Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijs van Sony
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-07-2024

Gijs van Sony

Bedrijfsaccount Sony Mobile
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://images.sonymobile.com/image/www-static.se-mc.com/blogs.dir/0/files/2019/01/06-xperia-1-p1.o-triple-lens-camera-mobile-3dc23a2069e067cab00a428c74595455.jpg?wid=650

Sony Xperia 1

Sony heeft de Xperia 1 aangekondigd in Barcelona tijdens Mobile World Congress 2019. De meest in het oog springende feature van deze telefoon is het 4K HDR OLED scherm en de Triple Camera.

In het kort:
  • Een bioscoopervaring met een 6,5 inch 4K HDR OLED CinemaWide™ scherm in 21:9 verhouding.
  • 3 x 12MP camera's met OIS, 2 x Optische Zoom en Eye Autofocus
  • Gemakkelijk multitasken via de Multi Window app op het 21:9 scherm
  • Creator-Modus met CineAlta voor de meest nauwkeurige kleurweergave en professionele filmopnames
  • Luister naar een studiogeluidservaring in Hi-Res Audio en geniet van de bioscoopervaring met Dolby Atmos
  • Step-Up your Mobile Game met Game Enhancer voor prestatieverbeteringen, gameplay vastleggen en in-game tips.
  • Android 9 Pie.
De Xperia 1 is vanaf deze lente te koop in Nederland en heeft een verkoopadviesprijs van €949,-

Gerelateerde topics

Nieuws:

Sony Xperia 10 en 1 Preview: Compact, maar alleen in de breedte
Nieuws - Sony Xperia 1-smartphone met 4k-oledscherm kost 949 euro

Product specificaties

Sony Xperia 1
BesturingssysteemAndroid 9.0 Pie
Scherm6,5" 3.840 x 1644 21:9 4K HDR OLED
PPI643
ProcessorQualcomm Snapdragon 855
Processorsnelheid64-bit 2.8 GHz Octa-core
Werkgeheugen6GB RAM
Opslaggeheugen128GB
Extern geheugenMicroSD
Accucapaciteit3.330mAh
Frontcam8MP
Camera12 + 12 + 12 MP Triple Cam
Lenzen26mm 1/2,6 inch F1.6 lens met OIS fotostabilisatie
16mm 1/3,4 inch F2.4 groothoeklens
52mm 1/3,4 inch F2.4 lens met 2 x Optische Zoom & OIS fotostabilisatie
CamerafunctiesCinema Pro met CineAlta – filmopnamen in 21:9
LOOK-kleureninstellingen
4K HDR-filmopname
BIONZ XTM voor mobiel
RAW ruisonderdrukking
Eye AF
Tot 10 fps AF/AE
Dubbele fotodiode
RGBC-infraroodsensor
Hybride OIS/EIS-videostabilisatie
960 fps Superslow-motionvideo (FHD/HD)
2x optische zoom
5x digitale zoom
Bokeh-effect
HDR-foto (hoog dynamisch bereik)
Hybride autofocus
3D-maker
Geluid
Dolby Atmos®
Stereoluidspreker
Audio met hoge resolutie (ondersteunde audio-indelingen LPCM, FLAC, ALAC, DSD)
Draadloze audio met hoge resolutie (LDAC)
DSEE HXTM
Stereo-opname
Qualcomm® aptXTM HD-audio
Ondersteunde audio-indelingen: AAC (AAC-LC, AAC+, eAAC+, AAC-ELD), ALAC, AMR-NB, AMR-WB, DSD, FLAC, MIDI, MP3, PCM, Opus, Vorbis, WMA, MPEG-H
Afmetingen167 x 72 x 8.2mm
NetwerkenJ8110, J8170, J9110 / GSM GPRS/EDGE (2G) Banden 850/900/1800/1900 / UMTS HSPA+ (3G) Banden 1, 2, 4, 5, 6, 8, 19 / LTE (4G) 1,2,3,4,5,7,8,12,13,17,19,20,26,28,29,32,38,39,40,41,46,66
LTE (4G) Cat19/Cat13
Wi-Fi IEEE.802.11a/b/g/n(2,4 GHz)/n(5 GHz)/ac
4x4 MIMO
Gewicht176 gram
AansluitingenUSB3.1 Type-C
SIM-kaartDual Sim (Hybride)
ConnectiviteitA-GNSS (GPS + GLONASS)
Draadloze Bluetooth® 5.0-technologie
Google Cast
NFC
USB 3.1
USB Type-C™
OverigRGB notificatie LED
Vingerafdrukscanner
Quick Charge (PD)
Game Enhancer
Side Sense
IP65/68
Corning® Gorilla® Glass 6
Adviesprijs€949
KleurenZwart, Paars, Grijs, Wit

Video's

[YouTube: Xperia 1 van Sony - Een 21:9 4K HDR OLED bioscoopervaring]
[YouTube: Xperia 1 van Sony - Review voor de ultieme bioscoopervaring!]

Support

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Ik moet zeggen dat de Xperia 1 de eerste Sony telefoon in enige tijd is waarvan mijn reactie iets is van "hey die is interessant". Niet direct iets van die moet ik hebben of nee dat is niets, maar hij lijkt anders dan wat je normaal zou verwachten; het lijkt niet een kleine incrementele update.

Daarbij gelijk de gedachten van: 21 bij 9, is dat een uitkomst of een last op een smartphone? Bij pc monitoren ben ik het allang gewend, daar vind ik het voor gaming echt een uitkomst. Maar voor een smartphone? Qua breedte is het natuurlijk wel fijn, past een groot scherm makkelijker in de hand. Echter qua hoogte is het een stuk lastiger. Nu bedacht ik mij al, ik gebruik al jaren een andere launcher met gestures, waarbij ik bijvoorbeeld omlaag kan swipen overal op de homescreen om de notificationbalk omlaag kan halen. Dus dat is eigelijk al geen probleem.

Dan komt alleen of het handiger/lastiger is in gebruik. Mijn conclusies tot nu toe zijn:
+ Voor nieuws gerelateerde apps waarin je veel verticaal scrollt is het een pluspunt (dat is het geval bij het merendeel van de apps die ik gebruik)
+ Voor splitscreen gebruik is het echt een uitkomst (op 16:9 schermen is het maar behelpen)
+ Bij de camera app kunnen ze mogelijk meer ruimte aan de zijkant voor de controls (zitten minder in beeld)
+ Standaard 21:9 foto's kunnen maken lijkt me super, voor als achtergrond op mn pc (nu moet ik ze eerst editen)
- Het gebruik van Chrome lijkt mij lastiger (adresbalk zit toch bovenin, die is lastiger te bereiken)

Zaken waar ik me nog niet zeker van of het daarvoor een plus- of minpunt is:
* Formaat in de broekzak; ik vermoed dat het irritanter omdat de telefoon zo lang is, echter is ie ook weer niet veel langer dan een andere grote telefoon als een Galaxy Note 9.

Dus ja... ik ben met name erg benieuwd hoe de eerste reviews gaan zijn. Het design vind ik top, dat met die rond achterkant van de laatste generaties en de fingerprint sensor op de achterkant vind ik maar niets. De camera setup kan fantastisch zijn, 3 camera's, RAW support (eindelijk...) en heel veel speel/instelmogelijkheden in de app. Het enige wat mij echt tegen staat is de prijs. Maar goed, meestal zakt deze na een paar maanden al flink.

Wellicht nog een vraag die @Gijs van Sony wellicht kan beantwoorden: is er al iets bekend of, zoals zo vaak, deze Xperia 1 in de verkoop gebundeld gaat worden met een headset of iets dergelijks?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs van Sony

Gijs van Sony

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:55:
Wellicht nog een vraag die @Gijs van Sony wellicht kan beantwoorden: is er al iets bekend of, zoals zo vaak, deze Xperia 1 in de verkoop gebundeld gaat worden met een headset of iets dergelijks?
Helaas is daar op dit moment nog niets over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Krijg je ook een mini jack dongle?

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:00
Mooie telefoon. Alleen jammer van de batterij....
Ik ben benieuwd hoe dit afgaat lopen met de batterijduur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijs van Sony

Gijs van Sony

Topicstarter
Yes, uiteraard.

Edit: De nieuwe Quick Charge (PD) zit ook in de doos bij de Xperia 1

[ Voor 17% gewijzigd door Gijs van Sony op 27-02-2019 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darobi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-10-2024
@Gijs van Sony
Ik zit te wachten op een combi actie met een XM3. Dan neem ik hem meteen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:59
Ik moet zeggen de 21:9 ziet er goed uit, wellicht deze overwegen ipv S10 :)

Verbaasd me wel hoeveel animo er is voor S10 vgl met deze topic though?

Het draadloos opladen via QI, met hoeveel W kan het gaan? Welk versie?

Betreft de Quick Charge, is het QC 3.0?

[ Voor 11% gewijzigd door Hexxagon op 04-03-2019 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Het formaat naast de Key2 vind ik interessant.
Hij is lekker smal en hoog. Ideaal zou ik zeggen.
Ik hoop dat ze bij good old BB inspiratie op doen en ook durven te gaan voor meer lengte.

70~72mm is toch wel de ideale breedte voor een telefoon. Ik heb ook een Chinees gebakje gehad dat 75mm breed was, maar ergonomisch (en ook qua software) was die telefoon niet helemaal top.

Dit is een van de eerste telefoons uit de Sony stal die ik in ieder geval op papier zou verkiezen boven de nieuwste galaxy. Ben benieuwd wat de eerste reviews zullen zeggen over deze "1" .

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:59
3x3 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:37:
Het formaat naast de Key2 vind ik interessant.
Hij is lekker smal en hoog. Ideaal zou ik zeggen.
Ik hoop dat ze bij good old BB inspiratie op doen en ook durven te gaan voor meer lengte.

70~72mm is toch wel de ideale breedte voor een telefoon. Ik heb ook een Chinees gebakje gehad dat 75mm breed was, maar ergonomisch (en ook qua software) was die telefoon niet helemaal top.

Dit is een van de eerste telefoons uit de Sony stal die ik in ieder geval op papier zou verkiezen boven de nieuwste galaxy. Ben benieuwd wat de eerste reviews zullen zeggen over deze "1" .
Enige nadeel kan zijn de toetsenboord, omdat ik vaak verticaal houd en zo type en een smalle toetsenboord = groter kans op fouten als ik een 6 ' telefoon gewend ben met normale breedte.

Voorgaande Sony op zich goede ervaring mee, maar had wel altijd het idee dat hun software aan de iets zwakkere kant zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:24

knakworst

Get more sats!

Hexxagon schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:06:
Ik moet zeggen de 21:9 ziet er goed uit, wellicht deze overwegen ipv S10 :)

Betreft de Quick Charge, is het QC 3.0?
USB Power Delivery (PD), geen QualComm propriatary standaard.

Hier is discussie gaande dat telefoon geen Qi wireless charging heeft.
https://talk.sonymobile.c...ess-charging/td-p/1364875

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:10
Heb er nog steeds zin in. Hoop dat de camera's minstens het niveau van de XZ3 hebben. Ik had hier vooraf wat vrees over maar ben zeer tevreden met de huidige camera.

Gaat voor mij tussen een OP 7, Mi 9 en de Xperia 1. Maar ik denk dat ik wel eerst wat reviews afwacht. Zal daardoor alleen wel weer de acties missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:09
Ik heb verschillende Sony Xperia's gehad (en gebruik nu de X), maar mijns inziens zijn ze slecht bezig de laatste tijd. De nieuwste telefoons uit de Xperia lijn vallen in het niet vergeleken met de specs van andere merken, zoals bv Samsung, iPhone en Huawei. Waarom 'slechts' een 12mp camera, een 8mp frontcam, een 3.330mAh batterij en géén wireless charging, een 3.5mm jack en face unlock? Voor een flagship phone vind ik de specs erg matig.

[ Voor 52% gewijzigd door P-Rock op 11-03-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06 18:16
Ik ben benieuwd naar hoe hij in werkelijkheid is. Want er is volgens mij geen enkele video beschikbaar waar ze spelen met de telefoon. Alleen maar demo's gezien die niet werken. De schermen die wel werkend opgenomen worden is respectievelijk van de Xperia 10 of 10plus. De s10 heeft echt een totaalplaatje. En ik heb nu ook de note 8 echter heb ik altijd al een zwak voor de design van Sony en de fijne software. Alleen vraag ik me af waar je je geld daadwerkelijk aan uit kan geven. Sony of toch Samsung. Heeft iemand meer die probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:59
Ik heb nu drie generaties Xperia smartphones gehad ( Xperia Play, Xperia z3 en de Xperia XZ Premium) maar ik ben over alle toestellen gemiddeld te spreken.
Ik ben zelf een filmmaker van beroep en ik neig gigantisch naar de semi-pro video functies van deze nieuwe Xperia 1, maar ergens laat deze telefoon veel steken vallen: Geen wireless charging, matige accu capaciteit en geen 3.5mm slot (dat laatste is echt funest, zeker omdat in professioneel geluid en editing alles via draad gaat)

Ik twijfel dus ook heel erg tussen deze Xperia 1 en de Samsung Galaxy s10+. Toch zou ik even willen wachten tot er meer informatie omtrent accuduur en cameraprestaties van beiden toestellen bekend is.

De s10+ ziet op de CPU na, bijna perfect eruit namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-07 16:49
@knakworst Geen Qi / wireless charging inderdaad, net bevestigd in een ander topic door @Gijs van Sony. (Misschien TS aanpassen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55
Ik zou eigenlijk wel eens een goede reden willen weten waarom de Xperia 1 geen wireless charging heeft. Alle concurrenten hebben het wel en zelfs de XZ2 en XZ3 hadden het, waarom nu de Xperia 1 niet?

Er wordt gezegd dat het te maken heeft met het ontwerp en de dikte, maar zo'n plaatje of sticker met daarin de spoel voor wireless charging is toch maar hooguit enkele tienden van millimeters dik? Dat valt in de teardown van de XZ3 goed te zien. Dat kan het verschil niet maken voor het design in mijn ogen.

De Xperia 1 zal ongetwijfeld een prima toestel worden, maar met dit soort kleine maar vreemde keuzes heb ik het idee dat Sony steeds nét wat blijft achterlopen op de concurrentie. Voor mij is het niet zo'n probleem dat wireless charging ontbreekt, maar voor vele anderen misschien weer wel, zeker in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik vind 't ook jammer. Ben met mijn XZ3 wireless charging beginnen gebruiken, en teruggaan naar enkel bedraad is niet zo leuk. Geen ramp, maar jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
  • Laatst online: 23-04 12:14
P-Rock schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:27:
Ik heb verschillende Sony Xperia's gehad (en gebruik nu de X), maar mijns inziens zijn ze slecht bezig de laatste tijd.
Ik wil niet zeggen dat ze slecht bezig zijn maar het loopt niet zo lekker nee, maar misschien dat ik een aantal vragen van je kan beantwoorden.
De nieuwste telefoons uit de Xperia lijn vallen in het niet vergeleken met de specs van andere merken, zoals bv Samsung, iPhone en Huawei. Waarom 'slechts' een 12mp camera,
Omdat samsung het beter doet dan Sony op automatisch gebied. Waarom? Software en Sony gaat dit oplossen. Sony hun software is gewoon niet optimaal. + de meeste mensen schieten er geen proffesionele plaatjes mee en 19mp camera schiet een grote afbeelding. Als je dit via whatsapp verstuurd of op instagram plaatst mis je kwaliteit door de compressie.
https://tweakers.net/nieu...-in-xperia-telefoons.html
een 8mp frontcam
zelfde verhaal.
een 3.330mAh batterij
De reden waarom de XZ3 in tegen stelling tot de XZ2 premium maar 1 camera heeft is de ruimte binnen in het toestel. Ik vind het ook jammer maar na een aantal updates en batterij verzorging kan ik met 3300mah op mijn XZ3 6 en een half tot 8 uur screen on time halen. Meer info in mijn review die gisteren toevallig is bij gewerkt.
Ik maak me wel zorgen om het 4k oled scherm maar hopelijk is dit alleen tijdens netflix en 1080p/1440p als je geen film kijkt.
en géén wireless charging
Dit vind ik jammer want ik heb zojuist 2 wirelles chargers gehaald. Ik heb wel af en toe dat me telefoon warm wordt, maar dit is niet altijd. Hier heb ik geen antwoord op.
een 3.5mm jack en face unlock? Voor een flagship phone vind ik de specs erg matig.
3.5mm is zeer jammer. Ik kan alleen bedenken dat dit wegens de ruimte in het toestel is. Ik heb hem zelf niet gemist in de afgelopen paar maanden (dankzij de 1000xm3).
Wat Face unlock betreft vind ik het heel onhandig. Ik gebruik gewoon een code voor de Iphone XS die ik hier heb liggen. Het is meer een extra gimmick dan een feature. Maar dat is mijn mening er over.

Sony was altijd zo goed bezig met hun DAC en hun batterij(zie z3compact en ervoor). Ik ben wel blij dat het omni design terug is samen met de fingerprint. Hopelijk heeft hij geen andere downsides.

groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
androidfreaker schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:34:
Ik ben benieuwd naar hoe hij in werkelijkheid is. Want er is volgens mij geen enkele video beschikbaar waar ze spelen met de telefoon. Alleen maar demo's gezien die niet werken. De schermen die wel werkend opgenomen worden is respectievelijk van de Xperia 10 of 10plus. De s10 heeft echt een totaalplaatje. En ik heb nu ook de note 8 echter heb ik altijd al een zwak voor de design van Sony en de fijne software. Alleen vraag ik me af waar je je geld daadwerkelijk aan uit kan geven. Sony of toch Samsung. Heeft iemand meer die probleem?
Tot nu toe zijn er alleen nog maar demo modellen wegens de software wijzegingen die de 1 moet ondergaan. Gijs gaf al in het andere forum aan dat de wireless charging niet werkte. Dit betekent dat hij het demo model al in handen heef. Daarnaast staat al een filmpje online op youtube:sonyxperianl alleen deze is jammer genoeg een demo. Het duurt gewoon wat langer omdat Andriod een 21:9 scherm nog niet ondersteund. 4K wordt ook nog niet ondersteund. Sony heeft het waarschijnlijk al onder de knie bij de 10 en de 10+ maar bij de 1 is het nog afwachten.
Ik denk dat we eerst een gebruikelijke maand tot anderhalf moeten wachten. Dit is de normale tijdsduur die een gemiddelde fabrikant neemt tot het releasen van een telefoon. Nu weten we dat sony er een maand of 3 over gaat doen voordat hij uitkomt. Nogmaals, ik denk dat we anderhalve maand(nu nog iets meer dan een maand) moeten wachten tot dat we ook echt werkende modellen hebben.

groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperLevi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:59
Mister Hardware schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:24:
[...]

Tot nu toe zijn er alleen nog maar demo modellen wegens de software wijzegingen die de 1 moet ondergaan. Gijs gaf al in het andere forum aan dat de wireless charging niet werkte. Dit betekent dat hij het demo model al in handen heef. Daarnaast staat al een filmpje online op youtube:sonyxperianl alleen deze is jammer genoeg een demo. Het duurt gewoon wat langer omdat Andriod een 21:9 scherm nog niet ondersteund. 4K wordt ook nog niet ondersteund. Sony heeft het waarschijnlijk al onder de knie bij de 10 en de 10+ maar bij de 1 is het nog afwachten.
Ik denk dat we eerst een gebruikelijke maand tot anderhalf moeten wachten. Dit is de normale tijdsduur die een gemiddelde fabrikant neemt tot het releasen van een telefoon. Nu weten we dat sony er een maand of 3 over gaat doen voordat hij uitkomt. Nogmaals, ik denk dat we anderhalve maand(nu nog iets meer dan een maand) moeten wachten tot dat we ook echt werkende modellen hebben.
Ik heb anders gewoon een 4k scherm in mijn xperia xz premium; een die een hogere resolutie heeft dan de aangekondigde xperia 1 :+

Sony heeft in dit toestel veel steken laten vallen. Laten we hopen dat de sterke eigenschappen goed genoeg zijn om te compenseren met de gevallen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Mister Hardware schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:24:
[...]

Um. Android heeft geen enkel probleem met 21:9 of 4K. 21:9 is eerder gedaan (onder andere in de Xperia 10 die al verkrijgbaar is), en 4K ook. 4K is al een eeuwigheid ondersteund.

De Xperia 1 is gewoon nog niet klaar, it's that simple. Het is een redelijk nieuwe Qualcomm-chipset, de eerste triple camera-telefoon van Sony, de eerste met OIS, de eerste met RAW noise reduction en de eerste met de geavanceerde videomogelijkheden. Dat duurt gewoon wat langer. Op MWC was de camera zelfs uit het lockscreen gestript zodat de UI niet bekeken kon worden.

High end Xperia's zijn al een hele tijd vrijwel gelijk qua hardware. Zelfde cameramodule, weinig spannende veranderingen. De Xperia XZ2 Premium en de Xperia 1 zijn de eerste telefoons met fundamentele veranderingen, en hebben allebei langer nodig om op de markt te komen. Sony Mobile is qua development niet zo heel groot meer en ze hebben de neiging om voor heel stabiele software te gaan, dus snel gaat het dan niet.

(Daar moet ik Sony trouwens wel complimenten voor blijven geven: als Sony een update uitbrengt voor een telefoon kan je erop rekenen dat die update rock solid is. Er gaat meer mis met de updates van Pixels dan met die van Sony.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Ik moet zeggen dat ik om draadloos laden niet heel droevig ben maar ik snap dat als je het gewend bent dat het een gemis is. Ik hoop gewoon op een goede camera omdat ze nu dus wel met de Alpha afdeling hebben samen gewerkt.
En daarnaast hoop ik dat ze er wat minder meuk op hebben gezet. Die Sony apps gebruik ik toch niet. Ik verberg ze nu wel met Nova Launcher maar het liefst gebruik ik de Launcher van Sony met de pil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
AmbroosV schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:51:
[...]

Um. Android heeft geen enkel probleem met 21:9 of 4K. 21:9 is eerder gedaan (onder andere in de Xperia 10 die al verkrijgbaar is), en 4K ook. 4K is al een eeuwigheid ondersteund.
https://androidcommunity....4k-all-the-time-20170705/
Ik dacht dat het niet werd ondersteund, zie quote van Arnoud in de review van de link:

''De Android-interface en de rest van de apps worden getoond met een full-hd-resolutie. Dat is een bijzondere keuze, aangezien een quad-hd-resolutie op een 5,5"-scherm ook niet misstaat. Als je het handig vindt, kun je de hele Android-interface echter wel in een hogere resolutie weergeven, zoals 4k. Dat schaalt niet lekker, maar haarscherp is het wel.''
https://tweakers.net/revi...ebber-scherm-en-accu.html
De Xperia 1 is gewoon nog niet klaar, it's that simple.
Mijn eerste zin begon ook met:
''tot nu toe zijn er alleen nog maar demo modellen wegens de software wijzegingen die de 1 moet ondergaan.''
Hiermee probeerde ik hetzelfde aan te geven.
Het is een redelijk nieuwe Qualcomm-chipset, de eerste triple camera-telefoon van Sony, de eerste met OIS, de eerste
...
qua development niet zo heel groot meer en ze hebben de neiging om voor heel stabiele software te gaan, dus snel gaat het dan niet.
Je hebt gelijk dat de XZ2 premium er langer over heeft gedaan. Hij werd namelijk gereleased op 30 juli en dat is ver na het MWC. Dit betekende niet dat er nog geen reviews waren voor de release date. Als we ervan uit gaan dat de gemiddelde intensieve review 2 a 3 weken duurt. Dan was de telefoon al sinds juli bij de reviewers
https://www.phonearena.co...XZ2-Premium-Review_id4548

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
SuperLevi schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:58:
[...]

Ik heb anders gewoon een 4k scherm in mijn xperia xz premium; een die een hogere resolutie heeft dan de aangekondigde xperia 1 :+

Sony heeft in dit toestel veel steken laten vallen. Laten we hopen dat de sterke eigenschappen goed genoeg zijn om te compenseren met de gevallen steken.
Ik gaf het al in mijn vorige comment aan. Mijn fout, Sony heeft(standaard) de lockscreen gelimiteerd naar 1080p. Ik dacht dat, dat alleen voor andriod in zijn algemeen was. Sony was namelijk ook de enige met een 4K scherm.

Mijn fout |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
soskes schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:05:
En daarnaast hoop ik dat ze er wat minder meuk op hebben gezet. Die Sony apps gebruik ik toch niet. Ik verberg ze nu wel met Nova Launcher maar het liefst gebruik ik de Launcher van Sony met de pil.
Bij de XZ3 zijn ze allemaal verwijderbaar in de tutorial van je telefoon. Als je geen bloatware wilt kan je aankruisen welke niet of allemaal niet. Ik weet niet of dit ook zo was bij de voorganger of dat dit alleen is bij andriod 9. Ik ben in ieder geval blij dat het er is en hopelijk ook terug te vinden is bij de 1.
Fijn dat je zo enthousiast reageert/antwoord, echter de volgende keer graag je eerste bericht aanpassen in plaats van meerdere berichten onder elkaar te posten d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door 13art op 20-03-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 11:03
Toch wel jammer dat Sony een prima telefoon aankondigt op MWC, maar daarna niks meer laat horen. Gemiste kans wat mij betreft. Preorder plaatsen nog niet mogelijk, nauwelijks hands-on video's te vinden en noem maar op.

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe Phone, omdat ik in juli over ga op een nieuwe abonnement. Mag wel nu al verlengen. Ik vraag me af hoe dit toestel wordt t.o.v. de S10(+), de Xiaomi Mi 9 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs van Sony

Gijs van Sony

Topicstarter
Casual_T schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:39:
Toch wel jammer dat Sony een prima telefoon aankondigt op MWC, maar daarna niks meer laat horen. Gemiste kans wat mij betreft. Preorder plaatsen nog niet mogelijk, nauwelijks hands-on video's te vinden en noem maar op.

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe Phone, omdat ik in juli over ga op een nieuwe abonnement. Mag wel nu al verlengen. Ik vraag me af hoe dit toestel wordt t.o.v. de S10(+), de Xiaomi Mi 9 etc.
Xperia 1 zal voor juli beschikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Gijs van Sony schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:45:
[...]

Eind mei of juni dus :P ?

Heb net even de Xperia 10 launcher etc op mijn XZ3 gezet en ik weet het zo niet... Het is goed en jammer tegelijkertijd dat de Xperia 1/10 meer richting een cleane standaard Android gaat.

De Sony launcher had een paar handige features die niet meer in de nieuwe stock-based launcher zitten (swipe down to search, app tray in pagina's ipv een lange alfabetische scroll, aanpasbare grid size) die ik mis.

Het baart mij vooral wat zorgen dat in-house ontwikkelde Sony apps bij de vleet geschrapt worden. Dat doe je als bedrijf meestal niet tenzij je moet besparen...

[ Voor 60% gewijzigd door AmbroosV op 20-03-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Gijs van Sony schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:45:
[...]

Dat klinkt goed! Al is dat nog wel ruim 3 maanden weg. Ik neem aan dat nog niet bekend wordt wat de preorder actie is? Dat is bij Sony de laatste tijd toch wel een pluspuntje, met name als je bijv. geen headset nodig hebt (omdat je al een Sony XB headset hebt :P) en hem dus kan verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs van Sony

Gijs van Sony

Topicstarter
Vandaag start de lente, dus tussen vandaag en 21 juni ;). Als we een datum weten en/of een eventueel launch aanbod, laat ik dat natuurlijk direct aan jullie weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Gezien de resolutie zou het wel een aardig toestel zijn voor VR. Door de afmetingen gaat het echter niet passen in een standaard bril. Gaat Sony nog iets uitbrengen als VR accessoire, zoals Samsung destijds?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
Gijs had mij die vraag al privé beantwoord. Sony houd zich nog niet bezig met VR. Natuurlijk kan er verandering in komen maar een gimball of iets voor de nieuwe film app is wel leuk. Daarnaast moet ik wat anders mededelen

Het is niet zeker maar de compact lijn zal waarschijnlijk terug gaan naar mid range soc (en hopelijk een niet te hoge prijs).

https://m.gsmarena.com/so...219_screen-news-36104.php

Ik heb het al naar Arnoud gestuurd of hij misschien een artikeltje wilt maken. De geruchten kloppen wel met wat de Sony (mobile) ceo had gezegd. Ze willen overstappen naar groter maar nog steeds compact dus een compact model met 21:9 alleen jammer van de soc en camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik hoop HOOP dat de camera in deze Sony, ondanks hun goeie sensoren uit eigen stal, nu eens wél on-par is met de rest. De triple camera setup met een ultra wide angle, een reguliere en een telelens juich ik alleen maar toe. Dat is tenminste écht nuttig, i.p.v. die camera's met dieptesensoren bla bla.
En ook optische stabilisatie, iets wat de XZ2C en voorgangers allemaal miste.
Spec-wise ziet het er allemaal goed uit qua camera iig.

Geen kuddegedrag door met de bezelloze hype mee te lopen (niks mis met bezels vind ik persoonlijk), geen meer (=more) megapixelrace, stereospeakers, geen notches, eindelijk eens gewoon een stevige telefoon zonder dat randgezeik eromheen.

CPU, memory en opslagcapaciteit-wise geloof ik 't allemaal wel. Goeie, kleurechte, heldere schermen met goeie camera en een stevige (liefst niet glazen) behuizing zijn voor mij dé punten waar ik op let.

Waar de XZ2C voor mij dé ideale telefoon was, was de camera gewoon al 3x hetzelfde (XZ1 en ouder) en ik heb em zelf getest en idd was de camera gewoon niet goed. Heel jammer, anders had ik em genomen.

Mijn ideaal-telefoon zou Xperia 1 Compact zijn, met ook de stereoluidsprekers, een glasloze achterkant (a la HTC ofzo), en het beeldscherm en camera('s) op zijn minst zo goed als een Galaxy S9.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Begint nu wel erg te kriebelen om de P30 Pro aan te schaffen. Ik hoop dat er zo snel mogelijk meer bekend over de Xperia 1, om een goede afweging te kunnen maken.

Wat camera betreft verwacht ik toch wel een flinke verbetering. De setup geeft in ieder geval hoop. Kom verder van een HTC U11 af, maar alternatieven voor de Xperia 1 zijn nu de S10(+), Mi 9, of de P30 Pro.

[ Voor 7% gewijzigd door Casual_T op 27-03-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 09:28
Casual_T schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:40:
Begint nu wel erg te kriebelen om de P30 Pro aan te schaffen. Ik hoop dat er zo snel mogelijk meer bekend over de Xperia 1, om een goede afweging te kunnen maken.

Wat camera betreft verwacht ik toch wel een flinke verbetering. De setup geeft in ieder geval hoop. Kom verder van een HTC U11 af, maar alternatieven voor de Xperia 1 zijn nu de S10(+), Mi 9, of de P30 Pro.
Twijfel ook tussen die toestellen. Een eventuele pre-order actie met de WH-1000XM3 headset zou weleens de doorslag kunnen geven.
En tussen degene die je nu noemt kan misschien de OP7 binnenkort ook nog bijkomen!

Je kan haast geen foute keuze maken, zijn allemaal toptoestellen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Jamesl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:44:
[...]

Twijfel ook tussen die toestellen. Een eventuele pre-order actie met de WH-1000XM3 headset zou weleens de doorslag kunnen geven.
En tussen degene die je nu noemt kan misschien de OP7 binnenkort ook nog bijkomen!

Je kan haast geen foute keuze maken, zijn allemaal toptoestellen :X
Eens! De OP7 was ik helemaal vergeten! Ieder toestel heeft wel zo zijn voor-en nadelen, allen verschillen wat betreft voorkeur van de gebruiker. Zo vind ik:

S10: behoorlijk all-round, echter in Europese variant geen SD 855
P30 Pro: legt de lat voor cameraphones weer erg hoog, EMUI is een kwestie van smaak denk ik, ook hier geen SD 855
Mi 9: de ultieme bang for bucks telefoon, wel vraagtekens bij software
OP7: ?
Xperia 1: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Casual_T schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:05:
[...]

Eens! De OP7 was ik helemaal vergeten! Ieder toestel heeft wel zo zijn voor-en nadelen, allen verschillen wat betreft voorkeur van de gebruiker. Zo vind ik:

P30 Pro: legt de lat voor cameraphones weer erg hoog, EMUI is een kwestie van smaak denk ik, ook hier geen SD 855
Ik ben langzamerhand ook rond aan het kijken naar een nieuwe smartphone en twijfel wel eens of/waarom ik weer voor zo'n highend (met name highend qua prijs) telefoon moet gaan, of dat telefoons van 300-500 euro ook prima volstaan. In dat segment kom je vaker alternatieve van Chinese makelaardij tegen, maar veelal zijn er 3 punten die me echt tegenstaan:

1) De GUI. Ik heb thuis een tablet van Huawei (ook nog eentje van Sony en een van Apple), maar de GUI daarop frustreert me. Zelfs met een andere launcher erop wordt ik er nog niet echt happy van.
2) Update beleid. Sony doet het in deze categorie best goed, zeker in de eerste 2 jaar nadat een device uit is. Ook hier het voorbeeld van mijn Huawei tablet; uitgekomen met Android 6, nooit een update gehad..zucht.
3) Vaker geen NFC. Bij de meer midrange toestellen ontbreekt vaak NFC en dat is voor mij een dealbreaker. Ik gebruik het iedere dag meermaals om mee contactloos te betalen. De Xiaomi Pocofone F1 leek mij namelijk een prima toestel voor een heel schappelijke prijs, maar geen NFC dus geen optie.

Iets wat ik daarnaast bij bijna alle merken afgezien van Sony mis, is een dedicated cameraknop. Het is zoiets eenvoudigs, maar een fysieke knop die in 2 stages de camera focust en vervolgens een foto neemt, dat vind ik toch 10 keer fijner dan op de touchscreen tikken. En ja, dan vallen heel veel opties af..

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 09:28
Casual_T schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:05:
[...]

Jup, al hecht ik niet extreem veel waarde aan SD855, van Samsung is het jammer want die variant is er wel. Maar ik heb nu een OP 3T en die is nog steeds retesnel (helaas andere kuren) dus verwacht dat de chips in deze modellen ook wel zo snel zijn.
Voor de rest zelfde dingen als jij hebt, software twijfel ik over.

Heb vroeger de Sony Xperia Z3 gehad, vond ik een erg fijn toestel, ook de software van Sony spreekt me wel aan. Vind het wel altijd jammer dat ze ondanks de high-end prijs niet altijd goede reviews krijgen, ze lopen toch vaak achter op meerdere punten

@Moi_in_actie tsja qua Software spreek de OP me het beste aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Moi_in_actie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ben langzamerhand ook rond aan het kijken naar een nieuwe smartphone en twijfel wel eens of/waarom ik weer voor zo'n highend (met name highend qua prijs) telefoon moet gaan, of dat telefoons van 300-500 euro ook prima volstaan. In dat segment kom je vaker alternatieve van Chinese makelaardij tegen, maar veelal zijn er 3 punten die me echt tegenstaan:

1) De GUI. Ik heb thuis een tablet van Huawei (ook nog eentje van Sony en een van Apple), maar de GUI daarop frustreert me. Zelfs met een andere launcher erop wordt ik er nog niet echt happy van.
2) Update beleid. Sony doet het in deze categorie best goed, zeker in de eerste 2 jaar nadat een device uit is. Ook hier het voorbeeld van mijn Huawei tablet; uitgekomen met Android 6, nooit een update gehad..zucht.
3) Vaker geen NFC. Bij de meer midrange toestellen ontbreekt vaak NFC en dat is voor mij een dealbreaker. Ik gebruik het iedere dag meermaals om mee contactloos te betalen. De Xiaomi Pocofone F1 leek mij namelijk een prima toestel voor een heel schappelijke prijs, maar geen NFC dus geen optie.

Iets wat ik daarnaast bij bijna alle merken afgezien van Sony mis, is een dedicated cameraknop. Het is zoiets eenvoudigs, maar een fysieke knop die in 2 stages de camera focust en vervolgens een foto neemt, dat vind ik toch 10 keer fijner dan op de touchscreen tikken. En ja, dan vallen heel veel opties af..
Dat zijn zeker goede punten, al is updatebeleid van Sony ook niet op alle toestellen even goed. NFC niet op een high-end toestel is voor mij ook een no-go.

Eigenlijk jammer dat niemand hét perfecte toestel weet te maken. Daarom voor nu even afwachten op wat de Xperia 1 ons gaat brengen. Al dringt de tijd wel (zie bijv. pre order acties voor Huawei, die houd je niet de hele maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Jamesl schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:36:
[...]
@Moi_in_actie tsja qua Software spreek de OP me het beste aan
Wat mij betreft HOEFT het niet perse een Sony telefoon te zijn. Ik gebruik ze al jaren met veel plezier, maar er zijn genoeg andere merken met een redelijk of goede softwarelaag (b.v. Google's eigen telefoons, die van Nokia, Motorola). Maar zoals @Casual_T al zegt, er is wat mij betreft nog niet iemand geweest die (in mijn ogen) perfecte telefoon heeft gebracht. Bij de Sony Xperia Z2 had ik destijds wel het idee dat ze heel dichtbij waren (voor die tijd). Het enige wat ik daar beter had willen zien, was de helderheid van het scherm.

Dit laatste is bij de laatste paar generaties Sony telefoons prima in orde (op mijn Xperia XZ ook niets over te klagen), maar er zijn wel andere puntjes bij gekomen. Qua accuduur is het er bijvoorbeeld niet op vooruit gegaan (de Z2 deed het uitstekend, mijn huidige XZ houdt/hield het een stuk minder lang vol). Ook voor de Xperia 1 vrees ik daar enigszins voor, aangezien de accu capaciteit vergeleken met de concurrentie (en ook met menig midrange alternatief) een stuk minder is. Daar zitten opties tussen met 4000+mAh, terwijl de Xperia 1 het met 3300mAh moet doen.

Maar goed, we zullen het zien. Ik wil sowieso de telefoon eerst in een winkel eens vasthouden aangezien ik nog niet overtuigd ben van het 21:9 formaat. Ben er niet op tegen, maar een hoog display brengt zeker nadelen met zich mee in dagelijks gebruik. Vraag is alleen.. hoe storend is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Moi_in_actie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:55:
[...]
Maar goed, we zullen het zien. Ik wil sowieso de telefoon eerst in een winkel eens vasthouden aangezien ik nog niet overtuigd ben van het 21:9 formaat. Ben er niet op tegen, maar een hoog display brengt zeker nadelen met zich mee in dagelijks gebruik. Vraag is alleen.. hoe storend is dit.
Dat gevoel heb hier ook, des te storender het is dat Sony zo traag is met het toestel na de aankondiging. Jammer dat er niet wordt ingezien dat ze hier klanten mislopen, door het later op de markt brengen van het toestel.

Ik snap dat er een bepaalde productcyclus is, maar de marketing laat bij Sony voor haar telefoons toch vaak wat te wensen over. Mijn vriendin heeft een XZ3 (is daar wel tevreden over) en die is ook nauwelijks in markt gezet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Moi_in_actie schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Ik wil sowieso de telefoon eerst in een winkel eens vasthouden aangezien ik nog niet overtuigd ben van het 21:9 formaat. Ben er niet op tegen, maar een hoog display brengt zeker nadelen met zich mee in dagelijks gebruik. Vraag is alleen.. hoe storend is dit.
Je kan anders de 10 Plus een keer onder handen nemen.. die is er al wel. ;)

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
https://www.gizchina.com/...-in-taiwan-on-april-26th/

Is er al enige info over de release date? Deze site beweert te zeggen dat hij binnen een maand komt alleen de prijs is daar (849$ Amerikaans). Nu valt dat te betwijfelen met de Europese prijs. Ook is dit zonder extra dus misschien kan het wel kloppen.
@Gijs van Sony heeft u al iets aan informatie voor ons?

Edit: https://www.slashgear.com...st-all-the-time-24570894/

Ook is deze info handig om te melden of het klopt of niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Mister Hardware op 16-04-2019 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Laatst online: 29-05 15:06
is er al iets bekend wanneer hij beschikbaar komt? behalve juni,
En is er misschien een leuke preorder bonus? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
coolbvrobin schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:03:
is er al iets bekend wanneer hij beschikbaar komt? behalve juni,
En is er misschien een leuke preorder bonus? 😁
Bij 10 doet belsimpel koptelefoon bonus.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
New Yorker schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:38:
[...]

Bij 10 doet belsimpel koptelefoon bonus.
de 10 vind ik niet zo interessant 8)7
Maar ga er wel van uit dat Sony ook een actie doet bij preorder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister Hardware
Dames en heren.
Ik ben bij de Sony center Almaty geweest in Kazachstan. Sony heeft mij een conform gegeven dat hij voor 1 mei uit komt. Waarschijnlijk tussen de 26ste en de 28ste. Hier is dat in ieder geval zo.

Gr Sony center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenj
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-04-2023
Ik ben heel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenj
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-04-2023
En al nieuws ....ik moet nu echt een andere telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister Hardware
Dames en heren paar korte mededelingen.
Er zijn leaks dat sony aan het samenwerken is met zeiss om zijn camera's beter te maken. Nu weet ik niet of dat dit waar is maar het is wel lekker overtuigend. Misschien dat Gijs dit kan confirmen
https://www.gsmarena.com/...d_by_zeiss-news-36942.php

Ik had al eerder gezegd dat de xperia 1 uit kwam op 26 april en het klopt en hij is al uit in taiwan. Aziaten hebben hem eerder ontvangen. https://www.gsmarena.com/...n_april_26-news-36559.php

Ook is er een promo video uit gekomen:
https://www.gsmarena.com/...ple_camera-news-36637.php

Ook zal de telefoon binnen 4 weken komen volgens belsimpel maar ook via andere autoriteiten in het oosten.
https://www.gizchina.com/...-to-launch-in-china-soon/

Daarnaast zijn er geruchten over de xperia 1 compact, toch maar een compact model bij het ces?

Kleine heads up,
fijne dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webo
Bedankt voor de aanvulling Mister Hardware.

Ik vind het jammer dat er bijna 2,5 maand na de officiële aankondiging van dit toestel nog steeds geen Europese release date bekend is gemaakt. Zo verliezen veel mensen hun interesse. Duurt het optimaliseren dan zo lang?

Ik vond deze presentatie in Taiwan over de camera's in de Xperia 1 wel interessant, waarbij er wordt vergeleken met andere flagships en de vorige generatie Xperia: YouTube: Sony Xperia 1三鏡頭和人眼偵測功能大解析【SOGI手機王】

Als deze kwaliteit representatief is voor het eindproduct, dan heeft Sony enorme stappen gemaakt en kunnen ze weer concurreren met de beste cameraphones. Foto's bij weinig licht zijn flink verbeterd en de HDR modus doet zijn werk goed. Videostabilisatie is zeer indrukwekkend, zeker bij weinig licht. Het enige minpunt is het verschil in kleurweergave tussen de ultra wide angle lens en de 'normale' lens, maar daar hebben meer telefoons last van.

Hier zijn nog wat photo samples van de Xperia 1 te vinden (pre-production software):

https://www.dcfever.com/n...dnews.php?id=24948&page=2
https://www.hk01.com/%E6%...8%83%BD%E9%80%9F%E8%A9%A6
https://talk.sonymobile.c...ub+Networks&utm_content=0

Werking van de Eye Autofocus: YouTube: Sony Xperia 1 Eye AF 眼控對焦測試

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Laatst online: 03-07 00:49
Ik ben de grootste Sony fanBOY... Maar je telefoon of camera kan nog zo goed zijn... Als je zo laat bent.. Komen de volgende generatie telefoons al bijna... En je bent niet meer zo goed.

Ik was te spreken over de 1 maar vond het weer typisch, jammer van Sony van de accu grootte, geen stereo FRONT speaker (onder), main camera te weinig pixels (ik ben Xperia's 20+ MP gewend..en IETS te groot.

Laten ze daar nou volgens de geruchten, los van de speakers en accu, nou een antwoord op geven.. Met de Xperia 2! Een kleinere versie van de 1, compact versie dus en met 16 PM main camera. Als dit klopt is dat mijn telefoon. Kan niet wachten ik zit nog met een halfgebakken XZ.

Oktober kan niet snel genoeg komen.

Eigenlijk ook weer een probleem van Sony: als de Xperia 1 in maart was uitgekomen had ik m gehaald. Nu moet ik wachten op de compact en maar duimen... Dat zijn 8maanden!!

En als in oktober weer geruchten zijn van de Xperia 3 die in maart 2020 uitkomt en die WÉL een grotere acuu heeft... Kan ik wéér wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual_T
BrbZrk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 23:33:
Ik ben de grootste Sony fanBOY... Maar je telefoon of camera kan nog zo goed zijn... Als je zo laat bent.. Komen de volgende generatie telefoons al bijna... En je bent niet meer zo goed.

Ik was te spreken over de 1 maar vond het weer typisch, jammer van Sony van de accu grootte, geen stereo FRONT speaker (onder), main camera te weinig pixels (ik ben Xperia's 20+ MP gewend..en IETS te groot.

Laten ze daar nou volgens de geruchten, los van de speakers en accu, nou een antwoord op geven.. Met de Xperia 2! Een kleinere versie van de 1, compact versie dus en met 16 PM main camera. Als dit klopt is dat mijn telefoon. Kan niet wachten ik zit nog met een halfgebakken XZ.

Oktober kan niet snel genoeg komen.

Eigenlijk ook weer een probleem van Sony: als de Xperia 1 in maart was uitgekomen had ik m gehaald. Nu moet ik wachten op de compact en maar duimen... Dat zijn 8maanden!!

En als in oktober weer geruchten zijn van de Xperia 3 die in maart 2020 uitkomt en die WÉL een grotere acuu heeft... Kan ik wéér wachten.
Je raakt de spijker op zijn kop! Ik kon al verlengen sinds maart en zat ook naar de Xperia 1 te kijken. Inmiddels tevreden met een Huawei P30 Pro, met een top camera em enorme batterijduur.

Sony loopt raar genoeg altijd achter de feiten aan. Net alsof men niet luistert naar de consument en alleen bezig is met het pleasen van de loyale klantenbase. Wil de Xperia lijn blijven bestaan, zouden ze ook een nieuwe doelgroep moeten aanspreken. Helaas. Voor mij misschien over twee jaar maar weer eens overwegen (ondanks dat ik een groot Sony fan ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Same here. Ik kijk altijd met veel plezier naar de Xperias sinds de Z1 maar dit duurde me te lang. Ik ben dan ook overgestapt naar de Pixel 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik vrees ook dat mijn Xperia XZ3 mijn laatste Xperia gaat zijn. Het battery life op die telefoon is mij al wat een tegenvaller, en na wat gezien te hebben over de software op de Xperia 1 blijft er minder en minder over waarmee Xperia's zich onderscheiden van de competitie. Waar ik in het begin nog excited was voor de Xperia 1 zie ik me hem nu niet meer kopen.

Het is gewoon niet meer genoeg. Met OnePlus en de Pixels zijn er ondertussen goede alternatieven met een vergelijkbare, cleane Android, en betere features voor minder geld. Dat was twee jaar geleden naar mijn mening nog niet het geval.

De XZ3 zal dus de laatste zijn in mijn ononderbroken lijst van J220i, K320i, G705, Elm, Neo, Arc, Arc S, S, T, Z, Z1, Z2, Z5, XZ Premium en Xperia XZ3.

[ Voor 4% gewijzigd door AmbroosV op 20-05-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister Hardware
AmbroosV schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:06:
Ik vrees ook dat mijn Xperia XZ3 mijn laatste Xperia gaat zijn. Het battery life op die telefoon is mij al wat een tegenvaller, en na wat gezien te hebben over de software op de Xperia 1 blijft er minder en minder over waarmee Xperia's zich onderscheiden van de competitie. Waar ik in het begin nog excited was voor de Xperia 1 zie ik me hem nu niet meer kopen.

Het is gewoon niet meer genoeg. Met OnePlus en de Pixels zijn er ondertussen goede alternatieven met een vergelijkbare, cleane Android, en betere features voor minder geld. Dat was twee jaar geleden naar mijn mening nog niet het geval.
Toevallig een linkje met de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• his.dudeness
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:09

his.dudeness

The Dude Abides.

Ik wil deze telefoon zo graag bestellen, maar met zo een miezerige batterij weet ik dat ik spijt ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Mja, de prijs van €949 staat me ook tegen voor wat je krijgt. Voor honderden euro's minder heb je bij de concurrenten een gelijkwaardige of betere smartphone. Bij €700 had ik het nog overwogen, maar dit is me te extreem. Een BT koptelefoon heb ik al, dus daarmee hoeven ze niet mee aan komen zetten als "compensatie".

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

his.dudeness schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:29:
Ik wil deze telefoon zo graag bestellen, maar met zo een miezerige batterij weet ik dat ik spijt ga krijgen.
3330mAh valt op zich nog mee. Sony's skin is meestal wel vlotjes en redelijk clean, dus wellicht hebben ze softwarematig goeie optimalisaties gedaan (i hope).

Ik ben toch echt benieuwd naar de review van deze telefoon, met name de camera's, want er is maar weinig wat deze telefoon onderscheidt van de rest (die overigens al veel langer op de markt zijn). Ik hoop echt dat de interne obstakels binnen Sony verdwenen zijn en dat hun camerasysteem op deze Xperia 1 nou eens écht goed is. Bang zijn voor cannibalisme m.b.t. hun eigen mirrorless camera afdeling vind ik eigenlijk wel een beetje arrogant; alsof het reëel is om een fullframe camera van 3000 pond te vergelijken met een telefoon met 1/2,3" camerasensor...
Leuk om eye-AF te hebben om mensen én dieren te tracken, maar je hebt hier pas écht voordeel mee wanneer je veel tracking doet i.c.m. een (zeer) kleine scherptediepte (wat je door het formaat sensor i.c.m. diafragma) sowieso niet veel hebt, dus grote kans dat alles toch wel in focus is. Ook kan het bij telelenzen nut hebben omdat je onderwerp sneller in en uit beeld komen/gaan, maar goed. Ik heb het nog nooit gezien in een smartphone, dus ik ben benieuwd hoe eye-AF bij wide angle en ultra wide angle camera's op de Xperia 1 écht verschil gaat maken.

Ik wil het zo graag geloven dat deze telefoon nou eens écht goed gaat zijn, want ik zou em graag willen, maar zelfs met 949 euro, ookal is de camera nu eens wél goed, vind ik het eigenlijk toch wat te duur t.o.v. een SGS10 of OnePlus 7 Pro....Ik laat me verrassen! Hopelijk komen ze met een Xperia 1 Compact, met gewoon een fullHD scherm van 5-5,5 inch, dual frontfacing stereospeakers, triple camera setup (of dual camera setup) en een net zo mooi scherm als de OP7, en het liefst de achterkant van een HTC M8 of XZ2 compact ofzo :P

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Na tijden geroepen te hebben dat ik mijn OP3 een nieuwe accu geef en er nog een jaar mee door ga, heeft de Xperia 1 me toch doen twijfelen, ook omdat ik in de markt ben voor een 1000XM3. Als ik die niet nodig gehad zou hebben, dan zou het toestel direct afgevallen zijn vanwege de prijs.

De kritieke punten zijn echter accuduur en (in mindere mate) de camera. Ik geef met de OP3 al een aantal zaken op die ik echt wel ga missen, met name de slider om de telefoon op de tast op vibrate/dnd/geluid te zetten. Waarom alleen OP en Apple zo'n ding hebben is me een raadsel, vreselijk handig.

Wachten op de reviews dus...

Oh en de aankondiging dat Android 9 vandaag uitkomt voor mijn OP3 uit 2016 herinnert me eraan dat het updatebeleid van Sony ook helder moet zijn voordat ik aanschaf overweeg :) Ik weet dat er gezegd wordt dat high end toestellen 2 jaar support krijgen wat betreft updates, maar de XZs krijgt stiekem toch geen Pie en over security updates zijn ze niet heel duidelijk. @Gijs van Sony : heb je hier meer info over?

[ Voor 24% gewijzigd door Bundin op 22-05-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Eigenlijk best vreemd dat ze een telefoon met zo'n dure, erg specifieke accessoire verkopen. Volgens mij zijn er al niet veel mensen die Sony op 't vizier hebben staan als toekomstige smartphone, laat staan het publiek dat beiden nodig heeft. Maar goed, er zijn zo te zien uitzonderingen :)

Ik vind het alleen net wat té specifiek om dan niet de optie te bieden om de telefoon zonder deze accessoire te kunnen kopen voor een gunstigere prijs, laten we zeggen 50 euro duurder dan wanneer je dit pakket voor 949 koopt. Ik ben benieuwd naar de telefoon, minder naar die headset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AmbroosV
@Deathchant Je hebt het voordeel dat de WH1000XM3 heel populair is, en je dat ding zonder problemen voor €150-€200 kan verkopen. Het is een pre-order bonus, Sony Mobile NL doet dat al een paar jaar met hoofdtelefoons en lijkt elk jaar toch redelijk goed te werken, Nederland is een van de weinige landen waar Sony nog relatief relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 13:14
Weet iemand wanneer deze op de sites van Proximus / Orange / Base terecht komt? Kun je bij vele webwinkels zoals Bol, Coolblue, Art&Craft al wel pre-orderen voor levering in 10 dagen wanneer die uitkomt maar had het toch liever in een abo combinatie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Ik heb hem net binnen gekregen,
Tot nu toe echt een mooi display voor de rest,
Moet ik me nog ff uit testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
coolbvrobin schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:09:
Hoe heb je die nu al kunnen bemachtigen? Overal waar ik kijk staat de leverdatum op 3 of 4 juni 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortael
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-04-2024
Elazz schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:39:
[...]

Hoe heb je die nu al kunnen bemachtigen? Overal waar ik kijk staat de leverdatum op 3 of 4 juni 2019.
Bij T-mobile staat nu dat hij direct leverbaar is :)

Voor zover ik weet de eerste unboxing/first impression video van de Xperia 1: YouTube: Sony Xperia 1 Unboxing and First Impressions: Sony's Best Smartphone

Hier een preview waar foto's te zien zijn gemaakt met de camera

[ Voor 15% gewijzigd door mortael op 24-05-2019 15:47 ]

Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mortael schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Hier een preview waar foto's te zien zijn gemaakt met de camera
To be honest vind ik de foto's nogal bleh...Misschien komt het door het weer daar, maar ik zie genoeg dingen waar ik me aan stoor.
Overall veel te donker (geen HDR modus? slechte belichtingberekening?), beetje onnatuurlijke textures in dat gebouw op de 2e foto....Ik loop er niet warm voor iig....Ik hoop dat het allemaal wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortael
coolbvrobin schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:09:
Zo, 24 uur later. Bevalt hij?
Hoe zijn de foto's?
Al minpunten ontdekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
mortael schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:03:
[...]

Zo, 24 uur later. Bevalt hij?
Hoe zijn de foto's?
Al minpunten ontdekt?
Hij bevalt me zeer goed! Scherm is echt fijn in gebruik zo smal en langwerpig.
Speakertjes vallen in mijn beleving iets tegen. De xz premium speakers waren beter. Maar nog steeds goed.
Hij heeft wel een grappige functie, op de muziek mee trillen (zoals een oude nokia dat deed)
Kwa foto. 's kan ik niet klagen zeker een upgrade van wat ik had, scherp, misschien ietsjes te donker, maar moet daar nog even meer klote :)
Accu duur, ja dat valt me om eerlijk te zijn iets tegen
Maar daar kan ik nog geen definitieve beoordeling over doen, ik werk op een locatie waar slecht mobiel bereik is dus daar gaat de batterij nu naar toe.
Maar met een vpn op de achtergrond gaat hij toch iets sneller leeg dan mijn oude xz premium,
Heb nog 26% over, en heb hem half 9 van de lader gehaald. Dus de dag door kom ik wel

Ben zeer tevreden met het toestel!
Er zit al een clearprotect over het scherm heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@coolbvrobin Zou jij misschien wat foto's kunnen plaatsen die je ermee geschoten hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
Deathchant schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:50:
@coolbvrobin Zou jij misschien wat foto's kunnen plaatsen die je ermee geschoten hebt?
Ja zeker. Heb maar 3 foto's gemaakt. Nog geen tijd gehad morgen pas vrij :)

https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhYtUIzfPNQAaNHanFw

https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhYtTg-_gVJn5zRbeOg

https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhYtS4kI-wVGzYsCsHQ

Morgen ga ik een flink stuk lopen en foto's maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
coolbvrobin schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:58:
[...]

Ja zeker. Heb maar 3 foto's gemaakt. Nog geen tijd gehad morgen pas vrij :)

https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhYtUIzfPNQAaNHanFw

https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhYtTg-_gVJn5zRbeOg

https://1drv.ms/u/s!AiLG_ZJg97NHhYtS4kI-wVGzYsCsHQ

Morgen ga ik een flink stuk lopen en foto's maken 8)
De foto's zien er toch goed uit. Sowieso gaat de xperia alleen al veel beter presteren dan alle andere xperias. Deze zal in de range komen van S10, p30 reeksen denk ik. Enige waar het nog om zou kunnen gaan is low light.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrbZrk
Atomsk schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:50:
Mja, de prijs van €949 staat me ook tegen voor wat je krijgt. Voor honderden euro's minder heb je bij de concurrenten een gelijkwaardige of betere smartphone. Bij €700 had ik het nog overwogen, maar dit is me te extreem. Een BT koptelefoon heb ik al, dus daarmee hoeven ze niet mee aan komen zetten als "compensatie".
Zaterdag bij KPN langsgeweest (winkel) en daar is hij 792euros. Inclusief headset. Als je m kan verkopen voor 150-200 euro kom je opeens op 600 uit.

Tóch wat anders als de (ook door mij) zo gevreesde 950,-

Trouwens, ik twijfelde enorm.. Maar na het zien van de 3 foto's hierboven weet ik genoeg. Ik betaal niet meer dan 300-400 voor deze toestel. (dus volgend jaar meer kans) Waarom? Check de kleur temperature verschil in de 2 identieke foto's... Wide angle is warmer dan de main cam. Komt omdat de main een Sony sensor heeft en de andere 2 Samsung ISOCELL (en dus calibratie etc)

Ik kon het al niet hebben dat de Xperia's consant (duidelijk zichtbaar) van temperatuur veranderd tijdens je video opname, nu ok dit zie is het klaar af.

En 12 MP was tóch al te laag voor me ookal is de bewerking beter nu.

En dan promoten ze de telefoon ook nog met B2020 en color gamut bla bla gecertificeerd allamaal marketing. Eye tracking,... Werkt dat ook op de wide angle bijv.? Denk t niet. Oja en je moet dan de ene bewerken wil je dezelfde kleuren zien op de in en uitgezoomde foto's.

Huawei loopt 4-5 jaar voor. En dit voor een flagship.
Sorry.

Geruchten gaan dat de "Xperia2" 16MP camera heeft.
De Sony Xperia anticipating cyle goes on!

[ Voor 44% gewijzigd door BrbZrk op 26-05-2019 04:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik gok dat ze genomen zijn met auto witbalans en auto metering. Logisch dat je dan heel andere plaatjes krijgt.

Wijdere hoek = grote gedeelte in schaduw. Er is een enorm verschil in de hoeveelheid zichtbare lucht.

On iets zinnigs over de foto's te zeggen moeten er meer gecontroleerde plaatjes worse geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Uhm, tijdens de presentatie in Taiwan lieten ze ook fotos zien en daar je je ook dat de main cam verschilt tov van wide angle ÉN de zoom cam. Dus het zijn de 2 samsung "camera's) die dezelfde white balance hebben.

Als wat jij zegt zou kloppen zouden die 2 cams niet steeds overeenkomen.

Oja en dan nog wil ik geen kleur verschil als ik 5 seconden achtereen 2 fotos maak van dezelfde gebouw. Is het nou sunny of overcast??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Bundin schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:26:
Ik gok dat ze genomen zijn met auto witbalans en auto metering. Logisch dat je dan heel andere plaatjes krijgt.

Wijdere hoek = grote gedeelte in schaduw. Er is een enorm verschil in de hoeveelheid zichtbare lucht.

On iets zinnigs over de foto's te zeggen moeten er meer gecontroleerde plaatjes worse geschoten.
Yup ff snel gemaakt met auto modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixxen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-07-2021
Ik heb hem sinds gisteren ook binnen. Tot nu toe 1 en al tevredenheid. Ik vind hem mooi, ligt fijn in de hand, was wel een beetje terughoudend over het formaat van dit toestel maar in de praktijk vind ik het erg mooi en handig.

Hier wat foto's in de hoop dat jullie er wat aan hebben. Moet er wel aan toevoegen dat ik nogal een cam-noob ben.

https://drive.google.com/...g_qcgcseZppkya6IvACmQaLRI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
nixxen schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:03:
Ik heb hem sinds gisteren ook binnen. Tot nu toe 1 en al tevredenheid. Ik vind hem mooi, ligt fijn in de hand, was wel een beetje terughoudend over het formaat van dit toestel maar in de praktijk vind ik het erg mooi en handig.

Hier wat foto's in de hoop dat jullie er wat aan hebben. Moet er wel aan toevoegen dat ik nogal een cam-noob ben.

Gaat goed om met tegenlicht zo te zien. De tele-foto's, van die eenden e.d., zijn echter digitale zoom. Kun je dat uitzetten in de camera settings?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

nixxen schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:03:

Heb je bij enkelen nog wat gecropt ofzo? Die laatste met die lelies in het water is wel erg slecht...Ook die 5e van links met die vlag van heracles. En de foto's met de eendjes....Zijn die met de tele lens genomen?

Maar sommige zijn dan weer goed, zoals de eerste landschap. DSC_2136.jpg is ook goed, maar wel érg verscherpt lijkt het.

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixxen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-07-2021
Ik heb verder niets verscherpt. Die eendjes, vlag Heracles en lelies zijn allemaal op maximale zoom (X10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webo
Ik las op een paar sites dat er nog een soort van Day-One patch uitkomt rond de officiële release, waarbij ook een grote camera-update zou zitten.

Tot nu toe ziet het er zeker niet slecht uit, alleen jammer van de warmere kleurtemperatuur met de ultra wide camera. Dit zal waarschijnlijk een Samsung sensor zijn. Hopelijk kunnen ze dat nog wat tweaken, want ik ben net fan van foto's uit Sony toestellen vanwege de natuurlijke kleurbalans.

Kan een van de eigenaren mij zeggen of de ultrawide camera een optie voor vervormingscorrectie (distortion) heeft? Dat is hier namelijk duidelijker zichtbaar dan bij andere merken vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiTeurmy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 13:15
Hier ook een aantal foto's van mij.

https://ibb.co/bXykqwN
https://ibb.co/pPPqW8S
https://ibb.co/CVKDbg8
https://ibb.co/Jn5MyhK
https://ibb.co/9bTsh1S
https://ibb.co/K6h1w3z
Webo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:25:
Ik las op een paar sites dat er nog een soort van Day-One patch uitkomt rond de officiële release, waarbij ook een grote camera-update zou zitten.

Tot nu toe ziet het er zeker niet slecht uit, alleen jammer van de warmere kleurtemperatuur met de ultra wide camera. Dit zal waarschijnlijk een Samsung sensor zijn. Hopelijk kunnen ze dat nog wat tweaken, want ik ben net fan van foto's uit Sony toestellen vanwege de natuurlijke kleurbalans.

Kan een van de eigenaren mij zeggen of de ultrawide camera een optie voor vervormingscorrectie (distortion) heeft? Dat is hier namelijk duidelijker zichtbaar dan bij andere merken vind ik.
De xperia 1 heeft de functie om dit uit en aan te zetten :)

[ Voor 68% gewijzigd door NiTeurmy op 27-05-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leergierig
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-02 15:33
Ik ben sinds vanmiddag in het bezit van de Xperia 1. Tot op heden heel tevreden mee.
Doe ik iets fout of klopt het dat deze telefoon niet draadloos opgeladen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
leergierig schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:19:
Ik ben sinds vanmiddag in het bezit van de Xperia 1. Tot op heden heel tevreden mee.
Doe ik iets fout of klopt het dat deze telefoon niet draadloos opgeladen kan worden?
Volgensmij wordt draadloos laden niet ondersteund. Dat zal pas het geval zijn bij de xperia 2 volgens geruchten. Voor mij voorlopig geen deal-breaker maar over 2 a 3 jaar lijkt het me wel beter ingeburgerd overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@NiTeurmy Ik heb je foto's bekeken en die zijn een stuk beter te pruimen dan je voorganger die foto's plaatste. Je hebt alleen geen enkele foto gemaakt met de telelens. Allemaal, op 1 na, zijn met de maincam gemaakt. De Ultra wide angle foto is qua kleur en contrast ook gewoon goed. Dit geeft hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
nixxen schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:13:
Ik heb verder niets verscherpt. Die eendjes, vlag Heracles en lelies zijn allemaal op maximale zoom (X10)
De maximale optische zoom is 2x. Ga je verder, dan worden er alleen pixels softwarematig bij verzonnen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTeurmy
Deathchant schreef op maandag 27 mei 2019 @ 23:36:
@NiTeurmy Ik heb je foto's bekeken en die zijn een stuk beter te pruimen dan je voorganger die foto's plaatste. Je hebt alleen geen enkele foto gemaakt met de telelens. Allemaal, op 1 na, zijn met de maincam gemaakt. De Ultra wide angle foto is qua kleur en contrast ook gewoon goed. Dit geeft hoop!
Dat klopt inderdaad. Ik zal vanmiddag of vanavond even kijken of ik een paar extra foto's kan maken. Ook om het verschil te laten zien tussen de maincam en de Ultra wide angle.

Het is mij wel opgevallen dat wanneer de telelens gebruikt wordt deze in low light situaties overschakelt naar de "maincam". Zo snel nog niet goed kunnen testen wat het verschil is in kwaliteit. Wel is te zien dat de kleuren in beide lenzen het zelfde is maar de Ultra wide angle lens hier lichtelijk van afwijkt

Verder ben ik zeer positief over de camera. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

NiTeurmy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:41:
[...]

Verder ben ik zeer positief over de camera. :)
Het is een stuk beter dan andere foto's die ik had gezien ja. Er is ook geen onscherpte aan de randen waar te nemen zoals bij de HTC10 bijvoorbeeld wél 't geval was.

Ik hoor overigens ook bij de oneplus7 pro dat als je de telelens met je vinger bedenkt dat ie overswitcht naar de maincam, omdat ie denkt dat 't te donker is. Ik hoop dat dit gaat veranderen en dat je zelf de controle hebt hierover.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiTeurmy
Deathchant schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:43:
[...]

Het is een stuk beter dan andere foto's die ik had gezien ja. Er is ook geen onscherpte aan de randen waar te nemen zoals bij de HTC10 bijvoorbeeld wél 't geval was.

Ik hoor overigens ook bij de oneplus7 pro dat als je de telelens met je vinger bedenkt dat ie overswitcht naar de maincam, omdat ie denkt dat 't te donker is. Ik hoop dat dit gaat veranderen en dat je zelf de controle hebt hierover.
Ultra wide vs main lens (kleur verschil)
UW:
https://ibb.co/Jn5MyhK
Main:
https://ibb.co/bdfM9Ln

En nog wat extra foto's

UW:
https://ibb.co/JBXcD3C
https://ibb.co/j6V8Cq6

Main:
https://ibb.co/YkyTQkG
https://ibb.co/4W6YYxP
https://ibb.co/BPJkhpr

Tele:
https://ibb.co/kBBnTYp
https://ibb.co/FJ6h6vK
https://ibb.co/RDWLKc0

Met focus:
https://ibb.co/R96mQLb
Zonder focus:
https://ibb.co/PxB6kQn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@NiTeurmy Ik ben inmiddels wel overtuigd van de scherpte/kleur van de foto's moet ik zeggen. Veel beter dan de Oneplus7pro voorbeelden die ik gezien heb, zelfs met GCam.

Wat vind je van de optische stabilisatie? Doet ie zijn werk goed? Je 2e link...de foto is wat blurry, vandaar de vraag ;)
Wat vind je van avondfoto's, lukt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Deathchant schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:10:
@NiTeurmy Ik ben inmiddels wel overtuigd van de scherpte/kleur van de foto's moet ik zeggen. Veel beter dan de Oneplus7pro voorbeelden die ik gezien heb, zelfs met GCam.

Wat vind je van de optische stabilisatie? Doet ie zijn werk goed? Je 2e link...de foto is wat blurry, vandaar de vraag ;)
In mijn ervaring werkt het goed
En ik kan mijn beoordeling over de accu duur bijstellen
Accu duur is meer dan prima. Afgelopen maandag 7 uur van de lader, veel mee gedaan, 10 uur weer op de lader 5%accu,.
Kort om prima accu duur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Bij accuduur reviews graag de screen on time ook melden.

"Sochtends van de lader, ging 2 dagen mee" zegt natuurlijk niks. Ik schat dat bij rustig browsen de accu 6-7 uur mee zal gaan MAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortael
Xperia 1 bezitters, hebben jullie dit ook?
Als ik naar Instellingen ga, dan achtergrond -> live achtergronden. Verandert ineens de witbalans/kleur, het wit wordt dan ineens gelig. Als ik terug ga wordt het weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coffeeaddict
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 12:39
mortael schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:55:
Xperia 1 bezitters, hebben jullie dit ook?
Als ik naar Instellingen ga, dan achtergrond -> live achtergronden. Verandert ineens de witbalans/kleur, het wit wordt dan ineens gelig. Als ik terug ga wordt het weer normaal.
Ja, maar het is niet heel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
BrbZrk schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:54:

"Sochtends van de lader, ging 2 dagen mee" zegt natuurlijk niks. Ik schat dat bij rustig browsen de accu 6-7 uur mee zal gaan MAX
Screen time wil nog niks zeggen, licht aan welke app en browser je gebruikt.
Maar als je het perse wilt weten 3.30 a 4 uur screen time.
Combinatie met Microsoft edge, WhatsApp en vpn app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTeurmy
Deathchant schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:10:

De optische stabilisatie doet zijn werk goed, heb tot nu geen problemen gehad met wazige foto's.

Avond foto's heb ik nog niet veel getest. Kan morgenavond wel een paar maken tijdens een concert en deze uploaden.
Tijdens het maken van een low light foto geeft de telefoon een melding "Foto wordt gemaakt, even geduld.". Het duurt ongeveer 2/3 seconden in totaal, ik weet niet wat voor een effect dit heeft op bewegende objecten, misschien dat andere gebruikers hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
YouTube: Sony Xperia 1 Camera | Review and full features tour

Eerste echte review van (ook) de camera.
Bij 4:28 hoor je wat ik al had opgemerkt. Over de wide angle lens (Samsung sensor is de reden)
De zoom camera heeft er ook "last" van.

En misschien erger, voor mij iig. Het dynamisch bereik is ook minder. Nadeel van 3 camera's misschien is dat ze zich niet 3x de kosten van zo'n top of the line sensor kunnen veroorloven... Dan denk ik, was een 21 MP main cam beter geweest om in te zoomen en te croppen. Nu moet je bewust switchen naar zoomen of wide angle. Voorheen maakte ik onbezorgd een foto, ik kon toch croppen wat ik wou...

Alles heeft zn nadeel natuurlijk

4K stabilisatie is er praktijkisch niet.

Veranderen van camera tijdens het filmen kan niet. :[
Selfie is mooi (maar lage pixels weer) en als je bokeh kiest heb je opeens kwalitatief een veel mindere foto..

Slomo nog steeds slechte kwaliteit... En kort uiteraard.
Ik hoop dat ie 240frames kan filmen.. (kan hij niet, "welkom in 2016 Sony)

En de camera software algemeen mag geïntegreerd worden, al die kut apps en modi ben ik echt klaar mee.

Waarom moet ik via een menu naar manual mode als ik ff snel de iso of shutter speed wil veranderen??

Nope. Ff een voorbeeld van Huawei.. Die heeft VIDEO BOKEH.... je leest het goed. Ik denk dat de rest na 10 jaar misschien nog steeds niet zoiets zal hebben.
/Zeur modus

[ Voor 76% gewijzigd door BrbZrk op 30-05-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coffeeaddict
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 12:39
BrbZrk schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:54:

Voor de eerste volledige dag in mijn bezit, om 10 vanochtend van de lader gehaald, nu nog 21% over. 3 en 13 minuten scherm tijd, met wat video/foto maken, fortnite voor een kwartiertje en de rest browsen met spotify aan.

Ben ik op zich tevreden mee, het is natuurlijk afwachten hoe dat over een jaar is. Opladen gaat vrij rap, gister in 30-35 minuten van 28% naar 84%.

Voor de rest is het nog veel uitvogelen voor mij, de eerste Sony telefoon in tien jaar geloof ik. De vorige was die gene met het uitschuifbare toetsenbord en die draaide nog op windows.

De vingerafdruk scanner doet het goed, nog geen één keer gehad dat hij het niet deed. Aan de andere kant is het ook even wennen.

Meest nutteloze functie tot nu toe is dynamisch trillen op muziek, geen idee wat daar de meerwaarde van is.

De lengte is ook wat wennen, maar de extra info die je in beeld hebt in whatsapp en sommige nieuws apps is top. Twee apps tegelijkertijd draaien is ook zeer bruikbaar. Druk nog wel iets te vaak op de home button in plaats van terug.

Wel weer vervelend dat de Facebook app niet te verwijderen is.

Maar goed, wat simpele indrukken na een dag, Al met al ben ik wel tevreden over de telefoon.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Levertijden en prijzen: [Sony Xperia 1] Levertijden & Prijzen
- Accessoires: [Sony Xperia 1] Accessoires