DataGhost schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:35:
Kijk eens naar hoeveel jongens/mannen karting doen en hoeveel er daarvan in F3, F2 en F1 terecht komen. Echt heel weinig. Dat ligt niet puur aan opleidingsprogramma's maar ook aan talent en dat train je niet zomaar.
Niet puur, maar het maakt wel verschil. Hoe groot het talent van (bv) Verstappen ook is, dat hij op jonge leeftijd al het beste materiaal en de beste begeleiding had zal zeker een rol hebben gespeeld.
Dergelijke toegang is grotendeels een kwestie van geld. Sommigen hebben dat zelf, anderen moeten het van sponsoren hebben. Daar komen opeens allerlei psychologische en sociale aspecten om de hoek.
Sponsoren willen iets terug voor hun geld, typisch reclame. Als ze denken dat niemand naar racende vrouwen kijkt dan zullen ze ook geen geld beschikbaar stellen. (Ik laat even in het midden waarom ze dat denken en of het terecht is).
Dus als je heel veel deelnemers hebt heb je een redelijke kans op een handjevol voor F1. Zet die aantallen even af tegen het aantal meisjes/vrouwen in karting en het is volkomen logisch dat er eigenlijk geen doorbreken richting F1. Dat heeft ook niet per se met opleidingsprogramma's te maken maar een heleboel mogelijk talent gaat gewoon nooit karten omdat [whatever].
Mee eens, ik geloof dat talent voor autoracen weinig met geslacht te maken heeft en dat er dus evenveel talentvolle mannen als vrouwen zijn. Het is dus vooral een combinatie van aantallen en secundaire factoren als geld.
Als we dat willen veranderen, en dat wil ik want volgens missen we momenteel de helft van de lol, dan moet het patroon verstoord worden. Ik zie geen manier om uit het niets een groot aantal op hoog niveau racende vrouwen te halen, dat gaat niet zonder jaren aan training en opleiding.
Geld beschibkaar stellen is wel makkelijk. Als je het wil dan ligt het vanmiddag nog op tafel, de juiste personen kunnen dat met één handtekening regelen.
Met genoeg geld kun je zorgen dat die trainingsprogramma's beschikbaar zijn en gevuld worden.
Ik weet niks van voetbal maar volgens mij heeft het vrouwenvoetbal net de omslag gemaakt waarbij de interesse groot genoeg is dat de aandacht van sponsoren is gewekt. Er is nu genoeg geld dat er opeens veel mogelijk is dat een paar jaar geleden nog ondenkbaar was. Althans, dat is mijn indruk als outsider.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.