Praat eens met mijn ex die net haar rijbewijs heeft en met mijn twee kids een lange rit op vakantie gaat maken over twee maanden. Die is nu ervaring aan het opdoen in de auto van haar ma door rondjes in het dorp te rijden. Geen grap.Bullet NL schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:39:
Pffff, leer eerst maar eens rijden, dat jij je rijbewijs nu hebt wil niet zeggen dat je direct een ervaren bestuurder bent. Zo min mogelijk laten afleiden tijdens de rit en tegelijkertijd zoveel mogelijk ervaring op blijven doen.
Autorijden blijft altijd een serieuze zaak, je druk maken om de gadget, heeft ook niets met autorijden te maken. Zo is het bijvoorbeeld zo dat aan dashcam helemaal niets toevoegd aan verkeersveiligheid.
Een tip; ga regelmatig rijden met echt ervaren bestuurders, sta open voor input, en nee.... leeftijdsgenoten met 1 tot 3 jaar rij ervaring zijn geen ervaren bestuurders....
Gas onderin en langzaam koppeling omhoog en je komt gegarandeerd weg. Na mij examen in nieuwe Peugeot 307 (als ik het goed zeg) moest ik in een 20 jaar oude Caddy diesel en 10 jaar oude Twingo benzine rijden en dat was een drama maar heb m'n lessen geleerd. Met de auto's die jij omschrijft moet het werkelijk geen issue zijn joh.
En leg je focus niet op die gadgets, zorg eerst maar eens dat je kunt rijden en tegelijkertijd kunt nadenken over de benodigde gadgets of er naar kijken kunt 👍
Succes!
En leg je focus niet op die gadgets, zorg eerst maar eens dat je kunt rijden en tegelijkertijd kunt nadenken over de benodigde gadgets of er naar kijken kunt 👍
Succes!
Precies, ik dacht al wat doen mensen hier moeilijk. Rijden met satnav zit gewoon in rijexamen, en lijkt mij niks mis met een navigatiesysteem hebben als beginnende bestuurder. Ja natuurlijk, er is altijd risico dat je teveel erop kijkt, maar tegelijk geeft het in een onbekende omgeving ook juist rust dat je gewoon satnav kan volgen zonder zelf veel na te denken.Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:56:
[...]
Navigatie en een dashcam zijn vandaag de dag normaal. Daarbij is een navigatieopdracht (met navigatie) standaard onderdeel van de CBR rijexamen.
Iets als een dashcam kan natuurlijk als je het leuk vind, ik heb er zelf geen, maar die leiden toch totaal niet af? Die doen toch gewoon hun dingetje zonder input van de bestuurder? Wat je er verder mee moet weet ik alleen niet, volgens mij voegen ze niet heel veel toe behalve voor de verzekering als er een geschil is na een aanrijding.
Ik heb alleen de 1e pagina gelezen maar je bent echt verschrikkelijk bang lijkt. Je moet gewoon gaan rijden en oefenen. Zolang je op let en geen gekke dingen gaat doen, maar gewoon gecontroleerd gaat je niks gebeuren. Maar als je net zo rijdt als je hier over komt ja dan ga je twijfelen en dan komt 't niet goed.
Wat zeggen je ouders hierover of zijn die zelf ook niet echt zeker in de auto?
Tip: eerst even lekker alleen rijden. De autos leren kennen, zonder van mensen naast je te horen hoe 't moet of wat je fout doet. Dat komt later wel.
Wat zeggen je ouders hierover of zijn die zelf ook niet echt zeker in de auto?
Tip: eerst even lekker alleen rijden. De autos leren kennen, zonder van mensen naast je te horen hoe 't moet of wat je fout doet. Dat komt later wel.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik rij al wat jaren maar als ik van mn moderne werkbus in mn ouwe seat stap heb ik regelmatig ruzie met de koppeling
Ik zou eerst even wat centjes opzij zetten mocht je schade rijden dan kan je die gewoon aftikken zonder dat de eigenaar flink moet lappen omdat je een foutje hebt gemaakt.
Daarnaast is het belangrijk om zelfverzekerd te zijn, waarom denk je schade te maken? Krasjes/deukjes daar gelaten met parkeren. Maar dat vang je af met een bedrag opzij te zetten.
Ik heb zelf net een jaar mijn rijbewijs en mijn eerste auto is er 1 van 40k. Heb ik schade nee, ben ik de perfecte automobilist? nee zeker niet, maar door zelfverzekerd en defensief te rijden kom je al heel eind.
Is er schade, en kan je dit financieel afvangen? Dan rij je al een stuk zelfverzekerder in het verkeer want weer een zorg minder. Ow gaat het fout? Dan kan ik het behappen.
Als je in het verkeer zit en constant moet denken, ik mag geen fouten maken want dan ben ik de pineut tja dan is dit al een flinke mentale belasting en komt het autorijden nog.
Daarnaast is het belangrijk om zelfverzekerd te zijn, waarom denk je schade te maken? Krasjes/deukjes daar gelaten met parkeren. Maar dat vang je af met een bedrag opzij te zetten.
Ik heb zelf net een jaar mijn rijbewijs en mijn eerste auto is er 1 van 40k. Heb ik schade nee, ben ik de perfecte automobilist? nee zeker niet, maar door zelfverzekerd en defensief te rijden kom je al heel eind.
Is er schade, en kan je dit financieel afvangen? Dan rij je al een stuk zelfverzekerder in het verkeer want weer een zorg minder. Ow gaat het fout? Dan kan ik het behappen.
Als je in het verkeer zit en constant moet denken, ik mag geen fouten maken want dan ben ik de pineut tja dan is dit al een flinke mentale belasting en komt het autorijden nog.
How are you doing?
Rijden in een benzine tegen over een diesel is na einige tijd niet heel verschillend.
Ik rij zowel soms in een Volkswagen T5 of Polo of een Opel Crossland X. Met die Polo heb ik nog de meeste uitdagingen. De helingproef was ik al vrij snel weer kwijt, maar na 5 keer afslaan bij de heuvel bij een spoorweg overgang, wist ik wel heel goed hoe ik in een benzine heuvel op kon rijden met enkel de koppeling en de voetrem. Later toen me vader naast mijn zat, gaf hij de tip gebruik de handrem, en hoppa reed zo weer een heuvel op. Alle auto's zijn verschillend, maar door goede rolatie leer je heel snel.
En ja controleer de stoplichten als je moter is afgeslagen. Ik ben al een keer door rood gereden, ondanks ik heel snel was(gelukkig had iedereen het door op het kruispunt). Optrekken in zijn 3 wordt hem ook niet
Ik rij zowel soms in een Volkswagen T5 of Polo of een Opel Crossland X. Met die Polo heb ik nog de meeste uitdagingen. De helingproef was ik al vrij snel weer kwijt, maar na 5 keer afslaan bij de heuvel bij een spoorweg overgang, wist ik wel heel goed hoe ik in een benzine heuvel op kon rijden met enkel de koppeling en de voetrem. Later toen me vader naast mijn zat, gaf hij de tip gebruik de handrem, en hoppa reed zo weer een heuvel op. Alle auto's zijn verschillend, maar door goede rolatie leer je heel snel.
En ja controleer de stoplichten als je moter is afgeslagen. Ik ben al een keer door rood gereden, ondanks ik heel snel was(gelukkig had iedereen het door op het kruispunt). Optrekken in zijn 3 wordt hem ook niet
Gewoon gaan rijden, iedereen heeft het moeten leren...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Benzine slaat eerder af dan diesel. Bij het wegrijden iets meer gas geven, de koppeling rustig op laten komen, veel oefenen, dan komt het vanzelf goed.Sjurm schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:35:
Het heeft wel even geduurd voordat ik gewend was aan het niet alleen op laten komen op de koppeling. Dat moet wel kunnen, maar een Up slaat vrij snel af.
Ik kan maar één ding bedenken wat in mijn optiek echt belangrijk is, of beter gezegd was toen ik dit issue had:
Ik haalde mijn B in een Mercedes Benz jeep, uiteraard diesel, op tijd van twee weken. Toen ik na omschrijving van mijn militair rijbewijs dus direct in een benzine auto reed, was het echt wel wennen met "afremmen"op de motor, zeg maar het laten uitrollen van de auto. Dieselmotoren toentertijd remden bijna vanzelf al de auto, mijn benzine Alfa 33 loodste me de eerste keer bijna recht over het plein in het midden van een rotonde.
Ik heb nu echter geen idee op de huidige stand van techniek dat verschil heeft doen vergeten, maar ik zou mijn centjes nu daar op zetten.
Ik haalde mijn B in een Mercedes Benz jeep, uiteraard diesel, op tijd van twee weken. Toen ik na omschrijving van mijn militair rijbewijs dus direct in een benzine auto reed, was het echt wel wennen met "afremmen"op de motor, zeg maar het laten uitrollen van de auto. Dieselmotoren toentertijd remden bijna vanzelf al de auto, mijn benzine Alfa 33 loodste me de eerste keer bijna recht over het plein in het midden van een rotonde.
Ik heb nu echter geen idee op de huidige stand van techniek dat verschil heeft doen vergeten, maar ik zou mijn centjes nu daar op zetten.
http://yor.minitroopers.com
Over punten 1 en 2, ja je moet het gas pedaal indrukken terwijl je de koppeling op laat komen, diesels hebben wat meer koppel dus die hebben wat minder gas nodig. In een benzine moet je wat meer gas geven om van de plaats te komen. Toen ik zelf voor het eerst benzine reed heb ik een tijdje eerst gaspedaal tot 1000 toeren ingedrukt en dat gelijkmatig koppeling op laten komen en meer gas. Dat hielp me in het begin om lekker weg te komen.Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:
Afgelopen maandag ben ik in één keer geslaagd voor mijn rijbewijs B (yeey). Ik heb bij de ANWB in rijswijk gereden en alles ging eigenlijk wel soepel, maar ik reed daar in een VW Polo met een 4-cylinder dieselmotor. Best wel een prima autootje als ik eerlijk ben, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal aangezien dat de enige auto is waarin ik heb gereden maar toch.
Echter nu ik mijn rijbewijs heb gehaald is het tijd om zelf de weg op te gaan, zonder het L-bord of de overdreven bestickerde auto maar met een benzine van mijn ouders of van oma. Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!
Aanstaande woensdag ga ik na mijn tentamen dus met de trein naar hen toe om te oefenen met het autorijden in een benzine, aangezien ik dus alleen nog maar in een Diesel heb gereden. Nu blijf ik toch Tweaker en wil ik ondanks dat ik geen auto heb, wel wat gadgets hebben die het op de weg een stuk aangenamer en of veiliger maken. Echter heb ik dus een aantal vragen.
1. Zal ik in de nieuwe Hyundai van mijn ouders rijden (bij schade krijgen ze de nieuwwaarde vergoed dacht ik), of in de VW Up! van oma?
Ik heb zelf al gelezen dat ik bij een benzine terwijl ik de koppeling op laat komen het gas moet indrukken, maar niemand weet het mij precies te vertellen.
2. Wat voor tips hebben jullie voor het rijden in een bezine, t.o.v. een diesel?
3. Wat voor "gadgets" zijn handig om te hebben?
Ik heb zelf een OnePlus 6 en een iPad pro, dus ik dacht misschien iets van een dashcam of een houder voor mijn telefoon? Mogelijk hebben jullie daarvoor aanraders.
Hopelijk heb je daar wat aan, verder wat andere ook zeggen gewoon lekker rijden en je niet druk maken
Het verschil tussen een moderne diesel en benzine is niet zo groot. Ik heb gelest en afgereden in een Skoda Octavia diesel, de eerste auto die ik reed na het verkrijgen van mijn rijbewijs was een VW Fox benzine. Geen probleem.
Wat betreft gadgets: Eventueel een dashcam, daar doe je tijdens het rijden toch niets mee en desgewenst navigatie.
Wat betreft gadgets: Eventueel een dashcam, daar doe je tijdens het rijden toch niets mee en desgewenst navigatie.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik ben in twee verschillende benzineauto's al een paar keer in z'n 3 weggereden (schakelfoutje op het verkeerde moment bij het uit manoeuvreren met een paar keer steken van een krappe parkeerplaats)SomerenV schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:04:
[...]
Fluwelen manier?Ik kan m'n 1.0 benzine wagentje nog wel in z'n 2 weg laten rijden als het even moet. Iets meer gas en gaan.
EDIT:
Oeps, excuses voor de dubbelpost.
[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 14-04-2019 23:55 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Nadat ik mijn rijbewijs gehaald heb, heb ik een oude Seat Marbella gekregen (met choke....) deukje her en der boeit niet. Ik kan je alleen maar aan raden, mocht het budget er zijn, een goedkoop autootje te kopen en daar in leren rijden.
Daarnaast, oefenen, oefenen en dan kan je los gaan.
Daarnaast, oefenen, oefenen en dan kan je los gaan.
Geen informatie beschikbaar
Met enige verbazing lees ik dit topic. Tuurlijk is het mooi dat jij je rijbewijs hebt gehaald maar dat je nu bezig bent met schades, gadgets etc is geen goed teken en duidt er op dat je nog weinig zelfvertrouwen hebt opgedaan.
Ik val hiermee enigszins in herhaling maar tijdens je rijlessen heb je het voertuig leren beheersen (optrekken, schakelen, sturen etc..) nu je het roze pasje hebt leer je pas echt autorijden. Laat je niet te veel afleiden door navigatiesystemen etc maar kijk juist eens goed naar de borden en ga rijden in een vertrouwde omgeving. Doe ervaring op en je gaat er wel komen.
Vroeger sloeg een benzine auto wel eens wat sneller af maar tegenwoordig is dat bijna niet meer het geval. Elke auto is weer anders. Rustig de koppeling op laten komen en voelen als deze “pakt” beetje gas bij en je rijdt gemakkelijk weg. En so what.. slaat de auto een keer af ook geen probleem. Rustig de auto herstarten en wegrijden.
Succes en veel veilige km
Ik val hiermee enigszins in herhaling maar tijdens je rijlessen heb je het voertuig leren beheersen (optrekken, schakelen, sturen etc..) nu je het roze pasje hebt leer je pas echt autorijden. Laat je niet te veel afleiden door navigatiesystemen etc maar kijk juist eens goed naar de borden en ga rijden in een vertrouwde omgeving. Doe ervaring op en je gaat er wel komen.
Vroeger sloeg een benzine auto wel eens wat sneller af maar tegenwoordig is dat bijna niet meer het geval. Elke auto is weer anders. Rustig de koppeling op laten komen en voelen als deze “pakt” beetje gas bij en je rijdt gemakkelijk weg. En so what.. slaat de auto een keer af ook geen probleem. Rustig de auto herstarten en wegrijden.
Succes en veel veilige km
...
Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen adviseren een oude auto te kopen want dan maakt een deukje niet uit. Net alsof iedere beginnende bestuurder schade rijdt. Wat een onzin.
Ga gewoon lekker rijden en ervaring opdoen in het verkeer. Laat je niet opjagen en gek maken door de zogenaamde ervaren bijdehandjes die jakkeren, afsnijden en drukken als het de heren allemaal niet snel genoeg gaat. Rustig aan doen en op tijd vertrekken is het toverwoord voor veilig rijden. Bovendien doe je je auto er ook nog eens plezier mee. Alles rustig en met beleid, dan slijt het allemaal niet zo hard.
Kilometers maken is het enige dat helpt.
Ga gewoon lekker rijden en ervaring opdoen in het verkeer. Laat je niet opjagen en gek maken door de zogenaamde ervaren bijdehandjes die jakkeren, afsnijden en drukken als het de heren allemaal niet snel genoeg gaat. Rustig aan doen en op tijd vertrekken is het toverwoord voor veilig rijden. Bovendien doe je je auto er ook nog eens plezier mee. Alles rustig en met beleid, dan slijt het allemaal niet zo hard.
Kilometers maken is het enige dat helpt.
Verwijderd
Het is niet alleen vanwege de eventuele schade die je in het begin wellicht rijdt, maar ook vanwege wegenbelasting en verzekering. Je betaald je als beginnende bestuurder blauw aan een nieuwe auto, al helemaal als je deze All-Risk verzekerd.Steven.w schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:02:
Ik vind het opmerkelijk dat veel mensen adviseren een oude auto te kopen want dan maakt een deukje niet uit. Net alsof iedere beginnende bestuurder schade rijdt. Wat een onzin.
Alleen al vanwege opbouw van de schadevrije jaren loont het zich, om eerst in een oudere auto te rijden. Maar goed ik heb zelf ook nog nooit schade gereden, krassen tellen niet mee
Het valt mij op hoeveel reacties er zijn dat een navigatiesysteem afleidt. Ten eerste leer je daar al mee om gaan tijdens de rijlessen en daarnaast is het zoveel veiliger dan een kaart op je schoot of de route puntsgewijs op een A4 uitgeprint. Ik wou dat de navigatie er al was toen ik net mijn rijbewijs had. Dat neemt de stress over de juiste route helemaal weg omdat het navigatiesysteem het navigeren op zich neemt. Daarnaast is een navigatiesysteem is heel geduldig, als je een keer verkeerd rijdt dan past deze zich gewoon weer aan.koentjuh1987 schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:50:
Laat je niet te veel afleiden door navigatiesystemen etc maar kijk juist eens goed naar de borden en ga rijden in een vertrouwde omgeving.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Zoals ook al eerder is aangegeven, autorijden leer je ook echt pas wanneer je gaat rijden. Toen ik net mijn rijbewijs had was ik bang om te gaan rijden. Niet vanwege het rijden zelf maar bang dat ik de auto afsloeg. Natuurlijk gebeurde dat veel. A. Omdat je dan opeens in een andere auto rijdt maar B ook omdat er teveel oplette.
Nu rij ik (bijna) dagelijks met de auto en alles wordt automatisme. Ga oefenen, rijden, rijden en nog eens rijden. Extra features in je auto komen wel. Je hebt toch geen navigatie nodig als je aan het oefenen bent. Als je een doel wil hebben om naar toe te rijden, doe dat dan op plek die je kent en waarvan je ook de weg weet. Stapje voor stapje. Niet teveel willen in 1x. Het komt allemaal vanzelf dan.
Nu rij ik (bijna) dagelijks met de auto en alles wordt automatisme. Ga oefenen, rijden, rijden en nog eens rijden. Extra features in je auto komen wel. Je hebt toch geen navigatie nodig als je aan het oefenen bent. Als je een doel wil hebben om naar toe te rijden, doe dat dan op plek die je kent en waarvan je ook de weg weet. Stapje voor stapje. Niet teveel willen in 1x. Het komt allemaal vanzelf dan.
Ben toch benieuwdMrjraider schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:34:
Rij zelf nu net drie jaar. Intussen rij ik in mijn derde auto (don’t ask) en intussen kan ik in elke auto rijden zonder problemen.
Auto 1: golf iv uit 98. Oud barrel veel te dure reparaties na een jaar en 1 liter olie elke 750 km.
Auto 2: Fiat gp uit 07. Leuk bakkie wel wat kosten aan gehad ivm achterstallig onderhoud helaas vorig jaar enkele cm korter na een kopstaart botsing op de A1
Auto 3: Mégane 2 uit 04.
Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijsFrozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:
2. Wat voor tips hebben jullie voor het rijden in een bezine, t.o.v. een diesel?

Waar het in essentie op neerkomt is dat een dieselmotor minder toeren maakt dan een benzinemotor, maar in ruil daarvoor meer koppel heeft. Kort door de bocht uitgelegd: de benzinemotor maakt ongeveer anderhalf keer zoveel toeren, de dieselmotor levert ongeveer anderhalf keer zoveel koppel. Aangezien het motorvermogen (het aantal pk's) ongeveer evenredig is met het toerental maar ook met het koppel bij dat toerental, leveren beide motoren ongeveer dezelfde prestaties. In een fictief voorbeeld:
• benzinemotor: koppel 160 Nm bij een toerental van 3000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk
is vergelijkbaar met
• dieselmotor: koppel 240 Nm bij een toerental van 2000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk
Bij een dieselmotor schakel je gewoon wat eerder op dan je bij een benzinemotor gewend bent en verder is alles precies hetzelfde. Nogmaals: bovenstaande is een beetje kort door de bocht weergegeven, maar het klopt in de praktijk best aardig.
Ook qua bediening is er in het dagelijkse gebruik geen wezenlijk verschil tussen benzine en diesel:
• wegrijden met benzinemotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen
• wegrijden met dieselmotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen
of tegenwoordig steeds vaker:
• wegrijden met benzinemotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem loslaten en gas geven
• wegrijden met dieselmotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem loslaten en gas geven
[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 15-04-2019 19:09 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Bedankt voor deze handleiding wegrijden met een auto. Ik druk 'm af en ga 'm vanavond in bed grondig bestuderen.Tomatoman schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:03:
[...]
Allereerst gefeliciteerd met je rijbewijs. De verschillen tussen het rijden met een benzineauto en dieselauto zijn bij auto's die niet stokoud zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Niet voor niets wordt er bij het rijbewijs geen onderscheid gemaakt.
Waar het in essentie op neerkomt is dat een dieselmotor minder toeren maakt dan een benzinemotor, maar in ruil daarvoor meer koppel heeft. Kort door de bocht uitgelegd: de benzinemotor maakt ongeveer anderhalf keer zoveel toeren, de dieselmotor levert ongeveer anderhalf keer zoveel koppel. Aangezien het motorvermogen (het aantal pk's) ongeveer evenredig is met het toerental maar ook met het koppel bij dat toerental, leveren beide motoren ongeveer dezelfde prestaties. In een fictief voorbeeld:
• benzinemotor: koppel 160 Nm bij een toerental van 3000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk
is vergelijkbaar met
• dieselmotor: koppel 240 Nm bij een toerental van 2000 rpm --> vermogen bij dit toerental: 50 pk
Bij een dieselmotor schakel je gewoon wat eerder op dan je bij een benzinemotor gewend bent en verder is alles precies hetzelfde. Nogmaals: bovenstaande is een beetje kort door de bocht weergegeven, maar het klopt in de praktijk best aardig.
Ook qua bediening is er in het dagelijkse gebruik geen wezenlijk verschil tussen benzine en diesel:
• wegrijden met benzinemotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen
• wegrijden met dieselmotor: koppeling intrappen, sleutel omdraaien om te starten, 1e versnelling kiezen, gas geven en geleidelijk de koppeling laten opkomen
of tegenwoordig steeds vaker:
• wegrijden met benzinemotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem los en gas geven
• wegrijden met dieselmotor: voet op rempedaal, startknop indrukken, automaat in drive, rem los en gas geven
Zoals zovelen gezegd, er is weinig verschil voor een benzine auto. Grootste punt om op te letten is dat je bij benzine hoger in de toeren moet zitten om weg te kunnen rijden, beetje dat rechter pedaal in trappen dus. 
@Tomatoman Ook met nieuwe auto's is er weinig verschil, leeftijd maakt daarbij weinig uit.
@Tomatoman Ook met nieuwe auto's is er weinig verschil, leeftijd maakt daarbij weinig uit.
Precies, dat zei ik alCH4OS schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:11:
Fijn dat ik je er een plezier mee kon doen. Speciaal voor jou zal ik ook nog even de situaties benoemen waarin er wel een verschil is tussen benzine en diesel.BFmango schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:08:
[...]
Bedankt voor deze handleiding wegrijden met een auto. Ik druk 'm af en ga 'm vanavond in bed grondig bestuderen.
Tanken
• benzineauto: naar tankstation rijden, benzine tanken en afrekenen, wegrijden
• dieselauto: naar tankstation rijden, diesel tanken en afrekenen, wegrijden
Motorrijtuigenbelasting laten afschrijven
• benzineauto: bedrag laten afschrijven, licht teleurgesteld zijn over het afgeschreven bedrag
• dieselauto: bedrag laten afschrijven, keihard afknappen op het afgeschreven bedrag
Een goede grap mag vrienden kosten.
Och, typo van mij. Ik wilde zeggen dat met stokoude auto's er ook weinig verschil is, je moet dan alleen nog hoger in de toeren gaan zitten...Tomatoman schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:26:
Precies, dat zei ik al: de verschillen […] zijn bij auto's die niet stokoud zijn eigenlijk verwaarloosbaar.
Toen ik voor mijn rijbewijs ging gaf mijn instructeur al aan dat ik vrij weinig rijervaring op zal doen en eigenlijk de basis leer van het autorijden. Pas als je het roze kaartje hebt leer je het autorijden.
Ik had de mazzel (destijds vond ik het pech) dat de lease maatschappij de nieuwe auto van de rijinstructeur niet tijdig kon leveren en hierdoor had ik wekelijks een ander model. De lichtknopjes etc. waren geregeld even op een ander plekje. Dit ervaarde ik ook met snelheid wat kan bij bepaalde modellen.
Hier vinden ze het normaal om halve bergen als drempels te plaatsen. De ene auto kan daar prima met net 20 kilometer per uur overheen. Ik heb ook een paar keer kdenk gehoord van de onderkant. Ja de drempels zijn niet helemaal juist maar ja de ene auto is ook anders geveerd en op hoogte dan een andere auto. Rijd nu in een i10 en dezelfde drempels kan ik zelfs met 25 kilometer per uur prima nemen.
Je punt van het verschil in diesel en benzine herken ik wel. Bij mijn lessen gaf ik dat ook wel eens aan bij het afdalen uit een parkeergarage. Bij een diesel kun je hem vaak op de motor laten afremmen. Dit gaat niet zo bij een benzine motor dan moet je veelal remmen (of je moet zware motor hebben kreeg ik te horen maar de meesten hebben juist lichte motoren omdat het zuiniger is). Ik kreeg de optie (was meer moest van de instructeur) om ook in benzine varianten te rijden. Dit waren niet mega lange ritten die met de diesel wel deden. Dit waren dan vaak ritten tot 25km a 30km. Persoonlijk was ik hier best blij om.
Je komt zenuwachtig over. Is begrijpelijk maar je hebt al bewezen dat je het kan.
Het koppelingspunt zoeken in de straat is een handige oefening.
Ga in de auto zitten en probeer blindelings de knoppen te vinden/ drukken.
Oefen eventueel met iemand erbij (dus naast je) op een industrie gebiedje. Dat zijn vaak stillere gebieden richting de avond (LET OP het is niet helemaal stil ofwel nog steeds opletten).
Vind je inparkeren lastig?
Ga naar een groot parkeertrein van bijvoorbeeld Gamma, Praxis etc... Er zijn vaak diverse momenten dat het wat voller is maar ook rustiger. en juist op de rustige momenten kun je prima inparkeren oefenen.
Welke auto je rijd --> Zou zelf de auto kiezen waar jij het beste zicht op overige verkeer hebt en best in voelt.
Ik had de mazzel (destijds vond ik het pech) dat de lease maatschappij de nieuwe auto van de rijinstructeur niet tijdig kon leveren en hierdoor had ik wekelijks een ander model. De lichtknopjes etc. waren geregeld even op een ander plekje. Dit ervaarde ik ook met snelheid wat kan bij bepaalde modellen.
Hier vinden ze het normaal om halve bergen als drempels te plaatsen. De ene auto kan daar prima met net 20 kilometer per uur overheen. Ik heb ook een paar keer kdenk gehoord van de onderkant. Ja de drempels zijn niet helemaal juist maar ja de ene auto is ook anders geveerd en op hoogte dan een andere auto. Rijd nu in een i10 en dezelfde drempels kan ik zelfs met 25 kilometer per uur prima nemen.
Je punt van het verschil in diesel en benzine herken ik wel. Bij mijn lessen gaf ik dat ook wel eens aan bij het afdalen uit een parkeergarage. Bij een diesel kun je hem vaak op de motor laten afremmen. Dit gaat niet zo bij een benzine motor dan moet je veelal remmen (of je moet zware motor hebben kreeg ik te horen maar de meesten hebben juist lichte motoren omdat het zuiniger is). Ik kreeg de optie (was meer moest van de instructeur) om ook in benzine varianten te rijden. Dit waren niet mega lange ritten die met de diesel wel deden. Dit waren dan vaak ritten tot 25km a 30km. Persoonlijk was ik hier best blij om.
Je komt zenuwachtig over. Is begrijpelijk maar je hebt al bewezen dat je het kan.
Het koppelingspunt zoeken in de straat is een handige oefening.
Ga in de auto zitten en probeer blindelings de knoppen te vinden/ drukken.
Oefen eventueel met iemand erbij (dus naast je) op een industrie gebiedje. Dat zijn vaak stillere gebieden richting de avond (LET OP het is niet helemaal stil ofwel nog steeds opletten).
Vind je inparkeren lastig?
Ga naar een groot parkeertrein van bijvoorbeeld Gamma, Praxis etc... Er zijn vaak diverse momenten dat het wat voller is maar ook rustiger. en juist op de rustige momenten kun je prima inparkeren oefenen.
Welke auto je rijd --> Zou zelf de auto kiezen waar jij het beste zicht op overige verkeer hebt en best in voelt.
Zelf heb ik bijna 2 jaar mijn rijbewijs, en ik had hetzelfde als jou.
Ik ging van een diesel naar een benzine auto met ook nog een hele directe koppeling.
Op het begin heb ik de auto vaak laten afslaan op de onhandigste momenten, maar daar leer je weer van.
Om er aan te wennen ben ik in het begin naar een parkeerplaats gereden en daar gewoon gespeeld met de koppeling en de dosering gas.
En dan moet je gewoon de weg op gaan.
Op een gegeven moment denk je er niet meer bij na en voel en hoor je wel aan de auto of je gas moet bijgeven.
Wat gadgets betreft, hou je focus eerst bij het autorijden, zelfstandig autorijden is heel andere koek dan lesrijden.
Ik ging van een diesel naar een benzine auto met ook nog een hele directe koppeling.
Op het begin heb ik de auto vaak laten afslaan op de onhandigste momenten, maar daar leer je weer van.
Om er aan te wennen ben ik in het begin naar een parkeerplaats gereden en daar gewoon gespeeld met de koppeling en de dosering gas.
En dan moet je gewoon de weg op gaan.
Op een gegeven moment denk je er niet meer bij na en voel en hoor je wel aan de auto of je gas moet bijgeven.
Wat gadgets betreft, hou je focus eerst bij het autorijden, zelfstandig autorijden is heel andere koek dan lesrijden.
AMEN!CryRaven schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:49:
[...]
Enige gadgets die ik niet direct afraad zijn een dashcam (doe je toch niets mee tijdens het rijden) en navigatie.
Wat heel veel hier al schreven gewoon gaan rijden. Diesel koppeling remt meer af als benzine behalve het verbruik.
Verwijderd
Dashcams kunnen ook afleiden hoor, vooral als je ze bediend tijdens het rijden.Freee!! schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:01:
[...]
AMEN!
Enige gadgets die ik niet direct afraad zijn een dashcam (doe je toch niets mee tijdens het rijden) en navigatie.
Nogal kort door de bocht. Kan misschien kloppen bij een Peugeot 206 diesel maar bij een beetje dikke diesel is het echt niet nodig om gas te geven bij het wegrijden. Of je gaat er te hard vandoor, of er is onnodige slip op de koppeling. Als ik de koppeling op laat komen (zonder gas te geven) in m'n eigen auto dan ben ik net zo snel weg bij het stoplicht als het overige verkeerd. Komt ook omdat sommige auto's zelf een beetje gas bij geven als het toerental onder het stationair toerental dreigt te komen.Razkin schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:51:
[...]
Waardeloze instructeur gehad dusHad deze wel een en ander juist geleerd had je nu geen twijfels gehad om gewoon in een benzine auto te stappen en er mee op pad te gaan. Opmerkelijk dat je met een dergelijke manier van wegrijden kan slagen.
Nou nou, vandaag heb ik dus voor het eerst in een auto gereden welke anders was dan de lesauto. Eerst vanaf het station naar het ouderlijk huis in de hyundai en daarna in de Volkswagen Up van oma. Ik kan je vertellen dat er wel eens wat naar mij getoeterd is door wat heethoofden en dat kwam eenvoudig doordat ik de hyundai amper voel koppelen. Alles gaat licht in die auto, sturen, koppeling intrappen etc, zegmaar net zo licht als het gaspedaal trap je daar de koppeling in.
Ik ben dus lekker in de Up van oma gaan rijden en dat ging eigenlijk best wel prima. Ik ben naar haarlem gereden en weer terug, door hoofddorp gaan rijden en vervolgens in de avond alleen naar Delft gereden waar ik woon.
Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. Je hebt best wel wat tijd nodig om op snelheid te komen met zo'n Upje, zelfs met sterkere motor. Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel. Maar mij is geleerd door de instructeur dat ik lekker vlot moet rijden waar het kan en rustig moet rijden waar het moet en dat je wel met wat power mag rijden.
Toen ik hier in Delft aankwam zag ik een Tesla aan de lader hangen en hoopte dat ik binnenkort een dergelijke auto mag gaan besturen. Nu eerst mijn studie afmaken en centjes verdienen!
* Frozen is op zoek naar een goedkope maar goede telefoonklem voor op het raam. In de up past eigenlijk geen ventilatieroosterklem.
Ik ben dus lekker in de Up van oma gaan rijden en dat ging eigenlijk best wel prima. Ik ben naar haarlem gereden en weer terug, door hoofddorp gaan rijden en vervolgens in de avond alleen naar Delft gereden waar ik woon.
Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. Je hebt best wel wat tijd nodig om op snelheid te komen met zo'n Upje, zelfs met sterkere motor. Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel. Maar mij is geleerd door de instructeur dat ik lekker vlot moet rijden waar het kan en rustig moet rijden waar het moet en dat je wel met wat power mag rijden.
Toen ik hier in Delft aankwam zag ik een Tesla aan de lader hangen en hoopte dat ik binnenkort een dergelijke auto mag gaan besturen. Nu eerst mijn studie afmaken en centjes verdienen!
* Frozen is op zoek naar een goedkope maar goede telefoonklem voor op het raam. In de up past eigenlijk geen ventilatieroosterklem.
[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 18-04-2019 01:25 ]
Dat zijn twee dingen die niet samen gaan. Bij weinig vermogen moet je juist meer toeren maken om vlot op snelheid te komen.Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. [..] goed snel doorschakel.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Die upjes (en andere auto's zonder turbo) hebben maximale koppel meestal ergens boven de 3000 rpm. Daarboven versnelt de auto dan ook het beste. Schakelen/vanuit onderin de toeren optrekken zoals een turbodiesel kan niet. Schakelen dus ergens tegen de 2500-3000rpm (bij normaal rijden) en niet eerder, tenzij de situatie het toelaat uiteraard. Met een turbobenzine heb je wel net als een diesel veel koppel onderin de toeren. Als je 30 in de 4 rijdt en gas geeft kom je enigzins van de plek. Een kleine non-turbo bromt alleen maar wat. Dit zijn allemaal zaken die je pas in de praktijk leert
Ik heb na mijn slagen in de twingo ph1 van mijn moeder gereden, die heeft een "klunkerige" koppeling welke ineens snel aangrijpt. Die is mij de eerste rit wel 10x afgeslagen. Later kon ik er mee lezen en schrijven. Vervolgens bij mijn toenmalige bijbaan (huidige PostNL
) autowijkjes bezorgd. Daar leer je wel echt rijden en bijzondere verrichtingen maken
Ik heb na mijn slagen in de twingo ph1 van mijn moeder gereden, die heeft een "klunkerige" koppeling welke ineens snel aangrijpt. Die is mij de eerste rit wel 10x afgeslagen. Later kon ik er mee lezen en schrijven. Vervolgens bij mijn toenmalige bijbaan (huidige PostNL
De wijzen komen uit het Oosten!
Anders probeer je het 3 minuten en ben je klaar?Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:
Afgelopen maandag ben ik in één keer geslaagd voor mijn rijbewijs B (yeey). Ik heb bij de ANWB in rijswijk gereden en alles ging eigenlijk wel soepel, maar ik reed daar in een VW Polo met een 4-cylinder dieselmotor. Best wel een prima autootje als ik eerlijk ben, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal aangezien dat de enige auto is waarin ik heb gereden maar toch.
Echter nu ik mijn rijbewijs heb gehaald is het tijd om zelf de weg op te gaan, zonder het L-bord of de overdreven bestickerde auto maar met een benzine van mijn ouders of van oma. Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!
Aanstaande woensdag ga ik na mijn tentamen dus met de trein naar hen toe om te oefenen met het autorijden in een benzine, aangezien ik dus alleen nog maar in een Diesel heb gereden. Nu blijf ik toch Tweaker en wil ik ondanks dat ik geen auto heb, wel wat gadgets hebben die het op de weg een stuk aangenamer en of veiliger maken. Echter heb ik dus een aantal vragen.
1. Zal ik in de nieuwe Hyundai van mijn ouders rijden (bij schade krijgen ze de nieuwwaarde vergoed dacht ik), of in de VW Up! van oma?
Ik heb zelf al gelezen dat ik bij een benzine terwijl ik de koppeling op laat komen het gas moet indrukken, maar niemand weet het mij precies te vertellen.
Ik heb zelf een OnePlus 6 en een iPad pro, dus ik dacht misschien iets van een dashcam of een houder voor mijn telefoon? Mogelijk hebben jullie daarvoor aanraders.
Waar tegenwoordig topics voor aangemaakt worden zeg

@Frozen leuk om te horen dat het best prima ging. Ik was mij afgelopen oktober toen ik geslaagd was niet bewust van het verschil, maar vriendin en ik hebben wel een benzine auto gekocht. De eerste paar ritten gebeurde het regelmatig dat ik even stil stond. Alles went en leert. Vooral lekker gaan en blijven rijden
Helemaal eens. Het is een kwestie van uren maken en dingen uitproberen.NoepZor schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:45:
Die upjes (en andere auto's zonder turbo) hebben maximale koppel meestal ergens boven de 3000 rpm. Daarboven versnelt de auto dan ook het beste. Schakelen/vanuit onderin de toeren optrekken zoals een turbodiesel kan niet. Schakelen dus ergens tegen de 2500-3000rpm (bij normaal rijden) en niet eerder, tenzij de situatie het toelaat uiteraard. Met een turbobenzine heb je wel net als een diesel veel koppel onderin de toeren. Als je 30 in de 4 rijdt en gas geeft kom je enigzins van de plek. Een kleine non-turbo bromt alleen maar wat. Dit zijn allemaal zaken die je pas in de praktijk leert![]()
Ik heb na mijn slagen in de twingo ph1 van mijn moeder gereden, die heeft een "klunkerige" koppeling welke ineens snel aangrijpt. Die is mij de eerste rit wel 10x afgeslagen. Later kon ik er mee lezen en schrijven. Vervolgens bij mijn toenmalige bijbaan (huidige PostNL) autowijkjes bezorgd. Daar leer je wel echt rijden en bijzondere verrichtingen maken
Toen ik net een jaar mijn rijbewijs had, heb ik 8 weken op een camping in frankrijk de kayak verhuur gerund. In een 9 persoons jaren 80 politiebus met een aanhanger met 6 kayaks over kleine landweggetjes in frankrijk scheuren en dan ook nog weten te keren en achteruit over dezelfde wegen

Gewoon doen dus
tijd voor wat klusjes!
Dat kan jij (en anderen in dit topic) helemaal niet inschatten.Jrz schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:35:
Als je schade maakt zal hun maandpremie enorm omhoog gaan.
Misschien hebben ze wel een no-claimbeschermer.
[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 18-04-2019 08:55 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat is leuk en aardig maar dan ga je als nog 7 tredes naar beneden. Maw overstappen wordt onmogelijk. En misschien hebben ze al schade gemaakt, of maken ze dat later in het jaar en geldt de beschermer niet. En ze gaan sowieso niet een trede omhoog. Zelfs als dat allemaal niet gebeurd, staat er toch een melding geregistreerd, en wordt je wellicht geweigerd bij de aanvraag van een andere verzekeringGunner schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:54:
[...]
Dat kan jij (en anderen in dit topic) helemaal niet inschatten.
Misschien hebben ze wel een no-claimbeschermer.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Klopt, maar neemt niet weg dat je stelling onjuist is. De tredes gaan naar beneden maar de premie blijft gelijk.Jrz schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:00:
[...]
Dat is leuk en aardig maar dan ga je als nog 7 tredes naar beneden.
Niet onmogelijk. Je gaat alleen meer premie betalen bij overstap. Voor de verzekeraar is dit daarom een handenbinder als je als verzekerde schade maakt.Maw overstappen wordt onmogelijk.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Zo'n Up/CityGO/107/108/Aygo/C1 is geweldig om mee te beginnen als rijder, omdat het vermogen toch wel beperkt is, leer je veel beter vooruitkijken en situaties inschatten. Als je een auto hebt met veel meer vermogen, dan kun je de auto laten compenseeren voor jouw fouten, dat is wel handig, maar daar leer je niets van.Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
Dus lekker een tijdje hierin blijven rijden
Telefoon houders hebben ze wel bij de action
Als je het spannend vind om allen te rijden kan je ook een keer vragen of iemand die zijn rijbewijs al heeft er naast komt zitten voor tips. Vond ik persoonlijk wel fijn, toen ik mijn rijbewijs had (17) mocht ik nog niet alleen rijden.
Als je het spannend vind om allen te rijden kan je ook een keer vragen of iemand die zijn rijbewijs al heeft er naast komt zitten voor tips. Vond ik persoonlijk wel fijn, toen ik mijn rijbewijs had (17) mocht ik nog niet alleen rijden.
OMG, had even gewaarschuwd want het is nu dus even extra opletten
Maar gelukkig weet ik nu wel als er een afgeslagen i10 of UP! voor me staat naar wie ik toeter!
Geficiteerd, wat ik hier volgens mij nog mis is dat er tegenwoordig ook benzine auto's zijn die "een diesel immiteren" mijn auto (Mondeo 2015) geeft zelf gas bij als je de koppeling op laat komen en heeft ook nog rev-matching bij het opschakelen. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt tegenwoordig, maar dat red wellicht de onervaren bestuurders
Het is verder al gezegd, maak je niet te druk, de zonnebril en voorlopig mag je enkel zeggen dat je een rijbewijs hebt, niet dat je kunt rijden
Nou, nog wat leuks dan? Twee uurtjes nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald, waar ze bovendien vroegen of ik wel 18 was
kreeg ik het lumineuze idee om naar Leiden te gaan met mijn broer. Mijn auto stond al 3 weken voor de deur dus ja, je wilt hem dan gebruiken ook. Ging prima, maar het was druk en daar stond ik dan vanuit zijstraat even de hoofdweg op. De uitdaging was de heuvel waar ik op stond, de drempel er net na en om het af te maken een politiemotor achter me
Heeft me toch een behoorlijke tijd gekost om daar uiteindelijk met veel te veel gas, na de 3e keer afslaan eindelijk weer door te kunnen.
De agent in kwestie kwam later met een grote lach op zijn gezicht voorbij
Geficiteerd, wat ik hier volgens mij nog mis is dat er tegenwoordig ook benzine auto's zijn die "een diesel immiteren" mijn auto (Mondeo 2015) geeft zelf gas bij als je de koppeling op laat komen en heeft ook nog rev-matching bij het opschakelen. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt tegenwoordig, maar dat red wellicht de onervaren bestuurders
Het is verder al gezegd, maak je niet te druk, de zonnebril en voorlopig mag je enkel zeggen dat je een rijbewijs hebt, niet dat je kunt rijden
Nou, nog wat leuks dan? Twee uurtjes nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald, waar ze bovendien vroegen of ik wel 18 was
De agent in kwestie kwam later met een grote lach op zijn gezicht voorbij

[ Voor 34% gewijzigd door OmeJoyo op 18-04-2019 10:44 ]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Elke auto rijdt anders en is wennen. Sommige mensen hebben daar meer moeite mee dan anderen.Als je de koppeling te snel laat opkomen slaat bijna elke motor af en als je teveel gas bij geeft gaat de koppeling bijna altijd slippen.
Als die polo 140 pk had en je stapt in een 70 pk I10 of UP dan zal je het verschil wel merken. Niks om over te stressen.
Als je een beetje wilt oefenen is een industrieterrein in het weekend vaak de beste plek.
Als die polo 140 pk had en je stapt in een 70 pk I10 of UP dan zal je het verschil wel merken. Niks om over te stressen.
Als je een beetje wilt oefenen is een industrieterrein in het weekend vaak de beste plek.
Ik zou me toch echt niet bezig gaan houden met welke gadgets je je voorruit helemaal vol wil hangen. Je bent een beginnend bestuurder, leren rijden gaat met de jaren en kilometers.
Toen ik begon met rijden vond ik het al heel irritant (afleidend) dat er een radio aanstond, of dat hij te hard stond. Focus je je eerste 3000 km in ieder geval even helemaal op het autorijden en bedien navigatieapparaten alleen als je stilstaat. Het verkeer is een spelletje met soms kleine marges op het gebied van timing, dit kun je later misschien op ervaring (snelheid inschatten in spiegels, pas ik hier nog tussen? als ik 'm hiertussen druk, moet die andere dan op de rem? enz. ) Hier heb je in het begin je VOLLEDIGE aandacht bij nodig.
Dus hou die iPad en al die andere troep in je tas en focus je op het autorijden.
Veel veilige kilometers toegewenst!
Toen ik begon met rijden vond ik het al heel irritant (afleidend) dat er een radio aanstond, of dat hij te hard stond. Focus je je eerste 3000 km in ieder geval even helemaal op het autorijden en bedien navigatieapparaten alleen als je stilstaat. Het verkeer is een spelletje met soms kleine marges op het gebied van timing, dit kun je later misschien op ervaring (snelheid inschatten in spiegels, pas ik hier nog tussen? als ik 'm hiertussen druk, moet die andere dan op de rem? enz. ) Hier heb je in het begin je VOLLEDIGE aandacht bij nodig.
Dus hou die iPad en al die andere troep in je tas en focus je op het autorijden.
Veel veilige kilometers toegewenst!
Lekker kort.
Ervaren bestuurders weten dat 10% van de andere bestuurders:
-> niet opletten
-> niet wakker zijn
-> met hun telefoon zitten te spelen
-> geen klap zien omdat ze bejaard zijn
-> geen verkeersinzicht hebben
-> net hun rijbewijs hebben
-> te hard rijden
Daarom is te hard rijden ook zo gevaarlijk. Je hebt geen tijd om de fouten van een ander te corrigeren.
Ga er dus simpelweg vanuit, dat als jij een fout maakt, dat over het algemeen niet erg is.
Advies: Lekker rijden, meters maken, en geef elkaar de ruimte. Vooral vrachtwagens. Je wordt er vanzelf handig in.
-> niet opletten
-> niet wakker zijn
-> te hard rijden
Daarom is te hard rijden ook zo gevaarlijk. Je hebt geen tijd om de fouten van een ander te corrigeren.
Ga er dus simpelweg vanuit, dat als jij een fout maakt, dat over het algemeen niet erg is.
Advies: Lekker rijden, meters maken, en geef elkaar de ruimte. Vooral vrachtwagens. Je wordt er vanzelf handig in.
Het verbaasd mij dat je nog in een beschermde omgeving wil gaan oefenen nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Vanwaar die onzekerheid? Het is goed dat je er van bewust bent dat je nog weinig ervaring in het verkeer hebt, maar het lijkt mij een goede zaak om het hoofd koel te houden en lekker ervaring op te doen. Gewoon veilig/verstandig blijven handelen in het verkeer, met het besturen van een andere auto komt het echt wel goed! Misschien laat je een auto een keer afslaan. Gebeurt mij na 9 jaar 25.000 km per jaar te hebben gereden op een te vroege maandag ochtend ooit nog wel eens, niet over inzitten.
@Frozen ik hoop zo dat jij niet bij mij in de buurt woont...

Ik zat zelf 2 a 3 weken terug met het zelfde probleem. Net geslaagd in diesel auto. Deed bijna alles op koppeling en moest nu ineens leren wat een gaspedaal is.
Ook moest ik leren dat de koppeling pas heel laat op komt, dus eerste 10 cm (voor mijn gevoel) gebeurde er niks en de laatste 2 cm trekt de auto op of slaat hij gelijk af. Heeft te maken met wel of niet op tijd een klein beetje gas bijgeven (ook erg gevoelig en millimeterwerk).
Hellingproef is ook anders, omdat je die niet op alleen de koppeling kan doen, dus handrem is je beste vriend.
Beste advies, neem iemand mee die erg ervaren is en ga oefenen op een industrie terrein. Vaak minder verkeerd, ruime wegen, etc.
Gadgets kan je het beste zo min mogelijk hebben (op sprekende navigatie na), zodat je niet afgeleid raakt. Ook in begin de radio nog niet aanzetten, zodat je kan luisteren naar de motor betreft toerental (heb zelf geen toerenteller in mijn auto).
Doe veel op gehoor/gevoel en vooral goed kijken en goed spiegelen en richt je pas later op leuke gadgets.
Betreft ongeduldige en soms asociale mensen achter je, bedenk het volgende. Schade van mensen voor je kost jouw je verzekering, mensen achter je mogen jou betalen. Dus gaan hun zitten bumperkleven en klappen ze achterop, vette pech voor hun. Verder ook zoveel mogelijk gedrag van zulke mensen negeren.
Ook moest ik leren dat de koppeling pas heel laat op komt, dus eerste 10 cm (voor mijn gevoel) gebeurde er niks en de laatste 2 cm trekt de auto op of slaat hij gelijk af. Heeft te maken met wel of niet op tijd een klein beetje gas bijgeven (ook erg gevoelig en millimeterwerk).
Hellingproef is ook anders, omdat je die niet op alleen de koppeling kan doen, dus handrem is je beste vriend.
Beste advies, neem iemand mee die erg ervaren is en ga oefenen op een industrie terrein. Vaak minder verkeerd, ruime wegen, etc.
Gadgets kan je het beste zo min mogelijk hebben (op sprekende navigatie na), zodat je niet afgeleid raakt. Ook in begin de radio nog niet aanzetten, zodat je kan luisteren naar de motor betreft toerental (heb zelf geen toerenteller in mijn auto).
Doe veel op gehoor/gevoel en vooral goed kijken en goed spiegelen en richt je pas later op leuke gadgets.
Betreft ongeduldige en soms asociale mensen achter je, bedenk het volgende. Schade van mensen voor je kost jouw je verzekering, mensen achter je mogen jou betalen. Dus gaan hun zitten bumperkleven en klappen ze achterop, vette pech voor hun. Verder ook zoveel mogelijk gedrag van zulke mensen negeren.
Ik heb een 1.0 60PK Up! en hoewel hij inderdaad niet veel vermogen heeft, kan je best goed in het verkeer meekomen. Wanneer schakel je ongeveer?Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
...
...
Bij vroeg doorschakelen is hij níet vooruit te branden. Mijn schakelmomenten zijn vaak (bij accelereren) t/m 50 kmh = 2 , t/m 80-100 = 3, bij inhalen op snelweg = 4 en wanneer niet geaccelereerd hoeft te worden = 5
Zeker tot 80-100 is hij best prima te doen IMO, maar je dient hem dan wel langer door te trekken dan dat je bij rijles leert
Na dit topic en de vele andere "hellup ik heb in een diesel gelest en nu moet ik benzine rijden hoe moet dat!!1!!e" topics hier verbaasd het me dat diesel nog niet verboden is als lesauto 
Ik heb ook in een diesel gelest, 11 jaar geleden en toen ik m'n pasje opgehaald heb ben ik in de benzineauto van m'n ouders naar huis gereden, voor ik het parkeervak uit was had ik de auto al 9 keer af laten slaan. Dat hoort erbij, je hebt altijd met een instructeur naast je rond gereden, nu moet je dat zelf doen, je hebt bewezen dat je dat kan, anders krijg je dat pasje niet. Het begin is wat onwennig maar na een paar weken weet je niet beter meer.

Ik heb ook in een diesel gelest, 11 jaar geleden en toen ik m'n pasje opgehaald heb ben ik in de benzineauto van m'n ouders naar huis gereden, voor ik het parkeervak uit was had ik de auto al 9 keer af laten slaan. Dat hoort erbij, je hebt altijd met een instructeur naast je rond gereden, nu moet je dat zelf doen, je hebt bewezen dat je dat kan, anders krijg je dat pasje niet. Het begin is wat onwennig maar na een paar weken weet je niet beter meer.
[ Voor 57% gewijzigd door FastFred op 18-04-2019 11:19 ]
Hm, grappig. Volgens mij wil je juist zo min mogelijk 'gadgets' in de auto omdat die afleiden als een malle. Tip: zet je telefoon in vliegtuigmodus, stel alles in voor je gaat rijden en ga gewoon rijden. Laat je niet afleiden tot je in ieder geval een beetje feeling hebt gekregen met de auto waar je in rijdt. Ja, waarschijnlijk laat je er eerste paar keer de auto afslaan voor een stoplicht, maar so what, vrijwel iedereen met een rijbewijs heeft dat in het begin laten gebeuren.
Ben ik trouwens de enige die er van staat te kijken dat je instructeur je niet heeft geleerd weg te rijden terwijl je gedoseerd gas bij geeft, dus niet alleen op de koppeling?
Ben ik trouwens de enige die er van staat te kijken dat je instructeur je niet heeft geleerd weg te rijden terwijl je gedoseerd gas bij geeft, dus niet alleen op de koppeling?
Mijn instructeur liet me om die reden ook wel eens in de 2e of 3e versnelling wegrijden...michaelvink schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:41:
Waarom je laten rijden?Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:41:
Moet ik dat in de straat van mijn ouders doen voor de deur? Of is het verstandiger om me eerst even naar een afgelegen parkeerplaats te laten rijden?

Echt als ik 11 jaar geleden jou gebrek aan zelfvertrouwen had gehad tijdens het examen was ik gezakt

Het is nu bijna vier jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, maar ik heb aangeleerd om gewoon met gas bijgeven weg te rijden. Zeker tegen het eind van mijn lessen werd daar redelijk de nadruk op gelegd, juist omdat een benzineauto wat minder vergevingsgezind is wat betreft wegrijden op alleen de koppeling. En ja, ook ik heb de motor in het begin wel eens af laten slaanbarrymossel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:45:
[...]
Mijn instructeur liet me om die reden ook wel eens in de 2e of 3e versnelling wegrijden...
Correcte antwoord op die vraag is: "Mijn geboortedatum staat op het rijbewijs dat jij nu in handen hebt".OmeJoyo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:36:
[...]
Twee uurtjes nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald, waar ze bovendien vroegen of ik wel 18 was
Twee mogelijkheden: Of ze worden vuurrood of ze geven ter plekke toe dat ze niet kunnen rekenen (en dus eigenlijk ongeschikt zijn voor hun baan).
Met moderne lesauto's wordt dat afgeraden, omdat moderne auto's zelf al gas bijgeven zodra je de koppeling beweegt.michaelvink schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:50:
[...]
Het is nu bijna vier jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, maar ik heb aangeleerd om gewoon met gas bijgeven weg te rijden. Zeker tegen het eind van mijn lessen werd daar redelijk de nadruk op gelegd, juist omdat een benzineauto wat minder vergevingsgezind is wat betreft wegrijden op alleen de koppeling. En ja, ook ik heb de motor in het begin wel eens af laten slaan
Maargoed, het blijft natuurlijk gewoon een kunstje dat je onder de knie moet krijgen. De eerste 10 de stappen in je hoofd volgen en uiteindelijk gaat het vanzelf (muscle-memory). De grootste zwakheid die ik bij veel beginnende bestuurder zie is het gebrek aan zelfvertrouwen. Mijn vriendin heeft nu bijna een jaar haar rijbewijs en vind het nog niet fijn om alleen te rijden.
En wat betreft het punt: waarom zijn lesauto's nog diesel? bla bla..
De lessen zijn er om je te leren veilig door het verkeer te manoeuvreren, en focussen dus ook vooral op verkeersinzicht observatievermogen etc. Dat de auto de 'skills' dan zo makkelijk mogelijk maken is wel zo fijn omdat er dan meer tijd overblijft om de belangrijkere dingen aan te leren. Daarnaast kun je geen lesauto verzinnen die aanvoelt zoals iedere andere auto, dus waarom zou je dan niet gewoon voor een makkelijke auto gaan. Toen ik mijn rijbewijs heb gehaald had ik nog geen auto maar moest ik wel redelijk wat km's maken. Toen heb ik vanaf het begin in zowat alles wat je maar kan bedenken gereden (frans, duits, automaat, handbak, diesel, elektrisch etc.). En uiteindelijk gaat het erom dat je kan anticiperen op wat je voertuig doet. Hoor je dat het motortje moeite heeft met wegkomen? Koppeling iets verder indrukken, beetje gas erbij, en koppeling weer los.. Zodra je kunt anticiperen kun je overal in rijden. En dat komt enkel met een beetje ervaring.
Ik kan met mijn Peugeot 108 ook gewoon zonder gas bij te geven weg rijden. Dus met een i10 en een UP moet dat ook kunnen. Als ie eenmaal gekoppeld is dan rijd de auto zonder gas te geven iets van 10 a 15 km/h. Zelfs in de 2e versnelling hoef ik geen gas te geven om te blijven rijden.Razkin schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:51:
[...]
Waardeloze instructeur gehad dusHad deze wel een en ander juist geleerd had je nu geen twijfels gehad om gewoon in een benzine auto te stappen en er mee op pad te gaan. Opmerkelijk dat je met een dergelijke manier van wegrijden kan slagen.
Ik heb verschillende auto's gereden, ook voor een poetsbedrijf. Elke auto is anders. Zelfs auto's van dezelfde merk en type zijn verschillend kwa schakelen en optrekken. Gewoon een auto kopen en rijden. Succes.Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:
Geen enkele auto is hetzelfde.. je zult zelf aan een auto moeten wennen, ik heb 4 verschillende auto's gehad en iedere auto voelde compleet anders aan qua rijden. Hetzelfde met de vrachtwagens bij ons bedrijf, allemaal hetzelfde merk en type, maar elke wagen voelt anders aan.
Mijn tip is dan ook dat je gewoon een stukje moet gaan rijden, maakt niet uit met welke auto, en focus dan ook alleen op het verkeer en op het rijden zelf. De rest komt vanzelf. Voor de rest moet je nu nog helemaal niet bezig zijn met gadgets etc. die voor afleiding kunnen zorgen, eerst het rijden goed onder de knie krijgen en dan kun je eens voor een dashcam etc. kijken.
Mijn tip is dan ook dat je gewoon een stukje moet gaan rijden, maakt niet uit met welke auto, en focus dan ook alleen op het verkeer en op het rijden zelf. De rest komt vanzelf. Voor de rest moet je nu nog helemaal niet bezig zijn met gadgets etc. die voor afleiding kunnen zorgen, eerst het rijden goed onder de knie krijgen en dan kun je eens voor een dashcam etc. kijken.
fixed that for youMeester_J schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:59:
Ervaren bestuurders weten dat 10% >90% van de andere bestuurders:
-> niet opletten
-> niet wakker zijn
-> te hard rijden
Ga gewoon rijden... ik snap werkelijk het nut niet van dit soort topics. Je hebt helemaal niks aan deze reacties.. zoek desnoods een parkeerplaats op en trek een paar keer op in de benzine auto. Het is gewoon een kwestie van scharen, ofterwijl, koppeling op laten komen en gas geven in gelijk tempo.
Pfoe, dat zijn een hoop pagina's over een bijzonder klein dingetje.
De overstap van diesel naar benzine is niet anders dan een een klein beetje aanpassen.
Je kan rijden ga zitten en iemand naast je die de auto goed kent is miss wel fijn, maar maak het niet te groot, ook niet voor jezelf.
Gezien ik nogal wat onzekerheid proef; cursusje voertuigbeheersing/slipcursus in een benzineauto? Erg leuk om te doen en superleerzaam 😎
De overstap van diesel naar benzine is niet anders dan een een klein beetje aanpassen.
Je kan rijden ga zitten en iemand naast je die de auto goed kent is miss wel fijn, maar maak het niet te groot, ook niet voor jezelf.
Gezien ik nogal wat onzekerheid proef; cursusje voertuigbeheersing/slipcursus in een benzineauto? Erg leuk om te doen en superleerzaam 😎
Gewoon instappen en rustig gas geven (1500-2000 rpm) en de koppeling op laten komen. Niks aan de hand.
Toen ik 30 minuten mijn rijbewijs had en terug kwam op mijn stage. De directeur stond al bij de deur. enigste wat hij zei was:
"Taart" om vervolgens zijn sleutels te geven. 6 cilinder 3 liter.
Gewoon niet bang zijn
Toen ik 30 minuten mijn rijbewijs had en terug kwam op mijn stage. De directeur stond al bij de deur. enigste wat hij zei was:
"Taart" om vervolgens zijn sleutels te geven. 6 cilinder 3 liter.
Gewoon niet bang zijn
"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Ik heb mijn rijbewijs nu 6 weken, ben al wat ouder, heb in de 90ies ook gelest maar goed. Gelest in een polo benzine en kan je vertellen dat in mijn ervaring het verschil tussen benzine motoren en diesel tegenwoordig subtieler is dan vroeger, moet je niet teveel op letten. Gewoon rijden en $chijt hebben aan wat andere mensen ervan vinden als ie afslaat, prima start je hem weer. Technisch kun je rijden, nu moet je leren rijden. Je gaat echt geen schade rijden als je rustig aan doet.
Zorg dat je zowiezo regelmatig achter het stuur zit, vraag bijvoorbeeld aan je vader 's avonds of ie mee gaat je "rijbewijs uitlaten" en rij een rondje ring van het 1 of ander. Dan leer je de auto kennen en wordt je zekerder, een up! zou zowiezo geen probleem moeten zijn, maar weer ga gewoon even rijden met iemand naast je en doe dat een paar keer.
Als je met iemand weggaat, rij jij(uiteraard met goedvinden van de eigenaar), en het is niet altijd even makkelijk maar fuck it iedereen is begonnen als beginnend bestuurder. Ik rij in autos van mijn moeder, mijn pa, mijn vriendin, collega's en vrienden. Ik vraag het gewoon als we ergens heen gaan, 'ik rij ok?'.
Belangrijkste is dat je gaat rijden anders ga je er helemaal tegenop zien, het is heel spannend maar de Nederlandse samenleving heeft bepaald dat jij kunt rijden, nu moet jij het nog relaxt gaan vinden ;-)
Zorg dat je zowiezo regelmatig achter het stuur zit, vraag bijvoorbeeld aan je vader 's avonds of ie mee gaat je "rijbewijs uitlaten" en rij een rondje ring van het 1 of ander. Dan leer je de auto kennen en wordt je zekerder, een up! zou zowiezo geen probleem moeten zijn, maar weer ga gewoon even rijden met iemand naast je en doe dat een paar keer.
Als je met iemand weggaat, rij jij(uiteraard met goedvinden van de eigenaar), en het is niet altijd even makkelijk maar fuck it iedereen is begonnen als beginnend bestuurder. Ik rij in autos van mijn moeder, mijn pa, mijn vriendin, collega's en vrienden. Ik vraag het gewoon als we ergens heen gaan, 'ik rij ok?'.
Belangrijkste is dat je gaat rijden anders ga je er helemaal tegenop zien, het is heel spannend maar de Nederlandse samenleving heeft bepaald dat jij kunt rijden, nu moet jij het nog relaxt gaan vinden ;-)
Het verschil tussen een diesel en een benzine is voornamelijke het trek vermogen in de lage toeren. Waar een diesel vrolijk door rolt op de koppeling heeft een benzine motor moeite om niet af te slaan op lage toeren. Dus je moet een beetje gas bij geven om dat te voorkomen, Dat is alles. Bij een diesel zoek je het koppel punt op en geef je gas. Bij een benzine geef je gas en zoek je het koppelpunt op. Zo dra de auto in beweging is schakel je weer zoals je gewend bent in je les auto. Hij slaat alleen wat sneller af als je op de koppeling rolt in vergelijking met een diesel.
Zonder alle reacties gelezen te hebben, vooral even antwoord geven op de vraag in welke auto je kan beginnen. Je geeft het volgende aan:
Diesel is inderdaad eenvoudiger dan benzine. Ik heb nu zo'n 6 jaar mijn rijbewijs, ik had ook les in een diesel, daarna ging ik rijden in de 16 jaar oude Suzuki Jimny van m'n moeder waarbij je de koppeling met 2 voeten in moest drukken omdat hij zo zwaar was en moest schakelen met 2 handen om de pook in de versnelling te krijgen
Maar na een paar keer er in te rijden ging het prima. Ja in het begin was het wat aankloten, maar als je gewoon een beetje gas geeft voor je de koppeling op laat komen rol je zo weg. Let op dat je niet te veel gas geeft (al kun je beter te veel dan te weinig gas geven), anders denken mensen dat je gaat racen
Tja, je kan kiezen om in de auto van je ouders te beginnen, waarschijnlijk eenvoudiger, maar aan de andere kant voel je dan misschien meer spanning omdat dit zo'n nieuwe auto is. In dat geval kun je beter voor de UP gaan. 6 jaar is nu ook weer niet zo oud dat je hard zult moeten werken met de koppeling.Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!
Diesel is inderdaad eenvoudiger dan benzine. Ik heb nu zo'n 6 jaar mijn rijbewijs, ik had ook les in een diesel, daarna ging ik rijden in de 16 jaar oude Suzuki Jimny van m'n moeder waarbij je de koppeling met 2 voeten in moest drukken omdat hij zo zwaar was en moest schakelen met 2 handen om de pook in de versnelling te krijgen
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Gefeliciteerd. En maak je niet druk... iedereen valt weleens stil. Gewoon rustig blijven de rest wacht wel!
Mmm... zou hij hebben leren dubbel klutsenHackus schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:40:
@Frozen B en schakel, dan kun je in elke auto rijden.

En over dat benzine vs diesel verhaal.. dat verschilt ook nog eens gewoon per auto. Autorijden is iets wat je aanvoelt, en zodra je wat kilometers gereden hebt komt dat gevoel vanzelf wel.
Zo hebben wij een benzine auto waar je in de 2 nog weg kunt rijden zonder gas te hoeven geven
.
Zo hebben wij een benzine auto waar je in de 2 nog weg kunt rijden zonder gas te hoeven geven
https://wren.co/join/Devian
Het gaat er niet om dat auto X prima op gang kan komen door enkel de koppeling te gebruiken en dat tegenwoordig sommige auto's zelf al wat gas geven(toerenval opvangen). Maar afhankelijk van belading/hellingshoek is dat lang niet zalig makend en in verreweg de meeste gevallen rijdt je soepeler weg door gewoon zelf je gaspedaal te bedienen.Eli3l schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:31:
[...]
Ik kan met mijn Peugeot 108 ook gewoon zonder gas bij te geven weg rijden. Dus met een i10 en een UP moet dat ook kunnen. Als ie eenmaal gekoppeld is dan rijd de auto zonder gas te geven iets van 10 a 15 km/h. Zelfs in de 2e versnelling hoef ik geen gas te geven om te blijven rijden.
Elke auto kan anders aanvoelen om tal van redenen. Het bedienen van een koppeling is een basis vaardigheid die je hoort te leren tijdens lessen en dat is meer dan enkel het aangrijpmoment aanvoelen. Tegelijk gas geven en de koppeling op te laten komen is dus iets wat je moet kunnen en geleerd moet worden, dat je dat pas leert soepel te doen en met welke auto dan ook na het halen van je rijbewijs dat is logisch, sommigen leren/kunnen het nooit.
Waar gaat dit allemaal over 
Maak je niet zo druk, stap in de auto en rij weg. Lekker boeiend als die een paar keer afslaat.
Maak je niet zo druk, stap in de auto en rij weg. Lekker boeiend als die een paar keer afslaat.
Ik zou het bij Forza houden........ jezus
Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra
Wegrijden is hetzelfde als bij diesel, want ik ga er van uit dat je instructeur netjes les heeft gegeven volgens de rijprocedure-B. Hierin staat omschreven hoe het voertuig bedient MOET worden. Het examen wordt inhoudelijk dus ook op basis van dat boek afgenomen. Zo kan er bij een discussie altijd worden teruggegrepen op de rijprocedure. Voor alle andere rijbewijzen heb je ook rijprocedure's.Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:
Als advies kan ik je meegeven om samen met iemand naar een afgelegen locatie te rijden en pas daar plaats te nemen achter het stuur. Alles uit, luister naar de motor. Dus geen muziek, geen blowers. Voel het wegrijden en remmen/stoppen aan. Maak wat snelheid, schakel op. Zorg ook dat je de bediening van richting, verlichting, e.d. uitprobeert, zodat je weet waar het zit, en hoe het aanvoelt. Als je die basis vertrouwd, dan de weg op. Ga niet gelijk een drukke omgeving in, maar begin in rustige gebieden.
Of je in een andere auto mag rijden hangt af van de polisvoorwaarden. In bijna alle polissen staat dat de verzekering op naam staat van de houder/eigenaar van de auto. Gaat ook iemand anders in de auto rijden, dan moet de verzekering hiervan op de hoogte zijn gebracht, en zal de naam van de extra bestuurder op de polis vermeld staan. Schade die veroorzaakt wordt door een ander zal in de meeste gevallen wel vergoed worden door de maatschap, maar daar kunnen ze van afwijken. Er zijn namelijk ook modellen die niet verzekerd kunnen worden als je beginnende bestuurder bent. Als je schade krijgt valt de houder/eigenaar van de polis terug in no-claim. Dit kan behoorlijk in de euro's lopen.
Ga niet lopen ouwehoeren met gadgets in de auto maar let op de weg. Artikel 5 wvw is daar heel duidelijk in.
[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 18-04-2019 19:31 ]
You are NIJL-ed!
Navigatie is onderdeel van examen, dus een gadget als een klem om de navigatie aan de auto te monteren is wel raadzaam dacht ik.Nijl schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:27:
[...]
Wegrijden is hetzelfde als bij diesel, want ik ga er van uit dat je instructeur netjes les heeft gegeven volgens de rijprocedure-B. Hierin staat omschreven hoe het voertuig bedient MOET worden. Het examen wordt inhoudelijk dus ook op basis van dat boek afgenomen. Zo kan er bij een discussie altijd worden teruggegrepen op de rijprocedure. Voor alle andere rijbewijzen heb je ook rijprocedure's.
Als advies kan ik je meegeven om samen met iemand naar een afgelegen locatie te rijden en pas daar plaats te nemen achter het stuur. Alles uit, luister naar de motor. Dus geen muziek, geen blowers. Voel het wegrijden en remmen/stoppen aan. Maak wat snelheid, schakel op. Zorg ook dat je de bediening van richting, verlichting, e.d. uitprobeert, zodat je weet waar het zit, en hoe het aanvoelt. Als je die basis vertrouwd, dan de weg op. Ga niet gelijk een drukke omgeving in, maar begin in rustige gebieden.
Of je in een andere auto mag rijden hangt af van de polisvoorwaarden. In bijna alle polissen staat dat de verzekering op naam staat van de houder/eigenaar van de auto. Gaat ook iemand anders in de auto rijden, dan moet de verzekering hiervan op de hoogte zijn gebracht, en zal de naam van de extra bestuurder op de polis vermeld staan. Schade die veroorzaakt wordt door een ander zal in de meeste gevallen wel vergoed worden door de maatschap, maar daar kunnen ze van afwijken. Er zijn namelijk ook modellen die niet verzekerd kunnen worden als je beginnende bestuurder bent. Als je schade krijgt valt de houder/eigenaar van de polis terug in no-claim. Dit kan behoorlijk in de euro's lopen.
Ga niet lopen ouwehoeren met gadgets in de auto maar let op de weg. Artikel 5 wvw is daar heel duidelijk in.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Frozen op 18-04-2019 19:37 ]
Gewoon gaspedaal vol intrappen tot ie de revlimiter inschiet en dan de koppeling ineens laten schieten
Komt ie ook niet lekker van z'n plaats maar uiteindelijk wel en dan trekt ie nog vlot door ook!
Nee grapje natuurlijk, maar ik zou me niet al te druk maken hoor. Ik had precies hetzelfde als jij toen ik slaagde voor mijn rijbewijs, herinner het me goed. Een diesel heeft meer kracht onderin, dus op de koppeling wegrijden is wat makkelijker (zeker op heuveltjes). Dus de eerste keer benzine auto was even spannend, geen zin om voor lul te staan door hem tig keer af te laten slaan. Maar dat ging helemaal prima. (Nu moet ik zeggen dat die auto onderin nog best wat pit had, 2L motor in een licht karretje - best okee). Viel alleszins mee.
Dus druk maken om niets, het bleek toch even simpel te zijn als met de dieselbak. 
Zou me dus vooral niet al teveel zorgen maken, ga lekker een paar proefritjes maken - t valt enorm mee.
De auto beginnen te laten rollen is het minste probleem - veel liever dat je daar in het begin een beetje mee steggelt dan dat je bijvoorbeeld niet goed spiegelt/over je schouder kijkt, jezelf gaat overschatten of god forbid: met je telefoon in je hand gaat zitten. Nog een tip: mocht je nog niet helemaal gewend zijn aan de benzinebak (om hem goed weg te laten trekken) waardoor je er nog even over doet voor ie werkelijk vooruit gaat rollen, en je staat met andere auto's achter je op een heuveltje (met de reet naar achter de heuvel af) dan kan je altijd eerst even de auto op de handrem zetten en pas als je merkt dat de auto "wilt gaan" druk je die weer naar beneden. Zo voorkom je dat terwijl je nog zoekt naar het koppelpunt de auto achteruit gaat rollen, dat leidt namelijk meestal tot het uit schrik intrappen van de rem en koppeling - sta je nog langer stil, wordt je enkel gestresst van - et cetera.
En vooral schijt aan hebben als je daardoor 2 seconden langer stil staat en er zit zo'n hork achter je die gaat toeteren. Iedereen is beginnend bestuurder geweest, het is voor iedereen vast even wennen geweest. 
No worries, ga vooral lekker relaxt achter het stuur zitten - niet stressed/opgefokt. Komt helemaal goed.
Lekker een paar keer gewoon even een stuk gaan rijden, maakt niet uit waarheen. Ervaring opdoen.
Nee grapje natuurlijk, maar ik zou me niet al te druk maken hoor. Ik had precies hetzelfde als jij toen ik slaagde voor mijn rijbewijs, herinner het me goed. Een diesel heeft meer kracht onderin, dus op de koppeling wegrijden is wat makkelijker (zeker op heuveltjes). Dus de eerste keer benzine auto was even spannend, geen zin om voor lul te staan door hem tig keer af te laten slaan. Maar dat ging helemaal prima. (Nu moet ik zeggen dat die auto onderin nog best wat pit had, 2L motor in een licht karretje - best okee). Viel alleszins mee.
Zou me dus vooral niet al teveel zorgen maken, ga lekker een paar proefritjes maken - t valt enorm mee.
No worries, ga vooral lekker relaxt achter het stuur zitten - niet stressed/opgefokt. Komt helemaal goed.
Lekker een paar keer gewoon even een stuk gaan rijden, maakt niet uit waarheen. Ervaring opdoen.
[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 18-04-2019 20:22 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Toen was ik nog heel timide en niet zo ad-rem. Heden te dagen zou die persoon van het schaamrood wegduikenFreee!! schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:02:
[...]
Correcte antwoord op die vraag is: "Mijn geboortedatum staat op het rijbewijs dat jij nu in handen hebt".
Twee mogelijkheden: Of ze worden vuurrood of ze geven ter plekke toe dat ze niet kunnen rekenen (en dus eigenlijk ongeschikt zijn voor hun baan).
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik heb als hiker bij een autoverhuurder in tientallen verschillende auto's gereden. Van een Audi A1 en VW Up tot een Jaguar XF.
Ik heb een rit Eindhoven-Nijmegen gedaan in een Punto twinair zonder dat ik het door had. Een 2-cilinder dus. Ik heb wel een hekel gekregen aan de 2-cv Panda, die sloeg af als ik geen dikke peut gas gaf in welke situatie dan ook.
Ik rijd alle handgeschakelde auto's op koppeling, benzine of diesel maakt mij niet uit. Vandaag in een gehuurde MB Citan diesel terwijl ik normaal een 2.4 l benzine automaat rijd. Dat was wennen.
Op het moment dat de koppeling aangrijpt licht gas bijgeven en de koppeling laten tot het heeft gegrepen. Ik heb gelest in een BMW 3 serie benzine, MB C klasse diesel en een dikke Leon TDI met 180 pk die ook privé werd gebruikt.
Ik heb een rit Eindhoven-Nijmegen gedaan in een Punto twinair zonder dat ik het door had. Een 2-cilinder dus. Ik heb wel een hekel gekregen aan de 2-cv Panda, die sloeg af als ik geen dikke peut gas gaf in welke situatie dan ook.
Ik rijd alle handgeschakelde auto's op koppeling, benzine of diesel maakt mij niet uit. Vandaag in een gehuurde MB Citan diesel terwijl ik normaal een 2.4 l benzine automaat rijd. Dat was wennen.
Op het moment dat de koppeling aangrijpt licht gas bijgeven en de koppeling laten tot het heeft gegrepen. Ik heb gelest in een BMW 3 serie benzine, MB C klasse diesel en een dikke Leon TDI met 180 pk die ook privé werd gebruikt.
Ik heb hier zo'n simpel ding voor m'n telefoon. Zit zo links mogelijk, bijna tegen het dashboard aan. Vind ik persoonlijk het fijnste werken omdat het zo min mogelijk je zicht belemmerd. Ik heb deze, maar dan merkloos. Naar mij is trouwens nog nooit getoeterd, maar dan komt denk ik meer door mijn locatie. Veel dorpjes en Brabanders zijn over het algemeen wat relaxter dan de mensen uit jouw regioFrozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:36:
[...]
Navigatie is onderdeel van examen, dus een gadget als een klem om de navigatie aan de auto te monteren is wel raadzaam dacht ik.

Valt me trouwens op dat er hier best wat reacties zijn van mensen die dit topic zinloos vinden. Aan die personen: niet iedereen heeft hetzelfde niveau qua zelfvertrouwen. Daarbij kun je, als je weinig kennis hebt, bepaalde vragen hebben wanneer je van diesel naar benzine gaat. Niks mis mee wat mij betreft en een forum is er juist ook voor dat soort vragen.
Oefenen is altijd goed (hoeft geen beschermde omgeving te zijn). Als het gesneeuwd heeft een verlaten parkeerplaats opzoeken en spelend leren hoe je wagen reageert bij gladheid. Met 50 de handrem erop gooien, kijken wat er gebeurt als je bij te hoge snelheid een bocht neemt, dat soort dingen. Heerlijk om te doen! Zelf ben ik regelmatig het buitengebied in gegaan op zoek naar de zandpaden. Kijken hoe hard je kunt zonder dat het gevaarlijk wordt voor je gevoel. Ook dan leer je omgaan met weinig grip, langere remafstand en dat soort zaken. Is niet altijd even veilig, maar met een beetje beheersing en oplettendheid kan er weinig mis gaan. Ik heb twee of drie wagens ook wel 's bijna vastgereden in de modderongewoongewoon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:00:
Het verbaasd mij dat je nog in een beschermde omgeving wil gaan oefenen nadat je je rijbewijs hebt gehaald.
Naar mijn mening leer je op dat soort manieren je auto echt by far het beste kennen. Je weet precies waar bepaalde grenzen liggen en hoe je auto reageert in bepaalde situaties. Het verkeersinzicht zelf komt naarmate je kilometers maakt. Gewoon lekker rijden. Liever wat te voorzichtig dan te gehaast.
ABSOLUUT NIET RAADZAAM!Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:36:
[...]
Navigatie is onderdeel van examen, dus een gadget als een klem om de navigatie aan de auto te monteren is wel raadzaam dacht ik.
Ongelofelijk, waarom dringt dit niet tot je door?
Hou je focus nou eens 100% op het besturen van je auto en de weg voor je.
Je maakt een topic aan omdat je onzeker bent, en vervolgens geef je aan dat de auto waarin je rijdt te weinig power heeft en krijg je feedback van je vader dat je te ‘macho’ rijdt.
Ohja, laten we ook nog even een telefoon voor je neus hangen...
Ik vind het gewoonweg een eng idee dat ik mensen zoals jij kan tegenkomen op de weg.
[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 19-04-2019 08:40 ]
zie ook: de cijfers over het aantal verkeersdoden dat in brabant het hardst gestegen is met 50%SomerenV schreef op donderdag 18 april 2019 @ 23:03:
[...]
Naar mij is trouwens nog nooit getoeterd, maar dan komt denk ik meer door mijn locatie. Veel dorpjes en Brabanders zijn over het algemeen wat relaxter dan de mensen uit jouw regio
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
In plaats van de TS af te kraken, geef heb liever zinvolle tips. Iedereen die hier de mond vol heeft over hoe groot gevaar hij is omdat hij nog geen perfecte voertuigbeheersing heeft, zijn blijkbaar vergeten dat ze het zelf ook ooit hebben moeten leren. Ik heb inmiddels 20 jaar een rijbewijs, zit dagelijks in de auto, stap zonder twijfelen in een andere auto maar laat ook nog steeds weleens een motor afslaan, zelfs die van m'n eigen auto, waar ik zelf inmiddels 2 ton mee gereden heb.
Opmerkingen over wat voor gevaar hij wel niet op de weg zou zijn, zijn dus niet nodig!
@Frozen Ga naar een rustige plek en ga gewoon oefenen. Je hebt pas ervaring met één auto, waarin bovendien iemand naast je zat die kon ingrijpen als je een fout maakte. Natuurlijk is spannend om nu zonder zwembandjes te zwemmen en je zal best af en toe even naar lucht moeten happen (de motor af laten slaan), maar oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vanzelf beter.
Opmerkingen over wat voor gevaar hij wel niet op de weg zou zijn, zijn dus niet nodig!
@Frozen Ga naar een rustige plek en ga gewoon oefenen. Je hebt pas ervaring met één auto, waarin bovendien iemand naast je zat die kon ingrijpen als je een fout maakte. Natuurlijk is spannend om nu zonder zwembandjes te zwemmen en je zal best af en toe even naar lucht moeten happen (de motor af laten slaan), maar oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vanzelf beter.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je bedoelt dat ze in Brabant niet toeteren, maar je direct dood rijdensuperwashandje schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:27:
[...]
zie ook: de cijfers over het aantal verkeersdoden dat in brabant het hardst gestegen is met 50%
Wees serieus of reageer niet
[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 19-04-2019 15:21 ]
daar lijkt het op inderdaad! maar zie vooral deFreee!! schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:36:
[...]
Je bedoelt dat ze in Brabant niet toeteren, maar je direct dood rijden
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Ik heb nu 3 jaar mijn rijbewijs, en dan val ik alsnog onder de categorie beginnende bestuurder.
Ik heb inmiddels aardig wat km/s achter mijn naam staan, mede door mijn werkzaamheden waarbij is heel Nederland door cross, niet te letterlijk nemen, en prachtige trip naar de F1 in Oostenrijk.
Het eerste wat ik heb gedaan, na dat ik mijn rijbewijs heb behaald, is in de auto van mijn moeder gestapt en alleen wezen rijden. Uiteraard had ik goedkeuring van mijn moeder, ze had toen net een nieuwe Citroën C3 en dit was ook benzine. Ik heb trouwens gelest in een Seat Leon diesel. Respect voor mij moeder dat ze mij in haar nieuwe auto toevertrouwde :-)
Ik heb elke avond even een half uurtje gereden en zo voelde ik mij steeds vertrouwder op de weg.
De beste methode is gewoon rijden en niet bang zijn. Wanneer je bang en onzeker bent, dan komen de meeste ongelukken. Ga niet met gadgets beginnen voordat je je vertrouwd op de weg voelt en zelfs, wanneer je je vertrouwd voelt, laat je niet afleiden door extra dingetjes in de auto. Voel je je toch onzeker, neem iemand mee die heel wat jaren rijervaring heeft. In het begin zul je nog veel naar de motor luisteren, maar uiteindelijk zal de radio steeds harder komen te staan en uiteindelijk zing je net zo hard mee met de radio als dat ik doe hahaha, of ben ik de enige?
En wees vooral niet bang wanneer je de auto per ongeluk afslaat, het kan iedereen een keer overkomen. Zelfs de meest ervaren bestuurders hebben dit nog wel eens een keer.
Kortom, ga lekker rijden in een bezige auto en wees niet bang. Ik wens je heel veel prettige kilometers toe.
Het gaat zeker goed komen.
Ik heb inmiddels aardig wat km/s achter mijn naam staan, mede door mijn werkzaamheden waarbij is heel Nederland door cross, niet te letterlijk nemen, en prachtige trip naar de F1 in Oostenrijk.
Het eerste wat ik heb gedaan, na dat ik mijn rijbewijs heb behaald, is in de auto van mijn moeder gestapt en alleen wezen rijden. Uiteraard had ik goedkeuring van mijn moeder, ze had toen net een nieuwe Citroën C3 en dit was ook benzine. Ik heb trouwens gelest in een Seat Leon diesel. Respect voor mij moeder dat ze mij in haar nieuwe auto toevertrouwde :-)
Ik heb elke avond even een half uurtje gereden en zo voelde ik mij steeds vertrouwder op de weg.
De beste methode is gewoon rijden en niet bang zijn. Wanneer je bang en onzeker bent, dan komen de meeste ongelukken. Ga niet met gadgets beginnen voordat je je vertrouwd op de weg voelt en zelfs, wanneer je je vertrouwd voelt, laat je niet afleiden door extra dingetjes in de auto. Voel je je toch onzeker, neem iemand mee die heel wat jaren rijervaring heeft. In het begin zul je nog veel naar de motor luisteren, maar uiteindelijk zal de radio steeds harder komen te staan en uiteindelijk zing je net zo hard mee met de radio als dat ik doe hahaha, of ben ik de enige?
En wees vooral niet bang wanneer je de auto per ongeluk afslaat, het kan iedereen een keer overkomen. Zelfs de meest ervaren bestuurders hebben dit nog wel eens een keer.
Kortom, ga lekker rijden in een bezige auto en wees niet bang. Ik wens je heel veel prettige kilometers toe.
Het gaat zeker goed komen.
Volgens mij zijn 90% van de reacties toch echt gewoon zinvolle tips, ondanks dat ze grotendeels het zelfde zijn. Maar met zon enigszins eigenwijze instelling van de TS(mijn mening) krijg je al snel de overige 10% reacties.deepbass909 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:36:
[mbr]In plaats van de TS af te kraken, geef heb liever zinvolle tips. Iedereen die hier de mond vol heeft over hoe groot gevaar hij is omdat hij nog geen perfecte voertuigbeheersing heeft, zijn blijkbaar vergeten dat ze het zelf ook ooit hebben moeten leren. Ik heb inmiddels 20 jaar een rijbewijs, zit dagelijks in de auto, stap zonder twijfelen in een andere auto maar laat ook nog steeds weleens een motor afslaan, zelfs die van m'n eigen auto, waar ik zelf inmiddels 2 ton mee gereden heb.
@Frozen Ga naar een rustige plek en ga gewoon oefenen. Je hebt pas ervaring met één auto, waarin bovendien iemand naast je zat die kon ingrijpen als je een fout maakte. Natuurlijk is spannend om nu zonder zwembandjes te zwemmen en je zal best af en toe even naar lucht moeten happen (de motor af laten slaan), maar oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vanzelf beter.[/]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Snel optrekken en snel doorschakelen past niet echt in één zin.Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel.
Overigens kan een 75pk UP! best meekomen in het dagelijkse verkeer. Je zal inderdaad niet als eerste aan de 100 zitten, maar met goed anticiperen heb je met optrekken of op de snelweg echt geen issues.
Tuurlijk wel: te snel en te ver het gaspedaal intrappen.TheBrut3 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:54:
[...]
Snel optrekken en snel doorschakelen past niet echt in één zin.
Ik begrijp hem niet....PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:01:
[...]
Tuurlijk wel: te snel en te ver het gaspedaal intrappen.
Je kan zoals ik rijden:
- rustig aan op het gas (niet snel en diep intrappen/niet meer dan 2.500 toeren)
- snel schakelen (< 2.200 toeren)
Wat ook kan:
- rustig aan op het gas (niet snel en diep intrappen/niet meer dan 2.500 toeren)
- langzaam schakelen (> 3.000 toeren)
Wat @Frozen kennelijk doet:
- fel op het gas (snel en diep intrappen/vermoedelijk meer dan 3.500 toeren)
- snel schakelen (> 3.000 toeren)
Oftewel sprintjes trekken.
Als je onderin de toeren met een atmosferische motor gas geeft gebeurt er vrij weinig. Meestal komt er bij 2000-2500 rpm pas iets leven in de brouwerij. Als je dan "snel schakelt", hier als in snel van versnelling wisselt, laat je juist de motor onvoldoende op toeren komen. Hierdoor trek je langzaam op. Dit is echter per auto / motorcombinatie weer anders. Ik denk dat best practise is om tussen 2500 en 3000 rpm over te schakelen. Motor is dan voldoende vlot in de volgende versnelling en je draait nog niet overdreven veel toeren. Uiteraard als het wat sneller moet lekker door laten lopen tot 4000-4500 toeren. De volgende versnelling valt dan terug naar iets boven 3000 en je zit weer in het gebied met maximale trekkracht.PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:36:
[...]
Inderdaad situatieafhankelijk, als je bij Oosterhout Zuid de A27 naar het noorden op wil, kan het best zijn, dat je door moet trekken tot tegen de 5000 toeren.NoepZor schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:05:
[...]
Als je onderin de toeren met een atmosferische motor gas geeft gebeurt er vrij weinig. Meestal komt er bij 2000-2500 rpm pas iets leven in de brouwerij. Als je dan "snel schakelt", hier als in snel van versnelling wisselt, laat je juist de motor onvoldoende op toeren komen. Hierdoor trek je langzaam op. Dit is echter per auto / motorcombinatie weer anders. Ik denk dat best practise is om tussen 2500 en 3000 rpm over te schakelen. Motor is dan voldoende vlot in de volgende versnelling en je draait nog niet overdreven veel toeren. Uiteraard als het wat sneller moet lekker door laten lopen tot 4000-4500 toeren. De volgende versnelling valt dan terug naar iets boven 3000 en je zit weer in het gebied met maximale trekkracht.
Zoiets ja!PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:36:
[...]
Je kan zoals ik rijden:
- snel schakelen (< 2.200 toeren)
Wat ook kan:
- langzaam schakelen (> 3.000 toeren)
[ Voor 10% gewijzigd door Frozen op 19-04-2019 16:38 ]
Even los van de verdere discussie een kleine tip: mocht je de overgang van samen met je leraar in de leswagen naar alleen in je "eigen" auto groot en ongemakkelijk vinden (is het ook wel), kun je altijd overwegen om je leraar om een laatste "les" te vragen in je nieuwe auto. Zo heb je tegen een (op het geheel) kleine investering niet de omschakeling van andere auto en zonder leraar in een keer. Je kunt ook een ander meenemen, maar dat geeft alleen maar extra druk. Het is je leraar die rust brengt.
[ Voor 22% gewijzigd door Z-Dragon op 19-04-2019 16:40 ]
^ Wat hij zegt.
Met die kleine ongeblazen blokjes moet je gewoon toeren maken als je ''zo snel mogelijk'' wilt. Snel schakelen komt voor mij gewoon neer om ''langzaam'' optrekken, hoe diep je dat gaspedaal ook intrapt.
Ik heb al 20 jaar m'n rijbewijs en soms slaat hij bij mij ook nog af als ik in een onbekende auto rijd. 
Bijv. een Fiat Panda, drama. Ga dan extreem veel gas geven als ik de koppeling op laat komen, net een oude oma
Wat wel gevaarlijk kan zijn is als hij midden op een kruispunt afslaat. Dat moet je zien te voorkomen.
Bijv. een Fiat Panda, drama. Ga dan extreem veel gas geven als ik de koppeling op laat komen, net een oude oma
Wat wel gevaarlijk kan zijn is als hij midden op een kruispunt afslaat. Dat moet je zien te voorkomen.
Je kunt op zich wel redelijk snel schakelen en toch gewoon vlot optrekken, maar dan moet je inderdaad wel flink toeren maken. In het geval van de snelweg trap ik m'n auto door naar de ~60 in z'n 2, daarna in z'n 3 tot de 80 of 90, in z'n 4 tot de 110 en in z'n 5 om rond de 120 te komen. Ik heb dan maar een 3 cylinder 1.0 benzine wagentje maar op die manier komt ie nog vrij rap tot de 120km/uFSSF schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:43:
Met die kleine ongeblazen blokjes moet je gewoon toeren maken als je ''zo snel mogelijk'' wilt. Snel schakelen komt voor mij gewoon neer om ''langzaam'' optrekken, hoe diep je dat gaspedaal ook intrapt.
Vandaag nog iemand voor me op de snelweg waarbij de motor afsloeg. Was wel in een file, maar shit happens. Ik kan me er echt niet druk om maken. Het kost je misschien een paar seconden ofzo. Naja, so be it. Bij mij slaat de motor heel soms ook nog af. Kan ook gewoon gebeuren. Is even klote, maar vlot herstarten en doorgaanMastermind schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:20:
Ik heb al 20 jaar m'n rijbewijs en soms slaat hij bij mij ook nog af als ik in een onbekende auto rijd.
Je vergeet voor het gemak even dat navigatie een hulpmiddel is waardoor je méér gefocust bent op de weg. Ook bij beginnend bestuurders. Daarbij leren ze daar al tijdens hun rijlessen mee om gaan.Wootism schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:35:
[...]
Hou je focus nou eens 100% op het besturen van je auto en de weg voor je.
Je maakt een topic aan omdat je onzeker bent, en vervolgens geef je aan dat de auto waarin je rijdt te weinig power heeft en krijg je feedback van je vader dat je te ‘macho’ rijdt.
Ohja, laten we ook nog even een telefoon voor je neus hangen...
Ik rij zelf graag met navigatie, juist door op navigatie (of met een goede bijrijder) te rijden, hoef ik minder bezig te zijn met waar ik heen wil en kan ik me zo goed mogelijk richten op wat vooral mijn belangrijkste taak is: Dat voertuig zo veilig mogelijk door het verkeer loodsen en zonder brokken van A naar B komen.
Nu heb ik zelf ook iets van 20 jaar mijn rijbewijs en was toen navigatie niet iets dat iedereen altijd tot zijn beschikking had, maar ik heb het toen wel gemist. In mijn eentje naar Frankrijk met enkel wat vage aanwijzingen op mijn stuur geplakt en een kaart in de buurt. Werkt, maar het is een stuk meer speurwerk, zeker als je verkeerd rijd.
Een goede navigator hielp toen wel, met een kaart op schoot dwars door het Rurhgebiet heen naar Kroatië. Of dwars door de spits van Syndney. Zonder navigator is dat amper goed te doen. Navigatie is een betere digitale navigator. (Hoewel ik soms een navigator juist fijn vind omdat die aanwijzingen kan geven én mee kan kijken in onoverzichtelijke situaties.)
Hoe dan ook, wees blij dat ook beginnend bestuurders met navigatie rijden, het zou mij niets verbazen als dat voor een hoop minder brokken zorgt dan vroeger toen we nog met de kaart op schoot navigeerden.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.