Znorkus schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 00:18:
[...]
En als ik al die griezelige posts hier lees ben ik ineens heeeel blij met mijn suffe baantje.... sjongejonge wat een jaren 80 toestanden. Gunther Walraff zou er een boek over kunnen schrijven.
Het gekke is dat vroegâh (ik heb over begin jaren '90) werk in magazijnen/DC's wel gemoedelijker was in mijn ervaring (ik heb verschillende logistieke functies gehad, van magazijnmedewerker en hef-/reachtruckchauffeur tot ICT/meewerkend voorman en zowel als uitzendkracht als vaste kracht), juist omdat niet alles te controleren viel.
Nu zijn basisfuncties als orderpicker niet superingewikkeld en kan bijna iedereen het doen, wat inhoudt dat er dus altijd veel kandidaten zijn.
Ook veel kandidaten met andere normen en waarden om het maar even zo uit te drukken...
Wanneer je de teugels teveel laat vieren, verandert de boel in een anarchie:
van semi-onschuldige en soms grappige dingen als uren pauze houden/kletsen achter in het magazijn, collega's insealen of op een pallet binden

tot mensen die tijdens het werk drugs gebruiken, dutjes gaan doen bovenop een stelling, diefstal, vechtpartijen, afpersing etc.
Heb alles wel zien gebeuren, het was soms alsof je tussen puberende chimpansees met ADHD liep
Het was lastig bij te houden hoeveel orders er nou gelopen worden, en waarom het minder was dan verwacht.
Maar goed, men accepteerde dat maar leek het.
Totdat men systemen introduceerde waardoor exact bijgehouden kon worden wanneer je een order aannam, af had, en hoelang je erover gedaan had.
Toen kon men harde eisen gaan stellen en die ook controleren: zoveel orderregels per uur/dag, anders gesprekje op kantoor.
Geen goed en verifieerbaar excuus? Doei!
Vervolgens kwamen de kloksystemen om bij te houden hoe laat je begon, wanneer/hoelang je pauze nam etc.
En werden camera's opgehangen enzovoort.
Alles om de productie zo hoog mogelijk te houden, bij sommige magazijnen kun je amper tijdens het werk naar het toilet of even een babbeltje met een collega maken omdat je dan niet aan de minimale norm voldoet:
Bij sommige magazijnen ligt dat op 200 regels per uur als orderpicker, of 35 pallets per uur als heftruckchauffeur.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit op het gebied van menselijkheid én veiligheid geen positieve invloed heeft toch?
Het verloop is groot, maar men weet ook dat er altijd genoeg mensen zijn die geen andersoortig werk kunnen vinden vanwege leeftijd of capaciteiten.
Ook als je parttime wil (combi met studie) of moet (zorg voor kinderen/ouders bijv.) werken kom je vaak bij magazijnwerk uit.
Ik ben ergens "weggestuurd" omdat na een overname geëist werd dat ik fulltime ipv. parttime ging werken; dat wilde ik niet omdat ik naast het werk nog leerde.
Was al 3 jaar in dienst daar, verder tot volle tevredenheid, maar kon toch per direct weg na het gesprekje met de nieuwe manager. Collega die er al 8 jaar parttime werkte precies hetzelfde.
Uiteindelijk wel via de kantonrechter nog wat meegekregen, maar dit illustreert exact hoe het gaat bij dit soort banen.
Jij doet niet wat we willen? Prima, next!