. Misschien zit ik mis….

Ik blijf wel van mening dat dit soort principes anno 2019 vaker ter discussie gesteld mogen worden. Zo had ik uit principe tussen mijn afstuderen en eerste baan geen uitkering aangevraagd, omdat ik dit nog niet ‘verdient’ had vond ik. Nu betaal ik mij scheel aan belasting en doet elk verhaal in de trant van ‘ik ga niet meer dan 15 uur werken want dan raak ik mijn huursubsidie kwijt’, mij terugdenken aan dat principe.

Al met al moeten we het dan misschien op het volgende houden;
– 1e HR selectie gesprekken: ga deze oefenen, word beter in jezelf promoten/verkopen en misschien kom je wel wat beters tegen.
– 2e vakinhoudelijke gesprek: ga hiermee verder als je interesse hebt.
– 3e salarisonderhandeling: wees zakelijk, standvastig, zorg voor een goede voorbereiding en durf ook een goed ogende baan te laten lopen als ze je proberen te bedotten of jij niet je doelen haalt die je van te voren voor jezelf hebt opgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Furion2000 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:14:
@unezra je klinkt als een net persoon die met gemak solliciteert, sociaal veel dingen door heeft en niet over je heen laat lopen en je dus wat makkelijker vast kunt houden aan dit principe en het nooit ter discussie hebt gesteld.
Mja, ik vind solliciteren oprecht een leuke bezigheid. :) Dat is misschien wel een verschil met veel mensen.
Ik kan heel erg genieten van een goed sollicitatiegesprek. Zowel als sollicitant, als wanneer ik aan de andere kant van de tafel zit. En inderdaad, ik laat niet over me heen lopen.
Nu doe ik dat wel en met het volgende voorbeeld, maar eigenlijk een retorische vraag;
Wat denk je dat er gebeurd als je de helft van 20, wat onzekere personen 3 sollicitatiegesprekken geeft waar ze moeten oefenen het maximale eruit te halen waar opvolgend alle 20 gaan solliciteren voor de 1e of 4e keer in korte tijd?

Je bent succesvoller als je getraind bent en voor wat onzekere personen is dat niet net zoals fietsen. Je probeert een terughoudende aanpak, agressievere aanpak of een relaxte houding en leert om te gaan met HR mensen en vakinhoudelijke mensen. Ik merk bijvoorbeeld dat een over the top enthousiaste aanpak met wat opschepperij over jezelf je sneller voorbij het eerste HR gesprek heen krijgt, daarna ga je met de vakinhoudelijke mensen aan de gang en komt er veel aan op jezelf en je vakinhoudelijke kennis.
Klopt. Dat blijft lastig maar ook sterk afhankelijk van wie je tegenover je hebt denk ik.

Ik geloof absoluut in sollicitatietrainingen voor diegenen die dat nodig hebben. Probleem met sollicitatietraingen is alleen dat er soms een universele waarheid word verkondigd en te weinig word gekeken naar de specifieke situatie. Er word een ruleset uitgedeeld "zo moet het", terwijl in mijn beleving het zo niet werkt.

(Note: ik heb zelf nooit sollicitatietraining gevolgd maar werd wel gedwongen iets te doen dat daar bij in de buurt kwam, een training om intakegesprekken te voeren. In feite is een intakegesprek natuurlijk een soort van sollicitatiegesprek, met dat verschil dat het gaat om inhuur ipv eigen personeel. Ik vond het geen succes. Voor mij was het, in mijn bleving, een van de minst waardevolle trainingen die ik ooit heb gehad. Sowieso kon ik niets met het "dit zijn de regels, zo moet je het voeren". Rot op. Ik voer het gesprek zoals ik vind dat het goed is en als het geen match oplevert, fine, dan pas ik blijkbaar niet op die plek in die organisatie.)

Maar ja, het is helaas wel waar dat in sommige vallen de grootste schreeuwers winnen. :(

Zelf maak ik me altijd meer zorgen om technische intakes. Juist daar kan het zijn dat ik minder goed uit de verf kom. Ik heb niet alle kennis paraat en het wil wel eens gebeuren dat ik niet op bepaalde termen kan komen. Zaag je me door over wat piefje X van palletje Y doet of welke hendel ik precies moet overhalen om lamp A te bedienen, kan het zomaar zijn dat ik in paniek raak en het klaar is met de antwoorden. Schiet ik in examen-stress-modus is het gedaan. Dan ben ik oprecht blij als ik je nog kan vertellen hoe ik heet, waar ik woon en waar ik geboren ben. (Ik heb ongelooflijk last van examenvrees, dus zodra iets gaat aanvoelen als examen, is het gebeurt.)
Zo heb ik een vriend die vakinhoudelijk ‘de beste van de klas’ is, maar een ramp met praten tegen HR mensen, daardoor al 2 leuke kansen misgelopen en nu een job waarvoor hij 4 uur per dag moet rijden en geen prospect in ziet, puur omdat hij wilde gaan werken. Hij kwam niet door die eerste selectie gesprekken heen. Meerdere sollicitaties kan hem helpen om zichzelf beter te promoten in die gesprekken waarin hij zichzelf moet promoten. Dit in plaats van te gaan denken dat je niet goed genoeg bent, wat veel mensen doen, en je wensen naar beneden schaalt. Toch wel de struggle bij veel banen waarvoor de bedrijven niet voor je in de rij staan.
:(

Wat ik triest vind aan dat verhaal, is dat die sollicitatiecommissie daar niet doorheen prikt. Ik heb het geluk zelf een paar keer in een sollicitatiecomissie te mogen zitten en hard mijn best gedaan alle fouten die ik eerder in gesprekken als sollicitant zag, te vermijden.

Kortom, ik heb geprobeerd te luisteren en de stille sollicitanten uit hun schulp te krijgen, de schreeuwers wat minder hard te laten schreeuwen en te kijken naar de persoon achter de sollicitant. Aan de andere kant ben ik ook net zo hard afgegaan op de eerste indruk in de eerste 5 minuten. (Maar, nadrukkelijk, daarbij wel heel erg gelet op allerlei nonverbale communicatie.)
En nu ik het zo type is het verschil tussen ons eigenlijk niet zo groot, waar ik doel op die dramatische ‘HR gesprekken en zakelijke salarisonderhandelingen’ heb jij het misschien wel over de ‘vakinhoudelijke gesprekken’? Waar het eerste survival of de boldest inhoud is de ander survival of the best. Waar veel bij het eerste moeten oefenen, komt dat tweede vaak van nature. Misschien zit ik mis….
Lastig.

Ik realiseer me dat ik misschien redelijk mijn eigen manier van solliciteren heb en steeds meer durf te accepteren dat het niet met iedereen een match kan zijn. Aan de andere kant vind ik het oprecht naar als ik een gesprek niet tenminste positief kan eindigen. Ik kan daar echt lang van wakker liggen.

Hoe dan ook ben ik niet de boldest en probeer ik in welk gesprek dan ook, gewoon mezelf te zijn. Weg met alle regeltjes, weg met "het heurt zus en zo", gewoon, ik zit daar als mezelf. Natuurlijk probeer ik mezelf wel te verkopen en bepaalde zaken heel zakelijk en rationeel aan te pakken.

Dat vind ik het lastige aan solliciteren. Het is niet zuiver een zakelijke aangelegenheid. Het is enerzijds zoeken naar een persoonlijke match (immers, je zit 8+ uur per dag op je werk, zonder persoonlijke match word ik iig niet gelukkig), anderzijds gaat het ook om knikkers en een valide businesscase. Personeel word niet aangenomen om alleen maar persoonlijk goed in het team te passen, maar ook om direct of indirect geld te verdienen voor de organisatie. Aan de andere kant werk je niet enkel bij een bedrijf voor de gezelligheid (dan kun je beter vrijwilligerswerk gaan doen), maar ook om geld te verdienen.

En ja, aan die zakelijke kant durf ik best hard te zijn. "Wat ben ik waard en voor welk bedrag kan ik mijn dienst verkopen."
Ik blijf wel van mening dat dit soort principes anno 2019 vaker ter discussie gesteld mogen worden. Zo had ik uit principe tussen mijn afstuderen en eerste baan geen uitkering aangevraagd, omdat ik dit nog niet ‘verdient’ had vond ik. Nu betaal ik mij scheel aan belasting en doet elk verhaal in de trant van ‘ik ga niet meer dan 15 uur werken want dan raak ik mijn huursubsidie kwijt’, mij terugdenken aan dat principe.

Al met al moeten we het dan misschien op het volgende houden;
– 1e HR selectie gesprekken: ga deze oefenen, word beter in jezelf promoten/verkopen en misschien kom je wel wat beters tegen.
– 2e vakinhoudelijke gesprek: ga hiermee verder als je interesse hebt.
– 3e salarisonderhandeling: wees zakelijk, standvastig, zorg voor een goede voorbereiding en durf ook een goed ogende baan te laten lopen als ze je proberen te bedotten of jij niet je doelen haalt die je van te voren voor jezelf hebt opgeschreven.
Eens. Maar ik denk wel dat het wat betreft het eerste, goed is om wanneer nodig daar een specifieke training voor te volgen. Ook al heb ik daar nadrukkelijk mijn reserves bij. Aan de andere kant is het ook niet erg om eens een keer ergens op gesprek te gaan om te kijken of het wat is, zonder dat je meteen 100% voor die baan gaat.

Waar ik op tegen ben, is zuiver een spek en bonengesprek. Enkel solliciteren om het solliciteren, zonder dat je ook maar enige interesse hebt in de baan. Er moet zeker een kans op een match in zitten, anders is het verspilde tijd en energie, van beide partijen.

Maar zeker is oefenen en praten over een juiste strategie belangrijk.

Dat geld eigenlijk voor alle stappen.

De laatste stap is een lastige, zelf zou ik als ik de keuze heb liefst die laatste stap enkel met HR doen, niet met mijn toekomstig manager of collega's. Juist omdat salarisonderhandeling in mijn beleving wél een zuiver zakelijke aangelegenheid is, koppel ik dat het liefst los van de andere gesprekken. Het lijkt me ongemakkelijk om hard te onderhandelen in salaris, terwijl je een paar maanden later direct met diegene moet samenwerken.

Aan de andere kant, ik heb bij mijn hudige functie met mijn (toen toekomstig) manager onderhandeld over mijn salaris en dat heb ik JUIST gebruikt om een capaciteit van mij te demonstreren. :) Die eerste onderhandeling vond ik heel leuk en interessant. Later (vorig jaar), heb ik opnieuw moeten onderhandelen maar daar had ik meer moeite mee. We zaten op dat moment in een conflictueuze situatie. Zijn er prima uitgekomen, maar ik vond het heel moeilijk om enerzijds keihard zakelijk te moeten onderhandelen met mijn manager, tegelijkertijd te willen praten over wat de ontstane situatie met mij persoonlijk deed. (Dat kon niet met HR, we hebben geen HR afdeling.) Die laatste onderhandelingen had ik dus liever gevoerd met een andere partij dan mijn manager. (Maar, weer een nuancering: Ik héb daar mijn tanden moeten laten zien en tegelijkertijd heeft dat misschien ook juist wel weer geholpen bij de verstandhouding die we op dit moment hebben. Die is beter dan ooit en een van de redenen waarom ik het soms oprecht lastig vind dat de kans groot is dat ik medio volgend jaar afscheid neem.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@unezra nofi maar zie je wel eens verbeterpunten aan jezelf op dit vlak?

Ik zie iemand die uit alle macht zijn keuzes goed probeert te praten, alles op zichzelf projecteert en constant in de verdediging schiet. Je bent niet tevreden met de munten die je vangt, werkt al lang bij de zelfde werkgever (of iets gelieerd er aan), voelt je onprettig als het wat meer conflictueus wordt en hebt in geen jaren serieuze sollicitaties gedaan.

De wereld is moeilijk te veranderen, als je het belangrijk vind moet je het volgas proberen. Belangrijker is echter om er zelf beter mee om te leren gaan

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 02-07-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GoldenSample schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:38:
@unezra nofi maar zie je wel eens verbeterpunten aan jezelf?
Zat. :)
Ik zie iemand die uit alle macht zijn keuzes goed probeert te praten, alles op zichzelf projecteert en constant in de verdediging schiet. Je bent niet tevreden met de munten die je vangt, werkt al lang bij de zelfde werkgever (of iets gelieerd er aan), voelt je onprettig als het wat meer conflictueus wordt en hebt in geen jaren serieuze sollicitaties gedaan.
Uhm. Er is inderdaad een periode geweest dat ik uitermate ontevreden was en het eindresultaat van die periode is ook geweest dat ik 1x een officiële sollicitatie heb gedaan en 1x op de koffie ben geweest.

De eerste heb ik zelf afgebroken (de functie trok me niet), de 2e is om redenen bij koffiedrinken gebleven maar mogelijk dat ik daar later nog een keer op de koffie ga.

Op dit moment ben ik niet ontevreden over mijn baan. :) Ik krijg een salaris dat ik redelijk vind, alle vrijheidsgraden en verantwoordelijkheden waar ik gelukkig van word, de verstandhouding met mijn werkgever is op het moment gewoon heel erg goed, etc. Ik ben gemotiveerder dan ooit en heb heel erg veel zin in de komende periode.

Alleen, die periode is waarschijnlijk eindig. Zoals het er nu naar uit ziet, stopt het medio volgend jaar voor mij in mijn huidige functie, bij mijn huidige werkgever. (Niet omdat ze ontevreden zijn, maar én omdat ik zelf verder wil én omdat ik het advies heb gegeven de ICT volledig te outsourcen. Als dat definitief word, heb ik in principe na de migratie geen werk meer.) :) Ik heb op dat moment grofweg 7,5 jaar bij mijn huidige werkgever gewerkt en daarvoor bijna 2 jaar bij een "stiefzusje". Kortom, een ruwe 9 jaar bij 2 dochters van onze moedermaatschappij. Of daar nog een vervolg op komt? Geen idee. Dat is een van de dingen die ik nu aan het onderzoeken ben. Dus wie weet. :) (Dat zou ik dus niet doen als ik niet én nu heel blij ben in en met mijn werk én geen warme gevoelens koester voor een vervolgstap binnen onze moedermaatschappij of een andere dochteronderneming.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:59:
Zelf maak ik me altijd meer zorgen om technische intakes. Juist daar kan het zijn dat ik minder goed uit de verf kom. Ik heb niet alle kennis paraat en het wil wel eens gebeuren dat ik niet op bepaalde termen kan komen. Zaag je me door over wat piefje X van palletje Y doet of welke hendel ik precies moet overhalen om lamp A te bedienen, kan het zomaar zijn dat ik in paniek raak en het klaar is met de antwoorden. Schiet ik in examen-stress-modus is het gedaan. Dan ben ik oprecht blij als ik je nog kan vertellen hoe ik heet, waar ik woon en waar ik geboren ben. (Ik heb ongelooflijk last van examenvrees, dus zodra iets gaat aanvoelen als examen, is het gebeurt.)
Ik heb vooral slechte ervaring met mensen die technische vragen gaan stellen. Als schoolverlater paar keer dat soort spervuren gehad, allemaal bij dezelfde soort bedrijven...

"Ik heb daar en daar mijn afstuderen gedaan, ongeveer x en y gedaan, maar daar mag ik niet over uitweiden i.v.m. geheimhoudingsclausule." "Maar wat heb je dan precies gemaakt?" "Ik heb aan x en y gewerkt en daar is mij verder verboden over te praten." "Maar wat heb je gemaakt?" Zucht... :F :F

"Je stage A en B, wat heb je daar gedaan." "Zus en zo ongeveer. En ook nog dit 1x. Maarja, is alweer 3 jaar terug." "Oh, met welke typen heb je toen gewerkt?" "Weet ik niet meer, hij was blauw, heb het 1x in mijn handen gehad." "Hoeze weet je dat nier meer." |:( |:( Het is fucking 3 jaar terug eikel, het was een stage en ik heb het 1x gebruikt.

Toevallig beide bij hetzelfde bedrijf. Maar het allergekste maakten ze het toen ze een cijferlijst gingen vragen... "Hoezo staat er bij meet en regeltechniek een 3?" "Dat is het aantal studiepunten." "Dus je hebt onvoldoende?" "Nee, ik heb het gehaald. Ik heb er 3 punten mee gehaald." "Dat is toch onvoldoende?" :F
Even verder: "Waarom heb je hier een 55 en daar een 80?" "Omdat die 80 een project was van 7 studiepunten en die 55 een bijvak dat niet belangrijk was ten tijde van en maar 1 EC waard was." "Dus een 6jesmentaliteit?" |:( |:(

En tot slot: Ik had vooraf aangegeven dat ik mijn diploma nog niet in bezit had, want de uitreiking zou pas later zijn. "Heb je ook je diploma bij je?" "Nee, dat is nog niet uitgereikt." "Dus je bent nog niet klaar." "Jawel, maar de diploma uitreiking moet nog komen." "Dan ben je toch niet klaar?"

Nuttige ervaring, maar ik hoef denk ik niet te vertellen dat ik niet rouwig was om het feit dat ze mij geen 3e uitnodiging gaven. :X Heb de recruiter ook aangesproken op de vragen, zeker rondom diploma e.d. Dat was namelijk bekend, ik had net enkele weken daarvoor mijn verdediging gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pizza_Boom schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:42:
[...]
Ik heb vooral slechte ervaring met mensen die technische vragen gaan stellen. Als schoolverlater paar keer dat soort spervuren gehad, allemaal bij dezelfde soort bedrijven...
Jup.

Ik heb zelf tijdens de sollicitatierondes ook heel bewust zeer beperkt technische vragen gesteld. Wel heb ik gevraagd naar conceptuele kennis en erg op ethiek gezeten. "Wat zou je doen als een manager eist een privé mailbox van een gebruiker in te zien." Dat soort vragen. Andere vraag was (na enige introductie over de ICT omgeving), hoe zij verwachtten dat een backup oplossing er bij ons uit zou kunnen zien.

Het boeit me niet zo heel erg veel of iemand allerlei nitty gritty details weet, het boeit me of iemand in de organisatie past, conceptuele kennis heeft en in staat is zichzelf nieuwe kennis eigen te maken.
"Ik heb daar en daar mijn afstuderen gedaan, ongeveer x en y gedaan, maar daar mag ik niet over uitweiden i.v.m. geheimhoudingsclausule." "Maar wat heb je dan precies gemaakt?" "Ik heb aan x en y gewerkt en daar is mij verder verboden over te praten." "Maar wat heb je gemaakt?" Zucht... :F :F

"Je stage A en B, wat heb je daar gedaan." "Zus en zo ongeveer. En ook nog dit 1x. Maarja, is alweer 3 jaar terug." "Oh, met welke typen heb je toen gewerkt?" "Weet ik niet meer, hij was blauw, heb het 1x in mijn handen gehad." "Hoeze weet je dat nier meer." |:( |:( Het is fucking 3 jaar terug eikel, het was een stage en ik heb het 1x gebruikt.
*autsj*

Zouden ze mij ook niet moeten vragen. "Welke versie van X, Y of Z heb je gebruikt?" "Ehm, geen idee. Een van de meest recente." (Alsof ik uberhaupt kijk naar het versienummer van een applicatie.)

Van onze NetApp weet ik dat we op cDOT zitten, welke versie, geen flauw idee. Voor mijn werk ook niet relevant.

Same met dingen die ik 6 jaar geleden heb gedaan. Ik weet niet alle kleine projecten meer en ook niet alle overwegingen. Ik heb niet alle businesscases meer in mijn hoofd zitten natuurlijk. Mogen ze naar vragen maar het antwoord gaat wel zijn dat ik dat niet meer weet.
Toevallig beide bij hetzelfde bedrijf. Maar het allergekste maakten ze het toen ze een cijferlijst gingen vragen... "Hoezo staat er bij meet en regeltechniek een 3?" "Dat is het aantal studiepunten." "Dus je hebt onvoldoende?" "Nee, ik heb het gehaald. Ik heb er 3 punten mee gehaald." "Dat is toch onvoldoende?" :F
Even verder: "Waarom heb je hier een 55 en daar een 80?" "Omdat die 80 een project was van 7 studiepunten en die 55 een bijvak dat niet belangrijk was ten tijde van en maar 1 EC waard was." "Dus een 6jesmentaliteit?" |:( |:(

En tot slot: Ik had vooraf aangegeven dat ik mijn diploma nog niet in bezit had, want de uitreiking zou pas later zijn. "Heb je ook je diploma bij je?" "Nee, dat is nog niet uitgereikt." "Dus je bent nog niet klaar." "Jawel, maar de diploma uitreiking moet nog komen." "Dan ben je toch niet klaar?"

Nuttige ervaring, maar ik hoef denk ik niet te vertellen dat ik niet rouwig was om het feit dat ze mij geen 3e uitnodiging gaven. :X Heb de recruiter ook aangesproken op de vragen, zeker rondom diploma e.d. Dat was namelijk bekend, ik had net enkele weken daarvoor mijn verdediging gedaan.
Oh my. Bij zo'n ervaring zou ik me serieus afvragen of ik niet zelf zou bedanken voor de eer en een eventueel 3e gesprek niet zou afwachten.

Ik weet ook van een bedrijf dat vooral bezig was mijn CV tot de grond toe af te fikken. Ze hebben me geen aanbieding gedaan, ik weet niet of ik een eventuele aanbieding had aangenomen. Had denk ik afgehangen van hoe wanhopig ik op dat moment was. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Als afrondende student ben ik ook aan het kijken hoe ik wil gaan onderhandelen voor mijn eerste baan, en aan het kijken wat voor aanbiedingen ik kan gaan verwachten.
Wat ik als soort van basis referentie gebruik is wat het onderzoek van Elsevier zegt dat mensen die van de zeflde opleiding afgestudeerd zijn verdienen. Daar komt dan voor mijn opleiding (WO Informatiekunde) gemiddeld €2980 en gemiddeld een 38 urig contract uit, ofwel ~€3136 obv 40 uur.

Als ik echter kijk wat de bedrijven bieden die zich al uitgebreid proberen je na je opleiding op te vissen zie ik er geen die al op zulke bedragen komen, en van de medestudenten die ik ken en al werken zitten de meesten hier ook een stuk onder.

Als je leest hoe ze in het onderzoek tot die cijfers gekomen zijn stellen ze dat het salaris gepeild wordt in september in het jaar nadat er afgestudeerd is, dus met de gemiddeld 3 maanden tot een baan heb je al 9 maanden kans gehad te groeien, kan dat dat verschil verklaren?

Verder zijn de cijfers gebaseerd op het totale belastbaar inkomen zoals de belastingdienst dit ziet.
Dat betekent dus dat secundaire voorwaarden zoals een leasebudget en/of bijtelling er ook in verrekend zitten? Zijn er meer voorwaarden die daarin naast het salaris komen?

Dus tl;dr:
1. Vinden jullie de statistieken van Elsevier een goed/logisch startpunt om je salarisverwachting op te baseren?
2. Ik zie een verschil tussen wat er geboden wordt en wat Elsevier zegt dat er betaald wordt, begrijp ik dit goed?

Het Elsevier onderzoek: http://www.seo.nl/uploads...Studie___Werk_2018_01.pdf
De bijlage met salaristabellen voor WO: http://www.seo.nl/fileadm...rk_2018_-_tabellen_WO.pdf
De bijlage met salaristabellen voor HBO: http://www.seo.nl/fileadm...k_2018_-_tabellen_HBO.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 20:12
Flamesz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:59:
Als afrondende student ben ik ook aan het kijken hoe ik wil gaan onderhandelen voor mijn eerste baan, en aan het kijken wat voor aanbiedingen ik kan gaan verwachten.
Wat ik als soort van basis referentie gebruik is wat het onderzoek van Elsevier zegt dat mensen die van de zeflde opleiding afgestudeerd zijn verdienen. Daar komt dan voor mijn opleiding (WO Informatiekunde) gemiddeld €2980 en gemiddeld een 38 urig contract uit, ofwel ~€3136 obv 40 uur.

Als ik echter kijk wat de bedrijven bieden die zich al uitgebreid proberen je na je opleiding op te vissen zie ik er geen die al op zulke bedragen komen, en van de medestudenten die ik ken en al werken zitten de meesten hier ook een stuk onder.

Als je leest hoe ze in het onderzoek tot die cijfers gekomen zijn stellen ze dat het salaris gepeild wordt in september in het jaar nadat er afgestudeerd is, dus met de gemiddeld 3 maanden tot een baan heb je al 9 maanden kans gehad te groeien, kan dat dat verschil verklaren?

Verder zijn de cijfers gebaseerd op het totale belastbaar inkomen zoals de belastingdienst dit ziet.
Dat betekent dus dat secundaire voorwaarden zoals een leasebudget en/of bijtelling er ook in verrekend zitten? Zijn er meer voorwaarden die daarin naast het salaris komen?

Dus tl;dr:
1. Vinden jullie de statistieken van Elsevier een goed/logisch startpunt om je salarisverwachting op te baseren?
2. Ik zie een verschil tussen wat er geboden wordt en wat Elsevier zegt dat er betaald wordt, begrijp ik dit goed?

Het Elsevier onderzoek: http://www.seo.nl/uploads...Studie___Werk_2018_01.pdf
De bijlage met salaristabellen voor WO: http://www.seo.nl/fileadm...rk_2018_-_tabellen_WO.pdf
De bijlage met salaristabellen voor HBO: http://www.seo.nl/fileadm...k_2018_-_tabellen_HBO.pdf
Ik zou dat als punt in m'n achterhoofd houden maar het is natuurlijk geen wettelijke regel. Als starter is het goed om snel in de arbeidsmarkt in te stromen, zeker nu deze echt fantastisch draait. De beste manier is bij veel werkgevers in verschillende regio's jezelf 'in the picture' te spelen en aanbiedingen krijgen. Dan kun je pas echt vergelijken en weet je pas echt waar je aan toe bent. Pro tip: als je start in hartje A'dam/Utrecht/Rotterdam en meteen meer gaat verdienen heb je daar je hele werkzame leven profijt van.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dus tl;dr:
Rapport van SEO is methodologisch valide en betrouwbaar. Is voor zover ik weet gebaseerd op reponses op de Nationale Alumni Enqute (eerder: WO monitor).
Er zijn meerdere bedrijven die ruim boven dit bedrag in het tweede linkedin bericht bieden puur om interesse te wekken (o.a. exclusieve traineeships van de grote banken, bulk traineeship ligt ongeveer op het genoemde bedrag). Hoger is ook mogelijk (specialistische finance, strategy consultancy, of een bedrijf dat je graag wil hebben).
offtopic:
Bovenkant markt, ex bonus, in Nederland, met meetellen leasebudget als package ligt voor zover ik weet op +- 70K

Houdt er rekening mee dat dit gemiddelden zijn: Je moet uitschieters aan beide kanten hebben om daar op uit te komen. Houdt er ook rekening mee dat de samples relatief klein zijn; ik zou uitgaan van een respons van 5-25% maar ik zie geen betrouwbaarheidsintervallen.

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 12-07-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
ANdrode schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:13:

Er zijn meerdere bedrijven die ruim boven dit bedrag in het tweede linkedin bericht bieden puur om interesse te wekken (o.a. exclusieve traineeships van de grote banken, bulk traineeship ligt ongeveer op het genoemde bedrag). Hoger is ook mogelijk (specialistische finance, strategy consultancy, of een bedrijf dat je graag wil hebben).
Dat klinken meer als banen in finance en management, kan zijn dat het daar makkelijker te vinden is, maar dat is geen informatiekunde.
Houdt er rekening mee dat dit gemiddelden zijn: Je moet uitschieters aan beide kanten hebben om daar op uit te komen. Houdt er ook rekening mee dat de samples relatief klein zijn; ik zou uitgaan van een respons van 5-25% maar ik zie geen betrouwbaarheidsintervallen.
Sample is relatief hoog, ze doen niet meer aan enquete maar trekken de data rechtstreeks bij het CBS/Belastingdienst/Duo vandaan. Iedereen die tussen 2004 en 2016 is afgestudeerd is er in meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Flamesz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:38:
[...]
Dat klinken meer als banen in finance en management, kan zijn dat het daar makkelijker te vinden is, maar dat is geen informatiekunde.
Gaat daadwerkelijk om technische informatica en bedrijfskundige informatica met IT inhoudelijke technische rollen (behalve strategy consultancy).
edit:
Let wel op: dit genoemde bedrag is echt het hoogste startsalaris dat je tegenkomt. Trajecten bij die banken en semi-financials liggen ruim boven het gemiddelde mar lager. En je hoort ook 2300 zonder lease auto, wat het gemiddelde goed omlaag trekt.

Karakter van informatiekunde varieert erg per universiteit, voor de softere varianten kan ik mij voorstellen dat deze bedragen niet mogelijk zijn buiten strategy consultancy.
Sample is relatief hoog, ze doen niet meer aan enquete maar trekken de data rechtstreeks bij het CBS/Belastingdienst/Duo vandaan. Iedereen die tussen 2004 en 2016 is afgestudeerd is er in meegenomen.
Las het nu ook, ze gebruiken nu registratiedata. Dat is wel de manier om het te doen maar was in combinatie met DUO eerder een pijnpunt.

Een detail dat ik zag: "Gemiddeld worden de salarisgegevens geobserveerd ongeveer 15 maanden na afstuderen.". Daar zit dus gemiddeld de relatief hoge salarisgroei na het eerste jaar in.

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 12-07-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Voor mijzelf sprekend:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 07:21
Naar mijn ervaring is de spreiding onder WO startsalarissen erg hoog. Zelf bestaat mijn (hechte en dus betrouwbare) sociale kring vooral uit mannen die een TU opleiding in de netto tijd hebben afgerond. Veel hiervan (waaronder ik) vullen bij deze enquêtes 3600 (+goed secundair) in. Dat neemt niet weg dat ik ook voldoende mensen ken die aangeven als een HBO'er betaalt te worden; de voorbeelden hiervan zijn op GoT ook goed vertegenwoordigd. Ook zijn er nog de PhD'ers die bijzonder slecht betaald worden.

Over het algemeen geldt wel dat de 3600 banen niet door een recruiter op je bord gegooid worden. Deze staan doorgaans enkel op de bedrijfssite of worden via een stage bemachtigd.

Natuurlijk is de spreiding ook in WO alumni erg groot. Er zijn voldoende studenten die de studie met gemak in de netto tijd halen, en er zijn er voldoende die na 7 jaar met een lijst vol zesjes aankomen. Of om het op een op GoT onpopulaire manier te zeggen: de IQ spreiding blijft ongeveer 105-150. Dat zijn nogal andere werknemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:02:
[...]
Vraag me ook af of ze snel door de snelle sollicitant heen prikken. Te snel te goede antwoorden geven vind ik geen pré. Ik heb toen ik aan de andere kant van de tafel zat, juist gelet op een stukje onzekerheid. Zijn het gemaakte sociaal wenselijke antwoorden, of moet iemand werkelijk nadenken en geeft iemand al dan niet tussen de regels door, een eerlijk maar niet noodzakelijkerwijs sociaal wenselijk antwoord.
Ik vind dit redelijk te kort door de bocht. Als je het vermoeden hebt dat iemand een sociaal wenselijk antwoord geeft, dan moet je dat toetsen door je vragen pittiger te maken. Ik ben zelf een persoon die extreem snel denkt. Oftewel, 75% van de vragen weet ik vraag wel direct een goed antwoord op te formuleren, 20% van de vragen heb ik geen antwoord op en dat laat ik dan ook direct weten en 5% van de vragen zijn dusdanig verfrissend dat ik er even over na moet denken.

Bijvoorbeeld mijn laatste sollicitatiegesprekken:
- "Je hebt kennis van data-vault modelling, wat is het voornaamste verschil met data-warehousing?"
Daar heb ik direct antwoord op, omdat me die vraag vaker is gesteld en omdat ik er bij het aanleren van data-vault ook zelf uitgebreid over na heb gedacht. Vraagsteller vond mijn antwoord te snel en te makkelijk (hij zal dit wel van wikipedia hebben), dus vroeg door. Blijkbaar was er tijd om er langer op door te gaan, dus kon ik ook rustiger een uitgebreider antwoord formuleren.

- "Hoe kijk jij aan tegen Agile?"
Die vraag ook vaak zat gehad, dus direct een (kort) antwoord klaar. Ook daarvan wilde men meer onderbouwing, dus die kreeg men ook.

- "Welke leerpunten zie je nog voor jezelf?"
In mijn brief al aan bod gekomen en standaard vraag bij elke sollicitatie, dus ja, al snel een antwoord klaar.

Als je een goede brief hebt geschreven, dan weet je vaak ook wel welke delen van je brief vragen oproepen. Je kan je daar dan goed op voorbereiden. Ook kan je je enigszins voorbereiden op de type vragen: "Hoeveel sinaasappels denk je dat er in deze ruimte passen", zodat deze vragen je ook niet meer uit het veld slaan.

Op die momenten kan je wel voor de bühne rustig gaan nadenken, maar als ik het antwoord heb, dan heb ik het antwoord. Als men mijn snelle denken als vervelende eigenschap ziet, dan ben ik wellicht niet de juiste persoon voor je team.

En meestal is er in een sollicitatiegesprek geen tijd om uitgebreid op alle vragen in te gaan. Dus zeg ik ook soms wel eens dat het korte antwoord X is, en als de tijd het toelaat ik ook best het uitgebreidere antwoord Y wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:38:
[...]
Ik vind dit redelijk te kort door de bocht. Als je het vermoeden hebt dat iemand een sociaal wenselijk antwoord geeft, dan moet je dat toetsen door je vragen pittiger te maken. Ik ben zelf een persoon die extreem snel denkt. Oftewel, 75% van de vragen weet ik vraag wel direct een goed antwoord op te formuleren, 20% van de vragen heb ik geen antwoord op en dat laat ik dan ook direct weten en 5% van de vragen zijn dusdanig verfrissend dat ik er even over na moet denken.
Dat snelle denken is me niet vreemd gelukkig. Ik begrijp wat je bedoelt.

Misschien was ik inderdaad wat kort door de bocht. Op veel vragen zijn meerdere antwoorden op mogelijk die ook nog eens situatie-afhankelijk zijn. Iemand die super snel met een ingestudeerd en eenvoudig antwoord geeft, kan ik niets mee. Iemand die snel een complex antwoord geeft, dat kan onderbouwen, maar ook begrijpt dat er vaak meerdere antwoorden mogelijk zijn, die heeft juist een streep voor.

Fin, de snelle denkers haal je er denk ik ook snel genoeg tussenuit en dan wéét je dat je vaak super snel, goed onderbouwde, antwoorden krijgt.

Dus idd, point taken.
Bijvoorbeeld mijn laatste sollicitatiegesprekken:
- "Je hebt kennis van data-vault modelling, wat is het voornaamste verschil met data-warehousing?"
Daar heb ik direct antwoord op, omdat me die vraag vaker is gesteld en omdat ik er bij het aanleren van data-vault ook zelf uitgebreid over na heb gedacht. Vraagsteller vond mijn antwoord te snel en te makkelijk (hij zal dit wel van wikipedia hebben), dus vroeg door. Blijkbaar was er tijd om er langer op door te gaan, dus kon ik ook rustiger een uitgebreider antwoord formuleren.

- "Hoe kijk jij aan tegen Agile?"
Die vraag ook vaak zat gehad, dus direct een (kort) antwoord klaar. Ook daarvan wilde men meer onderbouwing, dus die kreeg men ook.

- "Welke leerpunten zie je nog voor jezelf?"
In mijn brief al aan bod gekomen en standaard vraag bij elke sollicitatie, dus ja, al snel een antwoord klaar.

Als je een goede brief hebt geschreven, dan weet je vaak ook wel welke delen van je brief vragen oproepen. Je kan je daar dan goed op voorbereiden. Ook kan je je enigszins voorbereiden op de type vragen: "Hoeveel sinaasappels denk je dat er in deze ruimte passen", zodat deze vragen je ook niet meer uit het veld slaan.

Op die momenten kan je wel voor de bühne rustig gaan nadenken, maar als ik het antwoord heb, dan heb ik het antwoord. Als men mijn snelle denken als vervelende eigenschap ziet, dan ben ik wellicht niet de juiste persoon voor je team.
Helemaal mee eens.

Moet zeggen dat in mijn laatste serieuze sollicitatiegesprek (eind vorig jaar), het merkbaar voor de commissie ook even wennen was dat mijn antwoorden snel waren maar wel goed en goed onderbouwd. Ze maakten er wel een voor mij op dat moment minder prettige opmerking over.

Het is hem niet geworden, omdat ik én de baan niet zag zitten en geen goed gevoel had bij de organisatie. Dat lag mede aan de toon van het gesprek. Ik heb dus bedankt zonder hun oordeel af te wachten. (Ik wist dat ik een redelijk zinvolle kans maakte, hun 2e kandidaat was een trainee. Goedkoper, maar met minder bagage.)
En meestal is er in een sollicitatiegesprek geen tijd om uitgebreid op alle vragen in te gaan. Dus zeg ik ook soms wel eens dat het korte antwoord X is, en als de tijd het toelaat ik ook best het uitgebreidere antwoord Y wil geven.
Da's een goede die ik sowieso ga onthouden. Ik zit vaker met dat dillemma. Dat ik weet dat een goed antwoord wat tijd nodig heeft die er niet is, dus dat ik dan noodgedwongen een verkorte versie moet geven, die dan minder goed onderbouwd lijkt. (Omdat je logischerwijs de nodige granulariteit kwijt bent als je het antwoord sterk comprimeert.)

Het is wel een die de laatste tijd ik vaker in mijn werk gebruik. Niet zelden vinden ze het antwoord dan weer té kort.

"Wil je de uitgebreide versie of de korte versie."
"De korte versie."
"Ok. Het antwoord is X."
"En waar is je onderbouwing en nuance?"
"Ehm, je wilde de korte versie. Voor de lange versie heb ik minimaal 15 minuten nodig."

Andere favoriet is dat ik zeg "Ok. Ik ga nu even een hele boel stappen overslaan. Weet dat de tussenstappen genomen zijn óf achteraf prima terug te redeneren zijn. Ik ga je d'r enkel nu niet mee vermoeien want dan zitten we hier over een uur nog."

Misschien dat ik dat ook maar tijdens sollicitatiegesprekken moet gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen willemse
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-08-2023
Spam

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 19-12-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Kick

Afgelopen vrijdag heb ik een voorstel (met startbod) ontvangen voor een nieuwe Projectmanagement-baan. :)

Een prima eerste voorstel. Ze willen mij graag hebben (via via begrepen) en heb daarin een sterke onderhandelingspositie. Ik denk dat er nog wat meer mogelijk is - in ieder geval iets omhoog. Nee heb je, ja kan je krijgen. Er zijn zover ik weet geen andere kandidaten.

Goed om te weten: de geboden secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed, opleidingsmogelijkheden, auto etc. Daar kan en wil ik weinig in onderhandelen. Het zit met name nog in het primaire salarisdeel waar ik nog iets omhoog wil.

Ze bieden €3900 euro bruto p/m voor de job, waarbij ik de wens heb voor +/- €4250 per maand.
De schaal varieert van €3100 tot €4800.

Hoe pak ik dit handig aan? Moet ik een concreet tegenvoorstel doen, beschrijven wat het verschil is met mijun indicatie, of gewoon open aangeven dat het nu te laag is en bal bij hun leggen?

Tot nu toe geen enkele eis of wens genoemd - dit is echt het startbod en eerste aanbieding.

Communicatie gaat per mail.

[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 23-02-2021 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
Als je zelf nog geen indicatie hebt afgegeven gewoon eerlijk aangeven dat je het te weinig vind en dat je de functie meer waard vind vanwege reden x of door jouw ervaring y.

Zeggen dat je 4400 euro per maand jouw indicatie is er je dat meer passend vind. Als je geluk hebt accepteren ze in de meeste gevallen komen ze terug met iets rond de 4200 wat je eigenlijk wil. Iedereen blij.

Uit mijn ervaring blijkt dat gewoon netjes communiceren maar wel duidelijk zijn het belangrijkste is. Zij willen jouw hebben dus jij wil voor jouw tijd en inzet gewoon minimaal vergoeding X. Mochten ze echt niet willen bewegen moet je dan wel de mogelijkheid hebben om echt nee te zeggen anders dan heb je zelf toekomstige verhogingen ook door je neus geboord want dan weten ze dat je uiteindelijk wel met minder akkoord gaat.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MaStar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:11:
Kick

Afgelopen vrijdag heb ik een voorstel (met startbod) ontvangen voor een nieuwe Projectmanagement-baan. :)

Een prima eerste voorstel. Ze willen mij graag hebben (via via begrepen) en heb daarin een sterke onderhandelingspositie. Ik denk dat er nog wat meer mogelijk is - in ieder geval iets omhoog. Nee heb je, ja kan je krijgen. Er zijn zover ik weet geen andere kandidaten.

Goed om te weten: de geboden secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed, opleidingsmogelijkheden, auto etc. Daar kan en wil ik weinig in onderhandelen. Het zit met name nog in het primaire salarisdeel waar ik nog iets omhoog wil.

Ze bieden €3900 euro bruto p/m voor de job, waarbij ik de wens heb voor +/- €4250 per maand.
De schaal varieert van €3100 tot €4800.

Hoe pak ik dit handig aan? Moet ik een concreet tegenvoorstel doen, beschrijven wat het verschil is met mijun indicatie, of gewoon open aangeven dat het nu te laag is en bal bij hun leggen?

Tot nu toe geen enkele eis of wens genoemd - dit is echt het startbod en eerste aanbieding.

Communicatie gaat per mail.
Tja wat is je daadwerkelijke marktwaarde, wetende dat dit de schaal blijkbaar is, val je qua ervaring meer aan het begin of meer aan het eind (dit staat imho een beetje los van wat je kan vragen maar op het moment dat je vrij senior bent kan het een argument zijn).
Gewoon tegen bod doen, dat je meer verwachte xyz met hoogstens één kort argument waarom je het waard bent. Onderhandelen is niet noodzakelijk op basis van argumenten.

Zou niet te laag inzetten, is de schaal jouw officieel mede gedeeld? Zo niet, zou ik je er niet door laten tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
GoldenSample schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 01:55:
[...]

Tja wat is je daadwerkelijke marktwaarde, wetende dat dit de schaal blijkbaar is, val je qua ervaring meer aan het begin of meer aan het eind (dit staat imho een beetje los van wat je kan vragen maar op het moment dat je vrij senior bent kan het een argument zijn).
Gewoon tegen bod doen, dat je meer verwachte xyz met hoogstens één kort argument waarom je het waard bent. Onderhandelen is niet noodzakelijk op basis van argumenten.

Zou niet te laag inzetten, is de schaal jouw officieel mede gedeeld? Zo niet, zou ik je er niet door laten tegenhouden.
Schaal is officieel medegedeeld ja. Staat ook in de CAO. Verder weet ik dat ze echt iemand zoeken en dat er weinig tot geen andere kandidaten waren.

Concreet tegenbod doen? En dat mailen of telefonisch doorspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Altijd bellen vind ik, jij kunt jezelf voorbereiden en zij niet en dus de overhand, je komt zekerder over, het is persoonlijker en directer.

Zoals ik het lees zetten ze in op 50% van de salarisschaal.

Lastig om te antwoorden hoe je zou moeten reageren. Ligt aan wie je voor je hebt. Is het een HR persoon dan kun je zeggen dat je vind dat je 4400 waard ben (ze gaan waarschijnlijk toch weer net daaronder zitten) en misschien wat globale redenering waarom (e.g. je hebt eerdere biedingen gehad, je hebt extra skills die je goed kunt verkopen, je komt binnen om bepaalde vernieuwing te brengen die ze nog niet hebben.). Als het een hoofd van iets is met inhoudelijke kennis zul je met dat tweede concreter moeten zijn en je voor moeten bereiden op kritische vragen (sowieso goed om dat te doen).

Zelf zou ik graag willen dat je argumenten hebt waarom je meer eist dan we bieden, maar heel cru gezegd sommige mensen zijn niet capabel om die discussie aan te gaan, schrikken eerder en zetten dan de hakken in het zand. Dus vooral aanvoelen wat voor persoon het is vind ik. Mede door het peter principle heb je bij veel organisaties niet altijd een persoon tegenover je van een niveau dat je zou verwachten, althans dat ervaar ik en dus probeer ik een beetje een 'chameleon' te zijn in die gesprekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Furion2000 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:09:
Altijd bellen vind ik, jij kunt jezelf voorbereiden en zij niet en dus de overhand, je komt zekerder over, het is persoonlijker en directer.

Zoals ik het lees zetten ze in op 50% van de salarisschaal.

Lastig om te antwoorden hoe je zou moeten reageren. Ligt aan wie je voor je hebt. Is het een HR persoon dan kun je zeggen dat je vind dat je 4400 waard ben (ze gaan waarschijnlijk toch weer net daaronder zitten) en misschien wat globale redenering waarom (e.g. je hebt eerdere biedingen gehad, je hebt extra skills die je goed kunt verkopen, je komt binnen om bepaalde vernieuwing te brengen die ze nog niet hebben.). Als het een hoofd van iets is met inhoudelijke kennis zul je met dat tweede concreter moeten zijn en je voor moeten bereiden op kritische vragen (sowieso goed om dat te doen).

Zelf zou ik graag willen dat je argumenten hebt waarom je meer eist dan we bieden, maar heel cru gezegd sommige mensen zijn niet capabel om die discussie aan te gaan, schrikken eerder en zetten dan de hakken in het zand. Dus vooral aanvoelen wat voor persoon het is vind ik. Mede door het peter principle heb je bij veel organisaties niet altijd een persoon tegenover je van een niveau dat je zou verwachten, althans dat ervaar ik en dus probeer ik een beetje een 'chameleon' te zijn in die gesprekken ;)
Bellen is een goede tip - dat is dus beter dan per mail? Check.

Verder deal ik met de recruiter van dit bedrijf die dit bod heeft gedaan. Helpt het gewoon aan te geven dat ik het verschil tussen het bod en mijn eigen indicatie nu te groot is? Dit komt omdat ik vind dat de rol meer waard is dan ik nu verdien - en ook meer verantwoordelijkheden heeft.

Is het verstandig direct een tegenvoorstel te doen? Bijvoorbeeld"Hierbij wil ik een tegenvoorstel doen van 4400 om dit te matchen". En dan stilte? :o

Of hoe zou jij zoiets communiceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik zou gaan voor bellen en daarna per email bevestigen... Deed ik een paar jaar terug ook niet, maar wat slechte ervaringen in mijn beroepsveld maken dat ik dat wel poog te doen.

De enige keren dat ik hiermee te maken had heb ik het erop laten klappen, maar dat was omdat men onder mijn indicatie was gaan zitten (voor 50 euro bruto verhoging en 8 vrije dagen minder ga ik niet overstappen). die heb ik toen vrij hard ingezet, maar dat lijkt mij in jouw positie niet de juiste tactiek.

[ Voor 47% gewijzigd door Pizza_Boom op 24-02-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
MaStar schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Verder deal ik met de recruiter van dit bedrijf die dit bod heeft gedaan. Helpt het gewoon aan te geven dat ik het verschil tussen het bod en mijn eigen indicatie nu te groot is? Dit komt omdat ik vind dat de rol meer waard is dan ik nu verdien - en ook meer verantwoordelijkheden heeft.

Is het verstandig direct een tegenvoorstel te doen? Bijvoorbeeld"Hierbij wil ik een tegenvoorstel doen van 4400 om dit te matchen". En dan stilte? :o

Ik zou niet direct reageren op het voorstel (te weinig/ een te groot verschil), maar zeggen wat jij jezelf waard vind in deze rol met gepaste uitleg. Klein nuance verschil maar dan blijf je focussen op wat er WEL is in plaats van wat er NIET is in a sense. Dan blijf jij het onderwerp en niet de deal an sich, je houdt het vager waardoor er ook meer bewegingsruimte ontstaat.

Deze uitleg kan een hit or miss zijn haha, daar ben ik soms niet zo goed in, dus ik hoop dat je het punt begrijpt. Ik vind het psychologische spelletje interessant en bepalen van een goede sfeer in de kamer/gesprek effectief. Dit zijn precies de gesprekken waarin je dit goed kunt voorbereiden.

Waarom vind je het meer waard is dan een vraag die je kan krijgen of direct zelf eraan toevoegt. Ik zou dit voorbereiden en zelf de antwoorden op antwoorden die ze kunnen verzinnen om dat weer de grond in te boren. Antwoorden kun je denken aan e.g. je ervaring die aansluit, je onderzoek hebt gedaan naar je waarde, je mentaliteit/inzet voor elke organisatie een grote meerwaarde is gebleken. Beetje zoals Bill gates een gesprek in gaat over een onderwerp, die heeft dan 90% van de boeken gelezen die beschikbaar zijn en dus vaak meer theoretische wetenschap dan de daadwerkelijke wetenschapper haha.

Vind die email van @Pizza_Boom ook wel slim opgemerkt, die schrijf ik ook even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 13:20
MaStar schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Bellen is een goede tip - dat is dus beter dan per mail? Check.

Ik heb voor mijn eigen baan keihard onderhandeld, dusdanig dat als ik terugkijk dat ik echt trots ben op mezelf. Normaal doe ik dat nooit. N=1 en zo.

Mijn advies: sowieso telefonisch. Wat wel belangrijk is om te weten - weten zij al wat je nu verdient? Die informatie zou ik zo mogelijk namelijk nooit of niet snel overhandigen. Heel plat - dat is niet relevant. Jij bent een bedrag waard, en dat wil je hebben.

Ook is dit een zakelijke discussie, al is het soms lastig emotie er uit te houden. Dit moet altijd vriendelijk en professioneel blijven - je kunt het professioneel oneens zijn. Vanuit een PM positie verwacht ik dit ook van je, "professioneel boos" noem ik dat zelf.

Concreet zou ik dit ongeveer zo aangeven, na even korte begroeting e.d., en dan in je eigen woorden (hoeft niet zo formeel) - "Allereerst dank voor het aanbod, ik heb deze goed bestudeerd. Ik ben erg blij met voorwaarde X en Y, maar op vlak van het basis salaris wil ik graag een tegenbod doen. Ik vind namelijk dat ik met mijn ervaring x en toepasbaarheid bij jullie y wat meetbaar is via z zeker 4400 euro waard ben (zet hoger in dan waar je wilt eindigen, in de praktijk komt het vaak in het midden, tenzij 1 vd 2 echt hard wilt spelen, dan net eronder). Ik hoor graag wat jij daarvan vindt."

Dan goed luisteren naar de reactie, maar geef vooral aan dat je het even bij ze wilt laten liggen en een reactie geduldig afwacht - je hoeft niet aan de telefoon het bod terug. Je weet dat er ruimte is, want je zit in een schaal. Jij moet goed aangeven waarom je vindt hoger in die schaal te horen.
Als er echt niet wordt meegegeven, ga dan zoeken naar andere mogelijkheden, zoals alsnog een grotere stap na positieve beoordeling 6/12 maanden (5% ipv 2.5% of zo). Moet wel op papier.

Succes in ieder geval, het zou mij heel erg verbazen als je daar niet nog minimaal 100 euro meer uit weet te krijgen. Ze hebben je een bod gedaan, om nu nog af te zien zou hun ook niet goed uitkomen. Dit is een "wij willen met jou aan de slag" signaal. Uiteindelijk wordt het bedrijf er als het goed is alleen maar beter van, mocht je het ook jezelf moeten verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zebby schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Ik heb voor mijn eigen baan keihard onderhandeld, dusdanig dat als ik terugkijk dat ik echt trots ben op mezelf. Normaal doe ik dat nooit. N=1 en zo.

Mijn advies: sowieso telefonisch. Wat wel belangrijk is om te weten - weten zij al wat je nu verdient? Die informatie zou ik zo mogelijk namelijk nooit of niet snel overhandigen. Heel plat - dat is niet relevant. Jij bent een bedrag waard, en dat wil je hebben.
Thanks voor je adviezen....

Zij weten niet wat ik nu verdien en ook geen indicatie. Dit was een eerste voorstel.

Beter dus om jezelf waard te vinden, dan te zeggen dat het verschil tussen indicatie en hun bod te groot is? Is dat effectiever...

Morgen bel ik die vrouw (recruiter) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Furion2000 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Ik zou niet direct reageren op het voorstel (te weinig/ een te groot verschil), maar zeggen wat jij jezelf waard vind in deze rol met gepaste uitleg. Klein nuance verschil maar dan blijf je focussen op wat er WEL is in plaats van wat er NIET is in a sense. Dan blijf jij het onderwerp en niet de deal an sich, je houdt het vager waardoor er ook meer bewegingsruimte ontstaat.
Ik weet niet of dat het beste is, eerlijk gezegd. Je kan dan ook een discussie krijgen dat zij dat niet vinden - en dan kom je niet verder in de deal.

Als ik zeg: ik vind dat ik met mijn werkervaring dit verdien, dan kunnen zij zeggen - met die werkervaring zou je juist minder moeten verdienen i.p.v. meer (ter voorbeeld). Deze functie vraag 5 jaar ervaring als Projectmanager - dat heb ik nu niet. Wel weet ik dat ze me graag willen en ik dit ook goed kan.

Dus mijn indicatie hier - en wat ik wens - is groter dan ze me bieden. Dat is natuurlijk wat ik kan aangeven - los van mijn werkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tis ook een beetje een risico inschatting maken... weet zeker dat je niet overvraagd. Zij zullen dan meer boven op je gaan zitten... want je bent wat duurder...
En kijk eens wat het groeipotentieel? Alleen maar die schaal... ?
Hmm... zou ik zelf niet tevreden mee zijn. Welke stappen zou je moet maken om verder te komen/ Heb ze een loopbaanplan waar beiden partijen zich in kunnen vinden? Waar zien zij jou staan over x jaar? Best lastig hoor... maar als ze nu jou al zien zitten obv iets (wat?)... dan zou daar wat actiefs mee gedaan kunnen worden. Ga niet alleen maar voor het 1e hogere geld dus.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@MaStar Probeer voor jezelf ook te onderbouwen waarom jij vindt dat het eerste bod "te laag" is en waarom je meer zou moeten krijgen. Die onderbouwing hoef jij niet direct te delen met de recruiter van het bedrijf, maar dat laat je wel alvast zelf nadenken over de vraag. De kans bestaat namelijk dat ze wel die vraag stellen en dan is het goed als je er zelf al over hebt nagedacht.

Meestal is er wel ruimte tussen het eerste bod en het uiteindelijke bod. Alhoewel er ook bedrijven zijn, die daar wat strikter in zitten, om te voorkomen dat er een te grote scheefgroei ontstaat binnen een afdeling.

Houd ook twee andere zaken in je achterhoofd:
1: Als je hoger inzet, kunnen zij jou vriendelijk bedanken en de onderhandelingen stoppen omdat het gat toch te groot is. Je kan dan niet terugvallen op het eerdere gemaakte bod (gezichtsverlies van je zelf, moet je absoluut niet willen!).
2: Het zou kunnen dat je wél het gewenste salaris krijgt, maar de komende twee jaar (random gekozen periode) minder snel zal stijgen dan je (nieuwe) collega's. Dit om de balans op de afdeling weer te herstellen.
Ik kreeg bijvoorbeeld de vraag of ik liever nu 10% er bij wil hebben en dan 3 jaar niks, of ieder jaar 3-4% er bij. Mijn reactie: Geen van beide opties. Ik wil de combinatie, nu x% er bij en daarna jaarlijks weer naar prestatie / functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
MaStar schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Thanks voor je adviezen....

Zij weten niet wat ik nu verdien en ook geen indicatie. Dit was een eerste voorstel.

Beter dus om jezelf waard te vinden, dan te zeggen dat het verschil tussen indicatie en hun bod te groot is? Is dat effectiever...

Morgen bel ik die vrouw (recruiter) op.
Een eerste voorstel vanuit hun dan toch?
En ja, absoluut. Tenzij het verschil met je huidige salaris inderdaad te klein is of de gok wilt nemen met bluffen dat je er dan te weinig op vooruit gaat en toch echt Y wilt verdienen, maar dan geef je ook weer (hoe terecht dan ook) een signaal alsof alles om geld gaat. Met dit soort dingen kan zoiets toch een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:44
Bedenk ook dat vragen om een hoger bod indirect ook betekend dat ze gelijk meer van je verwachten.
Zolang je dat waar kan maken prima.

Mijn ervaring is dat als ze je vragen je makkelijk veel meer dan een startbod eruit kan slepen.
Nog niets eens zozeer vanwege wat je waard vind, maar eerder vanuit het oogpunt dat zij jouw moeten motiveren naar hun te komen.
Zeker een recruiter is het gewend.

Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan welke sector wat mogelijk.

Maar een simpele opmerking tijdens een gesprek dat je gewenste loon om over te stappen rond de 4400 ligt maar je eventueel wel wat water bij de wijn wil doen indien zij bv direct een vast contract aanbieden (of wat je dan ook verder graag wil) en wat daarin mogelijk is je tegemoet te komen opent die deur meestal al voldoende.

Ben op die manier al vaak genoeg flink omhoog gegaan. Vaak met stappen van 400-500 tot zelfs ruim 1000.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
MaStar schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Ik weet niet of dat het beste is, eerlijk gezegd. Je kan dan ook een discussie krijgen dat zij dat niet vinden - en dan kom je niet verder in de deal.

Als ik zeg: ik vind dat ik met mijn werkervaring dit verdien, dan kunnen zij zeggen - met die werkervaring zou je juist minder moeten verdienen i.p.v. meer (ter voorbeeld). Deze functie vraag 5 jaar ervaring als Projectmanager - dat heb ik nu niet. Wel weet ik dat ze me graag willen en ik dit ook goed kan.

Dus mijn indicatie hier - en wat ik wens - is groter dan ze me bieden. Dat is natuurlijk wat ik kan aangeven - los van mijn werkervaring.
Daar kan ik mee in komen, je wil voor je gevoel weg blijven van dat ze het nog meer onder de loep gaan nemen in dit gesprek. Je kunt dus dan inderdaad kiezen om die salarisonderhandelingen puur een getallen spelletje te laten zijn. Bereid je dus alleen wel voor op de vraag 'waarom', die kan sowieso gesteld worden.

Je hebt die ervaring niet zou ik gelijk omdraaien, jou ervaring die je interessant maakt heb je. Net alsof ze een super gast laten schieten met 2,5 jaar ervaring die gewoon een pracht verhaal op tafel legt en 2x zo energiek is dan die gast met 7 jaar ervaring. Ik zou het wel weten en niet laten klappen op 300 euro haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:47
Het ligt aan de sector waar je werkzaam ben. Ik ben werkzaam als medewerker inventaris/SAP bij een grote leverancier en met een eigen webshop.

Aanbod gehad, maar weet je niet precies waarom je meer zou moeten vragen? Wat voor argumenten zijn steekhoudend? Wat is niet handig om te zeggen. Waarom zou je überhaupt de onderhandeling in gaan en niet gewoon blind je aanbod accepteren? Waarom zou je je aanbod wél accepteren.

Aanbod gekregen waar ik nu werk maar we kunnen daarover niet onderhandelen. Iedereen verdiend hetzelfde bij ons. Ik heb het gewoon aangenomen omdat ik anders zonder werk zou zitten en na 3 jaar zit ik er nog steeds graag en heb ik het naar mijn zin. Waarom ik het bod wel zou hebben geaccepteerd? Omdat ik anders zonder werk zou zitten en afhankelijk moeten zijn van de gemeente.

Wat ik heb geleerd is gewoon accepteren en niet te veel klagen. Vroeger dacht ik hier juist anders over.

[ Voor 50% gewijzigd door Van der Berg op 25-02-2021 01:58 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Furion2000
Van der Berg schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:42:
Het ligt aan de sector waar je werkzaam ben. Ik ben werkzaam als medewerker inventaris/SAP bij een grote leverancier en met een eigen webshop.

Aanbod gehad, maar weet je niet precies waarom je meer zou moeten vragen? Wat voor argumenten zijn steekhoudend? Wat is niet handig om te zeggen. Waarom zou je überhaupt de onderhandeling in gaan en niet gewoon blind je aanbod accepteren? Waarom zou je je aanbod wél accepteren.

Aanbod gekregen waar ik nu werk maar we kunnen daarover niet onderhandelen. Iedereen verdiend hetzelfde bij ons. Ik heb het gewoon aangenomen omdat ik anders zonder werk zou zitten en na 3 jaar zit ik er nog steeds graag en heb ik het naar mijn zin. Waarom ik het bod wel zou hebben geaccepteerd? Omdat ik anders zonder werk zou zitten en afhankelijk moeten zijn van de gemeente.

Wat ik heb geleerd is gewoon accepteren en niet te veel klagen. Vroeger dacht ik hier juist anders over.
Je zegt dat je blij bent op de plek waar je zit en je wil dat zo behouden, dat is natuurlijk een compleet andere situatie. Velen die hier zitten willen vooruit en zijn ambitieus in het werk, jij wil vooral blijven waar je bent. Ik denk dat ik dat ook wel zo zou doen als ik nog een eigen venture heb naast het werk.

Denk alleen wel dat de vragen die je stelt heel anders beantwoord worden door iemand die ambitie heeft. Die doen meer dan verwacht en laten daarmee zien dat ze toe zijn aan de volgende functie/salarisschaal. Zij kunnen zo een lijstje opnoemen met dingen die ze extra gedaan hebben waardoor ze meer dan de standaard verhoging zouden moeten groeien. Als je dan niet genoeg terugkrijgt van het bedrijf, dan spreek je dat uit. Dit uitspreken betekent in bijna geen gevallen dat je direct op straat staat volgens mij. Als je jaarlijks te weinig krijgt moet je niet jaarlijks je onvrede uitspreken, maar een gesprek aan gaan over je verwachtingen op de lange termijn, want dan zit hier iets mis.

Naast dit vind ik je reactie zeker een goede reminder om je zegeningen te appreciëren en 2x na te denken over de risico's die we soms nemen. Instelling om niet afhankelijk te zijn van belastinggeld zou de NL samenleving al een enorme boost geven. Teveel die er niet zo over denken en binnen no-time met hun handje staan voor gratis geld.

Hoe bevalt het om een eigen zaak te hebben naast een baan voor de baas? Neem aan dat je niet 40u per week voor een baas werkt dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 25-02-2021 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 16:47
@Furion2000

Ik heb een min-max contract deze is minimaal 32 uur maximaal 40 en meer uren bij drukte

Ik kon niet onderhandelen qua salaris dit heeft met de sector te maken denk ik. Vroeger kon ik altijd onderhandelen over mijn salaris.

[ Voor 80% gewijzigd door Van der Berg op 27-02-2021 08:56 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Grote bump, maar ik zit een beetje met een dilemma.

Ik heb gister de eerste aanbieding arbeidsvoorwaarden gekregen bij een IT firma voor een functie als applicatie specialist. Dit na 3 goeie constructieve gesprekken waarbij we allen zeer enthousiast waren om met elkaar verder te gaan.

Na 10 jaar bij mijn huidige werkgever is dit echt een super kans voor mij. Alleen ben ik dus zo stom geweest om gister na die aanbieding gelijk m'n leidinggevende mede te delen dat ik hem aftaai per 1 december |:( Wist niet dat onderhandelen de norm is en dit aanbod vond ik verder prima.

Maandag a.s. word ik door de nieuwe firma gebeld om het erover te hebben en evt vragen te beantwoorden. Ze bieden 3200 bruto en nog wat standaard secundaire zaken. Maar ze nemen ook mijn studie''schuld'' over die ik bij mijn huidige werkgever heb uitstaan omdat ik voortijdig opstap. Dat gaat om iets van 2.5k.

Qua salaris ga ik er niets op vooruit, maar ook niet op achteruit. Dat zou gelijk blijven.. Nu lees ik en hoor ik ook van anderen dat je nooit gelijk ja moet zeggen. Altijd proberen meer te krijgen. Zie het in dit topic ook weer terugkomen.

Alleen door mijn stupide actie ben ik als de dood dat de onderhandelen nu afketsen als ik meer salaris zou vragen. En dan zou ik met hangende pootjes terug moeten keren naar m'n huidige werkgever en behoorlijk wat gezichtsverlies hebben geleden. De formele opzegging heb ik nog niet gedaan overigens, enkel mondeling.

Wat is wijsheid? En hoe groot is de kans dat de onderhandelingen zouden afketsen? Dit zou mijn 2e werkgever worden en de 1e waarbij ik niet via een uitzendbureau binnen loop. Dus het is allemaal nieuw voor mij.. Ik zou zelf toch wel zeggen dat ''nee heb je en ja kun je krijgen''. Als ze niet akkoord zouden gaan met geld erbij dan lijkt het mij logisch dat ik dan altijd nog akkoord kan en mag gaan met het initiële bod.

[ Voor 12% gewijzigd door London op 22-10-2022 13:12 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:44
London schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:10:

Ik heb gister de eerste aanbieding arbeidsvoorwaarden gekregen bij een IT firma voor een functie als applicatie specialist. Dit na 3 goeie constructieve gesprekken waarbij we allen zeer enthousiast waren om met elkaar verder te gaan.

Na 10 jaar bij mijn huidige werkgever is dit echt een super kans voor mij. Alleen ben ik dus zo stom geweest om gister na die aanbieding gelijk m'n leidinggevende mede te delen dat ik hem aftaai per 1 december |:( Wist niet dat onderhandelen de norm is en dit aanbod vond ik verder prima.

Maandag a.s. word ik door de nieuwe firma gebeld om het erover te hebben en evt vragen te beantwoorden. Ze bieden 3200 bruto en nog wat standaard secundaire zaken. Maar ze nemen ook mijn studie''schuld'' over die ik bij mijn huidige werkgever heb uitstaan omdat ik voortijdig opstap. Dat gaat om iets van 2.5k.

Qua salaris ga ik er niets op vooruit, maar ook niet op achteruit. Dat zou gelijk blijven.. Nu lees ik en hoor ik ook van anderen dat je nooit gelijk ja moet zeggen. Altijd proberen meer te krijgen. Zie het in dit topic ook weer terugkomen.

Alleen door mijn stupide actie ben ik als de dood dat de onderhandelen nu afketsen als ik meer salaris zou vragen. En dan zou ik met hangende pootjes terug moeten keren naar m'n huidige werkgever en behoorlijk wat gezichtsverlies hebben geleden. De formele opzegging heb ik nog niet gedaan overigens, enkel mondeling.

Wat is wijsheid? En hoe groot is de kans dat de onderhandelingen zouden afketsen? Dit zou mijn 2e werkgever worden en de 1e waarbij ik niet via een uitzendbureau binnen loop. Dus het is allemaal nieuw voor mij.. Ik zou zelf toch wel zeggen dat ''nee heb je en ja kun je krijgen''. Als ze niet akkoord zouden gaan met geld erbij dan lijkt het mij logisch dat ik dan altijd nog akkoord kan en mag gaan met het initiële bod.
Opzeggen zonder dat je een getekende arbeidsovereenkomst met een volgende werkgever hebt is niet zo handig, je beperkt nu inderdaad je eigen mogelijkheid om hard de onderhandeling in te gaan.

Tegelijk: na het ontvangen van je aanbod was je blijkbaar tevreden met dat aanbod en was het salaris, dat gelijk bleef, blijkbaar geen reden om het af te laten ketsen. Komende week heb je een gesprek om te onderhandelen. Ga daar heen, hou het gesprek gezellig (een getekend contract is je nu eenmaal veel waard), je kan heus nog wel een tegenbod doen, anders zouden ze dit gesprek al niet organiseren, maar let er vooral op dat de sfeer goed blijft. Wat je gedaan hebt is misschien niet zo handig, maar je hebt ook nog niet veel ervaring en zelfverwijt heeft geen functie.

Je hebt een goede levensles opgedaan, die kost je misschien wat geld, maar dan weet je wat je de volgende keer anders doet.... (Helaas zullen de "studiekosten" van deze levensles niet door je nieuwe werkgever betaald worden...).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

Je geeft aan dat je niet wist dat onderhandelen de norm was. Maar norm of niet, het is geen vereiste, hè. Ook al roepen er in dit topic 100 mensen dat je altijd moet onderhandelen, je moet het zelf weten.

En je hebt onderhandelen, en je hebt onderhandelen. 3200 bruto als bod krijgen, en vervolgens eisen dat je 4500 euro wilt, zal 'm waarschijnlijk niet worden.

Maar 3200 als bod krijgen, en aangeven dat je hoopte op (ik zeg maar wat) 3500 euro, met de vraag of er iets mogelijk is, zal niet zo snel ervoor zorgen dat het nieuwe bedrijf "weet je wat, LAAT MAAR" zal roepen. Zeker niet na 3 goede gesprekken. En zelfs al zeggen ze "meer dan 3200 euro kunnen we echt niet bieden", dan heb je het tenminste geprobeerd, en kan je alsnog akkoord gaan (eventueel met de vraag of er iets anders mogelijk is, qua secundaire voorwaarden bijvoorbeeld).

En als laatste: hoe erg is dat 'gezichtsverlies' daadwerkelijk? Natuurlijk is het niet leuk, en het is even een deukje voor je ego, maar uiteindelijk kan er altijd wat gebeuren, en ben je echt niet de enige die van gedachten verandert of waarbij het niet uitpakt zoals gehoopt. Zelf ook geregeld meegemaakt dat collega's weggingen en na 3 tot 6 maanden weer terugkwamen omdat de nieuwe baan toch vies tegenviel.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 14:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Als het aanbod verder prima is voor jouw, niet naar omkijken maar net uitkijken naar de nieuwe baan. Voor mijn huidige baan heb ik, door omstandigheden, ook onmiddelijk een ja gegeven en hoewel ik zeker ben dat er meer had ingezeten heb ik daar nooit spijt van gehad.

Het kan uiteindelijk ook een afweging zijn en als je eind 2023 of begin 2024 een review doorgaat en er een salarisverhoging aankomt bestaat ook weer netjes de kans dat je een wat grotere verhoging krijgt dan dat je gekregen zou hebben had je wel gaan onderhandellen. Het hangt uiteinelijk allemaal aan elkaar vast.

De kans dat de onderhandellingen afketsen is sowieso zeer klein, maar als je het zo laat op het process nog wenst te doen, dan mag je het niet te hard spelen. Wat ik ooit geleerd heb is dat je mag uitgaan dat een werkgever altijd een 5% marge achter de hand houdt. Je kan dus altijd vragen om het bod met 150 euro te verhogen en de kans is groot dat ze dat gaan doen. Wat misschien wel belangrijker is, is de vraag of je tegen je nieuwe werkgever ook al ja gezegd hebt? Of gaan zij het aanbod nog met je bespreken? Want eerst toezeggen om daarna meer te vragen lijkt me minder handig.

En als je kan, wacht even met je ontslag formeel in te dienen totdat je een arbeidsovereenkomst hebt die je kunt ondertekenen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad nog geen formele opzegging gedaan, dus daarmee wacht ik uiteraard tot ik de overeenkomst bij de nieuwe werkgever heb getekend.

Ik heb tegen de nieuwe werkgever alleen de intentie uitgesproken dat ik zeer enthousiast ben om voor ze te komen werken en uit kijk naar het aanbod. Dat aanbod zit nu dus in de mail en wordt morgen telefonisch besproken. Vanuit hun is het enthousiasme uiteraard wederzijds.

Ik zal morgen gewoon duidelijk maken dat het aanbod mij zeer bevalt maar dat ik wel graag wil weten hoe het zit met (toekomstige) salarisverhoging. En dan zal ik ook aangeven dat ik er nu op alle gebieden op vooruit ga behalve financieel. Als zij dan aangeven dat je bijvoorbeeld na x-aantal maanden goed functioneren alsnog een verhoging krijgt dan is dat ook prima voor mij. Veel geld erbij zou ik nooit vragen, hooguit 100-200 euro. Gewoon iets zodat ik er maar financieel op vooruit ga t.o.v. de situatie nu. Ook wetende dat ik een verhoging bij m'n huidige werkgever misloop als ik over stap.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 23-10-2022 09:54 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
London schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:53:
Dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad nog geen formele opzegging gedaan, dus daarmee wacht ik uiteraard tot ik de overeenkomst bij de nieuwe werkgever heb getekend.

Ik heb tegen de nieuwe werkgever alleen de intentie uitgesproken dat ik zeer enthousiast ben om voor ze te komen werken en uit kijk naar het aanbod. Dat aanbod zit nu dus in de mail en wordt morgen telefonisch besproken. Vanuit hun is het enthousiasme uiteraard wederzijds.

Ik zal morgen gewoon duidelijk maken dat het aanbod mij zeer bevalt maar dat ik wel graag wil weten hoe het zit met (toekomstige) salarisverhoging. En dan zal ik ook aangeven dat ik er nu op alle gebieden op vooruit ga behalve financieel. Als zij dan aangeven dat je bijvoorbeeld na x-aantal maanden goed functioneren alsnog een verhoging krijgt dan is dat ook prima voor mij. Veel geld erbij zou ik nooit vragen, hooguit 100-200 euro. Gewoon iets zodat ik er maar financieel op vooruit ga t.o.v. de situatie nu. Ook wetende dat ik een verhoging bij m'n huidige werkgever misloop als ik over stap.
Maar ga je er financieel nu eigenlijk niet op áchteruit? Want het is bijna eind v/h jaar, dus normaliter - zeker in IT en in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt - zou je over twee maanden bij je huidige werkgwver een loonsverhoging mogen verwachten. En nu je voor het huidige bedrag start bij je nieuwe werkgever zal dat moment een stuk langer op zich laten wachten… of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Valorian schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Maar ga je er financieel nu eigenlijk niet op áchteruit? Want het is bijna eind v/h jaar, dus normaliter - zeker in IT en in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt - zou je over twee maanden bij je huidige werkgwver een loonsverhoging mogen verwachten. En nu je voor het huidige bedrag start bij je nieuwe werkgever zal dat moment een stuk langer op zich laten wachten… of zie ik nog iets over het hoofd?
Nee, eigenlijk bieden ze precies wat ik nu verdien, terwijl ik nooit een bedrag heb genoemd. Daarom vond ik het ook wel prima, aangezien het bedrijf echt een flinke step up is en de functie ook. Ik werk nu namelijk niet in de IT sector.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
London schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Nee, eigenlijk bieden ze precies wat ik nu verdien, terwijl ik nooit een bedrag heb genoemd. Daarom vond ik het ook wel prima, aangezien het bedrijf echt een flinke step up is en de functie ook. Ik werk nu namelijk niet in de IT sector.
Als je in de zorg werkt heb je nu waarschijnlijk een CAO - denk hier aan als je gaat vergelijken.

De niet CAO sectors kennen geen ORT - en de goede pensioenvoorwaarden vanuit de zorg.

Als jij hetzelfde gaat krijgen - denk ik dat je achteruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03
[...]

Nee, eigenlijk bieden ze precies wat ik nu verdien, terwijl ik nooit een bedrag heb genoemd.
Dat beantwoordt alleen niet wat @Valorian vraagt. Wanneer zou je bij je huidige werkgever een salarisverhoging krijgen?

Want als jij nu €3200 verdient en bijvoorbeeld over 3 maanden naar €3400 zou gaan, dan is €3200 bij je nieuwe werkgever in jouw nadeel, als je salarisverhoging daar pas over een jaar zou zijn (want dan verdien je 9 maanden lang €200 per maand minder). Dat is waar Valorian op doelt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Hahn schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Dat beantwoordt alleen niet wat @Valorian vraagt. Wanneer zou je bij je huidige werkgever een salarisverhoging krijgen?

Want als jij nu €3200 verdient en bijvoorbeeld over 3 maanden naar €3400 zou gaan, dan is €3200 bij je nieuwe werkgever in jouw nadeel, als je salarisverhoging daar pas over een jaar zou zijn (want dan verdien je 9 maanden lang €200 per maand minder). Dat is waar Valorian op doelt.
Per april zou ik een periodieke verhoging krijgen. Dus vandaar ook dat ik dat als reden wil noemen om nu wel iets erbij te krijgen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
Het leven is flink duurder geworden, heb je dat er ook in verwerkt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

In het bedrijfsleven verwachten werkgevers vaak wel een tegenbod. Ik denk dat er dus echt nog wel wat ruimte is.

Je bent enthousiast over een nieuwe baan en ik snap dat je daarom wat voorzichtiger bent met een tegenbod. Maar je kunt natuurlijk ook een 'voorzichtig' tegenbod doen: "Bedankt voor het aanbod. Het klinkt allemaal erg goed, maar ik had wel verwacht dat we eerder rond de €3600 in plaats van €3200 zouden uitkomen." Dan wijs je het aanbod dus niet af, maar nodig je wel een reactie uit.

Dan zijn er 3 mogelijke uitkomsten:

1) "€3600 moet wel lukken"
2) "dat is wel flink wat meer dan wij in gedachten hadden, maar misschien kan ik er 3300/3400/3500 van maken"
3) "we kunnen helaas niet meer bieden dan €3200"

In het laatste geval kijk je heel moeilijk en zeg je: "Poeh, nou, lastige keuze, maar ik ben verder wel enthousiast over de rest van het aanbod. Ik ga akkoord!"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:15:
In het laatste geval kijk je heel moeilijk en zeg je: "Poeh, nou, lastige keuze, maar ik ben verder wel enthousiast over de rest van het aanbod. Ik ga akkoord!"
Nog twee alternatieven als ze niet akkoord gaan met je salarisvoorstel:
1. Je kijkt heel moeilijk en je zegt: "Oei, ik had eigenlijk wel meer verwacht. Ik denk er nog even over na". Vervolgens wacht je enkele dagen om te kijken of ze alsnog overstag gaan.
2. Je kijkt heel moeilijk en je zegt: "Kunnen we dan afspreken om bij een positieve beoordeling over 6 maanden alsnog naar 3600 te gaan?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 21:20

Ik zal morgen gewoon duidelijk maken dat het aanbod mij zeer bevalt maar dat ik wel graag wil weten hoe het zit met (toekomstige) salarisverhoging.
Zoals anderen aangeven, niet doen. Gewoon eerlijk aangeven dat je hoger had verwacht. Vanaf 3600. Zorg dat het vanaf het begin geregeld is.

Wanneer ernaar gevraagd wordt aangeven dat als je bij je huidige werkgever zou blijven, je ook op korte termijn een salarisverhoging tegemoet kon zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Ahrnuld op 23-10-2022 20:00 ]

Niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
Degene met wie je onderhandelt hoeft niet jouw (hogere) salaris te betalen uit zijn eigen salaris, dus wees niet te bang om te beledigen. Dit is een zakelijke transactie, bekijk het ook zo. Net alsof je een auto bent op marktplaats :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Wat ik mis zijn de secondaire arbeidsvoorwaarden:
Hoe onderhandel je daarover?

Ooit werkzaam voor een bedrijf dat een fietsen, computer, spaarplan en gunstige verzekeringspakket had.

Computerplan verplicht Microsoft office erbij kopen, deze + windows licentie werden daarna eigendom van het bedrijf. Mac osx, linux geen deelname
Fietsenplan alleen als je dicht bij het werk woonde max een half uur fietsen, aankoop alleen fietsenmaker X,
afzien van 4 jaar reiskosten vergoeding.
Spaarplan alleen bij bank Y daar moest daar ook de betaalbreking en eigen verzekeringen ondergebracht worden.

Leuke extra's die opeens niet zo interessant werden.
Verplichte verzekering voor het wegvallen van kostwinner zelfs als er geen levenspartner was.
Reizen in het weekend voor de baas. (vrijdagavond met het vliegtuig om maandagochtend vroeg klaar te staan aan de andere kant van de wereld)

Had er eigenlijk over moeten onderhandelen maar jong en blij met werk.

[ Voor 7% gewijzigd door onno oliver op 23-10-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ahrnuld schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:00:
[...]
Zoals anderen aangeven, niet doen. Gewoon eerlijk aangeven dat je hoger had verwacht. Vanaf 3600. Zorg dat het vanaf het begin geregeld is.

Wanneer ernaar gevraagd wordt aangeven dat als je bij je huidige werkgever zou blijven, je ook op korte termijn een salarisverhoging tegemoet kon zien.
Hangt er ook deels vanaf van wat er in de vacaturetekst staat en of de functie CAO gebonden is.
@London Stond er iets over een salarisbandbreedte in de vacaturetekst? (En/of is de functie CAO gebonden.)

Als daar "max €3500" staat, heeft het vaak weinig nut €3600 te vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 12:21
[...]

Je kunt gewoon aangeven dat je het leuk zou vinden als je er, behalve een nieuwe kans, uitdaging blah die blah, ook financieel een stukje op vooruit zou gaan. Geen werkgever die dat niet begrijpt, en anders moet je er ook niet willen werken. Wees gewoon open in dat soort gesprekken over je gevoel erover, daar kom je het verst mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Je kunt nog altijd makkelijk als tegenaanbod bv 3500 aangeven of nog iets meer.
Zij kunnen dan nee zeggen, kan echt niet. Dan denk jij erover na of geeft aan dat je dan op papier vast willen hebben staan dat je volgend jaar of binnen x maanden een verhoging krijgt. En gaat dan mooi akkoord.

Een tegenaanbod doen staat niet gelijk aan dat de andere partij dan maar afzegt (gelukkig) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 03:25
Hiermee gooi je je eigen glazen in. Ik zou het anders aanpakken. Ik zou eerder aangeven dat je op basis van de procedure tot nu toe erg enthousiast bent over het bedrijf en om aan de slag te gaan, maar dat je het aanbod niet aantrekkelijk genoeg vindt om de overstap te maken. Dat je gezien je ervaring met x of uitdaging y eerder op salaris z had gerekend; het huidige aanbod voldoet nog niet helemaal aan je verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Allemaal te laat nu :) Tegenvoorstel gedaan en dat ligt nu bij HR. Ik wacht af wat er uit komt, maar was verder een prima positief gesprek.

Komt wel goed verder, thanks allemaal voor de input.

Edit: Uiteraard zal ik nog even laten weten wat eruit komt :P Heb een countervoorstel gedaan met een indicatie tussen bedrag X en X.

[ Voor 28% gewijzigd door London op 24-10-2022 14:49 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 03:25
London schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:
Allemaal te laat nu :) Tegenvoorstel gedaan en dat ligt nu bij HR. Ik wacht af wat er uit komt, maar was verder een prima positief gesprek.

Wat en hoe heb je voorgesteld (als je dat wilt delen)? Spannend :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

London schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:

Zou nog wel informatief zijn als je laat weten wat het geworden is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik krijg een mooi bedrag erbij na 6 maanden goeie performance. Dit heb ik overigens zelf voorgesteld ook, om dit eerst even aan te kijken. Ik ben tevreden ermee en hopelijk kan ik snel de handtekening zetten! Dank allemaal voor de behulpzame input.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _rb
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 18:19

_rb

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoezo is er niet te onderhandelen? Dat kan ook een strategie zijn hè, jij zou dat zelfde kunnen zeggen: salaris x en deze voorwaarden, take it or leave it. En dan ontstaat er vast wel een onderhandeling.

Ten aanzien van je tweede stuk: ik vind 4K per maand voor iemand die net van school komt wel wat aan de ruime kant. Je vraagt of het klopt met je leeftijd, maar je hebt je leeftijd niet genoemd, dus dat is lastig te zeggen. Maar in deze fase van je carrière is het misschien wel belangrijker om iets te vinden waar je de komende jaren veel kunt leren, zonder dat je daarbij een vorm van schuld of een gouden kooi opbouwt. Doe ergens ervaring op, en dat verhoogt je marktwaarde enorm. De switch van baan die je over twee a drie jaar kunt maken gaat je heel veel meer opleveren dan je onderhandelingen nu. En neem geen leaseauto, dat is weggegooid geld (je betaalt fors voor een luxe die je niet nodig hebt).

En als je per se wilt huren in de randstad dan kun je altijd nog een rijke vent aan de haak slaan hè, zoals Hugo de Jonge voorstelde ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:23
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _rb

_rb

Kurkentrekker schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:27:

ik vind 4K per maand voor iemand die net van school komt wel wat aan de ruime kant. Je vraagt of het klopt met je leeftijd, maar je hebt je leeftijd niet genoemd, dus dat is lastig te zeggen. Maar in deze fase van je carrière is het misschien wel belangrijker om iets te vinden waar je de komende jaren veel kunt leren, zonder dat je daarbij een vorm van schuld of een gouden kooi opbouwt. Doe ergens ervaring op, en dat verhoogt je marktwaarde enorm. De switch van baan die je over twee a drie jaar kunt maken gaat je heel veel meer opleveren dan je onderhandelingen nu. En neem geen leaseauto, dat is weggegooid geld (je betaalt fors voor een luxe die je niet nodig hebt).
Leeftijd inderdaad vergeten te vermelden: ik ben 27.

4k is ook wel het ideale bedrag, met 3500 p/m zou ik ook al gelukkig zijn.
Ik vind dat die range ook helemaal geen gouden kooi zou zijn en dat dat mijn waarde is, zeker voor dit kleinere bedrijf. Ja, ik kom net van school, maar dit is niet mijn eerste baan.
Ik deed hier voor mijn gevoel niet onder aan de mediors. En omdat ik er al eens heb gewerkt, is er ook geen lange inwerk periode nodig.

Bij dit bedrijf heb ik nog genoeg te leren, en is er potentie voor mij om te groeien.
Toch wil ik hoog inzetten, zodat ik daar later alleen maar profijt van kan hebben.
Ik heb liever dat ik nu op dat hogere bedrag zit i.p.v daar naartoe moeten werken over een periode van 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Met die gouden kooi doelde ik op die schuld van 20k, die wil je natuurlijk vermijden. Als je ergens 3500+ zou kunnen krijgen, is dat denk ik een heel netjes salaris. Maar dat is op een hoop aannames van mijn kant gebaseerd, je specialisatie ken ik niet.

En staat je ook niet blind op salaris alleen, de andere arbeidsvoorwaarden zijn ook wat waard. Pensioen? 13e maand (vast) of een bonus? Ontwikkelbudget? Is allemaal belangrijk, in meer of mindere mate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sterker nog, volgens mij mag dit tegenwoordig niet eens meer. In de zin dat je geen verplichting aan de werknemer mag hangen om een bepaalde (interne) cursus te volgen waar dan één of andere studieschuld aan hangt. Ik zal even moeten graven voor een bron.
Los of het wel of niet mag is dit gewoon echt not done en wordt dit puur gedaan om mensen te behouden voor hun instroomsalaris omdat ze niet kunnen onderhandelen en vertrekken door het blok aan het been.

edit: ik vind zo snel dit terug: https://zozitwet.nl/nieuw...chte-scholing-werknemers/
Wanneer is sprake van verplichte scholing?
[..]
Scholing die noodzakelijk is voor de uitoefening van de functie, denk aan:
  • Een opleiding die voorkomt dat een werknemer disfunctioneert (bijvoorbeeld binnen een (dis)functioneringstraject), en;
  • Scholing die nodig is om een werknemer in staat te stellen mee te gaan met de technologische ontwikkelingen van de functie.
[..]

[ Voor 31% gewijzigd door True op 06-05-2023 22:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:57
Kurkentrekker schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:26:
Met die gouden kooi doelde ik op die schuld van 20k, die wil je natuurlijk vermijden. Als je ergens 3500+ zou kunnen krijgen, is dat denk ik een heel netjes salaris. Maar dat is op een hoop aannames van mijn kant gebaseerd, je specialisatie ken ik niet.

En staat je ook niet blind op salaris alleen, de andere arbeidsvoorwaarden zijn ook wat waard. Pensioen? 13e maand (vast) of een bonus? Ontwikkelbudget? Is allemaal belangrijk, in meer of mindere mate.
Het salaris lijkt me nu juist wel het belangrijkste , want daarmee kan die wel of niet (of iets beters) huren. Het is een beetje krom, maar €100 nu kan een stuk meer waard zijn dan €200 over 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat ik niet zo terug zie is dat het héél tactisch is om goed te luisteren naar de tegenargumenten en daar op in te spelen.

Als ze zeggen dat je te weinig ervaring hebt, kun je vragen voor meer ontwikkelingsbudget en dan vragen in welke onderdelen je te weinig ervaring zou hebben.
Dan kom je d'r snel genoeg achter of het een 'kul' argument is of dat ze echt iets met je willen.
Wanneer je gewerkt hebt aan je ervaring verbeteren, heb je daarna een sterke casus voor een beter dan gemiddelde loonsverhoging.

Ook kun je je eigen wensen beter vragen als je ze goed kunt onderbouwen. Stel dat je graag binnen een jaar een vast contract wil, om een huis te kunnen kopen.
Als jij goede referenties hebt, kun je beargumenteren dat ze in een (half?) jaar prima een inschatting van jou capaciteiten kunnen maken.

En daarnaast, het hoeft dus niet altijd (meteen) om geld te gaan. Als je een paar honderd onder je gewenste salaris zit, kun je het wellicht rechttrekken met secundaire voorwaarden of groeimogelijkheden.

Mocht je echt niet tevreden zijn met je salaris, dan kun je door blijven zoeken.
Interessant was, bij mijn vorige werkgever hebben ze jaren lang volgehouden dat er geen onderhandelingsruimte was.
Maar op het moment dat ik aangaf een andere baan te zoeken, was het antwoord: "Als het om geld gaat, kunnen we wel wat regelen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _rb

_rb

Kurkentrekker schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:26:

Members only:

Al met al, erg tevreden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bestuurblik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-12-2024
Bijzonder hoe het soms kan lopen. Ik ben nu werkzaam onder de CAO Rijk en had een sollicitatiegesprek bij een (commercieel) adviesbureau. Mooi gesprek en ze gaven aan een bod te doen. Ik wilde dat zij het intiaitief namen, maar ze bleven aandringen om mijn huidige salaris te weten te komen. Ik zag de bui al hangen en heb vervolgens daar een hint van gegeven. De recruiter was ernstig verbaasd en gaf aan dat zij er op geen enkele manier in de buurt van kon komen. Ik gaf aan dat ik graag eens een bod per mail wilde ontvangen en dan zouden we verder kunnen spreken.

Inmiddels is gebleken dat zij een bod overwogen van maximaal 3552 euro bruto all-in. o.b.v. 40 uur. Daar komt nog een onkostenvergoeding en een elektrische leaseauto bij. Overigens verdien ik nu all-in bijna 4800 euro bruto o.b.v. 36 uur. Volgens de recruiter komt dat omdat de Rijksoverheid te veel en niet marktconform betaalt. Alleen een senior zou dit salaris moeten krijgen.

Ondertussen is hun bod voor een volwaardige consultant lager dan dat van een trainee bij de Rijksoverheid. Maar ach, het is allemaal niet marktconform... :+

Men kan raden wat het resultaat is geworden van deze sollicitatie en wie ze nooit meer terugzien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 23:32
bestuurblik schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:12:
Bijzonder hoe het soms kan lopen. Ik ben nu werkzaam onder de CAO Rijk

*Knip*

Men kan raden wat het resultaat is geworden van deze sollicitatie en wie ze nooit meer terugzien. ;)
Mag ik vragen welke functie je hebt en in welke schaal en trede je zit? Ik zit zelf ook onder CAO rijk en heb redelijk wat gevechten met mijn werkgever om intern salarisverhoging te krijgen (naast de standaard 1 jaar in dienst, 1 trede omhoog). Ik vroeg mij vooral af of dit vooral mijn werkgever is of dat dit een bekend verhaal is bij RIJK bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestuurblik
grasmat0 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Mag ik vragen welke functie je hebt en in welke schaal en trede je zit? Ik zit zelf ook onder CAO rijk en heb redelijk wat gevechten met mijn werkgever om intern salarisverhoging te krijgem (naast de standaard 1 jaar in dienst, 1 trede omhoog). Ik vroeg mij vooral af of dit vooral mijn werkgever is of dat dit een bekend verhaal is bij RIJK bedrijven.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 23:32
Interessant om te horen dat bij jullie het 1 jaar in dienst, 1 trede omhoog (bij ons is het in de praktijk op deze manier, in het CAO staat bij voldoende presteren dat je 1 trede omhoog gaat) geen ding is. Ik dacht dat dit CAO rijk breed was. Maar verder is de salariscultuur/onderhandelculteer dus het hetzelfde, als je extra werkzaamheden uitvoert leidt dit vaak niet tot een salaris(trede) verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestuurblik
grasmat0 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Interessant om te horen dat bij jullie het 1 jaar in dienst, 1 trede omhoog (bij ons is het in de praktijk op deze manier, in het CAO staat bij voldoende presteren dat je 1 trede omhoog gaat) geen ding is. Ik dacht dat dit CAO rijk breed was. Maar verder is de salariscultuur/onderhandelculteer dus het hetzelfde, als je extra werkzaamheden uitvoert leidt dit vaak niet tot een salaris(trede) verhoging.
De CAO geeft met de verwijzing naar “voldoende” presteren eigenlijk wel de garantie dat je altijd een trede per jaar stijgt totdat het eind van de salarisschaal is bereikt. De werkgever kan daar alleen gemotiveerd van afwijken, bijvoorbeeld omdat je ernstig disfunctioneert en daar herhaaldelijk op bent aangesproken. Een extraatje bij het Rijk door prestaties is minder vanzelfsprekend (maar niet onmogelijk), maar je hebt wel een doorgaans gegarandeerde en voorspelbare stijging binnen je schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:24
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 15:47
bestuurblik schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:12:
Volgens de recruiter komt dat omdat de Rijksoverheid te veel en niet marktconform betaalt. Alleen een senior zou dit salaris moeten krijgen.

Ondertussen is hun bod voor een volwaardige consultant lager dan dat van een trainee bij de Rijksoverheid. Maar ach, het is allemaal niet marktconform... :+
Met zo'n reactie weet je in ieder geval dat die recruiter jou alles behalve serieus neemt. Altjid een zwaktebod om je huidige werkgever te bashen met zo'n flut argument.

Hoog tijd dat het woord marktconform verboden wordt. Wat een holle, lege en onzinnige term vind ik dat toch.Je kunt dan beter niks zeggen als werkgever zijnde.
Pagina: 1 2 Laatste