nieuws: Amerikaanse staten klagen Google aan voor 'monopolistisch machtsmisbr...De procureur-generaals noemen in hun gezamenlijke aanklacht drie vormen van concurrentiebeperkend gedrag dat Google uit zou voeren.
gedrag dat Google uit zou voeren → gedrag dat Google zou vertonen (ik kan me vergissen, maar het is volgens mij 'gedrag vertonen' en niet 'gedrag uitvoeren')
De staten noemen het voorbeeld van Apple, wie Google naar schatting jaarlijks acht tot twaalf miljard dollar overmaakt zodat de Google-zoekmachine de standaard zoekmachine is op Google-apparaten.
wie Google naar schatting jaarlijks acht tot twaalf miljard dollar overmaakt → waarnaar Google naar schatting jaarlijks acht tot twaalf miljard dollar overmaakt
De staten noemen het voorbeeld van Apple, wie Google naar schatting jaarlijks acht tot twaalf miljard dollar overmaakt zodat de Google-zoekmachine de standaard zoekmachine is op Google-apparaten.
Google-apparaten → Apple-apparaten (geen typfout, maar het lijkt mij zo totaal onwaarschijnlijk dat Google miljarden betaalt aan Apple voor Google-apparaten…)
Bij andere apparaten zoals spraakassistenten en aan internet verbonden auto's zou Google vergelijkbare strategieën nagaan.
strategieën nagaan → strategieën hanteren (?) (of anders 'nastreven' of zo?)
De tweede vorm gaat over Googles Search Ads 360-dienst, een zoekmachinemarketingstool die adverteerders zou beloven om op een neutrale manier de capaciteiten en prestaties van Googles zoekmachineadvertenties te vergelijken met die van concurrenten.
zoekmachinemarketingstool → zoekmachinemarketingtool
De staten willen daarnaast dat Google alle voordelen die het bedrijf heeft behaald door het vermeende concurrentiebeperkend gedrag terugdraait.
vermeende concurrentiebeperkend gedrag → vermeend concurrentiebeperkende gedrag