• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-04 15:21
Matched: Helpdesk
Brentjuh2000 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:20:
[Afbeelding]

net voor de grap even gechat met Delta. maar er werdt wel gesproken over een levering van een Nokia xs-010x-q.

ik gok dat de medewerker niet wist wat ik bedoelde. want de term bridge was hem ook niet bekend
Je hebt een gesloten vraag gesteld. Het was overtuigender geweest als [helpdesk medewerker] het typenummer had genoemd.

while (! ( succeed = try ()));

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:57
Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Dat is zo, maar het aantal negatieve recensies is zó hoog en het aantal positieve zó laag; normaal kan ik dat wel nuanceren en er doorheen kijken, maar bij Delta is dat wel heel lastig door al die negativiteit waardoor ik mij afvraag of ik het überhaupt wel moet proberen. Vandaar mijn vraag aan jullie.

[...]

Wat dat betreft ben ik gewoon een 'simpele' gebruiker. CGNAT, IPV6 en een vast IP-adres zijn voor mij niet van belang. Ik wil 'gewoon' stabiel en snel internet om mee thuis te kunnen werken, gamen en streamen. In die zin maak ik mij dus niet zo druk om Delta, maar als je het internet moet geloven dan is ook de 'normale' dienstverlening beneden peil en dat wil ik natuurlijk niet.

[...]

Thanks. Ik ga me nog even verdiepen in IPV6; volgens mij is dat voor geen issue als 'simpele' gebruiker, maar dat ga ik nog even uitzoeken.

[...]

Dank, goed om te horen! Gelukkig ligt de aansluiting al in de woning. Sterker nog, de huidige bewones hebben ook een actief Delta abonnement. Dat het aantal storignen normaal is ten opzichte van andere providers stemt mij gerust. Ik heb inderdaad al wel de ervaring dat de administratieve processen en klantenservice niet top notch zijn, maar tot nu toe is het te doen.
Wat wil je horen? Ik heb al een paar jaar Delta glasvezel en ik ben er dik tevreden over. Stabiel en nauwelijks storingen.

Voor veel mensen houdt het al op als ze geen internet hebben op een apparaat. Op basis van mijn ervaringen thuis, zijn 90% van de storingen gerelateerd aan het thuisnetwerk: een netwerk kabel die net niet helemaal lekker in de PC zit, een tablet die even opnieuw moet worden gestart om weer te verbinden met Wifi, etc. Ik heb eigenlijk nog nooit contact gehad met de helpdesk, omdat ik zulke issues prima zelf kan diagnosticeren en oplossen. Als je dat niet kunt en je hebt voor ieder wissewasje de helpdesk nodig, omdat bijvoorbeeld de printer het niet doet, dan is de kwaliteit en de wachttijd bij de helpdesk van veel groter belang en ik denk daar de meeste klachten over gaan.

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@dennisfr Dank! Dit is precies wat ik wil horen. Fijn om ook dit soort geluiden te horen. Zelf heb ik ook niet direct een helpdesk nodig voor standaard issues en troubleshooting, dus wat dat betreft verwacht ik dat ik voldoende zelfredzaam ben.

@Verwijderd Dank, prettig om te lezen! Deze berichten geven wat vertrouwen. :)

Ik ben nog even zoekende in de CGNAT en IPV6 wereld. Ik zei dat dit voor mij niet zoveel uitmaakt, maar weet eigenlijk niet zo goed wat dit impliceert. Ik weet dat je bij CGNAT een IP-adres deelt, maar ik vraag mij af of dit uitmaakt voor het thuiswerken via VPN etc.

Kan het zijn dat CGNAT invloed heeft op de stabiliteit of mogelijkheden van het thuiswerken, omdat je IP-adres gedeeld is? Ik weet niet hoe ik de vraag in de juiste termen kan stellen, maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde remote applicaties of beveiligingsinstellingen van je werkgever vereisen dat je een vast IP hebt? Of werkt dat niet zo?

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

MischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:38:
[...]

Vandaag niemand aan de lijn kunnen krijgen met enig verstand van dit probleem: "bel maandag maar terug". Diverse personen van support aan de lijn gehad de afgelopen anderhalve week die bevestigen dat alles goed staat. Ik zou dus geen CGNAT, maar DHCP geeft mij toch mooi een adres in 100.102.0.0/18.
Ik had ook een probleem dat alles goed stond maar dat ik nog steeds een CGNat adres kreeg.

@R3D gaf aan dat hij hem opnieuw moest provisionen en toen werkte alles weer.

De zakelijke helpdesk kan misschien ook een ticket inschieten met het verzoek om te zorgen dat je een publiek IP adres op je WAN krijgt met het verzoek dat aan hun kant te controleren voordat ze het ticket sluiten.

Uiteindelijk gaat het goed komen want Delta kan het wel, alleen is de weg er naar toe soms wat troebel.
babbi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Uitvallen. Onstabiel internet, bij Caiway had ik dat bijna nooit.
Je moet toch nog overstappen begrijp ik uit je vorige post? Hoe kun je dan nu die klachten over Delta hebben? Weet overigens dat alle infrastructuur tussen Delta en Caiway identiek is. Enige verschil is administratief, website, helpdesk e.d. (waarbij anderen gemeld hebben dat de helpdesk soms met de verkeerde naam opneemt).

Dus de kwaliteit tussen beiden is 100% identiek.

RIPE Atlas probe: 1005104

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 20:28
[quote]ernstoud schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Je moet toch nog overstappen begrijp ik uit je vorige post? Hoe kun je dan nu die klachten over Delta hebben? Weet overigens dat alle infrastructuur tussen Delta en Caiway identiek is. Enige verschil is administratief, website, helpdesk e.d. (waarbij anderen gemeld hebben dat de helpdesk soms met de verkeerde naam opneemt).

Dus de kwaliteit tussen beiden is 100% identiek.

Logisch klachten heb ik niet maar dat kan ook niet. Je leest veel op internet van beiden.

• bartolomew
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-08-2023
lier schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Volgens mij geeft @Sjakie0101 terrecht aan dat als er van AON naar XGS-PON overgestapt wordt, dan moet er in de POP omgezet worden. Dat geldt ook als er geen overstap is van provider.

Ik kan niet uit de informatie opmaken of er sprake is van een overstap (van AON), het Nokia modem waaraan gerefereerd wordt doet vermoeden van wel. Kan jij dat bevestigen/ontkennen, @bartolomew?
Ik ben idd overgestapt van AON naar XGS-PON. Nokia modem geeft wel een succesvolle PON verbinding aan, activatie gaat dus niet goed. Signaalmonteur heeft 2x gecontroleerd en volgens hem is de patch in de wijkkast correct.
Vandaag geeft de helpdesk aan dat het met CGNAT te maken heeft...
marciej123 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:34:
Ook bij mij wordt over enkele weken Delta opgeleverd en ik heb gisteren de nokia xs-2426g-b ontvangen.
Wat zijn de ervaringen hierover?
Ik heb momenteel een KPN Experia Box 12 met een paar NAT regels (HomeAssistant servertje + NAS).
Wel heb ik begrepen dat CGNAT uit moet laten schakelen bij Delta zodra de lijn actief komt omdat ik anders niet kan natten.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Als je NAT wilt zit je bij Delta op de eerste rij. Daar krijg he het gratis en voor niks zelfs 2x :+

Wat je waarschijnlijk bedoeld is dat je DNAT (destination nat, toegepast voor port forwarding) toepast. En dat gaat inderdaad niet goed achter CGNAT. Maar laten uitschakelen van CGNAT schijnt prima te gaan (middels helpdesk).

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 22:37
Mijn Genexis modem heeft inmiddels ook een ip in de 100.x.y.z. cgnat range waardoor remote een aantal dingen niet meer werken.

Is contact met de helpdesk momenteel de enige manier om dit uit te schakelen?

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-03 22:32
Toon83 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:38:
Mijn Genexis modem heeft inmiddels ook een ip in de 100.x.y.z. cgnat range waardoor remote een aantal dingen niet meer werken.

Yup als het ze niet lukt kan je R3D nog vragen :)

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 19:53

Woohooo

Smilie, James Smilie

Toon83 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:38:

Via mijn.delta.nl kan je dat uitschakelen.

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06:15
Vandaag nogmaals een avond gespendeerd om de Nokia XS-010X-Q aan de praat te krijgen, omdat ik vanmiddag een telefoontje kreeg van de DELTA Helpdesk dat nu alles in orde gemaakt is om de eigen ONT te gebruiken.

Alles netjes aangesloten, maar het DATA lampje blijft uit. Zodra dus het PON lampje gaat branden, gaat meteen de DATA lamp uit. Zelfs aan de andere kant (dus op de firewall) zie ik dat de lampjes op de NIC uit gaat. Het lijkt er dus op dat zodra PON actief wordt, de gehele LAN kant down gaat aan de ONT zijde.

Defecte ONT???

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37
Appletower schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:34:
Vandaag nogmaals een avond gespendeerd om de Nokia XS-010X-Q aan de praat te krijgen, omdat ik vanmiddag een telefoontje kreeg van de DELTA Helpdesk dat nu alles in orde gemaakt is om de eigen ONT te gebruiken.

Alles netjes aangesloten, maar het DATA lampje blijft uit. Zodra dus het PON lampje gaat branden, gaat meteen de DATA lamp uit. Zelfs aan de andere kant (dus op de firewall) zie ik dat de lampjes op de NIC uit gaat. Het lijkt er dus op dat zodra PON actief wordt, de gehele LAN kant down gaat aan de ONT zijde.

Defecte ONT???
Dit komt mij inderdaad ook bekend voor van mijn begin met mijn Nokia. Alleen ik kan niet meer terug halen hoe dat gefixed was. Denk eigenlijk toch met geduld.. hang m er eens een nachtje aan?

Evt kunnen ze vergelijken met het profiel op mijn aansluiting (vraag even mijn postcode/huisnummer via dm)

[ Voor 6% gewijzigd door EWS99 op 13-07-2023 08:09 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
BlazeMuis schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:52:
Volgensmij hebben ze mij weer terug gezet op CGNAT 8)7

Kan niks meer van buitenaf benaderen (o.a. Plex). En ik zit ook weer in de 100.80.xxx.xxx range.

Is dit bij iemand anders ook gebeurd?
Hier ook.. vroeg me al af waarom ik niet meer bij mijn netwerk kwam van buiten.

[edit]
Zojuist gebeld, CGNAT was inderdaad aangezet. Wordt uitgezet en je zou dan ook niet meer terug geplaatst worden. Ze gaven aan dat het zes uur kan duren voordat dynamische IP weer is toegewezen. Modem even opnieuw opstarten.

Ook nog even gevraagd naar status van de bridge modus op de modem. Bij de helpdesk onbekend wanneer dit komt. Er is wel veel vraag naar.

[ Voor 34% gewijzigd door Oesie op 26-07-2023 10:13 ]

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03 17:35
Ook hier opeens CGNAT actief, ondanks actieve port-forwarding in de modem.
De telefonische helpdesk gaf aan dat ze momenteel in het proces zijn het te activeren voor alle klanten, ongeacht je instellingen. Mensen die het vervolgens weer uit willen hebben kunnen dan contact opnemen was het idee (want dat was zo'n kleine groep.. :F ). Blijkbaar gaat er iedere dag een blok klanten om, dus vroeg of laat wordt iedereen in dit topic wel geraakt :/

Eerdere communicatie dat er gelet werd op port-forwarding, DMZ of andere dingen klopt dus niet meer. ;w

Maar hopen dat er snel goede alternatieve providers beschikbaar komen op de glasvezellijn :w

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:31
ernstoud schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:36:
[...]
Caiway en Delta beloven wel meer. En de communicatie dat je naar CGNAT gaat is nul.
Ik ben (was) ook wat bang voor een spontane wijziging naar CG-NAT. Daarom zojuist maar eens de technische helpdesk gebeld met de vraag of CG-NAT ook preventief uitgeschakeld kan worden. Dat bleek mogelijk (aldus de medewerker; of de techniek het ook vindt, moet nog blijken), dus bij mijn account staat vanaf nu de opt-out aangevinkt.
wout schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Ik ben (was) ook wat bang voor een spontane wijziging naar CG-NAT. Daarom zojuist maar eens de technische helpdesk gebeld met de vraag of CG-NAT ook preventief uitgeschakeld kan worden. Dat bleek mogelijk (aldus de medewerker; of de techniek het ook vindt, moet nog blijken), dus bij mijn account staat vanaf nu de opt-out aangevinkt.
Oh jee, nou krijgt de helpdesk het druk.
_/-\o_

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:10
wout schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Ik heb nog steeds die keuze niet in mijndelta. In mijn genexis router/modem staat nog steeds het externe ip. Of krijg je die keuze pas als je echt op cg-nat zit.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18
Oesie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:16:
[...]
Ook nog even gevraagd naar status van de bridge modus op de modem. Bij de helpdesk onbekend wanneer dit komt. Er is wel veel vraag naar.
Ik zit nog op de kabel, 400Mbps voor €60,-. Ik kan op mijn adres 2Gbps krijgen voor datzelfde bedrag. Maar zolang dat modem niet in bridge kan |:( En ik heb geen kennis/ervaring om met een eigen modem aan de gang te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 13-08-2023 21:07 ]

JeroenNietDoen schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Ik zit nog op de kabel, 400Mbps voor €60,-. Ik kan op mijn adres 2Gbps krijgen voor datzelfde bedrag. Maar zolang dat modem niet in bridge kan |:( En ik heb geen kennis/ervaring om met een eigen modem aan de gang te gaan.
Je hebt dus nu al een eigen router achter het coax modem (gezien het feit dat je over bridge spreekt)?

Dan is de overgang naar Delta XGS-PON glasvezel echt niet moeilijk; abonnement aanvragen, opgestuurde modem eenmalig aansluiten om de diensten te activeren en te kijken of alles werkt, modem de kast in, ondertussen heb je de HN8010Ts uit Polen gekocht (zie: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)), die dan registreren via de helpdesk en de RJ45 die in het coax modem ging in de Huawei HN8010Ts steken. Klaar!

En hier op Tweakers (zie link hierboven) is meer dan genoeg hulp.

Maar als je nu tervreden bent... wat is dan wijsheid?

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 13:18
ernstoud schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Je hebt dus nu al een eigen router achter het coax modem (gezien het feit dat je over bridge spreekt)?

Dan is de overgang naar Delta XGS-PON glasvezel echt niet moeijk; abonnement aanvragen, opgestuurde modem eenmalig aansluiten om de diensten te activeren en te kijken of alles werkt, modem de kast in, ondertussen heb je de HN8010Ts uit Polen gekocht (zie: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)), die dan registreren via de helpdesk en de RJ45 die in het coax modem ging in de Huawei HN8010Ts steken. Klaar!
Oh, is het zo simpel? In den beginne dacht ik dat er veel meer bij kwam kijken wat je zelf moest aanschaffen en installeren.
ernstoud schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
Maar als je nu tervreden bent... wat is dan wijsheid?
Ik ben ook wel tevreden, maar als je kijkt wat je krijgt voor hetzelfde bedrag...dat is het meer vooral.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 13-08-2023 21:27 ]

Navi schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:18:
Ik heb bij Delta gewoon het zakelijk pakket genomen voor 5 euro extra en daar zit een vast ip bij.

Is die ook echt vast? En is dat iets anders dan CG NAT?
Niet te hoge verwachtingen hebben. Er zijn voldoende meldingen dat je dit “vast” met een hele grote korrel zout moet nemen. En ook CGNAT ontkom je niet aan (maar de helpdesk kan het weer uitzetten). Volgens mij is het die extra kosten niet waard.

Alleen bij het allerduurste zakelijke pakket (Zakelijk Pro) staat expliciet dat het met een vast IP adres komt.

• fd0
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-03 14:29

fd0

ernstoud schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Niet te hoge verwachtingen hebben. Er zijn voldoende meldingen dat je dit “vast” met een hele grote korrel zout moet nemen. En ook CGNAT ontkom je niet aan (maar de helpdesk kan het weer uitzetten). Volgens mij is het die extra kosten niet waard.

Alleen bij het allerduurste zakelijke pakket (Zakelijk Pro) staat expliciet dat het met een vast IP adres komt.
Ten tijde van mijn bestelling, meer dan een jaar geleden, stond duidelijk dat het business pack een vast eigen ipv4 adres bevat. dat is ook de reden dat ik dat ook heb besteld en (uiteindelijk) heb gekregen.
Ik heb aangegeven bij de klantenservice, nadat ik bij de aansluiting deze week een cg-nat adres had gekregen, dat mijn bestelling een vast eigen ipv4 adres zou moeten bevatten, omdat anders dingen breken, zoals toegang elders, op basis van een ACL. mij is bevestigd dat ik nu een vast ip heb.

fd0
fd0 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Ten tijde van mijn bestelling, meer dan een jaar geleden, stond duidelijk dat het business pack een vast eigen ipv4 adres bevat. dat is ook de reden dat ik dat ook heb besteld en (uiteindelijk) heb gekregen.
Ik heb aangegeven bij de klantenservice, nadat ik bij de aansluiting deze week een cg-nat adres had gekregen, dat mijn bestelling een vast eigen ipv4 adres zou moeten bevatten, omdat anders dingen breken, zoals toegang elders, op basis van een ACL. mij is bevestigd dat ik nu een vast ip heb.

fd0
Bereid je voor op een IP verandering ooit. Dus denk even na wat je dan moet doen zodat je tegen die tijd snel de boel weer gerepareerd hebt. Nogmaals; zelfs bij het oude business pack veranderde bij mensen toch soms het IP adres. De helpdesk kan van alles zeggen, het gebeurt een enkel keer. Zeker nu in de processen bij Delta alleen vast IP geborgd is bij Zakelijk Pro.

• fd0
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-03 14:29

fd0

ernstoud schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Bereid je voor op een IP verandering ooit. Dus denk even na wat je dan moet doen zodat je tegen die tijd snel de boel weer gerepareerd hebt. Nogmaals; zelfs bij het oude business pack veranderde bij mensen toch soms het IP adres. De helpdesk kan van alles zeggen, het gebeurt een enkel keer. Zeker nu in de processen bij Delta alleen vast IP geborgd is bij Zakelijk Pro.
Ik heb altijd een backup, want ik heb op dit moment drie uplinks, waarvan er één een gegarandeerd vast ip heeft, nl. Freedom Internet. Zij doen nl. niet zo moeilijk :)
Een twee is ook vast (Delta) tot het tegendeel bewezen is :*)

[ Voor 5% gewijzigd door fd0 op 18-08-2023 14:21 ]

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-03 13:39
ernstoud schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Die kabeltjes kosten inkoop niet meer dan een euro. Als ik monteur zou zijn zou ik ze dan maar zelf in de auto neer leggen. Klant in een paar minuten verder helpen geeft een kick lijkt me. Kost minder dan een biertje of een sigaret. Maar goed… ik werkte nog maar net als broekie en kreeg al het verwijt dat ik te klantgericht was _/-\o_ .
Update: Even een andere patch kabel geregeld. Aangesloten en gaan met die banaan..... Wat wel apart was is dat het eerste uur de power LED oranje gekeurd was en het modem regelmatig rebootte. Nu brand de LED groen en draait het als vanouds. Nou ja, vanouds.... Ik heb een 100.x.x.x. CGNAT WAN IP.

Morgen maar weer even bellen met de helpdesk en ik denk dat ik dan toch een manager oid wil spreken want ik vind het te bizar voor woorden dat ik al dagen aan het lijntje wordt gehouden met "administratief probleem" terwijl er overduidelijk kabelbreuk was en ik dus nu ook het bewijs heb dat dat de oorzaak was. En het maar vertikken mij een nieuw modem/patch kabel te sturen.

Nog erg bedankt voor de tips en hulp @ernstoud !
Schweino schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Update: Even een andere patch kabel geregeld. Aangesloten en gaan met die banaan..... Wat wel apart was is dat het eerste uur de power LED oranje gekeurd was en het modem regelmatig rebootte. Nu brand de LED groen en draait het als vanouds. Nou ja, vanouds.... Ik heb een 100.x.x.x. CGNAT WAN IP.

Morgen maar weer even bellen met de helpdesk en ik denk dat ik dan toch een manager oid wil spreken want ik vind het te bizar voor woorden dat ik al dagen aan het lijntje wordt gehouden met "administratief probleem" terwijl er overduidelijk kabelbreuk was en ik dus nu ook het bewijs heb dat dat de oorzaak was. En het maar vertikken mij een nieuw modem/patch kabel te sturen.

Nog erg bedankt voor de tips en hulp @ernstoud !
Je moet maar denken, de start is moeilijk maar dan heb je het maar gehad _O- .

Eltjo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:57:
[...]

Zojuist gedaan. Nokia reset gegeven, STB reset gegeven en beide één voor één weer opgestart zonder dat de UDM verbonden is. Maar ook dan, blijft het zwart bij live tv.
Ik gok dat de STB bij Delta niet geregistreerd is. De stream is gecodeerd, de STB moet een sleutel hebben voor de decoderen. Ik kreeg een keer een andere toen ik het abo veranderde. Die werkte ook niet, na chat met de helpdesk een dag later wel.

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-04 11:28

Eltjo

Groninger in Fryslân

ernstoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:18:
Ik gok dat de STB bij Delta niet geregistreerd is. De stream is gecodeerd, de STB moet een sleutel hebben voor de decoderen. Ik kreeg een keer een andere toen ik het abo veranderde. Die werkte ook niet, na chat met de helpdesk een dag later wel.
Klantenservice heeft nog een update doorgevoerd, maar dat los het ook niet op. Wordt nu doorgezet naar de technische mensen die hier verder mee aan de slag gaan.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:16:
[...]

Bij mijn Amino Aria 7 (Caiway) is er wel degelijk een config scherm waar je klant id en wachtwoord een keer moet instellen.
Dat is echt meer dan een jaar geleden afgeschaft. Als je dat scherm krijgt is er probleem.
Als de STB niet geregistreerd is bij Delta krijg je juist dat inlogscherm. Dan moeten ze bij de klantenservice het MAC adres koppelen aan jouw abonnement en dan moet het opgelost zijn. Maar dit is dus duidelijk een ander probleem.
mrwiggs schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:58:
[...]

Dat had ik gedaan; toen ik de slede eruit haalde werd het PON lampje rood. Toen ik hem er weer in deed ging het weer groen knipperen.
Gok: Ik denk dat de DHCP lease nog loopt en je daarom geen IP adres krijgt. Als dat zo is dan helpt gewoon wachten of helpdesk (2e lijn vragen) een flush te doen.

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

ernstoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:35:
[...]

Gok: Ik denk dat de DHCP lease nog loopt en je daarom geen IP adres krijgt. Als dat zo is dan helpt gewoon wachten of helpdesk (2e lijn vragen) een flush te doen.
Moet het PON lampje niet continue groen branden, knipperen betekend dat hij probeert om zijn profiel op te halen volgens mij?

[ Voor 3% gewijzigd door Coolhva op 05-09-2023 15:21 ]

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:20
[...]

Zou zo maar kunnen idd. Heb helpdesk gebeld maar ze wil/kon me niet doorschakelen naar tweede lijn. Ze kon alleen met hen communiceren via tickets.

Ik vind het echt belabberde service voor een zakelijk abo…

[ Voor 5% gewijzigd door mrwiggs op 05-09-2023 15:34 ]

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[...]

Nee, het knipperen resp continue branden van het PON lampje zit in de laag vóór het uitdelen van een IP adres. Ik heb het modem j.l. vrijdag reeds ontvangen en aangesloten maar mijn abonnement gaat pas 14 september in. In eerste instantie brandde het PON lampje rood maar sinds maandag brandt het continue. Maar ik krijg nog geen IP adres. De lichtverbinding (data link layer) is dus OK, maar maar nog geen TCP/IP (network layer)

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:34
mrwiggs schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:33:
[...]

Zou zo maar kunnen idd. Heb helpdesk gebeld maar ze wil/kon me niet doorschakelen naar tweede lijn. Ze kon alleen met hen communiceren via tickets.

Ik vind het echt belabberde service voor een zakelijk abo…
En je hebt het nummer van de zakelijke klantenservice gebeld? Heb er zelf geen ervaring mee, maar je zou verwachten dat die net iets harder lopen dan de particuliere klantenservice....

• Ludewig
  • Niet online
Mijn ervaring tot nu toe met een internet + vaste telefonie aansluiting (geen TV):

Het modem werd via de post opgestuurd. Zelf al geprobeerd aan te sluiten, maar hij deed het niet.

Toen de installateur kwam werkte het ook niet. De installateur moest zelf in de wachtrij om hulp te krijgen, maar de glasvezel scheen niet gepatched te zijn en dat kon niet snel gefixed.

Later kwam een nieuwe monteur en toen werkte het internet wel, maar de vaste lijn werkte niet. De modem ging ook heel lastig in de houder, dit bleek te komen doordat de bodemplaat van de modem niet goed zat. De monteur heeft de bodemplaat eraf gehaald en recht gemonteerd, maar zou toch een nieuwe modem laten komen. Wellicht vanwege het gedoe dat ik hier lees met kapotte glasvezelkabels.

Het was daarna niet mogelijk om MijnDelta te gebruiken. Kon wel inloggen, maar had nergens toegang toe.

Bij contact met de helpdesk bleek het account niet geactiveerd te zijn. Blijkbaar is dat niet nodig om het internet te laten werken. De vaste lijn werd ook geactiveerd.

Het automatisch opzeggen van de oude vaste lijn werd niet gedaan door Delta en heb ik dus zelf moeten doen. Overigens laat ik bewust de opzegging van de oude Internetprovider niet door Delta doen, aangezien ik onder meer vanwege thuiswerken liever eventjes dubbel betaal dan dat ik helemaal geen internet heb.

Verder zit ik (nog?) niet op CGNAT en qua instel-mogelijkheden voldoet het modem voor mijn bescheiden wensen (port-forwarding gaat goed).

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nu 3 maanden na oplevering van onze nieuwbouw woning is eindelijk ook de (Caiway Core/DFN?) glasvezel opgeleverd sinds vrijdag. Er was geen alternatief, dus dit is erg welkom. Maandag heeft Delta meteen het installatiepakket opgestuurd, en heb deze vandaag ook binnen en aangesloten. Echter, Delta geeft aan dat de aansluitdatum pas 25 september is en dat dit niet vooruit te schuiven is.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik kan op zich best geloven dat er in de POP nog iets moet gebeuren, maar duurt dit dan echt precies 2 weken? De helpdesk gaf ook daarna pas het installatiepakket op te sturen, en dat is ook niet waar blijkt nu. PON lampje is vooralsnog rood.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zojuist geprobeerd om via de chat een modemwissel aan te vragen voor een xsgpon modem I.v.m. IPV6, maar dat is volgens de helpdesk medewerker niet mogelijk.

Enige, niet behulpzame, reactie was “Delta ondersteund geen IPV6” en toen ik heb verwezen naar het nieuwsbericht van Tweakers was de reactie “We zijn er mee bezig”.

Gaat blijkbaar nog steeds lekker daar met de interne communicatie 😅.

• EWS99
RAJH schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:00:
Zojuist geprobeerd om via de chat een modemwissel aan te vragen voor een xsgpon modem I.v.m. IPV6, maar dat is volgens de helpdesk medewerker niet mogelijk.

Enige, niet behulpzame, reactie was “Delta ondersteund geen IPV6” en toen ik heb verwezen naar het nieuwsbericht van Tweakers was de reactie “We zijn er mee bezig”.

Gaat blijkbaar nog steeds lekker daar met de interne communicatie 😅.
Je zou nog kunnen overwegen om wat in je abbo te wijzigen. Bijvoorbeeld naar Caiway als je nu bij Delta zit, of andersom. Of snelheid omhoog. Dan zetten ze je wel over naar XGS-PON.

Let er wel op dat het XGS-PON modem wat Delta/Caiway levert niet in bridgemode kan. Dus voor je eigen "business case" moet je ook nog een eigen modem / sfp+ mee calculeren als bridgemode belangrijk voor je is (zie [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2) voor meer info over eigen modem).

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik denk ook niet dat de ACM gaat ingrijpen. Als ik echter hoor dat binnen Delta iemand de prijs van €66 heeft laten vallen voor een abonnement zonder mobiele telefoon, dan denk ik wel dat het eraan zit te komen. Die prijs moet ergens vandaan komen. Ik denk dat er iemand alleen wat te snel is geweest met het roepen dat het al mogelijk is. Voor de rest zou ik iedereen die dit abonnement zonder mobiel wil, aanraden om de helpdesk te mailen. Dan ligt er een use case dat mensen dit willen en dat kan management er sneller van overtuigen om het ook daadwerkelijk aan te bieden.

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Wat ik zie als grootste uitdaging is dat in veel besturingssystemen IPv6 de voorkeur heeft boven IPv4. Als je in Windows een IPv6 en een IPv4 adres hebt dan zal je browser en andere applicaties bijvoorkeur IPv6 kiezen als de bestemming ook een IPv6 adres heeft.

Hierdoor is het IP adres waarmee je websites bezoekt ineens een wisselend (veel besturingssystemen hebben de privacy extensions aan staan) IPv6 adres. Als toegang verleend wordt op die website op basis van je IPv4 adres dan werkt dit ineens niet meer. Ook het toevoegen van je IPv6 prefix wordt dan interessant, doe je standaard een /64 toelaten of kies je voor /56 of /48?

Ook met troubleshooten maakt het ineens uitdagender als je uitgaat van IPv4 maar het ineens IPv6 is. Ook omdat het vaak niet wordt gecommuniceerd wanneer IPv6 precies wordt ingeschakeld.

Voor de consument is IPv6 iets wat moet maar qua gebruikersgemak en gebruikerservaring het er niet beter op maakt. Uiteindelijk, ik denk over een jaar of 30, hoop ik dat IPv6 standaard is en dat IPv4 langzaam zal worden afgebouwd.

Qua kennis is het over het algemeen niet goed gesteld vind ik. Bij de helpdesk maar ook niet bij de mensen thuis. IPv6 is wezenlijk anders, SLAAC, Prefix Delegation, link local, etc. maar ook het idee dat je meerdere IPv6 adressen naast elkaar hebt, bijvoorbeeld een unicast, een unicast met privacy extension, een link local en een unique local adres. En geen NAT meer (uitzonderingen daargelaten), dus in principe is het eenvoudiger om zaken open te zetten maar daar schuilt ook een gevaar in (alles open op IPv6 adres en niet op poort nummer).

We moeten er doorheen en ik ben blij dat Delta IPv6 standaard aan het uitrollen is. De ondersteuning in de CPE's zal ook (moeten) verbeteren maar in het begin was het bij KPN ook niet altijd even goed.

• EWS99
Coolhva schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:28:
Wat ik zie als grootste uitdaging is dat in veel besturingssystemen IPv6 de voorkeur heeft boven IPv4. Als je in Windows een IPv6 en een IPv4 adres hebt dan zal je browser en andere applicaties bijvoorkeur IPv6 kiezen als de bestemming ook een IPv6 adres heeft.

Hierdoor is het IP adres waarmee je websites bezoekt ineens een wisselend (veel besturingssystemen hebben de privacy extensions aan staan) IPv6 adres. Als toegang verleend wordt op die website op basis van je IPv4 adres dan werkt dit ineens niet meer. Ook het toevoegen van je IPv6 prefix wordt dan interessant, doe je standaard een /64 toelaten of kies je voor /56 of /48?

Ook met troubleshooten maakt het ineens uitdagender als je uitgaat van IPv4 maar het ineens IPv6 is. Ook omdat het vaak niet wordt gecommuniceerd wanneer IPv6 precies wordt ingeschakeld.

Voor de consument is IPv6 iets wat moet maar qua gebruikersgemak en gebruikerservaring het er niet beter op maakt. Uiteindelijk, ik denk over een jaar of 30, hoop ik dat IPv6 standaard is en dat IPv4 langzaam zal worden afgebouwd.

Qua kennis is het over het algemeen niet goed gesteld vind ik. Bij de helpdesk maar ook niet bij de mensen thuis. IPv6 is wezenlijk anders, SLAAC, Prefix Delegation, link local, etc. maar ook het idee dat je meerdere IPv6 adressen naast elkaar hebt, bijvoorbeeld een unicast, een unicast met privacy extension, een link local en een unique local adres. En geen NAT meer (uitzonderingen daargelaten), dus in principe is het eenvoudiger om zaken open te zetten maar daar schuilt ook een gevaar in (alles open op IPv6 adres en niet op poort nummer).

We moeten er doorheen en ik ben blij dat Delta IPv6 standaard aan het uitrollen is. De ondersteuning in de CPE's zal ook (moeten) verbeteren maar in het begin was het bij KPN ook niet altijd even goed.
Zie hier de reden dat de IPv6 uitrol zo moeizaam gaat :o. Consument heeft er nauwelijks last van. En een keertje opnieuw inloggen op een site omdat die toevallig naar een IPv4 adres kijkt is heus niet zo erg. Een IPv4 wijzigt ook wel eens en daar piept niemand over (behalve wat Tweakers die in hun DNS dan het IP adres aan moeten passen). Uiteindelijk wordt dat stuk juist beter met IPv6, want het is een best practice om de prefix niet te wijzigen.

Ik vind IPv6 juist makkelijker dan IPv4. Geen NAT meer, geen oneindige subnetting meer. Maar gewoon een /64 voor je LAN en een /56 of /48 van je ISP. That's it. Firewall is een kwestie van poort aan een IP hangen. En uitdelen van IP adressen gaat by-design automatisch.

Oh, toegang op basis van IP kun je het beste met je /64 doen. Tenzij je met je werkstation nog tussen VLAN's zou hoppen. Overigens valt deze functionaliteit niet weg als je server alleen IPv4 heeft. Jouw werkstation zal dan nog gewoon via IPv4 verbinden. (Juist met CG-NAT geeft dit soort toegang problemen omdat het externe NAT adres wel vaak wijzigd bij CG-NAT).

Dus niet zo bang zijn >:).

Xenan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:
Afgelopen week is hier de glasvezelkabel van Delta aangesloten en nu zou ik de overstap kunnen maken van ADSL naar glas. Maar wat ik hier vaak gelezen heb is dat Delta nog geen IPV6 ondersteunt op glasvezel, en dat ze CGNAT gebruiken. Dat is bij KPN beter: wel IPV6, en een vast IP adres zonder CGNAT.

Weet iemand wat de laatste stand van zaken is? Als ik hier de laatste pagina's lees wordt er gesproken over IPV6 maar is dat experimenteel of is het standaard nu? Is er een mogelijkheid om onder CGNAT uit te komen? De Delta website bevat helaas zeer weinig informatie.
Een telefoontje naar de helpdesk en CGNAT gaat uit. Je krijgt XGS-PON en daarop wordt IPv6 nu gefaseerd uitgerold.

SG_de_Baas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:41:
Weer een heerlijke servicedesk reactie...

Men geeft meerdere malen aan Sagemcom modem te kunnen gaan leveren. Maar komen hier na opleveren van de verbinding op terug...

[...]

Wat een onzin dit zeg, toch maar overstappen naar Odido?
Tja, het is zoals het is. Dat Sagemcom device wordt in de administratie natuurlijk genoemd bij 5Gbps. Toen de 8Gbps. abonnement vorm nog mogelijk was, bestond dat Sagemcom device nog niet. Dus staat in de administratie natuurlijk dat bij die oudere vorm de Nokia 2426 geleverd wordt. De helpdesk heeft dus helemaal gelijk denk ik.

De Nokia 2426 heeft precies de aansluitingen die de helpdesk noemt. Je krijgt 8 Gbps bandbreedte maar de Nokia heeft geen 10Gbps. poort, wel 2.5Gbps. en 3x 1Gbps. en nog WiFi. Benut je dat allemaal tegelijk kom je tot 8Gbps.

Voordat je op de helpdesk medewerker afgeeft eerst zelf even je oriënteren. Wel zo netjes, die medewerkers worden niet blij van dergelijke botte reacties.

Dus onzin is het niet. En als jij daarom naar Odido gaat is dat je keuze maar waarom dan? Je wilt dus 8Gbps, kun je dat bij Odido krijgen dan? Doe maar de PC check, waarschijnlijk niet.

Je hebt je post nog aangepast zie ik. Wat bedoel je met “je module staat op 10G” :?

[ Voor 21% gewijzigd door ernstoud op 29-11-2023 11:15 ]

• SG_de_Baas
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-03 15:54
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:55:
[...]

Tja, het is zoals het is. Dat Sagemcom device wordt in de administratie natuurlijk genoemd bij 5Gbps. Toen de 8Gbps. abonnement vorm nog mogelijk was, bestond dat Sagemcom device nog niet. Dus staat in de administratie natuurlijk dat bij die oudere vorm de Nokia 2426 geleverd wordt. Barry van de helpdesk heeft dus helemaal gelijk denk ik.

De Nokia 2426 heeft precies de aansluitingen die Barry noemt. Je krijgt 8 Gbps bandbreedte maar de Nokia heeft geen 10Gbps. poort, wel 2.5Gbps. en 3x 1Gbps. en nog WiFi. Benut je dat allemaal tegelijk kom je tot 8Gbps.

Voordat je op de helpdesk medewerker afgeeft eerst zelf even je oriënteren. Wel zo netjes, die medewerkers worden niet blij van dergelijke botte reacties.

Dus onzin is het niet. En als jij daarom naar Odido gaat is dat je keuze maar waarom dan? Je wilt dus 8Gbps, kun je dat bij Odido krijgen dan? Doe maar de PC check, waarschijnlijk niet.

Je hebt je post nog aangepast zie ik. Wat bedoel je met “je module staat op 10G” :?
M'n punt is meer dat er meerdere keren telefonisch contact is geweest met de technische afdeling en beide keren bevestigd is dat er recht is op het Sagemcom apparaat.
En dat er nu dus klaarblijkelijk op teruggekomen wordt. Niet heel erg, maar wel erg jammer.

M'n punt mbt de 10G is daar waar je witte kabeltje uit de Nokia komt, daar zit onderin een module. Deze zal toch op 10G moeten staan en dan iets van een shaper op 7850? Zodat je je 'gestapelde' verbinding naar buiten kan bewerkstelligen.

Het overstappen naar Odido was maar een trol opmerking naar het nieuwsbericht van vandaag over de 2 en 8 abbo varianten.
Edbuikvet schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:14:
Hallo TweakersIk ervaar hetzelfde op dit moment als @SG_de_Baas
Ik heb ook het 8gbps abbonoment, nog voor het afsluiten telefonisch gevraagd of zodra er een nieuw modem beschikbaar werdt gemaakt of deze verwisseld zou worden, dit was allemaal geen probleem.

Nou je raad het al, vervangen is alleen mogelijk als ik naar het 5gbps abbo ga (2x zo duur voor minder)
kreeg hetzelfde verhaal van de chat: Dat de verbindingen gestapeld zouden zijn dmv ->
2.5gbps en 4x1gbps..
Nou heeft het nokia modem: 1x2,5 en 3x1. Totaal op 5.5 dit legde ik voor, het antwoord wat ik hierop kreeg was: ja wij tellen ook de wifi bandbreete mee.. Nou gekker moet het niet worden.

Ik ben gewoon 10gbps klaar binnenhuis, slaat weer nergens op.
Gelukkig is me huawei ont al onderweg van uit Polen..

Voelt gewoon als een cashgrab, iedereen binnenhalen met geweldige prijzen, en je dan met minder opzadelen, voor een verschil van een paar 100 eu.. triest.
Begrijp je frustratie maar binnenkort heb je gewoon richting de 8Gbps. En dan ben je het weer vergeten.

En cashgrab? Je krijgt nu een niet meer bestelbare 8Gbps. verbinding voor een prijs waar iedereen jaloers op is. Anderen betalen EUR 125,- …

En we weten niet waarom die Sagemcom gekoppeld is aan het 5Gbps. abonnement. Misschien werkt die helemaal niet op een 8Gbps. abonnement door profielen in de OLT.

Dat de helpdesk werkt met scripts en het dan ook niet weet… what else is new?

• Edbuikvet
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik geef je in de prijs groot gelijk bijna te mooi om waar te zijn. De combinatie van abonnementsvorm en modem is gewoon apart, hierom heb ik de vraag gesteld of zodra hier een compatible model voor is deze omgezet kan worden.
Je hebt gelijk ik wou gewoon even ranten, zou zelfs mee willen betalen aan het SC modem. Als dit een oplossing zou zijn. Mits deze idd direct compatible is met het 8g profiel,

Anyway fijne avond heren !
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:26:
[...]

Begrijp je frustratie maar binnenkort heb je gewoon richting de 8Gbps. En dan ben je het weer vergeten.

En cashgrab? Je krijgt nu een niet meer bestelbare 8Gbps. verbinding voor een prijs waar iedereen jaloers op is. Anderen betalen EUR 125,- …

En we weten niet waarom die Sagemcom gekoppeld is aan het 5Gbps. abonnement. Misschien werkt die helemaal niet op een 8Gbps. abonnement door profielen in de OLT.

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

SG_de_Baas schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:48:
[...]

M'n punt is meer dat er meerdere keren telefonisch contact is geweest met de technische afdeling en beide keren bevestigd is dat er recht is op het Sagemcom apparaat.
En dat er nu dus klaarblijkelijk op teruggekomen wordt. Niet heel erg, maar wel erg jammer.

M'n punt mbt de 10G is daar waar je witte kabeltje uit de Nokia komt, daar zit onderin een module. Deze zal toch op 10G moeten staan en dan iets van een shaper op 7850? Zodat je je 'gestapelde' verbinding naar buiten kan bewerkstelligen.

Het overstappen naar Odido was maar een trol opmerking naar het nieuwsbericht van vandaag over de 2 en 8 abbo varianten.
Ik begrijp je frustratie/ verwarring, stuur me even je klantnummer in een PB en ik zal even om opheldering vragen.

p.s. :wel weer jammer dat je op een publiek forum de inhoudelijke chat gesprekken met namen van de helpdesk medewerker deelt.
Laten we het vooral netjes houden op dit forum.

• SG_de_Baas
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-03 15:54
R3D schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:32:
[...]

Ik begrijp je frustratie/ verwarring, stuur me even je klantnummer in een PB en ik zal even om opheldering vragen.

p.s. :wel weer jammer dat je op een publiek forum de inhoudelijke chat gesprekken met namen van de helpdesk medewerker deelt.
Laten we het vooral netjes houden op dit forum.
Ben ik met je eens hoor, had niet door dat de username was mee gecp'd. 8)7 heb 'm daarna ook direct weggehaald.

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
gerardma77 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:57:
Hoi Allemaal,

Ik ben sinds een paar weken overgestapt naar Delta.
Ik heb 1GB fiber en alles werkt naar wens behalve een dingetje.
Ik werk thuis, en ik heb vaak SSH connections naar AWS EC2 instances open en als zo'n sessie een paar minuten idle is dan wordt de verbinding verbroken. Dit gebeurde niet toen ik nog VDSL gebruikte.
Als Router heb ik de .
Is dit een bekend probleem en zou dit aan de router liggen of aan het delta netwerk?
Ik heb al in de router zitten snuffelen, maar kon geen time-out settings oids vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Goede kans dat dit komt door CGNAT, controleer of dit aanstaat (de Nokia XS-2426G-B heeft een IP in de 100.64.0.0 - 100.127.255.255 range, controleer dit door in de admin ui van je modem, dus gebruik geen what's my IP achtige sites). Zo ja kun je dit laten uitzetten door Delta (chat/helpdesk etc. zoek even in het forum).

Als alternatief kun je naar https://github.com/tmux/tmux/wiki kijken, hiermee kun je SSH sessies resumen mochten ze verbroken worden. Of gebruik IPv6 voor je SSH sessies.
R3D schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:15:
Even geen spookverhalen over CGNAT, @gerardma77 heeft het over SSH, encrypted tunnel protocol.
Als dit een cgnat probleem was zou het protocol niet starten.
De tunnel word opgezet dus daar ligt het niet aan.
Vanuit Delta word alles transparant door het netwerk gezet, dus geen timers en gezien je SSH gebruikt zou waarschijnlijk de oorzaak aan een van de end-points liggen op laag7.
Als het in de tunnel gebeurt zou ik me wel een beetje zorgen maken over het "Secure" deel in SSH.
Sorry, spookverhalen was niet mijn bedoeling. Het is idd niet inherent aan CGNAT, eerder verkeerd geconfigureerde NAT (waar CGNAT ook onder valt), idle tcp sessie zouden pas na 2 uur uit de nat table gehaald moeten worden als er binnen die tijd geen tcp keep alive gestuurd is.

Dus als het redelijk instant is (paar minuten), dan is er wat anders aan de hand.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanthorax op 18-12-2023 11:27 ]

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:26:
[...]

Sta mij toe hierop in te haken. Ik wil geen aparte thread posten.

Vraag van een leek: ik neem aan dat dergelijke snelheden (5Gbps) de bekabeling in huis aangepast moet worden? Cat 6a ?
(paar jaar geleden Cat 5e aan laten leggen. Was best een gedoe, de trekveer haalde het maar net. Door een bedrijfje laten doen, maar die was er toch vlug een uurtje of 2 mee bezig, voordat alles echt klaar was voor gebruik. Twijfel of de monteur zoiets ook doet...)

En dat je router ook iets moet zijn in de klasse Asus ROG Rapture GT-AXE16000 van meer dan 550 euro, plus je netwerkkaartjes...

En als je dan full speed wilt downloaden wordt de snelheid misschien gecapped ?
Kortom: heeft het op -dit- moment nut? Is het niet iets waar je beter een jaar of 2-3 op kunt wachten?

Overigens, ik las ergens dat Cat5e ook beperkt is tot 1Gbps, dus in mijn geval zou het geen eens nut hebben over te stappen naar 2Gbps..(?)

• jhaand
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-03 12:24
fmrama schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:00:
Heb je het toevallig niet geblokkeerd in mijn delta?
[Afbeelding]
D'r s niks geblokkeerd in mijn Delta.

Ik heb wel even wat blokkades aan en uitgezet. Misschien dat het werkt.

Andere nummers bellen gaat ook niet lukken. Need 1.5 uur en 5 helpdesks verder heeft KPN nu een NSSD ticket aangemaakt om uit te zoeken waar het aan ligt. Alleen hebben die nog niet teruggebeld.

Misschien komt het nog goed.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 00:31
Geen matches
bjusterbaarlik schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:23:
Delta stuurt de Deco's niet ongevraagd op normaal gesproken. Is aan te geven bij de bestelling als je ze wel of niet wil hebben. Kan natuurlijk zijn dat er iets mis is gegaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 29-03 00:31
Geen matches
Joostw24 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:12:
Mijn verbinding is vorige week binnengebracht en mijn abonnement is geactiveerd, ik ontvang morgen de modem etc. Ik heb echter pas een afspraak kunnen maken met Guidion over 3 weken. Is het niet mogelijk om de modem zelf aan te sluiten en de lijn te laten activeren? Beetje zonde om al die tijd te wachten tot iemand anders de stekkers erin steekt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

BlazeMuis schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40:
Overigens niet erg, een aantal apparaten in huis kunnen toch niet met ipv6 omgaan (zoals de Chromecast TV 4K, Google Home ding) :+
Wat werkt er dan niet met de Chromecast with Google TV? Heb er zelf geen, maar met mijn Nvidia Shield (ook Android TV) nog nooit problemen gemerkt. En draai nu ongeveer een jaartje volledig met IPv6 (alle VLANs, intern DNS over IPv6, .... Als ik IPv4 uitschakel denk ik dat ik alleen externe zaken "niet" kan bereiken, in de zin van websites / services die nog IPv4 only draaien).
Het liefst laat ik IPv6 gewoon helemaal uit, maar die optie is er in het Nokia modem helaas niet.
En eigenlijk is dat terecht. IPv6 is de toekomst, en Delta heeft afgelopen jaar aangetoond waarom. Alleen kwamen ze er zelf te laat achter. In de zin van zelf te weinig IPv4 adressen hebben, reeksen (duur) moeten inkopen "uit het buitenland", en vervolgens allemaal vage problemen (websites die melden dat je niet in Nederland bent, Vodafone die geen VoWIFI toepast, ...). Niet iets waar Delta zelf perse iets aan kon doen, maar het toont wel aan wat de staat van IPv4 is. "Het is op". Vervolgens voeren ze maar snel snel CG-NAT in, wat ook weer problemen geeft doordat klanten hun thuisserver / ... niet meer kunnen bereiken (waarbij @R3D als eerste op persoonlijke noot klanten die hier "klagen" helpt en de helpdesk inlicht / instrueert). En daarna pas dat ze aan de uitrol van IPv6 zijn begonnen en blijkbaar de nood hoog genoeg was om het toch maar eens in te voeren. Hier op het forum werd wel al veel langer over een IPv6 pilot gesproken.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:25
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Wat werkt er dan niet met de Chromecast with Google TV? Heb er zelf geen, maar met mijn Nvidia Shield (ook Android TV) nog nooit problemen gemerkt. En draai nu ongeveer een jaartje volledig met IPv6 (alle VLANs, intern DNS over IPv6, .... Als ik IPv4 uitschakel denk ik dat ik alleen externe zaken "niet" kan bereiken, in de zin van websites / services die nog IPv4 only draaien).

[...]

En eigenlijk is dat terecht. IPv6 is de toekomst, en Delta heeft afgelopen jaar aangetoond waarom. Alleen kwamen ze er zelf te laat achter. In de zin van zelf te weinig IPv4 adressen hebben, reeksen (duur) moeten inkopen "uit het buitenland", en vervolgens allemaal vage problemen (websites die melden dat je niet in Nederland bent, Vodafone die geen VoWIFI toepast, ...). Niet iets waar Delta zelf perse iets aan kon doen, maar het toont wel aan wat de staat van IPv4 is. "Het is op". Vervolgens voeren ze maar snel snel CG-NAT in, wat ook weer problemen geeft doordat klanten hun thuisserver / ... niet meer kunnen bereiken (waarbij @R3D als eerste op persoonlijke noot klanten die hier "klagen" helpt en de helpdesk inlicht / instrueert). En daarna pas dat ze aan de uitrol van IPv6 zijn begonnen en blijkbaar de nood hoog genoeg was om het toch maar eens in te voeren. Hier op het forum werd wel al veel langer over een IPv6 pilot gesproken.
Ik heb in de woonkamer ook een Nvidia Shield Pro 2019 en hier heb ik geen problemen mee.

Mijn Philips TV op de slaapkamer wil geen verbinding maken als ik het automatisch laat verbinden en het een IPv6 krijgt, als ik alleen een IPv4 adres handmatig invoer werkt het internet prima. Hetzelfde met de Chromecast TV 4K welke aan die Philips TV hangt (die TV is zo enorm traag..), ook handmatig een IPv4 adres omdat het anders gewoon niet werkt.

Ik snap dat IPv6 de toekomst is, het werkt verder ook prima op de rest van de apparaten hier. Maar het duurde best lang voordat ik doorhad dat die google producten er op een of andere manier niet goed mee kunnen om gaan.

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:11:
[...]
En eigenlijk is dat terecht. IPv6 is de toekomst,
Je leeft in het verleden. :) Vijf jaar geleden klopte dat nog wel. Maar inmiddels is die toekomst van toen het heden geworden. Volgens ISDN is het kantelpunt waarbij IPv6 leidend wordt en IPv4 niet langer de standaard is, reeds gepasseerd.

https://www.sidn.nl/nieuw...-ipv6-gaat-nieuwe-fase-in
en Delta heeft afgelopen jaar aangetoond waarom. Alleen kwamen ze er zelf te laat achter. In de zin van zelf te weinig IPv4 adressen hebben, reeksen (duur) moeten inkopen "uit het buitenland", en vervolgens allemaal vage problemen (websites die melden dat je niet in Nederland bent, Vodafone die geen VoWIFI toepast, ...). [small]Niet iets waar Delta zelf perse iets aan kon doen, maar het toont wel aan wat de staat van IPv4 is. "Het is op".
IPv4 was meer dan tien jaar geleden al "op". Om precies te zijn op 3 februari 2011 toen IANA het laatste vrije /8 uitdeelde. Vanaf toen moesten we het doen met wat er nog ergens op de plank lag, er kwam niets meer bij. Dus wie nu pas tot de ontdekking komt dat het "op" is, is rijkelijk laat.
Vervolgens voeren ze maar snel snel CG-NAT in, wat ook weer problemen geeft doordat klanten hun thuisserver / ... niet meer kunnen bereiken (waarbij @R3D als eerste op persoonlijke noot klanten die hier "klagen" helpt en de helpdesk inlicht / instrueert). En daarna pas dat ze aan de uitrol van IPv6 zijn begonnen en blijkbaar de nood hoog genoeg was om het toch maar eens in te voeren.
Tja, dat soort "paniekvoetbal" kun je dan verwachten. Ze hadden gelijk met de uitrol van de glasvezelmetwerken IPv6 moeten invoeren. Maar ja, als "hadden" komt is "hebben" te laat. Gelukkig zijn ze nu snel bezig met een inhaalslag, maar ook dat verloopt helaas met kinderziektes die door KPN en Ziggo al lang overwonnen zijn.

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• R3D
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Administratief foutje dus. Bijzonder.
ja en nee.
De helpdesk gaf terecht aan dat het eigen modem opnieuw aangemeld moest worden.
Vraag is alleen waarom ze dat niet meteen hebben ingeschoten.

• verzin-zelf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 16:22
ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:06:
Al wat oudere FTU maar ziet er prima uit. Er zal wel wat gekruist zitten of niet aangesloten in de POP.
Ah dat zou mogelijk wel kunnen.

@bjusterbaarlik Ja hij had het over een ticket gelogd te hebben in het systeem.

Even wat meer info. Ik woon in de gemeente noordoost polder(Flevoland). En ik heb Odido als ISP.
Vermoedelijk heeft KPN ooit de kabel gelegd en is het gebied overgenomen door Delta.

Toen ik ooit de helpdesk belden van Delta, zeiden ze "oh oranje kabel die is niet van ons" ze hing nog net niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qdRcrq9m90J7iKGEhLcqJ5Sq_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQlCkN8idtp5kh2FuO3Mh17s.jpg?f=fotoalbum_large

Net Odido gesproken en die zijn dat ze een fout hadden in de wijk centrale en dat ze er mee bezig zijn. Ik moet nog even geduld hebben tot dinsdag.

Kan niet wachten om weer mijn UDM pro aan te slinger met internet.

• verzin-zelf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 16:22
verzin-zelf schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Ah dat zou mogelijk wel kunnen.

@bjusterbaarlik Ja hij had het over een ticket gelogd te hebben in het systeem.

Even wat meer info. Ik woon in de gemeente noordoost polder(Flevoland). En ik heb Odido als ISP.
Vermoedelijk heeft KPN ooit de kabel gelegd en is het gebied overgenomen door Delta.

Toen ik ooit de helpdesk belden van Delta, zeiden ze "oh oranje kabel die is niet van ons" ze hing nog net niet op.

[Afbeelding]

Net Odido gesproken en die zijn dat ze een fout hadden in de wijk centrale en dat ze er mee bezig zijn. Ik moet nog even geduld hebben tot dinsdag.

Kan niet wachten om weer mijn UDM pro aan te slinger met internet.
Bijna een week verder en we hebben nogsteeds geen internet. Vanuit Odido wordt ik door verwezen naar Delta en Delta weer terug naar Odido.

Het laatste wat Delta mij melden is de patch nog niet is gedaan. Het lijkt mij stug dat dit nog niet is gedaan in de afgelopen tijd. Iemand een idee hoelang zo iets kan duren?

Daarnaast ben ik bang dat ik dus straks op de verkeerde vezel ben aangesloten en dat ik straks weer weken kan wachten op monteur die de andere vezel patched.

Ik wordt er wel echt moedeloos van dat iedereen ik spreek (klanten service) weinig kennis heeft hiervan of uberhaupt er iets van weet.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 16:30

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dat is precies wat het is, dus dat moet het probleem zijn.
Wel jammer dat de helpdesk daar niet op ingespeeld is: Zij wilden mij niet helpen, omdat ik een eigen 'modem' had. Pas als het probleem met hun router reproduceert, konden/wilden ze helpen.
Ik zou @R3D liev aankijken.
Hmja; daar ga ik die beste kerel niet mee lastigvallen. Ik vind dat ik daar via de bestaande paden bij Delta uit moet kunnen komen, zeker als het een bekend probleem is. Maar evengoed dank voor de tip!
Sowieso een raar idee om te klagen over een internet snelheid van maar 1Gb/s, niet?

• EWS99
MindBender schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is precies wat het is, dus dat moet het probleem zijn.
Wel jammer dat de helpdesk daar niet op ingespeeld is: Zij wilden mij niet helpen, omdat ik een eigen 'modem' had. Pas als het probleem met hun router reproduceert, konden/wilden ze helpen.

[...]

Hmja; daar ga ik die beste kerel niet mee lastigvallen. Ik vind dat ik daar via de bestaande paden bij Delta uit moet kunnen komen, zeker als het een bekend probleem is. Maar evengoed dank voor de tip!
Sowieso een raar idee om te klagen over een internet snelheid van maar 1Gb/s, niet?
Dat kan toch gerust, want de kans bestaat dat de servicedesk er niet uit komen. Maar goed idee om dat eerst te proberen (bij mij was het antwoord dat ik een prima snelheid en verbinding had).

Ik denk dat je nog in een "oude flow" zat, omdat het al lang geleden was dat je deze upgrade had aangevraagd. Lijkt er op dat het tegenwoordig beter gaat met de speed upgrades.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 16:30

MindBender

Bite my shiny metal ass!

MindBender schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:40:

Als ik echter in MacOS boot, en gewoon Safari voor de Delta speedtest gebruik, dan haalt hij ook 2Gb/s, up en down. Door mijn pfSense box heen, die achter de standaard Delta router zit. Dus mijn werkstation kan het, mijn netwerk kan het, mijn pfSense box kan het, en natuurlijk kan de standaard Delta router het.

Maar nu komt het: Als ik de Delta router vervang door mijn eigen Nokia ONT, valt de snelheid terug naar 1Gb/s. Zowel met de Delta Speedtest in Safari, als iPerf op mijn pfSense box.

Is het mogelijk dat Delta mij ONT niet goed geconfigureerd heeft?
@R3D Zou jij misschien eens kunnen kijken of er wat mis is met mijn configuratie? Met de Delta helpdesk kom ik er maar niet uit…

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MindBender schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:45:
[...]

@R3D Zou jij misschien eens kunnen kijken of er wat mis is met mijn configuratie? Met de Delta helpdesk kom ik er maar niet uit…
Wat is de precieze bandbreedte? ~940Mbps of ~1045Mbps? Bij dat eerste moet je het bij jezelf zoeken, bij het laatste kan de configuratie bij Delta verkeerd staan.

• R3D
  • Niet online

R3D

MindBender schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Ik heb geen glazenbol, dus je zal iets specifieker moeten zijn.
patrickt35 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik ervaarde problemen dus checkte mijn ip-adres gewoon online wat resulteerde in de 62 range. Echter in mijn Nokia zit ik idd in de 100. range.
Maar dus wel CGNAT
Inderdaad. Je modem geeft het juiste antwoord. Helpdesk contacten, dan wordt het hersteld.

RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:36:
[...]
Als de klantenservice al zo om gaat met "potentiële" klanten zou ik persoonlijk ook mijn vragen stellen hoe er wordt omgegaan met problemen / klachten van daadwerkelijke klanten.
Daar hebben we het al eens over gehad. Jij bent geen klant dus kun je daar uit eigen ervaring geen positief nieuws over brengen. Ik heb in ruim twee jaar 1 keer contact gehad met de helpdesk omdat na de upgrade van 700 Mbps naar 1 Gbps, de omgewisselde settop box niet geactiveerd bleek. Dat was in vijf minuten opgelost.

Dat is ook maar n=1 maar van wat ik lees (hier op Tweakers volg ik KPN, Odido en Vodafone en daarnaast lees ik het eigen KPN forum) kun je nergens terecht als je absolute garantie wil dat problemen snel en kundig opgelost worden. Misschien bij Glasnet, daar zitten de engineers aan de knoppen ook in de Tweakers thread.

En dat Delta zich niet houdt aan de 14 dagen periode pas na een werkend opgeleverde verbinding is van de zotte. Helemaal mee eens.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:23
Net een huis gekocht in het gebied van "De Wolden" en de huidige bewoonster heeft volgens eigen zeggen glasvezel internet. Nu is het vreemde dat als ik een abonnement bij Delta wil afsluiten deze €995 aansluitkosten + €8,95 per maand vastrecht vraagt terwijl de huidige bewoonster al een glasvezel internet abonnement heeft lopen (volgens mij bij Caiway). De Delta helpdesk kan alleen maar aangeven dat de kosten berekend worden omdat ze nog aanpassingen aan de apparatuur moeten doen. Ook al zou dat zo zijn, €995 voor het vervangen van een poortje in de centrale is toch geen reëel bedrag meer?
_--[]--__ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:24:
Net een huis gekocht in het gebied van "De Wolden" en de huidige bewoonster heeft volgens eigen zeggen glasvezel internet. Nu is het vreemde dat als ik een abonnement bij Delta wil afsluiten deze €995 aansluitkosten + €8,95 per maand vastrecht vraagt terwijl de huidige bewoonster al een glasvezel internet abonnement heeft lopen (volgens mij bij Caiway). De Delta helpdesk kan alleen maar aangeven dat de kosten berekend worden omdat ze nog aanpassingen aan de apparatuur moeten doen. Ook al zou dat zo zijn, €995 voor het vervangen van een poortje in de centrale is toch geen reëel bedrag meer?
“Volgens eigen zeggen”, “volgens mij bij Caiway”.

Ik zou eerst even dat zeker willen weten. Ik denk nl. dat er een kans is dat er nog geen Delta/Caiway is gezien de aangegeven aansluitkosten.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 17:56
Heb je deze gezien? link

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
heb je in de meterkast wel een glasvezel aansluiting zitten?
zo ja dan worden hier zo ver ik weet nergens meer aansluit kosten gerekend in de wolden (woon ik zelf ook)

anders even met delta netwerken contact op nemen die beheren het netwerk. ook al is delta internet provider een onderdeel er van werken deze nog wel eens bij elkaar langs. voor de netwerk vragen moet je dus echt bij delta netwerken zijn https://www.deltanetwerk.nl/

er zijn hier de afgelopen periode nog al wat problemen geweest met postcodes die niet goed in het systeem stonden dit was vooral bij tweak klanten maar zou me niet verbazen dat dit ook bij andere klanten die vanaf dag 1 klant waren het geval is.

edit:
ook is er in de wolden nooit en bedrag voor vast recht per maand geweest.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:23
Ja, had ik gezien. Bij Caiway geen aansluitkosten en bij Delta €995 + €8,95 vastrecht. Volgens Delta helpdesk komt dat omdat het een “Rendo” netwerk is en kunnen ze er niets aan doen.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
_--[]--__ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:39:
[...]

Ja, had ik gezien. Bij Caiway geen aansluitkosten en bij Delta €995 + €8,95 vastrecht. Volgens Delta helpdesk komt dat omdat het een “Rendo” netwerk is en kunnen ze er niets aan doen.
Als de aansluiting er al zit heb je geen extra kosten. Ergens zal administratief dan iets niet goed staan. Uiteindelijk is Delta en Caiway ook gewoon één bedrijf. Enige verschil is de standaard TV ontvanger, zenderaanbod en internet snelheden.

• hjvg
_--[]--__ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:39:
[...]

daarom zeg ik ook zie je een aansluiting in huis zo ja

contact op nemen met delta netwerken
LutzVB schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:39:
Ik heb een CG-NAT internet aansluiting van Delta met een AON aansluiting. Heeft iemand al met success een IP camera draaien waar men zowel binnen het eigen Wifi netwerk also ook via LTE de stream kan zien?

Ik kom met mijn Dahua camear en DMSS niet verder kan stream kijken via LTE en nooit kijken via wifi.
Deze camera is via LAN kabel en PoE met het modem verbonden.

Ik heb een Fritz!Box 5330 met glasvezel aanslutiting. Indien ik mijn telefoon op LTE zet, dan kan ik een stabiel stream zien.
De Fritz!box denkt in een IPv4 netwerk te zetten en toont als IP address 100.83. xx.yy. Whatsmyip.org denkt eerder dat ik op het 62.45.xx.yy zit.

Delta biedt alleen aan een 2GB verbinding te nemen en wil mij ervoor op het andere glasvezel netwerk aansluten, en bidt dan een IPv6 address aan.
Helpdesk bellen en CGNAT uit laten zetten. Of in mijn.delta kiezen voor dynamisch adres.

Het adres dat whatsmyip.org geeft is het gedeelde adres buiten de CGNAT infra. Alleen met een niet-gedeeld eigen IP adres zal je camera werken.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 19:53

Woohooo

Smilie, James Smilie

miicker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:07:
Ik ben echt helemaal klaar met Delta. Wat een bedrijf is dit zeg. Ik heb dus al weken last van een wegvallende verbinding. Zo'n 4-5 keer per dag valt het internet een minuut of 5 weg. Irritant, maar daar valt mee te leven. Er loopt een ticket en ik moet iedere keer als het weg valt een bericht sturen via WhatsApp met de exacte tijd, datum en de duur. Dit doe ik al een aantal dagen zonder dat ik een reactie ontvang.

Op zich vervelend, maar er valt mee te leven. Vanacht waren er geplande werkzaamheden tussen 1 en 6. Ik zag aan de logs van het alarm dat de internet verbinding inderdaad continu weg viel. Die problemen waren er vanochtend ook nog. Toen het modem maar even van de stroom gehaald en weer aangezet. Helaas geen resultaat. Als ik internet had was het maximaal 2 minuten, meer niet. Dan viel het weer 5-10 minuten weg, en dit constant.

Toen gaan bellen, de opdracht gekregen om het modem drie minuten van de stroom te halen, dat gedaan, daarna had ik met de kabel op de laptop even internet, speedtest gaf 650/900 aan, maar websites waren extreem traag. Toen even gewacht, en dat werd niet echt beter. Toch maar even het deco setje aangesloten, die gaf helemaal geen internet.

Speestest.net laad niet, of extreem traag, als hij eenmaal geladen is geeft hij aan dat ik 900/900 haal... Als ik mijn hotspot aan zet dan laden alle sites 10x zo snel, maar geeft speedtest uiteraard een veel lagere snelheid aan.

Toen opnieuw bellen. Enige wat ik kreeg te horen was dat er al een ticket open stond en dat hij er bij ging zetten dat er nu iets meer spoed was... Toen ik ik redelijk geïrriteerd aangaf dat ik op deze manier niet van plan was om klant te blijven kreeg ik alleen de vraag of ik verder nog vragen had.

De eerste medewerker die ik sprak was ook al niet bepaald vriendelijk. Ik heb ook ooit op een call center gewerkt en we kregen in ieder geval nog de opdracht iets van empathie te tonen.

Maar goed, het vreemde was dat de laatste medewerker die ik sprak aangaf dat hij zag dat het modem offline was terwijl ik wel (halfbakken) internet heb en de juiste lampjes branden op het modem.

Ben echt in staat om ook nog maar bij een andere provider een fatsoenlijk werkend abonnement af te sluiten en Delta maar gewoon te betalen voor niets.
Zou ook aandringen op een monteur die langs kan komen. Lijkt mij wel iets in de glaslijn, weet niet zeker of de 1e lijns helpdesk die waardes ook heel goed kan uitlezen.

• EWS99
Lord Anubis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:56:
Gisteren ochtend vroeg heeft de monteur alles aangesloten met de Nokia .

De beste man zei “vanavond of uiterlijk morgenochtend heeft u verbinding “.

Nu blijft de modem aan en uit gaan; bewuste herstart?, maar heb nog geen verbinding. Nu ik via ethernet geen verbinding kan krijgen met de modem; via Lan Scan is het adres er wel maar reageert niet, vraag ik me af of de Nokia wel goed functioneert?

Via “zelf regelen “ zie ik ook geen IP adressen; geeft dat aan dat er nog geen verbinding is; lijkt me dat op HW level nog niets gaande is. Is er ergens een andere om dit te checken?
Heb je de helpdesk al gebeld? Klinkt als defect modem

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:06
EWS99 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:13:
[...]

Heb je de helpdesk al gebeld? Klinkt als defect modem
Met de HD gesproken en door verbonden met de technische dienst.
Ze denkt ook dat de modem kapot is.
Reset knop deed ook helemaal niets.

Tickets aangemaakt. Afwachten dus.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:31
Renegade666 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:19:
[...]

Ik zal morgen even via partner kanaal bellen, want via de officiele weg kunnen ze ons niet. (is wat ingewikkeld bij ons...)

Anders schiet ik via een andere klant een ticket in :P

Via wifi van modem werkt het idd niet. Dus dat is duidelijk dan geen DMZ/firewall issue erachter.
Via 3 wegen geprobeerd KPN aan te spreken.
1) kon mij dus niet
2) via kPN/routit via een klant, maar komt ook niet.
3) via onze helpdesk zodat die dan KPN via andre manier aanspreken, > KPN, is geen probleem van ons, zoek het maar uit met delta..

Dus einde oefening die kant. zal bij Delta nog een ticket in dienen, anders ga ik proberen het weer op te zeggen en weer terug naar ziggo.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-03 00:03
Trackerfire schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:58:
Monteur is geweest, alles werkt. Krijg alleen m'n thuis netwerk niet vanaf buiten meer benaderd. Dit terwijl ik al een dynamisch IP adres heb gekregen ip CGNAT. Iemand al vaker met dit bijltje gehakt? De NAS staat al in de DMZ.

Edit: Al gelukt, de Synology kreeg nog een vast IP toegewezen. Dit op automatisch gezet en vanuit de Nokia wederom datzelfde vaste IP gegevens did the trick.
Zie bericht van mij eerder. dynamisch ip is zelf zo dynamisch dat die geforceerd veranderd door Delta/Caiway elke paar maanden. Althans volgende de helpdesk medewerker en ik heb dat ook ervaren.

Dus sowieso is van DDNS regelen.

• DataMan
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-02 15:42
Ik ben nu 3 jaar gebruiker van de glasvezel van Delta Networks (voorheen Glasvezel Buitenaf) en ik heb een internetabonnement bij Delta, de internetprovider. Alleen internet, geen tv en geen telefoon. Ik heb destijds gekozen voor een 450 Mbps verbinding en dat is snel zat voor alles wat ik nodig heb qua thuiswerken en streamen.

Ik woon op de Zuid Hollandse eilanden en in mijn buitengebied zijn er geen alternatieven beschikbaar, de 4G en 5G verbindingen zijn adequaat voor de telefoon, maar Microsoft Teams kan je vergeten met beeld (wel geluid). Ik woon aan de rand van Nederland en een goede dekking is niet de eerste prioriteit van de telecom providers. Met andere woorden: glasvezel is een zegen.

Maar dat is alleen een zegen als het ook werkt. En dat doet het. In die 3 jaar heb ik drie storingen gehad. In het begin, bij de opstart, toen er met de patching iets niet helemaal goed ging. In die periode heb ik veel contact gehad met een technische afdeling van Delta en ik kan niet anders zeggen dat ze blij waren met een klant die dingen voor ze kon testen, maar dat die klant ook heel blij was dat ze direct met me belden en dat binnen 1,5 dag de boel op orde was voor het hele gebied.

De tweede storing was toen een aannemer de hoofdkabel bij graafwerkzaamheden doortrok. Dat heeft 3 dagen geduurd.

De derde keer was een configuratie fout van mijn nieuwe WiFi mesh systeem. Mijn fout dus. Contact met de helpdesk, die mij doorschakelde naar de tweede lijn. Daar kreeg ik een medewerker aan de telefoon die mij een paar dingen liet testen en zij had binnen 3 vragen door waar het probleem zat, en wist me ook te vertellen wat ik moest aanpassen, ook al behoorde dat niet tot haar taak.

Kortom: je leest altijd de horrorverhalen in fora als deze, begrijpelijk. Maar voor iemand die voor zijn werk mede afhankelijk is van een goed functionerende internetverbinding kan ik niet anders concluderen dan dat ik een hele tevreden gebruiker ben. In alle jaren en providers sinds de jaren 90 heb ik nooit eerder zo weinig storingen gehad.
DataMan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:10:
Ik ben nu 3 jaar gebruiker van de glasvezel van Delta Networks (voorheen Glasvezel Buitenaf) en ik heb een internetabonnement bij Delta, de internetprovider. Alleen internet, geen tv en geen telefoon. Ik heb destijds gekozen voor een 450 Mbps verbinding en dat is snel zat voor alles wat ik nodig heb qua thuiswerken en streamen.

Ik woon op de Zuid Hollandse eilanden en in mijn buitengebied zijn er geen alternatieven beschikbaar, de 4G en 5G verbindingen zijn adequaat voor de telefoon, maar Microsoft Teams kan je vergeten met beeld (wel geluid). Ik woon aan de rand van Nederland en een goede dekking is niet de eerste prioriteit van de telecom providers. Met andere woorden: glasvezel is een zegen.

Maar dat is alleen een zegen als het ook werkt. En dat doet het. In die 3 jaar heb ik drie storingen gehad. In het begin, bij de opstart, toen er met de patching iets niet helemaal goed ging. In die periode heb ik veel contact gehad met een technische afdeling van Delta en ik kan niet anders zeggen dat ze blij waren met een klant die dingen voor ze kon testen, maar dat die klant ook heel blij was dat ze direct met me belden en dat binnen 1,5 dag de boel op orde was voor het hele gebied.

De tweede storing was toen een aannemer de hoofdkabel bij graafwerkzaamheden doortrok. Dat heeft 3 dagen geduurd.

De derde keer was een configuratie fout van mijn nieuwe WiFi mesh systeem. Mijn fout dus. Contact met de helpdesk, die mij doorschakelde naar de tweede lijn. Daar kreeg ik een medewerker aan de telefoon die mij een paar dingen liet testen en zij had binnen 3 vragen door waar het probleem zat, en wist me ook te vertellen wat ik moest aanpassen, ook al behoorde dat niet tot haar taak.

Kortom: je leest altijd de horrorverhalen in fora als deze, begrijpelijk. Maar voor iemand die voor zijn werk mede afhankelijk is van een goed functionerende internetverbinding kan ik niet anders concluderen dan dat ik een hele tevreden gebruiker ben. In alle jaren en providers sinds de jaren 90 heb ik nooit eerder zo weinig storingen gehad.
Ik zit al zeker 8 jaar bij Caiway/Delta, nauwelijks storingen en vaak door externe toedoen.
Ik wordt netjes geholpen wanneer er iets is. Ik heb wel tv en daar maken ze nu verdere stappen in met tv apps en een Android decoder. Nu nog NPO 1 UHD tijdens EK en ESPN UHD, dat mis ik nog wel.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 21:02
dmagyar schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:18:
Ik probeerde nu een week lang mijn eigen modem in te zetten met Delta en ik ben zeeeer gefrustreerd met hun klantenservice. Afgelopen vrijdag kwam de monteur voor de installatie - alles werkte met de origineel Nokia-B modem. Na bellen naar Delta was mijn eigen modem aangemeld en dan alles werkt - behalve CG-NAT IPs. Het duurde de hele week om dit uit te schakelen en vanmorgen zei de technische afdeling; top in 20 minuten zal je modem weer online komen met de gewone publiek IP. Na ja, mijn modem is online (PON led kinppert, dan brandt) maar het moment PON aan is, valt DATA (dus uplink naar mijn router) meteen uit. Ik heb ook mijn modem firmware gecontroleerd en het is op 3FE49337BOCK21 dus heel goed.

Na meerdere pogingen om dit op te lossen Delta stuurt mij een SMSje dat ze mijn probleem kan niet oplossen en het kan tot 5 werkdagen duren om een "gespecialiseerde afdeling" in te schakelen.

Ik werk in ICT met netwerk beveiliging ik kan niet me voorstellen waarom duurt het zo lang om een MAC te registreren en de juiiste DHCP pool te instellen. Nu ziit ik hier door de weekend zonder TV en internet... Ik wil echt mijn ouwe Caiway dienst terug :(
De helpdesk is inderdaad nogal positief in hun uitlatingen over hoe snel dat zou moeten gaan. Foutje in hun script vermoed ik. Maar er is dus een afdeling die moet regelen dat jouw modem wordt aangemeld. Het bericht dat je hebt gehad, betekent dat het daarnaar is doorgezet. En zij regelen het dan meestal binnen een dag… op werkdagen. Ik vrees dus voor je dat als het nu nog niet werkt, je tot dinsdag moet wachten.

• iPadawan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
dolopfriet schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:22:
Ik vind 200.000 aansluitingen van Deltafiber naar Glaspoort heel wat!
Vind het drie keer niks. Kunnen ze voor buiten gebieden hogere prijzen vragen. Straks gaat het weer, zoals bij xs4all, opgeslokt worden door KPN zelf.
Wie gaat het beheren en ondersteunen, de helpdesk van KPN?

[ Voor 7% gewijzigd door iPadawan op 29-05-2024 09:34 ]

iPadawan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Vind het drie keer niks. Kunnen ze voor buiten gebieden hogere prijzen vragen. Straks gaat het weer, zoals bij xs4all, opgeslokt worden door KPN zelf.
Wie gaat het beheren en ondersteunen, de helpdesk van KPN?
Als het over gaat naar Glaspoort zou ik er eigenlijk vanuit gaan dat Delta / Caiway er vanaf gaat (en dus KPN er op). Als... Delta / Caiway er al op zit. Wellicht gaat het alleen om kabels die DFN in de grond heeft gestopt en nooit heeft af gemaakt. Zoals bij mij in het dorp "Verwachte opleverdatum: nader te bepalen". Sprietjes steken al om en nabij een jaar in het hele dorp uit de grond (bij mijzelf al iets meer dan een jaar).

• Jwoolbekkink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-03 09:24
Ik heb een best bijzonder geval, heb op het forum zo ook geen vergelijkbare situatie gevonden.

Ik heb een ISP, bij een nieuwe locatie van een (zakelijke) klant is 3x een FTU van Cogas (inmiddels Delta Netwerk/DFN) aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DU3Rafxlq0zxDqeoUnDVn8fsBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfnKJCTCoWylQiVERFwxqbZR.png?f=fotoalbum_large

Nu wil deze klant perse iptv door redenen, dus zelf leveren via NG-BLU is geen optie voor ons.
Ik zie in ons eigen portaal dat alle 3 de aansluitingen beschikbaar zijn via DFN.

Nu komt het bijzondere:
Delta zakelijk flex/particulier geeft aan beschikbaar te zijn op alle 3 aansluitingen met max van 8Gbit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ7Cp-EQxOW-TO7ZYfqOfFJFlXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WS0GnnP4qeF2yw7p3bT1agYH.png?f=fotoalbum_large

Delta zakelijk pro geeft aan dat er geen aansluiting is en niets mogelijk is. Ook na contact met klantenservice kunnen ze niets vinden in de systemen om er te leveren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFgvNpvP4Vlqbaxyp5I07qMR_XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VoSMzmNr60dVxbAVcHgBnddO.png?f=fotoalbum_large

Gezien de klant een uitgebreid intern netwerk heeft, is zakelijk pro wel gewenst/vereist. Het risico van de vrije modemkeuze i.c.m. de Zaram SFP+ ONT willen wij liever niet aan gaan, Vast IP adres is niet perse een must.

Nu is de vraag of er hier iemand een inside look heeft en eens zou kunnen kijken of er toch iets mogelijk is.
Helpdesk van DFN geeft aan geen problemen te zien, dat Delta gewoon zou moeten kunnen leveren, aansluiting is beschikbaar, alleen nog niet gepatched (logisch).

• hjvg
ik zit nu ongeveer een maand bij Delta kom bij tweak vandaan.

Moet zeggen modem is echt 5 stappen terug. de fritzbox van tweak werkt stukken fijner en sneller.
Daarnaast ervaar ik sinds mijn ovestap in ongeveer 1 maand al meer kleine onderbrekingen dan in de laatste jaren bij tweak. afentoe komen in eens 6/7 pings niet aan en dan gaat het weer uren goed waardoor je net uit een game gegooid word maar discord net blijft werken

en ja de prijs vergeleken met tweak is een stuk hoger maar goed dat is overal waar ik na toe zou zijn gegaan.

En de helpdesk van delta heb ik ook nog niet een helehoge pet van op uit cgnat gehaald willen worden ja duurt 4 uur na 4 uur he ticket is niet goed ingeschoten duurt weer 4 uur. (en heb nog een paar van die ervaringen met wijzigingen met hun helpdesk

[ Voor 19% gewijzigd door hjvg op 13-06-2024 21:23 ]

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 13:01
Ik zou vorige week gepatched worden in de wijkcentrale maar dat lukte om een of andere reden niet, sindsdien heeft Delta het bij BAM neergelegt maar ligt het volledig stil. Ze blijven uitleg vragen bij BAM maar er komt geen antwoord.

Is het zinvol om BAM Telecom te bellen in deze? Of hebben zij niet zo'n helpdesk met specifieke vragen over jouw aansluiting.

• marco2152
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
Wij hebben sinds kort glasvezel via Delta, hiervoor hadden we Ziggo. Wij hebben gekozen voor een flex 1gbs abonnement inclusief interactieve tv ontvanger. Sinds wij tv kijken via Delta hebben we last van een aantal problemen: geluid valt weg, tv gaat op zwart, of tv weergave of opname weergave stopt. Mijn zoontje heeft ook last van als hij speelt op zijn PS5 hij merkt in verbindingssnelheid of wij tv kijken of niet.
Na bellen met de helpdesk hebben we op hun verzoek de data en tijdstippen bijgehouden waarop er issues waren met tv of internet. Dat vervolgens teruggekoppelt met de belofte dat ze ons modem zouden uitlezen en nagaan of op de tijdstippen iets te zien zou zijn in de logging van ons glasvezelmodem (Nokia XS-2426G-B).
Vandaag teruggebeld waarom ik maar niets hoorde van het onderzoek: lang verhaal kort; er is geen onderzoek uitgevoerd! Ik heb aan de helpdeskmedewerker uitgelegd hoe ons thuisnetwerk in elkaar steekt en ik kreeg te horen dat de interactieve tv ontvanger van Delta alleen werkt als deze rechtstreeks bekabeld met het modem verbonden is.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit: in de meterkast komt de glasvezel ons huis binnen. Deze is verbonden met ons glasvezelmodem. Het modem is bedraad verbonden met de bij het abo meegeleverde mesh netwerk (TP Link Deco X20). De Deco in de meterkast is bedraad verbonden met mijn switch (TP Link unmanaged 30 poort). Elke kamer in mijn huis is met minstens 1 utp-putje bedraad verbonden via een patchkast met mijn switch.
Nu de vraag over mijn interactieve tv ontvanger: deze is bedraad verbonden via utp putje met centrale switch in huis. Volgens Delta helpdesk medewerker kan dat dus niet. Ik vraag me af wat daar niet aan zou kunnen, bedraad internet is bedraad internet, uiteindelijk komt alles toch uit het glasvezelmodem?
Wie kan helpen en inzicht geven?

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:57
marco2152 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:25:
Wij hebben sinds kort glasvezel via Delta, hiervoor hadden we Ziggo. Wij hebben gekozen voor een flex 1gbs abonnement inclusief interactieve tv ontvanger. Sinds wij tv kijken via Delta hebben we last van een aantal problemen: geluid valt weg, tv gaat op zwart, of tv weergave of opname weergave stopt. Mijn zoontje heeft ook last van als hij speelt op zijn PS5 hij merkt in verbindingssnelheid of wij tv kijken of niet.
Na bellen met de helpdesk hebben we op hun verzoek de data en tijdstippen bijgehouden waarop er issues waren met tv of internet. Dat vervolgens teruggekoppelt met de belofte dat ze ons modem zouden uitlezen en nagaan of op de tijdstippen iets te zien zou zijn in de logging van ons glasvezelmodem (Nokia XS-2426G-B).
Vandaag teruggebeld waarom ik maar niets hoorde van het onderzoek: lang verhaal kort; er is geen onderzoek uitgevoerd! Ik heb aan de helpdeskmedewerker uitgelegd hoe ons thuisnetwerk in elkaar steekt en ik kreeg te horen dat de interactieve tv ontvanger van Delta alleen werkt als deze rechtstreeks bekabeld met het modem verbonden is.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit: in de meterkast komt de glasvezel ons huis binnen. Deze is verbonden met ons glasvezelmodem. Het modem is bedraad verbonden met de bij het abo meegeleverde mesh netwerk (TP Link Deco X20). De Deco in de meterkast is bedraad verbonden met mijn switch (TP Link unmanaged 30 poort). Elke kamer in mijn huis is met minstens 1 utp-putje bedraad verbonden via een patchkast met mijn switch.
Nu de vraag over mijn interactieve tv ontvanger: deze is bedraad verbonden via utp putje met centrale switch in huis. Volgens Delta helpdesk medewerker kan dat dus niet. Ik vraag me af wat daar niet aan zou kunnen, bedraad internet is bedraad internet, uiteindelijk komt alles toch uit het glasvezelmodem?
Wie kan helpen en inzicht geven?
Heb je die Deco tussen de Nokia en de 30 poorts switch zitten? Wat gebeurt er als je de switch gewoon direct op de Nokia aansluit. Is het probleem dan weg?

• ribbe82
  • Laatst online: 21-02 22:29
Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Zover mij bekend is IGMP snooping iets van KPN uit de begindagen van iTV. Toen je de ontvangers ook eigenlijk alleen direct op de modems kon aansluiten. Dat is volgens mij achterhaald, ik heb al jaren mijn TV ontvangers gewoon opgenomen in het reguliere netwerk (zowel bij KPN hiervoor als bij Delta nu) zonder problemen.
Nee, dat is nog steeds actueel. Ik heb zojuist een domme switch vervangen door de TL-SG108E managed switch, met IGMP-snooping aan.
Je ziet het meteen, unmanaged switches gaan de ledjes als een malle knipperen en in mijn situatie ging de netwerk performance drastisch onderuit (bijv de zonnepanelen konden geen connectie meer krijgen met de cloud).
Deze switch is de spil in mijn netwerk, dus dat mag ook wel een goede zijn.

Daarnaast heb ik nog een switchje in de TV-kast. Die laat hetzelfde gedrag zien, maar daar zit verder zo weinig op dat je daar geen last van hebt. Overigens had ik die wel vervangen tov een een switch uit de oertijd, dat verhielp weer hikkend beeld en haperend geluid.

Maw goede switches zijn in dit systeem best belangrijk en kan veel ongemak wegnemen.
Dat is vaak lastig uit te leggen aan een leek, die bij zulke haperingen/hickups meteen de helpdesk belt.
Terwijl het vaak in je eigen netwerk geoptimaliseerd kan worden. In die zin is dit systeem niet volledig hufterproof, is mijn mening.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik had deze middag contact met de Delta helpdesk en diegene vertelde me dat in het modem ook CGNAT uit te schakelen was.

Ik vroeg of dit dan hetzelfde was als de situatie nu, waarbij mijn ziggo modem in bridge staat. Dat was het geval.

Ik heb namelijk mijn eigen routers (Asus mesh netwerk). Maar klopt dit verhaal van de helpdesk?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

PCJR schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:40:
Ik had deze middag contact met de Delta helpdesk en diegene vertelde me dat in het modem ook CGNAT uit te schakelen was.

Ik vroeg of dit dan hetzelfde was als de situatie nu, waarbij mijn ziggo modem in bridge staat. Dat was het geval.

Ik heb namelijk mijn eigen routers (Asus mesh netwerk). Maar klopt dit verhaal van de helpdesk?
Nee, dat klopt niet. CGNAT kan in een chat met de helpdesk uitgezet worden of via mijn.delta.nl:

bluewalk in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41

rvk

PCJR schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:40:

En nee, het uitschakelen van CGNAT staat niet gelijk aan bridge mode. Na het uitschakelen van CGNAT zit er nog steeds de Nokia als router tussen. De Nokia van Delta kan niet in bridge gezet worden.

Wil je echt een bridge vergelijkbare situatie dan moet je de Nokia router vervangen door een direct glasvezel converter (ONT).

• rvk
  • Laatst online: 13:41

rvk

PCJR schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:05:
[...]
- krijg je altijd nu de Nokia?
Ja, die krijg je altijd en moet je behouden voor het geval je verbinding niet werkt (dan wil de helpdesk dat je hem weet aansluit om je e.v. eigen ONT uit te sluiten).
[b]PCJR schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:05:
- wat is het gevolg of nadeel als CGNAT uitgezet kan worden maar dus geen echte bridge modus is? Werkt dan mijn poort 80 webserver niet meer (op mijn NAS) bijvoorbeeld? Of werkt mijn hostname niet meer die ik door laat schakelen op mijn Asus DDNS?
CGNAT moet je gewoon uit laten zetten. Dat is sowieso een dubbele NAT (met je eigen router of die van Nokia) en geeft alleen maar ellende.

Daarna zou je je eigen router in DMZ kunnen zetten van de Nokia maar je kunt ook gewoon de router capaciteiten van de Nokia gebruiken en daarmee poort 80 doorverwijzen naar je eigen server.

De allerlaatste oplossing is zelf een ONT aanschaffen (zie ander topic) en je eigen router daarop aansluiten. De ONT is te vergelijken met je huidige modem in bridge. Maar die zul je dus zelf moeten kopen en installeren.

Wil je perse je Asus router behouden? Of kun je die misschien gewoon als access point instellen en toch de Nokia als router gebruiken?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:36
rvk schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:11:
[...]

Ja, die krijg je altijd en moet je behouden voor het geval je verbinding niet werkt (dan wil de helpdesk dat je hem weet aansluit om je e.v. eigen ONT uit te sluiten).

[...]

CGNAT moet je gewoon uit laten zetten.

Wil je perse je Asus router behouden? Of kun je die misschien gewoon als access point instellen en toch de Nokia als router gebruiken?
Ja ik heb 4 Asus routers in huis die als mesh werken. Ik heb rond 40-43 wifi en utp apparaten verbonden. Ik kan het eerst proberen met het Delta modem. Als dat niet gaat dan maar een ander modem aanschaffen.

Wat betreft router settings in de hoofd router (AX88U) heb ik niet heel veel;
- 3 port forwardings
- DDNS is actief
- firewalls / AI protection etc

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• thijsco19
  • Laatst online: 15:04

thijsco19

KTM 990 SMT

Sinds gisteren geen internet hier.
Krijg een melding dat de dns niet beschikbaar is. Meer mensen last ervan?

Omgeving Maasland.

Zag ze in de buurt wel graven in de grond waarbij er diverse groene kabels uit de grond lagen, vermoedelijk glasvezel. Ook de helpdesk vertelde gisteren dat er een breuk was.

Zo weer even aan de helpdesk vragen wat de status is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• hydraxide
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-12-2025
Glasvezel FTU is gemonteerd. Nu moet de modem pakketje nog komen.
Bij aanvraag was bij het Delta popup winkeltje besproken dat de glasvezel tussen de FTU en modem 5 meter mag zijn en erbij zal zitten.

Dus hebben wij het zo gepland dat de FTU en modem ongeveer 4 meter vanelkaar staan. Want de FTU zit in de kelder en de modem in een (server) hoekje binnen te staan ver van de buitenmuur af.

Nou lees ik dat de modem een kabeltje van 1.5 meter heeft.

Toen heb ik contact opgenomen met de Delta helpdesk en daar zeiden ze dat ze nooit 5 meter leveren en het ook niet kan, het is voor de signaal niet goed als het langer dan 1.5 meter is.

Huuuh ?? Is dit waarheid of onkunde van de klantenservice en kan ik prima een glasvezel kabel tussen de FTU en modem plaatsen van 5 (of zelfs meer) meter ?

Welk kabeltje (plug naar plug) moet ik bestellen (aangezien Delta die dus niet erbij levert) en past die door een electrabuis van 16 mm of loopt dat plugje daarin vast?
hydraxide schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:57:
Bij aanvraag was bij het Delta popup winkeltje besproken dat de glasvezel tussen de FTU en modem 5 meter mag zijn en erbij zal zitten.

Dus hebben wij het zo gepland dat de FTU en modem ongeveer 4 meter vanelkaar staan. Want de FTU zit in de kelder en de modem in een (server) hoekje binnen te staan ver van de buitenmuur af.

Toen heb ik contact opgenomen met de Delta helpdesk en daar zeiden ze dat ze nooit 5 meter leveren en het ook niet kan, het is voor de signaal niet goed als het langer dan 1.5 meter is.

Huuuh ?? Is dit waarheid of onkunde van de klantenservice en kan ik prima een glasvezel kabel tussen de FTU en modem plaatsen van 5 (of zelfs meer) meter ?

Welk kabeltje (plug naar plug) moet ik bestellen (aangezien Delta die dus niet erbij levert) en past die door een electrabuis van 16 mm of loopt dat plugje daarin vast?
Die klantenservice :( . Uiteraard mag een glasvezelkabel heel veel langer zijn. Het is maximaal 20 km. tot de POP dus die paar meter in huis maakt echt het verschil niet.

Als je wilt knutselen aan de FTU: https://schenkict.nl/prod...-pon-aansluitkabel-2m-apc.

Als je niet wil rommelen met de FTU is het beste alternatief om de connector (SC APC) uit de Nokia-xs2426g-b te halen (schroefje onderin) en dan met een koppelstukje een langere vezel SC/APC naar SC/APC te verlengen.

Zie: https://schenkict.nl/collections/sc-apc-sc-apc en https://schenkict.nl/prod...apter-coupler-with-flange.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
hydraxide schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:57:

De monteur heeft meestal ook wel een langere patchkabel bij zich. Maar je kunt 'm ook zelf kopen natuurlijk.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.