Buitenjaloezieen zijn ook een optie bij schuine ramen, maar duurder dan screens.
Overstek is relatief goedkoop en weinig 'gedoe', ze werken op het moment dat het nodig is (als de zon hoog staat). Nadeel is dat dit maar net in de architectuur van je woning moet passen en je hoge ramen met een schuine bovenkant helpen daarbij niet.
Hier heb ik een vergelijkbaar probleem, oud schoolgebouw, recent gerenoveerd en flink geïsoleerd met veel isolatie en HSB. Mijn kantoor heeft een pui van ongeveer 3x3m op het zuidoosten, daar komt flink wat zon door naar binnen waardoor het binnen al snel 26 graden en warmer wordt. Ook als het buiten b.v. 12 graden is maar de zon flink schijnt. De rest van de woning heeft zonwering, als we die niet vergeten blijft de temperatuur op de benedenverdiepingen behoorlijk onder controle (max 24'C oid). Bovenverdieping is een ander verhaal, behoorlijk goed geisoleerd dak maar allemaal lichte constructies en een aantal Velux-achtige dakramen. Die hebben wel zonwering aan de binnenzijde, maar ze voelen als een 2000 Watt straalkachel als je in de buurt van zo'n raam staat met de zon erop.
Airco is natuurlijk een optie maar dat gaat nogal tegen mijn voorkeur voor de trias energetica in

Voorkomen is beter dan genezen, ook in dit geval.
Een mooie lijnlinde voor je ramen zetten een optie?
Optie is ook nog om b.v.. screens te maken op de te openen (en in jouw geval rechte) delen. Dat maakt iig al een behoorlijk verschil. Op de tekening is het ook niet te zien maar ik gok dat je een redelijk grote overstek hebt van het dak? Dan zou de totale hoeveelheid zon die binnenkomt redelijk beperkt moeten blijven.
Wat zonwering betreft; als je een prijs opvraagt krijg je over het algemeen de bruto prijzen van dat spul. Kijk even online naar wat prijzen, er is echt behoorlijk wat onderhandelingsruimte. Beetje vergelijkbaar met keukenapparatuur kopen via een keukenzaak of online. Het is natuurlijk ook een optie om de screens online te bestellen en zelf op te hangen of op te laten hangen door iemand die handig is met een accuboormachine