Rijbewijs halen in 2019: automaat of nog steeds schakelen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:58
Mijn vriendin gaat later dit jaar beginnen met rijlessen en nu staan we voor de vraag: beperkt automaat rijbewijs of nog een volwaardig handgeschakeld?

Ik rij zelf inmiddels al 12 jaar in een automaat, en het aantal keer dat ik in die tijd zelf heb moeten roeren kan ik op de vingers van 1 hand tellen. Daarnaast lijkt de toekomst toch heel sterk richting elektrisch, waarbij schakelen sowieso tot het verleden hoort. Het laatste argument dat ik zogauw nog kan verzinnen, is de 'fun' factor, maar ik durf met 101% zekerheid te zeggen dat m'n vriendin nooit 'voor de lol' zal willen autorijden ;)

Hoe denken jullie daarover?

Beste antwoord (via anboni op 19-02-2019 20:49)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Naast dat je jezelf veel minder beperkt door schakel ook te leren, denk ik ook dat je er een betere autobestuurder van wordt.

Waarom? Omdat als het je (goed) lukt om in een schakelauto te rijden, dan zal het rijden in een automaat je ook beter afgaan, omdat je veel meer kunt (namelijk, schakelen :P). Natuurlijk heb je meer rijlessen nodig om in een schakelauto te kunnen rijden, maar juist dat draagt ook bij aan een betere bestuurder worden.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03
Als je kan schakelen dan dat doen, is altijd handig om het te kunnen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Vrijwel alle deelauto's zijn helaas schakel. Bij verhuurbedrijven betaal je bovendien vaak meer dan voor schakel. Lease-auto's betaal je ook altijd extra voor automaat. Ook verhuisbusjes zijn vaak niet als automaat te huren. De komende 10 jaar is zeker nog lang niet alles elektrisch.

Als je kan schakelen mag je ook automaat rijden. Andersom niet (ook niet na xx jaar). Dus inderdaad zoals hierboven zou ik gewoon voor schakel gaan, zo moeilijk is het ook weer niet!

[ Voor 34% gewijzigd door CyberMania op 19-02-2019 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 22:55

Cyphax

Moderator LNX
Heeft zij een voorkeur? Ik zou die gewoon aanhouden in dat geval. :P Automaten zijn niet schaars of abnormaal tegenwoordig. Je hebt meer vrijheid als je kan schakelen, als je een auto leent of koopt ofzo, maar ik denk dat niet zo'n hele grote beperking is eigenlijk. :)
Voor mij persoonlijk zou bij het halen van een rijbewijs schakelen wel voorkeur hebben, maar als ik nou een nieuwe auto zou kopen hoefde dat van mij niet per se een handbak te zijn (en dan heb ik nog nieteens ervaring met een automaat :+)

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2019 20:23 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met een rijbewijs voor schakel mag je in een automaat rijden.
Met een rijbewijs voor automaat mag je niet in een schakel rijden.

Lijkt mij een makkelijke keuze.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 10:23
Volwaardig handgeschakeld, dan mag je beide rijden dus kun je later altijd nog kiezen. Bij beperkt automaat heb je geen keuze en kun je bijvoorbeeld ook minder makkelijk een auto lenen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
Ja, zij heeft het liefst een zelfrijdende auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

Nibbz

Postmaster General

idd, mocht ze ooit eens de auto van iemand lenen, wat een schakel is, word het lastig.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:40
Schakel! Dat lijkt mij heel logisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Schakel: omdat het met een beperkt budget maar weinig keuzes hebt voor een automaat. Ja je komt zeker gebakjes van € 1000 tegen die toevallig een automaat hebben, maar dat zijn auto's daar word je niet gelukkig van.

Dus schakel is de betere keuze: als je later alsnog automaat wilt rijden, kan dat ja ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
anboni schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:23:
[...]

Dat zal ze ook nog wel meemaken toch? Tot die tijd moeten we het nog even zelf doen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:40

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zolang nog niet 50% van de auto's een automaat is, zou ik er niet voor kiezen om alleen in een automaat te kunnen rijden.

Cunning linguist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou altijd schakel doen om je rijbewijs te halen. Je leert er beter mee anticiperen enzovoort.

Bovendien mocht er ooit oorlog uitbreken. Of een EMP aanval door aliens gedaan worden dan kan je vriendin met elke schakelbak voort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom in godesnaam zou je klauwen met geld willen betalen voor een rijbewijs waarmee je in het overgrote deel van de auto's die er op dit moment en in de eerstkomende tien a vijftien jaar zijn in dit land, niet mag rijden?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Schakelen is wel veel leuker :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anboni
Ivysaur schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:26:
Of een EMP aanval door aliens gedaan worden dan kan je vriendin met elke schakelbak voort.
Nouja.. Dan doet d'r navigatie ook niets meer, dus dan heeft ze toch nergens om naartoe te rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Seroczynski schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:22:
Met een rijbewijs voor schakel mag je in een automaat rijden.
Met een rijbewijs voor automaat mag je niet in een schakel rijden.

Lijkt mij een makkelijke keuze.
Precies dit. Geen moeilijke keuze.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Bovendien mocht er ooit oorlog uitbreken. Of een EMP aanval door aliens gedaan worden dan kan je vriendin met elke schakelbak voort.
Nou, die EMP-aanval, ik weet niet of de accu dat gewoon overleeft? Zo niet, dan is het alsnog gedaan. :P

En bij oorlog natuurlijk wel, automaten zijn altijd het eerste slachtoffer bij oorlog :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:14
Zijn tanks geschakeld of automaat? :+

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Schakel: het lijkt me makkelijker om later je linkerbeen te leren niets te doen dan andersom :+

Plus zoals boven aangegeven, met een schakelrijbewijs mag je wel in een automaat rijden, omgekeerd niet.

En bij veel autoverhuurbedrijven in Europa is schakelen nog steeds de norm, en een auto met automaat een optie/uitzondering.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +22 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Naast dat je jezelf veel minder beperkt door schakel ook te leren, denk ik ook dat je er een betere autobestuurder van wordt.

Waarom? Omdat als het je (goed) lukt om in een schakelauto te rijden, dan zal het rijden in een automaat je ook beter afgaan, omdat je veel meer kunt (namelijk, schakelen :P). Natuurlijk heb je meer rijlessen nodig om in een schakelauto te kunnen rijden, maar juist dat draagt ook bij aan een betere bestuurder worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Da's inderdaad nog wel 'n sterk argument ja, die had ik nog niet eens bedacht.

Iedereen bedankt voor de input, de consensus is wel duidelijk geloof ik ;) Dan gaat ze toch maar voor de full package.

[ Voor 45% gewijzigd door anboni op 19-02-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Als je financiële situatie en omgeving het toelaat moet je in 2019 prima overweg kunnen met een rijbewijs B met code 78.

Als je lichamelijk en geestelijk gewoon een handgeschakelde auto kan besturen, dan moet je daar gewoon je rijbewijs in halen.
Dit hoef je dan maar èèn keer in je leven, daarna is het niet meer nodig.

Volgens mij is automaat lessen ook niet goedkoper, en je hebt er later wellicht alleen maar spijt van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 11:11

Tomatoman

Fulltime prutser

anboni schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:49:
Iedereen bedankt voor de input, de consensus is wel duidelijk geloof ik ;) Dan gaat ze toch maar voor de full package.
Ik geloof dat je gelijk hebt, maar laten we het maar eens vragen :)

Poll: Welk rijbewijs halen?
Handgeschakeld (ook geldig voor automaat)
Automaat (niet geldig voor handgeschakeld)
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=401567&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@anboni voor velen is het handiger/makkelijker om alleen automaat te behalen(zeker voor veel vrouwen) ook komen er steeds meer auto's met een automatische transmissie, en gaat handgeschakeld steeds meer uit het voertuigengamma verdwijnen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-06 18:40
Ik zou altijd schakel doen om je rijbewijs te halen. Je leert er beter mee anticiperen enzovoort.
+1 handgeschakeld voert nog steeds de boventoon. Dus niet beperken en rijbewijs voor handgeschakeld. Auto met handbak is ook goedkoper.
Mwah, bij een béétje EMP gaat ook de bobine van een jaren 50 model eraan, en ook alle handgeschakelde auto's van de laatste 20 jaar hebben elektronische ontsteking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik zou zeker voor handgeschakeld gaan. De kans dat je ooit werk gerelateerd in een handgeschakelde bestelauto of -bus moet rijden is aanzienlijk.
Dus gewoon even doorbijten en dit leren. En zoals eerder aangegeven is de aanschafprijs van een handgeschakelde auto ook lager.

En ja... als de middellen er zijn... Neem een automaat. Het geeft heel veel rust, vooral in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:25
Wat als je nou een rijbewijs haalt voor een automaat, mag je dan een auto rijden welke geen koppelpendaal heeft maar wel flippers achter het stuur heeft om te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

mathy_ schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:51:
Wat als je nou een rijbewijs haalt voor een automaat, mag je dan een auto rijden welke geen koppelpendaal heeft maar wel flippers achter het stuur heeft om te schakelen?
Ja. Dat mag. Het is niet het kiezen van versnellingen, maar het feit dat je op het pedaal moet duwen en dan rustig loslaten wat een zekere kunst nodig hefet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 11:11

Tomatoman

Fulltime prutser

mjvdzwet schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:27:
Ik zou zeker voor handgeschakeld gaan. De kans dat je ooit werk gerelateerd in een handgeschakelde bestelauto of -bus moet rijden is aanzienlijk.
Dus gewoon even doorbijten en dit leren.
Dat ‘doorbijten’ valt voor de meeste cursisten nogal mee. Uiteindelijk is schakelen slechts een van de vele dingen die je moet leren om als automobilist de weg op te kunnen. Mensen zonder fysieke beperkingen die na 20+ lessen nog niet fatsoenlijk kunnen schakelen, hebben - naar mijn mening - over het algemeen ook diverse andere vaardigheden die bij autorijden horen nog niet onder de knie.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:18
Duidelijk schakelen, want bij een zombie apocalypse heb je hogere overlevingskansen als je random auto vindt :o :+

Maar dat terzijde
  • Automaat auto's zijn duurder dan de schakelvarianten
  • Echt rijden doe je in een schakelbak, zodat bij lager gearbox meer koppelingen kan draaien, zodat je toch iets sneller optrekt
  • Schakelen is leuk en leert je auto rijden
  • Stel je gaat naar buitenland, dan kan je in allebei de auto's rijden
  • Het rijden van alleen automaat = beperking, want auto's komen eenmaal in automaat of schakelbak
Hoe ik schakel

[YouTube: Chinese KUNG FU Style Car Gear Shifting]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen of je uberhaupt een rijbewijs moet halen. Met +-5 jaar is 50% van de nieuw afgeleverde auto's zelfrijdend of middels een firmware upgrade zelfrijdend te maken. Wij zitten nu op een kantelpunt. Vandaag is het denk ik nog wel nuttig om een rijbewijs te halen, maar over +-2 jaar misschien niet meer.

De vraag of je een beperkt of regulier rijbewijs moet halen is natuurlijk een no-brainer: Er zit qua moeilijkheid en qua prijs geen verschil tussen de twee, maar je hebt wel meer vrijheid met een regulier rijbewijs. Je zal net meemaken dat je een handbak krijgt, bijvoorbeeld een voorloopauto of een vervangende auto. Het gedoe waar je dan doorheen moet weegt niet op tegen de 0 extra moeite die je nu moet doen voor een regulier rijbewijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 20-02-2019 06:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Trommelrem schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:47:
Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen of je uberhaupt een rijbewijs moet halen. Met +-5 jaar is 50% van de nieuw afgeleverde auto's zelfrijdend of middels een firmware upgrade zelfrijdend te maken. Wij zitten nu op een kantelpunt. Vandaag is het denk ik nog wel nuttig om een rijbewijs te halen, maar over +-2 jaar misschien niet meer.
Binnen 5 jaar?
Zei Chriet Titulaer dat meer 30 jaar geleden niet ook al?

https://www.parool.nl/kun...dering-gebleven~a4551345/

Nee, zo'n vaart zal het niet lopen. Ik denk best dat er meer en meer zelfrijdende auto's gaan komen maar binnen 5 jaar 50%, neuh. Dat zal eerder 25 jaar zijn. Zo hard gaan de ontwikkelingen niet.

Daarbij, stel je koopt in NL nu een zelfrijdende auto, opeens ga je op vakantie naar een ander land. Is het best handig als je alsnog de skills hebt in een schakelbak te rijden.
De vraag of je een beperkt of regulier rijbewijs moet halen is natuurlijk een no-brainer: Er zit qua moeilijkheid en qua prijs geen verschil tussen de twee, maar je hebt wel meer vrijheid met een regulier rijbewijs. Je zal net meemaken dat je een handbak krijgt, bijvoorbeeld een voorloopauto of een vervangende auto. Het gedoe waar je dan doorheen moet weegt niet op tegen de 0 extra moeite die je nu moet doen voor een regulier rijbewijs.
Jup.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
unezra schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:17:
[...]

Binnen 5 jaar?
Zei Chriet Titulaer dat meer 30 jaar geleden niet ook al?
Chriet Titulaer heeft bijna altijd gelijk gehad met zijn voorspellingen. Alleen was de wereld soms iets vertraagd. Hij was een visionair en zijn voorspellingen zijn uitgekomen:
- Zakelijk Nederland is inmiddels volledig verglaasd
- De beeldtelefoon is er in meerdere vormen, in vormen waarvan Chriet niet eens had kunnen dromen
- Bijna alle Postgiro klanten doen inmiddels aan Telebankieren of Internetbankieren
- Telewinkelen was in zijn tijd ondenkbaar, maar is nu in de vorm van online shopping booming business.

Vergeet niet dat toen de consument van CSD naar packet switched data overstapte, dat het vanaf dat moment plotseling heel hard ging. Toen kwamen alle voorspellingen van Chriet Titulaer in no-time uit. Dus nee, het zal niet direct vaart lopen. Ja, zodra de backend er ligt loopt het wel hard vaart. En die backend ligt er al bijna. Vanaf het moment dat de backend er ligt, zullen de meeste nieuw afgeleverde auto's zelfrijdend zijn. De reden om nu een rijbewijs te halen is slechts om die tijd te overbruggen. Vroeger was een rijbewijs een investering, tegenwoordig is het puur een overbrugging.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 20-02-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Trommelrem schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:36:
Alleen was de wereld soms iets vertraagd.
Dus had hij niet gelijk :P

Of althans, dan is het van het type voorspelling als zeggen dat er binnen nu en honderd jaar een aardbeving komt bij San Fransisco. Dat komt vrijwel gegarandeerd uit, maar echt heel nuttig is de uitspraak niet :)

Maar ontopic:

Ik rijd ondertussen zo'n 7 jaar in een automaat en heb nu mijn 2e auto daarmee. De eerste was niet eens een bewuste keuze, dat was een lease-auto en ondanks dat de auto duurder was dan met handbak was de netto bijtelling voor mij lager... Geen spijt van gehad en bij de 2e auto, prive dit keer, expliciet een automaat gezocht.

Dat gezegd hebbende zijn nog lang niet alle automaten even goed, hoewel dat wel steeds beter wordt. Ik heb o.a. in een automaat gereden die (voor mijn gevoel iig) meerdere seconden nodig had om te schakelen en ondertussen wel alvast de neutraal stand koos. Dat was overigens een gerobotiseerde handbak (in dit geval zonder dubbele koppeling), maar die zitten tegenwoordig in veel auto's.

Mijn advies voor een auto: automaat, mits een goede.

Maar mijn advies voor een rijbewijs en daarmee ook voor een eerste auto: handgeschakeld.

Dat is simpelweg om de redenen die hier al genoemd staan. En ook uit praktijkervaring: Ik heb helaas meerdere keren schade door derden gehad. En een vervangende auto met automaat is erg zeldzaam. De merkdealer en de diverse schadebedrijven (3 verschillende denk ik) hadden allemaal geen automaat als vervanging toen ik vroeg of dat mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tussen de regels door lees ik een beetje dat mevrouw eigenlijk helemaal niet zo'n zin heeft om dat rijbewijs te halen... Je kunt je afvragen of als dit een 'moetje' is er wel de nodige wil en aandacht voor is om überhaupt dat rijbewijs te halen, en uiteindelijk een goede chauffeur te worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Hexxagon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:34:
Duidelijk schakelen, want bij een zombie apocalypse heb je hogere overlevingskansen als je random auto vindt :o :+

Maar dat terzijde
  • Echt rijden doe je in een schakelbak, zodat bij lager gearbox meer koppelingen kan draaien, zodat je toch iets sneller optrekt
  • Stel je gaat naar buitenland, dan kan je in allebei de auto's rijden
  • Het rijden van alleen automaat = beperking, want auto's komen eenmaal in automaat of schakelbak
Hoe ik schakel

[YouTube: Chinese KUNG FU Style Car Gear Shifting]
Sorry hoor, maar ik daag je uit om sneller en beter te schakelen dan een moderne automaat, en schakelen is niet leuk, helemaal niet in de file etc. Het is een onnodige handeling uit het stenen tijdperk en heeft geen enkel voordeel meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:23

Aganim

I have a cunning plan..

Hackus schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:53:
@anboni voor velen is het handiger/makkelijker om alleen automaat te behalen(zeker voor veel vrouwen)
En dit stukje onderbuik kan je wetenschappelijk onderbouwen? Ik hoef maar naar mijn collega's te kijken en ik zie daar een berg mannen die voor geen centimeter kunnen rijden, een mannelijke collega heeft het halen van zijn schakelrijbewijs opgegeven en is voor automaat gegaan (een mannelijke kennis ook overigens) en ik ken geen enkele vrouw die deze stap heeft gemaakt. De rest kan niet inparkeren (vooruit inparkeren is al lastig notabene :X ) en scheurt de ene boete na de ander bij elkaar. Nou nou, wat een geweldige chauffeurs. De vrouwen daarin tegen doen het een stuk beter. Als moet kiezen dan stap ik liever bij mijn moeder dan mijn vader in de auto, en zo kan ik nog wel even in mijn kennissenkring kijken. Het valt mij daar ook op dat bij de meeste stellen de vrouw (helaas) veiliger rijdt dan de man.

Dus als je even wilt onderbouwen waarom vrouwen beter maar automaat kunnen rijden? Ik dacht namelijk dat de wetenschappelijke consensus inmiddels was dat individuele verschillen groter zijn dan die tussen de beide geslachten, maar wellicht heb ik iets gemist. Ik kan op basis van de praktijk je mening niet staven in ieder geval en kom zelfs eerder tot de tegenovergestelde conclusie dat mannen slechter rijden en wellicht dus teveel afleiding ondervinden van een versnellingspook?

[ Voor 2% gewijzigd door Aganim op 20-02-2019 11:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Vergeet ook niet dat ze nog jong is en niet weet wat er de komende jaren gaat gebeuren.
Bij ons op kantoor bijvoorbeeld staan een aantal voertuigen van de zaak die je kan gebruiken als je eens weg moet. Allemaal handgeschakeld.
Stel dat ze hier zou toekomen met haar automaat rijbewijs, ze kon nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 11:22
Als ze het kan, handgeschakeld halen. Zo niet en als het veel stress oplevert, automaat. Ja, ik kan mensen die die keuze hebben gemaakt tijdens het autorijden. En die zijn dolgelukkig.
Ben zelf blij dat ik handgeschakeld heb behaald. Maar kan ook prima in automaat rijden (aantal keer US met huurauto). Alhoewel de allereerste keer ik ipv de koppeling vol hard op de rem heb getrapt. Maar goed, dat is één keer lachen op de parkeerplaats en daarna doe je dat niet meer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Automaat huurbak o.i.d. valt bij goed zoeken wel te vinden, dat zou niet per sé het probleem moeten zijn.
Maar stel dat haar auto stuk is (defect, schade o.i.d.) en ze moet een auto lenen (van ouders/vrienden whatever) en die hebben geen automaat? Dat zou mijn keuze al heel snel beïnvloeden om gewoon een standaard rijbewijs te halen. FF oefenen voor ze gaat lessen op een afgelegen parkeerplaats, en ze gaat het misschien nog wel leuk vinden om te schakelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Je hebt zelf toch in de hand wat je nodig hebt voor rijbewijs? Ik heb handgeschakeld, mijn vriendin alleen automaat. In de vorige auto kon ze dus niet rijden maar in onze nieuwe auto (en elke auto vanaf nu) wel omdat dat een automaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 22:27
Het kan zijn dat de automaatcode wordt afgeschaft:
https://www.rijschoolpro....jbewijs-wordt-afgeschaft/

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:17

Metalfreak

Hoije woh!

z0rk0l schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]

Sorry hoor, maar ik daag je uit om sneller en beter te schakelen dan een moderne automaat, en schakelen is niet leuk, helemaal niet in de file etc. Het is een onnodige handeling uit het stenen tijdperk en heeft geen enkel voordeel meer.
Ja, maar dan heb je het over een bak met een dubbele koppeling, een DSG o.i.d. Dat is volgens mij nog altijd een (vrij dure) optie. In vergelijking met een gewone automaat kun je echt wel sneller schakelen met een handbak.

Ik rij zelf ook een automaat en soms vind ik het schakelen inderdaad wat te traag. Maar ik kan ook weer zonder problemen in een auto met handbak stappen, dat leer je niet zomaar af.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Nu online
De manier waarop ze in je link beredeneren is in ieder geval de grootste onzin. Eerst iedereen laten lessen in een automaat en daarna specifiek schakel lessen nemen, mocht je willen schakelen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Wat een onzin dat je daar mee beter leert anticipiren.
En als een EMP aanval komt heb je geen piep meer aan schakel bak want .auto's van tegenwoordig hangen zo vol computers .dat ze het dan toch niet eens meer doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Er vanuit gaande dat ze er fysiek geen problemen mee heeft en er niet bovengemiddeld moeite mee heeft om schakelen te leren bij het lessen zou ik altijd kiezen om schakel te leren.

Je weet niet wat de toekomst brengt.
Je kan er altijd voor kiezen om automaat te gaan rijden, maar dan heb je in ieder geval (evt in geval van nood) de mogelijkheid om alle soorten auto's te rijden.

In de toekomst zul je waarschijnlijk te maken krijgen met allerlei auto's. Een leenauto bij de garage, huurauto's, bedrijfsauto's, een auto van een kennis waarin jij bobt. Grote kans dat daar handbakken tussen zitten. Zeker niet onoverkomelijk, maar kan soms wel net lastig zijn. Het neemt toch wat flexibiliteit weg.

En het is een eenmalige "extra" leercurve.
Heeft ze het uberhaupt al een keer geprobeerd om te schakelen? Voor hetzelfde geld heeft ze er totaal geen moeite mee en is het een "gratis upgrade".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Anoniem: 279475 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:13:
[...]

Wat een onzin dat je daar mee beter leert anticipiren.
En als een EMP aanval komt heb je geen piep meer aan schakel bak want .auto's van tegenwoordig hangen zo vol computers .dat ze het dan toch niet eens meer doen
Al je antieke wagen rijd en het is amerikaan, komt die ook toch gewoon in automaat dus ja. Je moet gewoon zien dat je in USA geraakt, voor de emp. Genoeg wagens zonder electronica die al automatische bak hadden :D
Z-Dragon schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:41:
Zijn tanks geschakeld of automaat? :+
Automaat, zodat elke lompe boer ermee kan rijden.

De oudjes had manuele sequentiele bak.(zoals motorfiets) O-)

[ Voor 51% gewijzigd door SadisticPanda op 20-02-2019 09:41 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 09:19
[...]

Oh, maar ik ook. Ik zal heel gelukkig zijn als ik in plaats van sturen een boekje kan lezen. Het punt is echter dat die auto's er nog (lang) niet zijn, en nu minder dan 10% van de auto's automaat is, en ik me niet over een detail wil beperken. Schakelen is nu ook niet echt moeilijk of zo. Fietsen zou ik ook niet leren op een driewieler, terwijl op zich je natuurlijk altijd driewielers kunt blijven kopen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 26070

Het is hier niet de zaterdagavond in de kroeg. Seksistische opmerkingen zijn niet nodig en dragen niks bij aan dit topic.

[ Voor 69% gewijzigd door deepbass909 op 20-02-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:49:
[...]

Oh, maar ik ook. Ik zal heel gelukkig zijn als ik in plaats van sturen een boekje kan lezen. Het punt is echter dat die auto's er nog (lang) niet zijn, en nu minder dan 10% van de auto's automaat is, en ik me niet over een detail wil beperken. Schakelen is nu ook niet echt moeilijk of zo. Fietsen zou ik ook niet leren op een driewieler, terwijl op zich je natuurlijk altijd driewielers kunt blijven kopen.
Heb je hier een bron voor? Simpele check: Autoscout24. 200k (tweedehands) auto's te koop, waarvan 62k automaat zijn. Oftewel ruim 30% van de auto's is automaat volgt daaruit.

Kijken we naar recente auto's, dan zijn er 82k auto's van 5 jaar of jonger, waarvan 32k automaat is. Dus bijna 40% van die zijn automaat. Van de 2018-2019 auto's is de helft automaat.

Dus volgens mij onderschat je het aantal automaten. Zelf ben ik ook groot liefhebber van automaten, en het eerder genoemde punt dat je sneller optrekt met een handgeschakelde lijkt me voor de gemiddelde persoon compleet onrealistisch. En wat het leuke is aan iets wat gewoon totaal automatisme al snel is (haha :P) heb ik nooit begrepen, maar ieder zijn ding :).

Dat gezegd, als er geen specifieke reden is zou ik als vriendin van TS toch voor regulier rijbewijs gaan. Het komt soms nog steeds weleens handig uit als je bijvoorbeeld een huurauto moet besturen die handgeschakeld is, of iemand anders zijn auto. Nu moet ik zeggen dat dat wel redelijk wat jaar geleden is dat ik dat heb gedaan. Maar waarom niet? Het is gewoon een trucje. Een trucje waar je aan het begin van je rijbewijs halen moeite mee hebt en irritant is, maar toch al redelijk snel zal het automatisme gaan worden. Het is niet dat het een moeilijk trucje is als je maar wat lessen hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik kan alleen Nederlandse cijfers vinden, en dan alleen van nieuwe autos (~20%). Dat ligt volgens mij een stuk hoger t.o.v. rest van Europa (ik herinner me die 10% als een Europa-brede statistiek, en dat in met name NL en UK meer automaten rondrijden), maar kan hem niet terug vinden.

Het is in elk geval prettig dat ik elke wagen op dit continent in kan stappen, en ermee weg kan komen. Enkel in Azie of Amerika lijkt het aantal handschakels zo laag dat het geen toegevoegde waarde geeft, maar ik woon nu eenmaal in Europa ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:25
In Amerika is het hebben van een schakelauto ook een van de beste beveiligingen tegen auto diefstal. Vrijwel niemand die er namelijk in kan rijden :p

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 20-02-2019 10:15 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Sissors schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:04:
[...]

Heb je hier een bron voor? Simpele check: Autoscout24. 200k (tweedehands) auto's te koop, waarvan 62k automaat zijn. Oftewel ruim 30% van de auto's is automaat volgt daaruit.

Kijken we naar recente auto's, dan zijn er 82k auto's van 5 jaar of jonger, waarvan 32k automaat is. Dus bijna 40% van die zijn automaat. Van de 2018-2019 auto's is de helft automaat.
Volgens bovag was het aandeel auotmaten onder nieuwe auto's rond 2017/2018 ca 35%. Daaronder vallen alle soorten automaten en elektrische auto's.
https://www.autobahn.eu/1...zijn-retour-in-nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

z0rk0l schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:00:
[...]

Dat is natuurlijk een behoorlijk subjectieve interpretatie.
Ik vind rijden in een handbak velen malen leuker dan een automaat. Dat voelt zo levenloos, een automaat. En wat is er lastig aan schakelen in de file?

Een automaat doet me altijd denken aan een botsautootje, alleen gassen en remmen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:57
Als iemand die een automaatrijbewijs heeft en van die beperking af wilt zeg ik: haal je rijbewijs in een schakelbak

Nu geef ik de voorkeur aan een automaat voor het forensen (koppeling in een file sucks), maar het is zo handig om gewoon een auto te kunnen lenen of huren.
Toen ik plots een huurauto nodig had, moest ik tich zaken af bellen om een automaat te vinden.
Ook huurbusjes (om troep te verplaatsen) zijn 9 van de 10 keer schakel.

Nu kan ik prima schakelen, ik mag het alleen niet. Afgereden in een automaat.
Ik bedoel als je off-road in een jeep kan rijden, lukt een gewone auto ook wel :+

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 20-02-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:12:
Ik kan alleen Nederlandse cijfers vinden, en dan alleen van nieuwe autos (~20%). Dat ligt volgens mij een stuk hoger t.o.v. rest van Europa (ik herinner me die 10% als een Europa-brede statistiek, en dat in met name NL en UK meer automaten rondrijden), maar kan hem niet terug vinden.

Het is in elk geval prettig dat ik elke wagen op dit continent in kan stappen, en ermee weg kan komen. Enkel in Azie of Amerika lijkt het aantal handschakels zo laag dat het geen toegevoegde waarde geeft, maar ik woon nu eenmaal in Europa ;)
Meer volgens dat artikel ruim 33%, en stijgende. Lager inderdaad dan waar ik via AutoScout24 op uit kom, maar ook geen reden om van 10% uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Meer volgens dat artikel ruim 33%, en stijgende. Lager inderdaad dan waar ik via AutoScout24 op uit kom, maar ook geen reden om van 10% uit te gaan.
Dat is nieuw, niet totale vloot, en de 10 ging over Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:56

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Je kan beginnen met een automaat rijbewijs. Als er dan later behoefte is aan schakelen, dan kan je een examen doen voor E achter B. Dan krijg je automatisch een schakel-B rijbewijs en E achter B.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Nijl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:51:
Je kan beginnen met een automaat rijbewijs. Als er dan later behoefte is aan schakelen, dan kan je een examen doen voor E achter B. Dan krijg je automatisch een schakel-B rijbewijs en E achter B.
Nee helaas niet door de kromme regels in NL.
Als je later B zonder beperkingen wilt moet je opnieuw opgaan voor B.
Afrijden voor E met een schakel haalt niet automatisch de beperking op B weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Als vriendin van TS nu al eigenlijk niet wil rijden zal deze stap in ieder geval voor dit specifieke geval een utopie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Mag je wel lessen in een schakelbak tijdens je E bij B dan? Of maakt dat niet uit? Anders lijkt dat me wel een goedkopere upgrade naar volledig dan (imho vrij nutteloos) nog een paar lessen volgen om te leren schakelen en opnieuw examen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
gwystyl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:55:
[...]

Mag je wel lessen in een schakelbak tijdens je E bij B dan? Of maakt dat niet uit? Anders lijkt dat me wel een goedkopere upgrade naar volledig dan (imho vrij nutteloos) nog een paar lessen volgen om te leren schakelen en opnieuw examen te doen.
Ja dat wel. Met automaat rijbewijs mag je gewoon in een schakel-lesauto rijden met een instructeur naast je.
Geen verschil met iemand die nog compleet geen rijbewijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Nee helaas niet door de kromme regels in NL.
Als je later B zonder beperkingen wilt moet je opnieuw opgaan voor B.
Afrijden voor E met een schakel haalt niet automatisch de beperking op B weg.
Je moet opnieuw examen doen met een motorvoertuig zonder automatische versnelling of koppeling. Er wordt niet gesproken over of dit een auto moet zijn. Dit kan dus ook gewoon een E achter B zijn.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Nijl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:06:
Je moet opnieuw examen doen met een motorvoertuig zonder automatische versnelling of koppeling. Er wordt niet gesproken over of dit een auto moet zijn. Dit kan dus ook gewoon een E achter B zijn.
Bron? Ik heb het CBR iets van 1,5 jaar geleden hierover gebeld en dat was wat me verteld werd.
Dat de automaat-beperking er niet automatisch af gaat als je voor E slaagt in een schakel-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Bron? Ik heb het CBR iets van 1,5 jaar geleden hierover gebeld en dat was wat me verteld werd.
Dat de automaat-beperking er niet automatisch af gaat als je voor E slaagt in een schakel-auto.
Mag je überhaupt in een schakelauto afrijden voor E achter B met een beperkt rijbewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nibbz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:23:
idd, mocht ze ooit eens de auto van iemand lenen, wat een schakel is, word het lastig.
zowiezo ,,, heb je 5 jaar geen schakel gereden rij je in andermans auto haal je ook nog een een halve centimeter van zij koppelingsplaat af

maar ja ik zou wel schakel aanraden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:08
Ik heb niet het idee dat TS nog meeleest, maar om toch nog wat toe te voegen:

Ik acht de kans groot dat je van een automaatbeperking (zeker in een toekomst met meer elektrische auto's) weinig last zult hebben.
maar daartegenover staat: Waarom zou je die beperking jezelf opleggen?
Ik kan maar 2 redenen verzinnen:
1) je wilt een paar euro besparen op rijlessen
2) je bent motorisch dusdanig beperkt dat schakelen onmogelijk of iig zeer onpraktisch is.

Dat laatste lijkt me eigenlijk de enige zinvolle reden. Die paar euro die je bespaart op rijles geef je bij je eerste auto al weer extra uit om een automaat te kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26070

En ook weg.

[ Voor 99% gewijzigd door deepbass909 op 20-02-2019 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:10:
[...]

https://www.cbr.nl/nl/vee...uto-be-rijexamen-doen.htm

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 20:19

iew

What the...?!

Helemaal met jee eens, een heer in het verkeer is meestal een vrouw roepen best wel veel dames, maar tegenwoordig moet je al je woorden op een gouden schaaltje wegen, is hier al net zo hysterisch geworden als in de VS.

Maar goed..., ik rijd liever automaat, heerlijk relaxed.
Ik vind al die mannelijke auto's met een "pook" ook maar een seksistisch iets....

[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 20-02-2019 15:27 ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hmmm dan hebben ze het veranderd, gelukkig
I stand corrected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Alle argumenten zijn nu wel gegeven waarom je het wel zou moeten doen.

Misschien kan ik me iets inleven in de evt 'angst' van de vriendin van TS. Heb zelf ook nog maar net 2 jaar mijn rijbewijs en daar zat ik van tevoren al best wel tegen aan te hikken om het te gaan halen. Ik wilde mezelf het zelfde dilemma opleggen, liever 'automaat' omdat ik dan het idee had het mezelf makkelijker te maken en makkelijker te schakelen. Het is dus meer jezelf bang maken dat het schakelen moeilijk is.

Maar goed, dat is dus helemaal niet zo, en je moet maar zo denken dat miljoenen mensen het geleerd hebben. Het wordt vanzelf een automatisme. En dan kun je het maar gewoon en kun je later altijd nog kiezen (je aanbod qua rijscholen/auto's is ook al meteen groter om mee te beginnen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-06 21:57
Ik zou altijd voor handgeschakeld gaan. Eens je je rijbewijs hebt en je rijdt met automaat is er geen probleem als je ooit eens een vervangwagen krijgt, of je een zatte vriend met zijn wagen moet thuisblijven dat geen automaat heeft.

Het nadeel is dat wanneer je het rijexamen aflegt met een automaat je niet met versnellingen mag rijden. NIET.

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:08
Even een auto van een ander lenen is vrijwel altijd schakel, dus waarom je gaan "beperken" tot automaat.
Als je vriendin geen moeite heeft met schakel dan gewoon af rijden daarmee.

Dan ben je later alsnog vrij om een automaat of handbak te nemen.
Ik rij ook geregeld in een werk auto maar dat zijn altijd handbak.

Dat wij in de toekomst electrisch gaan rijden en automaat gaat nog wel even duren, zeker de komende 10 jaar zie ik het nog niet "mainstream" worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 12:25
Ik zou altijd handgeschakeld rijbewijs nemen, maar...
het gaat hier niet om mij.

Als ik je openingspost zo lees vind je vriendin autorijden niet echt leuk en lijkt haar rijden in een handgeschakelde auto nog minder leuk. Ze moet zich wat mij betreft niet forceren om een handgeschakeld rijbewijs te halen als ze daar helemaal geen behoefte aan heeft. De kans dat ze autorijden helemaal niet leuk gaat vinden en überhaupt niet gaat rijden neemt hiermee namelijk toe. De argumenten niet kunnen huren of lenen gaan voor haar waarschijnlijk ook niet op. Met het geld dat ze bespaart op het rijbewijs (minder lessen) kan eventueel besteed worden aan een upgrade naar automaat in geval van een huurauto. Bovendien: als ze haar rijbewijs niet haalt (bijvoorbeeld omdat ze het helemaal niet leuk vindt omdat ze van de Tweakers handgeschakeld moet lessen terwijl ze eigenlijk gewoon in een automaat wilde lessen) kan ze al helemaal geen auto lenen of huren!

Veel belangrijker is dat ze kilometers maakt als ze eenmaal d'r rijbewijs gehaald heeft!

Ik vind het trouwens telkens ongelooflijk wennen om in een automaat te rijden; ik heb daar nooit les in gehad. Ik voel me veel veiliger in een handgeschakelde auto (en ben dat waarschijnlijk ook). In het verlengde hiervan ligt dat het onzinnig is om handgeschakeld te lessen om vervolgens alleen maar automatisch te rijden.

Dus niet: "hoe denken de Tweakers hierover", maar "hoe denkt je vriendin hierover".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
mcDavid schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:16:
Ik heb niet het idee dat TS nog meeleest, maar om toch nog wat toe te voegen:
Dat ik niet meer reageer, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ik niet meer meelees. De consensus is inmiddels echter wel duidelijk en aan de verdere lopende discussie heb ik niet zoveel meer toe te voegen.
SpazzII schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:52:
Als ik je openingspost zo lees vind je vriendin autorijden niet echt leuk en lijkt haar rijden in een handgeschakelde auto nog minder leuk.
Dat is wel een beetje de essentie ja. We gaan alleen binnenkort verhuizen naar een durp met beperkte OV mogelijkheden, dus dan wordt dat rijbewijs toch wel handig. Ik verwacht dus ook wel dat ze op 'n gegeven moment enige routine gaat ontwikkelen.
Dus niet: "hoe denken de Tweakers hierover", maar "hoe denkt je vriendin hierover".
Uiteindelijk, absoluut. Kan alleen geen kwaad om de crowd om meningen te vragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:23

Aganim

I have a cunning plan..

anboni schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:01:
Dat is wel een beetje de essentie ja. We gaan alleen binnenkort verhuizen naar een durp met beperkte OV mogelijkheden, dus dan wordt dat rijbewijs toch wel handig. Ik verwacht dus ook wel dat ze op 'n gegeven moment enige routine gaat ontwikkelen.
Ik heb hetzelfde gezien met mijn vriendin, autorijden is nog steeds niet haar hobby, maar het staat haar niet meer zo tegen als voorheen. Ervaring opbouwen helpt aanzienlijk.

En de keuze tussen 30-45 minuten met de auto naar het werk of 1.5 tot 3 uur klooien met het OV (we wonen in een grote plaats, maar werken beide in een 'durp' zonder rechtstreekse OV verbinding) helpt ook mee in het overkomen van de aversie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 13:17
Weinig plezier aan autorijden? Haal een voetgeschakeld rijbewijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:54

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb zelf ook gewoon een rijbewijs voor handgeschakelde auto's. Een automaat rijbewijs klinkt en is waarschijnlijk wel makkelijker om te halen maar ook zonde van je geld. Dat papiertje is met lessen en al behoorlijk duur, en die paar lessen die je nodig hebt om te leren schakelen geven je zo veel meer vrijheid in de keuze nadat je het rijbewijs hebt gehaald.

Zelf had ik op mijn 16e een brommobiel wat feitelijk een automaat was. Daarna mijn rijbewijs in een handbakkie gehaald om vervolgens het jaar daarop (dat 2todrive programma waarmee je alleen onder begeleiding tot je 18e mag rijden) eigenlijk alleen maar met vaders of moeders gereden en beide hadden een automaat. Vervolgens is mijn eerste auto ook een automaat geworden. Dat is heerlijk op de weg zo lang je niet in een sportieve bui bent, want dan is zo'n automaat vreselijk. Tot nu toe zou ik het dus eigenlijk ook wel met een automaat rijbewijs hebben gered. Ik heb na het lessen eigenlijk nooit meer geschakeld.

Alleen soms leen je een auto van een ander en dan moet je toch weer tijdens het rijden de soep roeren. Zo is het toch best wel even wennen als je ineens met een 40 jaar oude Volvo moet rijden waar een redelijk spartaanse handbak in ligt. Er hebben daar toch mensen mij flink staan uitlachen op het parkeer terrein. O-)

Alleen is het wel zo dat je dan na 10 minuutjes rijden gewoon weer lekker met het handbakkie overweg kan. Ik zou alsnog gewoon voor een handbak rijbewijs gaan, het is meer moeite maar zodra je het eenmaal onder de knie hebt raak je die vaardigheid ook niet zomaar meer kwijt. En dan mogen er wel zelf rijdende auto's op komst zijn, maar die zie ik de komende 20~30jaar nog niet volledig zelfstandig door het land rijden, hooguit autonoom op de snelweg.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

t_captain schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:33:
Weinig plezier aan autorijden? Haal een voetgeschakeld rijbewijs :)
Of werk harder, zoek een betere baan, en regel een auto met chauffeur. En een secretaresse en een butler als je toch bezig bent.

Maar iets serieuzer: Je bent in NL zo beperkt met een rijbewijs waarmee je alleen een automaat mag rijden dat ik altijd voor handschakelen zou kiezen. Het kost je misschien een paar extra rijlessen maar het is een goede investering. Ik heb ook het gevoel dat die vriendin vooral zichzelf een boel stress aanpraat nog voordat ze het geprobeerd heeft. Als je start met de verkeerde instelling wordt het inderdaad moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het advies van toch regulier rijbewijs had ik ook gegeven, maar dat je enorm beperkt bent met een automaat rijbewijs? Laten we niet gaan overdrijven. Voor mijn eigen auto, en ook zeer waarschijnlijk bij haar, maakt het niks uit, want die is toch automaat. Sinds die tijd, jaar of 10 heb ik nog nooit in andermans auto gereden, behalve die van mijn ouders, wat ook een automaat is. Wel een aantal keren handgeschakelde huur auto, maar dat is altijd voor werk geweest. Oftewel had ik alleen automaat rijbewijs gehad dan hadden die wat anders moeten regelen. Enige keer privé een huur auto was in Canada, en dus een automaat.

Dus er is imo zeker wat te zeggen voor een regulier rijbewijs, maar laten we niet overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-06 22:38
[...]

In dat geval misschien geen rijbewijs halen?
Komt niet echt zelfverzekerd over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Sissors schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:22:

Dus er is imo zeker wat te zeggen voor een regulier rijbewijs, maar laten we niet overdrijven.
Hangt er helemaal vanaf of je voornamelijk in je eigen auto gaat rijden of niet. Ik huur/leen met enige regelmaat, ook buiten NL, en dan is het een must. Onder mijn kennissen/familie heeft niemand een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Hexxagon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 06:34:
Hier in Nederland wel. In de VS is het andersom. Dat heeft te maken met de markt. Zodra er meer automaten zijn in Nederland zullen schakelbakken duurder worden dan automaten.
Dat heeft met instellingen te maken. Mijn automaat trekt in "Sport" stand iedere handschakelaar zonder moeite er uit.
Autorijden heeft te maken met anticiperen, niet met schakelen. Schakelen is hier een middel tot een doel wat zonder meer ook bereikt kan worden zonder dat schakelen.

Ik heb bij mijn huidige auto gekozen voor een plugin hybride. Deze was niet als schakelbak te krijgen. De automaat kan wel handmatig aangesligerd worden maar ik heb hier tot nu toe nog nooit reden toe gezien; de automaat is simpelweg beter in schakelen dan ik zelf zou zijn.

De enige reden om met een schakelbak rij examen te doen is de flexibiliteit. En daar ben ik het zonder meer mee eens; er is geen reden om rij examen in een automaat te doen. Net zo goed als dat er geen enkele reden is om níet in een automaat te rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:27
Zou ook voor schakel gaan. Heb op het werk vaker leenauto's gehad; allemaal schakel. Zo ook bij de garage waar ik morgen helaas ook weer heen mag, alle leenauto's zijn schakel. Toen ik zelf rijlessen nam hadden ze 5 of 6 schakelbakken en welgeteld één automaat. Drie keer raden voor welk type moeilijker wat te plannen viel. De automaat was constant "bezet".

Verder went schakelen ook supersnel. Mijn ouders hadden een automaat waar ik nog regelmatig in heb gereden. Maar zelf toch weer een schakelauto gekocht (inmiddels de tweede zelfs). Ging tijdens de eerste proefrit zitten en reed meteen weer weg. Zonder uitval en was ook nog een hellingproef, ook had ik jaren geen schakel auto aangeraakt. En ik ben absoluut geen wonder met auto's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
*knip* Niet nodig om er op te gaan reageren. *knip*

[ Voor 99% gewijzigd door deepbass909 op 20-02-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 08:28
In nederland is het gewoon raar geregeld omdat je met een hand geschakkelde pak iets meer milieu voordeel heb zijn die goedkoper dan automaten. Maar in het echte gebruik zijn automaten beter voor het milieu. Dus in goede nederlandse rariteit zijn automaten zwaarder belast dan hand geschakkelde autos. Tevens is een automaat goedkoper om te maken dan een hand geschakkelde bak.

maar goed Ik zou voor een normaal rijbewijs gaan (dus met schakelen) omdat je dan gewoon in alles kan rijden. Je legt je zelf gewoon een beperking op.

Maar ik kan niet oordelen de toekomst is simpel de dagen van een hand geschakelde auto zijn geteld dus de toekomst is gaat gewoon automaat worden. Zeker met EV die geen bak meer hebben gewoon liniaar zijn. (heerlijk optrekken)

Maar goed neem les in een geschakelde auto en kijk of het lukt. Als het lukt ga voor een normaal rijbewijs. En anders ga voor een automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Laatst online: 11:18
Croga schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:35:
[...]Hier in Nederland wel. In de VS is het andersom. Dat heeft te maken met de markt. Zodra er meer automaten zijn in Nederland zullen schakelbakken duurder worden dan automaten.
True, ik bekeek wel voornamelijk vanuit NL'se perspectief. Ik denk dat het nog tijdje duurt dat schakelbakken duurder worden dan automaat.
Dat heeft met instellingen te maken. Mijn automaat trekt in "Sport" stand iedere handschakelaar zonder moeite er uit.
Ja, dat geloof ik wel. Was misschien vroeger zo, geen idee. Heb iig het idee dat met handmatig heb je meer controle over je auto dan automaat.
Autorijden heeft te maken met anticiperen, niet met schakelen. Schakelen is hier een middel tot een doel wat zonder meer ook bereikt kan worden zonder dat schakelen.

Ik heb bij mijn huidige auto gekozen voor een plugin hybride. Deze was niet als schakelbak te krijgen. De automaat kan wel handmatig aangesligerd worden maar ik heb hier tot nu toe nog nooit reden toe gezien; de automaat is simpelweg beter in schakelen dan ik zelf zou zijn.

De enige reden om met een schakelbak rij examen te doen is de flexibiliteit. En daar ben ik het zonder meer mee eens; er is geen reden om rij examen in een automaat te doen. Net zo goed als dat er geen enkele reden is om níet in een automaat te rijden....
Ik ben met je eens autorijden is anticiperen. Het kunnen schakelen of het niet kunnen is gekeken vanuit het algemeen (als je bijvoorbeeld ooit in auto moet rijden van een vriend die dronken is, een schakelbak, of in buitenland op vakantie), dan het leren autorijden doe je in schakelbak. Want met dat kan je alles rijden en andersom is dat niet 't geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Hexxagon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:20:
Ja, dat geloof ik wel. Was misschien vroeger zo, geen idee. Heb iig het idee dat met handmatig heb je meer controle over je auto dan automaat.
Je hebt meer controle in een handbak (al geeft manual mode je ook al veel)
Maar een moderne automaat is zuiniger en pittiger dan een handbak.
Moderne automaten zijn in principe gewoon een gerobotiseerde handbak en die kan veel sneller schakelen dan jij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aganim schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:15:
[...]

En dit stukje onderbuik kan je wetenschappelijk onderbouwen? Ik hoef maar naar mijn collega's te kijken en ik zie daar een berg mannen die voor geen centimeter kunnen rijden, een mannelijke collega heeft het halen van zijn schakelrijbewijs opgegeven en is voor automaat gegaan (een mannelijke kennis ook overigens) en ik ken geen enkele vrouw die deze stap heeft gemaakt. De rest kan niet inparkeren (vooruit inparkeren is al lastig notabene :X ) en scheurt de ene boete na de ander bij elkaar. Nou nou, wat een geweldige chauffeurs. De vrouwen daarin tegen doen het een stuk beter. Als moet kiezen dan stap ik liever bij mijn moeder dan mijn vader in de auto, en zo kan ik nog wel even in mijn kennissenkring kijken. Het valt mij daar ook op dat bij de meeste stellen de vrouw (helaas) veiliger rijdt dan de man.

Dus als je even wilt onderbouwen waarom vrouwen beter maar automaat kunnen rijden? Ik dacht namelijk dat de wetenschappelijke consensus inmiddels was dat individuele verschillen groter zijn dan die tussen de beide geslachten, maar wellicht heb ik iets gemist. Ik kan op basis van de praktijk je mening niet staven in ieder geval en kom zelfs eerder tot de tegenovergestelde conclusie dat mannen slechter rijden en wellicht dus teveel afleiding ondervinden van een versnellingspook?
oa uit ervaring van mijn oom die al 45j instructeur is. Verder is het geen Man Vs Vrouw opmerking, en gaat schakel er langzaamaan uit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 16:39
Waarom zou je niet voor een normaal rijbewijs gaan? Ik kan geen overduidelijk nadeel bedenken... Maar volgens mij weet TS dat ook wel en heeft vriendin er gewoon geen zin in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-06 18:59
Volgens mij is het vrij duidelijk allemaal, gewoon schakel halen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je geen fysieke beperking hebt waardoor handgeschakeld rijden niet mogelijk is, zou ik persoonlijk geen reden weten waarom je voor een automatenrijbewijs zou gaan. De argumenten "moeilijk" en "niet leuk", zijn eigenlijk geen argumenten. De markt verschuift wel steeds meer naar automaten, maar de 2de hands markt (en dat is toch de grootste markt voor een particulier) bestaat nog steeds voor het overgrote deel uit handgeschakelde auto's.

Daarnaast geldt, heb je een regulier rijbewijs, mag je in iedere auto rijden, met een automatenrijbewijs beperk je jezelf direct tot een selecte groep auto's, terwijl het lespakket en examen evenveel kost.

Ik zou dus nooit iemand adviseren om met een automaat te gaan lessen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:45:
Je hebt meer controle in een handbak (al geeft manual mode je ook al veel)
Waarom denk je dat? Waarom zou je met een handbak meer controle hebben en waar over dan? Ik geloof er namelijk helemaal niets van; er is niets wat die handbak aan controle toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Croga schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:36:
[...]

Waarom denk je dat? Waarom zou je met een handbak meer controle hebben en waar over dan? Ik geloof er namelijk helemaal niets van; er is niets wat die handbak aan controle toevoegd.
Als ik naar mijzelf kijk:
Als ik flink wil afremmen op de motor zonder mijn remmen te gebruiken (om de mensen achter me niet te laten schrikken) moet ik de versnelling toch echt in manual mode zetten en handmatig terug schakelen.
Standaard blijft ie heel lang rollen als ik het gas los laat.

Hetzelfde als ik rustig moet optrekken wegens gladheid of langer door moet trekken in de versnelling wegens zware last. Dan is de automaat in manual mode (cq de controle van een handbak) een stuk beter.
Maar normaal heb je die controle niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Croga schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:36:
[...]

Nouja, je kunt lekker lang ontkoppeld door het bochtje scheuren, da's toch een vorm van controle? (oh, je bedoelt voertuigcontrole :+ Nee, wat dat betreft denk ik echt wel dat een automaat in 99% van de gevallen veruit in het voordeel is van handschakelen)
hackerhater schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:43:
Als ik flink wil afremmen op de motor zonder mijn remmen te gebruiken (om de mensen achter me niet te laten schrikken) moet ik de versnelling toch echt in manual mode zetten en handmatig terug schakelen.
Standaard blijft ie heel lang rollen als ik het gas los laat.
Tja.. dat doe ik regelmatig. Pook een tik naar rechts en twee, drie of vier keer naar me toe halen (of was het van me af, geen idee, automatisme). Da's precies hetzelfde als met een handbak, behalve dat ik de koppeling niet hoef in te trappen.

[ Voor 35% gewijzigd door anboni op 20-02-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
anboni schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Nouja, je kunt lekker lang ontkoppeld door het bochtje scheuren, da's toch een vorm van controle? (oh, je bedoelt voertuigcontrole :+ Nee, wat dat betreft denk ik echt wel dat een automaat in 99% van de gevallen veruit in het voordeel is van handschakelen)
Of heel langzaam kruipen (slippende koppeling). Dat lukt je met een automaat niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mwah je hebt een vrijheidsgraad extra. Je kan bijvoorbeeld als je uitrolt bij een afslag kiezen of je gewoon remt, of op je motor remt. Ook in de bergen heb je iets meer vrijheid (al heb je natuurlijk bij elke automaat ook opties om extra op de motor te remmen).
Ook bijvoorbeeld weleens gehad in mijn vorige automaat dat in de bergen hij weigerde naar beneden te schakelen om meer op de motor te remmen, ook al had automaat in de stand gezet dat hij dat moest doen. Toen ik daarom maar extra eerst bijremde op de gewone remmen bleek al snel waarom hij dat eerst had geweigerd: Als hij het had gedaan waren de toeren zwaar het rood in gegaan, en dus deed hij het pas op het moment dat het veilig kon. Een handbak had het gewoon gedaan, of dat verstandig was geweest was een tweede :P.

Dus ja, je hebt iets meer vrijheid met een handbak. Al weegt dat voor mij echt niet op tegen het veel snellere en efficientere schakelen van een automaat, en dat een automaat de performance curve van je motor heel veel beter kent dan jij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 10:00
Misschien een stomme vraag, of ik heb er overheen gelezen, waarvoor mijn excuses alvast.

Waarom wil je vriendin niet in een handgeschakelde bak rijden? Ik las dat je vriendin niet snel voor de lol wil autorijden. Autorijden begint pas na het behalen van je rijbewijs. De eerste keer dat je niemand naast je hebt zitten bijvoorbeeld. Ik zou sowieso aanbevelen dat, wanneer ze haar rijbewijs heeft gehaald, om zo veel mogelijk op de weg te rijden.
Pagina: 1 2 3 Laatste