Mark_88 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:29:
[...]
Als we het over de draadloze technologie hebben, schrijven we Wi-Fi, getuige ook
uitgebreide achtergrondverhalen daarover. In dat stuk schrijf ik bovendien 'Wifi' omdat het daar om de eigennaam van de Google-producten gaat. Een dubbelzinnige situatie, maar ik denk niet dat er een betere oplossing is; we moeten kiezen.
Alles verder fix'd.
Dat is een keuze inderdaad, maar als je het niet hebt over wifiapparatuur van Google in het algemeen, maar over het specifieke product, dan heet het product toch 'Google Wifi', niet 'Googles Wi-Fi'? Bovendien wordt het nieuwe product, nl. Google Nest Wifi, volgens mij vergeleken met wifiapparatuur van Google in het algemeen, waaronder verschillende varianten van Google Wifi en Google Nest Wifi.
Dus volgens mij dient het toch echt 'Googles wifiapparatuur' te zijn en anders desnoods 'Google Wifi-apparatuur', maar in ieder geval niet 'Googles Wi-Fi-apparatuur'.
Update, 15.39 uur: er staat ook nog 'de huidige versies' in de zin, m.a.w., er wordt vergeleken met Googles wifiapparatuur in het algemeen en niet een specifiek product.
Update, 16.27 uur: o, ik zie dat je het nog bonter hebt gemaakt … Er is een verschil tussen:
- Heb je wifi bij jou thuis?
- Heb je Wi-Fi 5 of Wi-Fi 6 bij jou thuis?
- Welk merk wifirouter heb je bij jou thuis?
- Heb je een Wi-Fi 5- of een Wi-Fi 6-router bij jou thuis?
- Ik heb mijn wifiapparatuur vorig jaar gekocht.
In zin 1, 3 en 5 heb je het over wifi in het algemeen, in zin 2 en 4 heb je het over een bepaalde variant van de technologie en die variant heeft een naam, zoals 'Wi-Fi 5' en 'Wi-Fi 6' en dan volg je de schrijfwijze die eraan gegeven is.
In het artikel dat je linkt zie je dat er wel degelijk de ene keer 'wifi' en de andere keer 'Wi-Fi' is geschreven, afhankelijk van de context, dus je gebruikt dat artikel om je punt te maken, maar de vergelijking van jouw artikel met dat artikel gaat mank, omdat jouw gebruik van 'Wi-Fi' de ene keer correct en de andere keer incorrect is.
Update, 19.00 uur: mijn opmerking over het bonter maken is achteraf gezien verkeerd geformuleerd. Je hebt geen van mijn suggesties overgenomen, dus er is geen sprake van 'het bonter maken', excuses.
[
Voor 37% gewijzigd door
richy3908 op 18-06-2022 19:00
]