Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Net geslaagd voor B in een diesel, maar wat nu?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Afgelopen maandag ben ik in één keer geslaagd voor mijn rijbewijs B (yeey). Ik heb bij de ANWB in rijswijk gereden en alles ging eigenlijk wel soepel, maar ik reed daar in een VW Polo met een 4-cylinder dieselmotor. Best wel een prima autootje als ik eerlijk ben, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal aangezien dat de enige auto is waarin ik heb gereden maar toch.

Echter nu ik mijn rijbewijs heb gehaald is het tijd om zelf de weg op te gaan, zonder het L-bord of de overdreven bestickerde auto maar met een benzine van mijn ouders of van oma. Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!

Aanstaande woensdag ga ik na mijn tentamen dus met de trein naar hen toe om te oefenen met het autorijden in een benzine, aangezien ik dus alleen nog maar in een Diesel heb gereden. Nu blijf ik toch Tweaker en wil ik ondanks dat ik geen auto heb, wel wat gadgets hebben die het op de weg een stuk aangenamer en of veiliger maken. Echter heb ik dus een aantal vragen.

1. Zal ik in de nieuwe Hyundai van mijn ouders rijden (bij schade krijgen ze de nieuwwaarde vergoed dacht ik), of in de VW Up! van oma?
Ik heb zelf al gelezen dat ik bij een benzine terwijl ik de koppeling op laat komen het gas moet indrukken, maar niemand weet het mij precies te vertellen.
2. Wat voor tips hebben jullie voor het rijden in een bezine, t.o.v. een diesel?
3. Wat voor "gadgets" zijn handig om te hebben?
Ik heb zelf een OnePlus 6 en een iPad pro, dus ik dacht misschien iets van een dashcam of een houder voor mijn telefoon? Mogelijk hebben jullie daarvoor aanraders.

Volg mij op Instagram voor elke dag een sexy tech foto!

Acties:
  • +39Henk 'm!

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Nu online

Imnoa

Noobmaster69

1. Ik neem aan dat je bij rijles ook wegreed terwijl je een beetje gas gaf of reed je weg op de koppeling?
2. Elke auto is anders, gewoon aan wennen dus.
3. Eerst goed leren rijden (tijdens je rijles heb je een auto leren besturen, leren rijden doe je pas als je je roze pasje hebt) voor je je laat afleiden door allerlei gadgets

Imnoa wijzigde deze reactie 14-04-2019 16:27 (18%)

민족의 위대한 태양

Acties:
  • +117Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:50

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Waar maak je je in hemelsnaam druk om? Stap gewoon in de auto en rij ermee weg. Met een beetje feeling is dat geen enkel probleem. En gadgets? Eerst maar eens kilometers maken voor je daaraan denkt. Succes!

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:02
Iets vergelijkbaars hier eerder voorbij zien komen. Misschien kun je hier nuttige tips uit halen?

Benzine Auto lastig

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 24-06 18:47

Daniel36

MAXIMUM CONFUSION

Protip, als het kan ff rustig oefenen met wegrijden door een paar keer de koppeling op te laten komen en gas te geven en daadwerkelijk weg te rijden zonder de motor af te laten slaan.

Scheelt je mogelijk wat stress momentjes in het verkeer.
:)

En voor de rest met Tuintje hierboven, komt goed. Kwestie van ff wennen en ook dat gaat als vanzelf.
(y)

Daniel36 wijzigde deze reactie 14-04-2019 16:34 (18%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:32
Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:

1. Zal ik in de nieuwe Hyundai van mijn ouders rijden (bij schade krijgen ze de nieuwwaarde vergoed dacht ik), of in de VW Up! van oma?
Ik heb zelf al gelezen dat ik bij een benzine terwijl ik de koppeling op laat komen het gas moet indrukken, maar niemand weet het mij precies te vertellen.
Niets echt een lekkere instelling. Als je schade maakt zal hun maandpremie enorm omhoog gaan. Dit verschil is dan waarschijnlijk nog minimaal 10 jaar te voelen. Wat dacht je van zelf een autootje kopen als je hem toch in de prak denkt te rijden?

Vwb de gadgets, ik vind het knap als je nu al fatsoenlijk kunt rijden met een radio e.d.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:15

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

1. Een goed punt om te beginnen is eerst het trekpunt van de koppelaanvoelen en daarna met dezelfde snelheid de koppel loslaten als gas geven (zonder te overdijfen). Met wat oefening krijg je daar wel handigheid in.
2. Diesel slaat minder snel af, dat is waarschijnlijk ook de reden dat je tot nu toe hebt kunnen optrekken zonder gas bij te geven bij het optrekken.
3. Laat de gadgets eerst voor wat het is, focus op het rijden. Het echte rijden leer je namelijk pas nadat je je rijbewijs hebt. Dat pasje laat alleen zien dat je geen compleet gevaar op de weg bent.

Acties:
  • +33Henk 'm!

• noo
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Enige "gadget" waar je nu wat aan hebt is een goede zonnebril.
(en gefeliciteerd natuurlijk!)

noo wijzigde deze reactie 14-04-2019 16:40 (20%)

PVOutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Frozen B en schakel, dan kun je in elke auto rijden.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Imnoa schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:27:
1. Ik neem aan dat je bij rijles ook wegreed terwijl je een beetje gas gaf of reed je weg op de koppeling?
2. Elke auto is anders, gewoon aan wennen dus.
3. Eerst goed leren rijden (tijdens je rijles heb je een auto leren besturen, leren rijden doe je pas als je je roze pasje hebt) voor je je laat afleiden door allerlei gadgets
1. Ik reed weg op de koppeling, en nadat de auto was gekoppeld gaf ik gas, daarna koppeling indrukken, schakelen, laten opkomen, etc...
2. True
3. Is het juist in het begin niet handig dat ik een dashcam heb, omdat de kans op ongelukken wat groter is?
NESFreak schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:29:
Iets vergelijkbaars hier eerder voorbij zien komen. Misschien kun je hier nuttige tips uit halen?

Benzine Auto lastig
Ik ga even kijken, dankjewel! :)
Daniel36 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:30:
Protip, als het kan ff rustig oefenen met wegrijden door een paar keer de koppeling op te laten komen en gas te geven en daadwerkelijk weg te rijden zonder de motor af te laten slaan.

Scheelt je mogelijk wat stress momentjes in het verkeer.
:)

En voor de rest met Tuintje hierboven, komt goed. Kwestie van ff wennen en ook dat gaat als vanzelf.
(y)
Moet ik dat in de straat van mijn ouders doen voor de deur? Of is het verstandiger om me eerst even naar een afgelegen parkeerplaats te laten rijden?
Jrz schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:35:
[...]

Niets echt een lekkere instelling. Als je schade maakt zal hun maandpremie enorm omhoog gaan. Dit verschil is dan waarschijnlijk nog minimaal 10 jaar te voelen. Wat dacht je van zelf een autootje kopen als je hem toch in de prak denkt te rijden?

Vwb de gadgets, ik vind het knap als je nu al fatsoenlijk kunt rijden met een radio e.d.
Tuurlijk denk ik niet de auto in de prak te rijden, maar je maakt een bepaalde risicoanalyse. Het kiezen van auto om de veiligheid te vergroten lijkt mij toch wel aan de orde?

3. Maar het leek mij wel handig om iets te hebben waarmee ik mijn telefoon kan bevestigen aan het raam, of ergens anders aan de auto voor de navigatie met behulp van waze. Ik vraag mij echter af wat jullie daarvoor aanraden, één voor aan het raam, of voor op een andere locatie in de auto?
Gropah schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:36:
1. Een goed punt om te beginnen is eerst het trekpunt van de koppelaanvoelen en daarna met dezelfde snelheid de koppel loslaten als gas geven (zonder te overdijfen). Met wat oefening krijg je daar wel handigheid in.
2. Diesel slaat minder snel af, dat is waarschijnlijk ook de reden dat je tot nu toe hebt kunnen optrekken zonder gas bij te geven bij het optrekken.
3. Laat de gadgets eerst voor wat het is, focus op het rijden. Het echte rijden leer je namelijk pas nadat je je rijbewijs hebt. Dat pasje laat alleen zien dat je geen compleet gevaar op de weg bent.
1. Bedankt, dan moet dat hopelijk wel lukken.
2. Het apparaat heeft nog nooit afgeslagen als ik op die manier reed, het werd me voor zover ik me kon herinneren juist op die manier aangeleerd...
3. Zie punt 3 hierboven alsjeblieft! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Bij het wegrijden, klein beetje gas geven, koppeling lossen tot de auto begint te bewegen (drukpunt), en daar even houden tot de auto minstens stapvoets vooruit gaat, dan koppeling helemaal lossen en gas geven maar.

Omdat de meeste autos tegenwoordig zelf wat actiever het stationair toerental regelen, geven die zelf ook wat gas bij als ze belasting voelen.
Komt goed hoor, gewoon eerst wat in de straat een paar keer stoppen en starten voor je de stad in tuft.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carman6
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 24-06 13:32
Aangezien je met deze vraag komt lijkt het mij dat je niet veel lessen hebt gehad of in ieder geval nog niet echt comfortabel bent met autorijden. Ik zou zeggen, ga eens rijden met je ouders er naast of in ieder geval de eigenaar van de auto. Maar goed, je hebt je rijbewijs dus als het goed is kun je auto rijden.

1. Geen schade rijden is de beste manier natuurlijk. Nieuwwaarde terug krijgen is wel fijn, maar bedenk wel dat het gigantisch veel geld kost doordat zij hun schade vrije jaren (gedeeltelijk verliezen). De goedkoopste auto (eventueel met al wat schade) is de beste keuze.

2. Met benzine kun je in principe ook op alleen de koppeling weg rijden, maar verijst redelijk wat gevoel in je linker voet/been. Gewoon rustig uit proberen en inderdaad een beetje gas bij geven. Probeer de koppeling niet te veel te laten slippen, naast schade rijden zal dit het duurste zijn wat je kapot kan maken. Niet bang van worden, je moet de koppeling echt vaak of heel lang laten slippen wil je echt de koppeling vernachelen en het is natuurlijk wel zo dat iedere keer wanneer de koppeling slipt hij een beetje slijt (dit is onvermijdelijk). Het verschil tussen benzine en diesel is de kracht die de motor heeft bij lage toeren, een diesel heeft dat veel meer. Verder is er geen verschil met rijden (als in hoe je rijd, het voelt natuurlijk anders aan, maar dat is bij iedere andere motor zo).

3. Laat die gadgets maar lekker zitten, afleiding heb jij echt niet nodig. Een dashcam is leuk, maar over het algemeen overbodig. Bij ongelukken die je zelf veroorzaakt zal hij denk ik eerder nadelig zijn. Ipad never nooit als navi gebruiken ofzo, heb echt al te veel idioten gezien die die krengen recht voor hun neus plakken op max brightness in het donker... Telefoon kan, maar bedenk je dat het krijgen van berichten afleidend is en zeker met weinig ervaring in de auto van iemand anders is dit af te raden. Misschien kun je hem als navigatie gebruiken met de niet storen functie aan, maar ik zou het in het begin gewoon houden op bekende wegen en dat rustig uitbreiden. Mocht je hem dus toch als navigatie willen gebruiken is de beste plaats ergens aan het dashboard (ventilatie mount bijvoorbeeld) op een hoogte net onder de ruit zeg maar. Zo hoog mogelijk, maar niet zo hoog dat hij zicht weg neemt van wat dan ook door de voorruit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met oefenen. Voor mij ging er echt een wereld open toen ik mijn rijbewijs net had (en een eigen auto kocht), echt een enorme vrijheid om te gaan en staan waar je maar wil.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 07:23
Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:41:
[...]

1. Ik reed weg op de koppeling, en nadat de auto was gekoppeld gaf ik gas, daarna koppeling
Waardeloze instructeur gehad dus :X Had deze wel een en ander juist geleerd had je nu geen twijfels gehad om gewoon in een benzine auto te stappen en er mee op pad te gaan. Opmerkelijk dat je met een dergelijke manier van wegrijden kan slagen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Diesel rijd idd iets anders als benzine, en als je daar zorgen over maakt vraag 1 van je ouders even te rijden naar een leeg parkeer terein of een verkeers arme straat en ga het oefenen.

toen Ik aan het lessen was, had ik ook problemen om de juiste moment van koppeling loslaten en gas geven te vinden. Je kan de koppeling een klein beetje omhoog laten komen zodat de koppeling slipt en dan gas bij geven. Het is niet de bedoeling dat je dit altijd doet, want het is slecht voor de koppeling, maar gebruik het om dat punt te vinden en ervaring op te doen. Verder is het schakelen bij benzine anders, maar dat wijst zich wel vanzelf

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07:45

Blerp

Geüpgegraded

Benzine is inderdaad wat gas bijgeven tijdens het optrekken. Zodra het niet lekker voelt heb je 2 keuzes; gas bij geven of de koppeling weer intrappen al naar gelang de situatie (als je bij een stoplicht achter iemand staat is veel gas bijgeven af te raden :P).
Kijk of je wat kunt oefenen in een auto met een toerenteller. Waarschijnlijk zal ie stationair draaien op zo'n 1000 tot 1100 rpm. Zodra je de koppeling iets op laat komen zie je dat het aantal toeren wat zakt, probeer dat boven de 1100 rpm te houden om niet af te slaan.

Succes met oefenen, en zoals anderen al zeiden is een zonnebril voorlopig de enige gadget die nodig is, de rest is alleen maar afleiding.

If it ain’t broke, fix it till it is

Acties:
  • +6Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Maar welke auto je ook pakt, zijn allemaal anders. Ook met tig jaar ervaring laat je nog wel eens de motor afslaan door verkeerd te koppelen/doceren. Gewoon kalm blijven, koppeling intrappen en weer starten.. vooral niet opgelaten voelen en als het wat langer duurt, gewoon laten toeteren (als dat gebeurd) desnoods alarm lichten aan, even je rust proberen te pakken en weer proberen. Je bent niet de eerste en zal (vooralsnog) niet de laatste zijn.
Bij het autorijden is een tip erg handig, wees duidelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:42
- Let vooral op de schadevrije jaren bij de verzekering. Je kan prima berekenen welke de meeste kosten krijg bij schade.
2. Wat voor tips hebben jullie voor het rijden in een bezine, t.o.v. een diesel?
- Bij rijles in een diesel laten ze je graag zien dat je vooruit kan komen door enkel je koppeling te laten opkomen. Dit bij een benzine veel lastiger/niet mogelijk. Laat rustig je koppeling opkomen en geef met dezelfde rust een beetje gas, net zo lang tot je voelt dat je vooruitkomt.
- Geen. Ik zie dat je sws Waze wil gebruiken, maar ga zeker op het begin gewoon zonder de weg op. Ga een ijsje halen een dorp verdrop of iets anders. Ben je zelf niet zo goed in de weg vinden, neem dan je oma mee. Heb je gelijk een gezellig uitje :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mathy_
  • Laatst online: 00:38
Ach en 1 ding weet ik zeker, welke auto je ook rijd, hij zal je wel eens afslaan. Niet in paniek raken, alarm lichten aan en de auto op nieuw starten en opnieuw proberen weg te rijden. Daarna als je weg rijd niet vergeten je alarm lichten weer uit te zetten. En ook zeker niet door rood rijden omdat je het groene licht hebt gemist.

Daarnaast voorkom schade, denk hier niet te makkelijk over, je ouders of oma kunnen flink terug vallen in no-claim wat betekend dat ze echt veel meer per maand kwijt zijn.
Ook bij een schade van b.v.b. 500 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bij schade verliezen ze ook 5 schadevrije jaren (bij jouw schuld) en kost het (direct en indirect) waarschijnlijk enkele duizenden euro's afhankelijk van eigen risico en wat de gevolgen zijn in premie bij 5 jaar aftrek schade vrije jaren. Dus nieuwwaarde vergoed is leuk, maar niet gratis ;).
Verder veel plezier met deze nieuwe vrijheid :)

We nominate you to find out and report back.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Punt 3 is totaal niet belangrijk.

Verder, gewoon instappen en rijden.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Tommie12 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:48:
Bij het wegrijden, klein beetje gas geven, koppeling lossen tot de auto begint te bewegen (drukpunt), en daar even houden tot de auto minstens stapvoets vooruit gaat, dan koppeling helemaal lossen en gas geven maar.

Omdat de meeste autos tegenwoordig zelf wat actiever het stationair toerental regelen, geven die zelf ook wat gas bij als ze belasting voelen.
Komt goed hoor, gewoon eerst wat in de straat een paar keer stoppen en starten voor je de stad in tuft.
Dus ik moet al gas hebben gegeven voordat ik de koppeling laat opkomen? Duidelijk, thanks! :)
Carman6 schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:50:
Aangezien je met deze vraag komt lijkt het mij dat je niet veel lessen hebt gehad of in ieder geval nog niet echt comfortabel bent met autorijden. Ik zou zeggen, ga eens rijden met je ouders er naast of in ieder geval de eigenaar van de auto. Maar goed, je hebt je rijbewijs dus als het goed is kun je auto rijden.

1. Geen schade rijden is de beste manier natuurlijk. Nieuwwaarde terug krijgen is wel fijn, maar bedenk wel dat het gigantisch veel geld kost doordat zij hun schade vrije jaren (gedeeltelijk verliezen). De goedkoopste auto (eventueel met al wat schade) is de beste keuze.

2. Met benzine kun je in principe ook op alleen de koppeling weg rijden, maar verijst redelijk wat gevoel in je linker voet/been. Gewoon rustig uit proberen en inderdaad een beetje gas bij geven. Probeer de koppeling niet te veel te laten slippen, naast schade rijden zal dit het duurste zijn wat je kapot kan maken. Niet bang van worden, je moet de koppeling echt vaak of heel lang laten slippen wil je echt de koppeling vernachelen en het is natuurlijk wel zo dat iedere keer wanneer de koppeling slipt hij een beetje slijt (dit is onvermijdelijk). Het verschil tussen benzine en diesel is de kracht die de motor heeft bij lage toeren, een diesel heeft dat veel meer. Verder is er geen verschil met rijden (als in hoe je rijd, het voelt natuurlijk anders aan, maar dat is bij iedere andere motor zo).

3. Laat die gadgets maar lekker zitten, afleiding heb jij echt niet nodig. Een dashcam is leuk, maar over het algemeen overbodig. Bij ongelukken die je zelf veroorzaakt zal hij denk ik eerder nadelig zijn. Ipad never nooit als navi gebruiken ofzo, heb echt al te veel idioten gezien die die krengen recht voor hun neus plakken op max brightness in het donker... Telefoon kan, maar bedenk je dat het krijgen van berichten afleidend is en zeker met weinig ervaring in de auto van iemand anders is dit af te raden. Misschien kun je hem als navigatie gebruiken met de niet storen functie aan, maar ik zou het in het begin gewoon houden op bekende wegen en dat rustig uitbreiden. Mocht je hem dus toch als navigatie willen gebruiken is de beste plaats ergens aan het dashboard (ventilatie mount bijvoorbeeld) op een hoogte net onder de ruit zeg maar. Zo hoog mogelijk, maar niet zo hoog dat hij zicht weg neemt van wat dan ook door de voorruit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes met oefenen. Voor mij ging er echt een wereld open toen ik mijn rijbewijs net had (en een eigen auto kocht), echt een enorme vrijheid om te gaan en staan waar je maar wil.
Ik heb 44 lesuur gehad, dus ik denk dat die hoeveelheid tijd wel meevalt. :) In de diesel kan ik prima rijden, maar het was vooral het koppelen wat ik bij een benzine nog nooit had gedaan. Aangezien ik veel verhalen lees over het 5x laten afslaan van een benzine, was ik benieuws waar de finesse nou zat!

1. Duidelijk! :)
2. Je bedoelt rijden met de koppeling een beetje ingedrukt? Dat beetje indrukken doe ik alleen als ik ga opschakelen bij het wegrijden, verder trap ik de koppeling of helemaal of niet in.
3. Het probleem is dat de bekende wegen voor mij vooral in de buurt van Delft-Den Haag liggen en mijn ouders in Hoofddorp wonen. Nu heb ik daar wel zo'n 15 jaar gewoond, maar natuurlijk nog nooit zelf op de weg gereden. Daarom leek het me toch wel verstandig om navigatie te hebben, het zorgt ervoor dat ik beter kan anticiperen. Je raadt dus een ventilatieklem aan, dan ga ik daarvoor zoeken! Mogelijk kan ik een mooie bij ome Ali fixen! Mijn telefoon ben ik inderdaad van plan om op de niet-storen modus te zetten tijdens het rijden.

Enorm bedankt voor je duidelijke en uitgebreide bericht!
Razkin schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:51:
[...]

Waardeloze instructeur gehad dus :X Had deze wel een en ander juist geleerd had je nu geen twijfels gehad om gewoon in een benzine auto te stappen en er mee op pad te gaan. Opmerkelijk dat je met een dergelijke manier van wegrijden kan slagen.
Valt wel mee ;), het is vooral het koppelen wat ik bij een benzine nog nooit heb gedaan. Dat omdat ik dus alleen maar met een diesel heb gereden en het koppelen wat nauwkeuriger moet tijdens het rijden in een benzine.

---------------------------------------
BlackMonkey schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:07:
- Let vooral op de schadevrije jaren bij de verzekering. Je kan prima berekenen welke de meeste kosten krijg bij schade.
- Bij rijles in een diesel laten ze je graag zien dat je vooruit kan komen door enkel je koppeling te laten opkomen. Dit bij een benzine veel lastiger/niet mogelijk. Laat rustig je koppeling opkomen en geef met dezelfde rust een beetje gas, net zo lang tot je voelt dat je vooruitkomt.
- Geen. Ik zie dat je sws Waze wil gebruiken, maar ga zeker op het begin gewoon zonder de weg op. Ga een ijsje halen een dorp verdrop of iets anders. Ben je zelf niet zo goed in de weg vinden, neem dan je oma mee. Heb je gelijk een gezellig uitje :)
Ik zie inderdaad dat het belangrijk is om even wat meer afstand te nemen tot mijn voorganger als ik achter een ander sta bij een verkeerslicht. Ik ga lekker oefenen en dan komt het waarschijnlijk wel goed. Hartelijk bedankt heren (en dames?)! Als jullie verder nog tips hebben of iets kwijt willen, mag dat natuurlijk! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:58
[...]

1. Ik reed weg op de koppeling, en nadat de auto was gekoppeld gaf ik gas, daarna koppeling indrukken, schakelen, laten opkomen, etc...
Dat kan in een benzine auto ook gewoon hoor. Alleen is de kans dat je motor daarbij afslaat ietsje groter (afhankelijk van de auto soms aanzienlijk groter). Om dat te voorkomen wordt idd bij wegrijden vaak een klein beetje gas gegeven tijdens het op laten komen van de koppeling. Zo heel anders is het helemaal niet. Ik zou me er vooral niet te druk om maken. Een auto krijgt niets van een keertje afslaan.

zcflevo.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:23:
Je raadt dus een ventilatieklem aan, dan ga ik zoeken! Mogelijk kan ik een mooie bij ome Ali fixen!
Gewoon even naar de Aldi, kost je €2 heb je 'm meteen in plaats van twee weekjes wachten.
Mijn telefoon ben ik inderdaad van plan om op de niet-storen modus te zetten tijdens het rijden.
Android Auto even downloaden vanaf APK Mirror

Succes! :)

CLB wijzigde deze reactie 15-04-2019 09:10 (9%)
Reden: Daadwerkelijke link weg

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +7Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Diesel en benzine scheelt niet zoveel tijdens het rijden, behalve als je verkeerd tankt... ;)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 06:59

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Een moderne diesel rijd niet héél veel anders dan een moderne benzine auto. Wel klinken ze wat lager en als je een toerenteller hebt, zijn de schakelmomenten ook zichtbaar anders.

Qua gadgets: Anders dan navigatie, lekker laten voor wat het is. Je moet niet tijdens het rijden ook nog bezig zijn met allerlei electronica. Mag ook niet. Je mag nog net de radio harder en zachter zetten.

Zoals anderen ook zeggen, zet je vader of moeder er naast en ga een rondje rijden, laat hen aangeven hoe je die auto het beste moet behandelen en ervaar.

Je hebt net je rijbewijs, gefeliciteerd, de komende jaren leer je autorijden en dat leer je alleen door het veel te doen en in veel verschillende auto's te rijden. :)

Wat betreft die verzekering: Het kost ze hoe dan ook hun schadevrije jaren en dát kan een heel duur grapje worden. Beter hou je de auto dus gewoon heel...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06:36
Ik ben ook geslaagd in een diesel en heb mijn eerste eigen kilometers gemaakt in een VW Up. Dat was wel even wennen inderdaad. Ik heb eerst een paar keer geoefend op een achterafweggetje. Het heeft wel even geduurd voordat ik gewend was aan het niet alleen op laten komen op de koppeling. Dat moet wel kunnen, maar een Up slaat vrij snel af.

Gewoon een kwestie van een aantal keer oefenen, dan krijg je het vanzelf onder de knie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online

Ja dat krijgen ze wel vergoed: maar vervolgens mogen ze wel flink meer verzekeringspremie betalen, aangezien ze in een klap vijf schade vrije jaren verliezen. Beste wat je kunt doen is een auto van € 500 a € 1000 kopen en daarin oefenen, die zitten veelal niet vol met al die fratsen.

Al die moderne fratsen in een moderne auto, maken het vooral in het begin enkel lastigere. Gewoon een klein simpel auto: een Suzuki Swift ofzo bijvoorbeeld. Maja ik snap dit soort topic's eigenlijk niet echt :X

Het maakt eigenlijk niet veel uit of het nou een benzine auto, of diesel auto is. Je moet gewoon het aangrijpingspunt aanvoelen en bij benzine, geef je gewoon iets meer gas erbij. Dat is geen rocket science allemaal hoor >:)

Heb ook weleens een dieselauto als huurauto meegekregen, terwijl ik een benzine auto gereserveerd heb: is eventjes wennen, maar een half uur later heb ik gewoon dat aangrijpingspunt te pakken.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
CLB schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:29:
[...]

Gewoon even naar de Aldi, kost je €2 heb je 'm meteen in plaats van twee weekjes wachten.

[...]

Android Auto - APK Mirror

Succes! :)
Handig! Ook fijn dat waze daarop werkt! :)
Thanks!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-06 17:18

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Pffff, leer eerst maar eens rijden, dat jij je rijbewijs nu hebt wil niet zeggen dat je direct een ervaren bestuurder bent. Zo min mogelijk laten afleiden tijdens de rit en tegelijkertijd zoveel mogelijk ervaring op blijven doen.

Autorijden blijft altijd een serieuze zaak, je druk maken om de gadget, heeft ook niets met autorijden te maken. Zo is het bijvoorbeeld zo dat aan dashcam helemaal niets toevoegd aan verkeersveiligheid.

Een tip; ga regelmatig rijden met echt ervaren bestuurders, sta open voor input, en nee.... leeftijdsgenoten met 1 tot 3 jaar rij ervaring zijn geen ervaren bestuurders....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: proficiat. Nu mag je pas echt leren rijden ;)
Ten tweede: heb je uberhaupt een keuze? Hebben je ouders en oma toegezegd dat je de auto mag lenen? Ik had een jaar of 20 geleden de zelfde gedachte, ik zou wel even de auto meepakken. Mooi niet dus.

Ten derde, gedraag je gewoon als een heer in het verkeer, uitspraken over agressie richting anders weggebruikers zijn niet nodig.

deepbass909 wijzigde deze reactie 14-04-2019 23:26 (42%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
kwestie van wennen... maar ach de Passat 1.9TDI (2003) rijd ook anders dan de Focus 1.8 TDDI (2004)
en de Fiat Ducato Maxi (2018) ook weer anders... maar ach het meest beroerde rijd nog altijd de Ford Transit (2004)

Allemaal diesels.. maar allemaal net even anders....

en ach met een Polo 1.9 SDI sneller kunnen sprintjes trekken dan een uitgebouwde getunde Golf 3 benz :')
of het razend snelle schakelwerk zo goed voor de bak is geen idee :+ maar t was wel fun :)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 06:59

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Sjurm schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:35:
Ik ben ook geslaagd in een diesel en heb mijn eerste eigen kilometers gemaakt in een VW Up. Dat was wel even wennen inderdaad. Ik heb eerst een paar keer geoefend op een achterafweggetje. Het heeft wel even geduurd voordat ik gewend was aan het niet alleen op laten komen op de koppeling. Dat moet wel kunnen, maar een Up slaat vrij snel af.

Gewoon een kwestie van een aantal keer oefenen, dan krijg je het vanzelf onder de knie.
Ik rij zelf een Skoda Fabia SW ecodiesel. Vergeet in zo'n moderne zuinige diesel het optrekken op de koppeling maar. :) Ook daar moet je écht gas bijgeven om op te trekken.

Het ding rijd praktisch als een benzine auto, slaat nét iets minder snel af maar veel scheelt het niet. Volgens mij is dat met meer moderne diesels zo.

Alleen het geluid en de koppelmomenten zijn écht anders. (Al klinkt een 3 cylinder benzineauto ook als een diesel.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Nu online
Parkeren oefenen is trouwens ook geen slecht idee: vandaar ook die oude auto, dan is het niet erg als je eens tegen een paaltje zit. Of zoals ik tijdens mijn eerste auto reizen in Groot Brittannië deed: bij smalle weggetjes, gooide de auto gewoon de struiken in als er tegenliggers aankwamen :+

Met mijn huidige auto zal ik dat echt niet doen, omdat ik zag dat ik op mijn auto krassen minuscule krassen had op de plek waar ik in Groot Brittannië langs de struiken af reed.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-06 12:05

MsG

Forumzwerver

[...]

Snelle conclusie zeg. Half Nederland leert het eerst op deze manier, omdat de fluwelen manier die je nodig hebt bij benzine vaak in het begin wat te lastig is voor de beginnend bestuurder. De houterigheid gaat er vanzelf uit en na een paar keer afslaan in een benzine auto valt het kwartje ook wel weer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-06 19:23

SomerenV

It's something!

MsG schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:00:
[...]

Snelle conclusie zeg. Half Nederland leert het eerst op deze manier, omdat de fluwelen manier die je nodig hebt bij benzine vaak in het begin wat te lastig is voor de beginnend bestuurder. De houterigheid gaat er vanzelf uit en na een paar keer afslaan in een benzine auto valt het kwartje ook wel weer.
Fluwelen manier? :+ Ik kan m'n 1.0 benzine wagentje nog wel in z'n 2 weg laten rijden als het even moet. Iets meer gas en gaan.

@Frozen Ik rij dagelijks in dieselwagens (Sprinters en Caddies) en heb zelf een benzine wagentje. Met beiden kun je nagenoeg hetzelfde rijden qua koppeling en gas geven. Misschien dat ik zo even een filmpje voor je maak :) Verder het advies wat al vaak gegeven is: gewoon proberen. Kan zijn dat de wagen een keer afslaat maar dat is niet erg. Oefenen oefenen oefenen. Het echte autorijden leer je pas als je je pasje hebt ;)

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
SomerenV schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:04:
[...]

Fluwelen manier? :+ Ik kan m'n 1.0 benzine wagentje nog wel in z'n 2 weg laten rijden als het even moet. Iets meer gas en gaan.

@Frozen Ik rij dagelijks in dieselwagens (Sprinters en Caddies) en heb zelf een benzine wagentje. Met beiden kun je nagenoeg hetzelfde rijden qua koppeling en gas geven. Misschien dat ik zo even een filmpje voor je maak :) Verder het advies wat al vaak gegeven is: gewoon proberen. Kan zijn dat de wagen een keer afslaat maar dat is niet erg. Oefenen oefenen oefenen. Het echte autorijden leer je pas als je je pasje hebt ;)
Ik ga het gewoon lekker proberen, als die auto afslaat weet ik in ieder geval wat ik niet moet doen! :) Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:55

Nogne

Weet niet waar hij over praat

1. beide auto’s gaan rijden
2. Niet echt een tip, maar je kan beter zelf het verschil gaan voelen en daar van leren dan nu al druk maken en straks er achter komen dat benzine en diesel toch echt niet heel anders rijdt.
3. Ik gebruik zelf geen gadgets, dus over gadgets kan ik weinig zeggen.

>.<

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23-06 21:30
[...]

2. True
3. Is het juist in het begin niet handig dat ik een dashcam heb, omdat de kans op ongelukken wat groter is?
1. Denk je dat of weet je dat? In het geval dat dat echt zo was reed je bij elk stoplicht tergend traag weg, geloof ik niet zo. Waarschijnlijk gaf je toen automatisch ook al gewoon gas bij.
3. Zal best, maar het kan dan dus enkel maar in jouw nadeel werken.

Verder is je instelling niet echt overtuigend waardoor je nu al als een gevaar op de weg klinkt :9 Gewoon instappen en gaan/doen. En ja de eerste keer helemaal alleen in het verkeer is apart maar dat went snel genoeg.

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
FSSF schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:15:
[...]

1. Denk je dat of weet je dat? In het geval dat dat echt zo was reed je bij elk stoplicht tergend traag weg, geloof ik niet zo. Waarschijnlijk gaf je toen automatisch ook al gewoon gas bij.
3. Zal best, maar het kan dan dus enkel maar in jouw nadeel werken.

Verder is je instelling niet echt overtuigend waardoor je nu al als een gevaar op de weg klinkt :9 Gewoon instappen en gaan/doen. En ja de eerste keer helemaal alleen in het verkeer is apart maar dat went snel genoeg.
Oh neehoor, maar ik ga liever goed voorbereid op pad dan dat ik voor een verkeerslicht sta en dat de motor 5x uitvalt. Dan zorg ik voor onnodige hinder in het verkeer, dus vandaar mijn post.

Als ik een gevaar op de weg was, was ik niet in één keer voor mij autotheorie en praktijkexamen geslaagd. ;)
Bedankt allemaal voor jullie inbreng!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:55

Nogne

Weet niet waar hij over praat

Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:17:
[...]

Oh neehoor, maar ik ga liever goed voorbereid op pad dan dat ik voor een verkeerslicht sta en dat de motor 5x uitvalt. Dan zorg ik voor onnodige hinder in het verkeer, dus vandaar mijn post.
Liever dat je 5x de motor uit laat vallen dan dat je overal aan denkt behalve het autorijden zelf. En iedereen is ooit een keer voor de eerste keer met het roze pasje ingestapt en weggereden zonder dat er iemand naast je zat die de hele tijd verteld wat je moet doen.

Gewoon gaan rijden, dan leer je het vanzelf.

>.<

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:10
Zelf ben ik bijna een jaar geleden afgereden in een diesel (4 verschillende lesauto's in totaal gehad en reden allemaal net iets anders) en de overgang naar een benzine is ook gewoon ff wennen, je zal hem echt wel een paar keer af laten slaan in het begin en dat overkomt iedereen (net als mijn zus die hem per ongeluk op de spoorwegovergang stil liet vallen 8)7 ). Maak je er gewoon niet te veel druk om en begin ergens op een rustig parkeerterrein ofso voordat je gelijk de weg op gaat, oefen ook de hellingproef want waar mijn lesauto een automatische parkeerrem had beschikte de auto van mijn moeder daar niet over...

Oh ja Flitsmeister is wel handig ;)

Jochemd13 wijzigde deze reactie 14-04-2019 19:27 (3%)

• sympa
  • Laatst online: 10-05 00:38
[flitsmeister] Ik zou eerder Here installeren als navigatie, of een andere navigatie die een waarschuwingstoontje geeft als je te hard rijdt.
Net je rijbewijs gehaald is helemaal geen goed moment om te gaan scheuren.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
sympa schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:34:
[flitsmeister] Ik zou eerder Here installeren als navigatie, of een andere navigatie die een waarschuwingstoontje geeft als je te hard rijdt.
Net je rijbewijs gehaald is helemaal geen goed moment om te gaan scheuren.
Dat doet waze ook volgens mij. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-06 19:23

SomerenV

It's something!

Tadaa! Zoals je ziet kan een kind de was doen. Een beetje feeling krijgen hoort erbij maar voor je 't weet doe je 't op de automatische piloot en rij je weg alsof 't niks is, ongeacht de auto waarin je zit :)

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
SomerenV schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:39:
[YouTube: Autorijden]

Tadaa! Zoals je ziet kan een kind de was doen. Een beetje feeling krijgen hoort erbij maar voor je 't weet doe je 't op de automatische piloot en rij je weg alsof 't niks is, ongeacht de auto waarin je zit :)
Easy! Thanks :D d:)b O+ O+ O+

Nu moet het sowieso gaan lukken. Als jullie dat leuk vinden schrijf ik woensdag een vervolg met hoe het is verlopen! :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wootism
  • Laatst online: 23-06 21:38

Wootism

aaibaar

Wat een vreemd topic....
TS is zenuwachtig om te rijden in een benzine-auto maar wil tegelijkertijd wel z’n hele dashboard volhangen met ‘gadgets’ zodat hij veilig de weg op kan :p

Ik denk dat het weglaten van al je gadgets een goede stap richting veiligheid is.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06:18
MsG schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:00:
[...]

Sorry hoor maar ik geloof niet dat ook maar iemand leert om op te trekken op de koppeling zonder gas te geven, ook niet bij een diesel.

Het hele leren schakelen gaat er juist om de twee pedalen te gebruiken tot hij "pakt". Als je dat niet hebt geleerd heb je dus niet leren rijden.

Mijn eerste ervaring na het lessen was met een Fiat 500 (old timer). Dat vond ik ook wel even spannend, ik heb hen eerst achteruit het pad op geduwd omdat ik niet zeker wist welke versnelling waar zat (maar kwam ook allemaal goed).

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Wootism schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:51:
Wat een vreemd topic....
TS is zenuwachtig om te rijden in een benzine-auto maar wil tegelijkertijd wel z’n hele dashboard volhangen met ‘gadgets’ zodat hij veilig de weg op kan :p

Ik denk dat het weglaten van al je gadgets een goede stap richting veiligheid is.
Navigatie en een dashcam zijn vandaag de dag normaal. Daarbij is een navigatieopdracht (met navigatie) standaard onderdeel van de CBR rijexamen. :)
assje schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:53:
[...]

Sorry hoor maar ik geloof niet dat ook maar iemand leert om op te trekken op de koppeling zonder gas te geven, ook niet bij een diesel.

Het hele leren schakelen gaat er juist om de twee pedalen te gebruiken tot hij "pakt". Als je dat niet hebt geleerd heb je dus niet leren rijden.

Mijn eerste ervaring na het lessen was met een Fiat 500 (old timer). Dat vond ik ook wel even spannend, ik heb hen eerst achteruit het pad op geduwd omdat ik niet zeker wist welke versnelling waar zat (maar kwam ook allemaal goed).
Er werd wel gezegd dat je gas bij kon geven, maar dat het niet per se hoefde vanuit stilstand. Als het "schakelen met twee pedalen tot hij pakt" jouw definitie van rijden iis, dan ben ik helaas niet geslaagd. Gelukkig hanteert het CBR een andere maatstaf. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 21:42
assje schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:53:
[...]

Vaak begint de eerste les met het gevoel krijgen voor de onderdelen van de auto. Dan begin je met de koppeling. Eerst instructie die je dan krijgt is, laat m maar is opkomen en zie wat t doet. Gezien veel lesautos diesel zijn zal je dus in eerste instatie leren optrekken door enkel je koppeling op te laten komen. Als hier vervolgens niet meer naar gekeken wordt omdat je gewoon wegkomt. Een diesel is hierin voor een lesauto dus eigenlijk te vergevensgezind.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06:18
Maar, dit is heel makkelijk recht te zetten door beide extremen te proberen.

Rijden op alleen de koppeling heb je al gedaan, top.

Nu geef je achterlijk veel gas (zoals sommige oudjes doen) en trek je dan op door de koppeling op te laten komen.

Daarna wissel je een paar keer tussen die twee uitersten tot je de gulden middenweg gevonden hebt en voila.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
XiaomiGlobal schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:38:
[...]

Ja dat krijgen ze wel vergoed: maar vervolgens mogen ze wel flink meer verzekeringspremie betalen, aangezien ze in een klap vijf schade vrije jaren verliezen.
Dat weet je helemaal niet, als ze op de hoogste trede zitten of een noclaim beschermer hebben dan kost het ze in de eerste instantie niks.

Drardollan wijzigde deze reactie 14-04-2019 20:22 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
assje schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:00:
Maar, dit is heel makkelijk recht te zetten door beide extremen te proberen.

Rijden op alleen de koppeling heb je al gedaan, top.

Nu geef je achterlijk veel gas (zoals sommige oudjes doen) en trek je dan op door de koppeling op te laten komen.

Daarna wissel je een paar keer tussen die twee uitersten tot je de gulden middenweg gevonden hebt en voila.
En dan nog met iets van 5k rpm in 1x de koppeling laten opkomen en dus met piepende banden wegscheuren })

Wegrijden wisselt echt van auto tot auto. Ik kan langzaam weghobbelen op alleen de koppeling in mijn huidige auto, maar mijn vorige auto en de auto van mijn pa vinden dat niet leuk.

Maar leren wegrijden is imho makkelijk, ga maar eens leren inparkeren met een echte auto :P Fileparkeren in een stevige SUV zonder parkeersensoren is heel wat anders dan je leskoekblik neerzetten met overal piepers :+

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 24-06 20:01

Mrjraider

De mannelijke zuster

Rij zelf nu net drie jaar, de avond dat ik het roze pasje had gehaald op het gemeentehuis ben ik met de auto van mijn moeder naar mijn oma en opa gereden. Het was donker en ik had dus nog nooit zelfstandig in een auto gezeten. Ik was als de dood dat ik een kras of deuk in de auto van mams reed. Gelukkig niet gedaan.
Toen mijn eerste auto gekocht; heerlijk leren auto rijden en oefenen. Ja je zal je auto tig keer laten afslaan op de meest onwenselijke momenten (midden op een kruispunt bijvoorbeeld; ja ik ben ervaringsdeskundige) maar dat hoort bij het proces van leren auto rijden. Intussen rij ik in mijn derde auto (don’t ask) en intussen kan ik in elke auto rijden zonder problemen. Je leert vanzelf hoe de koppeling in een ander auto werkt. Rustig laten opkomen, beetje mee spelen op de parkeerplaats en dan komt het wel goed.

At the end of the line a survivor will be born

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:50

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

Bullet NL schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:39:
Pffff, leer eerst maar eens rijden, dat jij je rijbewijs nu hebt wil niet zeggen dat je direct een ervaren bestuurder bent. Zo min mogelijk laten afleiden tijdens de rit en tegelijkertijd zoveel mogelijk ervaring op blijven doen.

Autorijden blijft altijd een serieuze zaak, je druk maken om de gadget, heeft ook niets met autorijden te maken. Zo is het bijvoorbeeld zo dat aan dashcam helemaal niets toevoegd aan verkeersveiligheid.

Een tip; ga regelmatig rijden met echt ervaren bestuurders, sta open voor input, en nee.... leeftijdsgenoten met 1 tot 3 jaar rij ervaring zijn geen ervaren bestuurders....
Praat eens met mijn ex die net haar rijbewijs heeft en met mijn twee kids een lange rit op vakantie gaat maken over twee maanden. Die is nu ervaring aan het opdoen in de auto van haar ma door rondjes in het dorp te rijden. Geen grap.

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:00
Gas onderin en langzaam koppeling omhoog en je komt gegarandeerd weg. Na mij examen in nieuwe Peugeot 307 (als ik het goed zeg) moest ik in een 20 jaar oude Caddy diesel en 10 jaar oude Twingo benzine rijden en dat was een drama maar heb m'n lessen geleerd. Met de auto's die jij omschrijft moet het werkelijk geen issue zijn joh.

En leg je focus niet op die gadgets, zorg eerst maar eens dat je kunt rijden en tegelijkertijd kunt nadenken over de benodigde gadgets of er naar kijken kunt 👍

Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:13
Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:56:
[...]

Navigatie en een dashcam zijn vandaag de dag normaal. Daarbij is een navigatieopdracht (met navigatie) standaard onderdeel van de CBR rijexamen. :)
Precies, ik dacht al wat doen mensen hier moeilijk. Rijden met satnav zit gewoon in rijexamen, en lijkt mij niks mis met een navigatiesysteem hebben als beginnende bestuurder. Ja natuurlijk, er is altijd risico dat je teveel erop kijkt, maar tegelijk geeft het in een onbekende omgeving ook juist rust dat je gewoon satnav kan volgen zonder zelf veel na te denken.

Iets als een dashcam kan natuurlijk als je het leuk vind, ik heb er zelf geen, maar die leiden toch totaal niet af? Die doen toch gewoon hun dingetje zonder input van de bestuurder? Wat je er verder mee moet weet ik alleen niet, volgens mij voegen ze niet heel veel toe behalve voor de verzekering als er een geschil is na een aanrijding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07:41

Leoon.

waka waka hey hey

Ik heb alleen de 1e pagina gelezen maar je bent echt verschrikkelijk bang lijkt. Je moet gewoon gaan rijden en oefenen. Zolang je op let en geen gekke dingen gaat doen, maar gewoon gecontroleerd gaat je niks gebeuren. Maar als je net zo rijdt als je hier over komt ja dan ga je twijfelen en dan komt 't niet goed.

Wat zeggen je ouders hierover of zijn die zelf ook niet echt zeker in de auto?

Tip: eerst even lekker alleen rijden. De autos leren kennen, zonder van mensen naast je te horen hoe 't moet of wat je fout doet. Dat komt later wel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik rij al wat jaren maar als ik van mn moderne werkbus in mn ouwe seat stap heb ik regelmatig ruzie met de koppeling :+

• stftweaker
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:25
Ik zou eerst even wat centjes opzij zetten mocht je schade rijden dan kan je die gewoon aftikken zonder dat de eigenaar flink moet lappen omdat je een foutje hebt gemaakt.

Daarnaast is het belangrijk om zelfverzekerd te zijn, waarom denk je schade te maken? Krasjes/deukjes daar gelaten met parkeren. Maar dat vang je af met een bedrag opzij te zetten.

Ik heb zelf net een jaar mijn rijbewijs en mijn eerste auto is er 1 van 40k. Heb ik schade nee, ben ik de perfecte automobilist? nee zeker niet, maar door zelfverzekerd en defensief te rijden kom je al heel eind.

Is er schade, en kan je dit financieel afvangen? Dan rij je al een stuk zelfverzekerder in het verkeer want weer een zorg minder. Ow gaat het fout? Dan kan ik het behappen.
Als je in het verkeer zit en constant moet denken, ik mag geen fouten maken want dan ben ik de pineut tja dan is dit al een flinke mentale belasting en komt het autorijden nog.

How are you doing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 24-06 13:43
Rijden in een benzine tegen over een diesel is na einige tijd niet heel verschillend.
Ik rij zowel soms in een Volkswagen T5 of Polo of een Opel Crossland X. Met die Polo heb ik nog de meeste uitdagingen. De helingproef was ik al vrij snel weer kwijt, maar na 5 keer afslaan bij de heuvel bij een spoorweg overgang, wist ik wel heel goed hoe ik in een benzine heuvel op kon rijden met enkel de koppeling en de voetrem. Later toen me vader naast mijn zat, gaf hij de tip gebruik de handrem, en hoppa reed zo weer een heuvel op. Alle auto's zijn verschillend, maar door goede rolatie leer je heel snel.

En ja controleer de stoplichten als je moter is afgeslagen. Ik ben al een keer door rood gereden, ondanks ik heel snel was(gelukkig had iedereen het door op het kruispunt). Optrekken in zijn 3 wordt hem ook niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Gewoon gaan rijden, iedereen heeft het moeten leren... :)

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-06 20:42
Sjurm schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:35:
Het heeft wel even geduurd voordat ik gewend was aan het niet alleen op laten komen op de koppeling. Dat moet wel kunnen, maar een Up slaat vrij snel af.
Benzine slaat eerder af dan diesel. Bij het wegrijden iets meer gas geven, de koppeling rustig op laten komen, veel oefenen, dan komt het vanzelf goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 03:45

Yor

Yor1313#2571

Ik kan maar één ding bedenken wat in mijn optiek echt belangrijk is, of beter gezegd was toen ik dit issue had:

Ik haalde mijn B in een Mercedes Benz jeep, uiteraard diesel, op tijd van twee weken. Toen ik na omschrijving van mijn militair rijbewijs dus direct in een benzine auto reed, was het echt wel wennen met "afremmen"op de motor, zeg maar het laten uitrollen van de auto. Dieselmotoren toentertijd remden bijna vanzelf al de auto, mijn benzine Alfa 33 loodste me de eerste keer bijna recht over het plein in het midden van een rotonde.

Ik heb nu echter geen idee op de huidige stand van techniek dat verschil heeft doen vergeten, maar ik zou mijn centjes nu daar op zetten.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22:36
Afgelopen maandag ben ik in één keer geslaagd voor mijn rijbewijs B (yeey). Ik heb bij de ANWB in rijswijk gereden en alles ging eigenlijk wel soepel, maar ik reed daar in een VW Polo met een 4-cylinder dieselmotor. Best wel een prima autootje als ik eerlijk ben, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal aangezien dat de enige auto is waarin ik heb gereden maar toch.

Echter nu ik mijn rijbewijs heb gehaald is het tijd om zelf de weg op te gaan, zonder het L-bord of de overdreven bestickerde auto maar met een benzine van mijn ouders of van oma. Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!

Aanstaande woensdag ga ik na mijn tentamen dus met de trein naar hen toe om te oefenen met het autorijden in een benzine, aangezien ik dus alleen nog maar in een Diesel heb gereden. Nu blijf ik toch Tweaker en wil ik ondanks dat ik geen auto heb, wel wat gadgets hebben die het op de weg een stuk aangenamer en of veiliger maken. Echter heb ik dus een aantal vragen.

Ik heb zelf een OnePlus 6 en een iPad pro, dus ik dacht misschien iets van een dashcam of een houder voor mijn telefoon? Mogelijk hebben jullie daarvoor aanraders.
Over punten 1 en 2, ja je moet het gas pedaal indrukken terwijl je de koppeling op laat komen, diesels hebben wat meer koppel dus die hebben wat minder gas nodig. In een benzine moet je wat meer gas geven om van de plaats te komen. Toen ik zelf voor het eerst benzine reed heb ik een tijdje eerst gaspedaal tot 1000 toeren ingedrukt en dat gelijkmatig koppeling op laten komen en meer gas. Dat hielp me in het begin om lekker weg te komen.
Hopelijk heb je daar wat aan, verder wat andere ook zeggen gewoon lekker rijden en je niet druk maken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Het verschil tussen een moderne diesel en benzine is niet zo groot. Ik heb gelest en afgereden in een Skoda Octavia diesel, de eerste auto die ik reed na het verkrijgen van mijn rijbewijs was een VW Fox benzine. Geen probleem.

Wat betreft gadgets: Eventueel een dashcam, daar doe je tijdens het rijden toch niets mee en desgewenst navigatie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SomerenV schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:04:
[...]
Ik ben in twee verschillende benzineauto's al een paar keer in z'n 3 weggereden (schakelfoutje op het verkeerde moment bij het uit manoeuvreren met een paar keer steken van een krappe parkeerplaats) :( Dat gaat niet snel, maar het kan wel.

EDIT:
Oeps, excuses voor de dubbelpost.

Freee!! wijzigde deze reactie 14-04-2019 23:55 (4%)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Viper_4111
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb, heb ik een oude Seat Marbella gekregen (met choke....) deukje her en der boeit niet. Ik kan je alleen maar aan raden, mocht het budget er zijn, een goedkoop autootje te kopen en daar in leren rijden.

Daarnaast, oefenen, oefenen en dan kan je los gaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-06 14:37
Met enige verbazing lees ik dit topic. Tuurlijk is het mooi dat jij je rijbewijs hebt gehaald maar dat je nu bezig bent met schades, gadgets etc is geen goed teken en duidt er op dat je nog weinig zelfvertrouwen hebt opgedaan.

Ik val hiermee enigszins in herhaling maar tijdens je rijlessen heb je het voertuig leren beheersen (optrekken, schakelen, sturen etc..) nu je het roze pasje hebt leer je pas echt autorijden. Laat je niet te veel afleiden door navigatiesystemen etc maar kijk juist eens goed naar de borden en ga rijden in een vertrouwde omgeving. Doe ervaring op en je gaat er wel komen.

Vroeger sloeg een benzine auto wel eens wat sneller af maar tegenwoordig is dat bijna niet meer het geval. Elke auto is weer anders. Rustig de koppeling op laten komen en voelen als deze “pakt” beetje gas bij en je rijdt gemakkelijk weg. En so what.. slaat de auto een keer af ook geen probleem. Rustig de auto herstarten en wegrijden.

Succes en veel veilige km

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 06:13
Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen adviseren een oude auto te kopen want dan maakt een deukje niet uit. Net alsof iedere beginnende bestuurder schade rijdt. Wat een onzin.

Ga gewoon lekker rijden en ervaring opdoen in het verkeer. Laat je niet opjagen en gek maken door de zogenaamde ervaren bijdehandjes die jakkeren, afsnijden en drukken als het de heren allemaal niet snel genoeg gaat. Rustig aan doen en op tijd vertrekken is het toverwoord voor veilig rijden. Bovendien doe je je auto er ook nog eens plezier mee. Alles rustig en met beleid, dan slijt het allemaal niet zo hard.

Kilometers maken is het enige dat helpt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Nu online
Steven.w schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:02:
Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen adviseren een oude auto te kopen want dan maakt een deukje niet uit. Net alsof iedere beginnende bestuurder schade rijdt. Wat een onzin.
Het is niet alleen vanwege de eventuele schade die je in het begin wellicht rijdt, maar ook vanwege wegenbelasting en verzekering. Je betaald je als beginnende bestuurder blauw aan een nieuwe auto, al helemaal als je deze All-Risk verzekerd.

Alleen al vanwege opbouw van de schadevrije jaren loont het zich, om eerst in een oudere auto te rijden. Maar goed ik heb zelf ook nog nooit schade gereden, krassen tellen niet mee :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:17
koentjuh1987 schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:50:
Laat je niet te veel afleiden door navigatiesystemen etc maar kijk juist eens goed naar de borden en ga rijden in een vertrouwde omgeving.
Het valt mij op hoeveel reacties er zijn dat een navigatiesysteem afleidt. Ten eerste leer je daar al mee om gaan tijdens de rijlessen en daarnaast is het zoveel veiliger dan een kaart op je schoot of de route puntsgewijs op een A4 uitgeprint. Ik wou dat de navigatie er al was toen ik net mijn rijbewijs had. Dat neemt de stress over de juiste route helemaal weg omdat het navigatiesysteem het navigeren op zich neemt. Daarnaast is een navigatiesysteem is heel geduldig, als je een keer verkeerd rijdt dan past deze zich gewoon weer aan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• melvin95
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 20:24
Zoals ook al eerder is aangegeven, autorijden leer je ook echt pas wanneer je gaat rijden. Toen ik net mijn rijbewijs had was ik bang om te gaan rijden. Niet vanwege het rijden zelf maar bang dat ik de auto afsloeg. Natuurlijk gebeurde dat veel. A. Omdat je dan opeens in een andere auto rijdt maar B ook omdat er teveel oplette.

Nu rij ik (bijna) dagelijks met de auto en alles wordt automatisme. Ga oefenen, rijden, rijden en nog eens rijden. Extra features in je auto komen wel. Je hebt toch geen navigatie nodig als je aan het oefenen bent. Als je een doel wil hebben om naar toe te rijden, doe dat dan op plek die je kent en waarvan je ook de weg weet. Stapje voor stapje. Niet teveel willen in 1x. Het komt allemaal vanzelf dan.

• Wootism
  • Laatst online: 23-06 21:38

Wootism

aaibaar

Mrjraider schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:34:
Rij zelf nu net drie jaar. Intussen rij ik in mijn derde auto (don’t ask) en intussen kan ik in elke auto rijden zonder problemen.
Ben toch benieuwd :p

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 24-06 20:01

Mrjraider

De mannelijke zuster

Auto 1: golf iv uit 98. Oud barrel veel te dure reparaties na een jaar en 1 liter olie elke 750 km.
Auto 2: Fiat gp uit 07. Leuk bakkie wel wat kosten aan gehad ivm achterstallig onderhoud helaas vorig jaar enkele cm korter na een kopstaart botsing op de A1
Auto 3: Mégane 2 uit 04.

At the end of the line a survivor will be born

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:23

Tomatoman

Fulltime prutser

Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijs *O*. De verschillen tussen het rijden met een benzineauto en dieselauto zijn bij auto's die niet stokoud zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Niet voor niets wordt er bij het rijbewijs geen onderscheid gemaakt.

Waar het in essentie op neerkomt is dat een dieselmotor minder toeren maakt dan een benzinemotor, maar in ruil daarvoor meer koppel heeft. Kort door de bocht uitgelegd: de benzinemotor maakt ongeveer anderhalf keer zoveel toeren, de dieselmotor levert ongeveer anderhalf keer zoveel koppel. Aangezien het motorvermogen (het aantal pk's) ongeveer evenredig is met het toerental maar ook met het koppel bij dat toerental, leveren beide motoren ongeveer dezelfde prestaties. In een fictief voorbeeld:

• benzinemotor: koppel 160 Nm bij een toerental van 3000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk
is vergelijkbaar met
• dieselmotor: koppel 240 Nm bij een toerental van 2000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk

Bij een dieselmotor schakel je gewoon wat eerder op dan je bij een benzinemotor gewend bent en verder is alles precies hetzelfde. Nogmaals: bovenstaande is een beetje kort door de bocht weergegeven, maar het klopt in de praktijk best aardig.

Ook qua bediening is er in het dagelijkse gebruik geen wezenlijk verschil tussen benzine en diesel:

• wegrijden met benzinemotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen
• wegrijden met dieselmotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen

of tegenwoordig steeds vaker:

• wegrijden met benzinemotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem loslaten en gas geven
• wegrijden met dieselmotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem loslaten en gas geven

Tomatoman wijzigde deze reactie 15-04-2019 19:09 (3%)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 24-06 17:24
Tomatoman schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:03:
[...]

Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijs *O*. De verschillen tussen het rijden met een benzineauto en dieselauto zijn bij auto's die niet stokoud zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Niet voor niets wordt er bij het rijbewijs geen onderscheid gemaakt.

Waar het in essentie op neerkomt is dat een dieselmotor minder toeren maakt dan een benzinemotor, maar in ruil daarvoor meer koppel heeft. Kort door de bocht uitgelegd: de benzinemotor maakt ongeveer anderhalf keer zoveel toeren, de dieselmotor levert ongeveer anderhalf keer zoveel koppel. Aangezien het motorvermogen (het aantal pk's) ongeveer evenredig is met het toerental maar ook met het koppel bij dat toerental, leveren beide motoren ongeveer dezelfde prestaties. In een fictief voorbeeld:

• benzinemotor: koppel 160 Nm bij een toerental van 3000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk
is vergelijkbaar met
• dieselmotor: koppel 240 Nm bij een toerental van 2000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk

Bij een dieselmotor schakel je gewoon wat eerder op dan je bij een benzinemotor gewend bent en verder is alles precies hetzelfde. Nogmaals: bovenstaande is een beetje kort door de bocht weergegeven, maar het klopt in de praktijk best aardig.

Ook qua bediening is er in het dagelijkse gebruik geen wezenlijk verschil tussen benzine en diesel:

• wegrijden met benzinemotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen
• wegrijden met dieselmotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen

of tegenwoordig steeds vaker:

• wegrijden met benzinemotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem los en gas geven
• wegrijden met dieselmotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem los en gas geven
Bedankt voor deze handleiding wegrijden met een auto. Ik druk 'm af en ga 'm vanavond in bed grondig bestuderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zoals zovelen gezegd, er is weinig verschil voor een benzine auto. Grootste punt om op te letten is dat je bij benzine hoger in de toeren moet zitten om weg te kunnen rijden, beetje dat rechter pedaal in trappen dus. :)

@Tomatoman Ook met nieuwe auto's is er weinig verschil, leeftijd maakt daarbij weinig uit.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:23

Tomatoman

Fulltime prutser

CH4OS schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:11:
@Tomatoman Ook met nieuwe auto's is er weinig verschil, leeftijd maakt daarbij weinig uit.
Precies, dat zei ik al :) : de verschillen […] zijn bij auto's die niet stokoud zijn eigenlijk verwaarloosbaar.
BFmango schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:08:
[...]

Bedankt voor deze handleiding wegrijden met een auto. Ik druk 'm af en ga 'm vanavond in bed grondig bestuderen.
Fijn dat ik je er een plezier mee kon doen. Speciaal voor jou zal ik ook nog even de situaties benoemen waarin er wel een verschil is tussen benzine en diesel.

Tanken
• benzineauto: naar tankstation rijden, benzine tanken en afrekenen, wegrijden
• dieselauto: naar tankstation rijden, diesel tanken en afrekenen, wegrijden

Motorrijtuigenbelasting laten afschrijven
• benzineauto: bedrag laten afschrijven, licht teleurgesteld zijn over het afgeschreven bedrag
• dieselauto: bedrag laten afschrijven, keihard afknappen op het afgeschreven bedrag

B)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tomatoman schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:26:
Precies, dat zei ik al :) : de verschillen […] zijn bij auto's die niet stokoud zijn eigenlijk verwaarloosbaar.
Och, typo van mij. Ik wilde zeggen dat met stokoude auto's er ook weinig verschil is, je moet dan alleen nog hoger in de toeren gaan zitten...

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:36
Toen ik voor mijn rijbewijs ging gaf mijn instructeur al aan dat ik vrij weinig rijervaring op zal doen en eigenlijk de basis leer van het autorijden. Pas als je het roze kaartje hebt leer je het autorijden.

Ik had de mazzel (destijds vond ik het pech) dat de lease maatschappij de nieuwe auto van de rijinstructeur niet tijdig kon leveren en hierdoor had ik wekelijks een ander model. De lichtknopjes etc. waren geregeld even op een ander plekje. Dit ervaarde ik ook met snelheid wat kan bij bepaalde modellen.

Hier vinden ze het normaal om halve bergen als drempels te plaatsen. De ene auto kan daar prima met net 20 kilometer per uur overheen. Ik heb ook een paar keer kdenk gehoord van de onderkant. Ja de drempels zijn niet helemaal juist maar ja de ene auto is ook anders geveerd en op hoogte dan een andere auto. Rijd nu in een i10 en dezelfde drempels kan ik zelfs met 25 kilometer per uur prima nemen.

Je punt van het verschil in diesel en benzine herken ik wel. Bij mijn lessen gaf ik dat ook wel eens aan bij het afdalen uit een parkeergarage. Bij een diesel kun je hem vaak op de motor laten afremmen. Dit gaat niet zo bij een benzine motor dan moet je veelal remmen (of je moet zware motor hebben kreeg ik te horen maar de meesten hebben juist lichte motoren omdat het zuiniger is). Ik kreeg de optie (was meer moest van de instructeur) om ook in benzine varianten te rijden. Dit waren niet mega lange ritten die met de diesel wel deden. Dit waren dan vaak ritten tot 25km a 30km. Persoonlijk was ik hier best blij om.

Je komt zenuwachtig over. Is begrijpelijk maar je hebt al bewezen dat je het kan.

Het koppelingspunt zoeken in de straat is een handige oefening.
Ga in de auto zitten en probeer blindelings de knoppen te vinden/ drukken.

Oefen eventueel met iemand erbij (dus naast je) op een industrie gebiedje. Dat zijn vaak stillere gebieden richting de avond (LET OP het is niet helemaal stil ofwel nog steeds opletten).

Vind je inparkeren lastig?
Ga naar een groot parkeertrein van bijvoorbeeld Gamma, Praxis etc... Er zijn vaak diverse momenten dat het wat voller is maar ook rustiger. en juist op de rustige momenten kun je prima inparkeren oefenen.

Welke auto je rijd --> Zou zelf de auto kiezen waar jij het beste zicht op overige verkeer hebt en best in voelt.

• CryRaven
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:41
Zelf heb ik bijna 2 jaar mijn rijbewijs, en ik had hetzelfde als jou.

Ik ging van een diesel naar een benzine auto met ook nog een hele directe koppeling.
Op het begin heb ik de auto vaak laten afslaan op de onhandigste momenten, maar daar leer je weer van.

Om er aan te wennen ben ik in het begin naar een parkeerplaats gereden en daar gewoon gespeeld met de koppeling en de dosering gas.
En dan moet je gewoon de weg op gaan.

Op een gegeven moment denk je er niet meer bij na en voel en hoor je wel aan de auto of je gas moet bijgeven.

Wat gadgets betreft, hou je focus eerst bij het autorijden, zelfstandig autorijden is heel andere koek dan lesrijden.

• Freee!!

Freee!!

CryRaven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:49:
[...]
Wat gadgets betreft, hou je focus eerst bij het autorijden, zelfstandig autorijden is heel andere koek dan lesrijden.
AMEN!
Enige gadgets die ik niet direct afraad zijn een dashcam (doe je toch niets mee tijdens het rijden) en navigatie.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:20
Wat heel veel hier al schreven gewoon gaan rijden. Diesel koppeling remt meer af als benzine behalve het verbruik.

• XiaomiGlobal
  • Nu online
Freee!! schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:01:
[...]

AMEN!
Enige gadgets die ik niet direct afraad zijn een dashcam (doe je toch niets mee tijdens het rijden) en navigatie.
Dashcams kunnen ook afleiden hoor, vooral als je ze bediend tijdens het rijden.

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:06

TheBorg

Resistance is futile.

[...]

Nogal kort door de bocht. Kan misschien kloppen bij een Peugeot 206 diesel maar bij een beetje dikke diesel is het echt niet nodig om gas te geven bij het wegrijden. Of je gaat er te hard vandoor, of er is onnodige slip op de koppeling. Als ik de koppeling op laat komen (zonder gas te geven) in m'n eigen auto dan ben ik net zo snel weg bij het stoplicht als het overige verkeerd. Komt ook omdat sommige auto's zelf een beetje gas bij geven als het toerental onder het stationair toerental dreigt te komen.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Nou nou, vandaag heb ik dus voor het eerst in een auto gereden welke anders was dan de lesauto. Eerst vanaf het station naar het ouderlijk huis in de hyundai en daarna in de Volkswagen Up van oma. Ik kan je vertellen dat er wel eens wat naar mij getoeterd is door wat heethoofden en dat kwam eenvoudig doordat ik de hyundai amper voel koppelen. Alles gaat licht in die auto, sturen, koppeling intrappen etc, zegmaar net zo licht als het gaspedaal trap je daar de koppeling in.

Ik ben dus lekker in de Up van oma gaan rijden en dat ging eigenlijk best wel prima. Ik ben naar haarlem gereden en weer terug, door hoofddorp gaan rijden en vervolgens in de avond alleen naar Delft gereden waar ik woon.

Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. Je hebt best wel wat tijd nodig om op snelheid te komen met zo'n Upje, zelfs met sterkere motor. Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel. Maar mij is geleerd door de instructeur dat ik lekker vlot moet rijden waar het kan en rustig moet rijden waar het moet en dat je wel met wat power mag rijden.

Toen ik hier in Delft aankwam zag ik een Tesla aan de lader hangen en hoopte dat ik binnenkort een dergelijke auto mag gaan besturen. Nu eerst mijn studie afmaken en centjes verdienen! :)

* Frozen is op zoek naar een goedkope maar goede telefoonklem voor op het raam. In de up past eigenlijk geen ventilatieroosterklem.

Frozen wijzigde deze reactie 18-04-2019 01:25 (4%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:17
Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. [..] goed snel doorschakel.
Dat zijn twee dingen die niet samen gaan. Bij weinig vermogen moet je juist meer toeren maken om vlot op snelheid te komen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:28
Die upjes (en andere auto's zonder turbo) hebben maximale koppel meestal ergens boven de 3000 rpm. Daarboven versnelt de auto dan ook het beste. Schakelen/vanuit onderin de toeren optrekken zoals een turbodiesel kan niet. Schakelen dus ergens tegen de 2500-3000rpm (bij normaal rijden) en niet eerder, tenzij de situatie het toelaat uiteraard. Met een turbobenzine heb je wel net als een diesel veel koppel onderin de toeren. Als je 30 in de 4 rijdt en gas geeft kom je enigzins van de plek. Een kleine non-turbo bromt alleen maar wat. Dit zijn allemaal zaken die je pas in de praktijk leert :)

Ik heb na mijn slagen in de twingo ph1 van mijn moeder gereden, die heeft een "klunkerige" koppeling welke ineens snel aangrijpt. Die is mij de eerste rit wel 10x afgeslagen. Later kon ik er mee lezen en schrijven. Vervolgens bij mijn toenmalige bijbaan (huidige PostNL :P) autowijkjes bezorgd. Daar leer je wel echt rijden en bijzondere verrichtingen maken :D

De wijzen komen uit het Oosten!

• Nopheros
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 24-06 20:02

Anders probeer je het 3 minuten en ben je klaar?

Waar tegenwoordig topics voor aangemaakt worden zeg :O

Star Citizen: Vikings - Vikings Org

• juliusyoup
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:15
@Frozen leuk om te horen dat het best prima ging. Ik was mij afgelopen oktober toen ik geslaagd was niet bewust van het verschil, maar vriendin en ik hebben wel een benzine auto gekocht. De eerste paar ritten gebeurde het regelmatig dat ik even stil stond. Alles went en leert. Vooral lekker gaan en blijven rijden

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:31
NoepZor schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:45:
Die upjes (en andere auto's zonder turbo) hebben maximale koppel meestal ergens boven de 3000 rpm. Daarboven versnelt de auto dan ook het beste. Schakelen/vanuit onderin de toeren optrekken zoals een turbodiesel kan niet. Schakelen dus ergens tegen de 2500-3000rpm (bij normaal rijden) en niet eerder, tenzij de situatie het toelaat uiteraard. Met een turbobenzine heb je wel net als een diesel veel koppel onderin de toeren. Als je 30 in de 4 rijdt en gas geeft kom je enigzins van de plek. Een kleine non-turbo bromt alleen maar wat. Dit zijn allemaal zaken die je pas in de praktijk leert :)

Ik heb na mijn slagen in de twingo ph1 van mijn moeder gereden, die heeft een "klunkerige" koppeling welke ineens snel aangrijpt. Die is mij de eerste rit wel 10x afgeslagen. Later kon ik er mee lezen en schrijven. Vervolgens bij mijn toenmalige bijbaan (huidige PostNL :P) autowijkjes bezorgd. Daar leer je wel echt rijden en bijzondere verrichtingen maken :D
Helemaal eens. Het is een kwestie van uren maken en dingen uitproberen.
Toen ik net een jaar mijn rijbewijs had, heb ik 8 weken op een camping in frankrijk de kayak verhuur gerund. In een 9 persoons jaren 80 politiebus met een aanhanger met 6 kayaks over kleine landweggetjes in frankrijk scheuren en dan ook nog weten te keren en achteruit over dezelfde wegen _O-

Gewoon doen dus :Y) (mits veilig natuurlijk)

Without magic smoke, it ain't broken!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Jrz schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:35:
Als je schade maakt zal hun maandpremie enorm omhoog gaan.
Dat kan jij (en anderen in dit topic) helemaal niet inschatten.
Misschien hebben ze wel een no-claimbeschermer.

Gunner wijzigde deze reactie 18-04-2019 08:55 (4%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:32
Gunner schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:54:
[...]
Dat kan jij (en anderen in dit topic) helemaal niet inschatten.
Misschien hebben ze wel een no-claimbeschermer.
Dat is leuk en aardig maar dan ga je als nog 7 tredes naar beneden. Maw overstappen wordt onmogelijk. En misschien hebben ze al schade gemaakt, of maken ze dat later in het jaar en geldt de beschermer niet. En ze gaan sowieso niet een trede omhoog. Zelfs als dat allemaal niet gebeurd, staat er toch een melding geregistreerd, en wordt je wellicht geweigerd bij de aanvraag van een andere verzekering

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Jrz schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:00:
[...]

Dat is leuk en aardig maar dan ga je als nog 7 tredes naar beneden.
Klopt, maar neemt niet weg dat je stelling onjuist is. De tredes gaan naar beneden maar de premie blijft gelijk.
Maw overstappen wordt onmogelijk.
Niet onmogelijk. Je gaat alleen meer premie betalen bij overstap. Voor de verzekeraar is dit daarom een handenbinder als je als verzekerde schade maakt.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18-06 16:17
Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. Je hebt best wel wat tijd nodig om op snelheid te komen met zo'n Upje, zelfs met sterkere motor. Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel. Maar mij is geleerd door de instructeur dat ik lekker vlot moet rijden waar het kan en rustig moet rijden waar het moet en dat je wel met wat power mag rijden.
Zo'n Up/CityGO/107/108/Aygo/C1 is geweldig om mee te beginnen als rijder, omdat het vermogen toch wel beperkt is, leer je veel beter vooruitkijken en situaties inschatten. Als je een auto hebt met veel meer vermogen, dan kun je de auto laten compenseeren voor jouw fouten, dat is wel handig, maar daar leer je niets van.

Dus lekker een tijdje hierin blijven rijden d:)b

• roloxkit
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19-06 13:40
Telefoon houders hebben ze wel bij de action

Als je het spannend vind om allen te rijden kan je ook een keer vragen of iemand die zijn rijbewijs al heeft er naast komt zitten voor tips. Vond ik persoonlijk wel fijn, toen ik mijn rijbewijs had (17) mocht ik nog niet alleen rijden.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:02
OMG, had even gewaarschuwd want het is nu dus even extra opletten :+ Maar gelukkig weet ik nu wel als er een afgeslagen i10 of UP! voor me staat naar wie ik toeter!

Geficiteerd, wat ik hier volgens mij nog mis is dat er tegenwoordig ook benzine auto's zijn die "een diesel immiteren" mijn auto (Mondeo 2015) geeft zelf gas bij als je de koppeling op laat komen en heeft ook nog rev-matching bij het opschakelen. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt tegenwoordig, maar dat red wellicht de onervaren bestuurders :)

Het is verder al gezegd, maak je niet te druk, de zonnebril en voorlopig mag je enkel zeggen dat je een rijbewijs hebt, niet dat je kunt rijden :Y)

Nou, nog wat leuks dan? Twee uurtjes nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald, waar ze bovendien vroegen of ik wel 18 was :( kreeg ik het lumineuze idee om naar Leiden te gaan met mijn broer. Mijn auto stond al 3 weken voor de deur dus ja, je wilt hem dan gebruiken ook. Ging prima, maar het was druk en daar stond ik dan vanuit zijstraat even de hoofdweg op. De uitdaging was de heuvel waar ik op stond, de drempel er net na en om het af te maken een politiemotor achter me :P Heeft me toch een behoorlijke tijd gekost om daar uiteindelijk met veel te veel gas, na de 3e keer afslaan eindelijk weer door te kunnen.

De agent in kwestie kwam later met een grote lach op zijn gezicht voorbij _O-

OmeJoyo wijzigde deze reactie 18-04-2019 10:44 (34%)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• green944
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21-06 16:15
Elke auto rijdt anders en is wennen. Sommige mensen hebben daar meer moeite mee dan anderen.Als je de koppeling te snel laat opkomen slaat bijna elke motor af en als je teveel gas bij geeft gaat de koppeling bijna altijd slippen.
Als die polo 140 pk had en je stapt in een 70 pk I10 of UP dan zal je het verschil wel merken. Niks om over te stressen.
Als je een beetje wilt oefenen is een industrieterrein in het weekend vaak de beste plek.

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 24-06 10:01

Hoite

Goed verhaal

Ik zou me toch echt niet bezig gaan houden met welke gadgets je je voorruit helemaal vol wil hangen. Je bent een beginnend bestuurder, leren rijden gaat met de jaren en kilometers.
Toen ik begon met rijden vond ik het al heel irritant (afleidend) dat er een radio aanstond, of dat hij te hard stond. Focus je je eerste 3000 km in ieder geval even helemaal op het autorijden en bedien navigatieapparaten alleen als je stilstaat. Het verkeer is een spelletje met soms kleine marges op het gebied van timing, dit kun je later misschien op ervaring (snelheid inschatten in spiegels, pas ik hier nog tussen? als ik 'm hiertussen druk, moet die andere dan op de rem? enz. ) Hier heb je in het begin je VOLLEDIGE aandacht bij nodig.

Dus hou die iPad en al die andere troep in je tas en focus je op het autorijden.

Veel veilige kilometers toegewenst!

Lekker kort.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-06 15:43
Ervaren bestuurders weten dat 10% van de andere bestuurders:
-> niet opletten
-> niet wakker zijn
-> met hun telefoon zitten te spelen
-> geen klap zien omdat ze bejaard zijn
-> geen verkeersinzicht hebben
-> net hun rijbewijs hebben
-> te hard rijden
Daarom is te hard rijden ook zo gevaarlijk. Je hebt geen tijd om de fouten van een ander te corrigeren.
Ga er dus simpelweg vanuit, dat als jij een fout maakt, dat over het algemeen niet erg is.
Advies: Lekker rijden, meters maken, en geef elkaar de ruimte. Vooral vrachtwagens. Je wordt er vanzelf handig in.
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True