Het verbaasd mij dat je nog in een beschermde omgeving wil gaan oefenen nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Vanwaar die onzekerheid? Het is goed dat je er van bewust bent dat je nog weinig ervaring in het verkeer hebt, maar het lijkt mij een goede zaak om het hoofd koel te houden en lekker ervaring op te doen. Gewoon veilig/verstandig blijven handelen in het verkeer, met het besturen van een andere auto komt het echt wel goed! Misschien laat je een auto een keer afslaan. Gebeurt mij na 9 jaar 25.000 km per jaar te hebben gereden op een te vroege maandag ochtend ooit nog wel eens, niet over inzitten.
@Frozen ik hoop zo dat jij niet bij mij in de buurt woont...

Ik zat zelf 2 a 3 weken terug met het zelfde probleem. Net geslaagd in diesel auto. Deed bijna alles op koppeling en moest nu ineens leren wat een gaspedaal is.
Ook moest ik leren dat de koppeling pas heel laat op komt, dus eerste 10 cm (voor mijn gevoel) gebeurde er niks en de laatste 2 cm trekt de auto op of slaat hij gelijk af. Heeft te maken met wel of niet op tijd een klein beetje gas bijgeven (ook erg gevoelig en millimeterwerk).
Hellingproef is ook anders, omdat je die niet op alleen de koppeling kan doen, dus handrem is je beste vriend.
Beste advies, neem iemand mee die erg ervaren is en ga oefenen op een industrie terrein. Vaak minder verkeerd, ruime wegen, etc.
Gadgets kan je het beste zo min mogelijk hebben (op sprekende navigatie na), zodat je niet afgeleid raakt. Ook in begin de radio nog niet aanzetten, zodat je kan luisteren naar de motor betreft toerental (heb zelf geen toerenteller in mijn auto).
Doe veel op gehoor/gevoel en vooral goed kijken en goed spiegelen en richt je pas later op leuke gadgets.
Betreft ongeduldige en soms asociale mensen achter je, bedenk het volgende. Schade van mensen voor je kost jouw je verzekering, mensen achter je mogen jou betalen. Dus gaan hun zitten bumperkleven en klappen ze achterop, vette pech voor hun. Verder ook zoveel mogelijk gedrag van zulke mensen negeren.
Ook moest ik leren dat de koppeling pas heel laat op komt, dus eerste 10 cm (voor mijn gevoel) gebeurde er niks en de laatste 2 cm trekt de auto op of slaat hij gelijk af. Heeft te maken met wel of niet op tijd een klein beetje gas bijgeven (ook erg gevoelig en millimeterwerk).
Hellingproef is ook anders, omdat je die niet op alleen de koppeling kan doen, dus handrem is je beste vriend.
Beste advies, neem iemand mee die erg ervaren is en ga oefenen op een industrie terrein. Vaak minder verkeerd, ruime wegen, etc.
Gadgets kan je het beste zo min mogelijk hebben (op sprekende navigatie na), zodat je niet afgeleid raakt. Ook in begin de radio nog niet aanzetten, zodat je kan luisteren naar de motor betreft toerental (heb zelf geen toerenteller in mijn auto).
Doe veel op gehoor/gevoel en vooral goed kijken en goed spiegelen en richt je pas later op leuke gadgets.
Betreft ongeduldige en soms asociale mensen achter je, bedenk het volgende. Schade van mensen voor je kost jouw je verzekering, mensen achter je mogen jou betalen. Dus gaan hun zitten bumperkleven en klappen ze achterop, vette pech voor hun. Verder ook zoveel mogelijk gedrag van zulke mensen negeren.
Ik heb een 1.0 60PK Up! en hoewel hij inderdaad niet veel vermogen heeft, kan je best goed in het verkeer meekomen. Wanneer schakel je ongeveer?Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
...
Al met al ging het geweldig, de up staat nu voor mijn deur maar ik mis wel wat vermogen. Je hebt best wel wat tijd nodig om op snelheid te komen met zo'n Upje, zelfs met sterkere motor. Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel. Maar mij is geleerd door de instructeur dat ik lekker vlot moet rijden waar het kan en rustig moet rijden waar het moet en dat je wel met wat power mag rijden.
...
Bij vroeg doorschakelen is hij níet vooruit te branden. Mijn schakelmomenten zijn vaak (bij accelereren) t/m 50 kmh = 2 , t/m 80-100 = 3, bij inhalen op snelweg = 4 en wanneer niet geaccelereerd hoeft te worden = 5
Zeker tot 80-100 is hij best prima te doen IMO, maar je dient hem dan wel langer door te trekken dan dat je bij rijles leert
Na dit topic en de vele andere "hellup ik heb in een diesel gelest en nu moet ik benzine rijden hoe moet dat!!1!!e" topics hier verbaasd het me dat diesel nog niet verboden is als lesauto 
Ik heb ook in een diesel gelest, 11 jaar geleden en toen ik m'n pasje opgehaald heb ben ik in de benzineauto van m'n ouders naar huis gereden, voor ik het parkeervak uit was had ik de auto al 9 keer af laten slaan. Dat hoort erbij, je hebt altijd met een instructeur naast je rond gereden, nu moet je dat zelf doen, je hebt bewezen dat je dat kan, anders krijg je dat pasje niet. Het begin is wat onwennig maar na een paar weken weet je niet beter meer.

Ik heb ook in een diesel gelest, 11 jaar geleden en toen ik m'n pasje opgehaald heb ben ik in de benzineauto van m'n ouders naar huis gereden, voor ik het parkeervak uit was had ik de auto al 9 keer af laten slaan. Dat hoort erbij, je hebt altijd met een instructeur naast je rond gereden, nu moet je dat zelf doen, je hebt bewezen dat je dat kan, anders krijg je dat pasje niet. Het begin is wat onwennig maar na een paar weken weet je niet beter meer.
[ Voor 57% gewijzigd door FastFred op 18-04-2019 11:19 ]
Hm, grappig. Volgens mij wil je juist zo min mogelijk 'gadgets' in de auto omdat die afleiden als een malle. Tip: zet je telefoon in vliegtuigmodus, stel alles in voor je gaat rijden en ga gewoon rijden. Laat je niet afleiden tot je in ieder geval een beetje feeling hebt gekregen met de auto waar je in rijdt. Ja, waarschijnlijk laat je er eerste paar keer de auto afslaan voor een stoplicht, maar so what, vrijwel iedereen met een rijbewijs heeft dat in het begin laten gebeuren.
Ben ik trouwens de enige die er van staat te kijken dat je instructeur je niet heeft geleerd weg te rijden terwijl je gedoseerd gas bij geeft, dus niet alleen op de koppeling?
Ben ik trouwens de enige die er van staat te kijken dat je instructeur je niet heeft geleerd weg te rijden terwijl je gedoseerd gas bij geeft, dus niet alleen op de koppeling?
Mijn instructeur liet me om die reden ook wel eens in de 2e of 3e versnelling wegrijden...michaelvink schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:41:
Waarom je laten rijden?Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:41:
Moet ik dat in de straat van mijn ouders doen voor de deur? Of is het verstandiger om me eerst even naar een afgelegen parkeerplaats te laten rijden?

Echt als ik 11 jaar geleden jou gebrek aan zelfvertrouwen had gehad tijdens het examen was ik gezakt

Het is nu bijna vier jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, maar ik heb aangeleerd om gewoon met gas bijgeven weg te rijden. Zeker tegen het eind van mijn lessen werd daar redelijk de nadruk op gelegd, juist omdat een benzineauto wat minder vergevingsgezind is wat betreft wegrijden op alleen de koppeling. En ja, ook ik heb de motor in het begin wel eens af laten slaanbarrymossel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:45:
[...]
Mijn instructeur liet me om die reden ook wel eens in de 2e of 3e versnelling wegrijden...
Correcte antwoord op die vraag is: "Mijn geboortedatum staat op het rijbewijs dat jij nu in handen hebt".OmeJoyo schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:36:
[...]
Twee uurtjes nadat ik mijn rijbewijs had opgehaald, waar ze bovendien vroegen of ik wel 18 was
Twee mogelijkheden: Of ze worden vuurrood of ze geven ter plekke toe dat ze niet kunnen rekenen (en dus eigenlijk ongeschikt zijn voor hun baan).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Met moderne lesauto's wordt dat afgeraden, omdat moderne auto's zelf al gas bijgeven zodra je de koppeling beweegt.michaelvink schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:50:
[...]
Het is nu bijna vier jaar geleden dat ik mijn rijbewijs heb gehaald, maar ik heb aangeleerd om gewoon met gas bijgeven weg te rijden. Zeker tegen het eind van mijn lessen werd daar redelijk de nadruk op gelegd, juist omdat een benzineauto wat minder vergevingsgezind is wat betreft wegrijden op alleen de koppeling. En ja, ook ik heb de motor in het begin wel eens af laten slaan
Maargoed, het blijft natuurlijk gewoon een kunstje dat je onder de knie moet krijgen. De eerste 10 de stappen in je hoofd volgen en uiteindelijk gaat het vanzelf (muscle-memory). De grootste zwakheid die ik bij veel beginnende bestuurder zie is het gebrek aan zelfvertrouwen. Mijn vriendin heeft nu bijna een jaar haar rijbewijs en vind het nog niet fijn om alleen te rijden.
En wat betreft het punt: waarom zijn lesauto's nog diesel? bla bla..
De lessen zijn er om je te leren veilig door het verkeer te manoeuvreren, en focussen dus ook vooral op verkeersinzicht observatievermogen etc. Dat de auto de 'skills' dan zo makkelijk mogelijk maken is wel zo fijn omdat er dan meer tijd overblijft om de belangrijkere dingen aan te leren. Daarnaast kun je geen lesauto verzinnen die aanvoelt zoals iedere andere auto, dus waarom zou je dan niet gewoon voor een makkelijke auto gaan. Toen ik mijn rijbewijs heb gehaald had ik nog geen auto maar moest ik wel redelijk wat km's maken. Toen heb ik vanaf het begin in zowat alles wat je maar kan bedenken gereden (frans, duits, automaat, handbak, diesel, elektrisch etc.). En uiteindelijk gaat het erom dat je kan anticiperen op wat je voertuig doet. Hoor je dat het motortje moeite heeft met wegkomen? Koppeling iets verder indrukken, beetje gas erbij, en koppeling weer los.. Zodra je kunt anticiperen kun je overal in rijden. En dat komt enkel met een beetje ervaring.
Ik kan met mijn Peugeot 108 ook gewoon zonder gas bij te geven weg rijden. Dus met een i10 en een UP moet dat ook kunnen. Als ie eenmaal gekoppeld is dan rijd de auto zonder gas te geven iets van 10 a 15 km/h. Zelfs in de 2e versnelling hoef ik geen gas te geven om te blijven rijden.Razkin schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:51:
[...]
Waardeloze instructeur gehad dusHad deze wel een en ander juist geleerd had je nu geen twijfels gehad om gewoon in een benzine auto te stappen en er mee op pad te gaan. Opmerkelijk dat je met een dergelijke manier van wegrijden kan slagen.
Ik heb verschillende auto's gereden, ook voor een poetsbedrijf. Elke auto is anders. Zelfs auto's van dezelfde merk en type zijn verschillend kwa schakelen en optrekken. Gewoon een auto kopen en rijden. Succes.Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:toon volledige bericht
Afgelopen maandag ben ik in één keer geslaagd voor mijn rijbewijs B (yeey). Ik heb bij de ANWB in rijswijk gereden en alles ging eigenlijk wel soepel, maar ik reed daar in een VW Polo met een 4-cylinder dieselmotor. Best wel een prima autootje als ik eerlijk ben, nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal aangezien dat de enige auto is waarin ik heb gereden maar toch.
Echter nu ik mijn rijbewijs heb gehaald is het tijd om zelf de weg op te gaan, zonder het L-bord of de overdreven bestickerde auto maar met een benzine van mijn ouders of van oma. Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!
Aanstaande woensdag ga ik na mijn tentamen dus met de trein naar hen toe om te oefenen met het autorijden in een benzine, aangezien ik dus alleen nog maar in een Diesel heb gereden. Nu blijf ik toch Tweaker en wil ik ondanks dat ik geen auto heb, wel wat gadgets hebben die het op de weg een stuk aangenamer en of veiliger maken. Echter heb ik dus een aantal vragen.
1. Zal ik in de nieuwe Hyundai van mijn ouders rijden (bij schade krijgen ze de nieuwwaarde vergoed dacht ik), of in de VW Up! van oma?
Ik heb zelf al gelezen dat ik bij een benzine terwijl ik de koppeling op laat komen het gas moet indrukken, maar niemand weet het mij precies te vertellen.
2. Wat voor tips hebben jullie voor het rijden in een bezine, t.o.v. een diesel?
3. Wat voor "gadgets" zijn handig om te hebben?
Ik heb zelf een OnePlus 6 en een iPad pro, dus ik dacht misschien iets van een dashcam of een houder voor mijn telefoon? Mogelijk hebben jullie daarvoor aanraders.
Geen enkele auto is hetzelfde.. je zult zelf aan een auto moeten wennen, ik heb 4 verschillende auto's gehad en iedere auto voelde compleet anders aan qua rijden. Hetzelfde met de vrachtwagens bij ons bedrijf, allemaal hetzelfde merk en type, maar elke wagen voelt anders aan.
Mijn tip is dan ook dat je gewoon een stukje moet gaan rijden, maakt niet uit met welke auto, en focus dan ook alleen op het verkeer en op het rijden zelf. De rest komt vanzelf. Voor de rest moet je nu nog helemaal niet bezig zijn met gadgets etc. die voor afleiding kunnen zorgen, eerst het rijden goed onder de knie krijgen en dan kun je eens voor een dashcam etc. kijken.
Mijn tip is dan ook dat je gewoon een stukje moet gaan rijden, maakt niet uit met welke auto, en focus dan ook alleen op het verkeer en op het rijden zelf. De rest komt vanzelf. Voor de rest moet je nu nog helemaal niet bezig zijn met gadgets etc. die voor afleiding kunnen zorgen, eerst het rijden goed onder de knie krijgen en dan kun je eens voor een dashcam etc. kijken.
fixed that for youMeester_J schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:59:
Ervaren bestuurders weten dat 10% >90% van de andere bestuurders:
-> niet opletten
-> niet wakker zijn
-> met hun telefoon zitten te spelen
-> geen klap zien omdat ze bejaard zijn
-> geen verkeersinzicht hebben
-> net hun rijbewijs hebben
-> te hard rijden
Daarom is te hard rijden ook zo gevaarlijk. Je hebt geen tijd om de fouten van een ander te corrigeren.
Ga er dus simpelweg vanuit, dat als jij een fout maakt, dat over het algemeen niet erg is.
Advies: Lekker rijden, meters maken, en geef elkaar de ruimte. Vooral vrachtwagens. Je wordt er vanzelf handig in.
Ga gewoon rijden... ik snap werkelijk het nut niet van dit soort topics. Je hebt helemaal niks aan deze reacties.. zoek desnoods een parkeerplaats op en trek een paar keer op in de benzine auto. Het is gewoon een kwestie van scharen, ofterwijl, koppeling op laten komen en gas geven in gelijk tempo.
Pfoe, dat zijn een hoop pagina's over een bijzonder klein dingetje.
De overstap van diesel naar benzine is niet anders dan een een klein beetje aanpassen.
Je kan rijden ga zitten en iemand naast je die de auto goed kent is miss wel fijn, maar maak het niet te groot, ook niet voor jezelf.
Gezien ik nogal wat onzekerheid proef; cursusje voertuigbeheersing/slipcursus in een benzineauto? Erg leuk om te doen en superleerzaam 😎
De overstap van diesel naar benzine is niet anders dan een een klein beetje aanpassen.
Je kan rijden ga zitten en iemand naast je die de auto goed kent is miss wel fijn, maar maak het niet te groot, ook niet voor jezelf.
Gezien ik nogal wat onzekerheid proef; cursusje voertuigbeheersing/slipcursus in een benzineauto? Erg leuk om te doen en superleerzaam 😎
Gewoon instappen en rustig gas geven (1500-2000 rpm) en de koppeling op laten komen. Niks aan de hand.
Toen ik 30 minuten mijn rijbewijs had en terug kwam op mijn stage. De directeur stond al bij de deur. enigste wat hij zei was:
"Taart" om vervolgens zijn sleutels te geven. 6 cilinder 3 liter.
Gewoon niet bang zijn
Toen ik 30 minuten mijn rijbewijs had en terug kwam op mijn stage. De directeur stond al bij de deur. enigste wat hij zei was:
"Taart" om vervolgens zijn sleutels te geven. 6 cilinder 3 liter.
Gewoon niet bang zijn
"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Ik heb mijn rijbewijs nu 6 weken, ben al wat ouder, heb in de 90ies ook gelest maar goed. Gelest in een polo benzine en kan je vertellen dat in mijn ervaring het verschil tussen benzine motoren en diesel tegenwoordig subtieler is dan vroeger, moet je niet teveel op letten. Gewoon rijden en $chijt hebben aan wat andere mensen ervan vinden als ie afslaat, prima start je hem weer. Technisch kun je rijden, nu moet je leren rijden. Je gaat echt geen schade rijden als je rustig aan doet.
Zorg dat je zowiezo regelmatig achter het stuur zit, vraag bijvoorbeeld aan je vader 's avonds of ie mee gaat je "rijbewijs uitlaten" en rij een rondje ring van het 1 of ander. Dan leer je de auto kennen en wordt je zekerder, een up! zou zowiezo geen probleem moeten zijn, maar weer ga gewoon even rijden met iemand naast je en doe dat een paar keer.
Als je met iemand weggaat, rij jij(uiteraard met goedvinden van de eigenaar), en het is niet altijd even makkelijk maar fuck it iedereen is begonnen als beginnend bestuurder. Ik rij in autos van mijn moeder, mijn pa, mijn vriendin, collega's en vrienden. Ik vraag het gewoon als we ergens heen gaan, 'ik rij ok?'.
Belangrijkste is dat je gaat rijden anders ga je er helemaal tegenop zien, het is heel spannend maar de Nederlandse samenleving heeft bepaald dat jij kunt rijden, nu moet jij het nog relaxt gaan vinden ;-)
Zorg dat je zowiezo regelmatig achter het stuur zit, vraag bijvoorbeeld aan je vader 's avonds of ie mee gaat je "rijbewijs uitlaten" en rij een rondje ring van het 1 of ander. Dan leer je de auto kennen en wordt je zekerder, een up! zou zowiezo geen probleem moeten zijn, maar weer ga gewoon even rijden met iemand naast je en doe dat een paar keer.
Als je met iemand weggaat, rij jij(uiteraard met goedvinden van de eigenaar), en het is niet altijd even makkelijk maar fuck it iedereen is begonnen als beginnend bestuurder. Ik rij in autos van mijn moeder, mijn pa, mijn vriendin, collega's en vrienden. Ik vraag het gewoon als we ergens heen gaan, 'ik rij ok?'.
Belangrijkste is dat je gaat rijden anders ga je er helemaal tegenop zien, het is heel spannend maar de Nederlandse samenleving heeft bepaald dat jij kunt rijden, nu moet jij het nog relaxt gaan vinden ;-)
Het verschil tussen een diesel en een benzine is voornamelijke het trek vermogen in de lage toeren. Waar een diesel vrolijk door rolt op de koppeling heeft een benzine motor moeite om niet af te slaan op lage toeren. Dus je moet een beetje gas bij geven om dat te voorkomen, Dat is alles. Bij een diesel zoek je het koppel punt op en geef je gas. Bij een benzine geef je gas en zoek je het koppelpunt op. Zo dra de auto in beweging is schakel je weer zoals je gewend bent in je les auto. Hij slaat alleen wat sneller af als je op de koppeling rolt in vergelijking met een diesel.
Zonder alle reacties gelezen te hebben, vooral even antwoord geven op de vraag in welke auto je kan beginnen. Je geeft het volgende aan:
Diesel is inderdaad eenvoudiger dan benzine. Ik heb nu zo'n 6 jaar mijn rijbewijs, ik had ook les in een diesel, daarna ging ik rijden in de 16 jaar oude Suzuki Jimny van m'n moeder waarbij je de koppeling met 2 voeten in moest drukken omdat hij zo zwaar was en moest schakelen met 2 handen om de pook in de versnelling te krijgen
Maar na een paar keer er in te rijden ging het prima. Ja in het begin was het wat aankloten, maar als je gewoon een beetje gas geeft voor je de koppeling op laat komen rol je zo weg. Let op dat je niet te veel gas geeft (al kun je beter te veel dan te weinig gas geven), anders denken mensen dat je gaat racen
Tja, je kan kiezen om in de auto van je ouders te beginnen, waarschijnlijk eenvoudiger, maar aan de andere kant voel je dan misschien meer spanning omdat dit zo'n nieuwe auto is. In dat geval kun je beter voor de UP gaan. 6 jaar is nu ook weer niet zo oud dat je hard zult moeten werken met de koppeling.Mijn ouders hebben een 2 weken oude Hyundai i10 en oma heeft een 6 jaar oude VW Up!
Diesel is inderdaad eenvoudiger dan benzine. Ik heb nu zo'n 6 jaar mijn rijbewijs, ik had ook les in een diesel, daarna ging ik rijden in de 16 jaar oude Suzuki Jimny van m'n moeder waarbij je de koppeling met 2 voeten in moest drukken omdat hij zo zwaar was en moest schakelen met 2 handen om de pook in de versnelling te krijgen
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Gefeliciteerd. En maak je niet druk... iedereen valt weleens stil. Gewoon rustig blijven de rest wacht wel!
Mmm... zou hij hebben leren dubbel klutsenHackus schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:40:
@Frozen B en schakel, dan kun je in elke auto rijden.

En over dat benzine vs diesel verhaal.. dat verschilt ook nog eens gewoon per auto. Autorijden is iets wat je aanvoelt, en zodra je wat kilometers gereden hebt komt dat gevoel vanzelf wel.
Zo hebben wij een benzine auto waar je in de 2 nog weg kunt rijden zonder gas te hoeven geven
.
Zo hebben wij een benzine auto waar je in de 2 nog weg kunt rijden zonder gas te hoeven geven
https://wren.co/join/Devian
Het gaat er niet om dat auto X prima op gang kan komen door enkel de koppeling te gebruiken en dat tegenwoordig sommige auto's zelf al wat gas geven(toerenval opvangen). Maar afhankelijk van belading/hellingshoek is dat lang niet zalig makend en in verreweg de meeste gevallen rijdt je soepeler weg door gewoon zelf je gaspedaal te bedienen.Eli3l schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:31:
[...]
Ik kan met mijn Peugeot 108 ook gewoon zonder gas bij te geven weg rijden. Dus met een i10 en een UP moet dat ook kunnen. Als ie eenmaal gekoppeld is dan rijd de auto zonder gas te geven iets van 10 a 15 km/h. Zelfs in de 2e versnelling hoef ik geen gas te geven om te blijven rijden.
Elke auto kan anders aanvoelen om tal van redenen. Het bedienen van een koppeling is een basis vaardigheid die je hoort te leren tijdens lessen en dat is meer dan enkel het aangrijpmoment aanvoelen. Tegelijk gas geven en de koppeling op te laten komen is dus iets wat je moet kunnen en geleerd moet worden, dat je dat pas leert soepel te doen en met welke auto dan ook na het halen van je rijbewijs dat is logisch, sommigen leren/kunnen het nooit.
Waar gaat dit allemaal over 
Maak je niet zo druk, stap in de auto en rij weg. Lekker boeiend als die een paar keer afslaat.
Maak je niet zo druk, stap in de auto en rij weg. Lekker boeiend als die een paar keer afslaat.
Ik zou het bij Forza houden........ jezus
Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra
Wegrijden is hetzelfde als bij diesel, want ik ga er van uit dat je instructeur netjes les heeft gegeven volgens de rijprocedure-B. Hierin staat omschreven hoe het voertuig bedient MOET worden. Het examen wordt inhoudelijk dus ook op basis van dat boek afgenomen. Zo kan er bij een discussie altijd worden teruggegrepen op de rijprocedure. Voor alle andere rijbewijzen heb je ook rijprocedure's.Frozen schreef op zondag 14 april 2019 @ 16:24:
1. Zal ik in de nieuwe Hyundai van mijn ouders rijden (bij schade krijgen ze de nieuwwaarde vergoed dacht ik), of in de VW Up! van oma?
Ik heb zelf al gelezen dat ik bij een benzine terwijl ik de koppeling op laat komen het gas moet indrukken, maar niemand weet het mij precies te vertellen.
2. Wat voor tips hebben jullie voor het rijden in een bezine, t.o.v. een diesel?
3. Wat voor "gadgets" zijn handig om te hebben?
Ik heb zelf een OnePlus 6 en een iPad pro, dus ik dacht misschien iets van een dashcam of een houder voor mijn telefoon? Mogelijk hebben jullie daarvoor aanraders.
Als advies kan ik je meegeven om samen met iemand naar een afgelegen locatie te rijden en pas daar plaats te nemen achter het stuur. Alles uit, luister naar de motor. Dus geen muziek, geen blowers. Voel het wegrijden en remmen/stoppen aan. Maak wat snelheid, schakel op. Zorg ook dat je de bediening van richting, verlichting, e.d. uitprobeert, zodat je weet waar het zit, en hoe het aanvoelt. Als je die basis vertrouwd, dan de weg op. Ga niet gelijk een drukke omgeving in, maar begin in rustige gebieden.
Of je in een andere auto mag rijden hangt af van de polisvoorwaarden. In bijna alle polissen staat dat de verzekering op naam staat van de houder/eigenaar van de auto. Gaat ook iemand anders in de auto rijden, dan moet de verzekering hiervan op de hoogte zijn gebracht, en zal de naam van de extra bestuurder op de polis vermeld staan. Schade die veroorzaakt wordt door een ander zal in de meeste gevallen wel vergoed worden door de maatschap, maar daar kunnen ze van afwijken. Er zijn namelijk ook modellen die niet verzekerd kunnen worden als je beginnende bestuurder bent. Als je schade krijgt valt de houder/eigenaar van de polis terug in no-claim. Dit kan behoorlijk in de euro's lopen.
Ga niet lopen ouwehoeren met gadgets in de auto maar let op de weg. Artikel 5 wvw is daar heel duidelijk in.
[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 18-04-2019 19:31 ]
You are NIJL-ed!
Navigatie is onderdeel van examen, dus een gadget als een klem om de navigatie aan de auto te monteren is wel raadzaam dacht ik.Nijl schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:27:toon volledige bericht
[...]
Wegrijden is hetzelfde als bij diesel, want ik ga er van uit dat je instructeur netjes les heeft gegeven volgens de rijprocedure-B. Hierin staat omschreven hoe het voertuig bedient MOET worden. Het examen wordt inhoudelijk dus ook op basis van dat boek afgenomen. Zo kan er bij een discussie altijd worden teruggegrepen op de rijprocedure. Voor alle andere rijbewijzen heb je ook rijprocedure's.
Als advies kan ik je meegeven om samen met iemand naar een afgelegen locatie te rijden en pas daar plaats te nemen achter het stuur. Alles uit, luister naar de motor. Dus geen muziek, geen blowers. Voel het wegrijden en remmen/stoppen aan. Maak wat snelheid, schakel op. Zorg ook dat je de bediening van richting, verlichting, e.d. uitprobeert, zodat je weet waar het zit, en hoe het aanvoelt. Als je die basis vertrouwd, dan de weg op. Ga niet gelijk een drukke omgeving in, maar begin in rustige gebieden.
Of je in een andere auto mag rijden hangt af van de polisvoorwaarden. In bijna alle polissen staat dat de verzekering op naam staat van de houder/eigenaar van de auto. Gaat ook iemand anders in de auto rijden, dan moet de verzekering hiervan op de hoogte zijn gebracht, en zal de naam van de extra bestuurder op de polis vermeld staan. Schade die veroorzaakt wordt door een ander zal in de meeste gevallen wel vergoed worden door de maatschap, maar daar kunnen ze van afwijken. Er zijn namelijk ook modellen die niet verzekerd kunnen worden als je beginnende bestuurder bent. Als je schade krijgt valt de houder/eigenaar van de polis terug in no-claim. Dit kan behoorlijk in de euro's lopen.
Ga niet lopen ouwehoeren met gadgets in de auto maar let op de weg. Artikel 5 wvw is daar heel duidelijk in.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Frozen op 18-04-2019 19:37 ]
Gewoon gaspedaal vol intrappen tot ie de revlimiter inschiet en dan de koppeling ineens laten schieten
Komt ie ook niet lekker van z'n plaats maar uiteindelijk wel en dan trekt ie nog vlot door ook!
Nee grapje natuurlijk, maar ik zou me niet al te druk maken hoor. Ik had precies hetzelfde als jij toen ik slaagde voor mijn rijbewijs, herinner het me goed. Een diesel heeft meer kracht onderin, dus op de koppeling wegrijden is wat makkelijker (zeker op heuveltjes). Dus de eerste keer benzine auto was even spannend, geen zin om voor lul te staan door hem tig keer af te laten slaan. Maar dat ging helemaal prima. (Nu moet ik zeggen dat die auto onderin nog best wat pit had, 2L motor in een licht karretje - best okee). Viel alleszins mee.
Dus druk maken om niets, het bleek toch even simpel te zijn als met de dieselbak. 
Zou me dus vooral niet al teveel zorgen maken, ga lekker een paar proefritjes maken - t valt enorm mee.
De auto beginnen te laten rollen is het minste probleem - veel liever dat je daar in het begin een beetje mee steggelt dan dat je bijvoorbeeld niet goed spiegelt/over je schouder kijkt, jezelf gaat overschatten of god forbid: met je telefoon in je hand gaat zitten. Nog een tip: mocht je nog niet helemaal gewend zijn aan de benzinebak (om hem goed weg te laten trekken) waardoor je er nog even over doet voor ie werkelijk vooruit gaat rollen, en je staat met andere auto's achter je op een heuveltje (met de reet naar achter de heuvel af) dan kan je altijd eerst even de auto op de handrem zetten en pas als je merkt dat de auto "wilt gaan" druk je die weer naar beneden. Zo voorkom je dat terwijl je nog zoekt naar het koppelpunt de auto achteruit gaat rollen, dat leidt namelijk meestal tot het uit schrik intrappen van de rem en koppeling - sta je nog langer stil, wordt je enkel gestresst van - et cetera.
En vooral schijt aan hebben als je daardoor 2 seconden langer stil staat en er zit zo'n hork achter je die gaat toeteren. Iedereen is beginnend bestuurder geweest, het is voor iedereen vast even wennen geweest. 
No worries, ga vooral lekker relaxt achter het stuur zitten - niet stressed/opgefokt. Komt helemaal goed.
Lekker een paar keer gewoon even een stuk gaan rijden, maakt niet uit waarheen. Ervaring opdoen.
Nee grapje natuurlijk, maar ik zou me niet al te druk maken hoor. Ik had precies hetzelfde als jij toen ik slaagde voor mijn rijbewijs, herinner het me goed. Een diesel heeft meer kracht onderin, dus op de koppeling wegrijden is wat makkelijker (zeker op heuveltjes). Dus de eerste keer benzine auto was even spannend, geen zin om voor lul te staan door hem tig keer af te laten slaan. Maar dat ging helemaal prima. (Nu moet ik zeggen dat die auto onderin nog best wat pit had, 2L motor in een licht karretje - best okee). Viel alleszins mee.
Zou me dus vooral niet al teveel zorgen maken, ga lekker een paar proefritjes maken - t valt enorm mee.
No worries, ga vooral lekker relaxt achter het stuur zitten - niet stressed/opgefokt. Komt helemaal goed.
Lekker een paar keer gewoon even een stuk gaan rijden, maakt niet uit waarheen. Ervaring opdoen.
[ Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 18-04-2019 20:22 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Toen was ik nog heel timide en niet zo ad-rem. Heden te dagen zou die persoon van het schaamrood wegduikenFreee!! schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:02:
[...]
Correcte antwoord op die vraag is: "Mijn geboortedatum staat op het rijbewijs dat jij nu in handen hebt".
Twee mogelijkheden: Of ze worden vuurrood of ze geven ter plekke toe dat ze niet kunnen rekenen (en dus eigenlijk ongeschikt zijn voor hun baan).
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik heb als hiker bij een autoverhuurder in tientallen verschillende auto's gereden. Van een Audi A1 en VW Up tot een Jaguar XF.
Ik heb een rit Eindhoven-Nijmegen gedaan in een Punto twinair zonder dat ik het door had. Een 2-cilinder dus. Ik heb wel een hekel gekregen aan de 2-cv Panda, die sloeg af als ik geen dikke peut gas gaf in welke situatie dan ook.
Ik rijd alle handgeschakelde auto's op koppeling, benzine of diesel maakt mij niet uit. Vandaag in een gehuurde MB Citan diesel terwijl ik normaal een 2.4 l benzine automaat rijd. Dat was wennen.
Op het moment dat de koppeling aangrijpt licht gas bijgeven en de koppeling laten tot het heeft gegrepen. Ik heb gelest in een BMW 3 serie benzine, MB C klasse diesel en een dikke Leon TDI met 180 pk die ook privé werd gebruikt.
Ik heb een rit Eindhoven-Nijmegen gedaan in een Punto twinair zonder dat ik het door had. Een 2-cilinder dus. Ik heb wel een hekel gekregen aan de 2-cv Panda, die sloeg af als ik geen dikke peut gas gaf in welke situatie dan ook.
Ik rijd alle handgeschakelde auto's op koppeling, benzine of diesel maakt mij niet uit. Vandaag in een gehuurde MB Citan diesel terwijl ik normaal een 2.4 l benzine automaat rijd. Dat was wennen.
Op het moment dat de koppeling aangrijpt licht gas bijgeven en de koppeling laten tot het heeft gegrepen. Ik heb gelest in een BMW 3 serie benzine, MB C klasse diesel en een dikke Leon TDI met 180 pk die ook privé werd gebruikt.
Ik heb hier zo'n simpel ding voor m'n telefoon. Zit zo links mogelijk, bijna tegen het dashboard aan. Vind ik persoonlijk het fijnste werken omdat het zo min mogelijk je zicht belemmerd. Ik heb deze, maar dan merkloos. Naar mij is trouwens nog nooit getoeterd, maar dan komt denk ik meer door mijn locatie. Veel dorpjes en Brabanders zijn over het algemeen wat relaxter dan de mensen uit jouw regioFrozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:36:
[...]
Navigatie is onderdeel van examen, dus een gadget als een klem om de navigatie aan de auto te monteren is wel raadzaam dacht ik.

Valt me trouwens op dat er hier best wat reacties zijn van mensen die dit topic zinloos vinden. Aan die personen: niet iedereen heeft hetzelfde niveau qua zelfvertrouwen. Daarbij kun je, als je weinig kennis hebt, bepaalde vragen hebben wanneer je van diesel naar benzine gaat. Niks mis mee wat mij betreft en een forum is er juist ook voor dat soort vragen.
Oefenen is altijd goed (hoeft geen beschermde omgeving te zijn). Als het gesneeuwd heeft een verlaten parkeerplaats opzoeken en spelend leren hoe je wagen reageert bij gladheid. Met 50 de handrem erop gooien, kijken wat er gebeurt als je bij te hoge snelheid een bocht neemt, dat soort dingen. Heerlijk om te doen! Zelf ben ik regelmatig het buitengebied in gegaan op zoek naar de zandpaden. Kijken hoe hard je kunt zonder dat het gevaarlijk wordt voor je gevoel. Ook dan leer je omgaan met weinig grip, langere remafstand en dat soort zaken. Is niet altijd even veilig, maar met een beetje beheersing en oplettendheid kan er weinig mis gaan. Ik heb twee of drie wagens ook wel 's bijna vastgereden in de modderongewoongewoon schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:00:
Het verbaasd mij dat je nog in een beschermde omgeving wil gaan oefenen nadat je je rijbewijs hebt gehaald.
Naar mijn mening leer je op dat soort manieren je auto echt by far het beste kennen. Je weet precies waar bepaalde grenzen liggen en hoe je auto reageert in bepaalde situaties. Het verkeersinzicht zelf komt naarmate je kilometers maakt. Gewoon lekker rijden. Liever wat te voorzichtig dan te gehaast.
ABSOLUUT NIET RAADZAAM!Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 19:36:
[...]
Navigatie is onderdeel van examen, dus een gadget als een klem om de navigatie aan de auto te monteren is wel raadzaam dacht ik.
Ongelofelijk, waarom dringt dit niet tot je door?
Hou je focus nou eens 100% op het besturen van je auto en de weg voor je.
Je maakt een topic aan omdat je onzeker bent, en vervolgens geef je aan dat de auto waarin je rijdt te weinig power heeft en krijg je feedback van je vader dat je te ‘macho’ rijdt.
Ohja, laten we ook nog even een telefoon voor je neus hangen...
Ik vind het gewoonweg een eng idee dat ik mensen zoals jij kan tegenkomen op de weg.
[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 19-04-2019 08:40 ]
zie ook: de cijfers over het aantal verkeersdoden dat in brabant het hardst gestegen is met 50%SomerenV schreef op donderdag 18 april 2019 @ 23:03:
[...]
Naar mij is trouwens nog nooit getoeterd, maar dan komt denk ik meer door mijn locatie. Veel dorpjes en Brabanders zijn over het algemeen wat relaxter dan de mensen uit jouw regio
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
In plaats van de TS af te kraken, geef heb liever zinvolle tips. Iedereen die hier de mond vol heeft over hoe groot gevaar hij is omdat hij nog geen perfecte voertuigbeheersing heeft, zijn blijkbaar vergeten dat ze het zelf ook ooit hebben moeten leren. Ik heb inmiddels 20 jaar een rijbewijs, zit dagelijks in de auto, stap zonder twijfelen in een andere auto maar laat ook nog steeds weleens een motor afslaan, zelfs die van m'n eigen auto, waar ik zelf inmiddels 2 ton mee gereden heb.
Opmerkingen over wat voor gevaar hij wel niet op de weg zou zijn, zijn dus niet nodig!
@Frozen Ga naar een rustige plek en ga gewoon oefenen. Je hebt pas ervaring met één auto, waarin bovendien iemand naast je zat die kon ingrijpen als je een fout maakte. Natuurlijk is spannend om nu zonder zwembandjes te zwemmen en je zal best af en toe even naar lucht moeten happen (de motor af laten slaan), maar oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vanzelf beter.
Opmerkingen over wat voor gevaar hij wel niet op de weg zou zijn, zijn dus niet nodig!
@Frozen Ga naar een rustige plek en ga gewoon oefenen. Je hebt pas ervaring met één auto, waarin bovendien iemand naast je zat die kon ingrijpen als je een fout maakte. Natuurlijk is spannend om nu zonder zwembandjes te zwemmen en je zal best af en toe even naar lucht moeten happen (de motor af laten slaan), maar oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vanzelf beter.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Je bedoelt dat ze in Brabant niet toeteren, maar je direct dood rijdensuperwashandje schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:27:
[...]
zie ook: de cijfers over het aantal verkeersdoden dat in brabant het hardst gestegen is met 50%
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Wees serieus of reageer niet
[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 19-04-2019 15:21 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
daar lijkt het op inderdaad! maar zie vooral deFreee!! schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:36:
[...]
Je bedoelt dat ze in Brabant niet toeteren, maar je direct dood rijden
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Ik heb nu 3 jaar mijn rijbewijs, en dan val ik alsnog onder de categorie beginnende bestuurder.
Ik heb inmiddels aardig wat km/s achter mijn naam staan, mede door mijn werkzaamheden waarbij is heel Nederland door cross, niet te letterlijk nemen, en prachtige trip naar de F1 in Oostenrijk.
Het eerste wat ik heb gedaan, na dat ik mijn rijbewijs heb behaald, is in de auto van mijn moeder gestapt en alleen wezen rijden. Uiteraard had ik goedkeuring van mijn moeder, ze had toen net een nieuwe Citroën C3 en dit was ook benzine. Ik heb trouwens gelest in een Seat Leon diesel. Respect voor mij moeder dat ze mij in haar nieuwe auto toevertrouwde :-)
Ik heb elke avond even een half uurtje gereden en zo voelde ik mij steeds vertrouwder op de weg.
De beste methode is gewoon rijden en niet bang zijn. Wanneer je bang en onzeker bent, dan komen de meeste ongelukken. Ga niet met gadgets beginnen voordat je je vertrouwd op de weg voelt en zelfs, wanneer je je vertrouwd voelt, laat je niet afleiden door extra dingetjes in de auto. Voel je je toch onzeker, neem iemand mee die heel wat jaren rijervaring heeft. In het begin zul je nog veel naar de motor luisteren, maar uiteindelijk zal de radio steeds harder komen te staan en uiteindelijk zing je net zo hard mee met de radio als dat ik doe hahaha, of ben ik de enige?
En wees vooral niet bang wanneer je de auto per ongeluk afslaat, het kan iedereen een keer overkomen. Zelfs de meest ervaren bestuurders hebben dit nog wel eens een keer.
Kortom, ga lekker rijden in een bezige auto en wees niet bang. Ik wens je heel veel prettige kilometers toe.
Het gaat zeker goed komen.
Ik heb inmiddels aardig wat km/s achter mijn naam staan, mede door mijn werkzaamheden waarbij is heel Nederland door cross, niet te letterlijk nemen, en prachtige trip naar de F1 in Oostenrijk.
Het eerste wat ik heb gedaan, na dat ik mijn rijbewijs heb behaald, is in de auto van mijn moeder gestapt en alleen wezen rijden. Uiteraard had ik goedkeuring van mijn moeder, ze had toen net een nieuwe Citroën C3 en dit was ook benzine. Ik heb trouwens gelest in een Seat Leon diesel. Respect voor mij moeder dat ze mij in haar nieuwe auto toevertrouwde :-)
Ik heb elke avond even een half uurtje gereden en zo voelde ik mij steeds vertrouwder op de weg.
De beste methode is gewoon rijden en niet bang zijn. Wanneer je bang en onzeker bent, dan komen de meeste ongelukken. Ga niet met gadgets beginnen voordat je je vertrouwd op de weg voelt en zelfs, wanneer je je vertrouwd voelt, laat je niet afleiden door extra dingetjes in de auto. Voel je je toch onzeker, neem iemand mee die heel wat jaren rijervaring heeft. In het begin zul je nog veel naar de motor luisteren, maar uiteindelijk zal de radio steeds harder komen te staan en uiteindelijk zing je net zo hard mee met de radio als dat ik doe hahaha, of ben ik de enige?
En wees vooral niet bang wanneer je de auto per ongeluk afslaat, het kan iedereen een keer overkomen. Zelfs de meest ervaren bestuurders hebben dit nog wel eens een keer.
Kortom, ga lekker rijden in een bezige auto en wees niet bang. Ik wens je heel veel prettige kilometers toe.
Het gaat zeker goed komen.
Volgens mij zijn 90% van de reacties toch echt gewoon zinvolle tips, ondanks dat ze grotendeels het zelfde zijn. Maar met zon enigszins eigenwijze instelling van de TS(mijn mening) krijg je al snel de overige 10% reacties.deepbass909 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:36:
[mbr]In plaats van de TS af te kraken, geef heb liever zinvolle tips. Iedereen die hier de mond vol heeft over hoe groot gevaar hij is omdat hij nog geen perfecte voertuigbeheersing heeft, zijn blijkbaar vergeten dat ze het zelf ook ooit hebben moeten leren. Ik heb inmiddels 20 jaar een rijbewijs, zit dagelijks in de auto, stap zonder twijfelen in een andere auto maar laat ook nog steeds weleens een motor afslaan, zelfs die van m'n eigen auto, waar ik zelf inmiddels 2 ton mee gereden heb.
@Frozen Ga naar een rustige plek en ga gewoon oefenen. Je hebt pas ervaring met één auto, waarin bovendien iemand naast je zat die kon ingrijpen als je een fout maakte. Natuurlijk is spannend om nu zonder zwembandjes te zwemmen en je zal best af en toe even naar lucht moeten happen (de motor af laten slaan), maar oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vanzelf beter.[/]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Snel optrekken en snel doorschakelen past niet echt in één zin.Frozen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 01:23:
Volgens mijn vader reed ik te "macho" in de zin van dat ik de auto snel laat optrekken en goed snel doorschakel.
Overigens kan een 75pk UP! best meekomen in het dagelijkse verkeer. Je zal inderdaad niet als eerste aan de 100 zitten, maar met goed anticiperen heb je met optrekken of op de snelweg echt geen issues.
Tuurlijk wel: te snel en te ver het gaspedaal intrappen.TheBrut3 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:54:
[...]
Snel optrekken en snel doorschakelen past niet echt in één zin.
Ik begrijp hem niet....PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:01:
[...]
Tuurlijk wel: te snel en te ver het gaspedaal intrappen.
Je kan zoals ik rijden:
- rustig aan op het gas (niet snel en diep intrappen/niet meer dan 2.500 toeren)
- snel schakelen (< 2.200 toeren)
Wat ook kan:
- rustig aan op het gas (niet snel en diep intrappen/niet meer dan 2.500 toeren)
- langzaam schakelen (> 3.000 toeren)
Wat @Frozen kennelijk doet:
- fel op het gas (snel en diep intrappen/vermoedelijk meer dan 3.500 toeren)
- snel schakelen (> 3.000 toeren)
Oftewel sprintjes trekken.
Als je onderin de toeren met een atmosferische motor gas geeft gebeurt er vrij weinig. Meestal komt er bij 2000-2500 rpm pas iets leven in de brouwerij. Als je dan "snel schakelt", hier als in snel van versnelling wisselt, laat je juist de motor onvoldoende op toeren komen. Hierdoor trek je langzaam op. Dit is echter per auto / motorcombinatie weer anders. Ik denk dat best practise is om tussen 2500 en 3000 rpm over te schakelen. Motor is dan voldoende vlot in de volgende versnelling en je draait nog niet overdreven veel toeren. Uiteraard als het wat sneller moet lekker door laten lopen tot 4000-4500 toeren. De volgende versnelling valt dan terug naar iets boven 3000 en je zit weer in het gebied met maximale trekkracht.PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:36:
[...]
De wijzen komen uit het Oosten!
Inderdaad situatieafhankelijk, als je bij Oosterhout Zuid de A27 naar het noorden op wil, kan het best zijn, dat je door moet trekken tot tegen de 5000 toeren.NoepZor schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:05:
[...]
Als je onderin de toeren met een atmosferische motor gas geeft gebeurt er vrij weinig. Meestal komt er bij 2000-2500 rpm pas iets leven in de brouwerij. Als je dan "snel schakelt", hier als in snel van versnelling wisselt, laat je juist de motor onvoldoende op toeren komen. Hierdoor trek je langzaam op. Dit is echter per auto / motorcombinatie weer anders. Ik denk dat best practise is om tussen 2500 en 3000 rpm over te schakelen. Motor is dan voldoende vlot in de volgende versnelling en je draait nog niet overdreven veel toeren. Uiteraard als het wat sneller moet lekker door laten lopen tot 4000-4500 toeren. De volgende versnelling valt dan terug naar iets boven 3000 en je zit weer in het gebied met maximale trekkracht.
Zoiets ja!PcDealer schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:36:
[...]
Je kan zoals ik rijden:
- snel schakelen (< 2.200 toeren)
Wat ook kan:
- langzaam schakelen (> 3.000 toeren)
[ Voor 10% gewijzigd door Frozen op 19-04-2019 16:38 ]
Even los van de verdere discussie een kleine tip: mocht je de overgang van samen met je leraar in de leswagen naar alleen in je "eigen" auto groot en ongemakkelijk vinden (is het ook wel), kun je altijd overwegen om je leraar om een laatste "les" te vragen in je nieuwe auto. Zo heb je tegen een (op het geheel) kleine investering niet de omschakeling van andere auto en zonder leraar in een keer. Je kunt ook een ander meenemen, maar dat geeft alleen maar extra druk. Het is je leraar die rust brengt.
[ Voor 22% gewijzigd door Z-Dragon op 19-04-2019 16:40 ]
^ Wat hij zegt.
Met die kleine ongeblazen blokjes moet je gewoon toeren maken als je ''zo snel mogelijk'' wilt. Snel schakelen komt voor mij gewoon neer om ''langzaam'' optrekken, hoe diep je dat gaspedaal ook intrapt.
Ik heb al 20 jaar m'n rijbewijs en soms slaat hij bij mij ook nog af als ik in een onbekende auto rijd. 
Bijv. een Fiat Panda, drama. Ga dan extreem veel gas geven als ik de koppeling op laat komen, net een oude oma
Wat wel gevaarlijk kan zijn is als hij midden op een kruispunt afslaat. Dat moet je zien te voorkomen.
Bijv. een Fiat Panda, drama. Ga dan extreem veel gas geven als ik de koppeling op laat komen, net een oude oma
Wat wel gevaarlijk kan zijn is als hij midden op een kruispunt afslaat. Dat moet je zien te voorkomen.
Je kunt op zich wel redelijk snel schakelen en toch gewoon vlot optrekken, maar dan moet je inderdaad wel flink toeren maken. In het geval van de snelweg trap ik m'n auto door naar de ~60 in z'n 2, daarna in z'n 3 tot de 80 of 90, in z'n 4 tot de 110 en in z'n 5 om rond de 120 te komen. Ik heb dan maar een 3 cylinder 1.0 benzine wagentje maar op die manier komt ie nog vrij rap tot de 120km/uFSSF schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:43:
Met die kleine ongeblazen blokjes moet je gewoon toeren maken als je ''zo snel mogelijk'' wilt. Snel schakelen komt voor mij gewoon neer om ''langzaam'' optrekken, hoe diep je dat gaspedaal ook intrapt.
Vandaag nog iemand voor me op de snelweg waarbij de motor afsloeg. Was wel in een file, maar shit happens. Ik kan me er echt niet druk om maken. Het kost je misschien een paar seconden ofzo. Naja, so be it. Bij mij slaat de motor heel soms ook nog af. Kan ook gewoon gebeuren. Is even klote, maar vlot herstarten en doorgaanMastermind schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:20:
Ik heb al 20 jaar m'n rijbewijs en soms slaat hij bij mij ook nog af als ik in een onbekende auto rijd.
Je vergeet voor het gemak even dat navigatie een hulpmiddel is waardoor je méér gefocust bent op de weg. Ook bij beginnend bestuurders. Daarbij leren ze daar al tijdens hun rijlessen mee om gaan.Wootism schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:35:
[...]
Hou je focus nou eens 100% op het besturen van je auto en de weg voor je.
Je maakt een topic aan omdat je onzeker bent, en vervolgens geef je aan dat de auto waarin je rijdt te weinig power heeft en krijg je feedback van je vader dat je te ‘macho’ rijdt.
Ohja, laten we ook nog even een telefoon voor je neus hangen...
Ik rij zelf graag met navigatie, juist door op navigatie (of met een goede bijrijder) te rijden, hoef ik minder bezig te zijn met waar ik heen wil en kan ik me zo goed mogelijk richten op wat vooral mijn belangrijkste taak is: Dat voertuig zo veilig mogelijk door het verkeer loodsen en zonder brokken van A naar B komen.
Nu heb ik zelf ook iets van 20 jaar mijn rijbewijs en was toen navigatie niet iets dat iedereen altijd tot zijn beschikking had, maar ik heb het toen wel gemist. In mijn eentje naar Frankrijk met enkel wat vage aanwijzingen op mijn stuur geplakt en een kaart in de buurt. Werkt, maar het is een stuk meer speurwerk, zeker als je verkeerd rijd.
Een goede navigator hielp toen wel, met een kaart op schoot dwars door het Rurhgebiet heen naar Kroatië. Of dwars door de spits van Syndney. Zonder navigator is dat amper goed te doen. Navigatie is een betere digitale navigator. (Hoewel ik soms een navigator juist fijn vind omdat die aanwijzingen kan geven én mee kan kijken in onoverzichtelijke situaties.)
Hoe dan ook, wees blij dat ook beginnend bestuurders met navigatie rijden, het zou mij niets verbazen als dat voor een hoop minder brokken zorgt dan vroeger toen we nog met de kaart op schoot navigeerden.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.