Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |
Vraag
Alle reacties
Wat bedoel je met een nieuwe auto? Echt nieuw; voor 8500 ben je dan aangewezen op een a-segmenter, wat geen slechte keuze hoeft te zijn, maar die vind je nauwelijks in een diesel variant.
Welke andere eisen heb je? Comfort? Ruimte? Betrouwbaarheid? Lage kosten? Heb je al een andere auto in het bezit gehad, en wat vond je daarvan?
Bij vele is auto = emotie. Als je niet duidelijk aangeeft waar je naar op zoek bent, dan komen hieronder echt de meest uiteenlopende reacties...
Omslagpunt voor diesel/benzine kun je hier uitrekenen:
https://www.omslagpuntberekening.nl
https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken
https://www.rekenwijzer.c...agpunt-benzine-diesel-LPG
https://www.omslagpunt.com/diesel-of-benzine/brandstof/
en zo zijn er nog wel meer, excel is natuurlijk ook een optie.
[ Voor 16% gewijzigd door houthakker op 27-01-2019 14:12 ]
Voor het gemak neem ik dan even aan dat een auto in dezelfde prijsklasse ongeveer evenveel kost in afschrijving en onderhoud (wat te gemakkelijk gesteld is natuurlijk)
- Met 35000 à 40000 km per jaar, is diesel of benzine dan de beste keus?
- Ik wil met een budget van 8500 euro een auto kopen. Welke?
Ook voor vraag 2 is het antwoord simpel: je geeft totaal geen relevante informatie, dus je vraag is niet te beantwoorden.
Een goede grap mag vrienden kosten.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Bijvoorbeeld deze focus zou goed in je budget passen.
https://www.carnext.com/n...ord/focus/31a8-zm0a-6j6k/
https://www.broekhuis.nl/...blitz-lpg-2014/460960136/
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Op dit moment doel ik zeker niet op een nieuwe auto. Ik rijdt nu ook in een a-segmenter en vind het helemaal niks. Ik ben juist opzoek naar een gebruikte b-segmenter. zelf zit ik te denken aan een renault clio, ford focus of ford fiesta.houthakker schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:10:
Wat bedoel je met een nieuwe auto? Echt nieuw; voor 8500 ben je dan aangewezen op een a-segmenter, wat geen slechte keuze hoeft te zijn, maar die vind je nauwelijks in een diesel variant.
Welke andere eisen heb je? Comfort? Ruimte? Betrouwbaarheid? Lage kosten? Heb je al een andere auto in het bezit gehad, en wat vond je daarvan?
Mijn eisen zijn eigenlijk niet heel hoog. ik wil graag een auto die redelijk comfortabel is, betrouwbaar en een beetje ruimte zal fijn zijn maar is niet noodzakelijk. daarnaast zijn zaken als Airco en Cruise Control ook zeker fijn.
De reistijd over het traject valt wel mee. Ik doe er in de ochtend een kleine 45 minuten over en in de avond 1 uur. Het traject Apeldoorn - Almelo is wel goed te doen eigenlijk. Had ik de andere kant opgemoeten dan sta ik iedere dag in de file.Hammetje schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:13:
Ik mis optie 3 in dit verhaal. Reistijd, zeker in combinatie met de steeds grotere drukte op de wegen met files tot gevolg, is verre van ideaal. Al nagedacht over verhuizen?
Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |
- Lagere aanschafwaarde
- Lagere kosten per kilometer
- Minder CO2 uitstoot.
De Clio en Fiesta(vanaf'12) vind ik best goed smoelen. De Corsa D & E zijn met dezelfde leeftijd zijn vaak goedkoper in de aanschaf, ook zuinig maar duurder in onderhoud als je het niet zelf doet en vind ze een wat fout imago hebben. Voor de 1.2 TDItjes van de VW groep zou ik ook niet gaan.
[ Voor 33% gewijzigd door 3x3 op 27-01-2019 15:13 ]
| live and give like no one else |
Dat is ook een generatie diesels met een hoop problemen. Er te is weinig met die autos gereden want mrb vrij, en daar hebben de auto’s flink onder geleden, veel problemen met turbo’s, egr kleppen en voornamelijk volle roetfilters. Allemaal dure reperaties. De ford/psa/volvo 1.6 diesel is daar ook berucht in.3x3 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:08:
Als je tweedehands gaat kopen: Diesel.Zeker dieselauto's die tussen 2009? En 2013? Met 14% bijtelling verkocht zijn komen spotgoedkoop op de markt en rijden nog zuinig ook.
- Lagere aanschafwaarde
- Lagere kosten per kilometer
- Minder CO2 uitstoot.
Welke a-segmenter rij je nu? Gezien deze reactie zijn kosten dus niet het belangrijkste aspect, dat maakt het weer een stuk moeilijker. Ik zou binnen een tijdelijk contract of proefperiode nog blijven rijden wat je hebt.Op dit moment doel ik zeker niet op een nieuwe auto. Ik rijdt nu ook in een a-segmenter en vind het helemaal niks. Ik ben juist opzoek naar een gebruikte b-segmenter. zelf zit ik te denken aan een renault clio, ford focus of ford fiesta.
[ Voor 24% gewijzigd door houthakker op 27-01-2019 15:20 ]
Waarom dat met heel veel snelwegkilometers? Een hybride is al snel zwaarder dan een diesel, verbruikt meer & duurdere brandstof op de snelweg, en stoot meer CO2 uit.Anoniem: 235591 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:14:
Ik zou hybride overwegen.
Als je die motor niet koopt met een te lage kilometerstand is het denk ik de beste motor in het segment. Alle eerste generatie EGR diesels zijn niet optimaal met veel korte ritjes.houthakker schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:15:
[...]
Dat is ook een generatie diesels met een hoop problemen. Er te is weinig met die autos gereden want mrb vrij, en daar hebben de auto’s flink onder geleden, veel problemen met turbo’s, egr kleppen en voornamelijk volle roetfilters. Allemaal dure reperaties. De ford/psa/volvo 1.6 diesel is daar ook berucht.
Maar de latere generaties van de 1.6 TDCI is een fijn doorontwikkeld blok met naar mij mening een betere reputatie dan de 1.5DCi en 1.3CDTI en 1.2TDI. Maar net als bij alle andere 14% bijtellers is de achilleshiel de EGR.
die 30K per jaar is wel heel krap. dan kan ik alleen naar mijn werk rijden en er verder niet meer prive in rijden. dat is eigenlijk niet wat ik wil. Heb het wel overwogen om een auto te leasen maar met het aantal km's per jaar kan dat gewoon niet uit in mijn geval.Deveon schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:17:
Ioniq Eletric al overwogen? €550 p/m voor 30.000 p/j plus +/- €100 aan stroom mits je een eigen oprit hebt.
Wat is een in jou ogen geen te lage kilometer stand als ik vragen mag. zat zelf namelijk te denken aan een auto met een kilometer stand van rond de 100 tot 130k max...3x3 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:20:
[...]
Als je die motor niet koopt met een te lage kilometerstand is het denk ik de beste motor in het segment. Alle eerste generatie EGR diesels zijn niet optimaal met veel korte ritjes.
Maar de latere generaties van de 1.6 TDCI is een fijn doorontwikkeld blok met naar mij mening een betere reputatie dan de 1.5DCi en 1.3CDTI en 1.2TDI. Maar net als bij alle andere 14% bijtellers is de achilleshiel de EGR.
[ Voor 36% gewijzigd door johanroelfs op 27-01-2019 15:22 ]
Anoniem: 235591
Ga maar eens vergelijken. Bijv. Toyota Prius rijdt hartstikke zuinig en qua onderhoud is het peanuts. Brandstof is niet veel duurder dan diesel, het scheelt 25 cent terwijl de wb van een diesel veel hoger is dan die van een benzine. En laten we niet vergeten dat een diesel straks uit de gratie is, je er bepaalde gebieden niet meer mee in komt en zo zijn er nog wel wat zaken te bedenken waarom een hybride, of een hele zuinige benzine uitvoering, de voorkeur verdiend boven een diesel.3x3 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:16:
[...]
Waarom dat met heel veel snelwegkilometers? Een hybride is al snel zwaarder dan een diesel, verbruikt meer & duurdere brandstof op de snelweg, en stoot meer CO2 uit.
Het is niet zo dat die na 30.000 km uitvalt hoor, alleen dan moet je de meerprijs per km even opzoeken. Bij Arval kan je wel meer kilometers opgeven.johanroelfs schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:21:
[...]
die 30K per jaar is wel heel krap. dan kan ik alleen naar mijn werk rijden en er verder niet meer prive in rijden. dat is eigenlijk niet wat ik wil. Heb het wel overwogen om een auto te leasen maar met het aantal km's per jaar kan dat gewoon niet uit in mijn geval.
[...]
Je bent overigens het voordeligste uit wanneer je hem koopt (of financiert met jou budget), nogmaals mits je beschikt over een oprit om te laden.
ik snap idd dat die niet uitvalt na die 30K km maar volgens mij ligt de meerprijs al gauw op zo'n 7cent per kilometer. als je dat dan gaat uitrekenen moet je aan het einde van de looptijd nog een behoorlijk bedrag overmaken naar de lease maatschappij. Daarnaast beschik ik ook niet over een oprit om te kunnen opladen.Deveon schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:27:
[...]
Het is niet zo dat die na 30.000 km uitvalt hoor, alleen dan moet je de meerprijs per km even opzoeken. Bij Arval kan je wel meer kilometers opgeven.
Je bent overigens het voordeligste uit wanneer je hem koopt (of financiert met jou budget), nogmaals mits je beschikt over een oprit om te laden.
Kijk eens naar een vreemde eend in de bijt: Chevrolet Aveo diesel vanaf ongeveer 2012. Meestal dik binnen budget en zelfs met stoelverwarming, airco, cruisecontrole, Bluetooth,...johanroelfs schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:02:
[...]
Op dit moment doel ik zeker niet op een nieuwe auto. Ik rijdt nu ook in een a-segmenter en vind het helemaal niks. Ik ben juist opzoek naar een gebruikte b-segmenter. zelf zit ik te denken aan een renault clio, ford focus of ford fiesta.
Mijn eisen zijn eigenlijk niet heel hoog. ik wil graag een auto die redelijk comfortabel is, betrouwbaar en een beetje ruimte zal fijn zijn maar is niet noodzakelijk. daarnaast zijn zaken als Airco en Cruise Control ook zeker fijn.
Ik denk dat het gezond is dat een diesel wel minimaal 25 tot 30K km maakt per jaar. Met die afstanden is de kans groot dat het roetfilter bijna dagelijks goed is schoongebrand.johanroelfs schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:21:
[...]
die 30K per jaar is wel heel krap. dan kan ik alleen naar mijn werk rijden en er verder niet meer prive in rijden. dat is eigenlijk niet wat ik wil. Heb het wel overwogen om een auto te leasen maar met het aantal km's per jaar kan dat gewoon niet uit in mijn geval.
[...]
Wat is een in jou ogen geen te lage kilometer stand als ik vragen mag. zat zelf namelijk te denken aan een auto met een kilometer stand van rond de 100 tot 130k max...
Allerbelangrijkste is goed onderhoud bij kilometer vreters.
Belangrijk is niet alleen de totale kilometerstand maar ook het verloop daarvan. 2 x 50Km/pj + 2x10K km/pj zou ik niet kopen, terwijl ik wel zou gaan voor een auto die 4x30K km/pj heeft gereden. Ik heb zelf liever een jonge auto met heel veel (snelweg) kilometers dan een oudere auto met een lagere kilometerstand.
Die auto die heeft wel een beetje last van dezelfde nadelen waar zijn broertje de Corsa ook last van heeft, komt uit hetzelfde concern, uit een tijd dat bij GM het ook niet erg voor we wind ging.BvZwolle schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:30:
[...]
Kijk eens naar een vreemde eend in de bijt: Chevrolet Aveo diesel vanaf ongeveer 2012. Meestal dik binnen budget en zelfs met stoelverwarming, airco, cruisecontrole, Bluetooth,...
Ik heb die auto ook gereden, maar hij zit qua comfortabel dichter bij een A segmenter dan dat het een volwaardige B segmenter is. Een Clio, polo of fiesta staan qua rijcomfort en geluids en windisolatie echt op een hoger level.
Tenzij je perce lpg wilt (ook nog een optie voor de TS) zou ik daar niet elke dag met plezier instappen.
Ik sla om heel eerlijk te zijn een auto uit hetzelfde concern als Opel over. rijdt nu ook in een a segment opel en vind het echt 3x niks. veel windgeruis, stoelen zitten niet lekker, verbruik is hoog. dus ik sla liever over3x3 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:36:
Excuses ik zie dat ik dubbelpost.
[...]
Die auto die heeft wel een beetje last van dezelfde nadelen waar zijn broertje de Corsa ook last van heeft, komt uit hetzelfde concern, uit een tijd dat bij GM het ook niet erg voor we wind ging.
Ik heb die auto ook gereden, maar hij zit qua comfortabel dichter bij een A segmenter dan dat het een volwaardige B segmenter is. Een Clio, polo of fiesta staan qua rijcomfort en geluids en windisolatie echt op een hoger level.
Tenzij je perce lpg wilt (ook nog een optie voor de TS) zou ik daar niet elke dag met plezier instappen.
39
Zal ik de volgende keer doen. dacht alleen dat het niet echt relevant was.Fietsbel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:40:
Als je nou dat soort informatie ook in je Topicstart zet met aanvullende wensen scheelt het andere weer om te raden wat je wel en niet wilt.
Bedankt voor de tip. Had zo snel nog niet aan de megane gedacht. ga er zeker even naar kijken.iceme schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:42:
Megane diesels uit 2011 / 2012 waren altijd betrouwbare auto’s voor 5k kun je wel een leuke vinden. Rijden iig comfortabel. Zijn niet zo snel
Dat is inderdaad wel een dingetje ja. Een c segment auto rijdt inderdaad beter maar de MRB is dan zo hoog. dat is ook de reden dat ik voor een B segment auto wil kijken eigenlijk.3x3 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:58:
Een voordeel van C segment stations is de langere wielbasis waardoor je hoger rijcomfort hebt dan in een B segmenter. Het nadeel is dat ze vaak 3 categorieën hoger vallen voor de motorrijtuigen belasting.
Toen ik een half jaar geleden mijn 2de hands dieseltje aanschafte, kwam ik er in gesprekken met verkopers en dealers achter dat er een enorme import van dieselauto's gaande is. Want in B/D leveren ze haast niets meer op en hier is nog (iets van) een markt.
Of het voor jouw interessant is moet je zelf beoordelen. Als nadeel heb je dat de historie van die auto hier niet bekend is (km stand, terugroepacties e.d.), maar daar staat vaak een lagere prijs tegenover. Al zie je ook dat de prijs van de nederlandse modellen daardoor gedrukt wordt.
Hoe dan ook, let bij de aanschaf van een geïmporteerde auto op dat er enorme verschillen in accessoires kunnen zitten. Zo is een Volvo V40 Summum (= meest luxe variant) door de nederlandse importeur behoorlijk uitgerust maar de belgische en duitse importeurs doen heel er wat minder extra's bij.
Last not least, let op de milieu-classificatie en mogelijke milieuzones van steden die je misschien wilt bezoeken. Het zou zuur zijn als je b.v. met je 'vervuildiesel' een weekje op vakantie gaat in Antwerpen en bij thuiskomst een aantal prenten op de deurmat aantreft.
Er zijn Europese databases waar die informatie wel in staat.RiDo78 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:56:
Als nadeel heb je dat de historie van die auto hier niet bekend is (km stand, terugroepacties e.d.), maar daar staat vaak een lagere prijs tegenover. Al zie je ook dat de prijs van de nederlandse modellen daardoor gedrukt wordt.
Wat betreft je vraag over de brandstof, hierover zijn echt meer dan genoeg sites te vinden die je daarmee uitstekend op weg kunnen helpen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Mijn keus zou een benzine auto zijn met LPG. Op de lange duur goedkoper dan diesel, plus als je diesel knoeit over je handen en kleren dan meurt dat nog dagen.
[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 30-01-2019 12:10 ]
Puur uit interesse: welke A-segmenter rij je dan ? Enkel de Karl is een GM product, de voorgaande A-segmenter (Agila) was namelijk een Suzuki (Splash/Wagon R+).johanroelfs schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:38:
[...]
Ik sla om heel eerlijk te zijn een auto uit hetzelfde concern als Opel over. rijdt nu ook in een a segment opel en vind het echt 3x niks. veel windgeruis, stoelen zitten niet lekker, verbruik is hoog. dus ik sla liever over
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Ach ach, alles komt erop aan naar je gebruik. Je gaat toch geen kom soep met een mes eten?FastFred schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:58:
Diesel is ook duurder in onderhoud, en dieselmotoren zijn tegenwoordig zo gehandicapt gemaakt om ze nog aan de emissie-eisen te laten voldoen dat moderne diesels eigenlijk alleen maar stuk kunnen gaan.
Een diesel is gemaakt voor lange afstanden, dat weet iedereen. Als je die dan voor korte ritjes gaat gebruiken dan loop je tegen enkele problemen aan. Zelfde ook met een benzine, waarbij je olieverdunning hebt als je te veel korte ritten rijdt zonder dat deze kan verdampen.
Alles hangt af van hoe je het gebruikt en hoe je onderhoud pleegt.
Goed dat je hetzelf zegt. Een auto van eind 2008 is being 2026 dan 17 jaar oud!.In België mag je vanaf 2026 niet eens meer in Wallonië komen met een auto (benzine of diesel) die niet voldoet aan de Euro 5 norm/ouder is dan 2009.
Zeventien jaar... Het is ook wel vanzelfsprekend dat een Euro4 auto dan op de schop gaat. Zeker omdat er met deze motoren flink wat gebeund wordt met de EGR klep.
Als je vandaag nu een EU4 auto koopt dan mag je er nog steeds 7 jaar meerijden.
De meeste mensen vervangen hun auto dan ook.
Ik zie vooral veel bangmakerij in plaats van pragmatisme.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Echt waar? Ik heb een Euro4 uit 2017 in Vlaanderen. Ik vind het sowieso vreemd dat we wel nog allemaal met diesel mogen stoken in Belgie. In de winter stinken heel je haren er gewoon naar als je 10 minuten buiten in de 'frisse lucht' gestaan hebt. Verbiedt dat dan.FastFred schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:58:
In België mag je vanaf 2026 niet eens meer in Wallonië komen met een auto (benzine of diesel) die niet voldoet aan de Euro 5 norm/ouder is dan 2009.
Mijn keus zou een benzine auto zijn met LPG. Op de lange duur goedkoper dan diesel, plus als je diesel knoeit over je handen en kleren dan meurt dat nog dagen.
LPG is trouwens ook niks in Belgie, je kan bijna nergens tanken en je mag niet in parkeergarages komen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Niet zoveel als in de Randstad maar er zijn er meer dan genoegMarzman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:31:
LPG is trouwens ook niks in Belgie, je kan bijna nergens tanken en je mag niet in parkeergarages komen.
Parkeergarages klopt, maar vraag me af hoe streng ze daar op controleren eigenlijk
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Iets boven je genoemde budget, maar de 1.5dci die hierin ligt staat bekend als een langloper, en kan nog lekker zuinig rijden ook. Niet dat je persé zo'n hoog model moet hebben maar ik kon even zo snel geen kleinere modellen vinden
Alles wat LPG G3 of Diesel is moet interessant zijn met die kilometers. Je kunt voor 8500 euro een hele nette B of C segmenter krijgen (als je wat meer kilometers op de teller toestaat) en vermits dat goed onderhouden bakken zijn met een bewezen lange levensduur kun je er nog wel eens heel erg lang mee doen.
Oh kijk, toch eentje:
https://occasion.dacia.nl...on_7-ttl-82/diesel/336519
Heb hem gereden, vind het een prettig comfortabel ding

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-01-2019 21:03 ]
Bron (o.a.) : https://autofans.be/nieuw...-alle-autos-van-voor-2009Marzman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:31:
Echt waar? Ik heb een Euro4 uit 2017 in Vlaanderen. Ik vind het sowieso vreemd dat we wel nog allemaal met diesel mogen stoken in Belgie. In de winter stinken heel je haren er gewoon naar als je 10 minuten buiten in de 'frisse lucht' gestaan hebt. Verbiedt dat dan.
TS woont niet in BelgiëLPG is trouwens ook niks in Belgie, je kan bijna nergens tanken en je mag niet in parkeergarages komen.
De wijzen komen uit het Oosten!
Het kantelpunt qua rijdende kosten zat ergens rond de 35dkm. De aanschaf van een diesel (zoekcriteria < €10k, <100dkm en bj >2010) is ongeveer €1k goedkoper, maar de verwachte restwaarde verschilde €2-3k in het nadeel voor de diesel. Dan heb ik niet de verwachte accijnsstijging etc. meegenomen. Ook zijn de (potentiele) onderhoudskosten met zaken als EGR kleppen, vliegwiel, roetfilters en in mijn geval distributieriem (i.p.v. ketting) niet van toepassing bij de benzine motoren.
Uiteindelijk heb ik voor een benzine gekozen met als belangrijkste reden dat ik als consultant werk en mijn werklocatie zomaar kan veranderen. Ik rij nu circa 150 km per dag, maar dit zou volgend jaar ook zomaar weer 50 km kunnen zijn. In dat geval wil ik niet een dure diesel op de stoep hebben staan en mijn auto daarom hoeven te verkopen (hoe langer in bezit, hoe gunstiger de afschrijving is naar verhouding). Daarnaast kom ik regelmatig in de grote steden en Duitsland/Belgie en kom je in 2020 zelfs met een jonge diesel de meeste grote steden al niet meer in. Bij een benzine betaal je vooral per kilometer, waar een diesel structureel wat hogere kosten heeft.
Mocht je echt zeker zijn dat je de komende 3 jaar 100dkm+ gaat rijden, dan zou ik misschien voor een dieseltje kiezen, mits deze aan de moderne Euro-norm voldoet.
Ps. Het is een Volvo S40 1.8 uit 2010 geworden met 43dkm op de teller. Heerlijke auto en vrij probleemloze motor (t.o.v. de PSA diesels die ze er ook instoppen).
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 02-02-2019 14:37 ]
Als je dat gas in vloeibare vorm op je handen krijgt, kan je naar het ziekenhuis, want dan verbrandt je gewoon.Knul schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:12:
@FastFred Als je LPG tankt krijg je altijd een beetje gas op je handen, dat ruik je ook goed. Ik heb welgeteld 0x benzine of diesel geknoeid.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Bijv een Skoda Fabia Greenline diesel, 5 jaar oud, voor 5000 euro
Of wat luxer en comfortabeler (stoelen!)Bigfoot schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:24:
Voordeel van een diesel is dat ze nu heel goedkoop 2e hands te krijgen zijn.
Bijv een Skoda Fabia Greenline diesel, 5 jaar oud, voor 5000 euro
Volvo V40 D2 / D4 diesel. Met bosjes tegelijk uit de lease, goedkoop te krijgen
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Semi offtopic, maar die Ford/Mazda 1.8 is helaas ook niet geheel probleemvrij, ze lusten nog wel eens een slokje olie.Ypuh schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:45:
Ps. Het is een Volvo S40 1.8 uit 2010 geworden met 43dkm op de teller. Heerlijke auto en vrij probleemloze motor (t.o.v. de PSA diesels die ze er ook instoppen).
Thanks, zal er op letten en wat olie achterin leggen. Die 20.000km tussen beurten zal wel net iets teveel van het goede zijn om olie bij te vullen (lees op fora dat 1L bijvullen elke 4/5dkm normaal is). Het is wel een later model. Bouwjaar 2010 waar de eerste introductie in 2004 was, dus mogelijk is het probleem inmiddels opgelost.Knul schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:45:
[...]
Semi offtopic, maar die Ford/Mazda 1.8 is helaas ook niet geheel probleemvrij, ze lusten nog wel eens een slokje olie.
Verder heeft de auto weinig de lijden bij mijn woonwerkverkeer. De eerste paar kilometers zijn 50 km/u, vervolgens een stuk 80, 100 en na 25km zijn de laatste 50km over de snelweg. De motor wordt altijd netjes warmgereden en verder heb ik weinig last van files/stilstaan/optrekken.
Hoe dat bij de vorige eigenaar ging weet ik niet (oud mannetje), maar met 40dkm op de teller valt het hopelijk mee. Verder heeft de auto jaarlijks zijn beurtjes gehad bij de Volvo dealer, maar is er de laatste jaren maar zo'n 3/4 dkm per jaar meegereden wat mij binnen een maand wel gaat lukken.
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 02-02-2019 01:41 ]
So What
De personen die 'zeuren' dat je met LPG niet ver komt die hebben een te kleine tank in een te grote auto gepropt; een dikke SUV die 1:8 rijdt op benzine komt idd niet ver met een 40 liter tank. Maar een kleinere auto die op LPG 1:14 rijdt komt er wél ver mee.
Voordeel van LPG is dat de wegenbelasting niet zo hoog is voor een kleinere auto (ik betaal 30 euro per maand). Plus, 60 cent voor een liter is erg prettig tanken.
Om maar gelijk een fabeltje weg te prikken. In Nederland zijn er geen gebieden/wegen/parkeergarages waar vanwege LPG niet in mag.
@johanroelfs Een vraag waar je over moet nadenken. Waarom klaagt nooit iemand over LPG die op LPG rijdt? En waarom klagen wel de mensen die er niet/nooit op rijden? Wie zouden er meer vanaf weten? De ervaringsdeskundigen/LPG rijders, of de personen die op de zijlijn de mening van een ander aan het papegaaien zijn?
Om je een idee te geven; ik heb 8 jaar geleden voor 8500 euro een jonge benzineauto gekocht en LPG ingebouwd. Ik rij 30.000 km per jaar. Aan autokosten ben ik per maand 300 euro kwijt. En dat is inc afschrijving, onderhoud, verzekering, APK, banden, brandstof en zelfs inc de wasstraat! Beat that met diesel!
[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 02-02-2019 12:32 ]
7400 Wp op het dak
https://www.omslagpunt.com/diesel-of-benzine/brandstof/
Je hoeft uiteraard niet perse diesel of benzine in te vullen, het kan ook LPG of CNG zijn.
Vergelijken van twee diesels kan ook wel eens handig zijn om te zien wat de kosten doen.
Wegenbelasting kan je hier opzoeken op basis van het kenteken:
https://www.wegenbelasting.nl/wegenbelasting-berekenen
[ Voor 15% gewijzigd door Nilvo op 02-02-2019 12:43 ]
ping 127.212.23.124
Goeie, je hoort vaak het verhaal. Waarschijnlijk van mensen zoals @Theo ookal zegt, mensen die geen LPG rijden.mr_evil08 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:58:
@Theo Heb ook overwogen om mijn benzine auto om te bouwen naar LPG, maar hoor zo vaak het verhaal dat bij een koprevisie het voordeel weer weg is, tenminste ik ben zelf niet zo handig om het zelf te doen.
citroen xantia 300.000+ weg, vanwege roest/geen apk, motor liep als zonnetje
honda civic 280.000 verkocht, liep als een zonnetje (met redelijk achterstallig onderhoud

volvo v70 gekocht op 380.000, inmiddels 403.000 loopt als een zonnetje, lust alleen wel wat olie.
Maar een koprevisie
Als je kan zitten. Niet meegerekend wanneer er vertragingen zijn. Waar je overgeleverd bent.pjottum schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:04:
Pff, ik zou met de trein gaan, fietsje in Almelo neerzetten en je reistijd kan je benutten om vast je mail weg te werken. Mits je een kantoorbaan hebt natuurlijk. Kan je die 8500 voor iets anders gebruiken/doorsparen.
Dat gaat een beetje lastig want ik heb geen kantoor baan ik ben namelijk on site support medewerker. Daardoor heb ik ook geen laptop van de zaak. deze is helaas ook niet aan te vragen.pjottum schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:04:
Pff, ik zou met de trein gaan, fietsje in Almelo neerzetten en je reistijd kan je benutten om vast je mail weg te werken. Mits je een kantoorbaan hebt natuurlijk. Kan je die 8500 voor iets anders gebruiken/doorsparen.
voor de afstand kijken naar een ex-14%-er!
[ Voor 95% gewijzigd door pjottum op 02-02-2019 14:34 . Reden: discussie vermijden... ]
ping 127.212.23.124
Ik reis ook geen 250km per dag. ik reis 120 km per dag. echter rijdt ik prive ook een kleine 10K tot 15K per jaar. Mijn woon - werkverkeer zit op ongeveer 28K per jaar. dus vandaar dat ik een ongeveer 35k - 40K per jaar rijdt.pjottum schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:31:toon volledige bericht
[...]
Onzin.
TS gaat tegen het verkeer in, trein zal rustig zijn. Traject kent 2 stops. Kijk, dat je van Hoorn naar Amsterdam als sardientjes vervoerd wordt wil niet zeggen dat dat overal zo is.
Offtopic: Vertragingen... ik ging weer eens met de auto van de week - wat een feest is dat. Stukje van 80km, 2 uur sukkelen met gemiddeld 40/uur. Ja, ik ging om half zeven weg...
[...]
Kijk, dan gaat het ergens over. Laptop is altijd op te lossen als je 8k5 euro hebt, maar goed, ik kan me voorstellen dat dat voor jou niet werkt. Dan vind ik 250km/dag wel een boel, trouwens..
En wat voor auto rijdt je dan? Ik kom met 40.000km toch wel op het dubbele. Daarmee blijf ik nog steeds ruim onder de mobiliteitsvergoeding en bespaarde bijtelling als ik het vergelijk met een auto van de zaak (dat is dan ook mijn voornaamste reden om privé te rijden).Theo schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:28:
Om je een idee te geven; ik heb 8 jaar geleden voor 8500 euro een jonge benzineauto gekocht en LPG ingebouwd. Ik rij 30.000 km per jaar. Aan autokosten ben ik per maand 300 euro kwijt. En dat is inc afschrijving, onderhoud, verzekering, APK, banden, brandstof en zelfs inc de wasstraat! Beat that met diesel!
Heb de tip om LPG nu al een keer of 3 gekregen in korte tijd, maar iets in mij begint te jeuken/knagen bij het idee en kan de vinger niet helemaal op de zere plek leggen. Ben verder geen extreme autoliefhebber/purist ofzo.
Dan moet je eentje kopen die geschikt is voor LPG. Mazda heeft bijvoorbeeld veel "af fabriek" LPG verkocht, dat werd in België geïmporteerd en achteraf ingebouwd en dan naar NL. Kop totaal niet geschikt voor LPG, paar keer kleppen stellen en dan na 2-3x een nieuwe kop, weg voordeel (bij de eerste keer al, want dat kleppen stellen bij die dingen is zo arbeidsintensief dat het voordeel van LPG verdampt).mr_evil08 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:58:
@Theo Heb ook overwogen om mijn benzine auto om te bouwen naar LPG, maar hoor zo vaak het verhaal dat bij een koprevisie het voordeel weer weg is, tenminste ik ben zelf niet zo handig om het zelf te doen.
Ik rijdt een Ford S-Max 1.8 Diesel en en hoef er nooit olie bij te gooien. In al die jaren zelf nog nooit andere problemen gehad met de motor dus je moet misschien ook wat geluk hebben zoals met elke auto die je kooptKnul schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:45:
[...]
Semi offtopic, maar die Ford/Mazda 1.8 is helaas ook niet geheel probleemvrij, ze lusten nog wel eens een slokje olie.
Dat gevoel, tja, daar kan je niets tegen doen. Zo zal ik nooit een opel of een ford kopenYpuh schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:48:
[...]
Heb de tip om LPG nu al een keer of 3 gekregen in korte tijd, maar iets in mij begint te jeuken/knagen bij het idee en kan de vinger niet helemaal op de zere plek leggen. Ben verder geen extreme autoliefhebber/purist ofzo.

Ik kan over de rest weinig zeggen, maar ik rijd sinds afgelopen mei zelf een Megane uit 2012 en ik ben er zeer tevreden over. Wat mij betreft een aanrader, al zullen er ongetwijfeld ook andere auto's zijn die aan je plaatje voldoen.johanroelfs schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:44:
[...]
Bedankt voor de tip. Had zo snel nog niet aan de megane gedacht. ga er zeker even naar kijken.
rij je in een diesel of een benzine variant? Ik zie namelijk dat de diesel variant wel redelijk duur is qua MRBTommiiee schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:39:
[...]
Ik kan over de rest weinig zeggen, maar ik rijd sinds afgelopen mei zelf een Megane uit 2012 en ik ben er zeer tevreden over. Wat mij betreft een aanrader, al zullen er ongetwijfeld ook andere auto's zijn die aan je plaatje voldoen.
My two cents: ik kwam van een Clio diesel uit 2012 naar de Yaris toe en was erg positief verrast. Reed qua comfort vergelijkbaar met de Clio, de automaat reed heerlijk (in het begin lawaaiig bij optrekken, maar daar was ik snel aan gewend). Toyota behoudt over het algemeen ook goed de restwaarde, maar ligt inderdaad wel wat boven budget.Yucon schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:26:
Wat dacht je van een yaris hybrid? Zuinig en weinig onderdelen die kapot kunnen gaan. Hij heeft bijvoorbeeld geen turbo, geen duur dubbelmassa vliegwiel en geen hogedruk-inspuitsysteem. Die 8000 is net wat krap. Maar als je er wat rek in hebt zitten zou het een interessante keuze zijn, omdat de prijs per km over een langere tijd wel eens lager zou kunnen zijn.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Diesel. Ik betaal €335 per 3 maanden.johanroelfs schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 15:47:
[...]
rij je in een diesel of een benzine variant? Ik zie namelijk dat de diesel variant wel redelijk duur is qua MRB
Oke. valt nog mee ik dacht de de megane duurder was per 3 maanden. Foutje vanuit mijn kant.
Zoals al eerder gezegd is auto rijden te veel een emotie (snelheid vs. Zuinigheid, mooi of niet mooi, enz.) Wat ik je wel kan vertellen is het volgende.
Ik heb zelf een hele tijd (9 jaar) iedere dag 250 km. gereden. Sommige collega's die dezelfde route reden hadden LPG, andere (waaronder ikzelf) diesel.
Het voordeel van diesel is natuurlijk dat je langer rijdt op een tank en het is allemaal iets degelijker. Nadeel is natuurlijk het verdom hoekje waarin de diesel nu wordt gedrukt (houdt rekening met uitsluiting in bepaalde steden, afhankelijk van euro klasse) en de hoge belastingkosten.
LPG is lekker goedkoop tanken en de belasting valt wel mee. Nadeel is natuurlijk het vaker tanken (afhankelijk van je tankinhoud) en het is allemaal wat gevoeliger dan diesel. Ik hoor heel vaak van collega's dat, bij later ingebouwde installaties, de garages (lees dealer of gasboer) de schuld bij de ander leggen met motor problemen.
Waar het dus uiteindelijk op uitkomt is dat je aan de hand van ervaringen hier zelf een keuze zult moeten maken. Niemand zal je kunnen zeggen wat goed of fout is. Laat je vooral veel informeren of lees je goed in voordat je een keuze maakt.
Veel succes met je zoektocht.
PS.
Is carpoolen geen optie?
@_JGC_, dat zal dan de Mazda 2 Bifuel zijn? Dat ligt idd wat gevoeliger dan bij de meeste andere auto's (die wel beter geschikt zijn voor het rijden op gas). Maar zo extreem zoals je het brengt is het vaak in de praktijk niet, hoewel een kop-revisie rond de 100.000km niet werkelijk prettig te noemen is. N.a.v. de klachten daarover heeft Mazda zijn garantie-beleid aangepast voor dat model (verruimd), en de kosten voor het stellen flink naar beneden gebracht. Er is een eigenaar die het zover heeft uitgezocht dat de kleppen nog veel vaker gesteld kunnen worden, tot aan ±300.000km, Mazda zelf heeft daar de spullen niet voor._JGC_ schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:50:
[...]
Dan moet je eentje kopen die geschikt is voor LPG. Mazda heeft bijvoorbeeld veel "af fabriek" LPG verkocht, dat werd in België geïmporteerd en achteraf ingebouwd en dan naar NL. Kop totaal niet geschikt voor LPG, paar keer kleppen stellen en dan na 2-3x een nieuwe kop, weg voordeel (bij de eerste keer al, want dat kleppen stellen bij die dingen is zo arbeidsintensief dat het voordeel van LPG verdampt).
Afijn, mij heeft het verhaal niet werkelijk afgeschrikt en heb hierdoor behoorlijk voordelig een 2013 GT-M model aangekocht, welke recentelijk een Mazda koprevisie heeft ondergaan (bij 122.000km, had maar 1x de kleppen gesteld in het verleden). En zoals de Mazda garage het zelf aangaf, originele kop niet zo geschikt voor gas, maar je kunt er nu gewoon weer minimaal voor 100.000km mee vooruit
Testing, one, two ...
Toch kom ik ze tegen.Theo schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:28:
Om maar gelijk een fabeltje weg te prikken. In Nederland zijn er geen gebieden/wegen/parkeergarages waar vanwege LPG niet in mag.
https://www.q-park.nl/nl-nl/algemene-voorwaarden/parkeren/ onder art. 4.6.
https://excelair.nl/diens...e-systemen-parkeergarage/
https://www.anwb.nl/exper...rages-als-je-op-lpg-rijdt
Fiat Panda uit 2008. Zie ook Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...Ypuh schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:48:
[...]
En wat voor auto rijdt je dan? Ik kom met 40.000km toch wel op het dubbele. Daarmee blijf ik nog steeds ruim onder de mobiliteitsvergoeding en bespaarde bijtelling als ik het vergelijk met een auto van de zaak (dat is dan ook mijn voornaamste reden om privé te rijden).
7400 Wp op het dak
Klopt, een ongeventileerde tunnel of garage wil je geen LPG auto met gaslekkage in hebben.
Overigens zijn mensen al snel te panisch voor LPG, maar de eisen aan LPG zijn dusdanig hoog dat bij een ongeval dankzij afsluitkleppen niks gebeurt met LPG. Mocht de auto in de fik vliegen omdat de benzinetank scheurt en daardoor de druk in de LPG tank oploopt tot >25 bar (een volle tank is 8 bar) zal ie via een veiligheidsventiel afblazen, waarbij je wel een steekvlam van krijgt tot de druk acceptabel is, maar dat is het ook wel.
Ik heb zelf een tijdje geleden besloten om die reden geen LPG te kopen maar in plaats daarvan diesel. Dit omdat er geen LPG tankstations op de route liggen die niet op de snelweg zelf liggen. Tot m'n verbazing bleek later dat de LPG stations aan de snelweg de uitzondering zijn en helemaal niet per definitie vreselijk veel duurder dan stations die niet aan de snelweg liggen zijn. Geen idee waarom.. bij benzine en diesel is dat wel zo. Ik had dus net zo goed gewoon bij die snelwegstations kunnen tanken.ybos schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:57:
Jammer dat LPG wel genoemd word maar direct afgedaan "omdat je zo vaak moet tanken".
So Whatipv 45 minuten duurt de reis dan 50 minuten, ik heb daar echt geen moeite mee. Rij zelf ook LPG met 40-50k per jaar. Ik heb er nooit aan gerekend maar ik denk dat het uurloon voor die paar keer extra tanken redelijk goed uitvalt als je het verschil tussen diesel en lpg uitrekent met 40k km per jaar.
Lang verhaal kort: door die diesel heb ik gemerkt dat er op wat oudere moderne diesels wel heel erg veel zit dat kapot kan. Terugkijkend had ik absoluut liever een LPG auto gekocht want ik krijg sterk de indruk dat die tegenwoordig toch echt probleemlozer zijn. Mits je een voertuig hebt dat er goed tegen kan. Met m'n huidige hybride ben ik ook erg tevreden want met name als je regelmatig file hebt komen die goed uit de verf.
Dat verklaart het grotendeels.Theo schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:32:
[...]
Fiat Panda uit 2008. Zie ook Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...
Zelf heb ik net mijn Citigo (die ook met LPG te krijgen is) ingeruild op een Volvo S40. De Citigo was echt een ideale auto toen ik dagelijks naar Utrecht reed (ca. 25km voornamelijk over 100 wegen en in de stad), maar nu ik dagelijks 75km over de snelweg rijd begon ik me te storen aan het lage gewicht en comfort.
Qua lopende kosten was de Citigo helemaal een topper, €150 benzine, €20 wegenbelasting, €40 allrisk en misschien €20 aan onderhoud/banden bij 25k per jaar. Alleen de afschrijving met ruim €100 per maand was fors. Met de S40 zit je in de buurt van het dubbele, maar stap je wel fris uit na 2 uurtjes rijden.
Overigens een ontzettend onverstandige beslissing. Korte reistijd is super. Zouden we allemaal moeten doen. Qua druk op het milieu en door jou weggegooide verspilde tijd ben je veel slechter af. Ik zou het heroverwegen als ik jou was.johanroelfs schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:01:
Waar ik eerst 5 minuten moest fietsen naar mijn werk moet ik nu 120 km per dag rijden.
Zal ik direct even mee beginnen de heroverweging. Euhm 30 uur per week werken voor 900 euro bruto, 5 minuten fietsen en voorlopig nog geen zicht op een fulltime contract of 40 uur per week werken en ruim 1800 euro bruto verdienen exclusief reiskosten en iets langer moeten reizen. Ik denk dat ik mijn keus al heb gemaakt en lekker iets langer ga reizen....Bart2005 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:43:
[...]
Overigens een ontzettend onverstandige beslissing. Korte reistijd is super. Zouden we allemaal moeten doen. Qua druk op het milieu en door jou weggegooide verspilde tijd ben je veel slechter af. Ik zou het heroverwegen als ik jou was.
Citigo is met CNG te krijgen, dat is anders en minder breed beschikbaarYpuh schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:35:
[...]
Dat verklaart het grotendeels.
Zelf heb ik net mijn Citigo (die ook met LPG te krijgen is) ingeruild op een Volvo S40. De Citigo was echt een ideale auto toen ik dagelijks naar Utrecht reed (ca. 25km voornamelijk over 100 wegen en in de stad), maar nu ik dagelijks 75km over de snelweg rijd begon ik me te storen aan het lage gewicht en comfort.
Qua lopende kosten was de Citigo helemaal een topper, €150 benzine, €20 wegenbelasting, €40 allrisk en misschien €20 aan onderhoud/banden bij 25k per jaar. Alleen de afschrijving met ruim €100 per maand was fors. Met de S40 zit je in de buurt van het dubbele, maar stap je wel fris uit na 2 uurtjes rijden.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Nou ja iets.. Ik zou eerder zeggen: veel.johanroelfs schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:51:
[...]
Ik denk dat ik mijn keus al heb gemaakt en lekker iets langer ga reizen....
[ Voor 11% gewijzigd door Bart2005 op 04-02-2019 08:03 ]
Met LPG is dat juist wel mogelijk; ik rij 13 dkm per jaar voor werk en ongeveer hetzelfde privé. Maar met die 19ct/km kan ik dus wel de complete autokosten betalen, inc privékilometers, afschrijving, onderhoud, brandstof en alle andere autogerelateerde kosten. Zie mijn eerdere link voor de complete berekening.Bart2005 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 08:01:
[...]
Nou ja iets.. Ik zou eerder zeggen: veel.Je gaat toch al snel naar een volle werkweek reizen per maand. Die moet je eigenlijk ook meenemen om je uurloon te berekenen. En je moet een auto van 8.500 euro die je w.s. zelf moet betalen. Reiskostenvergoeding denkt vrijwel nooit de kosten van de vervoerskilometers en afschrijving. Zo gunstig is het allemaal niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 04-02-2019 10:52 ]
7400 Wp op het dak
Nee hoor, meeste fabrikanten brengen ze nog volop op de markt.Anoniem: 1205130 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:25:
Ik denk wel dat benzine handiger zal zijn, diesel gaat binnenkort uit productie.
Heeft TS al wat gekozen?
Wie heeft dat nu weer gezegd? Alle Fuctional Safety engineers zitten tot de wenkbrauwen onder water om alle vrijgaves voor diesel te maken.Anoniem: 1205130 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:25:
Ik denk wel dat benzine handiger zal zijn, diesel gaat binnenkort uit productie.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Kwam eigenlijk de punto 1.3 als goedkoopst uit, daarna de Fiesta, polo en als duurste de panda 1.2. Dus benzine kan je eigenlijk helemaal wegcijferen, want goedkoper dan de fiat panda in TCO ga je niet vinden.
Ik persoonlijk ben naar een 1.6tdi polo gegaan, die vervolgens een km of 100.000 gereden in comfort. Overigens ergens in 2016 gekocht voor 5100 oid en een maand terug verkocht voor 4500 uiteindelijk. Als je echt voor kostenbesparing gaat zijn er uiteraard nog goedkopere opties (de 1.2 tdi, en de punto 1.3) maar de polo kan je meestal wel vinden met wat meer opties, en het rijdt net wat meer als een "auto"
Overigens, wat voor baan ga je voor als je 2 uur per dag gaat reizen voor 200 euro (?) boven het minmumloon? Ik kan niet in andermans portemenee kijken, maar ik persoonlijk had ervoor bedankt. Dan maar bij de Mac om de hoek.
PSN & XBL: Denkoyugo
Ik vraag me overigens af hoeveel rek er nog in de huidige motoren zit (zowel diesel als benzine). Je ziet motoren steeds een klein beetje zuiniger en/of schoner worden, maar het gaat ook gepaard met een heleboel ellende zoals hoog olieverbruik, problemen met verstopte EGR en roetfilters, vervuilde luchtinlaat, opgerekte kettingen, distributieriemen die stukjes rubber in de olie achter laten, etc.
Mooi, dan wordt mijn diesel binnenkort goedkoper.Anoniem: 1205130 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:25:
Aangezien diesel gewoon een product is dat in vaste verhoudingen met benzine en kerosine etc ontstaat bij een raffinaderij zal er dus een flink overschot aan diesel aan komen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Eenduidig? Wij hebben voor ~50k per jaar een benzineauto gekozen, na jarenlang diesels gereden te hebben. De eisen waren een wagon, een lage kmstand, kop er af, betrouwbaar en plezierig om in te rijden. De Ibiza die wij hiervoor hadden zou redelijk wat preventief onderhoud moeten krijgen en zou dan, wellicht nog een jaar of twee vooruit te slepen zijn (met uiteindelijk een kmstand van tegen de 500k) maar de auto moest groter worden voor de nabije toekomst.Tomatoman schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:12:
Je vraagt twee verschillende dingen:Over vraag 1 zijn al vele topics geopend. Het antwoord is eenduidig: diesel. Zie al die andere topics voor berekeningen.
- Met 35000 à 40000 km per jaar, is diesel of benzine dan de beste keus?
- Ik wil met een budget van 8500 euro een auto kopen. Welke?
Uiteindelijk was de keuze gevallen op een Ford Focus (3e gen, facelift) en dan heb je de keuze uit een 1.0 benzine of 1.5 diesel. Uitgesmeerd over 5 jaar, alle bekende/voorspelbare kosten op een rijtje gezet en over die jaren zou de diesel (uitgaande van geen moderne diesel issues, denk aan dpf problemen etc) ongeveer 2k goedkoper zijn. Maar de grote variabele is natuurlijk de afschrijving. Men kijkt nu steeds viezer tegen diesel aan en hoewel een euro6 auto ook over 5 jaar waarschijnlijk overal nog kan komen kan het ook zomaar omslaan met de waarde. Neem daarbij dat het benzineblok een stuk rustiger is nemen we de -eventuele- extra kosten voor lief. De bedoeling is om dit in elk geval 5 jaar zo aan te houden en tegen die tijd te zien of de auto kan blijven (afschrijving kan zo ver zijn dat het niet nuttig is om die nog weg te doen), of we aan een upgrade toe zijn. Maar wie weet blijft ie wel 10 jaar doorrijden tot elektrisch betaalbaar wordt.
De jaarlijkse kilometers hoeven dus geen duidelijke keuze te tonen. Alles telt mee, budget, gebruik, huidige staat. TS kan prima voor de helft van zijn budget een hele nette E46 kopen, restant in z'n zak houden voor eventuele reperaties. Maar voor datzelfde geldt is een jong gebruikte b-segmenter ook te doen.
Dus @johanroelfs , tijd voor een update?
Mijn persoonlijke mening:
Diesel is het goedkoopste, NU.
Maar imho moet je echt kilometers maken om alle risico's te verantwoorden: Afschrijving, mileuheffingen, accijnzen, stijgende dieselprijzen, dieseldingen als EGR/roetfilter/turbos enz.
Al met al misschien, op korte termijn, het goedkoopste, maar potentieel ook de meest onzekere optie.
Is hybrid geen optie? Prius, Yaris, Auris, Lexus of whatever
- Goed en betrouwbaar bekend
- Zuinig
- door bovenstaand ook voordelig in onderhoud
Kijk ook anders even hier naar Het grote LPG topic "Af-fabriek" LPG auto's. Minus de Mazda2 is er nog best wel wat keuze. Ik rij met 30.000 km/j voor 16ct/km (inc. onderhoud en afschrijving).
Ik rijdt al een tijdje rond in een Seat Ibiza ST 1.2 TDI met 75PK. en ik moet zeggen ik vind het heerlijk. Ik rijdt nu ongeveer 850km op 1 tank diesel. Ik kan hierdoor 6x heen en weer van huis naar werk. En aan de pomp lag ik me helemaal dood. voor ongeveer 50 euro gooi ik de 42 liter tank vol.
Iedereen bedankt voor het advies