Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mesh netwerk met verschillende routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kayil89
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 11-09 21:29
Hoi allemaal, dit is mijn eerste topic, dus ik hoop dat ik de juiste vragen en informatie geef.

Mijn situatie is als volgt: momenteel gebruik ik een router connectbox van ziggo die centraal in mijn huis staat. Als ik er praktisch naast sta krijg ik ~200mbps op mn telefoon (speedtest.net). Echter als ik mijn woonkamer binnen kom, valt dat helemaal naar <10mbps. Dit komt omdat ik hele dikke verstevigde muren heb. Ook in de slaapkamer heb ik helaas niet veel bereik met mijn wifi netwerk, ondanks dat de router enkele meters er vanaf staat (zoals ik al zei, erg dikke muren).

Om deze reden heeft ziggo een AP modem verstrekt die via het stopcontact werkt. Echter deze geeft in de woonkamer maximaal ~20mbps. Hierop heb ik mijn playstation aangesloten, maar dit is niet ideaal.

Mijn probleem is dat beide netwerken niet ideaal zijn en regelmatig uitvallen of de snelheid zo langzaam wordt, dat ik niet eens op mijn telefoon een filmpje kan kijken. Ook moet ik vaak handmatig wisselen van wifi netwerk, omdat hij vast blijft hangen aan de AP terwijl de andere dichterbij is.

Ik besef dat mijn huis ongeschikt is voor een enkele router en omdat het een huurhuis betreft, zit ik niet te wachten om kabels naar toe te trekken.

Mijn vraag is her volgende. Wat is voor mij de beste oplossing? Ik heb gelezen dat ik een mesh router setup kan kopen voor ongeveer €300,- die met elkaar kunnen communiceren en zodoende niet handmatig meer hoef te switchen. Maar is dit wel reëel met de muren in mijn huis? Gelukkig heb ik wel ethernet aansluitingen in de woon- en slaapkamer, dus ik vroeg me af of ik niet gewoon enkele verschillende routers kan aansluiten op dit netwerk en kan instellen dat er 1 AP is waar mijn telefoon automatisch naar de sterkste toe schakelt. Ik heb een ongebruikte TP-Link Archer C7 liggen.

Of is een mesh router set van €300,- toch de beste oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Gr,

Kay

Beste antwoord (via Kayil89 op 23-06-2019 12:25)

• VVV-007
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 05-10 19:46
Hoi Kayil89,
Kayil89 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:52:

De reden waarom ze een AP via stopcontact hebben aangelegd is dat ik geen extra kabel wil/kan trekken van de muur naar de TV kast, er ligt nu een coax kabel die vanuit de muur naar de tv kast loopt, ivm katten heb ik geen zin om nog een extra kabel ernaast te trekken. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk was om een MOCA met AP te plaatsen tussen de muur en tv. Zodat ik in de woonkamer een AP heb en ongestoord mijn interactieve tv kan gebruiken met een coax die van de MOCA naar de horizon box loopt. Is dat een probleem?
Duidelijk, verhaal, kabel vanaf UTP aansluiting in de woonkamer naar TV is onwenselijk. Je zou mogelijk wel het AP op de plek waar nu de UTP aansluiting in de woonkamer zit neer kunnen zetten. vanaf daar doe je dan dus het laatste stukje naar je console en TV via WiFi. Dat zou prima moeten werken omdat er geen muren tussen zitten. Recent om soort gelijke redenen ook zo bij mijn schoon zus zo opgelost en mijn zwager kan nu weer tot volle tevredenheid online gamen. Hiervoor zou je geen MOCA nodig zijn dus, alleen een AP op de plek waar nu de UTP kabel uit de muur komt in je woonkamer (indien mogelijk).

Mocht dat niet wenselijk zijn of kunnen, dan is MOCA een goede oplossing. Let alleen wel op het feit dat je toevallig Ziggo hebt (die toevallig internet over COAX levert) staat los van MOCA als oplossing voor in huis.

Technisch verhaal, maar zie het maar even als volgt:
jou modem haalt het ziggo internet signaal uit het COAX waar die je huis binnen komt. Je kunt dit ziggo signaal er maar 1x uit halen (en ook alleen bij je hoofd aansluit punt) en alleen met een modem. Het is dus niet mogelijk om dit later in huis te doen. Tevens zou je MOCA adapter ook niet het ziggo signaal kunnen uitlezen (daar is de modem voor nodig).

Hoe werkt het dan wel:
je koopt 2 MOCA kastjes (deze hebben 2 coax aansluitingen & 1 netwerk aanluiting). 1 plaats je in de meterkast "in" de kabel die vanaf daar naar je TV loopt (zal wel iets zijn vanaf huidige COAX splitter, een korte kabel naar MOCA kastje,"coax in", en dan op "coax uit" je bestaande kabel). de netwerk aansluiting verbind je met jou ziggo modem.

het 2e kastje(evt met ingebouwde WIFI) plaats je bij je TV, op dezelfde mannier (kabel die vanaf meterkast komt gaat op "COAX IN", korte kabel vanaf "COAX UIT", naar je bestaande apparatuur. Voor een model zonder ingebouwde WIFI zul je dan nog een Accespoint (of router ingesteld als accespoint) er naast kunnen zetten om WIFI te krijgen.
MOCA met of zonder ingebouwd AP, zou ik even kijken naar het prijs verschil. Scheelt het niet veel, dan zou ik ingebouwd overwegen, scheelt weer een kastje wat ook stroom gebruikt + je zou dan de Archer nog boven kunnen gebruiken.

Wat betreft je laatste vraag. Je kan dus inderdaad alle AP's instellen zodat het netwerk thuis gezien wordt als 1 groot netwerk. Hierbij loop je echter wel het risico dat een apparaat onbedoeld dus op een AP blijft "hangen" die zwakker is.... Je kan dit verder ook niet zien. Het is wel snel op te lossen, even WiFI aan en uit zal het normaal gesproken verhelpen. (ideaal is anders).

Je kan er ook voor kiezen om elk AP dus een eigen naam te geven. Dan kun je wel zien op welk AP je zit en dus zelf wisselen. Nadeel is dan dat je meerdere AP's moet instellen.

Een echte mesh die zelf wisselt en een goede backbone heeft (dus geen WIFI range extenders met hun issues) is zoals al eerder in het topic genoemd niet heel gebruikelijk in consumenten producten.

In mijn ervaring is het echter wel vaak zo dat je wel een heel eind kan komen door zover mogelijk de plaats van het Accespoint te optimalizeren. Gezien je al een Archer hebt, zou ik (indien mogelijk) adviseren om deze in de woonkamer aan te sluiten op de plek waar nu de UTP kabel ligt, en te kijken wat dat oplevert.
Het helpt als je het AP wat hoger kan plaatsen (1,5 tot 2 meter bijvoorbeeld) maar dat moet ook maar net mogelijk zijn, (een AP midden op de muur is niet bepaald een mooi gezicht natuurlijk). Mogelijk kan hij in of achter een kast geplaatst worden.

Als dit onvoldoende oplevert of niet mogelijk is, dan kun je vanaf daar altijd kijken wat er bij moet komen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld maar 1 AP in huis (op ruim 2m hoog in de meterkast, maar deze ligt bij ons centraal in het huis) waarbij we in het hele huis (begane grond & 1e etage)+ tuin goed bereik hebben, ondanks onze muren (inclusief binnen muren) en vloer van gewapend beton.

Alle reacties

• Kayil89
Dank voor jullie reacties, in principe doe ik niet veel aan online gaming, dus de latency is wat mij betreft te overzien.

Ik begrijp dat jullie voorstellen om geen mesh netwerk aan te leggen, maar een router met dezelfde ssid en wachtwoord in te stellen op het 5ghz netwerk.

Echter snap ik de termen hops en backbone/backhaul niet.

Hoe kan ik de Archer als AP in stellen? Is dat een soort bridge modus?

• Kayil89
Nu krijg ik toch wat meer verschillende methodes, die elkaar tegenspreken. Dat is heel fijn, om de voor en nadelen van elke methode te horen.

Ik ben nogal een leek, dus jullie spreken veel in codetaal voor mij. Mijn excuses, maar als ik een backbone via mijn stroomnetwerk doe, krijg je daar dan geen verlies of, omdat mijn huidige stroomnetwerk AP keihard vertraagd wordt door mogelijk teveel andere aangesloten apparaten op het stroomnetwerk.

• Kayil89
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:05:
Netwerkoplossingen via het stroomnet zijn eigenlijk altijd hit or miss zoals hierboven ook al genoemd werd. Niet bekabelde Mesh systemen zijn ook niet ideaal, omdat die dan ook onderling via WiFi communiceren, en jij, door de dikke muren, nu juist hele slechte WiFi tussen kamers hebt. Probeer toch kabels te trekken (wellicht achter een plint, door ongebruikte leidingen, sommigen mensen doet het zelfs via de buitenkant van de woning...), en maak in ieder geval gebruik van de ethernetpoorten die je al hebt.

Je kunt inderdaad je Archer C7 als een accesspoint instellen (zie hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) en prima roamen met eventuele andere apparatuur. Daarnaast heb je wellicht meer APs nodig om goede dekking te krijgen.

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Een mesh systeem regelt dit wel automatisch voor je, maar als je het goed instelt werkt het ook prima met andere APs, zelfs tussen APs van verschillende fabrikanten.
Ik denk eraan toch mijn oude Archer uit de kast te halen en die als AP te gebruiken, in plaats van met mesh routers te werken. Als ik het dus goed begrijp, switcht mijn apparatuur automatisch als alles van hierboven identiek is van mijn hoofdrouter en verschillende AP’s?

Momenteel zijn er geen ethernet kabels die vanuit de woonkamer naar mijn tvkast kopen (waarop ik mijn router wil plaatsen ivm katten). Wel loopt er een coax kabel die naar mijn ziggo horizonbox gaat. Ik wou eerder via mijn horizonbox in bridgemodus zetten en vervolgens hier de router op aan te sluiten. Maar de klantenservice/monteur zei dat dit dan een ip conflict op gaat leveren en niet zou werken.

Nu heb ik twee vragen:
- klopt dat ik de horizonbox die vanuit de hoofdrouter met een coaxkabel verbonden is, niet als bridge kan gebruiken en hierop een router AP aansluiten?

- kan ik de coaxkabel niet een of andere manier splitten, zodat een kabel de horizonbox in gaat en de andere in de router (Archer C7?)

• Kayil89
[b]
Er zijn prima mogelijkheden om coax te gebruiken om je ethernet netwerk uit te breiden. Die coax gaat dan niet direct een AP of router in, maar aan beide kanten zet je een kastje waar je weer een UTP kabel in kunt steken. MoCA heet zo'n oplossing (zie bijvoorbeeld hier: https://www.cablehome.nl/ethernet-coax-moca/). Wat ik niet zeker weet, is of dat nog problemen gaat geven met het televisiesignaal dat ook over diezelfde coax kabel gaat, ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen..

EDIT: Als ik dit (https://www.cablers.nl/MoCA-veel-gestelde-vragen) zo lees zou dat prima moeten kunnen werken. Je gebruikt dan je bestaande coax kabel voor zowel het televisiesignaal als je ethernetverbinding naar je woonkamer. Je hebt dan dus 2 van die kastjes nodig, 1 aan elke kant.
Hoe is zo een MoCA ® adapter accesspoint/dualband WiFi V2.0 vergeleken met mijn archer C7? Kan ik gewoon het aansluiten van een extra apparaat vermijden door zo een MOCA ap te gebruiken? Dan geef ik dus alle Wifi punten dezelfde namen en encryptie en krijg ik hetzelfde effect met wat ik wilde doen met de Archer. Alleen hoef ik niet een extra ethernet kabel te trekken?

• Kayil89
Als je op de website (https://www.cablehome.nl/ethernet-coax-moca/ kijkt, zie je het tweede artikel wat EEN MOCA is met een ingebouwde AP. Of zou je suggereren dat een simpele MOCA adapter en een aparte router beter werk kan doen.

En ik kan dit trucje dus ook doen voor de woonkamer en slaapkamer. En dan twee routers die als AP functioneren met dezelfde namen en encrypties.

Dus ik heb twee MOCA adapters nodig? Omdat ik in de woon- en slaapkamer al twee coax kabels heb die naar de tv’s kopen.

• Kayil89
VVV-007 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 16:50:

Voor powerline/Moca heb je altijd minimaal 2 kastjes nodig. 1 plaats je bij de router (sluit je aan met UTP op de router) om het signaal om te zetten. Het 2e kastje plaats je in de kamer waar je het signaal wilt hebben. Hier heb je dus de keuze uit kastjes die alleen het signaal weer omzetten naar UTP (netwerk kabel) OF kastjes die ook gelijk als accespoint fungeren. Deze kastjes kosten ca 50 euro/stuk dus dat maakt MOCA & Powerline wat duurdere opties dan Ethernet.

Overigens vind ik het wel vreemd dat Ziggo een AP via stopcontact bij je heeft geinstalleerd ondanks dat er een netwerk aansluiting beschikbaar is. Vaak zie je dat dit gedaan wordt omdat het aanleggen van een kabel lastig is en een monteur dus sneller klaar is met het insteken van een paar kastjes... (maar bij jou ligt er dus een kabel wat altijd een betere verbinding tussen AP & router zal opleveren). Succes
De reden waarom ze een AP via stopcontact hebben aangelegd is dat ik geen extra kabel wil/kan trekken van de muur naar de TV kast, er ligt nu een coax kabel die vanuit de muur naar de tv kast loopt, ivm katten heb ik geen zin om nog een extra kabel ernaast te trekken. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk was om een MOCA met AP te plaatsen tussen de muur en tv. Zodat ik in de woonkamer een AP heb en ongestoord mijn interactieve tv kan gebruiken met een coax die van de MOCA naar de horizon box loopt. Is dat een probleem?

Ik snap niet waarom je zegt dat ik 2 moca kastjes nodig heb. Want ziggo levert via de kabel mijn internet in de meterkast centraal in mijn huis. Aldaar staat ook mijn primaire router die een coax aansluiting heeft richting de woonkamer en een ethernet kabel naar het stopcontact.

Is er een voorkeur voor MOCA zonder of MOCA met AP als ik al een Archer heb?

Ten slotte vroeg ik me dus af, als ik alle AP’s hetzelfde configureer, switched mijn iphone automatisch naar de sterkste? (Zie ik dan 3 verschillende AP’s met dezelfde namen, of ziet mijn toestel dat als 1 groot ‘mesh’ netwerk?)

• Kayil89
VVV-007 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:45:
Hoi Kayil89,

[...]

Duidelijk, verhaal, kabel vanaf UTP aansluiting in de woonkamer naar TV is onwenselijk. Je zou mogelijk wel het AP op de plek waar nu de UTP aansluiting in de woonkamer zit neer kunnen zetten. vanaf daar doe je dan dus het laatste stukje naar je console en TV via WiFi. Dat zou prima moeten werken omdat er geen muren tussen zitten. Recent om soort gelijke redenen ook zo bij mijn schoon zus zo opgelost en mijn zwager kan nu weer tot volle tevredenheid online gamen. Hiervoor zou je geen MOCA nodig zijn dus, alleen een AP op de plek waar nu de UTP kabel uit de muur komt in je woonkamer (indien mogelijk).

Mocht dat niet wenselijk zijn of kunnen, dan is MOCA een goede oplossing. Let alleen wel op het feit dat je toevallig Ziggo hebt (die toevallig internet over COAX levert) staat los van MOCA als oplossing voor in huis.

Technisch verhaal, maar zie het maar even als volgt:
jou modem haalt het ziggo internet signaal uit het COAX waar die je huis binnen komt. Je kunt dit ziggo signaal er maar 1x uit halen (en ook alleen bij je hoofd aansluit punt) en alleen met een modem. Het is dus niet mogelijk om dit later in huis te doen. Tevens zou je MOCA adapter ook niet het ziggo signaal kunnen uitlezen (daar is de modem voor nodig).

Hoe werkt het dan wel:
je koopt 2 MOCA kastjes (deze hebben 2 coax aansluitingen & 1 netwerk aanluiting). 1 plaats je in de meterkast "in" de kabel die vanaf daar naar je TV loopt (zal wel iets zijn vanaf huidige COAX splitter, een korte kabel naar MOCA kastje,"coax in", en dan op "coax uit" je bestaande kabel). de netwerk aansluiting verbind je met jou ziggo modem.

het 2e kastje(evt met ingebouwde WIFI) plaats je bij je TV, op dezelfde mannier (kabel die vanaf meterkast komt gaat op "COAX IN", korte kabel vanaf "COAX UIT", naar je bestaande apparatuur. Voor een model zonder ingebouwde WIFI zul je dan nog een Accespoint (of router ingesteld als accespoint) er naast kunnen zetten om WIFI te krijgen.
MOCA met of zonder ingebouwd AP, zou ik even kijken naar het prijs verschil. Scheelt het niet veel, dan zou ik ingebouwd overwegen, scheelt weer een kastje wat ook stroom gebruikt + je zou dan de Archer nog boven kunnen gebruiken.

Wat betreft je laatste vraag. Je kan dus inderdaad alle AP's instellen zodat het netwerk thuis gezien wordt als 1 groot netwerk. Hierbij loop je echter wel het risico dat een apparaat onbedoeld dus op een AP blijft "hangen" die zwakker is.... Je kan dit verder ook niet zien. Het is wel snel op te lossen, even WiFI aan en uit zal het normaal gesproken verhelpen. (ideaal is anders).

Je kan er ook voor kiezen om elk AP dus een eigen naam te geven. Dan kun je wel zien op welk AP je zit en dus zelf wisselen. Nadeel is dan dat je meerdere AP's moet instellen.

Een echte mesh die zelf wisselt en een goede backbone heeft (dus geen WIFI range extenders met hun issues) is zoals al eerder in het topic genoemd niet heel gebruikelijk in consumenten producten.

In mijn ervaring is het echter wel vaak zo dat je wel een heel eind kan komen door zover mogelijk de plaats van het Accespoint te optimalizeren. Gezien je al een Archer hebt, zou ik (indien mogelijk) adviseren om deze in de woonkamer aan te sluiten op de plek waar nu de UTP kabel ligt, en te kijken wat dat oplevert.
Het helpt als je het AP wat hoger kan plaatsen (1,5 tot 2 meter bijvoorbeeld) maar dat moet ook maar net mogelijk zijn, (een AP midden op de muur is niet bepaald een mooi gezicht natuurlijk). Mogelijk kan hij in of achter een kast geplaatst worden.

Als dit onvoldoende oplevert of niet mogelijk is, dan kun je vanaf daar altijd kijken wat er bij moet komen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld maar 1 AP in huis (op ruim 2m hoog in de meterkast, maar deze ligt bij ons centraal in het huis) waarbij we in het hele huis (begane grond & 1e etage)+ tuin goed bereik hebben, ondanks onze muren (inclusief binnen muren) en vloer van gewapend beton.
Hallo alweer, nogmaals bedankt voor al jullie hulp. Ik ben inmiddels een stuk verder en uiteindelijk toch besloten een kabel te trekken naar de woonkamer die paralel aan mijn coax loopt en zodoende op de kast een nieuwe router geplaatst. Wel ben ik helemaal los gegaan, want ik zag de Asus RT-AC5300 Tri-band WLAN Router in de aanbieding zijn, en ik dacht laat ik deze maar kopen.

Momenteel staat deze op zn standaard instelling met zn eigen naam en wachtwoord. Dus mijn huidige setup is dat mijn internet binnenkomt via de kabel van ziggo naar de router connectbox. Deze heeft een standaard AP die ongeveer 180-200mbps geeft als ik er naast sta, maar dit valt nagenoeg helemaal weg als ik het hoekje omloop. Op de router is een UTP kabel die naar mijn woonkamer gaat, en aldaar heb ik een UTP aansluiting waarop mijn nieuwe ASUS is aangesloten. Deze geeft (verrassend??) variabele snelheden van 30-60mbps. Is dit raar? Of verwacht je dit juist omdat er een langere afstand overbrugt moet worden?

Ik wil dus 1 SSID maken, dus ik moet mijn ASUS omzetten naar een AP modus. Is hier een handleiding voor en hoe kan ik dit doen?

Alvast bedankt!!

• Kayil89
Een update, als ik de 5ghz selecteer, heeft deze nagenoeg 170mbps en verrassend meer bereik. Is het zo dat de 2,4ghz te drukbevolkt is in huis? Hoe kan ik dit meten?

Want ik heb ook een babyfoon die om de haverklap uit valt en verbinding wegvalt en die gebruikt ook de 2,4ghz. Maar verder denk ik dat ik zelf geen apparaten heb die de 2,4ghz bezet houden.

Ik woon in een druk stuk van Amsterdam, weliswaar alleen nieuwbouw om mij heen inclusief bedrijven, dus uitsluitend vrij stevige nieuwe muren. Om mij heen
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True