Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:42
Hallo,

Weet niet of dit in de juiste categorie staat.

Heb sinds kort een LG Oled TV, tot volle tevredenheid, maar nu de zon weer gaat schijnen gaat het zonnescherm weer vaker (elektrisch) gebruikt worden.

Heb nu tot 2 keer gemerkt dat de TV bij schakelen van het scherm het signaal verliest, terwijl deze van de decoder komt. Krijg dan sneeuw in beeld. Bij TV uit/aan weer gewoon beeld.

Moet er wel bij zeggen dat het zonnescherm en de TV op dezelfde fase zitten, en vanwege krapte in de pijpen er geen aarde meer bij kon (25 jaar geleden).

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

PS. Bij mijn vorige TV, een wat oudere phlips LCD dit probleem nooit gezien.

Bij voorbaat dank.

Gr. Jaap

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
De makkelijkste oplossing zou dan een UPS gebruiken voor je tv apparatuur die vangt dan de dip op.

Verder zal een aarde aansluiting niet helpen bij een dip en hoeft er dus ook niet te zijn. Je scherm verbruikt gewoon even veel als hij inschakelt.

En ben je lang je signaal kwijt of maar even ?

• Japio_342
Krijg het signaal weer terug als ik de TV uit en weer aan zet, decoder (Humax) zit met HDMI aan de TV.

Ik denk dat het zonnescherm bij aan/uit schakelen spikes veroorzaakt waar de LG niet tegenkan, aangezien ik dit niet eerder gezien heb.

Kan de stekker nog omkeren, misschien heeft dat invloed?

Jaap

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Japio_342 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:31:
[...]
Kan de stekker nog omkeren, misschien heeft dat invloed?
Hoogst onwaarschijnlijk dat dat invloed heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

De decoder hoef je niet opnieuw te starten? Dan ligt het inderdaad aan de tv.
Omdraaien van de stekker zal niet helpen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59

DukeBox

loves wheat smoothies

franssnarf schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:43:
De makkelijkste oplossing zou dan een UPS gebruiken voor je tv apparatuur die vangt dan de dip op.
Dan is het al te laat, de dip is dan al geweest. Het kan wel met een line-interactive UPS maar die is over het algemeen duurder dan een nieuwe TV.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37
Heb je wat meer info ?

Zit je zonnescherm met een draadloze zon/wind automaat ?

Zijn de storingen steevast als je het zonnenscherm in/uit stuurt ? Of zit er willekeur in ?

Console Guy

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Japio_342 schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:32:

Moet er wel bij zeggen dat het zonnescherm en de TV op dezelfde fase zitten, en vanwege krapte in de pijpen er geen aarde meer bij kon (25 jaar geleden).
Haha, wat? Hoe dan? 16mm flexbuis mag nog steeds gewoon 3x2,5mm2 en 1x1,5mm2 in. Als je dat negeerd gaat de 2e (en 3e) 1,5mm2 er ook nog wel door.

Op m'n werk heb ik laatst een nieuwe monitor gekregen, die gaat twee tellen op zwart als ik mijn statische lading overdraag aan m'n bureau. Dus zeg maar 50x per dag |:(

Voor de functie van netfilters is aarding wel een vereiste. Heeft je TV wel een randaarde stekker?

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@kabeltjekabel De meeste? smart tv's hebben geen geaarde stekker. Alhoewel plasma tv's dat wel hebben.

@Japio_342
Mogelijk:
De motor van het zonnescherm zit waarschijnlijk aan de buitenzijde, die moet natuurlijk wel geaard zijn.
Beetje vocht er tussen en het kan tussen de fases gaan balansen, wat normaal de aardlek zal doen springen.

Mogelijk:
heb je ook nog een coax lopen naar de tv voor analoge ziggo ontvangst?
ontkoppel deze dan even.

Mogelijk:
een random storing in het hoogfrequentie gebied:
Tv stoort
Tv kapot door rolluik
TV hapert bij gebruik aansteker
Elektra stoort op beeldschermen
Stroompiek tijdens schakelen koelkast stoort op TV's
onderbreking tv
Allemaal zonder enige bruikbare oplossing, maar hebben wel iets met elkaar gemeen.
Spanningsdip? dat lijkt me onwaarschijnlijk. daar moeten ze anno nu wel tegen kunnen.
Storing in het hoogfrequentie gebied... tja dat wordt een lastige, maar zeker mogelijk.

Een netfilter zou kunnen helpen.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
probeel het zonnescherm eens te aarden, desnoods met een tijdelijk draadje (1,5 of 2,5) naar het centraal aardpunt in de meterkast...

een eventueel filter in de de motor van het scherm heeft wel aarde nodig...

en een dip? voor die 3 a 400W van zo'n scherm? onwaarschijnlijk... dan is er meer aan de hand...

en hoe oud is het scherm? 25 jaar?

en die aarde moet wel te doen zijn hoor! hoeveel draden zitten er nu in die buis, en welke buis? meterkast -> centraaldoos, of aan het eind van de centraaldoos naar het scherm?

en zit het scherm met stekker in het stopcontact? of vast? draadloze bediening?

gang is alles

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Japidoff schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:19:
en een dip? voor die 3 a 400W van zo'n scherm? onwaarschijnlijk... dan is er meer aan de hand...
Dippen gaat op inschakelstroom. Dat kan zo het twintigvoudige zijn van de nominale stroom.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:26:
[...]

Dippen gaat op inschakelstroom. Dat kan zo het twintigvoudige zijn van de nominale stroom.
nou..

als het een slecht ontworpen of defecte DC motor is kan die piek wel oplopen tot 200x In (ik heb 1W led drivers liggen die tot 80A verbruiken) maar dit zal zeer kortstondig zijn, ergens in de microseconden range tot 10msec ofzo.

bij een AC motor zal afhankelijk van het soort de inchakelstroom zo'n 5 á 8x In. waarschijnlijk ook niet zo lang, screens zijn vaak aangedreven d.m.v een tandwielkast dus veel koppel hoeft hij niet te leveren...

maar beide situaties zouden in een huisinstallatie met een normale netimpedantie niet dit soort problemen mogen geven.

zonder iets gemeten te hebben daar, zegt mijn boeren verstand dat het niet een dip is...

hoe is de receiver verbonden met de tv? hdmi verwacht ik?

ik zit je post nog een goed te lezen...

sneeuw? signaalverlies met hdmi is zwart, of "no signal", maar sneeuw?

en moet de TV echt gepowercycled worden? of is van input veranderen ook voldoende?
hebje al eens een andere hdmi poort geprobeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Japidoff op 29-04-2019 00:54 . Reden: lezen.... ]

gang is alles

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Japio_342 Dit topic heeft niet veel relatie met witgoed. Aangezien het probleem waarschijnlijk ergens bij de tv/ ontvanger zit Ik verplaats dit topic naar het subforum Televisies & Beamers :).

WG ->TB

200 fish found!

• Japio_342
Hallo,

heb dit probleem nog maar 2 keer gezien, ik dacht dat de input weggevallen was, maar misschien is de TV wel oversprongen van HDMI naar TV, er zit momenteel nog geen antenne aangesloten.
En met uitzetten bedoel ik naar standby en weer aan.
Het is een oud scherm met AC motor. Dit scherm wordt binnenkort vervangen door een nieuw, maar ik vroeg mij af of er iets is, zoals een filter, om dit soort storing te blokkeren vanaf het scherm, of dat ik een koperen pijp in de grond timmer en het scherm 'aard', daar het via de elektra pijpen niet (meer) te doen is. Dit mede door een later aangelegd spanplafond, waardoor ik heel moeilijk bij de centraaldozen kan komen.

Dank voor het meedenken.
Gr. Jaap
Pagina: 1