Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[macOS Catalina] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

macOS Catalina 10.15 (19A602)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• JSchut
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:37

JSchut

.....

Phrenic schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:23:
[...]

Ja. Option-⌘-R; Upgrade naar de nieuwste macOS-versie die compatibel is met uw Mac.
Ik krijg alleen install Mojave. Geen Catalina. Moet ik nog iets doen? Of krijg je pas Catalina nadat je de disk hebt geformat?

Edit: Ik heb Mojave weer geïnstalleerd en toen geüpgraded. Toen via internet recovery weer een clean install gedaan.

JSchut wijzigde deze reactie 15-10-2019 23:28 (23%)

Xbox: JSchut82 |  MBP 15" 2018 i7-2.6GHz/16GB/512GB Space Gray |  iPhone X 64GB Space Gray

• Willem
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 10:41

Willem

#bearacer

Vandaag de laatste update gedraaid (10.15 (19A602)) en wat een drama zeg. Alleen maar last van vastlopers. Echt freeze, kan niets meer behalve uit zetten en weer aan. En dat op het laatste en snelste model MBP. Als ik dit had geweten had ik de update nooit gedraaid. Hiervoor namelijk een heel stabiel systeem. Nu is het wachten op de volgende vastloper :(

The client may be king, but he's not the art director

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:34
Ik heb een clean install gedaan en nu kan ik geen "e meer typen voor een ë. Ik had dat ooit ingesteld maar ik zie de optie nergens in mijn toetsenbord instellingen!

• Xanion
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:48
iAR schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:19:
Ik heb een clean install gedaan en nu kan ik geen "e meer typen voor een ë. Ik had dat ooit ingesteld maar ik zie de optie nergens in mijn toetsenbord instellingen!
Toetsenbord instellingen (invoerbronnen) controleren, moet op 'VS (International) PC' staan

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• bartosiej
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 26-01 19:55
Ik zit vast op de macOS Catalina GM (build 19A582a). Ik heb inmiddels mijn beta profiel verwijderd omdat ik geen interesse heb in de 10.15.1 beta, maar nu krijg ik niet de optie om te updaten naar de supplemental update van 10.15.0 (build 19A602) via Software Update.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• Pierre_nr1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:17
bartosiej schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:20:
Ik zit vast op de macOS Catalina GM (build 19A582a). Ik heb inmiddels mijn beta profiel verwijderd omdat ik geen interesse heb in de 10.15.1 beta, maar nu krijg ik niet de optie om te updaten naar de supplemental update van 10.15.0 (build 19A602) via Software Update.

Ik zit in dezelfde situatie. Ik ben bang dat een 'clean install' de enige oplossing is.

• pjotrski71
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 09:26
Ik had dat ook, na een reboot en opnieuw zoeken naar updates kwam ie binnen.

• syltheboy
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Heeft iemand enig idee waarom ik de stappen van het aanpassen van het volume, de toetsenbord-verlichting en de scherm-verlichting niet meer zie na het upgraden naar Catalina?

• Pierre_nr1
pjotrski71 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:06:
Ik had dat ook, na een reboot en opnieuw zoeken naar updates kwam ie binnen.

[...]
Dat lukte bij mij helaas niet. Net een clean install uitgevoerd, alles weer prima nu.

• j.f.otten
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 26-01 16:45
Ik heb een vaag probleem. Als ik in fotoshop een afbeelding opsla en dan ga ik naar de Finder, dan kan ik die bewuste foto niet vinden. Hij staat echt niet op de locatie. Als ik dan weer naar fotoshop ga, en doe opslaan als, dan zie ik hem in het venster wel staan in het lichtgrijs. Hoe kan ik nu bij het betreffende bestand komen? Ik heb dit probleem Sinds ik MacOs Catalina heb.

• j.f.otten
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 26-01 16:45
j.f.otten schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:15:
Ik heb een vaag probleem. Als ik in fotoshop een afbeelding opsla en dan ga ik naar de Finder, dan kan ik die bewuste foto niet vinden. Hij staat echt niet op de locatie. Als ik dan weer naar fotoshop ga, en doe opslaan als, dan zie ik hem in het venster wel staan in het lichtgrijs. Hoe kan ik nu bij het betreffende bestand komen? Ik heb dit probleem Sinds ik MacOs Catalina heb.
de computer opnieuw opstarten en daarna zie ik de bestanden wel. Heel raar, maar voorlopig opgelost.

• Galvatron
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 25-01 15:29
Sinds Catalina heb ik het probleem dat bij het inlogscherm mijn toetsenbord op British staat.
Nu heb ik van alles geprobeerd:
- PRAM reset
- Bij accounts de languages goed gezet uiteraard en ook toetsenbord
- In terminal sudo language setup gedaan en 20 (NL) geselecteerd
- In recovery mode de language British verwijderd (komt gewoon lekker terug als je weer opnieuw naar recovery gaat).

iemand nog een idee? Echt super irritant.

Inmiddels opgelost door een clean install

Galvatron wijzigde deze reactie 19-10-2019 16:26 (4%)

• swiebert
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:21

zie hier

• bartosiej
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 26-01 19:55
Held, dit heeft het opgelost zonder clean install _/-\o_

• Marco
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 26-01 23:49
Marco schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 06:53:
Na de upgrade van Mojave naar Cataline mislukken mijn Time Machine backups steeds zonder duidelijke reden.
Dus toen maar een clean install gedaan in de hoop dat dit het op zou lossen, maar helaas...
Eindelijk opgelost...
Eset Cyber Security Pro bleek de boosdoener te zijn; na het uitschakelen hiervan gingen de backups prima.

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-01 22:27
Ik heb ook de stap gewaagd, ik had eerst schrik voor de x64 requirement, maar bleek dat ik eigenlijk geen legacy software had.

Ik heb een clean install gedaan, op het eerste zicht zijn er wel een paar euveltjes van Mojave uit, dat rare opstart delay van bepaalde apps zonder internet toegang lijkt eruit.

Voor de rest nog een beetje te vroeg om te zeggen of het beter of slechter gaat. De side car is iets wat ik niet echt gebruik.
Wat wel leuk is dat je nu direct je iPhone kan zien onder finder en niet meer via iTunes.

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Hmmz overstap bevalt goed op één puntje na. Oude drivers van de Samsung T3 SSD werken niet meer (SAT drivers). Iemand die zo’n schijf heeft en al een fix weet? Google is not my friend helaas.

Anders is het wachten geblazen of mijn oude Macbook Pro nog even niet updaten.

• A_A_R
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-01 16:41
Marco schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Eindelijk opgelost...
Eset Cyber Security Pro bleek de boosdoener te zijn; na het uitschakelen hiervan gingen de backups prima.
In mijn geval heeft Time Machine letterlijk 24 uur gedraaid, met uiteindelijk een backup van ruim 200gb... Tergend traag.
Na deze backup zit de normale gang er weer in, met normale waardes (een aantal gb's in minuten)

• BCGraaf
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 10:41
A_A_R schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:19:
[...]

In mijn geval heeft Time Machine letterlijk 24 uur gedraaid, met uiteindelijk een backup van ruim 200gb... Tergend traag.
Na deze backup zit de normale gang er weer in, met normale waardes (een aantal gb's in minuten)
Bij mij was de backup 218gb. Ik had het geluk dat ik een aantal dagen buiten de deur was en mijn laptop niet nodig had. Hij heeft er in totaal ruim 48 uur over gedaan.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

• Heisenbug
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 26-01 21:13
Schijnbaar heeft Apple het onmogelijk gemaakt om Mac OSX te downgraden via de officiële kanalen. Ik heb een probleempje na de Catalina update en ik dacht gewoon weer terug te gaan naar Mojave maar helaas gaat dat niet zomaar }:|

• wardjj
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:53
Heisenbug schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:53:
Schijnbaar heeft Apple het onmogelijk gemaakt om Mac OSX te downgraden via de officiële kanalen. Ik heb een probleempje na de Catalina update en ik dacht gewoon weer terug te gaan naar Mojave maar helaas gaat dat niet zomaar }:|
Dat is toch gewoon mogelijk? Als je op Catalina zit kan je via de App Store de Mojave installer downloaden. Met een paar extra stappen ben je er dan:
https://macpaw.com/how-to/downgrade-from-catalina

wardjj wijzigde deze reactie 21-10-2019 00:12 (3%)

• Brad
  • Laatst online: 26-01 05:37
Zijn er meer mensen die ervaren dat een MacBook (Pro 2012 13" in mijn geval) niet meer in 'hibernation' gaat? Dus niet de normale slaapstand, maar de slaapstand waarbij de computer volledig uitgeschakeld is. Deze functie lijkt bij mij niet meer te bestaan en ik heb alle opties (zoals via de terminal de 'hibernatemode' aanpassen van 3 naar 25 (en weer terug)) behalve downgraden al geprobeerd. Weet iemand ook of dit een erkende bug is? Dit kost extra batterij en dat is behoorlijk vervelend.

Daarnaast, ervaren meerdere mensen ook een verdubbelde boottijd? Dit ging bij mij van 20 seconden naar ruim 40!

Hier nog wat andere bugs:
-'Remote'-app werkt niet meer icm met de Muziekapplicatie, dit is wél een bekend probleem.
-Talloze apps die na verloop van tijd gaan freezen als ik ze niet afsluit, zelfs de Activity Monitor. De rij met de procesnaam wordt steeds breder, waardoor ik het zelf weer smaller moet maken om alles nog binnen het venster te laten passen.
-Mijn Mac kan volledig bevriezen na het loskoppelen van een videokabel.
-Verscheidene applicaties werken niet meer zo snel als ze altijd deden.

Denken jullie dat dit slechts 'normale' bugs zijn, of is hier meer aan de hand? Dit alles ervaarde ik niet met Mojave. Ik heb, zacht uitgedrukt, nog nooit zoveel spijt gehad van een systeemupdate.

• wardjj
Brad schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:14:
Zijn er meer mensen die ervaren dat een MacBook (Pro 2012 13" in mijn geval) niet meer in 'hibernation' gaat? Dus niet de normale slaapstand, maar de slaapstand waarbij de computer volledig uitgeschakeld is. Deze functie lijkt bij mij niet meer te bestaan en ik heb alle opties (zoals via de terminal de 'hibernatemode' aanpassen van 3 naar 25 (en weer terug)) behalve downgraden al geprobeerd. Weet iemand ook of dit een erkende bug is? Dit kost extra batterij en dat is behoorlijk vervelend.

Daarnaast, ervaren meerdere mensen ook een verdubbelde boottijd? Dit ging bij mij van 20 seconden naar ruim 40!

Hier nog wat andere bugs:
-'Remote'-app werkt niet meer icm met de Muziekapplicatie, dit is wél een bekend probleem.
-Talloze apps die na verloop van tijd gaan freezen als ik ze niet afsluit, zelfs de Activity Monitor. De rij met de procesnaam wordt steeds breder, waardoor ik het zelf weer smaller moet maken om alles nog binnen het venster te laten passen.
-Mijn Mac kan volledig bevriezen na het loskoppelen van een videokabel.
-Verscheidene applicaties werken niet meer zo snel als ze altijd deden.

Denken jullie dat dit slechts 'normale' bugs zijn, of is hier meer aan de hand? Dit alles ervaarde ik niet met Mojave. Ik heb, zacht uitgedrukt, nog nooit zoveel spijt gehad van een systeemupdate.
Hier eigenlijk weinig problemen (zowel op iMac 4k 2017 als MacBook Pro 2013). Werkt iTunes Remote wel als je onder Systeemvoorkeuren -> Delen -> Mediadeling -> Thuisdeling verbindt? Lees dat dit wel zou moeten werken mits je de naam van je library zowel in Music (Bestanden tab) als Systeemvoorkeuren hetzelfde hebt staan.

• Heisenbug
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 26-01 21:13
wardjj schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 00:11:
[...]

Dat is toch gewoon mogelijk? Als je op Catalina zit kan je via de App Store de Mojave installer downloaden. Met een paar extra stappen ben je er dan:
https://macpaw.com/how-to/downgrade-from-catalina
Ik kon in de App Store niets vinden zodra ik zocht op "macos mojave" en volgens mij kon ik vroeger ook via TimeMachine downgraden naar een oudere OS versie... Maargoed, waar heb je die installer link gevonden dan?

• wardjj
Heisenbug schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Ik kon in de App Store niets vinden zodra ik zocht op "macos mojave" en volgens mij kon ik vroeger ook via TimeMachine downgraden naar een oudere OS versie... Maargoed, waar heb je die installer link gevonden dan?
Als ik Google op Mojave kom ik op deze pagina (https://support.apple.com/nl-nl/macos/mojave ). Daar staat een kopje 'macOS Mojave downloaden' met een link naar de App Store. ;)

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mijn 2015 mbp draait vlot las ie eenmaal helemaal opgestart is, maar:
- boottijd is van ssd-speed naar hdd-speed gegaan, gelukkig gebruik ik 99,9% sleep
- timemachine-backups resumen wilde niet lukken, overnieuw moeten beginnen :/
- iets waarvan ik niet 100% weet of het aan het OS ligt: bluetooth toetsenbord(en) werkt/werken niet direct na booten, lastig wachtwoord invoeren 8)7
- heb het idee dat de accuduur minder is geworden, maar dit hou ik nog in gaten

2Dutch wijzigde deze reactie 22-10-2019 09:09 (4%)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

2Dutch schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:09:
- boottijd is van ssd-speed naar hdd-speed gegaan, gelukkig gebruik ik 99,9% sleep
Klinkt niet best :|
Is de doorvoorsnelheid nog in orde? Kun je testen met bijv. AmorphousDiskMark: http://www.katsurashareware.com/pgs/adm.html

En hoeveel schijfruimte heb je nog vrij?

Renault Zoe Q90

• Pierre_nr1

- boottijd is van ssd-speed naar hdd-speed gegaan...
Staat Encryptie aan? Ik las ergens dat dat de boottijd enorm vertraagde in Catalina.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Pierre_nr1 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:00:
Staat Encryptie aan? Ik las ergens dat dat de boottijd enorm vertraagde in Catalina.
Yep, FileVault aan. Het lijkt inmiddels al een minder geworden te zijn (aantal reboots verder), maar alsnog mag daar nog wel een optimalisatieslag over :P
TucanoItaly schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:49:
Klinkt niet best :|
Is de doorvoorsnelheid nog in orde? Kun je testen met bijv. AmorphousDiskMark: http://www.katsurashareware.com/pgs/adm.html

En hoeveel schijfruimte heb je nog vrij?
Yep, 1200 lezen / 750 MB/s schrijven lijkt me geen bottleneck :+ 75 GB vrij. Denk dat het idd met FileVault te maken heeft. Nu je met allerlei updates en aanpassingen bezig bent met zo'n nieuw OS ben je meer aan het rebooten en dan zie je ineens dat balkje kruipend voortschreiden he :P Thanks voor met meedenken en de tip voor deze Crystaldisk-for-mac tool trouwens, toegevoegd aan m'n mac toolbox :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Pierre_nr1
@2Dutch Ik heb op mijn MBP 2015 bewust FileVault niet geactiveerd na een clean install van Catalina. Dit aangezien ik al eerdere berichten had gelezen over zeer traag booten met FileVault enabled. Wellicht dat komende updates dit gaan verhelpen. Zonder FileVault boot mijn MBP in zo'n 10 seconden.

• hasee
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 30-10-2019
Tile Machine meldt : " TM kan het maken van de reservekopie op "Airport Time Capsule.local" niet voltooien. Er heeft zich een fout voorgedaan bij het kopieën van bestanden. Nochtans zie ik dat er data naar de schijf geschreven worden ( volume neemt toe ) ! Iemand enige verklaring? Catalina ?

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

hasee schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:08:
Tile Machine meldt : " TM kan het maken van de reservekopie op "Airport Time Capsule.local" niet voltooien. Er heeft zich een fout voorgedaan bij het kopieën van bestanden. Nochtans zie ik dat er data naar de schijf geschreven worden ( volume neemt toe ) ! Iemand enige verklaring? Catalina ?
Mijn 2015 mbp draait vlot las ie eenmaal helemaal opgestart is, maar:
- timemachine-backups resumen wilde niet lukken, overnieuw moeten beginnen :/
- iets waarvan ik niet 100% weet of het aan het OS ligt: bluetooth toetsenbord(en) werkt/werken niet direct na booten, lastig wachtwoord invoeren 8)7
- heb het idee dat de accuduur minder is geworden, maar dit hou ik nog in gaten
Had er ook last van, maar heb niet zitten googlen erop maar meteen nieuwe backup gestart dan maar (heb toch nog 2 andere backups dus sneller dan gepriegel).

• Zenety
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-01 20:24
Andere die ook een extreem hoge temperatuur zien sinds Catalina terwijl hij eigenlijk niks aan het doen is?

Gaat om een MacBook Pro 2019 quad core i5

https://i.imgur.com/jtAzsF6.png

• syltheboy
  • Niet online
Hoe kan het dat ik de stappen van het volume, de scherm-verlichting en de toetsenbord-verlichting niet meer zie bij het aanpassen. Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar hierop heb ik nog steeds geen antwoord. Ik heb al smc-reset en pram-reset uitgevoerd op mijn MBP uit 2017, maar dat loste het 'probleem' helaas niet op.

syltheboy wijzigde deze reactie 24-10-2019 14:33 (7%)

• Brad
Heb helaas nog geen oplossing voor mijn problemen gevonden, echter woon ik dichtbij een Apple Store en heb hier even geïnformeerd. Er werd erkend dat er problemen zijn met de nieuwe versie, maar wat belangrijker is: ze bieden de optie om gratis je Mac te laten downgraden! Heel handig om te weten dus. Als de problemen blijven aanhouden, dan ga ik hier zeer zeker gebruik van maken.

Brad wijzigde deze reactie 24-10-2019 18:15 (13%)

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-01 23:03

Grin

Ride si sapis.

@2Dutch Hoe traag is jouw MBP met opstarten? Zie hieronder mijn ervaring...
Grin schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:21:
[...]
Nadat ik op enter druk van het wachtwoord (encrypted APFS volume, uiteraard) krijg ik pas 30 seconden later de desktop te zien. Programma's laden dan nog op de achtergrond voor enkele seconden, maar dan kan ik al werken.
Dat is toch veel te lang voor een MBP (touch bar :r model) uit 2016? Een quad core i7 met 16GB geheugen moet dat toch sneller kunnen? Het is een verse install vanaf USB. Staat alleen Office en wat andere kleine tooltjes op... :?

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik kan me niet herinneren dat er ooit zoveel problemen zijn geweest bij een nieuw OS.

Als ik het zo allemaal lees, voorlopig nog maar even op Mojave blijven.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Grin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:15:
@2Dutch Hoe traag is jouw MBP met opstarten? Zie hieronder mijn ervaring...
Heb speciaal ff gereboot..en het duurde 40 seconden van invoer wachtwoord tot desktop :/
Een iets tragere ssd dan die jij hebt vermoedelijk, maar ik vind het nergens op slaan dit soort snelheden. Tis maar goed dat ik em altijd in slaap wieg :+

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-01 23:03

Grin

Ride si sapis.

Greatsword schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:13:
Ik kan me niet herinneren dat er ooit zoveel problemen zijn geweest bij een nieuw OS.

Hahahaha ik heb nog levendige herinneringen aan 10.0 en 10.1. Die complete versies waren k*t, ongeacht het subnummer. 10.2 bracht veel verlichting, 10.3 kon je enigszins stabiel noemen maar eigenlijk werd het pas goed bij 10.4.
Prima idee om nog even te wachten met updaten naar 10.15. Doorgaans update ik mijn primaire machine bij de .1 update, maar niet met 10.15. Ik wacht zeker tot de .2 update en wellicht tot de .3. Dat laatste zou een unicum zijn, m'n laatste versche .2 install op een primaire machine was 10.9 - ook zo'n draak van een OS.

40 seconden slaat echt nergens op, net als mijn ruim 30 seconden. Bedankt voor de meting @2Dutch, nu weten we in ieder geval waar we over praten. (y)

Grin wijzigde deze reactie 25-10-2019 12:01 (22%)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Aegir81
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:48
Er zijn inderdaad heel wat problemen met deze nieuwe versie. Ik heb eergisteren geüpgraded en de macBook pro (2015) is merkbaar trager dan voorheen. Bij eenvoudige taken valt het verschil nog wel mee, maar merk ik het ook al, bijv. het starten van Firefox duurt langer en de icoontjes verschijnen ook niet meteen maar bij wat zwaarder gebruik zoals wanneer ik Parallels opstart is de computer niet meer vooruit te branden. Handelingen die anders onmiddellijk uitgevoerd werden, duren nu 5 seconden of langer.
Gelukkig is het een dual boot met Ubuntu en werkt 19.10 wel heel erg vlot. Maar macOS is tenenkrommend traag geworden, en ik heb bepaalde programma's nodig die enkel in macOS werken.

• syltheboy
  • Niet online
syltheboy schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:31:
Hoe kan het dat ik de stappen van het volume, de scherm-verlichting en de toetsenbord-verlichting niet meer zie bij het aanpassen. Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar hierop heb ik nog steeds geen antwoord. Ik heb al smc-reset en pram-reset uitgevoerd op mijn MBP uit 2017, maar dat loste het 'probleem' helaas niet op.
Nou, ik heb het zelf al opgelost. Ik had ooit in Terminal het volgende commando uitgevoerd: defaults write -g NSRequiresAquaSystemAppearance -bool true, zodat alleen de menubalk en Dock donker werden weergegeven. Nu heb ik dat weer teruggedraaid door 'true' te vervangen door 'false'. Ik vind Dark mode nu wel mooi, omdat ik het op mijn iPad en mijn iPhone inmiddels al ben gewend.

Naast de smc-reset en de pram-reset heb ik ook nog Catalina opnieuw geïnstalleerd, maar dit was eigenlijk niet nodig geweest.

syltheboy wijzigde deze reactie 25-10-2019 15:54 (7%)

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Krijg weer een nieuw cadeau van Catalina...
Event: Sleep Wake Failure
En mijn accu lijkt ook ineens als een malle leeg te lopen, even goed speuren of er een slecht geoptimaliseerde app loopt te rommelen of ik nog een bug te pakken heb :P

Dit is echt de meeste brakke update van macOS voor mij in jaren. Heb zeer lang grote ssd's gehad en die verdeeld, zodat ik 't nieuwe OS goed kon uitproberen voordat ik helemaal over ging. Daar sinds mijn laatste mbp vanaf gestapt (en ssd niet groot genoeg meer daarvoor), maar nu had ik het wel nodig gehad :+
Gelukkig is het geen halszaak dat de mbp niet 100% werkt want ik game atm veel, maar wel jammer :(

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Afgezien van het feit dat Catalina erg traag is op mijn MacBook 12": bij elke herstart wil Dock niet starten en moet ik via Terminal 'killall Dock' invoeren.

Volgens Apple helpt een herstel. Dat snap ik, maar voor zo'n kleine issue. Nee, Apple, Catalina is gewoon een slechte update voor velen.

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 26-01 12:22
Denk dat Apple ook bij DTAG z'n internet capaciteit huurt, want man man downloaden nog nooit zo traag gezien.

WatchOS 6.1 was ook al niet voor uit te branden.

PS: de macOS 10.15.1 update is uit.

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• THE_BASE
  • Niet online
WatchOS 6.1: anderhalf uur bezig geweest. Van 19 uur tot 20.30 uur.

MacOS Catalina 10.15.1: vanaf 19 uur bezig met downloaden, staat nu op 3,11GB van 4,49GB en nog 17 uur resterend.

Wat een bende.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:48:

MacOS Catalina 10.15.1: vanaf 19 uur bezig met downloaden, staat nu op 3,11GB van 4,49GB en nog 17 uur resterend.

Wat een bende.
Internet via T-Mobile? ;) [T-Mobile Thuis] Routeert netwerkverkeer over "DTAG"

Ik had de Catalina update in 4 minuten binnen en WatchOS niet veel langer..

renegrunn wijzigde deze reactie 29-10-2019 20:53 (3%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik wacht wel even tot 10.15.2 als ik het zo lees, en daarnaast zal dan zal de meeste software die ik gebruik ook wel officieel over zijn.

• THE_BASE
  • Niet online
renegrunn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:52:
[...]

Internet via T-Mobile? ;) [T-Mobile Thuis] Routeert netwerkverkeer over "DTAG"

Ik had de Catalina update in 4 minuten binnen en WatchOS niet veel langer..
Nope, Ziggo. :)

• ppl
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:00:
Dat is al een paar major releases zo en is niet anders in Catalina als in (in ieder geval) de vorige 2 major releases. De snelheid wordt echter niet van ssd naar hdd gereduceerd en het geldt ook alleen voor het opstartgedeelte na een complete reboot (of een cold start). Uiteraard levert FDE (Full Disk Encryption, in dit geval dus Filevault 2) sowieso een negatieve impact op de performance maar dat zou je als gebruiker niet moeten merken (als je voor en na gaat benchen zul je het zien).

Wat er gebeurd is dat bij het invoeren van je wachtwoord eerst de schijf wordt geunlockt, daarna het systeem gestart, dan wordt de gebruiker ingelogd en pas dan worden alle apps ingeladen. Dat heeft z'n tijd nodig.

Ervaringen met de Macs waarop ik tot dusver Catalina heb gezet plus de ervaringen op werk met mensen die hun Mac al naar Catalina hebben geupgrade geven ook geen beeld dat de boel ineens sterk vertraagd is (op werk is gebruik van FDE verplicht vanwege wet- en regelgeving en certificering). Startup tijden van 30 tot 60 seconden zijn normaal.

Alternatief is je Mac in de slaapstand zetten en er weer uithalen. Nadeel is wel dat bij niet-T2 Macs dit een behoorlijk security probleem kan zijn omdat de Filevault sleutel in het geheugen wordt gehouden. Bij de T2 Macs wordt deze sleutel automatisch uit het geheugen geknikkerd wanneer je de computer laat slapen. Het algemene advies bij iets als FDE luidt dan ook om geen gebruik te maken van de slaapstand maar de computer volledig uit te zetten om te voorkomen dat de sleutel in het geheugen blijft hangen. Of dat overdreven is of niet, dat mag je lekker voor jezelf bepalen ;)
Brad schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:13:
Heb helaas nog geen oplossing voor mijn problemen gevonden, echter woon ik dichtbij een Apple Store en heb hier even geïnformeerd. Er werd erkend dat er problemen zijn met de nieuwe versie, maar wat belangrijker is: ze bieden de optie om gratis je Mac te laten downgraden!
Dat kun je ook zelf doen: Time Machine backup maken voor je upgrade en weer terugzetten als je upgrade in de soep is gelopen. Backuppen is sowieso verstandig om te doen.
2Dutch schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:38:
En mijn accu lijkt ook ineens als een malle leeg te lopen, even goed speuren of er een slecht geoptimaliseerde app loopt te rommelen of ik nog een bug te pakken heb :P
Niet een stukje hardware of een app die nog met iets bezig is en de sleep annuleert? Met in ieder geval de pmset command kun je het nodige uitvissen (check de assertions, assertionslog en log opties eens).

• Hulliee
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:48:

Wat een bende.
Da’s erg lang. 4 minuten en 15 minuten installeren.

• THE_BASE
  • Niet online
Hulliee schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:34:
[...]

Da’s erg lang. 4 minuten en 15 minuten installeren.
Inmiddels geïnstalleerd. Opstarttijd lijkt niet verbetert. Voor de rest morgen maar eens kijken of het wat meer smooth werkt.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:16

JB

Cédric roelt!

Greatsword schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:13:

Icm iOS 13 is Apple het even kwijt zo lijkt. Ik wacht ook nog :/

Mijn boefje is liev!

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:23

-SaveMe-

-klik-

Pffffttttt, die updates mogen wel wat sneller en vooral duidelijker. Die laatste 'minor' security update duurde behoorlijk lang. Erger vind ik dat gewoon een kwartier beide schermen op zwart staan zonder enige informatie. Ik dacht werkelijk dat het process was gaan hangen ofzo ...

En Xcode wil additional components installeren, maar dat failed steeds ...
2019-10-30 13:18:56+01 mini2018 Xcode[2653]: Package: PKLeopardPackage <id=com.apple.pkg.MobileDevice, version=4.0.0.0.1.1567124787, url=file:///Applications/Xcode.app/Contents/Resources/Packages/MobileDevice.pkg> Failed to verify with error: Error Domain=PKInstallErrorDomain Code=102 "The package “MobileDevice.pkg” is untrusted." UserInfo={NSLocalizedDescription=The package “MobileDevice.pkg” is untrusted., NSURL=MobileDevice.pkg -- file:///Applications/Xcode.app/Contents/Resources/Packages/, PKInstallPackageIdentifier=com.apple.pkg.MobileDevice, NSUnderlyingError=0x7fc34115c650 {Error Domain=NSOSStatusErrorDomain Code=-2147409654 "CSSMERR_TP_CERT_EXPIRED" UserInfo={SecTrustResult=5, PKTrustLevel=PKTrustLevelExpiredCertificate, NSLocalizedFailureReason=CSSMERR_TP_CERT_EXPIRED}}}
Ben verre van de enige. Tijdelijk de system date veranderen naar October 1st, 2019, installen en datum weer aanpassen werkt. Erg slordig! 8)7

-SaveMe- wijzigde deze reactie 30-10-2019 13:24 (70%)

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

• mrzwiers
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 24-01 18:27
Catalina draait bij mij mooi stabiel op één irritant punt na (grrrrr). Ik krijg Catalina maar niet goed werkend met mijn Synology NAS (ds216play). Voor Catalina werkte het allemaal prima.

Waar loop ik tegenaan:

- Time Machine heeft soms moeite met het vinden van de juiste map. Heb alles ingesteld op SMB binnen mijn NAS (AFP uitgeschakeld)
- Finder: via de finder kan ik via netwerk wel doorklikken naar mijn NAS. Daar zie ik alle mappen staan maar zodra ik doorklik krijg ik de melding "De bewerking kan niet worden voltooid, omdat het originele onderdeel van 'music' onvindbaar is.". Alleen na het opnieuw opstarten (of geforceerd opnieuw starten van finder) werkt het weer naar behoren. Op andere sites (Synology forum etc) is de melding al wel gedaan maar is er nog geen oplossing gevonden (voor zover ik heb kunnen vinden),

Iemand hier herkenning met deze problemen en een oplossing gevonden?

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

Erhnam schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:13:
Voor mijn gevoel is de muis acceleratie aangepast. Iemand anders ook dit gevoel?
Ik gebruik twee Macs, waarvan eentje niet kan upgraden. Twee verschillende mouse acceleraties is best vervelend omdat ik dan iedere keer opnieuw moet wennen. Gek genoeg kan ik hier niets over kan vinden :(

• Maart1992
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:19
Weet iemand of de problemen met Adobe CC al opgelost waren? Dan kan ik dit weekend namelijk updaten :D

• iMars
  • Laatst online: 26-01 19:39
Sinds de upgrade van 10.14.6 naar 10.15.1 gisteravond, kan ik mijn mac niet meer ontgrendelen met mijn Apple Watch:

Alles herstart (Watch, Mac, etc), alle instellingen staan goed, heeft gewoon altijd gewerkt, maar nu niet meer.
Denk doe vinkje uit en weer aan, en daarna de melding dat m'n Mac niet kan communiceren met mijn Watch. Deze zit gewoon om mijn pols, ontgrendeld en al. Wel heb ik deze een paar dagen geüpgraded naar 6.1

Zijn er meerdere gebruikers hier die hier ook last van hebben?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@iMars Ja, een collega van mij had hier last van. Begin deze week rapporteerde hij dat alles ineens weer werkte na een upgrade (ik weet niet van wat, macOS of watchOS of allebei).

Renault Zoe Q90

• iMars
  • Laatst online: 26-01 19:39
TucanoItaly schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:25:
@iMars Ja, een collega van mij had hier last van. Begin deze week rapporteerde hij dat alles ineens weer werkte na een upgrade (ik weet niet van wat, macOS of watchOS of allebei).
Mijn Apple Watch was geupgrade naar 6.1, en samen met 10.14.6 werkte dat nog. Nu 10.14.6 geupgrade naar 10.15.1 en het werkt niet meer.

Het is niet super hindelijk omdat ik gebruik maak van de vingerafdruksensor op mn MBP, maar toch...

Edit: even mijn horloge in en uit vliegtuigstand gezet, en nu werkt het wel (incl het ontgrendelen) 8)7 8)7 8)7

iMars wijzigde deze reactie 01-11-2019 14:08 (9%)

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik kreeg vandaag ineens een melding dat ik geen schijfruimte meer zou hebben. Toen ontdekte ik dat mijn HD in twee partities is opgedeeld: Macintosh HD en Macintosh HD - data.

Maakt Catalina altijd zo'n data aparte partitie aan ? Die Data partitie is 215GB, geen idee waar dat allemaal voor is ... Ik zie die Data partitie ook helemaal niet in finder, alleen de MacIntosh HD ... En die geeft aan 226GB (van de 250) in gebruik te hebben ??? :? Bij manage storage staat dat 'other' 191GB gebruikt. Ik heb geen idee wat dat is, hoe kan ik dat zien >?

Nu nog zien waar die data allemaal aan op is gegaan, heb maar weinig programmas en meeste documenten staan in de cloud ...

-SaveMe- wijzigde deze reactie 01-11-2019 16:07 (30%)

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-01 21:31
Systeem staat op een read only partition, Iets met veiligheid ofzo ;)

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

winwiz schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:22:
Systeem staat op een read only partition, Iets met veiligheid ofzo ;)
Ok, maar wat is that other? Clean my mac geeft ook niks aan. Er is gewoon ergens 180GB ineens in gaan zitten en ik zie gewoon niet waar en wat ? :? :X

EDIT:
zijn meer mensen met dit probleem. Soort van bug:
https://www.reddit.com/r/...m_changes_low_disk_space/

Iemand die een oplossing weet? Ik kan nu Xcode gewoon niet meer updaten, terwijl ik een vrije schone nieuwe mac (mini 2018) heb. Erg frustrerend dit ...

EDIT
bij mij waren het ook geen localsnapshots die bleven staan, dus dat was het niet. Met Daisy Disk zag ik dat
de appstore folder 70GB groot was (~/private/var/.../store.apple.com). Die files heb ik gedelete. Nu weer 86GB vrij, nog te weinig, maar ik zie ook dat Xcode (Developer folder) 70GN (!!) verbruikt, waarvan 54Gb voor iOS DeviceSupport. Die laat ik dus maar staan :)

Fijne tool dat DaisyDisk ...

-SaveMe- wijzigde deze reactie 01-11-2019 17:37 (55%)

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:43

page404

Sanity not found

Nou, de combinatie node.js/mongo kan je ook wel vergeten met Catalina. Apple heeft echt fundamenteel dingen veranderd die met veel frameworks niet compatibel zijn. Volgens mij zijn ze vergeten dat veel mensen zo’n MacBook ook gebruiken om er daadwerkelijk werk op te doen :(. Ik blijf lekker op Mojave.

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• BeArt
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 23:47
Brad schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:13:
Heb helaas nog geen oplossing voor mijn problemen gevonden, echter woon ik dichtbij een Apple Store en heb hier even geïnformeerd. Er werd erkend dat er problemen zijn met de nieuwe versie, maar wat belangrijker is: ze bieden de optie om gratis je Mac te laten downgraden! Heel handig om te weten dus. Als de problemen blijven aanhouden, dan ga ik hier zeer zeker gebruik van maken.
Hier ga ik ook gebruik van moeten maken vrees ik.
Onze Latex-printer blijkt Catalina niet te ondersteunen.
Dacht via USB (met gedownloade Mojave) dan te downgraden maar de Macbook Pro 2018 belandt in een soort bootloop ...

Kleine update;
- eerst contact genomen met de winkel waar het toestel gekocht was: Ja hoor, dat lossen wij graag voor je op ... Dat is dan 79€ aub.
- even contact genomen (live chat) met apple --> zij stuurden me naar een website waarop een voor mij onbekende recovery-optie stond, nl. shift-r-command-option. Met die optie kon ik de MacBook terugzetten naar fabriekstoestand, in dit geval Mojave!
- duurde nog eventjes en was nog spannend met een support-foutmelding ergens halverwege, maar uiteindelijk bleek het een half uurtje later opgelost.

Dank aan Apple Support!

BeArt wijzigde deze reactie 04-11-2019 19:51 (28%)

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Sinds ik Catalina heb geïnstalleerd, krijg ik elke keer dit soort meldingen:

Het is één fysieke harddisk, met 2 partities.
Ook al is de USB i.p.v. in de hub rechtstreeks in mijn iMac stop, blijft dit fenomeen.

Meer mensen die heir last van hebben?
En nog belangrijker; iemand een oplossing? Want ik kan me voorstellen dat dit niet echt ideaal is en misschien wel lijdt tot gegevens verlies.

Have Fun Funske

• wardjj
funske schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:20:
Sinds ik Catalina heb geïnstalleerd, krijg ik elke keer dit soort meldingen:
[Afbeelding]
Het is één fysieke harddisk, met 2 partities.
Ook al is de USB i.p.v. in de hub rechtstreeks in mijn iMac stop, blijft dit fenomeen.

Meer mensen die heir last van hebben?
En nog belangrijker; iemand een oplossing? Want ik kan me voorstellen dat dit niet echt ideaal is en misschien wel lijdt tot gegevens verlies.
Voor verwijderen altijd de schijf 'ejecten' in Finder, dat is dit icoontje:

Of krijg je de melding zonder dat je de schijf fysiek hebt verwijderd?

• funske
  • Nu online
wardjj schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:25:

Of krijg je de melding zonder dat je de schijf fysiek hebt verwijderd?
Dat is juist het probleem!!
Het gebeurt op de meest rare momenten, maar bijna altijd als er iets op de iMac stopt of begint. Ook verlies ik dan heel vaak meteen de verbinding met mijn trackpad!
Ect heel irritant!!

Have Fun Funske

• Toppe
  • Laatst online: 23-01 17:04
Sinds afgelopen zondag papa en dus een hele boel foto's gemaakt en ontvangen. In eerste instantie had ik ze in een gedeeld album gezet met vrouwlief, maar de foto's staan daar niet op datum dus alles stond door elkaar heen. Was bezig met de boel een beetje te organiseren maar dat wou niet zoals ik het wou.

Uiteindelijk heb ik nu alle foto's op twee locaties: De iCloud van mijn vrouw en mijn eigen iCloud. Nu wil ik dit allemaal eenvoudig samen voegen.

Maar, een behoorlijk aantal foto's heb ik nu dus dubbel. In iPhotos kon je de dubbele er eenvoudig uithalen maar ik kan deze optie in Photos niet vinden. Ben ik nu gek, of is deze optie er niet meer?

En zijn er nog mensen die een idee hebben om alle foto's overzichtelijke te houden?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Pierre_nr1
@Toppe Met het rangschikken van de foto's kan ik je helaas niet helpen.....

Maar, gefeliciteerd met de kleine!

• Toppe
  • Laatst online: 23-01 17:04
Pierre_nr1 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:05:
@Toppe Met het rangschikken van de foto's kan ik je helaas niet helpen.....

Maar, gefeliciteerd met de kleine!
Dank!

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

funske schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:37:
[...]

Dat is juist het probleem!!
Het gebeurt op de meest rare momenten, maar bijna altijd als er iets op de iMac stopt of begint. Ook verlies ik dan heel vaak meteen de verbinding met mijn trackpad!
Ect heel irritant!!
Volgens mij is het kabeltje aan vervanging toe.

Renault Zoe Q90

• funske
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:23:

Volgens mij is het kabeltje aan vervanging toe.
Blijkbaar was het niet het kabeltje maar de USB 3.0 hub die niet meer goed werkt.
Als ik de kabel rechtstreeks in de iMac stop, werkt alles prima.
Dus maar even een nieuwe besteld en dan afwachten.

Have Fun Funske

• Brad
Ik heb contact gehad met Apple via Twitter. Het probleem van de niet werkende 'Remote'-app is bekend en er wordt naar gekeken.
Verder heb ik het probleem van de hibernation aangekaart, daarvoor wacht ik nog op een reactie.
Wat ik ermee bedoel, is dat mijn MacBook alleen nog in de reguliere slaapstand gaat en niet meer zichzelf uitschakelt en alle gegevens bewaart na verloop van tijd (meestal al na een kwartier), waardoor ik nu iets meer batterij verbruik.

Brad wijzigde deze reactie 08-11-2019 17:52 (5%)

• Spidey
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 24-01 07:49
Op mijn MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013) terug gegaan van 10.15.1 naar Mojave. MB crashte herhaaldelijk in slaapstand. Schijnt een bekend probleem te zijn, maar ik was er klaar mee en ga niet wachten totdat dit wellicht in 10.15.x is opgelost ==> clean install 10.14.6 en weer een zeer stabiel systeem.
Dit oude beestje gaat denk ik geen 10.15 meer krijgen.

als het op is halen we gewoon weer nieuw......

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-01 22:27
macOS Catalina heeft voor mij de problemen met iPhone hotspot volledig opgelost. Waar ik daarvoor enkel de hotspot met de kabel kon doen, is dat nu opgelost.

Ook die setting op de iPhone, die zogezegd moest aanstaan, staat gewoon af en het werkt. Zeer bizar allemaal.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:05

ToolkiT

brit-tweaker

Dangulus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:43:
Na de update heb ik last dat beveiligde websites (lokaal, proxmox , synology ) in chrome niet willen laden.

De foutmelding in chrome is "NET::ERR_CERT_REVOKED".
Met safari krijg ik wel een waarschuwing maar kan ik toch doorgaan naar de website.

Had ergens gevonden om het certificaat "AddTrust External CA Root" te verwijderen maar die mogelijkheid zie ik niet.
Iemand?
Ik heb dit probleem ook.. heb je een oplossing gevonden?

ik heb inmiddels dit gevonden:
https://podtech.io/os/mac...talina-certificate-issue/
A quick solution (ensure you trust the site)

In the chrome browser whilst on the page, type “thisisunsafe”
Dat lijkt te werken :)

https://support.google.com/chrome/thread/14551925?hl=en

ToolkiT wijzigde deze reactie 11-11-2019 16:25 (22%)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Dangulus
  • Registratie: september 2016
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ik heb dit probleem ook.. heb je een oplossing gevonden?

ik heb inmiddels dit gevonden:

[...]

Dat lijkt te werken :)

https://support.google.com/chrome/thread/14551925?hl=en
Sorry voor de late reactie, was hier mee verder gekomen,

https://css-tricks.com/ge...-revoked-certificate-osx/

• rominick
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 22:32
Heb een probleem met touchid, hij geeft aan dat het aantal vingerafdrukken een limiet heeft bereikt. Maar er zijn helemaal geen vingers geregistreerd. Weet iemand een oplossing? Die ene terminal oplossing werkt niet trouwens.

• WhatsappHack
  • Niet online
Is het standaard dat MacOS Catalina naar beta profiel overschakelt als je XCode installeert/gebruikt?
Vind het wat apart. Heb het in een VM draaien en na installatie van XCode om iets te sideloaden op m'n iPhone biedt Catalina opeens aan om 10.15.2 Developer Beta 2 te installeren. Het gekke is dat ik niet ingelogd ben op iCloud met het ding en de account die ik gebruikte in XCode een gratis (wegwerp) AppleID is - geen betaald developer account. (Dan verwacht ik eerder een public beta, of krijg je bij MacOS wel gewoon de developer beta als non-developer account?) Het werd ook niet gevraagd ofzo, enrolled zichzelf :P Kan hem wel weer uitschrijven, maar vind het wat apart; zeker omdat het op een iPhone een stuk meer werk is om te enrollen.

WhatsappHack wijzigde deze reactie 14-11-2019 18:02 (13%)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Je hoeft ieg geen betaald apple developer account te hebben om beta's van xcode te kunnen installeren ...

• kevinkrs
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 24-01 10:23
Sinds de update valt het mij op dat Kaarten elke 2 seconden mijn GPS gebruikt, heeft hier iemand wellicht een idee hoe dit zou kunnen komen?

• Hulliee
  • Niet online
kevinkrs schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:51:
Sinds de update valt het mij op dat Kaarten elke 2 seconden mijn GPS gebruikt, heeft hier iemand wellicht een idee hoe dit zou kunnen komen?
Hoe zie je dat?

• kevinkrs
Je ziet een GPS pijltje bovenaan naast je batterij percentage. Als je daarop klikt staat er locatie wordt gebruikt door kaarten.

• Hulliee
  • Niet online
kevinkrs schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:13:
[...]

Je ziet een GPS pijltje bovenaan naast je batterij percentage. Als je daarop klikt staat er locatie wordt gebruikt door kaarten.
Als de kaarten app actief is, lijkt me dat logisch. Als ik de kaarten app sluit, dan verdwijnt het pijltje ook. Blijft ie bij jou actief bij sluiten kaarten app?

• WhatsappHack
  • Niet online
-SaveMe- schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:19:
Je hoeft ieg geen betaald apple developer account te hebben om beta's van xcode te kunnen installeren ...
Niet XCode, MacOS.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• MoldyInko
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:24
Zijn ze er mensen die nog op High Sierra zitten? Mojave was al een feest. Maar van wat ik heb gelezen Catalina en Adobe CC is het helemaal feest. Heel veel klachten over Adobe en Catalina.

Ik denk dat ik maar wacht met updaten. High Sierra is niet ideaal maar tot toe werkt alles goed met Adobe en Apps.

• kevinkrs
Hulliee schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:06:
[...]

Als de kaarten app actief is, lijkt me dat logisch. Als ik de kaarten app sluit, dan verdwijnt het pijltje ook. Blijft ie bij jou actief bij sluiten kaarten app?
Ja, dus kaarten is volledig gesloten en nog steeds komt dat pijltje daar. Gaat na een een halve minuut ongeveer weer weg. En rond 1 minuut later komt hij weer terug...

• TuffScout
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-01 10:59
Mijn documenten zijn als lijst gesorteerd. Ga ik naar afbeeldingen die, die als symbolen zijn gesorteerd en dan terug naar documenten, dan zijn mijn documenten ook als symbolen gesorteerd.

Waarom kan je niet een map, afbeeldingen, muziek, docs. etc. vast zetten in die weergave zoals je dat zelf wilt en vastgehouden wordt?

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 26-01 20:40
Hi, ik heb een vreemd probleem met mijn Apple id/ icloud account. Ik krijg steeds een rood bolletje te zien bij instellingen dat ik mijn wachtwoord opnieuw moet instellen. Als ik dat doe, moet ik vaak ook het wachtwoord van de Mac én het wachtwoord van mijn iPhone invoeren en vervolgens verdwijnt dan het rode bolletje en is alles weer normaal. Probleem is echter dat ik na twee of drie dagen weer dezelfde melding ontvang en alles van voren af aan opnieuw kan doen.

Het probleem speelt bij alle twee de accounts die ik op mijn MacBook Pro aan dit Apple id gekoppeld heb (persoonlijk en werk zijn twee verschillende gebruikers op mijn laptop. In de persoonlijke account worden ook Safari bookmarks, wachtwoorden en een aantal agenda’s geladen die op de werk account uit staan).

Het vreemde is ook dat als ik helemaal uitlog uit Apple ID en iCloud, dit het probleem ook niet oplost.

Iemand een idee wat hier fout gaat.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@DeNachtwacht lijkt op een probleem dat mijn stagiair had. Die moest binnen 2 dagen bijna 6-7x inloggen. Daarna was het probleem opgelost.

@MoldyInko Let op dat High Sierra minder/geen security updates krijgt. Ik zeg het maar.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 17-11-2019 11:19 (24%)

Renault Zoe Q90

• Japsuh
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:28
mrzwiers schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:33:
Catalina draait bij mij mooi stabiel op één irritant punt na (grrrrr). Ik krijg Catalina maar niet goed werkend met mijn Synology NAS (ds216play). Voor Catalina werkte het allemaal prima.

Waar loop ik tegenaan:

- Time Machine heeft soms moeite met het vinden van de juiste map. Heb alles ingesteld op SMB binnen mijn NAS (AFP uitgeschakeld)
- Finder: via de finder kan ik via netwerk wel doorklikken naar mijn NAS. Daar zie ik alle mappen staan maar zodra ik doorklik krijg ik de melding "De bewerking kan niet worden voltooid, omdat het originele onderdeel van 'music' onvindbaar is.". Alleen na het opnieuw opstarten (of geforceerd opnieuw starten van finder) werkt het weer naar behoren. Op andere sites (Synology forum etc) is de melding al wel gedaan maar is er nog geen oplossing gevonden (voor zover ik heb kunnen vinden),

Iemand hier herkenning met deze problemen en een oplossing gevonden?
Heb jij hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Niet elke MacBook hier heeft er last van, maar die van mij wel helaas.

• OneMoreThing
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 24-01 13:24
Japsuh schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:06:
[...]

Heb jij hier inmiddels een oplossing voor gevonden? Niet elke MacBook hier heeft er last van, maar die van mij wel helaas.
Gebruik je toevallig SMB 1.0? Toen ik mijn NAS van SMB 1.0 omzette naar SMB 2.0 verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:34
Hier ook zelden een probleem, mijn instellingen zijn:

SMB

Bing

• Japsuh
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:28
OneMoreThing schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:25:
[...]

Gebruik je toevallig SMB 1.0? Toen ik mijn NAS van SMB 1.0 omzette naar SMB 2.0 verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon.
Ik heb het minimum SMB-protocol op SMB2 gezet, het lijkt nu te werken. Dank je!

• Maart1992
Goedenavond mede-tweakers!

sinds deze week, als ik mijn MacBook Pro afsluit en NIET aanvink dat ik alle vensters weer wil openen bij het opstarten, bij het opstarten besluit mijn MacBook toch weer alle vensters te openen.

Ik weet natuurlijk niet of dit direct te maken heeft met MacOS Catalina, maar ik heb dit nooit eerder gehad,

Hebben jullie tips waar dit aan kan liggen? Een of andere instelling?

Extra info:

MacBook Pro 13 mid 2015

• Pierre_nr1
Maart1992 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:16:
Goedenavond mede-tweakers!

sinds deze week, als ik mijn MacBook Pro afsluit en NIET aanvink dat ik alle vensters weer wil openen bij het opstarten, bij het opstarten besluit mijn MacBook toch weer alle vensters te openen.

Ik weet natuurlijk niet of dit direct te maken heeft met MacOS Catalina, maar ik heb dit nooit eerder gehad,

Hebben jullie tips waar dit aan kan liggen? Een of andere instelling?

Extra info:

MacBook Pro 13 mid 2015
Heb je nog vensters openstaan als je gaat afsluiten? Zoja, dan worden deze weer geopend na het opstarten, ondanks dat je het vinkje uit hebt staan. Dat is tenminste mijn ervaring met Catalina.

• Maart1992
Pierre_nr1 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:47:
[...]

Heb je nog vensters openstaan als je gaat afsluiten? Zoja, dan worden deze weer geopend na het opstarten, ondanks dat je het vinkje uit hebt staan. Dat is tenminste mijn ervaring met Catalina.
Ja ik heb nog wel wat vensters open staan, maar dit was in vorige versies helemaal niet toch?

• Pierre_nr1
Maart1992 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:55:
[...]

Ja ik heb nog wel wat vensters open staan, maar dit was in vorige versies helemaal niet toch?
Dat weet ik, eerlijk gezegd, niet meer. Wellicht dat anderen hier iets over kunnen roepen?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True