Villager schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:02:
Ik gebruik Adguard + unbound in een container binnen Proxmox. Niet heel belangrijk voor m'n vraag denk ik, maar noem het toch maar. Ik ben eigenlijk op zoek naar de beste configuratie voor unbound (unbound.conf). Het kost me te veel tijd om de settings allemaal te begrijpen. Wie heeft hier wat tijd in gestoken en heeft een goeie unbound.conf. Of is alles gewoon default laten ook goed?
Ik heb veel getest met de verschillende opties en security mogelijkheden. Uiteindelijk terug naar een simpelere setup want de rest is gewoon overkill.
Ik gebruik mijn eigen config, afgeleide van Klutchell, zodat Unbound naar poort 5335 luistert.
Zo is 53 vrij voor AdGuard Home.
Zo kan ik beide Docker containers in network_mode: host draaien zonder poort conflict.
Ook kan je makkelijk het loglevel eventjes aanpassen als je een probleem ervaart. Uit mijn hoofd heb ik verder niets anders aangepast dan de Klutchell versie:
https://github.com/zilexa...king/unbound/unbound.conf
Helaas heb ik al ruim een jaar af en toe last van dit mysterieuze probleem:
https://github.com/klutchell/unbound-docker/issues/104
Dit heb ik met elke config, ook default, van zowel Klutchell als andere image aanbieders.
Mijn router, Mikrotik, draait (elke minuut) een script dat automatisch overschakelt naar de router eigen DNS servers wanneer mijn server niet meer reageert op verzoeken. Ik heb dus nooit door dat Unbound ineens niet meer werkt. Behalve als ik in mn router inlog (of in Adguard Home opvalt dat er geen recente requests zijn geweest).
Laatst ontdekte ik (zonder een container te hebben gerestart!) Dat Unbound weer eens een weekje niet werkte.
Heb teveel tijd besteed aan het uitzoeken waarom Unbound gewoon soms niet meer werkt uit het niets. En daarna ineens weer wel. Om die reden draait Unbound nog wel, zonder dat ik het gebruik. In Adguard Home staat een publieke, maar nog altijd recursieve DNS ingesteld, namelijk die van Neustar.
Neustar is een cloud security organisatie. Onmisbaar voor cloud leveranciers in hun security architectuur. Daarnaast bieden ze een filterende en niet-filterende publieke recursieve DNS service.
Dit is de niet-filterende (dat doet Adguard immers voor je en daarin heb je controle over wat wel/niet gefilterd moet worden:
Neustar recursive DNS zonder filter:
Dingen als Cloudflare (1.1.1.1) zou ik never nooit aanraden. Die wordt zelfs geboycot door sommige websites (bijvoorbeeld door de Internet Archive (
https://archive.today of mirrors), vrij essentieel voor het lezen van artikelen achter een betaalmuur).
Dingen als DNS over HTTPS vind ik schijn veiligheid of schijn privacy. In NL/EU verkopen ISPs geen internethistorie aan overheden en commerciële partijen (wat doodnormaal is in de VS).
En laat DoH je nou alleen beschermen daartegen. Immers, je gehele URL wordt gewoon gedecrypt bij de DNS provider. Die weet dus precies welke site je zoekt.
Recursieve DNS is volgens mij de enige methode om ervoor te zorgen dat niet 1 partij weet wat je zoekt.
[
Voor 14% gewijzigd door
Jazco2nd op 24-09-2023 13:23
]