Wij hebben een goed geïsoleerd huis (Rc = 5.3), maar in de zomer wordt het enorm warm binnen, vooral op de bovenverdieping. Daar hebben we een paar enorme ramen tot aan de nok, wat natuurlijk niet helpt. De ramen zijn op het oosten en westen gericht, dus midden op de dag komt er niet veel zon binnen, echter dan loopt de temperatuur wel nog steeds op. Ik ben al een tijdje aan het zoeken wat de beste manier is om de warmte buiten te houden. Ik twijfel of folie op de ramen zal helpen (HR++ glas, geen speciale coatings), want anders zou ik verwachten dat midden op de dag de temp niet veel zou stijgen en dan in de avond weer wel.
Ik verdenk dan ook het dak. Dit is eigenlijk te weinig geïsoleerd (Rc=4.5) vind ik, maar op het grootste deel liggen zonnepanelen, dus de directe zon instraling op het dak is veel minder daardoor.
Hoe kom ik er nou achter waar het probleem ligt en wat de beste oplossing is. Ik wil geen 1200 euro uitgeven aan folie (offerte opgevraagd) om er dan achter te komen dat dit het probleem niet oplost. Airco's zijn in aantocht, maar ik zou willen beginnen met het voorkomen van de warmte, ipv de bestrijding van het symptoom.
Ter illustratie:
Ik verdenk dan ook het dak. Dit is eigenlijk te weinig geïsoleerd (Rc=4.5) vind ik, maar op het grootste deel liggen zonnepanelen, dus de directe zon instraling op het dak is veel minder daardoor.
Hoe kom ik er nou achter waar het probleem ligt en wat de beste oplossing is. Ik wil geen 1200 euro uitgeven aan folie (offerte opgevraagd) om er dan achter te komen dat dit het probleem niet oplost. Airco's zijn in aantocht, maar ik zou willen beginnen met het voorkomen van de warmte, ipv de bestrijding van het symptoom.
Ter illustratie:

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD