Hou houd ik de warmte buiten in deze temperaturen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:16

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Wij hebben een goed geïsoleerd huis (Rc = 5.3), maar in de zomer wordt het enorm warm binnen, vooral op de bovenverdieping. Daar hebben we een paar enorme ramen tot aan de nok, wat natuurlijk niet helpt. De ramen zijn op het oosten en westen gericht, dus midden op de dag komt er niet veel zon binnen, echter dan loopt de temperatuur wel nog steeds op. Ik ben al een tijdje aan het zoeken wat de beste manier is om de warmte buiten te houden. Ik twijfel of folie op de ramen zal helpen (HR++ glas, geen speciale coatings), want anders zou ik verwachten dat midden op de dag de temp niet veel zou stijgen en dan in de avond weer wel.

Ik verdenk dan ook het dak. Dit is eigenlijk te weinig geïsoleerd (Rc=4.5) vind ik, maar op het grootste deel liggen zonnepanelen, dus de directe zon instraling op het dak is veel minder daardoor.

Hoe kom ik er nou achter waar het probleem ligt en wat de beste oplossing is. Ik wil geen 1200 euro uitgeven aan folie (offerte opgevraagd) om er dan achter te komen dat dit het probleem niet oplost. Airco's zijn in aantocht, maar ik zou willen beginnen met het voorkomen van de warmte, ipv de bestrijding van het symptoom.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uy2qR1Ysej28OC9s8wasoDUh/full.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58
Screens voor de ramen. Folie is permanent en houdt de zon-warmte in de winter buiten, terwijl die dan juist lekker is. Screens laat je in de zomer lekker zakken en in de winter blijft het mooi warm.

Zelf grote fan van screens, heb er een stuk of 5 aan de oost, west en zuidkant van ons huis en vergeleken met de buren scheelt het flink. Wel 1 keerzijde: als het eenmaal warm is binnen en het koelt 's nachts niet meer af dan blijft het warm.. daar helpen screens ook niet tegen. Maar dan nog is het bij ons altijd 2-3 graden koeler dan bij de buren zonder screens.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NiGeLaToR schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:00:
Screens voor de ramen. Folie is permanent en houdt de zon-warmte in de winter buiten, terwijl die dan juist lekker is. Screens laat je in de zomer lekker zakken en in de winter blijft het mooi warm.

Zelf grote fan van screens, heb er een stuk of 5 aan de oost, west en zuidkant van ons huis en vergeleken met de buren scheelt het flink. Wel 1 keerzijde: als het eenmaal warm is binnen en het koelt 's nachts niet meer af dan blijft het warm.. daar helpen screens ook niet tegen. Maar dan nog is het bij ons altijd 2-3 graden koeler dan bij de buren zonder screens.
Ik kijk naar ongeveer €9000 aan screens aldus de offertes. Voor die paar graden winst vind ik de investering veel te hoog. Ik heb de aircoroute bewandeld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
In algemene zin, dat werkt hier aardig goed. Overdag alles potdicht met gordijnen er voor. Geen ramen open of dakraampje los.

Liefst vroeg in de morgen doorwaaien. Dicht zodra de zon goed mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Screens werken niet omdat de ramen schuin zijn aan de bovenkant. Ik heb shutters overwogen, maar door de schuine bovenkant kun je geen shutters maken die naar beide kanten open gaan. Bij de brede ramen is dat dan een probleem (2m breed).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FirePuma142 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:03:
[...]

Ik kijk naar ongeveer €9000 aan screens aldus de offertes. Voor die paar graden winst vind ik de investering veel te hoog. Ik heb de aircoroute bewandeld.
Zijn je screens van goud ofzo? Dat is wel heel veel geld!
Een knap screen van een gerenommeerde partij hier uit de regio is voor 1 screen van 2 meter bij 2,60 hoog 521,- euro. Zelfs als je tig meter glas tot aan het plafond hebt duurt het even voor je op dat bedrag zit!
https://www.zonweringstun...en-95#productSamenstellen

Een airco gaat je uiteraard veel comfort bieden, maar ik zou zelf nooit een airco durven ophangen zonder zonwering. Dat prijsverschil ga je uiteindelijk aan energiekosten wel weer inlopen, alleen dan op termijn.

Maargoed, snap dat je geen 9k wilde uitgeven aan screens :)
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:07:
Screens werken niet omdat de ramen schuin zijn aan de bovenkant. Ik heb shutters overwogen, maar door de schuine bovenkant kun je geen shutters maken die naar beide kanten open gaan. Bij de brede ramen is dat dan een probleem (2m breed).
Ai, dan zou het er ook niet mooi uitzien als je rechte screens ophangt tot waar het kan. Oke das lastiger.
In ieder geval werkt zonwering bij HR++ glas eigenlijk alleen echt goed als het aan de buitenzijde zit.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-06-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je hebt alles met isovlas geisoleerd toch? Dat is al gunstig qua warmtecapaciteit.

WTW ventilatie? Wel overal VVW? Cementdekvloer boven of droogbouw?

Alhoewel dit meer met buiten brengen te maken heeft dan buiten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 09:09
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:07:
Shutters met het scharnierpunt aan de langste zijde zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
NiGeLaToR schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:00:
Dat dus idd, maar dan moet je ook al je ramen pot-pot-pot-toe houden en geen warme lucht laten binnen komen. Persoonlijk vind ik in retrospect de investering voor de screens het niet opwegen tegen de investering die ik nu ook wil doen voor lucht/lucht warmtepomp (=airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NiGeLaToR schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:07:
[...]

Zijn je screens van goud ofzo? Dat is wel heel veel geld!
Nou... Per raam mag je toch tellen op gemiddeld 1K, dat was hier ook het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
HyperBart schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Nou... Per raam mag je toch tellen op gemiddeld 1K, dat was hier ook het geval...
Ik dacht dat wij al een dure partij hadden gevonden, maar waren gelukkig een stuk minder kwijt. Nu waren de meeste screens al een poos geleden opgehangen, maar toch.

De keuze moet ieder voor zich maken: zonder screens staat de zon van 's ochtends tot 's avonds in m'n hele woonkamer en onze slaapkamer, das gewoon niet te doen (ook niet voor de spullen die dan de hele dag in de zon staan). Airco zou dan ook zeker 2 x zo groot moeten zijn om dat koel te kunnen houden. Zo te lezen heb jij ook geweldige oppervlakte aan ramen (9 x aan de zonzijde?), dus een immense koelcapaciteit om dat koel te houden.

Edit: even gevraagd, tis bij ons nu 24'c binnen, bij de buren 28'c. Best een verschilletje.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-06-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:17:
Je hebt alles met isovlas geisoleerd toch? Dat is al gunstig qua warmtecapaciteit.

WTW ventilatie? Wel overal VVW? Cementdekvloer boven of droogbouw?

Alhoewel dit meer met buiten brengen te maken heeft dan buiten houden...
Wij hebben een ander merk, maar het is inderdaad hennep (biofib meen ik), 21cm. Geen WTW, gewoon ventilatie. Met dit weer heb ik deze op de laagste stand staan en 's nachts op hoog. Verdiepingsvloer is droogbouw (houten balken met daarop dubbele laag fermacel platen). Tussen de balken heb ik 8cm biofib isolatie, meer voor geluid dan warmte eigenlijk.
CappieL schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:22:
[...]

Shutters met het scharnierpunt aan de langste zijde zou een optie kunnen zijn.
Bij het brede raam kom ik dan in de knoei, er is niet genoeg ruimte om deze open te zetten voor de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NiGeLaToR schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Ik dacht dat wij al een dure partij hadden gevonden, maar waren gelukkig een stuk minder kwijt. Nu waren de meeste screens al een poos geleden opgehangen, maar toch.

De keuze moet ieder voor zich maken: zonder screens staat de zon van 's ochtends tot 's avonds in m'n hele woonkamer en onze slaapkamer, das gewoon niet te doen. Airco zou dan ook 2 x zo groot moeten zijn om dat koel te kunnen houden. Zo te lezen heb jij ook geweldige oppervlakte aan ramen (9 x aan de zonzijde?), dus een immense koelcapaciteit om dat koel te houden.
Zowel mijn ramen-zetter als een aantal partijen kwamen met allen dezelfde prijsklasses af.

Die oppervlakte valt mee (denk ik?), maar ik heb nog geen gordijnen in mijn nieuwbouw woning hangen en heb een schuifraam (2 delen van 1,5 op 2,5m, een deurraam (0,8 op 2,5) en een panoramaraam van 3m op 2,5m) op het benedenverdiep, boven is het een raam van 3 op 2,5.

Op al die ramen die ik hier beschreef zitten Renson screens en daar was ik toch 1200 à 800 EUR per raam voor kwijt... Somfy WTS motoren.

Mijn bureau op NoordOost wordt 30°C als de zon daar 's morgens op invalt. Go figure 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 24-06-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ai, nou tis natuurlijk wel een lastige markt nu door grotere vraag dan aanbod zeg maar. 9k is en blijft een boel geld.. zou ik er ook nog wel even 2 x over na moeten denken inderdaad (om het dan ws niet te doen). Bij mij is een deel overigens handmatig, heb zelf een deel later bijgekocht en dat is wel elektrisch. Was toen kleine 700,- voor een ruim 2 meter breed raam, dus ook weer niet zoveel goedkoper.

Enfin, airco / lucht-lucht warmtepomp werkt ook naar tevredenheid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Wij hebben een ander merk, maar het is inderdaad hennep (biofib meen ik), 21cm. Geen WTW, gewoon ventilatie. Met dit weer heb ik deze op de laagste stand staan en 's nachts op hoog. Verdiepingsvloer is droogbouw (houten balken met daarop dubbele laag fermacel platen). Tussen de balken heb ik 8cm biofib isolatie, meer voor geluid dan warmte eigenlijk.

[...]

Bij het brede raam kom ik dan in de knoei, er is niet genoeg ruimte om deze open te zetten voor de muur.
Volledig houtbouw heeft inderdaad het nadeel dat het zo snel opwarmt aangezien er geen massa is om te verwarmen en alles dus een stuk sneller warm is. Groot voordeel is wel dat alles ook weer een stuk sneller kan afkoelen.
Ik zou in jouw geval lekker de airco route volgens icm zonwerende/isolerende gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:45:
[...]

Volledig houtbouw heeft inderdaad het nadeel dat het zo snel opwarmt aangezien er geen massa is om te verwarmen en alles dus een stuk sneller warm is. Groot voordeel is wel dat alles ook weer een stuk sneller kan afkoelen.
Ik zou in jouw geval lekker de airco route volgens icm zonwerende/isolerende gordijnen.
Airco staat al klaar, ik kan alleen niemand in de buurt (Eindhoven) vinden die hem wil aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:50:
[...]

Airco staat al klaar, ik kan alleen niemand in de buurt (Eindhoven) vinden die hem wil aansluiten :)
Als je zelf een airco koopt is het plaatsen vaak moeilijk te regelen, de meeste monteurs willen ook leveren.
En het is nou niet dat ze op dit moment op werk zitten te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 24-06-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:35
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Verdiepingsvloer is droogbouw (houten balken met daarop dubbele laag fermacel platen). Tussen de balken heb ik 8cm biofib isolatie, meer voor geluid dan warmte eigenlijk.
En de wanden, ook HSB?
Het klinkt alsof je gewoon te weinig massa op de bovenverdieping hebt, dan kun je isoleren wat je wilt maar dan warmt het nog steeds binnen no-time op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:31:
[...]

En de wanden, ook HSB?
Het klinkt alsof je gewoon te weinig massa op de bovenverdieping hebt, dan kun je isoleren wat je wilt maar dan warmt het nog steeds binnen no-time op.
Ja, alles hsb. Airco's it is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:35
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:37:
[...]

Airco met pv is natuurlijk een prima combinatie.
Wel jammer dat je weinig massa hebt anders kun je als de zon schijnt extra koelen zodat het gebufferd wordt voor 's nachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Overdag de MV uit, 's nachts harder.

Alle ramen op zuid / oost / west voorzien van externe zonwering

Arctisch aquarium in de woonkamer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je dak nog niet vol ligt met zonnepanelen zou ik daar in gaan investeren. Screens zijn leuk maar hetzelfde bedrag aan zonnepanelen geeft je heel wat gratis airco uurtjes en je houd uiteindelijk nog meer over.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tuinsproeier op je dak werkt ook heel erg goed, maar is niet zo fijn voor je water rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben overal buiten op één raam op het noorden rolluiken en dat scheelt enorm. Wel is de warmte niet oneindig buiten te houden als de nachten niet koel genoeg zijn. Buren zonder rolluiken zitten nu al aan 27 graden terwijl het hier 22,5 is beneden en 23 boven.

Tegen het einde van de week zal ik wellicht nog altijd wel naar airco snakken maar zonder de rolluiken zou het veel sneller te heet zijn en ook veel vaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ernemmer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:34:
Tuinsproeier op je dak werkt ook heel erg goed, maar is niet zo fijn voor je water rekening.
Valt reuze mee.... een kuub water kost amper 1-2 euro in Nederland. (1000 liter perfect drinkwater voor een habbekrats)

...eigenlijk is dat kostbare drinkwater veels te goedkoop...

[toevoeging]
Net ff buiten gespeeld met de tuinslang. Het hele huis zeiknat gesproeid.
Aangezien het verdampen van water een endotherme reactie is, zou dit de nodige warmte aan ons huis moeten onttrekken.

Onze isolatie is prima, maar na 2 dagen bakken in de zon, was de temperatuur binnen toch nog naar 23 graden gestegen. En 's-nachts koelt het niet echt af, omdat 's-avonds de wind gaat liggen. :-(

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 24-06-2019 22:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 24 juni 2019 @ 18:37:
[...]

Toch wel L/L (inverter) WP he? Zonde om nu een apparaat op te hangen dat enkel kan koelen...

En in de categorie zeer alternatief maar ook slim: een tweaker hier had een warmtewiisselaar op zn VVW gezet met als 2e circuit beregening via puls. Met het koude grondwater koelt hij dus zn huis. Echter wellicht enkel geschikt voor zeer grote tuinen.... :+

[ Voor 34% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-06-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@bbbrumbrum Ja, een L/L WP natuurlijk, alleen blijkt nu dat de 2dehands airco niet zo'n goed idee was, door het amateuristisch afkoppelen zit er waarschijnlijk vocht in het systeem, zegt een installateur. Geen idee of dat een slimme verkoop truc is, of dat het echt zo kan zijn.

Ik heb overigens een hybride CV ketel (gas en WP), deze kan ook de vloer koelen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk, het scheelt maximaal 1 graad. En het huis wordt er best klam van. De katten vinden de koele vloer wel erg lekker met dit weer.

/edit: Ik vraag me ook af wat het effect van meer dakisolatie is. Zou dat veel helpen, of maakt dat ook niet veel uit met de HSB constructie die wij hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 25-06-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 17:14

PoweRoy

funky!

ehtweak schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Onze isolatie is prima, maar na 2 dagen bakken in de zon, was de temperatuur binnen toch nog naar 23 graden gestegen. En 's-nachts koelt het niet echt af, omdat 's-avonds de wind gaat liggen. :-(
O we hebben het maar over 23 graden :D Hier bij ons huis van 1972. Vlieringvloer geisoleerd (10cm glaswol) en spouwmuurisolatie. Overdag rolluiken en ramen dicht. Mijn dochters kamer (schuin dak op 't zuiden en geen vliering erboven) 31 graden :/

Ik zou denken aan rolluiken of een airco ivm zonnepanelen bij TS..

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:33:
@bbbrumbrum Ja, een L/L WP natuurlijk, alleen blijkt nu dat de 2dehands airco niet zo'n goed idee was, door het amateuristisch afkoppelen zit er waarschijnlijk vocht in het systeem, zegt een installateur. Geen idee of dat een slimme verkoop truc is, of dat het echt zo kan zijn.
Bel 100 installateurs .. 100 antwoorden denk ik .. dus erhm tja ..
hoewel DIY vullen/leegmaken mogelijk is .. zou je niet beter door pro laten doen ?
Ik heb overigens een hybride CV ketel (gas en WP), deze kan ook de vloer koelen. Maar dat zet geen zoden aan de dijk, het scheelt maximaal 1 graad. En het huis wordt er best klam van. De katten vinden de koele vloer wel erg lekker met dit weer.
airco !! :) nee ff serieus zou je niet wat ventilatoren in huis op stand 1 plaatsen ? met deze hete dagen zet in 1 ventilator neer in stand 1 als we niet thuis zijn .. alleen dit al zorgt voor een aangename temp bij thuiskomst..
/edit: Ik vraag me ook af wat het effect van meer dakisolatie is. Zou dat veel helpen, of maakt dat ook niet veel uit met de HSB constructie die wij hebben?
Natuurlijk helpt "isolatie" mrkleinman heeft zijn huis "opgedikt" aan de binnenmuren met 5cm isolatie ofzo .. foto's op zijn blog en hij is hier ook op GOT actief (zoek naar posts van hem met isolatie) .. maar jou grootste probleem is je raam partij vermoed ik ..

Maar als ik het goed heb zit je met een "rare' vorm .. die lastig te bereiken is van binnen/buiten .. ooit wel eens gedacht om gewoon een doek te spannen bv 20 cm van je raam (binnen) van muur tot muur ofzo ? tenten hebben niet voor niks binnen + buiten tent .. lucht is ook de beste isolatie.. zuig deze "warme " lucht af naar buiten en je opwarming van huis gereduceert met een hoop.
Ik geef toe dat het idee niet "fraai" is maar scheelt je makkelijk 100den euro's aan stroom ongeacht airco/ventilatie ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Ernemmer , @ehtweak

Sproeier op het dak moet je niet continue doen; dan ben je aan het waterkoelen, en dat is duur. Telkens alleen vochtig maken geeft meer verdampend oppervlak en kost veel minder water.

Zelf heb ik daarvoor een magneetventiel (230V) wat via een relais door een Arduino geschakeld wordt. Daarmee kan ik de dutycycle instellen. 2 minuten per uur is zat, wat bij mij krap 1L / m2 / uur is. Sproeier gaat in 1 minuut drie keer heen en weer; ik sproeide 1 minuut elk half uur.

De Chinese plastic timer hield het maar 1 seizoen uit :/
Het magneetventiel maakt bij dichtgaan echter een mooie knal in de leiding, dus combineren met waterslagdemper.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-06-2019 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kabeltjekabel schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 01:30:
@Ernemmer , @ehtweak

Sproeier op het dak moet je niet continue doen; dan ben je aan het waterkoelen, en dat is duur. Telkens alleen vochtig maken geeft meer verdampend oppervlak en kost veel minder water.

Zelf heb ik daarvoor een magneetventiel (230V) wat via een relais door een Arduino geschakeld wordt. Daarmee kan ik de dutycycle instellen. 2 minuten per uur is zat, wat bij mij krap 1L / m2 / uur is. Sproeier gaat in 1 minuut drie keer heen en weer; ik sproeide 1 minuut elk half uur.

De Chinese plastic timer hield het maar 1 seizoen uit :/
Het magneetventiel maakt bij dichtgaan echter een mooie knal in de leiding, dus combineren met waterslagdemper.
@Ernemmer , @ehtweak
Sterker nog. Beter begin je er helemaal niet aan. Uit een snelle berekening blijkt al snel dat dit totaal geen zoden aan de dijk zet. Of je moet tevreden zijn met bijvoorbeeld 1 graad temperatuurdaling. Lijkt me de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PoweRoy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:30:
[...]
Ik zou denken aan rolluiken of een airco ivm zonnepanelen bij jou.
Eh? Ik ben helemaal niet op zoek naar een airco ofzo. Ik denk dat je iemand anders bedoelde... ;)

En wat betreft dat met water besproeien van ons huis. Als het zo heet is, scheelt het idd maar een heel klein beetje qua afkoelend (=warmte ontrekkend effect). Maar zelf een half uurtje buiten spelen met lekker fris water is ook wel lekker. 8)

Er komt ca. 10l/minuut uit de kraan. 30 minuten lang = 300 liter. In onze woonplaats is de prijs per kuub (inclusief BTW en BOL) net aan 1 euro. M.a.w. half uurtje buiten spelen met koel fris water heeft me 30 cent gekost... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:11:
[...]

@Ernemmer , @ehtweak
Sterker nog. Beter begin je er helemaal niet aan. Uit een snelle berekening blijkt al snel dat dit totaal geen zoden aan de dijk zet. Of je moet tevreden zijn met bijvoorbeeld 1 graad temperatuurdaling. Lijkt me de moeite niet waard.
Dan moet je denk ik even je berekening opnieuw doen.

Dak zonder water wordt al snel 50 graden warm, dak met water kan je makkelijk rond de 10 graden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTzuki
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik weet niet in hoeverre je een esthetische oplossing wilt, maar je kan ook gewoon in elke hoek van het raam een haak in de buitenmuur draaien en daar een wit laken/doek/zeil aan ophangen. En dat neem je dan weer weg als de hittegolf voorbij is. Kost waarschijnlijk nog geen 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

Tazzios

..

@MrTzuki inderdaad, zoiets wilde de ik ook voorstellen. Op die manier weet je ook OF het daadwerkelijk werkt voordat je dure zonnewering gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:35:
[...]

Dak zonder water wordt al snel 50 graden warm, dak met water kan je makkelijk rond de 10 graden houden.
Als dat zo was, dan was deze manier van koelen wel gemeengoed geworden :+

De kunst is om veel water te laten verdampen en dat is op zich al best moeilijk. Je hebt een beperkt oppervlak en de luchtvochtigheid werkt de verdamping tegen.
Een laag water werkt averechts. Dat warmt gewoon op net als het dak en absorbeert infrarood licht zelfs nog beter. Je verdamping heb je dan dus met name nodig om de stralingswarmte af te voeren.
Vervolgens hangt het nog van je dak af. Als daar enige vorm van isolatie in zit, kun je het helemaal wel vergeten.

Als ik naar mijn eigen platte dak kijk. Een regenbui heeft totaal geen effect op de temperatuur binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:55:
[...]

De kunst is om veel water te laten verdampen en dat is op zich al best moeilijk. Je hebt een beperkt oppervlak en de luchtvochtigheid werkt de verdamping tegen.
Een laag water werkt averechts. Dat warmt gewoon op net als het dak en absorbeert infrarood licht zelfs nog beter. Je verdamping heb je dan dus met name nodig om de stralingswarmte af te voeren.
Vervolgens hangt het nog van je dak af. Als daar enige vorm van isolatie in zit, kun je het helemaal wel vergeten.

Als ik naar mijn eigen platte dak kijk. Een regenbui heeft totaal geen effect op de temperatuur binnen.
Dat verdampen is inderdaad leuk, maar stromend water werkt veel beter. (bijvoorbeeld een tuinsproeier) Kijk maar eens naar bruggen die er mee gekoeld worden in de zomer. Of al die mensen die zich er mee koelen in het zwembad.

Om je huis er mee te koelen is geen gemeengoed, omdat het zonde is van het water en erg veel kost tov een airco.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2019 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehm 23c te heet ? Tja, dan ga je er met zonwering ook niet komen. Als het dagenlang 35c en je hebt geen massa die dat opvangt, dan gaat alleen airco werken. Zou wel zoveel mogelijk PV erop gooien, want ik verwacht dat je flink gaat koelen als je 23c al niet dragelijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Dat verdampen is inderdaad leuk, maar stromend water werkt veel beter. (bijvoorbeeld een tuinsproeier) Kijk maar eens naar bruggen die er mee gekoeld worden in de zomer. Of al die mensen die zich er mee koelen in het zwembad.

Om je huis er mee te koelen is geen gemeengoed, omdat het zonde is van het water en erg veel kost tov een airco.
Nee, juist niet. Verdampen is een erg effectieve koelmethode in tegenstelling tot warmteoverdracht via water. Het probleem met dak-koeling is dat je de warmte onttrekt van het dak (de buitenste laag van je huis) en dat er dus vrijwel geen effect is in je huis.

Dat het geen gemeengoed is omdat het zéér inefficient is. De kosten zijn het probleem niet zo, water is spotgoedkoop in NL.

Dat bruggen gekoeld worden met stromend water is meer een noodoplossing en dan is stromend water makkelijk voorhanden. Verdamping zou veel beter werken maar de capaciteit is gewoon beperkt terwijl met stromend water je de capaciteit zelf bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:22:
[...]

Nee, juist niet. Verdampen is een erg effectieve koelmethode in tegenstelling tot warmteoverdracht via water. Het probleem met dak-koeling is dat je de warmte onttrekt van het dak (de buitenste laag van je huis) en dat er dus vrijwel geen effect is in je huis.

Dat het geen gemeengoed is omdat het zéér inefficient is. De kosten zijn het probleem niet zo, water is spotgoedkoop in NL.

Dat bruggen gekoeld worden met stromend water is meer een noodoplossing en dan is stromend water makkelijk voorhanden. Verdamping zou veel beter werken maar de capaciteit is gewoon beperkt terwijl met stromend water je de capaciteit zelf bepaalt.
Ik denk dat je toch even terug moet naar je natuurkundeles, koelen met stromend water werkt altijd beter dan verdamping. Als je het niet gelooft kan je het zelf even uitproberen.

Maak je vinger nat en laat het water daarna verdampen en hou bij hoe koud je vinger wordt.
Steek daarna je vinger 10 minuten onder de koude kraan en hou bij hoe koud je vinger wordt.

Bij het dak komt het er gewoon op neer dat dat totale oppervlakte 10-12 graden is ipv 50 en dat schiet echt wel op met het afkoelen van je huis. Als je dat lang genoeg volhoudt word de binnenkant van het dak ook 12 graden en heb je dus een soort koelplafond.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:28:
[...]

Ik denk dat je toch even terug moet naar je natuurkundeles, koelen met stromend water werkt altijd beter dan verdamping. Als je het niet gelooft kan je het zelf even uitproberen.

Maak je vinger nat en laat het water daarna verdampen en hou bij hoe koud je vinger wordt.
Steek daarna je vinger 10 minuten onder de koude kraan en hou bij hoe koud je vinger wordt.
Nogmaals. Je vergelijkt nu 2 zaken met verschillende capaciteit. 3 ml water die je laat verdampen vergelijk je met een stromende kraan.
Als je de capaciteit gelijk houdt dan wint verdampingskoeling. 10 ml water verdampen op je vinger koelt veel meer dan jouw vinger afkoelen met 10 ml water, want dan ontstaat er slechts een evenwicht (lauw water).
Dus verdamping is efficienter, maar je bent meestal erg beperkt omdat het moeilijk is om veel water te laten verdampen. Met een lopende kraan ben je inefficient aan het koelen (veel water nodig voor relatief weinig koeling), maar je bepaalt wel zelf de capaciteit door de kraan verder open te zetten.
Bij het dak komt het er gewoon op neer dat dat totale oppervlakte 10-12 graden is ipv 50 en dat schiet echt wel op met het afkoelen van je huis. Als je dat lang genoeg volhoudt word de binnenkant van het dak ook 12 graden en heb je dus een soort koelplafond.
Dit is niet mogelijk. Het water warmt op zo'n heet dak sneller op dan dat jij het kunt aanvoeren. Je moet wel énorme debieten gaan toepassen om dit te halen. Wel een leuke manier om een zwembad te verwarmen, dit werkt dan ook best goed (slang op dak).

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 26-06-2019 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:51:
[...]

Nogmaals. Je vergelijkt nu 2 zaken met verschillende capaciteit. 3 ml water die je laat verdampen vergelijk je met een stromende kraan.
Als je de capaciteit gelijk houdt dan wint verdampingskoeling. 10 ml water verdampen op je vinger koelt veel meer dan jouw vinger afkoelen met 10 ml water, want dan ontstaat er slechts een evenwicht (lauw water).
Dus verdamping is efficienter, maar je bent meestal erg beperkt omdat het moeilijk is om veel water te laten verdampen. Met een lopende kraan ben je inefficient aan het koelen (veel water nodig voor relatief weinig koeling), maar je bepaalt wel zelf de capaciteit door de kraan verder open te zetten.

[...]

Dit is niet mogelijk. Het water warmt op zo'n heet dak sneller op dan dat jij het kunt aanvoeren. Je moet wel énorme debieten gaan toepassen om dit te halen. Wel een leuke manier om een zwembad te verwarmen, dit werkt dan ook best goed (slang op dak).
Je wijkt nu een beetje af van waar het om ging.
Ik zei dat je een dak kan koelen met een tuinsproeier en jij zegt daarna dat dat maar heel beperkt zal werken. Nu begin je over capaciteit en weinig water en inefficiënt, maar daar had ik het niet over.

Ik zeg dat je je dak kan koelen met een tuinsproeier (10 ltr/min) en als je daar aan gaat rekenen dan kan je er gewoon niet onderuit dat je dak afkoelt en je dus je huis kan afkoelen.

En als je het water dan ook nog eens je tuin in laat lopen groeien de plantjes ook nog lekker :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
vso schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:57:
Maar als ik het goed heb zit je met een "rare' vorm .. die lastig te bereiken is van binnen/buiten .. ooit wel eens gedacht om gewoon een doek te spannen bv 20 cm van je raam (binnen) van muur tot muur ofzo ? tenten hebben niet voor niks binnen + buiten tent .. lucht is ook de beste isolatie.. zuig deze "warme " lucht af naar buiten en je opwarming van huis gereduceert met een hoop.
Ik geef toe dat het idee niet "fraai" is maar scheelt je makkelijk 100den euro's aan stroom ongeacht airco/ventilatie ..
Die lucht die je afzuigt, waar komt die vandaan? Uiteindelijk komt deze van buiten, dus ben je warme buitenlucht aan het aanzuigen. Lijkt me geen goed idee. De rare vorm speelt ons idd parten als het gaat om zonwering aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:19:
[...]

Je wijkt nu een beetje af van waar het om ging.
Ik zei dat je een dak kan koelen met een tuinsproeier en jij zegt daarna dat dat niet zal werken.
Nu begin je over capaciteit en weinig water en inefficient, maar daar had ik het niet over.

Ik zeg dat je je dak kan koelen met een tuinsproeier en als je daar aan gaat rekenen dan kan je er gewoon niet onderuit dat je dak afkoelt en je dus je huis koeler kan maken.
Nou goed dan ga ik terug naar je bewering.
Het dak zal geen 50 graden meer zijn, daar ben ik het mee eens.
Op het dak zal een laag water komen te staan die waarschijnlijk tussen de 20 en 30 graden zal zijn afhankelijk van hoeveel water je continu blijft toevoegen (lopende kraan). 10 graden is niet realistisch. Direct uit de kraan is het hier sowieso al boven de 15 graden.
Vervolgens zal je dak dus ietsje koeler zijn. Maar ik blijf er bij dat dat een vrijwel verwaarloosbaar effect zal hebben op je binnen temperatuur, zeker als er enige vorm van isolatie is. Je mag blij zijn met 1 graden afkoeling over een hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:24:
[...]

Op het dak zal een laag water komen te staan
Heb je het plaatje uit de TS gezien? Daar blijft niks op staan. :)

De temperatuur van leidingwater varieert tussen de 7 en de 15 graden in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Heb je het plaatje uit de TS gezien? Daar blijft niks op staan. :)

De temperatuur van leidingwater varieert tussen de 7 en de 15 graden in NL
Ik had het idd over een plat dak omdat je anders uberhaupt niet fatsoenlijk kunt koelen met water aangezien het weg stroomt en zich niet goed verdeelt over het dakoppervlak. Terwijl bij een bitumen dak je in ieder geval goed contact maakt.

7 in de winter ja. 15 in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Water oppompen uit een ingegraven bron, over het dak laten stromen, opgewarmde water via de regengoot opvangen en weer terug naar de bron sturen om af te laten koelen. Kost je enkel een pomp en wat werk en je hebt een constante stroom van koel water om je dak af te koelen.

Met zonnepanelen is die stroom water ook nog eens "gratis" :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het dak koelen ga ik niet doen. Al alleen niet omdat er een dikke laag isolatie onder zit die kou buiten zou moeten houden. Het enige wat ik overweeg is het hele dak vol te leggen met zonnepanelen, zodat de zon niet vol op het dak schijnt, maar op de panelen. En ik heb er nog extra stroom van ook. Er ligt nu 5kWp, maar ik heb nog niet de helft van het dak vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonoskar schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:20:
[...]

Die lucht die je afzuigt, waar komt die vandaan? Uiteindelijk komt deze van buiten, dus ben je warme buitenlucht aan het aanzuigen. Lijkt me geen goed idee. De rare vorm speelt ons idd parten als het gaat om zonwering aan de buitenkant.
ja en nee, het afzuigen doe je voordat je het doek opendoet (en dus een koel moment) anders valt de warmte naar beneden .. maar als je "condens" hebt is circulatie nodig .. en ja dat kan buitenlucht inhouden of een lucht ontvochtiger ..

het "doek" is ook geen heilig iets, zie het als gemakkelijke isolatie/verduistering.. je verkleint het "verwarmings oppervlak" en dus een paar graden koeler .. en dat is meer dan genoeg om het aangenaam te hebben bij thuiskomst. let wel .. dat van een lange rit in de auto met airco 3 stappen en je bent binnen tja .. erhm dan merk je nog wel "hitte"

Zie het als een "doos" met een rare vorm "dak" ipv het dak "moeilijk moeilijk" te doen .. splits je de doos in 2 delen
1 = vierkante rechthoek
2 = (veel)kleinere "doos met raar dak"
3 (herhaal de opdeling indien nodig)

Die scheiding tussen de 2 delen is je "doek", boven het doek kan je afzuigen .. maar op het heets van de dag moet de afzuiging aan de zon zijde zitten .. zodat hopenlijk aan de schaduw zijde eventueel een ventilatie "koelere verse lucht aanzuigt" maar dit hoeft natuurlijk ook niet op standje straaljager met naverbrander.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

zonoskar schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:42:
Het dak koelen ga ik niet doen. Al alleen niet omdat er een dikke laag isolatie onder zit die kou buiten zou moeten houden. Het enige wat ik overweeg is het hele dak vol te leggen met zonnepanelen, zodat de zon niet vol op het dak schijnt, maar op de panelen. En ik heb er nog extra stroom van ook. Er ligt nu 5kWp, maar ik heb nog niet de helft van het dak vol :)
Heb je toevallig enige cijfers hier over? Misschien een meetverschil tussen de temperatuur onder het dak met panelen en het dak zonder pannelen?
Hier komt straks ook een enorm stuk van het dak vol te liggen met panelen, ben wel benieuwd of dat echt impact heeft op de temperatuur.

Als ik van mijn vide afdaal naar de zolder, dan naar de eerste verdieping en dan de begane grond voel ik gewoon een paar graden verschil per verdieping die ik afdaal. Dat is echt de warmte die stijgt en het dak dat opwarmt, apart gevoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Ik had het idd over een plat dak omdat je anders uberhaupt niet fatsoenlijk kunt koelen met water aangezien het weg stroomt en zich niet goed verdeelt over het dakoppervlak. Terwijl bij een bitumen dak je in ieder geval goed contact maakt.

7 in de winter ja. 15 in de zomer.
Daarvoor hebben ze "groene mos daken" weinig water nodig (maar het weegt wel wat) ..

@zonoskar ze vergeten een aantal dingen..
- water relflecteert .. dus vermindert direct al de "opwarming" door de instraling.
- water verdampt en neemt hitte weg
- spetteren over de rand
* je mag blij zijn als je van 1 kuub na deze hete dagen 50% overhoud..
* kalk resten van het water ..

maar het zal geen 1 graad zijn .. met een goeie bedekking en bv van 8 uur tot 18:00 besproeing .. schat ik in dat je 5 graden wel haalt..

PV heeft het ook moeilijk(er) met hitte .. alleen je krijgt gratis een venturi effect (lucht beweging tussen paneel en dak) dus je opwarming is wel vertraagt .. .wat ik lees/hoor is dat dit effect merkbaar is maar niet wereld van verschil.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:33:
Water oppompen uit een ingegraven bron, over het dak laten stromen, opgewarmde water via de regengoot opvangen en weer terug naar de bron sturen om af te laten koelen. Kost je enkel een pomp en wat werk en je hebt een constante stroom van koel water om je dak af te koelen.

Met zonnepanelen is die stroom water ook nog eens "gratis" :D
Met een puntstuk kan dit ook mooi, het teruglopen van het water naar de bron duurt wat langer maar je kan dan wel lekker veel m3 per uur oppompen :)
Als je de panelen dan ook meteen koelt is het rendement ook iets hoger :P

Even serieus ontopic, het enige wat echt werkt is zonwering aan de buitenkant en airco aan de binnenkant.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 26-06-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-08 09:13
Kunststofkozijnen met dubbelglas en rolluiken, dan alles potdicht houden.

Gisteren was het hier in Venlo maar liefs 39graden, binnen was het 23graden, prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

23 graden zonder Airco? Dat is netjes. Mijn ramen en gordijnen houden wel veel tegen. Rolluiken komt misschien nog wel ooit, en dakisolatie (plat dak).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

vso schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:58:
[...]

Daarvoor hebben ze "groene mos daken" weinig water nodig (maar het weegt wel wat) ..

@zonoskar ze vergeten een aantal dingen..
- water relflecteert .. dus vermindert direct al de "opwarming" door de instraling.
- water verdampt en neemt hitte weg
- spetteren over de rand
* je mag blij zijn als je van 1 kuub na deze hete dagen 50% overhoud..
* kalk resten van het water ..

maar het zal geen 1 graad zijn .. met een goeie bedekking en bv van 8 uur tot 18:00 besproeing .. schat ik in dat je 5 graden wel haalt..

PV heeft het ook moeilijk(er) met hitte .. alleen je krijgt gratis een venturi effect (lucht beweging tussen paneel en dak) dus je opwarming is wel vertraagt .. .wat ik lees/hoor is dat dit effect merkbaar is maar niet wereld van verschil.
Kalk op een plat dak zie je niet ;) maar misschien dat je regenwater zou kunnen opvangen voor dit doel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-08 10:00
Bomen en planten rondom je huis. Beter voor de temperatuur, jezelf en de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Klinkt leuk maar er ontstaat natuurlijk ook een buffer van warme lucht onder de panelen, zeker als het niet waait en zwarte panelen nemen meer hitte op, dus ik verwacht zelf dat dit niets doet tegen de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
targaryanwolf schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:33:
Kunststofkozijnen met dubbelglas en rolluiken, dan alles potdicht houden.

Gisteren was het hier in Venlo maar liefs 39graden, binnen was het 23graden, prima te doen.
Is zeker een rijtjeshuis op het noorden? Ik heb een vrijstaand huis. Het dak op het zuiden. Katten die de hele tijd binnen/buiten willen zijn. Dubbel glas heb ik al. Gisteren was het 28C binnen, 30C op de bovenverdieping.
KillerAce_NL schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:13:
[...]

Klinkt leuk maar er ontstaat natuurlijk ook een buffer van warme lucht onder de panelen, zeker als het niet waait en zwarte panelen nemen meer hitte op, dus ik verwacht zelf dat dit niets doet tegen de hitte.
Volgens mij wordt er nog best wat zonlicht gereflecteerd door de panelen. Maar zeker weet ik dit niet.

[ Voor 32% gewijzigd door zonoskar op 26-06-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-08 09:13
zonoskar schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:24:
[...]

Is zeker een rijtjeshuis op het noorden? Ik heb een vrijstaand huis. Het dak op het zuiden. Katten die de hele tijd binnen/buiten willen zijn. Dubbel glas heb ik al. Gisteren was het 28C binnen, 30C op de bovenverdieping.
Is idd een riante tussen woning, achtertuin ligt op het oosten. Heb morgens tot een uurtje of 17:00 a 20:00 de zon in de achtertuin (diepe tuin) en vanaf 17:00 heb ik hem op de voorraam staan.

Katten heb ik ook, maar die hebben met dit soort extreme temperaturen echt pech, alles blijft dicht.
Marzman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:48:
23 graden zonder Airco? Dat is netjes. Mijn ramen en gordijnen houden wel veel tegen. Rolluiken komt misschien nog wel ooit, en dakisolatie (plat dak).
Ja zonder airco.

[ Voor 18% gewijzigd door targaryanwolf op 26-06-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Marzman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:50:
[...]
Kalk op een plat dak zie je niet ;) maar misschien dat je regenwater zou kunnen opvangen voor dit doel.
heeft de TS dan een plat dak ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:53:
@MrTzuki inderdaad, zoiets wilde de ik ook voorstellen. Op die manier weet je ook OF het daadwerkelijk werkt voordat je dure zonnewering gaat aanschaffen.
Dat werkt zeker wel. Voordat ik screens aanschafte had ik wel andere dingen om geld aan uit te geven. Met volle zon op het zuidwesten hebben we toen uit nood witte tweepersoonslakens op de kozijnen geprikt.
Prima te doen. Na het eerste buitje ook feilloos strak. :)

Twee jaar zo gedaan 's zomers en toen de screens aangeschaft, elektrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 16:53
Wanneer is het huis gebouwd? Het is raar dat je wanden een hogere RC waarde hebben dan je dak. Volgens de normen van het bouwbesluit (huidige) dient het sowieso andersom te zijn, namelijk wand 4,5 en dak 6,0.

Of je redenatie van de directe zonstraling op het dak juist is vraag ik me ook af. Er komt dan wel geen directe zon op het dak, maar juist onder de zonnepanelen kan het heel warm worden. Op een zomerdag kan de temperatuur onder de panelen makkelijk tussen de 60-70 graden worden (afhankelijk van het toegepaste montagesysteem).

Dus wellicht dat de combi dak RC 4,5 en zonnepanelen juist in je nadeel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
de Peer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:11:
[...]

@Ernemmer , @ehtweak
Wat een onzin. Laat maar zien die berekening. Het scheelt bij mij 1,5 - 2 graden op de thermostaat. Dat is dus enkel van een koeler dak. Voor het gevoel scheelt het meer, omdat het dak meer afkoelt dan die 1,5 graad.
Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:35:
[...]

10 graden ga je echt niet halen hoor. Tenzij je met een idioot debiet constant gaat spoelen.
[...]

Scholen ventileren was lange tijd ook geen gemeengoed. Grootste deel van de mensen loopt nu eenmaal vaak een eind achter. Dat zien we ook als het gaat om 2,4m plafonds, overal maar roken, etc.
Je hebt een beperkt... gloedheet oppervlak. Daar kun je best nog aardig wat van verdampen. Zeker als het ook maar ietsjes waait.
Dat eerste klopt, dat van die isolatie is niet zo. Als je een dak hebt conform minimum eisen bouwbesluit 1992 (dus alles 1992 - 2012) met Rc 2,5 m2K/W en je dak is 60 graden en binnen is het 25 graden, dan komt er per vierkante meter dus een verwarmingsvermogen van 14W binnen. Als je de daktemperatuur reduceerd naar 40 graden is dat nog maar 6W per vierkante meter.

Uiteraard wordt het absoluut allemaal minder als je een dak conform bouwbesluit 2012 met aanvulling 2015 hebt (Rc 6,0). Ook de kleur van het dak zal verschil maken. Lichtgrijs EPDM is natuurlijk beter dan pikzwarte dakbedekking.
Ernemmer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:12:
[...]

Effect per euro waterverbruik is veel beter bij verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 15:26

JT

VETAK y0

Chalk schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:07:
Of je redenatie van de directe zonstraling op het dak juist is vraag ik me ook af. Er komt dan wel geen directe zon op het dak, maar juist onder de zonnepanelen kan het heel warm worden. Op een zomerdag kan de temperatuur onder de panelen makkelijk tussen de 60-70 graden worden (afhankelijk van het toegepaste montagesysteem).

https://www.scientias.nl/...en-het-huis-koel-en-warm/

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Chalk schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:07:
Wanneer is het huis gebouwd? Het is raar dat je wanden een hogere RC waarde hebben dan je dak. Volgens de normen van het bouwbesluit (huidige) dient het sowieso andersom te zijn, namelijk wand 4,5 en dak 6,0.

Vergunning is van 2014, ze zijn in jan 2015 gaan bouwen en sept 2015 zijn we verhuist. Volgens mij moest het minimaal Rc = 2.5/3.5 zijn. De Rc van de wanden kwam wat hoger uit omdat de 8cm dikke isolatie goedkoper was dan een mix van 8 en 6 wat oorspronkelijk de bedoeling was. Anders zouden de wanden ook op 4.5 uitgekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
zonoskar schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 00:13:
[...]

Vergunning is van 2014, ze zijn in jan 2015 gaan bouwen en sept 2015 zijn we verhuist. Volgens mij moest het minimaal Rc = 2.5/3.5 zijn. De Rc van de wanden kwam wat hoger uit omdat de 8cm dikke isolatie goedkoper was dan een mix van 8 en 6 wat oorspronkelijk de bedoeling was. Anders zouden de wanden ook op 4.5 uitgekomen zijn.
Vergunning 2014, dus alles minimaal Rc 3,5; zowel dak, als vloer en wanden.
In de TS staat dat je 3,5 hebt en het dak 4,5?

Nu is dat inderdaad 6 (dak), 4,5 (gevel), 3,5 (vloer).

Stel het dak is buiten 60 graden, binnen 25 graden. Vermogensdoorgifte per m2 als functie van de Rc waarde;
Rc 0,86; 40,7 W
Rc 1,03; 34 W
Rc 1,3; 26,9 W
Rc 2,0; 17,5W
Rc 2,5; 14 W
Rc 3,5; 10 W
Rc 4,5; 7,8 W
Rc 6,0; 5,8 W

Persoonlijk vind ik het redelijk bezopen dat we de minimumeis voor daken tussen 1990 en 2012 niet aangescherpt hebben. Ook vreemd dat je bij Funda er geen onderscheid op kunt maken bij het zoeken. Daar gaat het in stappen van tien jaar. Maar een woning uit 2011 op basis van toenmalige minimumeisen zit qua isolatie heel wat lager dan een huis op basis van minimumeisen in 2016.

Wel is het zo dat kieren tussen het isolatiemateriaal funest zijn. Goed aangebrachte Rc 4,5 kan dan ook beter zijn dan kierend aangebrachte Rc 6,0.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-06-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:00
Op mijn hobbykamer heb ik ramen op het zuiden en zuid-westen. Hier zitten screens voor. Op zich werken die goed. Het nadeel vind ik dat ze ook de luchtstroming hinderen. Dus ik zet mijn screens en ramen 's nachts open. Krijg je weer wel een probleem met muggen... Want een screen is ook ineens het vliegenraam |:(
De overburen hebben geen screens, maar eerder een overstekend stukje met lamellen boven de ramen. Dit zijn ramen tot de grond en dat stukje overhang is een kleine halve meter schat ik.
Bij Renson moet je bijvoorbeeld kijken bij de architecturale zonwering. Zij hebben bijvoorbeeld ook nog oplossingen met schuifpanelen. Geen weet of dit ook op maat gemaakt wordt (ivm die schuine stukken). Verder niks met dat bedrijf te maken hoor :P
https://www.renson.eu/nl-...=architecturale-zonwering

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 11:34
Zit momenteel nog met het vraagstuk hoe krijg ik de warmte er weer uit? Het koelt gewoon prima af als je alles open zet, maar zo kan je natuurlijk niet gaan slapen. Dus zodra de deur dicht gaat begint het direct weer te stijgen. Vraag me af waar dat vandaan komt want 23:00 was het toch echt niet bepaald warm meer buiten :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-08 22:16

duarf

-Kuffy-

jip_86 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:38:
Zit momenteel nog met het vraagstuk hoe krijg ik de warmte er weer uit? Het koelt gewoon prima af als je alles open zet, maar zo kan je natuurlijk niet gaan slapen. Dus zodra de deur dicht gaat begint het direct weer te stijgen. Vraag me af waar dat vandaan komt want 23:00 was het toch echt niet bepaald warm meer buiten :/
Eigenlijk is dat gewoon de massa van je gebouw zelf wat zijn warmte terug gaat stralen naar de woning. Zo een blokje beton (de woning) kan namelijk heel wat warmte opnemen. En met die huidige isolatie kan de warmte bijna enkel naar binnen stralen.

Dat is ook de reden dat je meestal in nieuwe huizen pas na enkele dagen last hebt van de hitte, maar daarna krijgen ze deze ook niet meer gekoeld (zonder airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jip_86 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:38:
Lucht heeft een warmtecapaciteit van nihiel

Beton, hout, je boekenverzameling; de vloer, het dak, de muren; gigantische warmte-inhoud.

Dat is ook waarom bij dezelfde Rc-waarden een houtskeletbouw-huis alsnog veel sneller opwarmt dan een huis met betonnen vloeren en wanden. En met de nieuwe "BENG" norm schijnen ze daar ook voor afgestraft te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Liefst wil je aanzuiging van onder en dan een top exhaust, dakraam dus waardoor de warme lucht vertrekt. Dan een constante luchtstroom waardoor je constant koelere lucht je woning door laat stromen die de warmte weg trekt.

Ik denk dat ik eens ga kijken naar een sproeier die mijn muur op zuid kan laten afkoelen, dat kan ook nog wel eens efficient zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kijk daar wel mee uit; zomaar je huis natspuiten. Zeker met kalkrijk water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 22:12

macnerd

No Apples please :-)

Zijn van die schaduwdoeken aan de buitenkant geen idee? Kwestie van een paar haken in de muur en met een ladder ophangen. Als de warmte voorbij is haal je ze weer eraf.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37

Bob Popcorn

Plop!

ehtweak schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:27:
[...]

23 graden? :D Dat wordt mijn slaapkamer in de winter met de ramen dicht en een bleek zonnetje er op 8)7 Met deze temperaturen wordt m'n slaapkamer makkelijk 35 graden, dat is dan ook echt heel kut. 23 graden zou ik voor tekenen man, heerlijk.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-08 14:45
Pffff zit ik hier in huis uit de jaren 80 die niet boven de 27C komt als ik de boel dicht houd overdag xD
Is de isolatie van dit huis zo goed dan?
Alleen de kantoorruimte heeft dan airco nodig wanneer de pc's aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 14:41

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Mag ik een opmerking maken die niemand hier maakt? Gemiddeld genomen over de laatste 30 jaar kom je (denk ik!) op een week met >30 graden per jaar. Is dat echt al die investeringen waard, of kun je met een open raam ook niet ver komen? ;)

Zelf hebben wij een airco, maar die is nog van de vorige bewoner (die had kantoor aan huis). Wel fijn natuurlijk, maar zou hem niet nogmaals kopen denk ik als die stuk zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08 22:10
N1ckk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:55:
Mag ik een opmerking maken die niemand hier maakt? Gemiddeld genomen over de laatste 30 jaar kom je (denk ik!) op een week met >30 graden per jaar. Is dat echt al die investeringen waard, of kun je met een open raam ook niet ver komen? ;)

Zelf hebben wij een airco, maar die is nog van de vorige bewoner (die had kantoor aan huis). Wel fijn natuurlijk, maar zou hem niet nogmaals kopen denk ik als die stuk zou gaan.
Het aantal dagen dat >30 is gaat de komende (tientallen) jaren alleen maar toenemen. Dus het is juist een slimme investering, je zult er gegarandeerd nog jaren profijt van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 14:41

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik ben sceptisch over in hoeverre dat écht waar is, als ik kijk naar historische data valt het wel mee: https://www.knmi.nl/kenni...um/uitleg/tropische-dagen - ik wil geen klimaatontkenner zijn, maar ik denk niet dat de stijging zo enorm zal zijn.

Daarbij gaan veel Nederlanders ook in deze periode op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In de winter lekker verwarmen met je airco en je gas ketel kan er ook uit. Full electric huis, zonnepanelen erbij en voila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 11:59
N1ckk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:02:
Ik ben sceptisch over in hoeverre dat écht waar is, als ik kijk naar historische data valt het wel mee: https://www.knmi.nl/kenni...um/uitleg/tropische-dagen - ik wil geen klimaatontkenner zijn, maar ik denk niet dat de stijging zo enorm zal zijn.

Daarbij gaan veel Nederlanders ook in deze periode op vakantie.
Dat is dus verkeerd gedacht. Ik ben Belg dus ik kijk naar het KMI en die hebben mooie grafieken op een pagina die jaarlijks wordt bijgewerkt: https://www.milieurapport...n-en-temperatuursextremen

Hier kan je zien dat er meer, langere en intensere hittegolven zijn in België in het laatste decennium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:16:
Dat is ook waarom bij dezelfde Rc-waarden een houtskeletbouw-huis alsnog veel sneller opwarmt dan een huis met betonnen vloeren en wanden. En met de nieuwe "BENG" norm schijnen ze daar ook voor afgestraft te gaan worden.
Het koelt ook weer sneller af. Vanmorgen was het 19C binnen. Te fris voor een T-shirt en korte broek.
macnerd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:37:
Zijn van die schaduwdoeken aan de buitenkant geen idee? Kwestie van een paar haken in de muur en met een ladder ophangen. Als de warmte voorbij is haal je ze weer eraf.
Schaduwdoeken heb ik op de begane grond, die werken op zich erg goed. Alleen is er altijd wel ergens een gaatje waar de zon doorheen prikt. Maar ik denk dat het boven hetzelfde effect als folie op de ramen zal hebben, niet veel. In ons geval van een houten huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Ook bij zonnig weer en lagere temperaturen kan het onaangenaam warm worden in huis hoor. In mijn vorige huis moesten de rolluiken aan de zonnekant dicht op alle zonnige dagen in juli en augustus want anders werd het veel te warm op de slaapkamers en in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:53
zonoskar schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Het koelt ook weer sneller af. Vanmorgen was het 19C binnen. Te fris voor een T-shirt en korte broek.

[...]

Schaduwdoeken heb ik op de begane grond, die werken op zich erg goed. Alleen is er altijd wel ergens een gaatje waar de zon doorheen prikt. Maar ik denk dat het boven hetzelfde effect als folie op de ramen zal hebben, niet veel. In ons geval van een houten huis.
Lichte bouw, of in elk geval het gebruik van lichte materialen binnen de geïsoleerde schil zorgt inderdaad voor snellere opwarming, maar ook voor snellere afkoeling.

Ik heb een traditioneel gebouwd huis uit 1902, met enkelsteens muren, houten vloeren en isolatie is overal aan de binnenzijde aangebracht (voorzetwanden, dakisolatie). Opwarmen gaat met het weer van afgelopen week te snel, maar het is nu inderdaad weer heerlijk koel binnen. Komende weken zien er zeer goed uit met redelijk koele nachten. Alle warmte die er overdag binnen komt, is 's avonds en 's nachts makkelijk weg te ventileren. Zo schommelt de temperatuur in huis tussen 20 en 23 graden.

Een schaduwdoek zit ik ook nog wel aan te denken voor aan de achterkant. Voor het huis staat een boom die in de zomer al een groot deel van de zoninstraling wegneemt. Pas na 15.00 uur komt de zon op de achterkant en begint de temperatuur echt op te lopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-08 09:47
@zonoskar bij schuine daken met lichtstraten denk ik aan Velux rolluiken Afbeeldingslocatie: https://veluxshopcdn.azureedge.net/-/media/blindsshop/master/productmedia/rollershutters/velux-rollladen-aussen-733x350.jpg?h=350&w=733&la=nl-NL&hash=15FD4618E38AAFEA55A37B6C7B29FAB346A9D562
Er zal toch wel een rolluikfabrikant zijn die dit wil maken?
Verder kun je je rolluik bijna dicht doen zodat er kleine openingen blijven, als je dan naar binnen draaiende ramen hebt kun je die open laten om te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@sbruynis Ik heb geen dakraam. Ons raam is aan de bovenkant schuin (een soort trapezium). Een rolluik kan niet omdat die horizontaal moeten zijn, anders rolt ie niet op.

Hier zie je het raam van de binnenkant, rolgordijnen zijn ook niet mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-uRKRqc3TD50/WaNMI8SpXSI/AAAAAAAAG30/tsy9Rbq-x7UUiJS7x3mW-fo9wlu5CYbaQCLcBGAs/s700/IMG_8689.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door zonoskar op 28-06-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Laatst online: 12-08 09:47
Ahhh excuses, verkeerd gelezen :F

Dan zou ik inderdaad inzetten op raamfolies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 12:00
zonoskar schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:21:
@sbruynis Hier zie je het raam van de binnenkant, rolgordijnen zijn ook niet mogelijk.
Een traditionele rolgordijn misschien niet, maar een gordijn die van links naar rechts gaat moet toch kunnen. Als in de geleidingsrail dan een kabel zit, zoals bij verticale jaloeziën, dan zakt die gordijn niet naar het laagste punt. Het "oprollen" zal dan gebeuren richting het hoogste punt van het raam. Zou je het eventueel nog met een motor en sensor kunnen uitrusten, zodat de gordijnen sluiten bij te hevige zon.
Dat je niet terecht kan in het traditionele gamma van de zelfbouwmarkt, wil ik geloven. In de regio waar ik woon, Antwerpse Kempen, zijn er genoeg zelfstandige zaken die gordijnen op maat maken, en die kunnen toch allemaal (goed) overleven, ondanks dat ze stukken duurder zijn dan de systemen van van de grote interieurwinkels.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:42
zonoskar schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:21:
@sbruynis Ik heb geen dakraam. Ons raam is aan de bovenkant schuin (een soort trapezium). Een rolluik kan niet omdat die horizontaal moeten zijn, anders rolt ie niet op.
Als je even zoekt op schuin rolluik dan kom je best wat aanbieders tegen die dergelijke oplossingen hebben. Een schuin rolluik kan ook gewoon.

Het zal denk ik niet goedkoop zijn, maar het kan wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 14:37
Buitenjaloezieen zijn ook een optie bij schuine ramen, maar duurder dan screens.

Overstek is relatief goedkoop en weinig 'gedoe', ze werken op het moment dat het nodig is (als de zon hoog staat). Nadeel is dat dit maar net in de architectuur van je woning moet passen en je hoge ramen met een schuine bovenkant helpen daarbij niet.

Hier heb ik een vergelijkbaar probleem, oud schoolgebouw, recent gerenoveerd en flink geïsoleerd met veel isolatie en HSB. Mijn kantoor heeft een pui van ongeveer 3x3m op het zuidoosten, daar komt flink wat zon door naar binnen waardoor het binnen al snel 26 graden en warmer wordt. Ook als het buiten b.v. 12 graden is maar de zon flink schijnt. De rest van de woning heeft zonwering, als we die niet vergeten blijft de temperatuur op de benedenverdiepingen behoorlijk onder controle (max 24'C oid). Bovenverdieping is een ander verhaal, behoorlijk goed geisoleerd dak maar allemaal lichte constructies en een aantal Velux-achtige dakramen. Die hebben wel zonwering aan de binnenzijde, maar ze voelen als een 2000 Watt straalkachel als je in de buurt van zo'n raam staat met de zon erop.

Airco is natuurlijk een optie maar dat gaat nogal tegen mijn voorkeur voor de trias energetica in :o Voorkomen is beter dan genezen, ook in dit geval.

Een mooie lijnlinde voor je ramen zetten een optie? ;)

Optie is ook nog om b.v.. screens te maken op de te openen (en in jouw geval rechte) delen. Dat maakt iig al een behoorlijk verschil. Op de tekening is het ook niet te zien maar ik gok dat je een redelijk grote overstek hebt van het dak? Dan zou de totale hoeveelheid zon die binnenkomt redelijk beperkt moeten blijven.

Wat zonwering betreft; als je een prijs opvraagt krijg je over het algemeen de bruto prijzen van dat spul. Kijk even online naar wat prijzen, er is echt behoorlijk wat onderhandelingsruimte. Beetje vergelijkbaar met keukenapparatuur kopen via een keukenzaak of online. Het is natuurlijk ook een optie om de screens online te bestellen en zelf op te hangen of op te laten hangen door iemand die handig is met een accuboormachine :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
zonoskar schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Verschilt per persoon.

Opmerkingen maken staat vrij. Laten we die van jou eens omdraaien;

Over de laatste 10 jaar kom je maar een paar weken met vorst tegen; toch hangen we elk huis vol met al snel €10.000 aan CV ketel, radiatoren en leidingen. Is dat niet wat overdreven?

Ik heb de airco veel, veel vaker op koelen staan dan op verwarmen. Ik had liever gehad dat er een "alleen koelen" airco had gehangen dan de radiatoren toen ik hier kwam wonen. Die sporadisch gewenste 500W aan verwarming kan ik ook nog wel maken door dagelijks uit de oven te eten en afwaswater was weg te spoelen als het afgekoeld is.

Als ik een weekend dat het vriest weggeweest ben en ik kom zondagavond weer thuis, is het er 17 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-06-2019 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 05:10
Zelf heb ik overal horren en bijna overal rolluiken. Overdag alles dichthouden, 's avonds alles open.
Je bent dan wel nog steeds beperkt tot de temperatuur 's nachts en zoals afgelopen dinsdag was het nog steeds 26 graden op de slaapkamer, maar als het 's nachts afkoelt zoals meestal en ook afgelopen 2 nachten, is het 's ochtends een aangename 20-21 graden in huis en overdag 22 op de bg en 24 op de slaapkamer.

Mijn woning is van 1978, met na isolatie in spouw, vloer en hr++ glas.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 28-06-2019 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 22:12

macnerd

No Apples please :-)

Highfive95 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:17:
[...]

Als je even zoekt op schuin rolluik dan kom je best wat aanbieders tegen die dergelijke oplossingen hebben. Een schuin rolluik kan ook gewoon.

Het zal denk ik niet goedkoop zijn, maar het kan wel. ;)
Weer wat geleerd. Even gegoogled, zo ziet zo'n schuin rolluik eruit:
Afbeeldingslocatie: https://www.warema.nl/images/schraeg-rollladen_17294v2_882.jpg

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Luiken aan de buitenkant werkt veruit het beste, maar luiken (of gordijnen) aan de binnenkant heeft nog altijd een isolerende werking. Als je een wit gordijn of rolluiken aan de binnenkant hebt word een groot deel van het licht direct weer naar buiten gereflecteerd. Dit zal dus je huis minder opwarmen.

Ik woon zelf in een flatje (huur) en het sluiten van de rolgordijnen lijkt hier een paar graden te schelen. Het werd gisteren nog altijd 29 graden piek, maar ik verwacht nog hogere temperaturen zonder die rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Vandaag een keertje de deuren gesloten gehouden, ipv gewoon open zodat de beesten naar buiten kunnen. In plaats van 27-28C is het nu 24C. Ook boven. Best een groot verschil. Die schuine rolluiken zien er goed uit. 1600 euro per stuk is dan weer minder :)

/edit: ik heb ook ghetto-oplossingen gezien met alufolie aan de binnenkant van rolgordijnen, die spiegelen ook alle zon weer naar buiten. Geen idee of het werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 29-06-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
VVVJeroen schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:38:
Luiken aan de buitenkant werkt veruit het beste, maar luiken (of gordijnen) aan de binnenkant heeft nog altijd een isolerende werking. Als je een wit gordijn of rolluiken aan de binnenkant hebt word een groot deel van het licht direct weer naar buiten gereflecteerd. Dit zal dus je huis minder opwarmen.

Ik woon zelf in een flatje (huur) en het sluiten van de rolgordijnen lijkt hier een paar graden te schelen. Het werd gisteren nog altijd 29 graden piek, maar ik verwacht nog hogere temperaturen zonder die rollen.
Hangt ook van glastype af. Met HR glas gaat warmte er moeilijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Want je zet airco alleen aan bij 30+ graden buiten? Ik zet het al aan bij 23+ en windstil. Zou geen leven meer zonder een airco willen eigenlijk....

Nu valt en staat het compleet bij je eigen perceptie van hitte. Ik vind alles boven de 20 graden al onprettig warm, bij 25 is het gewoon heet en op dagen zoals vandaag van 30+ is het gewoon hel op aarde.
zonoskar schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:59:
Vandaag een keertje de deuren gesloten gehouden, ipv gewoon open zodat de beesten naar buiten kunnen. In plaats van 27-28C is het nu 24C. Ook boven. Best een groot verschil. Die schuine rolluiken zien er goed uit. 1600 euro per stuk is dan weer minder :)

/edit: ik heb ook ghetto-oplossingen gezien met alufolie aan de binnenkant van rolgordijnen, die spiegelen ook alle zon weer naar buiten. Geen idee of het werkt.
Je moet bij warmte eingelijk altijd alles dichthouden. Iets dat heel veel mensen niet schijnen te snappen, kijkende naar de gemiddelde straat op een dag als vandaag. Pas als buiten kouder dan binnen is, en de zon niet op je huis staat, is het handig de boel open te gooien.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Hier thuis is het nu 26 graden.

Groot dakraam en schuifraam zuidwest gericht.

Over het dakraam heb ik een gordijn gelegd en de gordijnen voor het schuifraam blijven de hele dag dicht.

Je moet ook je lichaam wat aanpassen aan de warmte:
- airco in de auto gebruik ik niet, want die is kapot. Raampje zet ik open bij lage snelheden. (Ik werk op de baan, dus veel in de auto)
- niet de gewoonte aannemen om veel koude frisdranken te drinken. Ik hou het bij gewoon kraantjeswater.
- tussen 11h en 16h rustig blijven. Dat lukt natuurlijk beter in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:01:
[...]

Hangt ook van glastype af. Met HR glas gaat warmte er moeilijk uit.
Niet helemaal, de strategie is om het licht, en dan vooral zichtbare directe zonlicht, direct weer naar buiten te reflecteren. Het gereflecteerde licht Jan er altijd weer uit, want het kon ook naar binnen. Als je een donker gordijn pakt dan absorbeert het een deel van het licht, en word het in het infrarood weer uitgezonden, in dat geval zit het vast achter je HR glas en heeft het weinig nut.

Persoonlijk denk ik dat aluminiumfolie op de binnenkant van het glas fantastisch zou moeten werken, maar zelfs in de flat vind ik dat een beetje vreemd uitzien. (Totdat het natuurlijk 5 graden warmer word en het echt niet uit te houden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
VVVJeroen schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:47:
[...]

Niet helemaal, de strategie is om het licht, en dan vooral zichtbare directe zonlicht, direct weer naar buiten te reflecteren. Het gereflecteerde licht Jan er altijd weer uit, want het kon ook naar binnen. Als je een donker gordijn pakt dan absorbeert het een deel van het licht, en word het in het infrarood weer uitgezonden, in dat geval zit het vast achter je HR glas en heeft het weinig nut.

Persoonlijk denk ik dat aluminiumfolie op de binnenkant van het glas fantastisch zou moeten werken, maar zelfs in de flat vind ik dat een beetje vreemd uitzien. (Totdat het natuurlijk 5 graden warmer word en het echt niet uit te houden is).
Er wordt altijd een deel geabsorbeerd, dat deel gaat er dus niet uit. Daarom werkt folie aan de binnenkant ook voor geen hol, want dan ben je gewoon de binnenste ruit aan het koken en zal die zeer makkelijk knappen.

Er is nu wel een leverancier die claimed een betere coating te hebben waardoor je wel aan de binnenkunt kunt plakken (dus meer reflectie, minder absortie), maar die zegt alsnog dat je geen gordijnen er achter moet doen... en het houdt bij 60% zonwering alweer op, maar is wel 2,5x zo duur als externe 80% folie...

Probeer die aluminiumfolie vooral eens uit bij je eigen HR ruiten..

Los daarvan warmt het binnen hoe dan ook op, en 's avonds / 's nachts gaat die warmte er door de coating in HR glas minder makkelijk uit dan bij glas zonder die coating.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-06-2019 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb besloten wel voor airco te gaan want de zonintensiteit is hoger geworden en daardoor is bij zon juist dat het veel sneller opwarmt. Als voorbeeld kan je zelfs in Nederland nu in de winter en lente ook goed bruin worden. De zon is veel krachtiger en daarom vind ik dat juist nu belangrijk is om te kijken toch naar airco.
Vroeger haalde je het wel zonder de airco want de zon was niet zo heel sterk maar de afgelopen jaren vind ik de zon veel sterker geworden. Je kan het merken bij bewolking. Dat voelde ik vroeger alleen op bv Tenerife maar nu voel je datzelfde hoe heet de zon is, ook hier in Nederland.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1 2 Laatste