Ja, dat heet impuls. Of zit jij achter het stuur en kijk je naar je dashboard en ga je eerst een checklist af? Als ik rij, kijk ik nauwelijks naar de toerenteller en zijn het grootste deel van de schakelmomenten onbewust.
Als je schakelen met iets realistisch wilt vergelijken, dan kan je dat het beste doen met fietsen. Dat is 100% aangeleerd, onder het fietsen doe je continu met je lichaam handelingen die in principe voor afleiding zorgen (evenwicht bewaren, benen bewegen, sturen, eventueel schakelen), toch gaat dat vanzelf.
[...]
Lekker zwart wit, een appje-sturen tijdens het rijden is géén garantie voor een ongeluk, maar iedere prikkel/afleiding die je weg neemt is gewoon winst.
Dat ben ik 100% met je eens dat afleidingen geminimaliseerd moeten worden, maar als je goed leert autorijden (let op, ik zeg bewust goed), is schakelen geen grotere prikkel/afleiding dan aan het stuur draaien of pedalen bedienen. Als je voertuigbeheersing goed is, kan je tijdens het schakelen zonder enige beperking de rest van het verkeer in de gaten houden.
Ik ben in ieder geval nog nooit in een verkeersgevaarlijke situatie gekomen omdat ik moest schakelen, net zo min als mijn vriendin dat heeft gehad of mijn ouders. Want je hoeft om te schakelen niet je ogen van de weg te halen. Voor een appje moet je toch echt wel naar een schermpje kijken. Een appje is daarmee per definitie gevaarlijker dan schakelen.
[...]
En waar staat dat een automaat rijder dat niet weet? Kan me herinneren dat ik dat gewoon uitgelegd heb gekregen tijdens het lessen.
Uitgelegd krijgen en ervaren zijn 2 verschillende dingen. Toen ik mijn E-achter-B ging halen, kreeg ik ook uitgelegd dat ik eerder moest gaan remmen bij verkeerslichten e.d. Met meerdere jaren rijervaringen (en ook al eerder met aanhangers gereden te hebben) wist ik dat ook wel. Maar het leermoment kwam pas toen ik met de lesauto met een aanhanger van 2,5 ton erachter doorschoot bij een verkeerslicht.
[...]
Als iedereen automaat gaat rijden zijn er over 15 jaar geen handbakken meer te krijgen.
Als iedereen geld krijgt om nu een nieuwe auto aan te schaffen, misschien. Maar gemiddeld duurt het tot 30 jaar voor een bepaalde verouderde technologie uit het dagelijks verkeer is verdwenen. Een eerste auto is vaak al minimaal 10 jaar oud, vaak zelfs eerder 15 jaar. Dus voor in het 2de hands handelsverkeer het zo ver is, zijn we echt wel verder.
En dan nog, je hebt het over 15 jaar, terwijl de vraag gaat over hier en nu. En op dit moment is het gewoon feit dat de automaat nog steeds in de minderheid is in west-Europa. Dus moet je nu de keuze maken, dan is leren rijden met een handbak nog altijd de verstandige keuze. En helemaal als automaat-rijlessen ook nog eens duurder zijn en langere wachttijden kennen.
[...]
En tot zo ver dus het automatisme en het feit dat schakelen op geen enkele manier invloed heeft op de andere taken tijdens het rijden...
Punt 1, ik had het over de eerste jaren, toen ik zelf nog geen eigen auto had. Specifieker, ik was met toenmalige schoonfamilie in Duitsland, zij hadden net een nieuwe auto en ik kreeg onverwachts de sleutels in handen gedrukt. Bij het insturen van een blinde bocht bleek dat een haarspeld te zijn die ook nog eens vrij stijl omhoog liep. Op dat moment bleek de 3de versnelling toch echt de verkeerde te zijn maar stond ik al stil.
Dus weinig ervaring (nog geen jaar), vreemd land, nieuwe auto vol schoonfamilie. De belangrijkste afleidende factoren waren in ieder geval niet het schakelen.
Ik rijd lekker in mijn automaat en kan mijn handen lekker aan het stuur houden als ik dat wil...wel zo veilig

Als jij dat prettig vind, prima. Niemand verbiedt het jou;) En als
jij van mening bent dat het voor
jouw veiliger is om in een automaat te rijden, dan moet je dat vooral doen. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
Overigens is een onderdeel van leren schakelen ook vooral leren wanneer je moet schakelen, zodat je je handen aan het stuur kan houden zodra dat nodig is (dat ging dus door nog wat gebrek aan ervaring en teveel afleidingen fout in de bovenstaande situatie).
Het is niet dat ik geen ervaring met automaten heb, ik heb met verschillende types gereden en op één type na (de huidige 8-bak van BMW, die ook in vele andere auto's wordt geplaatst) heb ik eigenlijk altijd wel momentjes gehad dat de automaat dingen deed die ik niet wou, met als belangrijkste, onverwachts terugschakelen in een bocht.
Als je één ding leert bij het rijden met een handbak is dat je in een bocht in principe niet meer terugschakelt, omdat dat risico geeft op onverwachts uitbreken van de achterkant en daarmee dus gevaarlijk is. Met een handbak kan je niet onverwachts terugschakelen, maar een automaat kan dat wel en gebeurd mij dat ook.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier