Diesel of Benzine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo allemaal!

Per 1 april heb ik een nieuwe baan, hierbij komt ook de aanschaf van een nieuwe auto om de hoek kijken.

Nu zit ik alleen erg te twijfelen wat verstandig is, of een diesel of benzine?

Mijn budget voor de aanschaf ligt rond de 10.000,-.

Ik rij per dag 84km. Dat is grotendeels snelweg. Kort uitgerekend kom ik dan afgerond uit op 18.000km per jaar (84 * 214). Privé verwacht ik ongeveer 10.000km te rijden, zonder vakantie. Dus laten we zeggen 30.000km op jaarbasis.

Nu zit ik te denken aan Polo benzine (2015, 80K op de teller) of een Volvo V40 diesel (2012, 100K op de teller). Voorheen reed ik met een leaseauto (Polo diesel, 2016). Deze vind ik erg fijn rijden. Inmiddels ook in wat benzine auto's gereden, maar die vind ik toch een stuk minder fijn rijden. Nu heb ik al wat berekeningen gedaan, op basis van belasting, verzekering en brandstofkosten en ik kom ongeveer uit op dat de Volvo V40 ongeveer 70,- duurder is per maand. Hierbij heb ik dan nog niet over afschrijf kosten, omdat deze vrij lastig te bepalen zijn nu.

Het verschil tussen een Polo benzine of diesel ligt volgens mij berekening op 60,-

Qua aanschaf van een Polo benzine of een Volvo V40 diesel zit nauwelijks verschil, allebei rond de 10K. Uiteraard liggen de afschrijf kosten hoger bij een diesel momenteel. Maar tegelijkertijd lees ik over Volvo dat je er gerust de 300K mee aan kunt tikken. Bij een Polo ben ik hier weer minder zeker van.

Wat zou jullie advies zijn? Ik ben het spoor een beetje bijster namelijk :?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Polo & V40 zijn verschillende "klassen" auto. Wil je beter vergelijken (nog afgezien van mogelijke aanschafprijs), dan zou je moeten herberekenen.

Polo vs C30 (op het randje hoor)
Golf Station vs. V40

Even je belasting / onderhoud / verbruik opnieuw intikken in Excel en dan heb je een eerlijker vergelijking.

Daarnaast (maar mijn mening): ga eens heeeel goed Googlen naar de exacte motorblokken & componenten van elke wagen. Ik zie namelijk "sneller" de bui hangen dat je Polo er eerder mee ophoudt of onderhoud vergt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met deze afstanden een Renault Zoë! Geen MRB en lage brandstofkosten. Wel accu huren maar daardoor geen risico op degraderende accu’s.

[ Voor 58% gewijzigd door Sethro op 27-02-2019 21:18 ]

• MacCollac
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:14:
Polo & V40 zijn verschillende "klassen" auto. Wil je beter vergelijken (nog afgezien van mogelijke aanschafprijs), dan zou je moeten herberekenen.

Polo vs C30 (op het randje hoor)
Golf Station vs. V40

Even je belasting / onderhoud / verbruik opnieuw intikken in Excel en dan heb je een eerlijker vergelijking.

Daarnaast (maar mijn mening): ga eens heeeel goed Googlen naar de exacte motorblokken & componenten van elke wagen. Ik zie namelijk "sneller" de bui hangen dat je Polo er eerder mee ophoudt of onderhoud vergt.
Dank voor je snelle reactie! Klopt het is een beetje appels met peren vergelijken. Toevallig heb ik gisteren in een C30 benzine gereden, maar dat vond ik helemaal niets. Het verschil tussen een C30 en Polo (beiden benzine) ligt volgens mijn berekening op 118,- per maand meer voor de C30. Het verbruik is enorm met de C30 namelijk (7,3L per 100km).

Onderhoud heb ik ook nu niet meegenomen in mijn berekeningen, enig idee hoe dat te doen?

• MAX3400

MAX3400

Sethro schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:17:
Met deze afstanden een Renault Zoë!
+
Budget rond de 10.000
Zoe, nieuw: Vanaf € 32.890
MacCollac schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:18:
[...]

Onderhoud heb ik ook nu niet meegenomen in mijn berekeningen, enig idee hoe dat te doen?
Pak even de exacte uitvoering op Autoweek; daar staat een xx aantal cent per kilometer. Dat is een goede basisberekening voor bepaalde zaken (die je inderdaad als individu minder snel berekent).

[ Voor 48% gewijzigd door MAX3400 op 27-02-2019 21:19 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:18:
[...]

+

[...]

Zoe, nieuw: Vanaf € 32.890
Zoë heb je voor rond de 8k. Polo of V40 koop je nieuw ook niet voor 10k.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35
LPG :)

• MacCollac
MAX3400 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:18:

[...]

Pak even de exacte uitvoering op Autoweek; daar staat een xx aantal cent per kilometer. Dat is een goede basisberekening voor bepaalde zaken (die je inderdaad als individu minder snel berekent).
https://www.autoweek.nl/auto/75926/volvo-v40-t2-momentum/

Kan het niet vinden?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Slechts 0,7% van de occasions die te koop staan (gaspedaal.nl) is een LPG.
Als je dan ook nog andere eisen hebt wordt de vijver echt heel klein.

Met 30.000km/jaar wordt je verbruik een van de belangrijkste cijfers.
Kijk eens op https://www.spritmonitor.de/en/search.html voor de echte cijfers. Want wat de fabrikant opgeeft is niet te vertrouwen (zeker VW niet).
https://www.autoweek.nl/a...vo-v40-t2-momentum/#specs
onderaan.

TheS4ndm4n#1919

• MAX3400

MAX3400

Hebben ze die site weer half vernieuwd.

totale kosten per kilometer 47,0 ct/km

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MacCollac schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:11:
Nu heb ik al wat berekeningen gedaan, op basis van belasting, verzekering en brandstofkosten en ik kom ongeveer uit op dat de Volvo V40 ongeveer 70,- duurder is per maand. Hierbij heb ik dan nog niet over afschrijf kosten, omdat deze vrij lastig te bepalen zijn nu.

Het verschil tussen een Polo benzine of diesel ligt volgens mij berekening op 60,-
Leg mij even uit waarom 70,- duurder per maand, dus dik 800 per jaar 'een twijfelgevalletje' is?

Ik kan me best voorstellen dat een UP of Aygo niet genoeg auto is, maar kun je zowat nieuw rijden (met fabrieksgarantie/mobility service/geen onderhoud)
Maar kijk ook even naar de iets pittigere benzine modellen. Een 1.6 Polo rijdt misschien wel net zo leuk als de diesel, tegen lagere kosten.
Diesels vind ik in onderhoud vaak iets duurder, maar dat kan ook pech zijn geweest.

O ja, een V40 is een populaire familiebak, erg gewild. Als je nog geen gezin hebt om mee te zeulen kun je ook een 'onpraktische' auto bekijken. Neem een coupe of cabrio nu het nog kan... of is het al te laat? :+

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sethro schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:17:
Met deze afstanden een Renault Zoë! Geen MRB en lage brandstofkosten. Wel accu huren maar daardoor geen risico op degraderende accu’s.
Of anders een Opel Ampera, als je op kantoor ook kan stekkeren kan je volledig elektrisch rijden. Een Outlander PHEV zou dan ook nog een optie zijn.

Moet je verder dan rij je verder op de plofmotor.
RocketKoen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:38:
[...]

Slechts 0,7% van de occasions die te koop staan (gaspedaal.nl) is een LPG.
Als je dan ook nog andere eisen hebt wordt de vijver echt heel klein.
Je kan ook een knappe occasion aanschaffen en daar zelf LPG inbouwen.

Koop een knappe Honda Insight, bouw voor 2000 euro LPG in met klepsmering. Goedkoper kan je niet rijden.

De outlander PHEV schijnt het ook goed op LPG te doen :D

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2019 21:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MacCollac
[b]revolution-nl schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:49:[/b

[...]

Je kan ook een knappe occasion aanschaffen en daar zelf LPG inbouwen.
Ik ben gewoon op zoek naar een auto die meteen te rijden is, ben zelf niet echt handig 8)7 .
TheGhostInc schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Leg mij even uit waarom 70,- duurder per maand, dus dik 800 per jaar 'een twijfelgevalletje' is?

Ik kan me best voorstellen dat een UP of Aygo niet genoeg auto is, maar kun je zowat nieuw rijden (met fabrieksgarantie/mobility service/geen onderhoud)

O ja, een V40 is een populaire familiebak, erg gewild. Als je nog geen gezin hebt om mee te zeulen kun je ook een 'onpraktische' auto bekijken. Neem een coupe of cabrio nu het nog kan... of is het al te laat? :+
Een Polo is inderdaad prima qua grote, kleiner dan dat wil ik niet gaan.

In principe zijn wij nu met z'n tweeën, de verwachting is dat dit voorlopig ook nog wel zo blijft. ;)

Tja, 800,- per jaar is zeker wel een slok. Aan de andere kant rij je daarvoor in mijn ogen een betere auto dan de VW Polo. De vraag is natuurlijk of dat het ook echt waard is. Veel mensen in mijn omgeving rijden of reden Volvo zonder enig probleem. Dat spreekt mij ook wel aan. Ik ben ook op zoek naar een auto, waarbij ik weinig omkijken naar heb. En daar ben ik prima voor bereid om iets extra te betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacCollac op 27-02-2019 22:02 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

TheGhostInc schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Maar kijk ook even naar de iets pittigere benzine modellen. Een 1.6 Polo rijdt misschien wel net zo leuk als de diesel, tegen lagere kosten.
Diesels vind ik in onderhoud vaak iets duurder, maar dat kan ook pech zijn geweest.

De V40 is echt een bizar rare familiebak :D Hij is niet ruim, kofferruimte is echt klein in verhouding en raar gevormd.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

10 ruggen? Daarvoor koop je een Nissan Leaf, da's een heel leuk ding. Behoorlijk luxe en komen nog behoorlijk ver op hun accu.

Een leuke hybride [hoewel dat volgens sommigen een contradictio in terminis is :+ ] is ook prima mogelijk. Heb je, even simpel gesteld, het lagere MRB van een benzine met het gemiddelde verbruik van een diesel, en zeker de Toyota hybrides zijn vreselijk betrouwbaar, iets wat je wel kan vergeten bij menig moderne diesel.

People as things, that’s where it starts.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MacCollac schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:00:
[...]

Aan de andere kant rij je daarvoor in mijn ogen een betere auto dan de VW Polo. De vraag is natuurlijk of dat het ook echt waard is.
Het is zelfs de vraag of dat wel echt zo is.

Maar daarmee is je vraag eigenlijk ook niet te beantwoorden. Als iemand hier een Kia oid zou voorstellen zullen we eerst 'jouw ogen' moeten afwachten.
Overigens is dat niet erg. De hele autoindustrie draait om imago. En als je dadelijk je €10k overhandigd moet JIJ blij zijn.

Dus haal die V40, die wil je :)

• MacCollac
TheGhostInc schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:21:
[...]

Het is zelfs de vraag of dat wel echt zo is.

Maar daarmee is je vraag eigenlijk ook niet te beantwoorden. Als iemand hier een Kia oid zou voorstellen zullen we eerst 'jouw ogen' moeten afwachten.
Overigens is dat niet erg. De hele autoindustrie draait om imago. En als je dadelijk je €10k overhandigd moet JIJ blij zijn.

Dus haal die V40, die wil je :)
Het gaat mij niet om de V40, het gaat mij om een auto waar ik van op aan kan zonder al te veel omkijken ;). Als er iemand iets aan te bevelen heeft dan hoor ik dat graag!!

[ Voor 5% gewijzigd door MacCollac op 28-02-2019 08:18 ]

• PointyMaximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-11 21:55
Als je appels met appels gaat vergelijken, dan zie je dat voor een Polo diesel uit hetzelfde jaar met ongeveer hetzelfde aantal kilometers al gauw 1000 euro minder uitgeeft.
Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, een Ford Focus diesel of Ford Focus benzine. In mijn geval was de diesel ruim 2000 euro goedkoper, wat het minimale verschil per maand in het nadeel van de diesel (met mijn aantal kilometers) ruimschoots goedmaakt.

Met jouw kilometers zou ik zeker niet twijfelen om een tweedehands diesel te nemen. Neem dan wel gewoon een Polo, als die aan je eisen voldoet, en steek de winst t.o.v. benzine in je zak.

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je wilt betrouwbaar en niet al teveel geld uitgeven -> Honda of Toyota hybride, veel goedkoper en betrouwbaarder ga je het niet krijgen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MacCollac schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:00:
[...]

Ik ben gewoon op zoek naar een auto die meteen te rijden is, ben zelf niet echt handig 8)7 .
De suggestie is niet dat je dat zelf doet, maar laat doen. Kost tov de besparing geen ene drol :z

Overigens, die "0.7% van auto's op gaspedaal" moet je met een korrel zout nemen. Niet alle blokken lenen zich voor LPG, als je kijkt naar de auto's die wel vrolijk op LPG rijden is de percentage een stuk hoger. Ik heb iig sinds ik over ben nooit moeite gehad om uitgebreide keuze te hebben, ondanks steeds behoorlijk verschillende eisen per auto.

In onze huidige auto (Citroen Grand C4 Picasso) zou je met 6.5k km/j al goedkoper uit zijn met LPG, en met onze bescheiden 12k km/j zijn we al honderden EUR goedkoper uit per jaar, maar toen we vergelijkbare eisen hadden als de jouwe (comfortabele middenklasser ivm veel snelwegkm en >20k km/j) kwamen we uit op een - jawel - Volvo V40 met fabrieks-af LPG-installatie en scheelde het niet per jaar maar per maand honderden EUR tov benzine, en was het ook nog significant goedkoper dan onze vorige diesel, ondanks dat dat een categorie lichter was (Seat Cordoba 1.9SDI). En dat ondanks gruwelijke onzuinigheid van de oude V40.

Je hoort veel FUD over LPG, maar zolang je een auto neemt met blok die het goed kan hebben heb je er nul extra problemen mee tov benzine of diezel, en je tankt zo idioot goedkoop (EUR 0.59/l bij de laatste pomp langs de snelweg nota bene) dat je evt hogere prijs die ik bij occasions niet terug zie overigens er binnen de kortste keren uit hebt. Oh, en het schijnt ook nog marginaal minder slecht voor het milieu te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1