Rijbewijs halen in 2019: automaat of nog steeds schakelen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:57
Readdy schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:46:
Waarom wil je vriendin niet in een handgeschakelde bak rijden?
Komt eigenlijk gewoon neer op onzekerheid of verwachting dat ze dat schakelen niet onder de knie kan krijgen.
Ik las dat je vriendin niet snel voor de lol wil autorijden. Autorijden begint pas na het behalen van je rijbewijs. De eerste keer dat je niemand naast je hebt zitten bijvoorbeeld. Ik zou sowieso aanbevelen dat, wanneer ze haar rijbewijs heeft gehaald, om zo veel mogelijk op de weg te rijden.
Dat sowieso. Als ze haar rijbewijs haalt, kopen we voor mijn part een oud barrel voor E1000 waar een deuk meer of minder niet boeit, dan heeft ze wat dat betreft een zorg minder (in plaats van "oh shit daar staat een paaltje, als ik die maar niet raak" kan het dan "oh shit, daar stond een paaltje, volgende keer weet ik dat ik die wel moet zien te missen" :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:26

Croga

The Unreasonable Man

hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:43:
Als ik naar mijzelf kijk:
Als ik flink wil afremmen op de motor zonder mijn remmen te gebruiken (om de mensen achter me niet te laten schrikken) moet ik de versnelling toch echt in manual mode zetten en handmatig terug schakelen.
Standaard blijft ie heel lang rollen als ik het gas los laat.
Dat heeft weinig met controle te maken. Daarnaast geef je zelf al aan dat een automaat dat ook kan.
Hetzelfde als ik rustig moet optrekken wegens gladheid of langer door moet trekken in de versnelling wegens zware last. Dan is de automaat in manual mode (cq de controle van een handbak) een stuk beter.
Maar normaal heb je die controle niet nodig.
Rustig optrekken heb ik met m'n automaat nog nooit last van gehad. Langer door trekken heb ik een "sport" stand voor, die doet dat zonder problemen.
anboni schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:43:
Nouja, je kunt lekker lang ontkoppeld door het bochtje scheuren, da's toch een vorm van controle?
A. Waarom zou je dat ontkoppeld willen doen? Ik doe dat veel liever in Sport stand :-p
B. Mijn automaat doet daar niet moeilijk over; gas los = geen weerstand (dat is dus ontkoppeld)

Dus nee, ook deze voorbeelden geven geen voordeel van een handbak aan. Nog sterker; ze geven eerder een voordeel aan de automaat die daar veel eenvoudigere oplossingen voor geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:35

J8S

Croga schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:50:
[...]

[...]

A. Waarom zou je dat ontkoppeld willen doen? Ik doe dat veel liever in Sport stand :-p
B. Mijn automaat doet daar niet moeilijk over; gas los = geen weerstand (dat is dus ontkoppeld)
Ontkoppeld door een bocht is een absolute no-no, was sarcastisch bedoeld denk ik zomaar :P

En jouw automaat zal dus ook niet ontkoppeld zijn als je gas los laat, dat is ie alleen in standje neutraal denk ik. Verder geen verstand van automaten oid.

[ Voor 16% gewijzigd door J8S op 20-02-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 17:26

Croga

The Unreasonable Man

J8S schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:55:
Ontkoppeld door een bocht is een absolute no-no, was sarcastisch bedoeld denk ik zomaar :P
Voor een schakelbak is het een absolute no-no omdat het teveel tijd kost om weer gekoppeld te zijn. Voor een automaat is het geen enkel probleem. Zeker met alle electronische hulpmiddelen van tegenwoordig is dat "absolute no-no" al heel lang niet meer zo absoluut....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J8S

J8S

Croga schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:58:
[...]

Voor een schakelbak is het een absolute no-no omdat het teveel tijd kost om weer gekoppeld te zijn. Voor een automaat is het geen enkel probleem. Zeker met alle electronische hulpmiddelen van tegenwoordig is dat "absolute no-no" al heel lang niet meer zo absoluut....
Het is helemaal niet nodig om ontkoppeld de bocht in te gaan, ook niet als je een automaat hebt die heel snel weer kan koppelen. Het principe is namelijk dat je met licht gas erop door een bocht heen gaat dus zou je gewoon altijd in de versnelling door de bocht moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:44:
[...]

Of heel langzaam kruipen (slippende koppeling). Dat lukt je met een automaat niet :+
In D en voet licht op de rem houden :+

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:50:
[...]

Komt eigenlijk gewoon neer op onzekerheid of verwachting dat ze dat schakelen niet onder de knie kan krijgen.

[...]
Daarom juist goed dat ze een in schakelbak leert lessen. Dan zal ze trots zijn en voldaan. Meer vertrouwen krijgen, enzovoort. Als haar vriendje/man ben jij er ook om te zorgen dat ze heet potentieel aanspreekt. Samen elkaar helpen, liefhebben, troosten waar nodig.

Beetje dat koning en koningin-gevoel in de middeleeuwen. Man maakt aanspraak op de troon, alleen broer is de koning, via via kan man koning worden en zijn vrouw jut / helpt hem daarbij. Dat is nu ook jouw rol met je vriendin der zelfvertrouwen, kunnen, optioneel niveau, ambities. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:35

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Naar mijn mening is automaat vs schakelbak voornamelijk afhankelijk van wat je gewend bent en hoe intensief je bezig wilt zijn met de handeling autorijden.

Overigens speelt het in mijn ogen ook zeker een grote rol welke automaat je hebt, het gedrag tussen automaat A en automaat B ligt mijlenver uit elkaar:

Waar de 1998 Chrysler Voyager die mn stiefvader vroeger had automatisch opschakelde naar de hoogst beschikbare versnelling bij gas loslaten (om op die manier zo lang mogelijk uit te kunnen rollen met stationair toerental), houdt de 1997 Polo van mijn vriendin gewoon braaf dezelfde versnelling aan en schakelt netjes terug bij teruglopende snelheid. Gevolg: In de Voyager gas loslaten bij 50 om uit te rollen naar een stoplicht leidde altijd tot bijremmen omdat dat hok stationair in de hoogste versnelling al 50 reed. In de Polo kom je door het terugschakelen vanzelf vrijwel tot stilstand.

Heb ook ooit in een Citroën C4 met robotbak gereden, maar die was, zeker in langzaamrijdend verkeer met wisselend 30-60-30 om zeeziek van te worden zo lomp ging de koppeling.

Zelf ben ik fan van schakelen, heb dan meer het gevoel echt met het autorijden bezig te zijn, en het geeft net wat meer controle over zaken als uitrollen en schakelmomenten. Zolang wij een usecase hebben voor twee auto's blijf ik ook schakelbakken kopen, maar mochten we overgaan op 1 dan wordt het een CVT (of als het budget het toelaat elektrisch). Schakelen doe ik dan wel lekker op m'n brommertje 8)

EDIT: mijn vriendin heeft geschakeld gelest, maar heeft sindsdien misschien nog 8x in een schakelbak gereden (sinds 2009). Technisch gezien weet ze hoe het moet, maar in de praktijk levert het haar alleen maar een hoop frustratie op. Op zich prima want ze heeft zelf een automaat, maar als we op vakantie gaan met mijn auto (of ter plaatste een betaalbare huurauto hebben) hebben we dus wel een probleem als ik een been breek oid. Vanuit dat kader zou ik je vriendin toch echt aanraden les te nemen in een schakelauto en ook na het halen van haar rijbewijs zo nu en dan in een schakelbak te laten rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door BdK9001 op 20-02-2019 16:20 ]

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
Als je vriendin nooit voor de lol auto gaat rijden en je zelf altijd automaat zal blijven rijden dan zie ik de meerwaarde van zelf schakelen echt niet. Beter autorijden leer je meer door veel te rijden dan of je ook kan schakelen. Als het alleen gaat om dat ritje naar de supermarkt dan maakt het echt niet uit hoe 100% perfect je optrekt.

Ga voor de automaat en zorg dat autorijden leuk word vooral omdat je niet de stress hebt van afslaande motoren tijdens je rijexamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb de afgelopen tien jaar alleen automaat gereden maar de tien jaar daarvóór ook handgeschakeld. Genoeg om het nooit meer te verleren.

Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald, moest ik van de ouders van m'n toenmalige vriendje ook in andere auto's rijden dan de Nissan Sunny waarin ik tijdens m'n rijlessen had gereden. Vooral wennen aan grotere auto's en automaten vonden ze belangrijk. Ze hadden een heel wagenpark met oudere auto's (was een hobby) waaronder een rechthoekige Volvo station, een oude Citroen Visa en een BMW 3 automaat. Ik hoefde me geen zorgen te maken dat ik een deukje in die auto's zou rijden, want dat had het hele gezin weleens gedaan. Ook als we met de schoonfamilie naar Friesland gingen moest ik vaak rijden, om routine te houden. Als student kom je daar anders niet echt aan toe. Overigens heb ik geen deuken gemaakt.

Achteraf ben ik daar wel heel blij mee. En nu vind ik zelf schakelen zinloos. Doordat ik vrij klein ben, zit ik veel minder verkrampt achter het stuur in een automaat, niet meer bijna tegen het stuur omdat ik anders de koppeling niet helemaal kan intrappen. Als ik m'n auto voor onderhoud inlever, vraag ik wel altijd een automaat als leenauto, maar het is wel zo fijn dat het niet per se nodig is. En zelf schakelen is dus nog steeds een automatisme gelukkig.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vraag het een man en hij zal altijd met sportief en handbak komen.
Vraag het een vrouw en ze zal altijd voor comfort en minder stress gaan.

Mijn vrouw heeft enkel automaat rijbewijs sinds 6 jaar en nog geen centje pijn gehad met handbakken om gelimiteerd te zijn tot automaat alleen. Er is altijd een oplossing te vinden om mobiel te blijven, een beetje dealer heeft een automaat als vervangwagen.

Het is dus allemaal niet zo zwart wit als men het doet uitschijnen in geval van een uitzonderlijk noodgeval.
J8S schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:05:
Het is helemaal niet nodig om ontkoppeld de bocht in te gaan, ook niet als je een automaat hebt die heel snel weer kan koppelen. Het principe is namelijk dat je met licht gas erop door een bocht heen gaat dus zou je gewoon altijd in de versnelling door de bocht moeten.
En daarom dat men sailing modus heeft in een automatische versnellingsbak? Een modus waarbij de koppeling open gaat vanaf (pak em beet) 40km/h tot 150km/h. Als dat gebeurt gaat het eco lampje branden. Deze sailing modus is default aan bij sommige modellen. Het is niet voor niets dat Toyota (of Nissan) geoppert heeft om de koppeling bij een manuele bak half te automatiseren om de koppeling open te smijten.
J8S schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:55:
En jouw automaat zal dus ook niet ontkoppeld zijn als je gas los laat, dat is ie alleen in standje neutraal denk ik. Verder geen verstand van automaten oid.
Hoe moet je in neutraal gaan en tegelijk klaar staan om de juiste versnelling te kiezen om in 100ms zodra je op het gas gaat terug aandrijving te hebben?

[ Voor 77% gewijzigd door Chevy454 op 20-02-2019 19:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 11:41
Begin gewoon met hand, als het niet lukt kun je bij een goede rijschool gewoon overstappen naar automaat. Heeft een familielid gedaan, niks aan het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik vind het rustgevend om te schakelen, ook al heb ik een hybrid die standaard met automaat is. Gelukkig heeft mijn motor nog wel en schakelbak.
Doet mij denken aan die vrouw die een auto huurt en 220km in de eerste versnelling heeft gereden: brandplek motorkap. :+

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S

J8S

Chevy454 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:28:

Mijn vrouw heeft enkel automaat rijbewijs sinds 6 jaar en nog geen centje pijn gehad met handbakken. Het is dus allemaal niet zo zwart wit als men het doet uitschijnen.

[...]

En daarom dat men sailing modus heeft in een automatische versnellingsbak? Een modus waarbij de koppeling open gaat vanaf (pak em beet) 40km/h tot 150km/h. Als dat gebeurt gaat het eco lampje branden. Deze sailing modus is default aan bij sommige modellen. Het is niet voor niets dat Toyota (of Nissan) geoppert heeft om de koppeling bij een manuele bak half te automatiseren om de koppeling open te smijten.

[...]

Hoe moet je in neutraal gaan en tegelijk klaar staan om de juiste versnelling te kiezen om in 100ms zodra je op het gas gaat terug aandrijving te hebben?
Als je mn posts goed gelezen hebt zag je al dat ik geen verstand heb van automaten, dus ik geloof je direct. Wat betreft het tweede, dat is nu juist precies wat ik zeg? De bak gaat niet in z'n neutraal tenzij je 'm in z'n neutraal zet (wat je dus niet doet terwijl je rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:59

steveman

Comfortabel ten onder

4 automaten gereden:

Op vakantie met een Peugeot 306, dikke prima.

Zafira 2.0 diesel taxi, best relaxed eigenlijk, vooral in de stad. (Aan het einde van de dienst toch nog per ongeluk op de imaginaire koppeling (==rempedaal) getrapt :o)

Mustang V6 uit 2015, erg relaxed in de stad met al die 4 way stops. Maar man wat irritant als je eenmaal wat leuke slingerweggetjes hebt gevonden.

Fiat "500" op Sardinië gehuurd, had liever een handbak gehad, maar ja de cabrio was nu eenmaal automaat. Wederom irritant op slingerweggetjes. "Geef me die versnelling@#$@!!"

Voor de rest zelf altijd een handbak gehad. Maar tja, autorijden doe je ik in Nederland toch niet voor de lol, dus waarom eigenlijk geen automaat? Ik zie geen schokkende verschillen als ik verbruik vergelijk van mijn auto in hand- of automaatuitvoering op autoweek.nl.

motorfiets daarentegen, zolang die verbrandingsmotoren hebben, lekker met het voetje!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Als je van plan bent om een eigen auto te kopen en voor je werk niet in bedrijfsvoertuigen hoeft te rijden kom je er in mijn ogen wel met een automaat-rijbewijs. Enig nadeel is dat je geen vervangende auto hebt doorgaans als je eigen exemplaar naar de garage moet.

Ik heb destijds mijn rijbewijs in een automaat gehaald omdat ik het simpelweg niet kon (teveel tegelijk). Daarna een automaat gekocht en na 2 jaar rijden (verkeer, rijden, kijkgedrag was dan al gewend) weer lessen en herexamen gedaan in een handbak, dat was om de rede dat ik later voor mijn werk wilde rijden in bedrijfsvoertuigen en dat zijn helaas vaak handbakken.

Het opvolgend jaar geen handbakken meer aangeraakt, want ik voelde me er nog steeds onzeker in. Totdat ik leenauto's van de garage aangeboden kreeg als mijn automaat daar stond en een keer dacht "oh leuk, geef maar" => ging ik daarmee oefenen => duizenden plezier-km's in die dingen gemaakt in 2 jaar tijd, maar niet genoeg om er echt soepel mee om te kunnen gaan.

In 2017 kreeg ik mijn huidig werk en mocht ik personenvervoer doen met een VW Transporter busje... en dan meteen in de middagspits in hartje Rotterdam... ik was dat formaat voertuig niet gewend en dan ook met handbak :o Ik weet nog hoe mijn eerste rit ging... afslaan, afslaan en nog eens afslaan :+ En vergeten terug naar de 1 te gaan bij het stoplicht => afslaan en dan 4x achter elkaar :+ Achter hoorde ik passagiers roepen "Josefien, wat gebeurt er, wat gebeurt er!". En dan kalm overkomen zodat niemand in paniek raakt terwijl ik helemaal zat te zweten O+ Ik reed 3 dagen per week ermee en na een maandje of zo begon ik er wat meer vertrouwd mee te voelen.

En hé, nu een jaar later voel ik me even zeker met een handbak als met een automaat :D

Ik moet wel zeggen dat ik autorijden al vanaf het begin leuk vond en tijdens het leren ook ontzettend veel plezier erin had, ondanks dat het wat lastiger was voor me :)

Iets waar ik niet mee eens ben, is dat rijden in een automaat per se minder leuk is. Ik heb privé nog steeds een (oude) automaat waar ik behalve noodzaak ook de nodige echt plezier-kilometers mee maak.

Werk is nog steeds 3x per week de handbak, rij ik met evenveel plezier in. Maar als ik dan in een lange start-stop file terechtkom verlang ik toch wel naar m'n automaat :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Mijn vrouw heeft enkel automaat rijbewijs sinds 6 jaar en nog geen centje pijn gehad met handbakken. Het is dus allemaal niet zo zwart wit als men het doet uitschijnen.
Wat een seksistische onzin is dit nou weer... leven we echt nog in 1960?

Een persoon die schakelen leuk vindt gaat voor een handbak, iemand die voor gemak gaat kiest een automaat. Geslacht maakt hier echt geen ene drol uit. |:(

@anboni Is ze al begonnen met lessen? Dat vertrouwen moet vanzelf komen, dus gewoon lekker blijven oefenen!

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 20-02-2019 18:56 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:04

Geen centje pijn tot er een ongeluk is en blijkt dat ze geen geldig rijbewijs heeft in een handgeschakelde auto (in NL)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16

-tom-562

Oliesjeik

SmurfLink schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:56:
[...]

Een persoon die schakelen leuk vindt gaat voor een handbak, iemand die voor gemak gaat kiest een automaat. Geslacht maakt hier echt geen ene drol uit. |:(

@anboni Is ze al begonnen met lessen? Dat vertrouwen moet vanzelf komen, dus gewoon lekker blijven oefenen!
Stel je niet aan, chevy haalt wat stereotypes aan, en stereotypes bestaan niet voor niks!

Voor de TS: ik zou altijd voor een 'normaal' rijbewijs gaan. Automaat rijden kan altijd nog. Stel dat er een noodsituatie is, en je vriendin moet een auto o.i.d. lenen dan heb je 95% kans dat het een handbak is, daar mag ze dan niet mee rijden..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Marcel Br schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:32:
Geen centje pijn tot er een ongeluk is en blijkt dat ze geen geldig rijbewijs heeft in een handgeschakelde auto (in NL)
Geen centje pijn qua ongemak om gelimiteerd te zijn tot automaat natuurlijk. Want je mag inderdaad niet rijden met een handbak als je daar het rijbewijs niet voor hebt.

Ik heb mijn post hier wat over verduidelijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 20-02-2019 19:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

SmurfLink schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:56:
[...]

Idd wat een bullshit .
Als of je met een automaat niet sportief kunt rijden...

De automaten van tegenwoordig hebben bijna allemaal een S stand..

Ik rijdt al jaren automaat .en dat is heerlijk en als k sportief zet ik hem in de S stand of schakel ik zelf . Want ook dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-06 21:40
Inderdaad... de automaat in mijn Audi A4 is best sportief... Bij het stoplicht is het vaak :w

[ Voor 21% gewijzigd door Flozem op 20-02-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 10:02
Automaat is geweldig, maar denk dat de basis kennis van een handbak toch wel handig zijn. In nood weet je nooit in welke auto je eindigt en dan is het hebben van de kennis toch wel erg praktisch imo

De discussie of automaat lekker of niet rijd lijkt me niet relevant voor hier toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:08:
Idd wat een bullshit .
Psst, Ik heb jaren automaten ontwikkeling gedaan en ben werkzaam in de R&D van powertrain systemen. Ik ben op de hoogte van het kunnen van een automaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 20-02-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvestris
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:42
Ik heb nooit gesnapt waarom automaten niet lang geleden al de standaard zijn geworden in Europa. Als je in Amerka achter een rij auto's staat voor een rood stoplicht is het zo'n verademing als ie op groen springt en de hele rij vlot optrekt. Geen remmomentje van de achterste auto voor het schakelmomentje van de voorste auto, heerlijk!

Verder is het schakelen een extra handeling die met de huidige techniek al decennia overbodig is. De hele natuur is gericht op efficientie. Hoe minder handelingen een dier of mens hoeft te doen, hoe minder energie en tijd nodig is (hoe geautomatiseerd die handeling ook is, alles kost energie én verdeelde aandacht). Maar ja..waarom makkelijker doen als het ook moeilijker kan, lijkt de gedachtengang te zijn van.. ja, wie eigenlijk? Dat is op zich al een interessante vraag. Want wie is de belangrijkste beslisser die ervoor heeft gezorgd dat schakelauto's de standaard zijn gebleven, ondanks dat we technieken tot onze beschikking hebben die het autorijden eenvoudiger maken? De consument? De overheid? De Europese autofabrikanten in ieder geval niet, want dan zouden bijv. Toyota en Hyundai standaard wel automaten leveren en Volkswagen en Peugeot niet.

Ik ervaar het als het verkiezen van een besturingssysteem waarbij je typend commando's moet invoeren boven een systeem waarmee je met een muisklik een programma kan openen. Ja, het eerste geeft meer inzicht in hoe een computer werkt en daardoor meer mogelijkheden tot controle, maar het tweede is gebruikersvriendelijker, sneller, efficiënter en overzichtelijker.

[ Voor 0% gewijzigd door Silvestris op 20-02-2019 21:58 . Reden: Taalfoutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Silvestris schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:55:
Ik heb nooit gesnapt waarom automaten niet lang geleden al de standaard zijn geworden in Europa. Als je in Amerka achter een rij auto's staat voor een rood stoplicht is het zo'n verademing als ie op groen springt en de hele rij vlot optrekt. Geen remmomentje van de achterste auto voor het schakelmomentje van de voorste auto, heerlijk!

Verder is het schakelen een extra handeling die met de huidige techniek al decennia overbodig is. De hele natuur is gericht op efficientie. Hoe minder handelingen een dier of mens hoeft te doen, hoe minder energie en tijd nodig is (hoe geautomatiseerd die handeling ook is, alles kost energie én verdeelde aandacht). Maar ja..waarom makkelijker doen als het ook moeilijker kan, lijkt de gedachtengang te zijn van.. ja, wie eigenlijk? Dat is op zich al een interessante vraag. Want wie is de belangrijkste beslisser die ervoor heeft gezorgd dat schakelauto's de standaard zijn gebleven, ondanks dat we technieken tot onze beschikking hebben die het autorijden eenvoudiger maken? De consument? De overheid? De Europese autofabrikanten in ieder geval niet, want dan zouden bijv. Toyota en Hyundai standaard wel automaten leveren en Volkswagen en Peugeot niet.

Ik ervaar het als het verkiezen van een besturingssysteem waarbij je typend commando's moet invoeren boven een systeem waarmee je met een muisklik een programma kan openen. Ja, het eerste geeft meer inzicht in hoe een computer werkt en daardoor meer mogelijkheden tot controle, maar het tweede is gebruikersvriendelijker, sneller, efficiënter en overzichtelijker.
Efficientie was vroeger een probleem. Handbak was zuiniger als een automaat.

Momenteel is bij veel merken dit al niet meer het geval. Geen enkele BMW is zuiniger met een handbak (bijvoorbeeld).

Maar feit is dat een handbak goedkoper is. Als je maar 10,000 hebt te besteden is 1,000 extra voor een automatic veel geld. Bij een auto van 50,000 is dat % een pak minder.

En omdat niemand het koopt kan men de kosten ervoor vragen.

En omdat we niet willen betalen voor voorruitgang blijft de EU hangen!

Maar waarom heeft de VS dan zoveel meer automatics? Eenerzijds goedkopere benzine, en anderzijds te maken met WOII : https://oldcarmemories.co...n-the-road-to-extinction/

En eerlijk gezegd... mensen die een handbak beter vinden dan een automaat... In een kleine wagen met een 1 liter waarschijnlijk wel, maar rij eens met een goede moderne automaat. Moderne automaten hebben een koppeling in de koppelomvormer om verliezen te vermijden, zijn soepeler, meer vitessen enz...
Hackus schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:08:
[...]

In D en voet licht op de rem houden :+
Hoe anders? ik snap de grap niet?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:38:
Je hebt zelf toch in de hand wat je nodig hebt voor rijbewijs? Ik heb handgeschakeld, mijn vriendin alleen automaat. In de vorige auto kon ze dus niet rijden maar in onze nieuwe auto (en elke auto vanaf nu) wel omdat dat een automaat is.
Even omdenken, het biedt namelijk ook voordelen: vriendin rijbewijs voor automaat laten halen en zelf in een handgeschakelde auto rijden. Dan kan zij het nooit lenen })
SpazzII schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:52:
Ik zou altijd handgeschakeld rijbewijs nemen, maar...
het gaat hier niet om mij.

Als ik je openingspost zo lees vind je vriendin autorijden niet echt leuk en lijkt haar rijden in een handgeschakelde auto nog minder leuk. Ze moet zich wat mij betreft niet forceren om een handgeschakeld rijbewijs te halen als ze daar helemaal geen behoefte aan heeft. De kans dat ze autorijden helemaal niet leuk gaat vinden en überhaupt niet gaat rijden neemt hiermee namelijk toe. De argumenten niet kunnen huren of lenen gaan voor haar waarschijnlijk ook niet op. Met het geld dat ze bespaart op het rijbewijs (minder lessen) kan eventueel besteed worden aan een upgrade naar automaat in geval van een huurauto. Bovendien: als ze haar rijbewijs niet haalt (bijvoorbeeld omdat ze het helemaal niet leuk vindt omdat ze van de Tweakers handgeschakeld moet lessen terwijl ze eigenlijk gewoon in een automaat wilde lessen) kan ze al helemaal geen auto lenen of huren!

Veel belangrijker is dat ze kilometers maakt als ze eenmaal d'r rijbewijs gehaald heeft!...
Dit is de essentie. Je kunt alle voor en nadelen die in dit topic genoemd worden bespreken en het is aan haar om te kiezen.

Zij houdt dus niet van autorijden. Als zij dat wel zou doen en ze gaat voor de lol naar bijvoorbeeld de Eiffel, dan kan ik een handgeschakelde auto echt wel aanraden. Veel leuker (vind ik zelf).

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 20-02-2019 23:14 ]

• Edje_kadetje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-06 05:26
laat haar inderdaad zelf bepalen, als ze echt niet in een handgeschakelde bak wil rijden en ze is zich volledig bewust van de nadelen hiervan (kosten, niet alle auto's mogen besturen), laat haar dan gewoon die automaatlessen nemen.

Ik heb zelf wel leren rijden in een handgeschakelde auto omdat ik vond dat ik dat in elk geval gewoon moest kunnen, maar ben uiteindelijk meteen automaat gaan rijden omdat ik het zelf prettiger vind om er geen omkijken naar te hebben, dus mag de auto het schakelen zelf doen. Het is tenslotte een auto!

[ Voor 5% gewijzigd door Edje_kadetje op 21-02-2019 06:37 ]

Roenie schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 23:06:
[...]
Even omdenken, het biedt namelijk ook voordelen: vriendin rijbewijs voor automaat laten halen en zelf in een handgeschakelde auto rijden. Dan kan zij het nooit lenen })

[...]
Dit is de essentie. Je kunt alle voor en nadelen die in dit topic genoemd worden bespreken en het is aan haar om te kiezen.

Zij houdt dus niet van autorijden. Als zij dat wel zou doen en ze gaat voor de lol naar bijvoorbeeld de Eiffel, dan kan ik een handgeschakelde auto echt wel aanraden. Veel leuker (vind ik zelf).
heb je wel eens langere tijd in een automaat gereden ?? je antwoordt zegt mij van niet

er zijn veel sportmerken die gewoon een automaat met flippers hebben. dus wel automaat en als je wilt schakelen zo als ferrari porsche lamoberginni audi bmw

dus ook je RS4/RS6 enzovoorts kun je gewoon schakelen maar dan zonder de koppeling.

ik heb een gewoon rij bewijs ,maar ik als k nu weer zou lessen nam ik automaat . scheelt een hoop centen
en in geval van nood gewoon een handbak pakken 130 rijden mag ook niet waar 120 toe gestaan is

mijn garage heeft ook gewoon een automaat als leen wagen. en in de verhuur is dat ook gewoon te krijgen .dus ik zie het probleem niet

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:04:
[...]

heb je wel eens langere tijd in een automaat gereden ?? je antwoordt zegt mij van niet

er zijn veel sportmerken die gewoon een automaat met flippers hebben. dus wel automaat en als je wilt schakelen zo als ferrari porsche lamoberginni audi bmw

dus ook je RS4/RS6 enzovoorts kun je gewoon schakelen maar dan zonder de koppeling.

ik heb een gewoon rij bewijs ,maar ik als k nu weer zou lessen nam ik automaat . scheelt een hoop centen
en in geval van nood gewoon een handbak pakken 130 rijden mag ook niet waar 120 toe gestaan is

mijn garage heeft ook gewoon een automaat als leen wagen. en in de verhuur is dat ook gewoon te krijgen .dus ik zie het probleem niet
Ik heb een automaat en handgeschakelde auto ;)

Ik snap je punt alleen niet. Het is namelijk persoonlijk. Ik rij in de Eiffel liever met een handgeschakelde auto zoals ik al schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ze kan toch een paar lessen nemen, merkt ze vanzelf wel hoe het schakelen gaat en of de rijschool bevalt.
Alle hybrides zijn automaat maar leenauto's lang niet altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door bouwfraude op 21-02-2019 09:45 ]

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 09:34
Gewoon schakel rijbewijs halen

Daarmee mag je ook meteen automaat rijden mocht je dat willen

Als je een automaat rijbewijs haalt moet je een bepaalde tijd wachten voordat je schakel mag rijden

• WeHoDo
  • Laatst online: 18-06 20:11
visblegamer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:14:
Gewoon schakel rijbewijs halen

Daarmee mag je ook meteen automaat rijden mocht je dat willen

Als je een automaat rijbewijs haalt moet je een bepaalde tijd wachten voordat je schakel mag rijden
Dit klopt niet, je moet opnieuw je rijbewijs halen als je van automaat naar schakel wil.

https://www.cbr.nl/nl/vee...-met-code-78-automaat.htm

PSN: plexforce (ps4)

• WeHoDo
  • Laatst online: 18-06 20:11
[...]

Als je een automaat rijbewijs hebt, mag je niet schakel rijden. Je moet hiervoor opnieuw examen doen.
Schakel rijbewijs is dan ook beter.

PSN: plexforce (ps4)

• Roenie
  • Niet online
WeHoDo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Als je een automaat rijbewijs hebt, mag je niet schakel rijden. Je moet hiervoor opnieuw examen doen.

Het punt van @Anoniem: 279475 iis dat het niet mag, maar dat je het in geval van 'nood' wel gewoon clandestien kan doen ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
Roenie schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:35:
[...]
Het punt van @Anoniem: 279475 iis dat het niet mag, maar dat je het in geval van 'nood' wel gewoon clandestien kan doen ;)
Bij de autoverhuur checken ze dat wel even hoor ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik dacht dat een automaatrijbewijs een soort laatste uitweg is als afrijden in een schakelauto echt niet lukt. Mijn oma die totaal niet kon rijden had bijv. uiteindelijk na 12 keer examen te hebben gedaan een automaatrijbewijs gehaald. Vervolgens kon ze in een dafje rijden.

Maw. ik zou eerst gewoon in een schakelauto proberen te lessen/examen doen. Zoals vaker aangehaald in dit topic heb je daar veel meer aan als je bijv. eens een auto moet lenen, want 90% is toch nog steeds handgeschakeld.

Overigens zou ik daarna wel regelmatig in een handbak gaan rijden, want als je vervolgens alleen maar in een automaat rijdt leer je natuurlijk nooit echt in een schakelauto rijden.

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 09:34
WeHoDo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:19:
[...]

Dit klopt niet, je moet opnieuw je rijbewijs halen als je van automaat naar schakel wil.

Ooh dan is dit veranderd...

WeHoDo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:26:
[...]

130 rijden waar 120 is toegestaan mag ook niet...
Waarom zou schakel dan beter zijn ??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:00:
[...]

Omdat je met een schakelrijbewijs de keuze hebt of je schakel of automaat wil rijden. Met Code 78 heb je geen keuze, dus limiteer je jezelf in situaties dat je 'even' een auto nodig hebt voor een noodgeval of iets wil huren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42

Metalfreak

Hoije woh!

Anoniem: 279475 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:08:
[...]

Idd wat een bullshit .

De automaten van tegenwoordig hebben bijna allemaal een S stand..

Ik rijdt al jaren automaat .en dat is heerlijk en als k sportief zet ik hem in de S stand of schakel ik zelf . Want ook dat kan.
Precies, ik zit met mijn automaat in 5 seconden op de 100, succes met je handbak in je leasebak >:)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 16:25

Dima_2005

T.net-verslaafde

Mijn zus heeft exact dezelfde vraag: welk rijbewijs halen. Maar we hebben toch beslist dat ze beter leert rijden met automaat om de volgende redenen:

* Zoals jij aanhaalt: de toekomst is geen handgeschakeld meer
* Leren rijden handgeschakeld leert je inderdaad een "extra skill", maar tegelijkertijd de eerste tijd ben je te hard gefocust daarop ipv op de baan.
* Qua "lestijd" - in Belgie is het zonder rijschool, en qua tijd gaan ze toch even lang leren rijden. Dus tegen de rijexamen gaat ze een betere chauffeur zijn met automaat, dan met handgeschakeld.
* Over ervaring gesproken: daar gaat het net om: ervaring... niet handgeschakeld of automaat!
* Zelf tijd ik ook intussen al 7 jaar enkel automaat - en nog nooit had ik zelfs een probleem om een automaat als huurauto te krijgen (vaak zelfs tegen dezelfde prijs)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
Ik zou altijd voor handmatig gaan. Je kan het maar geleerd hebben en soms kan je er bij bijv. huur/leenauto's niet omheen. Qua kosten maakt het ook geen verschil en om nou te zeggen dat schakelen moeilijk is...
Verschil bij een ongeluk is dat met een verkeerd rijbewijs de verzekeraar heel moeilijk kan gaan doen. Of je nou 120, 130, 140 of 150 reed maakt geen verschil voor de verzekeraar (wel voor de impact van het ongeluk zelf natuurlijk).
Metalfreak schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:21:
Precies, ik zit met mijn automaat in 5 seconden op de 100, succes met je handbak in je leasebak >:)
0-200 in zo'n 10 seconden zonder automaat. Succes met je automaat! Loze uitspraken zijn dat, gezien het vooral met vermogen te maken heeft. Handbakken van veel sportievere wagens tikken net de 100 aan in z'n 2 zodat er maar 1 schakelmoment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:01
Anoniem: 279475 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:00:
[...]

omdat je als je 130 rijd nog wel verzekerd bent en met een verkeerd rijbewijs niet.
Waarom haal je in jou geval sowieso een rijbewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Cyphax schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:33:
[...]

Nou, die EMP-aanval, ik weet niet of de accu dat gewoon overleeft? Zo niet, dan is het alsnog gedaan. :P
Screw die accu, gewoon jump starten 8)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:42:
[...]

Bij de autoverhuur checken ze dat wel even hoor ;)
Bij een vervangende auto van een garage niet. Wat is je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Roenie schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:42:
[...]
Bij een vervangende auto van een garage niet. Wat is je punt?
Dan komen ze er wel achter bij het wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
bouwfraude schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:22:
[...]

Dan komen ze er wel achter bij het wegrijden.
Het kunnen schakelen hangt niet af van het al dan niet het juiste rijbewijs hebben natuurlijk. Met wat oefening zonder druk van een examen is dat een aap nog wel te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225832

spam

[ Voor 99% gewijzigd door PWM op 26-06-2019 07:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 17:55
Krijg maandelijks deze vraag bij de rijopleiding, feitelijk volstrekte onzin om vandaag nog manueel te leren.

Beginnende bestuurder kan zich beter op rijtaak focussen als dat volstrekt overbodige (minder efficiënte) schakelen gewoon weg genomen wordt. Geen gepruts met (thuis fout) aanleren remtechnieken en veel vroeger focus op hogere functies van verkeersdeelname.

Tegenwoordig staan we zoveel in de file dat manueel alle plezier weg neemt.

Eenmaal je eerste auto er doorheen is zit je in een automarkt vol hybride en EV en heeft manueel gewoon geen plaats meer (al zeker niet met systemen van autonomie 3&4).

Enige excuus wat ik dan nog hoor is dat je op reis wel eens manueel moet huren. Beschikbaarheid automaat is zelden een probleem. Zoveel mensen die enkel manueel blijven leren omdat ouders automaat 'niet kennen'.

Electrificatie is ook volop bezig in deelauto's, mijn vriendin gebruikt niet anders.

[ Voor 44% gewijzigd door anessie op 26-06-2019 03:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28
anessie schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 02:14:
Krijg maandelijks deze vraag bij de rijopleiding, feitelijk volstrekte onzin om vandaag nog manueel te leren.

Beginnende bestuurder kan zich beter op rijtaak focussen als dat volstrekt overbodige (minder efficiënte) schakelen gewoon weg genomen wordt. Geen gepruts met (thuis fout) aanleren remtechnieken en veel vroeger focus op hogere functies van verkeersdeelname.

Eenmaal je eerste auto er doorheen is zit je in een automarkt vol hybride en EV en heeft manueel gewoon geen plaats meer (al zeker niet met systemen van autonomie 3&4).

Enige excuus wat ik dan nog hoor is dat je op reis wel eens manueel moet huren. Beschikbaarheid automaat is zelden een probleem. Zoveel mensen die enkel manueel blijven leren omdat ouders automaat 'niet kennen'.

Electrificatie is ook volop bezig in deelauto's, mijn vriendin gebruikt niet anders.
Wat voor een rijbewijs heb je zelf?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Mijn vriendin heeft een automaatbewijs en dat is toch wel flink irritant. Op vakantie moet ik altijd rijden als we een huurauto hebben (of een grotere auto lenen) en bij aanschaf van een nieuwe tweedehands auto is de markt echt heel veel kleiner van de markt van handgeschakelde auto's.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

... maar ondertussen (correct me if I'm wrong, inmiddels) zijn de prijzen voor het lessen in een automaat nog stukken hoger omdat het aanbod daar flink achterblijft...

Verder klopt op zich je verhaal wel, maar wel lekker als je je juist je eerste auto volop keuze hebt in ouwe inrijd/afragbakkies om het even in te leren. Dan is het aanbod natuurlijk wel een heel stuk minder qua automaat.

(dat gezegd hebbende... zou ik best een automaat willen als volgende auto ;))

(zit ik even te kijken waarom in godsnaam deze best wel uitgekauwde discussie opnieuw is opgelaaid, is die reactie door een mod weggeëdit vanwege spam |:( )

[ Voor 5% gewijzigd door LuNaTiC op 26-06-2019 07:54 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Wat een kakredenering. Waarom zou je nog leren parkeren? Meeste wagens doen het zelf? Waarom zou je nog leren autosnelweg rijden, meeste wagen remmen en volgen het verkeer toch automatisch?

Door een beginnende bestuurder te beperken of te pamperen beperk je hem voor de rest van zijn leven.
Zowel in keuze van kopen als van rijden. Kan die nooit es leuke wagen kopen of lekkere oldtimer als,die toevallig autofreak wordt.

Gewoon ff op tanden bijten en manueel leren...heb je de rest van je leven geniet van dat papiertje..

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Voorlopig zijn nog veel auto's handgeschakeld. Dus ongeacht wat je denkt te gaan rijden is het gewoonweg veel handiger om je rijbewijs in een handbak te halen. Met een automaat rijbewijs mag je in de helft van de auto's niet rijden (dus ook niet even lenen/huren/van je werk meenemen). Die beperking wil je toch niet hebben?
Zeker niet omdat je schakelen uiteindelijk zo hebt geleerd. Het is echt niet dat je daarvoor tig extra lessen nodig hebt.

En dat je uiteindelijk zelf een automaat wilt hebben doet daar niets aan af.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:44
anboni schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:23:
[...]

Ja, zij heeft het liefst een zelfrijdende auto ;)
Waarom gaat ze dan überhaupt les nemen? Ze heeft nu jou toch 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Valorian schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:20:
[...]

Mss is dat nou net de reden? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat handgeschakeld geen toekomst heeft mag duidelijk zijn. Echter de keiharde realiteit is als volgt:
Het huren van een automaat is altijd lastiger en duurder
Het kopen van een automaat is altijd lastiger en duurder
Het leasen van een automaat is altijd duurder
Het lenen van een automaat is altijd lastiger

Waarom die paar lessen besparen als je met iets meer kosten een volwaardig rijbewijs hebt? Dat geld verdien je makkelijk terug de komende jaren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:57
Valorian schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:20:
[...]

Heb je enig idee hoeveel bob-credits ik intussen heb opgebouwd? Die wil ik wel een keer gaan incasseren natuurlijk :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:44
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:31:
[...]

Dat handgeschakeld geen toekomst heeft mag duidelijk zijn. Echter de keiharde realiteit is als volgt:
Het huren van een automaat is altijd lastiger en duurder
Het lenen van een automaat is altijd lastiger

Waarom die paar lessen besparen als je met iets meer kosten een volwaardig rijbewijs hebt? Dat geld verdien je makkelijk terug de komende jaren.
Precies dit. En daarnaast: ondanks dat je zélf misschien altijd de keuze voor een automaat kan maken als je dat wilt (met bijbehorende meerprijs) zal het vast ook meer dan eens voorkomen dat je vriendin bij iemand anders in een schakel-auto zit. Bijv. als je met vrienden op wintersport gaat. Dan is elke extra chauffeur-optie mooi meegenomen en zou ik mij toch bijna een soort gehandicapte voelen als ik dan moest zeggen "nee sorry, ik kan alleen automaat rijden".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:49
Oh ja? Niet dus. Mijn jongste dochter gaat binnenkort echt in een handbak lessen. Zie alle redenen hiervoor en nog belangrijker, wij hebben een handgeschakelde auto (privé) en automaat (lease). De planning is dat privé auto nog jaren in bezit blijft en lease auto na afloop vervangen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:08

vhal

ಠ_ಠ

Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:31:
[...]

Veel merken in het hogere segment leveren voor nieuw aangekochte auto's niet eens meer een handgeschakelde variant of deze wordt door een ontmoedigingsbeleid minder aantrekkelijk gemaakt. Tegenwoordig hoor je op de radio veel reclames van 'gratis (nou ja..je betaalt er natuurlijk wel voor) automaat' of "automaatoptie voor 1 euro"

Overigens prefereer ik nog steeds een goede handbak i.p.v. een rot schakelende (robot)automaat. Daarnaast zit nogal wat ervaringsverschil tussen de handgeschakelde bakken, mijn Honda schakelt als boter terwijl de Twingo aanvoelt als een ijzeren stok die in losse tandwielen roert. Voor wat betreft automaten, een 'droge' DSG zou ik niet eens willen als particulier zijnde gezien alle perikelen met de betrouwbaarheid :/

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 26-06-2019 09:09 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ben ik niet met je eens. Er zijn nog méér dan genoeg auto's die als manueel verkocht worden en nog veel meer die tweedehands geen automaat zijn. Grote kans dat je nog genoeg situaties gaat meemaken waarin je niet in een bepaalde auto kunt stappen omdat je simpelweg niet weet hoe die werkt.

Daarbuiten, waarom zouden mensen zich niet op de rijtaak kunnen concentreren als ze lessen met een handgeschakelde auto? Na een paar keer heb je dat al best prima onder de knie. Ik zeg niet perfect, maar dat is maar bij weinig dingen na een paar keer oefenen. Daarbuiten is het dus een "les"-auto, waarin je alle ruimte krijgt om het ding eens 3x af te laten slaan met 15 auto's achter je. Levert stress op ja, maar daar leer je ook weer van.

Wil sowieso die beginnend bestuurder (vaak 17-24) wel eens een elektrische auto zien kopen, of eentje met autonomie 3&4 :+ Die zijn blij als ze zo'n ding uberhaupt kunnen betalen, en de kans dat er in dat segment een fatsoenlijke moderne automaat zit (die inderdaad efficiënter *kan* zijn) is nihil. Ga sowieso maar eens shoppen voor een A-segmenter met een automaat, die zijn er niet veel of relatief erg duur. Zou mooi zijn als mijn zusje die nu aan het lessen is, in geen van onze vijf voertuigen kan rijden :+

Als laatste neem je ook een hoop rijplezier weg in mijn beleving. Vind een DSG geweldig om in te rijden, maar zelf door de verzetten rammen in onze Golf GTI vind ik toch nog een stukje plezanter. Zeker, voor een luxe cruiseauto of een auto waarmee je iedere dag gaat werken en/of in de file staat zou ik zelf ook een automaat overwegen, maar om het helemaal niet aan te leren? Nee, daar zie ik echt niks in :P Miljoenen mensen kunnen het iedere dag, ik zie ook echt niet in waarom het 'nu' opeens niet meer zou kunnen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Even een snelle zoektocht op autotrack:

Handgeschakeld: 118.212 hits
Automaat: 63.913 hits

Onder de 15k wordt dit:
Handgeschakeld: 73.186
Automaat: 13.429

Onder de 6k:
Handgeschakeld: 23.909
Automaat: 3.137

Lijkt me reden genoeg om een handbak te gaan lessen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 22:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MikeyMan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:29:

Onder de 15k wordt dit:

Onder de 6k:

Wat is dit nu voor beredenering :?

Als ik mijn rijbewijs over mocht doen in deze tijd, dan zou ik ook voor automaat kiezen. Scheelt zoveel extra factoren voor beginnend bestuurder, wat uiteindelijk scheelt in de lengte en kosten van het halen van je rijbewijs kan dalen.

De moderne automaat is tegenwoordig zo goed en betrouwbaar dat ik niet anders meer zou willen. Het zorgt in mijn optiek zelfs voor een beter doorstroming van verkeer.

De redenen om geen automaat meer te kiezen zijn echt op 1 hand te tellen.

Automaat is de logische keuze, net als een sigaret aansteken met een vuuraansteker ipv vuursteentjes :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:47
MikeyMan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:29:

Onder de 15k wordt dit:

Onder de 6k:

Uiteindelijk heb je maar één auto nodig, en 3.137 auto's is nog aanzienlijk meer dan wat er in de catalogus staat van de gemiddelde dealer. Niet iedereen heeft een auto als hobby: voor veel mensen is een auto niets meer dan een kostenpost, noodzakelijk kwaad of stuk gereedschap om van A naar B te komen.

Hier ook alleen een automaat rijbewijs; en hoewel het af en toe irritant is dat je niet snel even iemands anders auto kan pakken is het niet kunnen schakelen geen groot gemis. Consequentie is wel dat voor langere trips je altijd met jouw auto moet gaan omdat iedereen er in kan rijden; en dat je "helaas" geen gebruik kan maken van de Pool-Aygo's op het werk.

En tot slot de belangrijkste voordelen: je kan je concentreren op de weg wat de veiligheid ten goede komt en in de file is het veel comfortabeler.

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 26-06-2019 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Falcon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Als ik mijn rijbewijs over mocht doen in deze tijd, dan zou ik ook voor automaat kiezen. Scheelt zoveel extra factoren voor beginnend bestuurder, wat uiteindelijk scheelt in de lengte en kosten van het halen van je rijbewijs kan dalen.

De moderne automaat is tegenwoordig zo goed en betrouwbaar dat ik niet anders meer zou willen. Het zorgt in mijn optiek zelfs voor een beter doorstroming van verkeer.

Automaat is de logische keuze, net als een sigaret aansteken met een vuuraansteker ipv vuursteentjes :+
Eerlijk gezegd denk ik dat je schromelijk overschat hoe veel invloed het leren van een handgeschakelde auto toevoegt aan de lengte die nodig is om je rijbewijs te halen. Persoonlijk heb ik tijdens de introductieles al netjes zitten schakelen na 5km. Ligt ook een beetje aan je aanleg voor rijden.

De persoon die enorm paniekerig is en weet ik wat, kan misschien beter een automaat als lesauto nemen ja. Maar ja, of je nu 2500 of 2300,- kwijt bent, poehoe? Ik denk dat er weinig investeringen zijn die zo weinig kosten en zo veel rendement opleveren in je leven.
Gebanned schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Uiteindelijk heb je maar één auto nodig, en 3.137 auto's is nog aanzienlijk meer dan wat er in de catalogus staat van de gemiddelde dealer. Niet iedereen heeft een auto als hobby: voor veel mensen is een auto niets meer dan een kostenpost, noodzakelijk kwaad of stuk gereedschap om van A naar B te komen.

Hier ook alleen een automaat rijbewijs; en hoewel het af en toe irritant is dat je niet snel even iemands anders auto kan pakken is het niet kunnen schakelen geen groot gemis. Consequentie is wel dat voor langere trips je altijd met jouw auto moet gaan omdat iedereen er in kan rijden; en dat je "helaas" geen gebruik kan maken van de Pool-Aygo's op het werk.

En tot slot de belangrijkste voordelen: je kan je concentreren op de weg wat de veiligheid ten goede komt en in de file is het veel comfortabeler.
Ik denk dat als je na moet denken hoe je moet schakelen, je gewoon te weinig les hebt gehad.
De enige valide argumenten die ik me kan bedenken:
- Het kost minder moeite
- Het rijdt fijner in een file
- In enkele situaties kan het een minimale brandstofbesparing opleveren
- Het is technisch gezien niet/moeilijk mogelijk een hybride/elektrische auto met handbak te combineren.

Nadelen:
- Kan rijplezier wegnemen
- Gerobotiseerde handbakken (DSG) slijten een stuk harder
- Reparaties aan DSG bakken zijn vaak duur
- Duurder in aanschaf

Ik sta open voor handbakken en automaten, zakelijk zou ik wel een automaat willen, privé maar gewoon een handbak.

Ik begrijp de discussie en ik begrijp ook dat er echte voordelen zijn, maar ik denk dat jullie gewoon nog een jaar of 5-10 te vroeg zijn. Over 5-10 jaar zal er heel anders op gereageerd worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Kuusj op 26-06-2019 10:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Gebanned schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Dat laatste stukje is echt een onzin argument als je je rijbewijs hebt gehaald. Je hoeft je niet te 'focusen' op schakelen. Ongelukken gebeuren vrijwel nooit omdat iemand verkeerd zat te schakelen, maar eerder door niet opletten, te hard rijden enz.

Alleen al dat je niet in elke auto op wat voor moment dan ook een auto kan rijden, is voor mij voldoende om schakelen te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:49:
[...]

Precies dit. En daarnaast: ondanks dat je zélf misschien altijd de keuze voor een automaat kan maken als je dat wilt (met bijbehorende meerprijs) zal het vast ook meer dan eens voorkomen dat je vriendin bij iemand anders in een schakel-auto zit. Bijv. als je met vrienden op wintersport gaat. Dan is elke extra chauffeur-optie mooi meegenomen en zou ik mij toch bijna een soort gehandicapte voelen als ik dan moest zeggen "nee sorry, ik kan alleen automaat rijden".
Ik ben automaat rijder en wil nooit meer terug, heb wel gewoon rijbewijs. Dus een enkele keer rij ik nog handgeschakeld in een huurauto, maar laatste keer is denk ik nu weer 3 jaar geleden. Ik mag het, en ik kan het ook wel, want laten we wel wezen, zo moeilijk is het niet. Het kost je alleen een jaartje van de levensduur van je koppeling als je mij na 3 jaar weer handgeschakeld laat rijden :P. Oftewel bij een huurauto heb ik daar weinig problemen mee, bij auto van een vriend zou ik hem toch wel waarschuwen ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:07
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:06:
Ongelukken gebeuren vrijwel nooit omdat iemand verkeerd zat te schakelen, maar eerder door niet opletten, te hard rijden enz.
Totdat mensen bejaard worden, een automaat kopen en hem dan in de verkeerde gang trappen... Of op het verkeerde pedaal zitten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:48

Agent47

I always close my contracts.

Als je een ongeluk krijgt en je krijgt een tijdelijke auto die schakelt, mag je er niet in rijden. Makkelijke keus.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-06 07:55
Ik zit hier zelf ook mee te dubben. Automatisch geschakelde auto's worden door handschakelaars nog steeds veelal met een vieze blik aangekeken. Maar als je het opsomt.

- Zuiniger
- Meer relaxt
- Veiliger (mening misschien) maar als je alleen hoeft te gassen en remmen kan je het verkeer beter in de gaten houden
- File rijden (wat we hier in Nederland veel moeten doen) is ook een stuk fijner met een automaat.
- Sneller te leren, minder kosten rijlessen

Het aanbod van automaten is overigens voldoende. Dat je 10k minder hits krijgt op een totale hit van 80+ is natuurlijk nog steeds meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Falcon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Een beginnend bestuurder staat ook vaak aan het begin van zijn carrière. Als hij dan een tweedehands auto wilt kopen is het veel praktischer om te kunnen schakelen, dan is het aanbod veel groter.

En stel je krijgt een bedrijfswagen ter beschikking, is dat wel een automaat? Veel bedrijven die eigen auto's aanschaffen of geen vrije lease keuze kennen hebben handgeschakelde auto's. Dan ben jij weer de lastige werknemer die niet kan schakelen.

De meest simpele reden om geen automaat te kiezen is het aanbod in de tweedehands markt. Leuk als je vijf lessen a 40 euro bespaart maar als je vervolgens 500 extra moet betalen voor die automaat ben je al snel duurder uit.

En wil je een auto huren is de keuze vaak een stuk minder en de prijs simpelweg hoger. Ook dan ben je weer duurder uit omdat je eenmalig 200 euro wilde besparen.

Met handgeschakeld rijbewijs heb je altijd de keuze om een automaat te kopen en te rijden, andersom simpelweg niet.
Septimamus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:09:
Ik zit hier zelf ook mee te dubben. Automatisch geschakelde auto's worden door handschakelaars nog steeds veelal met een vieze blik aangekeken. Maar als je het opsomt.

- Zuiniger
- Meer relaxt
- Veiliger (mening misschien) maar als je alleen hoeft te gassen en remmen kan je het verkeer beter in de gaten houden
- File rijden (wat we hier in Nederland veel moeten doen) is ook een stuk fijner met een automaat.
Ik denk dat niemand hier echt anders tegen een moderne automaat aan kijkt.
Het aanbod van automaten is overigens voldoende. Dat je 10k minder hits krijgt op een totale hit van 80+ is natuurlijk nog steeds meer dan voldoende.
Filter eens wat verder op auto's die goedkoop zijn in verzekering, onderhoud en wegenbelasting. En kijk dan nog even naar het verbruik van die auto's. Hoeveel leuke starter auto's blijven over met automaat?
Meesten zullen toch de oudere Volvo's Mercedessen en BMW's zijn die voor een starter simpelweg te duur zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 26-06-2019 10:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:06:
[...]

Dat laatste stukje is echt een onzin argument als je je rijbewijs hebt gehaald. Je hoeft je niet te 'focusen' op schakelen. Ongelukken gebeuren vrijwel nooit omdat iemand verkeerd zat te schakelen, maar eerder door niet opletten, te hard rijden enz.
Je hoeft niet te focussen op schakelen; maar het feit dat je de handeling bewust uit moet voeren (ik ken niemand bij wie schakelen net zo automatisch gaat als ademen; en zelfs daar kan je bewust mee omgaan, ondanks dat ik al zo'n 40 jaar ervaring met ademen heb), zorgt er voor dat er een moment is dat je minder op de weg en de omgeving zelf let.
En zoals je zelf zegt: de meeste ongelukken komen door niet opletten; en alles wat daar aan bij kan dragen heeft een negatief effect op de veiligheid. En daarbij: twee handen aan het stuur helpt ook voor de controle van je voertuig.

[ Voor 4% gewijzigd door Gebanned op 26-06-2019 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gebanned schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:14:
[...]

Je hoeft niet te focussen op schakelen; maar het feit dat je de handeling bewust uit moet voeren (ik ken niemand bij wie schakelen net zo automatisch gaat als ademen; en zelfs daar kan je bewust mee omgaan, ondanks dat ik al zo'n 40 jaar ervaring met ademen heb), zorgt er voor dat er een moment is dat je minder op de weg en de omgeving zelf let.
En zoals je zelf zegt: de meeste ongelukken komen door niet opletten; en alles wat daar aan bij kan dragen heeft een negatief effect op de veiligheid.
Moet je echt bewust nadenken bij schakelen? Dat gaat bij mij net zo automatisch als richting geven, gaat niet ten koste van mijn mogelijkheid om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
vhal schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:06:
Tegenwoordig hoor je op de radio veel reclames van 'gratis (nou ja..je betaalt er natuurlijk wel voor) automaat' of "automaatoptie voor 1 euro"
Het kan zijn dat die automaat inderdaad "gratis" is in Nederland, dankzij de wondere wereld van BPM.

Voorbeeld: Renault Megane RS.
In Duitsland (waar men geen BPM kent) is de handbak €1900 goedkoper dan de automaat.
Echter de handbak stoot op papier 6 gram meer CO2 uit dan de automaat, 155 g/km vs 161g/km.
Doordat BPM enkel kijkt naar CO2 uitstoot is in Nederland de handbak duurder dan de automaat. Hierdoor lijkt de automaat gratis, maar eigenlijk betaal je er €1900 voor alleen dat, en meer, bespaar je weer op de BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

- Koppelen kost geen moeite (nuja voor mij toch niet) en is extra veiligheid imho. Krijg jij beroerte aan het stuurt en je blijft gas indrukken gaat die gewoon blijven versnellen.

Mijn manuele wagen ook maar blijft wel gewoon in de versnelling tot in rood en blaast zichtzelf of of valt uit.

Veiliger..zeg dat tegen al die ouwe mensen die hun automaat in D/R zetten dan dan volgas de winkelruit in knallen.
Die 5 minuten maken het verschil niet plus afslaan in het begin kweekt karakter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Filter eens wat verder op auto's die goedkoop zijn in verzekering, onderhoud en wegenbelasting. En kijk dan nog even naar het verbruik van die auto's. Hoeveel leuke starter auto's blijven over met automaat?
Meesten zullen toch de oudere Volvo's Mercedessen en BMW's zijn die voor een starter simpelweg te duur zijn.
Vaak heb je de keus uit of een A-segmenter van een bejaarde; of een zakelijk gereden D-segmenter. Als je per se een B/C-segmenter wil dan is de keus een stuk minder.
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Moet je echt bewust nadenken bij schakelen? Dat gaat bij mij net zo automatisch als richting geven, gaat niet ten koste van mijn mogelijkheid om op te letten.
Dat is misschien de reden dat BMW tegenwoordig standaard een automaat geeft op nieuwe auto's; richting aangeven lukt de gemiddelde BMW-bestuurder namelijk ook niet :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:07
[...]

En zoals je zelf zegt: de meeste ongelukken komen door niet opletten; en alles wat daar aan bij kan dragen heeft een negatief effect op de veiligheid.
Maar dat moet je met een automaat ook, als je actief zou rijden. In bijvoorbeeld Italië pak ik toch echt zelf de controle omdat de kickdown gewoon te laat is. Autostrada, links 150, voor je een vrachtwagen die naar de middenstrook komt en jij gas los, dus langzaam vertragend. Knal ik hem zelf terug naar zijn 5, omdat de automaat eerst van 8 naar 7 gaat, nee, toch niet genoeg vermogen, naar 6, nog niet maar wil niet verder terug. Anders kom je niet in het gat.
Automaat schakelt standaard op als je gas los laat, terwijl je soms/vaak gewoon wilt afremmen op de motor.

Oh, en "automatische bakken" alias gerobotiseerde handbakken zuigen hard. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

[...]

En zoals je zelf zegt: de meeste ongelukken komen door niet opletten; en alles wat daar aan bij kan dragen heeft een negatief effect op de veiligheid. En daarbij: twee handen aan het stuur helpt ook voor de controle van je voertuig.
Je hebt zelf geen schakel rijbewijs dus ik vraag mij af of je niet vooral vanuit die visie aan het kijken bent. Ik heb nog nooit in een onveilige situatie gezeten door het schakelen. Het is ook iets wat je als het goed is, binnen enkele lessen veilig leert doen. En ik ben ook nooit bewust bezig met schakelen ("O shit ik kan nu niet opletten want ik moet naar de 3e versnelling toe").

Als automaat daadwerkelijk zoveel veiliger was zou iedereen al lang in een automaat rijden. Maar dat is gewoon niet zo. Schakelen is hartstikke veilig.

Ik ben het er wel mee eens dat het vooral in de files wat relaxter is. Maar dan ligt het er ook maar net weer aan wat voor auto je rijdt, en hoe je beleving met het rijden van een auto is.

En goed, vooral de flexbiliteit is voor mij al meer dan voldoende argument om te leren schakelen. Ik kan altijd automaat gaan rijden als ik daar zin in heb. Jij moet je beperken tot automaat. Toch vervelend als je een keer ergens een leenauto vandaan moet plukken en blijkt dat er alleen schakelbakken tot je beschikking zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

- Zuiniger
- Meer relaxt

Zuiniger, mwoah.. Ligt heel erg aan je eigen rijstijl, en een ouderwetse koppelomvormer is niet heel efficient. Heb je het over een gerobotiseerde handbak (DSG), zal dat inderdaad een paar tienden kunnen uitmaken, ware het niet dat bij normaal gebruik een koppeling veel langer meegaan dan de koppelingen van een DSG en dat handbakken ook een stuk minder storingsgevoelig zijn. Als je dan de hogere aanschafprijs meeneemt, denk ik dat je eerste argument al ontkracht is.

Relaxt kan ik wel bij inkomen, maar heel eerlijk gezegd denk ik geen seconde na over schakelen. In file: ja. Als je in de 1 moet rijden de hele tijd is dat bij sommige auto's echt heel vervelend rijden.

Veiliger is dus echt iets waar ik het niet mee eens ben, ik zou daar wel een groot onderzoek van willen zien. Het argument wat ik eerder zag over een oud persoon die dan het verkeerde pedaal intrapt, met alle respect, maar misschien kunnen die beter sowieso niet meer achter het stuur stappen. Verder is er, nogmaals, geen enkel persoon met enige rijervaring die nadenkt over schakelen. Als je een constante snelheid rijdt hoef je sowieso niet te schakelen en remmen doe je sowieso met je rechtervoet, daar is niks anders aan dan bij een automaat.

Dan de kosten van je rijbewijs. Laten we eerlijk zijn, een standaardpakketje van 40 lessen is voor een hoop mensen niet genoeg om het rijbewijs mee te halen, die 2/3 lessen die nodig zijn om het koppelen/ontkoppelen onder de knie te krijgen maken op een leven van 80 jaar ook geen ene fluit uit. Andersom gezegd: het leren kost je nu 200,- (of wat dan ook) en kun je 65 jaar gebruiken, of je bespaard je nu 200,- en je hebt er potentieel 65 jaar last van. Mensen kopen tegenwoordig soms ieder jaar peperdure telefoons die 3x zo veel afschrijven op 1 jaar dan die 200,- aan potentiële extra kosten. Misschien heb je er nooit wat aan? Dat kan, dat zal wel vaker in je leven gaan voorkomen denk ik dan.

Als ik heel vervelend ga doen >:) Niet echt overwegingen natuurlijk, maar toch haha.
- Een automaat kun je niet aanduwen bij een lege accu
- Stel je auto slaat op hol, kun je deze niet makkelijk stil krijgen met een automaat

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 26-06-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Precies...

Dat gezegd hebbende, ga ik wel een automaat bestellen na 18 jaar hangeschakeld te hebben gereden.
Ben een beetje klaar met die files :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Kuusj schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:38:
[...]
- Stel je auto slaat op hol, kun je deze niet makkelijk stil krijgen met een automaat
Park stand in automaat is waardeloos ook trouwens. (zonder handrem). Manuele bak in versnelling staat gaat altijd en is betrouwbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 10:02
Ik zou als volgende auto best een automaat willen met veel snelweg km. Maar ik ben erg blij dat ik in elke auto kan stappen die ik wens en geen beperking heb. Ik zou ook anno nu een handgeschakeld rijbewijs halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48
Ik heb 20 jaar of zo handgeschakeld gereden, en nu enkel nog automatisch.

Ik heb met een 6-tal verschillende auto's met automaat gereden.

- DSG: ik heb zowel met de droge als de natte gereden in een kleine (Polo) en grote auto (Sharan). Ik vind de DSG nog altijd zeer goed, en heb nooit problemen gehad. Het enige negatieve puntje bij de Polo was dat die vanuit stilstand ofwel tijd nodig heeft om te vertrekken, of echt springt als je wat te veel gas geeft.

- Multitronic (variabele aandrijving) in een A6: best experience ever. Het is bijzonder spijtig dat deze bak niet meer gemaakt of geleverd wordt, maar dit was echt top. Snelle respons, zeer comfortabel en toch goede prestaties, nul problemen. Gewoon zalig om bij de stoplichten je gas halfweg in te duwen, en dan met een constant toerental van 2500t gewoon rustig weg te accelereren zonder een schokje, zonder drama, maar zeer efficient.

- klassieke bak met koppelomvormer en lock-up: minst fan van. Wegrijden vanuit stilstand is altijd een beetje een gok of die snel weg is, dan wel even tijd nodig heeft. Ik heb dit type bak zowel van BMW als van Volvo gereden. Niet slecht, maar het kan beter. Eens je rijdt wel comfortabel en behoorlijk efficient.

Ben wel voorstander om altijd een rijbewijs met schakelen te halen, gewoon omdat nog niet alle deelauto's, huurautos en andere altijd automatisch zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou hoe dan ook voor een rijbewijs met schakelen gaan, dat is gewoon nog steeds het meest praktisch.
Geen gedoe bij auto's huren/lenen (verhuis busje, auto met trekhaak etc). Bij vervangend vervoer veel makkelijker. Uiteindelijk zal alles automaat worden maar op dit moment is meer dan de helft nog hand geschakeld en wat automaat is voornamelijk ook in bepaalde segmenten.

Hoe dan ook, heb 2 auto's 1 geschakeld en 1 automaat.. geef mij die automaat maar (met name met de hybride combinatie is het een genot).
10 jaar geleden had ik waarschijnlijk gezegd dat ik schakelen veel te leuk vind om er een automaat voor te nemen.
Kuusj schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:38:
Bij veel moderne auto's (met name met een start knop) lukt dat ook niet meer. Zeker niet wanneer de accu 100% leeg is. Maar had er eigenlijk nog niet bij stil gestaan dat dat natuurlijk niet kan bij een automaat.
Denk overigens dat aanduwen in verhouding maar weinig voorkomt maar met een automaat dus wel handig om een setje startkabels bij je te hebben.
Dat is echt onzin. Een normale auto trekt echt niet door je rempedaal heen. Daarnaast is tegenwoordig alles drive-by-wire dus ook bij niet automaten kan er in theorie van alles gebeuren.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 26-06-2019 11:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:51:
Ik heb 20 jaar of zo handgeschakeld gereden, en nu enkel nog automatisch.

Ik heb met een 6-tal verschillende auto's met automaat gereden.

- DSG: ik heb zowel met de droge als de natte gereden in een kleine (Polo) en grote auto (Sharan). Ik vind de DSG nog altijd zeer goed, en heb nooit problemen gehad. Het enige negatieve puntje bij de Polo was dat die vanuit stilstand ofwel tijd nodig heeft om te vertrekken, of echt springt als je wat te veel gas geeft.

- Multitronic (variabele aandrijving) in een A6: best experience ever. Het is bijzonder spijtig dat deze bak niet meer gemaakt of geleverd wordt, maar dit was echt top. Snelle respons, zeer comfortabel en toch goede prestaties, nul problemen. Gewoon zalig om bij de stoplichten je gas halfweg in te duwen, en dan met een constant toerental van 2500t gewoon rustig weg te accelereren zonder een schokje, zonder drama, maar zeer efficient.

- klassieke bak met koppelomvormer en lock-up: minst fan van. Wegrijden vanuit stilstand is altijd een beetje een gok of die snel weg is, dan wel even tijd nodig heeft. Ik heb dit type bak zowel van BMW als van Volvo gereden. Niet slecht, maar het kan beter. Eens je rijdt wel comfortabel en behoorlijk efficient.

Ben wel voorstander om altijd een rijbewijs met schakelen te halen, gewoon omdat nog niet alle deelauto's, huurautos en andere altijd automatisch zijn.
Zelf eerst een A3 S-tronic gehad en nu een VW e-Golf. Beiden reageren heerlijk op het gas en inderdaad, je kunt heel rustig optrekken of bij een stoplichtsprintje gemakkelijjk wegkomen. Met de A3 ook heel Autobahn gedaan en als ik tijdens calls rechts 'meereed' en vervolgens na klaar te zijn weer links er tussenwilde nooit last gehad van vertraging bij de kickdown; terugschakelen is net zo snel.

Met 40-50.000 kilometers per jaar is het heerlijk om niet te schakelen in de file en een bijna volledig zelfrijdende auto te hebben (adaptive cruise control + lane assist)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dan kan je een moderne Toyota/Lexus hybride ook wel waarderen, wegrijden zonder schokjes en afhankelijk van je rechtervoet tot +- 50 km/h helemaal zonder geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48
Brilsmurfffje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Dan kan je een moderne Toyota/Lexus hybride ook wel waarderen, wegrijden zonder schokjes en afhankelijk van je rechtervoet tot +- 50 km/h helemaal zonder geluid!
Klopt, heb ik ooit gemerkt tijdens een proefrit(je).

Zelf nooit gehad omdat de auto's van de zaak Europees moeten zijn, en privé doen we te weinig kilometers om hybride te verantwoorden.

Een Yaris hybrid is makkelijk 3000€ duurder dan een Polo DSG, dat haal ik er nooit uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Precies...

Dat gezegd hebbende, ga ik wel een automaat bestellen na 18 jaar hangeschakeld te hebben gereden.
Ben een beetje klaar met die files :)
Ik zou het ook direct doen bij m'n volgende auto. Maar dan heb ik wel de luxe nieuwe leaseauto's te bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Dit zou voor mij de reden zijn om vandaag de dag toch voor handgeschakeld te gaan, ondanks dat ik zelf electrisch rijd.

Ik huur op vakantie regelmatig auto's en automaat is vrijwel altijd duurder en soms niet eens beschikbaar in Europa. In Noord Amerika is dit helemaal andersom overigens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:13
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:12:
[...]
Ik huur op vakantie regelmatig auto's en automaat is vrijwel altijd duurder en soms niet eens beschikbaar in Europa. In Noord Amerika is dit helemaal andersom overigens.
Afbeeldingslocatie: https://starecat.com/content/wp-content/uploads/most-effective-anti-theft-system-in-america-manual-transmission-gearbox.jpg

Vooral omdat het handiger is, zou ik ook voor handgeschakeld lessen kiezen.
Je bent een stuk flexibeler, want je zou in principe in elke auto kunnen rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door CappieL op 26-06-2019 11:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Dit is echt onzin wat je schrijft. Schakelen, net zoals iedere andere handeling die je in de auto uitvoert om te kunnen rijden (hoe het draaien aan een rond ding de auto de goede kant op laat gaan, dat het rechter pedaal de auto harder laat gaan, terwijl de middelste of linker hem juist vertraagd, etc) , worden op een gegeven moment vastgelegd in je "spiergeheugen" (stukje onbewust geheugen in je kleine hersenen). Dat gebeurt door te oefenen en ervaring op te doen en op een gegeven moment wordt het net zo'n automatisme als lopen, typen of andere beweging die je jezelf ooit hebt moeten aanleren. Net zo automatisch als ademen gaat het nooit worden, want dat zit in je hersenstam en is een volledig automatisch proces tenzij je het bewust gaat remmen. Ademen is een volledig autonoom proces, net als je hartslag, spijsvertering,etc, maar dan wel een proces wat je bewust kan remmen omdat dat wel zo handig is (als je bijv. in het water springt ;) )

Autorijles is op de eerste plaats lessen om te leren omgaan met een apparaat genaamd auto. Net zoals met motorrijlessen zou je eigenlijk eerst op een veilige plaats dat moeten oefenen voor je de weg op gaat. Krijg je dat niet onder de knie, dan is het wat mij betreft pas het moment om te besluiten of je misschien beter met een automaat kan gaan lessen (even los van medische redenen uiteraard).
En pas daarna ga je leren hoe het verkeer werkt. Zo heb ik tenminste rijles gehad, eerst voertuigbeheersing en toen pas verkeer. Een rijschool die dat niet doet, is in mijn ogen een slechte rijschool.
En bovendien, als je al niet om kan gaan met de afleiding van een versnellingsbak (wat echt geen afleiding meer is als je een beetje ervaring hebt), hoe zou zo iemand dan om kunnen gaan met afleidingen als bijrijders, onverwachte verkeerssituaties, telefoons, kinderen op de achterbank, etc, etc.?

Niet alleen leg je jezelf onnodig een beperking op door een rijbewijs te nemen waarin een aantekening/beperking staat, je mist ook nog eens een stukje technische kennis. Zeker bij een brandstofauto is het wel zo leerzaam om te leren wat verschillende versnellingen voor invloed hebben op het gedrag van een auto. Want ook in een automaat moet je daar soms gebruik van maken door versnellingen vast te zetten.

Daarnaast is het aanbod van 2de-hands auto's met automatenbak gewoon laag. En als iedereen automaat gaat rijden, zijn er echt niet genoeg auto's beschikbaar.

En ja, de eerste jaren vond ik het ook lastig en gebeurde het echt weleens dat ik vergat terug te schakelen in een moeilijke situatie, zeker als ik in een vreemde auto zat. Maar dat is niet erg en maakt het niet gevaarlijker dan een automaat die uit zichzelf kan gaan rijden en maar blijft versnellen als je het pedaal indrukt.

Ik heb (nog) geen kinderen, maar als de dag komt dat ze rijles willen nemen en de keuze is er nog tussen automaat of handbak en de rijschool reageert zoals @anessie, dan is die een klant kwijt. Juist een rijschool zou altijd moeten aanraden voor de moeilijkste optie te gaan. Kan je namelijk dat, kan je alles. Mijn rijschool reed vroeger met auto's op LPG. Die krengen sloegen al af als je alleen al verkeerd keek. Maar op de vraag waarom hij met gas reed en niet met diesel, was het antwoord simpel. Zodra je vanuit een diesel in een benzine of auto op gas stapt, moet je het wegrijden weer helemaal opnieuw leren, want je moet ineens gasgeven en veel voorzichtiger met de koppeling werken. Maar als je in zijn auto goed weg kon rijden, kon je dat in iedere auto waar je daarna instapte. Na 22 jaar deel ik die mening nog steeds met hem.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:02
Ramon 73 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:59:
[...]

+1 handgeschakeld voert nog steeds de boventoon. Dus niet beperken en rijbewijs voor handgeschakeld. Auto met handbak is ook goedkoper.
Inderdaad mijn schoonzus was zo 2,5-3K extra kwijt voor haar tweedehands autootje, dat is in die klasse toch al snel 33-50% meer dan een handgeschakelde versie.

Ook ik kan niet wachten op een echte AUTOMobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
deepbass909 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:23:
[...]

Dit is echt onzin wat je schrijft.
Insgelijks
Schakelen, net zoals iedere andere handeling die je in de auto uitvoert om te kunnen rijden (hoe het draaien aan een rond ding de auto de goede kant op laat gaan, dat het rechter pedaal de auto harder laat gaan, terwijl de middelste of linker hem juist vertraagd, etc) , worden op een gegeven moment vastgelegd in je "spiergeheugen" (stukje onbewust geheugen in je kleine hersenen). Dat gebeurt door te oefenen en ervaring op te doen en op een gegeven moment wordt het net zo'n automatisme als lopen, typen of andere beweging die je jezelf ooit hebt moeten aanleren. Net zo automatisch als ademen gaat het nooit worden, want dat zit in je hersenstam en is een volledig automatisch proces tenzij je het bewust gaat remmen. Ademen is een volledig autonoom proces, net als je hartslag, spijsvertering,etc, maar dan wel een proces wat je bewust kan remmen omdat dat wel zo handig is (als je bijv. in het water springt ;) )
En het besluit te schakelen wordt ook genomen door je spiergeheugen?
En bovendien, als je al niet om kan gaan met de afleiding van een versnellingsbak (wat echt geen afleiding meer is als je een beetje ervaring hebt), hoe zou zo iemand dan om kunnen gaan met afleidingen als bijrijders, onverwachte verkeerssituaties, telefoons, kinderen op de achterbank, etc, etc.?
Lekker zwart wit, een appje-sturen tijdens het rijden is géén garantie voor een ongeluk, maar iedere prikkel/afleiding die je weg neemt is gewoon winst.
Niet alleen leg je jezelf onnodig een beperking op door een rijbewijs te nemen waarin een aantekening/beperking staat, je mist ook nog eens een stukje technische kennis. Zeker bij een brandstofauto is het wel zo leerzaam om te leren wat verschillende versnellingen voor invloed hebben op het gedrag van een auto. Want ook in een automaat moet je daar soms gebruik van maken door versnellingen vast te zetten.
En waar staat dat een automaat rijder dat niet weet? Kan me herinneren dat ik dat gewoon uitgelegd heb gekregen tijdens het lessen.
Daarnaast is het aanbod van 2de-hands auto's met automatenbak gewoon laag. En als iedereen automaat gaat rijden, zijn er echt niet genoeg auto's beschikbaar.
Als iedereen automaat gaat rijden zijn er over 15 jaar geen handbakken meer te krijgen.
En ja, de eerste jaren vond ik het ook lastig en gebeurde het echt weleens dat ik vergat terug te schakelen in een moeilijke situatie, zeker als ik in een vreemde auto zat.
En tot zo ver dus het automatisme en het feit dat schakelen op geen enkele manier invloed heeft op de andere taken tijdens het rijden...

Ik rijd lekker in mijn automaat en kan mijn handen lekker aan het stuur houden als ik dat wil...wel zo veilig ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gebanned schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:53:
[...]

Insgelijks

[...]

Ja, dat heet impuls. Of zit jij achter het stuur en kijk je naar je dashboard en ga je eerst een checklist af? Als ik rij, kijk ik nauwelijks naar de toerenteller en zijn het grootste deel van de schakelmomenten onbewust.

Als je schakelen met iets realistisch wilt vergelijken, dan kan je dat het beste doen met fietsen. Dat is 100% aangeleerd, onder het fietsen doe je continu met je lichaam handelingen die in principe voor afleiding zorgen (evenwicht bewaren, benen bewegen, sturen, eventueel schakelen), toch gaat dat vanzelf.
[...]
Lekker zwart wit, een appje-sturen tijdens het rijden is géén garantie voor een ongeluk, maar iedere prikkel/afleiding die je weg neemt is gewoon winst.
Dat ben ik 100% met je eens dat afleidingen geminimaliseerd moeten worden, maar als je goed leert autorijden (let op, ik zeg bewust goed), is schakelen geen grotere prikkel/afleiding dan aan het stuur draaien of pedalen bedienen. Als je voertuigbeheersing goed is, kan je tijdens het schakelen zonder enige beperking de rest van het verkeer in de gaten houden.

Ik ben in ieder geval nog nooit in een verkeersgevaarlijke situatie gekomen omdat ik moest schakelen, net zo min als mijn vriendin dat heeft gehad of mijn ouders. Want je hoeft om te schakelen niet je ogen van de weg te halen. Voor een appje moet je toch echt wel naar een schermpje kijken. Een appje is daarmee per definitie gevaarlijker dan schakelen.
[...]

En waar staat dat een automaat rijder dat niet weet? Kan me herinneren dat ik dat gewoon uitgelegd heb gekregen tijdens het lessen.
Uitgelegd krijgen en ervaren zijn 2 verschillende dingen. Toen ik mijn E-achter-B ging halen, kreeg ik ook uitgelegd dat ik eerder moest gaan remmen bij verkeerslichten e.d. Met meerdere jaren rijervaringen (en ook al eerder met aanhangers gereden te hebben) wist ik dat ook wel. Maar het leermoment kwam pas toen ik met de lesauto met een aanhanger van 2,5 ton erachter doorschoot bij een verkeerslicht.
[...]
Als iedereen automaat gaat rijden zijn er over 15 jaar geen handbakken meer te krijgen.
Als iedereen geld krijgt om nu een nieuwe auto aan te schaffen, misschien. Maar gemiddeld duurt het tot 30 jaar voor een bepaalde verouderde technologie uit het dagelijks verkeer is verdwenen. Een eerste auto is vaak al minimaal 10 jaar oud, vaak zelfs eerder 15 jaar. Dus voor in het 2de hands handelsverkeer het zo ver is, zijn we echt wel verder.

En dan nog, je hebt het over 15 jaar, terwijl de vraag gaat over hier en nu. En op dit moment is het gewoon feit dat de automaat nog steeds in de minderheid is in west-Europa. Dus moet je nu de keuze maken, dan is leren rijden met een handbak nog altijd de verstandige keuze. En helemaal als automaat-rijlessen ook nog eens duurder zijn en langere wachttijden kennen.
[...]
En tot zo ver dus het automatisme en het feit dat schakelen op geen enkele manier invloed heeft op de andere taken tijdens het rijden...
Punt 1, ik had het over de eerste jaren, toen ik zelf nog geen eigen auto had. Specifieker, ik was met toenmalige schoonfamilie in Duitsland, zij hadden net een nieuwe auto en ik kreeg onverwachts de sleutels in handen gedrukt. Bij het insturen van een blinde bocht bleek dat een haarspeld te zijn die ook nog eens vrij stijl omhoog liep. Op dat moment bleek de 3de versnelling toch echt de verkeerde te zijn maar stond ik al stil.
Dus weinig ervaring (nog geen jaar), vreemd land, nieuwe auto vol schoonfamilie. De belangrijkste afleidende factoren waren in ieder geval niet het schakelen.
Ik rijd lekker in mijn automaat en kan mijn handen lekker aan het stuur houden als ik dat wil...wel zo veilig ;)
Als jij dat prettig vind, prima. Niemand verbiedt het jou;) En als jij van mening bent dat het voor jouw veiliger is om in een automaat te rijden, dan moet je dat vooral doen. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.

Overigens is een onderdeel van leren schakelen ook vooral leren wanneer je moet schakelen, zodat je je handen aan het stuur kan houden zodra dat nodig is (dat ging dus door nog wat gebrek aan ervaring en teveel afleidingen fout in de bovenstaande situatie).

Het is niet dat ik geen ervaring met automaten heb, ik heb met verschillende types gereden en op één type na (de huidige 8-bak van BMW, die ook in vele andere auto's wordt geplaatst) heb ik eigenlijk altijd wel momentjes gehad dat de automaat dingen deed die ik niet wou, met als belangrijkste, onverwachts terugschakelen in een bocht.
Als je één ding leert bij het rijden met een handbak is dat je in een bocht in principe niet meer terugschakelt, omdat dat risico geeft op onverwachts uitbreken van de achterkant en daarmee dus gevaarlijk is. Met een handbak kan je niet onverwachts terugschakelen, maar een automaat kan dat wel en gebeurd mij dat ook.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 19:43
Er zijn weer lekker 2 pagina's gevuld met de discussie schakelen vs automaten naar aanleiding van 1 verwijderde opmerking (waar ik wel erg benieuwd naar ben nu).

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een auto met schakelbak en ben ook van mening dat je daarmee bij het lessen een veel beter inzicht in de werking van de motor -> wielen krijgt dan bij een automaat. Natuurlijk zullen de experts hier wel weten hoe het allemaal werkt maar dat komt waarschijnlijk vanwege technisch inzicht/ ervaring of interesse.
[...]

Ik zou je op dit moment niet echt kunnen vertellen hoe en wanneer ik schakel, dat zit er nu al zo ingebakken dat ik het normaal gesproken semi-onbewust doe.
Lekker doen, ik rijd lekker in mijn schakelbak en hou ook lekker 2 handen aan het stuur als ik dat wil (of uit het raam, of op de schakelpook of wat dan ook).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

deepbass909 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:31:
[
Uitgelegd krijgen en ervaren zijn 2 verschillende dingen. Toen ik mijn E-achter-B ging halen, kreeg ik ook uitgelegd dat ik eerder moest gaan remmen bij verkeerslichten e.d. Met meerdere jaren rijervaringen (en ook al eerder met aanhangers gereden te hebben) wist ik dat ook wel. Maar het leermoment kwam pas toen ik met de lesauto met een aanhanger van 2,5 ton erachter doorschoot bij een verkeerslicht.

Het is niet dat ik geen ervaring met automaten heb, ik heb met verschillende types gereden en op één type na (de huidige 8-bak van BMW, die ook in vele andere auto's wordt geplaatst) heb ik eigenlijk altijd wel momentjes gehad dat de automaat dingen deed die ik niet wou, met als belangrijkste, onverwachts terugschakelen in een bocht.
Als je één ding leert bij het rijden met een handbak is dat je in een bocht in principe niet meer terugschakelt, omdat dat risico geeft op onverwachts uitbreken van de achterkant en daarmee dus gevaarlijk is. Met een handbak kan je niet onverwachts terugschakelen, maar een automaat kan dat wel en gebeurd mij dat ook.
Hahaha dat van die BE komt me bekend voor. Mijn auto heeft redelijk goede stoppertjes, kom je in die lesauto, schiet je 5 meter over die stopstreep met die aanhanger eraan :D Wops :D

Wat ook hatelijk is aan veel automaten, is dat ze vaak gaan pingelen tussen 2 versnelling als er aanhanger aanhangt met wat gewicht. Pick A gear FFS!!! (ja sport stand help mja kost je weer handelingen, en dat willen ze niet)

Niet 100% maar feitelijk wel. Voor te schakelen, is een automatisme en kan je blindelings.
Ja, in het begin is schakelen sukkelen en denken en focussen erop. Net zoals fietsen. In het begin gaat het mss moeizaam maar na xx km is dit een automatisme.

Denk jij na om je voet op je rem te houden zodat je automaat niet begint weg te lopen?
Schakelen is geen afleiding. Je houdt ogen op de weg en 1 hand aan het stuur. is geen prikkel of afleiding.
Trouwens hoe moderner je wagen hoe meer prikkels voor afleiding.

In mijn oude E30 en al die wagens uit die tijd heb je 0.0 afleiding....want er zit niks in :D Je hebt dus volle aandacht op de wagen en de weg. Itt moderne wagens met 5000 hulpmiddelen meer reden tot afleiding geven omdat ze focus van het rijden weghalen....

Oh jij bent zo een net van rijschool type met handjes op tien voor 2. Ja dan ben je idd beter met automaat. Goed je stuurtje vasthouden.

Ps in de praktijk rijdt niemand continue met 2 handen aan het stuur.

[ Voor 30% gewijzigd door SadisticPanda op 26-06-2019 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:12

PinusRigida

I put the p in pool.

Rijbewijs sinds '03 hier, steeds met schakelbakken gereden, werd een automatisme na een paar weken en ondertussen doe ik het idd al heel lang niet meer bewust, ook terugkoppelen bij onverwachte situaties gaat onbewust, de wagen wordt op die manier een deel van jezelf, je hoort en voelt het aan de motor wanneer het tijd is om (terug) te schakelen, maar je staat er gewoon niet meer bij stil.

...Maar dat is echt niet iedereen gegeven, sommige mensen bakken er gewoon niks van, net zoals sommige mensen wel kunnen fietsen, maar toch slechte fietsers blijven heb je hetzelfde bij automobilisten, ik ken genoeg mensen die "leren" rijden hebben met schakelbak, maar toch nog steeds verkeerd schakelen, te snel, te traag, koppeling maar half indrukken of te snel lossen, etc..
In de meeste gevallen gaat dat wel om mensen die slechts sporadisch rijden, oefening baart kunst.

En een automaat is leuk maar dan moet het wel een goeie zijn, sommige automaten zijn zo slecht afgesteld dat ik véél liever met een schakelbak rij, als je automaat in traag verkeer geen keuze kan maken tussen 2 of 3, of 3 of 4 en constant schakelt is het ook geen pretje.

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 26-06-2019 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat de uitslag van de Poll van afgelopen februari wel duidelijk is
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58045648

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1 2 3 Laatste