Hou houd ik de warmte buiten in deze temperaturen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

itsalex schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:32:
Ik heb besloten wel voor airco te gaan want de zonintensiteit is hoger geworden en daardoor is bij zon juist dat het veel sneller opwarmt. Als voorbeeld kan je zelfs in Nederland nu in de winter en lente ook goed bruin worden. De zon is veel krachtiger en daarom vind ik dat juist nu belangrijk is om te kijken toch naar airco.
Vroeger haalde je het wel zonder de airco want de zon was niet zo heel sterk maar de afgelopen jaren vind ik de zon veel sterker geworden. Je kan het merken bij bewolking. Dat voelde ik vroeger alleen op bv Tenerife maar nu voel je datzelfde hoe heet de zon is, ook hier in Nederland.
Komt dat niet doordat er tegenwoordig minder vervuiling in de lucht zit die minder goed de zon door liet?
Overigens vind ik dit klimaat niet direct vergelijkbaar met dat op Tenerife, maar misschien ligt het aan op welke locatie je in Nederland zit.

Hoe ik de warmte buiten houdt?
- Gordijnen (vitrage) helemaal dicht.
- Parasol staat open en geeft schaduw op de ramen.
- Deuren en ramen gesloten houden, want verse warmte mag er niet in.
- Zelf weinig warmte produceren. Dus maak geen ovengerechten, stofzuig een keertje minder, en alle niet-led-verlichting uit laten. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Spanje heeft ook niet elk huis airco. Ze hebben wel luiken en huizen in lichte kleuren om zo veel mogelijk zon buiten te houden.

In huis kan ik nog vrij veel warmte sturen door ramen en deuren open of dicht te houden. Alleen de veranda wordt erg warm maar daar kan ook geen airco tegenop (gisteren 56 graden met gordijnen dicht en een open deur (een deur met een grote hor), maar de rest van het huis was goed te doen. Keuken 26 graden terwijl mijn vrouw de hele dag aan het koken was, er komt vandaag een grote groep familie). Huiskamer was 25 graden en die zit tussen dep keuken en de veranda.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ernemmer schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:34:
Tuinsproeier op je dak werkt ook heel erg goed, maar is niet zo fijn voor je water rekening.
Niet als je grondwater gebruikt of regenwater (ok, regenwater zal zeker geen overschot op zijn nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

kabeltjekabel schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:25:
[...]

Verschilt per persoon.

[...]

Opmerkingen maken staat vrij. Laten we die van jou eens omdraaien;

Over de laatste 10 jaar kom je maar een paar weken met vorst tegen; toch hangen we elk huis vol met al snel €10.000 aan CV ketel, radiatoren en leidingen. Is dat niet wat overdreven?

Ik heb de airco veel, veel vaker op koelen staan dan op verwarmen. Ik had liever gehad dat er een "alleen koelen" airco had gehangen dan de radiatoren toen ik hier kwam wonen. Die sporadisch gewenste 500W aan verwarming kan ik ook nog wel maken door dagelijks uit de oven te eten en afwaswater was weg te spoelen als het afgekoeld is.

Als ik een weekend dat het vriest weggeweest ben en ik kom zondagavond weer thuis, is het er 17 graden.
Fair point, point taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
hoi1234 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:19:
[...]

Niet als je grondwater gebruikt of regenwater (ok, regenwater zal zeker geen overschot op zijn nu)
Opslag van regenwater kost ook geld. Zo ook regentonnen voor gebruik in de tuin. Zo'n ton van 300 liter kost je 200 euro. Een kuub water uit de kraan kost je 1 euro. Die regenton moet je dus 667 cycles mee maken. Veel plezier daar mee....

Misschien dat je er aan komt als je allemaal plantenbakken onder een afdak zet ofzo. Anders is het niet bepaald zinnig uit economisch oogpunt als je externe kosten / baten niet meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
kabeltjekabel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:15:
[...]

Opslag van regenwater kost ook geld. Zo ook regentonnen voor gebruik in de tuin. Zo'n ton van 300 liter kost je 200 euro. Een kuub water uit de kraan kost je 1 euro. Die regenton moet je dus 667 cycles mee maken. Veel plezier daar mee....

Misschien dat je er aan komt als je allemaal plantenbakken onder een afdak zet ofzo. Anders is het niet bepaald zinnig uit economisch oogpunt als je externe kosten / baten niet meeneemt.
Grondwater is eigenlijk wel gratis te noemen m.i. Pomp kost wel 100-200 euro volgens mij, en kan voor een groot deel gevoed worden op zonne-energie. Ook handig om de tuin te sproeien (daarom gratis, want de pomp wordt waarschijnlijk niet alleen gebruikt voor water op het dak). Moet je wel een aansluiting hebben, maar volgens mij is die ook wel gerealiseerd voor 40 euro.

Geen idee verder hoe effectief het allemaal is, was nooit zo goed in natuurkunde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

itsalex schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:32:
Ik heb besloten wel voor airco te gaan want de zonintensiteit is hoger geworden en daardoor is bij zon juist dat het veel sneller opwarmt. Als voorbeeld kan je zelfs in Nederland nu in de winter en lente ook goed bruin worden. De zon is veel krachtiger en daarom vind ik dat juist nu belangrijk is om te kijken toch naar airco.
Vroeger haalde je het wel zonder de airco want de zon was niet zo heel sterk maar de afgelopen jaren vind ik de zon veel sterker geworden. Je kan het merken bij bewolking. Dat voelde ik vroeger alleen op bv Tenerife maar nu voel je datzelfde hoe heet de zon is, ook hier in Nederland.
Ik denk niet dat dit een feit is, maar een (verkeerde) perceptie.
Een (voelbare!) toegenomen zonintensiteit lijkt me onwaarschijnlijk, maar je zou de feiten eens kunnen checken.

Wel wordt het gemiddeld genomen steeds warmer in Nederland, dat kan wel feitelijk vastgesteld worden.

Airco kopen is dus een goed idee, maar dat zou ik dan doen op basis van de toenemende gemiddelde temperatuur en niet de zonkracht.

Neem een inverter en je verdient hem nog terug ook (vanwege het verwarmen).

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 01-07-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-10 19:10
de Peer schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Ik denk niet dat dit een feit is, maar een (verkeerde) perceptie.
Een (voelbare!) toegenomen zonintensiteit lijkt me onwaarschijnlijk, maar je zou de feiten eens kunnen checken.

Wel wordt het gemiddeld genomen steeds warmer in Nederland, dat kan wel feitelijk vastgesteld worden.

Airco kopen is dus een goed idee, maar dat zou ik dan doen op basis van de toenemende gemiddelde temperatuur en niet de zonkracht.

Neem een inverter en je verdient hem nog terug ook (vanwege het verwarmen).
De zon lijkt sterker omdat er minder schadelijke stoffen in de lucht zitten die het zonlicht doen filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

R20141016 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:03:
[...]

De zon lijkt sterker omdat er minder schadelijke stoffen in de lucht zitten die het zonlicht doen filteren.
Wikipedia: Global dimming
The effect varies by location, but worldwide it has been estimated to be of the order of a 4% reduction over the three decades from 1960–1990. However, after discounting an anomaly caused by the eruption of Mount Pinatubo in 1991, a very slight reversal in the overall trend has been observed.[1]

Very slight reversal. Lijkt mij niet dat dit voelbaar is voor een willekeurige persoon, maar dat dit alleen aan te tonen is door heel veel data bij elkaar te gooien en vervolgens te analyseren of het ook een significante stijging is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
hoi1234 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:59:
[...]

Grondwater is eigenlijk wel gratis te noemen m.i.
Ja, grondwater is gratis, maar niet oneindig. Als je grondwater over je dak pompt, verdampt zomaar de helft. En de grondwaterstand is al aan het dalen, dus dat lijkt mij geen goed idee.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1 2 Laatste