deepbass909 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:31:
[...]
Ja, dat heet impuls. Of zit jij achter het stuur en kijk je naar je dashboard en ga je eerst een checklist af? Als ik rij, kijk ik nauwelijks naar de toerenteller en zijn het grootste deel van de schakelmomenten onbewust.
Als je schakelen met iets realistisch wilt vergelijken, dan kan je dat het beste doen met fietsen. Dat is 100% aangeleerd, onder het fietsen doe je continu met je lichaam handelingen die in principe voor afleiding zorgen (evenwicht bewaren, benen bewegen, sturen, eventueel schakelen), toch gaat dat vanzelf.
Dit dus, ik kijk in het geheel niet naar de pook. Als ik een auto net heb (of in een "vreemde" auto moet rijden), zal ik net na het instappen een keer naar de pook kijken om te zien waar bijvoorbeeld de achteruit zit en hoeveel versnellingen het hok heeft, maar that's it. De verdere bediening gaat geheel vanzelf en ik hoef mijn ogen daarvoor niet van de weg te halen.
Het is niet dat ik geen ervaring met automaten heb, ik heb met verschillende types gereden en op één type na (de huidige 8-bak van BMW, die ook in vele andere auto's wordt geplaatst) heb ik eigenlijk altijd wel momentjes gehad dat de automaat dingen deed die ik niet wou, met als belangrijkste, onverwachts terugschakelen in een bocht.
Als je één ding leert bij het rijden met een handbak is dat je in een bocht in principe niet meer terugschakelt, omdat dat risico geeft op onverwachts uitbreken van de achterkant en daarmee dus gevaarlijk is. Met een handbak kan je niet onverwachts terugschakelen, maar een automaat kan dat wel en gebeurd mij dat ook.
Ik heb dit ook al eens gehad met de Panda van mijn ouders, handig als dat gebeurd midden in een bocht (klaverblad) op de snelweg.. Inderdaad, de achterkant brak uit omdat er een lift-off oversteer situatie ontstond. Ik ben erg blij dat ik toen achter het stuur zat, want met mijn vader of moeder achter het stuur was dit gegarandeerd geëindigd met een crash

En nee, ik was niet de coureur aan het uithangen of wat dan ook.
Dus.. Een automaat veiliger? Nee, zeker niet per definitie. En zeker niet zo'n robot automaat zoals Fiat gebruikt

Mijn ouders rijden automaat, ze mogen beide gewoon handgeschakeld rijden maar zeker mijn moeder ziet dat niet meer zitten. Sowieso hebben ze een periode van 20 jaar geen auto gehad.
Als ik zelf elke dag moest rijden voor werk, en dus met files te maken had, zou ik denk ik ook een automaat kiezen. Dan is dat wel een stuk prettiger dan continue koppelen/ontkoppelen. Maar dan wel met een fatsoenlijke automaat die snapt wat je wil. Een automaat die in een bocht niet @random maar ff gaat op/terug schakelen en die geen 10seconden nodig heeft om te bedenken dat de kickdown ingeschakeld moet worden als ik het gaspedaal een keer tegen het schutbord duw
Dat een automaat zuiniger zou zijn is ook niet per definitie waar, vaak is het zo dat een automaat juist iets meer brandstof verbruikt dan een handgeschakelde auto. Ik heb zelf de voorkeur voor handgeschakeld, omdat ik vaak met aanhangers rond rijdt. Ervaring leert dat automaten daar nog wel eens moeite mee hebben (steeds op- en weer terug schakelen). Bij een handbak kan ik zelf bepalen wat de beste overbrenging is voor de situatie.
Om meer on-topic te reageren: Ik zou absoluut een volwaardig rijbewijs halen, ook nu nog. Ja, de handgeschakelde auto heeft waarschijnlijk zijn langste tijd gehad. Maar zoals eerder geopperd, nu zijn de meeste deel/huurauto's nog handgeschakeld, hebben sowieso de meeste mensen nog een handgeschakelde auto. Een extreem voorbeeld misschien, maar stel je bent iemand aan het helpen klussen in een nieuw huis, en diegene raakt gewond en moet zsm naar de dokter. Als diegene een handgeschakelde auto heeft en jij daar dus niet in mag rijden omdat je misschien 100 euro wilde besparen, sta je mooi te kijken.. Met een volwaardig rijbewijs kun je wél meteen weg in die situatie.
[edit]Pas na het plaatsen van deze post zag ik de post hierboven, anders had deze post hier niet gestaan.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.