Met onderstaande is niets gedaan, dus ik post het maar opnieuw…
nieuws: Nederlandse rectoren waarschuwen voor afhankelijkheid van techbedrijvenZe constateren dat de universiteiten en hogescholen weinig tot geen invloed hebben op de manier waarop data worden verzameld en gepersonaliseerd door enkele, veelal buitenlandse, techgiganten.
data worden verzameld → data wordt verzameld ('data worden verzameld' is natuurlijk gewoon helemaal goed, maar aangezien jullie volgens jullie eigen beleid 'data' beschouwen als enkelvoud, is het hier op Tweakers dus incorrect)
Met onderstaande is niets gedaan, dus ik post het maar opnieuw (voor de derde keer!)…
nieuws: Wachtwoorden van duizenden gebruikers van slimme deurbel Ring verschijnen onlineDe data zouden bij elkaar verzameld zijn uit databases van andere gehackte websites, al zegt Ring niet precies om welke databases het daarbij zou gaan.
De data zouden → De data zou ('De data zouden' is natuurlijk gewoon helemaal goed, maar aangezien jullie volgens jullie eigen beleid 'data' beschouwen als enkelvoud, is het hier op Tweakers dus incorrect)
Nog een extra uitleg om mijn argumenten kracht bij te zetten: ik heb een aantal keer aangegeven dat 'data' in de standaardtaal meervoud is (zie ook
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1612), en keer op keer heeft Tweakers besloten (en uitgelegd) dat zij 'data' beschouwen als enkelvoud. Dat is helemaal prima en sindsdien ben ik gestopt met suggereren om 'data' als meervoud te beschouwen.
Echter, ik heb nu het meervoudige gebruik van 'data' in twee artikelen aangeduid als zijnde in strijd met het eigen besluit van Tweakers om het als enkelvoud te beschouwen en als er dan niet op gereageerd wordt in de trant van 'we hebben ondertussen besloten om "data" voortaan als meervoud te beschouwen' òf 'we hebben besloten om het enkelvoudige of meervoudige gebruik van "data" aan het inzicht van de individuele redacteur over te laten', dan kan ik het begrijpen, maar daar is volgens mij geen sprake van en dus is hier sprake van zwalkend beleid.
Graag zie ik òf dat mijn bovenstaande suggesties worden overgenomen òf een nadere reactie om duidelijkheid te scheppen wat het standpunt van Tweakers is in deze.