FastFred schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:02:
Puur de vraag in de topic titel even beantwoorden: benzine ruikt lekker en als je diesel op je handen krijgt, meuren je handen 2 dagen naar die meuk.
Diesel is de as van het kwaad. Het zal mij echt worst wezen hoeveel km ik per jaar rijd, altijd benzine, en wil je alsnog goedkoop rijden dan pak je een wagen die het goed doet op LPG, dat haal je er met 25k per jaar makkelijk uit (omslagpunt voor mijn auto ligt al bij 5000km per jaar).
[...]
Je hebt duidelijk nog nooit met die 1.2 TDI 3-cylinder van VW gereden

Een fiets heeft meer koppel
Toevallig heb ik die wel gereden. Tot 100km/h een prima blokje. Afgezien van alle problemen die ik met die auto heb gehad
Maar gezien het vermogen vergelijk ik de 1.0tsi liever met de 1.6tdi. Beide 110-115pk...
Tevens wordt de 1.2tdi niet in de golf geleverd.
Die 1.2tdi had ook maar 78pk...
Zo kwaadaardig is diesel helemaal niet. Veel onderbuikpraat in de hetze tegen diesel.
Is het schoon, nee natuurlijk niet! Maar is benzine schoon? Nee natuurlijk niet.
Vooral NOx en fijnstof is het probleem.
Even wat feitjes:
- Het overgrote merendeel van de fijnstof komt uit de remmen en banden. Slechts een klein deel uit de motor.
- Een moderne diesel (met partikel filter) stoot minder fijnstoot uit de motor dan een benzine blok
- NOx is met adblue fors terug te dringen.
- De nieuwe 1.5HDI van Peugeot komt in alle praktijktesten fors onder de normen voor NOx uit. Met een gigantische winst tegenover andere dieselblokken.
Het probleem is dat Volkswagen groep een redelijk slecht imago aan diesel heeft gegeven door te sjoemelen met die NOx.
Volkswagen heeft met dat sjoemelen bereikt dat ze volgens de testen geen adblue systeem nodig hadden om aan de NOx normen te komen. In de praktijk is dat met normaal vermogen en CO2 uitstoot niet mogelijk.
Wel is het zo dat de 1.5HDI met 39 mg(?) NOx nog boven een benzine blok zit. MAar vergeleken met andere blokken die zelfs boven de 200 mg(?) uitkwamen is het echt een gigantische stap in de goede richting.
Er zijn ook initiatieven voor blauwe diesel.
Mijn huidige euro 6 diesel heeft volgens mij ook geen adblue, mijn vorige wel. Ik zou als diesel rijder absoluut geen moeite hebben om om de x km een adblue tankje bij te moeten vullen.