Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TV hapert bij gebruik aansteker

Pagina: 1
Acties:
  • 2.444 views

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Wij hebben zo een langwerpige zippo aansteker, en als we de kaarsen in de woonkamer aansteken hapert de tv: sommige pixels verkleuren en geluid stottert.

De coax van de tv komt uit de muur in een hoek van de kamer. Kaarsen bevinden zich 1.5-2m van de tv en/of coax kabel.

Kan iemand de science van dit phenomeen uitleggen, en een idee geven van hoe dit verholpen zou kunnen worden?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Dat is wel heel raar, ben je er zeker van dat het alleen is bij de kaarsen.

• jayvol09
Nee haha, zoals in de titel: bij gebruik aansteker. Of die kaarsen aan gaan of niet maak nie uit :p

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Wildy
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb dit thuis ook.. Het is iets met de aansteker die stoort op de digitale televisie ofzo? Het maakt hierbij inderdaad niet uit of ik ook echt iets aansteek ;)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wat gebeurt er met het beeld van je tv als je op precies dezelfde plek in de woonkamer gaat staan als je zou doen om de kaarsen aan te steken en je doet alsof je de kaarsen aansteekt?

Als dan het beeld ook wegvalt zou je kabel klem kunnen zitten (beweging in de vloer) en/of de afscherming onvoldoende kunnen zijn.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
ontvanger in de stres door ir straling?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:35
Heeft de aansteker een piezo electrische ontsteking?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
In die aansteker zit waarschijnlijk een zelfoscillerend circuitje die een hoogspanning genereert om het vlammtje te doen ontsteken. Dit werkt op een redelijk hoge frequentie met in dat circuitje spoeltjes die ervoor zorgen dat de spanning hoger wordt. Ik denk alleen dat deze spoeltjes 'lekken' en een antenne worden, op een manier die de televisie stoort.

Kan je de aansteker ook gas laten geven zonder vonk? En dan het vlammetje aansteken met een lucifer ofzo? :P Ik denk dat het dan niet gebeurd namelijk.

In dat geval zit er trouwens een batterijtje in de aansteker, die waarschijnlijk niet vervangbaar is omdat je ze toch in zijn geheel weggooit als die het niet meer doet, of het gas is eerder op.

Om te laten zien wat voor soort aansteker ik bedoel:
http://ridders.nu/Webpagi...okker_crcuit_frameset.htm
Bij het gedeelte ''Mijn experimenten met het "Blokker" circuit.''.

[ Voor 28% gewijzigd door marcop23 op 07-11-2014 18:03 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
Vaag... ik kan er met google iig weinig over terug vinden op 1 draadje na op Reddit en een ander forum waar er eigenlijk ook niemand serieus op ingaat... iets doet mij vermoeden dat het misschien een grapje is?

Ik neem het vooralsnog serieus... op wikipedia vind ik het volgende, er wordt niet echt in detail op ingegaan maar dit artikel geeft wel aan dat vonken e.d. (ernstig) kunnen storen op een televisiesignaal.

Wikipedia: Television interference

Even wat geks proberen hoor... wat voor een vloer heb je? Ga eens op een rubberen mat oid staan en probeer het dan nog eens. Het lijkt iig gerelateerd te zijn aan het signaal, niet de televisie zelf... als het goed is gebeurd dit niet als je een DVD oid kijkt.

• jayvol09
Het is verleidend om dat ding open te maken maar het is onze enige aansteker atm. :p Het is gewoon gas hervulbaar. Ik zal checken of het ook met DVD/external bron gebeurt! Maar toch raar dat een klein vonkje ergens in de kamer het digitaal signaal zo erg kan verstoren.

Nogmaals, de kaarsen hebben er niks mee te maken--dat was achtergrond verhaal. En we hebben tapijt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:59
Het is denk ik niet het vonkje, maar de magnetica. Er zit een zelfoscillerend circuitje in om van de 1,5v batterij ~100V te maken, en dat is op een frequentie die de TV stoort. Tenminste, dat is waar ik vanuit ga. Ik denk niet dat één vonkje genoeg RF troep produceert om je TV te ontregelen, al kunnen vonken wel echt zoiets doen, maar dan moet je wel grotere vonken hebben denk ik.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dit zal dezelfde science zijn waardoor vroegah je TV stoorde als er een brommer langs kwam. Had met de bougies te maken geloof ik.

Zie de bougie, of aansteker, als mini emp en je snapt waar je storing vandaan komt :)

Bij wat voor ontvangst is dit? Waarschijnlijk zit er ergens een kabel brak aangesloten, of is het een slecht afgeschermde kabel, waardoor deze invloeden van buitenaf effect hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door Jheroun op 07-11-2014 18:55 ]

Verwijderd

Vandaag hetzelfde uitgevonden hier thuis. Telkens als ik binnen een straal van 2 meter van de tv een klik navulaansteker gebruik om mijn sigaret of kaars aan te steken, hapert een deel van het beeld. Soms zelfs dat ik blokjes zie. Bizar!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 14:52
Een vonk is een hele korte puls, dat is heel breedbandig in het frequentiespectrum (een ideale puls bevat alle frequenties, zie Fourier transformatie Afbeeldingslocatie: https://www.chem.purdue.edu/courses/chm621/text/ft/basiset/impulse/impulse.gif).

Dat maakt dat afscherming tegen dit soort interferentie lastig is. En Zal er vast wel interferentie zijn op de antennekabel of tunercircuit van de tv.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dank voor de technische uitleg! :) We hebben het hier echter wel over een topickick van ‘enige tijd’, dus we zetten deze wel even dicht.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.