Ben erg benieuwd of BTC de komende weken support van de ribbon gaat ondervinden, zoals in begin 2016.
Als BTC dat doet begint het toch erg op een nieuwe bullmarket te lijken zoals 2016-2017. Daar word ik dan long term toch zeker weer een stukkie optimistischer van. Maar met BTC bijkopen en investeren in alts word ik dan voorlopig terughoudender. Wel blijf ik dan uiteraard dca-en in BTC.
Als BTC daarentegen naar onderen breekt zoals veel analisten denken, bijvoorbeeld om die CME futures gap te 'dichten' (~8950 - ~8500), en/of om uit die mogelijke descending triangle (
http://prntscr.com/ozu12e) te breken zoals bij dat patroon vaak gebeurt, dan ontstaat er een significant verschil met de vorige bullmarket. Dan gaat BTC namelijk door die ribbon heen, en kan de ribbon zich weer als resistance gaan gedragen. Wat uiteraard heel goed mogelijk is. Dan acht ik de kans dat we nog lang sideways gaan, en misschien zelfs nog een eindje naar beneden, erg groot. Ook wordt daarmee imho de kans op een altseason toch weer reëel. Stiekem hoop ik dat; dat zou nl. BTC bijkopen voor ‘weinig’ en meeliften met alts betekenen. Laat maar komen…
Echter in tegenstelling tot die grote descending triangle van 2018 (
http://prntscr.com/ozu7h3) waaruit we dus naar onderen braken, denk ik dat de kans dat BTC de komende maanden alsnog omhoog gaat, groter is. Namelijk kwamen we in 2018 van boven en komen we nu van onderen. Ook zaken als de BAKKT launch en de komende BTC halving spelen bij die mening een rol. Die samenspeling van ontwikkelingen kan er best eens toe leiden dat we voorlopig bovenop die ribbon blijven bouncen. Het is een interessante periode. Maar dat is het eigenlijk altijd wel 😊.
On a side note: Veel mensen denken dat de komende recessie ook een aanleiding kan zijn van een flinke prijsstijging van BTC.
Echter, de mogelijkheid dat BTC door de grote (vermogende) kudde als hedge wordt gezien bij de eerstvolgende recessie acht ik relatief klein. BTC heeft zich nog niet kunnen bewijzen als hedge, simpelweg omdat BTC bij de aanloop naar de vorige recessie nog niet eens ‘bestond’ (niet gaan muggenziften). Vermogende mensen/instanties kozen toen -zoals gewoonlijk- voor goud, zilver, uranium, koffie, schilderijen, auto’s, antieke opblaaspoppen en weet ik wat voor andere assets. Er is voor velen geen enkele aanleiding om nu ineens in de volatiele en onzekere BTC/crypto’s te gaan, simpelweg omdat men niet zeker is van hoe deze zich tijdens een recessie zullen gaan gedragen.
Het mijns inziens dus hopen op het samenvallen van de eerstvolgende recessie met een fatsoenlijke prijsstijging van BTC. Dàt fenomeen zal deze investeerders pas bij de daaropvolgende economische malaise (2030-2040?) misschien triggeren om hun vermogen in crypto’s te parkeren.
Als ik een vermogend investeerder was zoals een Warren Buffett, een Bill Gates, een Jeff Bezos, diverse arabische oliemagnaten of zelfs een Trump, die allen stuk voor stuk zowat net zoveel bezitten als de totale coinmarketcap in crypto’s, en die bijzonder wel varen op de huidig gebezigde financiële marktstructuur, en die op dit moment dus bijster weinig belang hebben bij crypto’s, zou ik nogal terughoudend zijn om mijn miljarden in crypto’s te investeren. Want ja, het gaat nu toch prima? Waarom zou ik? Tenzij je een open-minded ingestelde pionier bent als bijvoorbeeld een Elon Musk.
En als BTC tijdens de eerstvolgende recessie om de een of andere reden eveneens bagger presteert als hedge, is het waarschijnlijk nóg langer wachten voor ons als early investors om echte gains te pakken.
Algemene ontwikkelingen omtrent crypto’s en fiatcurrencies daargelaten, het kan uiteraard zo gaan lopen dat het financiële systeem op veel kortere termijn zo’n enorme opdonder krijgt dat crypto’s een soort van noodzaak gaan worden. Bijvoorbeeld als de dollar ten onder gaat. Maar dan is het zeer waarschijnlijk wel turbulentie op globaal niveau, bommen en granaten, daar gaan we waarschijnlijk allemaal niet vrolijk van worden, of je nou op 10, 100 of 1000 BTC of nog meer zit…