Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
To boldly go where no man has gone before...
Hier hetzelfde probleem, normaliter inloggen in de Appstore en dan gemakkelijk snel je aankopen opnieuw downloaden, maar blijft inderdaad blanco. Nu dus handmatig de apps weer opzoeken en downloaden, kost weer een paar minuten extra werkfjs schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:35:
Schone installatie gedaan maar nu kan ik niks downloaden uit de App Store omdat mijn gekochte apps weg zijn. Alsof ik niks gekocht heb door de jaren. Er staan 'geen aankopen'. En ja ik heb de juiste naam en wachtwoord gebruikt. Iemand meer hier last van? Op mijn MacBook waar ik geen schone installatie gedaan heb staan de apps nog wel.

uTorrent? Ben al jaren over naar transmission, veel lichter programma zonder rotzooi https://transmissionbt.com/download/Untouchablezz20 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:05:
Iemand uTorrent web for mac al gebruikt met Catalina?
Er was gisteren even kort een topic, maar die had blijkbaar geen zin om een fatsoenlijke OP te maken. Hopelijk heeft iemand er even tijd voor en zin in, tot die tijd gewoon hierGluten Parody schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:48:
Blijft dit topic open / deze naam houden nu Catalina uit beta is?
edit: topic over 10.14 beta werd na officiële release hernoemd, zie ik.
[ Voor 71% gewijzigd door Greatsword op 08-10-2019 21:50 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Zelfde probleem, zie geen aankopen meer in de store...ben nu ook aan het kijken. Lees iets over een gast account aanmaken maar dan moet je wel uitloggen uit de store...maar hoe doe je dat dan?fjs schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:35:
Schone installatie gedaan maar nu kan ik niks downloaden uit de App Store omdat mijn gekochte apps weg zijn. Alsof ik niks gekocht heb door de jaren. Er staan 'geen aankopen'. En ja ik heb de juiste naam en wachtwoord gebruikt. Iemand meer hier last van? Op mijn MacBook waar ik geen schone installatie gedaan heb staan de apps nog wel.
Yep, zo heb ik gister ook een clean install gedaan. Via Option-⌘-R schijf gewist en daarna Catalina gedownload en geïnstalleerd. Externe usb of disk is niet nodig zo.Anoniem: 1212288 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:35:
[...]
CMD+Option+R is toch ook een optie? (of maak ik een denkfout)
[ Voor 7% gewijzigd door Phrenic op 08-10-2019 21:53 ]
Hang loose and let the funk ride...
Nieuwe Podcast app en tv app zijn beiden helaas lelijk en erg iOS-esque. Doet me denken aan de uitgerokken Android apps op tablets...
Enige reden dat ik een update gedaan heb is overigens Arcade. Verder is er geen enkele reden om te updaten op dit moment, behalve als je een recente mac hebt voor Sidecar. Dat is een interessante functie maar helaas enkel voor de meest recente modellen.
MacBook Air 13' M1 | iPad mini 2022 | iPhone 14 Pro | Watch S7
Anoniem: 1225620
Hazel voorlopig even overslaan geloof ik.iAR schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:48:
Zo, net een clean install gedaan. Nu alles weer terugzetten.
https://www.noodlesoft.co...viewtopic.php?f=1&t=12280
N.a.v. je reactie van 20 juni
Mijn letters zien er sinds Catalina niet meer zo fijn uit als op Mojave...
Ik heb daar sinds mojave al last van, krijg het ook niet opgelost. Schijnt dat mac os de monitor als tv ziet ofzo.youri_ajax schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:51:
Zijn er ook mensen met een FullHD monitor en die last hebben van font-rendering / anti antialiasing?
Mijn letter zien er sinds Catalina niet meer zo fijn uit als op Mojave...
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
@Greatsword Bedankt, dit is een prima alternatief voor uTorrent.Greatsword schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:47:
uTorrent? Ben al jaren over naar transmission, veel lichter programma zonder rotzooi https://transmissionbt.com/download/
Als ik het volume, de toetsenbord-verlichting en de scherm-verlichting aanpas dan zie ik de stappen niet meer. Hebben meerdere mensen hier last van?
[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 09-10-2019 01:23 ]
Dit. Meer bugs dan bruikbare features. Het ziet er allemaal erg slordig uit. Maar goed op mijn iPhone en iPad ook. Uitlijningen, Engelse teksten en inderdaad simpele apps zoals muziek. En nog meer whitespace.Lothiriel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:56:
Heb m'n laptop ook geupdatet naar Catalina. Ook bij mij liep alles vast op het configuratiescherm. Toch wel een serieuze bug als je het mij vraagt aangezien dit bij zoveel mensen lijkt te gebeuren. Gelukkig zonder gevolgen.
Nieuwe Podcast app en tv app zijn beiden helaas lelijk en erg iOS-esque. Doet me denken aan de uitgerokken Android apps op tablets...
Enige reden dat ik een update gedaan heb is overigens Arcade. Verder is er geen enkele reden om te updaten op dit moment, behalve als je een recente mac hebt voor Sidecar. Dat is een interessante functie maar helaas enkel voor de meest recente modellen.
Plus steam werkt niet, helaas. En ja, dat was bekend natuurlijk.
Hier in het bezit van een Macbook Pro 2016. met 16GB ram en deze ochtend ook de update gedaan. Dacht dat het aan mij lag maar blijkbaar hebben nog mensen last van performance problemen. Ook mijn macbook lijkt namelijk wat trager geworden. Merk toch wel wat verschil moet ik zeggen. Ik geef het ook wat tijd en moest het effectief een probleem zijn...Denk ik wel dat Apple vrij snel met updates zal komen om deze issues op te lossen.NVD schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:13:
Hier ging de update naar Catalina moeizaam (MacBook Pro Retina Late 2013). Na even spelen lijkt er een serieuze performance downgrade te hebben plaatsgevonden. Laptop wordt snel warm en werkt trager. Zou door indexering kunnen komen, dus wacht het nog even af. Vooralsnog ben ik ontevreden.
Had ik in Mojave ook last van (pro 13" early 2015). Na het installeren van de 'macs fan control' app draait alles een stuk koeler. De fan draait nu eerder en langer, Macbook blijft nu wat koeler. Weinig last van bijgeluiden van de fan.NVD schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:13:
Laptop wordt snel warm ....
Heb ook de CPU opnieuw voorzien van een degelijke koelpasta maar dit heeft niet erg veel effect (5 graden max).
Zo te lezen in dit topic blijf ik denk ik nog even op Mojave draaien tot de eerste fixes bij Apple de deur uitgaan
[ Voor 11% gewijzigd door DocktorDicking op 09-10-2019 09:49 ]
If i only had more coffee...
Op mijn MacBook Pro 2018 krijg ik een extra (keuze)lijst met films die specifiek worden aangemerkt als 4K en HDR, maar op de Mac Mini 2018 aan een 4K scherm (uiteraard via HDMI2.0) staat deze lijst niet.
Monitor en kabel nog getest icm met een losse Apple TV 4K, detecteert meteen 4K resolutie en HDR.
PS: ook niet het idee dat het materiaal als 4K wordt gestreamd, in voorkeuren wel gekozen voor beste kwaliteit.
[ Voor 8% gewijzigd door Wolvganger op 09-10-2019 13:42 . Reden: Toevoeging test met Apple TV 4K speler ]
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
Dus ik vroeg mij af of iemand al ervaringen hiermee heeft, want het zou heel erg zonde zijn als ik opeens een betaald programma niet meer kan gebruiken als ik update.No, older versions of Lightroom Classic were neither designed nor tested to work on macOS Catalina. They are not supported in any way for use on macOS Catalina.
Adobe does not recommend that customers using old versions of Lightroom Classic upgrade to macOS Catalina.
Gaat om een macbook air uit 2018 met 8GB ram en voldoende opslaggeheugen.
Maar voor werk is er nu dus niet echt mee te werken.
Is er ook nog mogelijkheid zonder iets kwijt te raken terug te gaan naar vorig OS?
Graag hoor ik tips en tricks..
8 GB kan het probleem niet zijn. Toevallig de Music app open staan ? Dat schijnt een geheugen vreter te zijn bij het opbouwen van de nieuwe library.epamel schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:39:
Kan iemand mij vertellen na de update naar Catalina OS krijg ik de melding geen app geheugen meer beschikbaar. En sluiten er allerlei programma's af. Niet mee te werken hoe krijg ik dit gefixt?
Gaat om een macbook air uit 2018 met 8GB ram en voldoende opslaggeheugen.
Maar voor werk is er nu dus niet echt mee te werken.
Is er ook nog mogelijkheid zonder iets kwijt te raken terug te gaan naar vorig OS?
Graag hoor ik tips en tricks..
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
nee hij geeft de melding bij mail app van mac en whatsapp desktop en spotify app.loekf2 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:05:
[...]
8 GB kan het probleem niet zijn. Toevallig de Music app open staan ? Dat schijnt een geheugen vreter te zijn bij het opbouwen van de nieuwe library.
dan sluit ie de boel af om de zoveel tijd.
De enige mogelijke oplossing die ik kan vinden is, wel via de terminal, 'hibernatemode 3' veranderen naar 'hibernatemode 25'. Zouden jullie dit aanraden?
[ Voor 13% gewijzigd door Brad op 09-10-2019 19:04 ]
Heb je toevallig een firmware password op UEFI aangezet? Anders werkt het resetten van de SMC namelijk niet.Brad schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:58:
Zijn er meer mensen die ervaren dat de 'Hibernation'-functie niet meer werkt? Normaliter ging mijn Mac(Book Pro 13" 2012) automatisch na zoveel minuten op deze stand, nu blijft hij enkel met een knipperend lampje op de reguliere slaapstand staan. SMC-reset al geprobeerd, hier lijkt mijn laptop echter niet op te reageren. In z'n geheel niet, hij start gewoon normaal op en negeert de toetsencombinatie. En zo zijn er nog talloze andere bugs waar m'n nekharen van overeind gaan staan. Weet iemand hoe ik dit zonder tussenkomst van een terminal kan oplossen?
De enige mogelijke oplossing die ik kan vinden is, wel via de terminal, 'hibernatemode 3' veranderen naar 'hibernatemode 25'. Zouden jullie dit aanraden?
zou het bewust of een bug zijn ?
marc68
Bovenaan links, boven alle afspeellijstenmarc68 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:55:
Catalina goed kunnen installeren op iMac en MacBook Pro 2015, wat mij opvalt en verbaasd is dat is een zoek veld mis in de muziek app en iTunes Store, en dus niet kan zoeken?? Misschien kijk ik er overheen of vergeet ik iets in te stellen?
zou het bewust of een bug zijn ?
Nee, niet dat ik mij kan heugen. Heb jaren geleden wel eens de SMC gereset en toen ging dat wel zoals het moest, dus ik vind dit heel vreemd.oohh schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:26:
[...]
Heb je toevallig een firmware password op UEFI aangezet? Anders werkt het resetten van de SMC namelijk niet.
Is het genoeg om de setting op automatisch te hebben staan? Of heb je de Pro versie gekocht voor custom presets?DocktorDicking schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:48:
[...]
Had ik in Mojave ook last van (pro 13" early 2015). Na het installeren van de 'macs fan control' app draait alles een stuk koeler. De fan draait nu eerder en langer, Macbook blijft nu wat koeler. Weinig last van bijgeluiden van de fan.
Mijn 13" Macbook Pro 2015 wordt ook snel warm. Met opladen en fullscreen streaming is hij zelfs al een paar keer vast blijven hangen sinds Catalina, op die momenten was ie echt heet, en hoor ik de fan gewoon nog altijd niet (hard genoeg) draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door Alexknl op 09-10-2019 21:38 ]
Ik druk dan de aan/uit knop gewoon lichtjes in zoals je altijd doet om hem aan te zetten en voilá: hij start op alsof hij net aan gaat, cold boot. Soms zie je dat hij een melding geeft dat hij opnieuw opgestart is na een onverwacht probleem, maar meestal is het net alsof ik hem zelf uit- en nu weer aangezet heb.
Vandaag al 2x dit gehad, de laatste keer toen foto's app open stond en vanuit iCloud de originelen binnen aan te trekken was (bibliotheek lokaal weer opnieuw opbouwen dus)
Herkent iemand dit probleem?
Ik ga morgen nog pram/smc resets e.d. proberen, is nu even te laat voor.
Het gaat om een iMac late 2015.
1. de F-toetsen hun oorspronkelijke functie hebben verloren. Nu gebruik ik deze toetsen niet of nauwelijks, met uitzondering van de toetsen F10 (geen geluid), F11 (minder geluid), en F12 (meer geluid).
De F11-toets heeft thans een andere functie (een geopend scherm verdwijnt of verschijnt weer) en de andere F-toetsen doen niets.
Weliswaar kan de geluidssterkte worden geregeld via het luidsprekersymbool in de menubalk boven in het scherm, maar deze handeling is qua gemak niet optimaal.
2. de symbolen in het Launchpad kriskras door elkaar staan en ongeregeld verdeeld over vier schermen (eerste blad vol, tweede blad met alleen de bovenste rij gevuld, derde blad bijna vol, en het vierde blad met twee symbolen).
Dus toen maar een clean install gedaan in de hoop dat dit het op zou lossen, maar helaas...
Er staat wel al zo'n irritante 1 bij mijn Instellingen app in 't Dock.
Is er een mogelijkheid om dat bolletje met t cijfer 1 weg te krijgen? Ik heb in ieder geval automatisch update instaleren uitstaan
Ja, je kan hem weg krijgen door de update te installerenGeert1976 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:13:
Is er een mogelijkheid om dat bolletje met t cijfer 1 weg te krijgen? Ik heb in ieder geval automatisch update instaleren uitstaan
time is infinite, but each week is ten hours short..
Ik heb een vermoeden dat Catalina weer een stap in de richting is van: We gaan alles dichttimmeren en het moeilijker maken voor developers om software te bouwen voor het MacOS platform. Dit terwijl dat Microsoft precies stappen in de andere richting aan het zetten is.
Het is een soort gevoel dat ik heb sinds Mavericks eigenlijk, kan puur anekdotisch zijn hoor maar...
Ook zijn er een heleboel bugs/glitches die normale operaties tegenhouden.
echt?DeNelis schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
Ja, je kan hem weg krijgen door de update te installerenHelaas kan de notificatie bij instellingen op geen andere manier verborgen worden.
mmm...had toch sterk het vermoeden dat dat wel mogelijk moest zijn (via Terminal). Maar bedankt in ieder geval
Bij Contacten zie ik geen foto's meer bij een contact, slechts de initialen. Onderin staan contacten, allen heten ze 'geen naam'. Daarin staat geen contactinformatie, maar alleen alle foto's van de contacten.
Ik heb al nog eens uit- en ingelogd, uit- en aangevinkt. Gaat niet weg. Op iCloud.com en iOS klopt het wel.
Een bug of kan ik nog iets doen?
Update: uiteindelijk contacten via iCloud hersteld naar die van 1 oktober. Dit hielp, alleen Mijn kaart is nog leeg. Even kijken hoe dat op te lossen.
[ Voor 15% gewijzigd door THE_BASE op 10-10-2019 10:29 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Alleen... binnen een halve dag ineens 100GiB minder in m'n iCloud. Wat blijkt.. volgens mij staat er standaard ingesteld dat al m'n foto's default naar iCloud gegooid worden. Ik heb een kleine 250 GiB aan foto's van de afgelopen jaren die ik in Photos bewaar.
Nu alleen nog uitpuzzelen hoe ik die uit de iCloud krijg zónder ze van m'n Mac af te knikkeren..... die opties zijn en blijven dramatisch omschreven.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ik had in het begin wel problemen met mijn Wacom intuos pro, wie dat ook heeft: drivers volledig verwijderen en opnieuw installeren werkte bij mij prima.
Door een bug zal deze combinatie na updaten naar OSX Catalina niet meer werken. Ik aarzelde al met de update door recente berichten over “discjockeys” die geen afspeellijsten kunnen aanmaken in de muziekapp (voorheen iTunes) doordat de XML-bestandsoptie in Catalina niet meervoorkomt.
Ik had een en ander voorgelegd aan de Sonos-helpdesk en zij bevestigden mij zojuist per mail dat het probleem inderdaad bestaat en dat vooralsnog wordt afgeraden te updaten.
Als je in Photos de optie aantikt: volledige resolutie bewaren, dan download hij alle originelen naar je Mac, iPhone, etc. Als je dan overal iCloud Photo library uitvinkt overal dan bewaard hij volledige resoluties op je apparaten. Even check check: zijn overal evenveel foto's en videos (letop, op verschillende apparaten telt hij foto's en videos apart of samen). Vervolgens kun je iCloud Photo library disabelen en verwijderen.DigitalExorcist schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:15:
Nu alleen nog uitpuzzelen hoe ik die uit de iCloud krijg zónder ze van m'n Mac af te knikkeren..... die opties zijn en blijven dramatisch omschreven.
Ik gebruik Photoshop en Illustrator veel en heb (nog) nergens last van.Maart1992 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:57:
Adobe heeft het advies uitgegeven om de update nog niet te installeren. Er zijn wat problemen met Photoshop en Illutrator. Hebben mensen hier dat persoonlijk ervaren? Of is het meer een voorzorgsmaatregel van Adobe?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Voor mijn Macbook gebruik ik de gratis versie en heb ik de preset "Sensor-based value: CPU Core 1". Minimale temperatuur heb ik op 40 gezet en de maximale temperatuur op 75. Ben persoonlijk van mening dat een CPU het beste tussen 50 en 70 graden kan blijven, corrigeer me als ik het mis hebAlexknl schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:37:
[...]
Is het genoeg om de setting op automatisch te hebben staan? Of heb je de Pro versie gekocht voor custom presets?
Mijn 13" Macbook Pro 2015 wordt ook snel warm. Met opladen en fullscreen streaming is hij zelfs al een paar keer vast blijven hangen sinds Catalina, op die momenten was ie echt heet, en hoor ik de fan gewoon nog altijd niet (hard genoeg) draaien.
Deze instellingen werken voor mij goed, ik zit nu nog wel op Mojave en wacht nog even met de update gezien het aantal issues hier op het forum.
Is je macbook al wat minder warm sinds het gebruik van de app?
Heb niet meer een situatie gehad dat ik aan het opladen ben en fullscreen aan het streamen, dus dat is nog een keer effe testen. Maar toen hij gisteren weer zo warm werd heb ik de fan wel even op 'full blast' gezet met dat programmaatje en toen was ie binnen 10 seconden weer koel, was echt een flink verschil. Maar uiteraard fullblast wil je niet altijd hebben, vandaar mijn vraag over jouw settings. Thnx voor het delen, zal het morgen eens testen.DocktorDicking schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:32:
[...]
Voor mijn Macbook gebruik ik de gratis versie en heb ik de preset "Sensor-based value: CPU Core 1". Minimale temperatuur heb ik op 40 gezet en de maximale temperatuur op 75. Ben persoonlijk van mening dat een CPU het beste tussen 50 en 70 graden kan blijven, corrigeer me als ik het mis heb.
Deze instellingen werken voor mij goed, ik zit nu nog wel op Mojave en wacht nog even met de update gezien het aantal issues hier op het forum.
Is je macbook al wat minder warm sinds het gebruik van de app?
Ben benieuwd! Fullblast is idd niet echt optimaal, eerste keer dat ik dat deed schrok ik een beetje, zit toch wat power achter de fan haha. Succes!Alexknl schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:57:
[...]
Heb niet meer een situatie gehad dat ik aan het opladen ben en fullscreen aan het streamen, dus dat is nog een keer effe testen. Maar toen hij gisteren weer zo warm werd heb ik de fan wel even op 'full blast' gezet met dat programmaatje en toen was ie binnen 10 seconden weer koel, was echt een flink verschil. Maar uiteraard fullblast wil je niet altijd hebben, vandaar mijn vraag over jouw settings. Thnx voor het delen, zal het morgen eens testen.
Nog raarder wordt het als ik naar de aantallen van mijn bibliotheek kijk:
iCloud
36.199 fotos
4.135 videos
40.334 totaal
macOS
36.207 fotos
4.135 videos
40.342 totaal
iPad/iPhone
36.203 fotos
4.132 videos
40.335 totaal
Overal dus net een andere hoeveelheid foto's en videos. En iCloud (!) heeft de minste. Succes met uitzoeken welke je dus niet in iCloud hebt

Dit is voor mij echt altijd al een probleem geweest. Gelukkig staat mijn NAS nu gewoon in de Finder sidebar en kan ik hem openen en verbind hij vrij vlot.Blaffeh schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:14:
Ik heb altijd twee smb shares gemount staan (Synology), en nu valt het me op dat met Catalina deze unmounten na het uit de slaapstand komen van de iMac. Niet altijd, maar met grote regelmaat. Onzettend irritante bug die ik nu even opvang door een automator scriptje zodat ik met 1 druk op de knop deze weer mount, maar hopelijk is dit wel met de eerstvolgende update gefixt.
Ik had ook een verschil. Maar net als jij heb ik 40000 foto's. Het duurde een maand voordat Apple klaar was om een database te bouwen en alles correct te syncen. Kijk over een maand nog een keeriAR schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:31:
Ik heb weer eens een leuk probleem. Ik was bezig met wat sync werk enzo. Ineens zag ik het import scherm bij mijn iPhone (ruim 2000 items) en mijn iPad (ruim 4000 items). Foto's die overigens gewoon in mijn iCloud Fotobibliotheek staan. Waarom zijn die importeerbaar?![]()
Nog raarder wordt het als ik naar de aantallen van mijn bibliotheek kijk:
iCloud
36.199 fotos
4.135 videos
40.334 totaal
macOS
36.207 fotos
4.135 videos
40.342 totaal
iPad/iPhone
36.203 fotos
4.132 videos
40.335 totaal
Overal dus net een andere hoeveelheid foto's en videos. En iCloud (!) heeft de minste. Succes met uitzoeken welke je dus niet in iCloud hebt![]()
![]()
[...]
Dit is voor mij echt altijd al een probleem geweest. Gelukkig staat mijn NAS nu gewoon in de Finder sidebar en kan ik hem openen en verbind hij vrij vlot.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
SMC-reset is uiteindelijk gelukt maar veranderde niets. Heb de laatste optie uiteindelijk toch uitgevoerd, om vervolgens te mogen constateren dat ook dat niets uithaalt. Lekker dan, ik wil gewoon mijn energiebesparende slaapstand terug...Brad schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:58:
Zijn er meer mensen die ervaren dat de 'Hibernation'-functie niet meer werkt? Normaliter ging mijn Mac(Book Pro 13" 2012) automatisch na zoveel minuten op deze stand, nu blijft hij enkel met een knipperend lampje op de reguliere slaapstand staan. SMC-reset al geprobeerd, hier lijkt mijn laptop echter niet op te reageren. In z'n geheel niet, hij start gewoon normaal op en negeert de toetsencombinatie. En zo zijn er nog talloze andere bugs waar m'n nekharen van overeind gaan staan. Weet iemand hoe ik dit zonder tussenkomst van een terminal kan oplossen?
Hoop dat ze dit snel fixen. Heb nog nooit zoveel spijt van een update gehad, er zijn echt te veel dingen waar ik tegenaan loop en heb dat nog nooit eerder met een update zo ervaren. Heb voor meerdere zaken een bugreport gedaan, hoop dat ze daar serieus naar kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Brad op 11-10-2019 14:44 ]
De foutmelding in chrome is "NET::ERR_CERT_REVOKED".
Met safari krijg ik wel een waarschuwing maar kan ik toch doorgaan naar de website.
Had ergens gevonden om het certificaat "AddTrust External CA Root" te verwijderen maar die mogelijkheid zie ik niet.
Iemand?
Maar wat een ramp zeg.
Vanmorgen maar een fresh install gedaan. Stuk beter !
Wtf. Echt? Dat is iets.4POX schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:41:
[...]
Ik had ook een verschil. Maar net als jij heb ik 40000 foto's. Het duurde een maand voordat Apple klaar was om een database te bouwen en alles correct te syncen. Kijk over een maand nog een keer
Al die keren dat iCloud wel de meeste aangaf en ik dus mijn apparaten maar weer opnieuw installeerde waardoor alle faces weer moesten scannen, die zijn er te veel geweest. Ooit voor niks alles netjes getagged in iPhoto destijds
Gelukkig worden de koppies nu gesynced over icloud. Het is nu wel leuk om mensen te taggen. En het systeem wordt langzaam slimmer. Ik import een paar recente foto's van mij in en het systeem vindt opeens foto's met mij erop van tien jaar geleden. Erg fijn.iAR schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:05:
[...]
Wtf. Echt? Dat is iets.
Al die keren dat iCloud wel de meeste aangaf en ik dus mijn apparaten maar weer opnieuw installeerde waardoor alle faces weer moesten scannen, die zijn er te veel geweest. Ooit voor niks alles netjes getagged in iPhoto destijds
Maar ik baal nog steeds dat ik mensen niet op alfabet kan sorteren.
Volgens mij niet alles toch?4POX schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:20:
[...]
Gelukkig worden de koppies nu gesynced over icloud. Het is nu wel leuk om mensen te taggen. En het systeem wordt langzaam slimmer. Ik import een paar recente foto's van mij in en het systeem vindt opeens foto's met mij erop van tien jaar geleden. Erg fijn.
Maar ik baal nog steeds dat ik mensen niet op alfabet kan sorteren.
Hij scant bij mij alles opnieuw als je alles op een nieuw device instelt.
Als ik op mijn iPhone een foto tag met mijn hoofd (die Apple niet herkende), is die foto dan automatisch overal ‘met mij’.
Ik heb ze handmatig op alfabet gesorteerd...
[ Voor 3% gewijzigd door iAR op 11-10-2019 19:17 ]
Tot nu toe best tevreden met Catalina. Het was wel even wennen met de nieuwe muziek en tv apps. Maar persoonlijk vind ik het een stuk overzichtelijker geworden.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Sind de upgrade naar Catalina lijken mn temperaturen zowel idle als in load lager te zijn en lijkt bij t exporteren van 4K content en het compileren van code ook gewoon een stuk koeler.
Idle gemiddeld 30 graden
Full load met Davinci Resolve nog niet hoger dan 82 gehad.
Compileren met Xcode gemiddeld 50 graden.
[ Voor 39% gewijzigd door RomeSDS op 11-10-2019 19:42 ]
[ Voor 10% gewijzigd door noslen op 11-10-2019 22:53 ]
Omg what did I dooooo? Ik had ook moeten wachten..
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Verder nog geen bijzonderheden meegemaakt, draait als voorheen, daarbij wel een prettige functie erbij met de Apple Watch, https://www.imore.com/how-use-approve-apple-watch
Je bent niet de enigste met problemen. In het verleden heb ik dit soort problemen eerder gehad, vooral met iCloud was het een ramp om alles weer goed en werkend te krijgen.Vorkie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 14:19:
Na de installatie moest ik toch nog 1 keertje opnieuw opstarten, ik bleef de herinnering krijgen dat ik mijn AppleID moest verifiëren. Na opnieuw opstarten kwam daadwerkelijk de vraag op de telefoon om te bevestigen en bleef het vervelende 1tje weg bij systeeminstellingen.
Verder nog geen bijzonderheden meegemaakt, draait als voorheen, daarbij wel een prettige functie erbij met de Apple Watch, https://www.imore.com/how-use-approve-apple-watch
Zie ook een reactie van een Apple developer: https://tyler.io/broken/
Misschien wel interessant om door te lezen wat zijn ervaringen waren.
[ Voor 4% gewijzigd door MoldyInko op 12-10-2019 17:09 ]
Ik heb beide apparaten al uitgelogd en opnieuw ingelogd op icloud, beide hebben een connectie met hetzelfde wifi-netwerk en op beide apparaten is bluetooth ingeschakeld. Ook is op beide apparaten 'handoff' ingeschakeld.
Is er iemand die hetzelfde probleem herkent en een oplossing hiervoor heeft?
<edit>
Aangezien ik een apple developer license heb, heb ik de beta-profiel op mijn ipad geplaatst en is hij vervolgens van 13.0 naar 13.2 geüpgraded. Bijzondere is dat ik nergens zie dat het om een beta gaat, voor zover ik weet is de latest release 13.1. Anyway, ik kon vervolgens mijn ipad selecteren in sidecar
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenTheStig op 13-10-2019 14:46 ]
Draai je Automounter (zie Appstore) ?Blaffeh schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:14:
Ik heb altijd twee smb shares gemount staan (Synology), en nu valt het me op dat met Catalina deze unmounten na het uit de slaapstand komen van de iMac. Niet altijd, maar met grote regelmaat. Onzettend irritante bug die ik nu even opvang door een automator scriptje zodat ik met 1 druk op de knop deze weer mount, maar hopelijk is dit wel met de eerstvolgende update gefixt.
Sinds ze in High Sierra de mounting points veranderden en ik veel gezeur met het mounten van shares via Finder kreeg, lost deze app veel op.
Draait in de achtergrond in de menu bar en zodra ie Shares op het netwerk ziet mount ie ze. Nog geen issues gezien in Catalina.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Two-factor authentication staat op beide aan? Bij mij werkte het pas, nadat ik dat had aangezet.JeroenTheStig schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:35:
Ik heb hier een macbook pro 15" 2017 en een ipad pro 2017 en heb op beide apparaten de meest recente update gedraaid. Ik krijg echter sidecar niet aan de loop. Toen ik de beta draaide werkte het, althans, ik kon in sidecar mijn ipad selecteren. Nu wil dat niet: als ik in configuratiescherm -> sidecar kijk, dan staat in de selectbox 'no devices'.
Ik heb beide apparaten al uitgelogd en opnieuw ingelogd op icloud, beide hebben een connectie met hetzelfde wifi-netwerk en op beide apparaten is bluetooth ingeschakeld. Ook is op beide apparaten 'handoff' ingeschakeld.
Is er iemand die hetzelfde probleem herkent en een oplossing hiervoor heeft?
Nee gebruik ik niet. Het heeft altijd feilloos gewerk dus er was ook geen behoefte aan deze app. Bedankt voor de tip, al wacht ik wel even wat updates af in de hoop dat het alsnog gefixt wordt.loekf2 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:15:
[...]
Draai je Automounter (zie Appstore) ?
Sinds ze in High Sierra de mounting points veranderden en ik veel gezeur met het mounten van shares via Finder kreeg, lost deze app veel op.
Draait in de achtergrond in de menu bar en zodra ie Shares op het netwerk ziet mount ie ze. Nog geen issues gezien in Catalina.
Nadat ik op enter druk van het wachtwoord (encrypted APFS volume, uiteraard) krijg ik pas 30 seconden later de desktop te zien. Programma's laden dan nog op de achtergrond voor enkele seconden, maar dan kan ik al werken.
Dat is toch veel te lang voor een MBP (touch bar

Als ik mijn MacBook 12" opnieuw opstart (met Catalina) komt het Dock niet tevoorschijn. Ik moet dan Terminal openen en de term 'killall Dock' geven zodat het Dock zich reset.
Wie herkent dit?
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
waardoor was je upgrade een ramp?Andre_J schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:05:
Pff... ik dacht eerst wat een makkie, inplace upgrade.
Maar wat een ramp zeg.
Vanmorgen maar een fresh install gedaan. Stuk beter !
...
In het begin veel problemen gehad met het inloggen in de ICloud.
Dat uit uiteindelijk weg, en toen werden m'n foto's niet meer gesynced.
Ook duurde een cold boot een eeuwigheid.
Nu met een fresh install nergens meer last van.
Alles reageert weer vlot.
Heeft het zin om een installatie over de huidige te doen, zodat alles weer netjes is? Of is een Clean Install met Time Machine-backup dan een beter idee?
Of gewoon wachten op macOS 10.15.1.
Ik herken die lange opstarttijd ook zoals jij hem omschrijft. Maar dat had ik in de vorige versie ook al. Komt volgens mij door de encrypted APFS. Volgens mij is er geen oplossing voor dus heb ik het zo gelaten..Grin schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:21:
Geen idee waarom, na alle horrorverhalen van dit topic, maar gisteren de sprong gewaagd met m'n 15" MBP. Dit apparaat gebruik ik gelukkig niet vaak (2-4 keer per maand) maar moet zeggen dat het tot zover prima gaat. Hij is wel achterlijk traag met een cold boot:
Nadat ik op enter druk van het wachtwoord (encrypted APFS volume, uiteraard) krijg ik pas 30 seconden later de desktop te zien. Programma's laden dan nog op de achtergrond voor enkele seconden, maar dan kan ik al werken.
Dat is toch veel te lang voor een MBP (touch barmodel) uit 2016? Een quad core i7 met 16GB geheugen moet dat toch sneller kunnen? Het is een verse install vanaf USB. Staat alleen Office en wat andere kleine tooltjes op...
Verder hier idd ook geen problemen en een prima update!
©2004
Start mijn 2017 Air toch een stuk vlotter op. Net zo snel als destijds via High Sierra (kwam hij mee) en Mojave. Gewoon steeds geupgrade. Na inloggen in 10 seconden klaar. i5 met 8 gb RAM. Start van een APFS volume op. Deze is niet encrypted.Grin schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 21:21:
Geen idee waarom, na alle horrorverhalen van dit topic, maar gisteren de sprong gewaagd met m'n 15" MBP. Dit apparaat gebruik ik gelukkig niet vaak (2-4 keer per maand) maar moet zeggen dat het tot zover prima gaat. Hij is wel achterlijk traag met een cold boot:
Dat is toch veel te lang voor een MBP (touch barmodel) uit 2016? Een quad core i7 met 16GB geheugen moet dat toch sneller kunnen? Het is een verse install vanaf USB. Staat alleen Office en wat andere kleine tooltjes op...
Moest alleen uitloggen op de App Store en opnieuw inloggen. Want Catalina zag mijn aankopen niet. Nu werkt dat ook prima.
He who controls the Spice, controls the Universe.
[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 14-10-2019 10:14 ]
Iemand die hier ook last van heeft?
SandsOfArrakis schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:59:
[...]
Start van een APFS volume op. Deze is niet encrypted.
[...]
Helder, dan is de encryptie dus de oorzaak van een langdurige cold start. Bedankt voor de reacties.harm12nl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:41:
[...]
Ik herken die lange opstarttijd ook zoals jij hem omschrijft. Maar dat had ik in de vorige versie ook al. Komt volgens mij door de encrypted APFS. Volgens mij is er geen oplossing voor dus heb ik het zo gelaten..
[...]
@pporrio Catalina patcher van dosdude1?
[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 14-10-2019 12:26 ]
http://dosdude1.com/catalina/
Deze patch maakt het mogelijk om een aangepaste installatie USB stick te maken waarmee je MacOS Catalina ook op non-supported macs kunt installeren. Voor een lijst met ondersteunde macs, zie link.
In mijn geval is de macbook al 5 jaar over de houdbaarheidsdatum heen wat Apple betreft. Laatste officiële update voor deze macbook was Mavericks geloof ik. Maar met de patches van dosdude1 heb ik tot nu toe ieder jaar alsnog de laatste versie erop gekregen.
[ Voor 25% gewijzigd door pporrio op 14-10-2019 13:01 ]
Nu wil ik het liefst helemaal clean opnieuw beginnen. Maar kan dat gewoon met een USB aangezien er een T2 chip inzit. Ik begrijp dat ik booten van extern even aan moet zetten, maar kan ik hem gewoon op full security laten staan en dan rebooten van USB format ssd en dan install Catalina doen? Of gaat dat niet zo makkelijk met een T2 chip?
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Ik heb zojuist mac os catalina geïnstalleerd op mijn macbook pro 2013.
Vorige os was High Sierra op een OSX Journaled geformatteerde SSD.
Dus heb ik de SSD geformatteerd naar APFS, maar nu zie ik mijn SSD 2 keer onder disk utility.
Als eerste als bv "abcd".
En een tweede regel genaamd "abcd - data".
En, ik weet niet of dit normaal is, ze tonen allebei informatie die zegt "gedeeld door 5 volumes" (aan de rechterkant onder de capaciteit van deze schijf.
Is dit normaal? Hebben jullie dit ook of .....?
Of is dit een erfenis van oude APFS volumes?
Al bij voorbaat dank.
Hier dat op iMac 5K 2015 uiteindelijk gehad na een herstart. Wilde niet oplossen, dus schone installatie gedaan.THE_BASE schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 22:13:
Vrij irritante bug:
Als ik mijn MacBook 12" opnieuw opstart (met Catalina) komt het Dock niet tevoorschijn. Ik moet dan Terminal openen en de term 'killall Dock' geven zodat het Dock zich reset.
Wie herkent dit?
Gewoon macOS Recovery gebruiken door tijdens het opstarten de Option-⌘-R toetsen ingedrukt houden. Daar kan je de ssd wissen en Catalina installeren. Geen gedoe met externe usb schijven. Zo heb ik het ook gedaan.JSchut schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:45:
Ik wil op mijn Macbook Pro 2018 een fresh install doen van Catalina. Heb momentele een hoop zooi geinstalleerd staan die ik niet meer beruik. Waaronder ook een aantal homebrew installs.
Nu wil ik het liefst helemaal clean opnieuw beginnen. Maar kan dat gewoon met een USB aangezien er een T2 chip inzit. Ik begrijp dat ik booten van extern even aan moet zetten, maar kan ik hem gewoon op full security laten staan en dan rebooten van USB format ssd en dan install Catalina doen? Of gaat dat niet zo makkelijk met een T2 chip?
Edit: Zie ook https://support.apple.com/nl-nl/HT204904 voor meer info.
[ Voor 4% gewijzigd door Phrenic op 14-10-2019 19:21 ]
Nee, dat is de nieuwe manier van Catalina :-)MrMGeeIsTheName schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:04:
Hallo,
Ik heb zojuist mac os catalina geïnstalleerd op mijn macbook pro 2013.
Vorige os was High Sierra op een OSX Journaled geformatteerde SSD.
Dus heb ik de SSD geformatteerd naar APFS, maar nu zie ik mijn SSD 2 keer onder disk utility.
Als eerste als bv "abcd".
En een tweede regel genaamd "abcd - data".
En, ik weet niet of dit normaal is, ze tonen allebei informatie die zegt "gedeeld door 5 volumes" (aan de rechterkant onder de capaciteit van deze schijf.
Is dit normaal? Hebben jullie dit ook of .....?
Of is dit een erfenis van oude APFS volumes?
Al bij voorbaat dank.
Maar kan dat ook als je nu Mojave hebt? Ik dacht dat je met recovery alleen huidige os kon doen.Phrenic schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:18:
[...]
Gewoon macOS Recovery gebruiken door tijdens het opstarten de Option-⌘-R toetsen ingedrukt houden. Daar kan je de ssd wissen en Catalina installeren. Geen gedoe met externe usb schijven. Zo heb ik het ook gedaan.
Ja. Option-⌘-R; Upgrade naar de nieuwste macOS-versie die compatibel is met uw Mac.JSchut schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:21:
[...]
Maar kan dat ook als je nu Mojave hebt? Ik dacht dat je met recovery alleen huidige os kon doen.
Ok dat wist ik niet. Top thanks!Phrenic schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:23:
[...]
Ja. Option-⌘-R; Upgrade naar de nieuwste macOS-versie die compatibel is met uw Mac.
Thanks voor de infoVorkie schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:18:
[...]
Nee, dat is de nieuwe manier van Catalina :-)
Ik kon het niet 123 vinden en was bijna aan een nieuwe installatie begonnen.
Wat is het idee hierachter en weet je toevallig waar ik hier meer over kan lezen?
https://eclecticlight.co/...alina-boot-volume-layout/MrMGeeIsTheName schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:24:
[...]
Thanks voor de info![]()
![]()
![]()
Ik kon het niet 123 vinden en was bijna aan een nieuwe installatie begonnen.
Wat is het idee hierachter en weet je toevallig waar ik hier meer over kan lezen?
Lijkt mij een goeie uitleg
Dat is verkortWhen you upgrade to macOS 10.15 Catalina, your boot volume will effectively be split into two. Assuming it’s the standard internal storage, your existing boot volume will be renamed to Macintosh HD – Data, and a new read-only system volume created and given the name Macintosh HD
[ Voor 26% gewijzigd door Vorkie op 14-10-2019 19:30 ]
Heb een plist verwijderd uit Library en nu werkt het weer.Rub147 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:11:
[...]
Hier dat op iMac 5K 2015 uiteindelijk gehad na een herstart. Wilde niet oplossen, dus schone installatie gedaan.
Wel trage opstart, maar goed, zo vaak gaat het ding niet uit en aan en zal met update wel opgelost worden.
Ben ze allemaal kwijt, ook het artwork in de songs. Lekker danDenBeke schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:29:
Ik ben flink wat album covers kwijtgespeeld met de migratie van iTunes naar de nieuwe Muziek app.
Iemand die hier ook last van heeft?
Blijkbaar bekend: https://discussions.apple.com/thread/250711429
Ondertussen staat music op "Loading artwork" en verschijnen er langzaam aan covers
[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 14-10-2019 19:55 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Mijn iMac slaat steeds volledig vast tijdens het laden van het artwork. Vandaag al twee een harde reset moeten doen. Ik heb 250gb aan muziek, dus ook behoorlijk wat artwork. Maar het lijkt soms wel of Apple alleen nog voor snelle SSDs programmeert..Microkid schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:48:
[...]
Ben ze allemaal kwijt, ook het artwork in de songs. Lekker dan
Blijkbaar bekend: https://discussions.apple.com/thread/250711429
Ondertussen staat music op "Loading artwork" en verschijnen er langzaam aan covers
Hier verschenen er ook langzaam aan covers, maar ondertussen komen er geen niet meer bij en ontbreken er dusMicrokid schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:48:
[...]
Inmiddels met een Macbook Air probleemloos over naar Catalina - mijn MBP uit 2017 moet nog even wachten omdat Lightroom nog 32-bits elementen bevat

[ Voor 37% gewijzigd door Ravhin op 15-10-2019 09:52 . Reden: typo ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
1. ik kan niet meer, zoals bij iTunes opvolgen waarmee iCloud muziekbibliotheek mee bezig is (vroeger had je rechts bovenaan een opvolgknop ter beschikking als die daarmee bezig was)
2. De zoekkolommen zijn verdwenen... Bummer... Die filter alleen vind ik niet handig genoeg.
3. Telkens ik de muziek app sluit en daarna terug open, onthoudt hij niet de kolommen of de view die ik wil. Dat was bij iTunes wel zo.
Bv. de keuze van kolommen die ik wil zien bij het raadplegen van mijn bibliotheek wordt telkens reset naar de standaard. Of bepaalde playlisten wil ik eruit laten weergeven als "nummers" met mijn gekozen kolommen.
Of zie ik 1 en ander uit het over het hoofd qua instellingen?
Ik vraag mij ook af waar ik mijn video files kan importeren? Dat lukt niet in de nieuwe TV app... En Infuse doet ook al raar... Die vindt in 95% enkel een lege map (nochtans staat mijn ganse video map gedeeld zodat ik via de Apple TV app van Infuse die bestanden kon raadplegen...)
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (late 2014) | Retina MacBook Pro 13" (2017) SG | Apple TV 4 | Airport Time Capsule 3TB
macOS bèta's zijn beschikbaar voor mensen met een Apple Developers account, of voor deelnemers aan het beta software program. Hoe je aan de bèta's komt buiten deze officiële kanalen moet je zelf weten, maar het vragen hier om, of het bieden van hulp hiermee is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodencopyright.