Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilie2
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-04-2023
Mijn vraag
Wat zijn goede en goedkope sensoren om te kopen voor gebruik met domoticz en smart home

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb zelf Philips Hue en Amazon Alexa maar wil dit graag uitbreiden met sensoren. Voor zo'n 5 euro heb ik op AliExpress een door window sensor van Xiaomi kunnen kopen maar nu zie ik dat ik om die te kunnen gebruiken de Gateway van Xiaomi noodzakelijk is. Zou dit een goede aankoop zijn of kan ik beter een ander merk gebruiken voor de sensoren en hun hub kopen? Ik zou graag meer leren over smart home, domtica en domoticz. Ook wil ik graag sensoren om mijn smart home uit te breiden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb ook gehoord van Z-wave dat je daarmee meerde merken kunt gebruiken maar volgens mij niet Xiaomi, dat maakt verder ook niet zo veel uit. Het gaat er meer om dat de sensoren niet zo duur zijn als bijvoorbeeld die van Phillips hue.

Ook heb ik zelf wel de hub van Philips Hue maar kan die hiervoor denk ik niet gebruiken. Ook heb ik een Rasberry Pi 3 hiervan een hub maken is ook een optie.

*Ik weet niet of hub het goede woord is

Beste antwoord (via Emilie2 op 22-02-2019 20:42)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 20:50
Je kunt ook voor een CC2531 USB stick gaan. Dan heb je een alles in 1 Zigbee controller en heb je de Xiaomi Hub en de Philips heb niet meer nodig :)

Zie hiervoor het Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge topic.

[ Voor 23% gewijzigd door Flappie op 22-02-2019 14:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4

Gateway van Xiaomi is benodigd voor het gebruik van je Xiaomi sensoren. Xiaomi werkt net als Hue op Zigbee protocol, maar werkt niet op een Hue bridge. Daarom is een gateway benodigd.

Z-wave is een ander protocol, minder merk gebonden als Zigbee. Op je pi kun je een z-wave stick installeren en als software bijv. Domoticz gebruiken om het geheel te gebruiken. Daarnaast zou je in Domoticz ook je Xiaomi gateway en Hue bridge kunnen opnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rgerr op 22-02-2019 13:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 20:50
Je kunt ook voor een CC2531 USB stick gaan. Dan heb je een alles in 1 Zigbee controller en heb je de Xiaomi Hub en de Philips heb niet meer nodig :)

Zie hiervoor het Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge topic.

[ Voor 23% gewijzigd door Flappie op 22-02-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zet Tasmota op een Wemos D1 en de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Of wil je kant en klaar?
Ik heb zo onder andere CO2, ultrasoon(afstand meten), geluid, lux-meter, temperatuur, IR, warmtebeeldsensor geknutseld,

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilie2
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-04-2023
@Rgerr Moet ik als ik een ZWave stick koop om in de Rasberry Pi te doen ook nog een Xiaomi Gateway hebben of is dat dan niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Xiaomi is zigbee.. Dus je hebt niets aan een zwave stick..

Als je een zigbee stick koopt (zie zigbee2mqtt topic) dan heb je geen xiaomi gateway nodig.. Enige durf/Linux kennis wel handig..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Emilie2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:21:
@Rgerr Moet ik als ik een ZWave stick koop om in de Rasberry Pi te doen ook nog een Xiaomi Gateway hebben of is dat dan niet nodig?
Xiaomi (Zigbee) en Z-wave stick gebruiken twee verschillende protocollen. Je kunt met een z-wave stick dus niet je Xiaomi deursensor toevoegen, daar dien je een Xiaomi gateway (V2) voor te gebruiken. Je kunt beide protocollen wel tegelijk gebruiken binnen Domoticz en de gekoppelde devices in automatiseringen gebruiken. Als ik je een advies mag geven, schaf een Xiaomi gateway V2 aan en volg de Xiaomi tutorial op de Domoticz wiki pagina. Mocht je tzt nog behoefte hebben aan meer domotica, kun je een aantal z-wave devices overwegen en een z-wave stick bij gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 13:22
prein2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:16:
Xiaomi is zigbee.. Dus je hebt niets aan een zwave stick..

Als je een zigbee stick koopt (zie zigbee2mqtt topic) dan heb je geen xiaomi gateway nodig.. Enige durf/Linux kennis wel handig..
Ik draai Hass.io (home assistant) in een Virtualbox VM op mijn Windows server. Hierdoor heb ik geen mogelijkheid om een cc2531 USB-stick te gebruiken, want die wil een seriële COM-poort opzetten, wat niet gaat met een virtualbox VM. Daarom heb ik 2 hubs: 1 x xiaomi en 1 x ikea tradfri. Deze combi werkt heerlijk voor mij, want ik kan alles door elkaar gebruiken: tradfri aansturen met xiaomi sensoren? Geen probleem. En dat doe ik dan ook: met een xiaomi bewegings-sensor stuur ik een tradfri lamp aan en dit werkt perfect.
Daarnaast heb ik hass.io voorzien van een donker thema en heb ik ontdekt dat positiebepaling middels gps het beste kan worden gecombineerd met nmap wifi-detectie. Deze combi werkt echt ontzettend goed! Een aanrader! Combineer beide en je hebt echt rock-solid aanwezigheids-detectie. Perfect! De opzet is echt heel simpel: onder "persons" geef je gewoon een 2e tracking device op, de nmap-detectie. De mobiele telefoons moeten wel een vast ip krijgen hiervoor en je moet het mac-adres kennen. Maar ach, een beetje tweaker doet dit met 2 vingers in zn neus... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35

KRASH

Juist ja...

poktor schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 01:24:
[...]

Ik draai Hass.io (home assistant) in een Virtualbox VM op mijn Windows server. Hierdoor heb ik geen mogelijkheid om een cc2531 USB-stick te gebruiken, want die wil een seriële COM-poort opzetten, wat niet gaat met een virtualbox VM.
Wat?? Je kan toch gewoon dat USB device mappen naar de virtual machine? Dat heeft vrij weinig te maken met com poorten e.d., je moet het hele device koppelen aan de VM en niet alleen de com poort die in Windows verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 13:22
KRASH schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:37:
[...]

Wat?? Je kan toch gewoon dat USB device mappen naar de virtual machine? Dat heeft vrij weinig te maken met com poorten e.d., je moet het hele device koppelen aan de VM en niet alleen de com poort die in Windows verschijnt.
Wel, dat heb ik geprobeerd, maar is dus niet gelukt. Ik zag wel de usb-stick in de VM, maar de com-poort kon virtualbox niet tot stand brengen. Alle drivers had ik geïnstalleerd. Ik heb in Virtualbox alle ondersteunde usb-versies usb1,2 en 3) geprobeerd, Heb de gehele usb-poort gemapped, heb de usb-stick specifiek als device gemapped, maar zonder succes. Ach, het geeft niet, ik ben heel tevreden met de hubjes, alles werkt perfect. :)
Pagina: 1