@
Jazco2nd Dus in feite gebruik je geen IPv6

. Maar ik zal ook nog reageren op jouw vraag eerder. Ik had deze expres ontweken om niet teveel offtopic te gaan. Echter vind ik het door jou en @
lolgast opmerking nu wel relevant

. Vooral omdat ik IPv6 SLAAC met AdGuard Home wel ooit werkend heb gehad.
In principe heb je met IPv6 geen echt LAN meer, maar is alles WAN. Dat heeft als voordeel dat apparaten direct bereikbaar zijn door het internet en je dus geen NAT meer nodig hebt. Port forwards zijn dan dus verleden tijd. Je kunt dan vanuit DNS direct routeren naar de juiste server. Je bent dan niet meer afhankelijk van een NAT configuratie. Of soms CG-NAT zoals bij mobiele providers of Delta, waardoor je moeilijk bereikbare servers kunt hosten. Als je dit dan combineert met een provider zoals Cloudflare, dan hoef je ook alleen maar IPv6 (of IPv4) open te zetten om voor beide connectiestandaarden bereikbaar te zijn.
Het is nu totaal niet noodzakelijk, maar ik snap wel dat iemand ermee bezig is. Wat het mij betreft gewoon ontzettend vervelend maakt zijn de verschillende implementaties. Dat begint al met SLAAC en DHCPv6. waarbij SLAAC de voorkeur heeft, maar DHCPv6 veel eenvoudiger is om te beheren. De meeste implementaties van IPv6 zijn ook prima. Daarom heeft @
lolgast ook geen last van deze problemen, hij gebruikt alleen maar Apple en Microsoft besturingssystemen.
Want Google gooit met Android echt roet in het eten van IPv6. Allereerst wordt op Android DHCPv6 niet ondersteund. Als je DHCPv6 aanzet in de router, zal Android alleen met IPv4 werken. En zoals ik al een aantal keer heb benoemd, zet Google zeigen DNS op Android aan op het moment dat je een werkend IPv6 IP krijgt. Dat is namelijk een van de 'features' van SLAAC. Daarbij komt nog dat Google dan ook nog een voorkeur heeft voor deze DNS server en AdGuard Home in principe niet meer werkt. Tenzij je 'Privé DNS' aanzet, want dan wordt die gebruikt

. Idem overigens voor de Oneplus/Oppo/BBK DNS implementatie die dit dus doet bij IPv4.
Ik was dus afgelopen weekend hiermee aan het testen, voor de zoveelste keer, en ik heb het wederom opgegeven. Zelfs met Google DNS in iptables geblokkeerd werd nog de KPN DNS gekozen in plaats van mijn AdGuard instantie, waardoor de adblocker niet werkte. Dan kon ik mijn router wel laten verwijzen naar AdGuard Home, maar dat zou een recursieve DNS call zijn en dus onhandig. Een alternatief zou zijn om DHCPv6 aan te zetten in de router, want dan werkt IPv6 niet meer op Android. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook maar een brakke oplossing.
Bij Ziggo heb ik IPv6 SLAAC met AdGuard Home ooit compleet werkend gehad. Dan moest ik de DHCP server van de Connectbox uitzetten, de AdGuard Home DHCP server gebruiken en Google DNS in de firewall actief blokkeren voor alle hosts met uitzondering van AdGuard Home.
Zou ik IPv6 nu aanraden voor thuisgebruk? Ja, mits je het binnen een uurtje lekker aan de praat kunt krijgen. Of als je CG-NAT hebt. Anders zou ik het vooralsnog laten voor wat het is om complexiteit te verminderen.