Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opzoek naar mening van elektricien betreft onzuivere Sinus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AltTabKeys
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:02
Beste,

Ik ervaar enkele jaren al Coil Whine bij mijn voeding. Dit was nooit een probleem. Tot 4 maanden geleden. Toen moest ik een nieuwe voeding, en bij deze ontstond Coil Whine van hevige toonhoogte en hoorbaarheid.

Eerst was het vermoeden dat dit de GPU was, maar inmiddels hebben er 3 nieuwe GPU's in gezeten en geen Coil Whine.

Waarom heb ik het vermoeden dat dit aan de elektra in huis ligt?
Omdat ik vanmiddag m'n PC naar de computerwinkel hier bracht, en er geen Coil Whine speelde op de PSU.
Maar thuis zodra ik hem op een geaard als niet-geaarde stekker, geeft 'ie Coil Whine.

Daarnaast gaan de lampen in ons huis betrekkelijk snel kapot. (Lees; 5 a 6 maanden en dan weer nieuwe LED & normale lampen kopen). Daarnaast flikkeren de lampjes ook.

Zo'n kleine 2 jaar geleden kwam al eens een elektricien van de woningstichting, deze kwam de kabels voor mijn 5-spots lamp controleren omdat de lampjes al 3 maanden kapot gingen. Deze man constateerde dat de stroomtoevoer naar de stopcontacten e.d niet erg stabiel was. Hij verklaarde dat daarom de lampen sneller kapot gingen.

Nu is er sterk het vermoeden dat dit schommelen ook invloed heeft op mijn PSU, en dat het net teveel schommelt waardoor mijn PSU zich niet kan stabiliseren i.v.m de verwisselende stroomtoevoer.

Iets van 5 jaar geleden had onze buurvrouw dit zelfde probleem met de lampen, en toen heeft haar man de aardpin schoongepoetst/opgeschuurd, en toen was alles verholpen.

Helaas is deze beste man er niet meer, en ben ik afhankelijk van de woningstichting.

Helaas is onze woningstichting niet echt van het oplossen, dus zou ik graag van jullie enkele mogelijke theorieën hebben over dit probleem.

Kort om, wat ervaar ik:
Een erg wisselende stroomtoevoer.

Wat weet ik:
Iemand op tweakers noemde vandaag al dat de Sinus-Golf onzuiver is.

Voordat er standaard opmerking worden gemaakt over Coil Whine & PC's.
Waarom geeft de PC thuis wel Coil Whine en ergens anders niet? Leg me dat maar eens uit dan...

Thanks!

Jullie zouden me ontzettend helpen!

Alle reacties

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:44
Tja dat zou je dan wel kunnen meten, vervolgens bij de netbeheerder aankloppen. Heb je al eens een keer getest met een UPS met een zuivere sinus? :)

My favorite programming language is solder.

• AltTabKeys
Puch-Maxi schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 01:10:
Tja dat zou je dan wel kunnen meten, vervolgens bij de netbeheerder aankloppen. Heb je al eens een keer getest met een UPS met een zuivere sinus? :)
Iemand had dit al eens voorgesteld. Alleen kan ik deze nergens lenen. Het enige wat ik kon vinden is dat ik dan 115,- kwijt ben...

Ik heb voorheen wel een stekkerdoos gehad die de Coil Whine drastisch verminderde. Dat omdat deze een soort van gelijke functie bevatte.

Edit:
Even nog voor de grap gekeken naar zo'n UPS. Ik heb een 1000w voeding, dus dat is dan een duur geintje. Loopt zo richting de 300,-. Dat heb ik helaas niet echt 1 2 3 liggen.

Ik neem morgen direct contact op met de woningstichting op dat hun Reefman (de elektricien) hierheen moeten donderen.

Maar, stel. Het is de Sinus, wat kan hieraan gedaan worden?

AltTabKeys wijzigde deze reactie 15-03-2019 01:17 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

Netbeheerder, daar aankloppen. Grote kans dat het niet in het net zit maar in het gebouw. Of eens in de EL kroeg vrageb in dit forum? De EL-kroeg - Deel 4

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• AltTabKeys
franssie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 01:21:
Netbeheerder, daar aankloppen. Grote kans dat het niet in het net zit maar in het gebouw. Of eens in de EL kroeg vrageb in dit forum? De EL-kroeg - Deel 4
Gedaan! :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:21

FreakNL

Well do ya punk?

Elke keer een nieuwe GPU of PSU is toch ook niet gratiS? Pluk anders een UPS van VA...

• AltTabKeys
FreakNL schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 01:29:
Elke keer een nieuwe GPU of PSU is toch ook niet gratiS? Pluk anders een UPS van VA...
Telkens nieuwe GPU gehad omdat hij (mijn geluk soort van. Maar was niet nodig geweest) de 1e tijdens de RMA kapot ging. De 2e ging kapot bij arrival, en de 3e ging na een RMA (voor het nakijken of hij Coil Whined) kapot tijdens de post (van webwinkel naar mij). Dus dat was allemaal gratis. mijn huidige PSU van 1 dag uit was 96 euro i.p.v 182. Flinke korting. De vorige PSU heb ik als cadeau gehad :-)

AltTabKeys wijzigde deze reactie 15-03-2019 01:46 (3%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:24
Wat is het bouwjaar van de elektrische installatie, heb je een vochtige meterkast? Wat voor groepenkast heb je?

Een UPS hoef je voor zo'n test niet te dimensioneren op het maximum vermogen van je voeding, maar op wat hij daadwerkelijk leverd. Wat voor lampen gebruik je? De goedkope LED troep gaat altijd sneller kaduuk dan een halogeenlamp.

Aardverspreidingsweerstand is ook gewoon te meten.

Als je e.e.a. op eigen kosten (voorschieten?) gaat laten doen ben je sowieso snel van 115 euro af.

Wordt de coilwhine meer of minder als je op hetzelfde stekkerblok een waterkoker oid. aanzet? Aangesloten rechtsreeks op een stopcontact, wat is de spanningsval bij het inschakelen van de waterkoker?

Als er ergens (of meerdere) overvangen in de keten zitten die echt heel slecht zijn kun je krijgen dat rond het nulpunt de sinus even afgekapt wordt.

Je kunt altijd de netbeheerder bellen, die staan vaak wel open voor een bezoekje. Als klachten blijven bestaan kunnen die een meting ophangen. Maar dit kan netzogoed in je eigen deel van de installatie zitten.

Overigens heb ik hier ook coilwhine op een verder zeer zuiver net wat redelijk nieuw is. In de huidige opstelling uit de voeding, in het verleden ook wel uit de GPU. Ik heb het zelfs in m'n laptop, ook als die op accu draait, dus externe factoren zijn niet allesbepalend in deze.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 15-03-2019 03:10 (22%)

• AltTabKeys
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 03:07:
Wat is het bouwjaar van de elektrische installatie, heb je een vochtige meterkast? Wat voor groepenkast heb je?

Een UPS hoef je voor zo'n test niet te dimensioneren op het maximum vermogen van je voeding, maar op wat hij daadwerkelijk leverd. Wat voor lampen gebruik je? De goedkope LED troep gaat altijd sneller kaduuk dan een halogeenlamp.

Aardverspreidingsweerstand is ook gewoon te meten.

Als je e.e.a. op eigen kosten (voorschieten?) gaat laten doen ben je sowieso snel van 115 euro af.

Wordt de coilwhine meer of minder als je op hetzelfde stekkerblok een waterkoker oid. aanzet? Aangesloten rechtsreeks op een stopcontact, wat is de spanningsval bij het inschakelen van de waterkoker?

Als er ergens (of meerdere) overvangen in de keten zitten die echt heel slecht zijn kun je krijgen dat rond het nulpunt de sinus even afgekapt wordt.

Je kunt altijd de netbeheerder bellen, die staan vaak wel open voor een bezoekje. Als klachten blijven bestaan kunnen die een meting ophangen. Maar dit kan netzogoed in je eigen deel van de installatie zitten.

Overigens heb ik hier ook coilwhine op een verder zeer zuiver net wat redelijk nieuw is. In de huidige opstelling uit de voeding, in het verleden ook wel uit de GPU. Ik heb het zelfs in m'n laptop, ook als die op accu draait, dus externe factoren zijn niet allesbepalend in deze.
Het huis komt + installatie komt uit 1983. Wij maken gebruik van de wat duurdere LED-Verlichting e.d. Dit in de hoop dat de levensduur langer was. (Is het ook, maar nog steeds erg mager. Lees 8 maanden)

Het is een huurwoning dus de kosten zijn god zijn dank voor de woningstichting. Ze zijn haast wel verplicht als ik vermeld dat mijn apparatuur kapot gaat.

Ik heb niet gelet of er verschil was m.b.t waterkoker als ik de PC op een geaarde aansluit (enige plek is keuken). Als ik hem in mijn kamer aansluit is er wel degelijk verschil. Als de slaapkamer naast (de stopcontacten zitten in de zelfde gipsen muur, en straks op de zelfde plek maar aan de andere kant van de muur) hun stopcontact gebruik neemt de Coil Whine toe. Ook als ik mijn 28watt oplader aansluit o.d.

Ik heb geen idee of er ergens overvang punten zitten... Enige wat ik weet is dat de bovenverdieping v.g.m in 2 groepen is verdeelt (dit kan ook 1 zijn). 1 kleine slaapkamer met 1x2 stopcontacten. de grote slaapkamer 2x2 (Maar 1x2 wordt niet gebruikt) en mijn kamer met 1x2. En daar moeten 2 monitors op, een 600 watt pc, 2 opladers (1x 28w & 1x 15w) en dan nog de router + 5.1 500w speakersysteem (staat niet altijd aan). Ik heb meermaals om een 2e stopcontact gevraagd, maar deze weigeren ze aan te leggen. Misschien moet ik eens een schadeclaim opleggen zodat ze er wel eens een gaan aanleggen...

OVERIGENS:

Ik heb zojuist deze besteld:
https://www.bol.com/nl/p/...contact/9200000039962073/

Nog extra: beneden staat een iMac met externe gekochte speakers, en deze pokken eens om de zoveel minuten, ondanks de PC uit staat. Dit ervaar ik niet bij mijn 5.1 systeem boven. Het speakersysteem van de iMac heeft ook nooit problemen getoond, behalve in de laatste paar maanden.

Sowieso zijn alle kwaaltjes in het huis in het afgelopen jaar ontstaan of toegenomen.

(Flikkerende lampen hadden we altijd al, maar nu wel wat vaker. Sinds kort maakt de 1 jaar oude magnetron ook een buzz geluid)

Daarnaast, alle lampen bij ons die een dimmer hebben, maken een buzz geluid. Terwijl als we de exact zelfde lamp meenemen naar de winkel, maakt hij dat buzz geluid niet.

Aan de TV en ander groot huishoudapparatuur merken wij geen kwaaltjes. Zelfs niet bij de stofzuiger.

EDIT EDIT EDIT:

Ik denk dat ik mijn bestelling maar moet retourneren. Want de stekker die er bij zit is met randaarde. Dus ik denk dat hij in mijn kamer niet zijn werk zal doen :-/

• kabeltjekabel
AltTabKeys schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 03:25:
[...]

Het huis komt + installatie komt uit 1983. Wij maken gebruik van de wat duurdere LED-Verlichting e.d. Dit in de hoop dat de levensduur langer was. (Is het ook, maar nog steeds erg mager. Lees 8 maanden)
Dat maakt het makkelijk. Dan zul je gewoon betonnen vloeren hebben en een centraaldoossysteem. Dan kun je in één zaterdag overal randaarde aanleggen. Ik doe hier jaren met halogeenlampen, zeker de exemplaren achter dimmer hebben het schier-oneindige leven.
Het is een huurwoning dus de kosten zijn god zijn dank voor de woningstichting. Ze zijn haast wel verplicht als ik vermeld dat mijn apparatuur kapot gaat.
Woningbouwverenigingen worden overladen met bullshit klachten, dus ook al zou het terecht zijn zullen ze eerst afwijzend er tegenover staan.
Ik heb niet gelet of er verschil was m.b.t waterkoker als ik de PC op een geaarde aansluit (enige plek is keuken). Als ik hem in mijn kamer aansluit is er wel degelijk verschil. Als de slaapkamer naast (de stopcontacten zitten in de zelfde gipsen muur, en straks op de zelfde plek maar aan de andere kant van de muur) hun stopcontact gebruik neemt de Coil Whine toe. Ook als ik mijn 28watt oplader aansluit o.d.
Lees dat nog eens na. Wat bedoel je precies? Heb je geen coilwhine als je de PC in de keuken gebruikt?

Een computervoeding heeft een netfilter, maar dat werkt dus niet (volledig) als je geen aarding hebt. Je zult dan ook 115V op de buitenkant van de kast hebben. Meet maar eens tussen kast en verwarming ofzo.
Ik heb geen idee of er ergens overvang punten zitten...
Die zijn er sowieso. Gezien vanaf de straatkant; bevestiging draad op zekeringhouder netbeheerder (twee keer), overgang naar zekering (twee keer), aansluiting op meter (twee keer), aansluiting op hoofdschakelaar (twee keer), aansluiting op aardlekschakelaar (twee keer), aansluiting op eindgroep (twee keer), overgang in centraaldoos, (eventueel meerdere keren als doorgelust vanuit naastliggende kamer) en tenslotte bij de aansluiten op het stopcontact. Die eerste zes / zeven zijn het probleem van de netbeheerder.
Enige wat ik weet is dat de bovenverdieping v.g.m in 2 groepen is verdeelt (dit kan ook 1 zijn). 1 kleine slaapkamer met 1x2 stopcontacten. de grote slaapkamer 2x2 (Maar 1x2 wordt niet gebruikt) en mijn kamer met 1x2. En daar moeten 2 monitors op, een 600 watt pc, 2 opladers (1x 28w & 1x 15w) en dan nog de router + 5.1 500w speakersysteem (staat niet altijd aan). Ik heb meermaals om een 2e stopcontact gevraagd, maar deze weigeren ze aan te leggen. Misschien moet ik eens een schadeclaim opleggen zodat ze er wel eens een gaan aanleggen...
Natuurlijk weigeren ze dat, zeker als je niet betaald. Het is verder ook totale peanuts qua belasting, dus dat moet gewoon allemaal kunnen.
Je beseft je wel dat zo'n ding niks doet als je geen randaarde hebt?
Nog extra: beneden staat een iMac met externe gekochte speakers, en deze pokken eens om de zoveel minuten, ondanks de PC uit staat. Dit ervaar ik niet bij mijn 5.1 systeem boven. Het speakersysteem van de iMac heeft ook nooit problemen getoond, behalve in de laatste paar maanden.
Tegelijk met het aanslaan van de koelkast?

Bel gewoon de netbeheerder. Zeker als de buren soortgelijke problemen hebben. Die komen gewoon kosteloos kijken.

Bij familie heb ik laatst ook een halve doos geel/groen in het huis laten verdwijnen. Nu overal randaarde. Dat zou je hier ook kunnen doen. Als je het zelf doet kost het je alleen materiaal. Moet je misschien wel je mond over houden tegenover woningbouwvereniging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
AltTabKeys schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 00:58:
Iets van 5 jaar geleden had onze buurvrouw dit zelfde probleem met de lampen, en toen heeft haar man de aardpin schoongepoetst/opgeschuurd, en toen was alles verholpen.

Helaas is deze beste man er niet meer, en ben ik afhankelijk van de woningstichting.
Hoezo kun je dit zelf niet? Kwestie van alle spanning afschakelen, de klem van de aardpen even los maken, daar de pen opschuren met een stukje schuurlinnen, klem aan de binnenkant even opschuren, klem er weer omheen, spanning er op en gaan.

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-05 16:44
sypie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:00:
[...]

Hoezo kun je dit zelf niet? Kwestie van alle spanning afschakelen, de klem van de aardpen even los maken, daar de pen opschuren met een stukje schuurlinnen, klem aan de binnenkant even opschuren, klem er weer omheen, spanning er op en gaan.
Dit inderdaad. Een relatief makkelijk en ongevaarlijk klusje.
Een aardpen is van koper en dat oxideert. In vochtige omstandigheden versnelt dit proces. Ik had ook last van coil whine. Ook als ik over een laptop wreef met de stekker er in had ik een soort van trilling in mijn hand.

Na het poetsen/ schuren van de aardpen waren beide problemen verholpen. Voorwaarde is dan wel dat je het gebruikte stopcontact randaarde heeft en daadwerkelijk is aangesloten :P

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:10
[...]
Ik heb zojuist deze besteld:
https://www.bol.com/nl/p/...contact/9200000039962073/

[...]

EDIT EDIT EDIT:

Ik denk dat ik mijn bestelling maar moet retourneren. Want de stekker die er bij zit is met randaarde. Dus ik denk dat hij in mijn kamer niet zijn werk zal doen :-/
Uhm, wacht, stapje terug. Je computer zit niet in een geaard stopcontact? Ga dat eerst eens even regelen. Dat lost waarschijnlijk je grootste problemen al op.

En, je omschrijft in de eerste post een probleem met coil whine en evt. onstabiele stroomvoorziening in je huis. Op basis waarvan denk je dat de genoemde stekkerdoos met overspanningsbeveiliging daar iets aan zou kunnen doen?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-08 14:27
AltTabKeys schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 00:58:

Helaas is onze woningstichting niet echt van het oplossen, dus zou ik graag van jullie enkele mogelijke theorieën hebben over dit probleem.
Oud electricien meld zich..

Om eerlijk te zijn, wat mij opvalt is dat ik allerlei redenen zie waarom het niet lukt om het probleem op te lossen, en dat het daar dan bij blijft. Als je twee jaar geleden een electricien over de vloer had die meld dat de toevoer niet stabiel is, laat hem dat maar fixen dan. Misschien zit er ergens een kabel niet goed vast, het is zijn verantwoordelijkheid om dat op te lossen toch? Dan de vraag over uitleg. Je constateert thuis een bepaald effect, en thuis heb je geen randaarde voor je computer. Elders treed dat effect niet op, en is er wel randaarde. Zie je de correlatie? Zou er causaliteit zijn?

Ten tweede als je denkt dat de stroomtoevoer niet goed is, of de sinus niet zuiver is, regel dan een oscilloscoop. Dat is de enige manier om echt objectief vast te stellen of er wat met de sinus aan de hand is. Als je dat doet, kan je na het aanpakken van bepaalde zaken, ook vaststellen of het probleem echt is opgelost. Anders blijft het giswerk. Ik vraag me trouwens af in hoeverre het "zuivere sinus" verhaal echt van belang is, want een echt zuivere sinus kom je alleen tegen in lab omstandigheden. In de dagelijkse praktijk hangt iedereen zijn troep aan één groot netwerk, en beïnvloed dat elkaar. Natuurlijk zitten er filters om bepaalde zaken (zoals hoge frequenties) eruit te filteren, maar een kleine spanningsdaling is moeilijk te voorkomen. Als mijn buurman staat te lassen, gaan bij mij de lampen even wat minder fel branden. Er zijn ook veel apparaten die een gemoduleerde sinus leveren, zoals oude UPSen. Dat maakt verder niet zoveel uit voor de werking van de voeding, want daar zitten allerlei filters in die het ergste eruit halen.

Dan het aarding verhaal. Eerst lees ik iets over het opschuren van een aardpen, later dat je computer niet geaard is. Je kan een aardpen opschuren tot je een ons weegt - als je computer niet in verbinding staat met die aardpen gaat het geen verschil maken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• AltTabKeys
Widow schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:01:
[...]

Oud electricien meld zich..

Om eerlijk te zijn, wat mij opvalt is dat ik allerlei redenen zie waarom het niet lukt om het probleem op te lossen, en dat het daar dan bij blijft. Als je twee jaar geleden een electricien over de vloer had die meld dat de toevoer niet stabiel is, laat hem dat maar fixen dan. Misschien zit er ergens een kabel niet goed vast, het is zijn verantwoordelijkheid om dat op te lossen toch? Dan de vraag over uitleg. Je constateert thuis een bepaald effect, en thuis heb je geen randaarde voor je computer. Elders treed dat effect niet op, en is er wel randaarde. Zie je de correlatie? Zou er causaliteit zijn?

Ten tweede als je denkt dat de stroomtoevoer niet goed is, of de sinus niet zuiver is, regel dan een oscilloscoop. Dat is de enige manier om echt objectief vast te stellen of er wat met de sinus aan de hand is. Als je dat doet, kan je na het aanpakken van bepaalde zaken, ook vaststellen of het probleem echt is opgelost. Anders blijft het giswerk. Ik vraag me trouwens af in hoeverre het "zuivere sinus" verhaal echt van belang is, want een echt zuivere sinus kom je alleen tegen in lab omstandigheden. In de dagelijkse praktijk hangt iedereen zijn troep aan één groot netwerk, en beïnvloed dat elkaar. Natuurlijk zitten er filters om bepaalde zaken (zoals hoge frequenties) eruit te filteren, maar een kleine spanningsdaling is moeilijk te voorkomen. Als mijn buurman staat te lassen, gaan bij mij de lampen even wat minder fel branden. Er zijn ook veel apparaten die een gemoduleerde sinus leveren, zoals oude UPSen. Dat maakt verder niet zoveel uit voor de werking van de voeding, want daar zitten allerlei filters in die het ergste eruit halen.

Dan het aarding verhaal. Eerst lees ik iets over het opschuren van een aardpen, later dat je computer niet geaard is. Je kan een aardpen opschuren tot je een ons weegt - als je computer niet in verbinding staat met die aardpen gaat het geen verschil maken.
Dat van het opschuren van de pen kan het problemen met de lampen oplossen. Als ik mijn stopcontact wil aarden. Kost dat tussen de 50 en 600 euro. Maar het werkt niet, omdat ik de PC beneden al op een geaarde heb gedaan, en het maakte geen verschil.

• AltTabKeys
Vloris schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:07:
[...]

Uhm, wacht, stapje terug. Je computer zit niet in een geaard stopcontact? Ga dat eerst eens even regelen. Dat lost waarschijnlijk je grootste problemen al op.

En, je omschrijft in de eerste post een probleem met coil whine en evt. onstabiele stroomvoorziening in je huis. Op basis waarvan denk je dat de genoemde stekkerdoos met overspanningsbeveiliging daar iets aan zou kunnen doen?
Dat las ik ook net 5 minuten te laat. Maar ik kan hem altijd terug sturen :-)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
AltTabKeys schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:09:
[...]
Maar het werkt niet, omdat ik de PC beneden al op een geaarde heb gedaan, en het maakte geen verschil.
Waar je in ieder geval zeker van moet zijn is dat het aardcontact van een stopcontact ook daadwerkelijk verbinding heeft met je aardpen. Je wilt niet weten hoeveel mensen zogenaamd geaarde stopcontacten hebben terwijl er geen aardedraad is aangesloten of dat die geen verbinding heeft met het centrale aardpunt in je meterkast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 03:39:
Je beseft je wel dat zo'n ding niks doet als je geen randaarde hebt?
Doet het uberhaupt iets?
Ik heb al veel gelezen dat die dingen snake oil zijn, en dat het echt niks helpt.
Anderen zweren dan weer dat het wél nuttig is. Wat is waarheid?

• AltTabKeys
Slonzo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:44:
[...]

Doet het uberhaupt iets?
Ik heb al veel gelezen dat die dingen snake oil zijn, en dat het echt niks helpt.
Ik zal hem voor de grap vanavond eens aansluiten 😛

Acties:
  • +4Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:36
[...]

Dat van het opschuren van de pen kan het problemen met de lampen oplossen. Als ik mijn stopcontact wil aarden. Kost dat tussen de 50 en 600 euro. Maar het werkt niet, omdat ik de PC beneden al op een geaarde heb gedaan, en het maakte geen verschil.
Schuren van je aardpin lost het probleem van je lampen op? hoe dan? Meestal hebben lampen alleen fase en nul.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Als je een multimeter hebt:
Meet het AC spanningsversschil tussen fase en aarde: deze moet 230V ± 15V zijn.
Meet het AC spanningsversschil tussen nul en aarde: deze moet ~ 0V zijn.
Meet het DC spanningsversschil tussen nul en aarde: deze moet ~ 0V zijn.

Als dat allemaal goed is moet de weerstand van de aarde naar de aarde gemeten worden maar dat is wat lastiger omdat deze 0.05Ω of kleiner is.

Jaaap wijzigde deze reactie 15-03-2019 18:31 (4%)

Don't forget to like, comment, subscribe and hit the notification bell.

• kabeltjekabel
Slonzo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:44:
[...]

Doet het uberhaupt iets?
Tja, in combinatie met zo'n grovve overspanningsbeveiliging in de groepenkast zou dit bij een bepaalde range van indirecte blikseminslag in de buurt wellicht wel kunnen helpen. Ik heb in ieder geval die dingen nog nooit gekocht en ook nog nooit gemist.

Maar zonder randaarde werkt zo'n ding sowieso niet of maar voor de helft.
[...]

Dat van het opschuren van de pen kan het problemen met de lampen oplossen.
Nee, normale lampen hebben niks met aarding te maken.
Als ik mijn stopcontact wil aarden. Kost dat tussen de 50 en 600 euro. Maar het werkt niet, omdat ik de PC beneden al op een geaarde heb gedaan, en het maakte geen verschil.
Heb je wel vastgesteld dat die randaarde in de keuken werkt?

Test nu eens wat ik gevraagd heb; computer aan, waterkoker in het stopcontact ernaast (op zelfde groep). Wat voor effect heeft het aanstaan van de waterkoker op de coilwhine?

Kosten van stopcontacten ombouwen naar randaarde als je het zelf doet;

Kunststuf trekveer; €5
Doos geel/groen 2,5mm2; €30
Dubbel RA wcd halfopbouw; €7,50 per stuk
Enkel RA wcd inbouw; €3,50 per stuk
Handje lasklemmen; €10
1 vrije dag
Jaaap schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:29:
Als je een multimeter hebt:
Meet het AC spanningsversschil tussen fase en aarde: deze moet 230V ± 15V zijn.
Meet het AC spanningsversschil tussen nul en aarde: deze moet ~ 0V zijn.
Meet het DC spanningsversschil tussen nul en aarde: deze moet ~ 0V zijn.

Als dat allemaal goed is moet de weerstand van de aarde naar de aarde gemeten worden maar dat is wat lastiger omdat deze 0.05Ω of kleiner is.
230V + 10% -6% ofwel tussen 216,2V en 253V

Maar daar zal het niet aan liggen. Gechopte sinus ga je daar ook niet mee meten. Grove dalen wel mits de sample time van de MM kort genoeg is.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 15-03-2019 19:02 (8%)

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:27

JKen

Catdog Fanart.

Heb je toevallig buren of iemand in je staart zitten met zonnepanelen?

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

JKen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:59:
Heb je toevallig buren of iemand in je staart zitten met zonnepanelen?
Zou niets uit mogen maken. TS betrekt stroom van "Het Net" en zou daar ten alle tijden gewoon een stabiele ±230V uit geleverd moeten krijgen als 'ie een normale huisaansluiting heeft.

Als er in de buurt een aantal KW/h's (extra) het net op gezet worden middels panelen komen die niet direct bij de TS uit z'n WCD's :P

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• kabeltjekabel
wimmel_1 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:18:
[...]

Zou niets uit mogen maken. TS betrekt stroom van "het net" en zou daar ten alle tijden gewoon een stabiele ±230V uit geleverd moeten krijgen als 'ie een normale huisaansluiting heeft.

Als er in de buurt een aantal KW/h's (extra) het net op gezet worden middels panelen komen die niet direct bij de TS uit z'n WCD's :P
Allerlei apparatuur heeft enorme inschakelpieken die kleine dipjes kunnen veroorzaken, ook bij de buren merkbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18-08 11:30
sypie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Waar je in ieder geval zeker van moet zijn is dat het aardcontact van een stopcontact ook daadwerkelijk verbinding heeft met je aardpen. Je wilt niet weten hoeveel mensen zogenaamd geaarde stopcontacten hebben terwijl er geen aardedraad is aangesloten of dat die geen verbinding heeft met het centrale aardpunt in je meterkast.
Ik ben elektromonteur, praktijk voorbeeld:
2 jaar geleden werkte ik bij de service afdeling van een installatie bedrijf, één van de werkzaamheden die ik had was het herstellen van de AARDING van huisinstallaties van een bepaald woningtype die bij controle niet goed functioneerde (te hoge aardingsweerstand)
Het probleem was bijna altijd slechte of los liggende verbinding tussen de dikke aarddraad vanaf de groepenkast en in de grond ingeslagen aardelektrode, die koppeling was namelijk van aluminium dus een ander materiaal dan koper, die koppeling was soms bijna geheel weg geoxideerd, uiteraard van een degelijke verbinding was geen sprake meer, dát krijg je als je 2 verschillende materialen in vochtige (zure) grond met elkaar verbindt.

Als je aan de aarding/ aardelektrode gaat werken moet je de elektrische installatie uit schakelen, tussen de aardelektrode en de aarding van de groepenkast kan anders een behoorlijke hoge spanning staan (eigen ervaring!)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Allerlei apparatuur heeft enorme inschakelpieken die kleine dipjes kunnen veroorzaken, ook bij de buren merkbaar.
Laat voor de grap eens met IR apparatuur in je buurt kijken waar de "warmte" voor gebruikt wordt als je daar serieus last van hebt :P

wimmel_1 wijzigde deze reactie 15-03-2019 19:27 (4%)

• AltTabKeys
wimmel_1 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:18:
[...]

Zou niets uit mogen maken. TS betrekt stroom van "Het Net" en zou daar ten alle tijden gewoon een stabiele ±230V uit geleverd moeten krijgen als 'ie een normale huisaansluiting heeft.

In ons straatje huizen (8 stuks) zijn er geen zonnepanelen. Ook bij 1 huis* (van de 12 huizen). Bewoners die naast onze straat zitten hebben wel zonnepanelen. Een stuk of 14. Verderop heeft een ander huis er ook wel een stuk of 8.

*Zal iets van 6 panelen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

AltTabKeys schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:43:
[...]

In ons straatje huizen (8 stuks) zijn er geen zonnepanelen. Ook bij 1 huis* (van de 12 huizen). Bewoners die naast onze straat zitten hebben wel zonnepanelen. Een stuk of 14. Verderop heeft een ander huis er ook wel een stuk of 8.

*Zal iets van 6 panelen zijn.
Maak jezelf niet druk over die panelen in de buurt, die dingen zetten alléén maar (extra) stroom / spanning op 't net en verbruiken daarbij verder niets. Laat de netbeheerder de buurt maar eens bekijken op excessief en/of spontaan verbruik ;)

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:02
franssie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 01:21:
Daar zitten de ELektronica mensen met hun chipjes en weerstandjes te prutsen.
De ELektrotechneuten zitten in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 vonken te trekken. Wordt wel vaker verward ;)

@TS Is de coilwhine en de flikkering er 24 uur per dag? Zit er een patroon in?
Bij een slecht contact ergens in de installatie verwacht ik tamelijk random effecten, maar bij bv een wiet kwekerij in de buurt zou het meer regelmatig zijn, die zetten meestal de lampen 12 uur per dag aan. Als dat goedkope chinese lampen zijn die niet aan normen voldoen dan kan dit netvervuiling veroorzaken.

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-08 13:21
Bekijk dan je leveringsvoorwaarden maar eens, het is 230+ of min 10%. Dus zelfs 203V of 253V valt gewoon binnen "stabiel"

Maar welkom in de electronische wereld. LED verlichting en andere ontwikkelingen hebben niet alleen maar positieve kanten. Een enorme vervuiling op het net door harmonischen en andere door electronica veroorzaakte ruis hebben invloed op die zuivere sinus.

Je pc wil je sowieso aan aarde hebben. Heel veel kasten zijn van metaal en moeten gewoon aan aarde om ten eerste veilig te zijn. Coilwhine is ineens niet zo heel vervelend als je vullingen in je kiezen staan te klapperen omdat je een opneuker krijgt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Ploink
arbraxas schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Je pc wil je sowieso aan aarde hebben. Heel veel kasten zijn van metaal en moeten gewoon aan aarde om ten eerste veilig te zijn. Coilwhine is ineens niet zo heel vervelend als je vullingen in je kiezen staan te klapperen omdat je een opneuker krijgt.
Een hand op je pc kast en de ander op verwarmingsbuis of radiator, dan weet je direct of je pc goed geaard is of niet :+ (Dan krijg je dus 115V op je lijf, doe voorzichtig!)
Hier heb ik een paar maanden geleden een aarddraad getrokken voor onze pc's. Genoemde test bevestigt correcte aarding. Mijn pc staat vlak bij de radiator en dat was voorheen wel anders als ik per ongeluk beiden tegelijk aanraakte. :|

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

arbraxas schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:18:
[...]
Bekijk dan je leveringsvoorwaarden maar eens, het is 230+ of min 10%. Dus zelfs 203V of 253V valt gewoon binnen "stabiel"
Die 203V valt er net buiten (ondergrens ligt op 207V).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-08 13:21
Woops volgende keer toch maar zakjapanner :( Maar goed verhaal blijft wel ongeveer hetzelfde.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• kabeltjekabel
wimmel_1 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:25:
[...]

Laat voor de grap eens met IR apparatuur in je buurt kijken waar de "warmte" voor gebruikt wordt als je daar serieus last van hebt :P
Inschakelpieken zijn pieken... dat staat niet gelijk aan veel gebruik. CRT monitoren zijn bijvoorbeeld ook goed in inschakelpieken.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

Heb je in huis misschien apparaten staan die op 230 volt is aangesloten dat het lichtnet enorm kan vervuilen? Dingen zoals alles dat ouder is dan 60 jaar? Of zaken die je op Ali hebt gehaald en die op 230 volt zijn aangesloten? of een zelfbrouwsel wat op het stopcontact zit?

Ik zou aanraden om eens alle groepen in de meterkast uit te schakelen. Dan één groep inschakelen en op die groep alle apparaten van de stopcontacten loskoppelen. En dan je pc daar aan te sluiten en kijken wat ie doet. Is de coil wine weg dan ligt de oorzaak bij iets dat jij in huis gebruikt of aan hebt gesloten. Is de coil wine niet weg dan ligt het echt aan je lichtnet.

7400 Wp op het dak

• AltTabKeys
Theo schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:49:
Heb je in huis misschien apparaten staan die op 230 volt is aangesloten dat het lichtnet enorm kan vervuilen? Dingen zoals alles dat ouder is dan 60 jaar? Of zaken die je op Ali hebt gehaald en die op 230 volt zijn aangesloten? of een zelfbrouwsel wat op het stopcontact zit?

Ik zou aanraden om eens alle groepen in de meterkast uit te schakelen. Dan één groep inschakelen en op die groep alle apparaten van de stopcontacten loskoppelen. En dan je pc daar aan te sluiten en kijken wat ie doet. Is de coil wine weg dan ligt de oorzaak bij iets dat jij in huis gebruikt of aan hebt gesloten. Is de coil wine niet weg dan ligt het echt aan je lichtnet.
Dat van de groepen heb ik al eens geprobeerd, maar zonder resultaat helaas.

En in het afgelopen jaar is als ons apparatuur vervangen voor energiezuinig randapparatuur. Koelkast, TV, Wasmachine & warmtepompdroger. Alleen nog de vaatwasmachine nog te vervangen.

Aan iedereen:

Ik heb inmiddels een UPS besteld. Afgelopen maandag zijn 2 Electriciens geweest en beide hebben 230.5 volt gemeten. Ik heb inmiddels een koperdraadje tussen de PC & verwarmingsbuis, dit helpt tijdens idle, maar tijdens Gamen is de Coil Whine er nog.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-08 16:25
AltTabKeys schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:43:
Ik heb inmiddels een koperdraadje tussen de PC & verwarmingsbuis
Dat is volgens mij behoorlijk onverstandig.

Er is geen garantie dat die verwarmingsbuis geaard is en zelfs als 'ie dat is, geen garantie dat dat na toekomstige werkzaamheden zo blijft.
Als er een defect in je PC optreed kan het dus zijn dat er 230V op de verwarming komt te staan - en alle andere verwarmingen die er mee in elektrische verbinding staan. Gevaarlijk dus. Precies voor het doel wat jij wil bereiken hebben ze geaarde stopcontacten bedacht.

Zie bijvoorbeeld dit topic:
Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD

vanaalten wijzigde deze reactie 21-03-2019 12:45 (7%)

• AltTabKeys
vanaalten schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Dat is volgens mij behoorlijk onverstandig.

Er is geen garantie dat die verwarmingsbuis geaard is en zelfs als 'ie dat is, geen garantie dat dat na toekomstige werkzaamheden zo blijft.
Als er een defect in je PC optreed kan het dus zijn dat er 230V op de verwarming komt te staan - en alle andere verwarmingen die er mee in elektrische verbinding staan. Gevaarlijk dus. Precies voor het doel wat jij wil bereiken hebben ze geaarde stopcontacten bedacht.

Zie bijvoorbeeld dit topic:
Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD
Ik had van te voren dat wel gechecked 😛. Hij was geaard.

Maar, het hielp niet veel. Tijdens idle verdween de Coil Whine, maar tijdens gamen niet.

Daarom een UPS besteld. Die zit er momenteel tussen. Idle Coil Whine is weg. Nu alleen nog testen tijdens gamen. Alleen ik kwam er achter dat m’n SSD tijdens het verwisselen van PSU is ontkoppelt, en heb nog geen zin gehad om deze weer te koppelen.

• AltTabKeys
3DMark Directx12 gedraaid.

Coil Whine licht aanwezig bij Koperdraadje + UPS. Ik ben er zeker van de het de PSU is en niet GPU (getest met microfoontje)

• AltTabKeys
Draadje gaat hier (Radeloos. Nog Coil Whine (Complex geval) ondanks UPS & Kprdr) verder S.v.p. Om verwarring te voorkomen

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@AltTabKeys Speelt je Tinnitus niet mee hier ?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• AltTabKeys
Gelukkig niet. Ik ben niet de enige in het gezin hier die het hoort (de Coil Whine)

Daarnaast klinkt Tinnitus heel anders 😛
(In mijn geval, verschilt per persoon)

• Puch-Maxi
AltTabKeys schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:33:
[...]
Daarom een UPS besteld. Die zit er momenteel tussen. Idle Coil Whine is weg.
Welke UPS heb je gekocht? Is dat een online of een offline-UPS? :)

Puch-Maxi wijzigde deze reactie 21-03-2019 16:18 (54%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:00

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat geeft alleen maar meer verwarring. We hebben al een berg topics hierover inmiddels. Hou'sop met elke dag een nieuw topic te openen..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Puch-Maxi
@AltTabKeys
Heb alle topics zo'n beetje gevolgd en ik begrijp dat je dit probleem als zeer storend ervaart. Dat kan ik me overigens heel goed voorstellen. Ik begrijp dat het probleem zich bij idle niet (meer) voordoet, alleen nog bij een zware load zoals gamen?

Als het namelijk aan de netspanning ligt, dan zou het opgelost moeten zijn met een offline UPS met zuivere sinus (pure waveform). Nu lijkt het erop dat je een online UPS hebt gekocht, zie screenshot die monitort alleen de spanning en springt aan zodra de netspanning wegvalt. Dit type UPS geeft geen oplossing voor eventuele netvervuiling. Stuur hem in dat geval alsjeblieft retour.

Weet je heel erg zeker dat het je PSU is? De RTX 2080 Ti GPU is ook verdacht (maar ook je HX1000 V2 en HX750i PSU's). Coil-whine is niet schadelijk, het is vooral vervelend om naar te luisteren. Wat je kunt doen is de spoel identificeren en vervolgens permanent fixeren, dit kost je verder niets :).

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:14
@AltTabKeys, ik lees dat je woningstichting je doorverwijst naar Reefman. Ik zou ze aangeven dat je van hun huurt en als Reefman ingeschakeld moet worden dat zij dit doen. Nu wordt je door Reefman afgepeigerd terwijl de woningbouw je doorverwijst. Zou niet mogen.

Daarnaast zou ik verwachten dat een woningcorporatie een eigen technisch opzichter of vergelijkbaar in dienst heeft. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de corporatie dit 100% aan externen overlaat (bron: ik werk bij een middelgrote corporatie). Geen eigen TD komt wel vaak voor maar een opzichter bepaalt bij ons of iets wel of niet moet worden gedaan als er twijfel over bestaat. Je zou dus kunnen aandringen op een bezoek van een dergelijke medewerker zodat je het ter plekke kan uitleggen.

Als laatste kan je natuurlijk ook je huurverhoging aanvechten met dit als oorzaak. Je wordt aardig in je woongenot aangetast, je voelt je niet veilig (aanname) en je lampen gaan binnen een jaar kapot terwijl een levensduur van 5 totv10 jaar gangbaar zou moeten zijn waardoor je op kosten gejaagd wordt.

Water verspillen is een tik op je billen!

• Ploink
Uit een van je andere topics:
AltTabKeys schreef op maandag 18 maart 2019 @ 02:48:
Omdat als ik mijn 2e stekker met al mijn randapparatuur uit het 2e stopcontact haal, de Coil Whine per direct verdwijnt.
^Dit dus^
Stroom uit verschillende stopcontacten betrekken voor je pc en randapparaten kan problemen geven door aardlussen bijvoorbeeld.

Stop eens al je randapparatuur in dezelfde contactdoos zodat alles op een en hetzelfde stopcontact zit. Koop desnoods een langere contactdoos. Komt de coil whine dan nog terug, plug de randapparaten een voor een uit totdat je de schuldige hebt gevonden.
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:25:
[...]
Maar, alle stopcontacten zijn wel geaard, en hebben een kortsluitingsbeveiling + rode aan/uit knop.
Ik begrijp dit niet goed. Heb je het over stopcontacten in de muur of over een contactdoos met verlengsnoer? Volgens mij haal je die termen door elkaar.
Ik vertrouw die kortsluitbeveiliging niet. Misschien heeft die teveel weerstand en veroorzaakt daardoor problemen. Koop gewoon zo'n simpel ding en plug daar ALLES in.

Edit: die schakelaars in contactdozen kunnen ook slecht gaan geleiden en storing gaan veroorzaken. Vaak zijn die goedkope schakelaars niet berekend op de hele 'kerstboom' die er aan hangt en gaan langzaam aan stuk. Het zou me niet verbazen als een van je contactdozen de oorzaak is van alle ellende.

Ploink wijzigde deze reactie 21-03-2019 21:17 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Beantwoord eerst eens alle opstaande vragen uit al die topics van je...
+Wat zit er achter welke groep?
F* nee. Nog een zijtak 8)7
Het is inmiddels gevaarlijk om m'n poten tegen de verwarmingsbuis onder m'n pc aan te duwen. (Hier leun ik soms op :P ). Ik voel dan 'm flinke lading door me heen gaan. Voelt erg verdovend :P
De tik is er af, maar als ik er te lang op leun (3 minuten) krijg ik buikpijn...? (Stekende)
Stop nou eens met malle dingen doen. Zeker als je zit te kloten bij een niet-groene groep ga je jezelf nog een keer om zeep helpen.

En schoon net of niet; sommige delen blijven nu eenmaal whinen.

Een geaard stekkerblok is niet geaard als hij op een stopcontact in de muur zit wat niet geaard is.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 22-03-2019 01:46 (16%)

• kabeltjekabel
@AltTabKeys Nog nieuws?
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True