Hoe een stekkerdoos aarden zonder geaarde WCD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Over een draad naar de verwarming, zoals ik het vroeger deed, lees ik in een oud topic het volgende:
TERW_DAN schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:01:
Vroeger kon dat, omdat alles tot aan de grond van geleidende materialen was gemaakt. Tegenwoordig wordt er veel meer kunstof gebruikt (niet alleen in huis, maar ook onder de grond). Met als gevolg dat je nog wel eens gevaarlijke potentiaal verschillen kunt gaan creeren. NIET DOEN dus.
Ik woon in een ietwat oude flat en in de gehele flat zijn de buizen iig wel geleidend. Is het dan wel acceptabel?

En wat als ik in een andere ruimte waar wel een geaard stopcontact is een aardelijntje van de aarde naar de verwarming leg, dan zijn alle verwarmingen toch geaard en dan kan het amateurdraadje (in de andere ruimte) weer wel?

Dit omdat het afgelopen jaar al meer hardware is gesneuveld dan de 4 jaar die ik in een ander (wel geaard) huis heb meegemaakt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Aarding van elektrische apparatuur via een leiding die daar niet voor bedoeld is, is nooit een goed idee. Nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het wordt eigenlijk in alle gevallen afgeraden om via de verwarming te aarden, ook bij goed geleidende buizen

leg dan vanuit de andere ruimte je aardedraadje naar je stekkerdozen, maar blijft prutsen.
beter trek. je gewoon een aardedraad erbij

begin in ieder geval met al je geaarde apparatuur in de zelfde geaarde stekkerdoos te duwen. dat zal al iets schelen omdat je daarmeer de eventuele potentiaalverschillen tussen die apparaten op kan heffen

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 07-10-2009 09:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, helaas aarden via de CV is geen goed idee. Het hoeft namelijk niet te betekenen dat alle leidingen ook nog daadwerkelijk geleidend zijn. Wanneer je in een andere ruimte wel aarde hebt, dan is het aan te raden om te kijken of je niet gewoon op de manier zoals het hoort een aarde draad kunt trekken naar de andere ruimte (waar je Pc staat).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
inderdaad, gewoon even een aardedraad trekken en een nieuwe wcd met randaarde erop schroeven. Half uurtje werk en scheelt je wellicht weer een optater als je staat te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mcDavid schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:03:
inderdaad, gewoon even een aardedraad trekken en een nieuwe wcd met randaarde erop schroeven. Half uurtje werk en scheelt je wellicht weer een optater als je staat te douchen.
beetje offtopic

nee dat zijn deze dingen

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/capercaillie/image/89763403/medium.jpgAfbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2ldiw3q.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23
Kaj. schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:35:
Aarding van elektrische apparatuur via een leiding die daar niet voor bedoeld is, is nooit een goed idee. Nooit.
't Is zelfs simpelweg verboden.

Op deze site staat ook handige info: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
:
TERW_DAN schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 15:01:
Vroeger kon dat, omdat alles tot aan de grond van geleidende materialen was gemaakt. Tegenwoordig wordt er veel meer kunstof gebruikt (niet alleen in huis, maar ook onder de grond). Met als gevolg dat je nog wel eens gevaarlijke potentiaal verschillen kunt gaan creeren. NIET DOEN dus.
Dit mocht dus vroeger evenmin. Het is altijd taboe geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hij zegt ook niet dat het mag, maar dat het in de meeste gevallen wel kon (als in mogelijk was) omdat er gebruik werd gemaakt van metalen ipv kunststof.
Of het toegstaan is of was laat hij in het midden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ultraman schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:34:
Hij zegt ook niet dat het mag, maar dat het in de meeste gevallen wel kon (als in mogelijk was) omdat er gebruik werd gemaakt van metalen ipv kunststof.
Of het toegstaan is of was laat hij in het midden.
Volgens mij mag het echt niet
Had iets te maken met mogelijk vonken in de ketel en de aanwezige gasaansluiting daar. Ik kan alleen niet zo gauw onderbouwende documentatie vinden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, dat heeft er niets mee te maken. De redenatie van de samenstellers van de NEN1010 was en is nog steeds kort en krachtig dat al die leidingnetten niet zijn geconstrueerd voor de functie van een aardnet. En dat heeft niets te maken met het feit dat het soms (ondanks haken en ogen waar je als oppervlakkige leek wellicht nooit aan denkt) best wel zou kunnen. Het mag gewoon niet en het is om meerdere redenen, ook al controleert niemand je, verstandig om je daar aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:33
Wat is dat nou weer ? ziet er eng uit.

Gewoon ergens de rand aarde aftappen, zoals hier is mijn kamer niet voorzien van een aarde verbinding.
ik heb gewoon een draadje door een gaatje in de muur gedaan en daar aangesloten op een stopcontact met rand aarden (badkamer) met een simpel las dopje.

[ Voor 5% gewijzigd door djneo-nl op 07-10-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een led douche oid, zodat je gekleurde straaltjes krijgt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:28
Nee een douchekop met verwarmingselement erin, dat hebben ze in low-budget gevallen om warm water te hebben geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:56:
Nee een douchekop met verwarmingselement erin, dat hebben ze in low-budget gevallen om warm water te hebben geloof ik :P
...aangesloten met een kroonsteentje in een vochtige ruimte. Toegegeven, dan heb je wel lef :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:57
offtopic:
Costa Rica suicide shower!! maar niet beperkt tot costa rica ;) heel midden amerika en zuid-amerika hangt vol met die dingen.. echt warm wordt het water niet :P

Overigens, de reden waarom je _nooit_ moet aarden op de waterleidingen is dat als er stroom spanning op de waterleidingen komt te staan, je jezelf (of anderen) kunt electrocuteren. Het is dus absoluut niet veilig en _daarom_ moet je het nooit maar dan ook nooit doen!

Had ik al gezegd dat je het niet moet doen?

[ Voor 47% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-10-2009 16:44 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

In de tijd dat ik mn installatiebedrijf nog had bijna geëlektrocuteerd door zo een grapje. Storing nieuwe klant afgerond, nog even kijken in de groepenkast. Aardpen in orde, klemmetje op gas en cv, zie ik dat de aarde aan de waterleiding los zit. Pak de waterleiding vast met de ene hand, aarddraad van de aardpen met de andere hand en… Moest even bijkomen. Bijgekomen en nieuwsgierig even met een combinatietang het lose draadje aangesloten en een groep plopte er uit. Bleek er ergens een apparaat verkeerd aangesloten te zijn en een aarde gemaakt te zijn via de waterleiding ipv een aarddraad.

Als je zelf het niet meer ziet zitten moet je het zelf weten maar speel niet met het leven van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
djneo-nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:07:
[...]

Wat is dat nou weer ? ziet er eng uit.

Gewoon ergens de rand aarde aftappen, zoals hier is mijn kamer niet voorzien van een aarde verbinding.
ik heb gewoon een draadje door een gaatje in de muur gedaan en daar aangesloten op een stopcontact met rand aarden (badkamer) met een simpel las dopje.
Is iets beter, of correcter uitgedrukt iets minder beroerd, dan cv-leidingen etc., maar nog steeds een prutsoplossing. Eén voorbeeld maar, alleen jij zelf weet hoe het zit, voor ieder ander die het ooit tegenkomt is het een volkomen raadsel. En nog steeds, elke controleur die het ooit tegenkomt keurt het onvoorwaardelijk af.

Overigens zul je ongetwijfeld randaarde bedoelen, bij rand aarde krijg ik visioenen hoe men vroeger dacht over de wereld. Kom niet te dicht bij de rand, want dan val je er af :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:33
iemand met wat verstand snapt het wel.

stopcontact --> draadje er uit (geel/groen dus aarde heb wat onthouden van me 2 jaar electro) -->pvc buis kamer er achter--> stopcontact-> mac pro (computer dus).

geef het toe geen super oplossing maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zeker, het werkt en dat is voor jou het voornaamste. Maar, zoals eerder gezegd, het is en blijft knoeiwerk. Zo te horen heb je enige vaardigheid hierin verworven, wees dan niet lui, installeer het zo als het hoort en ongetwijfeld hebt geleerd in die opleiding gedurende twee jaar. Gewoon centraaldoos zoeken op de zelfde groep en van daaruit aarddraad trekken naar dat stopcontact. Zo moeilijk is dat niet voor iemand als jij die dit heeft geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 19:33

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Even lichtelijk offtopic een algemene vraag. Dit soort aarde vraagstukken komt vaak voorbij. En ook al is dit forum officieel niet bedoeld voor installatietechniek. Is het niet een idee om dit eens in een FAQ op te nemen. Ik heb ooit eens ergens een installatie FAQ gemaakt (even het linkje zoeken) Maar daar aan kunnen ook dit soort aardingsvraagstukken toegevoegd worden.

Ik heb indertijd wel met een Modje ge DM-ed maar deze persoon is daar niet meer op teruggekomen. Ik denk wel dat het handig zou zijn.

Edit: linkje gevonden AtomicShockwave in "Probleem met aftakken stroom in meterkast"

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-10-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
WVL_KsZeN schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:04:
offtopic:
Costa Rica suicide shower!! maar niet beperkt tot costa rica ;) heel midden amerika en zuid-amerika hangt vol met die dingen.. echt warm wordt het water niet :P

Overigens, de reden waarom je _nooit_ moet aarden op de waterleidingen is dat als er stroom op de waterleidingen komt te staan, je jezelf (of anderen) kunt electrocuteren. Het is dus absoluut niet veilig en _daarom_ moet je het nooit maar dan ook nooit doen!

Had ik al gezegd dat je het niet moet doen?
Spanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:03:
Even lichtelijk offtopic een algemene vraag. Dit soort aarde vraagstukken komt vaak voorbij. En ook al is dit forum officieel niet bedoeld voor installatietechniek. Is het niet een idee om dit eens in een FAQ op te nemen. Ik heb ooit eens ergens een installatie FAQ gemaakt (even het linkje zoeken) Maar daar aan kunnen ook dit soort aardingsvraagstukken toegevoegd worden.
.....
Tja, ik heb die opmerking ook al meer dan eens gemaakt en die werd steeds genegeerd of niet begrepen.
Deze forumrubriek heet Electronica. En eigenlijk hoort gewone electrotechniek daar niet in thuis, maar bij gebrek aan een juiste plaats komt het altijd daar terecht. Installatietechniek wordt vaak "verbannen" naar SG, maar wie denkt daar nou aan als hij of zij hier pas verschijnt? En als ik het goed begrijp heeft men daar pas toegang als er tenminste 50 berichten van deze persoon zijn. Ik heb dan ook bij herhaling gepleit voor een aparte rubriek voor electrotechniek. Niet alleen Installatietechniek (!), ook vragen over electrische belletjes etc. die evenmin wat met electronica hebben te maken. Nu is dankzij dit forum voor velen onterecht electronica een synoniem van electrotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

Nakebod

Nope.

djneo-nl schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:12:
iemand met wat verstand snapt het wel.

stopcontact --> draadje er uit (geel/groen dus aarde heb wat onthouden van me 2 jaar electro) -->pvc buis kamer er achter--> stopcontact-> mac pro (computer dus).

geef het toe geen super oplossing maar werkt wel.
Zolang je wel in dezelfde groep blijft is dit denk ik wel de goedkoopste en an sich ook een goede oplossing. Vraag me af of het met meerdere groepen wel zou werken, ik denk zelf van niet. Uiteraard niet de beste, maar om je stopcontacten via de officiele methode te aarden ben je wel iets meer kwijt.

Heb zelf totaal geen geaarde stopcontacten op de slaapkamer, heb vanuit de CV ruimte (Ruimte ja, niet ketel) waar wel een geaard stopcontact zit, in de lasdoos 1 extra aardedraad bijgeprikt, en die loopt via een PVC buis naar mijn slaapkamer, en de kabelgoot in.
Resultaat is IIG dat ik nu wel aarde heb, en in dezelfde groep ook nog. Hopelijk toch allemaal net iets beter dan geen aarde :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nakebod schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:33:
[...]
Zolang je wel in dezelfde groep blijft is dit denk ik wel de goedkoopste en an sich ook een goede oplossing. Vraag me af of het met meerdere groepen wel zou werken, .....
Waarom zou dat niet werken, aarde is aarde. Maar ook dit is knoeiwerk van de bovenste plank en nog veel meer als die aarde inderdaad ook nog komt van een andere groep. Een vraag of dit wel werkt bij een andere groep getuigt overigens van geen of weinig kennis van de electrotechniek (is geen schande, een mens kan niet overal verstand van hebben). Als dat installeren op de manier zoals het moet te moeilijk voor je is, laat dit dan voor je eigen bestwil doen door iemand die er wel verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hey bedankt voor alle advies. Ik zal dus NIET mijn verwarming gebruiken als brug naar een geaard stopcontact.
Techneut schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:15:
[...]
Is iets beter, of correcter uitgedrukt iets minder beroerd, dan cv-leidingen etc., maar nog steeds een prutsoplossing. Eén voorbeeld maar, alleen jij zelf weet hoe het zit, voor ieder ander die het ooit tegenkomt is het een volkomen raadsel. En nog steeds, elke controleur die het ooit tegenkomt keurt het onvoorwaardelijk af.
Oh dat interesseert me echt weinig, als het veilig is is het goed. Mijn huis. Naja niet mijn huis. Huurhuis. Ik mag hier niet in het electriciteitsnet prutsen. Geen aardedraadje door de pvc logistiek. Maar aarde is aarde, dus een pseudo-amateur externe aardedraad klinkt als de beste oplossing voor mij.
Techneut schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:58:
[...]
Waarom zou dat niet werken, aarde is aarde. Maar ook dit is knoeiwerk van de bovenste plank en nog veel meer als die aarde inderdaad ook nog komt van een andere groep. Een vraag of dit wel werkt bij een andere groep getuigt overigens van geen of weinig kennis van de electrotechniek (is geen schande, een mens kan niet overal verstand van hebben)
Ik vind dat trouwens een vreemde conclusie. Misschien kan Nakebod wel een heuse kabeldecoder bouwen terwijl jij alleen weet hoe je veilig een wasmachine aan moet sluiten. Hypothetisch. Ik heb ook mijn eigen (buizen) versterkers, gitaareffecten e.d. gemaakt. Zo'n baklap zal ik wel niet zijn. Toch moet ik me ook laten vertellen dat ik geen aarde over moet brengen via de verwarming en voor mijn part werken die electrische stoppen door de lekspanning in de aardleidingen te meten. Weet ik veel? Ja, maar dat niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je gaat je gang maar met je geknoei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:14
Nakebod schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:33:
[...]
Zolang je wel in dezelfde groep blijft is dit denk ik wel de goedkoopste en an sich ook een goede oplossing. Vraag me af of het met meerdere groepen wel zou werken, ik denk zelf van niet. Uiteraard niet de beste, maar om je stopcontacten via de officiele methode te aarden ben je wel iets meer kwijt.
Aarde is aarde (en de automaten/smeltzekeringen die voor aparte groepen zorgen maken toch niet uit)...
Een aparte aardedraad trekken die niet de rest van de draden volgt is zeker geen schone oplossing, maar wel veel beter dan geen aarding te zetten. (vergeet niet de aardedraad even dik te kiezen als de sterkste groep naar waar je ze trekt, dus minimaal 2.5mm2 voor stopcontacten enzo)

Zoals hierboven al gezegd zou ik Redsandro wel zeer sterk afraden verwarmingsbuizen als aarding te gebruiken; stel dat de weerstand van de verwarmingsbuizen toch net ietske te hoog is (of je aardingsdraadje niet goed aangesloten is) en een of ander toestel heeft aardlek. Dan kan de volle 220V op je verwarming/sanitair komen en wanneer Redsandro dan een bad neemt is er geen (levende) Redsandro meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:58:
[...]
Waarom zou dat niet werken, aarde is aarde. Maar ook dit is knoeiwerk van de bovenste plank en nog veel meer als die aarde inderdaad ook nog komt van een andere groep. Een vraag of dit wel werkt bij een andere groep getuigt overigens van geen of weinig kennis van de electrotechniek (is geen schande, een mens kan niet overal verstand van hebben). Als dat installeren op de manier zoals het moet te moeilijk voor je is, laat dit dan voor je eigen bestwil doen door iemand die er wel verstand van heeft.
Aarde van een andere groep ? een aarddraad is niet imho niet op een groep aangesloten maar op aarde.

Welke risico's zou ik lopen als ik een aarde van een "andere groep" af zou tappen ?
(Onder voorbehoud dat ik deze bedrading minimaal even dik maak als de bedrading van de afgetapte groep zelf)

Kijk met een nul moet je dat bijv niet doen want dan kan die domweg overbelast worden. Maar een aardraad is normaliter een onbelaste draad die de voledige belasting van een groep kan trekken. De kans dat er iets tegelijker fout gaat op 2 groepen is imho astronomisch klein.

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 11-10-2009 01:20 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je loopt geen risico's met een aarde van een andere groep (als je alles laat zitten zoals het zit, zie één van de onderstaande punten). Evenmin met de toch wel vindingrijke oplossingen van Redsandro en anderen waaronder TS met dat aftakken van een wel geaard punt. Mits dat degelijk is gebeurd natuurlijk.
Maar ik geef met mijn achtergrond van beroep en studie electrotechniek alleen maar aan hoe het echt zou moeten en dat deze oplossingen niet conform de voorschriften zijn (NEN1010). Ik kan het met deze achtergrond niet maken om dat anders te adviseren. Die voorschriften kun je uiteraard naast je neer leggen, dat is ieder z'n eigen verantwoordelijkheid, ik wijs je alleen wel op een paar aspecten:
  1. De netwerkbedrijven hebben in hun leveringsvoorwaarden staan dat de installatie moet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften NEN1010. Vroeger werd voordat een energiebedrijf de boel aansloot de installatie volledig gekeurd, tegenwoordig wordt dat overgelaten aan de installatiebedrijven die daarvoor gecertificeerd zijn.
  2. Nu zal er zelden of nooit een inspecteur van het netwerkbedrijf langs komen, maar er kan ook een andere partij meespelen. Stel er gebeurt iets, b.v. brand. Je verhaalt de schade op de verzekering. Bij een grote schade zullen die een inspecteur sturen. Die controleert wellicht de hele installatie en komt al heel gauw dit geknoei tegen. De kans is niet denkbeeldig dat ze daar moeilijk over gaan doen.
  3. Dan het betrekken van de aarde van een andere groep. Inderdaad, aarde is aarde, dus wat kan er gebeuren? Niets, zolang je in de hele installatie nergens meer aankomt. Maar daar wringt juist de schoen.
    Stel je moet op een bepaald moment iets doen in een bepaalde groep. Wat je ook doet, je mag verwachten dat dit geen invloed heeft op de andere groepen. Maar stel nou eens dat je bij zo'n klus tijdelijk lasdoppen los haalt, waaronder eentje in de aarde. De kans is groot dat je dan die aarde naar de andere groep verbreekt. Nogal gevaarlijk.
  4. Op zeker moment verlaat jij de woning. De volgende bewoner mag verwachten, eisen zelfs, dat alles in orde is. Hij hoeft dus zou je zeggen niet bang te zijn voor onaangename verassingen of raadsels als hij achteraf dit ontdekt en jou niet even kan vragen hoe dit nou in vredesnaam zit. Of de nieuwe bewoner koopt het huis en laat alles voor de handtekening wordt gezet even alles inspecteren, inclusief de electrische installatie..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:16:
Je loopt geen risico's met een aarde van een andere groep (als je alles laat zitten zoals het zit, zie één van de onderstaande punten). Evenmin met de toch wel vindingrijke oplossingen van Redsandro en anderen waaronder TS met dat aftakken van een wel geaard punt. Mits dat degelijk is gebeurd natuurlijk.
Maar ik geef met mijn achtergrond van beroep en studie electrotechniek alleen maar aan hoe het echt zou moeten en dat deze oplossingen niet conform de voorschriften zijn (NEN1010). Ik kan het met deze achtergrond niet maken om dat anders te adviseren. Die voorschriften kun je uiteraard naast je neer leggen, dat is ieder z'n eigen verantwoordelijkheid, ik wijs je alleen wel op een paar aspecten:
  1. De netwerkbedrijven hebben in hun leveringsvoorwaarden staan dat de installatie moet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften NEN1010. Vroeger werd voordat een energiebedrijf de boel aansloot de installatie volledig gekeurd, tegenwoordig wordt dat overgelaten aan de installatiebedrijven die daarvoor gecertificeerd zijn.
  2. Nu zal er zelden of nooit een inspecteur van het netwerkbedrijf langs komen, maar er kan ook een andere partij meespelen. Stel er gebeurt iets, b.v. brand. Je verhaalt de schade op de verzekering. Bij een grote schade zullen die een inspecteur sturen. Die controleert wellicht de hele installatie en komt al heel gauw dit geknoei tegen. De kans is niet denkbeeldig dat ze daar moeilijk over gaan doen.
  3. Dan het betrekken van de aarde van een andere groep. Inderdaad, aarde is aarde, dus wat kan er gebeuren? Niets, zolang je in de hele installatie nergens meer aankomt. Maar daar wringt juist de schoen.
    Stel je moet op een bepaald moment iets doen in een bepaalde groep. Wat je ook doet, je mag verwachten dat dit geen invloed heeft op de andere groepen. Maar stel nou eens dat je bij zo'n klus tijdelijk lasdoppen los haalt, waaronder eentje in de aarde. De kans is groot dat je dan die aarde naar de andere groep verbreekt. Nogal gevaarlijk.
  4. Op zeker moment verlaat jij de woning. De volgende bewoner mag verwachten, eisen zelfs, dat alles in orde is. Hij hoeft dus zou je zeggen niet bang te zijn voor onaangename verassingen of raadsels als hij achteraf dit ontdekt en jou niet even kan vragen hoe dit nou in vredesnaam zit. Of de nieuwe bewoner koopt het huis en laat alles voor de handtekening wordt gezet even alles inspecteren, inclusief de electrische installatie..........
Ok een paar goed punt, ik loop vooralsnog geen risico, maarr mijn opvolger wel :P
Laten we wel wezen ik ben ook voorstaander van een fatsoenlijke bedrade instalatie (zie hoger)

Het referen naar de NEN1010 blijft een hekelpunt omdat deze niet op een normale (gratis) manier publiekelijk beschikbaar is en deshalve heeft niemand hem.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
fish schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:17:
[...]
.......Het referen naar de NEN1010 blijft een hekelpunt omdat deze niet op een normale (gratis) manier publiekelijk beschikbaar is en deshalve heeft niemand hem.
Zelfde geldt voor de Nederlandse wet. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Met de NEN1010 geldt gewoon dat het een bundel voorschriften is die de vakman en andere deskundigen op dat terrein kennen en bij twijfel raadplegen. Dat je hem niet kent, is geen geldig argument om je achter te verschuilen en maar te doen wat in je zelf opkomt. Ook al heb je dat boekje niet, het zit allemaal heel logisch in elkaar. En bij twijfel kun je altijd vragen of via via eentje lenen. Ik waarschuw je wel dat het voor een leek net als bij wetboeken taaie kost is, waar je eigenlijk les in moet hebben om het goed te kunnen begrijpen.

Welnu, dit topic is van dat vragen een heel duidelijk voorbeeld. Toevallig heb ik door studie en beroep daar verstand van. Dus geef ik adviezen, maar als dan het antwoord daarop luidt dat ze geen boodschap aan die voorschriften hebben, dan is het voor mij ook einde discussie met "zelf weten, eigen verantwoording".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Op zeker moment verlaat jij de woning. De volgende bewoner mag verwachten, eisen zelfs, dat alles in orde is.
Maar dat vind ik vanzelfsprekend hoor. Het idee is; mijn huis, bijna nooit werkzaamheden hier mbt kabels en als ze er zijn doe ik het. Als ik hier wegga haal ik al mijn amateur netwerkkabels, tv-kabels en eventuele aardekabels weer weg. :P
Stel er gebeurt iets, b.v. brand. Je verhaalt de schade op de verzekering.
Kijk daar heb je een goed punt. Ookal is het niet mijn schuld maar de hele flat fikt af dan vinden ze wellicht toch dubieuze draden in mijn appartement.
fish schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:17:
Laten we wel wezen ik ben ook voorstaander van een fatsoenlijke bedrade instalatie (zie hoger)
Mee eens, maar nogmaals, ik mag hier niet 'fatsoenlijk' klooien. 10 tegen 1 dat de woningbouw het niet voor mij wil veranderen. En dan nog zou het te veel geld kosten want alles wat ze voor je doen is raar duur. Dus ik zoek gewoon de beste klooi oplossing.

Dus over oplossingen gesproken die volgens de wet wèl mogen: is het illegaal of onverstandig om dan maar een 2,5mm2+ draad door het raam naar een bliksemafleider te leggen? Geen idee hoe diep die gaan, maar een geldige 'aarde' is ook niet meer dan een koperen pijp x meter de grond in dacht ik..
Techneut schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:36:
Zelfde geldt voor de Nederlandse wet. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Gekke wet. Bij de betere rechtszaak ben je ook verplicht een advocaat in de arm te nemen die op papier heeft staan dat ie de wet kent. Net zo'n paradox als het gedoogbeleid.
Toevallig heb ik door studie en beroep daar verstand van. Dus geef ik adviezen, maar als dan het antwoord daarop luidt dat ze geen boodschap aan die voorschriften hebben
Ik weet niet hoe ik overkom, maar die voorschriften en wetten (die ik overigens niet kende) vind ik best goed om te horen hoor, waarvoor dank! Maar in eerste instantie kwam jij op mij over als "ik heb er verstand van en ik zeg dat het prutswerk is", een mening waar ik - met alle respect - geen boodschap aan heb.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sando schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 13:22:
.........
Dus over oplossingen gesproken die volgens de wet wèl mogen: is het illegaal of onverstandig om dan maar een 2,5mm2+ draad door het raam naar een bliksemafleider te leggen? Geen idee hoe diep die gaan, maar een geldige 'aarde' is ook niet meer dan een koperen pijp x meter de grond in dacht ik..
En dat is nou, geloof me, van alle andere oplossingen het allerergste wat je kan doen. Een blikseminslag is grillig en onvoorspelbaar in z'n gedrag en zal bij zo'n aftakking zeker een deel van z'n lading kwijt willen. De aardleiding daarvan is dan ook onvoorwaardelijk alleen maar daarvoor bestemd. Ook al is het soms nog zo verleidelijk zo'n draadje er heen, nooit doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Techneut schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 15:07:
[...]
En dat is nou, geloof me, van alle andere oplossingen het allerergste wat je kan doen. Een blikseminslag is grillig en onvoorspelbaar in z'n gedrag en zal bij zo' aftakking zeker een deel van z'n lading kwijt willen. De aardleiding daarvan is dan ook onvoorwaardelijk alleen maar daarvoor bestemd. Ook al is het soms nog zo verleidelijk zo'n draadje er heen, nooit doen!
Maar als er dan een aardedraad op zolder ligt, Dan zal die bliksem er toch ook niet om malen dat er nog een paar pannen tussen zitten? Ik wil niet over de regeltjes discussieren. Die zijn er, en die ken jij ongetwijfeld. Maar meer over het gedrag van zo'n bliksemschicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 15:07:
[...]
En dat is nou, geloof me, van alle andere oplossingen het allerergste wat je kan doen. Een blikseminslag is grillig en onvoorspelbaar in z'n gedrag en zal bij zo' aftakking zeker een deel van z'n lading kwijt willen.
Oja, uiteraard. Dit is echt een gevalletje maandag bordkopdag.. ik vergat even dat die bliksemafleiders gemaakt zijn om.. juist.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 15:13:
[...]

Maar als er dan een aardedraad op zolder ligt, Dan zal die bliksem er toch ook niet om malen dat er nog een paar pannen tussen zitten? Ik wil niet over de regeltjes discussieren. Die zijn er, en die ken jij ongetwijfeld. Maar meer over het gedrag van zo'n bliksemschicht
Tja, je kan deze dingen natuurlijk niet volledig sturen. Het is niet te voorspellen wat er van geval tot geval gebeurt, al hou je nog zo veel rekening met alle richtlijnen. Maar die aftakking is wel in optima forma de goden verzoeken.
Ik heb desondanks wel eens gehoord van toch nog ontladingen, ondanks de bliksemafleider. Maar deze waren wel sterk afgezwakt en veroorzaakten doorgaans maar geringe schade. Niettemin, anders dan bij je gewone 230 / 400 V netspanning kan ik alleen maar zeggen dat het grillig is. Blijf bij onweer ook uit de buurt van zo'n afleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sando schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:11:
Hey bedankt voor alle advies. Ik zal dus NIET mijn verwarming gebruiken als brug naar een geaard stopcontact.

[...]

Oh dat interesseert me echt weinig, als het veilig is is het goed. Mijn huis. Naja niet mijn huis. Huurhuis.
Euh dan is deze hele discussie toch voor niets? Gewoon even je huisbaas bellen dat je een geaard stopcontact nodig hebt, of hij dat even wil regelen! (evt. aanbieden zelf te doen voor materiaalkosten ofzo)

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2009 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

mcDavid schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:03:
Dus als een of andere halve gare in de flat de aarding via de verwarmingsbuis heeft loop je zelf het risico om geëlektrocuteerd te worden? Gaaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat zal normaliter nog niet eens zo'n vaart lopen. Maar het leidingstelsel is niet voor aarding gemaakt. Dat betekent o.m. dat werkzaamheden er aan gewoon kunnen plaats vinden zonder dat gedacht hoeft te worden aan verbreken van eventuele aardverbindingen met dienovereenkomstige voorzorgsmaatregelingen. En die kans is niet denkbeeldig. Afgezien nog van de kans dat op zeker tijdstip bij een reparatie een stuk leiding wordt vervangen door een kunststofleiding zodat een verbinding die voorheen nog redelijk aardcontact had, dit definitief niet meer heeft.
Tja het water in de leiding zal een enkeling zeggen. Maar dat is echt geen harde verbinding, als ik de woordspeling mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 02:48

silverstorm

tearing me apart

bulldoze schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:08:
Dus als een of andere halve gare in de flat de aarding via de verwarmingsbuis heeft loop je zelf het risico om geëlektrocuteerd te worden? Gaaf..
Verder zijn de meeste verwarmingsinstallaties gas (of olie) gestookt. Met een beetje pech lekt de spanning weg naar je cv en krijg je vonkvorming. Dan zijn er genoeg andere manier om je huis (goedkoper) te verbouwen. Je verzekering keert namelijk niets uit, als jij een ondeugdelijke installatie hebt.

Voor je eigen veiligheid, of dat van je vrouwe/vriendin/man/vriend, kinderen, honden, katten, geiten en andere medebewoners, geef gewoon die paar euro uit die het kost om een goede aarddraad te trekken.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

silverstorm schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:04:
[...]

Verder zijn de meeste verwarmingsinstallaties gas (of olie) gestookt. Met een beetje pech lekt de spanning weg naar je cv en krijg je vonkvorming. Dan zijn er genoeg andere manier om je huis (goedkoper) te verbouwen. Je verzekering keert namelijk niets uit, als jij een ondeugdelijke installatie hebt.

Voor je eigen veiligheid, of dat van je vrouwe/vriendin/man/vriend, kinderen, honden, katten, geiten en andere medebewoners, geef gewoon die paar euro uit die het kost om een goede aarddraad te trekken.
Ons vakantiehuis in Frankrijk zat ongeveer zo in elkaar... Een fasekabel die halverwege een (nog loden!) electrabuis door middel van een half kroonsteentje overging in een aardekabel. Als je dat niet wist (hoe kun je, de leiding is dicht en weggewerkt) en je pakte de aardekabel vast bij het WCD, kon je goed onder stroom staan :(

Heb aldaar dus alle electra eruit getrokken, en opnieuw aangelegd. Kost wat geld (voornamelijk materiaal, ben zelf handig genoeg om 't uitvoerende werk te doen) maar dan is het tenminste goed geregeld.

Ik was dit topic aan het doorlezen, en vroeg me af... als je aard via de waterleiding, bijvoorbeeld, en er gaat iets fout, dan staan alle kranen in de straat onder stroom.. Das linke soep!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
bulldoze schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:08:
[...]

Dat risico loop je inderdaad. Is natuurlijk afhankelijk van hoe de installatie in elkaar zit, maar als er een apparaat spanning lekt op de aarde, terwijl jij die buizen (of bijv. het douchewater) aanraakt, krijg je zeker weten een optater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Iets genuanceerder: Best mogelijk dat die optater helemaal niet plaats vindt, omdat alles toevallig wel goed aarcontact maakt. De restspanning is dan nihil. Maar het kardinale punt is dat die aarding op die manier niet gegarandeerd is. Dáárom is dat volgens de veiligheidsvoorschriften verboden.
Vervolgens vergeten sommigen misschien even de oorspronkelijke aanleiding van dit topic, nl. de aarding van een PC die door z'n bouw altijd onder spanning staat als hij niet geaard is. Als dan die aarding niet deugdelijk is, staat alles inderdaad onder spanning, met inderdaad risico op vervelende optaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:37

Stoney3K

Flatsehats!

mcDavid schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:54:
[...]

Dat risico loop je inderdaad. Is natuurlijk afhankelijk van hoe de installatie in elkaar zit, maar als er een apparaat spanning lekt op de aarde, terwijl jij die buizen (of bijv. het douchewater) aanraakt, krijg je zeker weten een optater.
Douchewater zelf geleidt in 9 van de 10 gevallen niet genoeg om lekstroom fatsoenlijk te geleiden, het enige geval waarin je dan gevaar loopt is als er een fase-aarde sluiting optreedt en er dus 230V op je leidingen komt te staan. Maar dan merk je het als het goed is wel, en moet je aardlek ook al lang en breed ingegrepen hebben.

Ik zit zelf in een pand waar geen RA stopcontacten zijn, maar wel overal aardedraden (grijs, oude kleuren) aanwezig zijn. Of die aangesloten zijn weet ik niet, en ik weet ook niet of ik in mijn huurflat zomaar alle WCD's even mag vervangen voor randaarde-varianten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:41:

Ik zit zelf in een pand waar geen RA stopcontacten zijn, maar wel overal aardedraden (grijs, oude kleuren) aanwezig zijn. Of die aangesloten zijn weet ik niet, en ik weet ook niet of ik in mijn huurflat zomaar alle WCD's even mag vervangen voor randaarde-varianten.
In principe mag dat gewoon. De kans bestaat dat je verhuurder moeilijk doet bij oplevering, maar als de handel vakkundig is aangelegd is het een verbetering, daar hoor je ze bijna nooit over.

Een PC zou ik niet aarden aan de waterleiding, maar zoals al eerder geopperd is, gewoon een nieuwe kabel trekken. Dan weet je zeker dat je PC goed geaard is, en dat het veilig is.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55
Hoe makkelijk is het om in een oud huis (jaren zestig) even wat aardekabels te trekken? Ik heb een aardlekschakelaar en in de badkamer en keuken is alles geaard, maar even de rest ook aarden lijkt me nog best een klus.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ook voor één of twee stopcontacten, posttoast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:41:

k zit zelf in een pand waar geen RA stopcontacten zijn, maar wel overal aardedraden (grijs, oude kleuren) aanwezig zijn. Of die aangesloten zijn weet ik niet, en ik weet ook niet of ik in mijn huurflat zomaar alle WCD's even mag vervangen voor randaarde-varianten.
Als je het zeker wilt weten, zoek je ff een flink stuk installatiedraad, dat verbind je met de aarde in het stopcontact en rolt het uit naar de meterkast. Kun je met een multimeter even kijken of je een stroomkring hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door mcDavid op 13-10-2009 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Techneut schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:04:
Ook voor één of twee stopcontacten, posttoast?
Ja, want ik denk dat ik eerst de huidige kabels eruit moet trekken en dan 3 nieuwe kabels erdoorheen meetrekken. En ik ben bang dat het dan misschien breekt ofzo, aangezien het allemaal zo oud is. Het zit allemaal in de muur dus ik kan er niet makkelijk bij om het te fixen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

posttoast schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 18:42:
[...]

Ja, want ik denk dat ik eerst de huidige kabels eruit moet trekken en dan 3 nieuwe kabels erdoorheen meetrekken. En ik ben bang dat het dan misschien breekt ofzo, aangezien het allemaal zo oud is. Het zit allemaal in de muur dus ik kan er niet makkelijk bij om het te fixen.
Ik denk dat je voorgevoelens wel eens heel goed kunnen kloppen. Als je aan dat soort oude bedrading gaat sjorren is de kans groot dat de isolatie breekt. En al helemaal als je er een trekveer langs probeert te porren. Dus inderdaad, Alles in die leiding vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Als het een huis uit de jaren zestig is, zou het best wel mee kunnen vallen. Want toen werden al jaren nagenoeg dezelfde materialen (pvc-isolate en -buizen) gebruikt als nu (afgezien van andere draadkleuren). Kans op breken door ouderdom zal er m.i. niet zijn. En wat is er op tegen om gelijk alle drie draden te vernieuwen? Zo moeilijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat ik niet snap is dat er niet direct overal aarde wordt getrokken in nieuwbouwwoningen? Aan de kosten van die paar meter koper kan het imo niet liggen want die zijn nihil vergeleken met de kostprijs van een woning? De arbeid wordt er niet meer op.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Een gerelateerde vraag:

Op mijn studentenkamertje heb ik een stopcontact dat geaard lijkt, hoewel er geen noodzaak is voor deze ruimte om geaard te zijn. Dat is al genoeg reden om twijfel op te roepen. Om allerlei redenen wil ik graag een geaard stopcontact hebben maar ik ben er niet heel zeker van dat het stopcontact (/wandcontactdoos) daadwerkelijk geaard is.

Weet iemand een makkelijke methode om te testen of mijn stopcontact ook daadwerkelijk geaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 00:53:
Wat ik niet snap is dat er niet direct overal aarde wordt getrokken in nieuwbouwwoningen? Aan de kosten van die paar meter koper kan het imo niet liggen want die zijn nihil vergeleken met de kostprijs van een woning? De arbeid wordt er niet meer op.
Ik meen begrepen te hebben dat dit ook al een stevig aantal jaren verplicht is.
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 04:24:
Een gerelateerde vraag:

Op mijn studentenkamertje heb ik een stopcontact dat geaard lijkt, hoewel er geen noodzaak is voor deze ruimte om geaard te zijn. Dat is al genoeg reden om twijfel op te roepen. Om allerlei redenen wil ik graag een geaard stopcontact hebben maar ik ben er niet heel zeker van dat het stopcontact (/wandcontactdoos) daadwerkelijk geaard is.

Weet iemand een makkelijke methode om te testen of mijn stopcontact ook daadwerkelijk geaard is?
Schroef gewoon het kapje van dat stopcontact er even af. Als de aarde aangesloten is, zit op het contact van de randaarde een geel-groene draad, bij wat oudere huizen een grijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18

Standeman

Prutser 1e klasse

Techneut schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:17:
[...]
Ik meen begrepen te hebben dat dit ook al een stevig aantal jaren verplicht is.
Ah, dat wist ik niet. De laatste tijd heb ik bijzonder weinig in nieuwebouw woningen geklust.
[...]
Schroef gewoon het kapje van dat stopcontact er even af. Als de aarde aangesloten is, zit op het contact van de randaarde een geel-groene draad, bij wat oudere huizen een grijze.
Dat is uiteraard geen garantie dat het ding geaard is, maar wel waarschijnlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Techneut schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:56:
Als het een huis uit de jaren zestig is, zou het best wel mee kunnen vallen. Want toen werden al jaren nagenoeg dezelfde materialen (pvc-isolate en -buizen) gebruikt als nu (afgezien van andere draadkleuren). Kans op breken door ouderdom zal er m.i. niet zijn. En wat is er op tegen om gelijk alle drie draden te vernieuwen? Zo moeilijk is dat niet.
Ja, natuurlijk vervang ik dan direct alle kabels. Ik vraag me alleen af of dát ook niet misgaat. Stel dat er iets breekt in de leiding dan ben ik een stopcontact kwijt. Of ben ik nu heel pessimistisch?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:23
Techneut schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:17:
Mag je ook met een multimeter het spanningsverschil tussen de aarde aansluiting en de fase draad meten? Als de aarde dan niet is aangesloten zou je geen spanningsverschil moeten kunnen meten, maar als die wel is aangesloten weet ik niet of er niet iets verkeerd gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kun je doen met een multimeter, maar dat is niet de beste methode. Je meet met een multimeter nl. heel hoogohmig zodat een slecht contact niet wordt opgemerkt. Echte aardingsmeters die gebruikt worden door installateurs en inspecteurs werken met een forse teststroom door het totale circuit aarde-nulleider.
Als amateur beschik je daar uiteraard niet over. Wat je als amateur met een multimeter wel kan doen is inderdaad de spanning meten tussen de fasedraad en de aarde, die spanning moet gelijk zijn aan de spanning tussen fase en nul. En om aan de dan hoogohmige meting te beantwoorden sluit je parallel aan de meter even een gloeilamp aan.

Niet de meest vakkundige methode, maar alleszins acceptabel. Bij twijfel kun je dan alsnog een installateur vragen om het even door te meten.
posttoast schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:34:
[...]

Ja, natuurlijk vervang ik dan direct alle kabels. Ik vraag me alleen af of dát ook niet misgaat. Stel dat er iets breekt in de leiding dan ben ik een stopcontact kwijt. Of ben ik nu heel pessimistisch?
Inderdaad, veel te pessimistisch. Alleen, ten overvloede, ga er niet als een wilde stier aan zitten rukken, maar doe het met een beetje beleid. Zoals b.v. zo'n klus even met z'n tweeën doen, de een voorzichtig trekken, de ander met begeleiden van de invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sommige spanningzoekers gaan al uit zichzelf een beet je branden als je ze in hun eentje in de fase drukt en niet aankomt. op die manier meten met een net multimeter lijkt me nou niet betrouwbaar

Dan moet je ook nog eens alle! apparatuur totaal lostrekken (dus ook gekke dingen als cv ketel en als je pech hebt ook antenne, brandmelders) om de voorkomen dat je niet door een aparaat meet. waardoor het lijkt alsof je aarde wat doet. (het zijn meestal de fijne netfilters die dat dan voor je verpesten )

ff Noob disclaimer,
Raak nooit de andere pin aan van je multimeter met een meetpin op fase in je stopcontact.
Wil je weten waarom probeer het eens >:)

@techneut
Btw mijn ik meet juist aarde met een forse spanning en niet stroom. maar dit gaat dan wel om hoogohmige esd oppervlakken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 14-10-2009 20:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 18:54
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 04:24:
Een gerelateerde vraag:

wat dacht je van aarde en nul doorverbinden op een BElaste groep ( gloeilamp is voldoende )

dit werkt alleen als er aardlekschakelaars in de groepen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
fish schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 20:07:
...............
@techneut
Btw mijn ik meet juist aarde met een forse spanning en niet stroom. maar dit gaat dan wel om hoogohmige esd oppervlakken ;)
Met mijn verhaal probeerde ik uit te leggen dat met alleen maar spanning een slecht contact niet wordt opgemerkt. Slel b.v. dat er onverhoopt een overgangsweerstand van 1000Ω tussen zit, dan is dat voor een hoogohmige voltmeter een lachertje, je meet gewoon met zo'n belabberde vebinding de volle spanning en denkt wellicht dat het o.k. is. Vandaar mijn advies om die lamp er aan parallel te zetten. Een bewust hoogohmige meting, voor wat dan ook, is een heel ander verhaal.
Een echte aardingsmeting op electrische installaties vindt altijd plaats met een forse stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 23:01
Dit zal vast ook onder alle mogelijkheden van 'fout idee niet doen' vallen, maar:

Ik had ongeveer hetzelfde. In mijn huis is blijkbaar niks geaard van de stopcontacten in de woonkamer. Allemaal dozen met aarde maar niks aangesloten. Wel duidelijke aarde punten in de meterkast waar dus alleen maar bepaalde stopcontacten op zijn aangesloten (zoals dingen in de keuken zo te zien).

Anyway, ik had heel erg last van het niet-geaard zijn mijn gitaarversterker en opname apparatuur. Geen zin om draad te gaan trekken (want dat moet eerst weer via een centraal punt in het plafond en lijkt me erg veel gedoe).

Dus ik heb de ongebruikte coax kabel gebruikt die op praktisch hetzelfde punt aankomt. Bij de wanddoos in kwestie met een stukje installatiedraad de kern van de coax kabel op de aarde van de wanddoos vast gemaakt. In de meterkast (waar de coax weer uitkomt) de kern weer gepakt en met een stukje installatiedraad weer vastgezet op het aarde-steentje bij de meterkast waar alle andere aarde draden naartoe gaan. Verschil in brom op m'n gitaar versterker is van 'heel erg storend' naar 'non-existant' gegaan dus ik ben blij, en blijf er verder van af.

.. maar zal wel vraagtekens opleveren als ooit een monteur er naar kijkt om uit te vogelen wat er gedaan is :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik zie dat woord vraagtekens echt als understatement, want inderdaad heb ik hier maar één woord voor: "Geknoei". En wel van de bovenste plank, ongelooflijk om zoiets te bedenken. Ik heb in de loop van de jaren heel wat gepruts gezien, ik ben dus wel wat gewend, maar dit spant de kroon, ik raad je dringend aan om het nooit op die manier te doen! Installeer het gewoon zoals het moet, zo moeilijk is dat helemaal niet. Dit is echt onverstandige gemakzucht. Ik denk dat ik je dat niet nader uit hoef te leggen, dat hebben anderen in dit topic allang gedaan. Mocht je zoiets echter totaal niet in de vingers hebben, schaam je daarvoor niet en laat het aan iemand over die er wel verstand van heeft. Mits er een groen/gele aarddraad aanwezig is, een klusje van hooguit een half uur. Zolang ben je schat ik ook bezig met je knoei-operatie.

Overig, met het plaatsen van een bericht zoals dit, wek je beslist de indruk dat je voor de zekerheid toch vraagt om een mening. Anders vertel je zoiets wat bepaald geen navolging verdient niet.

Edit:
Ook als die aarddraad er niet is, zie reactie hier onder, dan nog dien je dat dan maar voor lief te nemen, hetzij alsnog (laten) doen of er vanaf zien. Beter dan dat geklungel. Een nieuwe draad helemaal naar de meterkast trekken kost hooguit een uurtje meer tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 24-11-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja maar als die aardedraad er niet is, is het wel best wat werk... moet je immers opnieuw draad gaan trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dipje2 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:38:
Dit zal vast ook onder alle mogelijkheden van 'fout idee niet doen' vallen, maar:

Ik had ongeveer hetzelfde. In mijn huis is blijkbaar niks geaard van de stopcontacten in de woonkamer. Allemaal dozen met aarde maar niks aangesloten. Wel duidelijke aarde punten in de meterkast waar dus alleen maar bepaalde stopcontacten op zijn aangesloten (zoals dingen in de keuken zo te zien).

Anyway, ik had heel erg last van het niet-geaard zijn mijn gitaarversterker en opname apparatuur. Geen zin om draad te gaan trekken (want dat moet eerst weer via een centraal punt in het plafond en lijkt me erg veel gedoe).

Dus ik heb de ongebruikte coax kabel gebruikt die op praktisch hetzelfde punt aankomt. Bij de wanddoos in kwestie met een stukje installatiedraad de kern van de coax kabel op de aarde van de wanddoos vast gemaakt. In de meterkast (waar de coax weer uitkomt) de kern weer gepakt en met een stukje installatiedraad weer vastgezet op het aarde-steentje bij de meterkast waar alle andere aarde draden naartoe gaan. Verschil in brom op m'n gitaar versterker is van 'heel erg storend' naar 'non-existant' gegaan dus ik ben blij, en blijf er verder van af.

.. maar zal wel vraagtekens opleveren als ooit een monteur er naar kijkt om uit te vogelen wat er gedaan is :).
Er is een reden dat de aarde draad net zo dik is als de fase en nul

Als er door een defect per abuis stroom gaat lopen over jouw aarde heb je een gloeidraad door je kamers lopen. onder de gordijnen door ofzo, altijd een goeie start voor een brand

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Praatte over de kern van de coax eh? Die is best een stukje dikker dan de draden die naar het aardpunt gaan en uit de meterkast komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dipje2 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:03:
Praatte over de kern van de coax eh? Die is best een stukje dikker dan de draden die naar het aardpunt gaan en uit de meterkast komen :)
Ja idd de oppervlakte van de koperen kern. als jij een koperen (*dus niet het plastic) kern hebt van 2,5mm2 dan heb jij een best dikke coax kabel liggen. die zal wss niet door de buizen passen

zo dik dus dat ik eigenijk niet geloof dat hij dik genoeg is (nofi)

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 24-11-2015 21:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

@dipje2

Was een aardlus isolator niet handiger geweest?

[ Voor 10% gewijzigd door Carbon op 24-11-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
@Carbon: Mijn DI boxen hebben een ground-lift switch, die haalde niks uit.
Misschien waren er andere apparaten die de ground-lift konden doen met straam... dit was een oplossing in-the-moment, still works :). Ik zie zo snel geen goedkope oplossing om 'lokaal' de aarde op te lossen... Die kerntjes met RCA pluggen heb ik niks aan, het gaat ook om de voeding van mijn PC en de 120watt buizen versterker.

@Fish: Ik praat niet over het plastic :). En ja het is een dikke stugge coax kabel en geen mediamarkt spul en hij was dikker dan de draad in de installatiebedrading die gebruikt is door het huis.

Maar hij is ook weer geen 2,5mm2. Na even gekeken te hebben, er zijn inderdaad net wat dikkere installatiedraden gebruikt van de fase naar de groepenkast en zo dik is hij niet. Ik had er wel op gelet dat hij net zo dik (eigenlijk net iets dikker) is dan de aarde draden die door het huis gaan waar spullen wel geaard zijn, leek me wel zo goed idee.

Dan is het toch net zo safe als elk ander aarde punt in huis? In de stopcontacten die wel geaard zijn is gewoon 1.5mm2 draad gebruikt, 2.5mm2 lijkt alleen 'onder' de groepenkast gebruikt te zijn.

Anyway, ik opende ook om te zeggen dat het vast niet het beste idee is maar lijkt me beter dan een draadje op je verwarming prikken. Als er een bestaande draad ligt die geschikt lijkt en je gebruikt hem toch niet, why not?

Met een komende verplaatsing van mijn werkplek moest ik het geintje opnieuw gaan doen, ik heb daar een oude analoge telefoon aansluiting zitten in de buurt. Ik heb die misbruikt. Niet de kabels zelf, want dat is inderdaad flinterdun wat uit elkaar valt als je 'boe' roept er tegen, maar die heb ik als trekdraad gebruikt om 1.5mm2 installatiedraad naar de meterkast te trekken.

Als iemand die voor de rest heel erg 'noob' is met stroom installaties, wat is precies het risico hier mee dan? Als er per ongeluk 220v op die draad komt te staan dat 1.5mm2 niet dik genoeg is en de draad wegfikt? Waarom is er dan 1.5mm2 gebruikt door de rest van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1.5 is tamelijk ongebruikelijk. Normaal wordt er 2,5 gebruikt. Is alles 10A afgezekerd dan ?
als het 16A afgezekerd is met 1.5mm2 ergens verderop is er iets niet goed imho

De meeste coaxdraden zijn 3xniets kwa diameter/oppervlak als daar 220 volt op komt te staan is de weerstand te hoog om de stop (direct) door te laten slaan. en de draad wordt gewoon zo heet dat materialen die daarmee in contact komen in de brand kunnen vliegen. als jij echt 1.5mm2 coax hebt zal het wel meevallen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Oude coax als aardedraad ... ik kan niet eens beginnen met uit te leggen wat daar fout aan is zonder te gaan schreeuwen van afschuw.
Vergelijk het met motorrijders die zonder helm 'even' een rondje doen. Die hebben per slot van rekening niets in hun hoofd wat bescherming behoeft. Iets met Darwin. Een aparte 2,5 mm geel/groen kabel is voor een paar euro op elke straathoek te koop en met de coax als trekdraad in minuten aangebracht.

Is het daadwerkelijk zo gevaarlijk? Rampspoed en ellende als je niet volgens de voorschriften werkt? Zolang het goed gaat hoor je iedereen trots verkondigen dat het zo toch goed gaat .. waar het fout ging hoor je niemand over, daar is de trots omgeslagen in schaamte. Of erger. Een oudoom is twee jaar geleden gelektrokuteerd tijdens het klussen, mijn familie zul je daarom ook niet meer zien prutsen met netspanning.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

dipje2 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:03:
Weet niet wat voor coax jij hebt liggen, maar een goede, recente coax zoals bijvoorbeeld de Hirschmann KOKA 9 TS heeft een koperen kern met een diameter van 1,13 mm. Die heeft een oppervlakte van de doorsnede van πr2 = π * 0,5652 ≈ 1 mm2. Goedkopere en / of oudere kabels heb ik gezien zo dun als 0,5 mm diameter (≈ 0,20 mm2.

Als je aan de 2,5 mm2 wilt komen zul je een koperen draad moeten hebben met een diameter van ten minste 1,8 mm.

Los daarvan is het sowieso nogal |:( om een coaxkabel als aarde te gebruiken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan is het toch net zo safe als elk ander aarde punt in huis? In de stopcontacten die wel geaard zijn is gewoon 1.5mm2 draad gebruikt, 2.5mm2 lijkt alleen 'onder' de groepenkast gebruikt te zijn.
Als je echt zoiets meent te hebben gezien, dan heb je prutswerk gezien. De aarddraad, tegenwoordig groen/geel, vroeger grijs, is net zo dik als de beide andere draden 2,5mm2. Waarschijnlijk zag je het dan ook toch maar "met een half dichtgeknepen oog".
Anyway, ik opende ook om te zeggen dat het vast niet het beste idee is maar lijkt me beter dan een draadje op je verwarming prikken. Als er een bestaande draad ligt die geschikt lijkt en je gebruikt hem toch niet, why not?

Met een komende verplaatsing van mijn werkplek moest ik het geintje opnieuw gaan doen, ik heb daar een oude analoge telefoon aansluiting zitten in de buurt. Ik heb die misbruikt. Niet de kabels zelf, want dat is inderdaad flinterdun wat uit elkaar valt als je 'boe' roept er tegen, maar die heb ik als trekdraad gebruikt om 1.5mm2 installatiedraad naar de meterkast te trekken.
Helemaal afgezien van het feit dat dit ook geklungel is, waarom 1,5 en niet wat normaal zou zijn 2,5 mm2?
Als iemand die voor de rest heel erg 'noob' is met stroom installaties, wat is precies het risico hier mee dan? Als er per ongeluk 220v op die draad komt te staan dat 1.5mm2 niet dik genoeg is en de draad wegfikt? Waarom is er dan 1.5mm2 gebruikt door de rest van het huis?
Dat getuigt dus van dat noob zijn, wat helemaal geen schande is, maar nogmaals, daar vergis je je in. Zoals eerder gezegd, dat is 2,5 mm2. Het is en blijft geklungel met 1,5 mm2. Kon je die dikte in de zoals het eveneens hoort in de kleur groen/geel krijgen? En ja, als variant op een bekend gezegde, een noob kan soms vragen stellen die weliswaar met heel veel moeite beantwoord zouden kunnen worden, maar daar heb je bij wijze van spreken een compleet leerboek installatietechniek voor nodig.
Heel in de verte zou ik me nog kunnen voorstellen dat je bij de bouwmarkt een bosje groen/gele installatiedraad hiervoor had gekocht en dat, ook al is dat eveneens volledig not done, netjes over de plint had gespijkerd of door die leeggemaakte buis had getrokken. Juist omdat je volledig leek bent, zou je moeten accepteren dat mensen die je met raad en daad op een deskundige manier proberen je te adviseren je geen lariekoek proberen te verkopen. Tenslotte, je hebt bovendien ook te maken met de installatievoorschriften. Die kun je aan je laars lappen zonder dat een haan er naar kraait, maar dat is op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat niet alleen, maar voor wie zijn die installatievoorschriften er? Om de branche te spekken? Mwa, wellicht paranoide gedacht.
Om jou als gebruiker/bewoner te beschermen? ;)

Als je risico (brand, electrocutie) afzet tegen kosten snap ik het eerlijk gezegd niet. Inderdaad kun je waarschijnlijk beter geen aarde hebben dan dit soort brakke zooi. Iets met schijnveiligheid enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 25-11-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Als je echt zoiets meent te hebben gezien, dan heb je prutswerk gezien. De aarddraad, tegenwoordig groen/geel, vroeger grijs, is net zo dik als de beide andere draden 2,5mm2. Waarschijnlijk zag je het dan ook toch maar "met een half dichtgeknepen oog".
Nou nee, heb een rol 2.5mm van de gamma liggen en een rol 1.5mm van de gamma liggen en in de stopcontacten die wel geaard waren zat alleen maar het 1.5mm spul. Het is niet alsof ik die diktes ken en kan gokken met m'n ogen als compleet electro-onbekende, ik heb het gewoon vergeleken met wat er nog nieuw op rol in m'n voorraad lag.

Dat er spraken is van prutswerk geloof ik graag (of misschien is het ooit gedaan door 'de opa van de originele bewoner want die was ooit elektricien' of zo) want ik baalde er dus al erg van om overal geaarde wanddozen te hebben maar er achter te komen dat die helemaal niet geaard zijn op een paar na.
Wasmachine en droger die met een stekkerblok in een stopcontact zitten in de badkamer (zelfs ik weet hoe dom dit is) terwijl er gewoon een trekschakelaar is die op een aparte 'badkamer' groep staat...
Helemaal afgezien van het feit dat dit ook geklungel is, waarom 1,5 en niet wat normaal zou zijn 2,5 mm2?
Omdat ik geen flauw idee _had_ dat 2.5mm daarvoor normaal is. Ik ga er vanuit dat het ooit goed is aangesloten in m'n huis dus ik volg het voorbeeld :S.
Juist omdat je volledig leek bent, zou je moeten accepteren dat mensen die je met raad en daad op een deskundige manier proberen je te adviseren je geen lariekoek proberen te verkopen.
Zeg ik dat ergens dan? Ik haak hier in op het topic van iemand anders omdat ik ooit dezelfde vraag heb en een andere oplossing en nu wou weten hoe veilig / onveilig dat is. En dat vraag ik. Antwoord onveilig. Heb ik dat ergens lariekoek gevonden??

Ja ik vraag door 'maar waarom ligt er dan 1.5mm draad in de rest van het huis'.. niet omdat ik jullie niet geloof (dan zou ik mezelf niet als electro-noob voorstellen in de eerste plaats) maar meer omdat ik daar dan erg verbaasd over ben. En wat ik van 'jullie' begrijp zijn jullie daar net zo verbaasd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dipje2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:21:
[...]

Nou nee, heb een rol 2.5mm van de gamma liggen en een rol 1.5mm van de gamma liggen en in de stopcontacten die wel geaard waren zat alleen maar het 1.5mm spul. Het is niet alsof ik die diktes ken en kan gokken met m'n ogen als compleet electro-onbekende, ik heb het gewoon vergeleken met wat er nog nieuw op rol in m'n voorraad lag.

Dat er spraken is van prutswerk geloof ik graag (of misschien is het ooit gedaan door 'de opa van de originele bewoner want die was ooit elektricien' of zo) want ik baalde er dus al erg van om overal geaarde wanddozen te hebben maar er achter te komen dat die helemaal niet geaard zijn op een paar na.
Wasmachine en droger die met een stekkerblok in een stopcontact zitten in de badkamer (zelfs ik weet hoe dom dit is) terwijl er gewoon een trekschakelaar is die op een aparte 'badkamer' groep staat...

[...]

Omdat ik geen flauw idee _had_ dat 2.5mm daarvoor normaal is. Ik ga er vanuit dat het ooit goed is aangesloten in m'n huis dus ik volg het voorbeeld :S.
1,5mm2 is vaak schakeldraad. volgens mij verkoopt de gamme geeneens 2,5mm2 fase en nul
[...]

Zeg ik dat ergens dan? Ik haak hier in op het topic van iemand anders omdat ik ooit dezelfde vraag heb en een andere oplossing en nu wou weten hoe veilig / onveilig dat is. En dat vraag ik. Antwoord onveilig. Heb ik dat ergens lariekoek gevonden??

Ja ik vraag door 'maar waarom ligt er dan 1.5mm draad in de rest van het huis'.. niet omdat ik jullie niet geloof (dan zou ik mezelf niet als electro-noob voorstellen in de eerste plaats) maar meer omdat ik daar dan erg verbaasd over ben. En wat ik van 'jullie' begrijp zijn jullie daar net zo verbaasd over.
Maareuh ik vroeg ook niet voor niets hoeveel ampere het is afgezekerd. als alles 10A is afgezekerd is het niet zo'n probleem namelijk. bij 16A moet je wel 2,5mm2 hebben

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
dipje2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:21:
[...]
Ik ga er vanuit dat het ooit goed is aangesloten in m'n huis dus ik volg het voorbeeld :S.
[...]
da's dus het probleem.

De vorige bewoner maakt een fuckup, jij denkt:"oh, dat zal wel ok zijn" en jij doet verder.
De volgende bewoner ziet jouw coax aarding en denkt "oh, dat zal wel ok zijn" en doet verder.
De volgende bewoner wordt geroosterd als hij zijn tv in plugt, "want dat los contactje in de wasmachine was snel gefixt"

ipv gewoon de fouten van de vorige bewoner over te nemen (en nee, dat geldt niet enkel voor jou) kun je beter eens kijken hoe het wel moet en fiksen waar nodig. Toekomstige bewoners zullen jou eeuwig dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

assumptions

When you assume, you are making an Ass out of U and ME
Assumptions are the mothers of all fuck-ups

etc ... ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
En weer een todo puntje erbij dus, 2.5mm draad gebruiken en de huidige 1.5mm eruit halen (of beter, als trekdraad gebruiken). Is op 'lokatie 2' niet zo heel ingewikkeld.

Wat ik met die coax-constructie moet weet ik dan even niet. Opnieuw trekken met de juiste kabel zou natuurlijk het meest logische zijn, maar die coax is zo stug dat er amper beweging in is te krijgen, en het is nogal wat meters door de muur heen lijkt me. Misschien toch maar even de lampen loshalen en kijken of de draden van de contactdoos daar voorbij komen (ze gaan niet rechtstreeks naar de meterkast in ieder geval, maar ik begreep dat het normaal is dat de meeste draden van wanddozen en zo naar een centraal punt bij 1 van de lampen gaat en vanaf daar naar de meterkast toe, klopt dat of is dat ook bullshit?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon de coax laten liggen en de aarde gebruiken die je zometeen door de leidingen gaat leggen

Maar nu vraag ik het voor de 3e en laatste keer, op welk amperage is het afgezekerd?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Fish schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:31:
[...]

1,5mm2 is vaak schakeldraad. volgens mij verkoopt de gamme geeneens 2,5mm2 fase en nul

[...]

Maareuh ik vroeg ook niet voor niets hoeveel ampere het is afgezekerd. als alles 10A is afgezekerd is het niet zo'n probleem namelijk. bij 16A moet je wel 2,5mm2 hebben
Op zich klopt het wat je hier zegt qua brandveiligheid. Maar je borduurt wel voort op iets wat volgens de voorschriften helemaal niet mag. Namelijk dat 1,5 mm2 draad (zwart) in huisinstallaties alleen maar mag worden toegepast als schakeldraad (ofwel lampendraad). De andere draden fase nul en aarde moeten gewoon een doorsnede hebben van 2,5 mm2 ongeacht of smeltpatroon 10 A kan zijn of nog ouder 6A. In heel oude installaties komt dat namelijk een doodenkele keer ook nog wel eens voor. De installatievoorschriften gaan uit van 16 A, de maximum waarde voor de gebruikelijke 2,5 mm2. Zwaarder spul zoals in bedrijfsinstallaties is hier offtopic.
Bovendien, stel dat er een smeltpatroon in zit van 10 A of lager, niets houdt wie dan ook tegen om deze na ook de bijbehorende passchroef te hebben vervangen alsnog een zekering van 16 A er in te draaien. M.a.w., striktgenomen een niet relevante vraag.
dipje2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:58:
En weer een todo puntje erbij dus, 2.5mm draad gebruiken en de huidige 1.5mm eruit halen (of beter, als trekdraad gebruiken). Is op 'lokatie 2' niet zo heel ingewikkeld.

Wat ik met die coax-constructie moet weet ik dan even niet.
Gezien deze vraagstelling, zelf weten natuurlijk, maar zou het misschien verstandig kunnen zijn om er zo langzamerhand iemand bij te halen die er echt verstand van heeft.
Tenslotte, alleen maar "ter lering ende vermaak", het is niet 2,5 mm dat is de diameter, maar 2,5 mm2 de doorsnede (oppervlakte van het cirkeltje waar je tegen aankijkt als je de draad doorsnijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:18:
[...]
Op zich klopt het wat je hier zegt qua brandveiligheid. Maar je borduurt wel voort op iets wat volgens de voorschriften helemaal niet mag. Namelijk dat 1,5 mm2 draad (zwart) in huisinstallaties alleen maar mag worden toegepast als schakeldraad (ofwel lampendraad). De andere draden fase nul en aarde moeten gewoon een doorsnede hebben van 2,5 mm2 ongeacht of smeltpatroon 10 A kan zijn of nog ouder 6A. In heel oude installaties komt dat namelijk een doodenkele keer ook nog wel eens voor. De installatievoorschriften gaan uit van 16 A, de maximum waarde voor de gebruikelijke 2,5 mm2. Zwaarder spul zoals in bedrijfsinstallaties is hier offtopic.
Bovendien, stel dat er een smeltpatroon in zit van 10 A of lager, niets houdt wie dan ook tegen om deze na ook de bijbehorende passchroef te hebben vervangen alsnog een zekering van 16 A er in te draaien.

[...]
Er bestaan eenmaal oude installaties, ongeacht wat de huide regels voorschrijven.

Maar die passschroef vervangen is ook een lekker dooddoener. niemand weerhoud je er ook van om er een 50A paschroef er in te draaien. Een paschroef is om fouten te voorkomen met je zekering, ga je die bewust vervangen dan zou je moeten weten wat je aan het doen bent. Dus wat mij betreft een beetje een zeikopmerking.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dipje2 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:38:
Geen zin om draad te gaan trekken (want dat moet eerst weer via een centraal punt in het plafond en lijkt me erg veel gedoe).

Dus ik heb de ongebruikte coax kabel gebruikt die op praktisch hetzelfde punt aankomt.
Als je quick-and-dirty maar toch veilig wilt doen: waarom trek je die coax er niet uit en knoop je daar een gloednieuwe aarddraad aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Fish schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:23:
[...]

Er bestaan eenmaal oude installaties, ongeacht wat de huide regels voorschrijven.

Maar die passschroef vervangen is ook een lekker dooddoener. niemand weerhoud je er ook van om er een 50A paschroef er in te draaien. Een paschroef is om fouten te voorkomen met je zekering, ga je die bewust vervangen dan zou je moeten weten wat je aan het doen bent. Dus wat mij betreft een beetje een zeikopmerking.
Toch even een tegenreactie. Een passchroef van 10 A vervangen door eentje van 16 A is gewoon toegestaan en is daarmee tegelijk het toegestane maximum. Geen enkele persoon met verstand van zaken haalt het in z'n hoofd om er dan maar gelijk veel zwaardere in te draaien. Het ging om die mogelijkheid van een patroon van 10 A en dan vervolgens die 1,5 mm2 toestaan. Dat is het punt waar ik even op inging. Niet meer, dus dat ietwat onparlementaire woord zeikopmerking laat ik maar voor wat het is, we zitten hier niet om elkaar vliegen af te vangen.
Ik had misschien hooguit een wat andere woordkeus kunnen toepassen en moeten zeggen dat geen enkel voorschrift je er van weerhoudt om er een zwaardere in te draaien. Soms is het wel eens moeilijk om als je iemand niet kent de juiste toon te treffen.

Oh ja, wat betreft je opmerking over oudere regels m.b.t. draaddoorsneden, deze zijn al oeroud en volgens mij zijn ze nooit anders geweest als nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 25-11-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
RemcoDelft schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:35:
[...]

Als je quick-and-dirty maar toch veilig wilt doen: waarom trek je die coax er niet uit en knoop je daar een gloednieuwe aarddraad aan vast?
Al geprobeerd, maar zoals ik al zei, er is geen beweging in te krijgen. En gewoon een trekveer vanaf de wanddoos er door duwen eindigde ook nergens, maar ik heb ondertussen dus begrepen dat die wel eens in het plafond bij de lampen zou kunnen uitkomen?

En dit laten door (en gewoon de electra helemaal laten fixen) zou ook zeker mijn eerste keus zijn - sorry maar dit is niet mijn hobby :S - maar financieel gaat dat 'm echt niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dipje2 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:38:
[...]

Al geprobeerd, maar zoals ik al zei, er is geen beweging in te krijgen. En gewoon een trekveer vanaf de wanddoos er door duwen eindigde ook nergens, maar ik heb ondertussen dus begrepen dat die wel eens in het plafond bij de lampen zou kunnen uitkomen?
De antennekabel hoort niet in een centraaldoos (bij de lampen) uit te komen. groepen ondeling worden al volkomen gescheiden aangelegd. daar gaat/hoort niet nog een ander random kabeltje langs.
Jou stopcontact komt hoogstwaarschijnlijk wel uit in de centraaldoos

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Antennekabel? Ik had het over de draden van de electra vanaf een wandstopcontact. Dat is toch geen 'antennekabel'?

En ik zie in de meterkast bij de groepenkast echt niet genoeg kabels uitkomen om te zorgen dat elk stopcontact zijn eigen draadjes naar de meterkast hebben. Die lijken toch echt ergens eerder samen te komen per kamer. Het zijn totaal ook maar 2 groepen.

Ik kwam met 20m trekveer nergens vanuit het stopcontact. Het is niet dat de veer klem komt te zitten, maar hij lijkt nergens uit te komen na 20m. Ik kan ook niet echt horen waar hij ongeveer zou moeten zitten in de muur.

Die coax waar ik het over had heb ik zelf getrokken (en zit nu dus muurklem nu alle teflonspray weg is denk ik :)) zit in dezelfde muur maar nog een klein stukje verder.. En die kwam gewoon netjes in de meterkast met < 10m trekveer.

Heb toch echt het vermoeden dat die wanddozen ergens op 'een kruispunt' bij elkaar komen en vanaf daar verder gaan naar de meterkast. Is dat echt een raar idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
De normale, moderne uitvoering is 1 centraaldoos in het plafond van elke kamer (waar de lamp hangt meestal). Van daaruit lopen leidingen naar de inbouwdozen in de wanden.

Dus nee, dat is geen raar idee. Het is wel raar als je 20m trekveer een buis in kunt duwen zonder ergens uit te komen...
Pagina: 1