Aan mij de eer om het eerste bericht van 2026 in dit topic te plaatsen.
Nu we 2 weken goed weer hebben gehad en ik voor mijn situatie thuis iets anders wil bedenken, heb ik al jullie berichten teruggelezen. Ik heb zelf een (in mijn ogen) redelijk werkende creatie gemaakt, hopelijk geeft dit iemand inspiratie voor zijn/haar situatie. Ook heb ik een vraag omtrent mijn volgende situatie.
Ik heb een oude Zibro 7k BTU aangepast. Deze maakte veel geluid en dus heb ik besloten deze buiten te zetten. We hebben een appartement van 55m2 met een grote schuifpui en veel glas op het zuiden en westen (veel zonlicht). De Zibro heb ik op het overdekte balkon gezet. Aan de 'Koude uitlaat' heb ik een grote buis van 20cm diameter geplakt en met meerdere lagen bubbeltjesplastic geïsoleerd. De koude inlaat is een geïsoleerde buis van 15mc diameter. Het uiteinde van de koude inlaat hangt met een touwtje aan het plafond. De airco pakt hierdoor warme lucht van boven bij het plafond om deze te koelen. De achterliggende gedachten is dat ik warme lucht aanzuig en koude lucht terug krijg. Of het echt werkt weet ik niet, omdat je immers met een bepaalde delta koelt.
De warme uitlaat heb ik niets aan gedaan, deze blaast 'gewoon' naar buiten van het balkon af. De warme inlaat pakt de lucht rondom de arico.
Al met al heeft het veel moeite gekost om dit te maken, maar zaten we er redelijk aangenaam bij in de zomer. Het hele appartement koud maken lukte niet, maar het was prima te doen.
Voordelen- Minimaal geluid
- Weinig ruimte nodig binnen
- Koelen met een delta van bijna 15 graden
nadelen:
- lastig te bedienen (moet naar het balkon via een andere kamer)
- stopt lastig automatisch op basis van een temperatuur (isolatie koude inlaat is niet perfect) + hij pakt te lucht van het plafond, die relatief warm is.
- Neemt veel ruimte in beslag op het balkon
- Ziet er toch niet netjes uit (hoog DIY gehalte, wat natuurlijk wel klopt).
Ik heb gedurende een paar weken diverse modificaties aangebracht. Hieronder een overzicht van wat werkte:
- Bolletjesplastic als isolator
- Koude inlaat en koude uitlaat isoleren
- De bovenkant (koude kant) van de airco isoleren met karton en bubbelfolie.
- Koude inlaat lucht laten pakken van het plafond (voor temp verschil weet ik het niet, maar hierdoor binnen geen kortsluiting in luchtstromen)
- De buis van de warme uitlaat niet uitrekken, maar zo kort mogelijk maken.
- Ik heb voor de leuk nog een waterverdamper gekocht en die bij de warme inlaat gezet, ook dit werkte (maar ivm. vocht/schimmel en bediening niet langdurig gebruikt).
Het valt mij op dat als mensen willen aangeven hoe goed hun creatie/mods werken, ze praten in de snelheid/mate waarmee ze hun kamer kunnen koelen. Ik heb vooral gekeken naar de luchttemperatuur van de koude uitlaat. Die kan ik relatief gemakkelijk meten en dan heb ik binnen 30 minuten zeer nauwkeurig een uitslag op de decimaal (ik heb voor het isoleren van de koude uitlaat ook de buitenkant van de buis gemeten (een hogere temperatuur = betere isolatie, dus wat ik zou willen)). Door lagere temperaturen in de uitlaat en buizen die van buiten warmer zijn kan ik concluderen dat de bovenstaande (extra) modificaties telkens werken. Ik ben van mening dat deze manier van meten meer accuraat is dan het meten van de kamertemperatuur.
Dit jaar wil ik het anders aanpakken:- Bedieningsgemak moet omhoog.
- DIY gehalte naar beneden.
- Wooncomfort omhoog (een nog betere setup/lagere temperaturen)
Wat ik van plan ben:
Ik heb recent een 2e hands LG PA11WS gekocht. Een met inverter die de compressor (bron van herrie) kan terugregelen. Meteen al een upgrade in het aantal BTU: 7k --> 11k. Voor het gemak wil ik deze dus binnen plaatsen. De dual hose mod ga ik uitvoeren zoals hier al veel over is geschreven (hiervoor ga ik wellicht wat 3D printen). Beide slangen aan de warme kant ga ik isoleren (wel met een mooi product, ik ga niet zelf knutselen). De huidige slang is al 15 cm in diameter, ik ga een tweede slang van 15 cm toevoegen (groter lijkt me overkill).
Tijdens het testen van de LG merkte ik dat er veel geluid komt uit het rooster van de warme inlaat, hier direct achter zit de compressor. Dus ik denk dat als ik een dual hose mod doe, ik niet alleen de efficiëntie van de setup verbeter, maar ook flink veel geluid beperk bij de bron.
Om het geluid helemaal te beperken zet ik de LG op een rubberen mat.
Vervolgens wil ik een soort van geluidsdemper/isolator maken om de brom van de compressor nog verder te beperken. Hoe ik dit precies ga doen weet ik nog niet exact, maar dit is het idee wat ik heb:
Ik wil een soort geluidswal in de vorm van een U maken. Waarbij de achterkant van de airco de open kant is. Dus de airco is aan de voor- en zijkanten omringt. Dit wil ik doen met 3 platen van 18 of 25mm MDF. De binnenkant van deze platen werk ik af met een laag van isomat/vibraflex en daaroverheen breng ik een laag polpress aan. Voor de buitenkant van de MDF plaat gebruik ik dan iets van een Akupaneel voor de looks.
Deze maak ik bijna net zo hoog als de airco zelf, ookal zit de compressor in het onderste gedeelte. Als ik het gewicht hiervan uitreken is het toch wel veel, dus ik zit twijfel nog over andere materialen (12mm multiplex).
Zie onderstaande foto ter illustratie (open kant zit hier natuurlijk verkeerd).
Ik zou nog een extra plaat kunnen maken en die tegen de muur kunnen zetten. Dat doet het laatste restje van geluid absorberen, ipv. terugkaatsen de ruimte in. Ik plak liever niets direct op de airco ivm overhitten van de compressor. Anders had ik dat gedaan.
Ik begrijp dat deze situatie wellicht niet zo stil is als de 1e situatie, maar ik hoop het geluid zoveel mogelijk te kunnen beperken en een relatief geluidsarme situatie te maken.
Mochten mensen nog ideeën hebben voor deze setup dan hoor ik het graag. Voor nu zit de uitdaging vooral in het 3D printen van de aansluiting (lastig omdat het rooster de bocht om gaat) voor de 2e slang en de geluidsisolatie in U-vorm.
Een vaste airco is helaas niet mogelijk. Ook ben ik bezig met een plan om wat meer zon van de ruiten af te houden, later hierover meer.
Ik heb trouwens nog een tip voor het slapen in warme dagen. Koop een (stille) ventilator, zet deze naast het bed en richt deze op het plafond. Dit is zeer aangenaam, je hebt geen wind 'op' je maar 'rond' je. Dit scheelt aanzienlijk in het comfort omdat de lucht wel in beweging is maar je niet in de tocht ligt.