Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theraww
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-09 10:46
Misschien niet helemaal de juiste plek maar ik hoor graag waar het thuis hoort:

Zojuist mn twee PiHole server verwijderd en vervangen door Adguard Home. (Primaire DNS is nog PiHole dus en secundair AdGuard geinstalleerd).

Ik kom er net achter dat er een update beschikbaar is maar kon niet duidelijk een commando vinden om net als pihole -up bijv. een update proces te starten.

Kan iemand mij verwijzen naar een uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:30
theraww schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:36:

Zojuist mn twee PiHole server verwijderd en vervangen door Adguard Home. (Primaire DNS is nog PiHole dus en secundair AdGuard geinstalleerd).

Ik kom er net achter dat er een update beschikbaar is maar kon niet duidelijk een commando vinden om net als pihole -up bijv. een update proces te starten.

Ik klik gewoon op de update knop in de admin interface. Wanneer ik dit niet doe dan wordt deze op termijn automatische geupdate. Ik gebruik nl. docker icm watchtower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShaDows
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:50
glatuin schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:38:
[...]

Ik klik gewoon op de update knop in de admin interface. Wanneer ik dit niet doe dan wordt deze op termijn automatische geupdate. Ik gebruik nl. docker icm watchtower.
Hier ook Docker i.c.m. Watchtower op een DS918+, werkt perfect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 10:13
theraww schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:36:

Hun wiki moet nog aangepast worden:
https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/issues/4208

Makkelijkste manier is inloggen in de web UI, en daar simpel op het update knopje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:24
densoN schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:55:
Heb DoT ingeschakeld, maar wanneer ik naar https://1.1.1.1/help ga om te testen komt er te staan dat DoT niet is ingeschakeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Connected to 1.1.1.1    Yes
Using DNS over HTTPS (DoH)  No
Using DNS over TLS (DoT)    No
Using DNS over WARP No
AS Name Datacamp Limited
AS Number   60068
Cloudflare Data Center  AMS

Heb wel certificate chain en private key geupload en DNS encryption ingeschakeld. Ook na het wijzigen upstream DNS (tls://dns-unfiltered.adguard.com) krijg ik in tests terug dat DoT is uitgeschakeld.

Het vreemde is dat ik in de query log wel m'n request over TLS zie gaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Response details
Status
Processed
DNS server
tls://dns-unfiltered.adguard.com:853
Elapsed
101 ms
Response code
NOERROR
Response
A: 34.90.38.170 (ttl=86400)

Kan ik daaruit opmaken dat Windows nog steeds geen DoT ondersteund? Wanneer ik DoH in Firefox inschakel en hem custom verwijs naar mijn adguard IP of hostname krijg ik ook terug dat DoH is uitgeschakeld. Kies ik bij DoH de default waarde (cloudflare) krijg ik weer wel terug dat DoH is ingeschakeld.

Ik zal wel iets over het hoofd zien...
Ik zit ook nog uit te vogelen hoe dit werkt met DoT, dit was de voornaamste reden om over te stappen van pihole naar Adguard.

Ik heb nu in de encryption settings helemaal niets staan / aangevinkt. Ik begrijp dat gedeelte nog niet. Ik heb adguard op mijn router staan en mijn upstream server is https://cloudflare-dns.com/dns-query
Maar ik zie dus als ik naar https://1.1.1.1/help ga dat DoT wel is ingeschakeld...

code:
1
2
3
4
5
6
7
Using DNS over TLS (DoT)    Yes
Using DNS over WARP No
AS Name Cloudflare
AS Number   13335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
tomdh76 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Ik zit ook nog uit te vogelen hoe dit werkt met DoT, dit was de voornaamste reden om over te stappen van pihole naar Adguard.

Ik heb nu in de encryption settings helemaal niets staan / aangevinkt. Ik begrijp dat gedeelte nog niet. Ik heb adguard op mijn router staan en mijn upstream server is https://cloudflare-dns.com/dns-query
Maar ik zie dus als ik naar https://1.1.1.1/help ga dat DoT wel is ingeschakeld...

code:
1
2
3
4
5
6
7
Using DNS over TLS (DoT)    Yes
Using DNS over WARP No
AS Name Cloudflare
AS Number   13335
Wat me even voorbij is gegaan is dat de controle bij cloudflare alleen werkt wanneer je de DNS van cloudflare gebruikt. Je oplossing is daarom prima voor DoT.

Volgens de cloudflare documentatie zou je ook dns server 1.1.1.1 kunnen gebruiken over port 853 voor DoT. Als een client het IP niet accepteert zou one.one.one.one ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Devrim schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:40:
Ik gebruik momenteel nog PiHole maar heb vandaag Adguard Home opgezet (en het werkt!)

PiHole heeft helaas geen DNSoverTLS ondersteuning dus ik ga denk ik binnenkort volledig overstappen op AGH.

Het voordeel van DoT is dat ik port 853 naar buiten open kan zetten maar devices toch kan dwingen zich te identificeren. Ik heb de afgelopen paar bladzijdes hier gelezen en het lijkt alsof weinig mensen dat hier doen dus kleine tip:

Zet poort 53 (normale DNS) niet open. Als je Adguard Home op je mobiel wilt gebruiken over 4g/5g zet port 853 alleen open als je een domein hebt met wildcard ssl certificaat (gratis bij letsencrypt) en je een access list heb ingevuld in Adguard Home

Als je port 53 of 853 zomaar openzet kan iedereen dus zomaar meeliften of je DNS misbruiken voor DDOS aanvallen. Daar krijg je dus gezeik mee want services zoals Shodan scannen de hele dag alle ip(v4) adressen die er zijn.

Ik ben zelf overigens ook nog tegen een klein probleem aangelopen. Als ik mijn mobiel via WiFi gebruik, krijg ik in mijn query log alleen het ip adres van mijn router te zien. Via 5G krijg ik wel het correcte ip adres te zien. Weet iemand waar dit aan ligt?
Kan je me verder op weg helpen hoe dit te doen.

Ik heb nu een adguard docker installatie achter traefik reverse proxy. Ik kan het dashboard bereiken op https://adguard.domein.com. Ik vul encryptie in en kan dan een mobile config voor mijn iphone downloaden. Echter als ik die in mijn iphone inlaad heb ik geen internet. Ik heb in mijn router geen poorten geopend behalve poort 80 en 443 die naar traefik gaan. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met poort 53 of poort 853 open zetten. Waar moet ik ze openzetten? In de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

tomdh76 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:43:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met poort 53 of poort 853 open zetten. Waar moet ik ze openzetten? In de router?
Poort 53 (voor DNS verkeer) wil je niet open zetten in de router...echt niet. Poort 853 (DNS over TLS) echter wel, anders wordt het lastig om DNS requests te doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
lier schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Poort 53 (voor DNS verkeer) wil je niet open zetten in de router...echt niet. Poort 853 (DNS over TLS) echter wel, anders wordt het lastig om DNS requests te doen.
Het werkt nog niet. Ik heb poort 853 geopend in mijn router. Maar nog steeds geen DNS op mijn iphone. Ik zie in adguard staan dat ik als dns server zou kunnen invullen: https://adguard.domein.com/dns-query. Het zal wel ergens in de routing niet goed gaan. De request komt binnen in de router en dan gaat het naar traefik en dan naar adguard. Moet ik poort 853 forwarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik ben weer iets verder, ik bedacht als ik DoH gebruik dan hoef ik geen poorten in mijn router te openen, dat gaat natuurlijk gewoon over poort 443 en die gaat al naar mijn traefik container. Ik zie nu in mijn adguard logs dat mijn iphone de adguard container benaderd maar dan zie ik:

[error] GET /dns-query/tom-iphone?dns=AAABAAABAAAAAAABA25hdgtzbWFydHNjcmVlbgltaWNyb3NvZnQDY29tAAAcAAEAACkCAAAAAAAARgAMAE

Heeft iemand een idee?

De upstream DNS servers werken wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:16
Heb je een geldig certificaat voor "adguard.domein.com" in AGH geïnstalleerd ?
Een "wildcard" certificaat van jouw domein.com kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Kroonkurk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:25:
Heb je een geldig certificaat voor "adguard.domein.com" in AGH geïnstalleerd ?
Een "wildcard" certificaat van jouw domein.com kan natuurlijk ook.
Via traefik heb ik een geldig certificaat.

Het is me ondertussen gelukt. In de instellingen van de yaml file staat een setting:
allow_unencrypted_doh. Die heb ik op true gezet en nu lukt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-Sosa
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:31
Heb adguard Home op een raspberry pi geïnstalleerd, weet iemand hoe ik adguard nu update met een commando ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
Mister-Sosa schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:54:
Heb adguard Home op een raspberry pi geïnstalleerd, weet iemand hoe ik adguard nu update met een commando ?
Makkelijkste is gewoon via de web interface.
Wil je toch updaten via terminal, lees hier de vernieuwde FAQ:
https://github.com/Adguar...me/wiki/FAQ#manual-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 17:17

BeyondThunder

Lost Lightning

Wellicht heeft iemand een idee.
Ik gebruik Adguard Home in een docker (Synology NAS), blokte altijd uitstekend de Adds. Net als PiHole.
Nu ben ik over naar DSM 7, maar ook naar een andere internet provider. (van Caiway naar Delta).
Nu werkt e.e.a. niet meer goed.

Alle DNS settings op de client staan goed, block listen zijn geüpdatet.
Als ik een nslookup doe naar een advertentie URL dan krijg ik keurig geen ip adres terug.
Maar als ik test via de browser dan zie ik toch adds, ik zie ook adds in games op mijn telefoon.

Ik sta voor een raadsel, ook in de logs van Adguard home zie ik blocks.
De enige DNS entry op de clients verwijzen naar de juiste DNS server (AdGuard Home).
Wie herkend dit of heeft tips voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:53
Gokje: je nieuwe provider ondersteunt ipv6?
Ik zou daar eens AGH voor instellen (en je netwerk)

En zelf stop ik alle traffic naar google dns ipv4 en ipv6, voor als het hardcoded dns lookups doet

[ Voor 42% gewijzigd door sjongenelen op 12-02-2022 09:24 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@sjongenelen Ja, dit klopt inderdaad! Zou dat het zijn?
Ik ga eens kijken wat ik moet doen in AGH om dit te fixen, dank je!

edit;
Ik denk toch niet dat dit het is, als ik in het Genexis modem kijk zie ik dat ipv6 offline is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WLn5kufTWs0gvDUSignkvSw5ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KuLZA6midswbG41MiZpYWRit.png?f=user_large

Edit2; ik zie overigens op mijn client dat ik wel een ipv6 adres krijg, maar natuurlijk geen mogelijkheid binnen de Genexis modem/router om dit uit te schakelen

[ Voor 70% gewijzigd door BeyondThunder op 12-02-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 11:03
@BeyondThunder Deelt de modem ook ipv6 dns servers uit dmv dhcp? Dan kan het zijn dat je clients die dns servers gebruiken ipv adguard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Jordy_413 Ja, dat is dus exact wat er aan de hand is, maar ik heb geen optie om dit uit te zetten in dat ding van Delta (Genexis modem):

Platform Lunar
Product name Platinum-7840

Optie zou kunnen zijn om een andere DHCP server in te richten, maar het moet eenvoudiger kunnen denk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Je zou kunnen overwegen om AGH dhcp te laten zijn..? Wel een beetje irritant als je nas down is, maar dan is het wle geregeld

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben nu al een paar weken zo nu en dan aan het proberen adguard aan de praat te krijgen. Het lukt me totaal niet.
Ik wil draaien in een docker container op mijn Syno DS220+
Het installeren gaat prima, ik kan keurig de stappen van de setup door. Ik krijg te zien wel IP adres ik voor de DNS moet gebruiken. Dat vul ik dan in op mijn router (Experia 10)
Daarna kan ik keurig internet op, maar AG blokt niets. Ik zie ook in het scherm van AG niets gebeuren. Als ik op de testsite van AG kijk https://adguard.com/en/test.html zegt hij ook dat er bij mij geen AG is geïnstalleerd
Om de router als probleembron uit te schakelen heb ik daarna op mijn PC in de netwerk instellingen de DNS ingevuld die werd opgegeven. Ook dan kan ik prima internet bereiken, maar AG doet niets.

Ik ben geen totale noob, ik krijg Pi-Hole wel gewoon aan het werk, wat is er zo vreselijk anders aan AG dat het (bij mij) niet werkt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Ortep schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:07:
Ik ben nu al een paar weken zo nu en dan aan het proberen adguard aan de praat te krijgen. Het lukt me totaal niet.
Het installeren gaat prima, ik kan keurig de stappen van de setup door. Ik krijg te zien wel IP adres ik voor de DNS moet gebruiken. Dat vul ik dan in op mijn router (Experia 10)
Daarna kan ik keurig internet op, maar AG blokt niets. Ik zie ook in het scherm van AG niets gebeuren. Als ik op de testsite van AG kijk https://adguard.com/en/test.html zegt hij ook dat er bij mij geen AG is geïnstalleerd
Om de router als probleembron uit te schakelen heb ik daarna op mijn PC in de netwerk instellingen de DNS ingevuld die werd opgegeven. Ook dan kan ik prima internet bereiken, maar AG doet niets.

Ik ben geen totale noob, ik krijg Pi-Hole wel gewoon aan het werk, wat is er zo vreselijk anders aan AG dat het (bij mij) niet werkt?
Je clients... welke DNS server gebruiken zij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Je router gebruikt nu die dns, maar je moet je clients vertellen dat de je AGH er is met HDCP options

you had me at EHLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@GioStyle
@sjongenelen
Dat heb ik volgens mij ook getest door met de hand op mijn pc de DNS in te vullen bij de DHCP.
Juist om te testen of het mis ging via de router.
Vul ik daar een niet bestaand IP adres in dan kom ik internet niet op. Dat is te verwachten.
Vul ik de ip van AGH in dan kom ik wel internet op. Maar hij doet dus niets

[ Voor 36% gewijzigd door Ortep op 12-02-2022 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 12:53
Ortep schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:07:

Die testpagina doet niets, wil je een app en vpn aansmeren.

Ongetwijfeld overbodig: ik neem aan dat de router de DCHP server is en de NAS een vast IP adres heeft toegewezen gekregen en de DNS-server van het modem het IP adres van de NAS is. Dan zou het gewoon moeten werken.

Probeer eens tijdelijk het "Parental Control/Ouderlijk toezicht" aan te zetten en bezoek daarna een website voor volwassenen. Als het goed is ingesteld serveert AGH nu een blokkeerpagina. En werkt het dus.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ariekanari schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Ongetwijfeld overbodig: ik neem aan dat de router de DCHP server is en de NAS een vast IP adres heeft toegewezen gekregen en de DNS-server van het modem het IP adres van de NAS is. Dan zou het gewoon moeten werken.
Klopt, de router is de DHCP server. Ik heb daar het adres van AGH opgegeven. Geen enkel resultaat. Ik zie in het dasboard ook alle tellers op 0 staan. En dat blijven ze ook.
Ik heb ook tijdelijk het adres van AGH op mijn PC ingesteld als de DNS server. Geen enkel resultaat
Probeer eens tijdelijk het "Parental Control/Ouderlijk toezicht" aan te zetten en bezoek daarna een website voor volwassenen. Als het goed is ingesteld serveert AGH nu een blokkeerpagina. En werkt het dus.
Leuke gedachte, heb ik geprobeerd, ik kan alles bezoeken wat ik wil. Op het dasboard verscheen dat de site die ik bezocht geblokkeerd was...echt niet. Voor de rest blijven alle tellers op nul staan.
Dat was het enige resultaat wat ik zag. AGH doet het gewoon niet bij me.

Dat wordt terug naar Pi-Hole. Die werkt prima

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 13-02-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 10:27
Ortep schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:35:
[...]

Klopt, de router is de DHCP server. Ik heb daar het adres van AGH opgegeven. Geen enkel resultaat. Ik zie in het dasboard ook alle tellers op 0 staan. En dat blijven ze ook.
Ik heb ook tijdelijk het adres van AGH op mijn PC ingesteld als de DNS server. Geen enkel resultaat

[...]

Leuke gedachte, heb ik geprobeerd, ik kan alles bezoeken wat ik wil. Op het dasboard verscheen dat de site die ik bezocht geblokkeerd was...echt niet. Voor de rest blijven alle tellers op nul staan.
Dat was het enige resultaat wat ik zag. AGH doet het gewoon niet bij me.

Dat wordt terug naar Pi-Hole. Die werkt prima
Deze uitleg/install al geprobeerd?. Ik heb geen synology , maar draai AGH op OMV >docker -Portainer op een MacVlan netwerk.

https://mariushosting.com...ard-on-your-synology-nas/

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

prinsvlad schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Deze uitleg/install al geprobeerd?. Ik heb geen synology , maar draai AGH op OMV >docker -Portainer op een MacVlan netwerk.

https://mariushosting.com...ard-on-your-synology-nas/

Succes
Daar ben ik begonnen. Ik heb op mijn windows machine getest met ipconfig /all wat mijn DNS is. Dat is inderdaad AGH. Maar hij doet werkelijk niets.
Ads blokken? Geen sprake van.
Adult bescherming aanzetten? Ik kan gewoon iedere adult site benaderen die ik wil. Op het dashboard staat dan wel dat ze geblokt zijn.

Ik stop er mee. Ik probeer eigenlijk al een jaar of 2-3 om de zoveel tijd om AGH aan de praat te krijgen. Het lukt nooit. Steeds met andere problemen.
Ik stop er mee. Mij te veel werk, er zijn andere opties die in een paar minuten aan de praat zijn te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prinsvlad
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 10:27
Ortep schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Daar ben ik begonnen. Ik heb op mijn windows machine getest met ipconfig /all wat mijn DNS is. Dat is inderdaad AGH. Maar hij doet werkelijk niets.
Adult bescherming aanzetten? Ik kan gewoon iedere adult site benaderen die ik wil. Op het dashboard staat dan wel dat ze geblokt zijn.

Ik stop er mee. Ik probeer eigenlijk al een jaar of 2-3 om de zoveel tijd om AGH aan de praat te krijgen. Het lukt nooit. Steeds met andere problemen.
Ik stop er mee. Mij te veel werk, er zijn andere opties die in een paar minuten aan de praat zijn te krijgen.
oke duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
[...]

Ik ben over van Pi-hole naar Adguard omdat ik die op mijn router kan installeren. Maar het gekke is dat ik met dezelfde blocklists als bij pihole nu rond de 5% geblokkeerd krijg terwijl bij pi-hole de block rate 15% was. Dus AGH doet wat, maar veel minder dan pi-hole. Ook als ik naar die block ad test websites ga zie ik de nodige dingen die niet geblokkeerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:30
tomdh76 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Ik ben over van Pi-hole naar Adguard omdat ik die op mijn router kan installeren. Maar het gekke is dat ik met dezelfde blocklists als bij pihole nu rond de 5% geblokkeerd krijg terwijl bij pi-hole de block rate 15% was. Dus AGH doet wat, maar veel minder dan pi-hole. Ook als ik naar die block ad test websites ga zie ik de nodige dingen die niet geblokkeerd worden...
Wat er geblokkeerd wordt bepaal je zelf met de block lists heb je die wel aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:55
tomdh76 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Dit heb ik ook ervaren, maar dat kwam doordat ik bij PiHole regex-regels heb aangemaakt. Daardoor zat er een groot verschil tussen, maar dat maakte wel dat bijvoorbeeld veel belangrijke Google services niet werkten, zoals ReCaptcha of dat websites zoals domein.com niet laadde, maar www.domein.com weer wel. Hier heb ik bij AdGuard met dezelfde lijsten absoluut geen last van. Bij mij gaven die tests in het begin ook geen 100% aan, zoals deze van d3ward. Getest in verschillende browsers met de plugins uit. Op die website komen sommige van die domeinen niet voor in de lijsten die AdGuard heeft ingeladen. Dat kun je checken door naar filters > custom filtering rules te gaan en daar het domein in te tikken. Deze bijvoorbeeld heb ik handmatig moeten toevoegen omdat die niet voorkwam in een lijst. Hierna gaf die testwebsite wel aan dat die geblokkeerd was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wJiOl1OGMO1xkNX9Ty7Nx6MYbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sd8oNd0m08AnBDTbgmDTYp70.png?f=user_large

Waar ik in het begin wel enorm aan moest wennen was DNS-encryption. Maar volgens mijn router connecties maakt AdGuard geen verbinding naar buiten op poort 53, wel op 443 (DoH) en 853 (TLS). Dus dat zit goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
glatuin schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Wat er geblokkeerd wordt bepaal je zelf met de block lists heb je die wel aan staan?
Ja die staan aan
leroy98ecker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Dit heb ik ook ervaren, maar dat kwam doordat ik bij PiHole regex-regels heb aangemaakt. Daardoor zat er een groot verschil tussen, maar dat maakte wel dat bijvoorbeeld veel belangrijke Google services niet werkten, zoals ReCaptcha of dat websites zoals domein.com niet laadde, maar www.domein.com weer wel. Hier heb ik bij AdGuard met dezelfde lijsten absoluut geen last van. Bij mij gaven die tests in het begin ook geen 100% aan, zoals deze van d3ward. Getest in verschillende browsers met de plugins uit. Op die website komen sommige van die domeinen niet voor in de lijsten die AdGuard heeft ingeladen. Dat kun je checken door naar filters > custom filtering rules te gaan en daar het domein in te tikken. Deze bijvoorbeeld heb ik handmatig moeten toevoegen omdat die niet voorkwam in een lijst. Hierna gaf die testwebsite wel aan dat die geblokkeerd was.
[Afbeelding]

Waar ik in het begin wel enorm aan moest wennen was DNS-encryption. Maar volgens mijn router connecties maakt AdGuard geen verbinding naar buiten op poort 53, wel op 443 (DoH) en 853 (TLS). Dus dat zit goed. :)
Thx, hier ga ik mee aan de slag. Ik gebruik adguard en unbound op mijn router dus gebruik DoH en TLS niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:43
@leroy98ecker Je moet ook wel gebruikmaken van blocklists om dat te laten blokkeren natuurlijk. Ik heb die website 3dward net getest en ik heb een score van 100%..

Edit: ik gebruik deze lijst (de enige goede :9 )
https://abp.oisd.nl/

[ Voor 18% gewijzigd door lolgast op 13-02-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
lolgast schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:55:
@leroy98ecker Je moet ook wel gebruikmaken van blocklists om dat te laten blokkeren natuurlijk. Ik heb die website 3dward net getest en ik heb een score van 100%..

Edit: ik gebruik deze lijst (de enige goede :9 )
https://abp.oisd.nl/
Ik heb 82 blocklists erin staan met in totaal 2,4 miljoen rules, dus zeker weten maak ik gebruik van blocklists. Anders is het gebruik van zo'n DNS-server om ads te blocken een beetje zinloos haha. ;) Ik heb alles van mijn Pi gemigreerd naar mijn AdGuard. Ik heb https://dbl.oisd.nl/ erin staan. Als ik beide vergelijk geeft AdGuard weer dat https://abp.oisd.nl/ 356.499 rules heeft en dbl 1.106.902 rules.

Overigens komt het domein https://browser.sentry-cdn.com wat ik in mijn screenshot liet zien ook niet voor in de abp-lijst maar wel op die testwebsite van d3ward. Waarschijnlijk heb je een extensie in je browser die dat domein blokkeert.

[ Voor 13% gewijzigd door leroy98ecker op 13-02-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
leroy98ecker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Als ik beide vergelijk geeft AdGuard weer dat https://abp.oisd.nl/ 356.499 rules heeft en dbl 1.106.902 rules.

Overigens komt het domein https://browser.sentry-cdn.com wat ik in mijn screenshot liet zien ook niet voor in de abp-lijst maar wel op die testwebsite van d3ward. Waarschijnlijk heb je een extensie in je browser die dat domein blokkeert.
Dat komt omdat Pi-Hole ‘dom’ is en de volledige domeinnaam moet zien op de lijst. AdGuard kan overweg met catch-all varianten waardoor meerdere domeinnamen gecombineerd kunnen worden tot 1 verwijzing. Daarmee is AdGuard (over het algemeen) ook sneller/efficienter.

En nee, ik gebruik géén browser plugins. Sterker nog, mijn test was gewoon via Safari op mijn iPhone. Zonder vage browser aanpassingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmMN_XDNjILl1EIjgQTdTo8pD0E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/471M121seIOqVZmCoi1FjqlP.png?f=user_large
Vinkje aan staan?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Geen idee. Ik heb de docker al verwijderd. Daarna pihole geïnstalleerd. Dat werkte in 5 minuten zonder problemen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ortep schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Geen idee. Ik heb de docker al verwijderd. Daarna pihole geïnstalleerd. Dat werkte in 5 minuten zonder problemen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Check. Ik gok op een layer 8 error, maar fijn dat Pihole wel voor je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Osi Layer 8? Probleem zit tussen de bureaustoel en het toetsenbord?
Zou kunnen, toch had ik hier graag in meegedacht.
Bij mij had het te maken met een stiekem IPv6 DNS adres die van mijn fantastische Delta Modem mee kwam (DHCP, Genexis) wat je niet uit kan zetten. Waardeloos.

[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 13-02-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hmmbob schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:12:
[...]

Check. Ik gok op een layer 8 error, maar fijn dat Pihole wel voor je werkt.
Wel bijzonder dat dat probleem uitsluitend optreedt bij AdGuard en niet bij PiHole.

Alle twee op dezelfde Syno,
Alle twee in een docker container
Alle twee hebben ze dezelfde settings nodig in mijn router.
Alle twee de management pagina's zijn te bereiken, dus alle twee de containers funtioneren.

Het enige verschil is dat AdGuard werkelijk niets blokt en PiHole wel. Blijkbaar weet ik hoe ik dingen moet aanpassen in mijn router, anders zpu PiHole ook niet werken.
Het idiote is dat AdGuard wel zegt dat hij bv een adult site geblokt heeft. Maar ondertussen kan ik hem gewoon zien.
Of zit dat in osi laag 9? Dat gaat gewoon buiten om?

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 13-02-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Ortep Ik draai exact zoals jou.
In een docker op een synology nas, ik geef enkel het IP adres van de nas mee met DHCP als DNS server. Ik gebruik geen secundaire DNS server. Bij mij draait het al tijden perfect. (enkel een issue na de overgang aar Delta).
Open deur, maar deze setting heb je ook aan?

En zijn mijn blocklists (ja, ik moet een keertje opschonen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtFcwKffiPyr8KnGJA6FVQXLsoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgI7QxbUhXuoTsODaz7eHREq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BeyondThunder op 13-02-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
leroy98ecker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb 82 blocklists erin staan met in totaal 2,4 miljoen rules, dus zeker weten maak ik gebruik van blocklists. Anders is het gebruik van zo'n DNS-server om ads te blocken een beetje zinloos haha. ;) Ik heb alles van mijn Pi gemigreerd naar mijn AdGuard. Ik heb https://dbl.oisd.nl/ erin staan. Als ik beide vergelijk geeft AdGuard weer dat https://abp.oisd.nl/ 356.499 rules heeft en dbl 1.106.902 rules.

82 blocklists! :o
Dat is toch ook wat teveel van het goeie...
Je zal met een gigalijst met dubbele zitten + wanneer AGH de blocklists moet updaten zal dit grote CPU impact hebben op jouw systeem.

Als je die van OISD hebt heb je al een super grote lijst. Zie de included lists:
https://oisd.nl/includedlists

Iedereen doet natuurlijk met zijn opstelling wat die wil maar echt optimaal lijkt het me toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Mee, mee eens. Meer is niet beter in dit geval

you had me at EHLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leroy98ecker
TheCeet schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:03:
[...]

82 blocklists! :o
Dat is toch ook wat teveel van het goeie...
Je zal met een gigalijst met dubbele zitten + wanneer AGH de blocklists moet updaten zal dit grote CPU impact hebben op jouw systeem.

Als je die van OISD hebt heb je al een super grote lijst. Zie de included lists:
https://oisd.nl/includedlists

Iedereen doet natuurlijk met zijn opstelling wat die wil maar echt optimaal lijkt het me toch niet.
Kijk, hier word ik blij van! Ik kon zo'n includedlist niet vinden, maar daardoor heb ik er 49 kunnen wegstrepen. Dus heb er nu nog 33 over. Toegegeven, OISD is een mooie lijst. Het viel me wel op dat niet alle lijsten van Firebog erin staan en maar één van blocklistproject. Thanks voor die included lists iig! :) Ik heb trouwens even getest en handmatig de (toen nog 82) blocklists geüpdatet, maar zag de CPU van de dockercontainer niet boven de 0,45% uitkomen. Dat valt gelukkig mee dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:41
Ik heb voor de kids een apart vlan.
Hier heb ik een client voor aangemaakt met als identifier 192.168.20.0/24
Als upstream gebruik ik tls://family.cloudflare-dns.com en https://family.cloudflare-dns.com/dns-query

Het probleem is echter dat op google.nl Cloudflare family google safesearch niet werkt. (dit werkt alleen op google.com).

Kan ik dit bovenop Cloudflare family inschakelen in Adguard Home?
Ik gebruik in de global settings namelijk alleen Block domains using filters and hosts files.
Verder dus geen parental control, security web service en safe search via Adguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 21:03
@Devrim ik probeer ook mijn Adguard buiten mijn eigen netwerk beschikbaar te maken. Ik draai AGH op een Synology NAS en heb een domeinnaam geregistreerd. Echter, ik begreep uit de handleiding dat je een certbot moet installeren voor een SSL certificaat. Hoe heb jij dat gedaan? Of heeft iemand anders een tip hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Je kan Cerbot ook op een Windows PC installeren en een certificaat opvragen. Je krijgt dezelfde files, fullchain.pem en privkey.pem die je op de Nas kan zetten.
Bijvoorbeeld in een speciale map en daar verwijs je in AGH weer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Is letsencrypt iets voor je?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Certbot is LetsEncrypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Ik bedoel, letsencrypt geeft vaak script/helpers addons om certbot te schedulen, zodat je het niet handmatig hoeft te doen met certbot CLI

Edit: hier een script gezien die tegen DSM api praat

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/129750

[ Voor 35% gewijzigd door sjongenelen op 26-02-2022 09:14 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:50
Nieuwe release v0.107.4

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:46
rwr_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:35:
@Devrim ik probeer ook mijn Adguard buiten mijn eigen netwerk beschikbaar te maken. Ik draai AGH op een Synology NAS en heb een domeinnaam geregistreerd. Echter, ik begreep uit de handleiding dat je een certbot moet installeren voor een SSL certificaat. Hoe heb jij dat gedaan? Of heeft iemand anders een tip hoe ik dit kan doen?
Ik heb dat sinds kort draaien met een wildcard-cert dat ik al gebruikte voor mijn Synology. Helaas nog geen auto-renew, dus dat moet elke drie maanden handmatig.
https://vdr.one/how-to-cr...ficate-on-a-synology-nas/

In Adguard importeer ik dan hetzelfde certificaat voor DoT. Werkt perfect als Private DNS op Android 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik heb nieuwe adguard versie geinstalleerd en nu valt me in lijst met runtime clients op dat er heel veel externe ip adressen staan (misschien ook al bij vorige versie?) Hebben meer mensen dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVkmFxwAA7CgWRyU_B1_nB0bgeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IurYeoNzDajrwNJ2zs47WYeG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb aangepast dat adguard alleen clients nu in mijn LAN (192.168.2.0/24) mag toelaten voorheen zag ik in de teller dan ook nog 1 of 2 queries van die externe ip's Met de huidige russische dreiging wil ik alles zo veel mogelijk afsluiten. Adguard staat geinstalleerd op mijn router en ik heb daar alleen port 443 en port 80 open staan (dus niet poort 53). Snapt iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Ja, je dns over https staat ook open denk ik?

In dat geval is het met named clients op te lossen*

[ Voor 37% gewijzigd door sjongenelen op 03-03-2022 12:47 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
sjongenelen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:22:
Ja, je dns over https staat ook open denk ik?

In dat geval is het met named clients op te lossen*
ik heb op router unbound geinstalleerd en die staat dus als upstream server. geen doh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 12:53
tomdh76 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:11:
Ik heb nieuwe adguard versie geinstalleerd en nu valt me in lijst met runtime clients op dat er heel veel externe ip adressen staan (misschien ook al bij vorige versie?) Hebben meer mensen dit?

[Afbeelding]

Ik heb aangepast dat adguard alleen clients nu in mijn LAN (192.168.2.0/24) mag toelaten voorheen zag ik in de teller dan ook nog 1 of 2 queries van die externe ip's Met de huidige russische dreiging wil ik alles zo veel mogelijk afsluiten. Adguard staat geinstalleerd op mijn router en ik heb daar alleen port 443 en port 80 open staan (dus niet poort 53). Snapt iemand dit?
Hoe (waar) stel je AdGuard Home in zodat deze alleen intern netwerkverkeer verwerkt en aanvragen van buiten weigert? Ik gebruik alleen AdGuard Home.
Ik heb toch enkele verzoeken van buitenaf in mijn logs:

code:
1
2
3
4
Tijd: 22:28:01
Verzoek: whoami.akamai.net
Antwoord: Verwerkt
Gebruiker: 119.118.24.236

en iptolocation.net geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
IP address  : 119.118.24.236
Country     : CN - China
Region  : LN - Liaoning
City    : Shenyang
Metro Code  :
Postal Code :
Latitude    : 41.7922
Longitude   : 123.4328
Time Zone   : Asia/Shanghai
Continent   : AS - Asia
Internet Service Provider   : CHINA UNICOM China169 Backbone
Link    : 119.118.24.236

@Hmmbob
Geïnstalleerd op een Zyxel NAS en de Ziggo-modemrouter (DHCP-server) gebruikt het ip-adres van de NAS als DNS-server.
De installatie is "stock" recht toe recht aan (AdGuardHome_linux_armv7), en start met:

code:
1
2
3
cd /opt/AdGuardHome
./AdGuardHome -s install
./AdGuardHome -s start

Ik moet dan toch ergens binnen de instellingen van AdGuard verkeer van buiten uitsluiten.

@Glassertje De Toegangsinstellingen zijn blanco. Ik zal eens een IP range toevoegen en controleren of het werkt: 192.168.178.1/250

[ Voor 14% gewijzigd door ariekanari op 03-03-2022 14:33 . Reden: @Hmmbob ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
tomdh76 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:49:
[...]

ik heb op router unbound geinstalleerd en die staat dus als upstream server. geen doh
Blijkbaar wel....

Externe clients connecten op 443 naar je router en je Adguard geeft antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ariekanari schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe (waar) stel je AdGuard Home in zodat deze alleen intern netwerkverkeer verwerkt en aanvragen van buiten weigert? Ik gebruik alleen AdGuard Home.
code:
1
2
3
4

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Metro Code  :
Postal Code :
Zorgen dat je adguard niet van buitenaf bereikbaar is?

Hoe heb je het geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:55
ariekanari schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:12:
[...]

code:
1
2
3
4

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Metro Code  :
Postal Code :

@Hmmbob
Geïnstalleerd op een Zyxel NAS en de Ziggo-modemrouter (DCHP server) gebruikt het ip-adres van de NAS.
De installatie is "stock" recht toe recht aan (AdGuardHome_linux_armv7), en start met:

code:
1
2
3
cd /opt/AdGuardHome
./AdGuardHome -s install
./AdGuardHome -s start

Ik moet dan toch ergens binnen de instellingen van AdGuard verkeer van buiten uitsluiten.
Is dat niet onder DNS Instellingen > Toegangs instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hmmbob schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:15:
[...]

Blijkbaar wel....

Externe clients connecten op 443 naar je router en je Adguard geeft antwoord.
Maar het gekke is dat ik poort 443 forward naar een traefik container vanaf mijn router. En die traefik staat op een andere computer. Adguard staat op mijn router geinstalleerd en gebruikt enkel poort 3000 voor de admin page en poort 53 voor DNS. En ik gebruik 127.0.0.1:5353 als upstream server omdat op poort 5353 unbound draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, op basis van wat je schrijft luistert Adguard toch echt ook op 443 of een andere externe poort, zo lijkt het....

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 03-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hmmbob schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:33:
Tja, op basis van wat je schrijft luistert Adguard toch echt ook op 443, zo lijkt het....
Snap er niets van want als ik naar de pagina van encryptie instellingen ga krijg ik : poort 443 is not available cannot enaple https on it. En dat begrijp ik omdat poort 443 geforward word....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Ja dus https binden werkt niet over 443, maar dns requests doen wel blijkbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door sjongenelen op 03-03-2022 14:39 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Kan ook nog DNSoTLS zijn (853) of DNSoverQuic (784).

Ik gok dat je encryptie hebt aangezet (instellingen, encryptie instellingen) en dat hij zelf die poorten open kan zetten omdat je hem op je router draait.

Of deze instellingen uitzetten, of in je firewall input vanaf wan blokkeren

Edit; dit op zich is al een goede reden om een router te laten routeren en service hosting ergens anders (ander systeem) te doen. Een router != server.

[ Voor 89% gewijzigd door Hmmbob op 03-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik zie nu tot mijn schrik bij poort checker dat poort 53 open staat om mijn publieke ip adres? Geen idee hoe dat is gekomen, nooit zelf open gezet. Nu uitzoeken hoe ik die kan sluiten. ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
tomdh76 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:49:
Ik zie nu tot mijn schrik bij poort checker dat poort 53 open staat om mijn publieke ip adres? Geen idee hoe dat is gekomen, nooit zelf open gezet. Nu uitzoeken hoe ik die kan sluiten. ...
Firewall. En zie mijn vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hmmbob schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Firewall. En zie mijn vorige bericht.
Als ik adguard stop dan is poort 53 ook gelijk dicht op mijn publieke ip. De firewall doet niets. Dus adguard kan port 53 zelf openen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
¯\_(ツ)_/¯ Zie mijn vorige bericht: je gebruikt je router als server en hebt niet in de gaten wat voor implicaties dat heeft. Je moet je firewall beter instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hmmbob schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:17:
¯\_(ツ)_/¯ Zie mijn vorige bericht: je gebruikt je router als server en hebt niet in de gaten wat voor implicaties dat heeft. Je moet je firewall beter instellen.
Ok ik ga ernaar kijken had nu op mijn WAN-in poort 53 geblokkeerd maar dat doet niets. Ik heb voor adguard gewoon een tutorial gevolgd, ik zie meerdere die adguard op hun router hebben staan:

https://blog.jbrio.net/post/er6p-adguard/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Oke alles opnieuw geinstalleerd. Ik had Adguard laten luisteren op alle interfaces niet enkel op LAN....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvine
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 01:08
Welke blocklijsten gebruiken jullie zoal ?
Ik merk de laatste tijd erg veel advertenties etc. er weer doorheen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCeet
marvine schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:50:
Welke blocklijsten gebruiken jullie zoal ?
Ik merk de laatste tijd erg veel advertenties etc. er weer doorheen komen.
Die van mede tweaker: OISD.nl
Moest je die hebben zou je normaal safe zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hmmbob schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:38:
…..

Edit; dit op zich is al een goede reden om een router te laten routeren en service hosting ergens anders (ander systeem) te doen. Een router != server.
Ik had eerst pihole op een proxmox server. Werkte ook maar als ik wat aan het prutsen en backups maakte lag internet er natuurlijk gelijk uit wat mijn kids en vrouw minder vonden. Nu met adguard op mijn router in ieder geval altijd internet tenzij router kapot of update. Ik zie eigenlijk verder weinig risico ? (Als het goed is ingesteld…😀)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
tomdh76 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Ik had eerst pihole op een proxmox server. Werkte ook maar als ik wat aan het prutsen en backups maakte lag internet er natuurlijk gelijk uit wat mijn kids en vrouw minder vonden. Nu met adguard op mijn router in ieder geval altijd internet tenzij router kapot of update. Ik zie eigenlijk verder weinig risico ? (Als het goed is ingesteld…😀)
Ik heb adguard dan weer op mijn proxmox server draaien werkt perfect.
Van proxmox alles backup op de NAS dus kan alles snel herstellen.
Mocht de NUC hardware defect raken even kort zonder adguard mij ook best.

Vele opties voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
Gelieve deze post te verwijderen.

[ Voor 115% gewijzigd door Glassertje op 08-03-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
Glassertje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:42:
Gelieve deze post te verwijderen.
Niet meer tevreden over de lijst die je hier had gezet?
2 miljoen entries leek me toch ook wat teveel van het goeie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
TheCeet schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Niet meer tevreden over de lijst die je hier had gezet?
2 miljoen entries leek me toch ook wat teveel van het goeie...
Veel false positives. Was niet zo'n aanrader en net wat je zegt, bijna 2 miljoen is wel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:02
Hoe gaan jullie om met google ads, bij mij komen deze er steeds door.
Als ik ||google.com^$important toevoeg aan de lijst, geeft mijn telefoon aan dat er wat is met de wifi. Wifi werkt evengoed prima dus maak me er niet zo druk om. Maar de google ads blijven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
ajaxalex schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:52:
Als ik ||google.com^$important toevoeg aan de lijst, geeft mijn telefoon aan dat er wat is met de wifi. Wifi werkt evengoed prima dus maak me er niet zo druk om. Maar de google ads blijven komen.
Ik kom er geen tegen.

Waar zie je ze?
Of bedoel je in google.nl zoekresultaten?

Welke blocklists gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ajaxalex schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:52:
Ja, daarmee blokkeer je alle services op alle subdomeinen van google - dat gaat niet werken. je (Android) telefoon pingt een google domein aan om een connectivity check te doen. Die blokkeer je nu, vandaar die melding.

Welke blocklist gebruik je?
En waar je zie je advertenties? Youtube zal je advertenties blijven zien, dus als dat je referentie is....
Is Adguard je enige ingestelde DNS server? Als je ook een alternatieve server meegeeft dan krijg je alsnog ads.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 09-03-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:02
Hmmbob schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Ja, daarmee blokkeer je alle services op alle subdomeinen van google - dat gaat niet werken. je (Android) telefoon pingt een google domein aan om een connectivity check te doen. Die blokkeer je nu, vandaar die melding.

Welke blocklist gebruik je?
En waar je zie je advertenties? Youtube zal je advertenties blijven zien, dus als dat je referentie is....
Is Adguard je enige ingestelde DNS server? Als je ook een alternatieve server meegeeft dan krijg je alsnog ads.
Heb ze in de Dumpert app. Heb de volgende lijsten. Ik heb inderdaad ook nog 1.1.1.1 als sec dns server. Ik zal die er eens uitgooien om te kijken of het verschil maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeN9PvZO964NNowmUh1nxB_wdW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1YRGXBUUfE37O5A24U3Ua96.png?f=fotoalbum_large

Update, zojuist maar 1 dns toegepast maar blijft zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QCzFgSXI1Toc1FIOkKC--o-g8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZlsOBpJEN5MWguW2mNQYvLW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ajaxalex op 09-03-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Cache legen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
Gebruik je ipv6 of enkel ipv4?

Misschien hardcoded DNS van Google, aangezien het over Android smartphone gaat?
Hier in de iPhone app van Dumpert geen ads te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dit soort advertenties wordt gecachet.

Op mijn Android geen advertenties bij Dumpert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Weet iemand toevallig hoe je op een Fritzbox alle DNS verkeer forceert naar de Adguard Home server? Apparaten en applicaties die een hardcoded dns server hebben van bijv. Google omzeilen Adguard. Nu heb ik de Google DNS servers geblokkeerd maar een globale oplossing zou beter zijn, o.a. de samsung wasmachine komt nog niet langs in Adguard.
Ik las over poort 53 blokkeren maar dat kan volgens mij niet voor het hele netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glassertje
Meessen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:52:
Weet iemand toevallig hoe je op een Fritzbox alle DNS verkeer forceert naar de Adguard Home server? Apparaten en applicaties die een hardcoded dns server hebben van bijv. Google omzeilen Adguard. Nu heb ik de Google DNS servers geblokkeerd maar een globale oplossing zou beter zijn, o.a. de samsung wasmachine komt nog niet langs in Adguard.
Ik las over poort 53 blokkeren maar dat kan volgens mij niet voor het hele netwerk?
Dit heb ik toegevoegd in adguard home upstream DNS servers.

[/fritz.box/]192.168.178.1:53
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.178.1:53

Verder heb ik op 2 plekken de DNS aangepast in de fritzbox.

- Internet > Toeganggegevens > DNS Server
- Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > Onderaan (ipv4 en ipv6 instellingen) locale DNS aanpassen naar die van Adguard home.

Alle DNS gaat nu via Adguard Home.

[ Voor 4% gewijzigd door Glassertje op 13-03-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Glassertje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Dit heb ik toegevoegd in adguard home upstream DNS servers.

[/fritz.box/]192.168.178.1:53
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.178.1:53

Verder heb ik op 2 plekken de DNS aangepast in de fritzbox.

- Internet > Toeganggegevens > DNS Server
- Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkinstellingen > Onderaan (ipv4 en ipv6 instellingen) locale DNS aanpassen naar die van Adguard home.

Alle DNS gaat nu via Adguard Home.
Die DNS aanpassingen in de fritzbox heb ik ook, maar hardcoded dns trekt zich daar niks van aan.

Waar zijn die upstream instellingen bij jou voor? Is dat het adres van je adguard server?
Ik heb daar de cloudflare dns staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glassertje
Meessen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:25:
[...]

Die DNS aanpassingen in de fritzbox heb ik ook, maar hardcoded dns trekt zich daar niks van aan.

Waar zijn die upstream instellingen bij jou voor? Is dat het adres van je adguard server?
Ik heb daar de cloudflare dns staan.
In dit topic is er wel wat over te vinden. oa hier.

Ik heb buiten deze, ook gewone DNS servers erin staan.

Het zorgt er hier ook voor dat de hardcored DNS van de NVIDIA Shield, ook Google DNS overgeslagen wordt.

Ik heb geen wasmachine aan het internet, dus kan je daar niet mee helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Glassertje op 13-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjongenelen
Je kunt op je fritz ipv4 routes toevoegen. Dit heb ik gedaan voor 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en dat scheelt weer iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyt3xj_vRxioH3Y4xoqoIQK6CPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGlANAOD9HmsrASYxeFjfoLF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door sjongenelen op 13-03-2022 14:57 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meessen
sjongenelen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:55:
Je kunt op je fritz ipv4 routes toevoegen. Dit heb ik gedaan voor 8.8.8.8 en 8.8.4.4 en dat scheelt weer iets.

[Afbeelding]
Dat heb ik idd al gedaan voor de google dns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Glassertje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:43:
[...]

In dit topic is er wel wat over te vinden. oa hier.

Ik heb buiten deze, ook gewone DNS servers erin staan.

Het zorgt er hier ook voor dat de hardcored DNS van de NVIDIA Shield, ook Google DNS overgeslagen wordt.

Ik heb geen wasmachine aan het internet, dus kan je daar niet mee helpen.
Bedankt, zal dat eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@sjongenelen Waarom die gekke subnetmask? Bij een specifiek ip doe je normaal gesproken 255.255.255.255.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Goed gezien, is inderdaad niet echt nodig

you had me at EHLO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCeet
Versie 0.107.6 is live.
Changelog: https://github.com/Adguar...ome/releases/tag/v0.107.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
Ik ben even aan het zoeken hoe het allemaal werkt... Ik heb Adguard Home en Unbound (mvance) in docker geïnstalleerd. Unbound luistert op 5053 zodat deze in Adguard als DNS ingesteld kan worden. Althans dat dacht ik. Als ik dat probeer krijg ik de melding dat 127.0.0.1:5053 niet kan worden gebruikt. Ik heb ook nog de container van @lolgast geïnstalleerd, maar weet eigenlijk niet wat daar dan nog de toegevoegde waarde van is. Of hoeft Unbound dan niet los te worden geïnstalleerd? De container van @lolgast kijkt wel naar de 3 mappen (2 van Adguard en 1 van Unbound) waarin de configuratie staat.
Sorry voor de beginnersvragen, maar het is me niet helemaal duidelijk. Hopelijk kunnen jullie me in de juiste richting wijzen.
Nog even beter gelezen. Ik zie dat @lolgast unbound als package heeft geïnstalleerd. Ik ben op zoek naar een oplossing waarin zowel Adguard als Unbound in een docker draaien. Ik krijg het niet voor elkaar om Adguard naar Unbound te laten wijzen. Iemand een idee?

[ Voor 15% gewijzigd door MDXTweaker op 15-04-2022 17:32 . Reden: beter lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Goedemiddag,
Ik zou graag Youtube af en toe helemaal uit kunnen zetten, het gaat dus niet om de reclames.
Het lijkt erop dat dit via services zou moeten kunnen, maar helaas zie ik geen verschil met Youtube aan of uit de "blocked_services" pagina.
ook niet na een herstart van de apparaten. Youtube blijft weken op de smart TV en op de notebook.

Heeft er iemand een tip hoe dit aan te vliegen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:05

Yucko

One clown to rule them all !

ik kan het even niet thuis testen met mijn smart-tv of laptop/pc maar op mijn mobiel (die via WireGuard altijd verbonden is met thuis en AdGuard Home als DNS server heeft) werkt het blokkeren van YouTube via Filters - Blocked Services weldegelijk. De YouTube app start maar laat alleen zwarte vlakken zien ipv content om te selecteren. Via safari naar youtube.com gaan levert "Safari kan de pagina niet openen omdat het adres ongeldig is" op.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucko op 15-04-2022 14:26 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 12:44
cautje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:55:
Goedemiddag,
Ik zou graag Youtube af en toe helemaal uit kunnen zetten, het gaat dus niet om de reclames.
Het lijkt erop dat dit via services zou moeten kunnen, maar helaas zie ik geen verschil met Youtube aan of uit de "blocked_services" pagina.
ook niet na een herstart van de apparaten. Youtube blijft weken op de smart TV en op de notebook.

Heeft er iemand een tip hoe dit aan te vliegen?

Bedankt!
Staat hij wel in de query log? Als hij daar niet in staat dan omzeilt Youtube je DNS-instellingen.
Pagina: 1 ... 13 ... 31 Laatste