Oude inbouwdoos elektra verbergen

Pagina: 1
Acties:

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben aan het klussen ter voorbereiding op mijn nieuwe keuken ( *O* ) en bij het punt van de elektra aangekomen.

Op verschillende punten heb ik 76mm (ABB) inbouwdozen geplaatst, sleuven gefreesd. So far so good.

Er zit echter ook een oude inbouwdoos (zat oorspronkelijk een lichtschakelaar/wcd) met een grootte van ~66mm (buitenmaat). De bedrading uit deze doos heb ik doorgetrokken naar een aantal nieuwe dozen. De oude doos krijgt geen functie meer, behalve dat het een soort 'doorvoer' doos wordt met een paar lasklemmen/doppen.

De muur wil ik af laten stucen, waarbij de oude doos uit het zicht moet verdwijnen (mee stucen). Nu heb ik al een tijdje zitten googlen naar een oplossing, maar het beste waar ik op uit kom is een blindplaat. Die zie ik echter enkel voor grotere dozen, en niet voor kleintjes als deze.

TL;DR: Hoe verberg ik een 66mm inbouwdoos volledig?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:57
Eigenlijk haal je die doos uit de muur en laat je de pijp doorlopen, met nieuwe, langere, draden erin. Als dat niet kan, post even een foto. Want begrijp niet geheel wat voor doos je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
De doos links is de oude doos, rechts nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ewyuPF/IMG_0739.jpg

Wegslopen en de buis verlengen is niet echt een optie, aangezien ik niet weet waar de draden exact vandaan komen (dus opnieuw trekken wordt lastig) en de fase/schakel te kort zijn om op de nieuwe plek uit te laten komen zonder lasklem/dop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo'n plaatje als op die andere drie er over en stukken maar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• spone
  • Niet online
Dat is wel heel simpel gedacht, maar zou nog best kunnen werken ook :o

Die plaatjes blijven alleen niet echt lekker zitten op de oude doos (geen randje waar ie achter kan blijven hangen), maar het plaatje van iets als dit weer wel want die zit met schroefjes.

Morgen eens op pad :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

spone schreef op donderdag 7 september 2017 @ 00:32:
Dat is wel heel simpel gedacht, maar zou nog best kunnen werken ook :o

Die plaatjes blijven alleen niet echt lekker zitten op de oude doos (geen randje waar ie achter kan blijven hangen), maar het plaatje van iets als dit weer wel want die zit met schroefjes.

Morgen eens op pad :)
Hij hoeft niet lekker te blijven zitten uit zichzelf, dat regelt die stuc wel.

Also, "op pad"? Je hebt er drie zitten op die andere dozen, waarvan ik aanneem dat je dat niet zo gaat laten. Hergebruiken die hap :)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 07-09-2017 00:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:34
Ik zal me daar niet zo heel druk over maken. Je wilt gewoon dat de doos dicht zit. Als die plaatjes van je nieuwe doos niet goed blijft zitten kun je hem ook vast lijmen.

iRacing Profiel

• spone
  • Niet online
Geen idee wat de lijmende kracht van een laag stuc is :) Kennelijk dus genoeg om me er geen zorgen om hoeven te maken.

Die stucplaatjes op die andere dozen gaan er af, maar wel pas ná het stucen. Als ik zie wat de gemiddelde stukadoor tegen een muur aan smeert dan blijven w.m.b. die plaatjes er nog wel even op, anders kan ik straks mn andere doos gaan uithakken ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50
Mij lijkt compleet wegwerken geen goed idee, wat als je later een extra draad moet trekken? Of er eentje stuk gaat om whatever reden en je dus in die doos moet zijn?

De enige "veilige" manier is om die doos weg te halen en de twee buizen (boven en onder zo te zien? Of komt er ook nog iets van achteren?) door te trekken naar de nieuwe doos

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Doos moet bereikbaar blijven dus dichtsmeren is geen optie.
Sloop de doos eruit, maak het gat groter en monteer een normale maat inbouwdoos met blindplaat zou ik zeggen. Niet fraai wellicht maar wel volgens de regels en second best na vervangen van buis en trekken van nieuw draad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Reinier schreef op donderdag 7 september 2017 @ 05:50:
Doos moet bereikbaar blijven dus dichtsmeren is geen optie.
Sloop de doos eruit, maak het gat groter en monteer een normale maat inbouwdoos met blindplaat zou ik zeggen. Niet fraai wellicht maar wel volgens de regels en second best na vervangen van buis en trekken van nieuw draad.
Dat dus, wegsmeren is beunwerk

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Blijft het in het zicht? Dan zal ik toch aanraden om het op te hakken en met elkaar te verbinden.
Anders is deze wellicht een optie:
https://www.attema.com/nl...n/1331-afdekplaat-rond-4/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
oude doos er uit. buizen doorverbinden naar de nieuwe doos en daar alles aan elkaar lassen. Oude gat dichtdichtsmeren en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als het gibo is waar het inzit kun je met een beetej mazzel de leiding zo lostrekken uit de muur en opschuiven in een nieuwe sleuf naar de nieuwe doos

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Erg jammer dat je het zo hebt gedaan..

Normaal gesproken als je een doos wilt laten vervallen hak je de leiding even op en zet je er een sok op en gaat verder met pijp en trekt deze door naar de volgende doos.

De sok in de muur laat je dan dichtsmeren. Een doos smeer je enkel dicht als er geen draden meer inzitten!

is het alsnog een optie om een sok te zetten op de aanvoerende kant? dan doortrekken naar je nieuwe dozen en de afgaande kant ook omleggen naar je nieuwe doos?

draden en doppen in de muur moet je altijd bereikbaar houden.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
spone schreef op donderdag 7 september 2017 @ 00:24:
Wegslopen en de buis verlengen is niet echt een optie, aangezien ik niet weet waar de draden exact vandaan komen (dus opnieuw trekken wordt lastig) en de fase/schakel te kort zijn om op de nieuwe plek uit te laten komen zonder lasklem/dop.
Dat valt toch wel mee? De opties zijn stopcontacten of centraaldozen in het plafond. Zo te zien komen de draden van boven, dus dan zal het wel de centraaldoos daarboven zijn. Even er vanuit gaand dat de vorige electro-man niet dezelfde kunstgrepen als jij nu voorstelt toegepast heeft ;)

Gewoon beginnen door de groep te zoeken waar de stroom vandaan komt, dan weet je ook waar de rest van de lichtpunten en stopcontacten zitten die van die groep stroom krijgen. Daarna die één voor één open draaien (beginnen met de dichstbijzijnde doos de goede kant op), wiebelen aan de draden in de doos die je er uit wil halen en kijken waar de draden op en neer bewegen.

De moeite die je er nu insteekt (zoeken zal waarschijnlijk 15 min zijn, maar laat het tegenzitten en het een uur werk zijn) win je in tienvoud terug mocht je ooit nog wat aan de elektra moeten doen. Je krijgt hier nooit meer fatsoenlijk draad door getrokken en mag dan dus weer de boel open hakken.

[ Voor 18% gewijzigd door ybastiaans op 07-09-2017 09:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
1) doos weghalen, buis omzetten en nieuw draad trekken. Zo kan je hem dichtstuken
2) blindplaat gebruiken van zelfde merk/type als je overige wcd's/schakalaars

Dat zijn de opties. Een centraaldoos dichtsmeren waar lasdoppen achter zitten moet je gewoon niet doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Whoa wat een reacties ondertussen, dank daarvoor :) Laat ik zeggen dat ik sowieso de bedoeling heb om het volgens de voorschriften te doen. Beun-oplossingen wordt uiteindelijk niemand gelukkig van, dus als dat betekent dat sommige dingen nu even iets meer tijd/werk kosten dan is dat (helaas) maar zo.

Ik heb inmiddels de aanvoer gelokaliseerd: deze is afkomstig vanuit een centraaldoos in het plafond, waar ook de schakeldraad naartoe gaat (op zich wel logisch voor een lichtschakelaar). Er komen enkel draden van boven als invoer, geen achterinvoer.

Mijn plan nu:
- Buis naar plafond gedeeltelijk uithakken
- Oude doos er volledig uithalen en gat opvullen
- Via een sok en een stuk buis verlengen
- Nieuwe draden trekken die wel lang genoeg zijn om rechtstreeks op de nieuwe dozen uit te komen

In basis dus zoals @pyrofielo beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:11

VW-Arjan

★★★★★

Ander probleempje wellicht, maar dat kan je dan meteen aanpakken.
Er komt nu van boven een blauwe en een zwarte draad en een aarde draad.
Die kun/mag je niet gebruiken voor je stopcontact.
De zwarte draad is namelijk schakeldraad, dat klopt ook met de oude functie van de inbouwdoos.

Trek dus meteen de juiste kleuren!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:55

Shunt

Boe

@spone
Super dat je het besloten hebt op de juiste manier op te lossen. De toekomstige eigenaren van je huis zijn je nu al dankbaar! Maar zoals hier boven vermeld door @VW-Arjan trek ook even gelijk de goede draden.

En als je dan toch bezig bent met het vernieuwen van draden zorg dat je overal fatsoenlijke verbindingsklemmen gebruikt ik zie dat je in de doos al verbindingsklemmen hebt zitten dus ik hoop dat dit in de verdeeldozen in het plafond ook zo is. Zo niet even online een doosje of twee kopen (5 en 10) en dan moet het meeste wel lukken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:33
Kan je er niet alsnog een functie aan geven? Bijv zo'n usb only stopcontact erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
VW-Arjan schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:25:
Ander probleempje wellicht, maar dat kan je dan meteen aanpakken.
Er komt nu van boven een blauwe en een zwarte draad en een aarde draad.
Minder goed te zien op de foto, maar er kwam ook al een fasedraad en een nul van boven voor het stopcontact dat er zat. De schakelaar die er los hangt is even iets tijdelijks.
Shunt schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:32:
En als je dan toch bezig bent met het vernieuwen van draden zorg dat je overal fatsoenlijke verbindingsklemmen gebruikt ik zie dat je in de doos al verbindingsklemmen hebt zitten dus ik hoop dat dit in de verdeeldozen in het plafond ook zo is.
In de plafonddoos (die tjokvol zit) is alles opgelost met lasdoppen. En nee, ik ga de boel niet aan elkaar maken met kroonsteentjes als je dat bedoelt ;) Gewoon lasklemmen.
leecher schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:34:
Kan je er niet alsnog een functie aan geven? Bijv zo'n usb only stopcontact erin.
Hij komt recht achter de kookplaat uit, dat is de reden dat ik hem uit het zicht wilde hebben, omdat de plek gewoon niet handig was.

Update: draden ondertussen vervangen door langere exemplaren, oude doos uitgehakt, bocht gemaakt, getest of de stroom het nog doet en deels al dichtgesmeerd. Ziet er een stuk netter uit zo.

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 07-09-2017 12:56 ]

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 10:30
Foto!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fv4y4F/IMG_0740.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gMU9Bv/IMG_0747.jpg

Gips zal nog wel even nodig hebben om volledig te drogen, zeker met dit weer ( }:| ) en de omvang van het gat van de oude doos. Voor nu ook even een schakelaar erin gehangen, tot het nieuwe schakelmateriaal erin gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Good busy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jaren 70 schakelmateriaal

ouwe troep is echt tijd voor iets mooiers :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Helaas kom ik nog wel meer lelijke dingen tegen: de groepen voor de combioven en de vaatwasser gaan door 1 buis en delen onderling de nul. In die buis loopt dus 2x fase, 1x nul en 1x aarde. Tja... :F

Meerdere groepen door 1 buis mag niet, dus ik denk dat ik binnenkort nog een extra groep kan gaan trekken.

Pagina: 1