Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hunkaroglu schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:42:
[...]
Ik baal gewoon dat er nog steeds geen afbouwplanning is opgegeven, terwijl we dit vaak aangegeven hebben. Ik begrijp natuurlijk dat het een schatting is vanwege Corona. Maar ik heb ook het vermoeden dat als de bouw vertraagt het heel snel Corona als smoes zal worden opgegeven. Maar dat is het momenteel gewoon niet.
Tja, je kan ervan balen... Maar inherent zijn mensen zoals jij er voornamelijk voor verantwoordelijk dat een aannemer zich niet gaat branden aan iets als een afbouwplanning oid.

Want mensen zoals jij die weten wel even te vertellen of Corona wel of geen invloed heeft op hun werkzaamheden, die weten wel even te vertellen wat wel en niet onwerkbare dagen zijn.
Je weet het overal beter dan de aannemer, maar toch doe je het niet zelf... Misschien dat je gewoon een goede aannemer moet zoeken en hem gewoon eens geloven, doen mensen als jij dat maar vaak genoeg, dan is er een kans dat er ooit weer een afbouwplanning etc terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:53
Gomez12 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:03:
[...]

Tja, je kan ervan balen... Maar inherent zijn mensen zoals jij er voornamelijk voor verantwoordelijk dat een aannemer zich niet gaat branden aan iets als een afbouwplanning oid.

Want mensen zoals jij die weten wel even te vertellen of Corona wel of geen invloed heeft op hun werkzaamheden, die weten wel even te vertellen wat wel en niet onwerkbare dagen zijn.
Je weet het overal beter dan de aannemer, maar toch doe je het niet zelf... Misschien dat je gewoon een goede aannemer moet zoeken en hem gewoon eens geloven, doen mensen als jij dat maar vaak genoeg, dan is er een kans dat er ooit weer een afbouwplanning etc terugkomt.
Het gaat er niet om wie het beter weet, maar om transparantie. En dat is het momenteel niet. Corona is pas net begonnen. We hadden al communicatie issues voor Corona. En de aannemer heb ik zelf niet gekozen. Die keuze was al gemaakt. De aannemer doet het niet voor zijn plezier, maar voor geld. En dan verwacht ik ook duidelijke communicatie. En over onwerkbare dagen heb ik het niet eens over gehad en daar ben ik verder niet eens op ingegaan. Daar zijn partijen die aangeven of het wel of niet een onwerkbare dag is geweest. Die discussie voer ik later wel met hem of hij gelijk heeft of niet. Het werk wat de aannemer doet ben ik ook tevreden over. En als jij vind dat de communicatie niet nodig is aan het einde van de oplevering hoef ik die discussie ook niet meer te voeren met jou. Wij hebben ook een planning waar we ons aan moeten houden. Ik kan niet op het laatste moment een keuken, inventaris ed bestellen. Deze hebben ook een doorlooptijd en vooral nu met Corona nog meer. Daarnaast dat ik ook moet inplannen wanneer ik mijn huidige woning te koop moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Hunkaroglu schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:01:
Inmiddels de onwerkbare dagen ontvangen van de aannemer. Ik heb er 22 geteld, waarvan er 2 ivm Corona. Welke vertraging door Corona is opgetreden is me nog niet bekend. Ik wacht wel tot de oplevering en dan vraag ik de echte dagen wel op.
Inmiddels ook contact gehad met nutsbedrijven. Bleek dus dat het veel te laat aangevraagd is. Ze gaan hun best doen om het toch z.s.m. op te pakken. Deze week weet ik meer. 1 ding is wel zeker. Eind april is dus sowieso niet haalbaar. Laten we hopen eind mei.
Je kan dus overeenkomst de dagen uit je overeenkomst gebruiken, dat staat er letterlijk, niet eens de werkelijke werkbare dagen. Gebruik ik die vanaf 9 september, dan kom ik op 4 juli uit voor dag 150.

No offence, maar je komt vrij dwingend over. Ik kan je verklappen dat kopersbegeleiders e.d. daar bijzonder slecht op reageren. Die aanvraagnormen nuts veranderen ook telkens trouwens, eerst was het inderdaad x maanden voor oplevering, maar het is steeds onvoorspelbaarder wanneer ze komen. En guess what, ze werken vaak met 2-3 man aan een aansluiting. Dan is 1,5m onderlinge afstand wel erg lastig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:55:
[...]

Je kan dus overeenkomst de dagen uit je overeenkomst gebruiken, dat staat er letterlijk, niet eens de werkelijke werkbare dagen. Gebruik ik die vanaf 9 september, dan kom ik op 4 juli uit voor dag 150.

No offence, maar je komt vrij dwingend over. Ik kan je verklappen dat kopersbegeleiders e.d. daar bijzonder slecht op reageren. Die aanvraagnormen nuts veranderen ook telkens trouwens, eerst was het inderdaad x maanden voor oplevering, maar het is steeds onvoorspelbaarder wanneer ze komen. En guess what, ze werken vaak met 2-3 man aan een aansluiting. Dan is 1,5m onderlinge afstand wel erg lastig.
Dank je wel voor de berekening. Het gaat bij mij niet zozeer om de exacte opleverdatum. Momenteel volgens zijn huidige planning zou het eind april opgeleverd zijn. Maar dat zie ik niet gebeuren. Kom dan met een aangepaste planning. Het kan niet zo zijn dat het nog niet bekend is. Tuurlijk, ik begrijp dat het elke dag kan veranderen ivm Corona. Wat ook mogelijk zou zijn, om een planning af te geven, zonder rekening te houden met de planning van de nutsbedrijven. Nu weet ik bijv. niet wanneer de werkzaamheden van de aannemer klaar zijn. Terwijl de nutsbedrijven bezig zijn, kan ik ook gaan klussen in de woning en mijn planning daarop baseren. Ik weet bijv. niet wanneer ik het sanitair moet aanleveren, zodat het gemonteerd kan worden. Die bedrijven willen ook minimaal een week van te voren weten, wanneer ze het moeten bezorgen. En het is de bedoeling dat ik ook aanwezig moet zijn om het aan te nemen. Het zijn gewoon kleine dingen, maar wel nodig om goed te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Is eind april formeel in een brief gezet of heeft ie dat ook geroepen? Want de reden waarom wij kopers dit nooit vertellen is juist dit topic. Anders heb je elke koper wekelijks aan de lijn hoe het met de planning zit. Met 2-300 kopers tegelijk kan je er een callcenter op na houden. In de voorwaarden staat dat een oplevering een bepaalde termijn van tevoren aangekondigd moet worden (vaak 30 dagen). Dat is een ijkpunt. De rest niet.

Kopers gaan altijd uit van het voor hun meest positieve scenario en tellen de xxx dagen altijd als kalenderdagen, soms als werkdagen, maar vrijwel niemand houdt rekening met vakanties en onwerkbare dagen en/of de dagen uit de ovk. Vervolgens zijn ze boos als dat niet lukt. Roep ik Q1, dan is het 1 januari volgens een koper, terwijl het ook 31 maart kan zijn. Die is dan 3 maanden boos waarom ie niet in januari in zijn huis kon en dat ie de stukadoor, keuken, etc moest uitstellen.

Maar wat voor een project koop je? Want sanitair aanleveren? In de regel is het of via de projectleverancier of casco. Geen derden door de woning heen voor de oplevering en zeker geen afhankelijkheden inbouwen. En je mag de woning niet zonder werkende nuts opleveren, dus klussen voor die tijd kan je vergeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:57:
Is eind april formeel in een brief gezet of heeft ie dat ook geroepen? Want de reden waarom wij kopers dit nooit vertellen is juist dit topic. Anders heb je elke koper wekelijks aan de lijn hoe het met de planning zit. Met 2-300 kopers tegelijk kan je er een callcenter op na houden. In de voorwaarden staat dat een oplevering een bepaalde termijn van tevoren aangekondigd moet worden (vaak 30 dagen). Dat is een ijkpunt. De rest niet.

Kopers gaan altijd uit van het voor hun meest positieve scenario en tellen de xxx dagen altijd als kalenderdagen, soms als werkdagen, maar vrijwel niemand houdt rekening met vakanties en onwerkbare dagen en/of de dagen uit de ovk. Vervolgens zijn ze boos als dat niet lukt. Roep ik Q1, dan is het 1 januari volgens een koper, terwijl het ook 31 maart kan zijn. Die is dan 3 maanden boos waarom ie niet in januari in zijn huis kon en dat ie de stukadoor, keuken, etc moest uitstellen.

Maar wat voor een project koop je? Want sanitair aanleveren? In de regel is het of via de projectleverancier of casco. Geen derden door de woning heen voor de oplevering en zeker geen afhankelijkheden inbouwen. En je mag de woning niet zonder werkende nuts opleveren, dus klussen voor die tijd kan je vergeten. :)
Eind april stond in zijn planning. En hij heeft gewoon de max aantal werkbare dagen meegenomen in zijn planning zodat hij altijd safe zit. En volgens mijn berekening kom ik eind april op 150 werkbare dagen uit. Dus ik snap even niet hoe jij op 4 juli uitkomt voor 150 werkbare dagen vanaf 9 september? Of heb je ook de onwerkbare dagen (22) meegenomen in je berekening? Als ik dat zelfs erbij zou optellen kom ik ergens in juni uit.

Het is een 2 onder 1 kap. We hebben dat als meerwerk opgenomen dat hij alles gaat opleveren. Enige wat wij nog gaan doen, is keuken en laminaat plaatsen.
We hebben nog de luxe dat we zelf kunnen bepalen welke sanitair en tegels we nemen. Uiteraard betalen wij die en gaat hij het verrekenen met de stelposten voor zijn sanitair en tegels. Installatie gaat hij dan doen. Dus dan moet ik wel op tijd weten, wanneer ik mijn spullen moet aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt een overeenkomst die de dagen bepaald heeft om dit te berekenen. Dus die kan je gewoon doortellen. Wel vreemde gang van zaken dat je zelf alles aan mag leveren en het er voor oplevering in gaat, meestal komt het zelf leveren neer op een casco levering en kan je na oplevering pas verder.

september 19
9 september betekent 6 werkbare werkdagen gehad, dus nog 13 voor deze maand
oktober 19 > 32
november 18 > 50
december 12 > 62
Januari 11 > 73
februari 9 > 82
maart 18 > 100
april 15 > 115
mei 17 > 132
juni 21
Met 18 werkbare dagen komt ie uit op 26 juni. Even uitdokteren waarom ik eerst op 4 juli kwam, denk dat ik pas vanaf oktober begon met tellen vanochtend.

[ Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 07-04-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:43:
Je hebt een overeenkomst die de dagen bepaald heeft om dit te berekenen. Dus die kan je gewoon doortellen. Wel vreemde gang van zaken dat je zelf alles aan mag leveren en het er voor oplevering in gaat, meestal komt het zelf leveren neer op een casco levering en kan je na oplevering pas verder.

september 19
9 september betekent 6 werkbare werkdagen gehad, dus nog 13 voor deze maand
oktober 19 > 32
november 18 > 50
december 12 > 62
Januari 11 > 73
februari 9 > 82
maart 18 > 100
april 15 > 115
mei 17 > 132
juni 21
Met 18 werkbare dagen komt ie uit op 26 juni. Even uitdokteren waarom ik eerst op 4 juli kwam, denk dat ik pas vanaf oktober begon met tellen vanochtend.
Dank je wel voor het overzicht. Zijn dat vaste dagen of een schatting op basis van de onwerkbare dagen? Ik ging er gewoon van uit dat je elke week 5 dagen mag tellen, exclusief vakantie, feestdag of bouwvak en tenzij door geldige omstandigheden niet gewerkt kan worden. Dus 2 weken in december had ik niet meegerekend. Als ik dan ook de onwerkbare dagen van de aannemer er bij optel kom ik in juni uit. Dus dat je maar 11 dagen voor januari en 9 voor februari telt begrijp ik even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit staat in SinergyX in "Werkbare werkdagen" beschreven. In principe voor de afbouw na een garantiegeval, maar in de regel wordt hiermee gerekend. Juli/augustus hebben ivm bouwvak ook maar weinig dagen bv.
Februari:
28
-8 weekenden
-5 krokusvakantie
-6 mogelijk onwerkbaar weer
Met weinig fantasie kom je dan op 9 dagen uit. Tuurlijk is doorwerken wel wat veranderd sinds de invoering van dit soort rekensystemen, maar de bouw is conservatief en zal niet snel afwijken van een eenmaal ingevoerde methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:39:
Dit staat in SinergyX in "Werkbare werkdagen" beschreven. In principe voor de afbouw na een garantiegeval, maar in de regel wordt hiermee gerekend. Juli/augustus hebben ivm bouwvak ook maar weinig dagen bv.
Februari:
28
-8 weekenden
-5 krokusvakantie
-6 mogelijk onwerkbaar weer
Met weinig fantasie kom je dan op 9 dagen uit. Tuurlijk is doorwerken wel wat veranderd sinds de invoering van dit soort rekensystemen, maar de bouw is conservatief en zal niet snel afwijken van een eenmaal ingevoerde methode.
Nu snap ik het!. Dank je wel voor de info. Deze had ik gemist. Dan kom je idd uit op eind juni. En als we dan ook nog de onwerkbare dagen erbij optellen zal het ergens in augustus de daadwerkelijke oplevering zijn. Hier schrik ik wel van eerlijk gezegd. Vandaar dat hij zo rustig aan doet en zich nergens om druk maakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hunkaroglu schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:14:
[...]
Dan kom je idd uit op eind juni. En als we dan ook nog de onwerkbare dagen erbij optellen zal het ergens in augustus de daadwerkelijke oplevering zijn. Hier schrik ik wel van eerlijk gezegd. Vandaar dat hij zo rustig aan doet en zich nergens om druk maakt. :*)
De onwerkbare dagen zitten toch al in de tabel van @Señor Sjon berekend? Daar rekent hij toch al voor februari 6 "mogelijk" onwerkbare dagen, dan lijkt het mij niet dat je naderhand ook nog eens 22 andere onwerkbare dagen hebt.

Dan krijg je toch dubbelop onwerkbare dagen?

Btw, "een andere rekenmethode" maakt anders wellicht je oplevertijd duidelijker. Als je 180 werkbare dagen in de bouw hebt, dan is 150 dagen daar dus 80% van een jaar van... wat grofweg 10 maanden is...

[ Voor 13% gewijzigd door Gomez12 op 07-04-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, die hoef je dus niet dubbel te tellen.

@Gomez12 Dat werkt niet heel goed omdat niet elke maand even zwaar weegt. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Señor Sjon op 07-04-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:12:
@Gomez12 Dat werkt niet heel goed omdat niet elke maand even zwaar weegt. :)
Mwah, gevoelsmatig werkt het in ieder geval beter dan 150 dagen vanaf start te gaan pakken. Ik kom liever op 10 maanden uit dan op 7 maanden waar de TS in 1e instantie op uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:05:
[...]

De onwerkbare dagen zitten toch al in de tabel van @Señor Sjon berekend? Daar rekent hij toch al voor februari 6 "mogelijk" onwerkbare dagen, dan lijkt het mij niet dat je naderhand ook nog eens 22 andere onwerkbare dagen hebt.

Dan krijg je toch dubbelop onwerkbare dagen?

Btw, "een andere rekenmethode" maakt anders wellicht je oplevertijd duidelijker. Als je 180 werkbare dagen in de bouw hebt, dan is 150 dagen daar dus 80% van een jaar van... wat grofweg 10 maanden is...
Die tabel is een schatting begreep ik net van een jurist van eigen huis. Aan het einde kan ik via bouwkosten.nl de daadwerkelijke werkbare dagen opvragen. Ik ga me er nu niet meer druk om maken. Zoals het er nu naar uitziet kan hij uiterst eind mei wel klaar zijn met zijn werkzaamheden. We hebben nu ook al contact gehad met de nutsbedrijven om er vaart achter te zetten. Alles is al voorbereid om hun werkzaamheden te starten.

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 10:25

siemenz

Koetje

Weer even een duwtje op dit topic.

Weet iemand hoeveel werkbare (bouw)dagen 2020 had per maand uitgesplitst?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
siemenz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:18:
Weer even een duwtje op dit topic.

Weet iemand hoeveel werkbare (bouw)dagen 2020 had per maand uitgesplitst?
De bouwer houdt dit bij. Als je het niet zelf hebt bijgehouden kun je het aanvragen voor 90 euro.
https://www.bouwkosten.nl/tools/werkbare-dagen.aspx

Of zelf wat proberen te knutselen met historische weergegevens en (excel)formules.

Overigens kan een dag alleen als onwerkbaar worden aangemerkt als de betreffende werkzaamheden gevoelig zijn voor weersinvloeden, anders is het gewoon een werkbare werkdag. Concreet: als het de hele dag regent, kan de elektricien in een wind- en waterdichte woning gewoon z'n werk doen. De voeger heeft die dag echter wel een onwerkbare dag.
Pagina: 1 2 Laatste