Ben hier nieuw binnen homeassistent, aangezien ik nog een ouwe RPI 3 had liggen, dacht ik met behulp van wat filmpjes en een AI tool de RPI nieuwe leven in te blazen. Ik ben geen IT'er maar kan met behulp van handleidingen / instructies prima zaken volgen en uitvoeren en aangezien ik toch vakantie heb zijn de laatste 3 dagen tijd eraan besteed en heb weer veel geleerd. Op sommige momenten was eea totaal niet te volgen en was ik content met de hulp van co-pilot om bepaalde fouten in de codering op te lossen of nieuwe oplossingen te bedenken. De WAF is negatief helaas

maar dat maak ik later weer goed. Enfin...
De RPI draait als ik t goed verwoord in een docker. Hierdoor zijn niet alle opties zichtbaar met als gevolg dat HACS ontbrak, wat toch handig bleek te zijn om custom repo's toe te voegen (bv dialers of custom cards mini graph card, custom brand icons, canvas gauge, config editor card en config editor etc) En YAML bleek ook handig te zijn om de sensoren uit te kunnen lezen.
Uiteindelijk is het gelukt en heb ik een 1e opzet, ben blij verrast wat je allemaal kan toevoegen en t potientele gemak / hoe automatisering je kan dienen. Mogelijkheden zijn oneindig.
Dus naast de Hue lampen zijn er diverse apparaten opgenomen, bv voedermachine (xiaomi), een stofzuiger robot, de radio, TV, Adguardhome, zonnepanelen waarbij de pulse wordt uitgelezen en deze weer de data naar PV output stuurt . Verder wat shelly apparaten, de telefoons in huis waarbij je kunt zien waar een gezinslid zich begeeft, en wear os watch die weer mn stappen opneemt en de hartslag en dat kun je dus weer in je dashboard meenemen bijvoorbeeld.
Met de watch kun je blijkbaar ook weer alles bedienen (bv mn rolluiken) welke ik voorzien had van de Shelly 2PM's. Bedenk t en t kan blijkbaar. Ook is t uiteindelijk gelukt om de Moresense MS-02 sensoren op te nemen. Dat lukte mij niet via MQTT, maar wel via GET met behulp van de config editor. Daarnaast wat F1 info en de afval ophaaldienst informatie (welk afval, wordt wanneer opgehaald).
De oneplus watch (wearos) waarop je homeassistent kunt installeren en dus ook je devices mee kunt bedienen:
Een gedeelte van t info dashboard (edit zie een foutje in de dialers waarde (groen/rood en mis relatieve luchtvochtigheid):
Dialers gedeeltelijk hersteld, zo ziet t uit vanaf de HA app:
De poetshulp:
En wat leuke info mbt de F1 (printscreen is bewerkt om t hier te kunnen posten)
Stap voor stap verder uitbreiden en automatiseringen bedenken en/of opzoeken. En waarschijnlijk meer sensoren en plugs etc bij halen
Nog aanvullend een vraag: ik had initieel deze "
matter bridge" mee geïnstalleerd en draait op dezelfde RPI
Maar ik zie t voordeel niet ervan, iemand een idee waarom dit een voordeel zou kunnen zijn ?
[
Voor 10% gewijzigd door
pielle007 op 31-07-2025 18:37
. Reden: Typo's ]