Diesel interessant(er) voor prive auto

Pagina: 1
Acties:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening en wellicht komt er een leuke discussie op gang. De laatste tijd schieten de prijzen van Diesel auto's naar beneden, wat op zich logisch is gezien de media aandacht en het risico dat je straks niet meer in (Duitse) steden mag. Maar de keerzijde is wel dat het omslagpunt Benzine vs Diesel met sprongen vooruit gaat in het voordeel van Diesel.

Even milieuvriendelijkheid buiten wegen gelaten; stel dat je van plan bent de auto volledig "op" te rijden, is het dan niet veel verstandiger (voordeliger) een Diesel te aan te schaffen. Of moeten we dan nog een (paar) jaar wachten tot de prijs nog een stuk verder is gezakt? Wat gaat de dieselprijs aan de pomp doen, zal die ook zakken ivm minder vraag? Hoeveel diesel auto's zouden er over 10 jaar rondrijden?

Mijn persoonlijke situatie is dat we 2 jaar geleden een hatchback benzine hebben aangeschaft, destijds was de noodzaak voor een kleine auto omdat we in het centrum van een grote stad woonden. Nu wonen we inmiddels buiten de stad met voldoende parkeergelegenheid en ben ik eigenlijk op zoek naar een grotere gezinsauto.. Ik vind het nog te vroeg voor een electrische, verwacht in de toekomst links of rechts wat subsidies en lagere verkoopprijzen zodra de massa overstapt op electrisch rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2019 20:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Zonder
  • gewicht,
  • jaarkilometrage
  • Type voorkeur
  • Wens voor een wel/niet nieuwe auto
Is het moeilijk te adviseren in deze.

Vooral gebruikte diesels zijn nu relatief goedkoop in de aanschaf op dit moment. Nieuwe diesels niet echt, en die schrijven juist veel meer af.

| live and give like no one else |

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ikzelf vind elektrisch rijden nog niet interessant vanwege hoge aanschaf, "nieuwe" techniek, lage actieradius etc. Volgens mij gelden dezelfde voor- en nadelen van diesel nog steeds die een aantal jaren ook golden. Een omslagpunt is afhankelijk van meerdere factoren en eigenlijk per persoon / auto verschillend. Zakelijk gezien zie ik nog steeds vooral diesels en ook prive zijn deze auto's nog steeds in trek. Er is best kans overigens dat milieuzones straks ook voor benzineauto's gaan gelden. De ene diesel is de andere ook niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Probleem is dat de belastingen op diesels en ook de afschrijving want minder gewild harder gaan. Daardoor lopen berekeningen die je deed in het verleden kunnen niet kunt gebruiken voor de toekomst. Iets wat je voorheen beter kon.

Dit is wel allemaal zoals het nu lijkt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:33
Het probleem is dat de leeftijdsgrenzen willekeurig zijn: Voor de milieuzones in Amsterdam geld dat diesel taxis tot 2008 de stad niet in mogen, in Utrecht geldt het voor alle diesels van voor 2001. Arnhem doet 2005. Maastricht doet EURO-3 of lager in de ban: EURO-4 kwam in 2006. In Rotterdam mogen oude diesels volgend jaar de stad juist wel weer in.

De regels zijn niet consequent en je kan daar je aankoop niet op baseren. Waarschijnlijk zit je wel een paar jaar goed als je nu een recent model koopt, maar als ze morgen een andere grens verzinnen dan kan je zo je auto weer wegdoen. Ik doe meestal lang (10jr) met een auto en dit was voor mij een reden om geen diesel te overwegen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 15:48
Het is inderdaad koffiedik kijken. Afschrijving gaat inderdaad harder, maar dat speelt niet mee als je hem toch op rijdt.

Dan zit je met extra kosten die in de toekomst waarschijnlijk wel gaan komen. Zowel MRB als brandstofaccijns gaat wellicht omhoog.

Het is een risico, want ' resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'.

Als je nu 45k km per jaar rijdt en het omslagpunt ligt door recente ontwikkelingen niet bij 30k maar bij 22k, dan kun je die risico's nemen. Als later de belasting en accijns omhoog gaan, is de TCO waarschijnlijk nog steeds acceptabel.

Rijd je net iets meer dan die 22k en denk je 'goh, diesel wordt nu net iets aantrekkelijker', dan zou ik dat risico niet nemen.

Voor mij telt het milieuaspect wel mee, dus ondanks mijn hoge jaarkilometrage ga ik niet een goedkope gebruikte diesel opijden. Mijn huidige benzineautouto is afgeschreven, maar blijft probleemloos doorrijden. Als dat verandert, wordt het waarschijnlijk een hybride en hopelijk is de spaarrekening ver genoeg gegroeid voor een plug-in versie.

En als in 2020 die extra subsidie voor elektrische auto's komt en belasting op benzine en diesel hoger wordt, ga ik serieus rekenenen of het interessanter is om een klein beetje te lenen voor een auto. Gewoon de afbetalingen meerekenen in de TCO en dan kijken of het uit kan.

Punctuality is the politeness of kings

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:16

DropjesLover

Dit dus ->

Tsja, het is eenvoudig uit te zetten in een tabel. Aantal kilometers per jaar, brandstofprijs per type en wegenbelasting per type. En er komt zo uit rollen welke het goedkoopste is voor jouw situatie.

Bij oprijden speelt afschrijving nauwelijks een rol, of die wordt zo klein na 10 jaar oud / 200k km dat dat niet meer mee speelt.

Omslagpunt voor een middenklasse gezinsbak ligt nu rond de 15k km. Er moet een hoop gebeuren wil dat omslagpunt bij bijv. 25k km gaan liggen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou met het negatieve sentiment naar diesel, niet snel meer voor diesel gaan.
De kans dat je binnen afzienbare tijd met een waardeloze auto zit waar je heel veel milieuzones niet meer in mag is groot.

Wij hebben een jaar, 2 jaar geleden nog wél de keuze gemaakt voor diesel, maar zouden nu anders kiezen. Hij krijgt nu nog een groene sticker, maar de vraag is voor hoe lang nog. :(

Kijk verder dan alleen het huidige omslagpunt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 15:48
Ik zou me om die milieuzones alleen druk maken als je zelf in de stad woont en de auto nodig hebt voor lange afstanden. Als je dan eens in je eigen stad een boodschap wilt doen, dan mag dat ineens niet meer en dat is naar.

Maar als je nu ergens op het platteland woont en een bezoek aan een grote stad toch wat uitgebreider plant, dan zou ik me om milieuzones niet al te druk maken. Gewoon naar een P+R terrein net buiten de stad rijden en dan door met de bus. Scheelt je meteen een kapitaal aan parkeerkosten in de stad.

Ikzelf kom alleen hier in Nijmegen wel eens ooit in het centrum van de stad met de auto. Omdat ik nog even iets moet ophalen bij dat ene winkeltje, of omdat we zin hebben om in de stad te lunchen maar het regent. Als ik naar een andere stad ga, dan ga ik naar een goedkope parkeergarage ver van het centrum of een P+R-terrein. Ik neem even Den Bosch als voorbeeld: daar kom ik echt nooit in het centrum met mijn auto.

Bekijk dus voor jezelf of je (nu al) vaak in het centrum van de stad komt met de auto en bepaal dan of het risico op eventuele milieuzones aanvaardbaar is. Het enige gevaar bestaat erin dat allerlei kleine dorpen ook milieuzones gaan invoeren en dan is 'het centrum' voor veel mensen al snel hun eigen woonwijk of in ieder geval de plek waar je moet zijn voor de boodschappen bij de supermarkt. Ik vermoed dat dat meevalt, maar je weet niet hoe het over een paar jaar gaat...

Punctuality is the politeness of kings

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Je ziet meer en meer dieselauto's nog in goede staat voor een prikkie te koop staan. Als je nog een 2de (benzine)auto hebt waarmee je wel nog de stad in mag zou ik niet twijfelen om zo'n oudere diesel voor een prijsje te kopen, mits je toch voldoende langere (lees toch minimaal 15 km) ritjes doet (anders rij je continu met koude motor rond, vind 'ie niet zo lekker).

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:44
Wij stonden voor de benzine-diesel keuze recentelijk en het is benzine geworden. De auto die wij hadden was een Seat Ibiza 1.2 TDI met een kmstand van tegen de 370000. De vrouw rijdt ongeveer 50.000 per jaar, waarvan 40k~ woon-werk. De Ibiza begon kuren te krijgen en doorgerekend met alles wat we zowel preventief als direct nodig moesten vervangen zou uitkomen op ongeveer 2000 eur. Wij konden dat geld er in stoppen maar na een jaar tot twee hebben wij te maken met een kmstand 420-470k, met onvoorspelbare kosten en waarschijnlijk op dat moment ook ruimtegebrek als gezinsuitbreiding definitief zou worden.

De zoektocht begon naar een relatief jonge wagon en van de shortlist bleven eigenlijk alleen twee serieuze opties over: 2017, Ford Focus, 1.0 ecoboost of 1.5 TDCI. Het rekensommetje voor de komende 5 jaar gemaakt en op die periode zou de 1.5 TDCI zou iets goedkoper uitkomen. Geen groot geld, maar aan het einde van de rit hebben wij wel de volgende onvoorspelbaarheden meegenomen:

- afwijkende belastingregels/tarieven
- milieuzones, al zou dat met euro6 nog geen groot issue worden
- steeds meer merken verbannen de diesel, waarbij de reputatie van de auto straks omlaag gaat
- eventuele moderne diesel-issues die bijvoorbeeld te maken hebben met egr

Aannames, en wellicht niet altijd even realistisch maar het gevoel om te kiezen voor een benzine-blok lag echt beter. Uiteindelijk verwachten we dat de afschrijving in zoverre gelijk op is door de kilometerstand die er op gezet gaat worden dat dat niet meespeelt. Aan de andere kant kunnen de omstandigheden veranderen waardoor er minder kilometers gereden gaat worden bijvoorbeeld. Het is voor iedereen persoonlijk. Wel een onverwachte keuze voor ons, na tig jaar dieselen, maar we zullen zien waar het op uit gaat lopen.

• unezra

unezra

dreamscape schreef op zondag 3 maart 2019 @ 17:50:
Ik zou me om die milieuzones alleen druk maken als je zelf in de stad woont en de auto nodig hebt voor lange afstanden. Als je dan eens in je eigen stad een boodschap wilt doen, dan mag dat ineens niet meer en dat is naar.
In Nederland valt het nog wel mee, maar Duitsland is echt keihard bezig alles dat ook maar ruikt naar Diesel uit te bannen.

De komende 1-2 jaar zit je mogelijk nog wel goed en het tij *kan* keren, maar zoals ze daar nu mee om gaan, is de kans ook aanwezig dat je binnen een paar jaar met praktisch geen enkele iets oudere diesel (if any) in de buurt van een stadscentrum van een Duitse stad mag komen.

Dat is alleen Duitsland nog maar.

Probleem daarmee ook is, koop je nu een diesel voor zeg €5000 kan het zijn dat die over 3 jaar niets meer waard is. Ik zou dat zéker laten meespelen in mijn beslissing. Het telt ook mee voor het berekenen van het omslagpunt.
Maar als je nu ergens op het platteland woont en een bezoek aan een grote stad toch wat uitgebreider plant, dan zou ik me om milieuzones niet al te druk maken. Gewoon naar een P+R terrein net buiten de stad rijden en dan door met de bus. Scheelt je meteen een kapitaal aan parkeerkosten in de stad.
Toch zijn er momenten waarop het best fijn is met de auto zo de stad in te rijden. :) Wij doen het zelden, maar een enkele keer tuffen we ook zo het centrum van Amsterdam in om onder de Bijenkorf te parkeren. Zeker als we er enkel komen voor pak 'm beet een uur of 2. (Even een winkel bezoeken, of een museum. De verkorte reistijd weegt soms op tegen de hogere parkeerkosten.)

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-11 01:18
Ik heb een half jaar geleden een diesel gekocht terwijl ik echt net op het omslagpunt zat. Nu in binnenkort minder ga rijden is diesel niet meer rendabel . Ik ben al aan het rondkijken voor wat anders en het lijkt erop dat ik zo'n 2k ga afschrijven in een half jaar tijd.

Ik zou nu absoluut geen diesel meer kopen, tenzij ik echt zeer ruim over het omslagpunt zit.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 08:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De hoofdreden waarom de waarde van tweedehands diesels keldert is de onzekerheid. Als je van plan bent de auto op te rijden kan je het risico best nemen denk ik, maar hou er wel rekening mee dat de kans groot is dat je over afzienbare tijd steeds meer steden niet in kunt. Als je daar vrede mee hebt... Waarom niet?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:24
@Yustice Voor het bedrag van die enorme afschrijving kan je nog een flinke tijd dieselen.

Ik heb ook lang gedieseld, op gegeven moment was het om het even of ik diesel of benzine reed en kon ik net zogoed benzine gaan rijden. Je kunt echter niet gratis je diesel omruilen voor een benzine, dus heb ik gewacht totdat ik om andere redenen moest wisselen.

Nu een auto op LPG, voldoet me beter dan diesel, volgende auto wordt LPG, hybride of elektrisch, geen diesel weer.

Wat betreft die onzekerheid: milieuzones zal nog wel meevallen met huidige diesel. Waar je meer voor moet vrezen is wat de overheid gaat doen met de prijs van diesel en bijbehorende wegenbelasting. Nu heb je voordeel uit goedkope diesel en nadeel van hoge wegenbelasting, over een jaar kan de overheid besluiten om de accijns op diesel met 10-15 cent te verhogen, net zoals ze dat nu met aardgas hebben gedaan.

• B-Real
  • Laatst online: 22:03
Een tweedehands diesel kun je nu, qua aanschafwaarde, relatief voordelig aanschaffen doordat de prijzen a.g.v. de onzekerheid dalen. Als je dus jaarlijks veel kilometers maakt en de auto dus vlot oprijdt is dat nu wel een verstandige keuze. M.a.w. als je de auto sneller oprijdt dan dat de regelgeving wordt strak getrokken.

Verkijk je er echter niet op, je moet vaak serieus wat kilometers maken wil diesel voordeliger zijn. Overall gezien zijn benzine auto's de afgelopen jaren veel zuiniger geworden dan de diesels, je moet dus veel meer km's rijden wil een diesel voordeliger zijn.

Als voorbeeld, ik doe nu een opdracht voor een leasemaatschappij, daar hoorde ik laatst dat het omslagpunt bij een VW Golf benzine in vergelijking met een diesel inmiddels al op grofweg 55.000km ligt en dat is dus een stuk meer als de +/- 30.000km die je een paar jaar terug nog hoorde. Dat gaat de weliswaar om een nieuwe auto, maar een benzine auto van +/- 5 jaar oud is inmiddels ook al in staat om 1:15 te doen wat tot voorheen nog dieselwaarden waren!

Kortom, kijk goed naar je situatie probeer je eigen situatie ook goed te beoordelen voor de toekomst en zet de cijfers (verbruik, onderhoud, afschrijving, kilometers) eens zo goed mogelijk op een rij. Ik acht de kans groot dat je onderaan de streep voordeliger uit bent met een benzine auto

• _JGC_
Als ik naar mijn huidige auto kijk tegenover mijn vorige:
- 207SW 1146kg, LPG, 1:11 verbruik, 0,60/liter
- 206 949kg, diesel, 1:21 verbruik, 1,20/liter

Wegenbelasting van beide auto's is gelijk, rijdt de LPG auto dus in verhouding goedkoper dan de diesel. Komt nog bij dat de verzekering van een diesel ook duurder is, ik heb de huidige auto goedkoper allrisk dan de vorige WA+.
Toen ik de LPG auto kocht was de brandstofprijs overigens 0,40 per liter. De helft van het prijsverschil met nu is accijnsverhoging die nagenoeg in 1 klap is doorgevoerd. Over onbetrouwbare overheid gesproken...

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 04-03-2019 12:55 ]

• unezra

unezra

Mx. Alba schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:26:
De hoofdreden waarom de waarde van tweedehands diesels keldert is de onzekerheid. Als je van plan bent de auto op te rijden kan je het risico best nemen denk ik, maar hou er wel rekening mee dat de kans groot is dat je over afzienbare tijd steeds meer steden niet in kunt. Als je daar vrede mee hebt... Waarom niet?
Helemaal leuk, wie weet komen ze met een sloopregeling in NL. :)
Daar hopen wij een beetje op.

Niet dat we daarom de auto hebben gekocht, maar het zou wel een reden zijn verkoop nog een jaartje uit te stellen.

Hopenlijk is hybride dan een beetje volwassen. Full electric nog niet, actieradius voor NL is redelijk OK maar je kunt er vooralsnog niet zinvol mee op vakantie. Dat heeft nog wat jaren nodig. (Of waterstof, als dat tegen die tijd én daadwerkelijk milieuvriendelijk op grote schaal geproduceerd kan worden én overal te krijgen is.)

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 04:47
unezra schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Helemaal leuk, wie weet komen ze met een sloopregeling in NL. :)
Daar hopen wij een beetje op.

Niet dat we daarom de auto hebben gekocht, maar het zou wel een reden zijn verkoop nog een jaartje uit te stellen.

Hopenlijk is hybride dan een beetje volwassen. Full electric nog niet, actieradius voor NL is redelijk OK maar je kunt er vooralsnog niet zinvol mee op vakantie. Dat heeft nog wat jaren nodig. (Of waterstof, als dat tegen die tijd én daadwerkelijk milieuvriendelijk op grote schaal geproduceerd kan worden én overal te krijgen is.)
De Toyota Hybride's zijn hartstikke betrouwbaar, je rijdt er makkelijk 1:20 mee en dan heb je een goede stationwagen met 125 pk. Hoezo beetje volwassen? :/ Je kunt in een Auris Hybride (of die nieuwe Corolla) best wel wat jaren mee. En tegen de tijd dat je een nieuwe auto wilt (3-7 jaar), dan is de elektrische auto waars. stuk volwassen (iig de infrastructuur omheen).

• _JGC_
Enige wat me tot nu toe altijd heeft tegengehouden is dat je met een Prius of Auris geen aanhangers mag trekken. Dat probleem hebben ze inmiddels opgelost met de laatste modellen, maar voordat die betaalbaar op de occasionmarkt verschijnen ben je 4 jaar verder.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sport_Life schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:04:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening en wellicht komt er een leuke discussie op gang. De laatste tijd schieten de prijzen van Diesel auto's naar beneden, wat op zich logisch is gezien de media aandacht en het risico dat je straks niet meer in (Duitse) steden mag. Maar de keerzijde is wel dat het omslagpunt Benzine vs Diesel met sprongen vooruit gaat in het voordeel van Diesel.

Even milieuvriendelijkheid buiten wegen gelaten; stel dat je van plan bent de auto volledig "op" te rijden, is het dan niet veel verstandiger (voordeliger) een Diesel te aan te schaffen. Of moeten we dan nog een (paar) jaar wachten tot de prijs nog een stuk verder is gezakt? Wat gaat de dieselprijs aan de pomp doen, zal die ook zakken ivm minder vraag? Hoeveel diesel auto's zouden er over 10 jaar rondrijden?

Mijn persoonlijke situatie is dat we 2 jaar geleden een hatchback benzine hebben aangeschaft, destijds was de noodzaak voor een kleine auto omdat we in het centrum van een grote stad woonden. Nu wonen we inmiddels buiten de stad met voldoende parkeergelegenheid en ben ik eigenlijk op zoek naar een grotere gezinsauto.. Ik vind het nog te vroeg voor een electrische, verwacht in de toekomst links of rechts wat subsidies en lagere verkoopprijzen zodra de massa overstapt op electrisch rijden.
oa gelezen ?

Diesel of Benzine?
Diesel vs benzine
Een snelle benzine of snelle zuinige diesel auto?

Elektrisch rijden zou ik nog even mee wachten, evt hybride zoals een Toyota Auris.
Dsl wordt verder uitgebannen, zal snel uit het autopark verdwijnen. oa rijden op waterstof gaat meer te zien zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wuursj
  • Laatst online: 20:51

Wuursj

want worst is al bezet

Kijk ook eens naar LPG.
Ondanks dat het wat minder populair is geworden en niet alle moderne auto's het zonder meer lusten, kan het nog steeds een heel aantrekkelijke brandstof zijn. Met goedkope brandstof, niet al te hoge investering, weinig extra belasting en dus een redelijk laag omslagpunt maar toch geen milieu (zones) nadelen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

unezra schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:15:
Niet zinvol mee op vakantie? De Kona heeft een actieradius van 500km. Er zijn aardig wat auto's op fossiele brandstof met vergelijkbare actieradius... Sowieso moet je om de 2 à 3 uur pauze houden dus stel dat je om de 300km een half uurtje laadt, dan ben je met twee van dergelijke tussenstops in Nantes of Lyon, of met drie tussenstops in Marseille of Andorra. Veel verder wil je in één dag toch niet rijden. Ik zie geen probleem.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• unezra

unezra

Mx. Alba schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:06:
[...]
Niet zinvol mee op vakantie? De Kona heeft een actieradius van 500km. Er zijn aardig wat auto's op fossiele brandstof met vergelijkbare actieradius... Sowieso moet je om de 2 à 3 uur pauze houden dus stel dat je om de 300km een half uurtje laadt, dan ben je met twee van dergelijke tussenstops in Nantes of Lyon, of met drie tussenstops in Marseille of Andorra. Veel verder wil je in één dag toch niet rijden. Ik zie geen probleem.
Exact. Het laden.

Benzine of diesel tank je overal, electra niet.
Plus, benzine of diesel tank je in een kwartiertje. :)

(En 500 kilometer op een tank, leuk, maar dat is een van de redenen waarom wij voor diesel zijn gegaan. 900 kilometer op een tank. Heerlijk! Kunnen we de rustpauzes gebruiken om te rusten en hoeven we niet bij een tankstation te stoppen.)

Full electric is leuk voor nationaal, nog niet voor internationaal. Helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 04-03-2019 14:11 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

unezra schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:10:
Exact. Het laden.

Benzine of diesel tank je overal, electra niet.
Plus, benzine of diesel tank je in een kwartiertje. :)

(En 500 kilometer op een tank, leuk, maar dat is een van de redenen waarom wij voor diesel zijn gegaan. 900 kilometer op een tank. Heerlijk! Kunnen we de rustpauzes gebruiken om te rusten en hoeven we niet bij een tankstation te stoppen.)

Full electric is leuk voor nationaal, nog niet voor internationaal. Helaas.
Vooral in Frankrijk wil je ook je rustpauzes wel doen bij parkeerplaatsen waar ook een tankstation is... Die zonder tankstation zijn vaak smerig. En dan stop je inderdaad 2 of 3x een half uur ipv 2 of 3x een kwartier. Maar sowieso wil je bij één of twee van die stops ook even eten waardoor het ook zonder te hoeven laden makkelijk een half uur kan duren.

Natuurlijk, het is iets minder optimaal. Maar het is zeker niet compleet onpraktisch, zoals jij het doet overkomen.

Ik rij een paar keer per jaar naar Nantes op en neer (want daar woont mijn dochter). Ik heb nu een diesel met een actieradius dat ik eigenlijk niet eens onderweg hoef te tanken. Maar mijn volgende auto gaat zeker elektrisch worden. Uiteraard wel een Kona of een andere met een actieradius van minimaal 400km. Ik zie er geen probleem in.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 17:23
[...]

500km met wind mee, 1 persoon, zonder baggage etc. Je kunt in de ervaringen wel lezen wat je echt haalt, haal er minstens 100km af bij gewoon gebruik, en met vakantie (=4pers+baggage) zou ik niet meer dan 300 aanhouden. Ga je met de karavaan mee naar het zuiden, ja, dan kun je nog wel op een paaltje rekenen, maar let wel echt even op, buiten de staatsgrenzen neemt de laadpaaldichtheid exponentieel af, en richting het oosten is het meer een blokfunctie (ik geloof dat Polen in totaal 10 palen telt, Amsterdam heeft meer palen dan heel oost-Europa). Het is verre van zorgenvrij zoals je met benzine (of diesel) gewend bent.

Diesel: tsja, werp eens een blik op de mrb. Voor vergelijkbare auto's heb je het al snel over een factor 3 meer. Enkel dus als je erg veel tuft loont het nog. En dat is nu, terwijl de verwachting is dat dit verschil enkel groter wordt natuurlijk. En als dat geen nadeel genoeg is, dan is de verkoopwaarde het wel (kun je ook je voordeel mee doen met een leuke 2ehands).

LPG heeft dan een veel beter netwerk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• B-Real
  • Laatst online: 22:03
[...]

In theorie helemaal eens. In de praktijk is de Kona nog bar slecht leverbaar en prijzig.
Afgezien daarvan klinkt in een half uurtje bijladen natuurlijk prima, maar je staat in de zomervakantie (niet eens vol in het hoogseizoen) met je brandstof auto toch al vaak even te wachten voordat er een pomp vrij is.

Tanken van brandstof duurt een paar minuten, elektrisch laden duurt al snel een half uurtje. In dat half uurtje kun je idd even de benen strekken, plasje doen, wat drinken, wat eten en weer door..... oh nee, je bent een plekje in de rij opgeschoven en er zijn nog 5 wachtende voor je 8)7

Nu snap ik ook wel dat de meesten niet wekelijks of maandelijks zo'n trip ondernemen, maar het is toch wel iets waar je je zeker van bewust moet zijn als je elektrisch wilt gaan rijden.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Brent schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:17:
[...]

500km met wind mee, 1 persoon, zonder baggage etc. Je kunt in de ervaringen wel lezen wat je echt haalt, haal er minstens 100km af bij gewoon gebruik, en met vakantie (=4pers+baggage) zou ik niet meer dan 300 aanhouden.
Daarom hield ik bij mijn berekening ook 300km aan hè. En je "moet" toch sowieso om de 2 à 3 uur wel een pauze nemen. Ik zie er echt niet het enorme probleem in dat "men" erin ziet.
Ga je met de karavaan mee naar het zuiden, ja, dan kun je nog wel op een paaltje rekenen, maar let wel echt even op, buiten de staatsgrenzen neemt de laadpaaldichtheid exponentieel af, en richting het oosten is het meer een blokfunctie (ik geloof dat Polen in totaal 10 palen telt, Amsterdam heeft meer palen dan heel oost-Europa). Het is verre van zorgenvrij zoals je met benzine (of diesel) gewend bent.
Klopt, maar niet onoverkomelijk.
LPG heeft dan een veel beter netwerk.
Maar ook over het algemeen een actieradius (zonder op benzine over te schakelen) waar tegenwoordig zelfs elektrische auto's om gaan giechelen. :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
Het grootste risico van een diesel is veranderende belastingwetgeving.
Mx. Alba schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Daarom hield ik bij mijn berekening ook 300km aan hè. En je "moet" toch sowieso om de 2 à 3 uur wel een pauze nemen. Ik zie er echt niet het enorme probleem in dat "men" erin ziet.
Net zoals we uit moeten gaan van de actieradius in de praktijk, moeten we ook uitgaan van het menselijke gedrag in de praktijk. En dat betekent dat men niet elke 2 a 3 uur stopt.

Sterker nog, niemand zit erop te wachten dat het opraken van de brandstof bepaalt wanneer er gestopt wordt, laat staan dat een elektrische auto vrijwel alle stops op voorhand al voorschrijft (absoluut niet te laat, maar ook niet te vroeg omdat je dan nog vaker moet stoppen).

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Rukapul schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:30:
Net zoals we uit moeten gaan van de actieradius in de praktijk, moeten we ook uitgaan van het menselijke gedrag in de praktijk. En dat betekent dat men niet elke 2 a 3 uur stopt.
Umm... Ik wel in ieder geval. Als ik naar Nantes rij, in ieder geval bij Lille, voor Parijs (om fris de Parijse rondwegen op te gaan) en bij Le Mans. Met een elektrische auto als een Kona is dat ook al voldoende.
Sterker nog, niemand zit erop te wachten dat het opraken van de brandstof bepaalt wanneer er gestopt wordt, laat staan dat een elektrische auto vrijwel alle stops op voorhand al voorschrijft (absoluut niet te laat, maar ook niet te vroeg omdat je dan nog vaker moet stoppen).
Heb je een onderzoek gedaan of zo waaruit blijkt dat niemand daarop zit te wachten?

Het is zeker zo dat elektrisch rijden wat minder praktisch is. Maar het is echt niet in de onoverkomelijke mate die hier nu wordt voorgeschilderd door deze en gene.

• Brent
Mx. Alba schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:21:
[...]

Concreet voorbeeldje: volgens laadpalen.nl staat er 1 paal aan de snelweg tussen Nancy en Macon. Mis je die/is buiteen bedrijf/ superdruk, dan moet je dat stuk van ~350km met 1 lading overbruggen, aangenomen dat je dan ook bij Nancy geladen hebt. Ik zou peentjes zweten hoor. Heb ik geen zin in op vakantie ;)
[...]

Klopt, maar niet onoverkomelijk.
Ga ik naar mijn schoonmoeder in Polen, dan strand ik ergens in de bossen. De laatste paal staat in Duitsland ;) Zelfs als ik van boekhouden hield en alles zorgvuldig uitplande, de afstanden maken het behoorlijk onoverkomelijk ;) Kijk eens op de kaart, ik overdrijf niet met die 10 palen.
[...]

Maar ook over het algemeen een actieradius (zonder op benzine over te schakelen) waar tegenwoordig zelfs elektrische auto's om gaan giechelen. :)
Niet alleen dat, er zijn ook gewoon heel veel meer LPG stations dan laadpalen buiten NL.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Brent schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:38:
Ga ik naar mijn schoonmoeder in Polen, dan strand ik ergens in de bossen. De laatste paal staat in Duitsland ;) Zelfs als ik van boekhouden hield en alles zorgvuldig uitplande, de afstanden maken het behoorlijk onoverkomelijk ;) Kijk eens op de kaart, ik overdrijf niet met die 10 palen.
Tja... Hoeveel Nederlanders gaan er dan ook naar Polen op vakantie? Volgens mij gaat het overgrote deel richting het zuiden. :)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Zullen we het anders weer over diesel hebben ipv electrisch?

Zoals door velen gezegd zou ik het vanwege de onzekerheid (overheden!) niet aandurfen, tenzij je het over een horizon van een jaar of drie hebt ofzo waarin je opeens veel meer rijdt.

Voor de TS: regel een baan binnen de 120km enkele reis :X

PVO

• Brent
Mx. Alba schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:40:
[...]

Tja... Hoeveel Nederlanders gaan er dan ook naar Polen op vakantie? Volgens mij gaat het overgrote deel richting het zuiden. :)
Volgens mij gaat het overgrote deel tegenwoordig per vliegtuig, maar laten we de goalposts niet teveel verplaatsen ;) Vooralsnog is het een beetje spoorrijden, de rails af is, buiten NL, erg lastig. Zit jij ergens in de Morvan dan is je dichtsbijzijnde paal ~100km, oftewel, je kunt bijna nergens heen met een dagtripje. En ik hoor de Fransman al mopperen als jij je eigen lader via stopcontact gaat inpluggen ;)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-11 17:38
Het is wel echt zonde van de dieseltechniek, die was erg verbeterd laatste sinds 2000, co2 ook altijd veel lager met vergelijkbare benzine auto. Daar komt bij dat Tesla's momenteel zo zwaar zijn dat er veel meer dan gemiddeld fijnstof van banden en remmen komt. Voor de diesel roet- en nox uitstoot werd druk geïnnoveerd.

Ot: als moest kiezen nu, zou ik eerst bij de aangeboden diesels rondneuzen uit kosten oogpunt. Daarbij kan je dan ook een bijna afgeschreven model kiezen en deze kostenpost buiten beschouwing laten. Als je zelf kan sleutelen is het bijna altijd voordeliger om diesel te rijden bij vanaf ong 12000 km per jaar waar bijna iedereen wel aankomt met een eerste auto.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 04-03-2019 14:51 ]

• Brent
pennywiser schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:48:

Ot: als moest kiezen nu, zou ik eerst bij de aangeboden diesels rondneuzen.
Dat zou ik niet zo zeggen. Moet je echt even de wegenbelasting meenemen. En ik denk dat accijnzen op diesel de prijs gelijk zullen houden c.q. stijgen. Die Franse geelhempjes, dat begon specifiek over met die dieselaccijnzen (in Frankrijk rijdt ruim de helft op diesel). Het zou me enorm verbazen als dat nog naar beneden gaat komen.

Dus, is er een omslagpunt, ik schat zo rond de 40k/jaar. Dus enkel als je bovengemiddeld veel rijd zou ik het overwegen, anders is het zonde van je geld.

• pennywiser
Brent schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:53:
[...]

Dat zou ik niet zo zeggen. Moet je echt even de wegenbelasting meenemen. En ik denk dat accijnzen op diesel de prijs gelijk zullen houden c.q. stijgen. Die Franse geelhempjes, dat begon specifiek over met die dieselaccijnzen (in Frankrijk rijdt ruim de helft op diesel). Het zou me enorm verbazen als dat nog naar beneden gaat komen.

Dus, is er een omslagpunt, ik schat zo rond de 40k/jaar. Dus enkel als je bovengemiddeld veel rijd zou ik het overwegen, anders is het zonde van je geld.
Echt geen 40k, maar veel en veel minder, nu nog steeds.

• Brent
Heb even wat preciezer gerekend, je hebt gelijk, die omslag ligt al veel lager (bij gelijke onderhoudskosten).

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:13

MadEgg

Tux is lievvv

Waar een jaar geleden +- €0,30 verschil per liter zat tussen diesel en benzine zie ik dat tegenwoordig vaak maar €0,20 zijn. Zijn de accijnzen op diesel verhoogd of op benzine verlaagd, of heb ik het nu helemaal verkeerd? Dat zou het omslagpunt in ieder geval aardig verplaatsen.

Zelf net ook weer zitten twijfelen voor de "nieuwe" auto tussen diesel en benzine, maar toch maar voor benzine gegaan met alle mediahetze tegen diesel weet je niet hoe lang die auto's nog welkom zijn.

Tja

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:22
Mx. Alba schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:40:
[...]

Ik ga naar Polen... en pak lekker 't vliegtuig en een huurauto.

• pennywiser
Brent schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:00:
Heb even wat preciezer gerekend, je hebt gelijk, die omslag ligt al veel lager (bij gelijke onderhoudskosten).
Die onderhoudskosten zijn vaak lager. Niet altijd hoor, maar een dieselmotor gaat vaak wat langer mee. Het scheelt enorm als je zelf een werkplaatshandboek aanschaft en de handen uit de mouwen steekt.

• _JGC_
pennywiser schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:48:
Het is wel echt zonde van de dieseltechniek, die was erg verbeterd laatste sinds 2000, co2 ook altijd veel lager met vergelijkbare benzine auto. Daar komt bij dat Tesla's momenteel zo zwaar zijn dat er veel meer dan gemiddeld fijnstof van banden en remmen komt. Voor de diesel roet- en nox uitstoot werd druk geïnnoveerd.

Ot: als moest kiezen nu, zou ik eerst bij de aangeboden diesels rondneuzen uit kosten oogpunt. Daarbij kan je dan ook een bijna afgeschreven model kiezen en deze kostenpost buiten beschouwing laten. Als je zelf kan sleutelen is het bijna altijd voordeliger om diesel te rijden bij vanaf ong 12000 km per jaar waar bijna iedereen wel aankomt met een eerste auto.
Welke dieseltechniek? Je bedoelt de roetfilters en de EGR die iedereen liever kwijt dan rijk is?

EGR: vervuilt en raakt verstopt, klep gaat vastzitten, ellende, kosten
Roetfilter: vervuilt en raakt verstopt, geeft wazige motorstoringen als je mazzel hebt, verdunt stilletjes je motorolie met diesel en sloopt je motor als je pech hebt

• pennywiser
_JGC_ schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Welke dieseltechniek? Je bedoelt de roetfilters en de EGR die iedereen liever kwijt dan rijk is?

Roetfilter: vervuilt en raakt verstopt, geeft wazige motorstoringen als je mazzel hebt, verdunt stilletjes je motorolie met diesel en sloopt je motor als je pech hebt
Hangt inerdaad enorm van het merk af :) Toch denk ik dat er nog veel meer uit te halen was dan veel dieselhaters mensen denken qua economy maar ook qua mileu.

• Chevy454
  • Niet online
Als je als hobby soep met een mes eet wel ja. Als je een diesel gebruikt waarvoor die gemaakt is dan heb je weinig problemen mee.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
[...]

Denk dat inderdaad de sjoemeltechniek wordt bedoeld in combinatie van bovenstaande waar de innovaties niet (goed) werkten en /of actief uitgeschakeld werden.

De transitie naar diesel voor consumentenauto's is achteraf gezien gewoon een drama gebleken. Met name in stedelijke gebieden.

En dat heeft waarschijnlijk weer meer te maken met de praktische uitvoering en het handelen van mensen en bedrijven dan de techniek per se. Een van die aspecten is dat mensen typisch gewoon het goedkoopst willen rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 04-03-2019 15:18 ]

Verwijderd

De omslagkilometers die hier genoemd worden kloppen voor geen meter. Dat is voor een ieder verschillend. Je moet voor jezelf een lijst maken met de volgende punten:
  • kosten wegenbelasting
  • kosten verzekeringen
  • aanschafprijs auto
  • afschrijving auto
  • de tijd die je ermee wilt rijden om de kosten per jaar/kilometer uit te rekenen
  • regulier onderhoud en reparatie
  • onvoorziene uitgaven
  • het verwachte aantal kilometers per jaar wat je wilt rijden
Als je dat allemaal weet kan je de kosten voor een jaar uitrekenen en ook per kilometer wat je rijdt. Deel het totaalbedrag door het aantal te verwachten kilometers maal het aantal kilometers per jaar en je hebt de jaarkosten. Hiermee kan je dus ook zien of het omslagpunt gunstiger uitvalt voor een dieselmotor of een benzinemotor. Of LPG natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2019 15:24 ]

• Yustice
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-11 01:18
_JGC_ schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:34:
@Yustice Voor het bedrag van die enorme afschrijving kan je nog een flinke tijd dieselen.

Ik heb ook lang gedieseld, op gegeven moment was het om het even of ik diesel of benzine reed en kon ik net zogoed benzine gaan rijden. Je kunt echter niet gratis je diesel omruilen voor een benzine, dus heb ik gewacht totdat ik om andere redenen moest wisselen.
Dat is zeker waar, maar doordat ik binnenkort stukken minder ga rijden en minder geld aan de auto wil uitgeven ga ik sowieso een klein, zuinig ding aanschaffen en het verschil in kosten is (logischerwijs) vrij groot.

Momenteel zal dat rond de €150 liggen, over een paar maanden rond de €230, beide in het voordeel van de benzineauto die ik op het oog heb. En dat is exclusief afschrijving en onderhoud die beide ook fors lager liggen bij de benzine.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Touchdomex schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:46:
Probleem is dat de belastingen op diesels en ook de afschrijving want minder gewild harder gaan. Daardoor lopen berekeningen die je deed in het verleden kunnen niet kunt gebruiken voor de toekomst. Iets wat je voorheen beter kon.

Dit is wel allemaal zoals het nu lijkt.
Heb je de prijsdaling van Tesla meegekregen?
Over afschrijving gesproken...

Als je 6 maanden geleden een Model X kocht voor 160k, is deze afgelopen donderdag van de ene op de andere dag verlaagd in prijs naar 105k.

Even 55k extra afschrijving in een dagje... ;w

Dat blijft ook bij EV's het probleem. De kans is aanwezig dat ontwikkelingen zo snel gaan, dat de restwaarde fors wordt beinvloed.

Dat risico acht ik bij EV's groter dan bij diesels.

Youtube: DashcamNL

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wuursj schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:37:
Kijk ook eens naar LPG.
Ondanks dat het wat minder populair is geworden en niet alle moderne auto's het zonder meer lusten, kan het nog steeds een heel aantrekkelijke brandstof zijn. Met goedkope brandstof, niet al te hoge investering, weinig extra belasting en dus een redelijk laag omslagpunt maar toch geen milieu (zones) nadelen.
LPG is nauwelijks te vinden helaas :/
Tenzij je heel Nederland door wil om bij auto's te gaan kijken, en een auto wil van makkelijk 10+ jaar / 200k km. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd in trant van ingebouwde navigatie, standaard cruise-control, etc.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11 14:02
DropjesLover schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:08:
[...]

LPG is nauwelijks te vinden helaas :/
Tenzij je heel Nederland door wil om bij auto's te gaan kijken, en een auto wil van makkelijk 10+ jaar / 200k km. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd in trant van ingebouwde navigatie, standaard cruise-control, etc.
Inbouw is toch ook een prima optie? Die +-1500 euro heb je zo terug verdiend met ongeveer een euro(!) per liter verschil.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

L0we schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:17:
[...]

Inbouw is toch ook een prima optie? Die +-1500 euro heb je zo terug verdiend met ongeveer een euro(!) per liter verschil.
Klopt, maar je moet dan redelijk specifiek op zoek naar een auto die aansluit bij je wensen (is al een lijstje) en dan ook nog de juiste motor / jaartal er bij gaan zoeken.
Ik had er geen zin/tijd voor na fulltime werken en binnen een maand een auto moeten hebben (mn leasebak liep af, ging in dienst bij opdrachtgever) :P

BThGvNeOA

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-11 22:17
Brent schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:00:
De huidige diesels zijn alleen een stuk complexer met dure onderdelen (dubbel massa vliegwiel, EGR, roetfilter etc). Een diesel zal dus vrijwel altijd duurder zijn in onderhoud. Daarnaast de verwachte restwaarde en hogere verzekering. Het zijn dus vooral de 'verborgen' kosten die een diesel minder interessant maken in mijn ogen. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar als het een beetje tegen zit springt je omslagpunt gewoon weer naar 40dkm.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ypuh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:07:
[...]

De huidige diesels zijn alleen een stuk complexer met dure onderdelen (dubbel massa vliegwiel, EGR, roetfilter etc). Een diesel zal dus vrijwel altijd duurder zijn in onderhoud. Daarnaast de verwachte restwaarde en hogere verzekering. Het zijn dus vooral de 'verborgen' kosten die een diesel minder interessant maken in mijn ogen. Je kunt natuurlijk geluk hebben, maar als het een beetje tegen zit springt je omslagpunt gewoon weer naar 40dkm.
Er zijn sowieso een hoop dingen die een auto duurder maken in onderhoud tegenwoordig. Van mijn diesel gaat de koppeling ~300k km mee, maar is een hydraulisch systeem. Koppeling vervangen kost ~€1200. Maar wel veel later.

Roetfilter is minder een probleem, EGR wel af en toe (in mijn Renault kan je hem makkelijk zelf uitbouwen en schoonmaken, bij een VAG moet de motor er voor zakken).
Aan de andere kant heb je geen ontstekingsproblemen meer, etc etc.

Doorgaans is het onderhoud/reparatie aan de rest van de auto een stuk veelvoorkomender en duurder dan dat van de motor zelf. Airco, elektrische ramen/spiegels/whatever, koelcircuit, turbo, remmen, schokdempers, etc. Het standaard onderhoud.

BThGvNeOA

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

dfrenner schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:54:
[...]

Heb je de prijsdaling van Tesla meegekregen?
Over afschrijving gesproken...
Dat lijkt mee een uitzondering. Een 6 jaar oude Telsa S kost nog steeds 40k. Bij een nieuwprijs van ~100k is dat maar 60% afschrijving. Een Volvo XC90 van 6 jaar oud doet nu nog maar 25k.

BThGvNeOA

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 12:28
Momenteel zijn EV's extreem geliefd en dus onevenredig duur tweedehands.

De vraag is wel hoe duurzaam het blijft. Om twee redenen:

1. een tweedehands model S in de prijsklasse 30-50k concurreert met een nieuwe Leaf/E-Golf/Ioniq/Niro.
Tot voor kort had de Tesla een unique selling point: het was de enige met een goede range. Nu de middenklasse sterk in ontwikkeling is, vervaagt die USP.

2. EV's hebben een steilere ontwikkelcurve t.o.v. ICE's.
De afstand tussen een nieuwe en een tweedehandse EV neemt dus toe.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11 18:30

superwashandje

grofheid alom

DropjesLover schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:40:
[...]

Klopt, maar je moet dan redelijk specifiek op zoek naar een auto die aansluit bij je wensen (is al een lijstje) en dan ook nog de juiste motor / jaartal er bij gaan zoeken.
Ik had er geen zin/tijd voor na fulltime werken en binnen een maand een auto moeten hebben (mn leasebak liep af, ging in dienst bij opdrachtgever) :P
ik moest binnen twee weken een auto hebben en kon er een vinden binnen 30km rijden (hemelsbreed 15km maar rivier in de weg :P) op LPG met nog geen 90k km op de teller :) als er geen haast bij is zou ik het zeker overwegen. of idd inbouw en dan word je lijstje nog weer wat groter

[ Voor 4% gewijzigd door superwashandje op 07-03-2019 13:36 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Wuursj
  • Laatst online: 20:51

Wuursj

want worst is al bezet

DropjesLover schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:26:
Doorgaans is het onderhoud/reparatie aan de rest van de auto een stuk veelvoorkomender en duurder dan dat van de motor zelf. Airco, elektrische ramen/spiegels/whatever, koelcircuit, turbo, remmen, schokdempers, etc. Het standaard onderhoud.
Inderdaad. Zie mijn onderhoud van de afgelopen jaren. Het onderstel met remmen, schokbreker en sturen staat met kop en schouders er boven uit. Dat komt deels door een kapotte stuurpomp (flinke kosten post) maar ook zonder dat was het onderstel veruit de meeste veroorzaker van gezeik met 4 'break-downs' tegen 1 voor de motor zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JAszc56.png

uiteraard n=1. Als mijn koppeling stuk was gegaan in plaats van de stuurpomp, had het plaatje er natuurlijk anders uit gezien.
Ook doe ik onderhoud in principe zelf maar de 4 onderstel reparaties (stuurpomp, kapotte veren, kapotte schokbreker en een wiellager) kon ik niet zelf doen qua tijd dus daar tikken de garage uren aardig door.

Maar feit blijft dat een elektrische auto me slechts 8% onderhoudskosten bespaard zou hebben. De rest wat onderhoud nodig heeft gehad, zit ook in een elektrische auto.

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 07-03-2019 14:07 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 17:04
unezra schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:59:
Ik zou met het negatieve sentiment naar diesel, niet snel meer voor diesel gaan.
De kans dat je binnen afzienbare tijd met een waardeloze auto zit waar je heel veel milieuzones niet meer in mag is groot.

Wij hebben een jaar, 2 jaar geleden nog wél de keuze gemaakt voor diesel, maar zouden nu anders kiezen. Hij krijgt nu nog een groene sticker, maar de vraag is voor hoe lang nog. :(
Gewoon even wachten, in Duitsland begint het alweer terug te komen omdat de propaganda verhaaltjes van EV's toch niet zo rooskleurig bleken te zijn
Straks is de EV weer de vervuiler en moet iedereen een benzine of diesel, blijft gewoon een spelletje ;)

• pennywiser
FabianGTI schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Gewoon even wachten, in Duitsland begint het alweer terug te komen omdat de propaganda verhaaltjes van EV's toch niet zo rooskleurig bleken te zijn
Straks is de EV weer de vervuiler en moet iedereen een benzine of diesel, blijft gewoon een spelletje ;)
Is dat echt zo van Duitsland, dat zou best opzienbarend zijn, gezien alle EV koolaid drinkers in Nederland. Ik weet wel dat in Duitsland de te rijden afstand heel zwaarder meer telt als hier, iets waar EV's uitermate zwak in zijn.
Pagina: 1