Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

3-standenschakelaar mechanische ventilatie vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 02-04 15:49
Hoi,

Ik wil in ons huis graag de bestaande 3-standenschakelaar van de mechanische ventilatie vervangen door een Z-wave-apparaat, zodat we deze via Domoticz kunnen bedienen. Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik ben niet heel erg thuis in alle elektronica. Ik weet dat we in de keuken een 3-standenschakelaar hebben die uitkomt op de zolder, waar een Perilex-stopcontact zit. Ik heb de 3-standenschakelaar in de keuken nog niet opengemaakt.

Na wat Googelen kwam ik op dit product uit. Zou ik de huidige 3-standenschakelaar in de keuken kunnen vervangen door dit exemplaar en er een leeg kapje op kunnen doen? Ik heb zelf geen idee of dit product compatibel is met het Perilex-stopcontact op zolder en ik kon hier op Google niet veel over vinden wat het mij in jip-en-janneketaal kon uitleggen.

Kan iemand mij hier meer informatie over verschaffen? Zit ik op het goede pad of ben ik in een totaal verkeerde richting aan het zoeken?

Ik hoor graag van jullie. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-04 11:45
https://www.robbshop.nl/d...wave-badkamer-ventilatie#

Dit artikel legt eea uit.
Perilex is meestal de optie 1 terwijl de unit die je nu naar linkt voor optie 2 is wanneer er 0 tot 10 volt gebruikt word.

Kijk eerst eens via google naar je afzuigunit, bekijk het aansluitschema, vermoedelijk heb je met optie 1 te maken wanneer er perilex zit.
Let op, je zal van je drie standen er vermoedelijk 1 verliezen, ik vond dat geen probleem omdat mijn unit zowel een driestanden schakelaar ondersteunde als de draadloze en eigen controller

primair werkt mijn afzuig dus nog steeds zoals bedoeld met de normale controllers, maar wanneer in de badkamer te veel vocht word gemeten schakelt ie vanzelf naar een hoge stand.

Themeparks (updated)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04 17:59
@Alphyraz
(in jip-en-janneketaal, pas op, je situatie kan anders zijn.
zo heb je 12/24Vdc aansturing en 230Vac aansturing of variabele 10Vdc aansturing.
dus lees met wat relativiteit, jouw kilometers kunnen varieren.
ik vertel hier de 230Vac methode die ik heb.)

over het algemeen heb je 3 aansluitingen die de ventilatie unit binnen gaan, en vaak 2 die er uit gaan.
als je dan op aansluiting 1 power zet(vaak van uit aansluiting 4), dan heb je stand 1, kabel 2 dan stand 2, etc etc.
werkt eigenlijk erg simpel.

mijn systeem werkt met 230Vac, zet ik op aansluiting 1 230Vac (die ook uit het systeem komt.), dan gaat hij op snelheid 1 draaien, maar die gebruik ik niet.

standaard zit er een brug, naar aansluiting 2, dus hij staat altijd in stand 2.
aansluiting 3, die zit verbonden met een temperatuur sensor.
die sensor zit op de buis van de warm water aanvoer van de douche.
ga ik douchen word de buis warm, stop ik met douchen dan duurt het nog een tijdje voor die buis is afgekoeld en draait hij nog even door.
zo kan ik dus zonder moeilijke aansturing toch een variabel systeem hebben, en is het bijna onmogenlijk dat er iets blijft hangen of andere domotica problemen.
k.i.s.s. , is soms wel heel tof. ;)

(mijn systeem kan dus met aansluiting 2 en aansluiting 3 tegelijk een stroom van 230Vac ontvangen.
hij schakelt dan naar stand 3.)

edit:
het werkt vaak erg simpel, maar weet wel wat je doet.
foutjes zijn ook zo gemaakt, en 230Vac moet je toch niet te lichtzinnig over denken. ;)

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 24-05-2019 11:49]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij een gewone 230v MV met perilex stekker (en drie standen schakelaar) zijn er meestal 2 standen die je kan schakelen en een continu draad voor de lage stand.

Dan zoek je dus een zwave dingetje wat twee standen kan schakelen. Zou een rolluik schakelaar iets zijn?

Of, je vervangt meteen je oude onzuinige MV voor een nieuwe hippe zuinige gelijkstroom MV. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 02-04 15:49
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik had nog niet eerder de tijd om te reageren. :)
Ik denk dat we de MV gaan vervangen, aangezien deze (voor zover ik weet) al sinds de bouw aanwezig is (1995). Ik kan verder ook geen merk en/of type vinden.

Dan heb ik gelijk een vervolgvraag die gerelateerd is. Stel dat we de MV vervangen voor een gelijkstroom MV, dan moet het Perilex-stopcontact vervangen worden door een reguliere. Is het genoeg om dan enkel het stopcontact en de 3-standenschakelaar te vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:53
In principe sluit je een moderne dc ook aan met een perilex stekker. Er zijn er ook te koop met een draadloze afstand bediening

snameroc

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb de mijne vervangen door een Itho Daalderop CVE-S euro met standaard eurostekker (plusminus 170 euro) omdat ik hem dan met een tussenstekker aan/uit kan schakelen en het stroomverbruik kan meten. Maar ook de perilexversie heeft een ingebouwde luchtvochtigheidssturing, dus ik gebruik de afstandsbediening nauwelijks nog.

l'art pour l'art

• Mister_tb
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-04 00:06
Ik zit met nagenoeg dezelfde situatie (StorkAir 1994) en heb een aanvullende vraag. Daarom steel ik dit Topic even :)

De 3 standen knop in de keuken wil ik permanent verwijderen en het gat dicht stucen. De nieuwe box zou ik via 230v en een draadloze afstandbediening willen aansturen.

Allereerst de vraag (zoals hierboven ook reeds gesteld) of ik op zolder de Perilex WCD makkelijk kan vervangen voor een 'normale' WCD? Ofwel zit daar ook standaard een blauwe en bruine draad in vanuit de meterkast?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik de 3 draden (Bruin, zwart, zwart) in de muur moet/mag/kan afdoppen waarna ik de muur dicht kan stucen? Alle 3 de kabels in 1 lasklem of juist alles in een aparte of maakt dit niet uit? Op dit moment heb ik alles in 1 lasklem gestoken zodat de ventilator in de hoogste stand draait, maar ik weet niet of dit later problemen geeft bij een andere box?

@Alphyraz hoe heb jij het uiteindelijk gedaan?

• Tinoes
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:15
Ik heb momenteel mijn shelly 2.5 aangesloten op een storkair. Als ik alles aansluit zoals bijgevoegde foto, dan doet de ventilatie niks als ik allebei de shelly uitgangen "uit" zet. Zet ik L3(dus O1) aan, dan gaat hij draaien op 35w(medium stand gok ik). Zet ik L1(O2) aan, dan gaat hij met 83w(high) draaien.
Nu heb ik dus de keuze uit 2 standen of uit. (35w/83w/uit)

Verwissel ik de L2 met L3 aansluiting, dus zwart op L1 & L2 en dan bruin op L3. Ik zet dan weer allebei de shelly uitgangen uit, dan blijft de ventilatie nu wel zachtjes draaien(kan dus geen watt aflezen). Zet ik dan L2 aan, gaat hij iets harder draaien, met 18w (low?). En met L1 aan blijft gewoon op 83w(high)
Nu heb ik dus de keuze uit 3 standen, maar hij kan niet uit. (onbekend/18w/83w)

Ik heb alleen de logica niet mbt tot de standen (wattage). Ik heb dus 18w & 35w & 83w. Je zou dus zeggen low/med/high, maar welke stand is het dan in het 2de voorbeeld als allebei de shelly uitgangen uitstaan? Hij blijft dan namelijk draaien, maar minder hard als die met 18w (terwijl ik dacht dat 18w al de laagste zou zijn). Waar zit mijn denk fout?

Dan heb ik momenteel de schakeldraden ook in de lasklemmen zitten omdat ik hoopte dat ik mijn 3standenschakelaaf in de keuken kom blijven gebruiken, maar dat werkt helaas niet. Is er toch een mogelijk dat ik het en via shelly en ook via een fysieke knop kan blijven gebruiken? Ander soort schakelaar misschien?
De 3standenschakelaar in de keuken komt op zolder uit op een perilex wcd.

https://tweakers.net/i/QabExDKgsL2rF44mJniy1Eqn-pY=/f/image/WlKdteFkDRgxTByFRSb0d1an.jpg

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:25
L3 = low (18W)
L2 + L3 = med (35W)
L1 + L3 = high (83W)

Vandaar dat hij dus altijd blijft draaien als L3 permanent (bruin) wordt.

Wil je ook echt uit kunnen zetten zal je een derde schakelcontact moeten hebben die alles onderbreekt. Maar aangezien je hem toch eigenlijk wel altijd wilt laten draaien is de standaard manier dus L3 permanent/bruin en L2 en L1 schakelen om op te schakelen naar med of high.

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 22-03-2020 22:41]

• Tinoes
Dat dacht ik dus ook, maar als ik L3 permanent maak, blijft hij dus zachtjes draaien (kan dus niet het watt aflezen), zet ik dan L2 aan via shelly, dan gaat hij iets harder draaien en geeft 18 watt aan. Dus zonder L2 aan was het <18w?
In deze opstelling is L2+L3 = 18watt.

Maak ik L2 permanent dan wordt L2+L3 = 35watt -.-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
Je maakt een denkfout, je meet nog steeds alleen L2 ;) Ofwel, L3 = 18W (ongemeten) + de 18W van L2 = 36W ofwel med :)

• Tinoes
Ik ben bang dat het virus mijn logica aangetast heeft ^^

Als ik L3 permanent maak, draait hij (logisch) continue op een zachte stand (ik noem het maar ff op 20 decibel). Zet ik dan L2 aan (dan draait hij iets harder & klinkt het als 30 decibel (shelly geeft aan 18W). 20 decibel is toch minder als 30 decibel, dus dan zal het aantal W ook minder zijn bij alleen L3?

Enfin, misschien moet ik dit maar uit mijn hoofd zetten.
Zou jij misschien wel nog een idee hebben hoe ik eventueel toch een of andere fysieke schakelaar kan blijven gebruiken? In ieder geval bedankt voor het meendenken! :)

// Edit, ik bedenk me net dat misschien de FIBARO WALLI DOUBLE SWITCH wel een oplossing is? Of werkt dat niet icm perilex.

[Voor 12% gewijzigd door Tinoes op 23-03-2020 13:54]

• septillion
:P
Tinoes schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:09:
20 decibel is toch minder als 30 decibel, dus dan zal het aantal W ook minder zijn bij alleen L3?
Klopt, maar je meet alleen wat je extra schakelt op L2 ;) Wat er al op L3 loopt voor de 20dB meet je niet en blijft er ook lopen als je L2 inschakelt voor de 30dB stand. Op L2 gaat er vervolgens 18W extra lopen.

Verder ken ik alleen de aansturing achter de Shelly niet. Zelf alles via SonOff en Home Assistant. Maar zou zeggen dat het ook met de Shelly wel moet kunnen. Maar dan moet iemand met meer Shelly kennis even bijspringen.

Maar of je nu de Shelly, de Fibaro of Sonoff gebruikt, als je 4 standen (uit-low-med-high) wilt zul je 3 schakelcontacten nodig hebben voor alle L. Maar zoals ik ook al zei, je wilt de ventilatie toch eigenlijk niet uit O-) Dus gewoon L3 permanent en L2 en L1 schakelen. 8)

• Tinoes
septillion schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:32:
:P

[...]

Klopt, maar je meet alleen wat je extra schakelt op L2 ;)
Pfff het kwartje is eindelijk gevallen hoor. Dat dikgedrukte "extra" deed het hem :)
Bedankt voor je hulp, alles is me nu duidelijk!

• septillion
:Y)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True