Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:14
nos.nl: Bij aanslagen op twee moskeeën in de Nieuw-Zeelandse stad Christchurch zijn 49 doden en tientallen gewonden gevallen. De politie heeft dat bekendgemaakt op een persconferentie. In ziekenhuizen in Christchurch worden nog veertig mensen met schotwonden behandeld.

Vier mensen zijn gearresteerd, drie mannen en een vrouw. Geen van hen was eerder in beeld bij de politie. Een van de vier, een man van eind twintig, is aangeklaagd voor moord. Hij verschijnt morgen voor de rechter. Aangezien hij de enige is die voor moord wordt vervolgd, lijkt dit degene te zijn die in beide moskeeën het vuur heeft geopend.

Van een tweede arrestant is inmiddels gebleken dat hij waarschijnlijk niets met de aanslagen te maken heeft, van de twee andere aangehouden personen wordt de achtergrond nog onderzocht, zei hoofdcommissaris van politie Mike Bush op een persconferentie. Alle arrestanten waren gewapend. In navolging van premier Ardern eerder op de dag sprak Bush van terroristische aanslagen.

Bij de eerste aanslag, op de Al Noor-moskee, vielen 41 doden. Zeven mensen stierven bij een daaropvolgende aanslag op de moskee in de buitenwijk Linwood. Een van de slachtoffers is bezweken in het ziekenhuis,

Het dreigingsniveau in Nieuw-Zeeland is opgeschroefd van laag naar hoog. Buitenlandse Zaken in Den Haag zoekt nog uit of er Nederlanders onder de slachtoffers in Christchurch zijn.

De verantwoordelijkheid voor de daden lijkt te zijn opgeëist in een manifest dat even eerder op internet verscheen. In die 74 pagina's tellende tekst zegt een man, naar eigen zeggen een 28-jarige Australische staatsburger, dat hij er anti-islamitische ideeën op nahoudt. Hij schrijft dat hij streeft naar een "blanke overheersing" en dat hij zelf een terroristische aanslag zal plegen.

De man laat ook weten dat hij speciaal naar Nieuw-Zeeland is gekomen om een aanslag te plannen, voor te bereiden en uit te voeren. Hij schrijft nationalistische groepen te steunen maar geen lid te zijn van een specifieke organisatie en ook niet namens een groepering te handelen.

Australië heeft inmiddels bevestigd dat een van de verdachten een Australiër is. De Australische premier Scott Morrison spreekt van een aanslag gepleegd door rechts-extremistische gewelddadige terroristen.

De locaties van de moskeeën in Christchurch
De aanslagen waren aan het begin van de middag, waar zo'n 300 gelovigen in de Al Noor-moskee het vrijdaggebed bijwoonden. In een park in de buurt was er ook een grote klimaatmars van jongeren. De duizenden jongeren werden naar overheidsgebouwen gebracht om te schuilen.

Scholen hielden na de aanslagen urenlang hun deuren gesloten. Rond 18.00 uur lokale tijd mochten ouders hun kinderen van school ophalen. Mensen die al die tijd op hun werkplek moesten blijven, konden rond dat tijdstip weer naar huis. De politie vroeg moskeeën in het hele land om de rest van de dag dicht te blijven.

De schutter heeft het bloedbad opgenomen met een camera die hij op zijn helm had gemonteerd en rechtstreeks via Facebook uitgezonden. De politie doet er alles aan om die "weerzinwekkende" beelden zo snel mogelijk van internet verwijderd te krijgen. Socialemediabedrijven als Facebook en Twitter werken daaraan mee.

De politie heeft automatische wapens gevonden en ook auto's met explosieven.

Een ooggetuige vertelt tegen lokale media dat de schutter via de hoofdingang van de Al Noor-moskee binnenkwam. "Iedereen rende naar de achterdeuren. Mensen schuilden onder auto's en sprongen over het hek om te kunnen vluchten." De ooggetuige verschuilde zich naast een huis. "Ik zag de schutter zijn geweer herladen en weer opnieuw schieten."
Ik kan het niet geloven. Bijna 50 mensen gewoon dood door een of andere gek. Zeker in Nieuw Zeeland dat bekend staat als een gastvrij tolerant land.

Disclaimer:
  • Post a.u.b. geen aanstootgevend materiaal zoals van slachtoffers.
  • We gaan hier geen discussie voeren over de islam in welke vorm dan ook.
  • Ook niet over maatschappelijke problematiek in welke vorm dan ook.
  • We houden het bij actualiteiten, en alleen actualiteiten.
  • Alle reacties die over terrorisme in het algemeen gaan worden dus uit dit topic verwijderd.

3x3 wijzigde deze reactie 15-03-2019 09:51 (8%)

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14:30

superwashandje

grofheid alom

3x3 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:44:

Zeker in Nieuw Zeeland dat bekend staat als een gastvrij tolerant land.
schijnbaar hebben de daders/verdachten juist daarom nieuw zeeland uitgekozen.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• spartacusNLD
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:50
superwashandje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:59:
[...]
schijnbaar hebben de daders/verdachten juist daarom nieuw zeeland uitgekozen.
De normale agent draagt daar ook geen dienstwapen..

PC: Fractal Design Define S | Asus Z170 PRO GAMING | i7 7700K | H115i Pro | GTX 1080ti | Corsair LPX DDR4 16GB | Samsung SM961 M.2 256GB | EVGA SuperNOVA 750 G2 |

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 15:52

steveman

"Be curious"

'k Had altijd zo'n idyllisch beeld bij Nieuw-Zeeland. Maar zoals overal heb je maar 1 terrorist nodig :/

Hopelijk (ook in z'n angstaanjagende (internet-)kringen) een einzelgänger.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:41

dr.lowtune

(o\ | /o)

spartacusNLD schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:01:
[...]

De normale agent draagt daar ook geen dienstwapen..
Triest nieuws, ik heb het filmpje gezien en die mensen werden gewoon afgeslacht. Daar had ook een "normaal" bewapende agent weinig tegen kunnen beginnen, de schutter liep onder andere met een assault rifle en daar op een strobe voor maximale desoriëntatie.

Bizar dat het in iemand op komt om zoiets te doen, om mensen te vermoorden omdat je het niet eens bent met hun geloof of aanwezigheid in je land.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:38
dr.lowtune schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:19:
[...]
Bizar dat het in iemand op komt om zoiets te doen, om mensen te vermoorden omdat je het niet eens bent met hun geloof of aanwezigheid in je land.
Dit heb ik ook nooit begrepen. Gelukkig maar dat wij het niet begrijpen. Hoe je anderen dood kan maken vanwege een ander geloof / ras of wat dan ook. Kan er met de kop niet bij.

• steveman

steveman

"Be curious"

dr.lowtune schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Triest nieuws, ik heb het filmpje gezien en die mensen werden gewoon afgeslacht. Daar had ook een "normaal" bewapende agent weinig tegen kunnen beginnen, de schutter liep onder andere met een assault rifle en daar op een strobe voor maximale desoriëntatie.

Wow wtf, hield z'n actie dan op omdat simpelweg z'n munitie op was?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 22:00

drooger

Falen is ook een kunst.

3x3 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:44:

Bijna 50 mensen gewoon dood door een of andere gek. Zeker in Nieuw Zeeland dat bekend staat als een gastvrij tolerant land.
Nieuw-Zeeland, en dan vooral het Zuidereiland, heeft anders best wel last van discriminatie.
Iets dat je als Westerse, blanke toerist misschien niet zo snel ziet, maar zeker wel aanwezig is.

Dit is wel een terreurdaad zoals nooit eerder gezien in NZ en is echt verschrikkelijk.

Kia ora

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak: titleAangezien dit een aanslag van een extreemrechtse nazi is, geld vanaf dit punt Zero Tolerance.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-03-2019 12:25 (87%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:29
Inderdaad verschrikkelijk nieuws dit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:00
Het is, naar alle waarschijnlijkheid, een Aussie die naar NZ is gekomen om te trainen. Z'n motieven zullen dus wellicht geboren zijn uit zijn situatie in Australie en niet die van NZ.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:09
Ik heb het filmpje gezien en het is echt bizar om te zien hoe koelbloedig hij te werk gaat..

• Spooksel
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 08:35

Spooksel

Spooksel!

Verschrikkelijk idd, filmpje ook gezien, echt absurd dat hij het zo koelbloedig doet en live streamed ook nog :X

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14:29
Stiekum hoop ik dat we worden aangevallen door buitenaardse wezens zodat de mensheid in zijn geheel een échte vijand heeft om tegen te vechten.

Waarom doen mensen dit anderen aan :'(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:58
Nieuw Zeeland is niet het land waar je dit soort acties direct verwacht. Beetje soortgelijk incident als met Anders Breivik in Noorwegen maar dan nu richting moslims.

• NSG
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:21

NSG

Je weet niks!

steveman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Wow wtf, hield z'n actie dan op omdat simpelweg z'n munitie op was?
Nee, puur omdat er geen levend persoon meer te zien was.

• Amaze86
  • Laatst online: 21-03 20:52
Modbreak:Dit schokkende materiaal gaan we hier niet verspreiden.

Evest wijzigde deze reactie 15-03-2019 12:11 (86%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yayo
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20-03 12:25
Soms denk ik dat de doodstraf in elke land voor zulke gevallen op zijn plaats is.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• Amaze86
Amaze86 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:10:
[modbreak]Dit schokkende materiaal gaan we hier niet verspreiden.[/]
Was me vid al aan het verwijderen,mensen zien de vid toch.

Aan het begin zet die een nummer op van Radovan Karadzic die momenteel in Den haag vast zit voor volkeren moord in Bosnie en Herzegovina.

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004

HaterFrame

Well... Poo came out!

Spooksel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:12:
Verschrikkelijk idd, filmpje ook gezien, echt absurd dat hij het zo koelbloedig doet en live streamed ook nog :X
Idd behoorlijk bizar.
Wat me opviel is hoe hij zijn wapens heeft "versierd" met allerlei teksten, ik heb er nu geen tijd voor maar ik ben wel bijzonder benieuwd wat daar eigenlijk op staat.

I am the great Cornholio!

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

HaterFrame schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:17:
[...]

Idd behoorlijk bizar.
Wat me opviel is hoe hij zijn wapens heeft "versierd" met allerlei teksten, ik heb er nu geen tijd voor maar ik ben wel bijzonder benieuwd wat daar eigenlijk op staat.
Vooral namen van historische figuren die tegen de Ottomanen gevochten hebben.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:59
[...]

Idd behoorlijk bizar.
Op een wapen stond letterlijk "Kebab Remover".

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vrijdag
[...]

Idd behoorlijk bizar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In dit filmpje van RTL kan je hier zien wat hij op zijn wapens had hangen. (filmpje laat het bloedbad niet zien, wel één persoon onder een (politie/eerstehulp) laken

Ik zie staan:
"Here's migration compact" Geen idee wat dat inhoud.
"14 words", dat is voor zover ik het weet iets van een white supremacist en staat voor het bewaken van de toekomst voor het blanke ras.
"John Hunspell", zegt me niks.
"732 tours", slaat misschien op de Australische strijdkrachten?
"Turkofagos", geen idee.
"Crab Cove"
De zwarte zon, is de grondversiering in kasteel Wewelsburg, belangrijk voor de SS.

Nog een aantal namen, voornamelijk Oost Europees, Russisch en Duits/Oostenrijks.

Vrijdag wijzigde deze reactie 15-03-2019 12:30 (4%)

• n3z
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:42
Waarom heb ik het filmpje bekeken? WAAROM.

Wat een afschuwelijke daad. De toxic alt right forums zijn een internationaal gevaar. Jongeren raken makkelijk geradicaliseerd.

Wat is terreur in zijn geheel toch vreselijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luukmans7
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:33
Filmpje gekeken, zeer professioneel uitgevoerd en zeer koelbloedig, professionele wapens ook.
Mijn eerste vraag is: Waar blijft de politie?! Iedereen rijdt gewoon voorbij en de politie komt (nog) niet.
Verschrikkelijke aanslag dit.

• yayo
  • Laatst online: 20-03 12:25
Lees de topicwaarschuwing nog eens heel goed.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-03-2019 13:13 (90%)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
luukmans7 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:50:
Filmpje gekeken, zeer professioneel uitgevoerd en zeer koelbloedig, professionele wapens ook.
Mijn eerste vraag is: Waar blijft de politie?! Iedereen rijdt gewoon voorbij en de politie komt (nog) niet.
Waar moet de politie vandaan komen :? Als ik hier nu op kantoor begin te schieten in Naarden, staat er echt niet binnen 5 minuten een politiewagen op de stoep. Heck, voordat de politie uberhaupt weet dat er iets speelt ben je al 2-3 minuten kwijt, best case.

Laat staan politie die iets kan uitrichten tegen deze waanzin. Dat is niet de diender op de hoek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:42
Lees de topicwaarschuwing nog eens heel goed.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-03-2019 13:16 (91%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Laatst online: 15:45
49 doden. De dader heeft een manifest van 73 pagina's geplaatst, waarin hij o.a. Anders Breivik als invloed heeft genoemd.

Meer details zullen ongetwijfeld volgen.

Plasma_Wolf wijzigde deze reactie 15-03-2019 13:18 (31%)

• Vrijdag
Verrassingseffect denk ik. Niemand had dit verwacht en voordat je doorhebt wat er aan de hand is kunnen er al heel veel slachtoffers vallen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:08

Bastien

I don't mind

Helaas het zoveelste bewijs dat de wereld niet vreedzaam te krijgen is. Altijd zullen er individuen, groeperingen en overheden zijn die elkaar om wat voor (meestal onbegrijpelijke) reden elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Waanzin, pure waanzin. Jammer dat er nu weer zoveel slachtoffers zijn te betreuren die de dader niets hebben misdaan. Ik kan mijzelf er niet in verplaatsen hoe je zoiets bedenkt.

Ik zie die beelden op TV vanmorgen en denk, hé, daar heb ik ook gelopen, daar ben ik ook geweest. Ik zie dat toch liever op een andere manier terug op TV. Ben er nu een aantal keren geweest en het is een fijn land om te zijn.

Vond de persconferentie van de premier in NZ zeer goed trouwens. Precies wat je mag verwachten, maar ze moet het maar wel even doen. Ik hoop dan ook dat de samenleving in NZ hier op een goede manier mee omgaat en zich niet in de stroom mee laten sleuren zoals elders op de wereld wel het geval is.

Wat ik overigens ook echt niet begrijp is dat mensen bewust naar het betreffende filmpje gaan zoeken. Juist door dat gedrag en erover te spreken geef je de dader juist het platform waar hij naar zocht: aandacht. En door die aandacht denken anderen ook weer, he dat lijkt mij ook wel een goed idee en de volgende mafkees staat klaar. Ik hoop dan ook dat jullie de lokaties waar het staat hebben gerapporteerd zodat het verwijderd kan worden. Al kan ik in mijn hoofd uberhaupt niet verzinnen waarom je zoiets wil zien.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bastien schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:24:

Wat ik overigens ook echt niet begrijp is dat mensen bewust naar het betreffende filmpje gaan zoeken. Juist door dat gedrag en erover te spreken geef je de dader juist het platform waar hij naar zocht: aandacht. En door die aandacht denken anderen ook weer, he dat lijkt mij ook wel een goed idee en de volgende mafkees staat klaar. Ik hoop dan ook dat jullie de lokaties waar het staat hebben gerapporteerd zodat het verwijderd kan worden. Al kan ik in mijn hoofd uberhaupt niet verzinnen waarom je zoiets wil zien.
En andersom, met zulke filmpjes ram je wel de struisvogels met de neus op de feiten, dit gebeurd écht. Makkelijk te zeggen dat iedereen 'wel weet dat het gebeurd', daar sta je soms verbaasd van te kijken.

Voor velen is dit weer een ver van je bed, straks komen de links wel weer van videogames die hij speelde, of banden had met bepaalde groeperingen (naast breivik), en gaan we rustig weer verder met orde van de dag.

Als aandacht is wat nodig is om hier collectief iets tegen te doen, dan heb je mogelijk meer aan zulke filmpjes dan 50 websites die klakkeloos zut van elkaar kopiëren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:54

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Verschrikkelijk. Het filmpje lijkt net alsof je kijkt naar 'n 1st person shooter.

Manmanman, wat een treurnis.

• Randfiguur
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21-03 09:10
49 doden... Zal me niets verbazen als dit nog stijgt. Wat een impact op mensen en families... PewDiePie wordt schijnbaar kort genoemd in de stream van deze hufter en Felix heeft zijn subreddit daarom vervangen door o.a. een link naar een donatiepagina: https://givealittle.co.nz...rch-shooting-victims-fund

Ik wilde spontaan wat geld overmaken, maar dat kan alleen via creditcard en heb nu alleen PayPal tot mijn beschikking, dus als iemand nog een andere donatielink tegenkomt, hou ik me aanbevolen.

Randfiguur wijzigde deze reactie 15-03-2019 13:48 (3%)

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:00
Hier gaat de politie niet zoveel tegen doen. Best case scenario zou een toevallige routinecontrole zijn geweest. Blijft enorm jammer dat mensen op een dergelijke manier proberen vergelding te zoeken.

Ik heb hier verboden filmpje ook gezien en even los van alle shit die daar te zien is verbaas ik me over het feit hoe machteloos je plots bent (met het gevoel wat je bekruipt).

@Bastien
Hier ben ik het absoluut niet mee eens:
Zeer opmerkelijk dat jij dit wegzet als een dader die om aandacht schreeuwt.

Typhone wijzigde deze reactie 15-03-2019 14:04 (16%)

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bizar die 'rust' - ik ben nog meer opgefokt wanneer een potje apex speel - maar hij loopt er bij alsof ie boodschappen aan t doen is bij de lokale supermarkt....

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Mr. Detonator
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 03:34
zo extreem lang duurt het filmpje niet...en het duurt toch op zn minst wel 5-10 minuten voor er politie terplaatse is denk ik zo...
Bastien schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:24:

Ik hoop dan ook dat jullie de lokaties waar het staat hebben gerapporteerd zodat het verwijderd kan worden. Al kan ik in mijn hoofd uberhaupt niet verzinnen waarom je zoiets wil zien.
lol..eens op internet, altijd op internet ) (veel succes met liveleak of ync te rapporteren )

en het is ook niet een kwestie van ernaar op zoek gaan, want ook in watsappgroepen gaat het ook al rond vanaf minuut 1 zowat

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 15-03-2019 14:26 (35%)

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Ik heb het filmpje gekeken, blijkt niet veel anders dan bij andere mass shootings. Wat me wel opvalt is dat hij duidelijk een statement wil maken, niet alleen door het te streamen maar ook de manier waarop hij z'n wapens heeft versierd. Op pagina 1 had ik al wat vertalingen gelezen (zelf niet in de gelegenheid daar naar te kijken), maar er vanuit gaande dat het klopt dan is er mijn inziens ergens een inlichtingedienst die niet goed z'n werk heeft gedaan.

Rheinmetall Borsig <3

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Aangezien dit nog nooit eerder in NZ gebeurd is lijkt met het heel kortzichtig om over de te lange reactietijd van de politie te beginnen. Het is vaak een opstap naar 'zouden de authoriteiten expres lang gewacht hebben' speculaties.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-03 22:26
nst6ldr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:05:dan is er mijn inziens ergens een inlichtingedienst die niet goed z'n werk heeft gedaan.
Inlichtingendiensten kunnen veel zien, maar er is altijd een kans dat er iemand wordt gemist. Ieder willekeurig persoon op de wereld kan moordplannen in zijn hoofd hebben en daar is qua inlichtingen vergaren niet altijd wat aan te doen. Iemand zal zich toch echt moeten uiten om op te vallen en actie bij de overheid te veroorzaken.

Moordpartijen zoals deze zijn nooit 100% te voorkomen. Daar hebben de slachtoffers helaas weinig aan maar het is gewoon zo.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:08

Bastien

I don't mind

Typhone schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:55:

@Bastien
Hier ben ik het absoluut niet mee eens:

[...]

Zeer opmerkelijk dat jij dit wegzet als een dader die om aandacht schreeuwt.
Ik bezig het woord schreeuwen niet. Dus dat moet je mij niet in de mond leggen.

Gezien zijn manifest, teksten op wapens en de wijze waarop hij dit allemaal gepland heeft zoekt hij aandacht voor zijn daad. Waarom zou hij het anders doen? Omdat ie het beste voorheeft met de mensen die hij heeft doodgeschoten en ze gewoon uit hun dagelijkse sleur wilde verlossen? Kom op. Misschien dat hij geen persoonlijke aandacht zoekt maar voor 'de zaak' of zo, maar aandacht zoekt hij.

Maar goed, ik sta open voor andere blikvelden dus als jij mijn mening zeer opmerkelijk vind, dan lees ik graag waarom.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Typhone
Bastien schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:19:
[...]
Gezien zijn manifest, teksten op wapens en de wijze waarop hij dit allemaal gepland heeft zoekt hij aandacht voor zijn daad. Waarom zou hij het anders doen? Omdat ie het beste voorheeft met de mensen die hij heeft doodgeschoten en ze gewoon uit hun dagelijkse sleur wilde verlossen? Kom op. Misschien dat hij geen persoonlijke aandacht zoekt maar voor 'de zaak' of zo, maar aandacht zoekt hij.

Maar goed, ik sta open voor andere blikvelden dus als jij mijn mening zeer opmerkelijk vind, dan lees ik graag waarom.
Aandacht zocht dan ;).

Ik praat nu zonder keiharde feiten dus het is speculatief maar ik zou zeggen:

Dader kan zijn emoties niet goed kanaliseren en beschikt over zeer beperkte rationele capaciteiten. Wat ik vermoed is dat hij een pleurishekel aan moslims heeft maar daarbij even vergeet dat moslims in meerdere vormen en maten komen. Ik denk dat hij een hekel heeft aan salafisten, jihadisten et cum suis en niet zozeer 'de normale moslim' die net als jij en ik gewoon een vredig leven er op na probeert te houden. Alleen dit heerschap is niet bij machte om dat verschil goed te interpreteren dus houdt hij er een soort oog om oog tand op tand spelletje op na en pakt jan en alleman in een moskee na het vrijdaggebed op de meest radicale manier die er maar is.

Ik vrees dat het niet specifiek is om aandacht te zoeken. Er zijn veel meer wegen om dat te doen maar ik verwacht niet dat zo iemand dat voor mekaar krijgt. Getuige ook de enorm slechte teksten op de wapens. Kebab Remover als volwassen kerel met tippex op een wapen zetten. Dan loop je geestelijk toch wel flink achter denk ik. Veel meer vergelding dan aandacht zoeken denk ik.

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

TNW schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:14:
[...]

Inlichtingendiensten kunnen veel zien, maar er is altijd een kans dat er iemand wordt gemist. Ieder willekeurig persoon op de wereld kan moordplannen in zijn hoofd hebben en daar is qua inlichtingen vergaren niet altijd wat aan te doen. Iemand zal zich toch echt moeten uiten om op te vallen en actie bij de overheid te veroorzaken.

Moordpartijen zoals deze zijn nooit 100% te voorkomen. Daar hebben de slachtoffers helaas weinig aan maar het is gewoon zo.
Uiteraard, dat snap ik, maar hier is wat voorbereiding in gegaan. Als ik hier inhoudelijk over nadenk moeten er signalen geweest zijn die men had kunnen oppakken. Sowieso omdat er meerdere mensen bij betrokken zijn geweest. Je moet toegewijd zijn aan je motief om iets als dit te kunnen, al had dit een impuslieve actie geweest dan zou je inderdaad weinig kunnen verwachten van inlichtingen.

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

The key to joy is disobedience

In Nieuw Zeeland loopt de gewone politie - net als in het VK - standaard niet met een wapen over straat. Dat heeft tot gevolg dat de eerste de beste politiewagen naar een schietpartij sturen niet heel effectief is.

Overigens loop ik net tegen deze pagina aan.... https://www.bellingcat.co...stchurch-mosque-massacre/

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Jester-NL schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:44:
[...]

In Nieuw Zeeland loopt de gewone politie - net als in het VK - standaard niet met een wapen over straat. Dat heeft tot gevolg dat de eerste de beste politiewagen naar een schietpartij sturen niet heel effectief is.

Overigens loop ik net tegen deze pagina aan.... https://www.bellingcat.co...stchurch-mosque-massacre/
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Rheinmetall Borsig <3

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 15:04

Tsjipmanz

Het maakt MIJ niks uit...

nst6ldr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:36:
[...]

Als ik hier inhoudelijk over nadenk moeten er signalen geweest zijn die men had kunnen oppakken.
Zou je hier een concreet voorbeeld van kunnen geven? Welke signalen en wie had dit kunnen oppakken?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:14
TNW schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:14:
[...]

Had hij het niet min of meer aangekondigd op 8chan? Ik dacht dat ik dat gelezen had. Het probleem is dat het gewoon heel moeilijk is om in te schatten hoe serieus iemand daadwerkelijk is. Er zijn heel veel mensen die op internet een grote mond hebben, maar in de echte wereld nog geen vlieg kwaad doen. Echter hoeft er maar 1 iemand te zijn die het wapen wel oppakt.

NotSoSteady wijzigde deze reactie 15-03-2019 15:26 (17%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
NotSoSteady schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:23:
[...]

Had hij het niet min of meer aangekondigd op 8chan? Ik dacht dat ik dat gelezen had.
Er kondigen 10.000 mensen zaken aan op Twitter/Facebook/4chan. Die ruis is het probleem.

Probeer maar die ene te vinden, tussen dag in dag uit duizenden berichten.

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Tsjipmanz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:16:
[...]

Zou je hier een concreet voorbeeld van kunnen geven? Welke signalen en wie had dit kunnen oppakken?
Letterlijk in het artikel achter de link die ik citeer. Een van de signalen die een criminele inlichtingendienst had kunnen oppakken was onder andere de post waar hij aangeeft een aanval uit te gaan voeren. Als ik de posts mag geloven zit daar een half uur tussen, de post zelf zou al een rode vlag moeten geven, op basis van de stream moet al zichtbaar zijn waar de persoon zich bevond en naar onderweg was.

Nu weet ik niet hoe uitgebreid dit is geregeld in Zeeland, maar donderslag bij heldere hemel zou dit niet mogen zijn, zeker gezien de aankondiging en de stream.
PWM schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Er kondigen 10.000 mensen zaken aan op Twitter/Facebook/4chan. Die ruis is het probleem.

Ik weet niet hoe vaak je op de imageboards zit, maar dit valt reuze mee, één per avond zou ik al veel vinden. FaceBook en Twitter zijn als bron ondergeschikt aan *chan boards voor dit soort informatie. Het feit dat er doorgelinkt werd naar een stream en deze inzichtelijk was voor iedereen zou al genoeg moeten zijn om op af te gaan (het weer/verkeer komt overeen met buiten, etc).

nst6ldr wijzigde deze reactie 15-03-2019 15:28 (29%)

Rheinmetall Borsig <3

• NotSoSteady
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:14
PWM schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Dat klopt, ik was nog niet klaar met typen. ;)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
nst6ldr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:26:
FaceBook en Twitter zijn als bron ondergeschikt aan *chan boards voor dit soort informatie.
Hij kondigde het nochtans op Twitter aan.

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 15:38
NotSoSteady schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:23:
[...]

Had hij het niet min of meer aangekondigd op 8chan? Ik dacht dat ik dat gelezen had.
Ja dat klopt. Het hele ding is in archive na te lezen. Ziek gewoon, ook de reacties aldaar.

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

PWM schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:28:
[...]

Hij kondigde het nochtans op Twitter aan.
Ondanks dat, op 8ch heeft hij in /pol/ dit aangekondigd met een URL naar een facebook stream. Omdat er een stream is waarvan redelijk is aan te nemen dat hij live was, zou er naar gehandeld moeten worden.

Als een groepje anons binnen twee uur een "he will not divide us" vlag kan vinden en stelen op basis van een stream met alleen de lucht als achtergrond, dan zou je van analisten een vlotter resultaat mogen verwachten aangezien je gewoon kon zien waar hij reed in wat voor auto.

nst6ldr wijzigde deze reactie 15-03-2019 15:34 (6%)

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

nst6ldr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Letterlijk in het artikel achter de link die ik citeer. Een van de signalen die een criminele inlichtingendienst had kunnen oppakken was onder andere de post waar hij aangeeft een aanval uit te gaan voeren. Als ik de posts mag geloven zit daar een half uur tussen, de post zelf zou al een rode vlag moeten geven, op basis van de stream moet al zichtbaar zijn waar de persoon zich bevond en naar onderweg was.

Nu weet ik niet hoe uitgebreid dit is geregeld in Zeeland, maar donderslag bij heldere hemel zou dit niet mogen zijn, zeker gezien de aankondiging en de stream.
Achteraf is het makkelijk praten, maar het lijkt me ondoenlijk om talloze imageboards en andere fora op internet 24/7 te monitoren en iedereen die beweert van plan te zijn wat te gaan doen op te sporen (hoe?) en ter preventie overal politie of SWAT-teams op af te sturen. Hoe zie je dat precies voor je?

- Soulseek rulez -

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

Tsjipmanz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:37:
[...]

Achteraf is het makkelijk praten, maar het lijkt me ondoenlijk om talloze imageboards en andere fora op internet 24/7 te monitoren en iedereen die beweert van plan te zijn wat te gaan doen op te sporen (hoe?) en ter preventie overal politie of SWAT-teams op af te sturen. Hoe zie je dat precies voor je?
O-)
Het lijkt me minder werk om 'talloze' boards (semi-) realtime in de gaten te houden dan een complete wereldbevolking vol-continue.

me @ last.fm

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Tsjipmanz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:37:
[...]

Er zijn legio tools om openbare bronnen te monitoren op bepaald gedrag, en een aankondiging op een /pol/ board of stormfront zou een dergelijk algoritme als zwaarder moeten wegen dan een op facebook. Daar komen vervolgens andere signalen bij die de score in geloofwaardigheid verghogen. Onderaan de streep houd je echt niet zo veel over.

Het verbaast me hoe weinig men hiervan weet op Tweakers. Een aantal jaar geleden is er meer gesproken over dit soort software en het gebruik hiervan. Ik kan me herinneren dat ik hier eens in heb verdiept (en daarmee projecteer ik stiekem een beetje dezelfde verwachtingen van de rest) en heb er een hoop van geleerd. Als je dat nog niet eerder hebt gedaan: vooral doen, je kan hartstikke veel leren uit het publieke domein.

Rheinmetall Borsig <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:49

vhal

ಠ_ಠ

himlims_ schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:00:
[...]

bizar die 'rust' - ik ben nog meer opgefokt wanneer een potje apex speel - maar hij loopt er bij alsof ie boodschappen aan t doen is bij de lokale supermarkt....
Ws. gedeeltelijk gedrogeerd/onder invloed van, de terroristen die bezig waren in Bataclan waren ook onder invloed om het laatste greintje humaan besef te onderdrukken.

Complete set Canon 6D plus lenzen kopen? - ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

nst6ldr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:45:
[...]

Er zijn legio tools om openbare bronnen te monitoren op bepaald gedrag, en een aankondiging op een /pol/ board of stormfront zou een dergelijk algoritme als zwaarder moeten wegen dan een op facebook. Daar komen vervolgens andere signalen bij die de score in geloofwaardigheid verghogen. Onderaan de streep houd je echt niet zo veel over.
Hoeveel meldingen verwacht je onderaan de streep over te houden? En hoe zou je willen voorkomen dat een groep shitposters op de chan-boards het systeem vult met false positives? En wanneer beoordeel je een melding als serieus genoeg om actie te ondernemen? Ga je er pas heen wanneer iemand gaat livestreamen? Of al wanneer iemand zegt een aanslag te plegen? Ga je die "voor de zekerheid" afschieten?

Als iemand niet livestreamt maar alleen cryptisch een massacre aankondigt, dan heb je juridisch al niet de mogelijkheid om de locatiegegevens van iemand op te vragen. Ik kan tot op zekere hoogte je gedachtegang volgen, maar ondanks je goede bedoelingen denk ik dat je je ietwat naïef opstelt met betrekking tot hoe je dit in de praktijk werkbaar kan maken. Misschien niet helemaal onmogelijk, maar met de huidige wetgeving en resources van de opsporingsdiensten lijkt me dit een utopie.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

vhal schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:46:
[...]

Ws. gedeeltelijk gedrogeerd/onder invloed van, de terroristen die bezig waren in Bataclan waren ook onder invloed om het laatste greintje humaan besef te onderdrukken.
Hij was wel kalm genoeg om de overstekende mensen netjes voor te laten in zijn auto, enkele momenten voordat hij naar binnen ging.
Bizar wel...

Dit soort extremisten (links / rechts / moslim / nazis whatever) zouden ze gewoon een keer allemaal naar een zoutvlakte moeten sturen, ver van de bewoonde wereld. Aan weerszijden een paar kisten met wapens en laat ze elkaar maar lekker afmaken. De rest van de wereld heeft er geen last van. Als er aan het eind van de dag nog wat overlevenden zijn, dan nog een carpetbommetje erover heen...

Beetje ongenuanceerd en onrealistisch natuurlijk maar toch....

• nst6ldr
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Tsjipmanz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Hoeveel meldingen verwacht je onderaan de streep over te houden? En hoe zou je willen voorkomen dat een groep shitposters op de chan-boards het systeem vult met false positives? En wanneer beoordeel je een melding als serieus genoeg om actie te ondernemen? Ga je er pas heen wanneer iemand gaat livestreamen? Of al wanneer iemand zegt een aanslag te plegen? Ga je die "voor de zekerheid" afschieten?

Als iemand niet livestreamt maar alleen cryptisch een massacre aankondigt, dan heb je juridisch al niet de mogelijkheid om de locatiegegevens van iemand op te vragen. Ik kan tot op zekere hoogte je gedachtegang volgen, maar ondanks je goede bedoelingen denk ik dat je je ietwat naïef opstelt met betrekking tot hoe je dit in de praktijk werkbaar kan maken. Misschien niet helemaal onmogelijk, maar met de huidige wetgeving en resources van de opsporingsdiensten lijkt me dit een utopie.
Valt reuze mee aangezien dit al succesvol word ingezet (weinig utopie of naief aan), maar wederom, ik weet niet tot in hoeverre Nieuw Zeeland zich hier mee bezig houdt.

Rheinmetall Borsig <3

• unclero
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-03 23:09

unclero

Ioniq EV ftw \o/

nst6ldr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:05:
maar er vanuit gaande dat het klopt dan is er mijn inziens ergens een inlichtingedienst die niet goed z'n werk heeft gedaan.
Dat komt omdat niet alle inlichtingendiensten even effectief en efficiënt zijn, niet alle inlichtingendiensten evenveel budget hebben en niet alle inlichtingendiensten toegang hebben tot dezelfde domeinen en percepties. (En over inlichtingendiensten die informatie delen met elkaar, zal ik maar helemaal niet beginnen, dat is een topic op zich)
Pas sinds de aanslag op de kerk in Charleston in 2015, is men bij veel Westerse inlichtingendiensten pas een beetje wakker geworden. Dat zijn aanslagen die niet meer weggezet kunnen worden onder het aloude kopje 'Crazy White Kids' dat sinds Columbine in zwang was, maar waarbij men een mate van "geïnspireerd" en "decentrale actie" ontwaart, ongeacht of de terrorist in kwestie een aanhanger is van Abu Bakr Al-Baghdadi of Milo Yiannopoulos. Dan zijn er geen organisatiestructuren meer, maar enkel beïnvloedingssferen. Voor een inlichtingendienst een enorme uitdaging, zeker ook omdat de alt-right een nieuw domein is waar men weinig ervaring mee heeft (anders dan de klassieke nazi-genootschappen die meer structuur en een in-real-life basis hebben).
(voor mensen die dieper over decentraal terrorisme willen filosoferen, kan ik de serie Ghost in the Shell: Stand-Alone Complex aanraden)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:43
kevlar01 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:55:
[...]

Hij was wel kalm genoeg om de overstekende mensen netjes voor te laten in zijn auto, enkele momenten voordat hij naar binnen ging.
Bizar wel...
Waarom vind je dat bizar?
Niet te hard rijden, niet door rood, geen reden geven om aan te worden gehouden, geen kapotte lichten of richtingaanwijzers. Zou eerste zijn waar ik aan zou denken in zo'n scenario. Hij wil geen aandacht op zichzelf vestigen voor hij bij zijn doelwit is. Lijkt me juist extreem logisch en gecalculeert. Maar misschien bedoel je bizar in zijn kil zijn zo vlak voor een aanstaande massa moord. Denk dat dit soort mensen zo in de war is en in een 'no hope, no future' mode zitten dat niets ze nog raakt. Zelfs niet 50 mensen dood schieten. Triest.

Climate Agnostic - Proof it without referencing a biassed computer simulation and we can talk.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

MrMonkE schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Waarom vind je dat bizar?
Niet te hard rijden, niet door rood, geen reden geven om aan te worden gehouden, geen kapotte lichten of richtingaanwijzers. Zou eerste zijn waar ik aan zou denken in zo'n scenario. Hij wil geen aandacht op zichzelf vestigen voor hij bij zijn doelwit is. Lijkt me juist extreem logisch en gecalculeert. Maar misschien bedoel je bizar in zijn kil zijn zo vlak voor een aanstaande massa moord. Denk dat dit soort mensen zo in de war is en in een 'no hope, no future' mode zitten dat niets ze nog raakt. Zelfs niet 50 mensen dood schieten. Triest.
Bedoelde inderdaad die kalmheid / kilheid.
In het begin loopt er ook nog een (donkere) meneer langs, ook die laat hij ongemoeid.
Is waarschijnlijk gewoon erg gefocust op zijn target. Blijft gewoon echt zeer triest....

• Mr. Detonator
MrMonkE schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:17:
[...]

. Hij wil geen aandacht op zichzelf vestigen voor hij bij zijn doelwit is. Lijkt me juist extreem logisch en gecalculeert.
hij laat anders wel gewoon zijn kofferbak openstaan met muziek vrij hard aanstaan, en een wapen in het zicht liggen terwijl hij voor de eerste keer naar binnen gaat...

Mr. Detonator wijzigde deze reactie 15-03-2019 16:42 (3%)

• dindr
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:19
Kebab Remover op het wapen, geïnspireerd door de chetniks uit Servië en Bosnië. Luisteren naar lofzang voor een duister figuur die Karadzic heet terwijl hij rustig aan het cruisen is naar een moskee.

Foei. Dit doet bij ons thuis weer van alles opkomen. Mijn schoonvader is vandaag de dag niet levend vanwege dit soort figuren.

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
ik vind dat Facebook echt per direct moet kappen met de Live functie.

Er zijn toch echt al een aantal live moorden, zelfmoorden en verkrachtingen uitgezonden via deze Live functie.
En nu dus ook deze massa moord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brazos
  • Laatst online: 15:30
Vrijdag schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:28:
[...]

"732 tours", slaat misschien op de Australische strijdkrachten?
Gaat denk ik om de veldslag vlakbij Tours en Poitiers.
Tijdens de slag bij Poitiers in oktober 732 of 733 versloeg de Frankische hofmeier Karel Martel een Moors leger onder emir Abdul Rahman. De uitkomst van deze veldslag bracht de noordwaartse expansie van de islam uit Spanje tot staan en wordt traditioneel geassocieerd met het begin van de reconquista. De 19e-eeuwse Britse historicus Edward Creasy rekende de Slag bij Poitiers onder zijn vijftien meest beslissende veldslagen in de wereld.[4] Bij het belang van de slag en de motieven van Karel zijn recent vraagtekens geplaatst.[5]

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-03 01:50

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:24:
[...]

Dit heb ik ook nooit begrepen. Gelukkig maar dat wij het niet begrijpen. Hoe je anderen dood kan maken vanwege een ander geloof / ras of wat dan ook. Kan er met de kop niet bij.
Gewoon geschiedenisboeken lezen en je verdiepen in de geschiedenis. Tot 150 jaar geleden deden wij niks anders in NL, want stel je eens voor dat een katholiek met een protestant om gaat of ander geloof. Doden vanuit geloof is van alle tijden, niet dat het goed is te praten, maar zo ia het nu eenmaal.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:01

Ebayzo

Gekke eend

Geert1976 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:37:

Er zijn toch echt al een aantal live moorden, zelfmoorden en verkrachtingen uitgezonden via deze Live functie.
Ook maar stoppen met televisie denk ik dan. Wie weet....

Elk platform kan misbruikt worden voor zaken die er niet horen. Alles verbieden is geen oplossing lijkt me :)

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Typhone

Waarom? Moet GoPro ook stoppen met camera's maken omdat daar heel wat IS-afslachtingsfilmpjes mee zijn gemaakt? Zelfs gemonteerd op de bovenkant van een raketwerper (RPG). Of het filmen van gevangen in een kooi in close-up die even verdronken werden in een zwembad?

Mensen doen rare dingen en gebruiken daar de middelen voor die ter beschikking zijn. Het probleem ligt hem niet aan de live functie. Zodra die niet meer werkt of actief is komt er wel een ander medium om de hoek.

@nst6ldr
Wat gaat het uitmaken of er getriggerd wordt? Stap twee zijn scapegoats die de aandacht gaan afleiden en verkeerd triggeren. Er is toch ooit zo’n documentaire geweest over die overal jaren terug in Amsterdam waarbij eerst een schietpartij in noord plaatsvond, daarna iets noord-west en in oost en vervolgens werd er in zuid toegeslagen en knalden ze er vandoor in ultra snelle auto’s op de A2. Die schietpartijen bleken allemaal in “scene” gezette afleidingsmanoeuvres inclusief de kraaienpoten op politiebureau’s en aanrijroutes van de politie.

Je maakt mij niet wijs dat zoiets op internet onder hen die echt kwaad willen iets gaat uithalen. Die communiceren allang offline.

Typhone wijzigde deze reactie 15-03-2019 19:52 (30%)

• Amaze86
dindr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:29:
Kebab Remover op het wapen, geïnspireerd door de chetniks uit Servië en Bosnië. Luisteren naar lofzang voor een duister figuur die Karadzic heet terwijl hij rustig aan het cruisen is naar een moskee.

Foei. Dit doet bij ons thuis weer van alles opkomen. Mijn schoonvader is vandaag de dag niet levend vanwege dit soort figuren.
Bosnie,servie is vol met dit soort figuren.Oorlog was niet genoeg...kan daar zo ontploffen.Kom zelf uit bosnie en helaas ook veel familieleden kwijtgeraakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 16:03

Kaaswagen

Xj900F baby!

En natuurlijk is de NOS niet te belabberd om een terrorist op de voorpagina te zetten voor een paar clicks.

(blur van mij)

Wanneer maken ze dit nou een keer strafbaar, hopelijk in internationaal verband. Mensen met gezicht en al op de voorpagina zetten zorgt alleen maar voor meer verheerlijking/interesse - te triest dit.

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr. Detonator
ik vind dat heel facebook moet stoppen

• 3x3
Mooi om te zien hoe solidair Nederlanders zijn.

De reactie van de premier.

3x3 wijzigde deze reactie 15-03-2019 22:24 (108%)

• steveman

steveman

"Be curious"

Kaaswagen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:57:
En natuurlijk is de NOS niet te belabberd om een terrorist op de voorpagina te zetten voor een paar clicks.

[Afbeelding]
(blur van mij)

Wanneer maken ze dit nou een keer strafbaar, hopelijk in internationaal verband. Mensen met gezicht en al op de voorpagina zetten zorgt alleen maar voor meer verheerlijking/interesse - te triest dit.
Inderdaad gewoon aanduiden met nummer en nooit naam of afbeelding tonen.

* steveman krijgt weer braakneigingen van Rolling Stone magazine en de Boston Marathon...

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Kaaswagen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:57:
In de VS is al een soortgelijk initiatief omtrent school shootings:
Don't name them
• Some shooters are motivated by a desire for fame, notoriety, and/or recognition.
• When the media focuses on the shooter, they provide this fame, notoriety and recognition.
• This focus allows the shooter to accomplish one of his goals, and validates his life and actions.
• Media coverage can create a contagion effect producing more shootings.
• Some shootings may be prevented by removing one of the incentives.
• We encourage the media and others not to name the shooters or focus on their lives.
• The shooters should be as unrecognized in their deaths as they were in their lives.
• Media coverage should focus on the victims and the heroes.
Natuurlijk heeft terreur een andere motief dan een school shooting, maar zeker in dit soort gevallen is bekendheid willen zoeken (zowel qua persoon als erkenning als qua ideologie) een belangrijk element.

Climate dashboard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:46
In NZ zijn ze heel erg van het name-and-shame principe. Van dronken achter het stuur tot moord en doodslag, van het lokale krantje tot de nationale tv stations. Als je iets fout doet kom je met naam en toenaam in het nieuws. Onder speciale omstandigheden kun je name suppression krijgen om zo het onderzoek of de familie te beschermen, maar voor veruit de meeste vergrijpen komt je naam gewoon in het openbaar.
Het is in sommige gevallen inderdaad beter om dat niet te doen vanwege heldenverering, maar dat is meer iets voor sensatiegeile media, helaas doen veel 'serieuze' media tegenwoordig ook aan clickbait en sensatiezucht.

• dindr
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:19
Wat ik me nu afvraag na het filmpje gezien te hebben. Hoe zal de rechtzaak verlopen. Die zou de volgende dag plaatsvinden. Komt er een advocaat bij kijken? Kan zo iemand überhaupt verdedigd worden?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:39
Uiteraard komt er een advocaat bij kijken. De feiten zal hij niet kunnen wijzigen, dus waarschijnlijk het gooien op slechte jeugd, slechte invloeden van buitenaf, etc, om te hopen niet de zwaarste straf te krijgen, al lijkt me dat redelijk onwaarschijnlijk in dit geval.

En even los van je wettelijke rechten op een advocaat, als ik kijk in Nederland staan er altijd wel advocaten klaar die een naam voor zichzelf willen maken in zo'n grote zaak, danwel gewoon meer aandacht willen krijgen.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12:41

LankHoar

Professionele amateur

Net een filmpje gezien van het eerste deel van deze shooting. Heel apart, net zo koelbloedig als bijvoorbeeld die beruchte scene uit CoD Modern Warfare, maar dan is het echt.. Hoe kun je zoiets doen? Hij blijft er zo rustig onder, het lijkt wel alsof het niet de eerste keer is ofzo dat hij mensenlevens neemt. Voel me er naar van :r

En toch ook gek hoor, de tijd waarin we leven. Niet alleen dat dit gebeurt, maar ook dat het gewoon door de dader zelf live op social media word afgespeeld! Zo bizar..

• 3x3
dindr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:35:
Wat ik me nu afvraag na het filmpje gezien te hebben. Hoe zal de rechtzaak verlopen. Die zou de volgende dag plaatsvinden. Komt er een advocaat bij kijken? Kan zo iemand überhaupt verdedigd worden?
filmbeeld 22 july

Als je echt wil weten wat er komt spelen bij de verdediging van een monster. Zou je deze film kunnen bekijken. Die gaat over de aanslag op kinderen op Utoya, maar ook over de rol die de advocaat op zich moest nemen. Het is geen makkelijke rol voor de advocaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
LankHoar schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:43:
Net een filmpje gezien van het eerste deel van deze shooting. Heel apart, net zo koelbloedig als bijvoorbeeld die beruchte scene uit CoD Modern Warfare, maar dan is het echt.. Hoe kun je zoiets doen? Hij blijft er zo rustig onder, het lijkt wel alsof het niet de eerste keer is ofzo dat hij mensenlevens neemt.
Voor iemand zo'n aanslag doet heeft iemand een heel psychologisch proces al doorgemaakt dat hem heeft voorbereid op de daadwerkelijke daad. Bijna niemand, behalve mensen die een stoornis hebben, zijn zomaar/spontaan in staat om mensen op deze schaal te vermoorden. Je moet dan denken aan het doormaken van een (langdurig) proces van ontmenselijking, desentiviseren, afstomping (door het bekijken/naspelen van scenario's), etc in combinatie met een ideologische gedachtegoed ter motivatie.

Climate dashboard

• Gri77ie
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 07:19

Gri77ie

Ja ja...ik ga al...

3x3 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:49:
[...]

[Afbeelding]filmbeeld 22 july

Als je echt wil weten wat er komt spelen bij de verdediging van een monster. Zou je deze film kunnen bekijken. Die gaat over de aanslag op kinderen op Utoya, maar ook over de rol die de advocaat op zich moest nemen. Het is geen makkelijke rol voor de advocaat.

[Afbeelding]
Goede film inderdaad. Heb m gezien nadat ik ook de docu had gezien over Bataclan. Ook onwijs indrukwekkend. Dat terzijde. Ik blijf van mening dat ook dit soort gekken, andere woorden heb ik er niet voor, ook recht hebben op een eerlijke verdediging. Dat is namelijk de basis van de rechtstaat, iets waar ik nog steeds vertrouwen in heb.

Bizar hoe rustig die gast is. Totaal niet gestoord door een geweten maar puur gefocust op zijn daad.
Als je ziet hoe lang het soms duurt voordat mensen de politie bellen in noodsituaties kan het zomaar gebeuren dat het tussen de 10 a 15 minuten duren voor dat er politie ter plaatse is. Ook hier in NL. Als je dan naar steden gaat kijken in grote landen kan het nog langer duren voor er politie is die kan ingrijpen.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• ScuL
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02:50
Ik woon al 4 jaar in NZ en voel me ook Kiwi en deze gebeurtenis heeft het land geraakt op een manier die vergelijkbaar is met het neerhalen van MH17.

Niemand kan het verklaren, niemand begrijpt het, niemand had gedacht dat dit ooit in NZ zou gebeuren.
En dat is precies waarom de Australische dader NZ heeft uitgekozen als doelwit.

Ik hoor verschillende termijnen, sommigen zeggen dat hij 2 jaar hier woont, anderen 2 maanden. Maar hij is de aanslag al sinds 2017 aan het voorbereiden dus je zou kunnen zeggen dat hij zichzelf heeft afgezonderd en via internet en alt-right fora geradicaliseerd.

Ik heb het volledige manifesto gelezen en hij schrijft daar ook dat indien hij levend gepakt wordt zich wenst te verdedigen als "niet schuldig" omdat hij de mensheid een dienst heeft bewezen.
Ook verdedigd hij het vermoorden van kinderen als "noodzakelijk kwaad" omdat ze later ook volwassen worden en hun ideologie blijven verspreiden. Het staat vol met vrij zieke statements.

Uit de dingen die hij zegt blijkt dat hij heilig overtuigd is van zijn denkbeelden en zich genoodzaakt voelde om zich te wraken op een manier zoals Breivik dat ook deed. Hij noemt o.a. een aantal moordenaars en eert hen om hun acties, incl. Breivik. Ik denk niet dat het hem om aandacht ging, hij vond zijn persoonlijke actie de moeite waard om o.a. diverse IS aanslagen te wreken.

Brr

ProMods ETS2 uitbreiding

• Plasma_Wolf
ScuL schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:06:
Ik heb het volledige manifesto gelezen en hij schrijft daar ook dat indien hij levend gepakt wordt zich wenst te verdedigen als "niet schuldig" omdat hij de mensheid een dienst heeft bewezen.
Dit is het allerergste. Er is geen greintje menselijkheid in hem terug te vinden. En hem ervan proberen te overtuigen dat hij niet erger fout kan zijn is alleen maar tijdsverspilling. Bovendien dienen deze woorden als inspiratie voor de volgende terrorist. Te walgelijk voor worden.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het proces tegen deze terrrorist begint al op 5 april: https://www.nu.nl/buitenl...nd-begint-op-5-april.html

Ik moet zeggen dat dat wel extreem snel is, krap 3 weken na zijn terreuraanslag al voor de rechter, en misschien binnen een maand na de aanslag dus al veroordeeld. Want aan de schuld hoeven we hier denk ik niet te twijfelen, daar de terrrorist zijn eigen terreurdaad live heeft uitgezonden...

Virussen? Scan ze hier!

• ScuL
Ja het gaat hier in NZ vrij rap, dat was ook met de moord op Britse backpacker Grace Millane ook heel erg snel rond. Opzienbarend is overigens dat hij geen "name supression" heeft aangevraagd want dat heeft de moordenaar van Millane wel, en dat is nu al weer een paar maanden geleden.
Meer info Wikipedia: Death of Grace Millane

Volgens NZ recht is iemand een verdachte totdat onomstotelijk is bewezen dat hij de dader is, en ondanks dat hij zelf onder zijn eigen naam een livestream heeft opgestart is hij nog steeds "verdachte".

De tijd tussen het begin van de aanslag en de arrestatie van de "verdachte" was 36 minuten - echt indrukwekkend! (reken daar ook de meldingstijd, en het aanrijden van de politie bij!)

Wake op het strand bij Takapuna vanavond

ScuL wijzigde deze reactie 16-03-2019 11:29 (20%)

ProMods ETS2 uitbreiding

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
ScuL schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:02:

Wake op het strand bij Takapuna vanavond
[Afbeelding]
Prachtig om te zien. O+

• Typhone
wildhagen schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:42:
Het proces tegen deze terrrorist begint al op 5 april: https://www.nu.nl/buitenl...nd-begint-op-5-april.html

Ik moet zeggen dat dat wel extreem snel is, krap 3 weken na zijn terreuraanslag al voor de rechter, en misschien binnen een maand na de aanslag dus al veroordeeld. Want aan de schuld hoeven we hier denk ik niet te twijfelen, daar de terrrorist zijn eigen terreurdaad live heeft uitgezonden...
Kwam hij ergens herkenbaar in beeld? Ik kan het me niet herinneren. Wat is de zwaarste straf in Nieuw Zeeland voor dit? Weet @ScuL dit toevallig?

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Typhone schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Kwam hij ergens herkenbaar in beeld? Ik kan het me niet herinneren. Wat is de zwaarste straf in Nieuw Zeeland voor dit? Weet @ScuL dit toevallig?
Nieuw-Zeeland kent levenslang: Wikipedia: Life imprisonment in New Zealand

Levenslang heeft daar blijkbaar een minimum-looptijd van 10 jaar, daarna kan men via een pardon vrijkomen. De langste ooit opgelegde levenslange straf was 30 jaar (zie gelinkte artikel).

Virussen? Scan ze hier!

• Typhone
Dat zijn goed lage straffen voor dergelijke zaken gezien de kans op vervroegde vrijlating na 10 jaar.

• BadRespawn
  • Laatst online: 19-03 19:58
In dit geval zal het wel minimaal 17 jaar worden;

"Imposition of minimum period of imprisonment of 17 years or more

if the murder involved calculated or lengthy planning...
if the murder was committed with a high level of brutality, cruelty, depravity, or callousness...
if the murder was committed as part of a terrorist act....
if the offender has been convicted of 2 or more counts of murder..."

En in dit geval is het én, én, én. Voldoende mogelijkheid om hem heel lang op te sluiten.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

Typhone schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:36:
Dat zijn goed lage straffen voor dergelijke zaken gezien de kans op vervroegde vrijlating na 10 jaar.
De straf die je kunt krijgen is levenslang... dat zou ik niet een "lage straf" willen noemen.
Na 10 jaar kun je vragen of je in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating... kun je vragen of je in aanmerking komt voor vervroegde vrijlating

Je kunt dat natuurlijk op zijn jan-boeren-fluitjes-D66-rechters-enzovoorts uitleggen en alleen maar willen horen dat 'ie na 10 jaar vrij komt, maar dat is niet wat er staat of hoe het werkt.
Om voor die vervroegde vrijlating in aanmerking te komen zijn er natuurlijk wel wat hoepeltjes, haakjes en oogjes.

me @ last.fm

• ScuL
Typhone schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:30:
Nee de rechter heeft 3 media binnen gelaten tijdens de zitting onder de voorwaarden dat zijn gezicht met pixels of blur verborgen bleef.

Max straf is inderdaad levenslang, in de regel 30 jaar. Maar er is mogelijk een uitzondering.
Er is een oud artikel in de NZ wet (dat nog uit Britse koloniale tijd stamt) waarin staat dat in gevallen van oorlogsmisdaden (en terrorisme valt daar onder) de doodstraf uitgevoerd mag worden. Dit zou extreem uitzonderlijk zijn maar er zijn hier met name op sociale media enorm veel mensen die hierom vragen.

Er is trouwens ook nog een puntje dat hij eventueel naar Australië uitgeleverd kan worden

ScuL wijzigde deze reactie 16-03-2019 21:14 (5%)

ProMods ETS2 uitbreiding

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:41
Er zijn al genoeg mensenlevens verloren gegaan. Dit is het moment om als westerse beschaving te laten zien dat wij hier boven staan. Je wil ook zeker geen martelaar van hem maken. Sluit hem maar op en gooi de sleutel weg.

SW-0040-8191-9064

• Plasma_Wolf
1. Wat is de juiste reactie na zo'n aanslag?
Breng de slachtoffers in het nieuws, de dader zo min mogelijk. Benoem het wat het is (een terreurdaad). Ga niet voor persoonlijk gewin gebruik maken van de aanslag.

2. Wat is de verkeerde reactie na zo'n aanslag?
Details over de gedachten van de dader in beeld brengen, of het manifest diepgaand bespreken.

3. Wat is totaal absoluut zo'n verkeerde reactie na zo'n aanslag, dat je woorden tekort komt om te beschrijven wat er mis is aan die reactie?
Dit :r

Om meer reacties op de aanslag te behandelen, en daarmee ook een reactie op een reactie:

Even een samenvatting: jongen van 17 bekogeld een Australische senator met een ei omdat deze senator zijn eigen smerige politieke verhaal zit te houden.
Tijdens een rechtse bijeenkomst in Melbourne stond senator Anning te praten met verslaggevers nadat hij had verkondigd dat de islam 'het religieuze equivalent van fascisme' is. Vrijdag kwam de omstreden politicus onder vuur te liggen door op Twitter te suggereren dat het doodschieten van 49 islamitische gelovigen een gevolg was van het Nieuw-Zeelandse immigratiebeleid.
Senator kreeg dus een ei tegen zijn hoofd. Vervolgens verkoopt hij de jongen een klap in zijn gezicht en houden omstanders de jongen vast, op een afstandje van de Senator. De politie is een onderzoek begonnen naar de hele gebeurtenis (en daarmee het gedrag van de Senator). De jongen heeft heeft geen aanklacht aan zijn broek en een GoFundMe voor eventuele juridische kosten staat nu op 10.000 dollar.

Plasma_Wolf wijzigde deze reactie 16-03-2019 23:46 (51%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ScuL
Plasma_Wolf schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:32:
Breng de slachtoffers in het nieuws, de dader zo min mogelijk. Benoem het wat het is (een terreurdaad). Ga niet voor persoonlijk gewin gebruik maken van de aanslag.
https://www.nzherald.co.n...?c_id=1&objectid=12213358
Info over de slachtoffers

ProMods ETS2 uitbreiding

• iceheart
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21-03 18:40
wildhagen schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:42:

Tja. Hoeveel tijd wil je inruimen om bewijs te vergaren en een processtrategie te bepalen? Filmpje opslaan en ter zitting afspelen komt een eind in de richting. Manifesto erbij en je hebt de lange, bewuste, uitgebreide voorbereiding(en) ook wel aangetoond.

Daarnaast betwijfel ik overigens een beetje of het al wel om het begin van het daadwerkelijke proces gaat. Uit NZ media haal ik "remanded in custody without plea until April 5". Dat klinkt alsof 5 April de datum is van de volgende zitting omtrent verlengen voorlopige hechtenis; ik haal er niet uit dat er al een aanvang met de strafzaak zelf (itt formele zittingen) gemaakt zal worden.

...En alhoewel dit ondanks de enorme aandacht voor (en belang van) deze zaak zoals ik al stelde bepaald niet een bijzonder complexe zaak zal zijn om voor te bereiden vermoed ik ook wel dat het iets langer dan 5/4 zal duren eer dát zal aanvangen.

(disclaimer: na afloop laatste tentamen is werkelijk alles wat op strafrecht lijkt - zowel NL als internationaal - met enig enthousiasme het andere oor uitgemarcheerd :+ )

• ScuL
Ook interessante materie, zojuist gepubliceerd. Hij is nauwelijks in NZ geweest gedurende de afgelopen twee jaar en heeft enorm veel gereisd (inclusief bizar genoeg een reis naar Noord Korea).

In Europa heeft hij veel contact gehad met nationalistische bewegingen en zelfs MI5 is ingeschakeld omdat o.a. Sadiq Khan (burgermeester van Londen) bij naam wordt genoemd in het manifesto.

ProMods ETS2 uitbreiding

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True