Benzine Auto lastig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyZh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik heb net mijn rijbewijs gehaald (ben ook net 18) en kon zeer soepel met een diesel auto rijden. Tuurlijk begrijp ik dat oefening baart kunst maakt en dat elke auto anders is. Het is dus voor mij nog nodig om eens een keer een parkeerplaats op te zoeken en even te oefenen.

Ik ben aan het leren om te rijden in een Kia Ceed Sportswagen van mijn vader. Bij deze topic wil ik vooral vragen stellen over de eigenschappen van de versnelling van een benzine auto.

Ten eerste gaat mijn vraag over de eerste versnelling, omdat ik wanneer de koppeling eenmaal op gang is gekomen redelijk kan omgaan met hogere versnellingen. Bij een stoplicht is de koppeling van mij namelijk 5 keer afgeslagen :? . Ik besef nu dat ik bij een benzine wagen ook gas moet geven 8)7 . Wanneer ik de koppeling langzaam laat opkomen zonder gas te geven sloeg de auto af.

Bij mijn rijles auto (een volkswagen polo) gaf de koppeling namelijk gas wanneer ik de koppeling liet opkomen, maar dat is niet meer het geval. Mijn vraag tweede vraag is of ik de koppeling meer moet laten opkomen of iets meer gas geven. Is er een goede verhouding?

Ook heeft de Kia 6 versnellingen en ik weet dus niet goed wanneer het het beste is om te schakelen naar een andere versnelling, omdat mijn rijles auto maar 5 versnellingen heeft. Ik heb op het internet gezocht, maar iedereen zegt iets anders. Verder moet ik aangeven dat ik niet veel verstand heb van de toerentallen van een auto, omdat ik tijdens de rijlessen door mijn rij-instructeur werd aangeleerd om te schakelen met de snelheidsmeter.

Maar bij een diesel auto schakelde ik zo:

1e 0-15 km/h
2e 20-35 km/h
3e 40-55 km/h
4e 60-75 km/h
5e 80-130 km/h

Als laatste gaf de volkswagen polo bij de koppeling veel meer weerstand en dus kwam de koppeling beter naar boven tijdens het schakkelen naar de 1e versnelling en dat is bij de Kia niet het geval. Moet ik nu juist hard of zachter de koppeling laten opkomen.

Ik bedank jullie voor het helpen van een beginnende bestuurder.

Beste antwoord (via TonyZh op 16-12-2018 15:40)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
RobinHood schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:31:
[...]

Ik had het dan ook over auto's :+

Kleine auto's zijn inderdaad wat vergeeflijker omdat het nou eenmaal makkelijker is om iets van zeg 1000kg te laten rollen dan 1500kg.

[...]

Qua acceleratie gebeurd er erg weinig, qua je motor ongehoord op z'n donder geven gebeurd er heel veel :X
Die Forester van je vader kun je toch easy op de koppeling op gang krijgen? Als je dat een beetje met gevoel doet gaat dat volgens mij prima.

@TonyZh Zet de auto eens stil in de neutraal en druk het ontkoppelingspedaal in. Laat hem nu (in de neutraal) rustig opkomen waarbij je "aangrijppunt" probeert te voelen. Oefen zo een aantal keer droog, een daarna in de 1e versnelling. Probeer je ontkoppelingspedaal goed tegen te houden bij dit punt, en daarna rustig op laten komen.

Zelf heb ik ook wel eens moeite gehad met verschillende koppelingen. Op mijn werk hadden we een Peugeot Boxer met een gare koppeling met zeer hoog aangrijppunt, en een Citroën Jumper die meteen pakte. Laten we het er op houden dat ik die Jumper zeer vaak af liet slaan na weer wat stukjes in de Boxer gereden te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:35
Zoveel verschil zit er niet bij een diesel en een benzine. Ook een benzine auto gaat langzaam vooruit als je de koppeling oplaat. Gewoon eventjes oefenen en met 2-3x heb je dat wel onder de knie toch?

Dat schakelen moet kan je gewoon zo aanhouden zoals je opgeschreven hebt. Alleen let je normaal niet op de snelheid maar op het gevoel van de auto dit gaat immers allemaal automatisch als je eventjes op de weg zit. Naar de 6 de versnelling zou ik gaan vanaf 100.

Tevens hoeveel lessen heb je gehad voordat je op examen ging? Dat stukje van het schakelen hoe wat en wanneer zou je op je lessen ook gehad moeten hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 14-12-2018 17:14 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TonyZh Spelen met gas en koppeling. gaat op gevoel, dat kan je pa je wel bijleren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Gewoon blijven oefenen, dan gaat het vanzelf makkelijker en vind je ook een fijne manier voor jezelf.

Wel vreemd dat je aangeleerd is om te schakelen op snelheid? Want het verschilt wel degelijk benzine/diesel, althans is mij altijd geleerd.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

HKLM_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:11:
Zoveel verschil zit er niet bij een diesel en een benzine. Ook een benzine auto gaat langzaam vooruit als je de koppeling oplaat. Gewoon eventjes oefenen en met 2-3x heb je dat wel onder de knie toch?
Misschien vinden Europese auto's met relatief gezien veel koppel onderin dat leuk, maar geen enkele benzine Aziaat die ik ken kun je laten wegrijden op de koppeling, veel te weinig koppel onderin. Mijn Honda sloeg gewoon direct af, mijn Nissan protesteert 1,5 seconde, en slaat dan ook af.

Bij een benzine doe ik, volgens mij, een klein beetje gas vlak voor/tijdens het aangrijpmoment, je laat hem dus heel ietsjes slippen tot je zeg 5kmh rijdt en dan normaal laten opkomen.

Schakelen gaat op gevoel, en op wat je wil doen: gewoon rustig mee rijden met het verkeer is vaak ergens rond de 2500-3000 toeren schakelen. Maar, even snel de snelweg oprijden en je blok is al warm? Dan kun je vrolijk doortrekken naar de 5000.

En later wordt dat ook gevoel, ik schakel op motorgeluid, ik weet welk geluid mijn motor maakt bij welk toerental, dus ik hoef niet constant op de teller te kijken bij de auto's die ik ken, maar bij een nieuwe is het altijd even wennen. En dan is een Europeaan vaak net wat makkelijker dan een Jap of Koreaan die een wat smallere powerband hebben.

Gewoon kilometers maken en wennen. En sommige auto's zijn ook vervelender. Mijn oude Honda was gevoeliger [en had een vagere koppeling qua aangrijppunt] dus ook na 6 maanden liet ik die nog vrolijk afslaan. Mijn Nissan heeft een hele duidelijke overgang, en laat ik dus nooit afslaan :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
TonyZh schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:07:
Ten eerste gaat mijn vraag over de eerste versnelling, omdat ik wanneer de koppeling eenmaal op gang is gekomen redelijk kan omgaan met hogere versnellingen. Bij een stoplicht is de koppeling van mij namelijk 5 keer afgeslagen :? . Ik besef nu dat ik bij een benzine wagen ook gas moet geven 8)7 . Wanneer ik de koppeling langzaam laat opkomen zonder gas te geven sloeg de auto af.
Bij mijn rijles auto (een volkswagen polo) gaf de koppeling namelijk gas wanneer ik de koppeling liet opkomen, maar dat is niet meer het geval. Mijn vraag tweede vraag is of ik de koppeling meer moet laten opkomen of iets meer gas geven. Is er een goede verhouding?
Afhankelijk van de auto zal je altijd wat gas moeten geven als je de koppeling op laat komen. Benzinemotoren hebben niet het uithoudingsvermogen van een diesel in dit opzicht, ze slaan nu eenmaal wat sneller af. Werken met de koppeling is een gevoelskwestie die je zelf moet ontdekken.
Verder heeft de Kia 6 versnellingen en ik weet dus niet goed wanneer het het beste is om te schakelen naar een andere versnelling, omdat mijn rijles auto maar 5 versnellingen heeft. Ik heb op het internet gezocht, maar iedereen zegt iets anders. Verder moet ik aangeven dat ik niet veel verstand heb van de toerentallen van een auto, omdat ik tijdens de rijlessen door mijn rij-instructeur werd aangeleerd om te schakelen met de snelheidsmeter.
Niet echt handig om zo te leren schakelen. Je moet de auto leren kennen en dan schakel je op gevoel en naar gelang de verkeerssituatie. Elke auto heeft andere schakel momenten afhankelijk van de motor en de versnellingsbak. Het is ook weer iets wat je zelf moet ervaren en ontdekken.

De 6e versnelling zal je vooral gebruiken op wegen waar je 80 km/h of harder mag. Je zal de versnelling dan gebruiken om wat lagere toeren te draaien en zo wat brandstof te besparen.
Verder gaf de volkswagen polo bij de koppeling veel meer weerstand en dus kwam de koppeling beter naar boven tijdens het schakkelen naar de 1e versnelling en dat is bij de Kia niet het geval. Moet ik nu juist hard of zachter de koppeling laten opkomen.
Wederom, bij elke auto is het anders. Je zal echt op een afgelegen plekje moeten oefenen met de Kia van je vader. Sommige koppeling gaan loodzwaar en anderen vederlicht.

Wel kan ik zeggen dat rustig de koppeling laten opkomen het prettigste is. Als je te snel bent krijg je zo'n schokkend effect als je weg wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:35
RobinHood schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:19:
[...]

Misschien vinden Europese auto's met relatief gezien veel koppel onderin dat leuk, maar geen enkele benzine Aziaat die ik ken kun je laten wegrijden op de koppeling, veel te weinig koppel onderin. Mijn Honda sloeg gewoon direct af, mijn Nissan protesteert 1,5 seconde, en slaat dan ook af.

Bij een benzine doe ik, volgens mij, een klein beetje gas vlak voor/tijdens het aangrijpmoment, je laat hem dus heel ietsjes slippen tot je zeg 5kmh rijdt en dan normaal laten opkomen.

Schakelen gaat op gevoel, en op wat je wil doen: gewoon rustig mee rijden met het verkeer is vaak ergens rond de 2500-3000 toeren schakelen. Maar, even snel de snelweg oprijden en je blok is al warm? Dan kun je vrolijk doortrekken naar de 5000.

En later wordt dat ook gevoel, ik schakel op motorgeluid, ik weet welk geluid mijn motor maakt bij welk toerental, dus ik hoef niet constant op de teller te kijken bij de auto's die ik ken, maar bij een nieuwe is het altijd even wennen. En dan is een Europeaan vaak net wat makkelijker dan een Jap of Koreaan die een wat smallere powerband hebben.

Gewoon kilometers maken en wennen. En sommige auto's zijn ook vervelender. Mijn oude Honda was gevoeliger [en had een vagere koppeling qua aangrijppunt] dus ook na 6 maanden liet ik die nog vrolijk afslaan. Mijn Nissan heeft een hele duidelijke overgang, en laat ik dus nooit afslaan :)
Mijn Suzuki swift uit 2015 kan ik prima laten wegrollen door de koppeling iets op te laten komen. Niet te veel maar genoeg om vanaf de rem op het gas te komen met je voet zonder issues.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 15:15
Let op: exacte toerentallen verschillen per auto, en ik ben geen expert. Het is vooral ook een kwestie van gevoel ontwikkelen.

Dit is iets wat je perfect in het weekend op ren industrieterrein, parkeerplaats of polderweg kunt oefenen. Je moet er echt 'feeling' voor ontwikkelen. Probeer in de eerste versnelling hem tussen de 1500 en 2000 toeren te houden. Minder toeren is gas bijgeven en meer is koppeling verder laten komen. Is de koppeling er al helemaal en zit je op 2000, dan mag je naar de 2e versnelling.

Als je wilt optrekken, dan kun je telkens rond de 3500-4000 toeren doorschakelen.

Als je al op je gewenste snelheid zit, dan de toeren zo laag mogelijk houden. In ieder geval onder de 2000, tenzij je al in de 6e versnelling zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OllieNL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 08:40
Die snelheden zou ik over boord gooien, dat wil niet bij elke auto. Zeker de koreanen hebben best wel hoog toerige motoren t.o.v. de duitsers. Dat jouw rijinstructeur jouw dit heeft uitgelegd heeft te maken met "het nieuwe rijden"... oftewel zo snel mogelijk door de versnellingen heen rousen om elke keer een zo laag mogelijk toerental te hebben. Idee is leuk maar de uitvoering is bij sommige auto's lastig en werd bij de Kia dealer door de hoofd monteur afgeraden i.v.m. slijtage van de motor (Ook de schakelpunten die de auto aangeeft in zijn display mag je vergeten, deze zijn er i.v.m. emmisieeisen :) ).

Probeer eens als je stil staat een vaste toerental aan te houden van 1500 toeren. Daarna proberen om de koppeling op te laten komen en hem even vast te houden (met nog een derde te gaan b.v.) voordat je hem helemaal op laat komen. Op dit punt zou je ook al rustig gas bij kunnen geven.

De Kia's die ik heb gereden waren allemaal vrij gevoelig, maar wel gevoelloos. Daarnaast... rijden leer je nu pas en daar hoort ook bij dat je elke auto even moet leren kennen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door OllieNL op 14-12-2018 17:26 . Reden: Aanvulling tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:24
Voor mijn Skoda Citigo 1000cc 3 cilinder en defensieve rijstijl:
1e 0-10 km/h
2e 10-20 km/h
3e 30-40 km/h
4e 40-50 km/h
5e 50-130 km/h
En doortrekken is in 3e of 4e tot 4000 toeren, dan kan je redelijk snel tot 70-80 km/h versnellen.
Geen nummertjes van buiten leren dus, eerder het motorgeluid leren kennen op pakweg 2500 toeren/min en daar schakelen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 23:17
Hackus schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:13:
@TonyZh Spelen met gas en koppeling. gaat op gevoel, dat kan je pa je wel bijleren
Èn op gehoor, natuurlijk.
Je kunt prima horen wanneer je te weinig toeren maakt.

Verder: Oefenen inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik verbaas me een beetje over de diepgang van de lessen van de instructeur :)
Het technisch bedienen van de automobiel-machine was bij mij uitgebreid aan bod gekomen.
Het zal met wat oefening in ieder geval beter gaan, dus je hoeft je geen zorgen te maken.

De eerste had je al gevonden: je moet mild gasgeven tijdens het optrekken met slippende koppeling.
Heeft de Sportswagon een toerenteller? Die kan je helpen, houd hem bij het opkomen van de koppeling boven de 2000 (dat is dus een spelletje tussen het koppeling- en gaspedaal).
Als je hier beter in wordt, dan is het voor de passagiers (en de koppeling) fijn om de 2000 toeren steeds lager te krijgen.

Voor schakelmomenten:
Bij snel optrekken (de oprit van de snelweg oprijden bijvoorbeeld) kan je gerust plankgas geven tot 5000 toeren ofzo (wederom, de toerenteller is je vriend, hij mag onder het rood blijven ;)). Ja, dit maakt herrie, maar de mensen achter je stellen het op prijs.
Bij constante snelheid wil je tussen de 10001500 en 2000 rpm zitten, dus je gaat net zolang een versnelling omhoog tot je daar zit.
Je zal merken dat er met plankgas bij 1000 rpm weinig gebeurt (in tegenstelling tot je diesel-lesauto), dus optrekken is een moment om een versnelling lager te gaan.

(ik had een vergelijkbare ervaring, maar dan met de lesauto. De Deutz D15 waar ik ervaring mee had, had zoveel koppel dat hij stationair nog door de handrem heen trok... en de lesauto niet.)

[ Voor 70% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2018 17:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:08
En hierom ben ik wel blij dat mijn rijinstructrice destijds bewust in een benzine auto reed, daarmee leer je het voor m'n gevoel toch wat beter. Dat ik daarna 10 jaar in diesels heb gereden, is dan weer bijzaak :P (en de laatste 12 jaar roer ik helemaal niet meer zelf, da's wel zo comfortabel ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

HKLM_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:20:
[...]

Mijn Suzuki swift uit 2015 kan ik prima laten wegrollen door de koppeling iets op te laten komen. Niet te veel maar genoeg om vanaf de rem op het gas te komen met je voet zonder issues.

Kleine auto's zijn inderdaad wat vergeeflijker omdat het nou eenmaal makkelijker is om iets van zeg 1000kg te laten rollen dan 1500kg.
Proton_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:29:
Je zal merken dat er met plankgas bij 1000 rpm weinig gebeurt (in tegenstelling tot je diesel-lesauto), dus optrekken is een moment om een versnelling lager te gaan.
Qua acceleratie gebeurd er erg weinig, qua je motor ongehoord op z'n donder geven gebeurd er heel veel :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
Proton_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:29:
Bij constante snelheid wil je tussen de 1000 en 2000 rpm zitten, dus je gaat net zolang een versnelling omhoog tot je daar zit.
Da's natuurlijk ook alweer een wat twijfelachtige stelling. Sommige auto's vinden alles onder de 1500 rpm al helemaal niet leuk meer. Da's dus vooral iets wat je moet gaan aanvoelen: als de motor begint te brommen of bokken, moet je 'n versnelling omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:26
Zelf doe ik met optrekken ook wel eens een versnelling overslaan (3 -> 5 bijvoorbeeld).

Doordat de nieuwe auto van de rijinstructeur op zich liet wachten had ik wekelijks een nieuwe leasebak. Deze waren allen boven de 2 tot zelfs enkele 3 liter modellen. Ik leerde daardoor wel direct in verschillende auto's rijden.

Nadeel is wel dat ik zelf maar een 1.1 motortje erin heb en dat verschil merkte ik behoorlijk maar hij rijd fijn en zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vergeet het nieuwe rijden!
Dat is alleen goed voor het milieu, voor de auto is het slecht!
Kijk gewoon waar het maximale koppel gehaald wordt en waar het maximale vermogen. Daar tussenin ligt het werkgebied van een motor. Kort voor het maximale vermogen ligt je schakelpunt om op te schakelen.
Terug schakelen doe je als het toerental onder dat van het maximale koppel komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:48
Even denken, benzine auto... Hoe ging dat ook-al-weer, rij inmiddels alweer een aantal jaar diesel.
RPM op 4500, koppeling laten schieten, vol gas, wachten op "piep, piep, piep", schakelen, vol gas, wachten op "piep, piep, piep", schakelen, vol gas, wachten op "piep, piep, piep", schakelen enz.

Zoiets was het :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HKLM_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:11:
Zoveel verschil zit er niet bij een diesel en een benzine. Ook een benzine auto gaat langzaam vooruit als je de koppeling oplaat.
Ben ik niet met je eens. Optrekken met een diesel kan volledig op de koppeling. Met een benzine moet je gas geven wil je normaal wegkomen. Ja, je kan met een benzine iets vooruit komen, maar wil je gewoon wegrijden moet je dat met gas erbij doen. Voor mij was een benzine auto ook enorm wennen, juist omdat je gas moet geven bij wegrijden wat bij de diesel leswagen niet nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Peatsmoke schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:36:
Kijk gewoon waar het maximale koppel gehaald wordt en waar het maximale vermogen. Daar tussenin ligt het werkgebied van een motor. Kort voor het maximale vermogen ligt je schakelpunt om op te schakelen.
Terug schakelen doe je als het toerental onder dat van het maximale koppel komt.
Goed advies bij Japanse auto's waar het maximale vermogen iets van 500 toeren voor de redline ligt d:)b

Lekker opschakelen bij 6000 toeren met een koud blok, wat kan er mogelijk fout gaan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
En wat betreft de 5e en 6e versnelling: die gebruik je in principe alleen als je op je gewenste snelheid zit. Zolang je daar nog niet bent: trek in godsnaam gewoon door tot 75% van redline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RobinHood als TS de auto fatsoenlijk van zijn plek krijgt, kunnen we verder optimaliseren.
Dat overleeft het blok wel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-06 23:17
PilatuS schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:43:
[...]

Ben ik niet met je eens. Optrekken met een diesel kan volledig op de koppeling. Met een benzine moet je gas geven wil je normaal wegkomen. Ja, je kan met een bezine iets vooruit komt, maar wil je gewoon wegrijden moet je dat met gas erbij doen. Voor mij was een bezine auto ook enorm wennen, juist omdat je gas moet geven bij wegrijden wat bij de diesel leswagen niet nodig was.
Dit dus!
Het is normaal dat je moet wennen aan optrekken met benzineauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:47:
[...]

Goed advies bij Japanse auto's waar het maximale vermogen iets van 500 toeren voor de redline ligt d:)b

Lekker opschakelen bij 6000 toeren met een koud blok, wat kan er mogelijk fout gaan :Y
Duh.... 8)7
Heb dat ooit geleerd tijdens de SROAA-1. en die deed je echt niet in Japanse auto's waar overigens niks mis mee is. Maar goed, tijdens een SROAA-1 leer je geen autorijden.... :p

[ Voor 7% gewijzigd door Peatsmoke op 14-12-2018 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Sorry hoor, maar als dit niet met het lessen is uitgelegd dan is het een hele slechte rijschool...

Benzine en diesel maakt an sich niet zo heel veel uit. Mijn dieseltje slaat ook gewoon af als de koppeling te snel laat opkomen. (BMW E46 320d)

Het is vooral een gevoelskwestie. De ene auto moet je wel een beetje gas geven en de andere niet. Die snelheden kan je vergeten, net zoals schakelindicatoren. Mijn auto stikt ook bij 20kmh in de 2.

Gehoor en toerenteller zijn je vrienden! ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Peatsmoke schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:52:
[...]

Duh.... 8)7
Heb dat ooit geleerd tijdens de SROAA-1. en die deed je echt niet in Japanse auto's waar overigens niks mis mee is. Maar goed, tijdens een SROAA-1 leer je geen autorijden.... :p
Daarbij leer je dus snel autorijden, en dan moet je inderdaad "vreselijk laat" opschakelen, wat ik dus ook wel doe als mijn blok al lekker warm is en ik een snelweg op moet, doorgaan tot 1000 of zelfs 500 voor de redline is dan geen enkel probleem.

Maar zo in de bebouwde kom rijden met je moeder naast je lijkt me toch iets minder optimaal, dan is schakelen bij 2500-3000 toch wel prettiger voor iedereen :P

Neemt niet weg dat het inderdaad niet lekker is voor een blok om nooit boven de 2500 rpm uit te komen, maar dat is niet iets waar TS zich nu bezig mee moet houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:59:
[...]

Daarbij leer je dus snel autorijden, en dan moet je inderdaad "vreselijk laat" opschakelen, wat ik dus ook wel doe als mijn blok al lekker warm is en ik een snelweg op moet, doorgaan tot 1000 of zelfs 500 voor de redline is dan geen enkel probleem.
Dat leer je zeker ook, maar dan heb je dus een verkeerde kijk op die opleiding.
Maar zo in de bebouwde kom rijden met je moeder naast je lijkt me toch iets minder optimaal, dan is schakelen bij 2500-3000 toch wel prettiger voor iedereen :P
Bij een juiste bediening van gaspedaal en koppeling (aftoppen en opvangen) heeft zelfs je moeder, schoonmoeder of oma er geen last van.
Neemt niet weg dat het inderdaad niet lekker is voor een blok om nooit boven de 2500 rpm uit te komen, maar dat is niet iets waar TS zich nu bezig mee moet houden :)
Dat is wat ik bedoelde met "het is alleen goed voor het milieu" Dat zelfs nog niet, want door de overmatige slijtage van onderdelen is een auto eerder aan vervangen toe en die milieuschade kun je met zuinig rijden nooit goed maken, maar da's een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

En bij kia kan het optrekken ook nog wel een probleem zijn. Dit is een veel gehoord probleem met de Rio en pikanto mischien dat deze er ook last van heeft.

Dit is vooral het probleem om rustig op te trekken lastig is. Iets te veel en je schiet weg, iets te weinig en hij slaat af of sputter en stoot.

Kijk bv maar eens op het kia forum.
Komt heel veel langs. Gelukkig nog nooit bij mijn kia's gehad. Beide diesel.

Probeer eens een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PilatuS schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:43:
[...]

Ben ik niet met je eens. Optrekken met een diesel kan volledig op de koppeling. Met een benzine moet je gas geven wil je normaal wegkomen.
Dat ligt dus volledig aan het koppel per blok. Sterker nog, is er een reden / mogelijkheid dat mijn automaat (benzine) gewoon vanaf stationair kan wegrijden? Het is niet alsof ie er ineens een pakje toeren bij doet en dan pas de dubbele koppeling laat opkomen? En met mijn vorige benzine-wagens (niet automaat), konden ze op stationair gewoon wegrijden bij opkomen koppeling. Zonder gas bij geven.

Oh well, "men" leert wat op de les en zo rijdt "men" vaak de rest van hun leven door.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:54:
[...]

Dat ligt dus volledig aan het koppel per blok. Sterker nog, is er een reden / mogelijkheid dat mijn automaat (benzine) gewoon vanaf stationair kan wegrijden? Het is niet alsof ie er ineens een pakje toeren bij doet en dan pas de dubbele koppeling laat opkomen? En met mijn vorige benzine-wagens (niet automaat), konden ze op stationair gewoon wegrijden bij opkomen koppeling. Zonder gas bij geven.

Oh well, "men" leert wat op de les en zo rijdt "men" vaak de rest van hun leven door.
Alle bezine niet automaat auto's waar ik in heb gereden was er gas nodig om normaal weg te rijden. Blijkbaar kan het ook anders, maar over het algemeen dacht ik dat het wel zo was dat wanneer je normaal wil optrekken je bij bezine gas moet gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PilatuS schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:06:
[...]

Alle bezine niet automaat auto's waar ik in heb gereden was er gas nodig om normaal weg te rijden. Blijkbaar kan het ook anders, maar over het algemeen dacht ik dat het wel zo was dat wanneer je normaal wil optrekken je bij bezine gas moet gebruiken.
Je hebt gelijk; over het algemeen is wat gas erbij geen vreselijk slecht idee en helpt om de gemiddelde benzine-wagen op weg te krijgen.

Kwestie van auto kennen, boekje lezen en weten waar de trekkracht zit qua toeren. Zo is het "groene rijden" ook niet altijd een strak idee; sommige motoren moet net een stukje harder werken als je bij vroeg opschakelen in een (te) laag toerengebied terugkomt.

Laten we het er op houden dat iemand met een paar weken zijn rijbewijs, sowieso nog zat te leren heeft per auto en qua mede-weggebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:12:
[...]
Je hebt gelijk; over het algemeen is wat gas erbij geen vreselijk slecht idee en helpt om de gemiddelde benzine-wagen op weg te krijgen.
De auto's waar ik in heb gereden was het wel bij mogelijk om bij parkeren even 10cm vooruit te rijden op alleen de koppeling, maar wegkomen bij een stoplicht met een normaal tempo was echt onmogelijk. Wist niet dat er bezine auto's zijn waarbij normaal optrekken op alleen de koppeling wel mogelijk is. Vandaar die eerste reactie, maar goed, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TonyZh schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:07:
Maar bij een diesel auto schakelde ik zo:
Schakelen doe je niet door naar je snelheidsmeter te kijken. Schakelen doe je met je oren. Luister wanneer de auto te hoog gaat klinken, wanneer die begint te janken zit je te hoog in de toeren. Dat verschilt per motor, automodel of versnellingsbak.

En ja, in een benzine moet je iets meer met koppeling en gaspedaal spelen dan in een diesel. Dat je motor afslaat is niet zo erg, hoe je er op reageert is wat telt. Ga je in paniek raken of pak je de sleutel en ga je voor de herkansing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:05
Peatsmoke schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:36:
Gewoon af en toe het motortje flink veel toeren laten draaien (bij het invoegen) en vervolgens weer nieuw gaan rijden. Scheelt een hoop brandstof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sypie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:19:
[...]
Luister wanneer de auto te hoog gaat klinken, wanneer die begint te janken zit je te hoog in de toeren.
Er is niks mis met toeren maken; tenzij je een krot uit 1957 hebt, zit er een toerenbegrenzer op dus het blok gaat er niet aan. En sommige wagens zijn juist gemaakt om toeren te maken; zoals @aljooge aangeeft, is af en toe flink planken niks mis mee. Je moet natuurlijk niet met een volledig koude motor met gierende onderdelen wegrijden.

Voorbeeld; een Honda VTEC wil pas lekker vooruit "vanaf" ongeveer 4000rpm en loopt dan gezellig door naar ongeveer 7000rpm voordat je weer overnieuw mag beginnen. Daar is 'ie voor gemaakt maar ondertussen jankt het wagentje dat het een lieve lust is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:54:
[...]

Dat ligt dus volledig aan het koppel per blok. Sterker nog, is er een reden / mogelijkheid dat mijn automaat (benzine) gewoon vanaf stationair kan wegrijden? Het is niet alsof ie er ineens een pakje toeren bij doet en dan pas de dubbele koppeling laat opkomen?
Hoe het bij een dubbele (droge) koppeling zit in een automaat weet ik niet, maar bij een automaat met koppelomvormer (het woord zegt het al) heb je bij stationair meer koppel beschikbaar. Daarom ‘kruipt’ een auto met automaat, ook benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
M'n werknemer had even een Rio en toen ik daar weleens in reed viel het me ook op dat ie niet lekker schakelde. Ik heb zelf nog een oude BMW en daar moet je echt heel veel moeite doen wil je hem af laten slaan, rijdt heel makkelijk.

Gewoon blijven oefenen, lukt het je niet dan neem je toch een automaat. Steeds meer auto's zijn automaat en elektrische auto's hebben sowieso geen versnellingen meer. Roeren met een pook is niet meer van deze tijd >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MAX3400 een (klassieke) automaat heeft een koppelomvormer, dus die kan meer koppel bij stationair toerental en stilstand bij de wielen krijgen dan een schakelbak in 1.

@TonyZh ik weet niet hoe technisch je bent, maar grote kans dat de koppel/vermogenscurve van je lesauto er zo'n beetje uit zag:
(polo tdi)
De rode koppellijn gaat hard omhoog richting de 300 Nm bij 2000 toeren.
Afbeeldingslocatie: https://www.vagtechniek.nl/dynamic/media/1/images/chiptuning/vermogensmetingen/1_6TDI%20CR%2075pk%2090pk%20105pk.jpg

Dit tegenover de curve van een random benzinemotor:
De rode lijn komt 1. minder hoog en 2. heeft zijn top bij een hoger toerental.
(polo tsi)
Afbeeldingslocatie: https://www.vagtechniek.nl/dynamic/media/1/images/chiptuning/vermogensmetingen/1_2TSI%2084pk%2090pk%20105pk.jpg

Ter vergelijking:
Een random elektrische auto
(BMW i3s)
Afbeeldingslocatie: https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/08/777.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

anboni schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:49:
En wat betreft de 5e en 6e versnelling: die gebruik je in principe alleen als je op je gewenste snelheid zit. Zolang je daar nog niet bent: trek in godsnaam gewoon door tot 75% van redline.
Dat ligt erg aan de auto. Ik hoef dat echt niet te proberen in m'n huidige auto, nergens voor nodig. De wijzer staat pas bij de 7000 in het rood, en je kunt makkelijk voor de 3000 schakelen.

We rijden niet allemaal van stoplichtsprint naar stoplichtsprint alsof het Fast and the furious is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:00:
[...]
Dat ligt erg aan de auto. Ik hoef dat echt niet te proberen in m'n huidige auto, nergens voor nodig. De wijzer staat pas bij de 7000 in het rood, en je kunt makkelijk voor de 3000 schakelen.
Klopt, ik chargeerde misschien iets O-) M'n belangrijkste punt is wel dat het absoluut niet nodig (of zelfs verstandig) is om net boven de 2000rpm al op te schakelen, wat tegenwoordig wel vaak de mode is. Als ik op m'n normale manier optrek, schakelt mijn automaat eigenlijk ook altijd al ruim voor de 3k, zag ik net op weg naar huis (en in vergelijking met veel andere auto's doe ik dan alsnog aan stoplichtsprints).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:02
Het is mij bij lessen nooit uitgelegd.

Een diesel gaat inderdaad gewoon al rijden bij het loslaten van de koppeling. Benzine auto's kunnen heel gevoelig zijn waardoor je de koppeling iets langzamer moet loslaten.

Ik rij benzine maar als ik soms een leenauto meekrijg dan is het even testen/voelen wat het beste werkt in de 1e versnelling. Bij een huurauto op vakantie heb ik het liefst een diesel omdat het daar vaak steiler is dan in Nederland en een diesel wat extra zekerheid geeft en ik niet hoef te testen/voelen, een diesel gaat gewoon bij het loslaten van de koppeling.

Punt is, het is gewoon wennen. Oefening baart kunst. Koppeling rustig laten opkomen, je hoeft geen Max Verstappen te zijn bij het stoplicht, neem je tijd.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:04
Het is een kwestie van wennen. Lekker veel oefenen en na een tijdje leer je je auto goed aanvoelen en dan weet je niet beter. Alleen bij filerijden vind ik de koppeling in mijn benzineauto vervelend, als het heel langzaam gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Basisregel wat mij altijd geleerd is, schakel niet op snelheid, maar op toeren.

Een oude 4bak Golf tegen een 6bak diesel, wereld van verschil, qua snelheid en qua toeren om te schakelen.

Je kan een benzine auto prima laten rollen op de koppeling, maar niet echt laten optrekken, maar zelfs bij benzine auto's is kwestie van leren, de ene auto kan met 800 toeren wegkomen, de ander heeft 1500 nodig.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
SinergyX schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:44:
Basisregel wat mij altijd geleerd is, schakel niet op snelheid, maar op toeren.

Een oude 4bak Golf tegen een 6bak diesel, wereld van verschil, qua snelheid en qua toeren om te schakelen.

Je kan een benzine auto prima laten rollen op de koppeling, maar niet echt laten optrekken, maar zelfs bij benzine auto's is kwestie van leren, de ene auto kan met 800 toeren wegkomen, de ander heeft 1500 nodig.
Makkelijk om te zeggen, maar er zijn ook genoeg auto's welke niet eens een toerenteller hebben. Dan moet je naar de auto/motor luisteren en ga je inderdaad vanaf 80 km/u standaard in zijn 5 rijden als dat de max is.

In de Skoda waar ik nu in rijd zit ik op 80km/u regelmatig in de 6e versnelling omdat dat wordt 'geadviseerd' door de auto qua toeren en die dan prima klinkt.

Dit soort zaken hoort bij het je rijbewijs hebben. Auto's verschillen en het is een kwestie van wennen en ervaring opdoen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:04
Ieder merk/model heeft zijn eigen karakter. Ik had al 25 jaar in diverse benzine/gas/diesel auto's/busjes gereden toen ik een keer met de kleine Toyota van mijn schoonvader weg wilde rijden. Drie keer sloeg de motor af, ik moest echt even mijn concentratie gebruiken om het ding aan te voelen. Vorig jaar iets dergelijks meegemaakt met een leen-Panda. Maak je niet druk, oefening baart kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
Benzine met wegrijden.

- Gas geven tot je tussen de 1500 a 2000 toeren zit.
- Koppeling rustig laten opkomen totdat je merkt dat deze pakt en je de toerenteller al ziet dalen.
- Meer gas geven om je toerental constant tussen de 1500 a 2000 toeren te houden en de koppeling verder laten opkomen.
- Koppeling is op en je zit nu tussen de 2000 a 2500 toeren.
- Koppeling in, Naar zijn 2 schakelen. Beetje tussengas voor tussen de 1500 a 2000 toeren. Koppelen en weer doorgaan.

Ps. met benzine auto's wil je zo snel mogelijk naar je 2e versnelling of hoger. daarin kan je desgewenst iets hoger in de toeren doortrekken. De 1 is er alleen voor om in beweging te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

D-dark schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:48:
[knip]
- Koppeling in, Naar zijn 2 schakelen. Beetje tussengas voor tussen de 1500 a 2000 toeren. Koppelen en weer doorgaan.

[knip]
...tussengas? Dit zal het moderne rijden zijn dan? Zo niet, nog nooit gedaan of het moest een versnellingsbak zijn waarbij dubbel klutsen [Google] noodzakelijk was, het tegenovergestelde van het moderne rijden zullen we maar zeggen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 14-12-2018 21:55 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Zoals al eerder genoemd:

iedereen die hier exacte getallen probeert neer te zetten: zo werk het niet.
Je moet per auto gewoon even aan gaan voelen wat prettig werkt.

Een 108 trekt heel anders op dan een Clio, en die trekt weer anders op dan een Golf, en die trekt weer heel anders op dan een grote Audi. Gewoon luisteren naar de motor, en misschien inderdaad in het begin een keertje teveel gas bij geven, en soms een keertje een foutje bij het stoplicht.

Kan gebeuren, en is voor een beginnend bestuurder echt geen reden om dan maar gelijk naar een automaat te switchen. In een auto zonder turbo rij je trouwens ook weer anders dan een auto met turbo, en per fabrikant verschilt de afstelling van de versnellingen ook nog behoorlijk.

Gewoon even doorzetten, en wat meer kilometers op de teller krijgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:48:
Ga je nou een beginner tussengas aanraden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
PilatuS schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:55:
[...]

Ga je nou een beginner tussengas aanraden ?
Ok, niet goed verwoord.
Mea Culpa

Bedoel meer bij het overgaan naar de 1 en 2 probeer genoeg gas te geven zodat je toerental ongeveer overeenkomt met het te verwachten toerental in de hogere versnelling. Naarmate je langer in een auto rijd weet je ongeveer hoeveel gas je moet geven om soepel te kunnen schakelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
RobinHood schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:31:
[...]

[...]

Die Forester van je vader kun je toch easy op de koppeling op gang krijgen? Als je dat een beetje met gevoel doet gaat dat volgens mij prima.

@TonyZh Zet de auto eens stil in de neutraal en druk het ontkoppelingspedaal in. Laat hem nu (in de neutraal) rustig opkomen waarbij je "aangrijppunt" probeert te voelen. Oefen zo een aantal keer droog, een daarna in de 1e versnelling. Probeer je ontkoppelingspedaal goed tegen te houden bij dit punt, en daarna rustig op laten komen.

Zelf heb ik ook wel eens moeite gehad met verschillende koppelingen. Op mijn werk hadden we een Peugeot Boxer met een gare koppeling met zeer hoog aangrijppunt, en een Citroën Jumper die meteen pakte. Laten we het er op houden dat ik die Jumper zeer vaak af liet slaan na weer wat stukjes in de Boxer gereden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:59:
[...]

Ok, niet goed verwoord.
Mea Culpa

Bedoel meer bij het overgaan naar de 1 en 2 probeer genoeg gas te geven zodat je toerental ongeveer overeenkomt met het te verwachten toerental in de hogere versnelling. Naarmate je langer in een auto rijd weet je ongeveer hoeveel gas je moet geven om soepel te kunnen schakelen.
Revmatchen is wel leuk, maar echt nodig vind ik het niet bij normaal rijden. Als je het dan doet, dan wanneer je flink op een circuit te keer gaat en dan bij terugschakelen. Ik zie het nut bij normaal rustig rijden in een auto gewoon niet, laat staan voor een beginner.

Op de motor doe ik het wel bij terugschakelen, maar dit pas na jaren en eerst 20k km gereden te hebben. Voor mijn huidige motor is het zelfs nodig nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Pyramiden schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:00:
[...]

Alleen in low en als hij warm is, anders slaat ie resoluut af. Het was na mijn rijlessen in een VAG diesel echt enorm wennen om weg te rijden in de Forester, hij is behoorlijk gevoelig namelijk.

In z'n 1 zonder gas geven en met de koppeling spelen rollen kan ie ook niet, dat lukt mijn Nissan wel.

Kun je zien hoeveel verschil er zit tussen auto's :P
PilatuS schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:06:
[...]

Revmatchen is wel leuk, maar echt nodig vind ik het niet bij normaal rijden. Als je het dan doet, dan wanneer je flink op een circuit te keer gaat en dan bij terugschakelen. Ik zie het nut bij normaal rustig rijden in een auto gewoon niet, laat staan voor een beginner.

Op de motor doe ik het wel bij terugschakelen, maar dit pas na jaren en eerst 20k km gereden te hebben. Voor mijn huidige motor is het zelfs nodig nu.
rev-matchen moest ik leren van mijn rij-instructeur, altijd bij omhoog schakelen [gewoon heel even minder gas zodat je toerental wat zakt] en als het kan moest ik het ook bij terugschakelen doen, maar hij verwachtte natuurlijk niet dat je heel/toe ging gebruiken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

President schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:00:
[...]

Makkelijk om te zeggen, maar er zijn ook genoeg auto's welke niet eens een toerenteller hebben. Dan moet je naar de auto/motor luisteren en ga je inderdaad vanaf 80 km/u standaard in zijn 5 rijden als dat de max is.

In de Skoda waar ik nu in rijd zit ik op 80km/u regelmatig in de 6e versnelling omdat dat wordt 'geadviseerd' door de auto qua toeren en die dan prima klinkt.

Dit soort zaken hoort bij het je rijbewijs hebben. Auto's verschillen en het is een kwestie van wennen en ervaring opdoen!
De kans dat hij een dusdanige auto rijd die geen toerenteller heeft en niet hoorbaar is, acht ik vrij klein :P Daarom zeg ik ook niet 'kijk' naar de toeren, maar rijden op de toeren. Zeker die huidige 1.0 turbo dinkies klinken nagenoeg diesels, buiten toeren is het erg goed te horen.

Maar niets is 'de enige regel', het is een combi van alles, snelheid, toeren, gevoel, of stukje basale kennis (stadswegen in z'n 4, snelweg 5/6, rotondes 2, maar ook dat verschilt per auto), ik heb 2 weken lang rond gereden in een Mito waarvan ik niet eens wist dat er een 6 zat (of bij achteruit reden weer even wist, maar uit gewoonte op de snelweg nonstop in 5 bleef rijden :P).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

D-dark schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:59:
[...]

Ok, niet goed verwoord.
Mea Culpa
Of je doet onderzoek en zorgt dat de handbak voorzien is van minstens 1 synchro-ring. ;) Mag je nog steeds wel goed letten op je gaspositie bij op- of terugschakelen maar het wordt niet zo'n schuddefeest als bij een "volledige" handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyZh
SinergyX schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:25:
[...]

De kans dat hij een dusdanige auto rijd die geen toerenteller heeft en niet hoorbaar is, acht ik vrij klein :P Daarom zeg ik ook niet 'kijk' naar de toeren, maar rijden op de toeren. Zeker die huidige 1.0 turbo dinkies klinken nagenoeg diesels, buiten toeren is het erg goed te horen.

Maar niets is 'de enige regel', het is een combi van alles, snelheid, toeren, gevoel, of stukje basale kennis (stadswegen in z'n 4, snelweg 5/6, rotondes 2, maar ook dat verschilt per auto), ik heb 2 weken lang rond gereden in een Mito waarvan ik niet eens wist dat er een 6 zat (of bij achteruit reden weer even wist, maar uit gewoonte op de snelweg nonstop in 5 bleef rijden :P).
Ik ben het met u eens. Ik merk nu dat een bepaalde auto goed kunnen besturen niet wil zeggen dat ik een andere auto zelfs op gang kan laten komen. Een diesel auto is heel verschillend in vergelijking met een benzine auto. Het is wel vreemd dat mijn rij-instructeur nooit mij specifiek iets heeft geleerd over de toerenteller en dat er geen uitleg is gegeven over wat het verschil zou zijn tussen een diesel en een benzine auto. Ik zal uw advies zeker opvolgen en lekker oefenen op een parkeerplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyZh
Pyramiden schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:00:
[...]

Uw advies is zeer goed, maar voor mij is het nu lastiger om een aangrijpingspunt te voelen, omdat de koppeling ook minder hard terugveert en ik niet echt iets kan voelen. Ik zal dus moeten zoeken naar een aangrijpingspunt totdat de auto eens een keer op gang komt. Dus de stand van mijn voet op het pedaal van de koppeling onthouden en de toeren op de teller, zodat ik daarna op gevoel de 1e versnelling zal kunnen gebruiken. Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyZh
MAX3400 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:12:
[...]

Kwestie van auto kennen, boekje lezen en weten waar de trekkracht zit qua toeren. Zo is het "groene rijden" ook niet altijd een strak idee; sommige motoren moet net een stukje harder werken als je bij vroeg opschakelen in een (te) laag toerengebied terugkomt.

Laten we het er op houden dat iemand met een paar weken zijn rijbewijs, sowieso nog zat te leren heeft per auto en qua mede-weggebruikers :)
Bedankt voor het advies en ik zal zeker de specificaties van de auto van mijn vader bestuderen en kijken wat er over het algemeen wordt gezegd over toerentallen en kijken of het ook van toepassing is op deze auto en als dat niet zo is dan zal ik gaan oefenen en er vanzelf wel achterkomen welke toerentallen het beste zijn, want bij een hogere snelheid is de koppeling wel voelbaar als het echt eens tijd wordt om te schakelen naar een hogere of lagere versnelling, maar bij het optrekken van de auto heb ik dit gevoel niet als hulpmiddel, omdat een benzineauto niet een beetje gas geeft bij het schakelen en dus zal ik zoals ik al zei moeten onthouden in welke positie mijn voet op het koppelingspedaal in combinatie van een beetje gas geven het gewenste effect zal hebben. Het lijkt mij net koken. Dat moet ook in de goede verhouding. Anders mislukt het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyZh
OllieNL schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:23:
Die snelheden zou ik over boord gooien, dat wil niet bij elke auto. Zeker de koreanen hebben best wel hoog toerige motoren t.o.v. de duitsers. Dat jouw rijinstructeur jouw dit heeft uitgelegd heeft te maken met "het nieuwe rijden"... oftewel zo snel mogelijk door de versnellingen heen rousen om elke keer een zo laag mogelijk toerental te hebben. Idee is leuk maar de uitvoering is bij sommige auto's lastig en werd bij de Kia dealer door de hoofd monteur afgeraden i.v.m. slijtage van de motor (Ook de schakelpunten die de auto aangeeft in zijn display mag je vergeten, deze zijn er i.v.m. emmisieeisen :) ).

Probeer eens als je stil staat een vaste toerental aan te houden van 1500 toeren. Daarna proberen om de koppeling op te laten komen en hem even vast te houden (met nog een derde te gaan b.v.) voordat je hem helemaal op laat komen. Op dit punt zou je ook al rustig gas bij kunnen geven.

De Kia's die ik heb gereden waren allemaal vrij gevoelig, maar wel gevoelloos. Daarnaast... rijden leer je nu pas en daar hoort ook bij dat je elke auto even moet leren kennen. :)
Het nieuwe rijden is uitgelegd, omdat milieu bewust rijden ook een onderdeel was van het rij-examen. Mijn kijkgedrag en oplettendheid is wel goed en ik ken de wegen. Alleen is het probleem dat ik de auto nog niet ken en daardoor nog naar mijn mening nog niet volledig veilig kan rijden. Daarom zal ik eerst maar eens op de parkeerplaats oefenen. Ik vraag me af of ik milieu bewust rijden totaal moet vergeten of de voordelen van zowel milieu bewust rijden en de versnellingsbak levensduur behouden kan samenbrengen en dus voor een deel milieu bewust kan gaan rijden zonder de versnellings bak levensduur te verminderen. Dit zorgt voor minder kosten bij de garage en lagere benzine kosten, maar gaat niet ten koste van de verkeersveiligheid en de doorstroom van het verkeer.

Wat je wat ook lastig is? De EDIT knop vinden ;) Gebruik die in het vervolgd aub wel

[ Voor 2% gewijzigd door PWM op 17-12-2018 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-06 10:45

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Een klein beetje gas geven is bij een benzine auto wel nodig om weg te komen. Anders kan 'ie afslaan bij het wegrijden. Hoeveel dat is, kom je denk ik vooral achter door er een beetje mee te spelen en te proberen. Te weinig en je merkt dat de auto af gaat slaan (dat kun je soms opvangen door weer wat meer gas te geven), en geef je heel veel gas dan rijd je met slippende koppeling weg. Dus ergens moet je de sweet spot vinden. En niet bang zijn om het fout te doen hoor, je moet het tenslotte nog leren.

Ook is het zaak om de koppeling bij het wegrijden op te laten komen tot het aangrijpingspunt (dat verschilt van auto tot auto dus dat zul je moeten leren), en 'm daar te houden tot de auto volledig in beweging is, en dan het pedaal helemaal om hoog te laten komen en gas erbij totdat je kunt opschakelen naar de 2.

Maar sowieso heeft bijna iedereen wel dat je een tijdje nodig hebt om te wennen aan de auto, voor je er echt zo soepel mee rijdt als met de lesauto. Daar is echt niks mis mee.

Mijn excuses als dit allemaal al gezegd is. Ik krijg de indruk dat het vooral een kwestie is van oefenen en dat het dan wel goed komt. En dat je nu vooral even onzeker wordt van dat afslaan, maar dat dat wel over gaat zodra het beter gaat met rijden.

Ga vooral door met oefenen en geef het niet op.

[ Voor 17% gewijzigd door NaoPb op 15-12-2018 00:33 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:19:
[...]
Lukt mij makkelijk om in 1 weg te gaan en door te schakelen naar 2 zonder één keer het gaspedaal aan te tikken. In die Japanner ja. Herkomst zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Laatst online: 20-06 00:28
Diesel heeft meer koppel onderin dan benzine. Maar dat hangt ook weer sterk af van hoe groot de motor is. Dat koppel bepaald hoe gemakkelijk het is de wagen in gang te trekken zonder het gaspedaal te gebruiken. Dan heb je ook wagens die wat 'meehelpen' door het stationair toerental automatisch te verhogen als je de koppeling bij stilstand laat opkomen. Aan de andere kant heb je heel oude wagens die geen computers gebruiken om de motorbelasting bij stationair toerental te berekenen en die dan ook gevoeliger zijn om af te slaan.

Echter, als je de start techniek echt onder de knie hebt maakt dat allemaal niet uit dus vergeet wat ik geschreven heb. Soms is het eventjes wennen als je van auto wisselt maar verder hoef je daar niet bij stil te staan.

Duw de voetrem in, laat de koppeling komen tot het aangrijpingspunt, hou de koppeling daar vast, los de voetrem en geef wat gas. Eenmaal de wagen op gang is laat je de koppeling rustig volledig los. Welke wagen je ook rijd, daarmee kan je altijd aanzetten. Oefening baart kunst.

6de versnelling is altijd een overdrive, die wil je enkel gebruiken als je op snelheid bent en niet meer wil optrekken. Maar probeer het eens, je zal merken dat de wagen nauwelijks optrekt zelf bij vol gas in 6de versnelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
Het gezegde gaat dat je pas na het behalen van je rijbewijs leert autorijden, maar ik vind dat je rij-instructeur je toch wel zeer matig heeft voorbereid, als je niet wist dat opkomen koppeling en intrappen gaspedaal gelijktijdig moet gebeuren en wat een goed schakelmoment is.

Het goede schakelmoment hangt van de situatie af. Ben je alleen op de weg en heb je geen haast, kun je prima bij 1500-2000 toeren schakelen. Van de 1 naar de 2 ligt dat punt iets anders, als je rustig rijd, kun je best iets eerder dan 1500 toeren naar zn 2 schakelen. Heb je echter haast, of zit je in een situatie waar je niet op je dooie gemakje kunt opschakelen, dan mag je het schakelmoment best bij hogere toeren leggen, zolang je niet constant voorbij de streep (in de rode cijfers) zit, is het goed. Ook bij snel wegrijden zou je van z'n 1 naar de 2 iets sneller moeten schakelen dan de overige versnellingen, maar meestal komt het neer op dat je binnen enkele tellen van z'n 1 naar z'n 2 schakelt, het toerental loopt in z'n 1 te snel op om daar goed op te kunnen letten.

Bij de hogere versnellingen hou je vooral in de gaten of je nog wilt versnellen of niet. Als je constant 50 rijdt, doe je dat vaak in z'n 4, maar kun je dat soms ook prima in z'n 5 of misschien ook wel in z'n 6 doen. Dat is afhankelijk van de auto (oa motorinhoud is hier van belang).

Als je meerdere auto's hebt gereden, zul je merken dat elk merk en type z'n eigen kenmerken heeft waar je aan moet wennen. Zo kon ik in m'n mazda mx5 vaak prima wegrijden in z'n 2 en een enkele keer zelfs in z'n 3. M'n mazda 2 kan niet vanuit de 3, maar wel net vanuit de 2. M'n vaders Kia Rio slaat bij mij vaak al af bij wegrijden in z'n 1, omdat ik bij die auto veel meer gas moet geven en de koppeling rustiger moet laten opkomen.

Ik had er met lessen iig ook moeite mee, daarom heeft mijn instructeur mij een keer een half uur laten wegrijden uit stilstand om het onder de knie te krijgen. Op een gegeven moment ontwikkel je het gevoel en waar je op moet letten. Dan voel je bijvoorbeeld wanneer de auto in beweging komt en welke invloed de snelheid van bediening van de pedalen heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 15-12-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 16:47
Overigens zijn er ook benzine auto's die goed op de koppeling weg kunnen rijden en stationair in de 1 en 2 kunnen rijden. Onze Volvo V40 bijv (1.6 turbo benzine) geeft automatisch wat extra gas bij het op laten komen van de koppeling. Werkt geweldig en hij slaat nooit af. Snap niet waarom niet elke fabrikant dit doet..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:04
TonyZh schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:59:
[...]

Het nieuwe rijden is uitgelegd, omdat milieu bewust rijden ook een onderdeel was van het rij-examen. Mijn kijkgedrag en oplettendheid is wel goed en ik ken de wegen. Alleen is het probleem dat ik de auto nog niet ken en daardoor nog naar mijn mening nog niet volledig veilig kan rijden. Daarom zal ik eerst maar eens op de parkeerplaats oefenen. Ik vraag me af of ik milieu bewust rijden totaal moet vergeten of de voordelen van zowel milieu bewust rijden en de versnellingsbak levensduur behouden kan samenbrengen en dus voor een deel milieu bewust kan gaan rijden zonder de versnellings bak levensduur te verminderen. Dit zorgt voor minder kosten bij de garage en lagere benzine kosten, maar gaat niet ten koste van de verkeersveiligheid en de doorstroom van het verkeer.
Als het verkeer het toelaat lekker vlot doorschakelen. Op een (rustige) provinciale weg kan ik bijv prima 80 rijden in z’n 5, op de snelweg zit ik tot 100 in z’n 4 omdat mijn autootje anders niet snel genoeg optrekt om fatsoenlijk mee te komen in het verkeer of evt in te halen.

Is het druk om je heen of moet je snel kunnen afremmen of optrekken dan houd je even in met opschakelen of schakel je zelfs even terug. Wederom een kwestie van gewenning en je auto leren kennen, kwestie van tijd en oefening. Het rijden wordt wel steeds leuker naarmate je auto goed leert kennen vind ik, dus dat is nog een aardig vooruitzicht voor je. 8)

On a sidenote: ik ben oprecht onder de indruk van de epistels die mensen hier gedeeld hebben over schakelen dan wel wegrijden in een auto, compleet met getallen en waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wouterkaas schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:54:
[...]
Als het verkeer het toelaat lekker vlot doorschakelen. Op een (rustige) provinciale weg kan ik bijv prima 80 rijden in z’n 5, op de snelweg zit ik tot 100 in z’n 4 omdat mijn autootje anders niet snel genoeg optrekt om fatsoenlijk mee te komen in het verkeer of evt in te halen.
En ook dat heeft weer te maken met het blok, vermogen, trekkracht, bakverhouding en eindoverbrenging. Er is een reden dat een vrachtwagen meer dan 10 versnellingen heeft maar niet harder gaat dan maximaal 140 ofzo; maar op andere momenten wel 35 ton aan vracht van de plek krijgt.

Een wijs man zei ooit "bhp is how fast you can run into a wall, torque determines how far you will move that wall" ;)

Bakverhoudingen zijn ook echt wel een ding trouwens; mijn vorige vorige wagen kon 160 in zijn derde versnelling en dan zat 'ie goed in het rode toerengebied. Maar dezelfde wagen met de 6-bak erin, trok weer sneller op en daar reed je liever 160 in zijn 4 om net dat tikkie meer trekkracht te kunnen loslaten.
On a sidenote: ik ben oprecht onder de indruk van de epistels die mensen hier gedeeld hebben over schakelen dan wel wegrijden in een auto, compleet met getallen en waarde
You're welcome; het is niet moeilijk om dingen te leren / begrijpen. Het lastige is meer dat de gemiddelde rij-instructeur maar ook de gemiddelde auto-verkoper weinig/geen info geven over deze zaken. En dan kan soms iemand net de verkeerde uitvoering van een auto kopen en daar pas veeeel later achter komen.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 15-12-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyZh
Ik heb zitten oefenen op een parkeerplaats en het is me gelukt om te schakelen naar de 1e versnelling met 1800 toeren. Bij het langzaam laten opkomen van de koppeling geef ik gas, maar het lukt mij nog niet om het perfect uit te voeren, dus situaties met een helling kan ik nog beter niet uitvoeren, maar ik kom er langzaam maar zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@TonyZh heb je een electronische handrem of een ouderwetse trekstok in het midden? In laatste geval: op helling handrem aantrekken maar de "releaseknop" ingedrukt houden. Eerste versnelling, koppeling laten opkomen, je "voelt" dat de auto zich dan ietsjes "verzet", vaak naar beneden, handrem naar beneden en lekker de helling op rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyZh
MAX3400 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:12:
@TonyZh heb je een electronische handrem of een ouderwetse trekstok in het midden? In laatste geval: op helling handrem aantrekken maar de "releaseknop" ingedrukt houden. Eerste versnelling, koppeling laten opkomen, je "voelt" dat de auto zich dan ietsjes "verzet", vaak naar beneden, handrem naar beneden en lekker de helling op rijden.
@MAX3400 Ik heb een oude trekstok. Vroeger had ik in mijn lesauto een handrem knop die er automatisch af zou gaan wanneer ik ging rijden. Dus redelijk veel verschil. Omdat er in de auto van mijn vader veel dingen anders zijn moet ik veel verschillende dingen tegelijk bijleren, maar ik kom er waarschijnlijk wel. Bedankt voor het advies!

[ Voor 12% gewijzigd door TonyZh op 15-12-2018 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:27

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik zie iedereen allemaal moeilijke dingen uitleggen en tussengas verhalen etc. Maar tot nu heeft @Hackus naar mijn mening de enige juiste tip gegeven. ;)

Het schakelen van de ene naar de andere versnelling leer je ook vanzelf daarbij hoef je echt niet op de toerenteller of kilometerteller van je auto te letten. Het is allemaal puur een kwestie van lekker veel rijden en ervaring opdoen de rest volgt vanzelf.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TonyZh schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:09:
Ik heb zitten oefenen op een parkeerplaats en het is me gelukt om te schakelen naar de 1e versnelling met 1800 toeren. Bij het langzaam laten opkomen van de koppeling geef ik gas, maar het lukt mij nog niet om het perfect uit te voeren, dus situaties met een helling kan ik nog beter niet uitvoeren, maar ik kom er langzaam maar zeker.
komt vanzelf. trek je niets aan van de toerenteller. de meeste auto's lopen onder de 1000tpm stationair.
het gaat om het gevoel te krijgen. iets gas geven en rustig de koppeling op laten komen. dat is een kwestie van aanleren. rustig wegrijden heb je meer aan dan als de snelste optrekken en de boel af laten slaan. dan wordt je vaak ook onzeker e voel je je voor lul staan. gewoon op afgelegen straat of terrein oefenen. dus koppeling oplaten komen, dan voel je wanneer er grip is, vlak daarvoor geef je iets gas. allemaal in verhouding. op je gevoel dus, en dat zal bij elk voertuig effe wennen zijn in het begin.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:57
Herkenbaar, en doet me direct denken aan mezelf. Een jaar geleden zelf mijn rijbewijs ( pas ) gehaald op relatief late leeftijd. Direct een auto gekocht de week er na ( Mini Cooper S ). Afijn, direct de vuurdoop natuurlijk. Rijden ging in principe prima, tot ik vlak bij mijn huis bij een drukke rotonde terecht kwam. Een helling naar boven met een rotonde. Afijn, ik sta stil op het meest schuine stuk, probeer weg te rijden, en inderdaad afslaan, tot 3 keer toe geloof ik. Niet bepaald prettig met tig auto's achter je die ook de rotonde op willen rijden.

Afijn, uiteindelijk een flinke dot gas gegeven en ik kwam weg. Direct de volgende dag gaan oefenen op een parkeer terrein met een helling ( in de avond zodat het rustig was ). in het begin zakte de moed me even in de schoenen. Voor mijn gevoel reed ik prima, maar "voelde" ik de auto als het ware niet lekker.

Ook dan hoor je "leren rijden doe je pas nadat je je rijbewijs hebt gehaald", afijn, in eerste instantie voelde dat even niet zo, maar inderdaad, Binnen enkele weken had ik de auto gewoon helemaal onder controle en voel je opeens waar ik eerder naar op zoek was. En om eerlijk te zijn, ik kijk nauwelijks naar de toerenteller, je merkt gewoon wanneer je moet schakelen, en met in mijn geval een cooper s kan je mocht je echt snel willen weg rijden in zijn 2 nog een aardig stukje door trekken. Als ik nu in een andere auto rijdt merk je ook veel sneller waar grenzen liggen, en wanneer er überhaupt een kans is op het afslaan van de auto.

Het komt dus echt wel, gewoon even oefenen en wat ervaring op doen. Niet uit de weg gaan of hellingen vermijden. Ik geef in ieder geval áltijd gas bij. Het zal ongetwijfeld per auto verschillen, en in zijn 1 weg rijden puur op de koppeling kan ook wel op een vlak stuk, maar met dat tempo doe je je mede weggebruikers geen plezier denk ik :p .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
caspervc schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:12:
Snap niet waarom niet elke fabrikant dit doet..
Ik wel, dat kost namelijk veel geld. Je hebt een PWM signaal van de koppeling nodig om het koppel te regelen. Indien je dit zonder PWM gaat doen heb je een sterke PI regelaar nodig op stationair toerental nodig. Dat kan soms tot problemen leveren zeker in combinatie met een DMF protectie.

En hier wringt het schoentje, de ISO26262 veiligheid kan een probleem zijn indien het koppel niet voldoende afbouwt wegens die PID. Dan zet je namelijk P0606 fouten, ECU vervangen. En dat vindt niemand leuk om zoiets te moeten doen. Dus dan heb je heel veel testen nodig onder alle omstandigheden (koud, warm, hele hoogte hoogtes) en 120 000km duurloop. Voor een simpele drive off assistent. (wat pak em beet tot 5km/h actief is...)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:27

sjaool

Every life should have 9 cats

caspervc schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:12:
Overigens zijn er ook benzine auto's die goed op de koppeling weg kunnen rijden en stationair in de 1 en 2 kunnen rijden. Onze Volvo V40 bijv (1.6 turbo benzine) geeft automatisch wat extra gas bij het op laten komen van de koppeling. Werkt geweldig en hij slaat nooit af. Snap niet waarom niet elke fabrikant dit doet..
Ach, ik kan met mijn Daihatsu Cuore uit 2004 ook wegrijden door alleen de koppeling op te laten komen. Niet dat ik het doe, maar het kan wel.

TS denkt teveel na bij wat hij doet. Het is allemaal een kwestie van gevoel en ervaring opdoen. Toen ik ging lessen was ik bang dat ik het allemaal niet kon want je moest zoveel tegelijk doen en aan zoveel dingen denken. Nu gaat het allemaal vanzelf. Gewoon lekker rijden en genieten. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Zelf heb ik de eerste 5 (!!) jaar na het halen van m'n rijbewijs niet gereden omdat het eigenlijk nooit nodig was (studenten-OV en fiets). Daarna een goedkope 6e hands Nissan 100NX gekocht waarvan de toerenteller stuk was. Heb het dus eigenlijk geheel op gevoel en gehoor opnieuw moeten leren zonder af te kunnen kijken op een toerenteller.
Tegenwoordig een iets auto waar een schakelindicator op zit en ik merk dat ik al begin met schakelen (hand naar pook en koppeling in willen gaan trappen) op het moment dat de schakelindicator aan gaat.

Voor TS; denk er minder over na, er is geen specifiek 'beste' moment qua snelheid of toeren om te schakelen. Je hoort het wanneer de motor hoog begint te janken -> dan ben je te laat met schakelen. Je voelt het wanneer het verder accelereren opvallend slecht gaat of de auto schokt -> dan was je te vroeg met schakelen. Zet de eerste paar weken desnoods de radio uit om beter te horen wat de motor doet.

Ligt er verder nog aan waar/wanneer je rijdt. Hier in de buurt veel verschillende wegen waar je 50 mag, in een woonwijk gewoon in z'n 4 (van 5) of een rondweg om de wijk heen waar je ook 50 mag, dat kan weer prima in z'n 5. Woonerven in 3 en 2 bij bochten, zelfs stationair laten rollen in de file kan prima in 1, 2 of zelfs 3. Als het prettig voelt en het geluid van de motor is normaal is het eigenlijk al snel prima.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Blerp schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:42:
Zelf heb ik de eerste 5 (!!) jaar na het halen van m'n rijbewijs niet gereden omdat het eigenlijk nooit nodig was (studenten-OV en fiets). Daarna een goedkope 6e hands Nissan 100NX gekocht waarvan de toerenteller stuk was. Heb het dus eigenlijk geheel op gevoel en gehoor opnieuw moeten leren zonder af te kunnen kijken op een toerenteller.
Tegenwoordig een iets auto waar een schakelindicator op zit en ik merk dat ik al begin met schakelen (hand naar pook en koppeling in willen gaan trappen) op het moment dat de schakelindicator aan gaat.

Voor TS; denk er minder over na, er is geen specifiek 'beste' moment qua snelheid of toeren om te schakelen. Je hoort het wanneer de motor hoog begint te janken -> dan ben je te laat met schakelen. Je voelt het wanneer het verder accelereren opvallend slecht gaat of de auto schokt -> dan was je te vroeg met schakelen. Zet de eerste paar weken desnoods de radio uit om beter te horen wat de motor doet.

Ligt er verder nog aan waar/wanneer je rijdt. Hier in de buurt veel verschillende wegen waar je 50 mag, in een woonwijk gewoon in z'n 4 (van 5) of een rondweg om de wijk heen waar je ook 50 mag, dat kan weer prima in z'n 5. Woonerven in 3 en 2 bij bochten, zelfs stationair laten rollen in de file kan prima in 1, 2 of zelfs 3. Als het prettig voelt en het geluid van de motor is normaal is het eigenlijk al snel prima.
Agreed dat je het helemaal kan aanvoelen. Maar 50 rijden in z'n 5? Dat lijkt me dan weer niet goed, slecht voor de motor, en de smering met zo'n laag toerental. En nauwelijks acceleratie. Sowieso doe ik dat gewoon in z'n 3 of 4. Als ik tussen de 50 en 60 schommel sowieso in z'n 4. Maar in z'n 5 lijkt me dan weer niet goed, wellicht dat er een uitzondering is, maar het lijkt doorgaans geen goed advies. En in een woonwijk 30 rijden in z'n 4 lijkt me ook geen goed advies. Er vanuit gaande dat je een 30 zone bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Inverted_World schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:30:
Maar 50 rijden in z'n 5? Dat lijkt me dan weer niet goed, slecht voor de motor, en de smering met zo'n laag toerental. En nauwelijks acceleratie.
Veel acceleratie heb je dan niet idd, maar er zijn auto's waarbij dit toch normaal is.
Ik rij een VW Scirocco 1.4 TSI en de auto geeft zelf aan bij 50km/u op te schakelen naar de 5e versnelling.
De motor draait dan tussen de 1000 en 1500 toeren. Lekker zuinig! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

[...]

Agreed dat je het helemaal kan aanvoelen. Maar 50 rijden in z'n 5? Dat lijkt me dan weer niet goed, slecht voor de motor, en de smering met zo'n laag toerental. En nauwelijks acceleratie. Sowieso doe ik dat gewoon in z'n 3 of 4. Als ik tussen de 50 en 60 schommel sowieso in z'n 4. Maar in z'n 5 lijkt me dan weer niet goed, wellicht dat er een uitzondering is, maar het lijkt doorgaans geen goed advies. En in een woonwijk 30 rijden in z'n 4 lijkt me ook geen goed advies. Er vanuit gaande dat je een 30 zone bedoeld.
De doorgaande wegen hier in de woonwijk zijn een beetje de hoofd- voorrangswegen, 50 is daar goed te doen, voornamelijk in z'n 4 omdat er wat bochten in zitten. De weg om de wijk heen is voormalig 70-weg, kaarsrecht en nu max 50 over iets van 2 a 3 km. Het 30-gedeelte van de wijk is in z'n 3 het gemakkelijkst om gewoon te laten rollen, met 4 maak je echt geen toeren meer.
M!chel schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:39:
[...]

Veel acceleratie heb je dan niet idd, maar er zijn auto's waarbij dit toch normaal is.
Ik rij een VW Scirocco 1.4 TSI en de auto geeft zelf aan bij 50km/u op te schakelen naar de 5e versnelling.
De motor draait dan tussen de 1000 en 1500 toeren. Lekker zuinig! :9
Chevrolet Aveo 1.2, niet ver boven de 50 (niet accelererend) gaat de schakelindicator van 4 -> 5 aan, dus kan hem net zo goed al in 5 zetten :)
Accelererend op een invoegstrook voor de snelweg kan het voorkomen dat je pas van 4 -> 5 schakelt bij 80 a 90 km/h om wat sneller op snelheid te zijn.

Het ligt allemaal aan de situatie en de auto en TS moet gewoon kilometers gaan maken op alle soorten wegen en omgevingen om het gevoel met de auto beter te leren kennen. Zoals m'n rijinstructeur zei nadat ik geslaagd was: "Dat je dat papiertje hebt betekent niet dat je kúnt rijden, alleen dat je nu mág rijden.".

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Maar ja, als je eenmaal 50 rijdt, waarvoor heb je die acceleratie dan nog nodig binnen de kern? Hier gaat bij 50 de versnelling ook lekker in z'n 5. De auto is daar prima op berekend, hij geeft zelf aan dat je moet schakelen, en het hoort bij alle pogingen om uitstoot terug te dringen.

Moet je nu opeens toch de snelweg op draaien, dan schakel je gewoon even terug naar de 4, of je accepteert dat je misschien 2 seconden later op de 90 zit, dan in een lagere versnelling, ook niet het einde van de wereld lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Blerp schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:48:
[...]

De doorgaande wegen hier in de woonwijk zijn een beetje de hoofd- voorrangswegen, 50 is daar goed te doen, voornamelijk in z'n 4 omdat er wat bochten in zitten. De weg om de wijk heen is voormalig 70-weg, kaarsrecht en nu max 50 over iets van 2 a 3 km. Het 30-gedeelte van de wijk is in z'n 3 het gemakkelijkst om gewoon te laten rollen, met 4 maak je echt geen toeren meer.

[...]

Chevrolet Aveo 1.2, niet ver boven de 50 (niet accelererend) gaat de schakelindicator van 4 -> 5 aan, dus kan hem net zo goed al in 5 zetten :)
Accelererend op een invoegstrook voor de snelweg kan het voorkomen dat je pas van 4 -> 5 schakelt bij 80 a 90 km/h om wat sneller op snelheid te zijn.

Het ligt allemaal aan de situatie en de auto en TS moet gewoon kilometers gaan maken op alle soorten wegen en omgevingen om het gevoel met de auto beter te leren kennen. Zoals m'n rijinstructeur zei nadat ik geslaagd was: "Dat je dat papiertje hebt betekent niet dat je kúnt rijden, alleen dat je nu mág rijden.".
Ik zal er zelf ook eens wat meer mee experimenteren, mijn Cooper S is sowieso al totaal niet zuinig, ik rij gemiddeld 1 op 12. In z'n 4 50 rijden kan wel wat meer een standaard worden, en de acceleratie heb je dan ook nog wel. 50 in z'n 5 is bij mij in ieder geval geen optie qua toeren/power en zal inderdaad duidelijk flink verschillen per auto, met name bij zuinigere auto's dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Inverted_World schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:53:
[...]

Ik zal er zelf ook eens wat meer mee experimenteren, mijn Cooper S is sowieso al totaal niet zuinig, ik rij gemiddeld 1 op 11/12. In z'n 4 50 rijden kan wel wat meer een standaard worden, en de acceleratie heb je dan ook nog wel. 50 in z'n 5 is bij mij in ieder geval geen optie qua toeren/power en zal inderdaad duidelijk flink verschillen per auto, met name bij zuinigere auto's dus.
Het lukt mij al bijna om tegen de fabrieksopgave aan te zitten; 1 op 18 in werkelijkheid met een fabrieksopgave van 1 op 18,9. Maar dat is dan ook wel met veel snelweg waar ik zoveel mogelijk rechts rijd met 100 a 110, met 130 km/h stijgt het verbruik akelig snel richting 1 op 14. Op de afstand naar en van werk scheelt dat misschien 6 minuten wat in de spits verwaarloosbaar is. Ik let er wel op om anderen die wél 130 rijden niet in de weg te rijden :P

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Blerp schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:59:
[...]

Het lukt mij al bijna om tegen de fabrieksopgave aan te zitten; 1 op 18 in werkelijkheid met een fabrieksopgave van 1 op 18,9. Maar dat is dan ook wel met veel snelweg waar ik zoveel mogelijk rechts rijd met 100 a 110, met 130 km/h stijgt het verbruik akelig snel richting 1 op 14. Op de afstand naar en van werk scheelt dat misschien 6 minuten wat in de spits verwaarloosbaar is. Ik let er wel op om anderen die wél 130 rijden niet in de weg te rijden :P
Snap ik helemaal, netjes hoor. Ik woon ontzettend dicht bij kantoor, dus ik gebruik de auto eigenlijk vooral voor vakanties, op visite gaan en uitjes, dat soort dingen, en toegegeven let ik dan ook gewoon niet op het verbruik en vind ik een beetje scheuren altijd wel lekker :P . Mocht de woon-werk situatie ooit veranderen is dat wel iets om op te letten qua kosten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Inverted_World schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:02:
[...]

Snap ik helemaal, netjes hoor. Ik woon ontzettend dicht bij kantoor, dus ik gebruik de auto eigenlijk vooral voor vakanties, op visite gaan en uitjes, dat soort dingen, en toegegeven let ik dan ook gewoon niet op het verbruik en vind ik een beetje scheuren altijd wel lekker :P . Mocht de woon-werk situatie ooit veranderen is dat wel iets om op te letten qua kosten. :P
Probeer het te zien als een uitdaging, hoeveel afstand kan ik dit keer uit een volle tank krijgen :) uitrollen en op tijd terugschakelen helpt al een hoop.

Maar we dwalen af. @TS radio uit, gaan rijden, luisteren naar de motor en voelen wat de auto doet, er is niet per se een goed of fout want dat ligt aan de situatie en de auto, bijna alles tussen de 1500 en 3000 toeren is prima. En let op met de sneeuw/gladheid dit weekend :)

Insert vies grapje hier

Pagina: 1