Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik heb een vraag over werkbare werkdagen. Ik ben een betrekkelijke leek op dit gebied.

De bouwer van ons nieuwbouwappartement heeft volgens de KAO 230 werkbare werkdagen de tijd na de start van de bouw de tijd om op te leveren. Start van de bouw was 8 mei 2019. Als ik daar 230 werkbare werkdagen bij optel, kom ik (rekening houdend met drie weken bouwvakvakantie, alle feestdagen en 'kerstreces' tussen kerst en nieuwjaar) op 2 mei 2020 uit als dag waarop de oplevering zou moeten zijn. Ik heb geen rekening gehouden met vorstdagen.

Maar in de papieren van Woningborg staat dat een jaar gemiddeld 180 werkbare werkdagen heeft. Dat is dus veel minder dan waar ik van uitga en dat zou betekenen dat de oplevering pas ergens begin/half juli 2020 zal zijn. Die datum komt ongeveer overeen met wat de bouwer heeft gecommuniceerd over de oplevering: week 27 2020.

Wat heb ik verkeerd gedaan of wat heb ik over het hoofd gezien in mijn berekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:46
Als je geluk hebt net vóór de bouwvak, grote kans net ná de bouwvak in 2020 (begin september dus). Woningborg houdt rekening met de gemiddelde vorstdagen, maar tijdens de ruwbouw (als het huis nog niet dicht is) heb je ook werkzaamheden die niet kunnen plaatsvinden bij bepaalde weersomstandigheden. Zodra de woning eenmaal dicht is wordt de planning betrouwbaarder en ligt eventuele vertraging vooral bij de onderaannemers.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:55
.

[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48
Deleon78 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:26:
Ik zou gewoon niet te strak plannen en niet te moeilijk doen.
...maar dan is het nog steeds handig om te weten waar je aan toe bent :)

"niet te strak plannen", hoeveel ruimte moet je reserveren voor dat "niet te strak"? Want er zit dus al een discrepantie van maar liefst 50 dagen tussen wat blijkbaar gebruikelijk is en de (mijns inziens redelijk reëele, ik kwam, als leek, ongeveer op hetzelfde uit) berekening van OP.

50 dagen, dat zijn 10 weken, paar vakantiedagen ertussen en je bent dus 3 maanden verder. Dan kun je nog zo 'los' plannen als je wil, ik betwijfel of iemand 3 maanden los plant. Dan heb je dus al drie maanden een huis staan waar je niks in doet, of een keukenboer die op de stoep staat terwijl de aannemer nog drie maanden bezig is.

Ik ben het met je eens dat je niet te strak moet plannen, maar in dit stadium moet je nog helemaal niet gaan plannen, je moet eerst gaan kijken wanneer ze überhaupt denken te gaan opleveren. Hence dit topic :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
Ja, ik heb eerst op internet gezocht voor ik wat tweakers lastigval. Maar ik begreep na het lezen ervan dus niet hoe dat grote verschil tussen mijn (amateuristische, ik geef het meteen toe) berekening en die 180 dagen die overal worden genoemd. Vandaar mijn vraag, want hier zitten IMHO veel mensen die enorm veel praktijkervaring hebben

@AtomicWing Dus een niet-werkbare werkdag is niet alleen een dag waarop het vriest, begrijp ik uit jouw reactie

[ Voor 9% gewijzigd door DutchChelsea op 07-06-2019 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:04
Ga maar uit dat die 180 dagen wel klopt, en gezien je dan rond de bouwvak zit inderdaad uitgaan van na de bouwvak opleveren.
Die 8 mei is de dag die naar jullie gecommuniceerd is als startdatum? Of hebben jullie zelf in de gaten gehouden wanneer de begane grondvloer gestort werd?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-07 17:33
DutchChelsea schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:19:

Maar in de papieren van Woningborg staat dat een jaar gemiddeld 180 werkbare werkdagen heeft.
waarom twijfel je daar aan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
frumper schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:54:
Ga maar uit dat die 180 dagen wel klopt, en gezien je dan rond de bouwvak zit inderdaad uitgaan van na de bouwvak opleveren.
Die 8 mei is de dag die naar jullie gecommuniceerd is als startdatum? Of hebben jullie zelf in de gaten gehouden wanneer de begane grondvloer gestort werd?
8 mei staat zwart op wit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Kerstreces is 2 weken. Niet alleen tussen kerst en oud en nieuw, maar gewoon 2 weken. Dat scheelt je alweer een week in jouw telling. Dag na hemelvaart is ook zo'n typische dag dat praktisch alle bouwbedrijven dicht zijn.

Wacht totdat je kerst en oud en nieuw voorbij bent, dan zal de planning een stuk makkelijker te geven zijn.

Ik heb op dit moment in de projecten die onder mij liggen een project dat had nu halverwege de productie moeten zijn (althans, voor het deel dat wij doen). We zijn nog aan het tekenen doordat o.a. details veranderen. Oorspronkelijke planning was aanvang plaatsing medio Q2. Kantoor opdrachtgever roept na de bouwvak, de uitvoerder heeft daar alweer 4-5 weken bij opgeteld. Zit je rustig op 30 weken. Als het een beetje doorgaat zo, is de oplevering van dat pand pas eind Q1 2020.

Meeste bedrijven maken zich er momenteel ook niet heel erg druk om, er is meer werk dan dat ze poppetjes beschikbaar hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-06-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
Tens schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:56:
[...]

waarom twijfel je daar aan?
Omdat ik, als ik zelf tel, aan veel meer dagen dan 180 kom, namelijk 230 (5 x 52 minus vakanties en feestdagen). Maar ik heb uit een eerdere reactie net geleerd dat niet alleen vorstdagen een niet-werkbare werkdag kunnen opleveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
DutchChelsea schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:59:
[...]

Omdat ik, als ik zelf tel, aan veel meer dagen dan 180 kom, namelijk 230 (5 x 52 minus vakanties en feestdagen). Maar ik heb uit een eerdere reactie net geleerd dat niet alleen vorstdagen een niet-werkbare werkdag kunnen opleveren
Redenen tot vertraging: Harde wind, inhijsen prefab en/of gevelelementen zoals raampartijen of of balkonplaten kan dan niet. Bij daken dichtplakken kan je eigenlijk geen zware regen hebben. Metselen is ook zoiets. Bij het plaatsen van balkons mag het ook niet te hard waaien. In het werk gestort beton heb je ook liever niet als het waait, dan stuwt het op.
Andere oorzaak: te kort aan prefab. We hebben in Nederland wachtrijen voor prefab. Als er dan wat stuk gaat, duurt het dus even voordat zo'n onderdeel weer geproduceerd is. Met de storm van april zijn er op diverse bouwen pakketten glas voor kozijnen omgewaaid. Dan kan je dus binnen weer niet werken, want het is niet wind/waterdicht. Maar zulk HR++ glas heeft vaak een levertijd van een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
DutchChelsea schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:54:
[...]

Ja, ik heb eerst op internet gezocht voor ik wat tweakers lastigval. Maar ik begreep na het lezen ervan dus niet hoe dat grote verschil tussen mijn (amateuristische, ik geef het meteen toe) berekening en die 180 dagen die overal worden genoemd. Vandaar mijn vraag, want hier zitten IMHO veel mensen die enorm veel praktijkervaring hebben

@AtomicWing Dus een niet-werkbare werkdag is niet alleen een dag waarop het vriest, begrijp ik uit jouw reactie
Het verschil bestaat tussen het niet rekening houden met "(weers)omstandigheden (waardoor de aannemer) minimaal 5 uur op een dag geen werknemers of machines kan inzetten."

Dat hoeft dus niet alleen sneeuw/kou te zijn, dat kan ook worden veroorzaakt door veel regen, harde wind en andere factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 13:45
DutchChelsea schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:59:
[...]

In onderwijsland rekenen ze met 200 werkbare dagen. Dat zijn er al een stuk minder dan de 230 van jou berekening. 2 weken voor Vorst mee tellen is ruim, maar dan zitten ze wel safe. 180 werkbare dagen komt op mij dan logisch over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij staat in de links die zijn genoemd alles al, maar even een lijstje (totaal niet compleet) van niet werkbare dagen:
-dagen met hijswerkzaamheden waar windkracht meer dan drie
-dagen met betonstortwerkzaamheden en regen
-dagen met verfwerk buiten en regen
-dagdelen met hoge temperaturen en tropenrooster
-etc.

Bedenk je daarbij dat als een kraan wordt afgezegd in verband met wind je die kraan in de huidige markt zo maar een paar dagen of weken pas later weer hebt. Stuk overmacht. Verder heb je nog alle prefab betonelementen die uit de overvolle fabrieken moeten komen, een enorm tekort aan timmerlieden en stucadoors en ga zo maar door.

Bij nieuwbouw kun je totaal niet plannen (uit eigen ervaring ook, de worst case planning pastte uiteindelijk precies maar veel woningen in de buurt werden te laat geleverd, die boeteclausules zijn peanuts vergeleken met de marges en kosten)

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 07-06-2019 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
365-52*2=261 werkdagen
gemiddeld 6 feestdagen = 255
CAO heeft 30+10 vakantiedagen = 215 dagen normaal gesproken. Door vorst, hitte, wind, regen of storm vallen hier nog een aantal tussenuit.
Een werkdag is onwerkbaar als er gedurende tenminste 5 uren niet kan worden gewerkt door het grootste deel van de werknemers of machines. Meestal maken weersomstandigheden een werkdag onwerkbaar (denk aan vorst, harde wind of regen). Niet als werkdagen worden o.a. beschouwd de officiële rust- en feestdagen.

Zie het artikel Werkbare werkdagen en oplevering in de Algemene Voorwaarden van de model (koop-/)aannemingsovereenkomsten van Woningborg.
Afhankelijk van de regio zijn er gemiddeld 11 tot 18 vorstdagen per jaar. Zie PDF: https://www.bouwendnederland.nl/download.php?itemID=9081154

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor een actueel overzicht kun je op de volgende site een rapport kopen van 90 euro. Alle andere overzichten gaan uit van gemiddelden gebaseerd op het verleden.

http://www.gwwkosten.nl/tools/werkbare-dagen.aspx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchChelsea
Thx voor de (snelle) reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden vanochtend

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
De wijze les is vooral om niet strak vanaf datum x alles (ver) van tevoren in te plannen. Pas als je twee weken van tevoren de datum van oplevering te horen krijgt weet je echt waar je aan toe bent.

(en dan nog kan je "probleempjes" hebben, bij ons was het huis opgeleverd maar was de straat er nog niet :') )

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 07-06-2019 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Tealiciouss schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:11:
[...]

In onderwijsland rekenen ze met 200 werkbare dagen. Dat zijn er al een stuk minder dan de 230 van jou berekening. 2 weken voor Vorst mee tellen is ruim, maar dan zitten ze wel safe. 180 werkbare dagen komt op mij dan logisch over.
onderwijsland is dan ook weer niet representatief voor werkbare dagen :9. Wij rekenen met 255 productie dagen ;)

Maargoed in deze tijd is het al lastig zat om personeel te vinden.. en werkbare dag voor de bouw is soms sowieso een grijs gebied. Het ene jaar kan er heel januari niet (buiten) gewerkt worden.. het andere jaar elke dag. Als de indicatie is week 27.. moet je daarvan uit gaan.. kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 17:05
Tealiciouss schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:11:
[...]

In onderwijsland heb je maar 40 werkweken (*5 werkdagen). Dat is in de bouw wel anders hoor.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
TheFes schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:06:
[...]

In onderwijsland heb je maar 40 werkweken (*5 werkdagen). Dat is in de bouw wel anders hoor.
Voor de leerlingen ja. Onderwijzend personeel moet langer door en begint eerder. En maakt ook, wit, langere dagen. Een deel van het bouwpersoneel maakt ook zulke lange dagen, maar dan deels zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Normaal kun je rekenen met zo'n 1300-1500 werkuren per jaar (36 of 40 u/wk contracturen). Ziekte, verlof, vakantie, feestdagen, cursusdagen, bedrijfsuitjes etc. etc. zitten hier allemaal in verrekend. Misschien zou je zelfs kunnen rekenen met 1600 of 1700 uren als je heel weinig 'overhead' uren hebt. Teruggerekend naar 8 u/dag zit je dan inderdaad op zo'n 180 dagen per jaar.

230 dagen zou 1810 werkuren per jaar betekenen en dat haalt bijna geen enkele bedrijfstak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:31

Gertjuhjan

Software Engineer

Let er ook op dat de nutsbedrijven ook nog roet in het eten kunnen gooien.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Bij de huidige overspannen markt is 180 werkbare dagen heel aannemelijk. Ten tijde van de crisis was 200 haalbaar maar 230/240 is normaal voor een kantoorbaan op basis van 36 uur maar daar buiten gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
En lees ook je aannemingsovereenkomst goed.
In mijn geval staat er dit:
"De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 230 werkbare werkdagen na het gereedkomen
van de ruwe begane grondvloer geheel voor bewoning gereed op te leveren aan de Verkrijger in de zin van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden."

Dus zelfs als ze beginnen op 8 mei, betekent niet dat die 230 dagen meteen gaan tellen aangezien ruwe begane grondvloer niet vanaf 1 er ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:31

Gertjuhjan

Software Engineer

smesjz schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:38:
"De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 230 werkbare werkdagen na het gereedkomen
van de ruwe begane grondvloer geheel voor bewoning gereed op te leveren aan de Verkrijger in de zin van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden."

Dus zelfs als ze beginnen op 8 mei, betekent niet dat die 230 dagen meteen gaan tellen aangezien ruwe begane grondvloer niet vanaf 1 er ligt.
Dit is een redelijk normale bepaling.

Bij mij was notaris op 26 augustus. Start bouw Eind september. Begane grondvloer begin december.

Dus in mijn geval begonnen toen pas de 200 dagen te lopen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gertjuhjan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Dit is een redelijk normale bepaling.

Bij mij was notaris op 26 augustus. Start bouw Eind september. Begane grondvloer begin december.

Dus in mijn geval begonnen toen pas de 200 dagen te lopen.
Ja, het is een normale bepaling maar TS houdt er geen rekening mee (nog los van 180/230 discussie): "Start van de bouw was 8 mei 2019. Als ik daar 230 werkbare werkdagen bij optel,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Tellen warme/hete dagen zoals we de afgelopen week hebben gehad als volledige werkbare werkdagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Krulliebol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:28:
Tellen warme/hete dagen zoals we de afgelopen week hebben gehad als volledige werkbare werkdagen?
Ja, in de bouw wel, bij dakdekker is er wel iets geregeld.
Hitte niet in cao
In tegenstelling tot met extreme sneeuw en vorst, kunnen bouwvakkers het werk bij extreme hitte niet zomaar neerleggen. In de cao Bouw en Infra is daar niets over geregeld. Het wordt van werkgevers wel verwacht maatregelen te treffen, maar deze zijn niet zo makkelijk af te dwingen. Een medewerker kan alleen wat doen als de omstandigheden echt een gevaar vormen voor de veiligheid of de gezondheid. Alleen bij dakdekkers is er in het cao iets geregeld over hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
Hmm, interessant. Persoonlijk vind ik dat je op zulke hete dagen niet kunt verwachten dat mensen in de buitenlucht 8 uur lang productief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Laatst online: 01-07 20:34
Bij onze nieuwbouw woning zijn de eind januari begonnen, we hebben ook 180 werkbare dagen in de overeenkomst staan. planning tot nu toe is dat deze eind September wordt opgeleverd.

230 dagen is niet de norm iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
smesjz schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:38:

Dat is dus niet zo. Er staat zwart op wit: Vanzelfsprekend worden de maximale
werkbare werkdagen (230) ingegaan op 8 mei.

@Robthebest Ik heb er geen ervaring mee. Jij zegt dat het met jouw woning vlot gaat (mooi), maar in ons geval gaat het om complex met 18 appartementen en eronder vier commerciële ruimtes. Mijn gevoel zegt dat zoiets wat langzamer loopt dan een woonhuis

[ Voor 15% gewijzigd door DutchChelsea op 07-06-2019 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
@DutchChelsea Uiteraard is een blokje EGW sneller klaar dan een appartementencomplex. Je hoeft minder hoog, je hebt minder publieke ruimtes die 100% af moeten zijn. Bij de gemiddelde EGW heb je geen last van dure betontrappenhuizen, balkons met hekken, woningafscheidingen op de balkons, liften, droge blusleidingen, intercominstallaties, brandinstallaties en andere grappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 12:56
Krulliebol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:40:
Hmm, interessant. Persoonlijk vind ik dat je op zulke hete dagen niet kunt verwachten dat mensen in de buitenlucht 8 uur lang productief zijn.
Dat vind jij persoonlijk, maar de directie vaak niet. die zeggen gewoon: genoeg drinken en een beetje opletten.
(spreek uit ervaring) alles om de deadline maar niet te missen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
Tuurlijk, een directie wil altijd het maximale uitknijpen.
Daarom zou ik verwachten dat zoiets in afspraken/CAO/wetgeving geregeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Hier kan je een overzicht binden van de werkbare dagen minus vakantie, feest, atv, vorst, regen en wind dagen. Is wel een overzichtje van 2009 maar voor het idee kom je een heel eind.
https://www.google.com/ur..._7I6o&cshid=1559978193331

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

DigitalError schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:08:
[...]

Dat vind jij persoonlijk, maar de directie vaak niet. die zeggen gewoon: genoeg drinken en een beetje opletten.
(spreek uit ervaring) alles om de deadline maar niet te missen zeg maar.
Mooie kut directie heb je dan. Met de hitte van afgelopen zomer begonnen we hier om zes uur en met de tweede schaft (13:00) gingen/mochten we naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 12:56
Anoniem: 316442 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:26:
[...]

Mooie kut directie heb je dan. Met de hitte van afgelopen zomer begonnen we hier om zes uur en met de tweede schaft (13:00) gingen/mochten we naar huis.
Tja het is ook niet altijd mogelijk om een 'tropenrooster' te draaien. Ik ben zelf geen bouwvakker maar heb ook te maken met klanten die gewoon doorgaan met die hitte en dan moet je maar gewoon op komen draven. Heb daar ook al meerdere malen mijn beklag over gedaan bij onze eigen leidinggevenden. In het kader van de veiligheid en de gezondheid vind ik het namelijk niet verantwoord om door te werken met temperaturen boven de 30 graden waarbij het in mijn geval dan al snel op kan lopen richting de 40-50 graden afhankelijk van hoeveel wind er staat en hoeveel schaduw er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 316442 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:26:
[...]

Dat is wel een verschil: Het oorspronkelijke bericht ging over de 'hitte' die we afgelopen weken hebben gehad. Op één zondag na (waarop natuurlijk toch niet gewerkt wordt), ging dat dan over misschien eens 27 graden met een lekker windje erbij. Dat is wat anders als de 35+ graden die we vorige zomer hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Laatst online: 01-07 20:34
DutchChelsea schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:10:
[...]

Dat is dus niet zo. Er staat zwart op wit: Vanzelfsprekend worden de maximale
werkbare werkdagen (230) ingegaan op 8 mei.

@Robthebest Ik heb er geen ervaring mee. Jij zegt dat het met jouw woning vlot gaat (mooi), maar in ons geval gaat het om complex met 18 appartementen en eronder vier commerciële ruimtes. Mijn gevoel zegt dat zoiets wat langzamer loopt dan een woonhuis
Ik wist inderdaad niet dat het zo complex was (pun intended :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Laatst online: 22:43
Weet iemand toevallig de werkbare dagen vanaf september 2019 tot heden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48
Moet je voor zo'n Google-vraag een topic van vorig jaar schoppen? :P

https://www.google.com/search?q=working+days+since+date -> https://www.timeanddate.com/date/workdays.html

Ok, dat was iets te kort door de bocht :P Maar als 180 van de 215 dagen reëel is, dan kun je dus ongeveer 15% van de uitkomst van die site aftrekken. Of 10% eraf omdat bouwvak dan al is geweest.

[ Voor 36% gewijzigd door Paul op 27-03-2020 18:08 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Paul schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:48:
Moet je voor zo'n Google-vraag een topic van vorig jaar schoppen? :P

https://www.google.com/search?q=working+days+since+date -> https://www.timeanddate.com/date/workdays.html

Ok, dat was iets te kort door de bocht :P Maar als 180 van de 215 dagen reëel is, dan kun je dus ongeveer 15% van de uitkomst van die site aftrekken. Of 10% eraf omdat bouwvak dan al is geweest.
Ik bedoelde de werkbare dagen van bouw. Google heeft me niet geholpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 16:58
Toen wij vroegen waar gemeld wordt wanneer er sprake is van een niet-werkbare dag werden we raar aangekeken. Hadden ze nog nooit van gehoord. Dat is in sommige bouwsectoren wel anders. Als je daar tegen een opdrachtgever zegt dat je een dag niet kan werken moet je dat heel duidelijk aantonen anders ga je maar gewoon aan het werk of krijg je achteraf de rekening van je eigen stilstand.

In de woningbouw doet men volgens mij maar een dotje, tegen het eind van het project een vaag verhaal als er niet gewerkt is en het langer geduurd heeft. Men moet het blijkbaar wel heel bont maken willen de werkbare dagen clausules gebruikt worden om een of andere vergoeding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Ja met de huidige Corona komen ze er nu wel heel makkelijk van af. En gooien ze het daarop.
Volgens onze berekening moet het eind april opgeleverd zijn. Liander en Vattenfall is nog niet geweest. Dus ik denk dat ze het niet gaan halen. Maar ook al was er geen Corona. Dan nog was het volgens mij niet afgekomen. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:14
Hunkaroglu schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:54:
Ja met de huidige Corona komen ze er nu wel heel makkelijk van af. En gooien ze het daarop.
Volgens onze berekening moet het eind april opgeleverd zijn. Liander en Vattenfall is nog niet geweest. Dus ik denk dat ze het niet gaan halen. Maar ook al was er geen Corona. Dan nog was het volgens mij niet afgekomen. We gaan het zien.
Waarom heeft Corona invloed op werkbare dagen? Zolang er geen echte lockdown is vanuit de overheid kunnen ze bouwen. En is wanneer mensen ziek zijn ondernemers risico. Tot noch toe heeft Corona nog geen werkbare dag in de bouw gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
perspectivebass schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:00:
[...]

Waarom heeft Corona invloed op werkbare dagen? Zolang er geen echte lockdown is vanuit de overheid kunnen ze bouwen. En is wanneer mensen ziek zijn ondernemers risico. Tot noch toe heeft Corona nog geen werkbare dag in de bouw gekost.
Daarom. Wellicht kan hij aandragen dat hij niet meer aan materialen kan komen. Maar tot nu toe is daar nog geen sprake van. En hij heeft gewoon elk materiaal binnen nu. Het wordt een race tegen de klok om Liander en Vattenfall zover te krijgen om het nog op tijd te kunnen opleveren. Maar de vraag is, wanneer er aanvraag is ingediend en dat niet te laat is geweest. Ik maak bijna elke dag foto's. Op dit moment is er nog geen meterkast en de woning is niet waterdicht. Planning is dat dit volgende week pas gebeurt. Dan pas kan Liander en/of Vattenfall komen. Dus normaal gesproken heeft hij een maand daarvoor om het op te lossen. En nu er Corona is zullen er minder mensen beschikbaar zijn en dus niet snel kunnen komen. Wellicht dat hij dat dan weer als reden zal opgeven voor de late oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07 20:37
@Hunkaroglu nee dat weten we niet want dat is afhankelijk van:
A de regio
B de voorwaarde van het onwerkbaar weer op jou project (bijvoorbeeld of halve dagen mee tellen )
C het bouwsysteem (traditionele bouw is niet te vergelijken met Prefab en hoogbouw niet met laagbouw.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Hunkaroglu schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:06:
[...]

Daarom. Wellicht kan hij aandragen dat hij niet meer aan materialen kan komen. Maar tot nu toe is daar nog geen sprake van. En hij heeft gewoon elk materiaal binnen nu. Het wordt een race tegen de klok om Liander en Vattenfall zover te krijgen om het nog op tijd te kunnen opleveren. Maar de vraag is, wanneer er aanvraag is ingediend en dat niet te laat is geweest. Ik maak bijna elke dag foto's. Op dit moment is er nog geen meterkast en de woning is niet waterdicht. Planning is dat dit volgende week pas gebeurt. Dan pas kan Liander en/of Vattenfall komen. Dus normaal gesproken heeft hij een maand daarvoor om het op te lossen. En nu er Corona is zullen er minder mensen beschikbaar zijn en dus niet snel kunnen komen. Wellicht dat hij dat dan weer als reden zal opgeven voor de late oplevering.
Dat er geen persoon beschikbaar is bij een leverancier is op zich natuurlijk een logische reden om niet op te kunnen leveren. Maar ook dat kost geen werkbare dag voor je KAO. Dus als ze daardoor over de werkbare dagen heen gaan is het gewoon betalen voor de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Codeoranje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:08:
@Hunkaroglu nee dat weten we niet want dat is afhankelijk van:
A de regio
B de voorwaarde van het onwerkbaar weer op jou project (bijvoorbeeld of halve dagen mee tellen )
C het bouwsysteem (traditionele bouw is niet te vergelijken met Prefab en hoogbouw niet met laagbouw.
We hebben bouwgarant. Ik neem aan dat dat standaard is. Er is niet echt vorst geweest in Nederland dit jaar en eind vorig jaar. Wellicht dat door de stormen een aantal onwerkbare dagen zullen zijn. Maar dat zal max 1 week zijn. We hebben midden september vorig jaar een factuur gekregen dat de 150 werkbare werkdagen beginnen als de ruwe begane grondvloer van de nieuwbouwwoning klaar is. En als we dan vanaf die datum tellen komen we op eind april uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
perspectivebass schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:09:
[...]

Dat er geen persoon beschikbaar is bij een leverancier is op zich natuurlijk een logische reden om niet op te kunnen leveren. Maar ook dat kost geen werkbare dag voor je KAO. Dus als ze daardoor over de werkbare dagen heen gaan is het gewoon betalen voor de aannemer.
Dat wist ik niet. Wat is jouw werk als ik vragen mag? Weet je zeker dat deze informatie wel klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Hunkaroglu schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:32:
[...]

Dat wist ik niet. Wat is jouw werk als ik vragen mag? Weet je zeker dat deze informatie wel klopt?
Ik doe niks in de bouw, maar m’n vrouw is jurist die bij ons het nieuwbouw contract aardig heeft doorgezaagd. Oa over de werkbare dagen destijds en de definities daarvan. Als in je KAO is vastgelegd dat vertraging door derde onder onwerkbare dagen valt zou mijn eerdere info onjuist kunnen zijn, maar meestal staat dat niet zo omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:58

MLLL

Palm Treo 650

Dat van die materialen is goed mogelijk. Glaszetter gaf aan dat de glasfabriek gesloten was door het Coronavirus. Je zou zelf het glas kunnen gaan blazen, dat dan weer wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
MLLL schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:40:
Dat van die materialen is goed mogelijk. Glaszetter gaf aan dat de glasfabriek gesloten was door het Coronavirus. Je zou zelf het glas kunnen gaan blazen, dat dan weer wel...
Als een aannemer vermoedt dat vertraging kan gaan ontstaan door de Corona-epidemie, is het zaak om zo spoedig mogelijk een beroep op termijnverlenging te doen
We hebben tot nu toe alleen een mailtje gehad dat er kans bestaat dat het niet op tijd opgeleverd kan worden.
Verder hebben we onze hulp aangeboden om de vertraging zoveel mogelijk te beperken. En wat dan de vertraging nu eigenlijk is en wat er wel gedaan kan worden.

Tot nu toe niks meer vernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:25
Hunkaroglu schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:49:
[...]
Verder hebben we onze hulp aangeboden om de vertraging zoveel mogelijk te beperken. En wat dan de vertraging nu eigenlijk is en wat er wel gedaan kan worden.

Tot nu toe niks meer vernomen.
Wellicht niet zo bedoelt, maar jouw post komt me weinig meelevend over.
Het is pas 2 weken. Niemand weet wat er nu precies gebeurt en wat de gevolgen zijn. Mensen proberen te doen wat ze kunnen en het enige dat jij wil is per ommegaande een exacte verantwoording en de zweep erover.

Niemand kan op dit moment jouw vragen beantwoorden. Wat vandaag misschien nog kan kan morgen niet meer. Als jij weet wanneer alle maatregelen zijn opgeheven , dan zou dat al een stuk schelen met plannen.

Ben zelf geen aannemer/bouwvakker, maar wel gelieerd aan de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
MeTooPV schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Wellicht niet zo bedoelt, maar jouw post komt me weinig meelevend over.
Het is pas 2 weken. Niemand weet wat er nu precies gebeurt en wat de gevolgen zijn. Mensen proberen te doen wat ze kunnen en het enige dat jij wil is per ommegaande een exacte verantwoording en de zweep erover.

Niemand kan op dit moment jouw vragen beantwoorden. Wat vandaag misschien nog kan kan morgen niet meer. Als jij weet wanneer alle maatregelen zijn opgeheven , dan zou dat al een stuk schelen met plannen.

Ben zelf geen aannemer/bouwvakker, maar wel gelieerd aan de bouw.
Hoezo niet meelevend?
Wij bieden onze hulp aan. Terwijl ik dat niet verplicht ben. Ik bel zelf Vattenfall of ze nog wel snel kunnen komen als het zover is.
Corona is inderdaad 2 weken. Mijn punt is dat de aannemer nu niet de Corona als smoes moet gebruiken, zodat hij geen boete hoeft te betalen.
Want ik zie momenteel geen aanleiding dat hij problemen daarmee ondervind. Ons huis is bijna af en alle materialen zijn al binnen. Belangrijkste is dat Liander en Vattenfall klaar zijn, zodat we erin kunnen. De vraag is of dat wel ruim op tijd aangevraagd is. Ik betaal momenteel 2 hypotheken, ben ZZP'er en alleenverdiener. Ik probeer mijn risico's ook te beperken. Als er straks een lockdown is zit ik ook met 2 hypotheken die gewoon afbetaald moeten worden. Want momenteel is de verkoop van huizen ook op slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Hunkaroglu Lijkt me stug dat een aannemer van september tot nu rekent. Let sowieso op wanneer er geteld wordt en het loopt zeker niet gelijk met reguliere werkdagen. De lijst die je vindt in de AV van Woningborg kan je als leidraad gebruiken. Een kalenderjaar heeft ca. 180 werkbare werkdagen uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:36:
@Hunkaroglu Lijkt me stug dat een aannemer van september tot nu rekent. Let sowieso op wanneer er geteld wordt en het loopt zeker niet gelijk met reguliere werkdagen. De lijst die je vindt in de AV van Woningborg kan je als leidraad gebruiken. Een kalenderjaar heeft ca. 180 werkbare werkdagen uit mijn hoofd.
Dat staat in het contract. Nadat de ruwe begane grondvloer er zit en factuur is ontvangen beginnen de 150 dagen te tellen. 2 weken in december heb ik niet meegerekend. Als je 1 week ook voor de storm gaat tellen, kan het niet langer dan begin mei zijn. Want vorst is er namelijk niet geweest. Zijn planning liep ook tot eind april. Maar goed. Volgende week zou hij ons zijn werkbare dagen opleveren. Hij heeft een logboek bijgehouden. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

perspectivebass schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:02:
[...]

Ik doe niks in de bouw, maar m’n vrouw is jurist die bij ons het nieuwbouw contract aardig heeft doorgezaagd. Oa over de werkbare dagen destijds en de definities daarvan. Als in je KAO is vastgelegd dat vertraging door derde onder onwerkbare dagen valt zou mijn eerdere info onjuist kunnen zijn, maar meestal staat dat niet zo omschreven.
Zo zwart/wit is dit niet, en ik verwacht komende tijd aardig wat drukte bij de arbritrages en rechters.

Ook woningborg zegt er iets over op hun website moment:
https://www.woningborg.nl...g-inzake-het-coronavirus/
LEIDT HET CORONAVIRUS TOT ONWERKBARE WERKDAGEN?
In de Algemene Voorwaarden bij de modelovereenkomsten wordt de volgende definitie van een onwerkbare werkdag gegeven:

'Werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd wanneer daarop door omstandigheden buiten de aansprakelijkheid van de ondernemer gedurende ten minste vijf (5) uren door het grootste deel van de werknemers of machines niet kan worden gewerkt. Niet als werkdagen worden beschouwd de algemeen, al dan niet door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven, erkende rust- en feestdagen, vakantiedagen en andere vrije dagen alsmede de door de directie van de ondernemer in overleg met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging vastgestelde collectieve vakantiedagen en andere roostervrije dagen.'

Als door overheidsvoorschriften en/of -maatregelen en/of -adviezen(bijvoorbeeld het advies om binnen te blijven bij een lichte verkoudheid) het grootste deel van de werknemers of machines gedurende ten minste 5 uren niet kan werken op of aan het project, zou het mits voldoende onderbouwd, verdedigbaar kunnen zijn om hiervoor onwerkbare werkdagen te schrijven. Hierbij wordt opgemerkt dat niet met 100% zekerheid gesteld kan worden dat een arbiter of een rechter dezelfde mening zal hebben, omdat het een unieke situatie betreft. Het toepassen blijft een verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
September <> april kan je wel vergeten als werkbare dagen. Een jaar heeft er in basis 184.

Uit een oud staatje:
januari 11
februari 9
maart 18
april 15
mei 17
juni 21
juli 10
augustus 15
september 19
oktober 19
november 18
december 12
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43
@Hunkaroglu 180 werkbare dagen is ongeveer een jaar. Belangrijk is du ook om te weten op welke dag je de factuur binnen kreeg van gereed melding ruwe begane grond vloer?
En dat je je druk maakt begrijp ik wel maar een worst-case scenario heb je hopelijk rekening mee gehouden als zzp-er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:07:
September <> april kan je wel vergeten als werkbare dagen. Een jaar heeft er in basis 184.

Uit een oud staatje:
januari 11
februari 9
maart 18
april 15
mei 17
juni 21
juli 10
augustus 15
september 19
oktober 19
november 18
december 12
.
Dit staatje zal wel kloppen als er vorst is geweest in de winter. Maar check Accuweather maar. In die periode was er echt geen sprake van vorst. Dus dat je voor februari 9 berekent is wel heel erg weinig. Idem voor januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
GeeMoney schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:28:
@Hunkaroglu 180 werkbare dagen is ongeveer een jaar. Belangrijk is du ook om te weten op welke dag je de factuur binnen kreeg van gereed melding ruwe begane grond vloer?
En dat je je druk maakt begrijp ik wel maar een worst-case scenario heb je hopelijk rekening mee gehouden als zzp-er?
Dat was dus 9 september dat we de factuur kregen.
Tuurlijk heb ik rekening gehouden als ZZP'er. Maar dit had natuurlijk niemand zien aankomen. En ik heb wel een buffer voor de komende maanden. Daarnaast ook AOV. Maar dat betekent niet dat ik het lang vol zou kunnen houden als het zover is. Als het zo doorgaat is geen enkele baan meer veilig. En dat betekent dat men ook mensen in loondienst kan ontslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hunkaroglu schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Dit staatje zal wel kloppen als er vorst is geweest in de winter. Maar check Accuweather maar. In die periode was er echt geen sprake van vorst. Dus dat je voor februari 9 berekent is wel heel erg weinig. Idem voor januari.
Wind is er wel geweest en dan kan er niks draaien. Of continu regen, wat we sinds oktober ook hebben gehad. Je moet het staatje van het dichtsbijzijnde weerstation hebben en de bepaling onwerkbaar/werkbaar weer is vaak een betaalde dienst, zeker als je terug wil gaan rekenen.

De verplichte vakantie- en feestdagen staan er ook in, zie bv juli/augustus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.bouwkosten.nl/tools/werkbare-dagen.aspx
hier kan je ze opvragen, kost je 90 euro maar heb je redelijke cijfers om mee te rekenen.

Maar je zei dat je bouwgarant hebt?
https://www.bouwgarant.nl...ngezinswoning_2020-01.pdf
lid 5
Bedoelde vertragingsschade waarop aanspraak wordt gemaakt ingevolge de Afbouwwaarborg, wordt vergoed tot maximaal 90 kalenderdagen na het verstrijken van een
termijn, gelijk aan 10% van het overeengekomen aantal werkbare werkdagen. Vaststelling van de werkbare werkdagen ten behoeve van berekening van het overeengekomen
aantal werkbare werkdagen vindt plaats op basis van onderstaande tabel:

Maand werkbare werkdagen
Januari 11
februari 9
maart 18
april 15
mei 17
juni 21
juli 10
augustus 15
september 19
oktober 19
november 18
december 12
Per kalenderdag wordt een vergoeding betaald gelijk aan 0,025% van de Aanneemsom
met een maximum van € 75. Het bedrag dat aan de opdrachtgever wordt vergoed wegens de opgetreden vertragingsschade strekt in mindering van de maximale op grond
van de Garantieregeling uit te keren schadevergoeding.
Dit is de 2020 regeling, mogelijk dat jij een voorgaande hebt, maar ongeacht hoe het weer is geweest, houd de garantieregeling (en dus je aannemer) die tabel aan voor vergoeding van de vertragingsschade.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 29-03-2020 22:43 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
SinergyX schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:42:
http://www.bouwkosten.nl/tools/werkbare-dagen.aspx
hier kan je ze opvragen, kost je 90 euro maar heb je redelijke cijfers om mee te rekenen.

Maar je zei dat je bouwgarant hebt?
https://www.bouwgarant.nl...ngezinswoning_2020-01.pdf

[...]

Dit is de 2020 regeling, mogelijk dat jij een voorgaande hebt, maar ongeacht hoe het weer is geweest, houd de garantieregeling (en dus je aannemer) die tabel aan voor vergoeding van de vertragingsschade.
Dank je wel voor de informatie. Wij hebben de 2013 regeling. Maar dat verschilt ook niet met 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:53
Hunkaroglu schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Hoezo niet meelevend?
Wij bieden onze hulp aan. Terwijl ik dat niet verplicht ben. Ik bel zelf Vattenfall of ze nog wel snel kunnen komen als het zover is.
Corona is inderdaad 2 weken. Mijn punt is dat de aannemer nu niet de Corona als smoes moet gebruiken, zodat hij geen boete hoeft te betalen.
Want ik zie momenteel geen aanleiding dat hij problemen daarmee ondervind. Ons huis is bijna af en alle materialen zijn al binnen. Belangrijkste is dat Liander en Vattenfall klaar zijn, zodat we erin kunnen. De vraag is of dat wel ruim op tijd aangevraagd is. Ik betaal momenteel 2 hypotheken, ben ZZP'er en alleenverdiener. Ik probeer mijn risico's ook te beperken. Als er straks een lockdown is zit ik ook met 2 hypotheken die gewoon afbetaald moeten worden. Want momenteel is de verkoop van huizen ook op slot.
Ik vermoed dat als de woning klaar is voor oplevering maar de nuts zijn nog niet binnen is dat dit als overmacht gezien kan worden, of dit juridisch stand houd weet ik niet.
Eventueel opleveren en gebruik maken van bouwstroom tijdens de verbouwing/ inrichting zou een optie kunnen zijn.
De nutsbedrijven zijn een redelijk ongrijpbaar iets waar je aannemer ook geen grip op heeft, maar je aannemer heeft nog een goeie maand te gaan en het kan ineens hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
D.deJong schreef op maandag 30 maart 2020 @ 07:29:
[...]

Ik vermoed dat als de woning klaar is voor oplevering maar de nuts zijn nog niet binnen is dat dit als overmacht gezien kan worden, of dit juridisch stand houd weet ik niet.
Eventueel opleveren en gebruik maken van bouwstroom tijdens de verbouwing/ inrichting zou een optie kunnen zijn.
De nutsbedrijven zijn een redelijk ongrijpbaar iets waar je aannemer ook geen grip op heeft, maar je aannemer heeft nog een goeie maand te gaan en het kan ineens hard gaan.
Ik denk dus dat het op tijd aanvragen hier een rol in speelt. We gaan het dezer dagen meemaken.
Ik hoop dat er geen vertraging is. Dat komt beide partijen momenteel niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Hunkaroglu schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Hoezo niet meelevend?
Tjah, als we jouw redenatie op jezelf gebruiken. Dat jij met 2 hypotheken zit en dat de verkoop van huizen op slot zit door corona is niet het probleem van je aannemer en hoef jij niet als smoes te gebruiken.

Zo heeft iedereen wel ergens last van....

That said, hoe strak heb je geplanned? Hoeveel vertraging gaat voor jou een serieus probleem opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:15
Het gaat in dit topic over onwerkbare dagen maar staat er in het contract geen clausule met betrekking tot overmacht?

Bij mij lopen waarschijnlijk hele planningen in de soep omdat ik mijn spullen niet geleverd krijg. En daarmee hoeft de aannemer het alleen maar aannemelijk te maken waarom een oplevering uitgesteld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Anoniem: 224360 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Tjah, als we jouw redenatie op jezelf gebruiken. Dat jij met 2 hypotheken zit en dat de verkoop van huizen op slot zit door corona is niet het probleem van je aannemer en hoef jij niet als smoes te gebruiken.

Zo heeft iedereen wel ergens last van....

That said, hoe strak heb je geplanned? Hoeveel vertraging gaat voor jou een serieus probleem opleveren?
Nee klopt. Momenteel is het nog steeds geen probleem. Ik gebruik ook geen smoes. Ik zeg dat de aannemer dat niet als smoes moet gebruiken.Wat ik al zei. Momenteel zijn alle materialen binnen. Enige probleem zijn de nutsbedrijven. Als blijkt dat het niet op tijd aangevraagd is dan is het wel degelijk de schuld van de aannemer. Dat het nu vertraging oplevert omdat er weinig mensen beschikbaar zijn, kan ik begrijpen. Maar als je eind april wilt opleveren, volgens zijn planning, dan verwacht ik wel dat de nuts aanvragen ruim van te voren aangevraagd zijn. Volgens mij is dat pas in februari gebeurd, omdat we dan pas de mail hadden ontvangen dat het aangevraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan aanvragen en als reactie krijgen dat je over een jaar de eerste bent, terwijl termijnen normaal gesproken veel korter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Als ik TS was zou ik eens meelezen op de topic over zelf bouwen van een woning, dan krijg je een heel ander beeld over de Nuts bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Deleon78 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Je bedoelt dat het verschilt per regio en bij de een goed gaat en bij de ander niet?
Ja, dat bedoel ik 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deleon78 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Je bedoelt dat het verschilt per regio en dat het soms goed gaat, maar meestal niet?
Fixed it. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Inmiddels de onwerkbare dagen ontvangen van de aannemer. Ik heb er 22 geteld, waarvan er 2 ivm Corona. Welke vertraging door Corona is opgetreden is me nog niet bekend. Ik wacht wel tot de oplevering en dan vraag ik de echte dagen wel op.
Inmiddels ook contact gehad met nutsbedrijven. Bleek dus dat het veel te laat aangevraagd is. Ze gaan hun best doen om het toch z.s.m. op te pakken. Deze week weet ik meer. 1 ding is wel zeker. Eind april is dus sowieso niet haalbaar. Laten we hopen eind mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deleon78 schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:15:
Waarom maak je je (nu al) druk over werkbare dagen?
Sorry onwerkbare dagen bedoelde ik. :) Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deleon78 schreef op maandag 6 april 2020 @ 00:42:
Maakt voor mijn vraag niet uit ;)
Vragen over werkbare dagen komen vaker voorbij, maar ik snap niet waarom.
Volgens mij een van de minst interessante zaken in bouwproces.
Hoezo oninteressant? Op basis van de onwerkbare dagen kan je zien of de aannemer zijn planning wel of niet haalt en wanneer je dus kan verwachten dat het opgeleverd wordt. Er wordt namelijk in het contract geen vaste einddatum van oplevering in gezet, maar over werkbare dagen gesproken. Dus voordat ze verstreken zijn moet het opgeleverd zijn. Anders moet hij per dag boete betalen. En daar is zal hij niet blij mee zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hunkaroglu op 06-04-2020 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hunkaroglu schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:04:
[...]

Hoezo oninteressant? Op basis van de onwerkbare dagen kan je zien of de aannemer zijn planning wel of niet haalt en wanneer je dus kan verwachten dat het opgeleverd wordt. Er wordt namelijk in het contract geen vaste einddatum van oplevering in gezet, maar over werkbare dagen gesproken. Dus voordat ze verstreken zijn moet het opgeleverd zijn. Anders moet hij per dag boete betalen. En daar is zal hij niet blij mee zijn.
En het leuke met dit soort dingen is dat ik als aannemer gelijk ga schreeuwen dat ik sowieso 3 extra onwerkbare dagen heb gehad omdat ik voor jou van te voren de onwerkbare dagen moest uitwerken en dat kost ook gewoon tijd die ik niet aan de oplevering van jouw huis kan besteden.

En daar ga jij het uiteraard weer niet mee eens zijn.

En de sfeer is weer goed gezet denk ik dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Gomez12 schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:37:
[...]

En het leuke met dit soort dingen is dat ik als aannemer gelijk ga schreeuwen dat ik sowieso 3 extra onwerkbare dagen heb gehad omdat ik voor jou van te voren de onwerkbare dagen moest uitwerken en dat kost ook gewoon tijd die ik niet aan de oplevering van jouw huis kan besteden.

En daar ga jij het uiteraard weer niet mee eens zijn.

En de sfeer is weer goed gezet denk ik dan maar...
Dat hoort bij je werk. Dat kan je niet als onwerkbare dag beschouwen. Je bent verplicht elke dag een logboek bij te houden. Gelukkig zijn er ook andere instanties die berekenen of het daadwerkelijk als onwerkbare dag beschouwd mag worden.

Als jij een planning hebt, hebben wij dat ook waar wij ook rekening mee moeten houden. Uiteindelijk word je ervoor betaald en dien je gewoon je werk uit te voeren op de juiste manier. Als je bijv. 150 werkbare dagen aangeeft in je contract, dan kan ik een berekening maken met eventuele uitloop en onwerkbare dagen en dus een schatting maken, wanneer ik de keuken, badkamer, vloer, ed moet bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deleon78 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:48:
- het aantal werkbare dagen is een normtijd, geen planningsmiddel.
- het gaat mensen om de planning (dat lijk jij ook aan te geven), dus vraag dan om de planning, niet een proxy. Het gaat erom wanneer je de sleutel krijgt, toch?
- de realiteit van het bouwproces wordt niet anders door een normtijd. Het duurt zolang als het duurt (die aannemer wil echt geen boete betalen).
- reken 1x obv gemiddeld jaar uit wanneer de werkbare dagen voorbij zijn, gewoon ter indicatie, voor jezelf
- werkbare dagen worden pas interessant na passeren van de normdatum (om en nabij is goed genoeg) en zijn een administratief middel achteraf.
- ik kan me als aannemer zo voorstellen dat als iemand over werkbare dagen begint, dat je denkt "oh ben jij er zo een".

Slechts mijn invulling, geen absolute waarheid.
Dat is dus ook precies het geval. Ik kom uit op eind april en met die onwerkbare dagen een maand later. Geen probleem en begrijpelijk. Maar als je vertraging oploopt omdat je de nutsvoorzieningen te laat heb aangevraagd mag je dit niet als onmacht of onwerkbare dag beschouwen. Dan moet je maar beter plannen. Vandaar dat ik nu pas om de onwerkbare dagen heb gevraagd en zijn nieuwe planning wil weten, zodat ik ook rekening kan houden met mijn planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:48:
- het aantal werkbare dagen is een normtijd, geen planningsmiddel.
- het gaat mensen om de planning (dat lijk jij ook aan te geven), dus vraag dan om de planning, niet een proxy. Het gaat erom wanneer je de sleutel krijgt, toch?
- de realiteit van het bouwproces wordt niet anders door een normtijd. Het duurt zolang als het duurt (die aannemer wil echt geen boete betalen).
- reken 1x obv gemiddeld jaar uit wanneer de werkbare dagen voorbij zijn, gewoon ter indicatie, voor jezelf
- werkbare dagen worden pas interessant na passeren van de normdatum (om en nabij is goed genoeg) en zijn een administratief middel achteraf.
- ik kan me als aannemer zo voorstellen dat als iemand over werkbare dagen begint, dat je denkt "oh ben jij er zo een".

Slechts mijn invulling, geen absolute waarheid.
Een bouwplanning maak je anders wel op voorspelde werkbare dagen en niet zomaar op kalenderdagen.

In andere sectoren die niet afhankelijk zijn van het weer is het inderdaad een norm om mee te rekenen en niet zozeer een hard getal om een planning mee te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 06-04-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Te laat aangevraagd is subjectief. Kijk eens in het zelfbouwtopic wat de planning van de nuts is en wanneer ze werkelijk komen. Dat is bijkans de grote onzekere in een bouwproces, wanneer krijg je de nuts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dat heb je dan neem ik aan op zwart op wit staan, dat jij hun hier extra voor betaalt... Want als ik een aannemer inhuur huur ik hem niet in om voor mij de onwerkbare dagen uit te gaan zitten rekenen tussendoor en die te gaan meededelen.
Als jij een planning hebt, hebben wij dat ook waar wij ook rekening mee moeten houden. Uiteindelijk word je ervoor betaald en dien je gewoon je werk uit te voeren op de juiste manier. Als je bijv. 150 werkbare dagen aangeeft in je contract, dan kan ik een berekening maken met eventuele uitloop en onwerkbare dagen en dus een schatting maken, wanneer ik de keuken, badkamer, vloer, ed moet bestellen.
Je kan daarvoor een schatting maken ja, maar aangezien het aantal werkbare dagen niet op voorhand vaststaat kan je daar geen strakke planning op hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:28:
[...]

Dat heb je dan neem ik aan op zwart op wit staan, dat jij hun hier extra voor betaalt... Want als ik een aannemer inhuur huur ik hem niet in om voor mij de onwerkbare dagen uit te gaan zitten rekenen tussendoor en die te gaan meededelen.

[...]

Je kan daarvoor een schatting maken ja, maar aangezien het aantal werkbare dagen niet op voorhand vaststaat kan je daar geen strakke planning op hanteren.
Bij de bouwvergadering hoor je hoeveel dagen er gewerkt konden worden en wat de verwachting is voor aankomende tijd. Als het goed is weet je dus elke week hoeveel dagen er geweest zijn.
Op die manier controleer je de planning en stuur je bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Gomez12 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:28:
[...]

[...]

Ik heb toch een schatting gemaakt?
Als hij mij aangeeft dat er 22 onwerkbare dagen zijn geweest kom ik uit op eind mei in mijn situatie.
Het is in zijn voordeel als hij dat wel elke dag bijhoudt. Stel dat hij te laat oplevert, moet hij kunnen aantonen dat er onwerkbare dagen zijn geweest, niet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De eiser bewijst, dus als jij denkt dat de aannemer over de tijd is gegaan zal je dat zelf aan moeten tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Señor Sjon schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:23:
Te laat aangevraagd is subjectief. Kijk eens in het zelfbouwtopic wat de planning van de nuts is en wanneer ze werkelijk komen. Dat is bijkans de grote onzekere in een bouwproces, wanneer krijg je de nuts...
Nutbedrijven adviseren om 3 weken voor bouw de nutsvoorzieningen aan te vragen. Voor mij was de aanvraag gedaan 3 maanden voor oplevering zo'n beetje. Dan kan je ervan uitgaan dat het niet afkomt idd. Er is nu als wensdatum week 23 aangegeven voor installatie wat ik ook niet begrijp. Dus ruim 1,5maand na de geplande opleverdatum. Sorry maar, dan ben je gewoon niet serieus bezig met je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Ernemmer schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:47:
De eiser bewijst, dus als jij denkt dat de aannemer over de tijd is gegaan zal je dat zelf aan moeten tonen.
Dat is makkelijk aan te tonen hoor. Daar heeft eigen huis juristen in dienst die dat voor je kunnen uitrekenen. Tevens is het hier ook aan te vragen. Dat ga ik sowieso doen aan het einde van de oplevering mocht het allemaal teveel uitlopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hunkaroglu op 06-04-2020 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:54:
[...]

Dat is makkelijk aan te tonen hoor. Daar heeft eigen huis juristen in dienst die dat voor je kunnen uitrekenen. Tevens is hier hier ook aan te vragen. Dat ga ik sowieso doen aan het einde van de oplevering mocht het allemaal teveel uitlopen.
https://www.bouwkosten.nl...elichting-onwerkbaar-weer
Klopt, maar in jouw post stond dat de aannemer het moest bewijzen maar dat is dus niet zo, de eiser moet bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hunkaroglu schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:46:
[...]

Ik heb toch een schatting gemaakt?
Als hij mij aangeeft dat er 22 onwerkbare dagen zijn geweest kom ik uit op eind mei in mijn situatie.
Het is in zijn voordeel als hij dat wel elke dag bijhoudt. Stel dat hij te laat oplevert, moet hij kunnen aantonen dat er onwerkbare dagen zijn geweest, niet ik.
Heb je dan ook de Erkende rust- en feestdagen en Collectieve vakantiedagen meegenomen?

Anders is dat ook al snel weer een week.

En de grote vraag gaat zijn wat gaat Cordova hierin doen, bepaalde mensen moeten inefficienter werken nav 1 1/2 meter afstand en doorgeven spullen etc.
Heel simplistisch gezegd kunnen die mensen niet 100% standaard werken (en/of 100% standaard productie halen) vanwege corona.

Zie ook bijv : https://www.woningborg.nl...g-inzake-het-coronavirus/

Maar uiteindelijk zal het toch aan de rechter zijn, een pandemie met door de regering opgelegde maatregelen is een extreme uitzondering, alleen de rechter zal naar redelijkheid kijken. 1 week op corona geboekt zal niet zo erg zijn, 150 dagen op corona geboekt zal boete zijn...

En qua nutsbedrijven, tja het is heel leuk dat zij 3 weken voor begin bouw adviseren een datum te geven, maar bieden zij dan ook aan om die datum gratis te veranderen later in het traject aangezien de aannemer nog steeds met die onwerkbare dagen zit etc waardoor hij van te voren geen idee heeft wanneer het af is / wanneer de nutsbedrijven erbij kunnen.
Ook hier zal het een redelijkheid iets worden, waarbij de aannemer ervaring hoort te hebben... Jezelf blind staren op wat het nuts-bedrijf zegt is ook zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Gomez12 schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:21:
[...]

Heb je dan ook de Erkende rust- en feestdagen en Collectieve vakantiedagen meegenomen?

Anders is dat ook al snel weer een week.

En de grote vraag gaat zijn wat gaat Cordova hierin doen, bepaalde mensen moeten inefficienter werken nav 1 1/2 meter afstand en doorgeven spullen etc.
Heel simplistisch gezegd kunnen die mensen niet 100% standaard werken (en/of 100% standaard productie halen) vanwege corona.

Zie ook bijv : https://www.woningborg.nl...g-inzake-het-coronavirus/

Maar uiteindelijk zal het toch aan de rechter zijn, een pandemie met door de regering opgelegde maatregelen is een extreme uitzondering, alleen de rechter zal naar redelijkheid kijken. 1 week op corona geboekt zal niet zo erg zijn, 150 dagen op corona geboekt zal boete zijn...

En qua nutsbedrijven, tja het is heel leuk dat zij 3 weken voor begin bouw adviseren een datum te geven, maar bieden zij dan ook aan om die datum gratis te veranderen later in het traject aangezien de aannemer nog steeds met die onwerkbare dagen zit etc waardoor hij van te voren geen idee heeft wanneer het af is / wanneer de nutsbedrijven erbij kunnen.
Ook hier zal het een redelijkheid iets worden, waarbij de aannemer ervaring hoort te hebben... Jezelf blind staren op wat het nuts-bedrijf zegt is ook zinloos.
Je hebt wel een punt uiteraard over de vroege aanvraag advies van de nutsbedrijven. Is ook lastig te plannen. De feestdagen heb ik niet meegerekend. De verwachting is wel dat de aannemer wel op tijd zijn werkzaamheden zal afronden, omdat er nu door de onwerkbare dagen nog ruim een maand overblijft. Uiteindelijk zal het aan de nutsbedrijven liggen wanneer het opgeleverd zal worden. Maar ja.. die zullen zich ook wel indekken en aangeven dat het te laat aangevraagd is. We zijn al bijna aan het einde van de bouw en alleen stuccen en sausen, betegelen en afmontage moet nog gebeuren. Dus daar zal de vertraging niet in zitten. Ik baal gewoon dat er nog steeds geen afbouwplanning is opgegeven, terwijl we dit vaak aangegeven hebben. Ik begrijp natuurlijk dat het een schatting is vanwege Corona. Maar ik heb ook het vermoeden dat als de bouw vertraagt het heel snel Corona als smoes zal worden opgegeven. Maar dat is het momenteel gewoon niet.
Pagina: 1 2 Laatste