Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mesh netwerk met verschillende routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kayil89
  • Registratie: juni 2019
  • Nu online
Hoi allemaal, dit is mijn eerste topic, dus ik hoop dat ik de juiste vragen en informatie geef.

Mijn situatie is als volgt: momenteel gebruik ik een router connectbox van ziggo die centraal in mijn huis staat. Als ik er praktisch naast sta krijg ik ~200mbps op mn telefoon (speedtest.net). Echter als ik mijn woonkamer binnen kom, valt dat helemaal naar <10mbps. Dit komt omdat ik hele dikke verstevigde muren heb. Ook in de slaapkamer heb ik helaas niet veel bereik met mijn wifi netwerk, ondanks dat de router enkele meters er vanaf staat (zoals ik al zei, erg dikke muren).

Om deze reden heeft ziggo een AP modem verstrekt die via het stopcontact werkt. Echter deze geeft in de woonkamer maximaal ~20mbps. Hierop heb ik mijn playstation aangesloten, maar dit is niet ideaal.

Mijn probleem is dat beide netwerken niet ideaal zijn en regelmatig uitvallen of de snelheid zo langzaam wordt, dat ik niet eens op mijn telefoon een filmpje kan kijken. Ook moet ik vaak handmatig wisselen van wifi netwerk, omdat hij vast blijft hangen aan de AP terwijl de andere dichterbij is.

Ik besef dat mijn huis ongeschikt is voor een enkele router en omdat het een huurhuis betreft, zit ik niet te wachten om kabels naar toe te trekken.

Mijn vraag is her volgende. Wat is voor mij de beste oplossing? Ik heb gelezen dat ik een mesh router setup kan kopen voor ongeveer €300,- die met elkaar kunnen communiceren en zodoende niet handmatig meer hoef te switchen. Maar is dit wel reëel met de muren in mijn huis? Gelukkig heb ik wel ethernet aansluitingen in de woon- en slaapkamer, dus ik vroeg me af of ik niet gewoon enkele verschillende routers kan aansluiten op dit netwerk en kan instellen dat er 1 AP is waar mijn telefoon automatisch naar de sterkste toe schakelt. Ik heb een ongebruikte TP-Link Archer C7 liggen.

Of is een mesh router set van €300,- toch de beste oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Gr,

Kay

Beste antwoord (via Kayil89 op 17-06-2019 21:27)

• VVV-007
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16-06 09:03
Kayil89, ik weet niet hoe je huis er uit ziet kwa layout, maar zit de meterkast (waar de ziggo router staat) aan de rand van het huis?

Mogelijk dat je dan al veel beter bereik hebt met een goed accespoint (of router als accespoint) in de woonkamer, waarbij je deze met de router verbind via je bestaande netwerk kabel.

Een probleem wat veel van die AP's via stopcontact hebben is namelijk dat de verbinding tussen router en het AP zelf erg traag is (omdat dit via de stroom kabels gaat en dit verstoord kan worden waardoor deze verbinding zelf traag is. Hierdoor kan het zelfs zo zijn dat je WIFI goed lijkt als je naar de signaal sterkte kijkt, maar dat de verbinding toch traag/slecht is.

ik lees dat je nu al ethernet aansluitingen hebt in de woonkamer & Slaapkamer (vermoedelijk dezelfde kamers als waar je ook COAX hebt liggen). Ik zou dan adviseren om deze te gebruiken in combinatie met accespoints (kunnen dus ook routers zoals je Archer die je nog hebt, ingesteld als AP zijn, zoals al eerder in het topic is aangegeven). Je kunt dan eenvoudig al een accespoint in de woonkamer zetten (en mogelijk je console zelfs bedraad aansluiten op je archer 'accespoint (deze werkt namelijk ook gelijk als switch waarvan je nog 3 UTP poorten kan gebruiken (de 4e heb je nodig om het om de router aan te sluiten via je bestaande netwerk aansluiting. de WAN poort van de archer kun je niet gebruiken als je hem als accespoint gebruikt. (deze heeft een afwijkende kleur van de overige aansluitingen). Begin hier eens mee en kijk of dat al helpt, ook voor boven. Is dit niet voldoende, koop dan een router bij om als AP te gebruiken voor boven (via de kabel die nu al boven ligt aansluiten).

Wat achtergrond:

Er zijn namelijk 2 verschillende zaken waarmee je te maken hebt.

1 = de verbinding tussen je router(internet aansluiting) en je Accespoint.
2 = je accespoint zelf om dus een draadloos signaal te krijgen.

Voor 1 heb je de volgende opties:
A : netwerk kabel (UTP) --> beste en goedkoopste (indien beschikbaar)
B: MOCA (gaat over COAX kabel) bijna net zo goed als UTP, maar duurder (en max 400 mbps)
C: "powerline" (gaat over stroom net) altijd beschikbaar, maar kwaliteit/stabiliteit sterk afhankelijk van stroom net, apparatuur en andere factoren. advies: Alleen gebruiken als A&B geen optie zijn.

Voor 2 heb je de volgende opties:
- specifiek accespoint
- router ingesteld als accespoint
- opties waarbij een accespoint & MOCA of Powerline optie zijn geïntegreerd.

Voor powerline/Moca heb je altijd minimaal 2 kastjes nodig. 1 plaats je bij de router (sluit je aan met UTP op de router) om het signaal om te zetten. Het 2e kastje plaats je in de kamer waar je het signaal wilt hebben. Hier heb je dus de keuze uit kastjes die alleen het signaal weer omzetten naar UTP (netwerk kabel) OF kastjes die ook gelijk als accespoint fungeren. Deze kastjes kosten ca 50 euro/stuk dus dat maakt MOCA & Powerline wat duurdere opties dan Ethernet.

Overigens vind ik het wel vreemd dat Ziggo een AP via stopcontact bij je heeft geinstalleerd ondanks dat er een netwerk aansluiting beschikbaar is. Vaak zie je dat dit gedaan wordt omdat het aanleggen van een kabel lastig is en een monteur dus sneller klaar is met het insteken van een paar kastjes... (maar bij jou ligt er dus een kabel wat altijd een betere verbinding tussen AP & router zal opleveren). Succes

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:43
Ik heb gelezen dat ik een mesh router setup kan kopen voor ongeveer €300,- die met elkaar kunnen communiceren en zodoende niet handmatig meer hoef te switchen.
Broodje aap, dit soort functionaliteit zit alleen in Enterprise apparatuur.

Enige goed werkbare oplossing is meerdere accesspoints (ook routers kunnen als accesspoint werken, maar daar moet je wat meer moeite voor doen) aansluiten via een bekabelde backbone.

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Qlimaxxx
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15-06 22:59
Gamen doe je het liefst bekabeld. Zeker bij games waarbij het belangrijk is dat er zo min mogelijk vertraging (latency/ping) is, zal wifi altijd een merkbaar mindere ervaring geven dan een kabel.

Als je dan toch via wifi gaat gamen, is het erg belangrijk dat je in deze situatie als nog de latency laag probeert te houden. Een goed signaal is dus belangrijk (dus niet te ver van het accesspoint af). Ook is het zaak dat je via 5GHz verbinding maakt. 5GHz heeft een lagere latency. Ook is deze frequentie minder druk en levert, zeker in drukbevolkte gebieden, een betere internetverbinding. 5GHz rijkt wel minder ver en minder goed door muren.

Ik ben van mening dat Mesh ten alle tijden moet worden voorkomen. Het is duur en technisch inferieur aan bekabelde accesspoints. Nu snap ik dat kabels trekken veel werk is en lastig kan zijn. Zeker in een huurhuis zijn je mogelijkheden soms beperkt. Als je echter wilt gamen via wifi dan is het belangrijk dat je maximaal 1 hop draadloos hebt. Bij Mesh heb je sowieso 2 hops (2x een stukje draadloos met daartussen een apparaat), tenzij je vlak naast de bekabelde unit zit. Zelf met een dedicated wireless backhaul heb je nog steeds 2 hops. In het meest gunstige geval verdubbel je je latency, maar in werkelijkheid is de stijging vaak groter.

Mesh setjes zijn daarnaast erg duur. De grote merken zien er veel marketingwaarde in en het is een ware cashcow voor ze. Als je al verschillende merken zou kunnen mengen dan komt dat je ervaring niet ten goede.

Aangezien je die Archer hebt liggen kun je proberen daar een kabel heen te trekken. In dat geval kun je deze als AP instellen (er is een sticky in dit forum waarin uitgelegd staat hoe je dat kan doen). Geef vervolgens je 5GHz een aparte naam op zowel je modem als je Archer. Zelfde SSID's, zelfde wachtwoord maar andere kanalen. Dit is de goedkoopste oplossing aangezien je de apparatuur al hebt. Als je dan zorgt dat de Archer dicht bij je PS4 zit dan zou het best goed kunnen werken.

Mocht dit niet goed genoeg zijn dan kun je nog een kabel naar je PS4 trekken of een beter AP kopen.

Opmerking: normaliter zou ik beide frequenties dezelfde naam geven, zodat je apparaten zelf kunnen roamen. 2.4GHz heeft een iets betere dekking. Met gamen wil je echter niet terugvallen op de 2.4GHz dus dit is een afweging die je zelf kunt maken.

Qlimaxxx wijzigde deze reactie 14-06-2019 13:44 (5%)

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

lier schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Broodje aap, dit soort functionaliteit zit alleen in Enterprise apparatuur.

Enige goed werkbare oplossing is meerdere accesspoints (ook routers kunnen als accesspoint werken, maar daar moet je wat meer moeite voor doen) aansluiten via een bekabelde backbone.
Fritzbox doet anders sinds versie 7.10 gewoon aan AP steering mbv 802.11k/v

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Kayil89
  • Nu online
Dank voor jullie reacties, in principe doe ik niet veel aan online gaming, dus de latency is wat mij betreft te overzien.

Ik begrijp dat jullie voorstellen om geen mesh netwerk aan te leggen, maar een router met dezelfde ssid en wachtwoord in te stellen op het 5ghz netwerk.

Echter snap ik de termen hops en backbone/backhaul niet.

Hoe kan ik de Archer als AP in stellen? Is dat een soort bridge modus?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:51:
[...]

Fritzbox doet anders sinds versie 7.10 gewoon aan AP steering mbv 802.11k/v
En 802.11s, zit dat ook in deze fritzbox' firmware? ;)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:49

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Er is nog een laatste oplossing en die lijkt me persoonlijk het meest elegant:

MOCA of Powerline en dan het gewenste accesspoint in bridge mode er op zetten.

@Kayil89 Aangezien je geen kabels kan trekken moet je op de een of andere manier een bekabeld data signaal tot in een andere kamer krijgen, dit kan je doen door MOCA of powerline adapters. Deze transporteren dataverkeer over respectievelijk coax (=de TV kabel) of je bestaande stroomnetwerk. Je kan dan kiezen welke access points je er aan hangt of je kan een kit kopen waarbij er een AP geïntegreerd zit in de adapter (=alleen mogelijk bij powerline)

Let op: dit is geen "mesh" netwerk.

Vandaag even niets

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

0xDEADBEEF schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:54:
[...]

En 802.11s, zit dat ook in deze fritzbox' firmware? ;)
Nope. Maar dat heb je ook niet nodig.
Mijn opmerking gaat erover dat ook consumer grade apparatuur tegenwoordig je device naar een ander AP kan sturen. En dát heeft zeker meerwaarde tov alleen ssid en wachtwoord identiek maken.

Tenzij je verschillende merken gaat combineren, maar dat was al afgeschoten toch? Er wordt iets nieuws gekocht.

Illusion wijzigde deze reactie 14-06-2019 14:03 (22%)

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:43
Illusion schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:00:
Mijn opmerking gaat erover dat ook consumer grade apparatuur tegenwoordig je device naar een ander AP kan sturen. En dát heeft zeker meerwaarde tov alleen ssid en wachtwoord identiek maken.
En zo leer je elke dag weer. Ben erg benieuwd hoe het in de praktijk werkt...

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

lier schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:08:
[...]

En zo leer je elke dag weer. Ben erg benieuwd hoe het in de praktijk werkt...
Bij mij thuis werkt het als een malle. Als ik tijdens een speedtest een rondje loop met mn iphone is het strak 100mbps, en op een aantal plekken (deuropeningen) even een dropje naar 50, binnen seconde overschakelen en terug op 100mbps.
Elke keer weer. Hij blijft nooit op verkeerde AP hangen.

• makje
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:33

makje

Professioneel prutser

Er zijn wel goede mesh oplossingen die zeker niet enterprise zijn qua mogelijkheden of prijzen, maar de betere zijn alsnog wel redelijk prijzig ja omdat een goede mesh oplossing een extra wifi radio heeft voor de onderlinge communicatie (dedicated backbone). Ik noem een Netgear Orbi die ondertussen al vrij lang op de markt is.

Goedkopere oplossingen en ook de beruchte wifi extenders hebben maar 1 wifi radio die zowel onderling als met de clients communiceert en dat halveert direct al de performance terwijl die goedkopere oplossingen toch meestal al geen goede chips hebben. Andere goedkope oplossingen hebben een backbone die bedraad gaat wat dus alleen kan als je díe kabels nog wel in je huis kunt leggen, maar hebben dan wel weer de wifi radio alleen voor de clients en soms goede performance. TP-Link Deco M5 bijvoorbeeld. Vorige jaar hadden de buren een heel aardige review hierover: https://nl.hardware.info/...mesh-op-tafel-wat-is-mesh

of er ondertussen al mes oplossingen zijn die powerline als backbone kunnen gebruiken weet ik niet, zou ook wel een leuke oplossing zijn eigenlijk :)

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:22
TP-Link deco M9 plus heeft een backhaul via het stroomnet (of ethernetkabel).
Die doet ook aan steering zodat je altijd op het "beste" AP bij jou in buurt zit.

Ik sta zelf op het punt te gaan verhuizen en in de nieuwe hut ga ik dus over op die TP-link.

Nu heb ik de boel met 3 airports aan elkaar geknoopt, maar dat is het toch net niet.

• Kayil89
  • Nu online
Nu krijg ik toch wat meer verschillende methodes, die elkaar tegenspreken. Dat is heel fijn, om de voor en nadelen van elke methode te horen.

Ik ben nogal een leek, dus jullie spreken veel in codetaal voor mij. Mijn excuses, maar als ik een backbone via mijn stroomnetwerk doe, krijg je daar dan geen verlies of, omdat mijn huidige stroomnetwerk AP keihard vertraagd wordt door mogelijk teveel andere aangesloten apparaten op het stroomnetwerk.

• Emiel L
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-06 22:04
Mijn ervaring met de apparaten via het stroomnet is dat ze altijd wat grillig zijn en het moeilijk te voorspellen is welke snelheid je op jouw stroomnet in de praktijk echt gaat halen. Ga er in ieder geval niet van uit dat je de snelheid haalt die op de doos geadverteerd wordt. In mijn huis kan ik in m'n handjes klappen als ik 30mbit/sec haal met m'n tp-link setje van een paar jaar oud. Het werkt dusdanig beroerd dat ik de moeite heb genomen om naar zolder en achter in de tuin ethernet kabels te trekken. 400mbit en sneller op de WiFi is nu zelfs achter in de tuin geen uitzondering meer...

Als je kan, trek gewoon ethernet kabels. Als alternatief, als je voor een draadloze Mesh oplossing gaat, neem dan een goeie set en zorg dat de Mesh punten elkaar kunnen 'zien' (letterlijk, dus niet door dichte muren heen... een kamerdeur dempt het signaal veel minder dan een muur of een plafond)... Via het stroomnet zou ik echt als laatste optie overwegen; ik heb goed opgestelde Mesh oplossingen sneller en betrouwbaarder zien werken dan via het stroomnet...

Flickr - Huur mij in: http://emiellensink.nl

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Netwerkoplossingen via het stroomnet zijn eigenlijk altijd hit or miss zoals hierboven ook al genoemd werd. Niet bekabelde Mesh systemen zijn ook niet ideaal, omdat die dan ook onderling via WiFi communiceren, en jij, door de dikke muren, nu juist hele slechte WiFi tussen kamers hebt. Probeer toch kabels te trekken (wellicht achter een plint, door ongebruikte leidingen, sommigen mensen doet het zelfs via de buitenkant van de woning...), en maak in ieder geval gebruik van de ethernetpoorten die je al hebt.

Je kunt inderdaad je Archer C7 als een accesspoint instellen (zie hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) en prima roamen met eventuele andere apparatuur. Daarnaast heb je wellicht meer APs nodig om goede dekking te krijgen.

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 14-06-2019 21:05 (5%)

• Kayil89
  • Nu online
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:05:
Netwerkoplossingen via het stroomnet zijn eigenlijk altijd hit or miss zoals hierboven ook al genoemd werd. Niet bekabelde Mesh systemen zijn ook niet ideaal, omdat die dan ook onderling via WiFi communiceren, en jij, door de dikke muren, nu juist hele slechte WiFi tussen kamers hebt. Probeer toch kabels te trekken (wellicht achter een plint, door ongebruikte leidingen, sommigen mensen doet het zelfs via de buitenkant van de woning...), en maak in ieder geval gebruik van de ethernetpoorten die je al hebt.

Je kunt inderdaad je Archer C7 als een accesspoint instellen (zie hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) en prima roamen met eventuele andere apparatuur. Daarnaast heb je wellicht meer APs nodig om goede dekking te krijgen.

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.
Ik denk eraan toch mijn oude Archer uit de kast te halen en die als AP te gebruiken, in plaats van met mesh routers te werken. Als ik het dus goed begrijp, switcht mijn apparatuur automatisch als alles van hierboven identiek is van mijn hoofdrouter en verschillende AP’s?

Momenteel zijn er geen ethernet kabels die vanuit de woonkamer naar mijn tvkast kopen (waarop ik mijn router wil plaatsen ivm katten). Wel loopt er een coax kabel die naar mijn ziggo horizonbox gaat. Ik wou eerder via mijn horizonbox in bridgemodus zetten en vervolgens hier de router op aan te sluiten. Maar de klantenservice/monteur zei dat dit dan een ip conflict op gaat leveren en niet zou werken.

Nu heb ik twee vragen:
- klopt dat ik de horizonbox die vanuit de hoofdrouter met een coaxkabel verbonden is, niet als bridge kan gebruiken en hierop een router AP aansluiten?

- kan ik de coaxkabel niet een of andere manier splitten, zodat een kabel de horizonbox in gaat en de andere in de router (Archer C7?)

• Cpt.Morgan
Kayil89 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:31:
[...]
Als ik het dus goed begrijp, switcht mijn apparatuur automatisch als alles van hierboven identiek is van mijn hoofdrouter en verschillende AP’s?
Klopt.
[...]
klopt dat ik de horizonbox die vanuit de hoofdrouter met een coaxkabel verbonden is, niet als bridge kan gebruiken en hierop een router AP aansluiten?
De Horizonbox is sowieso al problematisch als je hem aansluit op je ethernetnetwerk. En alleen een aansluiting via Coax naar de horizonbox is zeker niet voldoende om hem als switch voor je UTP netwerk te gebruiken inderdaad.
[...]
kan ik de coaxkabel niet een of andere manier splitten, zodat een kabel de horizonbox in gaat en de andere in de router (Archer C7?)
Er zijn prima mogelijkheden om coax te gebruiken om je ethernet netwerk uit te breiden. Die coax gaat dan niet direct een AP of router in, maar aan beide kanten zet je een kastje waar je weer een UTP kabel in kunt steken. MoCA heet zo'n oplossing (zie bijvoorbeeld hier: https://www.cablehome.nl/ethernet-coax-moca/). Wat ik niet zeker weet, is of dat nog problemen gaat geven met het televisiesignaal dat ook over diezelfde coax kabel gaat, ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen..

EDIT: Als ik dit (https://www.cablers.nl/MoCA-veel-gestelde-vragen) zo lees zou dat prima moeten kunnen werken. Je gebruikt dan je bestaande coax kabel voor zowel het televisiesignaal als je ethernetverbinding naar je woonkamer. Je hebt dan dus 2 van die kastjes nodig, 1 aan elke kant.

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 14-06-2019 21:41 (89%)

• Kayil89
  • Nu online
[b]
Er zijn prima mogelijkheden om coax te gebruiken om je ethernet netwerk uit te breiden. Die coax gaat dan niet direct een AP of router in, maar aan beide kanten zet je een kastje waar je weer een UTP kabel in kunt steken. MoCA heet zo'n oplossing (zie bijvoorbeeld hier: https://www.cablehome.nl/ethernet-coax-moca/). Wat ik niet zeker weet, is of dat nog problemen gaat geven met het televisiesignaal dat ook over diezelfde coax kabel gaat, ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen..

EDIT: Als ik dit (https://www.cablers.nl/MoCA-veel-gestelde-vragen) zo lees zou dat prima moeten kunnen werken. Je gebruikt dan je bestaande coax kabel voor zowel het televisiesignaal als je ethernetverbinding naar je woonkamer. Je hebt dan dus 2 van die kastjes nodig, 1 aan elke kant.
Hoe is zo een MoCA ® adapter accesspoint/dualband WiFi V2.0 vergeleken met mijn archer C7? Kan ik gewoon het aansluiten van een extra apparaat vermijden door zo een MOCA ap te gebruiken? Dan geef ik dus alle Wifi punten dezelfde namen en encryptie en krijg ik hetzelfde effect met wat ik wilde doen met de Archer. Alleen hoef ik niet een extra ethernet kabel te trekken?

• Cpt.Morgan
Kayil89 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:44:
[...]
Hoe is zo een MoCA ® adapter accesspoint/dualband WiFi V2.0 vergeleken met mijn archer C7? Kan ik gewoon het aansluiten van een extra apparaat vermijden door zo een MOCA ap te gebruiken? Dan geef ik dus alle Wifi punten dezelfde namen en encryptie en krijg ik hetzelfde effect met wat ik wilde doen met de Archer. Alleen hoef ik niet een extra ethernet kabel te trekken?
Je hebt nog steeds een access point of router als access point in je woonkamer nodig dan. MoCA heeft niets met WiFi te maken. Het enige dat het realiseert is dat je je ethernet signaal over een coax kabel in plaats van een UTP kabel kunt sturen. Aan beide kanten zit dan een kastje met zowel een UTP poort als een coax poort. Het kastje aan de ene kant combineert die signalen, het kastje aan de andere kant haalt ze weer uit elkaar.

• Kayil89
  • Nu online
Als je op de website (https://www.cablehome.nl/ethernet-coax-moca/ kijkt, zie je het tweede artikel wat EEN MOCA is met een ingebouwde AP. Of zou je suggereren dat een simpele MOCA adapter en een aparte router beter werk kan doen.

En ik kan dit trucje dus ook doen voor de woonkamer en slaapkamer. En dan twee routers die als AP functioneren met dezelfde namen en encrypties.

Dus ik heb twee MOCA adapters nodig? Omdat ik in de woon- en slaapkamer al twee coax kabels heb die naar de tv’s kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16-06 09:03
Kayil89, ik weet niet hoe je huis er uit ziet kwa layout, maar zit de meterkast (waar de ziggo router staat) aan de rand van het huis?

Mogelijk dat je dan al veel beter bereik hebt met een goed accespoint (of router als accespoint) in de woonkamer, waarbij je deze met de router verbind via je bestaande netwerk kabel.

Een probleem wat veel van die AP's via stopcontact hebben is namelijk dat de verbinding tussen router en het AP zelf erg traag is (omdat dit via de stroom kabels gaat en dit verstoord kan worden waardoor deze verbinding zelf traag is. Hierdoor kan het zelfs zo zijn dat je WIFI goed lijkt als je naar de signaal sterkte kijkt, maar dat de verbinding toch traag/slecht is.

ik lees dat je nu al ethernet aansluitingen hebt in de woonkamer & Slaapkamer (vermoedelijk dezelfde kamers als waar je ook COAX hebt liggen). Ik zou dan adviseren om deze te gebruiken in combinatie met accespoints (kunnen dus ook routers zoals je Archer die je nog hebt, ingesteld als AP zijn, zoals al eerder in het topic is aangegeven). Je kunt dan eenvoudig al een accespoint in de woonkamer zetten (en mogelijk je console zelfs bedraad aansluiten op je archer 'accespoint (deze werkt namelijk ook gelijk als switch waarvan je nog 3 UTP poorten kan gebruiken (de 4e heb je nodig om het om de router aan te sluiten via je bestaande netwerk aansluiting. de WAN poort van de archer kun je niet gebruiken als je hem als accespoint gebruikt. (deze heeft een afwijkende kleur van de overige aansluitingen). Begin hier eens mee en kijk of dat al helpt, ook voor boven. Is dit niet voldoende, koop dan een router bij om als AP te gebruiken voor boven (via de kabel die nu al boven ligt aansluiten).

Wat achtergrond:

Er zijn namelijk 2 verschillende zaken waarmee je te maken hebt.

1 = de verbinding tussen je router(internet aansluiting) en je Accespoint.
2 = je accespoint zelf om dus een draadloos signaal te krijgen.

Voor 1 heb je de volgende opties:
A : netwerk kabel (UTP) --> beste en goedkoopste (indien beschikbaar)
B: MOCA (gaat over COAX kabel) bijna net zo goed als UTP, maar duurder (en max 400 mbps)
C: "powerline" (gaat over stroom net) altijd beschikbaar, maar kwaliteit/stabiliteit sterk afhankelijk van stroom net, apparatuur en andere factoren. advies: Alleen gebruiken als A&B geen optie zijn.

Voor 2 heb je de volgende opties:
- specifiek accespoint
- router ingesteld als accespoint
- opties waarbij een accespoint & MOCA of Powerline optie zijn geïntegreerd.

Voor powerline/Moca heb je altijd minimaal 2 kastjes nodig. 1 plaats je bij de router (sluit je aan met UTP op de router) om het signaal om te zetten. Het 2e kastje plaats je in de kamer waar je het signaal wilt hebben. Hier heb je dus de keuze uit kastjes die alleen het signaal weer omzetten naar UTP (netwerk kabel) OF kastjes die ook gelijk als accespoint fungeren. Deze kastjes kosten ca 50 euro/stuk dus dat maakt MOCA & Powerline wat duurdere opties dan Ethernet.

Overigens vind ik het wel vreemd dat Ziggo een AP via stopcontact bij je heeft geinstalleerd ondanks dat er een netwerk aansluiting beschikbaar is. Vaak zie je dat dit gedaan wordt omdat het aanleggen van een kabel lastig is en een monteur dus sneller klaar is met het insteken van een paar kastjes... (maar bij jou ligt er dus een kabel wat altijd een betere verbinding tussen AP & router zal opleveren). Succes

• Kayil89
  • Nu online
VVV-007 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:50:

De reden waarom ze een AP via stopcontact hebben aangelegd is dat ik geen extra kabel wil/kan trekken van de muur naar de TV kast, er ligt nu een coax kabel die vanuit de muur naar de tv kast loopt, ivm katten heb ik geen zin om nog een extra kabel ernaast te trekken. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk was om een MOCA met AP te plaatsen tussen de muur en tv. Zodat ik in de woonkamer een AP heb en ongestoord mijn interactieve tv kan gebruiken met een coax die van de MOCA naar de horizon box loopt. Is dat een probleem?

Ik snap niet waarom je zegt dat ik 2 moca kastjes nodig heb. Want ziggo levert via de kabel mijn internet in de meterkast centraal in mijn huis. Aldaar staat ook mijn primaire router die een coax aansluiting heeft richting de woonkamer en een ethernet kabel naar het stopcontact.

Is er een voorkeur voor MOCA zonder of MOCA met AP als ik al een Archer heb?

Ten slotte vroeg ik me dus af, als ik alle AP’s hetzelfde configureer, switched mijn iphone automatisch naar de sterkste? (Zie ik dan 3 verschillende AP’s met dezelfde namen, of ziet mijn toestel dat als 1 groot ‘mesh’ netwerk?)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True