3-standenschakelaar mechanische ventilatie vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 43.125 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:06
Hoi,

Ik wil in ons huis graag de bestaande 3-standenschakelaar van de mechanische ventilatie vervangen door een Z-wave-apparaat, zodat we deze via Domoticz kunnen bedienen. Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik ben niet heel erg thuis in alle elektronica. Ik weet dat we in de keuken een 3-standenschakelaar hebben die uitkomt op de zolder, waar een Perilex-stopcontact zit. Ik heb de 3-standenschakelaar in de keuken nog niet opengemaakt.

Na wat Googelen kwam ik op dit product uit. Zou ik de huidige 3-standenschakelaar in de keuken kunnen vervangen door dit exemplaar en er een leeg kapje op kunnen doen? Ik heb zelf geen idee of dit product compatibel is met het Perilex-stopcontact op zolder en ik kon hier op Google niet veel over vinden wat het mij in jip-en-janneketaal kon uitleggen.

Kan iemand mij hier meer informatie over verschaffen? Zit ik op het goede pad of ben ik in een totaal verkeerde richting aan het zoeken?

Ik hoor graag van jullie. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
https://www.robbshop.nl/d...wave-badkamer-ventilatie#

Dit artikel legt eea uit.
Perilex is meestal de optie 1 terwijl de unit die je nu naar linkt voor optie 2 is wanneer er 0 tot 10 volt gebruikt word.

Kijk eerst eens via google naar je afzuigunit, bekijk het aansluitschema, vermoedelijk heb je met optie 1 te maken wanneer er perilex zit.
Let op, je zal van je drie standen er vermoedelijk 1 verliezen, ik vond dat geen probleem omdat mijn unit zowel een driestanden schakelaar ondersteunde als de draadloze en eigen controller

primair werkt mijn afzuig dus nog steeds zoals bedoeld met de normale controllers, maar wanneer in de badkamer te veel vocht word gemeten schakelt ie vanzelf naar een hoge stand.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Alphyraz
(in jip-en-janneketaal, pas op, je situatie kan anders zijn.
zo heb je 12/24Vdc aansturing en 230Vac aansturing of variabele 10Vdc aansturing.
dus lees met wat relativiteit, jouw kilometers kunnen varieren.
ik vertel hier de 230Vac methode die ik heb.)

over het algemeen heb je 3 aansluitingen die de ventilatie unit binnen gaan, en vaak 2 die er uit gaan.
als je dan op aansluiting 1 power zet(vaak van uit aansluiting 4), dan heb je stand 1, kabel 2 dan stand 2, etc etc.
werkt eigenlijk erg simpel.

mijn systeem werkt met 230Vac, zet ik op aansluiting 1 230Vac (die ook uit het systeem komt.), dan gaat hij op snelheid 1 draaien, maar die gebruik ik niet.

standaard zit er een brug, naar aansluiting 2, dus hij staat altijd in stand 2.
aansluiting 3, die zit verbonden met een temperatuur sensor.
die sensor zit op de buis van de warm water aanvoer van de douche.
ga ik douchen word de buis warm, stop ik met douchen dan duurt het nog een tijdje voor die buis is afgekoeld en draait hij nog even door.
zo kan ik dus zonder moeilijke aansturing toch een variabel systeem hebben, en is het bijna onmogenlijk dat er iets blijft hangen of andere domotica problemen.
k.i.s.s. , is soms wel heel tof. ;)

(mijn systeem kan dus met aansluiting 2 en aansluiting 3 tegelijk een stroom van 230Vac ontvangen.
hij schakelt dan naar stand 3.)

edit:
het werkt vaak erg simpel, maar weet wel wat je doet.
foutjes zijn ook zo gemaakt, en 230Vac moet je toch niet te lichtzinnig over denken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 24-05-2019 11:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij een gewone 230v MV met perilex stekker (en drie standen schakelaar) zijn er meestal 2 standen die je kan schakelen en een continu draad voor de lage stand.

Dan zoek je dus een zwave dingetje wat twee standen kan schakelen. Zou een rolluik schakelaar iets zijn?

Of, je vervangt meteen je oude onzuinige MV voor een nieuwe hippe zuinige gelijkstroom MV. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:06
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik had nog niet eerder de tijd om te reageren. :)
Ik denk dat we de MV gaan vervangen, aangezien deze (voor zover ik weet) al sinds de bouw aanwezig is (1995). Ik kan verder ook geen merk en/of type vinden.

Dan heb ik gelijk een vervolgvraag die gerelateerd is. Stel dat we de MV vervangen voor een gelijkstroom MV, dan moet het Perilex-stopcontact vervangen worden door een reguliere. Is het genoeg om dan enkel het stopcontact en de 3-standenschakelaar te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 15:58
In principe sluit je een moderne dc ook aan met een perilex stekker. Er zijn er ook te koop met een draadloze afstand bediening

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb de mijne vervangen door een Itho Daalderop CVE-S euro met standaard eurostekker (plusminus 170 euro) omdat ik hem dan met een tussenstekker aan/uit kan schakelen en het stroomverbruik kan meten. Maar ook de perilexversie heeft een ingebouwde luchtvochtigheidssturing, dus ik gebruik de afstandsbediening nauwelijks nog.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 14:55
Ik zit met nagenoeg dezelfde situatie (StorkAir 1994) en heb een aanvullende vraag. Daarom steel ik dit Topic even :)

De 3 standen knop in de keuken wil ik permanent verwijderen en het gat dicht stucen. De nieuwe box zou ik via 230v en een draadloze afstandbediening willen aansturen.

Allereerst de vraag (zoals hierboven ook reeds gesteld) of ik op zolder de Perilex WCD makkelijk kan vervangen voor een 'normale' WCD? Ofwel zit daar ook standaard een blauwe en bruine draad in vanuit de meterkast?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik de 3 draden (Bruin, zwart, zwart) in de muur moet/mag/kan afdoppen waarna ik de muur dicht kan stucen? Alle 3 de kabels in 1 lasklem of juist alles in een aparte of maakt dit niet uit? Op dit moment heb ik alles in 1 lasklem gestoken zodat de ventilator in de hoogste stand draait, maar ik weet niet of dit later problemen geeft bij een andere box?

@Alphyraz hoe heb jij het uiteindelijk gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 22:31
Ik heb momenteel mijn shelly 2.5 aangesloten op een storkair. Als ik alles aansluit zoals bijgevoegde foto, dan doet de ventilatie niks als ik allebei de shelly uitgangen "uit" zet. Zet ik L3(dus O1) aan, dan gaat hij draaien op 35w(medium stand gok ik). Zet ik L1(O2) aan, dan gaat hij met 83w(high) draaien.
Nu heb ik dus de keuze uit 2 standen of uit. (35w/83w/uit)

Verwissel ik de L2 met L3 aansluiting, dus zwart op L1 & L2 en dan bruin op L3. Ik zet dan weer allebei de shelly uitgangen uit, dan blijft de ventilatie nu wel zachtjes draaien(kan dus geen watt aflezen). Zet ik dan L2 aan, gaat hij iets harder draaien, met 18w (low?). En met L1 aan blijft gewoon op 83w(high)
Nu heb ik dus de keuze uit 3 standen, maar hij kan niet uit. (onbekend/18w/83w)

Ik heb alleen de logica niet mbt tot de standen (wattage). Ik heb dus 18w & 35w & 83w. Je zou dus zeggen low/med/high, maar welke stand is het dan in het 2de voorbeeld als allebei de shelly uitgangen uitstaan? Hij blijft dan namelijk draaien, maar minder hard als die met 18w (terwijl ik dacht dat 18w al de laagste zou zijn). Waar zit mijn denk fout?

Dan heb ik momenteel de schakeldraden ook in de lasklemmen zitten omdat ik hoopte dat ik mijn 3standenschakelaaf in de keuken kom blijven gebruiken, maar dat werkt helaas niet. Is er toch een mogelijk dat ik het en via shelly en ook via een fysieke knop kan blijven gebruiken? Ander soort schakelaar misschien?
De 3standenschakelaar in de keuken komt op zolder uit op een perilex wcd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QabExDKgsL2rF44mJniy1Eqn-pY=/f/image/WlKdteFkDRgxTByFRSb0d1an.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
L3 = low (18W)
L2 + L3 = med (35W)
L1 + L3 = high (83W)

Vandaar dat hij dus altijd blijft draaien als L3 permanent (bruin) wordt.

Wil je ook echt uit kunnen zetten zal je een derde schakelcontact moeten hebben die alles onderbreekt. Maar aangezien je hem toch eigenlijk wel altijd wilt laten draaien is de standaard manier dus L3 permanent/bruin en L2 en L1 schakelen om op te schakelen naar med of high.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 22-03-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinoes
Dat dacht ik dus ook, maar als ik L3 permanent maak, blijft hij dus zachtjes draaien (kan dus niet het watt aflezen), zet ik dan L2 aan via shelly, dan gaat hij iets harder draaien en geeft 18 watt aan. Dus zonder L2 aan was het <18w?
In deze opstelling is L2+L3 = 18watt.

Maak ik L2 permanent dan wordt L2+L3 = 35watt -.-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Je maakt een denkfout, je meet nog steeds alleen L2 ;) Ofwel, L3 = 18W (ongemeten) + de 18W van L2 = 36W ofwel med :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinoes
Ik ben bang dat het virus mijn logica aangetast heeft ^^

Als ik L3 permanent maak, draait hij (logisch) continue op een zachte stand (ik noem het maar ff op 20 decibel). Zet ik dan L2 aan (dan draait hij iets harder & klinkt het als 30 decibel (shelly geeft aan 18W). 20 decibel is toch minder als 30 decibel, dus dan zal het aantal W ook minder zijn bij alleen L3?

Enfin, misschien moet ik dit maar uit mijn hoofd zetten.
Zou jij misschien wel nog een idee hebben hoe ik eventueel toch een of andere fysieke schakelaar kan blijven gebruiken? In ieder geval bedankt voor het meendenken! :)

// Edit, ik bedenk me net dat misschien de FIBARO WALLI DOUBLE SWITCH wel een oplossing is? Of werkt dat niet icm perilex.

[ Voor 12% gewijzigd door Tinoes op 23-03-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

:P
Tinoes schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:09:
20 decibel is toch minder als 30 decibel, dus dan zal het aantal W ook minder zijn bij alleen L3?
Klopt, maar je meet alleen wat je extra schakelt op L2 ;) Wat er al op L3 loopt voor de 20dB meet je niet en blijft er ook lopen als je L2 inschakelt voor de 30dB stand. Op L2 gaat er vervolgens 18W extra lopen.

Verder ken ik alleen de aansturing achter de Shelly niet. Zelf alles via SonOff en Home Assistant. Maar zou zeggen dat het ook met de Shelly wel moet kunnen. Maar dan moet iemand met meer Shelly kennis even bijspringen.

Maar of je nu de Shelly, de Fibaro of Sonoff gebruikt, als je 4 standen (uit-low-med-high) wilt zul je 3 schakelcontacten nodig hebben voor alle L. Maar zoals ik ook al zei, je wilt de ventilatie toch eigenlijk niet uit O-) Dus gewoon L3 permanent en L2 en L1 schakelen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinoes
Septillion schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:32:
:P

[...]

Klopt, maar je meet alleen wat je extra schakelt op L2 ;)
Pfff het kwartje is eindelijk gevallen hoor. Dat dikgedrukte "extra" deed het hem :)
Bedankt voor je hulp, alles is me nu duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 09:18
Het topic is wat oud maar ik kan zo nergens een antwoord vinden op een vraag die over het aansluiten van de perilex heb.

Ik heb ook een ventilatiebox zoals Tinoes met perilex aansluiting. Nu wil ik deze ook aansturen via Openhab icm een Shelly 2.5. Hij moet op de laagste stand blijven draaien dus laat altijd 230v op 1 ingang staan. De shelly gaat dan ingang 2 en 3 schakelen.

Maar wat nou als door een fout in mijn broncode ingang 2 en 3 tegelijk worden geschakeld? Gaat de ventilatiebox dan gewoon op stand 3 draaien of krijgt hij een overbelasting en gaat dan stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@djpsycho82 Even snel terug gekeken. Moderne controllers (met elektronica) gebruiken de L2 en L3 alleen als input. Die vinden op beide spanning hebben niet erg en voeden de motor gewoon via L1. Daar deze schijnbaar echt vermogen via L2 en L3 vraagt klinkt dit als een wat oudere. Deze vinden het op L2 en L3 tegelijk hebben van spanning vaak niet leuk nee.

Via de Shelly firmware valt er al wel een automatische uit in te stellen voor het andere kanaal. Wil je echt een interlock functie kan je nar Tasmota kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Bedankt voor je reactie!

Mijn twijfel was dus gegrond, helaas.

Hoe zou ik kunnen uitzoeken of mijn Zehnder StorkAir van het oude type is of dit gewoon aan kan.

Op zich super simpel te programmeren maar toch durf ik het risico niet te lopen dat als per ongeluk op alle drie L ingangen 230v staat, dat de ventilatiebox defect raakt. Toch een duur ding wat je dan moet vervangen.

(Hij schakelt nu met een 3-standen draai schakelaar)

[ Voor 6% gewijzigd door djpsycho82 op 29-03-2021 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vreyhoudt
  • Laatst online: 03-05 21:56
djpsycho82 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:36:
Op zich super simpel te programmeren maar toch durf ik het risico niet te lopen dat als per ongeluk op alle drie L ingangen 230v staat, dat de ventilatiebox defect raakt. Toch een duur ding wat je dan moet vervangen.
Uit liefdadigheid heb ik dit voor je getest. Bij mij hangt toch een lawaaimakend apparaat, die aan vervanging toe is.

Ik heb nu L3 permanent (laagste stand) en via een dubbele wifi schakelaar van Sonoff L2 en L1 erbij geschakeld. Ook als ze beiden aan staan draait ie ‘gewoon’ op stand 3. Of hij hiervan bij langdurig gebruik stuk gaat, weet ik niet. Maar voor ‘per ongeluk’ even is het bij mij in ieder geval geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43
Met een Shelly kun je via de ingebouwde ddd optie en de volgende url voor relay 0 relay 1 uitzetten: http://localhost/relay/1?turn=off

En voor relay 1, 0 uitzetten http://localhost/relay/0?turn=off

Hier nog een video waar Shelly het voor me uit heeft getest:

https://ticket.shelly.sup...3f84bbce328fbae6&id=35072

button type moet op toggle, niet op edge

[ Voor 4% gewijzigd door TheMystery op 08-04-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Vreyhoudt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:26:
[...]

Uit liefdadigheid heb ik dit voor je getest. Bij mij hangt toch een lawaaimakend apparaat, die aan vervanging toe is.

Ik heb nu L3 permanent (laagste stand) en via een dubbele wifi schakelaar van Sonoff L2 en L1 erbij geschakeld. Ook als ze beiden aan staan draait ie ‘gewoon’ op stand 3. Of hij hiervan bij langdurig gebruik stuk gaat, weet ik niet. Maar voor ‘per ongeluk’ even is het bij mij in ieder geval geen probleem.
echt supertof dat je dat wilde testen! Hiermee ben ik echt geholpen, ik wilde die van mij liever nog niet vervangen, deze is gelukkig vrij rustig :).

Nogmaals dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Nog even extra bevestiging. Heb de Shelly aangesloten op L1 en L2 van de ventilatiebox (L3 is mijn lage stand) en deze schakelt keurig op de midden stand als ik spanning op L2 schakel en als ik L1 erbij zet of alleen aan zet, gaat de ventilatiebox op maximaal. Via de Shelly lees ik het vermogen uit en zie ook geen verschil in vermogen als L1 en L2 ingeschakeld zijn of alleen L1.

Ik was wel verbaast dat maximaal mijn oude ventilatiebox maar 40Watt verbruikt en op midden verbruikt hij zo'n 13Watt. Lage stand zal nog minder gebruiken. Ik had verwacht dat hij meer zou verbruiken vanwege de leeftijd (ik gok meer dan 10 jaar oud).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PimW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 22:34
Hi, ik heb een Zehnder Stork WHR 930 balansventilatie met Perilex stekker en 3-wegschakelaar succesvol slim gemaakt met een Shelly 2.5

Voor de zekerheid heb ik eerst de fabrikant gebeld. Die bevestigde mij dat in dit type de beide fasedraden die uit de 3-wegschakelaar komen, puur worden gebruikt als signaalfunctie, niet om het apparaat van energie te voorzien.
L3 staat permanent aangesloten op de balansventilatie. Deze fasedraad loopt daarom dus ook niet via de 3-wegstekker. Alleen L2 en L1 lopen via de 3-wegstekker.
-Als beide signaaldraden (L2 en L1) zijn afgekoppeld (door de 3-wegstekker staat op stand 1 te zetten), dan krijgt de ventilatie dus nog steeds voeding via L3; de balansventilatie staat hiermee op de zachste stand
-Als L2 gekoppeld is (3-wegstekker staat op stand 2): ventilatie staat op medium.
-Als L1 gekoppeld is (3-wegstekker staat op stand 3): ventilatie staat op high.

In theorie zou het gelijktijdig koppelen van L2 en L1 geen kwaad kunnen, maar ik heb de tip van hierboven opgevolgd (OUTPUT SWITCHED ON URL = http://localhost/relay/1?turn=off bij relay 0 en OUTPUT SWITCHED ON URL = http://localhost/relay/0?turn=off bij relay 1. Wanneer relay 0 aangaat, gaat relay 1 dus direct uit. Omgekeerd hetzelfde: als relay 1 aangaat, gaat relay 0 direct uit. Daarmee kunnen L2 en L1 dus nooit gelijktijdig gekoppeld worden.

Eindsituatie: zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_l8VwCOtFGb8nP6nw56oh8gQeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YZc9DS3tcHJavy4wTpzf4mlF.png?f=fotoalbum_large
edit: de nuldraad is niet beschadigd, dit zijn artefacten van de foto.

Ik heb soepel draad gebruikt voor de schakelingen, op maat gemaakt en adereindhulsen op gekrimpt. De fasedraad heb ik gesplitst middels de welbekende snellasklem van Wago (de Wago 221). 2 Fasedraden voeden de Shelly, 1 fasedraad loopt naar de 3-wegstekker. Vanuit de 3-wegstekker lopen schakeldraden terug naar de Shelly (om de relais te bedienen via de 3-wegknop). Vanuit de Shelly lopen uiteindelijk 2 schakeldraden terug naar de balansventilatie (L2 en L1, voor de signaalfunctie, zoals bovenaan uitgelegd). Deze oplossing werkt perfect.

Alle slimmigheden doe ik via Home Assistant. Ik overweeg om de 3-wegstekker ook te vervangen voor een slimme impulsdrukker (de nieuwe Sonoff Switchman M5, 3-voudige stekker). Reden: als ik de slimme ventilatie van stand verander via Home Assistant, dan zie ik dat nu niet fysiek terug aan de stand van de stekker. Met de Sonoff M5 kan ik dat wel zien, want via Home Assistant kan je het zodanig regelen dat ledje 1 gaat branden bij de lage stand, led 2 bij de middenstand, en led 3 bij de hoge stand, zelfs als de balansventilatie bediend is via Home Assistant).

Eindsituatie binnen Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIUOq4eF_H--jrdLpKvMpqKjfHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2MAMuvCTe5OCxBq5j0ONGIk.png?f=user_large

Ik heb een automatisering ingesteld die de balansventilatie op de 'low' stand zet als niemand thuis is, en op 'medium' gaat als er iemand thuiskomt. Ideaal. Je kunt het zo gek niet bedenken: raam open? -> balansventilatie op 'low'. Douchen? -> balansventilatie op 'high'. Hete zomerdag, kamer is in de avond nog heet, de nachtlucht is koel? -> balansventilatie op 'high' zodat het binnen sneller afkoelt.

[ Voor 11% gewijzigd door PimW op 19-01-2022 00:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpsycho82
djpsycho82 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:11:
Nog even extra bevestiging. Heb de Shelly aangesloten op L1 en L2 van de ventilatiebox (L3 is mijn lage stand) en deze schakelt keurig op de midden stand als ik spanning op L2 schakel en als ik L1 erbij zet of alleen aan zet, gaat de ventilatiebox op maximaal. Via de Shelly lees ik het vermogen uit en zie ook geen verschil in vermogen als L1 en L2 ingeschakeld zijn of alleen L1.

Ik was wel verbaast dat maximaal mijn oude ventilatiebox maar 40Watt verbruikt en op midden verbruikt hij zo'n 13Watt. Lage stand zal nog minder gebruiken. Ik had verwacht dat hij meer zou verbruiken vanwege de leeftijd (ik gok meer dan 10 jaar oud).
Kleine update op bovenstaand. Intussen heb ik een nieuwe ventilatiebox moeten kopen. Op een bepaald moment bleef de oude alleen nog maar staan op hoog vermogen.

Zou heel goed kunnen dat hij gewoon van ouderdom gesneuveld is. Ik heb de nieuwe op dezelfde manier aangesloten en voor zover werkt deze prima. Wel een aanpassing gemaakt in de aansturing, de Domotica wacht nu 1 seconde bij omschakelen van snelheid, dus er staat in prinicipe nooit gelijktijdig spanning op beide aansluitingen van de ventilatiebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
@djpsycho82 Jammer dat je oude ventilatiebox defect is gegaan, Hopelijk bevalt de nieuwe goed en is deze netjes ingeregeld door de installateur.
Vraagje over je oude box: voedden zowel de L3, L2 en L1 de balansventilatie? Of werden L2 en L1 puur gebruikt om een signaal door te geven, waarbij de voeding altijd volledig via L3 gaat?

In mijn geval (Storkair WHR 930) betreft het de laatste situatie (alle voeding via L3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 19:21
Ik heb exact dezelfde oplossing met onze whr930's.
De shelly 2.5 schakelt de draden van de 3standenschakelaar inneen centraaldoos die naar 2 perilexcontacten loopt voor 2 WTWs.
Deze schakeldraden doen alleen een stuurspanning. Er loopt geen stroom door. Dat gaat allemaal via de draad die in stand 1 de voeding voorziet..
Ik kan dus met de shelly niet het actuele verbruik in stand 2 en 3 zien. (En dat is met de oude whr930 wel flink, helaas. Inmiddels 1 van de wtws afgekoppeld en draaien we op een enkele wtw. Qua debiet gaat het net. Misschien in de toekomst toch een moderne wtw met 400m3 capaciteit aanschaffen.)

Werkt verder echt perfect in HA met een simpele luchtvochtigheidssensor in de badkamer en een losse knop op het toilet :+
Ook een paar knoppen op m'n telefoon om even de boel op stand 2 of 3 te kunnen zetten. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
PimW schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:06:
@djpsycho82 Jammer dat je oude ventilatiebox defect is gegaan, Hopelijk bevalt de nieuwe goed en is deze netjes ingeregeld door de installateur.
Vraagje over je oude box: voedden zowel de L3, L2 en L1 de balansventilatie? Of werden L2 en L1 puur gebruikt om een signaal door te geven, waarbij de voeding altijd volledig via L3 gaat?

In mijn geval (Storkair WHR 930) betreft het de laatste situatie (alle voeding via L3).
Ach het was een oud beestje. Volgens mij ging de voeding via L3, die was altijd onder spanning. Met L2 en L1 regelde ik de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Diedo70 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:53:
Ik heb exact dezelfde oplossing met onze whr930's.
De shelly 2.5 schakelt de draden van de 3standenschakelaar inneen centraaldoos die naar 2 perilexcontacten loopt voor 2 WTWs.
Deze schakeldraden doen alleen een stuurspanning. Er loopt geen stroom door. Dat gaat allemaal via de draad die in stand 1 de voeding voorziet..
Ik kan dus met de shelly niet het actuele verbruik in stand 2 en 3 zien. (En dat is met de oude whr930 wel flink, helaas. Inmiddels 1 van de wtws afgekoppeld en draaien we op een enkele wtw. Qua debiet gaat het net. Misschien in de toekomst toch een moderne wtw met 400m3 capaciteit aanschaffen.)

Werkt verder echt perfect in HA met een simpele luchtvochtigheidssensor in de badkamer en een losse knop op het toilet :+
Ook een paar knoppen op m'n telefoon om even de boel op stand 2 of 3 te kunnen zetten. Top!
Het meten van het energieverbruik heb ik dit weekend opgelost: ik heb een extra Shelly Plus 1PM in serie aangesloten op de L3. Deze heb ik in een electradoosje met trekontlasting gestopt. Electradoosje mag niet dikker dan 2 cm zijn, anders steekt deze uit aan de voorkant.

Belangrijk is wel om adereindhulsen te gebruiken. Bovendien moet je even een stukje van de mantel van het perilex-snoer wegstrippen, zodat je extra lengte krijgt voor de L3 en de neutraaldraad. Daarom heb ik uiteindelijk alle draden opnieuw op de juiste lengte gekrompen: L1/L2/L3/neutraaldraad een adereindhuls, en de aardedraad een kabelschoen. Opzich geen heel lastig klusje, maar je hebt wel het juiste gereedschap nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV6WdY4q8n3m-ZSMiEAW7VjJHfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fqgx9gjoFWmqbgwMlQNwPhuN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMi7EF4wg_6WF0hpIU_2s1y4Ld8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YT2upVxwrWXTJg1TDBxiLxAd.png?f=fotoalbum_large

Als alternatief kun je de Shelly ook achter de perilex-stekker in de muur plaatsen. Dan moet daar wel voldoende ruimte zijn (dat was in mijn situatie niet het geval).

Het klopt dat deze unit relatief veel energie verbruikt: 18 watt op low, 41 watt op medium, 115 watt op high. Vandaar dat ik de hoogste stand iets heb teruggeschroefd (wel even de originele instelwaardes voor ingaande en uitgaande luchtstroom opschrijven!), hierdoor kom ik nu uit op 87 watt op high.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gnz_KjFttVANouELS7peMywa10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vwDIkv6O6wBvY55M1DWbF5pR.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door PimW op 24-01-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:23
@PimW je hebt precies gedaan wat ik ook van plan ben te gaan doen met onze Itho Daalderop WTW.

Als ik het goed heb is dit het aansluitschema voor de 3 standenknop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFBchvIsUFa6elvSiCczoDsTHto=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/De3R6Z7xbVayZyNgLR5oKjYe.png?f=fotoalbum_medium

Ik ben wel technisch maar niet elektro-technisch... kan ik dezelfde oplossing toepassen als dat jij dat gedaan hebt? Ik overweeg dan ook gelijk om de standaard 3 standen knop te "upgraden" naar de Sonoff Switchman M5, om dezelfde reden als dat jij die ook geeft...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanrijsbergen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-01-2022
Bij voorbaat dank voor jullie hulp en geduld!

Ik zou graag een shelly 2.5 aansluiten ná de Perilex en in de ventilatiebox.
Wordt nu aangestuurd middels 3 standen schakelaar in de keuken.
Liefst geef ik ook één van de 3 standen op (middelste), zoals beschreven hier; Robbshop badkamer project

De ventilatiebox heeft zijn eigen (kleine) module, welke moet blijven zitten neem ik aan.
Dus de shelly dan te plaatsen net vóór de printplaat. Binnenkomende kabels gaan op de Shelly en van de Shelly weer door op de 3/4/5/6 van de module van de MV, zie ook onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2RrBDOUAV5A1yAYwsuMQchwxgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTAYOFPz27e4pLkFGukSyWNw.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mij nog niet duidelijk hoe de aansluitingen exact zouden moeten lopen.
Ben zover gekomen, maar kan er compleet naast zitten;

PP = huidige printplaat

PP -> SHELLY 2.5
3 -> N
4 -> niet aansluiten, dit is de stand die verloren gaat
5 -> SW1
6 -> SW2

SHELLY 2.5 -> PP
?? -> 3
?? -> 4 komt te vervallen lijkt me
O1 -> 5
O2 -> 6

Hieronder nog het aansluitschema van de afzuigunit en de aansluitafbeelding zoals op de box.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtxRnO4lw3L_ECnyo-v5mx6f8B8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsOQkYUIi466w4Ah7IAz8pbY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nvWgfdSKM3iZjAM-otI2Z-DvyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0serFIQ1fUvVxDutTKQFIIXy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Devian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:01:
@PimW je hebt precies gedaan wat ik ook van plan ben te gaan doen met onze Itho Daalderop WTW.

[Afbeelding]

Ik ben wel technisch maar niet elektro-technisch... kan ik dezelfde oplossing toepassen als dat jij dat gedaan hebt? Ik overweeg dan ook gelijk om de standaard 3 standen knop te "upgraden" naar de Sonoff Switchman M5, om dezelfde reden als dat jij die ook geeft...
Als ik dat schema goed lees, dan is het zo dat:
L1-only = lage stand is
L1+L2 = middenstand
L1+L3 = hoge stand

L1 is dus permanent aangesloten. De Shelly 2.5 sluit je aan op L2 en L3.

De Sonoff Switchman M5 schaf ik toch niet aan, omdat deze niet schijnt te passen in een standaard ronde 60mm box. Bizar maar waar. Allicht dat een paar mm wegveilen van de Switchman de boel net passend kan maken, maar dat experiment durf ik niet aan (als het alsnog niet past, kan ik 'm ook niet meer terugsturen :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
hvanrijsbergen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:41:
Bij voorbaat dank voor jullie hulp en geduld!

Ik zou graag een shelly 2.5 aansluiten ná de Perilex en in de ventilatiebox.
Wordt nu aangestuurd middels 3 standen schakelaar in de keuken.
Liefst geef ik ook één van de 3 standen op (middelste), zoals beschreven hier; Robbshop badkamer project

De ventilatiebox heeft zijn eigen (kleine) module, welke moet blijven zitten neem ik aan.
Dus de shelly dan te plaatsen net vóór de printplaat. Binnenkomende kabels gaan op de Shelly en van de Shelly weer door op de 3/4/5/6 van de module van de MV, zie ook onderstaande foto.

[Afbeelding]

Het is mij nog niet duidelijk hoe de aansluitingen exact zouden moeten lopen.
Ben zover gekomen, maar kan er compleet naast zitten;

PP = huidige printplaat

PP -> SHELLY 2.5
3 -> N
4 -> niet aansluiten, dit is de stand die verloren gaat
5 -> SW1
6 -> SW2

SHELLY 2.5 -> PP
?? -> 3
?? -> 4 komt te vervallen lijkt me
O1 -> 5
O2 -> 6

Hieronder nog het aansluitschema van de afzuigunit en de aansluitafbeelding zoals op de box.
[Afbeelding][Afbeelding]
Uit dit schema wordt niet duidelijk hoe de boel functioneel in elkaar steekt. Wat je wilt weten voordat je aan de slag gaat: welke standen (stand low, medium, high) van de 3-standen schakelaar schakelt welke draden (L1,L2,L3)?

Dat kun je het makkelijkst testen bij de 3 standen schakelaar: zet de de knop in de drie verschillende standen, en schrijf in alle drie de scenario's even op welke draden (L1,L2,L3) spanning hebben bij die stand (spanningszoeker). Daarna kun je bepalen hoe je de boel zou kunnen aansluiten. Als het werkt zoals bij mij, dan is het onlogisch en onnodig om een stand op te geven (tenzei je een stand wilt creeren die alles compleet uit zet). Als je resultaten hebt, kun je die hier wel even posten en dan helpen we je verder.

Voor de veiligheid (dat geldt voor iedereen die hiermee aan de slag wil): doe bovenstaande uiteraard alleen als je voldoende weet van electriciteit, een fout kan dodelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanrijsbergen
PimW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Uit dit schema wordt niet duidelijk hoe de boel functioneel in elkaar steekt. Wat je wilt weten voordat je aan de slag gaat: welke standen (stand low, medium, high) van de 3-standen schakelaar schakelt welke draden (L1,L2,L3)?

Dat kun je het makkelijkst testen bij de 3 standen schakelaar: zet de de knop in de drie verschillende standen, en schrijf in alle drie de scenario's even op welke draden (L1,L2,L3) spanning hebben bij die stand (spanningszoeker). Daarna kun je bepalen hoe je de boel zou kunnen aansluiten. Als het werkt zoals bij mij, dan is het onlogisch en onnodig om een stand op te geven (tenzei je een stand wilt creeren die alles compleet uit zet). Als je resultaten hebt, kun je die hier wel even posten en dan helpen we je verder.

Voor de veiligheid (dat geldt voor iedereen die hiermee aan de slag wil): doe bovenstaande uiteraard alleen als je voldoende weet van electriciteit, een fout kan dodelijk zijn.
Dank Wim! Ga het doormeten dit weekend en uiteraard, Veiligheid voorop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanrijsbergen
Ik heb met een multimeter de verschillende standen doorgemeten om te begrijpen wat de spanning is in de verschillende standen.

Onderstaande overzichtje geeft dat weer. 7 en 8 kunnen we m.i. buiten beschouwing laten aangezien die naar de motor toe gaan en ik juist de input wil controleren.

Heb er mijn hoofd een tijdje over gebroken hoe dit op de shelly aan te sluiten, maar ik ben er nog niet uit 8)7 , nogmaals dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pPccQGlW0JBWk1xIrYG8XLhf14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCJrMZEQiaiZeaQfr29RL8S3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvanrijsbergen
Best een lelijk plaatje, maar dit is hoe ik hem wil gaan aansluiten. Outputs printplaat (7/8/9) blijven ongewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XWnWWIbAmChwuwa_eR8OxBbihQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OCnc1u4lX5XDkYtEYSv8hPRC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
De testresultaten vind ik verwarrend. Enerzijds lijkt het heel duidelijk: L1 (uitkomend op 6) is permanent van stroom voorzien. Deze alleen resulteert in standje low. Bij bijschakelen van L2 (uitkomend op 5) ga je naar medium. Bij bijschakelen van L2 (uitkomend op 5) + L3 (uittkomend op 4) ga je naar high.

Wat ik verwarrend vind: waarom staat er verlaagde spanning op L2 en L3 als je op standje low staat, en kan deze variaren tussen 80v 160v,229v ? Bij mijn 3-standenschakelaar wordt letterlijk de stroomkring onderbroken van 2 fasedraden als ik op standje low staat.

Voor de zekerheid: heb je wel gemeten direct achter je 3-wegschakelaar? Of heb je op de printplaat gemeten met alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Het punt is namelijk dat je de output van je 3-wegschakelaar wilt snappen voor de 3 verschillende standen. Dat is immers wat je gaat repliceren met de slimme Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:05
PimW schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:16:
De testresultaten vind ik verwarrend. Enerzijds lijkt het heel duidelijk: L1 (uitkomend op 6) is permanent van stroom voorzien. Deze alleen resulteert in standje low. Bij bijschakelen van L2 (uitkomend op 5) ga je naar medium. Bij bijschakelen van L2 (uitkomend op 5) + L3 (uittkomend op 4) ga je naar high.

Wat ik verwarrend vind: waarom staat er verlaagde spanning op L2 en L3 als je op standje low staat, en kan deze variaren tussen 80v 160v,229v ? Bij mijn 3-standenschakelaar wordt letterlijk de stroomkring onderbroken van 2 fasedraden als ik op standje low staat.
Omdat hij meet met een multimeter, een meetinstrument met een hoge ingangsimpedantie, wat eigenlijk niet geschikt is om aan dergelijke zaken te meten. Die spanningen die hij meet zijn het resultaat van een capacitieve koppeling tussen de fasedraad en schakeldraad. Deze draden liggen over langere lengte naast elkaar en gaan zich gedragen als condensator.

Meet met een duspol en druk zo nodig op de knoppen om de ingangsimpedantie nog verder te verlagen, en je meet gewoon 0V.

Maar desondanks is de conclusie toch duidelijk? @hvanrijsbergen gezien je tekening ben je er nu toch gewoon uit? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:36

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De snelheid wordt geregeld met capaciteiten die in serie staan met de motor. In de hoogste stand voed je direct de motor. In de middenste stand met 1 cap in serie, in de laagste stand met 2 in serie. Vandaar dat je die verschillende spanningen meet in de laagste stand. De serie capaciteiten werken als weerstand zonder dat het energie kost.
Ik heb een buisthermostaat gebruikt om de hoogste stand te schakelen als de douche leiding warm wordt. Let er daarbij op dat je dan ook capaciteiten kort sluit wat in mijn geval leidde tot het vast plakken van de relais contacten. Het ging pas goed nadat ik een serie weerstand opnam met het relais (buis thermostaat).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
@PimW ik kom er niet uit.

Er gaan 3 kabels naar mijn driestanden stekker.

Zwart
Bruin
Zwart-wit

Op mijn driestanden stekker gaat Zwart helemaal links, Bruin in het midden en Zwart-Wit gaat rechts.

Stand 1 is de middenstand
Stand 2 links
Stand 3 rechts

Ik ben vol goede moed begonnen, maar ik kan beter klompenmaker worden want zelfs met een multimeter in de aanslag kom ik niet veel verder dan frustratie :-P

[ Voor 32% gewijzigd door Devian op 29-01-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Hoi Devian, je hebt geen multimeter nodig. Een simpele spanningszoeker is voldoende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NowXC-aQkgtOTHsC4OsJKR08JLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/plWlxrwBEicS4Lbsuzvs0ZZX.png?f=user_large

Hoe het waarschijnlijk in elkaar zit bij jou thuis: bruin is de fasedraad, zwart (en waarschijnlijk zwart-wit ook) de schakeldraden. Dus een van de schakeldraden is vermoedelijk aan stand 2 gekoppeld, de andere schakeldrdaad aan stand 3. De fasedraad is permanent gekoppeld.

Je kunt dit heel eenvoudig controleren:
Stroomgroep uitzetten, schakelaar van de muur schroeven (maar draden laten zitten), stroomgroep weer inschakelen, spanningszoeker erbij pakken en de 3 schroefjes daarmee aanraken en kijken of het lampje gaat branden ;) Doe dat even voor alledrie de standen, en je weet welke draad bij welke stand geschakeld wordt.

Ook hier weer een waarschuwing: let op wat je doet. Als je niet vertrouwd bent met electra dan moet je bovenstaande absoluut niet uitvoeren; als je het verkeerde deel van de knop aanraakt (de metalen delen achter het plastic front) terwijl de groep aanstaat, dan kun je een flinke klap krijgen die dodelijk kan aflopen. Bij twijfel vooal niet doen en even iemand laten komen die hier iets meer vertrouwd mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Extra toevoeging: nadat de spanningsdiagnose van hierboven gedaan is, direct de stroomgroep weer uitschakelen. Daarna voor 100% zekerheid met de spanningszoeker controleren dat de spanning er echt af is. Daarna pas de Shelly switch gaan installeren. Werk nooit met draden waar nog spanning op staat (helaas gebeurt dat nog vaak genoeg, vooral als mensen haast hebben).

[ Voor 18% gewijzigd door PimW op 29-01-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
edit 2: als je het helemaal veilig wilt doen: stroomgroep eraf, schakelaar helemaal ontkoppelen, multimeter pakken, en weerstand meten tussen de draadschroeven bij alle drie de standen. Dan kun je dezelfde conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
PimW schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:21:
edit 2: als je het helemaal veilig wilt doen: stroomgroep eraf, schakelaar helemaal ontkoppelen, multimeter pakken, en weerstand meten tussen de draadschroeven bij alle drie de standen. Dan kun je dezelfde conclusies trekken.
Ik had het al redelijk losliggen hier.

Als ik alles loshaal dan gaat de WTW in ieder geval in stand 1.

Bruin zit spanning op.

Bruin + zwartwit is stand 2.

Bruin + zwart is stand 3.

Ik hoop dat je me kunt vertellen welke kleur ik waar op aan moet sluiten op de Shelly :-P.

Zwartwit op 01
Zwart op 02
Bruin 2x op de L?
N?

Dan moet sw1 en sw2 van de somfy naar de driestanden stekker, links en rechts?

En dan moet bruin ook weer ergens midden driestanden stekker, split ik bruin 1x en breng ik naar L en de driestanden stekker?

Thx man voor het helpen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Je kunt het als volgt aansluiten: Zwartwit op 01, Zwart op 02, Bruin 2x op de L, Neutraaldraad (blauw) op de N. De twee schakeluitgangen op je 3-standenknop sluit je aan op sw1 en sw2 met zwart schakeldraad. Als je geen neutraaldraad hebt, zul je die eerst moeten doortrekken vanuit de centraaldoos van dezelfde stroomgroep.

De fasedraad splits je met een wago-221 (5-ingangs variant): 2 draden lopen dan naar de Shelly, en 1 naar de 3-standenschakelaar.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
PimW schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:56:
Je kunt het als volgt aansluiten: Zwartwit op 01, Zwart op 02, Bruin 2x op de L, Neutraaldraad (blauw) op de N. De twee schakeluitgangen op je 3-standenknop sluit je aan op sw1 en sw2 met zwart schakeldraad. Als je geen neutraaldraad hebt, zul je die eerst moeten doortrekken vanuit de centraaldoos van dezelfde stroomgroep.

De fasedraad splits je met een wago-221 (5-ingangs variant): 2 draden lopen dan naar de Shelly, en 1 naar de 3-standenschakelaar.

Succes!
Neutraaldraad heb ik niet...zal dat eens mee bezig gaan. Word misschien nog wel problematisch, die is zeker wel mandatory?

Thx!

[ Voor 4% gewijzigd door Devian op 29-01-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Inderdaad. De Shelly moet zelf immers ook van energie voorzien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
PimW schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:17:
Inderdaad. De Shelly moet zelf immers ook van energie voorzien worden.
Ik zou hem natuurlijk ook ipv achter de driestanden schakelaar, hem achter de periflex bij de wtw kunnen zetten, daar ligt wel een neutraaldraad.

Zit alleen op een moeilijk bereikbare plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Idem hier. Helaas bleek bij mij de ruimte achter de perilex stekker te krap. Daarom gekozen om een neutraaldraad te trekken vanaf de centraaldoos. Dat was nog een behoorlijk geworstel: er zatten 3 vd-draden in de pvc leiding, nu dus 4. Dat is het maximaal toegestane aantal bij 2.5mm kwadraat draad.

Mocht het toch aankomen op neutraaldraad trekken: beste doe je dit met zijn tweeen (eentje duwt, eentje trekt). Gebruik glijmiddel voor de trekveer. En knoop/draai de draad zo dun mogelijk. Mocht het op die manier niet lukken, dan kun je altijd nog de bestaande draden naar buiten trekken met de trekveer hieraan vast geknoopt. Vervolgens in de lege leiding de 4 draden tegelijk terugtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvanrijsbergen
hvanrijsbergen schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:19:
Best een lelijk plaatje, maar dit is hoe ik hem wil gaan aansluiten. Outputs printplaat (7/8/9) blijven ongewijzigd.

[Afbeelding]
werkt perfect! standaard staat de stand "1" (lage stand) nu te draaien, zoals gewenst en kan met de Shelly de middelste en hoogste stand activeren. Nu nog de vochtsensor koppelen, trigger instellen en klaar

dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Top! Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
PimW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:56:
[...]

Als ik dat schema goed lees, dan is het zo dat:
L1-only = lage stand is
L1+L2 = middenstand
L1+L3 = hoge stand

L1 is dus permanent aangesloten. De Shelly 2.5 sluit je aan op L2 en L3.

De Sonoff Switchman M5 schaf ik toch niet aan, omdat deze niet schijnt te passen in een standaard ronde 60mm box. Bizar maar waar. Allicht dat een paar mm wegveilen van de Switchman de boel net passend kan maken, maar dat experiment durf ik niet aan (als het alsnog niet past, kan ik 'm ook niet meer terugsturen :D ).
Dit is ondertussen allemaal gelukt!
Heb hem op dit moment achter de periflex gefrankensteind. Erachter hier ook niet genoeg ruimte. Plan is om een opbouw periflex ervoor te zetten en het dan netjes af te werken.

Gelijk gekoppeld aan de Netatmo Co2 sensor hier in huis, en inderdaad ook de switch on url's aangepast zodat ze niet gelijktijdig aanstaan.

Daarnaast stand 1 flink teruggedraaid, dat word de "we zijn niet thuis" stand die erg zuinig in energie is. Eerder was stand 1 onze standaard stand, met mij en mijn vriendin thuis bleef de Co2 onder de 800 op deze stand.

Stand 3 ook teruggedraaid, deze stand hebben wij nog nooit gebruikt. Nu even monitoren hoe het gaat. Zodra de Co2 waarde boven de 1000 komt gaat stand 3 aan. En zodra wij thuis zijn (gebruik de Tado away/home status daarvoor) gaat vanzelf stand 2 aan.

Wellicht dat ik snachts, om energie te besparen, ook naar stand 1 ga. We hebben altijd het raam open in de slaapkamer, maar eerst maar eens kijken hoe dit werkt.

Alle automatiseringen overigens in Home Assistent gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Devian op 06-02-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimW
Vet! Wat je ook kunt doen, is de Shelly inbouwen in de ventilatiebox, dat scheelt je weer een lelijke opbouwstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floordb
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07 17:11
Ik heb een vraag over de Shelly 2.5. Ik kan in de app niet het verbruik van de wtw box zien. De shelly is gemonteerd tussen de wtw en de perlixstekker op mijn zolder. Het is gedaan door een elektricien.
Ligt het aan de instellingen of aan de plaats waar de shelly geïnstalleerd is?
The buttontype is momentary.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Floordb Beide niet. Punt is dat een moderne ventilatiebox de inputs van de schakelaar (en dus nu de Shelly) alleen gebruikt om te weten hoe hard hij moet draaien. Maar al het vermogen wordt opgenomen op de draad die altijd onder spanning staat. Wil je dus ook het vermogen meten heb je een tweede Shelly nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:32
Kijk, zo'n draadje kan ik wat mee! Maar ga hem wel kapen, ik kom er namelijk zelf nog niet helemaal uit, waarschijnlijk omdat mijn situatie net iets anders is;
WTW die bij ons thuis hangt is van Comair, voorzien van stroom met een gewone Schuko-stekker.
Deze heeft de volgende 3-standen schakelaar met het bijbehordende schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7Jfb8p-LBNX9XKQxtfO1BWgeW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3gjVHuMEcVAWNHnfgo0pRwTZ.png?f=fotoalbum_large
Ik krijg niet gevonden wat de twee data-lijntjes inhouden.
Wat er voor deze WTW wel te verkrijgen is, is een speciale domotica-module, die de 4 draden omzet naar iets wat slim aangestuurd kan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtV6FtfE_E0ZFIeu2C0OKevJ9m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBXo7sQ92r0CHQdjYMC3ShMm.png?f=fotoalbum_large
Wat voor mij (met weinig elektro kennis) zegt:
Verbind 1 met 4: Uit/vakantie stand (gebruiken we nooit)
Verbind 2 met 4: Overdag-stand
Verbind 3 met 4: Douche-stand
Verbind niks met 4: Nacht-stand
Voor m'n gevoel zou ik er met een Shelly 2.5 ook een eind moeten komen, maar aangezien er maar 12V vanaf de WTW komt, is het toch niet de juiste oplossing.
Iemand hier misschien de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Het beste kun je de fabrikant even bellen voor advies. Maar als ik zo snel kijk, heb je 2 x de shelly 2.5 nodig waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Pimmeke1989 Als je twee Shelly 1's pakt dan kan je daarmee pin 2 en pin 3 schakelen. Geen vakantiemodus dan maar die gaf je al aan niet te gebruiken. Shelly 1 heeft zogenaamde droge contacten, voeding en het schakelen zijn daarmee volledig los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:32
Septillion schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:09:
@Pimmeke1989 Als je twee Shelly 1's pakt dan kan je daarmee pin 2 en pin 3 schakelen. Geen vakantiemodus dan maar die gaf je al aan niet te gebruiken. Shelly 1 heeft zogenaamde droge contacten, voeding en het schakelen zijn daarmee volledig los van elkaar.
Kijk, dat is inderdaad precies wat ik zoek! De Shelly 2.5 had ik ook al naar zitten kijken, alleen werkt die inderdaad pas vanaf 24V. Ik ga eens kijken hoe ik het aangesloten en geprogrammeerd krijg, aangezien ze niet gelijk dicht mogen staan.
Ieder geval bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 08:19
PimW schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:28:
Hi, ik heb een Zehnder Stork WHR 930 balansventilatie met Perilex stekker en 3-wegschakelaar succesvol slim gemaakt met een Shelly 2.5

Voor de zekerheid heb ik eerst de fabrikant gebeld. Die bevestigde mij dat in dit type de beide fasedraden die uit de 3-wegschakelaar komen, puur worden gebruikt als signaalfunctie, niet om het apparaat van energie te voorzien.
L3 staat permanent aangesloten op de balansventilatie. Deze fasedraad loopt daarom dus ook niet via de 3-wegstekker. Alleen L2 en L1 lopen via de 3-wegstekker.
-Als beide signaaldraden (L2 en L1) zijn afgekoppeld (door de 3-wegstekker staat op stand 1 te zetten), dan krijgt de ventilatie dus nog steeds voeding via L3; de balansventilatie staat hiermee op de zachste stand
-Als L2 gekoppeld is (3-wegstekker staat op stand 2): ventilatie staat op medium.

In theorie zou het gelijktijdig koppelen van L2 en L1 geen kwaad kunnen, maar ik heb de tip van hierboven opgevolgd (OUTPUT SWITCHED ON URL = http://localhost/relay/1?turn=off bij relay 0 en OUTPUT SWITCHED ON URL = http://localhost/relay/0?turn=off bij relay 1. Wanneer relay 0 aangaat, gaat relay 1 dus direct uit. Omgekeerd hetzelfde: als relay 1 aangaat, gaat relay 0 direct uit. Daarmee kunnen L2 en L1 dus nooit gelijktijdig gekoppeld worden.

Eindsituatie: zie hieronder.

[Afbeelding]
edit: de nuldraad is niet beschadigd, dit zijn artefacten van de foto.

Ik heb soepel draad gebruikt voor de schakelingen, op maat gemaakt en adereindhulsen op gekrimpt. De fasedraad heb ik gesplitst middels de welbekende snellasklem van Wago (de Wago 221). 2 Fasedraden voeden de Shelly, 1 fasedraad loopt naar de 3-wegstekker. Vanuit de 3-wegstekker lopen schakeldraden terug naar de Shelly (om de relais te bedienen via de 3-wegknop). Vanuit de Shelly lopen uiteindelijk 2 schakeldraden terug naar de balansventilatie (L2 en L1, voor de signaalfunctie, zoals bovenaan uitgelegd). Deze oplossing werkt perfect.

Alle slimmigheden doe ik via Home Assistant. Ik overweeg om de 3-wegstekker ook te vervangen voor een slimme impulsdrukker (de nieuwe Sonoff Switchman M5, 3-voudige stekker). Reden: als ik de slimme ventilatie van stand verander via Home Assistant, dan zie ik dat nu niet fysiek terug aan de stand van de stekker. Met de Sonoff M5 kan ik dat wel zien, want via Home Assistant kan je het zodanig regelen dat ledje 1 gaat branden bij de lage stand, led 2 bij de middenstand, en led 3 bij de hoge stand, zelfs als de balansventilatie bediend is via Home Assistant).

Eindsituatie binnen Home Assistant:
[Afbeelding]

Ik heb een automatisering ingesteld die de balansventilatie op de 'low' stand zet als niemand thuis is, en op 'medium' gaat als er iemand thuiskomt. Ideaal. Je kunt het zo gek niet bedenken: raam open? -> balansventilatie op 'low'. Douchen? -> balansventilatie op 'high'. Hete zomerdag, kamer is in de avond nog heet, de nachtlucht is koel? -> balansventilatie op 'high' zodat het binnen sneller afkoelt.
heb je van bovenstaande ook een klein schetsje of schema wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb een Zehnder E300 WTW die wordt aangestuurd via een 3 standen schakelaar (perilex).
Ik wil graag de Zehnder aansturen via Home Assistant.
Na het lezen van dit topic wil ik het iets eenvoudiger aanpakken.
Ik gebruik in principe alleen stand 1 (niet thuis/’s nachts) en stand 2 (overdag iemand thuis), stand 3 gebruik ik zelden of nooit.
Ik zit er dus over te denk om de schakelaar in stand te houden en een simpel relais erachter te plaatsen die L3 en L2 overbrugt, daarmee zou ik dan tussen stand 1 en 2 kunnen schakelen.
Door dit te doen loop ik ook geen risico dat L3 en L2+L1 tegelijk worden geschakeld, tenzij iemand de schakelaar handmatig op stand 3 zet terwijl L3 en L2 overbrugd zijn.
Mocht ik stand 3 een keer nodig hebben kan ik de overbrugging uitzetten en handmatig de schakelaar op stand 3 zetten.
Heeft iemand advies m.b.t. welk relais ik daarvoor het beste kan gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar WiFi hoewel ik ook een Zigbee Hue Bridge heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Romulus schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:47:
Ik heb een Zehnder E300 WTW die wordt aangestuurd via een 3 standen schakelaar (perilex).
Na het lezen van dit topic wil ik het iets eenvoudiger aanpakken.
Ik gebruik in principe alleen stand 1 (niet thuis/’s nachts) en stand 2 (overdag iemand thuis), stand 3 gebruik ik zelden of nooit.
Ik zit er dus over te denk om de schakelaar in stand te houden en een simpel relais erachter te plaatsen die L3 en L2 overbrugt, daarmee zou ik dan tussen stand 1 en 2 kunnen schakelen.
Door dit te doen loop ik ook geen risico dat L3 en L2+L1 tegelijk worden geschakeld, tenzij iemand de schakelaar handmatig op stand 3 zet terwijl L3 en L2 overbrugd zijn.
Mocht ik stand 3 een keer nodig hebben kan ik de overbrugging uitzetten en handmatig de schakelaar op stand 3 zetten.
Heeft iemand advies m.b.t. welk relais ik daarvoor het beste kan gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar WiFi hoewel ik ook een Zigbee Hue Bridge heb.
Ik zou het in ieder geval zo maken dat je wel de 3 standen kunt selecteren.

Ik ben verder gegaan met een Co2 meter in huis en ben toch wel geschrokken.

Stand 3 gebruikte ik ook nooit maar met visite in huis vliegt de co2 richting de 1500-2000ppm.

Wat ik gedaan heb is de standen wat teruggezet in snelheid(potmeter op mn WTW).

Zijn we niet thuis, stand 1. Laag energieverbruik.
Zijn we thuis, stand 2 op lagere snelheid dan eerder (dus zuiniger).
Gaat de Co2 boven de 1200 dan gaat hij op stand 3.

Co2 meet ik verder in de woonkamer, kantoortje en slaapkamers.

Dit alles nu dus geautomatiseerd.

P.s het is bewezen dat bij een Co2 vanaf 1500 je denkvermogen en concentratie minder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@Devian Interessante constatering.
Ik heb nog geen Co2 meter dus kan niet zien wat de situatie bij mij thuis is.
Ik zet mijn WTW ’s nachts op stand 1 vanwege het geluid en overdag op stand 2 om de lucht overal te verversen.
Dit wil ik automatisch kunnen doen.
Omdat ik het relais over de 3 standenschakelaar wil zetten heb ik nog steeds de mogelijkheid om stand 3 te gebruiken ik kan hem alleen niet automatisch selecteren.
Volgens mij zou dit relais moeten kunnen wat ik wil: https://www.robbshop.nl/s...ais-schakelaar?sqr=shelly

@PimW Ik heb ook een Zehnder en dezelfde 3 standenschakelaar als jij, begrijp ik goed uit jouw verhaal dat ik tussen stand 1 en 2 zou kunnen switchen door 1 en 2 te overbruggen met een relais?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXIPew1gSKupf1wBwdxYByzaa_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iit2UFPRu2pW4iuV1hVpBed8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Dat ligt eraan wat je bedoelt met 1 en 2. Bij mijn Zehnder Stork WHR 930 werkt het zoals hierboven in het topic beschreven:

Zorg wel dat je 100% zeker bent van je zaak: werkt de Zehnder E300 op exact dezelfde manier?

Verder kan ik hier niet zoveel informatie aan toevoegen, dit is hoe het bij mij werkt thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik lijk overigens dezelfde schakelaar te hebben, en bij mij is ook niks aangesloten stand 1, en de overige mogelijkheden stand 2 en 3.

Kwam er met schema's niet zo snel achter en onder het motto van no guts no glory maar gewoon eea aan elkaar geknoopt en gekeken wat het deed 😬.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@PimW Ik probeer me voor te stellen hoe die 3 standenschakelaar nou precies schakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRd6qYs4hlFjS3cXoIAL0td1As0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yWQfHxmGe6sCdfYfQSf5WEIK.jpg?f=user_large

Ik ga even uit van jouw foto. Klopt deze aaname?
Als hij op stand 1 staat is niets geschakeld, pin 2,1 en 3 zijn "open".
Als je stand 2 kiest wordt pin1 met pin 2 verbonden.
Als je stand 3 kiest wordt pin 1 met pin 3 verbonden.

Als dit klopt dat kan ik dus tussen stand 1 en 2 schakelen door m.b.v. een simpel relais een overbrugging te maken tussen pin 1 en pin 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
@Romulus waarom eigenlijk niet gewoon dezelfde Shelly ertussen zetten? Integratie met Home Assistant is er, draait op wifi en kost niet veel geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Romulus schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:47:
Die E300 kun je traploos aansturen met een 0-10V signaal. Dus pak een zigbee/wifi/z-wave 0-10V dimmer en je hebt een veel elegantere oplossing dan met een relais hard schakelen tussen de 3 standen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@Gizz Dat klinkt inderdaad erg goed. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Hoe sluit je die dimmer dan precies op de E300 aan en overruled hij dan de 3 standenschakelaar?

Heb jij dit zelf zo geimplementeerd en welke dimmer heb je daarvoor gebruikt?
Ik heb een Hue bridge dus een zigbee dimmer zou ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Romulus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:48:
@PimW Ik probeer me voor te stellen hoe die 3 standenschakelaar nou precies schakelt.

[Afbeelding]

Ik ga even uit van jouw foto. Klopt deze aaname?
Als hij op stand 1 staat is niets geschakeld, pin 2,1 en 3 zijn "open".
Als je stand 2 kiest wordt pin1 met pin 2 verbonden.
Als je stand 3 kiest wordt pin 1 met pin 3 verbonden.
Die aanname klopt.
Romulus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:48:
Als dit klopt dat kan ik dus tussen stand 1 en 2 schakelen door m.b.v. een simpel relais een overbrugging te maken tussen pin 1 en pin 2?
Dat zou je kunnen doen, maar ik vind dit geen logische oplossing: ik snap de toegevoegde waarde hiervan niet ten opzichte van mijn oplossing. Bovendien, als ik de comments van de anderen leest, werkt jou Zehnder enigzins anders dan mijn WTW? In jou geval zou ik eerst de schakelschema's van je unit bestuderen, en als je daar niet uitkomt de fabrikant contacteren om e.e.a. op te helderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@PimW @Devian Ik denk dat ik inderdaad ook voor de Shelly 2.5 ga. Ik moet alleen nog checken of ik ook een blauwe kabel (Neutraal) beschikbaar heb om de Shelly van spanning te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Romulus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:13:
@Gizz Dat klinkt inderdaad erg goed. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Hoe sluit je die dimmer dan precies op de E300 aan en overruled hij dan de 3 standenschakelaar?
Die sluit je aan op de 0-10V ingang van de E300 (twee draadjes). Hij volgt de hoogst ingestelde stand, dus is je knop hoger dan de dimmer dan volgt hij die en andersom.
Heb jij dit zelf zo geimplementeerd en welke dimmer heb je daarvoor gebruikt?
Ik heb een Hue bridge dus een zigbee dimmer zou ook moeten kunnen.
Ik doe dit met mijn Zehnder Comfofan en de ventilatie wordt aangestuurd op basis van mijn co2 sensoren, fijnstofsensor en luchtvochtigheid.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Romulus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:33:
@PimW @Devian Ik denk dat ik inderdaad ook voor de Shelly 2.5 ga. Ik moet alleen nog checken of ik ook een blauwe kabel (Neutraal) beschikbaar heb om de Shelly van spanning te voorzien.
Die had ik niet en heb toen de Shelly achter de periflex stekker bij de WTW gedrukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
Ik heb de Shelly besteld.
@Devian Als de Shelly achter de WTW zit zal hij niet gecombineerd zijn met een 3 standen schakelaar.
Hoe heb jij de Shelly precies aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 09:04
Romulus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:34:
Ik heb de Shelly besteld.
@Devian Als de Shelly achter de WTW zit zal hij niet gecombineerd zijn met een 3 standen schakelaar.
Hoe heb jij de Shelly precies aangesloten?
Eerder in deze thread zijn daar voorbeelden van te vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70397166

Denk wel dat het afhankelijk is van de ventilator en de daarop te vinden aansluitingen? (ik heb zelf geen ervaring maar blijf ook eeuwig benieuwd/nieuwsgierig)

[ Voor 16% gewijzigd door Aryante op 11-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:52
Ik stuur mijn zehnder e300 middels een qubino 0-10v nu wil ik de fysieke schakelaar afkoppelen. Kan ik alle draden gewoon afdoppen?

Ik neem aan dat de twee zwarte schakeldraden als signaaldraden fungeren voor stand medium en high. En dat de ventilatie altijd op laag staat. Dus bij het afkoppelen blijft de mechanische ventilatie op laag staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 21:09
Mister_tb schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:31:

De 3 standen knop in de keuken wil ik permanent verwijderen en het gat dicht stucen.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik de 3 draden (Bruin, zwart, zwart) in de muur moet/mag/kan afdoppen waarna ik de muur dicht kan stucen?
Zelfde vraag, mijn huidige box heeft een rf afstandbediening dus de ventilatie bedien ik hiermee, nu kan ik de 3 standenknop gebruiken en de remote, het laatste signaal wat gegeven wordt bepaalt.

Nu krijg ik een nieuwe keuken met een granieten achterwand en wil ik dus de 3 standen schakelaar niet meer gebruiken weg laten werken achter de wand.

Hoe te handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:46
Mr. R. schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:20:
[...]

Zelfde vraag, mijn huidige box heeft een rf afstandbediening dus de ventilatie bedien ik hiermee, nu kan ik de 3 standenknop gebruiken en de remote, het laatste signaal wat gegeven wordt bepaalt.

Nu krijg ik een nieuwe keuken met een granieten achterwand en wil ik dus de 3 standen schakelaar niet meer gebruiken weg laten werken achter de wand.

Hoe te handelen?
Bij ons is de schakelaar verhuist naar zolder en zit daar nu naast de perilex WCD. In mijn ogen een veel nettere oplossing want zo blijft de functionaliteit behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
loeberce schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:26:
[...]

Bij ons is de schakelaar verhuist naar zolder en zit daar nu naast de perilex WCD. In mijn ogen een veel nettere oplossing want zo blijft de functionaliteit behouden.
Ok maar bij mij is dat niet nodig, want ik bedien de ventilatie met afstandsbediening. Dus weg halen is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Mr. R. schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:53:
[...]

Ok maar bij mij is dat niet nodig, want ik bedien de ventilatie met afstandsbediening. Dus weg halen is beter.
Als het dan maar netjes door een electricien wordt opgelost en niet alleen maar achter het stucwerk of de achterwand verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
loeberce schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:11:
[...]

Als het dan maar netjes door een electricien wordt opgelost en niet alleen maar achter het stucwerk of de achterwand verdwijnt.
Dat was mijn vraag, hoe dit op te lossen/weg te werken, kabel boven uit de perilex wcd wurmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Doos van schakelaar weghalen en door buis vervangen. Nieuwe draden trekken naar perilex wcd. Zie ook: Oude inbouwdoos elektra verbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 11:32

Mitchell

Ondertitel

Allereerst excuses voor het bumpen van dit topic, maar ik wil hetzelfde doen met mijn mechanisch ventilatie in een huis uit 1997.

Mijn ventilatie is een StorkAir (geen idee wel type, kon het niet vinden) en wordt aangestuurd via een JUNG ventilatieschakelaar 504.10. Wat mij vooral opviel is dat er geen `nul`-draad lijkt te zitten, tenminste, mijn spanningszoeker vond op alle 3 de draden spanning.

Ik heb nog een Shelly 1 liggen en vroeg me af of deze hier goed genoeg voor is (of dat ik toch echt een Shelly 2.5 nodig heb) en hoe ik deze zou moeten aansluiten (de 1 of de 2.5).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNYEKBZG-j6-3G7DSUC86dezcX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RlgP48KHz9mYmjYro93gr0y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3eXjngECR67SWm8qtQedAxybPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAsyhkgazkw4zxMfgoRXNpuu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laEjJdo9BDop_dOfLFARK6wBK1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKC1isqUVMmY6OeWg9OH0TA3.jpg?f=fotoalbum_tile

Elke vorm van advies is welkom. :9

EDIT: Het is me gelukt ;)

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimW
Je hebt 2 opties:
-de installatiehandleiding van de fabrikant opvragen zodat je het aansluitschema snapt
-de schakelaar gebruiken en met de multimeter meten wat er gebeurt, zodat je het aansluitschema snapt

Als je het aansluitschema eenmaal snapt, volgt de rest vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 22:38
hvanrijsbergen schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:19:

[Afbeelding]
Hartelijk dank! Deze setup werkt ook hier perfect en vind ik persoonlijk een mooie methode om de oude installatie en bedrading te behouden en lekker in de ruimte te kunnen werken. Omdat mijn mechanische ventilatie in een metalen box zit heb ik een los doosje toegevoegd.

Verder is de Shelly 2.5 vervangen door de Shelly 2PM, maar dat werkt net zo goed. Voor mensen die dit gebruiken icm Home Assistant en AppDaemon, hierbij mijn AppDaemon code als voorbeeldje (ik wacht zelf nog op een CO2 meter). Ik heb een input_select aangemaakt en met een timer ("run_in) zorg ik er voor dat eerst beide schakelaars uit gezet worden en pas een seconde later eventueel weer een schakelaar gesloten wordt.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass

class VentilatieApp(hass.Hass):
    def initialize(self):
        # Monitor the ventilation system
        self.listen_state(self.mode_changed, "input_select.ventilatie")
        self.listen_state(self.changed_humidiy, "sensor.temperatuur_badkamer_humidity")

# Initialize the state
        self.turn_off("switch.ventilatie_switch_medium")
        self.turn_off("switch.ventilatie_switch_high")
        self.run_in(self.set_fan_mode, 1) 

# Listen to changes in input
    def mode_changed(self, entity, attribute, old, new, kwargs):
        self.run_in(self.set_fan_mode, 1) 

# Set the actual state (making sure the both switches were off first)
    def set_fan_mode(self, kwargs):
        mode = self.get_state("input_select.ventilatie")

# Switch the state, ensuring as good as possible that we do not cause problems
        try:
            if mode == "Medium":
                self.turn_on("switch.ventilatie_switch_medium")
            elif mode == "High":
                self.turn_on("switch.ventilatie_switch_high")
            else:
        except:

# Track bathroom humidity
    def changed_humidiy(self, entity, attribute, old, new, kwargs):
        try:
            if float(new) > 60:
                self.select_option("input_select.ventilatie", "High")           
            else:
                self.select_option("input_select.ventilatie", "Low")
        except:
            self.select_option("input_select.ventilatie", "Low")

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-01-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 23:37
Tinoes schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:05:
Ik heb momenteel mijn shelly 2.5 aangesloten op een storkair. Als ik alles aansluit zoals bijgevoegde foto, dan doet de ventilatie niks als ik allebei de shelly uitgangen "uit" zet. Zet ik L3(dus O1) aan, dan gaat hij draaien op 35w(medium stand gok ik). Zet ik L1(O2) aan, dan gaat hij met 83w(high) draaien.
Nu heb ik dus de keuze uit 2 standen of uit. (35w/83w/uit)

Verwissel ik de L2 met L3 aansluiting, dus zwart op L1 & L2 en dan bruin op L3. Ik zet dan weer allebei de shelly uitgangen uit, dan blijft de ventilatie nu wel zachtjes draaien(kan dus geen watt aflezen). Zet ik dan L2 aan, gaat hij iets harder draaien, met 18w (low?). En met L1 aan blijft gewoon op 83w(high)
Nu heb ik dus de keuze uit 3 standen, maar hij kan niet uit. (onbekend/18w/83w)

Ik heb alleen de logica niet mbt tot de standen (wattage). Ik heb dus 18w & 35w & 83w. Je zou dus zeggen low/med/high, maar welke stand is het dan in het 2de voorbeeld als allebei de shelly uitgangen uitstaan? Hij blijft dan namelijk draaien, maar minder hard als die met 18w (terwijl ik dacht dat 18w al de laagste zou zijn). Waar zit mijn denk fout?

Dan heb ik momenteel de schakeldraden ook in de lasklemmen zitten omdat ik hoopte dat ik mijn 3standenschakelaaf in de keuken kom blijven gebruiken, maar dat werkt helaas niet. Is er toch een mogelijk dat ik het en via shelly en ook via een fysieke knop kan blijven gebruiken? Ander soort schakelaar misschien?
De 3standenschakelaar in de keuken komt op zolder uit op een perilex wcd.

[Afbeelding]
I know, het is 2 jaar geleden :-D
- heb je uiteindelijk kunnen regelen dat je zowel fysieke knop als 'via shelley" kunt bedienen?
- ik heb dezelfde stokair unit. heb je een duidelijke foto/schema met welke kabels in/uit gaan? Op de foto niet goed te zien.

Ik wil zelf de unit slimmer maken met een Tuya schakelaar. Zou graag dus duidelijk willen zien hoe de schema loopt, omdat ik niet veel vertsnad heb van elektra, maar wl aandurf als ik een duidelijke schema heb.,

Mijn doel is:
- in eerste instantie via Tuya schakelaar: helemaal uitzetten, laagste stand, hoogste stand. (middelste stand boeit niet echt. die gebruiken we nooit).
- liefst ook samen met de bestaande schakelaar gebruiken.
- uiteindelijk wil ik een automatiseringsregel maken in Tuya icm mijn humidity-sensor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 23:37
Mitchell schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:48:
Allereerst excuses voor het bumpen van dit topic, maar ik wil hetzelfde doen met mijn mechanisch ventilatie in een huis uit 1997.

Mijn ventilatie is een StorkAir (geen idee wel type, kon het niet vinden) en wordt aangestuurd via een JUNG ventilatieschakelaar 504.10. Wat mij vooral opviel is dat er geen `nul`-draad lijkt te zitten, tenminste, mijn spanningszoeker vond op alle 3 de draden spanning.

Ik heb nog een Shelly 1 liggen en vroeg me af of deze hier goed genoeg voor is (of dat ik toch echt een Shelly 2.5 nodig heb) en hoe ik deze zou moeten aansluiten (de 1 of de 2.5).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Elke vorm van advies is welkom. :9

EDIT: Het is me gelukt ;)
voor een deel opgelost. zie topic

[ Voor 4% gewijzigd door SolarOrbiter op 17-03-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimW
Hoi,

Ik heb een uitgebreidere instructie neergezet op het esphome forum, inclusief bedrading. In de tussentijd ben ik namelijk overgestapt van de Shelly Firmware naar een esphome firmware, omdat dit gebruiksvriendelijker is voor de eindgebruiker. Esphome is specifiek gemaakt voor home automation systemen zoals Home Assistant.

https://community.home-as...ch-for-ventilation/572768

[ Voor 9% gewijzigd door PimW op 18-05-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowFrys
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-06 08:40
Devian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:01:

[Afbeelding]

Ben benieuwd of dit nog actief is, maar ik heb zojuist onze oude mech. ventilator vervangen door een ITHO Daalderop. Nu met RF afstandbediening voor in de badkamer. De 3-standen schakelaar zit nog in de keuken.
Nu wil ik graag de ventilator op stand 1 zetten als er niemand thuis is en dat is natuurlijk het mooiste via mijn Tuya systeem.
Ik begrijp dat stand 1 gewoon de voeding is, en dat je stand 2 en 3 dan moet activeren.
Zou ik ipv de Shelly 2.5 ook deze Zigbee kunnen gebruiken?
https://www.robbshop.nl/sonoff-zbmini-smart-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
ShadowFrys schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:01:
[...]

Ben benieuwd of dit nog actief is, maar ik heb zojuist onze oude mech. ventilator vervangen door een ITHO Daalderop. Nu met RF afstandbediening voor in de badkamer. De 3-standen schakelaar zit nog in de keuken.
Nu wil ik graag de ventilator op stand 1 zetten als er niemand thuis is en dat is natuurlijk het mooiste via mijn Tuya systeem.
Ik begrijp dat stand 1 gewoon de voeding is, en dat je stand 2 en 3 dan moet activeren.
Zou ik ipv de Shelly 2.5 ook deze Zigbee kunnen gebruiken?
https://www.robbshop.nl/sonoff-zbmini-smart-switch
Ik ben overgestapt op:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

En stuur deze aan via Home Assistant. Voordeel is dat ik nu meer dan 3 standen heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowFrys
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-06 08:40
Devian schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:30:
[...]

Ik ben overgestapt op:
Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

En stuur deze aan via Home Assistant. Voordeel is dat ik nu meer dan 3 standen heb!
Collega van mij heeft deze ook hoorde ik zojuist en die is wel enthousiast.

Ik zal hier eens naar kijken, ben benieuwd of het ook met mijn Tuya Smart Life app werkt.
Dus of ik deze via WiFi kan toevoegen in de app.
Iemand misschien ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk1903
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:49
PimW schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:12:
Vet! Wat je ook kunt doen, is de Shelly inbouwen in de ventilatiebox, dat scheelt je weer een lelijke opbouwstekker.
Vandaag de ontbrekende (5 poorts) lasdop gehaald en wil morgen de Shelly's in de WTW hangen; Een Shelly 2,5 voor stand 2-3, en een Shelly 1PM (ik heb er veel liggen) voor stand 1. Shelly 1 wil ik daarna koppelen aan een CO2 meter en de Shelly 2,5 aan 2 vochtigheid sensoren in de keuken en badkamer. We slapen, tenzij het niet vriest, met de raam op een kiertje, en in de nacht hoeft dat ding niet te werken.
Geen guru op dit gebied, maar de je schema lijkt duidelijk. Thanks voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-07 08:19
*knip* helaas geen werkspot

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 28-08-2024 07:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.